BE501940A - - Google Patents

Info

Publication number
BE501940A
BE501940A BE501940DA BE501940A BE 501940 A BE501940 A BE 501940A BE 501940D A BE501940D A BE 501940DA BE 501940 A BE501940 A BE 501940A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rubber
elements
control according
rubber elements
axle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE501940A publication Critical patent/BE501940A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B61RAILWAYS
    • B61CLOCOMOTIVES; MOTOR RAILCARS
    • B61C9/00Locomotives or motor railcars characterised by the type of transmission system used; Transmission systems specially adapted for locomotives or motor railcars
    • B61C9/38Transmission systems in or for locomotives or motor railcars with electric motor propulsion
    • B61C9/44Transmission systems in or for locomotives or motor railcars with electric motor propulsion with hollow transmission shaft concentric with wheel axis

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Vibration Prevention Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  -COMMANDE DE VEHICULES DE CHEMINS DE FER. 



   Dans les motrices électriques pour grandes vitesses!) on a ém- ployé jusqu'à présent la commande par arbre creux avec cuvette de ressort. 



  Dans ce système, le moteur, dans lequel est monté l'arbre creux, est fixé au châssiso 
L'essieu moteur est montée avec jeu radial en tous sens, dans l'arbre creux. Etant donné qu'en cours de marche,, les roues motrices ef- fectuent des mouvements verticaux par rapport à l'arbre creux, une liaison élastique est nécessaire pour la transmission du couple de l'arbre creux à l'essieu moteur. Elle se compose de ressorts hélicoïdaux qui sont logés dans des cuvettes de ressorto Les cuvettes de ressort   elles=mêmes   sont montées dans le carter en acier coulé vissé à 1?arbre creux, et sont- appuyées contre des plaques'de pression qui sont fixées aux rayons du centre de roueSui- vant l'espace disponible on prévoit cinq à six bras par côtéo 
Les éléments mobiles de la commande par cuvette de ressort doi- vent effectuer des mouvements de glissement.

   Malgré les graissages effec- tués pendant les   arrêts.!)   on ne peut pas éviter l'usure aux nombreux points de frottement. Les éléments de commande exigent en outre de l'entretien. Un graissage impeccable est également impossible parce que le lubrifiant est projeté au loin par la force centrifugée aux grandes vitesseso 
En outre on a employés en tant que liaison élastique., des amor- tisseurs en caoutchouc qui cependant,, à cause de leur disposition, produisent une suspension dure et   qui,,   en outre, ne peuvent satisfaire complètement les conditions cinématiques. En   plus.!!   ils ne permettent pas, en cas de grand écar- tement des essieux moteurs, un déplacement latéral libre de ces derniers. 



   La présente invention se rapporte à une commande dans laquelle la liaison élastique nécessaire entre l'arbre creux et la roue motrice est 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 réalisée par des éléments en caoutchouc, disposés de façon spéciale, soumis   à   des efforts de poussée, élastiques en tous sens et montés dans des carters. 



   Les figures 1 à 9 du dessin annexé représentent schématiquement quelques exemples de réaluisation. La figure 1 représente une vue en éléva- tion de la roue motrice et la figure 2 la coupe transversale correspondante. 



   Les figures 3,4 et 5 représentent en outre la liaison élastique en élévation, en plan et en coupe transversale., 
La figure 6 représente la déformation de l'élément en caoutchouc soumis à des efforts de traction et les figures 7 et 8 représentent la dé- formation en cas de saut de l'essieu. 



   La figure 9 représente un autre exemple de réalisation de la liaison élastique. 



   Les éléments en caoutchouc peuvent être disposés soit à l'extérieur des roues motrices,   où   ils sont facilement accessibles soit entre la roue mo- trice et la roue dentéeo Il est également possible de disposer ces éléments de la commande à   l'intérieur   en même temps   qu'à     l'extérieur.   La disposition des éléments en caoutchouc à 1'extérieur des roues motrices présente l'avan- tage   d'un   plus grand espace dispondlbe pour le moteur entre les roues motrices, 
Dans les figures 1 et 2 19 essieu moteur lest entouré concentrique- ment- par   l'arbre   creux 2, avec maintien d'un jeu suffisant. Les roues dentées 3 sont fixées aux deux extrémités de 1?arbre creux 2.

