BE517144A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517144A
BE517144A BE517144DA BE517144A BE 517144 A BE517144 A BE 517144A BE 517144D A BE517144D A BE 517144DA BE 517144 A BE517144 A BE 517144A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coupling
shoes
friction
members
arms
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517144A publication Critical patent/BE517144A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16DCOUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION; CLUTCHES; BRAKES
    • F16D13/00Friction clutches
    • F16D13/14Friction clutches with outwardly-movable clutching members co-operating with the inner surface of a drum or the like
    • F16D13/18Friction clutches with outwardly-movable clutching members co-operating with the inner surface of a drum or the like shaped as linked or separately-pivoted segments

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • One-Way And Automatic Clutches, And Combinations Of Different Clutches (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  ACCOUPLEMENT A FRICTION. 



   La présente invention est relative à des accouplements à friction tels que des embrayages ou des freins (ci-après repris sous la dénomination "accouplements à friction") et du genre comprenant des organes de friction assemblés de façon à être capables d'un mouvement relatif dans un sens, pour amener leurs faces de friction en prise, et hors de prise, un organe agencé pour être actionné dans un sens par une force appliquée par un opérateur par l'intermédiaire d'une transmission adéquate et réalisant, quand il est ainsi actionné, un mouvement de mise en prise des faces de friction et des moyens élastiques agencés pour ramener les faces de friction vers une position hors de prise, quand ladite force est supprimée. 



   Suivant la présente invention, un accouplement à friction du genre susdit est caractérisé en ce que ladite transmission comprend un organe monté pivotant et en ce que les moyens élastiques pour réaliser la mise hors de prise des paires d'organes de friction comprennent un organe élastique vis-à-vis d'un effort de torsion, en caoutchouc ou en un matériau non métallique analogue à du caoutchouc, relié entre l'organe monté pivotant et une pièce sur laquelle l'organe est monté. Par exemple, l'organe élastique peut être du genre connu comprenant deux bagues entre lesquelles est interposé du caoutchouc ou un matériau analogue à du caoutchouc, un des manchons étant fixés à l'organe monté pivotant et l'autre, à une pièce sur laquelle l'organe est monté. 



   Une forme d'accouplement à friction, suivant l'invention comprend un organe entraîné ou fixe, un organe d'entraînement disposé substantiellement coaxialement à l'organe entraîné ou fixe, une pluralité de bras ou bielles d'accouplement, chacun d'eux étant relié de manière pivotante par l'intermédiaire dudit organe élastique   vis-à-vis   d'un effort de torsion., à l'organe d'entraînement et s'étendant vers l'extérieur à partir de celuici, un sabot d'accouplement monté pivotant à l'extrémité extérieure de chacun desdits bras ou bielles d'accouplement, des moyens actionnés par l'opé- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rateur pour transmettre un mouvement auxdits sabots ou bras de façon à amener les sabots en prise avec l'organe entraîné ou fixe malgré l'élasticité à la torsion dudit organe élastique,

   la mise hors service de l'accouplement étant réalisée grâce à l'énergie emmagasinée dans lesdits moyens élastiques après que les moyens actionnés par l'opérateur sont libérés. 



   Les sabots susdits sont, de préférence, reliés de manière à pouvoir pivoter à leurs bras ou bielles d'accouplement, chacun par l'intermédiaire d'un organe élastique vis-à-vis d'un effort de torsion. 



   L'invention est en outre caractérisée en ce que les moyens actionnés par l'opérateur pour amener l'accouplement en service sont agencés pour être élastiquement flexibles'de façon à compenser l'usure des surfaces de friction . 



   Les moyens d'actionnement commandés par l'opérateur peuvent être agencés en sorte que, quand l'accouplement est mis en service ou hors service, aucune force extérieure opératoire n'est nécessaire pour le maintenir en service ou hors service. Dans ce but, les moyens d'actionnement commandés par l'opérateur peuvent'comprendre une pièce qui est mobile axialement par rapport aux organes d'entraînement et entraînés ou fixes de façon à être amenée à chevaucher ou non, lesdits sabots ou sur des pièces ou parties y associées, des moyens à came étant prévus entre lesdits sabots et l'organe d'actionnement, en sorte qu'un mouvement axial de ce dernier organe communique un mouvement radial aux sabots. 



   Les moyens actionnés par l'opérateur sont en outre agencés en sorte que la mise en prise de tous les sabots peut être rapidement ajustée à partir d'un endroit unique, de préférence sans avoir recours à de l'outillage. 



