BE498123A - - Google Patents

Info

Publication number
BE498123A
BE498123A BE498123DA BE498123A BE 498123 A BE498123 A BE 498123A BE 498123D A BE498123D A BE 498123DA BE 498123 A BE498123 A BE 498123A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lubricant
slot
pressure
conical
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE498123A publication Critical patent/BE498123A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02GHOT GAS OR COMBUSTION-PRODUCT POSITIVE-DISPLACEMENT ENGINE PLANTS; USE OF WASTE HEAT OF COMBUSTION ENGINES; NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F02G1/00Hot gas positive-displacement engine plants
    • F02G1/04Hot gas positive-displacement engine plants of closed-cycle type
    • F02G1/043Hot gas positive-displacement engine plants of closed-cycle type the engine being operated by expansion and contraction of a mass of working gas which is heated and cooled in one of a plurality of constantly communicating expansible chambers, e.g. Stirling cycle type engines
    • F02G1/053Component parts or details
    • F02G1/0535Seals or sealing arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Compressor (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  ASSEMBLAGE COULISSANT. 



   L'invention concerne un assemblage coulissant plus précisément un dispositif comportant deux pièces,animées   d'un   mouvement relatif de va- et-vient telles- qu'une   parti&   cylindrique de l'une soit engagée dans un alé- sage de l'antre,le tout étant agencé de façon qu'à l'une des extrémités de l'espace subsistant entre les surfaces en regard lubrifiées des-deux pièces règne une pression plus- élevée qu'à   l'autre   extrémité de cet espace. 



   Ces dispositifs, que   l'on   utilise entre autres pour le guidage d'une tige de piston dans un couvercle de cylindre, doivent empêcher les fui- tes de gaz par l'interstice annulaire   comprise entre   les surfaces en regard lubrifiées des deux pièces.Dans la suite- dumémcire, cet interstice annu- laire sera appelé fente. 



   En pratique, une certaine quantité de lubrifiant est toujours transportée vers l'extrémité où règne la pression la plus élevée. Dans cer- tains cas, par exemple- dans les moteurs à combustion interne, abstraction faite d'une éventuelle perte de lubrifiant, ce transport de lubrifiant ne constitue pas un sérieux inconvénient. Par contre, dans   d'autres,   par exem- ple dans les moteurs à combustion externe, les machines frigorifiques fonc-   tionnant   suivant le principe inverse de celui du moteur à gaz chaud, les compresseurs, etc., ce transport de lubrifiant pourrait encrasser l'inté- rieur de la machine. 



   La présente invention concerne des moyens qui, dans un disposi- tif tel que spécifié dans le préambule, empêchent non seulement les fuites de gaz de   L'enceinte   à haute pression ve-rs celle à basse pression, mais aus- si le transport de lubrifiant à travers la fente vers l'enceinte à pression la.

   plus élevée, le tout sans augmenter exagérément   la¯   longueur du dispo-   sitif   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Dans le dispositif conforme à l'invention, un racleur, solidai- re de l'une des pièces, enlève le lubrifiant en excès de la surface de l'au- tre pièce et l'enceinte, qui est limitée entre autres- par la partie de la pièce à racler se trouvant au delà du racleur et qui se trouve à l'extrémi- té de la fente où règne la pression la   plu&   élevées communique avec un sys- tème de canaux qui débouchent- derrière l'organe racleur, sur la surface de la pièce à racler tandis qu'entre- ces- débouchés et l'extrémité de la fente où règne la pression la plus basse, on amène- dans   la-   fente un lubrifiant sous une pression telle que,

   par suite de la résistance offerte au passage du lubrifiant dans la partie de fente comprise entre l'extrémité où règne la pression la plus élevée et l'endroit d'alimentation en lubrifiant, ce lu- brifiant ne puisse s'écouler que vers l'extrémité de la fente où règne la pression la plus basse. 



   La résistance offerte au lubrifiant dans la partie de fente précitée dépend de la nature, et ausssi de la forme, de la fente. C'est ainsi que cette fente peut comporter, par exemple, un labyrinthe. Cette ré- sistance dépend en autre- de la   différence-de   pression-aux deux extrémités de la fente. En outre, le mouvement relatif des surfaces en regard des deux pièces peut provoquer une résistance additionnelle. 