   Les carters en caout- chouc 4 sont vissés à   1-'arbre   creux 2 et les carters en caoutchouc 5 sont vissés à la roue motrice 12. On a prévu dans la roue motrice des évidements pour les carters en caoutchouc 4, pour permettre la mobilité nécessaire. Les carters 4 et 5 des éléments en caoutchouc se composent de deux parties pour permettre de remplacer facilement les éléments en caoutchouc 6, 6' avec les douilles y vulcanisées 7, 7' et 8,8' (figures 3,4,5) Les douilles 7,7' se composant de plusieurs parties sont montées dans des ouvertures des carters 4,5 de telle sorte que les vis de fixation 9 ne peuvent être cisaillées. Entre les deux éléments en caoutchouc 6,6' se trouve un tube d'écartement 10, dans lequel est logé le boulon d'accouplement 11. 



  Deux éléments en caoutchouc sont donc reliés chaque fois par le boulon d'ac- couplement. Le boulon   d'accouplement   peut également être fileté aux deux ex- trémités et être   vissé   dans les douilles en caoutchouc 8,8'. Cela permet de supprimer le tube d'écartement.

   Dans'ce cas, il faudrait cependant prévoir un court écrou à six pans au milieu du boulon d'accouplement- en vue de serrer les deux éléments en caoutchouc   6,6'o   
Les carters   4, 5   peuvent éventuellement être d'une pièce.Dans ce cas, il faut cependant que d'un côté ils aient un diamètre tel que les éléments en caoutchouc et les douilles y vulcanisées puissent être introduits facilement; la fixation des éléments en caoutchouc a lieu de ce   côté,   de préférence à 1' aide d'anneaux Seeger. 



   Les douilles reliées aux éléments en caoutchouc sont composées.de préférence de plusieurs parties. Les éléments en caoutchouc peuvent avoir une élasticité quelconque.Grâce à l'accouplement prévu de chaque paire d'é- léments en caoutchouc 6,6 à l'aide du boulon. d'accouplement 10, les deux éléments en caoutchouc sont montés en série. Il en résulte une plus grande amplitude d'oscillation et par conséquent une sus- pension plus douce que pour la commande par cuvette de ressort. Cet effet fa- vorable est particulièrement sensible en cas de saut d'essieu, ce terme dé- signant un déplacemènt vertical de l'essieu par rapport à l'arbre creux. Les ressorts de suspension 13 au-dessus des boites d'essieu (figure 2) sont montés en parallèle avec les ressorts de commande en cas de déplacement vertical de l'essieu.

   Plus le coefficient de flexibilité des éléments en caoutchouc est modéré, moins l'essieu est chargé en cas de saut d'essieu. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  Les boulons   d'accouplement     prévus-   permettent également un déplacement la- téral de l'essieu moteur dans le châssis, sans que des efforts notables soi- ent engendrés de ce fait. 



   Le couple du moteur est transmis uniformément par les roues den- tées'3 au carter 4, aux douilles extérieures 7,   à     Isolément   en caoutchouc 6, à la douille 8 et par   l'intermédiaire   du boulon   d9accouplement   11 aux douilles   8', à     l'autre   élément en caoutchouc 6', aux douilles 7' et finalement au carter 5 sur la roue motrice 120 Sous   l'influence   des efforts de traction ou d'autres efforts tangentiels, (en direction des boulons d'accouplement), les éléments en caoutchouc associés se déforment, comme le montre la figure 6,

   Isolément en caoutchouc 6 se déformant de la quantité f et l'élément en a caoutchouc 6' de la même quantité f   0 Le   déplacement total entre les carters a 4 et 5 est donc de 2 f a 
Ce montage en série des éléments en caoutchouc est très favorable surtout en cas de saut   d'essieu.   Lorsque le boulon d'accouplement 11 occupe précisément la position perpendiculaire et que l'essieu   saute   de la distance a, chaque élément en caoutchouc   n'est   déformé que de la quantité a, comme l'indique la figure 8.

