BE515760A - - Google Patents

Info

Publication number
BE515760A
BE515760A BE515760DA BE515760A BE 515760 A BE515760 A BE 515760A BE 515760D A BE515760D A BE 515760DA BE 515760 A BE515760 A BE 515760A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lenses
plane
central plane
beams
bulb
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE515760A publication Critical patent/BE515760A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B35/00Stereoscopic photography
    • G03B35/18Stereoscopic photography by simultaneous viewing
    • G03B35/20Stereoscopic photography by simultaneous viewing using two or more projectors

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Testing, Inspecting, Measuring Of Stereoscopic Televisions And Televisions (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROJECTEUR STEREOSCOPIQUE. 



   La présente invention concerne les projecteurs stéréoscopiques et plus particulièrement un dispositif optique en faisant partie. A cet égard, elle consiste dans la manière dont sont disposés certaines lentilles ou groupes de lentilles et.autres 'éléments., plutôt que dans les détails des dispositifs de montage des lentilles ou éléments analogues dans un projecteur, 
L'invention a notamment pour objet un dispositif par lequel deux images dispositives stéréoscopiques correspondantes sont projetées sur un é- cran unique, ,les dimensions et les intensités lumineuses de ces images.

   étant les mêmes, de façon que lorsqu'on les observe d'une manière appropriée, l'inten- sité de   l'action   qu'elles exercent sur la rétine et toutes leurs autres caracté- ristiques soient les mêmes, et que par suite les images stéréoscopiques puissent se combiner dans le cerveau de l'observateur sous la forme d'une image uniqué à trois dimensions. La prise de vues stéroscopiques et la projection d'images stéréoscopiques sur un écran sont des opérations techniques nettement définies et connues. La projection des images peut s'effectuer au moyen de filtres   po-   larisés, de façon à faire vibrer les ondes lumineuses de support des deux ima- ges d'une paire dans des plans non parallèles.

   L'observateur se sert alors de jumelles de théâtre polarisées de façon à décomposer les images superposées de l'écran en images séparées pouvant être perçues par chacun des deux yeux'et à enregistrer dans le cerveau les images projetées sur l'écran de la même maniè- re que l'observateur a vu le sujet en prenant les vues stéréoscopiques, L' invention ne concerne pas les dispositifs qui servent à combiner deux images correspondantes dans des plans polarisés, car ces dispositifs sont connus, mais elle concerne le dispositif optique par lequel des images superposées po- larisées, de mêmes dimensions, intensités lumineuses et toutes autres caracté- ristiques, sont formées sur un écran. 



   L'invention consiste donc notamment dans un projecteur stéréosco- pique comportant des groupes de deux lentilles correspondantes formant des ima- ges correspondantes, et une source lumineuse unique permettant d'obtenir ces 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 deux images correspondantes. 



   Les faisceaux lumineux engendrés par les lentilles collectrices- du dispositif suivant l'invention sont rendus sensiblement parallèles par des miroirs faisant un angle de 45  avec l'axe optique des lentilles   collectri-   ces et sont projetés sur deux lentilles correspondantes d'un condensateur qui les font converger sur les pellicules à projeter. Le dispositif   optiqué   suivant l'invention pourrait donc être désigné d'une manière appropriée sous le nom de dispositif condensateur à angle droit, ou en   d'entrés   termes de dispositif comportant un groupe de lentilles de condensateur dans lequel le faisceau lumineux subit une rotation d'un angle approprié., qui dans le cas présent est de 90 .

   Il est sans importance que le faisceau sortant de'la len- tille collectrice soit parallèle, convergent ou divergent et toutes ces con- ditions font partie de l'invention. 



