BE497760A - - Google Patents

Info

Publication number
BE497760A
BE497760A BE497760DA BE497760A BE 497760 A BE497760 A BE 497760A BE 497760D A BE497760D A BE 497760DA BE 497760 A BE497760 A BE 497760A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
iron
cast iron
process according
cast
ferro
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE497760A publication Critical patent/BE497760A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C21METALLURGY OF IRON
    • C21CPROCESSING OF PIG-IRON, e.g. REFINING, MANUFACTURE OF WROUGHT-IRON OR STEEL; TREATMENT IN MOLTEN STATE OF FERROUS ALLOYS
    • C21C1/00Refining of pig-iron; Cast iron
    • C21C1/10Making spheroidal graphite cast-iron

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Refinement Of Pig-Iron, Manufacture Of Cast Iron, And Steel Manufacture Other Than In Revolving Furnaces (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  FONTE A GRAPHITE NODULAIRE ET SON PROCEDE DE FABRICATION. 



   La présente invention concerne une fonte dans laquelle le graphi- te se présente sous forme de nodules ou d'amas nodulaires, ainsi que   son¯¯pro-   cédé de fabrication. 



   Au cours de la graphitisation de la fonte, les lamelles formées, surtout si elles sont de dimensions relativement grandes, diminuent la résis- tance de cette fonte et sa ténacité.. Au contraire, la formation de graphite en nodules permet de remédier à ces inconvénients et d'obtenir par suite une fonte aux propriétés mécaniques particulièrement intéressantes, et l'un des buts de l'invention est de permettre l'obtention d'un procédé de traitement de la fonte favorisant la formation de graphite nodulaire. 



   Les recherches effectuées jusqu'à ce jour n'ont pas permis d'ob- tenir des résultats uniformes et.satisfaisants, par des opérations applica- bles à l'échelle industrielle. La plupart de ces recherches ont été dirigées vers la présence dans la fonte d'au moins un agent agissant comme stabilisa- teur des carbures et favorisant la nucléation ou nodularisation du graphite à partir du liquide. Or des essais ont montré que la précipitation du graphi- te en nodules lisses avait lieu au cours du traitement thermique de la fonte blanche pour la rendre malléable lorsque du soufre est présent sous forme de sulfure de fer, le reste étant sous forme de sulfure de manganèse.

   On est ainsi parvenu à cette conclusion que la formation de nodules devait être pro- voquée par un phénomène physique résidant dans une nucléation à partir d'un germe déterminant la cristallisation du graphite et la réunion des cristaux en sphérolitheso 
La cristallisation du graphite se faisant dans le système hexa- gonal, les germes de nucléation doivent avoir pour ce système de cristallisa- tion une affinité permettant la fixation du graphite.

   Afin d'empêcher au ma- ximum la formation du graphite en longues lamelles, il parait avantageux de retarder la cristallisation des germes de nucléation jusqu'au moment où cette 

 <Desc/Clms Page number 2> 

      fonte a atteint une consistance pâteuse, due notamment à la précipitation de l'austénite, et d'utiliser en conséquence comme germes de nucléation un ou plusieurs éléments qui soient antigraphitisants à haute température, et dont l'action de nucléation intervienne au contraire lors d'un abaissement de la température, au moment   où   le ou les éléments dissous se cristallisent pour former des germes favorisant la fixation du graphite. 



   L'invention est en conséquence matérialisée dans un procédé d'ob- tention d'une fonte à haute résistance et à "effet d'entaille" réduit dans laquelle le graphite se trouve sous forme de nodules ou d'amas nodulaires, caractérisé en ce qu'on incorpore à la fonte à l'état fluide au moins un élé- ment d'addition apte à agir à haute température comme antigraphitisant et à plus basse température comme agent de graphitisation c'est-à-dire comme ger- mes ou centres de cristallisation autour desquels les cristaux hexagonaux de graphite provenant de la décomposition du carbure de fer se rassemblent, cet élément d'addition dérivant de la famille des métalloïdes comprenant le sou- fre, le sélénium et le tellure, ledit élément étant incorporé à la fonte fluide soit   à   l'état pur, soit à l'état de composé naturel ou synthétique,

   soit encore sous la forme d'au moins un corps ou composé apte à donner nais- sance audit élément par combinaison ou décomposition au sein de la masse de fonte fluide. 



   Des résultats particulièrement satisfaisants peuvent être obtenus avec le soufre et le sulfure de ferEn effet, les cristaux de sulfure de fer ou de l'eutectique SFe-+ Fe ne se forment qu'en dessous de 1200 C, c'est-à- dire au moment où la fonte fluide a déjà acquis la consistance pâteuse   empê   chant la formation du graphite en longues lamelles. Le sulfure de fer cristal- lise alors dans le système hexagonal, et forme des germes de nucléation au- tour desquels le graphite vient se rassembler en nodules, le phénomène con- sidéré étant ainsi de nature physique. Dans le cas de la fonte eutectique ou voisine du point eutectique, la fonte fige à environ 1140  Le sulfure de fer n'étant pas soluble dans le fer solide est expulsé et forme les germes solides. 



   Le sulfure de fer formant l'élément d'addition peut se présenter sous une forme synthétique ou naturelle, par exemple sous forme de pyrite. 



  Dans ce dernier cas, les pyrites utilisées renferment également sous forme d'impuretés du sélénium et du tellure. Des recherches ont permis de constater que des résultats particulièrement satisfaisants peuvent être obtenus avec des pyrites grâce précisément à la présence de sélénium et de tellure, le tellure ayant notamment pour effet de permettre l'obtention d'une trempe plus franche du métal. 



