BE494012A - - Google Patents

Info

Publication number
BE494012A
BE494012A BE494012DA BE494012A BE 494012 A BE494012 A BE 494012A BE 494012D A BE494012D A BE 494012DA BE 494012 A BE494012 A BE 494012A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
box
gun
paint
distributor
needle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE494012A publication Critical patent/BE494012A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E01CONSTRUCTION OF ROADS, RAILWAYS, OR BRIDGES
    • E01CCONSTRUCTION OF, OR SURFACES FOR, ROADS, SPORTS GROUNDS, OR THE LIKE; MACHINES OR AUXILIARY TOOLS FOR CONSTRUCTION OR REPAIR
    • E01C23/00Auxiliary devices or arrangements for constructing, repairing, reconditioning, or taking-up road or like surfaces
    • E01C23/16Devices for marking-out, applying, or forming traffic or like markings on finished paving; Protecting fresh markings
    • E01C23/166Means for dispensing particulate material on to freshly applied markings or into the marking material after discharge thereof, e.g. reflective beads, grip-improving particles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Nozzles (AREA)
  • Spray Control Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   DISPOSITIF POUR L'OBTENTION DE BANDES DE PEINTURE SUR DES   SURFACESo   
La présente invention est relative à un dispositif pour l'obtention de bandes de peinture sur des surfaces, notamment pour la peinture des bandes délimitant les zones de roulage sur les routes. 



   Jusqu'à présent, il n'avait pas encore été prévu de dispositif mé- canique permettant l'obtention rapide et aisée de telles bandes. 



   La présente invention a pour but de prévoir un dispositif pouvant être utilisé pour le traçage des bandes de peinture, d'une largeur plus ou moins grande, sur des surfaces unies ou irrégulières avec, en outre, possibilité de réaliser des bandes présentant une certaine courbure. 



   De plus, avec le même dispositif, suivant l'invention, il est pos- sible de saupoudrer, sur la bande de couleur fraîchement réalisée, des matiè- res sèches, tels que grains de verre, matières transparentes ou toutes matiè- res actuellement en usage pour rendre lumineux les dispositifs de signalisation. 



   Le dispositif, suivant l'invention, comprend essentiellement, au moins un pistolet à peinture fonctionnant, par exemple, à air comprimé, au moins un réservoir à peinture de préférence sous pression et au moins un caisson traî- né sur la surface à traiter et dont les parois longitudinales délimitent la lar- geur de la bande à peindre et ont éventuellement un écartement réglable d'après ladite largeur à obtenir, le pistolet susdit projetant la peinture à l'inté- rieur de la zone délimitée par lesdites parois du caisson. 



   Dans une forme de réalisation particulièrement intéressante, le dispositif, suivant l'invention comprend, outre le pistolet de peinture, un distributeur de matières à saupoudrer sur la peinture fraîchement répandueo 
D'autres détails et particularités ressortiront de la description d'un dispositif, suivant l'invention, donnée ci-après à titre d'exemple non limitatif et avec référence aux dessins annexés. 



   La figa 1 représente l'appareillage de peinture avec le caisson; la figa Ibis donne un détail de la fixation du couvercle du réservoir à pein-   tureo   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La fig. 2 est une vue montrant le détail du pistolet de peinture avec le dispositif de commande de la soupape. 



   La fig. 3 est une vue d'ensemble du dispositif. 



   La fig. 4 représente une vue en perspective du distributeur de matières sèches. 



   La fig. 5 est une vue de la commande du doseur. 



   La fig. 6 montre la position respective du pistolet de peinture et du distributeur avec des détails de ce dernier. 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments analogues ou identiques. 



   Un réservoir 1 muni d'un couvercle 2 contient de la peinture sous pression, l'air comprimé étant amené à la partie supérieure dudit réservoir par une tuyauterie 23 reliée à un compresseur d'air 30 commandé par exemple par un moteur à essence 31 (fig.3). Le couvercle 2 est pressé sur le réser- voir grâce à une bride basculante 3 et une vis de pression   4.   Celle-ci tra- verse la partie supérieure de la bride et il suffit, lorsque la bride 3 est placée à la verticale, de serrer cette vis 4 et de l'amener en contact avec le couvercle 2 pour que ce dernier soit pressé sur le réservoir. 



