BE499958A - - Google Patents

Info

Publication number
BE499958A
BE499958A BE499958DA BE499958A BE 499958 A BE499958 A BE 499958A BE 499958D A BE499958D A BE 499958DA BE 499958 A BE499958 A BE 499958A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
drive
adjustment device
charac
terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE499958A publication Critical patent/BE499958A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H31/00Other gearings with freewheeling members or other intermittently driving members
    • F16H31/003Step-by-step mechanisms for rotary motion
    • F16H31/005Step-by-step mechanisms for rotary motion with pawls driven by a reciprocating or oscillating transmission member

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Actuator (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE   REGLAGE   
La présente invention se rapporte à un dispositif de réglage pour régler une pièce réglable et se caractérise en ce que le dispositif de régla- ge contient deux dispositifs d'entraînement ou de commandé que l'on peut ac- tionner chacun de son côté et qui possèdent chacun un organe d'entraînement ou de commande pouvant se déplacer dans un sens et dans   l'autre,   un seul à la fois, de ces organes d'entraînement ou de commande actionnant pour sa part. par degrés, la pièce réglable,   -et.en   sens contraire à ce que ferait l'autre dispositif- dans le but de mouvoir cette pièce réglable. 



   Dans ce qui suit on décrit trois exemples de formes de réalisation de l'invention en se référant aux dessins ci-annexés. 



   Figure 1 montre le premier exemple de forme de réalisation, en coupe horizontale ;   -.Figure   2 en est une coupe suivant la ligne II-II de la figure 1; - Figure 3 montre le deuxième exemple de forme de réalisation en coupe   horizontale-9   - Figure 4 en représente un détail; 
Figure 5 est une coupe horizontale du troisième exemple de forme de réalisation. 



   Dans l'exemple de forme de réalisation suivant les figures 1 et 2, les deux dispositifs d'entraînement sont désignés par 1 et 2. Ils sont identiques l'un à l'autre et par suite on ne décrira dans ce qui suit qu'un seul   dispositif.   



   Le dispositif d'entraînement 1 comprend un cylindre 3, dans lequel est monté de manière à pouvoir s'y déplacer un piston 5 muni d'une tige de piston 4, le dit piston représentant le dispositif d'entraînement dont ques- tion. L'extrémité de gauche du cylindre est fermée au moyen d'un couvercle 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de cylindre 6, qui est pourvu d'un alésage 7 dans lequel est monté de manière à pouvoir se déplacer un tiroir 8, dont la position extrême de gauche est dé- terminée par un bouchon 41 vissé dans le couvercle de cylindre 6 et dont la position extrême de droite est déterminée par un flasque ou rebord 19.

   Au tiroir 8 est fixée une tige 9 dont l'autre extrémité est antieulée à deuxsbras 10 et 11 qui, à leurs autres extrémités sont guidés au moyen de'broches 12 et 13 dans des guidages en forme de fentes 14, 15, qui sont prévus dans une partie 17 reliée au piston 5 au moyen de vis 16. Un ressort de tension 18 tend à   rapprocher   les-broches 12, 13 l'une de l'autre. Le ressort 18 et les bras 10, 11 réalisent un mouvement rapide du tiroir. Un ressort 22 tend à déplacer le piston 5 vers la gauche,  y dans   sa position extérieure. 



   Le piston 5 est représenté à la figure 1 dans une position labile (ou métastable). L'air emprisonné derrière la face extérieure du piston peut alors s'échapper par un canal 21. Dans ce mouvement du piston vers la gau- che, le ressort 18 est tendue jusqu'à ce que les bras 10,11 forment l'un avec l'autre un angle obtus. Pour un petit mouvement supplémentaire du piston vers la gauche, le ressort se contracte, ce qui fait que le tiroir 8 est dé- placé rapidement vers la droite   dans-sa.position   vers l'intérieur, pour la- quelle il s'applique contre le flasque 19. (Cette position vers l'intérieur est représentée à droite sur la figure 1).

   Alors est ouverte une ouverture 20 d'accès pour un agent sous pression, par exemple de l'air, qui, par des ca- naux 43 prévus dans le tiroir, vient s'appliquer à la face de gauche (face de pression) du piston 5, de sorte que le piston se déplace vers la droite. Pen- dant ce mouvement du piston 5 vers la droite, le ressort 18 est remis sous¯ tension et provoque un mouvement rapide du tiroir vers la gauche, qui de ce fait, ferme l'ouverture d'admission 20 de l'agent sous pression et par contre ouvre l'échappement 21 à cet agent sous pression. Le piston 5 est à présent poussé vers la gauche par le ressort 22 (mouvement de retour) et le processus de mouvement   décrit   se répète.

