BE501416A - - Google Patents

Info

Publication number
BE501416A
BE501416A BE501416DA BE501416A BE 501416 A BE501416 A BE 501416A BE 501416D A BE501416D A BE 501416DA BE 501416 A BE501416 A BE 501416A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
circuit breaker
limiter
contacts
electrical installations
fixed
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE501416A publication Critical patent/BE501416A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H71/00Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00
    • H01H71/10Operating or release mechanisms
    • H01H71/1045Multiple circuits-breaker, e.g. for the purpose of dividing current or potential drop

Landscapes

  • Breakers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISJONCTEUR LIMITEUR POUR LES INSTALLATIONS-ELECTRIQUES. 



   Les disjoncteurs ont maintenant un champ d'application et des limites d'emploi d'extrêmement étendus. Tout ces appareils comportent en gé- néral:- d'une   part.,   un dispositif de coupure instantanné destiné à éli- miner le plus rapidement possible les court-circuits importants, d'autre part, un dispositif de temporisation destiné à retarder la coupure des sur- intensités réduites jusqu'au moment   où   elles risqueraient de devenir dange- reuses pour 1-'installation. 



   Les dits appareils sont relativement compliqués à cause d'un mécanisme de précision appelé la serrure de déclenchement libre; ce mécanis- me est souvent sensible aux chocs mécaniques, ce qui provoque des déclenche- ments intempestifs intolérables dans les installations   militaires.,   sanitai- res ou maritimes. 



   C'est pour cette raison qu'on a pas encore pu utiliser des dis- joncteurs automatiques dans les emplacements exposés aux trépidations, telles que les voitures automobiles. 



   Quel que soit cependant le dispositif employée la naissance d'une surcharge importante, même de durée très courte., entraîne nécessaire- ment le   réenclenchement   de   l'appareil.   



   La présente invention supprime ces inconvénients par un nouvel appareil   limiteur-disjoncteur -basé   sur la donnée statistique suivante: . Les court-circuits francs dans les réseaux domestiques sont, en grande partie,,, des court-circuits présentant un caractère de perturba- tion d'une durée très courte, normalement 0,1 à 0,5 sec.

   (Contact entre deux fils, amorçage d'arc entre les électrodes d'une lampe défaut   d'isole-'   ment de câbles,   etc... ) .   ' 
Il résulte du principe de la présente invention que les per- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 turbations de courte durée ne provoquent pas le déclenchement du limiteur- disjoncteur, mais limitent le courant de court-circuit instant à une valeur non dangereuse pour l'échauffement des câbles de l'installation et réenclenchent automatiquement les contacts du limiteur-disjoncteur au mo- ment de la disparition de ce phénomène passager.

   Ce n'est qu'au cas où le défaut dans l'installation possède un caractère permanent (c'est-à-dire d'une durée supérieure à 0,5 sec. que le limiteur-disjoncteur coupe le court-circuit défectueux, ainsi qu'au moment où la surcharge des canali- 
 EMI2.1 
 sationszrotégées par le limiteur-disjoncteur dépasserait pendant un temps déterminé la valeur prescrite par les règlements en vigueur. 



   Le principe nouveau de   limiteur-disjoncteur.qui   fait l'objet de la présente invention a permis, en même temps de supprimer la partie la plus délicate des disjoncteurs automatiques d'installation, c'est-   à-dire   les serrure de déclenchement libre. Cette suppression donne à l'ap- pareil une extrême rapidité d'action en rendant ainsi possible une sélec- tivité très poussée par rapport à tous les appareils de protection placés en amont quel que soit d'ailleurs le genre (disjoncteur ou fusibles) de ces appareils de protection. De plus, l'appareil peut être construit comme un interrupteur simple, ce qui augmente considérablement la sécurité des appareils de protection de ce genre et permet même dans certains cas, de supprimer les interrupteurs normaux. 



   Les figures 1 à 13 représentent, à titre d'exemple, le disjonc- teur et le schéma des appareils, d'après l'objet de la présente invention. 



   La figure I est la coupe longitudinale d'une cartouche-limiteur. 



  Les figures 2 et 3, les coupes transversales d'après les plans A, B   indi-   qués dans la figure I, figure 4 dans le schéma de connection. 



   Les figures 5 et 6 représentent une autre variante du même ap- pareil, les figures 7, 8, 9 les coupes d'après les plans   A,B,C.   La figure 10, le schéma de connection et la figure 9   (a, b, c)   les différentes vues extérieures de l'appareil. 



