BE512592A - - Google Patents

Info

Publication number
BE512592A
BE512592A BE512592DA BE512592A BE 512592 A BE512592 A BE 512592A BE 512592D A BE512592D A BE 512592DA BE 512592 A BE512592 A BE 512592A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
die
feed device
movement
controlled
evacuation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE512592A publication Critical patent/BE512592A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B11/00Details of, or accessories for, machines for mechanical composition using matrices for individual characters which are selected and assembled for type casting or moulding

Landscapes

  • Perforating, Stamping-Out Or Severing By Means Other Than Cutting (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX PDINCONNEUSES. 



  La présente invention concerne les poinçonneuses et, plus par- 
 EMI1.1 
 ticlilièrement, les machines 'à. poinçon et. matrice servant à effectuer des opé- rations de découpage et de rognage sur une matière en feuille ou en bande. 



   Cette invention a été décrite et représentée sur les dessins an- nexés dans son application à la fabrication des matrices destinées aux ma- chines à composer typographiques du genre de celles connues commercialement sous la marque de fabrique enregistrée   "Linotype".   Dans la fabrication des matrices de ce genre, une matière en bande est amenée par un mouvement in- termittent à une poinçonneuse qui découpe dans la dite matière des flans dont la forme générale ressemble à celle'des matrices finies. Les flans sont en- suite amenés à une seconde machine où ils sont empilés et dans laquelle les bords de ces flans sont rognés. Ils sont ensuite soumis à diverses autres opérations qu'il n'est pas utile de décrire ici. 



   La présente   poinçonneuse   servant à effectuer à la fois des opé- rations de découpage et de rognage comprend un poinçon, un dispositif d'ali- mentation qui amène la matière à poinçonner à la machine par un mouvement intermittent, et une matrice double   comprenant   une section supérieure ou matrice de découpage, et une section inférieure   pu.matrice   de rognage, dont les dimensions sont un peu plus petites que celles de la section de décou- page. Ainsi, la fabrication des matrices se trouve simplifiée par la combi- naison des opérations de découpage et de rognage, de sorte qu'on peut effec- tuer à la fois le découpage et le rognage sur la même   machine   et en un seul cycle de travail. 



   Un dispositif dont le fonctionnement est commandé par le dispo- sitif d'alimentation   peut-être   prévu pour effectuer l'enlèvement des débris, .tels que les copeaux et rognures, formés dans la matrice. Le dispositif d'a- limentation peut être actionné par un mécanisme à mouvement alternatif se com- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 posant de courses d'avancement et de courses de rappel, l'organe prévu pour évacuer les débris étant actionné par le dispositif d'alimentation lors de la course d'avancement et rappelé par ce dispositif lors de la course de rappel. 



   On donnera ci-après une description plus complète de l'invention en se référant aux dessins annexés qui en représentent une forme de réa- lisation préférée et sur lesquels : 
Fig. 1 et 2 sont respectivement une vue de face et une vue en plan de la présente poinçonneuse et de son mécanisme d'alimentation. 



   Fig. 3 est une vue en perspective, avecarrachement partiel de la ma- trice. 



   Fig. 4 est une coupe transversale de la matrice composée de plu- sieurs matrices élémentaires. 



   Fig. 5 est une vue en plan représentant la matière en bande dans laquelle des flans ont été découpés, et 
Fig. 6 est une vue en plan représentant les rognures formées à l'intérieur de la matrice. 



   Comme représenté aux figures 1 et 2, la matière en bande 2 re- çoit un mouvement d'entraînement intermittent d'un dispositif d'alimentation convenable, désigné de façon générale par la lettre A, la bande étant guidée entre deux   rails 1±   jusqu'à une matrice 2 et, pendant qu'elle est située au- dessus de cette matrice, étant soumise à l'action d'un poinçon µ à mouvement de monte-et-baisse vertical, porté par un vérin 5a porte-poinçon, à comman- de par moteur. La matrice est renfermée à l'intérieur d'un cadre à matrice 6, qui est fixé solidement sur la face de dessus du bâti de base ou banc B. 



  Les rails à sont montés sur ce cadre à matrice. 



