BE507520A - - Google Patents

Info

Publication number
BE507520A
BE507520A BE507520DA BE507520A BE 507520 A BE507520 A BE 507520A BE 507520D A BE507520D A BE 507520DA BE 507520 A BE507520 A BE 507520A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
caramelization
syrup
ammonia
caramel
solution
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE507520A publication Critical patent/BE507520A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23GCOCOA; COCOA PRODUCTS, e.g. CHOCOLATE; SUBSTITUTES FOR COCOA OR COCOA PRODUCTS; CONFECTIONERY; CHEWING GUM; ICE-CREAM; PREPARATION THEREOF
    • A23G3/00Sweetmeats; Confectionery; Marzipan; Coated or filled products
    • A23G3/32Processes for preparing caramel or sugar colours

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Coloring Foods And Improving Nutritive Qualities (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  FABRICATION DE COLORANT A 'BASE 'DE 'CARAMEL. 



   La présente invention se rapporte à un colorant à base de cara- mel et à son procédé de fabrication. 



   Le colorant à base de caramel de la présente invention peut être fabriqué à partir d'hydrates de carbone appropriés tels que le saccharose, le saccharose interverti, des sucres réducteurs, les produits d'hydrolyse de l'amidon du mais, du manioc, du riz, du sagon, du blé, de l'igname et en particulier des sucres de mais. 



   Les produits de l'hydrolyse des amidons qui contiennent des quantités de'sucres réducteurs inférieures à celles que l'on trouve dans les sucres de   maïs   du commerce peuvent être utilisés dans ce procédé. Les liqueurs-mères partiellement épuisées d'où on a fait cristalliser une partie- du sucre, par exemple les mélasses ou hydrols, peuvent être utilisées pour la fabrication du colorant de caramel au moyen du présent procédé. 



   Le dextrose pur ou les sucres fabriqués par hydrolyse acide et raffinage approprié provenant de bonnes qualités d'amidon constituent les ma- tières premières préférées dans le présent procédé en vue de la production de colorants de caramel de très bonne qualité. 



   Les matières ci-dessus énumérées peuvent être utilisées pour fa- briquer des colorants de caramel-convenant à de nombreux usages et de qualité supérieure à celle précédemment produite. 



   La présente invention a pour objet un procédé applicable indus- triellement de fabrication de colorant de caramel à partir des produits d'hy- drolyse de l'amidon ou autres hydrates de carbone convenables, donnant un pro- duit très solide aux acides ou stable en solution acide, 
Les colorants de caramel antérieurs ne sont guère stables en pré- sence des acides. Il s'ensuit que dans les boissons concentrées ou solutions faites jusqu'à présent l'acidité de la boisson provoquait rapidement la coa- gulation du système colloidal formé par le colorant de caramel finement divisé. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Cette tendance du colorant à floculer ou coaguler est augmentée par d'autres constituants tels que le tanin habituellement présent. L'aspect de la bois- son et certaines de ses qualités sont ainsi sérieusement altérés, 
La présente invention se propose de remédier à ces inconvénients et de produire un colorant de caramel résistant aux acides et aux autres cons- tituants provoquant la   coagulation,,   
Elle se propose également de fournir un colorant de caramel qui résiste à l'épaississement au cours du magasinage ou du vieillissement. 



   Le colorant de caramel produit conformément à la présente inven- tion est nettement supérieur à ces égards aux colorants de caramel usuels du commerce. Cette supériorité peut être montrée comme suit 
La solidité aux acides ou la stabilité en solution acide est é- valuée par des essais de la boratoire dans lesquels on soumet le colorant de caramel à des conditions de chaleur et d'acidité plus sévères que celles qu'il est susceptible de rencontrer dans l'usage normal. 



   Voici un essai courant de ce type. 



   On ajoute à 250 cc. d'une solution de colorant de caramal à 0,2% une quantité d'acide chlohydrique suffisante pour que l'acidité du milieu soit de 0,33 N. On met cette solution dans un ballon.que l'on coiffe d'un bécher et on fait bouillir pendant cinq minutes. On enlève la solution de la source de chaleur et on l'observe pour déterminer s'il s'est formé un précipité ou un trouble. On la met alors de c6té pour l'observer à nouveau 24 heures plus tard. Un système commode de classement suivant cet essai est le suivant. 



   Parfaitement limpide après ébullition et 24 heures plus tard : A 
Légèrement louche 24 heures après l'ébullition B. 



   Légère précipitation 24 heures après l'ébullition C. 



   Une variante plus sévère de cet essai consiste à faire bouillir une portion de la solution ci-dessus pendant 30 minutes en classant comme ci- dessus. 



