BE494077A - - Google Patents

Info

Publication number
BE494077A
BE494077A BE494077DA BE494077A BE 494077 A BE494077 A BE 494077A BE 494077D A BE494077D A BE 494077DA BE 494077 A BE494077 A BE 494077A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tool according
bristles
grooves
tool
discs
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE494077A publication Critical patent/BE494077A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A46BRUSHWARE
    • A46DMANUFACTURE OF BRUSHES
    • A46D9/00Machines for finishing brushes
    • A46D9/02Cutting; Trimming

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE D'ARRONDISSAGE DE   L'EXTREMITE   DES SOIES OU CRINS DES BROSSES, ET 
OUTILS POUR LA MISE EN OEUVRE DU PROCEDE.- 
Il est connu que les crins des brosses tranchés par cisaille- ment, dans l'opération de coupage en forme lisse ou effilée, présentent au droit des sections de tranchage des arêtes vives, esquilles ou bavures. 



   Ces défauts s'observent plus particulièrement dans le coupage des brosses à dents montées avec certaines fibres synthétiques très tena- ces comme les mono-crins polyamides. 



   L'attention des stomatologistes et des fabricants avertis a déjà été alertée par les graves inconvénients que présentent, pour les gen- cives, ces.défauts dont l'examen à la loupe souligne toute   1-'importance.   



   Pour y remédier, on a déjà proposé de poncer l'extrémité des crins des brosses à dents au moyen d'une poudre abrasive, portée par un tampon animé d'un mouvement rapide de rotation. Cette opération est dé- licate et coûteuse, car elle exige, non seulement d'effectuer avec pré- caution l'opération de ponçage pour éviter de détériorer les crins, mais aussi de nettoyer à fond et complètement chaque brosse après ponçage des soies, pour éliminer toute trace d'abrasif. Le tampon utilisé doit être constitué spéicialement pour que ses disques, pénétrant entre les crins que   l'on   doit arrondir, frottent latéralement contre les extrémités de ces crins; ils s'usent donc rapidement et peuvent produire un échauffe- ment local, particulièrement néfaste dans le cas des mono-crins polyami- des à point de fusion relativement bas.

   En outre, il arrive fréquemment que des grains d'abrasif s'incrustent dans l'extrémité des crins de la brosse, ce qui est fort nuisible pour la conservation de l'émail des dents. 



   On a également proposé de fondre les extrémités des mono-crins polyamides pour former sur chacun d'eux une petite boule, mais celle-ci se détache très facilement en laissant, à nouveau, une section déchique- tée ou anguleuse qui présente les mêmes inconvénients que la section pri- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   mitive o   
Le but de la présente invention est de fournir un procédé et un outillage pour arrondir mécaniquement l'extrémité des crins ou soies de brosses de type quelconque, procédé qui ne présente pas les inconvé-   nients   rappelés ci-dessus, et qui permet de façonner l'extrémité de cha- que crin de telle façon que ceux-ci se terminent par une forme mousse, sensiblement hémisphérique ou parabololdale, en partant de la forme cy- lindrique des crins sectionnés soit normalement, soit en biais. 



   Le procédé, selon l'invention, consiste à soumettre l'extré- mité de chaque crin de la brosse à l'action d'une fraise à profil con- cave tournant rapidement. De préférence, le fraisage s'effectuera simul- tanément sur tous les crins, ce qui peut être obtenu en accolant et en montant sur un même axe un grand nombre de fraises élémentaires,   1-'outil   ainsi formé présentant un contour apparent reproduisant celui du profil longitudinal de la coupe de la brosse, considérée dans sa silhouette d'en- semble. 



   Avantageusement, en cours de travail chaque crin sera guidé de manière que son axe soit maintenu dans le plan médian de la surface concave engendrée par   l'arête   coupante devant façonner son extrémité, arête qui reproduit le contour de la forme hémisphérique à donner à l'ex- trémité du crin. 



   Dans une première forme de réalisation de l'outil, ce gui- dage est assuré par les parois latérales de sillons à flancs inclinés, très rapprochés, creusés à la périphérie   de .l'outil   dans des plans per- pendiculaires à l'axe de rotation, et dont les fonds arrondis donnent naissance, par leurs intersections avec des rainures axiales ou   hélicoi-   dales plus profondes, aux arêtes de coupe. 



   Dans une deuxième forme de réalisation,l'outil est constitué par un empilage de deux séries de disques, ceux de la première série ou disques de coupe ayant une épaisseur un peu supérieure au diamètre des crins et présentant à leur périphérie des gorges ayant même courbure que la partie hémisphérique à réaliser, et des encoches donnant naissance aux arêtes de coupe; ceux de la deuxième série plus minces et faisant saillie à la périphérie des premiers, constituant des guides maintenant les crins en face des disques de coupe. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, don- né à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'inven- tion peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu., partie de ladite invention. 



   La fig. 1 est une élévation d'un premier mode de réalisation de l'outil conforme à l'invention. 



   La fig. 2 montre en regard de l'outil précédent, le profil longitudinal de la coupe de la brosse à terminer avec cet outil. 