   Le dispositif d'alimentation représenté est celui du type Docker- man, couramment utilisé dans les poinçonneuses, mais l'entraînement de la bande dans la présente poinçonneuse pourrait être effectué à l'aide de tout autre dispositif approprié. Il est toutefois nécessaire de décrire le dis- positif d'alimentation d'une façon succincte, afin de mieux faire comprendre l'invention. Ce dispositif A est boulonné sur le bâti de base B, qu'il sur- plombe. La matière en bande 2 passe successivement entre deux paires de ga- lets de caoutchouc 8, 7. Les galets 8 de la première paire rencontrée par la bande sont montés de façon rotative, à leurs extrémités opposées, dans des bâtis ou longerons parallèles horizontaux fixes   2.,   mais ils ne peuvent tourner que dans le sens voulu pour faire avancer la matière entre eux.

   Les   galets 2.   entre lesquels passe ensuite la bande constituent les organes d'en- trainement réels et sont supportés, à leurs extrémités opposées, par des cou- lisseaux 10 à mouvement de va-et-vient qui sont montés de façon à pouvoir se déplacer sur les longerons   2..   Les coulisseaux 10 peuvent être assemblés de façon coulissante avec les longerons 9, ou peuvent simplement les chevaucher mais, dans tous les cas, les longerons constituent des rails sur lesquels les dits coulisseaux peuvent se mouvoir alternativement dans un sens et en sens inverse. Les galets 7, de même que les galets 8, ne peuvent tourner li- brement que dans le sens correspondant à l'entraînement de la bande.

   En d'au- tres termes, lorsqu'ils reçoivent des coulisseaux un mouvement de transla- tion vers la droite (en regardant les figures 1 et 2), ils peuvent tourner   fou sans avoir aucun effet sur la matière ; maislorsqu'ils reçoivent un mou-   vement de translation vers la gauche, du fait qu'ils ne peuvent tourner fou, ils serrent la bande et la font avancer. 



   Le mouvement vers la gauche, ou d'entraînement communiqué aux coulisseaux 10 en vue de faire avancer la matière en bande 2 est obtenu à 1' aide de deux ressorts de compression   11,   et le mouvement vers la droite, ou de rappel, des dits coulisseaux est effectué par la descente du porte- poinçon 5a. Les ressorts 11 sont supportés par des tringles axialement mobi- les 12, dont les extrémités de gauche sont fixées à des saillies 10a des 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 coulisseaux 10 et dont les extrémités de droite sont convenablement guidées par des portions 2a -s'.étendant vers l'extérieur - des longerons 9.

   Il est par conséquent évident que les coulisseaux sont normalement sollicités vers la gauche par les ressorts 11 et que lorsque leur mouvement n'est -pas autre- ment   empêchée   ces organes effectuent un tel mouvement et permettent'aux ga- lets 7 de faire avancer la matière. Les tringles 12 sont filetées à leur extrémité de droite pour recevoir des écrous 12a, et l'on peut régler la cour- se des coulisseaux et des galets'en ajustant ces écrous. 



   Une fois que les coulisseaux 10 ont été déplacés vers la gauche par les ressorts   11   de manière à faire avancer la bander ainsi qu'on vient de le décrire, le porte-poinçon 5a descend sur la bande pour l'opération de découpage. Cette action du porte-poinçon est utilisée pour ramener ou rap- peler les coulisseaux 10 et les galets 7, en surmontant l'action des res- .sorts, en vue de préparer une autré opération d'entraînement. A cet effet, le porte-poinçon   a   porte deux blocs 13a qui présentent des surfaces 13 formant cames, destinées à coopérer avec des galets anti-friction 16 (voir ' figure 1) portés par les coulisseaux. Les blocs 13a font corps avec une con- sole 14 qui est reliée à l'extrémité de droite d'une plaque 15, elle-même fixée directement sur la face de dessous du porte-poinçon.

   Ainsi qu'il a déjà été colique, les galets 7, quoiqu'étant en contact de friction avec la ban- de 2, ont la possibilité de tourner lorsqu'ils se déplacent vers la droite, mais les galets 8, qui ne permettent que le mouvement d'avance de la bande, serrent celle-ci pour empêcher toute possibilité d'un retour en arrière. 