   Suivant des particularités de l'invention, l'élément d'addition peut être incorporé aussi bien à une fonte de base hypoeutectique qu'à une fonte hypereutectique, avec des résultats satisfaisants. Cette incorporation peut se faire soit dans l'appareil de fusion lui-même, soit à la sortie de cet appareil, par introduction dans la fonte fluide en cours de déversement dans la poche de coulée ou un récipient analogue, en un ou plusieurs lots afin que la concentration en élément d'addition ne dépasse pas une certaine valeur et dans le métal déjà coulé dans la poche en cours de remplissage, soit encore par dépôt dudit élément, notamment dans le cas de sulfure de fer, à l'intérieur de la poche de coulée en un ou plusieurs lots avant que la fonte fluide n'y soit déversée.

   Dans ce dernier cas, le mélange s'opère alors de lui-même, et on facilite celui-ci en utilisant le sulfure de fer sous la forme de grains ayant, de préférence,une grosseur de   1 à 5   mm. - 
Suivant d'autres particularités de l'invention, cette incorpora- tion de l'élément d'addition peut avoir lieu par inoculation, c'est-à-dire par incorporation graduelle au sein de la masse de fonte, sous la forme d'un courant continu ou non dans le tourbillon à axe sensiblement horizon- tal qui se produit autour du jet de fonte liquide lorsqu'il atteint la nap- pe de fonte en fusion se trouvant déjà dans la poche de coulée. Cette mé- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   thode   peut être utilisée notamment pour   l'addition   de sulfure de fer dans les poches de coulée de grande contenance.

   Le sulfure de fer pénètre alors   intimement   dans cette fonte en fusion pour former autant de germes de nuclé- ationo 
Pour l'obtention d'une fonte nodulaire satisfaisante, le métal ne doit pas renfermer un pourcentage trop important d'hydrogène ou d'oxygène dissous. On ajoute donc avantageusement en même temps que l'élément d'addi- tion formé par le soufre, le sélénium, le tellure ou un composé ou dérivé de ces corps, une substance agissant comme épurant ou comme désoxydant pour assainir la fonte, et de plus capable de neutraliser 1:excès éventuel   drôle-   ment d'addition dans la fonte.

   Cet épurant est constitué, de préférence, par un corps réagissant favorablement avec l'élément d'addition, et est par exem- ple du ferro-manganèse et du ferro-bore introduits par inoculation, du magné- sium, de l'aluminium, du baryum, du calcium, du strontium, du glucinium ou leurs composés déposés à la surface du métal étant donné qu'ils réagissent. plus activement avec l'élément considéré 
Le glucinium (béryllium) constitue notamment un épurant   particu-   lièrement avantageux, car il est très avide d'cxygène, son oxyde réfractaire étant de plus très léger et remontant à la surface du bain en formant une pellicule qui isole le métal en fusion de l'air.

   Le glucinium cristallisant dans le système hexagonal, il est également capable de créer la nucléation du graphite et, de ce fait, peut être ajouté à la fonte grâce à cette'pro- priété parallèle à celle des agents de   nucléation   déjà cités. Etant donnée sa densité très faible, on l'inocule avantageusement au sein du métal liqui- de sous forme d'alliage nickel-glucinium, cuivre-glucinium ou fer-glucinium par exemple,'ayant de préférence une teneur en glucinium comprise entre 5 et 10   %.   



   Une autre caractéristique de l'invention réside dans l'addition à la fonte fluide d'une quantité déterminée d'antimoine, de façon à obtenir par combinaison avec le soufre toujours contenu dans la fonte à l'état d'im- pureté du sulfure d'antimoine agissant comme élément d'additiono 
La proportion d'élément d'addition peut varier entre des limites relativement larges si l'on ajoute conjointement un épurant du type   cônsi-   déré, cette proportion pouvant aller par exemple de 0,01 à 5 % du poids de la fonte, bien que les résultats les meilleurs soient généralement obtenus avec une proportion allant de 0,01 à 0,3 % du poids de la fonte. 



   Suivant d'autres particularités encore de l'invention, on ajoute à la fonte, outre le ou les éléments précédemment mentionnés, du   ferro-silici-   um. Des résultats particulièrement intéressants peuvent être obtenus par ex- emple par une addition à la poche, par inoculation de sulfure de fer, accom- pagné de ferro-maganèse et de ferro-silicium, la fonte formant le métal de base ayant une teneur en silicium telle que la structure des moulages consi- dérés soit blanche sans traitement. 



   L'effet de cette triple addition est de fournir à des moulages d'épaisseur favorable une structure grise après refroidissement et de leur communiquer des propriétés mécaniques avantageuses. Des résultats satisfai- sants peuvent être obtenus par exemple par inoculation de ferro-silicium sous la forme de grains ayant de 1 à 3 mm. de grosseur et renfermant environ 75 % de silicium. 



   L'invention concerne également les fontes banales ou alliées aux- quelles on a incorporé à l'état fluide un ou plusieurs des éléments considé- rés plus haut, et dont la texture enrobe le graphite sous la forme de nodules sphéroïdaux ou d'amas nodulaires, ainsi que les pièces en fonte obtenues par moulage avec incorporation d'un ou de plusieurs des éléments considérés ci- dessus . 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les dessins annexés, donnés à titre d'exemples caractéristiques, montrent la différence-de structure existant entre les fontes ordinaires et celles obtenues par application du procédé, objet de l'invention. 



