BE511034A - - Google Patents

Info

Publication number
BE511034A
BE511034A BE511034DA BE511034A BE 511034 A BE511034 A BE 511034A BE 511034D A BE511034D A BE 511034DA BE 511034 A BE511034 A BE 511034A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
filing
platforms
installation according
terized
charac
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE511034A publication Critical patent/BE511034A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B42BOOKBINDING; ALBUMS; FILES; SPECIAL PRINTED MATTER
    • B42FSHEETS TEMPORARILY ATTACHED TOGETHER; FILING APPLIANCES; FILE CARDS; INDEXING
    • B42F17/00Card-filing arrangements, e.g. card indexes or catalogues or filing cabinets
    • B42F17/28Card-filing arrangements, e.g. card indexes or catalogues or filing cabinets in the form of endless bands or revolving drums

Landscapes

  • Warehouses Or Storage Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  CLASSEUR TOURNANT. 



   La présente invention concerne les classeurs tournants à plateaux multiples., spécialement propres à recevoir des fiches ou autre documents clas- sés verticalement. 



   En vue   d9augmenter   la capacité de classement pour un encombrement en surface déterminée les plateaux des classeurs tournants ont été montés précédemment les uns au-dessus des autres.9 de manière à former un ensemble de forme générale cylindrique. -Pour utiliser le volume au maximum les   pla-   teaux doivent être superposés aussi près que possible les uns des autres. 



  Ceci est en contradiction avec la nécessité d'assurer une visibilité'adé- quate des documents classés sur les plateaux inférieurs et de laisser assez d'espace pour permettre d'extraire les documents ou. de les reclasser ver-   ticalement.   



     On   a essayé de surmonter cette difficulté en superposant des pla- teaux de diamètre progressivement décroissant depuis le plateau le plus bas jusque au plateau le plus élevé Les documents classés sont alors disposés sur la circonférence de chaque plateau, dans la partie annulaire qui n'est pas entièrement recouverte par le plateau qui se trouve au-dessus. 



   Une autre solution proposée consistait à monter des plateaux tournants de dimensions progressivement décroissantes sur une colonne verti- cale pourvue de portée fixes décalées successivement en   arrière:de   manière que les bords antérieurs des plateaux soient disposés en gradins tandis que leurs bords postérieurs se trouvent sensiblement en alignement vertical. 



   Une autre disposition connue précédemment comprend un ensemble de plateaux de classement tournants espacés verticalement dont chacun est monté à une extrémité d'un bras de support correspondant porté à l'autre ex- trémité de façon à pouvoir pivoter indépendamment dans le sens horizontal sur une colonne verticale commune, située à 1?extérieur du diamètre du   pla-     teauo   Cet ensemble de plateaux similaires forme normalement un empilage cy- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   lindrique   dont les bras de support se trouvent dans un même alignement.,mais comme les bras de support sont susceptibles de pivoter indépendamment,

   cha- cun des plateaux classeurs peut être écarté de l'empilage par un mouvement de   pivotement   de manière à découvrir la partie supérieure du plateau consi- déré et permettre   l'examen   de son contenu. 



   Toutes les propositions faites jusqu'ici pour utiliser une sé- rie de plateaux de classement tournants superposés n'ont pas permis d'at- teindre le maximum de capacité de classement ou bien elles étaient handi- capées par des complications mécaniques ou une faiblesse de construction et/ou obligeaient les employés chargés du classement à manoeuvrer des tiroirs ce qui constitue l'un des inconvénients des systèmes de classement conven- tionnels que les classeurs tournants sont destinés à éviter. 



   Cela étant, un but de la présente invention est de procurer un classeur qui permette à une personne assise de manipuler une   grande-quanti-   té de documents,comme des fiches de machines comptables, de les extraire, chacune rapidement et avec le minimum d'effort et de les reclasser ensuite après les avoir examinées., enregistrées dans une machine comptable ou traitées dans celle-ci. 



   Un autre but est de procurer un appareil de classement tournant à plateaux multiples, robuste et simple,présentant une capacité de classe- ment maximum sous un volume cylindrique donné, tout en permettant à une per- sonne assise d'avoir facilement accès par le dessus   à   tout document classé sur chaque plateau. 



   Un autre but encore de cette invention est de procurer un dis- positif permettant d'augmenter le volume de documents classés qu'une person- ne assise peut consulterd'examiner les fiches de renseignements sans néces- siter leur complet enlèvement du fichier.,   et,de   comparer à la fiche de ren-   seignements,   les dossiers sans quitter la position assise. Ceci est parti- culièrement avantageux dans les services des banques où les fiches de   cré-   dit et les dossiers de correspondance peuvent ainsi être consultés sans de- voir se lever. 



   On atteint ces buts, suivant l'invention, au moyen   d'un   classeur comprenant une série de plates-formes horizontales se recouvrant   l'une   l'autre et pouvant tourner indépendamment l'une de   l'autre,   comme des plateaux de classement circulaires superposés concentriquement, une plate-forme'au moins étant pourvue d'une ouverture à travers laquelle on peut atteindre une partie de la surface recouverte   d'une   autre plate-forme. Cette ouverture peut affecter la forme d'un secteur tronqué enlevé, de la circonférence d'un plateau circulaire. En amenant simplement les ouvertures des plates- formes horizontales dans le même alignement on peut avoir accès facilement à la surface de   nimporte   quelle plate forme inférieure.