   Les bras reliant les sabots à l'organe d'entraînement peuvent se prolonger sur les côtés opposés de leurs axes de pivotement vers les sabots et comporter des contrepoids de façon à contrecarrer partiellement complètement ou par excès, l'effet de la force centrifuge sur les sabots. 



   On décrira à présent l'invention, appliquée à un embrayage, en référence au dessin   ci-annexé,   dans lequel : - la figure 1 est une coupe suivant la ligne 1-1 de la figure 2, la moitié supérieure de la figure montrant l'embrayage en service et la moitié inférieure, hors service ; - la figure 2 est ane coupe suivant la ligne brisée 2-2 de la figure 1, et - la figure 3 est une coupe suivant la ligne 3-3 de la figure 1. 



   L'organe d'entraînement consiste en un moyeu 10 agencé pour être claveté en 11 ou assujetti d'une autre manière, à un arbre 12, lequel moyeu est pourvu d'un certain nombre de bossages 13 répartis circonférentiellement autour de celui-ci et possédant chacun un palier élastique. 



  Chacun de ces paliers élastiques est, de' préférence, du type bien connu, consistant en bagues métalliques intérieure   14   et extérieure 15 avec du caoutchouc ou un autre matériau élastique 16 dans l'espace annulaire entre les bagues. Le caoutchouc est, de préférence, précontraint radialement et réuni aux bagues de manière bien connue. Les bagues extérieures 15 des paliers sont montées à force ou sont assujetties d'une autre manière dans les bossages de l'organe d'entraînement? pour y empêcher leur déplacement, tandis que des paires de bielles d'accouplement 17 parallèles sont fixées rigidement par l'intermédiaire d'une goupille 18 contre les extrémités des bagues intérieures 14, en sorte que les bielles d'accouplement 17 et les bagues intérieures 14 doivent se mouvoir solidairement.

   Ces bielles d'accouplement s'étendent latéralement par rapport aux bossages et peuvent être agencées pour s'orienter soit vers l'avant ou soit vers l'arrière par rapport au sens de rotation. Des sabots 19, de préférence de forme substantiellement symétrique, possèdent chacun sur le coté intérieur un bossage 20 portant de manière analogue aux bossages sur le moyeu, des paliers élas- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tiques correspondants? dont les bagues"intérieures   14   sont assujetties aux bielles d'accouplement 17 parallèles, le nombre de sabots 19 étant égal à celui des bossages 23 sur le moyeu 10. Les faces extérieures des sabots sont, de préférence, pourvues en surface d'un matériau de friction   24   renou-   ve lable .    



   L'organe entraîné ou fixe, suivant que le mécanisme est un em- brayage ou un frein, est, de préférence, en forme d'un tambour 25 assujet- ti, dans le cas d'un embrayage à un arbre 26, une poulie ou analogue, et dans le cas d'un frein à quelque bâti fixe. La surface circonférentielle inter- ne du tambour 25 entoure les sabots 19 de l'organe d'entraînement? lesquels sont disposés pour coopérer avec lui quand l'accouplement est mis en ser- vice. 



   Lors du montage, les bielles d'accouplement   17,   portant les sabots 19 des bossages 13 du moyeu 10 de l'organe d'entraînement, sont fi- xées aux bagues intérieures   14   du palier du moyeu en sorte que, au repos, les sabots 19 sont maintenus écartés de la surface interne du tambour 25 et une force radiale définie est nécessaire pour presser les sabots 19 en contact avec le tambour 25, malgré la contrainte due à la torsion du caout- chouc dans les paliers portés par le moyeu.

   Si la vitesse de fonctionnement est telle que la force centrifuge agissant sur les sabots 19 est suffi- sante pour les presser en contact avec le tambour 25 malgré la contrainte due à la torsion des paliers du moyeu, alors des contrepoids 27 peuvent être fixés aux prolongements des bielles d'accouplement 17 sur le côté des paliers du moyeu écarté des sabots 
Afin de mettre   l'accouplement   en service, il est par conséquent nécessaire de repousser les sabots vers l'extérieur grâce à des moyens ex-   térieurs,   pour les faire coopérer avec la surface interne du tambour 25. 



  Dans une forme d'exécution préférentielle pour ce but, chaque sabot est pourvu sur sa surface intérieure,d'une butée   28  à laquelle la pression peut être appliquée pour repousser les sabots vers l'extérieur, pour les amener en contact avec le tambour. Ces butées prennent, de préférence, la forme d'une pièce rapportée en acier trempé assujettie dans des bossages 29 à la surface inférieure des sabots, en sorte que la face 30 de la butée est substantiellement à angle droit avec une ligne radiale 31 tracée depuis le centre de l'accouplement et passant par le centre de la butée.