   Le dispositif d'éclairage qui ne comporte qu'une seule ampoule lumineuse présente diverses particularités et avantages remarquables. Par exemple, il est toujours difficile de faire se correspondre les intensités lumineuses de deux ampoules neuves d'un projecteur stéréoscopique à deux' am- poules (et il est indispensable que les deux faisceaux lumineux soient   sem-   blables et il est même encore plus difficile   d'obtenir   un   même   rendement-lu- mineux avec deux ampoules au bout d'une durée de service continu, car l'une des ampoules se détériore toujours plus vite que l'autre. Il est donc ne*ces-- saire de remplacer les deux ampoules par des neuves, dès que la luminosité de   l'une   d'elle a diminué.

   Les faisceaux stéréoscopiques du dispositif suivant   1'invention   se correspondent toujours parfaitement pendant toute la durée uti- le de l'ampoule unique. 



     Même   si l'on choisit deux ampoules identiques, il est extrêmement difficile d'obtenir des faisceaux qui se correspondent parfaitement à cause' de l'extrême sensibilité des réflecteurs optiques d'un dispositif à deux am- poules. Par exemple, si les filaments d'une des ampoules sont séparés par des intervalles légèrement différents (ainsi qu'il arrive presque toujours),, il est nécessaire de réaliser la correspondance entre les réflecteurs postérieurs' par des opérations de réglage compliquées pour que les images des filaments soient pro jetées de la même manière entre les filaments de l'ampoule. 



   L'invention a également pour objet un projecteur stéréoscopique permettant d'obtenir des images cor- respondantes au moyen d'une seule ampoule du commerce, un projecteur stéréoscopique qui ne comporte qu'une seule lampe de base et dont les réflecteurs optiques courbes sont supprimés, de sorte que le prix de revient initial de cette forme de construction est réduit du fait' de la suppression du dispositif de base à deux ampoules, des fils de connexion supplémentaires, de l'espace supplémentaire et des réflecteurs optiques cour- bes, un projecteur stéréoscopique de forme ramassée et léger, un projecteur dans lequel la quantité de chaleur dégagée est sen- siblement moindre que dans les projecteurs connus de même rendement,

   ce qui permet de réduire les dimensions et la complication des dispositifs de   refroi-   dissement nécessaires pour dissiper la quantité de chaleur en excès. 



    @   
Les caractéristiques et avantages de l'invention apparaîtront au cours de la description détaillée qui en est donnée ci-après avec les dessins si-joints à l'appui, sur lesquels les mêmes éléments sont désignés par les mêmes références et sur lesquels la fig. 1 représente sous forme schématique une forme de réalisa- tion de l'invention, et la fig. 2 est une vue en perspective d'un projecteur suivant   l'in-   vention et dont certaines portions sont arrachées. 



   Suivant la fig. 1, une source lumineuse comporte une rangée de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 filaments 2 ,0 contenus dans une ampoule en verre sous vide 2. Le 'nombre de filaments 20 de la rangée peut être supérieur ou inférieur à celui qui est représenté, ou le filament peut être unique, tous ces groupements de filaments étant désignés sous le nom de source lumineuse unique. Lorsque l'ampoule com- porte une rangée de filaments comme sur la figure, on choisit évidemment'la po- sition de   l'ampoule   de préférence de façon à faire   coïncider   le plan'passant par le milieu de la rangée de filaments avec le plan du milieu du projecteur (désigné ci-après sous le nom d'axe de projection) et désigné sur la fig. 1 par 22. 



   On dispose de chaque côté de la source lumineuse un groupe de len- 
 EMI3.2 
 tilles de condensateur, qui se correspondent des deux c8tés de fagàn-à engen- drer deux faisceaux lumineux correspondants qui projettent   chacun   une même image de la surface adjacente de la source lumineuse. Chaque groupe'de lentil- 
 EMI3.3 
 les de ¯¯ndensateur comporte une lentille collectrice 2 disposée aussi près que possible de la source lumineuse et centrée suivant un axe optique perpen- dicalaire à l'axe de projection. Cette lentille a pour effet de recueillir les rayons lumineux qui la rencontrent et de les transformer en un faisceau diri- gé.