   Le mouvement d'aller et venue du piston dars un sens et dans l'autre dure aussi longtemps que de l'agent sous pression est fourni de   l'orifice   d'admission 20. La vitesse du mouvement dépend de la pres- sion de l'agent sous pression, de la section des canaux 20 et 21 ainsi que de la grandeur"de ces canaux par rapport à l'étendue de la surface du piston. 



  La force avec laquelle le piston 5 est déplacé dans sa course de travail, de sa position extérieure vers sa position intérieure, dépend de la pression de l'agent sous pression et de la surface du piston et peut être maintenue à tou- te valeur désirée entre des limites pratiques. 



   Dès que l'on interrompt l'arrivée d'agent sous pression, le mouve- ment du piston cesse et le piston reste immobile sous l'influence du ressort 22 dans sa position vers l'extérieur, comme cela est représenté à droite sur la figure 1. 



   Les deux cylindres 3 et 23 du dispositif d'entraînement sont re- liés l'un à l'autre par un carter   24   qui, dans l'exemple de forme de réalisa- tion   représentée   est venu d'une pièce avec les cylindres et qui donne lieu à une partie   46,   dans laquelle est montée de manière à pouvoir tourner une roue 26 pourvue de dents 25, laquelle représente la dite partie réglable. 



  Dans chaque tige de piston 4, 27 est agencée une pièce d'attaque en forme d'un ressort à lame 28, 29, dont les extrémités libres sont recourbées vers la roue 26 de manière à pouvoir entrer en prise avec les dents-25. Si on fournit de l'agent sous pression au dispositif d'entraînement 1, la roue 26 est amenée à tourner pas à pas dans le sens des aiguilles d'une montre, et ce mouvement peut être continué tànt qu'on veut. Si l'on interropt l'a- menée d'agent sous pression au dispositif d'entraînement 1, le mouvement de la roue 26 cesse, et si de l'agent sous pression est amené au'dispositif d'entraînement 2 par l'orifice d'admission 44, la roue 26 tourne pas à pas en sens contraire à celui des aiguilles d'une montre.

   La roue 26 peut ainsi être tournée aussi longtemps qu'on veut dans l'un   ou-l'autre     sensuel   être amenée dans une position désirée   quelconque.-   En adaptant.des longueurs de canalisation correspondantes.aux   orifices.. d'admission   20,   44,   on 'obtient un réglage à distance. 



   La longueur de course du piston est avantageusement à peu près éga- le à la division de dents de la roue 26. Lorsque l'un ou l'autre piston se 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 trouve dans sa position de repos (position extérieure) son organe d'atta- que 28, 29 est maintenu hors de prise d'a.vec la roue 26 au moyen d'une bro- che 45.   @   
 EMI3.1 
 Figure 2,mrntetll émpi   d.udtsppeiti± L'dd, régaga¯, suiuàntnl' ïrretion, applique au.églage .d,'gl supgm37dsTa.e lllieGéfrvaihej)j)"Sroo eDupàpe'pdade'Ia- que;bl8E?st b1àBhéeàDpprpyd5e soupape. L3envèÀeµpe db soupape es-:t::1/!issée¯dans un prolon- gement 39 de l'enveloppe 24 et est en outre reliée à celle-ci par un manchôn 40.

   Le corps de soupape possède une tige de soupape 38 allant vers le haut, 
 EMI3.2 
 qui est fixée au moyen d'une vis ¯47 à une partie en forme de manchon ou douil- le 30. La partie 30 est montée de manière à pouvoir tourner dans une envelop pe formant palier 33 qui est montée à son tour dans un couvercle 32 fixé par des vis 31 à l'enveloppe ou carter 24. L'extrémité supérieure de la pièce en forme de douille 30 porte un volant à main 42 à l'aide duquel on peut ré- gler à la main la position du corps de soupape. La roue 26 est montée sur la partie 30 de manière à pouvoir s'y déplacer mais non tourner, et cela au moyen d'une clavette 35 agencée dans le moyeu de la roue 26, clavette qui est mobile en direction axiale dans une rainure 36 de la pièce 30.

   Un mouvement de la roue 26,dans la direction axiale est empêché d'une part par la douille 33 et d'autre-part par une bague 34. 



   De la description ci-dessus il résulte que la tige de soupape 38 peut être tournée dans l'un ou l'autre sens et être amenée (pour réglage) dans toute position désirée. 



   Le dispositif représenté aux figures 3 et 4 travaille en principe de la même manière que celui qui est représenté aux figures 1 et 2. Le pis- ton 5 est remplacé ici par une membrane 50 et le ressort 28 par un cliquet 51. On a désigné par 52 une butée qui, lorsque la membrane est maintenue dans sa position inactive vers l'extérieur, maintient le doigt de cliquet 51 déga- gé de la roue 260 Figure 4 montre le dispositif de mouvement rapide vu laté-   ralement.   