   La butée peut cependant être montée de manière ajustable sur le sabot, en sorte qu'elle soit mobile vers et à partir de l'axe de l'accouplement, par exemple, elle peut. être pourvue d'une tige filetée qui est engagée dans un trou taraudé ménagé dans le bossage 29 et est maintenue dans la position ajustée par un écrou de blocage (non représenté). 



   Les moyens mécaniques pour appliquer une pression radiale aux butées 20, pour forcer les sabots à se mettre en prise, prennent, de préférence, la forme de leviers 32 spécialement conformés, portés par des bossages 33 sur une bague de commande 34 pouvant glisser, avec des moyens (non représentés) pour glisser la bague vers l'accouplement pour effectuer la mise en service et pour l'écarter de l'accouplement pour effectuer la mise hors   service.   Cette bague 34 porte autant de bossages 33 sur son pourtour qu'il y a de sabots 19 dans l'accouplement et la bague est empêchée de tourner par rapport à l'organe d'entraînement 12 à l'aide d'une clef à clavette ou analogue (non représentée), en sorte que chaque bossage est toujours substantiellement en regard de la butée 28 de son sabot correspondant.

   Chaque bossage 33 de la bague de commande 34 pourvue d'un palier 35 de pivotement élastique, analogue à ceux de l'élément d'entraînement et des sabots, mais généralement plus petit que ceux-ci. Les bagues extérieures 15 de ces paliers sont pressées ou assujetties d'une autre manière dans les bossages 33 des bagues 34 et les leviers spécialement conformés, consistent, de préférence, en plaques parallèles fixées par un boulon traversant 36 ou analogue aux bagues intérieures du palier élastique dans les bossages 33 de la bague de commande 34.

   Ces plaques sont de forme sensiblement triangulaire, un sommet 37 de chaque plaque étant fixé à la bague intérieure 14 d'un palier dans la bague 34   et ,un   autre sommet 38 faisant 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   axialement;   saillie dans l'accouplement pour se terminer sous les butées des sabots, quand ils sont dans la position en prise. Les extrémités des leviers, à l'extrémité de l'accouplement, sont séparées par une entretoise 39 fixée par un boulon traversant   40   ou analogue et un galet   41,   de préférence, en forme de tonneau et trempé est monté de manière à pouvoir tourner sur l'entretoise. 



   Les troisièmes sommets   42   des leviers sont évasés latéralement et arrondis, comme représenté en figure 3, et le levier est formé de façon telle que, quand ils sont assemblés, ces troisièmes sommets arrondis sont substantiellement dans le même plan que les axes des paliers élastiques vis-à-vis de la torsion portés par la bague de commande quand l'accouplement est en service. La bague de commande est pourvue d'un alésage fileté intérieurement qui est en prise avec un prolongement   43   tubulaire fileté extérieurement qui, quand les galets   41   sont en contact avec les butées 28, s' appuyent contre l'extrémité du moyeu 10.

   Un écrou annulaire est vissé sur ce prolongement tubulaire 43 et les troisièmes sommets arrondis   42   des leviers à plaques conformés sont agencés pour s'appuyer contre la face de cet écrou annulaire 44, L'écrou annulaire est, de préférence, moletté ou rainuré sur sa circonférence extérieure, de façon qu'il puisse être tourné à la main et maintenu dans une position par un simple cliquet   45   monté sur le moyeu 10.

   Chaque levier 32 peut, par conséquent, être assimilé à une forme de levier coudé, élastiquement articulé   à   la bague   34   et avec un galet 41 à l'extrémité du levier-, la plus proche de l'accouplement, un appui du levier agissant contre la face de   l'écrou   annulaire   44.   Les faces des troisièmes sommets, qui sont en contact avec l'écrou annulaire, peuvent être pourvues de butées ajustables (non représentées) mobiles vers et à partir de l'écrou. 



   On comprendra que, avec cette disposition, le vissage de l'écrou annulaire 44 le long du prolongement 43 tubulaire vers l'accouplement déplacera tous les galets   41   radialement vers l'extérieur sur une même distance tandis que le vissage de l'écrou annulaire en s'écartant de l'accouplement permettra aux galets des leviers de se déplacer radialement vers l'intérieur. Un ajustement individuel dès butées susmentionnées ou des butées 28 permet d'ajuster individuellement les sabots par rapport au tambour 25 et d'égaliser la pression des sabots sur le tambour.