   Le faisceau sortant de la lentille collectrice subit une rotation de 90  
 EMI3.4 
 par une surface de déviation 2 située dans un plan à 45  de l'axe optique de la lentille 9 les réflecteurs faisant entre eux un angle de 900 et étant di- rigés en avant de façon à engendrer des faisceaux dirigés en avant;, dont les axes optiques sont parallèles et équidistants de l'axe de projection 22. Chacun de ces faisceaux traverse une seconde lentille convergente 26 centrée sur l'axe optique formé par les lentilles collectrices et les miroirs. Ces lentilles sont dites d'une manière appropriée lentilles de condensateur. Les lentilles 23 et 
 EMI3.5 
 2 forment donc avec les miroirs 2 des groupes de lentilles de condensateur, dans lesquels les rayons lumineux provenant des deux côtés du filament devien- nent sensiblement parallèles. 



   Les lentilles de condensateur 26 ont pour fonction de concentrer ou de faire converger le faisceau provenant de la source lumineuse. Le faisceau projeté du projecteur stéréoscopique passe à travers les diapositives stéréos- copiques correspondantes 27, qui sont montées dans un support ou plaque 28 disposée de façon à saturer les faisceaux concentrés par les images des diapo- sitives et à pouvoir ainsi les projeter sur un écran. 



   La fig. 1 représente une forme préférée de réalisation de l'inven- 
 EMI3.6 
 tion, suivant laquelle on fait passer les faisceaux à travers 3es'filtres pola- riseurs 25 de même pouvoir translucide, disposés dans un plan commun   perpendi-   culaire à l'axe 22 et orientés dans une position relative variable. Les-fais- ceaux passent ensuite à travers les lentilles de condensateur correspondantes 26 et à travers les diapositives 27 maintenues en position appropriée par la plaque de montage 28.

   Puis la lumière sortant des diapositives, saturée par les images de ces diapositives, passe dans les objectifs du projecteur.- qui se com- 
 EMI3.7 
 posent des lentilles g2, 0 et lesquelles ne sont représ-enta  qu'à titre   d'exemple,   car les objectifs de projection peuvent être formés par d'autres combinaisons de lentilles, ainsi qu'il est connu. La principale   condition   à remplir par les objectifs de projection est de se trouver en coïncidence opti- que avec les groupes de lentilles de condensateur de façon   à   projeter sur un écran une image agrandie de la diapositive. 



   La fige 2 représente une forme de réalisation de l'invention qui 
 EMI3.8 
 comporte une enveloppe de projeeteur ±Q d'où sortent des objectifs de projec- tion 51, dont les positions relatives des éléments peuvent être réglées d'une manière connue. Par exemple, les objectifs de projection peuvent comporter des 
 EMI3.9 
 lentilles telles que 2 .30 et J1 dont on peut faire varier les positions rela- tives en tournant un bouton de réglage 52. Une source lumineuse montée à égale distance des axes des objectifs du projecteur,comporte une ampoule 53 masquée par un écran 54 empêchant la lumière de se diriger vers le haut.

   On peut -employer 
 EMI3.10 
 d'autres écrans appropriés (non représentés), mais on préfère '1#ser -une nb1e por- tion de l'ampoule exposée à l'action du courant d'air qu'un dispositif de   refroi-   dissement ordinaire (non représenté) fait passer dans l'enveloppe du Projecteur. 



  L'ampoule comporte de préférence un culot qui se loge dans une douille disposée de façon à amener le plan passant par le milieu de ses filaments dans une posi- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tion fixe, comme sur la fig. 1. Des supports verticaux appropriés servent à monter les groupes de lentilles de condensateur, qui comportent les éléments 23. 24,   .22. et   26 de la fig. 1. Il est facile de voir d'après la fig. 2 qu'on peut obtenir une base unique dans laquelle les groupes de lentilles de bondon- sateur sont maintenus dans des positions optiques relatives correspondantes et projettent des faisceaux concentrés dans les objectifs du projecteur main- tenus dans des positions optiques relatives correspondantes.