   La peinture contenue dans le réservoir 1 est donc mise sous pres- sion et est envoyée par l'intermédiaire d'un tuyau en caoutchouc 5 à un pis- tolet à peinture 6; une autre tuyauterie 7 est placée en dérivation sur la tuyauterie d'air comprimé 23 précitée et amène de l'air comprimé également au pistolet 6 susdit. 



   La commande du pistolet 6 qui peut, en pratique, être de type quelconque s'effectue de préférence au moyen d'une poignée 33 et d'un câble 8 du type "Bowden" comme ceux communément utilisés pour les freins de bicy- clettes. Cette poignée 33 sera fixée au bras 27 qui permet de faire rouler le chariot sur lequel sont montés tous les accessoires (fig. 3). Une pres- sion sur la poignée 33 amènera une ouverture des soupapes d'admission du pistolet à peinture, soupapes qui se refermeront par dispositifs de rappel, lors du relâchement de la poignée 33. 



   Le pistolet 6 est disposé de façon à occuper une position centra- le par rapport à un caisson 9, de préférence métallique, dont les parois 10 et 11   délimiteront,   au cours du travail, la largeur de la bande à tracer en empêchant la projection de la peinture, en provenance du pistolet 6, en de- hors des limites ainsi fixées. 



   Le caisson 9 est fixé au châssis 34 grâce à deux tringles 12 et 13, articulées autour de deux tourillons 35. Ces deux tringles 12 et 13 ne sont en quelque sorte qu'enfilées sui les tourillons 35 mais   @out   écarte- ment de ces tringles, au cours du travail, est empêché grâce à un ressort 14. On comprendra aisément   -,le,   par son propre poids, et grâce aux articu- lations susdites,le caissoi 9 épousera facilement toutes les irrégularités des surfaces sur lesquelles il era traîné. De plus, pour détacher le cais- son du châssis, soit pour nettoyage, soit pour réglage de l'écartement des parois 10 et 11 ou pour toutes autres raisons, il suffira d'écarter les tringles 12 et 13 l'une de l'autre et de désenfiler celles-ci des touril- lons 35. 



   Comme signalé ci-dessus, l'écartement des parois 10 et 11 du caisson est, de préférence, réglable de manière à pouvoir obtenir différen- tes largeurs de bandes. 



   Le pistolet 6, dont il a été question précédemment sera par exem- ple, du type à tête spéciale 36 dite à "pulvérisation interne" ayant fait l'objet d'un précédent brevet au nom du demandeur, l'air étant admis en 56 et la peinture en 57. 



   Le corps 37 du pistolet supportant ladite tête 36 est muni d'une oreille 15 destinée à fixer le pistolet, par un dispositif quelconque, au caisson 9. L'aiguille 16 est pourvue à sa base d'un ressort 17 de rappel et la limitation de la course de cette aiguille est réglée grâce à une vis 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 18 de manière à permettre un débit de peinture plus ou moins grand. 



   La levée de cette aiguille, de son siège, se fait, comme il a été signa.lé précédemment, grâce à un dispositif à câble Bowden 8 et à poignée 33, A cet effet, il est prévu un levier coudé 19 relié à l'aiguille 16, articulé à une de ses extrémités autour d'un point 20 et traversé à son au- tre extrémité par le câble Bowden 8. Une traction, sur ce dernier, s'ef- fectuant dans le sens indiqué par la flèche 38, amènera un soulèvement du levier 19 dans le sens de la flèche 21. Pour éviter de fausser le méca- nisme lorsque, par exemple, on presse la poignée 33 à fond alors que seul un faible déplacement de l'aiguille est admis, le levier coudé 19 ne sera pas, à son extrémité supérieure, directement relié au câble Bowden mais se- ra, comme dit ci-dessus, traversé par ce dernier.

   Un ressort antagoniste 22 sera donc prévu et comme la résistance à la compression de ce ressort est évidemment supérieure à la résistance à la levée du levier 19, tant que l'ai- guille 16 ne sera pas à fond de course, une traction dans le sens 38 sur le câble Bowden amènera un soulèvement du levier 19 sans compression du ressort 22 mais, par contre, dès que l'aiguille 16 bute contre la vis 18, si on con- tinue à pousser plus à fond sur la poignée 33, la traction exercée sur le câble Bowden 8, au lieu d'amener une détérioration de l'aiguille et des dif- férents accessoires du pistolet, provoquera simplement une compression du ressort 22. 