   L'écrou annulaire   44   est vissé le long de la bague jusqu'à une position telle que, quand la bague   34   est déplacée à son maximum vers l'accouplement, les galets roulent jusqu'à une position située sous le centre des butées et amènent les sabots suffisamment en contact avec le tambour pour transmettre le couple moteur nécessaire. Le couple moteur, qui peut être transmis quand l'accouplement est en service, peut être augmenté en vissant l'écrou annulaire vers l'accouplement et en déplaçant ainsi les galets radialement vers l'extérieur, lequel ajustement est effectué quand l'accouplement est hors service.

   Pareillement, le couple moteur que l'accouplement peut transmettre quand il est en service, peut être réduit en dévissant l'écrou annulaire de manière à l'écarter de l'accouplement, en déplaçant ainsi les galets radialement vers l'intérieur. On comprendra que, vue que les pivots des leviers consistent en paliers élastiques,quand l'accouplement est en service ces paliers sont déviés, en sorte que la charge est appliquée au sabot d'une manière analogue à un ressort qui automatiquement compensera un certain degré d'usure. On comprendra en outre que quand l'accouplement est complètement en service, il n'y a aucune force finale tendant à déplacer la bague coulissante. Il en est de même quand l'accouplement est complètement hors service.

   Le mouvement vers l'extérieur des leviers de commande, dû à l'action centrifuge quand l'accouplement est hors service, peut être réduit par la contrainte de torsion des paliers élastiques dans la bague de commande, mais, en supplément, si on le désire, des arrêts (non représentés) peuvent être disposés sur la bague   34   ou le moyeu 10 pour limiter le mouvement des leviers vers l'extérieur. 



   Quoique dans la description ci-dessus, l'organe portant les sabots ait été appelé !!organe d'entrainement" et l'organe analogue à un tambour, "organe entraîné", on comprendra que l'organe constituant le tambou 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 peut en fait être l'organe d'entraînement et l'organe portant les .sabots , être l'organe entraîné, 
REVENDICATIONS
1. Accouplement à friction du genre spécifié, dans lequel la transmission pour actionner l'accouplement comprend un organe monté pivotant et dans lequel les moyens élastiques pour réaliser la mise hors de prise des faces de friction de l'accouplement comprennent, un organe élastique vis-à- vis de la torsion,formé de caoutchouc ou d'un matériau non métallique ana- logue à du caoutchouc relié entre l'organe monté pivotant et une pièce sur laquelle l'organe est monté.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  FRICTION COUPLING.



   The present invention relates to friction couplings such as clutches or brakes (hereinafter referred to as “friction couplings”) and of the type comprising friction members assembled so as to be capable of relative movement. in one direction, to bring their friction faces into engagement, and out of engagement, a member arranged to be actuated in one direction by a force applied by an operator through an adequate transmission and achieving, when so actuated, an engaging movement of the friction faces and resilient means arranged to return the friction faces to an out of engagement position, when said force is removed.



   According to the present invention, a friction coupling of the aforementioned type is characterized in that said transmission comprises a pivotally mounted member and in that the elastic means for disengaging the pairs of friction members comprise an elastic screw member. -to a torsional force, rubber or a non-metallic material similar to rubber, connected between the pivotally mounted member and a part on which the member is mounted. For example, the elastic member may be of the known type comprising two rings between which is interposed rubber or a material similar to rubber, one of the sleeves being fixed to the pivotally mounted member and the other to a part on which the organ is mounted.



   One form of friction coupling, according to the invention comprises a driven or fixed member, a drive member disposed substantially coaxially with the driven or fixed member, a plurality of coupling arms or connecting rods, each of them being pivotally connected via said resilient member with respect to a torsional force., to the drive member and extending outwardly therefrom, a mounted coupling shoe pivoting at the outer end of each of said coupling arms or rods, means actuated by the operator

 <Desc / Clms Page number 2>

 rator for transmitting a movement to said shoes or arms so as to bring the shoes into engagement with the driven or fixed member despite the torsional elasticity of said elastic member,

   the coupling out of service being carried out by virtue of the energy stored in said elastic means after the means actuated by the operator are released.



   The aforesaid shoes are preferably connected so as to be able to pivot to their coupling arms or rods, each by means of an elastic member with respect to a torsional force.



   The invention is further characterized in that the operator actuated means for bringing the coupling into service are arranged to be elastically flexible so as to compensate for the wear of the friction surfaces.



   The operator-controlled actuation means may be arranged such that when the coupling is turned on or off, no external operating force is required to keep it on or off. For this purpose, the actuation means controlled by the operator may include a part which is movable axially relative to the drive members and driven or fixed so as to be caused to overlap or not, said shoes or on parts. or parts associated therewith, cam means being provided between said shoes and the actuating member, so that an axial movement of the latter member communicates a radial movement to the shoes.