   C'est ainsi que, dans une forme de réalisation du dispositif conforme à l'invention, la partie de la fente comprise entre l'organe ra- cleur et l'endroit d'alimentation en lubrifiant est, au   moins-   partielle- ment, conique et les dimensions de cette fente sont telles que lors du mou- vement relatif   de?   deux pièces, le lubrifiant soit ramené vers l'endroit d'alimentation en lubrifiant. 



   De cette manière, la fente contient toujours une certaine quan- tité du lubrifiant,qui empêche ou du moins réduit les fuites du gaz de l'en- ceinte à pression la plus élevée vers l'enceinte à pression la plus basse. 



   Pour que la fente contienne toujours une quantité suffisante de lubrifiant, dans une forme de réalisation de l'invention, le lubrifiant est amené à la fente par un canal annulaire. 



   Le lubrifiant sous pression peut être amené de plusieurs façons à la dite fente annulaire, par exemple à l'aide d'une pompe. 



   Il importe que, conformément à une forme de réalisation de l'in- vention, la pression d'année du lubrifiant soit plus élevée que celle qui rè- gnerait à l'endroit d'alimentation en lubrifiant si le gaz s'échappait par la fente du côté à pression la plus élevée vers le côté à pression la plus faible. 



   Le lubrifiant qui s'écoule vers le côté, à pression la plus basse, peut être ramené à la fente-cylindrique par un système de pompe pour effec- tuer un nouveau cycle. 



   Dans certains cas, la pression nécessaire pour amener dans la fen- te la quantité de lubrifiant voulue, peut être obtenue d'une autre manière. 



  C'est ainsi que, suivant une autre forme de réalisation de l'invention, lors- que le gaz à pression la plus élevée est sujet à des variations de pression périodiques, le liquide peut être amené d'un réservoir vers la fente. Dans ce cas, l'enceinte subsistant au-dessus du niveau du liquide dans ce réser- voir, communiquera par une canalisation à résistance assez élevée, avec l'en- ceinte contenant le   gaz à   pression la plus élevée-. Pour obtenir cette résis- tance assez élevée, il   suffit',   par exemple de prévoir un orifice étranglé ou d'utiliser un tube capillaire. 



   Suivant une autre forme de réalisation de l'invention, la pres- sion appropriée du lubrifiant peut s'obtenir de la manière suivante : à l'ex- trémité de là fente où règne la pression la plus- basse, au moins l'une des surfaces animées d'un mouvement relatif est conique et la plus grande sec- tion de cette fente conique est tournée vers le côté où règne la pression la plus faible, les dimensions- de la fente conique étant   choisies-de'façon   que lors du déplacement de la pièce cylindrique dans l'alésage, le lubrifiant, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 amené à cette fente conique, soit aspiré vers le côté à pression la   plus.é-   levée. Dans cette forme de réalisation, une pompe auxiliaire,pour l'amenée du lubrifiant sous pression est donc superflue.

   Sous l'effet de la fente conique décrite ci-dessus et sous l'influence de la pression du gaz   à   pression la plus faible, le lubrifiant pénètre dans la fente cylindrique et, par suite d'une part de la résistance de la¯partie de   fent   comprise entre l'endroit d'alimentation en lubrifiant et l'organe racleur et d'au- tre part de l'action du gaz à pression la plus élevée, il s'établit un état d'équilibre tel que la partie cylindrique de la fente soit remplie constam- ment de lubrifiant. 



   Pour amener le lubrifiant   à   la fente conique décrite ci-dessus, suivant une autre forme de réalisation de l'invention, il est désirable que la fente conique dont la plus grande section est tournée vers le côté où règne la pression la plus basse, comporte, de ce- côté., un réservoir ali-   menté. en   lubrifiant. Cette alimentation peut s'effectuer à l'aide d'une pom- pe. Dans certains cas,   le,lubrifiant   peut être amené dans le réservoir, d'u- ne autre manière, par exemple par barbotage. Ce cas peut se présenter lors- que ledit réservoir se trouve dans le carter d'un moteur ou d'une machine frigorifique 
Le dispositif conforme à l'invention peut avantageusement être utilisé dans les machines à piston à gaz chaud.