   La fig. 1 est une représentation micrographique très grossie mon- trant le réseau de distribution du graphite dans une fonte perlitique ordi- naire élaborée dans un cubilot usuel et sans application du présent procède, 
La fig. 2 est une représentation analogue d'une fonte élaborée au cubilot et contenant de petites quantités de nickel,de chrome et de mo- lybdène, cette représentation montrant la mauvaise répartition du graphite en lamelles, ce qui expose cette fonte à un effet d'entaille accentué. 



   La fig. 3 est une représentation analogue faite selon le même grossissement d'une fonte produite par le présent procédé, le graphite étant distribué sous la forme de nodules ou d'amas nodulaires. 



   La figo 4 est une représentation semblable à la fige 3 montrant une fonte également produite par le présent procédé dans laquelle le gra- phite se trouve de même sous la forme de nodules ou d'amas nodulaires. Elle représente le métal de la figo 1 traité par le procédé, objet de l'invention, et provenant de la même coulée sur des éprouvettes identiques.. 



   L'examen de ces figs. permettra de déceler aisément les améliora- tions obtenues dans les propriétés mécaniques de ces fontes par l'application du procédé, objet de l'invention. Celui-ci permet en outre d'obtenir des pièces susceptibles de subir des déformations à chaud età froid, de   s'amélio-   rer par traitement thermique ne rendant pas la pièce ferritique, de devenir malléables par un recuit extrêmement rapide fournissant des pièces de struc- ture entièrement ferritique ou partiellement ferritique et partiellement per- litique, ce qui modifie les qualités de résistance à l'allongement et aux dé- formations de la pièce, et possédant des caractéristiques mécaniques élevées et constantes dans -le temps.

   A condition d'appliquer les règles habituelles de moulage des fontes à haute résistance, l'application de ce procédé donne en outre un métal facile à couler, même pour une faible teneur en carbone. 



   On peut ainsi soumettre une pièce de fonte à un traitement de stabilisation en la chauffant à une température de 425 à 450  C. pendant un laps de temps allant de 3 à 5 heures suivant son épaisseur, puis en la lais- sant refroidir assez lentement pour que la chute horaire de température re- présente environ 30 à 50 C. 



   Un traitement thermique plus rapide permettant d'obtenir des ré- sultats satisfaisants suivant l'application envisagée est obtenu par norma- lisation en chauffant la pièce à une température de 900 C et en maintenant cette température pendant une heure, puis en laissant cette pièce refroidir à l'air calme. 



   On peut également améliorer la résistance mécanique des pièces de fonte obtenues par le procédé suivant l'invention en les soumettant à une trempe et à un revenu, en chauffant ces pièces à'une température de   850 C,   puis en les trempant à l'huile ou à l'air soufflé, et en appliquant un traitement thermique ultérieur consistant en un revenu à 425 ou 450  C pour laisser enfin ces pièces refroidir lentement avec une chute de tempé- rature horaire allant de 30 à 50 C. 



   Pour la mise en oeuvre de ces différents traitements thermiques, autres que le traitement de normalisation et capables d'améliorer les ca- ractéristiques mécaniques des pièces obtenues, on superpose cee pièces et on les chauffe à une température ne dépassant pas   730   à 780 C, c'est-à-dire inférieure à la température de   ramollissement.   Au cours de cette opération, on peut supprimer le bourrage de minerai de fer ou de matière analogue ser- vant à supporter les pièces et utilisé suivant les méthodes antérieures. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Ce recuit des pièces, qui est habituellement de courte durée et'compris de préférence entre 30 minutes et 4 heures suivant la destination des pièces, peut être effectué par exemple dans un four à bain de sel de type ordinaire. 



  Pour une pièce de section circulaire de 30 m/m de diamètre, on peut ainsi obtenir une structure entièrement ferritique par un recuit de   40   minutes à 750 C. 



   Les divers traitements thermiques énoncés ci-dessus peuvent être appliqués indifféremment à toutes les fontes banales ou alliées de   struc-   -bures austénitiques, bainitiques, sorbitiques, martensitiques, perlitiques ou autres. 



   Une pièce renfermant du graphite nodulaire obtenu par le procé- dé, objet de l'invention, est déformable à l'état brut de coulée, elle est d'un usinage aisé et donne des copeaux roulés, elle est capable de prendre un beau poli, elle possède un coefficient de frottement satisfaisant, assure une bonne étanchéité, résiste bien à la chaleur et aux chocs thermiques, est capable de fixer les revêtements électrolytiques, retient bien les masses cé- ramiques et les émaux, et est apte à bien tenir les revêtements métalliques par trempe à chaud. 



   Il va de soi que des modifications de détail peuvent être appor- tées aux divers modes de mise en oeuvre décrits sans pour cela   s'écarter   du cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. la - Procédé d'obtention d'une fonte à haute résistance et à risque de rupture réduit dans laquelle le graphite se trouve sous forme de nodules ou d'amas nodulaires, caractérisé en ce qu'on incorpore au sein de la masse de fonte à l'état fluide au moins un élément d'addition apte à agir à haute température comme antigraphitisant et à plus basse température comme agent de graphitisation c'est-à-dire comme germes ou centres de cristallisation autour desquels les cristaux hexagonaux de graphite provenant de la décomposition du carbure de fer se rassemblent, cet élément d'addition dérivant de la famille des métalloïdes comprenant le soufre, le sélénium, et le tellure, ledit élément étant incorporé à la fonte fluide soit à l'état pur, soit à l'état de composé naturel ou synthétique,

   soit encore sous la forme d'au moins un corps ou composé apte à donner naissance audit élément par combinaison ou par décomposition au sein de la masse de fonte fluide.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  NODULAR GRAPHITE CAST IRON AND ITS MANUFACTURING PROCESS.