   L'ensemble caisson, pistolet, etc... décrit ci-dessus est donc disposé sous un châssis 34 monté sur deux roues 24 et une roue pivotante 25 permettant de diriger l'appareil soit vers l'avant, soit vers l'arrière. 



  Une Flèche indicatrice en tôle 26 permettra de suivre exactement une ligné tracée à l'avance sur la surface à traiter, ainsi le caisson 9 suivra tou- jours exactement cette ligne primitive. On comprendra aisément, d'autre part, que rien n'empêche le tracé de,bandes de couleur présentant une cer- taine courbure. 



   Pour permettre de faire avancer ou reculer tout l'appareillage, un ou des bras 27 sont prévus sur le châssis 34 et la poignée 33 de comman- de du câble Bowden sera fixée à l'un de ces bras 27. 



   Sur le châssis   34,   est prévu un groupe compresseur. L'air com- primé venant du compresseur 30 arriva, par un serpentin de refroidissement 28, à un collecteur 29 sur lequel sont prévus différents organes notamment, un manomètre 39, une soupape de sûreté   40,   un robinet 41 de départ d'air vers le pistolet du caisson et le réservoir de peinture et, par exemple, aus- si un robinet 42, permettant une prise d'air comprimé pour d'autres travaux de peinture ou quelconques. 



   Le compresseur 30 est commandé par un moteur à essence 31 au moyen de courroies trapézoïdales ou autres. Une garniture 32, que l'on prévoira utilement en tuyau courbé, protège à l'arrière le moteur et les divers acces- soires en cas de choc et sera d'ailleurs très utile pour permettre, par exem- ple, le chargement et le déchargement du petit groupe dans une camionnette. 



   Il est de pratique de plus en plus courante à l'heure actuelle de revêtir les plaques ou dispositifs de signalisation, de grains de verre ou matières transparentes ou d'autres matières quelconques propres à rendre lumineux les dispositifs en question. 



   Pour les cas où, en plus de la peinture, on voudrait saupoudrer la bande réalisée, de l'une ou l'autre de ces matières, on a prévu, sur le dispositif suivant l'invention, un système distributeur. 



   Ce dernier comprend essentiellement un doseur   43,   une trémie d'alimentation 44 et un répartiteur de matières 45 (figo 5). 



   Un tuyau en caoutchouc   46,   relié à un réservoir quelconque de ma- tières, amène celles-ci du doseur   43.   Ce dernier est fermé à sa base par un clapet 47 pivotant sur commande autour d'un axe 48, un ressort de rappel 53 étant prévu pour ce clapet.

   Le même câble 8 que précédemment ou éventuel- lement un second câble Bowden,8 avec une deuxième poignée de commande 33, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 si l'on veut une commande séparée de la projection de peinture et du saupou- drage de matières - fait basculer le clapet 47,pour laisser échapper les ma- tières sèches, en agissant par traction sur un prolongement   49   dudit cla- peto Une vis 52, supportée par un bas 51, sert de butée au prolongement 49 et permet ainsi le réglage de la course d'ouverture du clapet 47 et, par conséquent, le réglage du débit de matières. Comme précédemment pour le pis- tolet et agissant de la même manière, un ressort antagoniste 50 est prévu sur l'extrémité du câble Bowden et permet de tirer ce dernier à fond sans risquer de fausser le dispositif.

   En sortant de ce doseur 43, les matiè- res tombent dans une trémie 44 et, de là, dans un répartiteur 45 pour lequel on prévoit, en vue d'un saupoudrage régulier et uniforme, un mouvement alter- natif dans un sens, de préférence, transversal aux parois longitudinales du caisson 9 précité. Un tel mouvement est obtenu par exemple grâce 1 un systè- me à biellettes (figo 5) avec prise de puissance sur le moteur à essence 31 déjà signalé antérieurement. Ce dernier seul pourrait d'ailleurs déjà don- ner des vibrations suffisantes. 