   Il convient de noter que deux colonnes verticales 17 s'élevant. du bâti de base B de la machine guident la console 14 et sés blocs 13a dans leurs mouvements de montée et de descente.- 
Tel qu'il a ainsi été décritjusqu'ici, le dispositif d'entraine-   'ment   de la bande est normal et ne fait pas partie'de.la présente invention, mais il était utile de donner une description générale de-son fonctionnement, surtout en raison du fait que celui-ci est mis à profit pour commander ce- lui de certaines des pièces de la présente invention.' 
Un des éléments les plus importants de la présente invention ré- side dans la matrice, désignée de façon générale par 20 et représentée en détail aux figures 3 et 4.

   D'une façon générale, cette matrice est double, c'est-à-dire composée d'une section ou matrice élémentaire supérieure, qui présente une cavité de matriçage ayant la forme du flan à découper dans la bande, et d'une section ou matrice élémentaire inférieure, qui présente une cavité de matriçage de même forme que celle de la section supérieure, mais de dimensions légèrement plus petites. Le corps d'une matrice de machine à composer typographique est de forme rectangulaire, mais les portions extrê- mes sont .respectivement pourvues d'oreilles et de doigts s'étendant vers l'   extérieur..La   forme des matrices ressort de la figure 5, qui représente la bande   2   dans laquelle les ouvertures 1 ont été découpées en vue de former les flans.

   Les dimensions x et y de la figure 4 représentent les-largeurs   'de   la cavité.de matriçage de la section supérieure correspondant aux largeurs des portions de corps et d'extrémité, respectivement, des flans; et les di- mensions x1 et y1 représentent les largeurs correspondantes de la cavité de matriçge de la section inférieure, 
La matrice double 20 est de préférence composée de huit pièces ajustées les unes aux autres, la section de   Matrice.   supérieure, ou de décou- page, étant composée de quatre pièces 20a, 20b, 20d et 20d, et la section de matrice   inférieure,   ou de rognage, étant composée de quatre pièces 20e, 
20f, 20g et 20h (voir figure 3)..Grâce à cette disposition, dans le cas ou la matrice viendrait à être endommagée,

   les seules pièces à remplacer se- raient celles réellement détériorées.'Four les buts de l'invention, la ma- trice 20 peut toutefois être considérée   comme   étant une unité d'une seule pièce. 



   En fonctionnementle   poinçon.2.   descend sur la-bande 2 eten 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 traversant la matrice de cette bande et en pénétrant dans la section de ma- trice supérieure, il découpe dans la bande un flan, comme à la figure 5. 



  Lorsque le poinçon continue à descendre, le flan est contraint de se mouvoir à travers la matrice supérieure et de pénétrer ensuite dans la section de matrice inférieure, avant que le poinçon ait atteint la limite de sa course vers le bas. En réalité, le poinçon ne pénètre jamais dans la section de matrice inférieure et, au contraire, en reste toujours éloigné d'une petite distance (par exemple de l'ordre du dixième de millimètre), suffisante pour contraindre le flan à pénétrer dans la section de matrice inférieure. Dans le mouvement qu'il est ainsi contraint d'effectuer dans cette section inférieu- re, le flan découpé est rogné,   c'est-à-dire   que sa portion périphérique la (figure 6) est rectifiée en raison des dimensions plus petites de la cavité de matriçage de cette section. 



   Comme le poinçon ne pénètre pas dans la section de matrice in- férieure, le flan rogné ne peut se mouvoir à travers cette matrice qu'en étant déplacé par les flans découpés et rognés venant à sa suite. Pour faci- liter ce déplacement l'extrémité de sortie de la section de matrice inférieu- re est légèrement évasée près de la base de la section pour permettre aux flans rognés, désignés par 1b à la figure   4,   de passer ou tomber plus facile- ment dans le canal de décharge 18 (fig. 1). 



   Comme le rognage des flans est effectué entre les sections su- périeure et inférieure de la matrice, les rognures la (figure 6) et les fragments de matière tendent à s'accumuler à l'intérieur de la matrice pro- prement dite. Pour empêcher une telle accumulation, la section de matrice su- périeure (figure 4) présente à sa base une rainure 22 servant de guidage pour une barre de poussée 21 (figure 2) destinée à se mouvoir dans la dite rainure pour déloger les fragments de matière et les chasser à travers l' extrémité de décharge de cotte rainure ou, au moins, à les amener assez près de cette extrémité pour qu'ils puissent en être expulsés par de l'air sous pression. 