   Par "machine à piston à gaz chaud", il y a lieu d'entendre un moteur à piston à gaz chaud ou bien une machine frigorifique fonctionnant suivant le principe inverse de celui du moteur à gaz chaud. Comme la puissance que fournit un moteur à piston à gaz chaud ou le froid que produit une machine frigorifique dépend de la quantité de   fluide actif   contenue dans l'enceinte active, il va de soi qu'il faut éviter, dans la mesure du possible, les fuites de ce fluideo Ces fuites tendent à se produire essentiellement à travers la fente formée entre la ti- ge de piston et la douille qui constitue le guide de cette tige. 



   En outre,dans ce genre de machines, il faut éviter la présence de lubrifiant dans l'enceinte active. Ce lubrifiant pourrait en effet être entraîné par la fluide actif et se déposer sur les parois des échangeurs de chaleur ou dans le récupérateur, ce qui réduirait le transfert de chaleur dans ces éléments, et donc le rendement de la machine. 



   L'invention peut aussi être appliquée dans les cas, les plus fré- quents en pratique, où une partie cylindrique de l'une des pièces se déplace dans un alésage ménagé dans l'autre pièce et aussi lorsque- la. pièce percée de l'alésage coulisse le long de la partie- cylindrique immobile de l'autre .pièce. Si l'on a prévu une fente conique, le cylindre- ou bien l'alésage- ména- gé dans l'autre   pièce,,   voire- les deux, peuvent être-coniques-. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à   titre' d'exemple   non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être' réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que   du¯   dessin faisant, bien entendu,, partie de ladite invention. 



   Les figures montrent schématiquement quelques formes de réali- sation de dispositifs conformes à l'invention. 



   Sur la Fig. 1, un cylindre se déplace dans un alésage cylindri- que muni d'un bord de raclage pour réduire l'épaisseur de la couche de lu- brifiant adhérent au cylindre. 



   Sur la Fig.   2,   un cylindre se déplace dans un alésage partiel- lement cylindrique; entre l'endroit d'amenée du lubrifiant et un dispositif utilisé pour réduire l'épaisseur de la couche de lubrifiant, on a prévu une fente conique. 



   Dans le dispositif représenté sur la fige 3, on a prévu, du cô- té de la basse pression, une fente conique. 



   Sur la fige 1, la tige cylindrique 1 se déplace dans le palier de glissement 2. La tige 1 est la pièce comportant la partie cylindrique, tandis que le palier constitue l'autre pièce. A l'extrémité A se trouve une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   enceinte   contenant un gaz à pression élevée, tandis que dans l'enceinte formée à   1''extrémité   B règne une basse pression. En l'absence de dispositions spé- ciales, le gaz à pression élevée s'échappera à travers la fente vers   l'en   ceinte à pression la plus basse. La fente cylindrique formée-par les surfaces en regard de la tige et de l'alésage, est divisée, par le canal annulaire 3, en deux parties 4 et 5.

   Le canal 6   amena- du   lubrifiant à l'élargissement an- nulaire sous une pression qui est au moins égale à celle qui, en l'absence de lubrifiant, existerait si le fluide s'échappait de A vers B. Le lubrifiant amené s'échappera partiellement   vers     l'enceinte   B et sera partiellement en- traîné par la tige vers l'enceinte à pression la plus élevée. Le bord 7 racle une certaine quantité de lubrifiant adhérant à cette tige. La tige cylindri- que, qui ne- comporta plus   qu'une   très- mince pellicule de lubrifiant, pour- suit son mouvement dans l'enceinte A. Lors du retour vers l'enceinte B, le lubrifiant adhérant encore à la tige sera partiellement raclé par le bord 8 et le lubrifiant raclé est ramené par le système de canaux 9 vers la fente cylindrique 4.

   Pour éviter l'infiltration de lubrifiant dans l'enceinte A, le diamètre de l'ouverture 10 doit être suffisamment grand pour qu'il ne se produise pas d'effet de raclage en cet endroit. On obtient -ainsi un é- tat d'équilibre entre- la- quantité de lubrifiant entraînée par la tige et celle revenant par le système de canaux 9. 



   Un choix judicieux de la pression du lubrifiant amené par le canal 6 assure dans la fente cylindrique 5 la présence continuelle d'une certaine quantité de lubrifiant, ce qui empêche les fuites du gaz. 