   Les figures IIa,   IIb,   11c, représentent le dispositif de car- touche-limiteur monté dans le disjoncteur   tripolaire   avec serrure de déclen- chement. La figure 12a, 12b, représentent le même dispositif mais l'appa- reil exécuté comme contacteur-disjoncteur. La figure 12c le schéma de con- nection du contacteur avec les cartouches. 



   Les figures 13a, 13b, 13c, représentent une autre variante d'exé- cution du contacteur ou disjoncteur avec serrure équipé avec les cartouches- limiteurs. 



   La cartouche,d'après les figures 1 à 4 se compose de l'électro- aimant M avec le noyau mobile N portant le contact mobile C pressé contre le contact fixe C' et se terminant par un contact conique   C4   s'engageant en- tre les contacts C3 montés dans le bâti en matière isolante 10. L'électro- aimant M, la résistance R, les contacts mobiles C avec la chambre   d'extinc-   tion 29 sont exécutés sous forme de cylindre rigide pouvant se déplacer dans le sens longitudinal dans le bâti 10. 



   Le cylindre ainsi conçu est repoussé dans le sens indiqué par la flèche S' par 2 ressorts 19 indiqués dans la figure 2. 



   Le cylindre est soutenu dans la position normale par la lame bi-métallique T   s'appuyant   contre la vis de réglage 29 indiquée dans la fi- gure 3. 



   La lame bi-métallique T est-exécutée en demi-spirale le long du front de la bobine à maxima,, ce qui permet de réduire la hauteur de l'ap- pareil, d'augmenter la longueur de la lame bi-métallique et de diminuer sen- siblement sa fatigue mécanique. 



   Le schéma de connection est représenté dans la figure   4.   



   Le courant contrôlé par la cartouche traverse la lame bi-métal- lique qui est dimensionnée de telle façon qu'elle réagit à la surcharge   in-   admissible du circuit à protéger et qu'elle protège en même temps la résis- 
 EMI2.2 
 9 i.,¯...a.,..,.".,. .; ""''''':T\'\ <><> 'h1 t=> , A1'\t¯¯n;"I"A N11A- 1 A +'Amn1'\ dp 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 surcharge de la résistance R et son dimensionnement sont calculés d'après le dimensionnement de la lame bi-métallique T contrôlant la surcharge du circuit à protéger. 



   Le dispositif décrit ci-dessus, bien que simple, nécessite le montage du mécanisme sur des contacts fixes C4 à 1'intérieur du bâti   la,   ainsi que l'insertion d'une lame flexible   --entre.' le   contact mobile C et la bobine à   maxima,   M, (câble flexible 18') ainsi qu'un câble souple 18 re- liant la lame   bi-métallique   T à la broche 3. 



   Par contre, le dispositif décrit dans les figures 5 à la sup- prime l'emploi des liaisons flexibles entre les parties mobiles. 



   Pour obtenir ce résultat le contact mobile C est exécuté comme contact à double rupture touchant les contacts fixes C5, C6   court-circui-   tant la résistance R. 



   Cette résistance exécutée de préférence comme comprimé de ma- tière à grande résistance, logée dans une capsule amovible est connectée avec les contacts C5,C6 de telle manière qu'elle se trouve intercalée dans le circuit à protéger au moment de l'ouverture du contact C. On peut utiliser   aussi   toujours d'après l'objet   d'invention,   à la place des com- primés, les liquides métallisés, les parties frontales de la capsule ser- vant comme arrivée et sortie'de courant. 



   Ce contacta placé dans un bottier en céramique 28 est actionné par le noyau mobile N appuyé par le ressort 16 (fig. 6). 



   En dessous de la capsule avec résistance R sont disposés les contacts C', C'', comme on le voit dans le schéma de la figure 10, touchant les contacts fixes X Y pour arrivée et sortie de courant à contrôler. Ces contacts X Y sont connectés avec les prises mâles 2, 3 se trouvant à l'ex- térieur du bâti 10, comme il ressort par exemple des figures 7 et 9. 



   Sur la partie opposée de la bobine M est fixée la lame métal- lique T en forme de demi-spirale   s'appuyant   sur la vis de réglage 29 et parcourue par le courant à contrôler. 



   Les fronts C, C' de la bobine à   maximal   exécutée en matière isolante servent en même temps pour guider la bobine le long des tiges 19, 19' ainsi qu'il ressort des figures 5, 6 et 7. 