   La portion anté- rieure de l'enveloppe 50 comporte de préférence un dispositif de support des diapositives, telle qu'une fente 60, dans laquelle on peut introduire un chas- sis, tel   que 28.   de fagon à amener les images diapositives 27 dans le trajet des faisceaux   concentrés.   



   Le projecteur décrit ci-dessus possède en fonctionnement les   ca-     ractéristiques   et procure les avantages qui ont été énumérés plus   haut. 'Les     group@@  de lentilles de condensateur correspondants de cette forme de   construc-   tion engendrent des faisceaux lumineux qui subissent une rotation de 90  les rendant sensiblement parallèles, et sont concentrés ensuite. Les faisceaux ont la même intensité et possèdent les autres mêmes caractéristiques, puisqu'ils sont engendrés par les surfaces opposées d'une source lumineuse unique.

   Puis les faisceaux parallèles correspondants sont saturés dans la même mesure par les diapositives, dont les images de même intensité, de même dimension et pos- sédant toutes les autres   mêmes   caractéristiques sont projetées en superposition sur un seul et même écran. Les groupes de lampes doubles, les réflecteurs opti- ques courbes et les éléments les accompagnant sont supprimés. On obtient des faisceaux toujours semblables à chaque instant, quelles que soient   l'usure'ou   la perte d'intensité de la source lumineuse et on peut utiliser n'importe quel- le   ampoule   de puissance convenable dont on peut disposer. 



     Naturellement,  l'invention ne doit pas être considérée comme limi- tée à la forme de réalisation représentée et décrite qui n'a été choisie   qu'à   titre d'exemple.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  STEREOSCOPIC PROJECTOR.



   The present invention relates to stereoscopic projectors and more particularly to an optical device forming part thereof. In this regard, it consists in the manner in which certain lenses or groups of lenses and other elements are arranged, rather than in the details of the devices for mounting lenses or the like in a projector.
The subject of the invention is in particular a device by which two corresponding stereoscopic device images are projected onto a single screen,, the dimensions and the light intensities of these images.

   being the same, so that when observed in an appropriate manner, the intensity of the action which they exert on the retina and all their other characteristics are the same, and hence the Stereoscopic images can combine in the observer's brain into a unified three-dimensional image. The taking of steroscopic images and the projection of stereoscopic images on a screen are clearly defined and known technical operations. The projection of the images can be carried out by means of polarized filters, so as to vibrate the light waves supporting the two images of a pair in non-parallel planes.

   The observer then uses polarized theater binoculars so as to decompose the superimposed images of the screen into separate images which can be perceived by each of the two eyes and to record in the brain the images projected on the screen of the same. The invention does not relate to devices which serve to combine two corresponding images in polarized planes, as these devices are known, but relates to the optical device by way of way that the observer saw the subject by taking the stereoscopic views. which superimposed polarized images of the same dimensions, light intensities and all other characteristics are formed on a screen.



   The invention therefore consists in particular in a stereoscopic projector comprising groups of two corresponding lenses forming corresponding images, and a single light source making it possible to obtain these.

 <Desc / Clms Page number 2>

 two corresponding images.



   The light beams generated by the collecting lenses of the device according to the invention are made substantially parallel by mirrors making an angle of 45 with the optical axis of the collecting lenses and are projected onto two corresponding lenses of a capacitor which them. converge on the films to be projected. The optic device according to the invention could therefore be designated in an appropriate manner under the name of a right-angle capacitor device, or in terms of a device comprising a group of capacitor lenses in which the light beam undergoes a rotation d 'an appropriate angle., which in this case is 90.

   It is immaterial whether the beam exiting the collecting lens is parallel, converging or diverging and all of these conditions form part of the invention.



   The lighting device which has only one light bulb has various remarkable features and advantages. For example, it is always difficult to match the light intensities of two new bulbs of a two-bulb stereoscopic projector (and it is essential that the two light beams be the same and it is even more difficult. obtain the same light output with two bulbs after a continuous service life, because one bulb always deteriorates faster than the other. It is therefore necessary to replace the two bulbs with new ones, as soon as the brightness of one of them has decreased.