   La résistance du colorant de caramel à l'égard d'un autre type de coagulant courant dans les boissons, etc... peut être évaluée par les es- sais dits au tanin. Deux de ces essais sont souvent appliqués. L'un est l'essai au tanin dit neutre et l'autre l'essai dit acide, 
Les essais donnés ici ont été décrits dans Anal. Ed. ind. & Eng. 



  Chem., 10, 349 (1938). 



   Le colorant de caramel obtenu par le procédé décrit donne des solutions parfaitement limpides quand on les soumet aux essais ci-dessus. 



  La qualité est toujours la qualité A si la matière première utilisée est du type convenable et judicieusement raffinée. Les colorants de caramel du commerce antérieurement connus ne donnent généralement pas plus de deux qua- lités A sur quatre quand on les soumet aux quatre essais ci-dessus. 



   Le colorant de caramel suivant la présente invention est également stable à la précipitation par l'acide phosphorique et il résiste très bien à la détérioration par le vieillissement. 



   Ce colorant de caramel augmente très lentement de viscosité au cours du magasinage. De nombreux échantillons de cette matière obtenue au moyen du présent procédé sont encore bien fluides au bout de deux années de magasinage. à la concentration de 38  Bé et à une température moyenne de 32 C environ. 



   Outre ces propriétés de très grande stabilité en solution acide, de résistance à la chaleur, à la coagulation par le tanin et à la détériora- tion au vieillissement, qui est très retardée, ce colorant de caramel mani- feste d'autres propriétés très intéressantes. Il est très stable à une forte concentration alcoolique, très fluide et coulant aux basses températures, exempt de particules carbonées et d'un pouvoir tinctorial très régulier d'un lot   à   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'autre. Il est également à peu près exempt de l'odeur et de la saveur amè- re désagréables qui caractérisent nombre de colorants de caramel. Il est compatible avec d'autres types de colorants similaires de bonne qualité et résiste à la fermentation. 



   Le pouvoir colorant d'un colorant de caramel est d'un intérêt primordial du moment que les autres propriétés sont satisfaisantes. On dé- finit habituellement le pouvoir colorant au moyen du colorimètre de Lovi- bond à cellule de 2,5 cm., l'évaluation étant faite sur une solution de ca- ramel à 0,1 %. Le caramel préparé par le procédé suivant l'invention peut être amené à un pouvoir tinctorial plus élevé qu'à l'habitude sans perdre de sa stabilité ou d'autres propriétés désirables. 



   On obtient généralement les résultats indiqués ci-dessus en sou- mettant l'hydrate de carbone à caramélise à un traitement préalable de maniè- re à effectuer une réaction-avant la réaction principale de caramélisation de la matière; Ce traitement préalable est assuré par un chauffage réglé en présence de différents réactifs. 



   Dans le dessin annexé,, la figure 1est un graphique montrant les variations de température et d'acidité du sirop traité en fonction du temps dans un procédé-type. 



   La figure 2 est un schéma de circulation montrant la suite des opérations du procédé selon l'invention. 



   Suivant la figure 2, on acidifie à pH 0,2- 0,4 un sirop de mais d'une teneur de 60 à 100% en sucres réducteurs, puis on le chauffe à 93-121 C pendant un quart d'heure à deux heures. Ce traitement diminue la teneur en sucres réducteurs de 20 à 65%, soit à une valeur de 30 à 60%, suivant déter- mination par la méthode de   Munson   et Walker. 



   Ce préchauffage à faible pH provoque une réaction chimique qui se manifeste par une diminution marquée de l'équivalent en dextrose (E.D.) ou des sucres réducteurs calculés en dextrose. Il semble que ce soit un ty- pe de condensation ou de polymérisation avec formation à partir de sucres sim- ples d'éléments plus gros qui peuvent être des polysaccharides ou des composés similaires. Le degré de réversion par hydrolyse complète en suspension re- lativement étendue d'amidon n'est que de 8% environ de la substance mise en oeuvre.

   Quand on effectue la réaction sur des solutions concentrées de dex- trose ou de produits d'hydrolyse de l'amidon, la diminution des sucres réduc- teurs et la formation de non-sucres sont encore plus marquées et peuvent être poussées jusqu'à ce qu'il ne reste pratiquement plus de pouvoir réduc- teur évalué au moyen de la liqueur   de Fehling   ou de ses variantes. La réac- tion peut être réglée très facilement de manière à obtenir le degré désiré de condensation, de réversion ou de dégradation des sucres réducteurs. 