   Les deux tiges de guidage 19, 19" sont fixées par deux plateaux de fixation   H,   H', Sur le plateau supérieur H se trouve la vis de réglage 29 sur laquelle s'appuie l'élément   bi-métallique   T. On voit que la   partie m o-   bile du limiteur se compose de la résistance R avec les contacts C', C",de la chambre d'extinction 28 avec les contacts C5, C6 et contacts mobiles C, de la bobine à maxima M avec son noyau mobile N et de la lame bi=métallique T.   ces-:

  5   éléments représentent alors un système rigide mobile ap- puyé de préférence sur les 2 ressorts f, se déplaçant suivant l'axe de l'ap- pareil,(voir la flèche S indiquée'dans la figure 6.) 
Par contre, l'élément inférieur H'fixé sur les tiges   19,   19' porte les contacts fixes X Y   liés   comme il a été mentionné avec les prises mâles   23. '   
Dans la position enclenchée les contacts mobiles C', G" touchent les contacts fixes X Y, le système mobile étant verrouillé dans la posi- tion enclenchée par la lame   bi-métallique   demi-spirale T avec la vis de ré- glage 29. 



   L'appareil fonctionne de la façon   suivantes   
Les surcharges de courte durée ou les circuits instantannés ne dépassant pas une valeur déterminée, par exemple O,I à 095 seconde sont li- mités par 1-'intercalation rapide de la résistance R au moment de   l'attrac-   tion du noyau N provoquant l'ouverture des contacts mobiles C. A ce moment- là, la lame   bi-métallique T   est toujours parcourue par le courant à contrô- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ler et tend à s'incurver dans le sens S' indiqué dans la figure 7 s'effor- gant de se libérer du contact avec la vis de réglage excentrique 29. 



   Au cas où la surcharge dépasse un temps déterminé, la lame bi- métallique se dégage de la vis de réglage 29 faisant ainsi déplacer le système mobile décrit ci-dessus, de la position enclenchée I à la posi- tion déclenchée II (fig. 6). A ce moment-là, les contacts fixes X Y ne touchent p lus les contacts C', C", provoquant ainsi l'interruption totale du circuit à protéger. 



   Le même effet peut être obtenu au moment de la surcharge pro- gressive du circuit à protéger, la lame bi-métallique étant parcourue par le courant à surveiller et convenablement dimensionnée. 



   Il suffit de repousser la tige 9 pour remettre le système mo- bile dans la position enclenchée et sous verrouillage par la lame bi-mé- tallique T, venant s'appuyer à nouveau après son refroidissement contre la vis de réglage 29. 



   On voit que tout le système peut être monté séparément et logé tout simplement dans le bâti 10. 



   La figure 9   (a,     b,   c) représente l'appareil sous forme de fu- sible, type broche. 



   Les éléments cartouches décrits peuvent être fixés comme éléments normalisés dans les appareils, notamment dans les contacteurs et disjonc- teurs, ces deux sortes d'appareils possédant un maximum de pièces communes comme on le voit dans les figures II et 12. 



   La figure II a montre la vue en plan d'un appareil disjoncteur tripolaire avec ses contacts mobiles   34,   la serrure de déclenchement et en- clenchement A pouvant être complétée par une bobine de tension supplémen- taire BT et représentée à titre d'exemple dans la figure 11c, 
Il est évident qu'on peut utiliser n'importe quel système de serrure se déverrouillant par une barre commune 31 qui tourne autour du pa- lier 33 sur lequel viennent buter les tiges 9 de la cartouche limiteur 10. 



   Les contacts mobiles 34 sont commandés dans notre cas, par l'axe 32. 



   Les figures 12a, 12b, représentent à titre d'exemple le place- ment des cartouches limiteurs dans le même système de dispositif comme d'a- près la figure II, mais commandé comme contacteur par un électro-aimant de   maintient   et le noyau fixe 42 attirant l'armature mobile 42'. 



   Ainsi qu'il est représenté dans le schéma 12c, la barre 31 dé- clenche par n'importe quel moyen mécanique les contacts auxiliaires 39, 40 coupant la bobine de l'électro-aimant de maintien. 



   Le   réenclenchement   du contacteur disjoncteur se fait par le bou- ton poussoir 38 mettant le contact mobile 39 dans la position verrouillée par le crochet 37. 