   La fig. 3 est une vue en bout correspondant à la fig. 1. 



   La fig.   4   montre, à plus grande échelle, une fraction de la coupe longitudinale de l'outil par un plan axial passant par la ligne IV-IV de la fig.   3.   



   La fig. 5 montre en perspective l'aspect des sillons d'un outil soupe par un plan longitudinal passant par la ligne V-V de la fi- gure 3. 



   La fig. 6 montre la manière de travailler de l'outil repré- senté sur les figures 1 et 3. 



   La fig. 7 montre à grande échelle l'extrémité sectionnée d'un mono-crin polyamide, telle qu'on la rencontre fréquemment. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figo 8 montre l'extrémité du même crin après la première opération de fraisage. 



   La fige 9 représente l'extrémité d'un crin arrondi selon l'in- vention. 



   Les fig. 10 et 11 sont respectivement une élévation d'un deu- xième mode de réalisation de l'outil et la brosse à terminer avec cet ou- til. 



   La fig. 12 montre la disposition relative des disques de cou- pe et de guidage de l'outil représenté sur la figure 10 
La figo 13 est une vue de profil   d'un   disque fraiseur. 



   La fig. 14 est une vue de profil d'un disque peigneur ou de guidage. 



   La figo 15 est une coupe axiale partielle à grande échelle de l'outil représenté sur les figo 10 et 12. 



   Dans le mode de réalisation représenté sur les figures 1 et 3, l'outil rotatif ou fraise est constitué par un solide de révolution 1 en acier dur,dont le contour apparent 2 reproduit le profil longitudi- nal 3 de la brosse 4 à   terminero   Sur la fig. 1 l'outil en forme de ton- neau est destiné à terminer une brosse à coupe lisse représentée en re- gard sur la figo 2. Ce solide de révolution 1 est percé, axialement, d'un trou 5 pour le passage d'un axe d'entraînement. 



   A la périphérie extérieure, la surface de cet outil est creu- sée de fins sillons 6 équidistants enroulés chacun suivant un cercle per- pendiculaire à l'axe de la surface de révolution. Ces sillons, qui sont représentés à plus grande échelle sur la figure 4, ont à leur périphérie une largeur un peu supérieure au diamètre des crins à arrondir (environ une fois 1/2 à deux fois ce diamètre) et ils sont limités par deux parois 7 inclinées l'une sur l'autre, raccordées au fond des sillons par une surface concave 8 à l'image du profil à donner à l'extrémité de chaque crin. Ces sillons dont la profondeur est d'environ une à deux fois le diamètre des crins existent sur une longueur L de l'outil au moins égale à la longueur 1 de la garniture de la brosse. 



   Les arêtes coupantes des fraises élémentaires correspondant à chacun des sillons 6 sont obtenues en taillant, dans le solide de ré- volution ainsi préparé, des rainures 9 à faces radiales qui peuvent être orientées parallèlement à l'axe de rotation, ou être légèrement inclinées sur celui-ci, et enroulées suivant des hélices à pas allongé. Ces rai- nures sont plus profondes que les sillons 6, de sorte que l'outil présen- te des arêtes coupantes, en forme de dents, ayant le profil représenté sur les figures 4 et 5. Toutefois, le   détalonnage   des surfaces périphéri- ques des fraises élémentaires n'est pas nécessaire, étant donné la flexi- bilité de la matière traitée. 



   L'outil.étant trempé, on affûte soigneusement à la meule les arêtes tranchantes formées par l'intersection des sillons 6 et des rainu- res   9.'   Après cet affûtage qui rend coupants tous les points du contour des sillons, les sommets des dents ou fines cloisons de séparation des sillons sont adoucis comme montré en 7a, au moyen d'une pierre à grain fin ou de tout autre procédé. Cette dernière opération, dont l'importan- ce apparaîtra plus loin, épointe lesdits sommets 7a des dents (voir figu- re 5), tout en conservant leur tranchant aux arêtes concaves 8a situées au fond des sillons. 



   Ainsi préparé, l'ensemble des fraises élémentaires formé par l'outil est monté sur un axe tournant à plusieurs milliers de tours par minute, et les brosses sont présentées à son action soit manuellement, soit au moyen d'un dispositif porte-ouvrage, par exemple du type décrit dans le brevet français 827.521 au nom de la demanderesse. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le fonctionnement est le suivant : 
L'outil 1 étant mis en rotation dans le sens de la flèche F de la figure   6,   la brosse est pressée sensiblement normalement contre sa surface, ainsi qu'on l'a représenté sur cette figure, soit à la main, soit par un mécanisme quelconque comportant, de préférence, une pince porte-ouvrage, laissant aux crins une certaine flexibilité. Les crins s'engagent individuellement dans les sillons parallèles 6 et ils sont guidés par les cloisons séparant les divers sillons agissant à la manière d'un peigne pour maintenir les crins en regard des arêtes tranchantes concaves. 