   Le fonctionnement de la barre 21 est commandé par le dispositif d'alimentation de la bande A. Lorsque le porte-poinçon 5a s'élève, en per- mettant aux coulisseaux à commande par ressorts 10 et aux galets de serrage   2. de   faire avancer la bande, la barre 21 est actionnée de manière à coulisser dans la rainure   22   et en travers de la face de dessus de la section de matri- ce inférieure pour enlever les débris susceptibles de s'y être accumulés. La barre de poussée 21 est reliée à un levier 24 par une courte biellette 25 dont une des extrémités est reliée de façon pivotante à la barre et l'autre au levier 24. Ce dernier est supporté pour pivoter autour d'un point voisin de son milieu par le bâti de base B, mais il est   à   un niveau légèrement plus élevé que la surface de dessus de ce bâti.

   L'autre extrémité du levier 24 présente une rainure allongée disposée obliquement et dans laquelle passe un axe 26 porté par un bras coudé 27, ce dernier étant rel'é à l'un des coulis- seaux 10 de telle sorte que lorsque ce coulisseau se meutvers la gauche, en entraînant la bande, l'axe se comporte comme une came à l'intérieur de la rai- nure oblique de manière à faire pivoter le levier 24 dans le sens dextrorsum pour actionner la barre de poussée 21. De même, cette barre est ramenée à sa position d'inactivité (indiquée en pointillé à la figure 2) pendant le mou- vement du coulisseau 10 vers la droite. 



   Ainsi qu'il a été mentionné précédemment, de l'air comprimé se- conde l'action de la barre de poussée 21 et contribue à éliminer les débris à travers l'extrémité de sortie de la rainure 22. L'air comprimé peut être fourni sous laforme d'un courant à débit variable, c'est-à-dire projeté pé- riodiquement, ou bien il peut être fourni d'une façon continue, auquel cas une variation du débit dans le temps n'est pas nécessaire. Dans tous les cas, l'air arrive par des tuyaux souples   30,et   est admis par des orifices 29 à l'avant de la matrice. En fait, les orifices 29 sont des éléments tri- butaires de la rainure 22 et convergent vers cette rainure dans des direc- tions faisant un angle à partir des cotés opposés. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Il est important que dans le mouvement qu'effectue chacun des . flans entre la section de matrice supérieure et la section de matrice infé- rieure le flan envisagé soit guidé dans une certaine mesure, afin qu'il s'ali- gne convenablement avec la matrice inférieure en vue d'assurer une action dé rognage régulière. A cet effet, les parois latérales de la section de matrice supérieure, .qui entrent en contact avec les corps des flans, sont établies de façon à présenter des. saillies 31 (fig.   4)   qui s'étendent vers le bas et dont le rôle est   d'empêcher   les flans de glisser ou   'de'déplacer   de coté à l'intérieur de la; rainure 22.

   La   distance z   de la figuré 4 indique l'es- pace existant entre les extrémités inférieures des saillies 31 et le som- met de la section de matrice inférieure, et il importe que cette distance soit toujours inférieure à l'épaisseur des flans à rogner. 



   On notera, bien que ceci soit secondaire pour l'invention, que le   poinçon 2,   se sépare de la matrice et de la bande 2 dans le mouvement du   porte-poinçon   5a vers le haut, afin que la bande puisse de nouveau recevoir un mouvement d'avancement du dispositif   d'alimentation   2. Pendant ce mouve- ment d'élévation du poinçon à travers la matière, les rails de guidage paral- lèles 4 empêchent la dite matière d'adhérer au poinçon et agissent de maniè- re à maintenir cette matière à proximité immédiate de la matrice.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS TO THE PINCONNEUSES.



  The present invention relates to punching machines and, more by-
 EMI1.1
 tickly, the machines. punch and. die for performing cutting and trimming operations on sheet or strip material.