   The stereoscopic beams of the device according to the invention always correspond perfectly throughout the useful life of the single bulb.



     Even if one chooses two identical bulbs, it is extremely difficult to obtain perfectly matched beams because of the extreme sensitivity of the optical reflectors of a two bulb device. For example, if the filaments of one of the bulbs are separated by slightly different intervals (as it almost always happens), it is necessary to effect the correspondence between the rear reflectors by complicated adjustment operations so that the images of the filaments are projected in the same way between the filaments of the bulb.



   The invention also relates to a stereoscopic projector making it possible to obtain corresponding images by means of a single commercial bulb, a stereoscopic projector which comprises only one base lamp and whose curved optical reflectors are omitted. , so that the initial cost of this form of construction is reduced due to the elimination of the basic two-bulb device, additional connection wires, additional space and curved optical reflectors, a stereoscopic projector of compact shape and light, a projector in which the quantity of heat released is appreciably less than in known projectors of the same efficiency,

   thereby reducing the size and complication of the cooling devices required to dissipate the excess heat.



    @
The characteristics and advantages of the invention will become apparent from the detailed description which is given below with the accompanying drawings, on which the same elements are designated by the same references and on which FIG. 1 shows in schematic form one embodiment of the invention, and FIG. 2 is a perspective view of a projector according to the invention, certain portions of which are cut away.



   According to fig. 1, a light source has a row of

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 2.0 filaments contained in a vacuum glass funnel 2. The number of filaments 20 in the row may be greater or less than that shown, or the filament may be single, all such filament groups being referred to as unique light source name. When the bulb comprises a row of filaments as in the figure, the position of the bulb is obviously chosen preferably so as to make the plane passing through the middle of the row of filaments coincide with the plane. center of the projector (hereinafter referred to as the projection axis) and designated in fig. 1 by 22.



   A group of lenses is placed on each side of the light source.
 EMI3.2
 The capacitor tubes, which correspond to each other on the two sides of the way, generate two corresponding light beams which each project a same image of the adjacent surface of the light source. Each group of lentil-
 EMI3.3
 The de ¯¯ndensateur comprises a collecting lens 2 arranged as close as possible to the light source and centered along an optical axis perpendicular to the projection axis. This lens has the effect of collecting the light rays that meet it and transforming them into a directed beam.

   The beam emerging from the collecting lens is rotated 90
 EMI3.4
 by a deflection surface 2 located in a plane 45 from the optical axis of lens 9, the reflectors forming an angle of 900 between them and being directed forward so as to generate beams directed forward ;, of which the optical axes are parallel and equidistant from the projection axis 22. Each of these beams passes through a second converging lens 26 centered on the optical axis formed by the collecting lenses and the mirrors. These lenses are appropriately called condenser lenses. Lentils 23 and
 EMI3.5
 2 therefore form with the mirrors 2 groups of capacitor lenses, in which the light rays coming from both sides of the filament become substantially parallel.



   The function of the condenser lenses 26 is to concentrate or to converge the beam coming from the light source. The beam projected from the stereoscopic projector passes through the corresponding stereoscopic slides 27, which are mounted in a support or plate 28 arranged so as to saturate the beams concentrated by the images of the slides and thus to be able to project them on a screen. .



   Fig. 1 shows a preferred embodiment of the invention
 EMI3.6
 The beams are passed through three polarizing filters 25 of the same translucent power, arranged in a common plane perpendicular to axis 22 and oriented in a varying relative position. The beams then pass through corresponding capacitor lenses 26 and through slides 27 held in appropriate position by mounting plate 28.