   En outre,en fai- sant tourner cette plate-forme inférieure par rapport aux ouvertures alignées, on peut amener à découvert successivement toutes les parties de la surface de classement. Ainsi, en sacrifiant en vue de l'accessibilité, une partie de la surface de chaque plate-forme,, sauf,évidemment la plate-forme infé-   rieure,   on peut réduire la distance entre les différentes plate-formes de façon qu'elle ne soit que légèrement plus grande que la hauteur des do- cuments classés, on'peut augmenter considérablement le nombre de plates- formes et on peut accroître sensiblement la capacité totale du classeur. 



   En outre, on atteint les buts précités en disposant une'série de classeurs tournants à plates-formes multiples en une rangée le long de laquelle un opérateur assis peut se déplacer en même temps qu'un support sensiblement horizontal propre à supporter des documents classés, par exem- ple de la correspondance classée, ainsi qu'un appareil de bureau, tel qu'un téléphone. De préférence, les classeurs tournants sont disposés en deux rangées en regard l'un de l'autre pour former une travée.

   Chaque classeur peut'comporter, au moins sur la plate-forme supérieure et sur la plate- forme inférieure, des supports permettant d'y empiler des dossiers de cor- respondances circonférentiellement par rapport aux plates-formes et,sur une plate-forme intermédiaire, des supports permettant d'y empiler des fiches de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 renseignements radialement par rapport à la plate-forme. La plate-forme intermédiaire se trouve de préférence plus bas que le niveau de   l'oeil   de la personne assise pour permettre à celle-ci d'examiner une fiche sans devoir la retirer entièrement de son fichier. 



   Afin de mieux-faire comprendre   l'invention,   on la décrira ci-après plus en détail en se référant aux dessins annexés ? dans lesquels: 
Fig. l est une vue en perspective du classeur perfectionnée vu obliquement de haut en bas; 
Fig. 2 est une coupe verticale transversale du   classeur;   
Fig  3   est une vue dans le sens de flèches 3,  3   de la Fig. 



  2   d'un   détail de construction du dispositif   dencliquetage   qui maintient normalement les ouvertures des plates-formes en alignement vertical à pro- ximité de la personne chargée du classement; 
Fig. 4 est une vue en perspective de la partie inférieure du classeur montrant comment la base moins accessible peut être utilisée pour des archives moins fréquemment consultées; 
Fig. 5 est une vue en plan montrant la position relative du clas- seur par rapport à une personne chargée du classement;

   
Fig. 6 est une vue en plan dune travée formée par deux rangées de classeurs rotatifs à plates-formes multiples échancrées et   d'un   chariot mobile pour une personne assise pouvant se déplacer le long de cette tra- vée   -et,   
Fig 7 est une vue en ¯élévation de côté suivant la ligne 7,  7   de la Fig.6, dans le sens des flèches,du siège et du pupitre montés sur le chariot devant deux classeurs rotatifs à plates-formes multiples échan- crées . 



   La Fig. 1 montre une   série. de   plates-formes ou de plateaux classeurs horizontaux 11, 12, 13,14 et 15 superposés et montés   concentri-   quement pour pouvoir tourner indépendamment   l'un   de l'autre autour d'une   colorme   centrale creuse 16 supportée par un socle   17.   Un plateau typique 11 est formé   d'une   tablette de forme générale circulaire 18, fixée à des âmes ou bras radiaux 19 qui partent à peu près comme les rayons d'une roue d'un moyeu central 21.

   Il manque à la tablette 18 un secteur tronqué entre les bras radiaux 22 et 23, ce qui laisse une ouverture ou échancrure 28 dans le plateau 11, les deux bras 22 et 23 étant'raccordés entre eux près du moyeu 21 par une entretoise transversale   24.   Le plateau rotatif 11 est re- présenté ici comme étant destiné à porter des fichiers ou de boites de clas- sement rectangulaires 25. Ces fichiers sont maintenus dans l'alignement voulu par des paires de pièces d'écartement 26 et   27,   représentées sous forme de cornières parallèles au rayon médian passant entre elles. 



   Les plateaux 11, 12 et 13 sont représentés dans leurs positions normales de reposles ouvertures   28,   29 et 31 se trouvant dans un même alignement vertical. On a fait tourner le plateau 14 de telle sorte que sm ouverture 32 ne se trouve plus dans le même alignement que les autres ouver- tures, ce qui a pour effet de rendre le fichier 25' placé sur ce plateau 14 facilement accessible. L'espacement entre les plateaux a été exagéré sur la Fig. 1, pour la simplicité du dessin, mais en pratique, le fond d'un pla- teau vient juste au dessus des.documents classés sur le plateau situé im- médiatement en dessous. L'entretoise   24   peut servir en outre à porter une étiquette ou l'équivalent, indiquant la nature des documents classés sur le plateau considéré. 



   Il est prévu un dispositif de freinage, plus clairement repré- senté sur la   Fig.     2,   qui comprend une pédale   33   fixée à un bras de levier 34 qui traverse un côté du socle 17. Le bras 34 est articulé au socle par un pivot 35. Un arbre 36 susceptible de se déplacer verticalement - et situé à l'intérieur   d'une   colonne creuse 16, est articulé à son extrémité inférieure' au bras de levier 34 en un point 37 décalé par rapport au pivot   35.   L'extrémité supérieure de   l'arbre   36 est fixée à une extrémité d'un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ressort de traction 38,dont l'autre extrémité est fixée par une broche trans- versale 39 à la colonne 16 près du sommet de celle-ci.

   Au-dessous de chaque plateau tournant, des fentes verticales 41 et   42,   situées dans un même alig- nement transversal, sont ménagées dans la colonne 16. Un bras de frein 43, fixé perpendiculairement à l'arbre 36, s'étend radialement à travers les fentes 41 et   42.   Aux extrémités de chaque bras 43 sont montés des sabots de frein 44 et 45 qui portent des garnitures 46 et   47,   respectivement. Un collier annulaire 48 est fixé à la partie tournante de chaque butée à billes 49 sur laquelle les plateaux sont destinés à tourner. 