   Dans l'exemple de forme de réalisation suivant la figure 5, on a désigné par 60 et 61 des soupapes qui sont déplacées par le¯ piston 5 dans son mouvement. Un tiroir 52 a la même fonction que le tiroir 8 décrit plus haut mais est ici déplacé par l'agent sous pression. Ilpossède deux canaux de passage 63 et 64 ainsi qu'une   canal.,.d'échappement   65, qui peut être mis en com- munication avec des canaux d'échappement non représentés du tiroir, 
De l'agent sous pression est amené par la conduite 66. Les deux soupapes 60 et 61-sont fermées et l'agent sous pression s'écoule par les ca- naux 67 et 64 dans l'espace 68 à la face extérieure du piston et déplace le piston vers la droite dans sa position intérieure, avec déplacement simulta- né de la roue 26 dans le sens des aiguilles d'une montre.

   L'agent sous pres- sion qui se trouve dans l'espace 69 à la face intérieure du piston s'écoule alors par la canalisation 70 et le canal d'évacuation 65. Vers la fin de ce mouvement du piston 5 vers la position intérieure, la soupape 61 est ouverte et l'agent sous pression peut agir maintenant par les canaux 71 et 72 sur le tiroir 62,qui est alors déplacé vers le bas. De ce fait le canal 67 est fer- mé et le canal 73 ouvert, de sorte que l'agent sous pression peut, par les canaux 73,   74   et 70 pénétrer dans l'espace 69 à la face intérieure du piston. 



    L'àgent   sous pression se trouvant dans l'espace 68 s'échappe alors par les canaux 67 et 65. A la fin du mouvement du piston 5 vers-la gauche, course de retour, la soupape 60 s'ouvre et l'agent sous pression peut maintenant, par les canaux 75 et 76, agir sur la face inférieure du tiroir 62, ce qui dé- place le tiroir vers le haut, après quoi le processus décrit se répète et continue aussi longtemps que de l'agent sous pression est amené',par la cana-- 
 EMI3.3 
 lisation 66 0 =" r lisation Ce dispositif .se différencie de celui qui a été décrit ci-dessus en ce que le mouvement du piston dans les deux sens se fait au moyen de l'a- gent sous pression et que le tiroir 62 lui aussi est déplacé par l'agent sous pression. Dans ce cas aussi le piston peut être remplacé par une membrane. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le dispositif suivant l'invention peut être employé à des fins de réglage les plus variées, par exemple pour régler des soupapes,des vannes à air   etc..,   pour le déplacement dans divers dispositifs, tels que des machines de gouverne, etc... Le dispositif à régler est relié de manière appropriée à la roue dentée décrite ci-dessus ou à une autre partie correspondante. Une application importante   est¯celle   où le dispositif de réglage constitue un élé- ment intermédiaire entre un donneur d'ordres et un dispositif de réglage, et sert donc comme servo-moteur. Un autre champ d'application est la centrali- sation et le réglage, en particulier le réglage à distance, dans des industries de diverses espèces, spécialement dans l'industrie chimique.

   Le dispositif a l'avantage qu'il permet un réglage sans limitations et peut être fabriqué suivant des normes standardisées et être employé dans cet état pour des buts variéso Il possède en outre l'avantage d'être de construction simple, de fonctionnement sur, d'être fabricable à bon marché, de ne prendre que peu de place et de donner lieu à une grande force de réglage. 



   Dans le cadre de l'invention divers changements sont naturellement possibles. Par exemple, la roue dentée 26 peut être remplacée.par une autre pièce, par exemple une crémaillère qui réalise un mouvement alternatif et peut être amenée dans des positions quelconques, pour régler à son tour une autre pièce. La pièce réglable (26) peut être pourvue d'un frein approprié, qui dans la course de retour du dispositif de commande empêche un entraînement de la partie réglable dans ce mouvementé Des agents sous pression autres que de l'air peuvent être employés, par exemple aussi des liquides. On peut in- troduire en des endroits convenables des régulateurs de pression, pour mainte- nir la pression à une valeur invariable.

   Au lieu de surpression pour la com- mande des moteurs à piston ou à membrane, on peut employer une dépression; On doit voir sans plus d'explication quels changements sont nécessaires dans ce but. Les expressions qui se présentent dans les revendications, d'"agent sous pression" et de "pression" etc... doivent englober aussi ces possibili- tés de réalisation.

   Les moteurs à piston ou à membrane commandés par agent sous pression décrits peuvent être remplacés par des dispositifs quelconques à pièces à mouvements alternatifs, par exemple par des solénoides   aimantables   avec des noyaux intérieurs à mouvements alternatifs, ou par des moteurs élec- triques qui peuvent donner par des dispositifs connus en soi, tels que des tiges de bielles, un mouvement alternatif d'allée et de venue aux organes d'en- traînement ou de commande, qui sont utilisés de la même manière que les dis- positifs décrits. On peut employer plus que deux dispositifs d'entraînement et ils peuvent travailler de manière diverse par exemple de façon telle qu'ils reçoivent des impulsions de différents endroits et déplacent en consé- quehce la partie réglable.