   Si l'on considère le déplacement, lorsque le boulon   d9accouplement   supérieur et le boulon d'accouplement inférieur pooupent précisément la position horizontale comme 1?indique la figure 7, il en résulte ce qui   suit :    
L'élément en caoutchouc 5 fixé à la roue motrice se déplace en cas de saut d'essieu, de la distance a vers le   hauto   De ce fait le boulon d'accouplement vient occuper une position oblique, faisant un angle   [alpha]   avec l'horizontale. Cette déformation des éléments en caoutchouc disposés de façon spéciale, qui sont soumis surtout aux efforts de poussée, qui leur sont le plus favorable:, convient parfaitement pour satisfaire dans la mesure la plus complète les conditions cinématiques imposées à la commande de véhicules aux grandes vitesses.

   Les efforts de contrainte et le frottement, tels que le présente le système de commande à cuvette de ressort, sont complètement sup- primés . 



   Une autre forme de réalisation de la liaison élastique suivant la présente invention est représentée par la figure 9.Dans cette figure le chiffre de référence 3 désigne à nouveau une partie de l'arbre creux, 12 dé- signant le centre de roue de la roue motrice. L'élément en caoutchouc 6 traverser un interstice dans le centre de roue,de la manière représentée, cet élément étant relié à un deuxième élément en caoutchouc 6' dans la couronne de la roue motrice à   l'aide     d'une   tringle 11. 



   La nouvelle commande   à   l'aide d'éléments en caoutchouc présente par rapport aux commandes habituelles les avantages suivants: 
Le graissage et l'entretien des éléments de commande sont complè- tement   supprimés.   Il s'ensuit que les frais d'entretien sont considérablement diminués.  La   locomotive n'est plus souillée par de   19 huile   projetée sous l' influence de la force centrifuge. 



   Même en cas de saut d'essieu des roues motrices une suspension douce de la locomotive est assurée. La commutation du moteur de commande, particulièrement pendant le démarrage, est amélioréeEn effet lorsque de grands efforts de traction surviennent, il est souhaitable que le collecteur puisse déjà effectuer une rotation assez sensible lorsque la roue motrice est encore à l'arrêta Les balais peuvent alors se déplacer de quelques secteurs de col- lecteur. Les éléments en caoutchouc garantissent cette mobilité. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les conditions cinématiques en cas de saut d'essieu sont complè- tement   satisfaites.   Il est possible d'employer ce système de commande même lorsque le diamètre de la roue motrice est faible. La commande suivant 1' invention permet le déplacement latéral libre de   l'essieu   moteur dans le châssis et n'exige pas une grande précision pendant la fabrication. Le poids du système de commande est rendu plus petit. Le frottement de glissement des éléments de commande et les efforts de contrainte sont éliminés. Il en ré- sulte une absence d'usure des éléments de commande. Les éléments en caoutchouc sont facilement interchangeables. Par suite des caractéristiques d'amortisse- ment du caoutchouc les vibrations de résonance sont évitées. 



   REVENDICATIONS. 
 EMI4.1 
 



  ----------------------- 
1.- Commande de véhicules de chemins de fer, dans laquelle le couple moteur est transmis aux roues motrices par 1'intermédiaire d'un ar- bre creux entourant avec jeu l'essieu du véhicule,, caractérisée en ce que la liaison élastique nécessaire est réalisée à   l'aide   d'éléments en caout- chouc disposés de façon spéciale, soumis à des efforts de poussée élastiques en tous sens et logés dans des carters.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  - ORDER OF RAILWAY VEHICLES.



   In electric motors for high speeds!) The hollow shaft drive with spring cup has hitherto been used.



  In this system, the motor, in which the hollow shaft is mounted, is fixed to the chassis.
The drive axle is mounted with radial play in all directions, in the hollow shaft. Since the driving wheels make vertical movements relative to the hollow shaft during operation, a resilient connection is necessary for the transmission of torque from the hollow shaft to the driving axle. It consists of coil springs which are housed in spring cups. The spring cups themselves are mounted in the cast steel housing screwed to the hollow shaft, and are pressed against pressure plates which are attached to the hollow shaft. wheel center spokes Depending on the space available, five to six arms are provided on each side.
The movable elements of the spring cup actuator must perform sliding movements.