   Les crins 10, qui, après coupe, présentent le plus souvent des bavures 10a (figure 7) sont soumis à l'action des seules arêtes tranchantes qui subsistent au fond des sillons, et si ces crins étaient parfaitement rigides leurs extrémités seraient arrondies dans le plan passant par   1?axe   de rotation de l'outil; mais par suite de la flexibi- lité des crins et de la vitesse de rotation élevée, l'action des arêtes coupantes de profil concave se fait sentir également sur le bord fron- tal supérieur de l'extrémité cylindrique des crins. En quelques instants l'extrémité anguleuse de chaque crin 10 est arrondie en lOb sur la moi- tié environ de sa périphérie, ainsi qu'on le voit sur la figure 8.

   Si   1-'on   opère en deux temps suivant des directions opposées, soit au moyen d'un outil tournant alternativement dans un sens et dans l'autre, soit au moyen de deux outils identiques tournant en sens inverse, auxquels on présente successivement la brosse, on obtient un arrondissage en forme mousse de l'extrémité des crins. Ceux-ci semblent avoir été tournés sui- vant leurs axes, l'arrondi lOb (figure 9) obtenu au cours de la deuxième opération de fraisage complétant le profil obtenu au cours de la première opération. 



   Il y a lieu de noter que les sommets 7a des arêtes de coupe ayant été arrondis comme il a été dit ci-dessus, ces sommets ne peuvent endommager les crins en creusant à leur surface des stries ou des rayures. 



  En effet, si au cours de la rotation de l'outil, un sommet 7a vient au contact d'un crin, ce dernier fléchit davantage jusqu'à ce que son extré- mité passe par-dessus   l'arête   correspondante pour s'engager dans l'un ou l'autre des sillons adjacents, dans lequel il sera guidé pendant la fin de l'opération. Il y a lieu de noter également que par suite de la bonne conductibilité et de la masse relativement importante du métal constituant l'outil et de la rotation rapide qui assure son bon refroidissement, l'échauffement de l'extrémité des crins n'est pas à craindre et qu'il ne peut en résulter aucun endommagement de ceux-ci lorsqu'on utilise des mo- no-crins polyamides. En outre l'absence de tout abrasif élimine toute chance d'incrustation de cette matière dans l'extrémité des crins. 



   L'outil mono-bloc à arrondir qui vient d'être décrit donne pleine satisfaction pour le traitement des brosses qui présentent soit un profil de coupe rectiligne, soit un profil de coupe courbe ou faiblement pente par rapport à la surface d'implantation des crins sur la monture. 



   'Dans le cas des brosses à profil de coupe très sinueux, ou fortement pente en certains points par rapport à la surface d'implanta- tion, le guidage de l'extrémité des crins par les cloisons séparant les sillons 6 n'est plus suffisant. Dans les parties du profil très inclinées sur la surface   d'implantation,   la pression d'application de la brosse con- tre l'outil chasse les crins latéralement en dehors des sillons de guida- ge, le travail de l'outil est mauvais dans ces parties à forte pente. 



  Dans ce cas, il est nécessaire, pour obtenir un bon résultat, d'utiliser un outil procurant un meilleur guidage des crins. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans son deuxième mode de réalisation,l'outil est -formé'par deux flasques 11 et 12 entre lesquels sont maintenus des disques minces de diamètre différents qui peuvent être classés en deux catégories ayant chacune un rôle bien défini, à sa.voir : 
1 ) Les disques fraiseurs 13 (fig. 12, 13 et 15) dont l'épais- seur est un peu supérieure au diamètre des crins (une fois un quart envi- ron). Ce sont de véritables fraises élémentaires dont la périphérie cy- lindrique est creusée suivant le milieu de l'épaisseur d'une gorge 14 à fond curviligne et à flancs beaucoup plus courts que ceux des sillons de l'outil mono-bloc (fige 15). Le pourtour de ces disques fraiseurs est taillé d'une série d'encoches radiales 15 qui forment les dents de la fraise et rendent celle-ci coupante. 



   2 ) Des disques peugneurs 16 (fig. 12, 14 et 15) très minces à bords effilés et polis qui ne présentent aucune denture sur leur périphé- rieo 
Tous les disques dont il vient d'être question sont empilés sur un axe d'entraînement commun en alternant régulièrement un disque fraiseur, un disque peigneur et ainsi de   suite ...   



   Les diamètres des disques sont déterminés de façon que la li- gne enveloppe des fonds des gorges 14 des disques fraiseurs, empilés avec les disques peigneurs, corresponde au profil de la coupe sinueuse de la brosse 17 à obtenir (fig.   Il).   



   Les diamètres des disques peigneurs sont déduits des diamè- tres des disques fraiseurs de telle sorte qu'ils émergent de ceux-ci d'une quantité minimum h (fig. 15) égale à quatre à cinq fois le diamè- tre des crins à traiter. 



   Grâce à cette disposition de disques fraiseurs de diamètres variables maintenus sur un axe d'entraînement entre deux disques peigneurs, on peut aisément reproduire le profil d'une brosse quelconque en créant, à la surface périphérique de l'outil, des couloirs annulaires étroits de guidage, aux parois latérales lisses, qui maintiennent positivement les crins en face des arêtes coupantes des disques fraiseurs quelle que soit la pente du profil à réaliser. 