   Le dispositif représenté sur la fig. 2 fonctionne de la même ma-   nière que celui décrit ci-dessus ; organes correspondant à ceux du dispo-   sitif représenté sur la fig. 1, portent d'ailleurs les   marnes   chiffres de ré- férence. Le gaz à pression la plus élevée qui se trouve en A est sujet à des variations de pression entre des limites déterminées. Entre la. fente cylin- drique 4 et le dispositif racleur, on a prévu une fente- conique 21 dont la plus grande section est dirigée vers le côté   où   règne la pression la plus é- levée. Cette fente a des dimensions telles- que, lors du- déplacement de la tige 1 vers l'enceinte B, le lubrifiante contenu dans la fente conique est aspiré de cette fente vers la fente cylindrique 4. 



   Ce dispositif comporte un réservoir de lubrifiant 22. L'encein- te formée au-dessus du lubrifiant dans le réservoir communique, par un capil- laire 23, avec l'enceinte A sui renferme-le gaz- à pression la plus élevée. 



  Dans l'enceinte formée au-dessus- du lubrifiant s'établit une pression qui est égale à la valeur moyenne de   la-pression-du   gaz dans l'enceinte A. Cette pression chasse le lubrifiant, par la canalisation 6, dans l'enceinte annu- laire 3. Une grande partie de lubrifiant s'écoule à travers la fente cylindri- que 5. Une autre partie de ce lubrifiant pénètre cependant dans la fente cy- lindrique 4 et est entraînée par la   tige   Le lubrifiant qui est raclé de la tige 1 par les bords 7 et 8 parvient dans la fente conique et, lors du mouve- ment de la tige vers l'enceinte à pression la plus basse, il est'aspiré dans la fente cylindrique 4.

   De ce fait, cette fente cylindrique contient toujours- une certaine quantité de lubrifiant qui fait office   de.verrou   liquide et qui empêche les fuites du gaz de l'enceinte A vers L'enceinte- B. 



   La fig. 3 montre un dispositif réalisé d'une autre façon, mais qui fonctionne de la même manière que ceux qui viennent d'être décrits. Les parties correspondant à celles des figures précédentes portent les mêmes chiffres de référence. La tige animée d'un mouvement de va-et-vient est- conique. Du coté   du¯gaz   à pression la plus basse, se trouve   aussi-  une fente   conique- 31   dont la plus grande section est tournée vera ledit- côté. Le lu- brifiant qui est amené à cette seconde fente conique, est transporté par le mouvement de va-et-vient .de la tige vers le gaz à pression la plus élevée. 



  Cependant, lorsgue ce lubrifiant parvient dans la fente conique 6, par sui- te du mouvement de   va-et-vient   et sous l'influence de la plus forte pression,, il rebrousse chemin. Il en résulte que la fente cylindrique 5 contient en permanence une certaine quantité de lubrifiant qui fait de nouveau office de verrou liquide empêchant les fuites de gaz. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le lubrifiant peut être amené de plusieurs manières à la fente conique 31. Si l'enceinte renfermant le gaz à pression la plus basse est le carter   d'une   machine, le lubrifiant peut être projeté par barbotage sur la tige 1 et être amené ainsi dans la fente conique 31. 



   Cependant, pour que l'alimentation soit aussi uniforme que pos- sible, dans la forme de réalisation illustrée,on a prévu à l'endroit de la plus grande section de-la fente-conique   31,  un réservoir dans lequel peut s'accumuler de 1'huile qui vient mouiller suffisamment la'tige.   Lalimen-   tation en lubrifiant s'effeétue non pas par barbotage, mais à l'aide d'une pompe auxiliaire 32, qui amené le lubrifiant dans le réservoir   33.  Le lu- brifiant en excès est ramené à la pompe par une canalisation de retour 34.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  SLIDING ASSEMBLY.



   The invention relates to a sliding assembly, more precisely a device comprising two parts, driven by a relative back-and-forth movement such that a cylindrical part of one is engaged in a bore of the other, the whole being arranged so that at one end of the space remaining between the lubricated facing surfaces of the two parts there is a higher pressure than at the other end of this space.



   These devices, which are used among other things for guiding a piston rod in a cylinder cover, must prevent gas leaks through the annular gap between the lubricated facing surfaces of the two parts. hereinafter, this annular interstice will be called slit.



   In practice, a certain quantity of lubricant is always transported to the end where the pressure is highest. In certain cases, for example in internal combustion engines, apart from a possible loss of lubricant, this transport of lubricant does not constitute a serious drawback. On the other hand, in others, for example in external combustion engines, refrigeration machines operating on the reverse principle to that of the hot gas engine, compressors, etc., this transport of lubricant could foul the lube. inside the machine.