   Despite the lubrication carried out during stops.!) Wear at the numerous friction points cannot be avoided. The controls also require maintenance. Impeccable lubrication is also impossible because the lubricant is thrown away by centrifugal force at high speeds.
In addition, rubber shock absorbers have been employed as the elastic connection, which however, due to their arrangement, produce a hard suspension and which, moreover, cannot completely satisfy the kinematic conditions. More.!! they do not allow free lateral displacement of the latter in the event of a large gap between the powered axles.



   The present invention relates to a control in which the elastic connection required between the hollow shaft and the drive wheel is

 <Desc / Clms Page number 2>

 produced by rubber elements, arranged in a special way, subjected to pushing forces, elastic in all directions and mounted in housings.



   Figures 1 to 9 of the accompanying drawing schematically show some examples of realuisation. Figure 1 shows an elevational view of the drive wheel and Figure 2 the corresponding cross section.



   Figures 3, 4 and 5 further show the elastic connection in elevation, plan and cross section.
Figure 6 shows the deformation of the rubber element subjected to tensile forces and Figures 7 and 8 show the deformation in the event of the axle jumping.



   FIG. 9 represents another embodiment of the elastic connection.



   The rubber elements can be placed either on the outside of the drive wheels, where they are easily accessible or between the drive wheel and the toothed wheel o It is also possible to have these control elements inside at the same time than outside. The arrangement of the rubber elements outside the drive wheels has the advantage of a larger space available for the engine between the drive wheels,
In figures 1 and 2 19 the driving axle is surrounded concentrically by the hollow shaft 2, with sufficient play maintained. The toothed wheels 3 are attached to both ends of the hollow shaft 2.

   The rubber housings 4 are screwed to the hollow shaft 2 and the rubber housings 5 are screwed to the driving wheel 12. There are recesses in the driving wheel for the rubber housings 4, to allow mobility. necessary. The housings 4 and 5 of the rubber elements consist of two parts to allow easy replacement of the rubber elements 6, 6 'with the vulcanized bushings 7, 7' and 8.8 '(figures 3,4,5). Sockets 7,7 'consisting of several parts are mounted in openings of the housings 4,5 so that the fixing screws 9 cannot be sheared. Between the two rubber elements 6,6 'there is a spacer tube 10, in which the coupling bolt 11 is housed.



  Two rubber elements are therefore connected each time by the coupling bolt. The coupling bolt can also be threaded at both ends and screwed into the rubber sleeves 8,8 '. This eliminates the spacer tube.

   In this case, however, a short hexagon nut should be provided in the middle of the coupling bolt - in order to tighten the two rubber elements 6.6'o
The housings 4, 5 can optionally be in one piece. In this case, however, it is necessary on one side to have a diameter such that the rubber elements and the vulcanized bushings can be inserted easily; the fixing of the rubber elements takes place on this side, preferably by means of Seeger rings.



   The sockets connected to the rubber elements are preferably composed of several parts. The rubber elements can have any elasticity. Due to the planned coupling of each pair of rubber elements 6,6 with the help of the bolt. coupling 10, the two rubber elements are mounted in series. This results in a greater amplitude of oscillation and therefore a smoother suspension than with the spring cup control. This favorable effect is particularly noticeable in the event of an axle jump, this term denoting a vertical displacement of the axle relative to the hollow shaft. The suspension springs 13 above the axle boxes (figure 2) are mounted in parallel with the control springs in the event of vertical displacement of the axle.

   The more moderate the coefficient of flexibility of the rubber elements, the less the axle is loaded in the event of an axle jump.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  The coupling bolts provided also allow a lateral displacement of the driving axle in the frame, without significant forces being generated as a result.