   Les dispositifs de commande   n'ont   pas besoin d'être en prolongement l'un de l'autre de la manière décrite. Des disposi- tifs d'entraînement de genres divers peuvent être combinés entre eux. Les deux dispositifs de commande peuvent avoir des courses différentes, par exem- ple de telle façon que l'un déplace une dent dans un sens et que l'autre déplace deux dents dans l'antre;   'sens,   etctur Au lieu de roues dentées, d'au- tres pièces épuivalentes peuvent être employées. 



    REVENDICATIONS.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ADJUSTMENT DEVICE
The present invention relates to an adjustment device for adjusting an adjustable part and is characterized in that the adjustment device contains two drive or control devices, each of which can be actuated on its own. each have a drive or control member that can move in one direction and in the other, only one at a time, of these drive or control members actuating for its part. by degrees, the adjustable part, -and.in the opposite direction to what the other device would do- in order to move this adjustable part.



   In what follows, three examples of embodiments of the invention are described with reference to the accompanying drawings.



   Figure 1 shows the first exemplary embodiment, in horizontal section; Figure 2 is a section along the line II-II of Figure 1; - Figure 3 shows the second exemplary embodiment in horizontal section-9 - Figure 4 shows a detail;
Figure 5 is a horizontal section of the third exemplary embodiment.



   In the exemplary embodiment according to FIGS. 1 and 2, the two drive devices are designated by 1 and 2. They are identical to each other and therefore only one will describe in what follows. one device.



   The drive device 1 comprises a cylinder 3, in which is mounted so as to be able to move therein a piston 5 provided with a piston rod 4, said piston representing the drive device in question. The left end of the cylinder is closed with a cover

 <Desc / Clms Page number 2>

 cylinder 6, which is provided with a bore 7 in which is mounted so as to be able to move a drawer 8, the extreme left position of which is determined by a plug 41 screwed into the cylinder cover 6 and whose extreme right position is determined by a flange or flange 19.

   To the spool 8 is fixed a rod 9, the other end of which is antieulée to two arms 10 and 11 which, at their other ends are guided by means of pins 12 and 13 in guides in the form of slots 14, 15, which are provided in a part 17 connected to the piston 5 by means of screws 16. A tension spring 18 tends to bring the pins 12, 13 closer to one another. The spring 18 and the arms 10, 11 perform a rapid movement of the drawer. A spring 22 tends to move the piston 5 to the left, y in its outer position.



   The piston 5 is shown in Figure 1 in a labile (or metastable) position. The air trapped behind the outer face of the piston can then escape through a channel 21. In this movement of the piston to the left, the spring 18 is stretched until the arms 10,11 form one. with the other an obtuse angle. For a small further movement of the piston to the left, the spring contracts, so that the spool 8 is moved quickly to the right in its inward position, for which it rests against. the flange 19. (This inward position is shown on the right in Figure 1).

   An access opening 20 is then opened for a pressurized agent, for example air, which, through channels 43 provided in the drawer, comes to apply to the left face (pressure face) of the device. piston 5, so that the piston moves to the right. During this movement of the piston 5 to the right, the spring 18 is re-energized and causes a rapid movement of the spool to the left, which thereby closes the inlet 20 of the pressurized medium. and on the other hand opens the exhaust 21 to this pressurized agent. The piston 5 is now pushed to the left by the spring 22 (return movement) and the described movement process is repeated.

   The back and forth movement of the piston back and forth lasts as long as pressurized medium is supplied from the inlet port 20. The speed of movement depends on the pressure of the inlet. agent under pressure, the cross section of the channels 20 and 21 as well as the size of these channels relative to the extent of the piston surface.



  The force with which the piston 5 is moved in its working stroke, from its outer position to its inner position, depends on the pressure of the pressurized medium and the area of the piston and can be maintained at any desired value. between practical limits.



   As soon as the supply of pressurized agent is interrupted, the movement of the piston ceases and the piston remains stationary under the influence of the spring 22 in its outward position, as shown on the right in the figure. figure 1.



   The two cylinders 3 and 23 of the driving device are connected to each other by a housing 24 which, in the exemplary embodiment shown, is integral with the cylinders and which gives rise to a part 46, in which is mounted so as to be able to turn a wheel 26 provided with teeth 25, which represents said adjustable part.