   Ce traitement acide en solution concentré transforme les hydra- tes de carbone en matières qui facilitent et améliorent la réaction ulté- rieure de caramélisation. 



   On ajoute alors un agent neutralisant (de préférence du gaz am- moniac) à la liqueur sucrée traitée par l'acide, de manière à en amener le pH entre 3 et   7,5.   On peut remplacer l'ammoniac en totalité ou en partie par d'autres réactifs alcalins, tels que des oxydes ou des hydroxydes des métaux alcalins ou alcalino-terreux, des carbonates ou des phosphates des métaux alcalins ou des mélanges de ceux-ci. On préfère le gaz ammoniac en raison de ce qu'on n'ajoute pas d'eau ou d'autres matières étrangères et de ce que sa fonction est double, à savoir : 
1) son action en tant qu'agent neutralisant et 
2) l'action de l'excès d'ammoniac qui facilite la formation de la couleur au cours de la caramélisation de la solution sucrée.

   Après addition de l'ammoniac, on chauffe de préférence le liquide à la température de 110 C à   132 C   pendant 15 minutes à 2 heures. Cette opération   préliminai-   re secondaire est très importante en ce qu'elle augmente encore la résistance aux acides du colorant de caramel final, bien qu'elle ne soit pas absolument 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 essentielle dans le procédé. 



   Cette deuxième opération préliminaire terminée, on refroidit la liqueur de digestion entre   88    et 110 C. La solution pourrait être rè- froidie à une température plus basse mais c'est inutile et ce ne serait pas économique. C'est entre ces limites de température que l'on introduit les agents de réaction finale, à savoir les sels d'ammonium-et un agent ré-   ducteur.   L'agent réducteur est de préférence l'un des trois agents sui- vants : anhydre sulfureux, sulfite de sodium ou bisulfite de sodium. C'est celui-ci qui est pratiquement le meilleur car il semble avoir plus d'une fonction. outre son action réductrice, il constitue un agent tampon im- portant. Il stabilise le pH entre les limites où la caramélisation s'ef- fectue le mieux et il peut être utilisé pour obtenir le pH final désiré. 



  Par exemple, on ajoute assez de bisulfite de sodium ou autre sulfite pour que la quantité totale de sulfite soit comprise entre 0,5 à 4% de la substance sèche. 



   Comme on le verra par l'examen de la figure 1 (décrite en dé- tail ci-dessous) le pH du sirop diminue à mesure que s'effectue la caraméli- sation. Quand le pH est élevé à 6 ou 7 environ, avant chauffage à la tempé- rature de caramélisation, le pH du sirop reste supérieur à 2 pendant un temps suffisant pour que la caramélisation s'achève. Mais si le pH n'est élevé qu'à la valeur 3 par exemple, il est nécessaire d'ajouter de l'ammoniac ou autres bases à de fréquents intervalles pour empêcher le pH de diminuer à une valeur de 2 ou moins. 



   L'expression de "colorant de caramel stable" utilisée ici signi- fie que le colorant de caramel est stable en solution acide ou alcoolique et qu'en solution contenant du tanin, il résiste à la polymérisation et la prise en gel au cours du magasinage. 



   Quand on utilise l'ammoniac, celui-ci peut être ajouté en   quarti-   té de 0,4 à 3   %   de la substance sèche, une portion pouvant être ajoutée sous forme de sulfate d'ammonium. Dans l'exemple ci-dessous par exemple, on ajoute 0,82 % d'ammoniac à titre d'agent neutralisant et 0,16 % d'ammoniac supplémen- taire sous forme de sulfate d'ammonium après addition de l'agent réducteur, ce qui fait au total   0,98%     d'ammoniac.   Ainsi, le rapport de l'ammoniac libre à l'ammoniac sous forme de sulfate d'ammonium est de 5 à 1 dans l'exemple, mais ce rapport peut être abaissé jusqu'à 3/1. 



   Après addition des catalyseurs de réaction finale c'est-à-dire du sulfite et de l'ammoniac sous une forme quelconque qui peut   êtrepar   exem- ple le sulfite d'ammonium, le sulfate d'ammonium, le carbonate d'ammonium ou autres composés de l'ammoniac, on chauffe la liqueur de digestion à une température comprise entre 127 et   160 C   et on la maintient à cette tempéra- ture jusqu'à obtention de la caramélisation désirée ou du pouvoir tinctorial désiré. 



   La couleur finale est fixée par refroidissement rapide vers 65 5C par circulation d'eau froide dans la double paroi de la cuve de réaction et par addition d'eau relativement froide qui sert en même temps à régler la concentration finale à la valeur voulue de   38    Bé environ. 