   The present invention relates to a cast iron in which the graphite is in the form of nodules or nodular clusters, and to its method of manufacture.



   During the graphitization of the cast iron, the lamellae formed, especially if they are of relatively large dimensions, reduce the strength of this cast iron and its tenacity. On the contrary, the formation of graphite in nodules makes it possible to remedy these drawbacks. and consequently to obtain a cast iron with particularly advantageous mechanical properties, and one of the aims of the invention is to make it possible to obtain a process for treating the cast iron which promotes the formation of nodular graphite.



   The research carried out to date has not made it possible to obtain uniform and satisfactory results by operations applicable on an industrial scale. Most of this research has been directed towards the presence in the cast iron of at least one agent acting as a stabilizer of the carbides and promoting the nucleation or nodularization of graphite from the liquid. However, tests have shown that the precipitation of graphite in smooth nodules takes place during the heat treatment of white iron to make it malleable when sulfur is present in the form of iron sulphide, the remainder being in the form of iron sulphide. manganese.

   We thus came to the conclusion that the formation of nodules had to be caused by a physical phenomenon residing in a nucleation from a germ determining the crystallization of the graphite and the reunion of the crystals in spherolites.
Since the crystallization of the graphite takes place in the hexagonal system, the nucleation seeds must have an affinity for this crystallization system allowing the fixing of the graphite.

   In order to prevent as much as possible the formation of graphite in long lamellae, it appears advantageous to delay the crystallization of the nucleation seeds until the moment when this

 <Desc / Clms Page number 2>

      cast has reached a pasty consistency, due in particular to the precipitation of austenite, and consequently to use as nucleation seeds one or more elements which are antigraphitizing at high temperature, and whose nucleation action occurs on the contrary during a lowering of the temperature, when the dissolved element (s) crystallize to form seeds which promote the fixing of the graphite.



   The invention is therefore embodied in a process for obtaining a high-strength cast iron with reduced "notch effect" in which the graphite is in the form of nodules or nodular clusters, characterized in that that at least one addition element capable of acting at high temperature as an antigraphitiser and at lower temperature as a graphitizing agent, that is to say as germs or crystallization centers around which the hexagonal graphite crystals from the decomposition of iron carbide gather, this addition element deriving from the family of metalloids comprising sulfur, selenium and tellurium, said element being incorporated into the fluid cast iron either in the pure state or in the state of a natural or synthetic compound,

   or again in the form of at least one body or compound capable of giving rise to said element by combination or decomposition within the mass of fluid cast iron.



   Particularly satisfactory results can be obtained with sulfur and iron sulphide In fact, crystals of iron sulphide or the eutectic SFe- + Fe only form below 1200 C, that is to say when the fluid cast iron has already acquired the pasty consistency, preventing the formation of graphite in long strips. The iron sulphide then crystallizes in the hexagonal system, and forms nucleation seeds around which the graphite comes together in nodules, the phenomenon considered being thus of a physical nature. In the case of eutectic melt or close to the eutectic point, the melt freezes at around 1140 The iron sulphide not being soluble in solid iron is expelled and forms the solid seeds.



   The iron sulphide forming the addition element can be present in a synthetic or natural form, for example in the form of pyrite.



  In the latter case, the pyrites used also contain selenium and tellurium in the form of impurities. Research has shown that particularly satisfactory results can be obtained with pyrites precisely thanks to the presence of selenium and tellurium, the tellurium having in particular the effect of allowing a cleaner quenching of the metal to be obtained.



   According to particular features of the invention, the addition element can be incorporated both in a hypoeutectic base iron and in a hypereutectic iron, with satisfactory results. This incorporation can be done either in the melting apparatus itself, or at the outlet of this apparatus, by introduction into the fluid cast iron being poured into the ladle or a similar container, in one or more batches in order that the concentration of addition element does not exceed a certain value and in the metal already poured into the ladle during filling, or by depositing said element, in particular in the case of iron sulphide, inside the ladle in one or more batches before the fluid cast iron is poured into it.

   In the latter case, the mixing then takes place on its own, and this is facilitated by using the iron sulphide in the form of grains preferably having a size of 1 to 5 mm. -
According to other features of the invention, this incorporation of the addition element can take place by inoculation, that is to say by gradual incorporation into the mass of cast iron, in the form of. a continuous current or not in the vortex with a substantially horizontal axis which occurs around the jet of liquid iron when it reaches the sheet of molten iron already in the ladle. This m-

 <Desc / Clms Page number 3>

   This method can be used in particular for the addition of iron sulphide in large capacity ladles.

   The iron sulphide then penetrates intimately into this molten cast iron to form as many nucleation germs
To obtain a satisfactory nodular cast iron, the metal must not contain too high a percentage of hydrogen or dissolved oxygen. Is therefore advantageously added at the same time as the addi- tion element formed by sulfur, selenium, tellurium or a compound or derivative of these bodies, a substance acting as a purifier or as a deoxidizer to clean the cast iron, and more capable of neutralizing 1: possible excessively funny addition in the melt.