   Le répartiteur 45 est constitué, par exemple, en tôles. Les deux tôles avant 54 et arrière 55 de ce dispositif sont incurvées vers l'intérieur et forment un étranglement, la base de la tôle avant 54 étant, en outre, pro- longée vers l'arrière de manière à donner une meilleure répartition des ma-   tièreso   
Le dispositif de distribution de matières sèches, grains de verre, etc... tel que décrit ci-dessus pourra donc être également prévu sur le châs- sis 34 dont il a été question précédemment. On comprendra aisément toutefois que l'ensemble pourra fonctionner uniquement pour la peinture de bandes puis- qu'un défaut,d'approvisionnement du doseur en matières sèches ou éventuelle- ment une commande à câble   B owden   séparée permettra de mettre facilement le- dit distributeur de matières hors service. 



   Il doit être entendu que l'invention n'est nullement limitée aux   -iodes   de réalisation,aux détails et aux buts décrits ou cités ci-avant et que bien des modifications pourraient y être apportées sans sortir du cadre de la présente demande de brevet. 



   REVENDICATIONS. 



    @   
1.- Dispositif pour l'obtention de bandes de peinture sur des surfaces, notamment pour la peinture des bandes délimitant les zones de rou- lage sur les routes, caractérisé en ce qu'il comprend essentiellement, au moins un pistolet à peinture fonctionnant par exemple à air comprimé, au moins un réservoir à peinture de préférence sous pression et au moins un caisson traîné sur la surface à traiter et dont les parois longitudinales délimitent la largeur de la bande à peindre et ont éventuellement un écar- tement réglable d'après ladite largeur à obtenir, le pistolet susdit pro- jetant la peinture à l'intérieur de la zone délimitée par lesdites parois du caisson.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DEVICE FOR OBTAINING PAINT STRIPS ON SURFACES
The present invention relates to a device for obtaining bands of paint on surfaces, in particular for painting bands delimiting the rolling zones on the roads.



   Until now, no mechanical device had yet been provided for making it possible to obtain such strips quickly and easily.



   The object of the present invention is to provide a device which can be used for tracing strips of paint, of a greater or lesser width, on plain or irregular surfaces with, in addition, the possibility of producing strips having a certain curvature. .



   In addition, with the same device, according to the invention, it is possible to sprinkle, on the freshly produced colored strip, dry materials, such as grains of glass, transparent materials or any materials currently available. use to illuminate signaling devices.



   The device according to the invention essentially comprises at least one paint gun operating, for example, with compressed air, at least one paint tank, preferably under pressure, and at least one box dragged on the surface to be treated and the longitudinal walls of which delimit the width of the strip to be painted and optionally have an adjustable spacing according to said width to be obtained, the aforesaid gun projecting the paint inside the zone delimited by said walls of the box.



   In a particularly advantageous embodiment, the device according to the invention comprises, in addition to the paint gun, a dispenser of materials to be sprinkled on the freshly spilled paint.
Other details and features will emerge from the description of a device according to the invention, given below by way of non-limiting example and with reference to the accompanying drawings.



   Figa 1 shows the painting equipment with the box; Figa Ibis gives a detail of the fixing of the cover of the paint tank.

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig. 2 is a view showing the detail of the paint gun with the valve control device.



   Fig. 3 is an overview of the device.



   Fig. 4 is a perspective view of the dry material distributor.



   Fig. 5 is a view of the control of the metering device.



   Fig. 6 shows the respective position of the spray gun and the dispenser with details of the latter.



   In the various figures, the same reference notations designate similar or identical elements.



   A tank 1 provided with a cover 2 contains pressurized paint, the compressed air being brought to the upper part of said tank by a pipe 23 connected to an air compressor 30 controlled for example by a gasoline engine 31 ( fig. 3). The cover 2 is pressed onto the tank by means of a tilting flange 3 and a pressure screw 4. This crosses the upper part of the flange and it suffices, when the flange 3 is placed vertically, to tighten this screw 4 and bring it into contact with the cover 2 so that the latter is pressed on the tank.



   The paint contained in the reservoir 1 is therefore put under pressure and is sent via a rubber hose 5 to a paint spray gun 6; another pipe 7 is placed as a bypass on the aforementioned compressed air pipe 23 and also brings compressed air to the aforementioned gun 6.



   The control of the gun 6 which may in practice be of any type is preferably effected by means of a handle 33 and a cable 8 of the "Bowden" type, such as those commonly used for bicycle brakes. This handle 33 will be fixed to the arm 27 which makes it possible to roll the trolley on which all the accessories are mounted (fig. 3). Pressing the handle 33 will cause the paint gun inlet valves to open, which valves will close by return devices when the handle 33 is released.