   This invention has been described and shown in the accompanying drawings in its application to the manufacture of dies for letterpress typesetting machines of the type known commercially under the registered trademark "Linotype". In the manufacture of such dies, a web material is fed by an intermittent motion to a punching machine which cuts blanks from said material whose general shape resembles that of the finished dies. The blanks are then brought to a second machine where they are stacked and in which the edges of these blanks are trimmed. They are then subjected to various other operations which need not be described here.



   The present punch press for performing both cutting and trimming operations comprises a punch, a feeder which feeds the material to be punched to the machine in an intermittent motion, and a double die comprising a section. upper or cutting die, and a lower section for the trimming matrix, the dimensions of which are somewhat smaller than those of the cutting section. Thus, the manufacture of the dies is simplified by the combination of the cutting and trimming operations, so that both cutting and trimming can be carried out on the same machine and in a single working cycle. .



   A device whose operation is controlled by the feed device may be provided to effect the removal of debris, such as chips and chippings, formed in the die. The feed device can be actuated by a reciprocating mechanism.

 <Desc / Clms Page number 2>

 posing of forward runs and of recall runs, the member intended to remove the debris being actuated by the feed device during the forward run and returned by this device during the recall run.



   A more complete description of the invention will be given below with reference to the accompanying drawings which represent a preferred embodiment thereof and in which:
Fig. 1 and 2 are a front view and a plan view, respectively, of the present punching machine and its feed mechanism.



   Fig. 3 is a perspective view, with part cut away of the matrix.



   Fig. 4 is a cross section of the matrix composed of several elementary matrices.



   Fig. 5 is a plan view showing the strip material from which blanks have been cut, and
Fig. 6 is a plan view showing the trimmings formed within the die.



   As shown in Figures 1 and 2, the web material 2 receives intermittent driving motion from a suitable feeder, generally designated by the letter A, the web being guided between two rails 1 ± until 'to a die 2 and, while it is situated above this die, being subjected to the action of a punch µ with vertical up-and-down movement, carried by a ram 5a punch holder, motor-controlled. The matrix is enclosed within a matrix frame 6, which is securely attached to the top face of the base frame or bench B.



  Rails to are mounted on this die frame.



   The feed device shown is that of the Dockerman type, commonly used in punching machines, but the belt driving in the present punching machine could be carried out using any other suitable device. It is, however, necessary to describe the feed device succinctly, in order to better understand the invention. This device A is bolted to the base frame B, which it overhangs. The strip material 2 passes successively between two pairs of rubber rollers 8, 7. The rollers 8 of the first pair encountered by the strip are rotatably mounted, at their opposite ends, in fixed horizontal parallel frames or spars. 2., but they can only turn in the direction wanted to advance the material between them.

   The rollers 2 between which the belt then passes constitute the actual drives and are supported at their opposite ends by reciprocating slides 10 which are mounted so that they can be lifted. move on the side members 2 .. The sliders 10 can be slidably assembled with the side members 9, or can simply overlap them but, in all cases, the side members constitute rails on which the said slides can move alternately in one direction and in reverse. The rollers 7, like the rollers 8, can only turn freely in the direction corresponding to the belt drive.

   In other words, when they receive a translational movement to the right from the sliders (looking at figures 1 and 2), they can turn crazy without having any effect on the material; but when they receive a translational movement to the left, since they cannot turn crazy, they squeeze the belt and move it forward.



   The movement to the left, or drive communicated to the sliders 10 for advancing the web material 2 is obtained by means of two compression springs 11, and the movement to the right, or return, of the said slides is carried out by the descent of the punch holder 5a. The springs 11 are supported by axially movable rods 12, the left ends of which are fixed to protrusions 10a of the

 <Desc / Clms Page number 3>

 sliders 10 and the right-hand ends of which are suitably guided by portions 2a -s' extending outwardly - of the side members 9.

   It is therefore evident that the slides are normally biased to the left by the springs 11 and that when their movement is not otherwise prevented these members perform such a movement and allow the rollers 7 to advance the movement. matter. The rods 12 are threaded at their right end to receive nuts 12a, and the stroke of the sliders and rollers can be adjusted by adjusting these nuts.