   This scrubber is preferably constituted by a body which reacts favorably with the addition element, and is for example ferro-manganese and ferro-boron introduced by inoculation, magnesium, aluminum, barium, calcium, strontium, glucinium or their compounds deposited on the surface of the metal since they react. more actively with the considered element
Glucinium (beryllium) constitutes in particular a particularly advantageous purifier, because it is very greedy for oxygen, its refractory oxide being moreover very light and rising to the surface of the bath, forming a film which isolates the molten metal from the water. 'air.

   Since glucinium crystallizes in the hexagonal system, it is also capable of creating the nucleation of graphite and, therefore, can be added to the cast iron thanks to this property parallel to that of the nucleating agents already mentioned. Given its very low density, it is advantageously inoculated within the liquid metal in the form of a nickel-glucinium, copper-glucinium or iron-glucinium alloy for example, preferably having a glucinium content of between 5 and 10%.



   Another characteristic of the invention lies in the addition to the fluid melt of a determined quantity of antimony, so as to obtain by combination with the sulfur still contained in the melt in the impurity state of the sulphide. antimony acting as an addition element
The proportion of addition element can vary between relatively wide limits if a co-ordinating scrubber is added together, this proportion possibly ranging, for example, from 0.01 to 5% of the weight of the iron, although the best results are generally obtained with a proportion ranging from 0.01 to 0.3% of the weight of the cast iron.



   According to still other features of the invention, ferro-silicon is added to the cast iron, in addition to the element or elements mentioned above. Particularly interesting results can be obtained, for example, by addition to the ladle, by inoculation of iron sulphide, accompanied by ferro-maganese and ferro-silicon, the cast iron forming the base metal having a silicon content. such that the structure of the castings in question is white without treatment.



   The effect of this triple addition is to provide moldings of favorable thickness with a gray structure after cooling and to impart to them advantageous mechanical properties. Satisfactory results can be obtained, for example, by inoculating ferro-silicon in the form of grains having from 1 to 3 mm. in size and containing about 75% silicon.



   The invention also relates to common or alloy cast irons in which one or more of the elements considered above have been incorporated in the fluid state, and the texture of which coats the graphite in the form of spheroidal nodules or nodular clusters. , as well as the cast iron parts obtained by molding with incorporation of one or more of the elements considered above.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The appended drawings, given by way of characteristic examples, show the difference in structure existing between ordinary cast irons and those obtained by application of the process, object of the invention.



   Fig. 1 is a very magnified micrographic representation showing the distribution network of graphite in an ordinary pearlitic cast iron produced in a usual cupola and without application of the present procedure,
Fig. 2 is a similar representation of a cast iron produced with a cupola and containing small quantities of nickel, chromium and molybdenum, this representation showing the poor distribution of the graphite in flakes, which exposes this cast iron to a notch effect accentuated.



   Fig. 3 is a similar representation made at the same magnification of a cast iron produced by the present process, the graphite being distributed in the form of nodules or nodular clusters.



   Figure 4 is a representation similar to Figure 3 showing a cast iron also produced by the present process in which the graphite is also found in the form of nodules or nodular clusters. It represents the metal of Fig. 1 treated by the process, object of the invention, and coming from the same casting on identical specimens.



   Examination of these figs. will make it possible to easily detect the improvements obtained in the mechanical properties of these cast irons by applying the process which is the subject of the invention. This also makes it possible to obtain parts liable to undergo hot and cold deformation, to improve by heat treatment which does not make the part ferritic, to become malleable by extremely rapid annealing, providing structural parts. - fully ferritic or partially ferritic and partially pearlitic ture, which modifies the qualities of resistance to elongation and to deformation of the part, and having high mechanical characteristics which are constant over time.

   Provided that the usual rules for molding high strength cast irons are followed, application of this process further results in a metal which is easy to cast, even at low carbon content.



   It is thus possible to subject a piece of cast iron to a stabilization treatment by heating it to a temperature of 425 to 450 C. for a period of time ranging from 3 to 5 hours depending on its thickness, then allowing it to cool slowly enough to that the hourly drop in temperature represents approximately 30 to 50 C.



   A more rapid heat treatment allowing satisfactory results to be obtained according to the envisaged application is obtained by standardization by heating the part to a temperature of 900 ° C. and maintaining this temperature for one hour, then allowing this part to cool. looking calm.



   The mechanical strength of the castings obtained by the process according to the invention can also be improved by subjecting them to quenching and tempering, by heating these parts to a temperature of 850 ° C., then by quenching them in oil. or with blown air, and applying a subsequent heat treatment consisting of tempering at 425 or 450 C to finally allow these parts to cool slowly with an hourly temperature drop ranging from 30 to 50 C.



   For the implementation of these different heat treatments, other than the standardization treatment and capable of improving the mechanical characteristics of the parts obtained, these parts are superimposed and they are heated to a temperature not exceeding 730 to 780 C, that is to say lower than the softening temperature. In the course of this operation, the plugging of iron ore or the like used to support the parts and used according to the previous methods can be removed.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This annealing of the parts, which is usually of short duration and preferably between 30 minutes and 4 hours depending on the destination of the parts, can be carried out for example in a salt bath furnace of ordinary type.



  For a part with a circular section of 30 m / m in diameter, it is thus possible to obtain an entirely ferritic structure by annealing for 40 minutes at 750 C.



   The various heat treatments stated above can be applied without distinction to all common or alloy castings of austenitic, bainitic, sorbitic, martensitic, pearlitic or other structures.