   The gun 6 is arranged so as to occupy a central position with respect to a casing 9, preferably metallic, the walls 10 and 11 of which will delimit, during work, the width of the strip to be traced by preventing the projection of the paint, coming from the gun 6, outside the limits thus fixed.



   The box 9 is fixed to the frame 34 by means of two rods 12 and 13, articulated around two journals 35. These two rods 12 and 13 are in a way only threaded following the journals 35 but at any distance from these rods. , during work, is prevented by a spring 14. It will be easily understood -, the, by its own weight, and thanks to the aforementioned articulations, the casing 9 will easily follow all the irregularities of the surfaces on which it will be dragged. In addition, to detach the casing from the frame, either for cleaning or for adjusting the spacing of the walls 10 and 11 or for any other reasons, it will suffice to move the rods 12 and 13 away from one of the other and unthread these from the pins 35.



   As indicated above, the spacing of the walls 10 and 11 of the box is preferably adjustable so as to be able to obtain different strip widths.



   The gun 6, which was discussed previously will, for example, be of the type with a special head 36 called "internal spray" which was the subject of a previous patent in the name of the applicant, the air being admitted at 56. and painting in 57.



   The body 37 of the gun supporting said head 36 is provided with an ear 15 intended to fix the gun, by any device, to the box 9. The needle 16 is provided at its base with a return spring 17 and the limitation the stroke of this needle is adjusted by means of a screw

 <Desc / Clms Page number 3>

 18 so as to allow a greater or lesser flow of paint.



   The lifting of this needle, from its seat, is done, as it was previously signed, by means of a device with a Bowden cable 8 and a handle 33, For this purpose, an angled lever 19 connected to the needle 16, articulated at one of its ends around a point 20 and crossed at its other end by the Bowden cable 8. A traction, on the latter, taking place in the direction indicated by arrow 38, will cause lever 19 to lift in the direction of arrow 21. To avoid distorting the mechanism when, for example, the handle 33 is pressed fully while only a slight movement of the needle is allowed, the angled lever 19 will not be, at its upper end, directly connected to the Bowden cable but will, as stated above, be crossed by the latter.

   An antagonist spring 22 will therefore be provided and as the compressive strength of this spring is obviously greater than the resistance to lifting of the lever 19, as long as the needle 16 is not at the full stroke, a traction in the direction 38 on the Bowden cable will cause lever 19 to be lifted without compressing the spring 22 but, on the other hand, as soon as the needle 16 abuts against the screw 18, if you continue to push the handle 33 further down, the traction exerted on the Bowden cable 8, instead of damaging the needle and the various gun accessories, will simply cause compression of the spring 22.



   The casing, gun, etc., assembly described above is therefore placed under a frame 34 mounted on two wheels 24 and a swivel wheel 25 making it possible to direct the device either forwards or backwards.



  A sheet metal indicator arrow 26 will make it possible to follow exactly a line drawn in advance on the surface to be treated, so the box 9 will always follow exactly this primitive line. It will easily be understood, on the other hand, that nothing prevents the drawing of bands of color having a certain curvature.



   To allow the whole apparatus to be moved forward or backward, one or more arms 27 are provided on the frame 34 and the handle 33 for controlling the Bowden cable will be fixed to one of these arms 27.



   On the frame 34, a compressor unit is provided. The compressed air coming from the compressor 30 arrives, via a cooling coil 28, at a manifold 29 on which various components are provided, in particular a pressure gauge 39, a safety valve 40, a valve 41 for supplying air to the gun of the box and the paint tank and, for example, also a tap 42, allowing a compressed air intake for other painting jobs or whatever.



   The compressor 30 is controlled by a gasoline engine 31 by means of trapezoidal or other belts. A gasket 32, which will be usefully provided in a curved pipe, protects the engine and the various accessories at the rear in the event of an impact and will also be very useful to allow, for example, loading and unloading. unloading the small group into a van.



   It is increasingly common practice at the present time to coat the plates or signaling devices with grains of glass or transparent materials or any other materials whatsoever suitable for making the devices in question luminous.



   For cases where, in addition to painting, it is desirable to sprinkle the strip produced with one or the other of these materials, a dispensing system has been provided on the device according to the invention.