   Once the slides 10 have been moved to the left by the springs 11 so as to advance the band as just described, the punch holder 5a descends on the band for the cutting operation. This action of the punch holder is used to bring back or recall the slides 10 and the rollers 7, overcoming the action of the springs, with a view to preparing another driving operation. For this purpose, the punch holder carries two blocks 13a which have surfaces 13 forming cams, intended to cooperate with anti-friction rollers 16 (see FIG. 1) carried by the slides. The blocks 13a are integral with a console 14 which is connected to the right-hand end of a plate 15, itself fixed directly to the underside of the punch holder.

   As it has already been colic, the rollers 7, although being in frictional contact with the band 2, have the possibility of turning when they move to the right, but the rollers 8, which only allow movement of the web, tighten it to prevent any possibility of backtracking.



   It should be noted that two vertical columns 17 rising. of the base frame B of the machine guide the console 14 and its blocks 13a in their up and down movements.
As thus described thus far, the tape drive device is normal and does not form part of the present invention, but it was useful to give a general description of its operation. mainly because of the fact that this is used to control some of the parts of the present invention.
One of the most important elements of the present invention resides in the die, generally designated 20 and shown in detail in Figures 3 and 4.

   In general, this die is double, that is to say composed of an upper elementary section or matrix, which has a stamping cavity having the shape of the blank to be cut from the strip, and of a section or lower elementary matrix, which has a stamping cavity of the same shape as that of the upper section, but of slightly smaller dimensions. The body of a letterpress typesetting machine die is rectangular in shape, but the end portions are respectively provided with ears and outwardly extending fingers. The shape of the dies is shown in Figure 5. , which represents the strip 2 in which the openings 1 have been cut in order to form the blanks.

   The x and y dimensions of Fig. 4 represent the widths of the upper section die cavity corresponding to the widths of the body and end portions, respectively, of the blanks; and the dimensions x1 and y1 represent the corresponding widths of the matrix cavity of the lower section,
The double die 20 is preferably composed of eight pieces fitted together, the die section. upper, or trimming, being composed of four pieces 20a, 20b, 20d and 20d, and the lower die section, or trimming, being composed of four pieces 20e,
20f, 20g and 20h (see figure 3) .. Thanks to this arrangement, in the event that the matrix is damaged,

   the only parts to be replaced would be those actually deteriorated. For the purposes of the invention, however, die 20 may be regarded as a one-piece unit.



   In operation, the punch. 2. go down on band 2 eten

 <Desc / Clms Page number 4>

 passing through the die of this strip and entering the upper die section, it cuts a blank from the strip, as in figure 5.



  As the punch continues to descend, the blank is forced to move through the upper die and then enter the lower die section, before the punch has reached the limit of its down stroke. In reality, the punch never enters the lower die section and, on the contrary, always stays away from it by a small distance (for example of the order of a tenth of a millimeter), sufficient to force the blank to penetrate into the lower die section. In the movement which it is thus constrained to perform in this lower section, the cut blank is trimmed, that is to say that its peripheral portion 1a (figure 6) is rectified due to the smaller dimensions of the die cavity of this section.



   As the punch does not enter the lower die section, the trimmed blank can only move through this die by being moved by the cut and trimmed blanks following it. To facilitate this movement, the outlet end of the lower die section is slightly flared near the base of the section to allow the trimmed blanks, denoted by 1b in Figure 4, to pass or fall more easily. ment in the discharge channel 18 (fig. 1).



   As the blank trimming is performed between the upper and lower die sections, the trims 1a (Fig. 6) and material fragments tend to accumulate within the die itself. To prevent such an accumulation, the upper die section (figure 4) has at its base a groove 22 serving as a guide for a push bar 21 (figure 2) intended to move in said groove to dislodge the fragments of. material and drive them out through the channel discharge end or at least bring them close enough to that end that they can be expelled by pressurized air.



   The operation of the bar 21 is controlled by the web feeder A. When the punch holder 5a rises, allowing the spring-operated slides 10 and the clamping rollers 2. to advance In the band, bar 21 is operated to slide in groove 22 and across the top face of the lower die section to remove debris which may have accumulated therein. The push bar 21 is connected to a lever 24 by a short link 25, one end of which is pivotally connected to the bar and the other to the lever 24. The latter is supported to pivot about a point close to its middle by base frame B, but it is at a slightly higher level than the top surface of that frame.