   EXEMPLE. 



   La figure 1 du dessin montre les variations de température et du pH en fonction du temps dans cet exemple. Le procédé s'exécute d'une manière continue ou par charges séparées. 



   A 6.050 litres de liqueur de sucre de mais de 45    Bé,   d'équi- valent en dextrose de 82 et de pH 4,5, on ajoute environ 41,6'litres d'acide sulfurique à 50% pour amener le pH à 1 Partie Ab de la courbe pH/temps). 



  On chauffe le sirop à 110 C pendant une heure. Ce traitement abaisse l'équi- valent de dextrose à 42. On ajoute alors 0,82% d'ammoniac anhydre par rap- port au sucre compté sec (partie CD de la courbe). L'addition d'ammoniac amène le pH à la valeur de 6,7. 



   On chauffe alors le sirop à une température de 93 à 121 C. com-      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 me on le voit sur la courbe de température de la figure 1, pendant 15 minutes (cette opération peut être supprimée) puis on le refroidit ou le laisse re- froidir à 99 C et l'on ajoute les catalyseurs (ligne E-E du graphique) consis- tant dans cet exemple en un mélange de bisulfite de sodium (agent réducteur) et de sulfate d'ammonium. On ajoute environ 2,7 % de bisulfite de sodium (calculé sur la base de la substance sèche sucrée) et environ   0,12%   d'ammo- niac (sous forme de sulfate d'ammonium). On chauffe alors le sirop à la température de caramélisation de   138 C.   Comme le montre la figure 1, le pH diminue progressivement au cours du traitement caramélisant.

   Le "brûla- ge" ou caramélisation est poursuivi pendant 120 minutes, puis la solution est refroidie (à partir de la ligne F-F du graphique). La caramélisation peut être effectuée dans une cuve ouverte ou fermée. 



   Dans le procédé décrit, on obtient un colorant de caramel parti- culièrement propre à l'application à la fabrication de boissons gazeuses aci- dulées aux prix d'un minimum de perte de substance sèche résultant de la ca- ramélisation. Ce procédé diffère radicalement sous de nombreux aspects des procédés connus jusqu'ici. On pense que les opérations de précondi- tionnement amènent les sucres sous une forme où la caramélisation se fait plutôt dans le sens d'une réaction chimique que d'une "calcination" du sucre. Les produits intermédiaires entre les sucres et le caramel se forment   progressivement   et sans qu'il soit nécessaire de surchauffer et de concentrer d'une manière excessive au cours du traitement tel qu'il est pratiqué dans une installation ouverte et par les procédés ordinaires.

   Les très faibles quantités de produits résiduels carbonés formés sont enlevés par application de la force centrifuge dans des centrifugeuses à grande vites- se. 



   On attire l'attention sur le fait que les matières premières pré- férées dans ce procédé sont les solutions'de dextrose pur ou de sucres de mais d'équivalent en dextrose de 80 à 85. Ces solutions sont.de préférence concentrées à 45  Bé environ, attendu qu'on a constaté que ces matières con- viennent le mieux dans ce procédé de traitement entre ces limites de pouvoir réducteur et de concentration. Toutefois, l'invention prévoit également l'utilisation d'amidons ou de produits de l'hydrolyse des amidons et autres hydrates de carbone, complètement ou incomplètement hydrolysés par un acide et la chaleur en sucres réducteurs. 



   Ce conditionnement de la matière première exige plus de soin et un réglage soigné, mais les matières hydrolysables peuvent être amenées à une teneur satisfaisante en sucres réducteurs et à la concentration voulue par le pré-traitement acide et thermique qui provoque l'hydrolyse dans le cas où les hydrates de carbone utilisés ne seraient pas complètement hydro- lysés avant que le rôle essentiel du pré-traitement, qui se manifeste par la diminution de l'équivalent en dextrose,'ait commencé. La présente inven- tion prévoit donc également l'utilisation d'hydrates de carbone que l'on   @   peut amener   à.l'état   désiré pour le traitement par le processus de pré-trai- tement lui-même.

   Le traitement thermique, en milieu acide provoque l'hydroly- se si la matière soumise à ces conditions est susceptible d'éprouver cette réaction entre les limites de conditions décrites ici, et la concentration peut être amenée à la valeur voulue simplement en opérant en cuve ouverte ou en mettant en contact avec l'atmosphère si l'on opère en cuve fermée. On soulignera toutefois que le but principal du pré-traitement n'est pas une simple hydrolyse, mais plutôt que la réaction qui a lieu quand l'hydrolyse est terminée et que la réversion ou la diminution de pouvoir réducteur est stabilisée. 