   The latter essentially comprises a metering device 43, a feed hopper 44 and a material distributor 45 (figo 5).



   A rubber pipe 46, connected to any reservoir of materials, brings them from the metering device 43. The latter is closed at its base by a valve 47 pivoting on command about an axis 48, a return spring 53 being provided for this valve.

   The same cable 8 as previously or possibly a second Bowden cable, 8 with a second control handle 33,

 <Desc / Clms Page number 4>

 if one wants a separate control of the spraying of paint and the sprinkling of materials - swings the valve 47, to let the dry materials escape, by acting by traction on an extension 49 of said valve A screw 52, supported by a bottom 51, serves as a stop for the extension 49 and thus allows the adjustment of the opening stroke of the valve 47 and, consequently, the adjustment of the material flow. As previously for the pistol and acting in the same way, an antagonist spring 50 is provided on the end of the Bowden cable and allows the latter to be pulled fully without running the risk of distorting the device.

   On leaving this metering device 43, the materials fall into a hopper 44 and, from there, into a distributor 45 for which, for a regular and uniform sprinkling, an alternating movement in one direction is provided. preferably, transverse to the longitudinal walls of the aforementioned box 9. Such a movement is obtained, for example, by virtue of a linkage system (FIG. 5) with power take-off on the gasoline engine 31 already mentioned previously. The latter alone could moreover already give sufficient vibrations.



   The distributor 45 is made, for example, of sheets. The two front 54 and rear 55 sheets of this device are curved inwards and form a constriction, the base of the front sheet 54 being, moreover, extended rearwardly so as to give a better distribution of the ma - third
The device for distributing dry materials, grains of glass, etc., as described above could therefore also be provided on the frame 34 which was discussed previously. It will easily be understood, however, that the assembly will be able to function only for the painting of bands since a defect in the supply of the metering unit with dry matter or possibly a separate B owden cable control will make it possible to easily put said distributor of out-of-service materials.



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiment -iodes, to the details and to the aims described or cited above and that many modifications could be made to it without departing from the scope of the present patent application.



   CLAIMS.