   Enfin, les figures 13 (a,b,c) représentent une autre variante d'exécution du disjoncteur ou contacteur avec ses contacts mobiles 34 tou- chant les contacts fixes   34'   logé à l'intérieur 45 du socle   46.   Il est évi- dent que l'électro-aimant de maintien   41,   42 peut être remplacé par une ser- rure de déclenchement de n'importe quelle construction. 



   Le dernier dispositif (fig.   13)   possède l'avantage d'un encombre- ment particulièrement réduit. Par contre , le dispositif décrit dans les figures II et 12 rend accessibles et visibles les contacts fixes et mobiles qui peuvent être logés dans les boîtes de soufflage   47.   



   Etant donné la force mécanique de la tige 9 il est possible de construire la serrure de déclenchement beaucoup plus simple mais moins sen- sible. 



   L'appareil ainsi conçu est très résistant contre les chocs méca- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 niques. 



   Il est possible de remplacer facilement les cartouches-limiteurs pour différentes intensités de réglage, ce qui est très avantageux pour le stockage du matériel; les cartouches pour les contacteurs-limiteurs, dis- joncteurs multipolaires ainsi que pour les appareils monopolaires restent toujours les mêmes. 



   REVENDICATIONS. 



   1) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques ca- ractérisé par ce qu'il est divisé en deux parties de coupure   c'est-à-dire, .   la partie principale contenant les contacts principaux de l'appareil   (con-   tacts de mécanisme de commande, disjoncteur, contacteurs,   etc...),   destinée à couper le courant de service normal., tandis que 1'autre partie est exécu- tée comme unité cartouche amovible à laquelle est confiée la coupure des surcharges inadmissibles et. court-circuits francs. 



   2) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques   ca-   ractérisé par la combinaison de deux organes de coupure coopérant   l'un   avec   l'autre.,   c'est-à-dire par un limiteur de court-circuit rapide,constitué par un électro-aimant à maxima de courante commandant directement le contact d'interruption de court-circuit et intercalant dans celui-ci une résistance limitant la valeur de l'intensité de court-circuit, le   réenclenchement   se produisant automatiquement dès disparition du court-circuit où surcharge transitoire et par un dispositif de contact commandé par un relais thermique dont le rôle est de couper le court-circuit définitivement au. moment où la longue durée de la surcharge atteint une valeur inadmissible. 



     3)     Disjoncteur-limiteur   pour les installations électriques ca- ractérisé par ce que   Isolément   cartouche-limiteur contient un élément   ther-   mique contrôlant la surcharge de courant; ce disjoncteur fonctionne en même temps comme réenclencheur, 
4) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques ca- ractérisé par ce que le nombre d'éléments cartouches-limiteurs combiné avec la partie principale du disjoncteur-conjoncteur correspond au nombre de pô- les à protéger. 



   5)   Disjoncteur-limiteur   pour les installations électriques ca- ractérisé par ce que les éléments cartouches-limiteurs peuvent être   exécu-   tés de telle manière pour que la coupure des surcharges inadmissibles s'o- père en deux étapes: la première consistant à limiter la surcharge inadmis- sible ou un court-circuit franc en une valeur capable d'être interrompue en deuxième étape par les contacts principaux de l'appareil combiné avec la dite cartouche-limiteur. 



   6)   Disjoncteur-limiteur   pour les installations électriques   ca-   ractérisé par ce que la cartouche-limiteur   réenclencheur   peut être   exécu-   tée comme disjoncteur   réenclencheur   automatique monopolaire. 



   7) Disjoncteur-limiteur d'installations électriques caractérisé par ce que l'électro-aimant de maxima commandant le contact .mobile, l'élé- ment thermique surveillant la surcharge du circuit et en même temps l'é- chauffement de la résistance intercalée,, et la chambre d'extinction de   2' arc   sont incorporés comme un élément rigide se déplaçant le long des ti- ges de guidage, une partie de cet élément rigide mobile se terminant par deux contacts d'arrivée et de sortie de courant   s'appuyant   sur les con- tacts fixes, l'autre partie frontale se terminant par l'élément thermique qui verrouille   l' élément   rigide dans la position enclenchée. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  LIMITER CIRCUIT BREAKER FOR ELECTRICAL-INSTALLATIONS.



   Circuit breakers now have an extremely wide field of application and limits of use. All these devices generally include: - on the one hand, an instantaneous cut-off device intended to eliminate major short-circuits as quickly as possible, on the other hand, a timing device intended to delay cut-off overcurrents reduced until such time as they might become dangerous for the installation.