   The operator actuated means is further arranged so that the engagement of all the shoes can be quickly adjusted from a single location, preferably without resorting to tooling.



   The arms connecting the shoes to the drive member can extend on the opposite sides of their pivot axes towards the shoes and include counterweights so as to partially completely or excessively counteract the effect of centrifugal force on the shoes. clogs.



   The invention will now be described, applied to a clutch, with reference to the accompanying drawing, in which: - Figure 1 is a section along line 1-1 of Figure 2, the upper half of the figure showing the 'clutch in service and lower half off; - Figure 2 is a section along the broken line 2-2 of Figure 1, and - Figure 3 is a section along the line 3-3 of Figure 1.



   The drive member consists of a hub 10 arranged to be keyed at 11 or otherwise secured to a shaft 12, which hub is provided with a number of bosses 13 distributed circumferentially around it and each having an elastic bearing.



  Each of these resilient bearings is preferably of the well known type, consisting of inner 14 and outer 15 metal rings with rubber or other resilient material 16 in the annular space between the rings. The rubber is preferably radially prestressed and joined to the rings in a well known manner. Are the outer rings 15 of the bearings press-fitted or otherwise secured in the bosses of the drive member? to prevent their displacement therein, while pairs of parallel coupling rods 17 are fixed rigidly by means of a pin 18 against the ends of the inner rings 14, so that the coupling rods 17 and the inner rings 14 must move together.

   These coupling rods extend laterally relative to the bosses and can be arranged to orient either forward or backward relative to the direction of rotation. Shoes 19, preferably of substantially symmetrical shape, each have on the inner side a boss 20 bearing, in a similar manner to the bosses on the hub, elas-

 <Desc / Clms Page number 3>

 matching ticks? the inner rings 14 of which are secured to the parallel coupling rods 17, the number of shoes 19 being equal to that of the bosses 23 on the hub 10. The outer faces of the shoes are preferably provided on the surface with a material of friction 24 renewables.



   The driven or fixed member, depending on whether the mechanism is a clutch or a brake, is preferably in the form of a drum 25 subjected, in the case of a clutch to a shaft 26, a pulley. or the like, and in the case of a brake to some fixed frame. The internal circumferential surface of the drum 25 surrounds the shoes 19 of the driver. which are arranged to cooperate with it when the coupling is put into service.



   During assembly, the coupling rods 17, carrying the shoes 19 of the bosses 13 of the hub 10 of the drive member, are fixed to the inner rings 14 of the bearing of the hub so that, at rest, the shoes 19 are kept away from the inner surface of drum 25 and a defined radial force is required to press shoes 19 into contact with drum 25, despite the stress due to the torsion of the rubber in the bearings carried by the hub.

   If the operating speed is such that the centrifugal force acting on the shoes 19 is sufficient to press them into contact with the drum 25 despite the stress due to the torsion of the bearings of the hub, then counterweights 27 can be attached to the extensions. connecting rods 17 on the side of the hub bearings away from the shoes
In order to put the coupling into service, it is therefore necessary to push the shoes outwards by means of external means, in order to make them cooperate with the internal surface of the drum 25.



  In a preferred embodiment for this purpose, each shoe is provided on its inner surface with a stop 28 to which pressure can be applied to push the shoes outwards, to bring them into contact with the drum. These stops preferably take the form of a hardened steel insert secured in bosses 29 at the lower surface of the shoes, so that the face 30 of the stopper is substantially at right angles to a radial line 31 drawn from there. the center of the coupling and passing through the center of the stop.

   The stopper can however be adjustably mounted to the shoe so that it is movable to and from the axis of the coupling, for example it can. be provided with a threaded rod which is engaged in a threaded hole formed in the boss 29 and is held in the adjusted position by a locking nut (not shown).



   The mechanical means for applying radial pressure to the stops 20, to force the shoes to engage, preferably take the form of specially shaped levers 32, carried by bosses 33 on a control ring 34 which can slide, with means (not shown) for sliding the ring towards the coupling to carry out the commissioning and to separate it from the coupling to carry out the decommissioning. This ring 34 carries as many bosses 33 on its periphery as there are shoes 19 in the coupling and the ring is prevented from rotating relative to the drive member 12 using a keyed key. or the like (not shown), so that each boss is always substantially opposite the stop 28 of its corresponding shoe.

   Each boss 33 of the control ring 34 provided with a resilient pivot bearing 35, similar to those of the drive member and shoes, but generally smaller than these. The outer rings 15 of these bearings are pressed or otherwise secured into the bosses 33 of the rings 34 and the specially shaped levers, preferably consist of parallel plates secured by a through bolt 36 or the like to the inner rings of the bearing. elastic in the bosses 33 of the control ring 34.