   A part containing nodular graphite obtained by the process, object of the invention, is deformable in the as-cast state, it is easy to machine and gives rolled shavings, it is capable of taking a good polish. , it has a satisfactory coefficient of friction, ensures a good seal, resists heat and thermal shock well, is capable of fixing electrolytic coatings, retains ceramics and enamels well, and is able to hold hot-dip metal coatings.



   It goes without saying that modifications of detail can be made to the various embodiments described without departing from the scope of the invention.



   CLAIMS. the - Process for obtaining a high strength cast iron with reduced risk of rupture in which the graphite is in the form of nodules or nodular clusters, characterized in that it is incorporated within the mass of cast iron to the fluid state at least one addition element capable of acting at high temperature as an antigraphitizer and at lower temperature as a graphitizing agent, that is to say as seeds or crystallization centers around which the hexagonal crystals of graphite originating from the decomposition of iron carbide come together, this addition element deriving from the family of metalloids comprising sulfur, selenium, and tellurium, said element being incorporated into the fluid cast iron either in the pure state, or in the state of natural or synthetic compound,

   or again in the form of at least one body or compound capable of giving rise to said element by combination or by decomposition within the mass of fluid cast iron.


    

Claims (1)

2. - Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'élément d'addition est incorporé à une fonte de base de nature hypoeutectique ou hypereutectique soit dans l'appareil de fusion, soit à la sortie de cet appareil dans la fonte en cours de déversement dans une poche de coulée ou un récipient analogue. 2. - Method according to claim 1, characterized in that the addition element is incorporated into a base cast of hypoeutectic or hypereutectic nature either in the melting apparatus, or at the outlet of this apparatus in the cast iron. pouring into a ladle or the like. 30 - Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce-que l'élément d'addition est constitué par exemple par du sulfure de fer naturel (par exemple des pyrites) ou synthétique à l'état divisé qu'on introduit dans la fonte fluide en cours de déversement en -un ou plusieurs lots. 30 - Process according to claim 2, characterized in that the addition element is constituted for example by natural iron sulphide (for example pyrites) or synthetic in the divided state which is introduced into the fluid cast iron being spilled in one or more batches. 4. - Procédé suivant la revendication 3, caractérisé eh ce que le sulfure de fer est introduit dans la masse de fonte liquide sous la forme de grains ayant une grosseur mesurant, de préférence, un à cinq millimètres. 4. - A method according to claim 3, characterized eh that the iron sulfide is introduced into the mass of liquid iron in the form of grains having a size measuring, preferably, one to five millimeters. 5. - Procédé suivant les revendications 3 ou 4 spécialement applicable aux poches de coulée à grande capacité, caractérisé en ce que le sulfure de fer est introduit sous la forme d'un courant à débit continu ou discontinu dans le tourbillon à axe sensiblement horizontal qui se produit autour du jet de fonte liquide lorsqu'il atteint la nappe de fonte en fusion qui se <Desc/Clms Page number 6> trouve dans la*'poche de coulée, afin que cette fonte en fusion soit progres- sivement inoculée par le sulfure de fer. 5. - A method according to claims 3 or 4 especially applicable to large capacity ladles, characterized in that the iron sulfide is introduced in the form of a continuous flow or discontinuous flow in the vortex with a substantially horizontal axis which occurs around the stream of liquid iron when it reaches the sheet of molten iron which is <Desc / Clms Page number 6> found in the ladle, so that this molten iron is gradually inoculated with iron sulphide. 6. - Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la proportion de l'élément d'addition incorpore à la fonte peut aller de 0,01 % à 5 % du poids de la fon.te, suivant que ledit élément est ou non neutralisé par un ou plusieurs corps présents dans la fonte, comme le manganèse. 6. - Method according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the proportion of the addition element incorporated in the cast iron can range from 0.01% to 5% of the weight of the fon.te, depending on whether or not said element is neutralized by one or more substances present in the iron, such as manganese. 7. - Procédé suivant la revendication 6, caractérisé en ce que la proportion optimum utile de l'élément d'addition est comprise entre 0,01 et 0,3 % du poids de la fonte. 7. - Method according to claim 6, characterized in that the optimum useful proportion of the addition element is between 0.01 and 0.3% of the weight of the cast iron. 8. - Procédé suivant les revendications 1, 6 et 7 caractérisé en ce qu'on ajoute à la fonte fluide une quantité déterminée d'antimoine, de façon à obtenir par combinaison avec le soufre toujours contenu dans la fonte à l'état d'impureté du sulfure d'antimoine agissant comme élément d'ad- dition. 8. - Method according to claims 1, 6 and 7 characterized in that one adds to the fluid cast iron a determined amount of antimony, so as to obtain by combination with the sulfur still contained in the cast iron in the state of. impurity of antimony sulphide acting as an additive. 9. - Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on ajoute à la masse de fonte liquide, du glucinium apte à constituer l'élément de nodularisation, de préférence sous la forme de nickel-glucinium, suivre- glucinium, ferro-glucinium ou d'un alliage analogue. 9. - Process according to claim 1, characterized in that one adds to the mass of liquid iron, glucinium capable of constituting the nodularization element, preferably in the form of nickel-glucinium, follow- glucinium, ferro- glucinium or a similar alloy. 10. - Procédé suivant l'une quelconque des revendications 3 à 9, caractérisé en ce qu'on incorpore à la fonte fluide, outre le sulfure de fer ou un composé à action équivalente du soufre, du sélénium ou du -tellure, un épurant ou "désoxydant" capable de neutraliser l'excès éventuel de cet élé- ment dans la fonte et d'assainir celle-ci en diminuant la solubilité des gaz dissous dans le métal et en favorisant le dégagement de ceux-ci. 10. - A method according to any one of claims 3 to 9, characterized in that there is incorporated in the fluid cast iron, besides iron sulphide or a compound with equivalent action of sulfur, selenium or -tellure, a purifier or "deoxidizer" capable of neutralizing the possible excess of this element in the cast iron and of cleaning up the latter by reducing the solubility of the gases dissolved in the metal and by promoting the release of the latter. 11. - Procédé suivant la revendication 10, caractérisé en ce que l'épurant est du ferro-manganèse ou du ferro-bore, du magnésium, de'l'alumi- nium, du baryum, du calcium ou du strontium ou leurs composés. 11. - Process according to claim 10, characterized in that the purifier is ferro-manganese or ferro-boron, magnesium, de'l'alumi- nium, barium, calcium or strontium or their compounds. 12. - Procédé suivant la revendication 11 caractérisé en ce que l'incorporation du ferro-manganèse et du ferro-bore en vue d'épurer la fonte est opérée par inoculation c'est-à-dire par incorporation graduelle au sein de la masse de fonte en cours de déversement. 12. - Process according to claim 11 characterized in that the incorporation of ferro-manganese and ferro-boron with a view to purifying the cast iron is carried out by inoculation, that is to say by gradual incorporation into the mass of cast iron being spilled. 13. - Procédé suivant la revendication 11, caractérisé en ce que l'incorporation du magnésium, de l'aluminium, du baryum, du calcium ou du strontium ou de leurs composés est opérée en l'amenant à la surface de la fonte liquide qui se trouve dans la poche de coulée après remplissage de celle-ci à cause de l'affinité de ces corps pour l'élément d'addition. 