   Les disques peuvent être facilement découpés dans des tôles d'acier dur, trempés et rectifiés après usage de leur périphérie, aucun repérage de leur position mutuelle n'étant nécessaire, ils peuvent être simplement serrés entre les deux flasques 11 et 12o 
Avec l'outil à disques qui vient d'être décrit, comme avec l'outil mono-bloc, l'arrondissage des extrémités des crins sera effectué en deux temps, soit en faisant tourner le même outil alternativement dans les deux sens, soit, de préférence, en utilisant deux outils identi- ques tournant dans des sens opposés et en présentant la brosse successi- vement à l'action de l'un et de l'autre de ces outils. 



   Il va de soi que l'on peut apporter des modifications au pro- cédé qui vient d'être décrit, notamment par substitution de moyens tech- niques équivalents, sans sortir pour cela du cadre de la présente inven- tion. 



   En particulier, on pourrait donner à la périphérie des dis- ques peigneurs une forme dissymétrique, ou une inclinaison variable le long de la circonférence permettant de rejeter avec certitude les extrémités des crins dans les couloirs annulaires de   guidageb   De même dans le cas de l'outil mono-bloc, il n'est pas exclu de donner aux flancs des sillons des inclinaisons différentes permettant de mieux maintenir les extrémités des crins lorsque la pente du profil de la brosse n'est pas 'trop élevée. 



   Il va de soi également que le procédé selon   l'invention   s'ap- plique aux brosses en général et que son application aux brosses à dents 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 qui a été indiquée dans le présent mémoire ne doit pas être considérée dans un sens limitatif. 



   REVENDICATIONS. l.- Procédé pour arrondir mécaniquement l'extrémité des crins ou soies des brosses, caractérisé en ce que l'on soumet l'extrémité de ces crins à l'action d'une fraise à profil concave tournant rapidement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR ROUNDING THE ENDS OF THE BRUSHES OR HAIRS, AND
TOOLS FOR THE IMPLEMENTATION OF THE PROCESS.
It is known that the bristles of the brushes cut by shearing, in the operation of cutting in smooth or tapered shape, present in line with the cutting sections sharp edges, chips or burrs.



   These defects are more particularly observed in the cutting of toothbrushes fitted with certain very tough synthetic fibers such as polyamide mono-bristles.



   The attention of stomatologists and informed manufacturers has already been alerted to the serious drawbacks which these defects present for genetics, the importance of which on examination under a magnifying glass underlines.



   To remedy this, it has already been proposed to sand the end of the bristles of the toothbrushes by means of an abrasive powder carried by a pad driven by a rapid rotational movement. This operation is delicate and expensive, because it requires not only to carry out the sanding operation with care to avoid damaging the bristles, but also to thoroughly and completely clean each brush after sanding the bristles, to remove all traces of abrasive. The pad used must be made up specifically so that its discs, penetrating between the horsehair which must be rounded, rub laterally against the ends of these horsehair; they therefore wear out quickly and can produce local heating, which is particularly harmful in the case of polyamide mono-bristles with a relatively low melting point.

   In addition, it frequently happens that abrasive grains become encrusted in the end of the bristles of the brush, which is very harmful for the preservation of the enamel of the teeth.



   It has also been proposed to melt the ends of the polyamide mono-bristles in order to form a small ball on each of them, but this is very easily detached, again leaving a jagged or angular section which has the same drawbacks. that the section pri-

 <Desc / Clms Page number 2>

   mitive o
The object of the present invention is to provide a method and a tool for mechanically rounding the end of the bristles or bristles of brushes of any type, a method which does not have the drawbacks mentioned above, and which makes it possible to shape the brushes. The end of each horsehair in such a way that these terminate in a blunt, substantially hemispherical or paraboloidal shape, starting from the cylindrical shape of the horsehair sectioned either normally or at an angle.



   The method according to the invention consists in subjecting the end of each bristle of the brush to the action of a cutter with a concave profile rotating rapidly. Preferably, the milling will be carried out simultaneously on all the bristles, which can be obtained by joining and mounting on the same axis a large number of elementary cutters, the tool thus formed having an apparent contour reproducing that of the longitudinal profile of the section of the brush, considered in its overall silhouette.



   Advantageously, during work each horsehair will be guided so that its axis is maintained in the median plane of the concave surface generated by the cutting edge having to shape its end, which edge reproduces the contour of the hemispherical shape to be given to the end of the horsehair.



   In a first embodiment of the tool, this guidance is provided by the side walls of grooves with inclined sides, very close together, hollowed out at the periphery of the tool in planes perpendicular to the axis of the tool. rotation, and whose rounded ends give rise, by their intersections with deeper axial or helical grooves, to the cutting edges.