   These plates are of substantially triangular shape, a top 37 of each plate being fixed to the inner ring 14 of a bearing in the ring 34 and, another top 38 forming

 <Desc / Clms Page number 4>

   axially; protrusion in the coupling to end under the stops of the shoes, when they are in the engaged position. The ends of the levers, at the end of the coupling, are separated by a spacer 39 fixed by a through bolt 40 or the like and a roller 41, preferably barrel-shaped and hardened, is mounted so as to be able to rotate on it. the spacer.



   The third tops 42 of the levers are laterally flared and rounded, as shown in Figure 3, and the lever is shaped such that, when assembled, these third rounded tops are substantially in the same plane as the axes of the elastic bearings. - with respect to the torsion carried by the control ring when the coupling is in service. The control ring is provided with an internally threaded bore which engages an externally threaded tubular extension 43 which, when the rollers 41 are in contact with the stops 28, rest against the end of the hub 10.

   An annular nut is screwed onto this tubular extension 43 and the third rounded tops 42 of the shaped plate levers are arranged to bear against the face of this annular nut 44, The annular nut is preferably knurled or grooved on its outer circumference, so that it can be turned by hand and held in position by a simple pawl 45 mounted on hub 10.

   Each lever 32 can, therefore, be likened to a form of angled lever, elastically articulated to the ring 34 and with a roller 41 at the end of the lever-, the closest to the coupling, a support of the lever acting against the face of the annular nut 44. The faces of the third vertices, which are in contact with the annular nut, may be provided with adjustable stops (not shown) movable towards and from the nut.



   It will be understood that, with this arrangement, the screwing of the annular nut 44 along the tubular extension 43 towards the coupling will move all the rollers 41 radially outwards over the same distance while the screwing of the annular nut in moving away from the coupling will allow the rollers of the levers to move radially inward. Individual adjustment of the aforementioned stops or stops 28 allows the shoes to be individually adjusted relative to the drum 25 and to equalize the pressure of the shoes on the drum.

   The annular nut 44 is screwed along the ring to a position such that, when the ring 34 is moved to its maximum towards the coupling, the rollers roll to a position below the center of the stops and bring the shoes in sufficient contact with the drum to transmit the necessary motor torque. The engine torque, which can be transmitted when the coupling is in use, can be increased by screwing the ring nut towards the coupling and thereby moving the rollers radially outward, which adjustment is made when the coupling is out of order.

   Likewise, the engine torque which the coupling can transmit when in use can be reduced by unscrewing the ring nut so as to move it away from the coupling, thereby moving the rollers radially inward. It will be understood that, since the pivots of the levers consist of resilient bearings, when the coupling is in use these bearings are deflected, so that the load is applied to the shoe in a spring-like manner which will automatically compensate to a certain degree. wear. It will further be understood that when the coupling is fully in use, there is no final force tending to move the sliding ring. It is the same when the coupling is completely out of service.

   The outward movement of the control levers, due to the centrifugal action when the coupling is off, can be reduced by the torsional stress of the resilient bearings in the control ring, but, additionally, if it is As desired, stops (not shown) may be disposed on ring 34 or hub 10 to limit outward movement of the levers.



   Although in the above description, the member carrying the shoes has been called "driving member" and the drum-like member "driven member", it will be understood that the member constituting the drum

 <Desc / Clms Page number 5>

 may in fact be the drive member and the member carrying the clogs, be the driven member,
CLAIMS
1. A friction clutch of the kind specified, wherein the transmission for actuating the coupling comprises a pivotally mounted member and wherein the resilient means for disengaging the friction faces of the coupling comprises, a resilient member. - against torsion, formed of rubber or a non-metallic material similar to rubber connected between the pivotally mounted member and a part on which the member is mounted.


    

Claims (1)