13. - Process according to claim 11, characterized in that the incorporation of magnesium, aluminum, barium, calcium or strontium or their compounds is carried out by bringing it to the surface of the liquid iron which is in the ladle after filling the latter because of the affinity of these bodies for the addition element. 14. - Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 11, caractérisé en ce qu'on incorpore à la fonte par inoculation et comme spéci- fié dans la revendication 5, outre le ou les éléments précédemment mention- nés, du ferro-silicium, afin que la fonte de moulage obtenue ait une cassu- re grise pour une épaisseur favorable. 14. - Process according to any one of claims 1 to 11, characterized in that the iron is incorporated by inoculation and as specified in claim 5, in addition to the element or elements mentioned above, ferro- silicon, so that the cast iron obtained has a gray break for a favorable thickness. 15. - Procédé suivant la revendication 14, caractérisé en ce que le ferro-silicium est incorporé à la fonte par inoculation sous la forme de grains ayant de 1 à 3 millimètres de grosseur et contenant environ 75 % de silicium. 15. - Method according to claim 14, characterized in that the ferro-silicon is incorporated into the cast iron by inoculation in the form of grains having 1 to 3 millimeters in size and containing about 75% silicon. 16. - Fonte banale ou alliée ayant toute structure ou composition obtenue par n'importe quel mode de fabrication et caractérisée en ce que, grâce à l'incorporation à sa masse fluide d'un ou plusieurs éléments suivant l'une quelconque des revendications 1 à 15, la texture de cette fonte empri- sonne le graphite sous la forme de nodules sphéroïdaux ou d'amas nodulaires. <Desc/Clms Page number 7> 16. - Common or alloy cast iron having any structure or composition obtained by any method of manufacture and characterized in that, thanks to the incorporation into its fluid mass of one or more elements according to any one of claims 1 at 15, the texture of this cast iron traps graphite in the form of spheroidal nodules or nodular clusters. <Desc / Clms Page number 7> 17.- Pièce constituée par de la fonte de moulage suivant la re- vendication 16, caractérisée en ce qu'elle possède une bonne résilience et se prête à des traitements thermiques capables d'améliorer la fonte sans rendre sa structure ferritique, cette pièce se prêtant à de notables défor- mations à froid ou à chaud et possédant des caractéristiques de résistance mécanique élevées. 17.- Part constituted by casting iron according to claim 16, characterized in that it has good resilience and lends itself to heat treatments capable of improving the cast iron without making its structure ferritic, this part becomes lending itself to notable cold or hot deformation and having high mechanical resistance characteristics. 18. - Procédé de traitement thermique d'une pièce en fonte sui- vant la revendication 17, caractérisé en ce qu'on la recuit péndant un temps plus ou moins long selon qu'on veut que la structure de la pièce qu'on ob- tient en définitive soit entièrement ferritique ou partiellement ferriti- que et partiellement perlitique, de façon à modifier les qualités de résis- tance à l'allongement et de déformabilité de cette pièce. 18. - A method of heat treatment of a cast iron part according to claim 17, characterized in that it is annealed for a longer or shorter time depending on whether the structure of the part that is ob - ultimately holds either entirely ferritic or partially ferritic and partially pearlitic, so as to modify the qualities of resistance to elongation and deformability of this part. 19. - Procédé de traitement thermique suivant la revendication 18, caractérisé en ce qu'on soumet la pièce de fonte à un traitement de sta- bilisation en la chauffant à une température de 425 - 450 qu'on maintient pendant 3 à 5 heures suivant son épaisseur, après quoi on la laisse refroi- dir assez lentement pour que la chute horaire de température représente en- viron 30 à 50 . 19. - Heat treatment process according to claim 18, characterized in that the piece of cast iron is subjected to a stabilization treatment by heating it to a temperature of 425 - 450 which is maintained for 3 to 5 hours following its thickness, after which it is allowed to cool slowly enough that the hourly drop in temperature is about 30 to 50. 20. - Procédé de traitement thermique suivant la revendication 18, caractérisé en ce qu'on soumet la pièce de fonte à un traitement de nor- malisation en la chauffant à une température de 900 qu'on maintient pendant une heure, puis en la laissant refroidir à l'air calme. 20. - A heat treatment process according to claim 18, characterized in that the piece of cast iron is subjected to a normalization treatment by heating it to a temperature of 900 which is maintained for one hour, then leaving it. cool in still air. 21. - Procédé de traitement thermique suivant la revendication 18, caractérisé en ce qu'on soumet la pièce de fonte à un traitement de trem- pe et revenu pour la durcir en la chauffant à 8500, puis en la trempant à l'huile ou à l'air soufflé, ensuite en lui appliquant un revenu à 425-450 , enfin en la laissant se refroidir lentement par une chute horaire de tempé- rature de 30 à 50 . 21. - A heat treatment process according to claim 18, characterized in that the piece of cast iron is subjected to a quench treatment and tempered to harden it by heating it to 8500, then by quenching it in oil or with blown air, then applying a tempering to 425-450, finally allowing it to cool slowly by an hourly drop in temperature from 30 to 50. 22 - Procédé de traitement thermique suivant l'une quelconque des revendications 18 à 21,caractérisé en ce que plusieurs pièces de fonte sont supportées directement les unes au-dessus des autres et chauffées à une température maximum de 750-780 c'est-à-dire inférieure à la températu- re de ramollissement sans être supportée par un bourrage de minerai de fer ou matière analogue comme dans les méthodes antérieureso 230 - Procédé suivant la revendication 22, caractérisé en ce que le recuit de courte durée (30 minutes à 4 heures environ) de la pièce de fonte est effectué dans un four à bain de sel de type ordinaire. 22 - A method of heat treatment according to any one of claims 18 to 21, characterized in that several pieces of cast iron are supported directly one above the other and heated to a maximum temperature of 750-780 that is to say - say lower than the softening temperature without being supported by a stuffing of iron ore or similar material as in the previous methods 230 - The method of claim 22, characterized in that the short-term annealing (30 minutes to 4 hours approximately) of the cast iron part is carried out in a salt bath furnace of ordinary type. 24. - Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 15, et 18 à 23, caractérisé en ce qu'il est appliqué à toutes les fontes alliées de structures austénitiques, bainitiques, sorbitiques, martensitiques, perli- tiques ou autres. 24. - Process according to any one of claims 1 to 15, and 18 to 23, characterized in that it is applied to all alloyed cast irons of austenitic, bainitic, sorbitic, martensitic, pearlitic or other structures. 25. - Pièce de fonte obtenue par le procédé suivant l'une quel- conque des revendications 1 à 15 et 18 à 24, caractérisée en ce que grâce à la présence du graphite sous forme nodulaire elle est légèrement déformable à l'état brut de coulée, d'un usinage aisé et donnant des copeaux roulés, apte à prendre un beau poli, possède un bon coefficient de frottement, as- sure une bonne étanchéité, résiste bien à la chaleur et aux chocs thermi- ques, est capable de prendre les revêtements électrolytiques, retient bien les masses céramiques et les émaux et est apte à bien tenir les revêtements métalliques par trempe à chaud. en annexe 1 dessin. 25. - Cast iron part obtained by the process according to any one of claims 1 to 15 and 18 to 24, characterized in that thanks to the presence of graphite in nodular form it is slightly deformable in the raw state of casting, easy to machine and giving rolled shavings, able to take a good polish, has a good coefficient of friction, ensures good sealing, resists heat and thermal shock well, is able to take electrolytic coatings, retains ceramic masses and enamels well and is able to hold metal coatings well by hot soaking. in appendix 1 drawing.
BE497760D BE497760A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE497760A true BE497760A (en)