   The present invention relates to means which, in a device as specified in the preamble, not only prevent gas leakage from the high pressure enclosure to the low pressure enclosure, but also the transport of lubricant. through the slot to the pressure chamber 1a.

   higher, all without increasing excessively the length of the device

 <Desc / Clms Page number 2>

 
In the device according to the invention, a scraper, integral with one of the parts, removes the excess lubricant from the surface of the other part and the enclosure, which is limited, among other things, by the part of the part to be scraped located beyond the scraper and which is located at the end of the slot where the highest pressure prevails communicates with a system of channels which open out behind the scraper member, on the surface of the part to be scraped while between these outlets and the end of the slot where the lowest pressure prevails, a lubricant is brought into the slot at a pressure such that,

   owing to the resistance offered to the passage of the lubricant through the slit portion between the end where the highest pressure prevails and the lubricant supply point, this lubricant can only flow towards the end. end of the slot where the lowest pressure prevails.



   The resistance offered to the lubricant in the aforementioned slit portion depends on the nature, and also the shape, of the slit. This is how this slot can comprise, for example, a labyrinth. This resistance depends on the other - on the difference - in pressure - at the two ends of the slot. In addition, the relative movement of the facing surfaces of the two parts can cause additional resistance.



   Thus, in one embodiment of the device according to the invention, the part of the slot between the scraper member and the lubricant supply location is, at least partially, conical and the dimensions of this slot are such that during the relative movement of? two pieces, the lubricant is returned to the lubricant supply point.



   In this way, the slot always contains a certain amount of the lubricant, which prevents or at least reduces gas leakage from the higher pressure vessel to the lower pressure vessel.



   In order for the slot to always contain a sufficient amount of lubricant, in one embodiment of the invention the lubricant is supplied to the slot through an annular channel.



   The pressurized lubricant can be supplied to said annular slot in several ways, for example by means of a pump.



   It is important that, in accordance with one embodiment of the invention, the year pressure of the lubricant is higher than that which would exist at the lubricant supply point if the gas were to escape through the outlet. slot from higher pressure side to lower pressure side.



   Lubricant flowing to the side at the lower pressure can be returned to the cylindrical slot by a pump system to cycle through again.



   In some cases the pressure required to supply the desired amount of lubricant into the slot may be obtained in another way.



  Thus, according to another embodiment of the invention, when the higher pressure gas is subject to periodic pressure variations, liquid can be supplied from a reservoir to the slot. In this case, the enclosure remaining above the level of the liquid in this reservoir will communicate by a fairly high resistance pipe, with the enclosure containing the gas at the highest pressure. In order to obtain this fairly high resistance it is sufficient, for example, to provide a constricted orifice or to use a capillary tube.



   According to another embodiment of the invention, the appropriate pressure of the lubricant can be obtained as follows: at the end of the slot where the lower pressure prevails, at least one surfaces animated by a relative movement is conical and the largest section of this conical slot is turned towards the side where the lower pressure prevails, the dimensions of the conical slot being chosen in such a manner as during the displacement of the cylindrical part in the bore, the lubricant,

 <Desc / Clms Page number 3>

 brought to this conical slot, is sucked towards the side with the highest pressure. In this embodiment, an auxiliary pump for supplying the lubricant under pressure is therefore superfluous.

   Under the effect of the conical slot described above and under the influence of the pressure of the gas at the lowest pressure, the lubricant penetrates into the cylindrical slot and, owing on the one hand to the resistance of the part of slot between the lubricant supply point and the scraper member and on the other hand from the action of the gas at the highest pressure, a state of equilibrium is established such that the cylindrical part of the slot is constantly filled with lubricant.



   In order to supply the lubricant to the conical slot described above, according to another embodiment of the invention, it is desirable that the conical slot, the larger section of which faces towards the side where the lower pressure prevails, comprises , on this side., a fuel tank. lubricant. This feeding can be carried out using a pump. In some cases, the lubricant can be supplied to the reservoir in another way, for example by bubbling. This case may arise when said reservoir is located in the crankcase of an engine or of a refrigerating machine.
The device according to the invention can advantageously be used in hot gas piston machines.