   Said devices are relatively complicated because of a precision mechanism called the free release lock; this mechanism is often sensitive to mechanical shocks, which causes untimely tripping which is intolerable in military, health or maritime installations.



   It is for this reason that it has not yet been possible to use automatic circuit breakers in places exposed to tremors, such as motor cars.



   Regardless of the device used, however, the creation of a significant overload, even of a very short duration, necessarily results in the device being re-engaged.



   The present invention eliminates these drawbacks with a novel limiter-circuit breaker device -based on the following statistical data:. The direct short-circuits in the domestic networks are, in large part ,,, short-circuits presenting a disturbance character of a very short duration, normally 0.1 to 0.5 sec.

   (Contact between two wires, arcing between the electrodes of a faulty cable insulation lamp, etc.). '
It follows from the principle of the present invention that the per-

 <Desc / Clms Page number 2>

 turbations of short duration do not trigger the limiter-circuit-breaker, but limit the instantaneous short-circuit current to a value which is not dangerous for the heating of the cables of the installation and automatically reset the contacts of the limiter-circuit breaker at the ment of the disappearance of this temporary phenomenon.

   It is only if the fault in the installation is permanent (i.e. lasting longer than 0.5 sec. That the limiter-circuit breaker cuts the faulty short-circuit, as well as when the overload of the
 EMI2.1
 sations protected by the limiter-circuit breaker would exceed the value prescribed by the regulations in force for a specified time.



   The new principle of limiter-circuit breaker which is the subject of the present invention has made it possible, at the same time, to eliminate the most delicate part of automatic installation circuit breakers, that is to say the free tripping locks. This elimination gives the device an extreme speed of action, thus making possible a very high degree of selectivity compared to all the protection devices placed upstream, whatever the type (circuit breaker or fuses). these protective devices. In addition, the device can be constructed as a simple switch, which greatly increases the safety of protective devices of this kind and in some cases even makes it possible to do away with normal switches.



   Figures 1 to 13 show, by way of example, the circuit breaker and the diagram of the apparatuses, according to the object of the present invention.



   Figure I is the longitudinal section of a limiter cartridge.



  Figures 2 and 3, the cross sections according to the planes A, B shown in figure I, figure 4 in the connection diagram.



   Figures 5 and 6 show another variant of the same apparatus, Figures 7, 8, 9 the sections according to the planes A, B, C. Figure 10, the connection diagram and figure 9 (a, b, c) the different exterior views of the device.



   Figures IIa, IIb, 11c show the cartridge limiter device mounted in the three-pole circuit breaker with release lock. FIG. 12a, 12b represent the same device but the device executed as a contactor-circuit breaker. Figure 12c the connection diagram of the contactor with the cartridges.



   FIGS. 13a, 13b, 13c represent another variant embodiment of the contactor or circuit breaker with lock equipped with the limiting cartridges.



   The cartridge, according to Figures 1 to 4 consists of the electromagnet M with the movable core N carrying the movable contact C pressed against the fixed contact C 'and ending with a conical contact C4 engaging in- The contacts C3 mounted in the frame of insulating material 10. The electromagnet M, the resistor R, the movable contacts C with the extinguishing chamber 29 are made in the form of a rigid cylinder which can move in the direction. longitudinal in the frame 10.



   The cylinder thus designed is pushed back in the direction indicated by the arrow S 'by 2 springs 19 indicated in Figure 2.



   The cylinder is supported in the normal position by the bi-metallic blade T resting against the adjustment screw 29 shown in figure 3.



   The bi-metallic blade T is executed in a semi-spiral along the front of the maximum coil, which makes it possible to reduce the height of the apparatus, to increase the length of the bi-metallic blade and to significantly reduce mechanical fatigue.



   The connection diagram is shown in figure 4.



   The current controlled by the cartridge passes through the bi-metal blade which is dimensioned in such a way that it reacts to the inadmissible overload of the circuit to be protected and at the same time protects the resistor.
 EMI2.2
 9 i., ¯ ... a., ..,. ".,..;" "'' '' ': T \' \ <> <> 'h1 t =>, A1' \ t¯¯n ; "I" A N11A- 1 A + 'Amn1' \ dp

 <Desc / Clms Page number 3>

 overloading of resistor R and its dimensioning are calculated according to the dimensioning of the bi-metallic strip T controlling the overload of the circuit to be protected.



   The device described above, although simple, requires the mounting of the mechanism on fixed contacts C4 inside the frame 1a, as well as the insertion of a flexible blade - between. the moving contact C and the maximum coil, M, (flexible cable 18 ') as well as a flexible cable 18 connecting the bi-metallic strip T to pin 3.