   Dans la position normale, le ressort 38 tire l'arbre 36 de bas en hauten amenant les bras de frein transversaux 43 au sommet des fen- tes 41 et 42 et en pressant les garnitures de frein 46 et 47 sur les colliers 48 pour y exercer une friction. Lorsque l'opérateur désire faire tourner un plateau quelconque, il abaisse la pédale 33 de manière àdégager tout les pla- teaux pour leur permettre de tourner. 



   Un dispositif d'encliquetage 51 est prévu pour chaque plateau en vue d'éviter que les plateaux à l'arrêt, ne tournent accidentellement én s'é- cartant de leur position normale où leurs ouvertures se trouvent à proximité de la personne occupée à compulser les documents classés sur un autre plateau. 



  Chaque dispositif d'encliquetage 51 comporte une console 52 boulonnée à la colonne 16. Un tube cylindrique 53, dont un détail est représenté sur la Fig. 3 est fixé verticalement à l'extrémité extérieure de la console 52. Le tube 53 contient une bille d'encliquetage 54 qui est pressée élastiquement - de bas en haut par un ressort de compression 55 logé à l'intérieur du tube 53. L'entrée du tube 53 est légèrement resserrée au bord 56 pour retenir la bille 54 en place. Une gâche 57 est prévue sur la face inférieure de chaque plateau tournant pour recevoir la bille d'enclenchement 54 lorsque l'ouvertu- re du plateau considéré se trouve en regard de la personne occupée au clas-   sement .    



   Fig. 4 montre une partie modifiée de la forme de construction de la Fig. 1, où la partie inférieure du classeur ne peut pas tourner et est destinée   à   contenir des documents qui ne doivent pas être consultés constam- ment. 



   Un   boitier   polygonal 61, fait de minces parois verticales 62, d' égales largeurs, s'élevant sur une base 17, entoure symétriquement la colon- ne centrale 16. Des cloisons verticales 63 partent radialement des angles du boîtier polygonal 61, pour former en coopération avec les parois   62,   une série de compartiments cunéiformes tronqués. Des fentes radiales sont ména- gées dans la face supérieure de la base 17 pour recevoir des pattes ou des cloisons mobiles ou des fiches indicatrices. Des liasses de correspondance ou de fiches peuvent être convenablement disposées circonférentiellement sur le socle. 



   Fig. 5 montre les positions relatives habituelles de l'appareil classeur et du siège 65 de la personne desservant une machine comptable 66. Le dessus du plateau le plus élevé se trouve légèrement plus bas que le niveau de l'oeil de la personne assise sur le siège tandis que le plateau tournant le plus bas se trouve à une distance suffisante au-dessus du sol pour permettre à la personne de l'atteindre sans fatigue. Ainsi, tous les documents classés lui sont accessibles sans effort et sans qu'elle doive quitter sa position assise. 



   Lorsqu'il est nécessaire d'avoir une installation de classement de grande capacité, un second appareil classeur- doublant la premier peut être placé de l'autre côté de la personne assise. Toutefois., si une capa- cité moindre est exigée, tous les plateaux tournants peuvent être montés plus bas que le niveau du pupitre. Une grande surface de travail peut alors être assurée sur la majeure partie du classeur. 



   La personne assise se trouve tout naturellement en regard des documents classés lorsque ceux-ci sont disposés circonférentiellement sur les plateaux. Dans une telle disposition, les âmes ou ailes radiales 19 peuvent avantageusement être aménagées en dessous de la surface des plateaux et les fichiers ou boites de classement 25 être remplacés par des cloisons circulai- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 res concentriques formant des espaces de classement annulaires..Diverses circonstances peuvent dicter le recours à des manières apparemment diffé- rentes de réaliser   l'invention,   comme par exemple,lorsque deux ouvertures sont prévues de part et d'autre, de chaque plateau de classement pour per- mettre à une ou deux personnes assises de travailler soit   d'un   seul côté soit simultanément des deux côtés du classement. 



   Les Figs. 6 et 7 des dessins montrent deux rangées parallèles de classeurs tournants à plusieurs plates-formes échancrées 111, 112 et 113,114 du type décrit   précédemmen t .   Les classeurs 111, 112 et 113,  114   sont disposés de part et d'autre d'une travée 115 formée entre les deux rangées de classeurs. Un chariot 116 sur lequel est monté un siège 117 et un appui horizontal 118, est mobile le long de la travée 115 sur des rails de guidage ou des glissières 119. Le chariot 116 peut, comme c'est repré- senté, affecter la forme spéciale d'un châssis à plate-forme qui se déplace sur des roues à bandages en caoutchouc 121. Le siège 117 peut avantageuse- ment être constitué par une chaise pivotante de sténographe dont la hauteur peut être réglée.

   L'appui 118 sert représenté comme étant constitué par une table ou un pupitre .. 



   Le plancher de la travée 115 est recouvert d'une plaque de fond 122 qui sert à fixer les glissières 119. Ces glissières peuvent être con- stituées par des rails parallèles-mais sont de préférence formées par des   ornières ménagées dans la plaque de fond 122 o Les glissières se terminent   à une courte distance des extrémités 123 et   124   de la plaque de fond 122 afin qu'elles puissent servir d'arrêts pour limiter le déplacement longitu- dinal du chariot 116. 