Family

ID=140637

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE497760D BE497760A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE497760A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2612718C (en) Martensitic stainless steel composition, method for making a mechanical part from said steel and resulting part
CA2066984C (en) Alloy for glass fiber centrifuge
FR2997962A1 (en) INOCULATING ALLOY FOR THICK PIECES IN CAST IRON
FR2660937A1 (en) PROCESS FOR THE TEMPERED COATING OF A CONTINUOUS STEEL STRIP.
CA1139645A (en) Process for the thermal treatment of alloys of aluminum-copper-magnesium-silicon
BE497760A (en)
BE514115A (en)
FR2697766A1 (en) Process for controlling the hardening of a lamellar iron - for components such as camshafts and rolling mill rolls.
BE497885A (en)
CH292144A (en) Manufacturing process of malleable iron.
FR2825376A1 (en) Fabrication of a wear resistant molded article from a molten hyper-eutectic aluminum-silicon alloy containing copper held at a predetermined temperature to regulate the metallurgical structure before casting
CH278655A (en) Process for obtaining a graphitic cast iron part and part obtained by this process.
BE555247A (en)
BE497551A (en)
BE533471A (en)
BE554950A (en)
BE481349A (en)
BE624534A (en)
BE555689A (en)
BE467794A (en)
FR2662706A1 (en) Process for hardening refractory metal sponges
BE529065A (en)
BE388965A (en)
BE516696A (en)
CH103021A (en) High strength light alloy and process for making it.