   In a second embodiment, the tool consists of a stack of two series of discs, those of the first series or cutting discs having a thickness a little greater than the diameter of the horsehair and having grooves at their periphery having the same curvature. that the hemispherical part to be produced, and notches giving rise to the cutting edges; those of the second series thinner and projecting at the periphery of the first, constituting guides holding the hair in front of the cutting discs.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing, of course. , part of said invention.



   Fig. 1 is an elevation of a first embodiment of the tool according to the invention.



   Fig. 2 shows opposite the previous tool, the longitudinal profile of the section of the brush to be completed with this tool.



   Fig. 3 is an end view corresponding to FIG. 1.



   Fig. 4 shows, on a larger scale, a fraction of the longitudinal section of the tool by an axial plane passing through the line IV-IV of FIG. 3.



   Fig. 5 shows in perspective the appearance of the grooves of a smoothed tool on a longitudinal plane passing through the line V-V of FIG. 3.



   Fig. 6 shows the working method of the tool shown in figures 1 and 3.



   Fig. 7 shows on a large scale the severed end of a polyamide mono-horsehair, such as is frequently encountered.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figo 8 shows the end of the same horsehair after the first milling operation.



   Fig 9 represents the end of a rounded horsehair according to the invention.



   Figs. 10 and 11 are respectively an elevation of a second embodiment of the tool and the brush to be terminated with this tool.



   Fig. 12 shows the relative arrangement of the cutting and guide discs of the tool shown in FIG. 10
Figo 13 is a side view of a milling disc.



   Fig. 14 is a side view of a combing or guide disc.



   Figo 15 is a partial axial section on a large scale of the tool shown in Figs 10 and 12.



   In the embodiment shown in Figures 1 and 3, the rotary tool or milling cutter consists of a solid of revolution 1 made of hard steel, the apparent contour 2 of which reproduces the longitudinal profile 3 of the brush 4 to be terminated. fig. 1 the barrel-shaped tool is intended to complete a smooth-cut brush shown in regard to FIG. 2. This solid of revolution 1 is drilled, axially, with a hole 5 for the passage of a drive axis.



   At the outer periphery, the surface of this tool is hollowed out of fine equidistant grooves 6 each wound in a circle perpendicular to the axis of the surface of revolution. These furrows, which are shown on a larger scale in Figure 4, have at their periphery a width a little greater than the diameter of the hair to be rounded (approximately once 1/2 to twice this diameter) and they are limited by two walls. 7 inclined one on the other, connected to the bottom of the grooves by a concave surface 8 like the profile to be given to the end of each horsehair. These furrows, the depth of which is about one to two times the diameter of the bristles, exist over a length L of the tool at least equal to the length 1 of the lining of the brush.



   The cutting edges of the elementary cutters corresponding to each of the grooves 6 are obtained by cutting, in the revolution solid thus prepared, grooves 9 with radial faces which can be oriented parallel to the axis of rotation, or be slightly inclined on this one, and wound according to elongated pitch propellers. These grooves are deeper than the grooves 6, so that the tool has cutting edges, in the form of teeth, having the profile shown in Figures 4 and 5. However, the relief of the peripheral surfaces elementary burs is not necessary, given the flexibility of the material processed.



   With the tool hardened, the sharp edges formed by the intersection of the grooves 6 and the grooves 9 are carefully grinded. After this sharpening, which makes all the points of the contour of the grooves cut, the tops of the teeth or fine partitions separating the grooves are softened as shown in 7a, by means of a fine-grained stone or any other process. This last operation, the importance of which will appear later, cuts off said peaks 7a of the teeth (see FIG. 5), while retaining their sharpness at the concave edges 8a located at the bottom of the furrows.



   Thus prepared, the set of elementary cutters formed by the tool is mounted on an axis rotating at several thousand revolutions per minute, and the brushes are presented to its action either manually or by means of a work-holder device, for example of the type described in French patent 827,521 in the name of the applicant.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The operation is as follows:
The tool 1 being rotated in the direction of arrow F in Figure 6, the brush is pressed substantially normally against its surface, as shown in this figure, either by hand or by a Any mechanism comprising, preferably, a work clamp, leaving the horsehair a certain flexibility. The bristles engage individually in the parallel grooves 6 and they are guided by the partitions separating the various grooves acting in the manner of a comb to keep the bristles facing the concave cutting edges.



   The bristles 10, which, after cutting, most often have burrs 10a (figure 7) are subjected to the action of the only cutting edges which remain at the bottom of the furrows, and if these bristles were perfectly rigid their ends would be rounded in the plane passing through the axis of rotation of the tool; but due to the flexibility of the bristles and the high rotational speed, the action of the cutting edges of concave profile is also felt on the upper front edge of the cylindrical end of the bristles. In a few moments the angular end of each horsehair 10 is rounded at 10b over about half of its periphery, as can be seen in figure 8.

   If one operates in two stages in opposite directions, either by means of a tool rotating alternately in one direction and the other, or by means of two identical tools rotating in the opposite direction, to which the brush is presented successively. , one obtains a rounding in foam form of the end of the horsehair. These appear to have been rotated along their axes, the rounding 10b (FIG. 9) obtained during the second milling operation completing the profile obtained during the first operation.