   Une ouverture 125 est ménagée dans le chariot 116 en vue de per- mettre à la personne assise de poser les pieds sur la plaque de fond ou le sol 122 et de faire avancer le chariot 116 dans les deux sens le long de la travée 115 entre les classeurs. Un léger mouvement du pied fera rouler le chariot avec le pupitre   118,  le siège 117 et son occupante et amènera celle-ci en regard du classeur qu'elle désire consulter. Ainsi, on peut avoir accès à tous les classeurs de chaque côté du couloir 115 sans quitter la position assise.

   L'appui   118   peut supporter un téléphone et/ou un appa- reil d'inter-communication afin que la personne assise puisse recevoir une demande de renseignement,, consulter les classeurs, examiner les fiches ou autres documents des classeurs soit dans le classeur soit sur le pupitre 118, et fournir les renseignements nécessaires dans le plus bref délai possi-   ble .    



   Il est à remarquer que l'installation de classement entière comportant les classeurs tournants 111, 112, 113 et 114, le chariot 116 et la plaque de fond 122 peut être montée en quelques minutes à l'endroit dé- siré dans un bureau, sans détériorer le plancher ni devoir 1,'installer à demeure. 



   Les classeurs tournants 111, 112 et   113,  114 sont semblables et il suffira de décrire le classeur 111. Celui-ci est entouré   d'une   envelop- pe pratiquement carrée étanche à la poussière 126, pourvue   d'une   ouverture d'accès 127   quon   peut fermer lorsque le classeur n'est pas en service. A l'intérieur de l'enveloppe 126 se trouvent cinq plates-formes horizontales 128, 129, 131, 132 et 133 espacées les unes au-dessus des autres et montées concentriquement pour pouvoir tourner indépendamment 1-'une de l'autre autour d'une colonne verticale centrale 134.

   Une plate-forme typique 128 est con- stituée par une tôle ou tablette horizontale,de forme générale circulaire, fixée à une   série drames   ou bras radiaux,, comprenant les bras 135 et 13,6 qui partent d'un moyeu central 137. Un secteur tronqué de la tôle ou ta- blette manque entre les bras. radiaux 135 et 136 de manière à ménager une ouverture 138 dans la plate-forme 128 et ces bras sont raccordés entre eux à proximité du moyeu par une entretoise 139 sur laquelle on peut apposer un renseignement indicateur. Les plates-formes   128   et 129 sont représentées dans leur position normale d'arrêt où leurs ouvertures sont placées dans un même alignement vertical.

   On a fait tourner la plate-forme 131 de maniè- re que son ouverture ne se trouve plus dans le même alignement que les autres 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ouvertures, de telle sorte qu'il est aisé d'accéder à un fichier ou un casier de classement 141 posé sur la plate-forme. 



   Les deux plates-formes supérieures 128 et 129 et les deux plates- formes inférieures 132 et 133 sont destinées à supporter des dossiers de correspondance disposés circonférentiellement tandis que la plate-forme mé- diane 131 sert à supporter les fichiers ou casiers de classement contenant des fiches, disposées radialement. Ces fiches peuvent être convenablement indexées en concordance avec les dossiers de correspondance du même clas- seur tournant. La plate-forme porte-fiches 131 est montée légèrement plus bas que le niveau normal'de l'oeil, de telle sorte que les fiches peuvent être examinées sans qu'il soit nécessaire de les retirer entièrement, ce qui élimine les possibilités d'un classement   erroné.   



   La hauteur des classeurs 111, 112, 113 et 114 peut avantageuse- ment être la même que celle d'un classeur à dossiers suspendus ordinaire à quatre tiroirs. Toutefois, contrairement à un classeur ordinaire toute la documentation est accessible d'une position assise. Les classeurs peuvent avoir une superficie d'un carré de quatre pieds   (1.,20   m) de côté et la tra- vée peut avoir une largeur d'environ trois pieds (0,90 m). 



   L'efficacité de l'installation de classement ci-dessus décrite a pour conséquences de réduire notablement les frais d'un service de classe- ment et d'apporter bien d'autres avantages indirects. La majeure partie du travail physique normalement développé pour effectuer le classement est   éli-   minée du fait qu'on évite les déplacements, l'obligation de tirer et pousser . les tiroirs et la nécessité de se baisser ou de s'étendre..Le bruit, la confusion et la fatigue sont réduits au minimum et les erreurs sont réduites en conséquence. Il n'y a pas de perte de place, et la responsabilité des re- cherches et du classement est concentrée. La durée des opérations est no- tablement diminuée ce qui permet une réduction du personnel ou une augmen- tation de la productivité du département.

   Les services de direction gagnent du temps et la clientèle est satisfaite. 



    REVENDICATIONS   
1.- Installation de classement comprenant une rangée de classeurs tournants à plates-formes multiples, un chariot, un siège sur ce chariot, un appui pratiquement horizontal supporté par le chariot., et des rails   paral-   lèles à la rangée pour guider le chariot le long de la rangée sous la comman- de d'une personne assise sur le siège. 



   2.- Installation de classement comprenant une série de paires de classeurs tournants à plates-formes multiples, un classeur de chaque pai- re étant placé   d'un.   côté d'une travée et l'autre classeur de la paire étant placé de l'autre côté de la travée, un chariot, un siège sur ce chariot, un appui pratiquement horizontal supporté par le chariot, et des rails dans la travée pour guider ce chariot le long de celle-ci sous la commande d'une per- sonne assise sur le siège.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ROTATING FILTER.



   The present invention relates to rotating filing cabinets with multiple trays, especially adapted to receive index cards or other documents filed vertically.



   With a view to increasing the classification capacity for a determined surface area, the trays of the rotating filing cabinets have been previously mounted one above the other so as to form an assembly of generally cylindrical shape. -To use the volume to the maximum the trays must be superimposed as close to each other as possible.