   On the other hand, the device described in FIGS. 5 suppresses the use of flexible connections between the moving parts.



   To obtain this result the moving contact C is executed as a double break contact touching the fixed contacts C5, C6 short-circuiting the resistance R.



   This resistance, preferably executed as a tablet of high resistance material, housed in a removable capsule is connected with the contacts C5, C6 in such a way that it is interposed in the circuit to be protected when the contact is opened. C. According to the object of the invention, it is also still possible to use metallic liquids instead of tablets, the front parts of the capsule serving as current inlet and outlet.



   This contacta placed in a ceramic casing 28 is actuated by the movable core N supported by the spring 16 (FIG. 6).



   Below the capsule with resistance R are arranged the contacts C ', C' ', as seen in the diagram of figure 10, touching the fixed contacts X Y for current input and output to be checked. These X Y contacts are connected with the male sockets 2, 3 located on the outside of the frame 10, as can be seen, for example, in FIGS. 7 and 9.



   On the opposite part of the coil M is fixed the metal blade T in the form of a half-spiral resting on the adjustment screw 29 and through which the current to be controlled is carried.



   The fronts C, C 'of the maximum coil made of insulating material serve at the same time to guide the coil along the rods 19, 19' as can be seen from Figures 5, 6 and 7.



   The two guide rods 19, 19 "are fixed by two fixing plates H, H ', On the upper plate H is the adjustment screw 29 on which the bi-metallic element T is based. It can be seen that the moving part of the limiter consists of resistor R with contacts C ', C ", of the extinguishing chamber 28 with contacts C5, C6 and moving contacts C, of the maximum coil M with its moving core N and the bi = metallic blade T. ces-:

  5 elements then represent a mobile rigid system preferably supported on the 2 springs f, moving along the axis of the apparatus, (see arrow S indicated in figure 6.)
On the other hand, the lower element H ′ fixed on the rods 19, 19 ′ carries the fixed contacts X Y linked as mentioned with the male sockets 23. ′
In the engaged position, the mobile contacts C ', G "touch the fixed contacts X Y, the mobile system being locked in the engaged position by the bi-metallic half-spiral blade T with the adjusting screw 29.



   The device operates as follows
Short-term overloads or instantaneous circuits not exceeding a determined value, for example 0, I at 095 seconds are limited by the rapid intercalation of the resistance R at the moment of the attraction of the core N causing the opening of the moving contacts C. At this moment, the bi-metallic strip T is still carrying the current to be controlled.

 <Desc / Clms Page number 4>

 ler and tends to curve in the direction S 'indicated in figure 7 trying to free itself from contact with the eccentric adjustment screw 29.



   In the event that the overload exceeds a determined time, the bi-metallic blade is released from the adjustment screw 29, thus moving the mobile system described above, from the engaged position I to the released position II (fig. 6). ). At this moment, the fixed contacts X Y no longer touch the contacts C ', C ", thus causing the total interruption of the circuit to be protected.



   The same effect can be obtained at the time of the progressive overload of the circuit to be protected, the bi-metallic strip being traversed by the current to be monitored and suitably sized.



   It suffices to push back the rod 9 to put the mobile system back into the engaged position and under locking by the bi-metal blade T, which comes to rest again after its cooling against the adjustment screw 29.



   It can be seen that the whole system can be mounted separately and simply housed in the frame 10.



   Figure 9 (a, b, c) shows the apparatus in the form of a fuse, pin type.



   The cartridge elements described can be fixed as standard elements in devices, in particular in contactors and circuit breakers, these two kinds of devices having a maximum of common parts as can be seen in Figures II and 12.



   Figure II a shows the plan view of a three-pole circuit breaker device with its movable contacts 34, the trip and latch lock A being able to be completed by an additional LV voltage coil and shown as an example in figure 11c,
It is obvious that any lock system can be used which is unlocked by a common bar 31 which rotates around the bearing 33 on which the rods 9 of the limiter cartridge 10 abut.



   The movable contacts 34 are controlled in our case, by the axis 32.



   Figures 12a, 12b, show by way of example the placement of the limiting cartridges in the same system of device as in figure II, but controlled as a contactor by a holding electromagnet and the fixed core. 42 attracting the movable frame 42 '.



   As shown in diagram 12c, the bar 31 releases by any mechanical means the auxiliary contacts 39, 40 cutting the coil of the holding electromagnet.