   The other end of the lever 24 has an elongated groove disposed obliquely and in which passes a pin 26 carried by an elbow arm 27, the latter being connected to one of the sliders 10 so that when this slider is moving to the left, driving the strip, the axis behaves like a cam inside the oblique groove so as to make the lever 24 pivot in the dextrorsum direction to actuate the push bar 21. Likewise, this bar is returned to its inactivity position (indicated in dotted lines in FIG. 2) during the movement of the slide 10 to the right.



   As previously mentioned, compressed air assists the action of push bar 21 and helps remove debris through the outlet end of groove 22. Compressed air can be removed. supplied as a variable rate current, ie periodically projected, or it may be supplied continuously, in which case a variation of the rate over time is not necessary. In all cases, the air arrives through flexible pipes 30, and is admitted through orifices 29 at the front of the die. In effect, the orifices 29 are terminating elements of the groove 22 and converge towards this groove in directions angled from the opposite sides.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   It is important that in the movement that each of the. blanks between the upper die section and the lower die section The intended blank is guided to some extent so that it aligns properly with the lower die to provide a smooth trimming action. To this end, the side walls of the upper die section, which come into contact with the bodies of the blanks, are set so as to present. protrusions 31 (FIG. 4) which extend downwards and whose role is to prevent the blanks from sliding or 'from moving sideways inside the; groove 22.

   The distance z in Figure 4 indicates the space existing between the lower ends of the projections 31 and the top of the lower die section, and it is important that this distance is always less than the thickness of the blanks to be trimmed. .



   It will be noted, although this is secondary for the invention, that the punch 2 separates from the die and from the strip 2 in the movement of the punch holder 5a upwards, so that the strip can again receive a movement. advancement of the feed device 2. During this upward movement of the punch through the material, the parallel guide rails 4 prevent said material from adhering to the punch and act in such a way as to maintain this material in the immediate vicinity of the matrix.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Machine servant à effectuer à la fois des opérations de découpage et de rognage et matrice établie spécialement pour cette machine, la dite machine et sa matrice étant caractérisées par les points suivants, séparé- ment ou en combinaisons 1. - La machine comprend un poinçon, un dispositif d'alimentation servant à amener la matière à poinçonner à la dite machine par un mouvement intermittent et la matrice est double,étant composée d'une section de décou- page supérieure et d'une section de rognage inférieure dont les dimensions sont un peu plus petites que celles de la section de découpage supérieure. Machine used to perform both cutting and trimming operations and die set up specially for this machine, said machine and its die being characterized by the following points, separately or in combinations 1. - The machine comprises a punch, a feed device serving to bring the material to be punched to said machine by an intermittent movement and the die is double, being composed of an upper cutting section and a lower trimming section whose dimensions are a little smaller than those of the upper trimming section. 2. - Un dispositif dont le fonctionnement est commandé par le dispositif d'alimentation est prévu pour effectuer l'évacuation des débris, tels que des copeaux et rognures, hors de la matrice. 2. - A device whose operation is controlled by the feed device is provided to carry out the evacuation of debris, such as shavings and parings, from the die. 3. - L'évacuation des débris hors de la matrice est effectuée par un organe qui est animé d'un mouvement à l'intérieur de cette matrice. 3. - The evacuation of the debris out of the matrix is carried out by an organ which is driven by a movement inside this matrix. 4. - Le dispositif d'alimentation est actionné par un mécanisme à va-et-vient qui lui communique ses courses d'avancement et de retour ou de rappel, et l'organe d'évacuation des débris est actionné par le dit dis- positif, lors de sa course d'avancement, et est rappelé lors de la course de rappel du dit dispositif. 4. - The feed device is actuated by a reciprocating mechanism which communicates to it its forward and return or return strokes, and the debris evacuation device is actuated by said device. positive, during its forward stroke, and is recalled during the recall stroke of said device. 5. - Entre les sections de matrice supérieure et inférieure est constituée une ouverture de décharge par laquelle les copeaux et rognures peuvent être enlevés. 5. - Between the upper and lower die sections there is a discharge opening through which chips and shavings can be removed. 6. - Il est prévu dans laa matrice un organe recevant un mouve- ment à l'intérieur de l'ouverture de décharge spécifiée sous 5 pour effec- tuer l'enlèvement des copeaux et rognures. 6. - There is provided in the die a member receiving movement within the discharge opening specified in 5 to effect the removal of chips and parings. 7. - Le fonctionnement de cet organe est commandé par le dispo- sitif d'alimentation. 7. - The operation of this unit is controlled by the power supply device. 3. - Une rainure d'évacuation est pratiquée dans la matrice en- tre les sections de matrice supérieure et inférieure et dans cette rainure coulisse une barre de poussée dont le mouvement est commandé par le dispo- sitif dalimentation et qui évacue les copeàux et rognures à travers l'ex- trémité de décharge de la dite rainure. 3. - An evacuation groove is made in the die between the upper and lower die sections and in this groove a push bar slides, the movement of which is controlled by the feed device and which evacuates the clippings and trimmings. through the discharge end of said groove. 9. - Des conduits pratiqués dans la matrice débouchent dans la rainure d'évacuation et assurent l'arrivée de l'air comprimé dans cette rai- <Desc/Clms Page number 6> nure. 9. - Ducts made in the matrix open into the evacuation groove and ensure the arrival of compressed air in this area. <Desc / Clms Page number 6> nure. 10. - La barre de poussée spécifiée sous 8 est actionnée au cours de la course d'avancement du dispositif d'alimentation. 10. - The push bar specified under 8 is actuated during the feed device advancement stroke. 11. - La barre de poussée est commandée par'un levier pivotant dont le fonctionnement est commandé par le dispositif d'alimentation. 11. - The push bar is controlled by a pivoting lever, the operation of which is controlled by the feed device. 12. - La barre de poussée est actionnée par la course d'avancement du dispositif d'alimentation et ramenée à sa position initiale par la course de retour de ce dispositif. en annexe 3 dessins. 12. - The push bar is actuated by the forward stroke of the feed device and returned to its initial position by the return stroke of this device. in appendix 3 drawings.
BE512592D BE512592A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE512592A true BE512592A (en)