   Then the light coming out of the slides, saturated by the images of these slides, passes through the lenses of the projector.
 EMI3.7
 pose g2, 0 lenses and which are shown only as an example, because the projection objectives can be formed by other combinations of lenses, as is known. The main condition to be fulfilled by the projection objectives is to be in optical coincidence with the condenser lens groups so as to project on a screen an enlarged image of the slide.



   Fig 2 shows an embodiment of the invention which
 EMI3.8
 has a ± Q projector envelope from which projection objectives 51 emerge, the relative positions of the elements of which can be adjusted in a known manner. For example, projection lenses may include
 EMI3.9
 lenses such as 2 .30 and J1, the relative positions of which can be varied by turning an adjustment knob 52. A light source mounted at an equal distance from the axes of the projector's objectives, comprises a bulb 53 hidden by a screen 54 preventing the light to move upwards.

   We can use
 EMI3.10
 other suitable screens (not shown), but preferred is a portion of the bulb exposed to the action of the air stream than an ordinary cooler (not shown) passes through the Projector envelope.



  The bulb preferably has a base which fits in a socket arranged so as to bring the plane passing through the middle of its filaments in a position.

 <Desc / Clms Page number 4>

 fixed tion, as in fig. 1. Suitable vertical brackets are used to mount the condenser lens groups, which include items 23. 24, .22. and 26 of FIG. 1. It is easy to see from fig. 2 that a single base can be obtained in which the groups of bounce lenses are held in corresponding relative optical positions and project concentrated beams into the projector lenses held in corresponding relative optical positions.

   The anterior portion of the envelope 50 preferably includes a slide support device, such as a slot 60, into which a chasis, such as 28, can be inserted in order to bring the slide images 27 into the slide. the path of the concentrated beams.



   The projector described above has in operation the characteristics and provides the advantages which have been enumerated above. The corresponding capacitor lens groups of this form of construction generate light beams which are rotated 90 degrees making them substantially parallel, and are then focused. The beams have the same intensity and have other same characteristics, since they are generated by the opposing surfaces of a single light source.

   Then the corresponding parallel beams are saturated to the same extent by the slides, whose images of the same intensity, of the same size and having all the other same characteristics are superimposed on a single screen. The groups of double lamps, the curved optical reflectors and their accompanying elements are deleted. Always similar beams are obtained at all times, regardless of the wear or loss of intensity of the light source, and any bulb of suitable wattage available can be used.