  This is in contradiction with the need to ensure adequate visibility of the documents filed on the lower trays and to leave enough space to allow the documents to be extracted or. to reclassify them vertically.



     An attempt has been made to overcome this difficulty by superimposing plates of progressively decreasing diameter from the lowest plate to the highest plate. The classified documents are then arranged on the circumference of each plate, in the annular part which is not not completely covered by the tray above.



   Another proposed solution consisted of mounting turntables of progressively decreasing dimensions on a vertical column provided with fixed bearing surfaces successively offset backwards: so that the front edges of the plates are arranged in steps while their rear edges are located substantially in the rear. vertical alignment.



   Another previously known arrangement comprises a set of vertically spaced rotating filing shelves each of which is mounted at one end of a corresponding support arm carried at the other end so as to be able to independently pivot horizontally on a column. common vertical, located outside the diameter of the tray. This set of similar trays normally forms a cy-

 <Desc / Clms Page number 2>

   lindrical whose support arms are in the same alignment., but since the support arms are capable of pivoting independently,

   Each of the filing trays can be moved away from the stack by a pivoting movement so as to uncover the upper part of the tray in question and allow its contents to be examined.



   All the proposals made so far to use a series of superimposed rotating filing tables have failed to achieve the maximum filing capacity or have been hampered by mechanical complications or poor performance. construction and / or required filing employees to operate drawers, which is one of the drawbacks of conventional filing systems that rotating filing cabinets are intended to avoid.



   However, an object of the present invention is to provide a filing cabinet which enables a seated person to handle a large quantity of documents, such as accounting machine records, to retrieve them, each quickly and with the minimum of effort. effort and then reclassify them after having examined them, recorded in an accounting machine or processed therein.



   Another object is to provide a robust and simple multi-tray rotating filing apparatus having maximum filing capacity under a given cylindrical volume, while allowing a seated person easy access from above. to any document filed on each tray.



   Yet another object of this invention is to provide a device for increasing the volume of classified documents which a seated person can consult and examine the information sheets without requiring their complete removal from the file., And , to compare the files with the information sheet without leaving the seated position. This is particularly advantageous in bank departments where credit cards and correspondence files can thus be consulted without having to stand up.



   These objects are achieved, according to the invention, by means of a filing cabinet comprising a series of horizontal platforms overlapping each other and being able to rotate independently of each other, like circular filing shelves. concentrically superimposed, at least one platform being provided with an opening through which part of the covered surface of another platform can be reached. This opening can take the form of a removed truncated sector, around the circumference of a circular plate. By simply bringing the openings of the horizontal platforms into the same alignment one can easily access the surface of any lower platform.

   Further, by rotating this lower platform relative to the aligned openings, all parts of the filing surface can be successively exposed. Thus, by sacrificing for accessibility a part of the surface of each platform, except, of course, the lower platform, one can reduce the distance between the different platforms so that it is only slightly larger than the height of the documents filed, the number of platforms can be considerably increased and the total capacity of the filing cabinet can be significantly increased.



   Furthermore, the aforementioned objects are achieved by arranging a series of rotating filing cabinets with multiple platforms in a row along which a seated operator can move along with a substantially horizontal support suitable for supporting classified documents, for example, classified correspondence, as well as an office device, such as a telephone. Preferably, the rotating filing cabinets are arranged in two rows facing each other to form a bay.

   Each filing cabinet can include, at least on the upper platform and on the lower platform, supports allowing the stacking of files of correspondences circumferentially with respect to the platforms and, on an intermediate platform. , supports allowing the stacking of

 <Desc / Clms Page number 3>

 information radially in relation to the platform. The intermediate platform is preferably located lower than the eye level of the seated person to allow the latter to examine a card without having to remove it entirely from its file.



   In order to better understand the invention, it will be described below in more detail with reference to the accompanying drawings. wherein:
Fig. 1 is a perspective view of the improved binder seen obliquely from top to bottom;
Fig. 2 is a transverse vertical section of the binder;
Fig 3 is a view in the direction of arrows 3, 3 of Fig.



  2 of a construction detail of the ratchet device which normally maintains the platform openings in vertical alignment near the person responsible for the classification;
Fig. 4 is a perspective view of the lower part of the filing cabinet showing how the less accessible base can be used for less frequently consulted archives;
Fig. 5 is a plan view showing the relative position of the filing cabinet with respect to a grader;

   
Fig. 6 is a plan view of a bay formed by two rows of rotating filing cabinets with multiple scalloped platforms and a movable trolley for a seated person able to move along this bay - and,
Fig 7 is a side elevational view taken along the line 7, 7 of Fig.6, in the direction of the arrows, of the seat and the desk mounted on the cart in front of two rotating filing cabinets with multiple scalloped platforms.



   Fig. 1 shows a series. platforms or horizontal filing trays 11, 12, 13, 14 and 15 superimposed and mounted concentrically to be able to rotate independently of each other around a hollow central colorme 16 supported by a base 17. A typical plate 11 is formed of a generally circular shelf 18, fixed to cores or radial arms 19 which extend roughly like the spokes of a wheel from a central hub 21.

   The shelf 18 lacks a truncated sector between the radial arms 22 and 23, which leaves an opening or notch 28 in the plate 11, the two arms 22 and 23 being 'connected to each other near the hub 21 by a transverse spacer 24 The turntable 11 is shown here as being intended to hold rectangular files or filing boxes 25. These files are held in the desired alignment by pairs of spacers 26 and 27, shown below. form of angles parallel to the median radius passing between them.