Family

ID=150987

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE512592D BE512592A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE512592A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0323791B1 (en) Punch tool for a drawing press device
CH616874A5 (en)
CN111347717B (en) Corrugated carton processing technology
FR2580962A1 (en) CUTTING MACHINE
CH647401A5 (en) METHOD AND DEVICE FOR PRODUCING ZIPPERS.
CN113145722B (en) Punching equipment for periphery of metal sheet
FR2937267A1 (en) DEVICE FOR RECOVERING AND MAINTAINING A BAND OF SEMI-RIGID MATERIAL IN A MACHINE
CH640158A5 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR THE MANUFACTURE OF A RIVET CARRIER STRIP.
EP0692348B1 (en) Movable upper tool for the separation of the blanks from a sheet processed in a press for the production of packaging material
US3888066A (en) Machine for performing longitudinal and transverse cuttings in sheets, plates and similar products
CN113263092A (en) Automatic die stamping machine for lithium battery shell
FR2460870A1 (en) DEVICE FOR CREATING AN UNINTERRUPTED DISPLACEMENT OF EXTENDED METAL BANDS SUCCESSFUL AT THE END OF A STACK OF SAID BANDS
BE512592A (en)
FR2540422A1 (en) Device for numerically controlled flexible punching
FR2772652A1 (en) Metal wire bender, e.g. for making grilles
FR2495973A1 (en) APPARATUS FOR CUTTING FLANS, ESPECIALLY METALLIC
EP0110080B1 (en) Method and device for packing three-dimensional objects
EP2151307B1 (en) Machine for cutting food, in particular cheese
CH302635A (en) Machine for forming blanks by punching.
CN114535690A (en) Moment complements and prevents unedged aluminum alloy punching machine
FR2575366A1 (en) Apparatus for shaping and cutting tart bases
EP0439414A1 (en) Plant for making in line and in the same plane packages of synthetic material
CH682651A5 (en) movable upper tool blanking in a machine for producing packaging.
FR2460730A1 (en) APPARATUS FOR PROGRESSIVE STAMPING OF SEVERAL ITEM POSITIONS FROM THIN SHEETS
JP4563564B2 (en) Nori Maki Sushi and Sand Nori Roll Cutting Equipment