2. Accouplement à friction suivant la revendication 1, dans lequel ledit organe élastique est du type connu comprenant deux bagues entre lesquelles est interposé du caoutchouc ou un matériau analogue à du caoutchouc, l'une des bagues étant fixée à l'organe monté pivotant et l'autre à une pièce sur laquelle l'organe est monté. 2. A friction clutch according to claim 1, wherein said elastic member is of the known type comprising two rings between which is interposed rubber or a material similar to rubber, one of the rings being fixed to the pivotally mounted member and the other to a part on which the organ is mounted. 3. Accouplement à friction suivant l'une ou l'autre des reven- dications précédentes et comprenant un organe entraîné ou fixe, un organe d'entraînement disposé en substance coaxialement à l'organe entraîné ou fixe, une pluralité de bras ou bielles d'accouplement, chacun d'eux étant associé de manière pivotante, par l'intermédiaire d'un organe élastique vis- à-vis d'un effort de torsion, à l'organe d'entraînement et s'étendant vers l'extérieur à partir de celui-ci un sabot d'accouplement monté pivotant à l'extrémité extérieure de chacun desdits bras ou bielles d'accouplement des moyens actionnés par un opérateur pour amener les sabots en prise avec un organe entraîné ou fixe malgré la résistance à la torsion dudit organe élas- tique . 3. Friction coupling according to either of the preceding claims and comprising a driven or fixed member, a drive member disposed substantially coaxially with the driven or fixed member, a plurality of arms or connecting rods d. 'coupling, each of them being associated in a pivoting manner, by means of an elastic member with respect to a torsional force, with the driving member and extending outwardly to therefrom a coupling shoe mounted pivotably at the outer end of each of said coupling arms or rods means actuated by an operator for bringing the shoes into engagement with a driven or fixed member despite the resistance to torsion of said elastic member. 4. Accoupement à friction suivant la revendication 3, dans lequel lesdits sabots sont reliés de manière pivotante aux bras ou bielles, d'accouplement, chacun par l'intermédiaire d'un organe élastique vis-à-vis d'un effort de torsion. 4. Friction coupling according to claim 3, wherein said shoes are pivotally connected to the arms or connecting rods, each by means of an elastic member vis-à-vis a torsional force. 5. Accouplement à friction suivant l'une ou l'autre des revendications 3 et 4, dans lequel les moyens actionnés par un opérateur pour mettre l'accouplement en service, sont agencés pour être élastiquement flexibles de faon à compenser toute usure des surfaces de friction. 5. A friction coupling according to either of claims 3 and 4, wherein the means actuated by an operator for putting the coupling into service is arranged to be elastically flexible so as to compensate for any wear of the surfaces of the coupling. friction. 6. Accouplement à friction, suivait l'une ou l'autre des revendications 3 à 5, dans lequel les moyens actionnés par un opérateur sont agencés pour se déplacer transversalement à un mouvement vers l'extérieur des sabots, en sorte qu'aucune force opératoire externe n'est nécessaire pour maintenir l'état de mise en prise ou hors de prise des sabots. A friction coupling, followed any one of claims 3 to 5, wherein the operator actuated means is arranged to move transversely to an outward movement of the shoes, so that no force. operation is required to maintain the engaged or disengaged condition of the hooves. 7. Accouplement à friction suivant la revendication 6, dans lequel les moyens actionnés par l'opérateur comprennent une pièce qui est mobile axialement par rapport aux organes d'entraînement et entraînés de façon à être amenée à chevaucher ou non sur lesdits sabots ou pièces y reliées, des moyens à came étant prévus entre lesdits sabots et l'organe d'actionnement, en sorte qu'un mouvement axial de ce dernier communique un mouvement radial aux sabots. 7. A friction coupling according to claim 6, wherein the means actuated by the operator comprise a part which is movable axially relative to the drive members and driven so as to be caused to overlap or not on said shoes or parts therein. connected, cam means being provided between said shoes and the actuating member, so that an axial movement of the latter communicates a radial movement to the shoes. Accouplement à friction suivant la revendication 7, dans lequel ladite pièce mobile axialement possède, montée de manière ajustable sur elle, un certain nombre d'organes, dont chacun possède une pièce susceptible d'être mise en prise avec un sabot et laquelle pièce est déplacée radialement quand l'organe est ajustée un organe d'ajustement étant monté sur la- dite pièce mobile axialement de façon à mettre simultanément lesdits organes en prise et à les ajuster. A friction clutch according to claim 7, wherein said axially movable part has adjustably mounted thereon a number of members, each of which has a part capable of being engaged with a shoe and which part is moved. radially when the member is adjusted, an adjustment member being mounted on said axially movable part so as to simultaneously engage said members and adjust them. 9. Accouplement à friction suivant la revendication 8, dans lequel chacun desdits organes ajustables est articulé à la pièce mobile axialement, de façon à osciller autour d'axes transversaux, à l'axe de rotation de l'accouplement et décalés par rapport audit axe, chacun desdits organes étant pourvu d'une pièce disposée dans le trajet du mouvement <Desc/Clms Page number 6> d'une butée ajustable, le long de l'arbre sur lequel la pièce mobile axialement est montée et étant également pourvu d'un bras sous-jacent à une pièce ou partie d'un des sabots. 9. Friction coupling according to claim 8, wherein each of said adjustable members is articulated to the axially movable part, so as to oscillate about transverse axes, to the axis of rotation of the coupling and offset from said axis. , each of said members being provided with a part disposed in the path of the movement <Desc / Clms Page number 6> an adjustable stop, along the shaft on which the axially movable part is mounted and also being provided with an arm underlying a part or part of one of the shoes. 10. Accouplement à friction suivant la revendication 9, dans lequel un galet est monté sur chacun des bras sous-jacents à la pièce ou partie du sabot. 10. A friction clutch according to claim 9, wherein a roller is mounted on each of the arms underlying the part or part of the shoe. 11. Accouplement à friction suivant la revendication 10, dans lequel ledit galet est disposé pour venir en contact avec une butée fixe ou une butée qui est ajustable radialement par rapport audit sabôt. 11. A friction clutch according to claim 10, wherein said roller is arranged to come into contact with a fixed stopper or a stopper which is adjustable radially with respect to said shoe. 12. Accouplement à friction suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel le bras de chaque organe venant en contact avec la butée ajustable est pourvu d'une face de contact ajustable @ 13. Accouplement à friction suivant l'une ou l'autre des revendications 3 à 12, dans lequel lesdits bras ou bielles d'accouplement reliant lesdits sabots aux organes élastiques sur l'organe d'entraînement sont disposés de manière à s'étendre au delà de l'axe des organes élastiques et sont pourvus de contrepoids dans le but décrit. 12. Friction coupling according to either of the preceding claims, wherein the arm of each member coming into contact with the adjustable stopper is provided with an adjustable contact face. 13. Friction coupling according to one. or the other of claims 3 to 12, wherein said coupling arms or rods connecting said shoes to resilient members on the drive member are disposed so as to extend beyond the axis of the resilient members and are provided with counterweights for the described purpose. 14. Accouplement à friction, en substance., tel que décrit en référence au dessin ci-annexé. 14. Friction coupling, in substance., As described with reference to the accompanying drawing.
BE517144D BE517144A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517144A true BE517144A (en)