   By "hot gas piston machine" is meant a hot gas piston engine or else a refrigeration machine operating on the reverse principle to that of the hot gas engine. As the power supplied by a hot gas piston engine or the cold produced by a refrigeration machine depends on the quantity of active fluid contained in the active enclosure, it goes without saying that it is necessary to avoid, as far as possible, leaks of this fluid These leaks tend to occur essentially through the slot formed between the piston rod and the sleeve which constitutes the guide of this rod.



   In addition, in this type of machine, the presence of lubricant in the active enclosure must be avoided. This lubricant could in fact be entrained by the active fluid and be deposited on the walls of the heat exchangers or in the recuperator, which would reduce the heat transfer in these elements, and therefore the efficiency of the machine.



   The invention can also be applied in the cases, the most frequent in practice, where a cylindrical part of one of the parts moves in a bore made in the other part and also when there. pierced part of the bore slides along the stationary cylindrical part of the other part. If a conical slot is provided, the cylinder - or the bore - formed in the other part, or even both, may be-conical.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be carried out, the particularities which emerge both from the text and from the drawing making, of course, part of said invention.



   The figures show schematically some embodiments of devices according to the invention.



   In Fig. 1, a cylinder moves in a cylindrical bore provided with a scraper edge to reduce the thickness of the lubricant layer adhering to the cylinder.



   In Fig. 2, a cylinder moves in a partially cylindrical bore; between the place of supply of the lubricant and a device used to reduce the thickness of the lubricant layer, a conical slot is provided.



   In the device shown in fig 3, a conical slot is provided on the low pressure side.



   On the pin 1, the cylindrical rod 1 moves in the sliding bearing 2. The rod 1 is the part comprising the cylindrical part, while the bearing constitutes the other part. At end A is a

 <Desc / Clms Page number 4>

   enclosure containing a gas at high pressure, while in the enclosure formed at the end B there is a low pressure. In the absence of special arrangements, high pressure gas will escape through the slit to the lowest pressure vessel. The cylindrical slot formed by the facing surfaces of the rod and the bore, is divided, by the annular channel 3, into two parts 4 and 5.

   Channel 6 supplies lubricant to the annular enlargement under a pressure which is at least equal to that which, in the absence of lubricant, would exist if the fluid escaped from A to B. The lubricant supplied s' will escape partially towards enclosure B and will be partially dragged by the rod towards the enclosure with the highest pressure. The edge 7 scrapes a certain quantity of lubricant adhering to this rod. The cylindrical rod, which only contained a very thin film of lubricant, continues its movement in enclosure A. When returning to enclosure B, the lubricant still adhering to the rod will be partially scraped by the edge 8 and the scraped lubricant is returned by the channel system 9 to the cylindrical slot 4.

   To prevent the infiltration of lubricant into the enclosure A, the diameter of the opening 10 must be large enough so that no scraping effect occurs at this location. A state of equilibrium is thus obtained between the quantity of lubricant entrained by the rod and that returning by the channel system 9.



   A judicious choice of the pressure of the lubricant supplied by the channel 6 ensures in the cylindrical slot 5 the continual presence of a certain quantity of lubricant, which prevents gas leaks.



   The device shown in FIG. 2 operates in the same way as that described above; members corresponding to those of the device shown in FIG. 1, moreover bear the reference numbers marl. The highest pressure gas at A is subject to pressure variations between determined limits. Enter here. cylindrical slot 4 and the scraper device, there is provided a conical slot 21, the largest section of which is directed towards the side where the pressure reigns the highest. This slot has dimensions such that, during displacement of the rod 1 towards the enclosure B, the lubricant contained in the conical slot is sucked from this slot towards the cylindrical slot 4.



   This device comprises a lubricant reservoir 22. The enclosure formed above the lubricant in the reservoir communicates, via a capillary 23, with the enclosure A which contains the gas at the highest pressure.



  In the chamber formed above the lubricant, a pressure is established which is equal to the average value of the gas pressure in chamber A. This pressure drives the lubricant out, through line 6, into the chamber. annular enclosure 3. A large part of the lubricant flows through the cylindrical slot 5. Another part of this lubricant however enters the cylindrical slot 4 and is entrained by the rod The lubricant which is scraped from the rod 1 by the edges 7 and 8 enters the conical slot and, during movement of the rod towards the chamber at the lowest pressure, it is sucked into the cylindrical slot 4.

   As a result, this cylindrical slot always contains a certain amount of lubricant which acts as a liquid lock and which prevents gas leaks from enclosure A to enclosure B.