  In each piston rod 4, 27 is arranged a leading part in the form of a leaf spring 28, 29, the free ends of which are bent towards the wheel 26 so as to be able to engage with the teeth-25. If the pressurized agent is supplied to the driving device 1, the wheel 26 is caused to rotate clockwise step by step, and this movement can be continued as desired. If the supply of the pressurized agent to the drive device 1 is interrupted, the movement of the wheel 26 ceases, and if the pressure medium is supplied to the drive device 2 by the inlet port 44, the wheel 26 rotates step by step in a counterclockwise direction.

   The wheel 26 can thus be rotated as long as it is desired in one or the other sensual to be brought into any desired position. By adapting corresponding pipe lengths to the inlet ports 20, 44, a remote setting is obtained.



   The length of stroke of the piston is preferably about the same as the division of teeth of wheel 26. When either piston is moving.

 <Desc / Clms Page number 3>

 in its rest position (outer position) its attachment member 28, 29 is held out of engagement with the wheel 26 by means of a pin 45. @
 EMI3.1
 Figure 2, mrntetll émpi d.udtsppeiti ± L'dd, regagā, suiuàntnl 'ïrretion, apply to.setting .d,' gl supgm37dsTa.e lllieGéfrvaihej) j) "Sroo eDupàpe'pdade'Ia- que; bl8Bhyd5? Stà The valve is: t :: 1 /! isséēin an extension 39 of the casing 24 and is further connected thereto by a sleeve 40.

   The valve body has an upwardly extending valve stem 38,
 EMI3.2
 which is fixed by means of a screw ¯47 to a part in the form of a sleeve or socket 30. The part 30 is mounted so as to be able to turn in a casing forming a bearing 33 which in turn is mounted in a cover 32 fixed by screws 31 to the casing or casing 24. The upper end of the sleeve-shaped piece 30 carries a handwheel 42 with the aid of which the position of the body of the casing can be adjusted by hand. valve. The wheel 26 is mounted on the part 30 so as to be able to move therein but not to rotate, and this by means of a key 35 arranged in the hub of the wheel 26, which key is movable in the axial direction in a groove 36 from room 30.

   A movement of the wheel 26 in the axial direction is prevented on the one hand by the sleeve 33 and on the other hand by a ring 34.



   From the above description it follows that the valve stem 38 can be turned in either direction and brought (for adjustment) to any desired position.



   The device shown in Figures 3 and 4 works in principle in the same way as that shown in Figures 1 and 2. The piston 5 is replaced here by a diaphragm 50 and the spring 28 by a pawl 51. by a stopper 52 which, when the diaphragm is held in its outwardly inactive position, keeps the pawl finger 51 disengaged from the wheel 260 Figure 4 shows the rapid movement device viewed from the side.



   In the exemplary embodiment according to Fig. 5, 60 and 61 are designated valves which are moved by the piston 5 in its movement. A drawer 52 has the same function as the drawer 8 described above but is here moved by the agent under pressure. It has two passage channels 63 and 64 as well as an exhaust channel 65, which can be put into communication with exhaust channels not shown of the spool,
Pressurized agent is supplied through line 66. The two valves 60 and 61 are closed and the pressurized agent flows through channels 67 and 64 into space 68 on the outer face of the piston. and moves the piston to the right in its inner position, with simultaneous movement of the wheel 26 in a clockwise direction.

   The pressurized agent which is in the space 69 on the inner face of the piston then flows through the line 70 and the discharge channel 65. Towards the end of this movement of the piston 5 towards the inner position , the valve 61 is open and the pressurized agent can now act through the channels 71 and 72 on the spool 62, which is then moved downwards. As a result, channel 67 is closed and channel 73 open, so that the medium under pressure can, through channels 73, 74 and 70 enter the space 69 on the inner face of the piston.



    The pressurized agent in the space 68 then escapes through the channels 67 and 65. At the end of the movement of the piston 5 to the left, return stroke, the valve 60 opens and the agent under pressure can now, through the channels 75 and 76, act on the underside of the spool 62, which moves the spool upwards, after which the described process is repeated and continues as long as the medium under pressure is brought ', by cana--
 EMI3.3
 lisation 66 0 = "r lisation This device differs from that which has been described above in that the movement of the piston in both directions is effected by means of the agent under pressure and that the spool 62 is used for it. also is displaced by the pressurized medium In this case also the piston can be replaced by a diaphragm.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The device according to the invention can be used for the most varied adjustment purposes, for example to adjust valves, air valves, etc., for movement in various devices, such as steering machines, etc. The device to be adjusted is suitably connected to the toothed wheel described above or to another corresponding part. An important application is that where the regulating device constitutes an intermediate element between a command giver and an regulating device, and therefore serves as a servo motor. Another field of application is centralization and control, in particular remote control, in industries of various kinds, especially in the chemical industry.