   The engine torque is transmitted evenly through the sprockets '3 to the housing 4, to the outer bushings 7, to the rubber insulator 6, to the bush 8 and through the coupling bolt 11 to the bushings 8', to the 'further rubber element 6', to the bushings 7 'and finally to the housing 5 on the drive wheel 120 Under the influence of tensile forces or other tangential forces, (in the direction of the coupling bolts), the rubber elements associated rubber deform, as shown in figure 6,

   Rubber element 6 deforming by the quantity f and the rubber element 6 'by the same quantity f 0 The total displacement between the housings a 4 and 5 is therefore 2 f a
This series assembly of the rubber elements is very favorable especially in the event of an axle jump. When the coupling bolt 11 precisely occupies the perpendicular position and the axle jumps by the distance a, each rubber element is only deformed by the amount a, as shown in Fig. 8.

   Considering the displacement, when the upper coupling bolt and the lower coupling bolt precisely punch the horizontal position as shown in Figure 7, the following results:
The rubber element 5 fixed to the drive wheel moves in the event of an axle jump, by the distance a upwards o The coupling bolt therefore takes up an oblique position, making an angle [alpha] with l 'horizontal. This deformation of the rubber elements arranged in a special way, which are subjected above all to the thrust forces, which are the most favorable to them :, is perfectly suited to satisfy to the fullest extent the kinematic conditions imposed on the control of vehicles at high speeds .

   The stress forces and friction, as presented by the spring cup control system, are completely eliminated.



   Another embodiment of the elastic connection according to the present invention is shown in figure 9. In this figure the reference numeral 3 again denotes a part of the hollow shaft, 12 denoting the wheel center of the wheel. motor. The rubber element 6 passes through a gap in the center of the wheel, as shown, this element being connected to a second rubber element 6 'in the crown of the driving wheel by means of a rod 11.



   The new control with rubber elements has the following advantages over the usual controls:
Lubrication and maintenance of the control elements are completely eliminated. It follows that the maintenance costs are considerably reduced. The locomotive is no longer soiled by oil projected under the influence of centrifugal force.



   Even in case of axle jump of the driving wheels a smooth suspension of the locomotive is ensured. The switching of the drive motor, particularly during starting, is improved In fact when great tensile forces occur, it is desirable that the collector can already perform a fairly sensitive rotation when the driving wheel is still stationary The brushes can then move around a few collector sectors. The rubber elements guarantee this mobility.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The kinematic conditions in the event of an axle jump are fully satisfied. It is possible to use this control system even when the diameter of the driving wheel is small. The control according to the invention allows free lateral displacement of the drive axle in the frame and does not require great precision during manufacture. The weight of the control system is made smaller. The sliding friction of the control elements and the stress forces are eliminated. The result is no wear of the control elements. The rubber elements are easily interchangeable. Due to the damping characteristics of the rubber resonance vibrations are avoided.



   CLAIMS.
 EMI4.1
 



  -----------------------
1.- Control of railway vehicles, in which the driving torque is transmitted to the driving wheels by means of a hollow shaft surrounding the vehicle axle with play, characterized in that the necessary elastic connection is produced using specially arranged rubber elements subjected to elastic thrust forces in all directions and housed in housings.


    

Claims (1)