   Il est entendu que les exemples et la description du procédé ci-dessus se rapportent à un mode particulier de mise en oeuvre de la pré- sente invention, laquelle est naturellement susceptible de variantes sans qu'on s'écarte pour autant de son'cadre et de son esprit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MANUFACTURE OF 'CARAMEL BASED' COLORANT.



   The present invention relates to a caramel-based dye and its manufacturing process.



   The caramel color of the present invention can be made from suitable carbohydrates such as sucrose, invert sucrose, reducing sugars, starch hydrolysis products of corn, cassava, corn. rice, sagon, wheat, yam and in particular corn sugars.



   Starch hydrolysis products which contain lower amounts of reducing sugars than those found in commercial corn sugars can be used in this process. Partially spent mother liquors from which some of the sugar has crystallized, for example molasses or hydrols, can be used for the manufacture of caramel color by means of the present process.



   Pure dextrose or sugars made by acid hydrolysis and appropriate refining from good starch grades are the preferred raw materials in the present process for the production of high quality caramel colors.



   The above listed materials can be used to make caramel colorants suitable for many uses and of higher quality than that previously produced.



   The present invention relates to an industrially applicable process for the manufacture of caramel color from the hydrolysis products of starch or other suitable carbohydrates, giving a product which is very solid in acids or stable in acid. acid solution,
The earlier caramel colors are hardly stable in the presence of acids. It follows that in the concentrated drinks or solutions made up to now the acidity of the drink rapidly caused the coagulation of the colloidal system formed by the finely divided caramel color.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  This tendency of the dye to flocculate or coagulate is increased by other components such as the tannin usually present. The appearance of the drink and some of its qualities are thus seriously altered,
The present invention proposes to overcome these drawbacks and to produce a caramel color resistant to acids and other constituents causing coagulation.
It also proposes to provide a caramel color which resists thickening during storage or aging.



   The caramel color produced according to the present invention is significantly superior in these respects to customary commercial caramel colors. This superiority can be shown as follows
The solidity to acids or the stability in acid solution is evaluated by laboratory tests in which the caramel color is subjected to conditions of heat and acidity more severe than those which it is likely to meet in the normal use.



   Here is a common test of this type.



   Add to 250 cc. of a 0.2% solution of caramal dye a quantity of hydrochloric acid sufficient for the acidity of the medium to be 0.33 N. This solution is placed in a flask which is capped with a beaker and boil for five minutes. The solution is removed from the heat source and observed to determine if a precipitate or cloudiness has formed. It is then put aside to be observed again 24 hours later. A convenient classification system following this test is as follows.



   Perfectly clear after boiling and 24 hours later: A
Slightly fishy 24 hours after boiling B.



   Slight precipitation 24 hours after boiling C.



   A more severe variant of this test is to boil a portion of the above solution for 30 minutes classifying as above.



   The resistance of the caramel color to another type of coagulant common in drinks, etc., can be assessed by so-called tannin tests. Two of these tests are often applied. One is the so-called neutral tannin test and the other the so-called acid test,
The tests given here have been described in Anal. Ed. Ind. & Eng.



  Chem., 10, 349 (1938).



   The caramel color obtained by the process described gives perfectly clear solutions when subjected to the above tests.



  The grade is always grade A if the raw material used is of the correct type and judiciously refined. The previously known commercial caramel colors generally do not give more than two out of four A-grades when subjected to the above four tests.



   The caramel color according to the present invention is also stable to precipitation by phosphoric acid and it is very resistant to deterioration by aging.



   This caramel coloring increases very slowly in viscosity during storage. Many samples of this material obtained by the present process are still quite fluid after two years of storage. at a concentration of 38 Bé and at an average temperature of approximately 32 C.



   In addition to these properties of very high stability in acid solution, resistance to heat, to coagulation by tannin and to deterioration in aging, which is very delayed, this caramel color exhibits other very interesting properties. . It is very stable at a high alcoholic concentration, very fluid and flowing at low temperatures, free from carbon particles and with a very regular dyeing power from batch to batch.

 <Desc / Clms Page number 3>

 the other. It is also substantially free from the unpleasant odor and bitter taste which characterize many caramel colors. It is compatible with other types of similar good quality dyes and is resistant to fermentation.



   The coloring power of a caramel color is of primary interest as long as the other properties are satisfactory. The tinting strength is usually determined by means of the Lovibond 2.5 cm cell colorimeter, the evaluation being made on a 0.1% solution of calcium. The caramel prepared by the process according to the invention can be brought to a higher tinctorial power than usual without losing its stability or other desirable properties.