   The device has the advantage that it allows adjustment without limitations and can be manufactured according to standardized standards and be used in this state for various purposes. It also has the advantage of being of simple construction, safe operation, to be inexpensive to manufacture, to take up little space and to give rise to a great adjustment force.



   Within the framework of the invention various changes are naturally possible. For example, the toothed wheel 26 can be replaced by another part, for example a rack which reciprocates and can be brought into any positions, to in turn adjust another part. The adjustable part (26) can be provided with a suitable brake, which in the return stroke of the control device prevents entrainment of the adjustable part in this movement Pressurized agents other than air can be used, for example example also liquids. Pressure regulators can be introduced in suitable places to keep the pressure at an invariable value.

   Instead of overpressure for controlling piston or diaphragm engines, negative pressure can be used; It must be seen without further explanation what changes are necessary for this purpose. The expressions which appear in the claims, "pressurized agent" and "pressurized agent" etc., must also encompass these embodiments.

   The pressurized agent controlled piston or diaphragm motors described can be replaced by any reciprocating part devices, for example by magnetizable solenoids with reciprocating inner cores, or by electric motors which can give by devices known per se, such as connecting rods, a reciprocating movement back and forth to the drive or control members, which are used in the same way as the devices described. More than two driving devices can be used and they can work in different ways eg so that they receive impulses from different places and move the adjustable part accordingly.

   The control devices do not need to be an extension of one another in the manner described. Various types of training devices can be combined with one another. The two control devices may have different strokes, for example such that one moves one tooth in one direction and the other moves two teeth in the other; 'sense, etctur Instead of toothed wheels, other equivalent parts can be used.



    CLAIMS.


    

Claims (1)