   The plates 11, 12 and 13 are shown in their normal positions of reposles openings 28, 29 and 31 being in the same vertical alignment. The tray 14 has been rotated so that the opening 32 is no longer in the same alignment as the other openings, which has the effect of making the file 25 'placed on this tray 14 easily accessible. The spacing between the trays has been exaggerated in Fig. 1, for the simplicity of the drawing, but in practice, the background of a tray comes just above the documents filed on the tray immediately below. The spacer 24 can also be used to carry a label or the equivalent, indicating the nature of the documents classified on the tray in question.



   A braking device is provided, more clearly shown in FIG. 2, which comprises a pedal 33 attached to a lever arm 34 which passes through one side of the base 17. The arm 34 is articulated to the base by a pivot 35. A shaft 36 capable of moving vertically - and located inside the base. 'a hollow column 16, is articulated at its lower end' to the lever arm 34 at a point 37 offset from the pivot 35. The upper end of the shaft 36 is fixed to one end of a

 <Desc / Clms Page number 4>

 tension spring 38, the other end of which is fixed by a transverse pin 39 to column 16 near the top thereof.

   Below each turntable, vertical slots 41 and 42, located in the same transverse alignment, are formed in column 16. A brake arm 43, fixed perpendicular to shaft 36, extends radially to through the slots 41 and 42. At the ends of each arm 43 are mounted brake shoes 44 and 45 which carry linings 46 and 47, respectively. An annular collar 48 is fixed to the rotating part of each ball stop 49 on which the plates are intended to rotate.



   In the normal position, the spring 38 pulls the shaft 36 from bottom to top, bringing the transverse brake arms 43 to the top of the windows 41 and 42 and pressing the brake linings 46 and 47 on the collars 48 to exert there. friction. When the operator wishes to turn any plate, he lowers the pedal 33 so as to release all the plates to allow them to turn.



   A latching device 51 is provided for each tray with a view to preventing the trays when stationary from accidentally turning away from their normal position where their openings are located near the person busy browsing. documents filed on another tray.



  Each latching device 51 comprises a bracket 52 bolted to the column 16. A cylindrical tube 53, a detail of which is shown in FIG. 3 is attached vertically to the outer end of the console 52. The tube 53 contains a snap ball 54 which is elastically pressed from bottom to top by a compression spring 55 housed inside the tube 53. The Tube inlet 53 is slightly constricted at edge 56 to hold ball 54 in place. A keeper 57 is provided on the underside of each turntable to receive the latching ball 54 when the opening of the plate in question is facing the person engaged in filing.



   Fig. 4 shows a modified part of the construction form of FIG. 1, where the lower part of the cabinet cannot be rotated and is intended to contain documents which do not have to be consulted constantly.



   A polygonal casing 61, made of thin vertical walls 62, of equal width, rising on a base 17, symmetrically surrounds the central column 16. Vertical partitions 63 extend radially from the corners of the polygonal casing 61, to form in cooperation with the walls 62, a series of truncated wedge-shaped compartments. Radial slots are formed in the upper face of the base 17 to receive movable legs or partitions or indicator cards. Bundles of correspondence or cards may be conveniently arranged circumferentially on the base.



   Fig. 5 shows the usual relative positions of the filing apparatus and the seat 65 of the person serving an accounting machine 66. The top of the uppermost tray is slightly lower than the eye level of the person sitting on the seat. while the lowest turntable is a sufficient distance above the ground to allow the person to reach it without fatigue. Thus, all classified documents are accessible to her effortlessly and without having to leave her sitting position.



   Where a large capacity filing facility is required, a second filing device-doubling the first one can be placed on the other side of the seated person. However, if less capacity is required, all turntables can be mounted lower than desk level. A large work surface can then be provided on most of the filing cabinet.



   The seated person is naturally opposite the classified documents when they are arranged circumferentially on the trays. In such an arrangement, the cores or radial wings 19 can advantageously be arranged below the surface of the trays and the files or filing boxes 25 be replaced by circular partitions.

 <Desc / Clms Page number 5>

 concentric rings forming annular filing spaces. Various circumstances may dictate the use of apparently different ways of carrying out the invention, such as, for example, when two openings are provided on either side of each filing plate to allow one or two seated people to work either on one side or simultaneously on both sides of the classification.



   Figs. 6 and 7 of the drawings show two parallel rows of rotating filing cabinets with several notched platforms 111, 112 and 113,114 of the type described above. The binders 111, 112 and 113, 114 are arranged on either side of a bay 115 formed between the two rows of binders. A carriage 116 on which is mounted a seat 117 and a horizontal support 118, is movable along the span 115 on guide rails or slides 119. The carriage 116 can, as shown, affect the shape. The special feature of a platform chassis which moves on rubber-banded wheels 121. The seat 117 may advantageously consist of a swivel stenographer's chair, the height of which can be adjusted.

   The support 118 is used represented as being constituted by a table or a desk.



   The floor of the bay 115 is covered with a bottom plate 122 which serves to fix the slides 119. These slides can be constituted by parallel rails - but are preferably formed by ruts formed in the base plate 122. o The slides terminate a short distance from the ends 123 and 124 of the bottom plate 122 so that they can act as stops to limit the longitudinal movement of the carriage 116.



   An opening 125 is provided in the carriage 116 to allow the seated person to put his feet on the base plate or the floor 122 and to advance the carriage 116 in both directions along the span 115 between. the binders. A slight movement of the foot will roll the cart with the desk 118, the seat 117 and its occupant and bring the latter opposite the binder that she wishes to consult. Thus, one can have access to all the filing cabinets on each side of the corridor 115 without leaving the seated position.

   The support 118 can support a telephone and / or an inter-communication device so that the seated person can receive a request for information, consult the binders, examine the files or other documents of the binders either in the binder or. on console 118, and provide the necessary information as quickly as possible.