   The results indicated above are generally obtained by subjecting the caramelized carbohydrate to a pretreatment so as to effect a reaction before the main reaction of caramelization of the material; This pretreatment is provided by controlled heating in the presence of various reagents.



   In the accompanying drawing, Figure 1 is a graph showing the variations in temperature and acidity of the treated syrup as a function of time in a typical process.



   FIG. 2 is a flow diagram showing the sequence of operations of the method according to the invention.



   According to Figure 2, a corn syrup with a content of 60 to 100% in reducing sugars is acidified to pH 0.2-0.4, then heated to 93-121 C for a quarter of an hour at two hours. This treatment decreases the content of reducing sugars from 20 to 65%, ie to a value of 30 to 60%, according to determination by the method of Munson and Walker.



   This preheating at low pH causes a chemical reaction which manifests itself in a marked decrease in dextrose equivalent (E.D.) or reducing sugars calculated as dextrose. It appears to be a type of condensation or polymerization with formation from single sugars of larger elements which may be polysaccharides or similar compounds. The degree of reversion by complete hydrolysis in relatively extensive suspension of starch is only about 8% of the substance used.

   When the reaction is carried out on concentrated solutions of dextrose or of starch hydrolysis products, the decrease in reducing sugars and the formation of non-sugars are even more marked and can be continued until that hardly any reducing power remains, evaluated by means of Fehling's liquor or its variants. The reaction can be very easily controlled to achieve the desired degree of condensation, reversion or degradation of the reducing sugars.



   This acid treatment in concentrated solution transforms the carbon hydrates into materials which facilitate and improve the subsequent caramelization reaction.



   A neutralizing agent (preferably ammonia gas) is then added to the sweet liquor treated with the acid, so as to bring its pH to between 3 and 7.5. Part or all of the ammonia can be replaced by other alkaline reagents, such as alkali or alkaline earth metal oxides or hydroxides, alkali metal carbonates or phosphates, or mixtures thereof. Ammonia gas is preferred because of the fact that no water or other foreign matter is added and its function is twofold, namely:
1) its action as a neutralizing agent and
2) the action of excess ammonia which facilitates the formation of color during the caramelization of the sugar solution.

   After addition of the ammonia, the liquid is preferably heated to a temperature of 110 C to 132 C for 15 minutes to 2 hours. This secondary preliminary operation is very important in that it further increases the acid resistance of the final caramel color, although it is not absolutely

 <Desc / Clms Page number 4>

 essential in the process.



   This second preliminary operation completed, the digestion liquor is cooled to 88-110 ° C. The solution could be cooled to a lower temperature, but this is unnecessary and would not be economical. It is between these temperature limits that the final reaction agents, namely the ammonium salts and a reducing agent, are introduced. The reducing agent is preferably one of the following three agents: sulfur dioxide, sodium sulfite or sodium bisulfite. This is practically the best one because it seems to have more than one function. besides its reducing action, it constitutes an important buffering agent. It stabilizes the pH between the limits where caramelization takes place best and can be used to achieve the desired final pH.



  For example, enough sodium bisulfite or other sulfite is added so that the total amount of sulfite is 0.5 to 4% of the dry substance.



   As will be seen by examining Figure 1 (described in detail below) the pH of the syrup decreases as caramelization takes place. When the pH is raised to approximately 6 or 7, before heating to the caramelization temperature, the pH of the syrup remains above 2 for a time sufficient for the caramelization to be completed. But if the pH is only raised to a value of 3 for example, it is necessary to add ammonia or other bases at frequent intervals to prevent the pH from decreasing to a value of 2 or less.



   The term "stable caramel colorant" as used herein means that the caramel colorant is stable in acidic or alcoholic solution and, in solution containing tannin, it resists polymerization and gelation during storage. .



   When ammonia is used, this can be added in an amount of 0.4 to 3% of the dry substance, a portion of which can be added as ammonium sulfate. In the example below, for example, 0.82% ammonia is added as neutralizing agent and 0.16% additional ammonia in the form of ammonium sulfate after addition of the reducing agent. , which makes a total of 0.98% ammonia. Thus, the ratio of free ammonia to ammonia in the form of ammonium sulfate is 5 to 1 in the example, but this ratio can be lowered to 3/1.



   After addition of the final reaction catalysts, i.e. sulfite and ammonia in any form which may be, for example, ammonium sulfite, ammonium sulfate, ammonium carbonate or the like. compounds of ammonia, the digestion liquor is heated to a temperature between 127 and 160 ° C. and maintained at this temperature until the desired caramelization or the desired dyeing power is obtained.