   The circuit breaker contactor is reset by pushbutton 38 putting movable contact 39 in the locked position by hook 37.



   Finally, FIGS. 13 (a, b, c) represent another variant embodiment of the circuit breaker or contactor with its movable contacts 34 touching the fixed contacts 34 'housed inside 45 of the base 46. It is evident that tooth that the holding electromagnet 41, 42 can be replaced by a trip lock of any construction.



   The last device (fig. 13) has the advantage of particularly small size. On the other hand, the device described in Figures II and 12 makes the fixed and movable contacts which can be housed in the blow boxes 47 accessible and visible.



   Given the mechanical strength of the rod 9, it is possible to construct the release lock much simpler but less sensitive.



   The device thus designed is very resistant against mechanical impact.

 <Desc / Clms Page number 5>

 nics.



   It is possible to easily replace the limiting cartridges for different adjustment intensities, which is very advantageous for the storage of the material; the cartridges for contactors-limiters, multi-pole circuit-breakers as well as for monopolar devices always remain the same.



   CLAIMS.



   1) Circuit breaker-limiter for electrical installations charac- terized by the fact that it is divided into two switching parts, that is to say,. the main part containing the main contacts of the device (operating mechanism contacts, circuit breaker, contactors, etc.), intended to cut off the normal operating current., while the other part is executed as a removable cartridge unit responsible for disconnecting inadmissible overloads and. direct short circuits.



   2) Circuit-breaker-limiter for electrical installations charac- terized by the combination of two breaking devices cooperating with each other., That is to say by a fast short-circuit limiter, consisting of an electro -current maximum magnet directly controlling the short-circuit interrupting contact and inserting therein a resistor limiting the value of the short-circuit current, reclosing occurring automatically upon disappearance of the short-circuit or overload transient and by a contact device controlled by a thermal relay whose role is to cut the short-circuit permanently to. moment when the long duration of the overload reaches an inadmissible value.



     3) Circuit breaker-limiter for electrical installations charac- terized by the cartridge-limiter insulation containing a thermal element controlling the current overload; this circuit breaker works as a recloser at the same time,
4) Limiting circuit breaker for electrical installations characterized by the fact that the number of cartridge-limiting elements combined with the main part of the circuit breaker corresponds to the number of poles to be protected.



   5) Circuit breaker-limiter for electrical installations characterized by the fact that the cartridge-limiting elements can be executed in such a way that the disconnection of inadmissible overloads takes place in two stages: the first consisting of limiting the inadmissible overload or a clear short-circuit to a value capable of being interrupted in the second stage by the main contacts of the device combined with said cartridge-limiter.



   6) Limiting circuit breaker for electrical installations, characterized by the fact that the recloser-limiter cartridge can be executed as a monopolar automatic recloser.



   7) Circuit breaker-limiter for electrical installations characterized by the fact that the maximum electromagnet controlling the mobile contact, the thermal element monitoring the overload of the circuit and at the same time the heating of the interposed resistance ,, and the arc extinguishing chamber are incorporated as a rigid element moving along the guide rods, a part of this movable rigid element ending in two current input and output contacts. 'pressing on the fixed contacts, the other front part ending with the thermal element which locks the rigid element in the engaged position.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

8) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques ca- ractérisé par ce que le système de l'élément rigide mcbile avec ses tiges de guidages se déplace entre deux plateaux fixés aux extrémités des tiges de guidages, le plateau inférieur soutenant les contacts fixes d'arrivée et de sortie de courant, le plateau supérieur contenant la vis de réglage sur <Desc/Clms Page number 6> laquelle s'appuie l'élément thermique, le système ainsi conçu étant logé dans le bâti isolant de l'appareil. 8) Circuit breaker-limiter for electrical installations charac- terized by the fact that the system of the rigid element mcbile with its guide rods moves between two plates fixed to the ends of the guide rods, the lower plate supporting the fixed contacts of current inlet and outlet, the upper plate containing the adjustment screw on <Desc / Clms Page number 6> which rests the thermal element, the system thus designed being housed in the insulating frame of the device. 9) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques caractérisé par ce que la résistance est exécutée comme une capsule de forme cylindrique contenant le comprimé de matière résistance, cette cap- sule étant incorporée dans 1-'élément rigide mobile et se terminant avec deux contacts fixes connectant les extrémités de la résistance et court- circuités par le contact mobile de la forme U commandé par l'électro-aimant à maxima. 9) Circuit breaker-limiter for electrical installations characterized in that the resistor is executed as a cylindrical capsule containing the resistance material tablet, this capsule being incorporated in 1 rigid mobile element and terminating with two fixed contacts connecting the ends of the resistor and short-circuited by the movable contact of the form U controlled by the electromagnet at maximum. 10) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques caractérisé par ce que l'élément thermique est monté verticalement et de préférence en forme de demi-spirale le long de la partie frontale de la bobine à maxima s'appuyant par son rebord contre la vis de réglage. 10) Circuit breaker-limiter for electrical installations characterized in that the thermal element is mounted vertically and preferably in the form of a half-spiral along the front part of the maximum coil resting by its edge against the screw of setting. 11) Disjoncteur-limiteur pour les installations électriques ca- ractérisé par ce que les limiteurs-disjoncteurs en forme de cartouche dé- crite ci-dessus sont disposés sur le socle des appareils multipolaires, leurs contacts principaux étant disposés sur le même plan, le mécanisme de commande des contacts mobiles des appareils multipolaires étant logés à l'intérieur du socle, par contre la serrure de déclenchement avec la bobi- ne à maxima ou l'électro-aimant de maintien sont disposés sur un socle métallique fixé à côté du socle contenant le contacteur ou les cartouches- limiteurs. 11) Circuit breaker-limiter for electrical installations charac- terized by the fact that the cartridge-shaped limiters-circuit breakers described above are arranged on the base of the multipolar devices, their main contacts being arranged on the same plane, the mechanism control of the movable contacts of the multipolar devices being housed inside the base, on the other hand the release lock with the maximum coil or the holding electromagnet are placed on a metal base fixed next to the base containing the contactor or the limiting cartridges. 12) Disjoncteur limiteur pour les installations électriques caractérisé par ce que les contacts fixes et mobiles des disjoncteurs ou contacteurs mono ou multipolaires sont logés à l'intérieur du socle, les cartouches limiteurs étant disposées comme éléments amoviles à sa partie supérieure. 12) Limiting circuit breaker for electrical installations characterized in that the fixed and movable contacts of the single or multi-pole circuit breakers or contactors are housed inside the base, the limiting cartridges being arranged as removable elements in its upper part.
BE501416D BE501416A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE501416A true BE501416A (en)

Family

ID=143243

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE501416D BE501416A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE501416A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0205369A1 (en) Low tension circuit breaker with a shunt effect
EP1743346B1 (en) Surge voltage protection device with arc-breaking means
FR2458926A1 (en) SELECTIVE SECURITY DEVICE FOR PROTECTING AN ENERGY DISTRIBUTION NETWORK
FR2948490A1 (en) DEVICE FOR PROTECTING AN ELECTRICAL INSTALLATION AGAINST TRANSIENT OVERVOLTAGES
EP0441722B1 (en) Disconnectable surge arrestor for low voltage power distribution network
EP0096601A1 (en) Functional low-voltage power distribution block
BE897439A (en) PROTECTION AGAINST OVERVOLTAGES
EP0059118B1 (en) Multi-pole electric circuit breaker with current limiting device
FR2493591A1 (en) ELECTRIC SWITCH
EP1953787A2 (en) Device for protecting against voltage surges with mobile contact comprising selective disconnection means
EP2330611B1 (en) Selective circuit-breaker
WO2014087073A1 (en) Actuator with a thermomagnetic shunt, especially for triggering a circuit breaker
EP1953788B1 (en) Device for protecting against voltage surges with a mobile electrode with system for unlocking the disconnection device
BE501416A (en)
EP0780861B1 (en) Electrical device with arc commutation
JP2017162666A (en) Tripping device for circuit breaker, and protection object circuit using tripping device for circuit breaker
EP2743958B1 (en) Electric current breaking apparatus, in particular a coupling breaker
EP2333804A1 (en) Switching device having a contact welding indicator
FR2721433A1 (en) Excess current protection circuit
FR2480031A1 (en) Current limiter switch with relay type contactor - has protected pole with thermal cut=out and impact armature with manual drive
EP2750156A1 (en) Electric circuit of a selective circuit-breaker
US20220399713A1 (en) Circuit breaker distribution system configured to provide selective coordination
EP1829176A1 (en) Improved-disconnection overvoltage protection device and corresponding method
FR2531581A1 (en) Low voltage terminal distribution board.
KR20240000676U (en) Adjustable Trip Device of Molded Case Circuit Breaker