   It should be noted that the peaks 7a of the cutting edges having been rounded as has been said above, these peaks cannot damage the horsehair by digging ridges or scratches on their surface.



  In fact, if during the rotation of the tool, a vertex 7a comes into contact with a horsehair, the latter flexes more until its end passes over the corresponding edge to engage. in one or the other of the adjacent furrows, in which it will be guided during the end of the operation. It should also be noted that due to the good conductivity and the relatively large mass of the metal constituting the tool and the rapid rotation which ensures its good cooling, the heating of the end of the bristles is not to be feared and that no damage to them can result when using polyamide monohulls. In addition, the absence of any abrasive eliminates any chance of this material encrustation in the end of the horsehair.



   The mono-block rounding tool which has just been described gives full satisfaction for the treatment of brushes which have either a rectilinear cutting profile or a curved or slightly sloping cutting profile with respect to the implantation surface of the bristles. on the frame.



   'In the case of brushes with a very sinuous cutting profile, or steeply sloping at certain points relative to the implantation surface, the guiding of the end of the bristles by the partitions separating the grooves 6 is no longer sufficient . In parts of the profile that are very inclined on the implantation surface, the application pressure of the brush against the tool drives the bristles laterally out of the guide furrows, the work of the tool is poor in these parts with a steep slope.



  In this case, it is necessary, to obtain a good result, to use a tool providing better guidance of the bristles.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In its second embodiment, the tool is -formé'par two flanges 11 and 12 between which are held thin discs of different diameters which can be classified into two categories each having a well-defined role, to sa.see:
1) The milling disks 13 (fig. 12, 13 and 15), the thickness of which is a little greater than the diameter of the bristles (once about a quarter). These are real elementary cutters, the cylindrical periphery of which is hollowed out along the middle of the thickness of a groove 14 with a curvilinear bottom and flanks much shorter than those of the grooves of the mono-block tool (fig 15) . The periphery of these milling discs is cut with a series of radial notches 15 which form the teeth of the milling cutter and make the latter sharp.



   2) Very thin populating discs 16 (fig. 12, 14 and 15) with tapered and polished edges which have no teeth on their periphery.
All the discs just mentioned are stacked on a common drive shaft by regularly alternating a milling disc, a combing disc and so on ...



   The diameters of the discs are determined so that the line enveloping the bottoms of the grooves 14 of the milling discs, stacked with the combing discs, corresponds to the profile of the sinuous section of the brush 17 to be obtained (FIG. II).



   The diameters of the combing discs are deduced from the diameters of the milling discs so that they emerge from them by a minimum quantity h (fig. 15) equal to four to five times the diameter of the horsehair to be treated. .



   Thanks to this arrangement of milling discs of variable diameters held on a drive axis between two combing discs, the profile of any brush can easily be reproduced by creating, on the peripheral surface of the tool, narrow annular corridors of guide, with smooth side walls, which positively hold the horsehair in front of the cutting edges of the milling discs whatever the slope of the profile to be produced.



   The discs can be easily cut from hard steel sheets, hardened and rectified after use of their periphery, no marking of their mutual position being necessary, they can be simply clamped between the two flanges 11 and 12o
With the disc tool which has just been described, as with the mono-block tool, the rounding of the ends of the bristles will be carried out in two stages, either by rotating the same tool alternately in both directions, or, preferably, by using two identical tools rotating in opposite directions and by presenting the brush successively to the action of one and the other of these tools.



   It goes without saying that modifications can be made to the process which has just been described, in particular by substituting equivalent technical means, without going beyond the scope of the present invention.



   In particular, the periphery of the combing discs could be given an asymmetrical shape, or a variable inclination along the circumference making it possible to reject with certainty the ends of the hair in the annular guide passages. mono-block tool, it is not excluded to give the sides of the furrows different inclinations making it possible to better maintain the ends of the bristles when the slope of the profile of the brush is not too high.



   It also goes without saying that the method according to the invention is applicable to brushes in general and that its application to toothbrushes

 <Desc / Clms Page number 6>

 which has been indicated herein should not be construed in a limiting sense.



   CLAIMS. l.- Method for mechanically rounding the end of the bristles or bristles of the brushes, characterized in that the end of these bristles is subjected to the action of a cutter with a rapidly rotating concave profile.


    

Claims (1)

2. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on opère simultanément sur tous les crins de la brosse au moyen d'un outil formé par juxtaposition et assemblage sur un même arbre d'un certain nom- bre de fraises élémentaires, dont l'ensemble reproduit le profil longitu- dinal de la coupe de la brosse. 2. - Method according to claim 1, characterized in that one operates simultaneously on all the bristles of the brush by means of a tool formed by juxtaposition and assembly on the same shaft of a certain number of elementary cutters, the whole of which reproduces the longitudinal profile of the section of the brush. 3. - Procédé selon la revendication 2, caractérisé en ce qu'on guide les extrémités des crins vers les arêtes coupantes des fraises au moyen de cloisons radiales formant peigne, disposées entre les fraises élémentaires. 3. - Method according to claim 2, characterized in that the ends of the bristles are guided towards the cutting edges of the cutters by means of radial partitions forming a comb, arranged between the elementary cutters. 4.- Procédé selon les revendications 1 ou 2, caractérisé en ce qu'on met à profit la flexibilité des crins pour compléter l'action du profil concave de la fraise dans un plan axial, par un arrondissage des bords frontaux de la surface cylindrique de l'extrémité des crins. 4.- Method according to claims 1 or 2, characterized in that takes advantage of the flexibility of the bristles to complete the action of the concave profile of the cutter in an axial plane, by rounding the front edges of the cylindrical surface from the end of the horsehair. 5. - Procédé selon la revendication 4, caractérisé en ce qu'on opère en deux temps suivant des directions opposées soit en faisant tourner la fraise d'abord dans un sens, puis dans le sens contraire, soit en présentant la brosse successivement à l'action de deux fraises iden- tiques tournant dans des sens opposés. 5. - Method according to claim 4, characterized in that one operates in two stages in opposite directions either by rotating the cutter first in one direction, then in the opposite direction, or by presenting the brush successively to the action of two identical cutters turning in opposite directions. 6. - Outil rotatif pour l'arrondissage mécanique des extré- mités des crins d'une brosse., caractérisé en ce qu'il présente, à sa pé- riphérie, un certain nombre d'arêtes coupantes concaves à l'image du pro- fil que l'on désire donner à l'extrémité de chaque crin. 6. - Rotary tool for the mechanical rounding of the ends of the bristles of a brush., Characterized in that it presents, at its periphery, a certain number of concave cutting edges like the pro - wire that you want to give at the end of each hair. 7.- Outil selon la revendication 6, caractérisé en ce qu'il , est mono-bloc et son contour apparent est celui du profil longitudinal de la coupe de la brosse à terminer. 7.- Tool according to claim 6, characterized in that it is monoblock and its apparent contour is that of the longitudinal profile of the section of the brush to be completed. 8. - Outil selon la revendication 7, caractérisé en ce qu'à sa périphérie sont creusés des sillons rapprochés et équidistants enrou- lés suivant des cercles successifs de la surface de révolution. 8. - Tool according to claim 7, characterized in that at its periphery are hollowed close and equidistant furrows wound up in successive circles of the surface of revolution. 9. - Outil selon les revendications 7 et 8, caractérisé en ce que des rainures plus profondes que les sillons sont taillées dans la surface de l'outil dans une direction parallèle à son axe ou légèrement inclinée sur celui-ci pour constituer des rainures hélicoidales à pas allongé. 9. - Tool according to claims 7 and 8, characterized in that grooves deeper than the grooves are cut in the surface of the tool in a direction parallel to its axis or slightly inclined thereon to constitute helical grooves with extended stride. 10. - Outil selon la revendication 9, caractérisé en ce que les arêtes de coupe formées par l'intersection des sillons et des rainures sont adoucies vers les sommets des cloisons ou dents séparant les diverses fraises élémentaires et la partie concave de ces arêtes est affûtée avec soin. 10. - Tool according to claim 9, characterized in that the cutting edges formed by the intersection of the grooves and the grooves are softened towards the tops of the partitions or teeth separating the various elementary cutters and the concave part of these edges is sharpened. with care. Il.- Outil selon la revendication 8, caractérisé en ce que la largeur des sillons est un peu supérieure au diamètre des crins à ar- rondir. II.- Tool according to claim 8, characterized in that the width of the grooves is a little greater than the diameter of the horsehair to be rounded. 12.- Outil selon la revendication 11, caractérisé en ce que la largeur maximum des sillons est d'environ une fois et demie à deux fois le diamètre des crins. 12.- Tool according to claim 11, characterized in that the maximum width of the grooves is about one and a half to two times the diameter of the bristles. 13. - Outil selon l'une quelconque des revendications 8 à 12, <Desc/Clms Page number 7> caractérisé en ce que le profil des sillons est constitué par un arc de cercle raccordant deux droites formant entre elles un angle aigu. 13. - Tool according to any one of claims 8 to 12, <Desc / Clms Page number 7> characterized in that the profile of the grooves is formed by an arc of a circle connecting two straight lines forming an acute angle between them. 14.- Outil selon l'une quelconque des revendications 8 à 13, caractérisé en ce que la profondeur des sillons est comprise entre une et deux fois le diamètre des crins. 14.- Tool according to any one of claims 8 to 13, characterized in that the depth of the grooves is between one and two times the diameter of the bristles. 15.- Outil selon la revendication 6, caractérisé en ce qu'il est constitué par un empilage de disques minces serrés sur un axe d'en- traînement entre deux flasques extrêmes. 15.- Tool according to claim 6, characterized in that it consists of a stack of thin discs clamped on a drive shaft between two end plates. 16.- Outil selon la revendication 15, caractérisé en ce que les disques sont de deux sortes, un disque sur deux constitue une fraise élémentaire, séparée de la fraise suivante par un disque lisse de peignage. 16.- Tool according to claim 15, characterized in that the discs are of two kinds, every second disc constitutes an elementary cutter, separated from the next cutter by a smooth combing disc. 17.- Outil selon la revendication 16, caractérisé en ce que les fraises élémentaires ont une épaisseur un peu supérieure au diamètre des crins, elles présentent à leur périphérie une gorge arrondie et des encoches radiales plus profondes que ladite gorge. 17.- Tool according to claim 16, characterized in that the elementary cutters have a thickness slightly greater than the diameter of the bristles, they have at their periphery a rounded groove and radial notches deeper than said groove. 18.- Outil selon la revendication 16, caractérisé en ce que les disques de peignage sont minces, à bords effilés et polis et ne présen- tent aucune denture à leur périphérie. 18.- Tool according to claim 16, characterized in that the combing discs are thin, with tapered and polished edges and do not have any teeth at their periphery. 19.- Outil selon les revendications 16 et 17, caractérisé en ce que les diamètres des disques fraiseurs sont déterminés de telle façon que la courbe enveloppant les fonds de leur gorge périphérique re- produise le profil de la brosse à obtenir. 19.- Tool according to claims 16 and 17, characterized in that the diameters of the milling discs are determined such that the curve enveloping the bottoms of their peripheral groove reproduces the profile of the brush to be obtained. 20.- Outil selon les revendications 16 et 18, caractérisé en ce que les diamètres des disques peigneurs sont tels que ces disques émergent des disques fraiseurs de quatre à cinq fois le diamètre des crins. 20.- Tool according to claims 16 and 18, characterized in that the diameters of the combing discs are such that these discs emerge from the milling discs of four to five times the diameter of the bristles.
BE494077D BE494077A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE494077A true BE494077A (en)