1.- Dispositif de réglage pour régler une pièce réglable, carac- térisé en ce que le dispositif de réglage contient deux dispositifs d'entraî- nement ou de commande que l'on peut actionner chacun de son côté et qui pos- sèdent chacun un organe d'entraînement ou de commande pouvant se déplacer dans un sens ou dans l'autre, un seul à la fois de ces organes d'entraînement ou de commande actionnant pour sa part, par degrés, la pièce réglable,-et en sens contraire à ce que ferait l'autre dispositif- dans le but de mouvoir cette pièce réglableo 2.- Dispositif de réglage suivant la revendication 1, caractéri- sé en ce que la pièce réglable consiste en une pièce dentée et en ce que les organes d'entraînement sont pourvus d'éléments d'attaque qui peuvent coopérer avec la pièce réglable en vue du déplacement de celle-ci. 1.- Adjustment device for adjusting an adjustable part, charac- terized in that the adjustment device contains two drive or control devices, each of which can be actuated on its own and which each have a drive or control member being able to move in one direction or the other, only one of these drive or control members at a time actuating for its part, by degrees, the adjustable part, -and in the opposite direction what the other device would do - in order to move this adjustable part 2. Adjustment device according to claim 1, charac- terized in that the adjustable part consists of a toothed part and in that the drive members are provided with attack elements which can cooperate with the adjustable part in view of the displacement of the latter. 30 - Dispositif de réglage suivant la revendication 2, caractéri- <Desc/Clms Page number 5> se en ce qu'il comprend des dispositifs qui maintiennent l'élément d'attaque d'un organe d'entraînement inactif, dégagé de la pièce. dentée. 30 - Adjusting device according to claim 2, charac- <Desc / Clms Page number 5> is in that it comprises devices which maintain the driving element of an inactive drive member, clear of the part. toothed. 4.- Dispositif de réglage suivant les revendications 1-3, carac- térisé en ce que le dispositif d'entrainement ou de commande consiste en un- piston déplaçable dans un cylindre et en ce qu'on a prévu des agencements pour alternativement amener un agent sous pression sur une face (face de pression) du piston et l'en retirer, et provoquer ainsi la course de travail du piston avec déplacement de la pièce réglable, ainsi que permettre le mouvement de re- tour du piston (Figures 1,2). 4.- Adjustment device according to claims 1-3, charac- terized in that the drive or control device consists of a piston movable in a cylinder and in that arrangements have been provided for alternately bringing a agent under pressure on one face (pressure face) of the piston and remove it, and thus cause the working stroke of the piston with movement of the adjustable part, as well as allowing the return movement of the piston (Figures 1, 2). 5.- Dispositif de réglage suivant la revendication 4, caractéri- sé en ce qu'il comprend un tiroir qui, par placement dans diverses positions, règle l'amenée d'agent sous pression sur la face de pression du piston et le retrait de l'agent de celle-ci. 5. Adjustment device according to claim 4, charac- terized in that it comprises a slide which, by placing in various positions, adjusts the supply of pressurized agent to the pressure face of the piston and the withdrawal of the agent thereof. 6.- Dispositif de réglage suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le tiroir peut étre déplacé par le piston. 6. Adjustment device according to claim 5, characterized in that the slide can be moved by the piston. 7.- Dispositif de réglage suivant la revendication 6, caractérisé en ce que le tiroir peut être déplacé par le piston suivant un saut brusque. 7.- An adjusting device according to claim 6, characterized in that the slide can be moved by the piston following a sudden jump. 8.- Dispositif de réglage suivant,les revendications 4-7, carac- térisé en ce qu'il comprend -.un ressort pour le retrait du piston. 8.- Adjusting device according to claims 4-7, charac- terized in that it comprises -.a spring for the withdrawal of the piston. 9.- Dispositif de réglage suivant les revendications 4-8, carac- térisé en ce que le piston est relié de son côté de pression par un disposi- tif à mouvement rapide au tiroir qui règle aussi bien couverture (et la fer- meture) d'un canal d'admission que celle d'un canal d'évacuation pour l'agent sous pression vers la face de pression du piston, et en ce que le piston à son autre face, possède un ressort pour le mouvement de retour, et un organe d'attaque.pour la pièce réglable. 9. Adjustment device according to claims 4-8, charac- terized in that the piston is connected on its pressure side by a device with rapid movement to the drawer which regulates both cover (and closure) an inlet channel than that of an outlet channel for the pressurized medium to the pressure face of the piston, and in that the piston at its other face has a spring for the return movement, and an attack member for the adjustable part. 10.- Variante du dispositif suivant l'une des revendications 4-9, caractérisée en ce que le piston est remplacé par ..une membrane (Figures 3,4). 10.- Variant of the device according to one of claims 4-9, characterized in that the piston is replaced by ..a membrane (Figures 3,4). 11.- Variante du dispositif suivant l'une des revendications 1-3,' caractérisée en ce que l'organe d'entraînement ou de commande consiste en un piston mobile dans un cylindre, et en ce qu'on a prévu des agencements pour alternativement amener un agent sous pression à l'une et à l'autre face du. piston, et alternativement l'enleveer de l'une et de l'autre face du piston et de ce fait provoquer la course de travail du piston avec déplacement de la pièce réglable, ainsi que le mouvement de retour du piston (figure 5). 11.- Variant of the device according to one of claims 1-3, 'characterized in that the drive or control member consists of a movable piston in a cylinder, and in that there are provided arrangements for alternately bring an agent under pressure to one and the other side of the. piston, and alternately remove it from one side and the other side of the piston and thereby cause the working stroke of the piston with movement of the adjustable part, as well as the return movement of the piston (figure 5). 12.- Variante du dispositif suivant la revendication 11, caracté- risée en ce qu'elle comprend un tiroir qui, par placement dans diverses posi- tions, règle l'amenée d'agent sous pression à la face de pression du piston, et l'enlèvement de cet agent de celle-ci. 12. A variant of the device according to claim 11, characterized in that it comprises a slide which, by placing in various positions, regulates the supply of agent under pressure to the pressure face of the piston, and the removal of this agent from it. 13.- Variante du dispositif suivant la revendication 12, caracté- risée en ce que le tiroir peut être déplacé par l'agent sous pression. 13. A variant of the device according to claim 12, characterized in that the slide can be moved by the pressurized agent. 14.- Variante du dispositif suivant la revendication 13, caracté- risée en ce qu'elle comprend des soupapes actionnables par le piston,qui rè- glent l'amenée d'agent sous pression au tiroir et par suite le déplacement de celui-ci. 14.- A variant of the device according to claim 13, characterized in that it comprises valves actuable by the piston, which regulate the supply of agent under pressure to the slide and consequently the displacement of the latter. . 15.- Variante du dispositif suivant la revendication 14, caracté- risée en ce qu'une soupape peut être actionnée par le piston dans une position extrême de celui-ci et une autre dans l'autre position extrême.' 16.- Variante du dispositif suivant les revendications 11-15, ca- ractérisée en ce que le piston est remplacé par une membrane. 15. A variant of the device according to claim 14, characterized in that one valve can be actuated by the piston in one extreme position thereof and another in the other extreme position. 16.- Variant of the device according to claims 11-15, charac- terized in that the piston is replaced by a membrane. 170 - Variante du dispositif suivant les revendications 4-16, ca- ractérisée en ce qu'elle est conçue pour la commande par dépression. 170 - Variant of the device according to claims 4-16, charac- terized in that it is designed for vacuum control. 18.- Dispositif de réglage suivant l'une des revendications 1-3, caractérisé en ce que les dispositifs de commande ou d'entraînemeent consis- tent en solénoïde avec des noyaux qui s'y meuvent à l'intérieur, <Desc/Clms Page number 6> 19.- Dispositif de réglage suivant l'une des revendications 1-3, caractérisé en ce que les dispositifs d'entraînement ou de commande consis- tent en moteurs électriques, qui sont reliés aux organes de commande de tel- le façon que ceux-ci en obtiennent un mouvement alternatif d'aller et de re- tour. 18.- Adjusting device according to one of claims 1-3, characterized in that the control or drive devices consist of a solenoid with cores which move inside it, <Desc / Clms Page number 6> 19. Adjustment device according to one of claims 1-3, characterized in that the drive or control devices consist of electric motors, which are connected to the control members in such a way that those- these obtain a reciprocating movement of back and forth. 20.- Dispositif de réglage suivant l'une des revendications 1-19, caractérisé en ce qu'il comprend plus que deux dispositifs d'entraînement ou de cammandea 21.- Dispositif de réglage suivant l'une des revendications 1-20, caractérisé en ce que deux ou plusieurs dispositifs d'entraînement ou de commande sont groupés par construction en une unité. 20.- Adjustment device according to one of claims 1-19, characterized in that it comprises more than two drive or cammandea devices 21.- Adjustment device according to one of claims 1-20, characterized in that two or more drive or control devices are grouped by construction in one unit. 22.- Dispositif de réglage suivant l'une des revendications 1-20, caractérisé en ce que deux ou plusieurs dispositifs d'entraînement ou de commande sont groupés par construction avec la pièce réglable pour former une unité. 22.- Adjustment device according to one of claims 1-20, characterized in that two or more drive or control devices are grouped by construction with the adjustable part to form a unit. 23.- Dispositif de réglage sensiblement tel que décrit et repré- senté ci-dessus. 23.- Adjustment device substantially as described and shown above. 24.- Dispositif de, réglage caractérisé en ce que les divers agen- cements décrits ou représentés ci-dessus sont combinés l'un avec l'autre de diverses façons. 24.- Adjustment device characterized in that the various arrangements described or shown above are combined with each other in various ways. N.R. @ : la date du dépôt de la demande Suédoise originelle est le 10 dé- cembre 1949 et non le 12 décembre 1949. N.R. @: the filing date of the original Swedish application is December 10, 1949 and not December 12, 1949.
BE499958D BE499958A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE499958A true BE499958A (en)