   Fig. 3 shows a device produced in another way, but which operates in the same way as those which have just been described. The parts corresponding to those of the preceding figures bear the same reference numerals. The stem moving back and forth is conical. On the lower pressure gas side, there is also a conical slot 31, the largest section of which is turned towards said side. The lubricant which is supplied to this second conical slit is transported by the reciprocating movement of the rod towards the gas at the highest pressure.



  However, when this lubricant reaches the conical slot 6, by continuing the reciprocating movement and under the influence of the strongest pressure, it turns back. As a result, the cylindrical slot 5 permanently contains a certain amount of lubricant which again acts as a liquid lock preventing gas leaks.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The lubricant can be supplied in several ways to the conical slot 31. If the enclosure containing the gas at the lowest pressure is the casing of a machine, the lubricant can be sprayed onto the rod 1 and thus be brought into the housing. the conical slot 31.



   However, in order to keep the feed as uniform as possible, in the illustrated embodiment, a reservoir is provided at the location of the larger section of the conical-slot 31 in which to accumulate. oil which sufficiently wets the stem. The lubricant supply is effected not by bubbling, but by means of an auxiliary pump 32, which supplies the lubricant into the reservoir 33. The excess lubricant is returned to the pump by a return pipe. 34.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1.- Dispositif comportant deux pièces animées d'un mouvement de va-et-vient relatif, telles qu'une partie cylindrique de l'une s'engage dans un alésage de l'autre, le tout étant agencé de façon qu'à l'une des ex- trémités de l'espace subsistant entre les surfaces en regard lubrifiées des deux pièces, règne une pression plus élevée qu'à l'autre extrémité de cet espace, caractérisé par le fait qu'un racleur, solidaire de l'une des piè- ces, enlève le lubrifiant en excès de la surface de l'autre pièce et que l'enceinte qui est limitée entre autres par la partie de la pièce à racler se trouvant au delà de l'organe racleur et qui se trouve à lextrémité de la fente où règné la pression la plus élevée,communique par un système de canaux qui débouchent, derrière l'organe racleur, 1.- Device comprising two parts animated by a relative reciprocating movement, such that a cylindrical part of one engages in a bore of the other, the whole being arranged so that one of the ends of the space remaining between the lubricated facing surfaces of the two parts, a higher pressure prevails than at the other end of this space, characterized by the fact that a scraper, integral with the 'one of the parts, removes the excess lubricant from the surface of the other part and that the enclosure which is limited among other things by the part of the part to be scraped located beyond the scraper member and which is located at the end of the slot where the highest pressure prevails, communicates by a system of channels which open, behind the scraper member, sur la surface de la piè- ce à racler, tandis qu'entre ces débouchés et l'extrémité de la fente où rè- gne la pression la plus basse, on amène un lubrifiant sous une pression tel- le que, par suite de la résistance offerte au passage du lubrifiant dans la. partie de fente comprise entre l'extrémité de la fente où règne la pression la plus élevée et l'endroit d'alimentation en lubrifiant, ce lubrifiant ne puisse s'écouler que vers l'extrémité de la fente où règne la pression la plus basse. on the surface of the scraping piece, while between these outlets and the end of the slot where the lower pressure prevails, a lubricant is brought under a pressure such that, as a result of the resistance offered to the passage of the lubricant in the. slot part between the end of the slot where there is the highest pressure and the lubricant supply point, this lubricant can only flow towards the end of the slot where the lowest pressure prevails . Des formes de réalisation du dispositif spécifié sous 1, pou- vant présenter en outre les particularités suivantes prises séparément ou selon les diverses combinaisons possibles a) la partie de la fente comprise entre l'organe racleur et 1 'endroit d'amenée du lubrifiant,, est au moins partiellement conique et cette fente conique a des dimensions telles que, lors du déplacement rela- tif des deux pièces, le lubrifiant se trouvant dans la fente conique soit ramené vers l'endroit d'alimentation; b) le lubrifiant est amené à la fente par un canal annulaire; c) le lubrifiant est amené sous une pression plus élevée que la pression qu'aurait le gaz à l'endroit d'amenée dudit lubrifiant dans cette fente si le gaz s'écoulait à travers ladite fente du.côté à pression la plus élevée vers le côté à pression la plus basse; Embodiments of the device specified under 1, which may also have the following features taken separately or according to the various possible combinations: a) the part of the slot between the scraper member and the lubricant supply point, , is at least partially conical and this conical slot has dimensions such that, during the relative displacement of the two parts, the lubricant in the conical slot is returned to the feed place; b) the lubricant is supplied to the slot through an annular channel; c) the lubricant is supplied under a pressure higher than the pressure which the gas would have at the point of supply of said lubricant into this slot if the gas flowed through said slot from the higher pressure side towards the lowest pressure side; d) le gaz à pression la plus élevée subit de périodiques varia- tions de pression; e) le lubrifiant est amené d'un réservoir sous pression et une enceinte formée au-dessus du niveau de lubrifiant dans ce réservoir commu- nique, par l'intermédiaire d'une canalisation à résistance assez élevée, avec l'enceinte dans laquelle se trouve le gaz à pression élevée; f) l'extrémité de la fente où se trouve le gaz à pression la plus basse, au moins une des surfaces animées d'un mouvement relatif est conique et la plus grande section de la fente conique ainsi obtenue est dirigée vers le côté où règne la pression la plus basse, cette fente conique-ayant des dimensions telles que, lors du déplacement relatif des pièces, le lubrifiant amené dans cette fente se trouve entraîné vers le côté où règne la pression la plus élevée ; d) the higher pressure gas undergoes periodic pressure changes; e) the lubricant is supplied from a pressurized reservoir and an enclosure formed above the level of lubricant in this reservoir communicates, by means of a pipe of fairly high resistance, with the enclosure in which finds gas at high pressure; f) the end of the slot where the gas at the lowest pressure is located, at least one of the surfaces moving in relative movement is conical and the largest section of the conical slot thus obtained is directed towards the side where there is the lowest pressure, this conical slot having dimensions such that, during the relative movement of the parts, the lubricant supplied into this slot is entrained towards the side where the highest pressure prevails; <Desc/Clms Page number 6> g) la fente conique, dont la plus grande section est dirigée vers le côté où règne la pression la plus basse, comporte, au droit de cet- te plus grande section, un réservoir qui est alimenté en lubrifiant. <Desc / Clms Page number 6> g) the conical slot, the largest section of which is directed towards the side where the lower pressure prevails, comprises, in line with this larger section, a reservoir which is supplied with lubricant. 3.- Machine à piston à gaz chaud munie d'un dispositif tel que spécifié sous 1 et 2. en annexe 1 dessin. 3.- Hot gas piston machine fitted with a device as specified under 1 and 2. in appendix 1 drawing.
BE498123D BE498123A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE498123A true BE498123A (en)