2.- Commande suivant la revendication 1, caractérisée en ce que deux éléments en caoutchouc sont chaque fois montés en série à l'aide de boulons d'accouplement. 2.- Control according to claim 1, characterized in that two rubber elements are each time mounted in series by means of coupling bolts. 3.- Commande suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que un boulon d'accouplement (11) relie chaque fois deux éléments en caout- chouc (6,6') l'un de ces éléments étant fixé à la roue motrice (12} et l'au- tre à l'arbre creux.(2). 3.- Control according to claims 1 and 2, characterized in that a coupling bolt (11) each time connects two rubber elements (6.6 ') one of these elements being fixed to the driving wheel. (12} and the other to the hollow shaft. (2). 4.- Commande suivant les revendications 1 à 3, caractérisée en ce que chaque élément en caoutchouc (6,6') est muni, à l'intérieur et à 1' extérieur de douilles (7,7' 8,8') fixées par vulcanisation. 4.- Control according to claims 1 to 3, characterized in that each rubber element (6.6 ') is provided, inside and 1' outside of bushes (7,7 '8,8') fixed. by vulcanization. 5.- Commande suivant les revendications 1 à 4, caractérisée en ce que chaque élément en caoutchouc est logé dans un carter (4,5) en une ou en deux pièces. 5.- Control according to claims 1 to 4, characterized in that each rubber element is housed in a housing (4,5) in one or two parts. 6.- Commande suivant les revendications 1 à 5, caractérisée en ce que, entre deux éléments en caoutchouc, on a prévu un tube (10) entourant le boulon d'accouplement (il) en tant que dispositif d'écartement. 6.- Control according to claims 1 to 5, characterized in that, between two rubber elements, there is provided a tube (10) surrounding the coupling bolt (it) as a spacer device. 7.- Commande suivant les revendications 1 à 5, caractérisée en ce que le boulon d'accouplement (11) présente, aux deux extrémités, des fi- lets par lesquels il est vissé dans les douilles (8,8') des éléments en ca- outchouco 8.- Commande suivant les revendications 1 à 7, caractérisée en ce que les éléments d'accouplement sont disposés avec les éléments en caout- chouc à l'intérieur et/ou à l'extérieur des roues motrices. 7.- Control according to claims 1 to 5, characterized in that the coupling bolt (11) has, at both ends, threads by which it is screwed into the sockets (8,8 ') of the elements in ca- outchouco 8. Control according to claims 1 to 7, characterized in that the coupling elements are arranged with the rubber elements inside and / or outside of the driving wheels.
BE501940D BE501940A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE501940A true BE501940A (en)

Family

ID=143603

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE501940D BE501940A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE501940A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1000779A1 (en) Assembly consisting of a wheel and an in-wheel integrated suspension
WO2006032669A1 (en) Vehicle ground connection comprising a wheel and a suspension integrated therein
WO1995017618A1 (en) Flywheel, in particular for motor vehicles
FR2815593A1 (en) CONNECTION BALL JOINT, FOR EXAMPLE FOR ANTI-ROLL BAR OF A ROLLING VEHICLE
EP0082158B1 (en) Device for the suspension and connection between a bogie frame and an axle-box
EP1132645B1 (en) Elastic device for the suspension of a vibrating structure from a rigid structure
FR2675432A1 (en) IMPROVED FRONT SUSPENSION.
FR2964638A1 (en) REAR AXLE OF MOTOR VEHICLE WITH STEERING WHEELS
FR2459403A1 (en) COAXIAL SPRING DAMPER DRIVE TRANSMISSION DEVICE
FR2604677A1 (en) MOUNTED AXLE GUIDE FOR HIGH-SPEED MOVEMENT BOGIES, RAILWAY VEHICLES, AND METHOD FOR EQUIPPING BOGIES OF THE MOUNTED AXLE GUIDANCE
FR2459905A1 (en) TORQUE TRANSMISSION DEVICE
EP0841204B1 (en) Supporting element with an oscillation limiter, particulary for an engine or an automotive vehicle
BE501940A (en)
FR2590952A1 (en) Motor vehicle shock absorber
BE422801A (en)
EP3222486B1 (en) Railway vehicle bogie comprising a lowered body
EP0319367A1 (en) Articulated elastic connecting device for vehicle tracks
CH671739A5 (en)
EP3395640B1 (en) Bogie for a railway vehicle comprising braking system comprising three brake disks arranged in between the axle bearings
FR2986292A1 (en) Safety device for use in helical spring of suspension of car to retain spring pieces in event of rupture of spring, has connectors exhibiting limited thickness and strong elasticity for not modifying curve of stiffness of spring
EP0048659B1 (en) Hull suspension for a land vehicle
EP0712743B1 (en) Anti-roll device for motor vehicle axle
CA1170912A (en) Suspension and coupling device between the frame of a bogie and an axle hotbox
WO2002038981A1 (en) Torque transmission device, in particular for motor vehicle
EP0762000A2 (en) Connection and powerdrive device between two coaxial rotating parts