   The final color is fixed by rapid cooling to 65 5C by circulating cold water in the double wall of the reaction vessel and by adding relatively cold water which at the same time serves to adjust the final concentration to the desired value of 38 Bé approximately.



   EXAMPLE.



   Figure 1 of the drawing shows the changes in temperature and pH as a function of time in this example. The process is carried out continuously or in separate loads.



   To 6,050 liters of 45 Bé corn sugar liquor, dextrose equivalents of 82 and pH 4.5, about 41.6 liters of 50% sulfuric acid are added to bring the pH to 1. Part Ab of the pH / time curve).



  The syrup is heated to 110 C for one hour. This treatment lowers the dextrose equivalent to 42. 0.82% anhydrous ammonia is then added relative to the dry counted sugar (CD part of the curve). The addition of ammonia brings the pH to the value of 6.7.



   The syrup is then heated to a temperature of 93 to 121 C.

 <Desc / Clms Page number 5>

 me can be seen on the temperature curve in figure 1, for 15 minutes (this operation can be omitted) then it is cooled or allowed to cool to 99 C and the catalysts are added (line EE of the graph) consisting in this example of a mixture of sodium bisulfite (reducing agent) and ammonium sulfate. About 2.7% sodium bisulfite (calculated on the basis of the dry sweet substance) and about 0.12% ammonia (as ammonium sulfate) are added. The syrup is then heated to the caramelization temperature of 138 C. As shown in FIG. 1, the pH gradually decreases during the caramelizing treatment.

   The "burning" or caramelization is continued for 120 minutes, then the solution is cooled (from line F-F of the graph). Caramelization can be carried out in an open or closed tank.



   In the process described, a caramel color is obtained which is particularly suitable for application in the manufacture of carbonated carbonated beverages at the cost of a minimum loss of dry substance resulting from the calcification. This method differs radically in many aspects from the methods known heretofore. It is believed that the preconditioning operations bring the sugars into a form where caramelization occurs more in the sense of a chemical reaction than a "calcination" of the sugar. Intermediate products between sugars and caramel are formed gradually and without the need for overheating and excessive concentration during processing as practiced in an open plant and by ordinary methods.

   The very small amounts of carbonaceous residuals formed are removed by application of centrifugal force in high speed centrifuges.



   Attention is drawn to the fact that the preferred raw materials in this process are solutions of pure dextrose or corn sugars of 80 to 85 dextrose equivalent. These solutions are preferably concentrated to 45%. approximately, since these materials have been found to be most suitable in this treatment process between these reducing power and concentration limits. However, the invention also provides for the use of starches or products of the hydrolysis of starches and other carbohydrates, completely or incompletely hydrolyzed by an acid and heat to reducing sugars.



   This conditioning of the raw material requires more care and careful adjustment, but the hydrolyzable materials can be brought to a satisfactory content of reducing sugars and to the desired concentration by the acid and thermal pretreatment which causes hydrolysis in the case. where the carbohydrates used would not be completely hydrolyzed before the essential role of pretreatment, manifested in the decrease in dextrose equivalent, has begun. The present invention therefore also contemplates the use of carbohydrates which can be brought to the desired state for treatment by the pre-treatment process itself.

   Heat treatment in an acidic medium causes hydrolysis if the material subjected to these conditions is capable of undergoing this reaction between the limits of the conditions described here, and the concentration can be brought to the desired value simply by operating in a tank. open or by contacting the atmosphere if operating in a closed tank. It will be emphasized, however, that the main purpose of the pretreatment is not simple hydrolysis, but rather the reaction which takes place when the hydrolysis is complete and the reversion or reduction in reducing power is stabilized.