    @
1.- Device for obtaining bands of paint on surfaces, in particular for painting bands delimiting the rolling zones on the roads, characterized in that it essentially comprises at least one paint gun operating by example with compressed air, at least one paint reservoir preferably under pressure and at least one box dragged over the surface to be treated and whose longitudinal walls delimit the width of the strip to be painted and possibly have a spacing adjustable according to said width to be obtained, the aforesaid gun projecting the paint inside the zone delimited by said walls of the box.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce qu'il comprend en outre, commandé par un dispositif moteur quelconque un compresseur d'air, de préférence avec collecteur sur lequel est prévu un robinet de sortie d'air comprimé pour l'alimentation du réservoir à peinture et du pistolet, au moins un robinet supplémentaire de sortie d'air comprimé étant, de préférence, prévu pour l'alimentation d'autres dispositifs quelconques. 2.- Device according to the preceding claim, characterized in that it further comprises, controlled by any motor device an air compressor, preferably with manifold on which is provided a compressed air outlet valve for the supply of the paint tank and of the gun, at least one additional compressed air outlet valve preferably being provided for supplying any other devices. 3. - Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications pré- cédentes, caractérisé en ce que la commande du pistolet soutenu, par exemple, par le caisson, s'effectue, de préférence, par un système du type à câble "Bowden". 3. - Device according to one or other of the preceding claims, characterized in that the control of the gun supported, for example, by the box, is preferably effected by a cable type system " Bowden ". 4.- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que l'aiguille du pistolet est actionnée par un levier de commande, de préférence, coudé, dont le pivotement autour d'un point fixe est commandé <Desc/Clms Page number 5> par ledit câble Bowden. 4.- Device according to the preceding claim, characterized in that the needle of the gun is actuated by a control lever, preferably angled, the pivoting of which around a fixed point is controlled. <Desc / Clms Page number 5> by said Bowden cable. 50 - Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que l'amplitude de déplacement de l'aiguille est réglée par un dispo- sitif à butée quelconque, avec ressort de rappel pour l'aiguilleo 60 - Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 4 et 5, caractérisé en ce qu'un ressort antagoniste est prévu entre l'extrémité du câble Bowden et le levier pivotant précédent, l'actionnement de la poi- gnée Bowden ayant pour effet une compression dudit .ressorte lorsque l'aiguil- le est à fond de course. 50 - Device according to the preceding claim, characterized in that the amplitude of movement of the needle is regulated by a device with any stop, with return spring for the needle. 60 - Device according to either of claims 4 and 5, characterized in that a counter spring is provided between the end of the Bowden cable and the preceding pivoting lever, the actuation of the Bowden handle having for effect a compression of said .ressort when the needle is fully stroke. 7. - Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le réservoir à peinture sous pression est fermé grâ- ce à un couvercle amovible pressé sur ledit réservoir par un système à bride basculante et vis de pression. 7. - Device according to either of claims 1 and 2, characterized in that the pressurized paint tank is closed thanks to a removable cover pressed on said tank by a tilting flange and screw system. pressure. 8. - Dispositif suivant l'une quelconque des revendications pré- cédentes, caractérisé en ce que les divers organes dudit dispositif sont pré- vus sur un châssis monté sur roues dont l'une au moins est directrice. 8. - Device according to any one of the preceding claims, characterized in that the various members of said device are provided on a frame mounted on wheels, at least one of which is directing. 90 - Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 8, caractérisé en ce que le caisson, fixé sous le châssis, est articulé, par rapport à ce dernier, de manière à épouser continuellement les dénivellations éventuelles de la surface à tracer. 90 - Device according to either of claims 1 and 8, characterized in that the box, fixed under the frame, is articulated with respect to the latter, so as to continually match any unevenness of the surface to trace. 10.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 8 et 9,caractérisé en ce que le caisson est relié au châssis par l'intermédiaire de deux bras pivotant librement autour de deux points fixes dudit châssis, un changement d'orientation de la roue directrice amenant automatiquement un changement de direction du caisson. 10.- Device according to either of claims 8 and 9, characterized in that the box is connected to the frame by means of two arms freely pivoting around two fixed points of said frame, a change of orientation of the steering wheel automatically causing a change of direction of the box. 11.- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce qu'un ressort amovible est tendu entre les deux bras susdits de maniè- re à les maintenir enfilés sur leurs points fixes. 11.- Device according to the preceding claim, characterized in that a removable spring is stretched between the two aforesaid arms so as to keep them threaded on their fixed points. 12.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 8 et 10, caractérisé en ce qu'au-dessus de la roue directrice, est prévue une flè- che indicatrice, par exemple en tôle, permettant de suivre une ligne tracée à l'avance sur la surface à traiter. 12.- Device according to either of claims 8 and 10, characterized in that above the steering wheel, there is provided an indicator arrow, for example made of sheet metal, making it possible to follow a traced line. in advance on the surface to be treated. 130- Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications pré- cédentes, caractérisé en ce que, outre l'appareillage de peinture, il comprend un distributeur de matières à saupoudrer sur la peinture fraîchement répandue. 130- Device according to either of the preceding claims, characterized in that, in addition to the painting apparatus, it comprises a distributor of materials to be sprinkled on the freshly spilled paint. 14.- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que ledit distributeur, agissant dans les limites du caisson et derriè- re le pistolet, comprend essentiellement, au moins un appareil de dosage des matières et au moins un répartiteur desdites matières, une trémie intermédiai- re d'alimentation étant éventuellement prévue, 15- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que le doseur comprend essentiellement une colonne d'alimentation et un clapet inférieur de fermeture basculant autour d'un axe avec dispositif de rappel à ressort, un système de réglage de l'amplitude de la course d'ou- verture du clapet étant prévu. 14.- Device according to the preceding claim, characterized in that said distributor, acting within the limits of the box and behind the gun, essentially comprises at least one material metering device and at least one distributor of said materials, a hopper. an intermediate supply possibly being provided, 15- Device according to the preceding claim, characterized in that the metering device essentially comprises a supply column and a lower closing valve tilting about an axis with a spring return device, a system for adjusting the amplitude of the opening stroke of the valve being provided. 160- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que le pivotement du clapet inférieur de fermeture est commandé grâce soit au câble Bowden précédemment cité, soit à un deuxième câble du même ty- pe, avec à nouveau utilisation éventuelle d'un ressort antagoniste. 160- Device according to the preceding claim, characterized in that the pivoting of the lower closing valve is controlled by means of either the previously mentioned Bowden cable or a second cable of the same type, again with the possible use of a counter spring . 17.- Dispositif suivant la revendication 14, caractérisé en ce que le répartiteur de matières est de préférence animé d'un mouvement alter- natif dans un sens de préférence transversal aux parois longitudinales du caisson, les vibrations du moteur donnant toutef ois déjà des vibrations suf- fisantes audit répartiteur. 17.- Device according to claim 14, characterized in that the material distributor is preferably driven by an alternating movement in a direction preferably transverse to the longitudinal walls of the box, the vibrations of the motor giving allefoy already vibrations sufficient for said dispatcher. 18.- Dispositif suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que ledit mouvement alternatif est obtenu grâce à une commande par un système à biellettes, avec prise de puissance, de préférence, sur le moteur précité. <Desc/Clms Page number 6> 18.- Device according to the preceding claim, characterized in that said reciprocating movement is obtained by a control by a link system, with power take-off, preferably on the aforementioned engine. <Desc / Clms Page number 6> 190- Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 14, 17, et 18, caractérisé en ce que les parois avant et arrière dudit réparti- teur sont incurvées vers l'intérieur de manière à former étranglement, la base de la paroi avant étant en outre, de préférence, prolongée vers l'ar- rière. 190- Device according to either of claims 14, 17, and 18, characterized in that the front and rear walls of said distributor are curved inwardly so as to form a constriction, the base of the wall. the front being furthermore preferably extended rearward. 200- Dispositif pour l'obtention de bandes de peinture, tel que décrit ci-avant et représenté aux dessins annexés., 200- Device for obtaining paint bands, as described above and shown in the accompanying drawings.,
BE494012D BE494012A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE494012A true BE494012A (en)