   It should be noted that the entire filing system comprising the revolving filing cabinets 111, 112, 113 and 114, the cart 116 and the base plate 122 can be mounted in a few minutes at the desired location in an office, without damage the floor or have to 1, 'install permanently.



   The revolving files 111, 112 and 113, 114 are similar and it will suffice to describe the file 111. This is surrounded by a practically square dust-proof envelope 126, provided with an access opening 127 which is can close when the workbook is not in use. Inside the casing 126 are five horizontal platforms 128, 129, 131, 132 and 133 spaced one above the other and mounted concentrically to be able to rotate independently of one another around the shell. 'a central vertical column 134.

   A typical platform 128 is formed by a horizontal sheet or shelf, generally circular in shape, attached to a series of radial arms or dramas, comprising the arms 135 and 13.6 which extend from a central hub 137. A truncated sector of the sheet or shelf is missing between the arms. radials 135 and 136 so as to provide an opening 138 in the platform 128 and these arms are connected to each other near the hub by a spacer 139 on which an indicator information can be affixed. The platforms 128 and 129 are shown in their normal stop position where their openings are placed in the same vertical alignment.

   The platform 131 has been rotated so that its opening is no longer in the same alignment as the others.

 <Desc / Clms Page number 6>

 openings, so that it is easy to access a file or a filing cabinet 141 placed on the platform.



   The two upper platforms 128 and 129 and the two lower platforms 132 and 133 are intended to support correspondence files arranged circumferentially while the middle platform 131 is used to support files or filing bins containing files. plugs, arranged radially. These files can be suitably indexed in accordance with the correspondence files of the same rotating binder. The plug platform 131 is mounted slightly lower than normal eye level, so that the plugs can be examined without having to be removed entirely, eliminating the possibility of incorrect classification.



   The height of the filing cabinets 111, 112, 113 and 114 may advantageously be the same as that of an ordinary four drawer hanging file cabinet. However, unlike an ordinary filing cabinet, all documentation is accessible from a seated position. Filing cabinets can be one square four feet (1..20 m) square and the span can be about three feet (0.90 m) wide.



   The efficiency of the above-described filing facility has the consequences of significantly reducing the costs of a filing service and providing many other indirect benefits. Most of the physical work normally developed for filing is eliminated by avoiding movement, the need to pull and push. drawers and the need to stoop or lie down..Noise, confusion and fatigue are minimized and errors are reduced accordingly. There is no loss of space, and the responsibility for research and classification is concentrated. The duration of operations is noticeably reduced, which allows a reduction in staff or an increase in the productivity of the department.

   Management services save time and customers are satisfied.



    CLAIMS
1.- Filing installation comprising a row of rotating files with multiple platforms, a trolley, a seat on this trolley, a practically horizontal support supported by the trolley., And rails parallel to the row to guide the trolley along the row under the control of a person seated in the seat.



   2.- Filing installation comprising a series of pairs of rotating multi-platform filing cabinets, one of each pair being placed one by one. side of a bay and the other filing cabinet of the pair being placed on the other side of the bay, a carriage, a seat on this carriage, a practically horizontal support supported by the carriage, and rails in the bay to guide this carriage alongside it under the control of a person seated on the seat.


    

Claims (1)