     Of course, the invention should not be considered as limited to the embodiment shown and described which has been chosen only as an example.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . Projecteur stéréoscopique, caractérisé en ce qu'il comporte une seule ampoule lumineuse électrique contenant plusieurs filaments incandescents dispcsés en une rangée plane, de surface égale et de même capacité lumineuse de chaque côté d'un plan central, une paire de deux premières lentilles cor- respondantes convergentes de condensateur, dont les axes optiques coïncident avec une droite perpendiculaire au centre de la rangée de filaments et situées au voisinage immédiat de la surface de l'ampoule, de chaque coté de l'ampoule et équidistantes du plan central, de fagon à engendrer des faisceaux lumineux coaxiaux de même intensité projetés dans des directions opposées, deux miroirs plans dont les surfaces réfléchissantes font un angle de 90 entre elles et dont chacun fait un angle de 45 avec le plan central et en est équidistant, Stereoscopic projector, characterized in that it comprises a single electric light bulb containing several incandescent filaments dispersed in a flat row, of equal area and of the same luminous capacity on each side of a central plane, a pair of two first cor- convergent condenser responders, whose optical axes coincide with a straight line perpendicular to the center of the row of filaments and located in the immediate vicinity of the surface of the bulb, on each side of the bulb and equidistant from the central plane, so as to generate coaxial light beams of the same intensity projected in opposite directions, two plane mirrors whose reflecting surfaces form an angle of 90 between them and each of which makes an angle of 45 with the central plane and is equidistant from it, chacun des miroirs plans étant rencontré par la totalité du faisceau provenant d'une des premières lentilles de condensateur de façon à faire engendrer par- ces miroirs des faisceaux lumineux réfléchis d'égale intensité, dont les-axes sont parallèles entre eux dans la même direction et sont parallèles et équidis- tants du plan central, deux filtres polarisants de même pouvoir translucide, disposés dans un plan commun perpendiculaire au plan central, orientés dans des positions relatives variables et dont chacun est rencontré par l'un des fais- ceaux réfléchis, une paire correspondante de secondes lentilles convergentes de condensateur disposées dans un plan commun perpendiculaire au plan central et à coté des filtres, each of the plane mirrors being encountered by the whole of the beam coming from one of the first condenser lenses so as to cause these mirrors to generate reflected light beams of equal intensity, the axes of which are parallel to each other in the same direction and are parallel and equidistant from the central plane, two polarizing filters of the same translucent power, arranged in a common plane perpendicular to the central plane, oriented in variable relative positions and each of which is encountered by one of the reflected beams, a corresponding pair of second converging condenser lenses arranged in a common plane perpendicular to the central plane and next to the filters, et dont l'axe optique de chacune d'elles coïncide sensi- blement avec l'axe d'un des faisceaux réfléchis, chacune de ces lentilles étant rencontrée par l'un des faisceaux réfléchis, et un dispositif de support de diapositives dans un plan commun perpendiculaire au plan central et situées au delà des secondes lentilles de condensateur dans une position relative choisie de façon que chacune des diapositives soit rencontrée à peu près par la totali- té d'un des faisceaux polarisés provenant des secondes lentilles. en annexe 1 dessin. and whose optical axis of each of them substantially coincides with the axis of one of the reflected beams, each of these lenses being encountered by one of the reflected beams, and a device for supporting slides in a plane common perpendicular to the central plane and located beyond the second capacitor lenses in a relative position chosen so that each of the slides is encountered by approximately all of one of the polarized beams from the second lenses. in appendix 1 drawing.
BE515760D BE515760A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE515760A true BE515760A (en)

Family

ID=153166

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE515760D BE515760A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE515760A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1500869B1 (en) Elliptical lighting module without screen emitting a low beam and headlamp comprising the same
EP0030875B1 (en) Illuminating device for a large screen
EP0025397B1 (en) Illuminating means for producing a light beam having adjustable light intensity distribution and image transfer system comprising such a means
EP2422130A1 (en) Lighting module and device for a vehicle with improved road function
WO2005096094A1 (en) Projection module and projector incorporating same
EP0605699A1 (en) Colour image projector
EP0485268A1 (en) Matrix screen image projector with two polarized beams
EP0512893A1 (en) Illuminator for projector
FR2712664A1 (en) Theater projector.
EP0677970B1 (en) Light box for light valve
BE515760A (en)
EP0740169B1 (en) Illumination device
FR3039902B1 (en) IMAGE GENERATING MODULE FOR HIGH HEAD DISPLAY
EP0036341B1 (en) Optical system for the realization of special effects on films
FR2759468A1 (en) HOLOGRAPHIC DEVICE FOR FORMING LIGHT BEAMS OF PREDETERMINED SPECTRAL COMPOSITIONS AND VIDEO IMAGE PROJECTOR COMPRISING SUCH A DEVICE
FR3107754A1 (en) Motorized lyre for video projector
FR2582082A1 (en) MULTICLEUM LIGHT SOURCE DEVICE
FR2693561A1 (en) Source of polarised light for overhead projector - uses two confocal lenses and small light source emitting polarised beam and number of slides fixed at Brewster angle to deflect beam which is returned by mirror
EP1763696A1 (en) Imager illumination system and corresponding projector
FR2760856A1 (en) LIGHTING DEVICE
BE432836A (en)
FR2683332A1 (en) Device for producing a beam having an oblong cross-section from a source, especially for lighting a scene (stage)
FR2606168A1 (en) Stereoscopic-picture projector
FR2666421A1 (en) Projector with high-power xenon arc lamp
FR2539885A3 (en) Optical collector device for high-power light sources