Family

ID=154129

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517144D BE517144A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517144A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1595085B1 (en) Torque transmission device for a motor vehicle
FR2999257A1 (en) &#34;DISC BRAKE WITH PARKING BRAKE, MECHANICAL PUSH ASSEMBLY, AND MOUNTING METHOD&#34;
FR2718205A1 (en) Friction clutch, particularly for vehicles.
EP0857260B1 (en) Clutch mechanism for friction clutch with low clutching force
FR2536141A1 (en) FRICTION CLUTCH
FR2753758A1 (en) Friction clutch, exp for motor vehicle
FR2761739A1 (en) CLUTCH MECHANISM FOR LOW-CLUTCH FRICTION CLUTCH, ESPECIALLY FOR MOTOR VEHICLES
FR2616500A1 (en) ADJUSTING RING FOR A SPRING-LOADING FRICTION CLUTCH, CLUTCH ASSEMBLY COMPRISING SAME, AND COOPERATING LOCKING TAB
FR2760499A1 (en) FRICTION CLUTCH
FR2763658A1 (en) CENTRIFUGAL CLUTCH WHOSE MASSELOTS CARRY JAWS COOPERATING BY FRICTION WITH A DRUM
EP2909508A1 (en) Variable-speed belt drive
BE517144A (en)
EP0859918A1 (en) Friction clutch with low disengaging force
FR2512899A1 (en) CLUTCH, ESPECIALLY FOR COMPRESSOR
FR2862730A1 (en) Vibration damper for motor vehicles torque transmission device, has two flywheels, and springs including leaves integrated at their one end to one flywheel and linked at their other end to another flywheel by links
FR2761738A1 (en) CLUTCH MECHANISM FOR LOW CLUTCH FRICTION CLUTCH
FR2661960A1 (en) ASSEMBLY OF A FRICTION CLUTCH COVER.
EP0333539B1 (en) Disconnectible linear stepping motor with a recentered rotor
EP0077859B1 (en) Friction clutch, especially for harvesting machines
FR2606108A1 (en) UNIVERSAL ELASTIC ASSEMBLY WITH GLOBALLY ANNULAR PIECES AND APPLICATIONS, IN PARTICULAR SPEED DRIVE PULLEY AND CLUTCH MECHANISM COMPRISING SUCH A UNITARY ELASTIC ASSEMBLY
EP1979641B1 (en) Torque-transmitting assembly for gearbox
WO2000020776A1 (en) Dual mass damping flywheel, in particular for motor vehicle
FR2798167A1 (en) MOTOR VEHICLE STARTER COMPRISING A FRICTION DRIVE DEVICE
BE415757A (en)
BE477273A (en)