3. - Installation de classement suivant la revendication 1, carac- térisée en ce que le siège peut pivoter autour d'un axe pratiquement vertical pour faciliter à la personne assise l'accès aux classeurs de l'un ou de l'au- tre côté de la travée. 3. - Filing installation according to claim 1, charac- terized in that the seat can pivot about a substantially vertical axis to facilitate the seated person access to the files of one or the other. side of the span. 4.- Installation de classement suivant la revendication 1, carac- térisée en ce que les plates-formes se recouvrent l'une l'autre verticalement. 4. A filing installation according to claim 1, characterized in that the platforms overlap each other vertically. 5. - Installation de classement suivant la revendication 1, carac- térisée en ce que les plates-formes sont circulaires. 5. - Filing installation according to claim 1, charac- terized in that the platforms are circular. 6.- Installation de classement suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que les plates-formes sont circulaires et en nombre supérieur à deux dont deux au moins ont une partie de leur périphérie découpée pour faci- liter l'accès à la plate-forme qui se trouve immédiatement en dessous. 6.- Filing installation according to claim 1, charac- terized in that the platforms are circular and in number greater than two, at least two of which have a part of their periphery cut out to facilitate access to the platform. -form which is immediately below. 7. - Installation de classement suivant la revendication 1, carac- térisée en ce qu'elle comporte une rangée de classeurs tournants à plates- <Desc/Clms Page number 7> formes multiples, un chariot et des'rails pour celui-ci le long de la rangée de classeurs , le chariot étant pourvu d'un siège et d'une table de travail et étant commandé par la personne assise sur le siège 3.- Installation de classement suivant la revendication 7, ca- ractérisée en ce qu'elle comporte des rangées espacées de classeurs tour- nants entre lesquelles s'étendent les rails . 7. - Filing installation according to claim 1, charac- terized in that it comprises a row of rotating filing cabinets. <Desc / Clms Page number 7> multiple shapes, a cart and rails therefor along the row of filing cabinets, the cart being provided with a seat and a work table and controlled by the person seated in the seat 3. A filing installation according to claim 7, charac- terized in that it comprises spaced rows of rotating filing cabinets between which the rails extend. 9.- Installation de classement suivant la revendication 7, carac- térisée en ce que le siège peut pivoter autour d'un axe pratiquement vertical pour faciliter à la personne assise l'accès aux classeurs de chaque côté de la travée. 9. A filing installation according to claim 7, characterized in that the seat can pivot about a substantially vertical axis to facilitate the seated person access to the filing cabinets on either side of the bay. 10.- Installation de classement suivant la revendication 7, ca- ractérisée en ce que le chariot estouvert sous les pieds de la personne 'assise, pour permettre à celle-ci de faire avancer le chariot avec ses pieds. 10. A filing installation according to claim 7, characterized in that the carriage is open under the feet of the seated person, to allow the latter to advance the carriage with his feet. 11.- Installation de classement suivant la revendication 7, ca- ractérisée en ce qu'une plaque de fond-est établie sur le sol de la travée entre les classeurs et supporte les rails 12.- Installation de classement suivant la revendication 7, ca- ractérisée en ce qu'elle comporte une série de paires de classeurs tournants à plates-formes multiples, un classeur de chaque paire étant disposé d'un coté d'une travée tandis que l'autre classeur est disposé de l'autre côté' de la travée, un chariot, un siège sur ce chariot5 une'table supportée par ce dernier, et des rails'dans la travée pour guider le chariot le long de celle-ci lorsque la personne assise sur le siège fait avancer le chariot. 11. A filing installation according to claim 7, charac- terized in that a bottom plate is established on the floor of the span between the filing cabinets and supports the rails. 12. A filing installation according to claim 7, charac- terized in that it comprises a series of pairs of rotating filing cabinets with multiple platforms, one of each pair being disposed on one side of a bay while the other filing cabinet is disposed on the other side of the bay, a carriage, a seat on this carriage5 a table supported by the latter, and rails' in the bay to guide the carriage along it when the person sitting on the seat drives the cart forward. 13.- Installation de classement suivant la revendication 7 caractérisée en ce quelle comporte une série de plates-formes de classe- ment circulaires superposées concentriquement et susceptibles de tourner in- dépendamment l'une de l'autre, des supports sur les plates-formes supérieure et inférieure au moins pour classer des dossiers circonférentiellement aux plates-òrnes, et des supports sur une plate-forme intermédiaire pour clas- ser des fiches de renseignements radialement à la plate-forme. 13.- Filing installation according to claim 7, characterized in that it comprises a series of circular classification platforms concentrically superimposed and capable of rotating independently of one another, supports on the platforms. upper and lower at least for filing files circumferentially to the platforms, and brackets on an intermediate platform for filing fact sheets radially to the platform. 14.- Installation de classement suivant la revendication 7, caractérisée en ce qu'elle comporte cinq plates-formes de classement circu- laires superposées concentriquement et pouvant tourner indépendamment l'une de l'autre, des séparateurs disposés radialement sur les plates-formes supé- rieure et inférieure au moins pour classer des dossiers circonférentielle- ment aux plates-formes, et des plateaux de classement sur'une plate-forme intermédiaire plus bas que le niveau de l'oeil d'une personne assise pour classer des fiches de renseignements radialement à la plate-forme. 14.- Filing installation according to claim 7, characterized in that it comprises five circular filing platforms concentrically superimposed and able to rotate independently of one another, separators arranged radially on the platforms. upper and lower at least for filing files circumferentially to the platforms, and filing trays on an intermediate platform lower than the eye level of a seated person for filing index cards. information radially to the platform. 15.- Classeurs tournants, en substance comme décrit ci-dessus avec référence aux dessins annexés. en annexe 4 dessins. 15.- Revolving files, in substance as described above with reference to the accompanying drawings. in appendix 4 drawings.
BE511034D BE511034A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE511034A true BE511034A (en)

Family

ID=149938

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE511034D BE511034A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE511034A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4587908A (en) * 1985-03-12 1986-05-13 Amerock Corporation Rotary shelf assembly with bearing assembly and detent mechanism

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4587908A (en) * 1985-03-12 1986-05-13 Amerock Corporation Rotary shelf assembly with bearing assembly and detent mechanism

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0541503B1 (en) Transfer device for an information carrier
EP0177415B1 (en) Box for the storage, presentation and selection of floppy disks or other magnetic carriers
EP0416973B1 (en) Storage cabinet for small and numerous objects
BE511034A (en)
FR2692071A1 (en) Turntable.
WO1993020540A1 (en) Multiple-choice vending machine for newspapers and the like
EP0365417A1 (en) Apparatus for automatically dispensing documents
EP2225050B1 (en) Sorting system
FR2808172A1 (en) Table is fitted with rotating circular tray in center of table above table top and upper rectangular tray rotating with circular tray, rubbish container is mounted under table top
FR2693022A1 (en) Turntable.
BE627546A (en)
EP0004827B1 (en) Device for filing and selecting suspended drawings
FR2573970A1 (en) Food display counter
FR2902676A1 (en) Flat objects e.g. postal envelope, sorting system for use in e.g. post office, has lockers displaceable between retracted position, in which shelf is positioned below base, and deployed position, where shelf is arranged to receive object
FR2753890A1 (en) Storage unit for vertical articles, for use in home or office
EP0694269A1 (en) Desk with inclination adjustable desktop
CH279305A (en) Rotary filing cabinet.
NL1029201C2 (en) Storage device for e.g. saucepan lids, comprises vertical supports arranged side by side and designed to hold lids in vertical position
WO2002001986A1 (en) Nested tables assembly
CH348687A (en) File Cabinet
EP0011040B1 (en) Display stand for spools with tape products such as paper, ribbons, passementerie or such
BE1005321A4 (en) Case for at least one high density information disc
FR2728447A1 (en) Pivoting distributor for objects on base
FR2648025A1 (en) Desk with revolving filing case
FR2622137A1 (en) Work station which can be used alternately by two sets of students