Family

ID=137873

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE494012D BE494012A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE494012A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4524912A (en) * 1983-05-23 1985-06-25 J/Mac Corporation Agricultural portable chemical applicator with protective shield
EP2665868A4 (en) * 2011-01-19 2016-12-07 Graco Minnesota Inc Mobile applicator lid with seal arrangement

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4524912A (en) * 1983-05-23 1985-06-25 J/Mac Corporation Agricultural portable chemical applicator with protective shield
EP2665868A4 (en) * 2011-01-19 2016-12-07 Graco Minnesota Inc Mobile applicator lid with seal arrangement

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0215015B1 (en) Plant for projecting particles of carbon dioxide ice
US5361946A (en) Icing dispersing apparatus
EP2618949B1 (en) Device and process for washing the interior surfaces of a tank
CA2139600C (en) Water blasting unit
EP3503712B1 (en) Device for marking tree trunk bark
FR2902973A1 (en) MANUAL AND LOCALIZED SPRAY APPARATUS
FR2555469A1 (en) Improvements to agricultural spraying installations
BE494012A (en)
FR2949983A1 (en) SPRAYING DEVICE FOR PAINTING
EP1743073A1 (en) Movable machine for jetting a liquid jet, for example paint on a fixed horizontal surface for forming a line
FR2689052A1 (en) Flow control device for a plastic injection machine.
FR2511839A1 (en) DEVICE FOR PRUNING TREES AND VINES
EP0006788B1 (en) Apparatus for applying a joint or crack sealant, more particularly on road surfacings
WO2014053777A1 (en) Gun for cleaning by way of air or a sprayed air/liquid mixture
FR3066993A1 (en) ROBOTIC DEVICE
EP0594519B1 (en) Line marking apparatus
EP0302037A2 (en) Vehicle for continuous application of a stripe to a surface
US3372842A (en) Devices for spreading liquids
LU83874A1 (en) LIQUID SPRAYER ON REMOVABLE WHEELS
US2175392A (en) Pipe coating machine
FR2784314A1 (en) Gravity feed for paint atomizer has paint cup mounted on pivot joint above spray gun
WO2002039869A1 (en) Floor cleaning device
FR2912344A1 (en) Offset or typographic printing machine, cleaning device, has ink residues collecting and scraping troughs, with solvent distributing modes that are operated at constant level of valve, supply duct, manual metering pump and vibrating pump
EP0579565A2 (en) Divider for liquids and its working devices
US20130062368A1 (en) Finish Dispensing Apparatus