   It is understood that the examples and the description of the above method relate to a particular mode of implementation of the present invention, which is naturally susceptible to variations without thereby deviating from its framework. and his mind.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS ET RESUME. CLAIMS AND SUMMARY. 1. - Procédé de production d'un colorant de caramel nouveau très stable aux acides, caractérisé en ce qu'on soumet à un pré-traitement un si- rop d'hydrates de carbone d'une teneur en sucres réducteurs calculée en dex- trose de 60 à 100%, comportant l'acidification dudit sirop à un pH de 0,2 à 4 et le chauffage du sirop acidifié à une température de 93 à 121 C jusqu'à ce que la teneur en sucres réducteurs ait diminué de 20 à 65% et soit compri- se entre les limites de 30 à'60%, l'addition d'un réactif alcalin tel que l'ammoniac ou des composés d'ammonium à la masse en digestion de manière à augmenter le pH entre 3 et 7,5 et la caramélisation du sirop ainsi obtenu. 1. - Process for the production of a new caramel colorant very stable to acids, characterized in that a pre-treatment of a syrup of carbohydrates with a reducing sugar content calculated as dex- 60 to 100% trose, comprising acidifying said syrup to a pH of 0.2 to 4 and heating the acidified syrup to a temperature of 93 to 121 C until the content of reducing sugars has decreased by 20 to 65% and is comprised between the limits of 30 to 60%, the addition of an alkaline reagent such as ammonia or ammonium compounds to the mass being digested so as to increase the pH between 3 and 7.5 and the caramelization of the syrup thus obtained. 2. - Procédé selon 1 , caractérisé en ce que l'acidité du sirop est maintenue au-dessus de pH 2 au cours de la caramélisation. 2. - Method according to 1, characterized in that the acidity of the syrup is maintained above pH 2 during the caramelization. 3. - Procédé selon 1 ou 2 , caractérisé en ce que le premier stade de chauffage dure de 15 à 120 minutes. 3. - Method according to 1 or 2, characterized in that the first stage of heating lasts from 15 to 120 minutes. 4. - Procédé selon les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que la caramélisation est effectuée en présence d'un agent réducteur. 4. - Method according to claims 1 to 3, characterized in that the caramelization is carried out in the presence of a reducing agent. 5. - Procédé selon les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que la caramélisation est effectuée en présence d'un composé d'ammonium. 5. - Method according to claims 1 to 3, characterized in that the caramelization is carried out in the presence of an ammonium compound. . 6. - Procédé selon les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que la caramélisation est effectuée en présence de bisulfite de sodium. . 6. - Method according to claims 1 to 3, characterized in that the caramelization is carried out in the presence of sodium bisulfite. 7. - Procédé selon 1 , caractérisé en ce que le réactif alcalin ajouté est l'ammoniac. 7. - Method according to 1, characterized in that the added alkaline reagent is ammonia. 8. - A titre de produit industriel nouveau, solution d'hydrates de carbone caramélisés propre à colorer les aliments et les boissons, ladite solution étant de couleur caramel foncé, les composés colorés de ladite solu- tion restant limpides et non-coagulés au cours de la série d'essais compre- nant les essais à l'acide chlorhydrique, l'essai au tanin en milieu acide, ces- sai au tanin en milieu neutre et l'essai à l'acide phosphorique. 8. - As a new industrial product, a solution of caramelized carbohydrates suitable for coloring food and drink, said solution being dark caramel in color, the colored compounds of said solution remaining clear and non-coagulated during of the series of tests comprising the hydrochloric acid tests, the tannin test in an acid medium, the tannin test in a neutral medium and the phosphoric acid test.
BE507520D BE507520A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE507520A true BE507520A (en)

Family

ID=147478

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE507520D BE507520A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE507520A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2767108A (en) Caramel color manufacture from starch hydrolysates
EP0655507B1 (en) Process for preparing crystallized sugar from aqueous sugar juice, e.g. sugar cane juice or sugar beet juice
EP0654483B1 (en) Process for purifying a hypocaloric soluble glucose polymer and product so obtained
US2582261A (en) Caramel color manufacture
EP0635578A1 (en) Process for refining raw sugar, especially brown sugar from the cane sugar industry
Saska et al. Removal of colour in sugar cane juice clarification by defecation, sulfitation and carbonation
US4076552A (en) Process for decolorizing sugar solutions with peroxide
BE507520A (en)
US4784696A (en) Process for production of concentrated salt stable and beer stable ammonia caramel color under superatmospheric pressure conditions
EP0126004B1 (en) Low alcohol beer and process for its preparation
BE433810A (en)
FR2495654A1 (en) High alpha-cellulose content pastes for special paper prodn. - is produced by acid pre-hydrolysis of wood shavings, the hydrolysate by=product being useful in animal feeds
JPH03505162A (en) Multi-step method for obtaining sugar from sugar beet and special raw sugar
BE562205A (en)
DE877135C (en) Process for the production of caramel
Saska et al. Colour behaviour in cane juice clarification by defecation, sulfitation and carbonation.
BE504657A (en)
BE432477A (en)
Rolfe et al. The Manufacture and Use of Brewing‐Sugars in America
US2587596A (en) Hydrolysis process
BE541294A (en)
EP0419384B1 (en) Process for decoloration of sugar juice
BE447958A (en)
BE444984A (en)
BE352788A (en)