Family

ID=142202

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE499958D BE499958A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE499958A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3844178A (en) * 1971-06-03 1974-10-29 Gachot Jean Stepping motor of the fluid pressure type

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3844178A (en) * 1971-06-03 1974-10-29 Gachot Jean Stepping motor of the fluid pressure type

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1000959A3 (en) Empilable body for basic fluid distribution system.
FR2574149A1 (en) SOLENOID VALVE WITH BALANCED PLUNGER
FR2480368A1 (en) MULTI-SECTION CONTROL VALVE ASSEMBLY
BE499958A (en)
FR2528786A1 (en) POWER SUPPLY STEERING GEAR
FR2461851A1 (en) Gas strut controlled by e.g. bowden cable - uses piston valve operated push rod in hollow piston rod with radial bore for trans piston gas transfer
FR2482211A1 (en) ACTUATING DEVICE OPERATING BY FLUID PRESSURE
FR2477960A1 (en) HYDRAULIC PRESS MECHANISM FAST RUN THEN SLOW
BE1000958A3 (en) Body distributor for basic fluid system.
FR2538489A1 (en) DERAILLEUR FOR A BICYCLE
FR2460829A1 (en) POWER ASSISTED STEERING MECHANISM WITH HYDRAULIC CONTROL
BE545585A (en) Pressure-fluid regulator comprising a device enabling it to act as a valve
FR2474427A1 (en) STEERING DEVICE OF RACK AND PINION TYPE FOR VEHICLES, COMPRISING MEANS FOR EXHAUSTING THE AIR AND BUBBLES CONTAINED IN THE ENGINE CYLINDER
FR2516465A1 (en) ASSISTED STEERING GEAR
FR2599730A1 (en) WINDING CORE FOR THE TENSION OF A SUBSTANTIALLY CYLINDRICAL THREADED WIRE SUPPORT ON A MATERIAL
FR2580054A1 (en)
FR2468775A1 (en) HYDRAULIC DISTRIBUTOR
FR2636389A1 (en) DAMPER, IN PARTICULAR FOR VEHICLE WHEEL SUSPENSION SYSTEMS
CH679327A5 (en) Solenoid valve - has hollow cylindrical plug containing coil, and fixed and movable magnetic cores which move plug against return springs
FR2721679A1 (en) Servovalve device having supply and return control valves provided with a common actuator.
FR2611850A1 (en) Three-position pneumatic control valve
EP0045268A2 (en) Throttling device
FR2614855A1 (en) HYDRAULIC BOOSTER, PARTICULARLY FOR AUTOMOBILES
FR2459391A1 (en) Compressed air servo motor - has inlet and exhaust chambers separated by piston and pressurised prior to use
BE506673A (en)