Family

ID=137925

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE494077D BE494077A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE494077A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1299277B (en) * 1965-03-15 1969-07-17 Brosse & J Dupont Reunis Sa Device for rounding the bristle ends of brushes
BE1013105A3 (en) * 1998-10-20 2001-09-04 Zahoransky Anton Gmbh & Co Apparatus for polishing bristle tips in a zone of bristles

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1299277B (en) * 1965-03-15 1969-07-17 Brosse & J Dupont Reunis Sa Device for rounding the bristle ends of brushes
BE1013105A3 (en) * 1998-10-20 2001-09-04 Zahoransky Anton Gmbh & Co Apparatus for polishing bristle tips in a zone of bristles

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1511372B1 (en) Novel cutting unit and novel cutting filament for a plant-cutting device
EP2002753B1 (en) Method and tools for obtaining a device for precision brushing and combing
EP0663161B1 (en) Brush for application of a cosmetic product
FR2793121A1 (en) METHOD FOR ABLATION OF HAIR FROM A MASCARA BRUSH AND MASCARA BRUSH OBTAINED BY SAID METHOD
FR2761583A1 (en) Bristle end shaping method for interdental twisted wire brush
FR2886837A1 (en) DRAFT FOR THE MANUFACTURE OF AN ENDODONTIC INSTRUMENT AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
FR2553018A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING CUTTING TOOL FOR DENTAL CHANNEL AND APPARATUS FOR IMPLEMENTING SAID METHOD
FR2850236A1 (en) Cutting head for brush cutter comprises passage for cutting wire and roundness supporting wire, passage extending offset relative to head rotational axis to present interior edge corresponding to wire trailing edge
FR2995809A1 (en) LINEAR CUTTING TOOL
FR2620911A1 (en) CRIMPING BRACKET FOR PRECIOUS STONE, FINE, ORNAMENTAL, ESPECIALLY DIAMOND; KIT COMPRISING SUCH STONE AND SUCH A CRIMPING MOUNT; METHOD AND TOOL FOR FORMING SUCH A SUPPORT; FACTORY APPARATUS COMPRISING SUCH A TOOL; CRUSHING INSTALLATION COMPRISING SUCH AN APPARATUS
BE494077A (en)
FR2462234A1 (en) PRECISION RODING DEVICE
EP2576112B1 (en) Method for machining cavities in a turbomachine turbine disc
FR2513556A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR AUTOMATIC BINDING OF MECHANICAL PARTS USING A ROTARY BRUSH
BE1016741A3 (en) DEVICE FOR TREATING HAIR.
FR2625379A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR SELECTIVE CUTTING OF MULTILAYERING OF OPTICAL OR ELECTRIC CABLE
FR2850239A1 (en) Cutting head for brush cutter comprises passage for cutting wire and roundness support for wire having hollow profile for guiding wire when wire bends in direction opposite to head rotation
EP1351791B1 (en) Method for making a flexible cutting tool, and resulting cutting tool
FR2580974A1 (en) Device and method of polishing
FR2576826A1 (en) Method for manufacturing corks from natural cork
BE1012152A3 (en) Method and device for profiling and the machine areas of implementation soies.
BE1004712A6 (en) Brushes processing machine.
BE1019358A3 (en) METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING A BRUSH.
BE1013119A3 (en) Method and device for machining soies.
BE897415A (en) SLICING DISC