Family

ID=140894

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE498123D BE498123A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE498123A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2402613A1 (en) Dry type vacuum pump
FR3066792A1 (en) BEARING LUBRICATION DEVICE
BE498123A (en)
EP0770017B1 (en) Floating seal for high rotational speed propeller shafts with integrated forced oil circulation generator and safety devices
FR3031135B1 (en) AXIAL PISTON RELIEF MACHINE
FR3067057A1 (en) TURBOMACHINE COMPRISING AN OPTIMIZED SPEED RATE SPEAKER
EP3194771B1 (en) Distribution device for a hydraulic machine
EP1229245B1 (en) Exchange device for a closed circuit
EP0152321A1 (en) Device for controlling the opening and closing of the combustion chamber of an internal-combustion engine
FR3090772A1 (en) wet double clutch and its cooling process
EP1946050B1 (en) Liquid meter cylindrical measurement chamber
FR2633710A1 (en) DEVICE FOR SEALING BETWEEN THE MOBILE ARRANGEMENTS OF AN ARTILLERY BRAKE BRAKE
BE535015A (en)
FR3029561A1 (en) PISTON RELIEF MACHINE
BE491895A (en)
BE535014A (en)
FR3134147A1 (en) Improved lubrication device for hybrid aircraft turbomachine
FR3142784A1 (en) Rotating shaft device with integrated cooling and lubrication.
BE469869A (en)
FR3005485A1 (en) IMPROVED INTAKE SYSTEM FOR AXIAL RELIEF MACHINE
FR3104220A1 (en) Telescopic control rod for variable compression ratio engine
FR2687454A1 (en) Device for adjusting an oil supply
BE484523A (en)
BE506622A (en)
FR3085198A1 (en) FLUIDIC CIRCULATION SYSTEM FOR TURBOMACHINE, ASSOCIATED TURBOMACHINE