BE488519A - - Google Patents

Info

Publication number
BE488519A
BE488519A BE488519DA BE488519A BE 488519 A BE488519 A BE 488519A BE 488519D A BE488519D A BE 488519DA BE 488519 A BE488519 A BE 488519A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frequency
tube
voltage
corrector
auxiliary generator
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE488519A publication Critical patent/BE488519A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03JTUNING RESONANT CIRCUITS; SELECTING RESONANT CIRCUITS
    • H03J7/00Automatic frequency control; Automatic scanning over a band of frequencies
    • H03J7/02Automatic frequency control
    • H03J7/04Automatic frequency control where the frequency control is accomplished by varying the electrical characteristics of a non-mechanically adjustable element or where the nature of the frequency controlling element is not significant
    • H03J7/047Automatic frequency control using an auxiliary signal, e.g. low frequency scanning of the locking range or superimposing a special signal on the input signal

Landscapes

  • Inductance-Capacitance Distribution Constants And Capacitance-Resistance Oscillators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage comportant un oscillateur et des moyens de correction automatique de la fréquence. 



   L'invention concerne un oscillateur muni de moyens de corriger automatiquement la fréquence (C.A.F.)par une tension de commande. 



   Pour la correction automatique de la fréquence d'un oscillateur, il est connu de coupler au circuit qui détermine la fréquence de l'oscillateur, deux correcteurs de fréquence dont l'un est constitué par un correcteur de fréquence électronique, par exemple un montage à tube de réactance, qui sert à corriger rapidement des écarts de fréquence assez petits,,tandis que l'autre correcteur de fréquence comporte un organe de réglage   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 commandé mécaniquement pour la correction d'écarts de fréquence assez grande, mais qui, par suite de l'inertie mécanique, ne réagit pas sur de rapides variations de fréquence. 



   La production des deux tensions   C.A.F.   nécessaires pour les deux correcteurs de fréquence nécessite des discrimina- teurs à gammes différentes, adaptées aux gammes de réglage des correcteurs de fréquence à commander, c'est-à-dire que, dans le discriminateur utilisé pour le correcteur de fréquence électroni- que, la variation maximum de la tension C.A.F. se produit dans une gamme de fréquences qui est petite par rapport à la gamme correspondante de l'autre discriminateur, par exemple égale au dixième de cette dernière gamme.

   Lorsque les circuits C.A.F. sont d'exécution normale,une grande différence de sensibilité de réglage est inhérente aux fortes différences des gammes de réglage ; le circuit C.A.F. avec correcteur de fréquence élec- tronique a une gamme de réglage assez petite, mais une assez grande sensibilité de réglage, ce qui favorise la stabilisation   finale.   



   Il est connu   dobtenir   la tension   C.A.F.   requise pour les correcteurs de fréquence rapides dans une très étroite zone de fréquences, à l'aide d'un discriminateur à battements, notam- ment en mélangeant la tension de commande et la tension de l'oscil- lateur ; l'autre tension C.A.F. peut se prélever d'un détecteur de fréquence de type connu avec circuit oscillant accordé couplé (discriminateur dit accordé) ou, par exemple, d'un discriminateur dit à champ tournant tel que décrit dans le Brevet américain n    2.044.749   ou le Brevet français n    920.599.   



   L'invention fournit un nouvel agencement de montages du type décrit à deux correcteurs de fréquence prévus pour des gammes de réglage différentes qui, sans nuire à la sensibilité de réglage, assurent un montage plus avantageux du point de vue technique et pouvant être réalisé d'une manière plus économique      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 que les montages précités. 



   Suivant l'invention, dans des montages du type décrit à deux correcteurs de fréquence, il suffit d'un montage discriminateur adapté à l'étroite zone de réglage du correcteur de fréquence électronique, montage discriminateur qui, lors de la stabilisation de la tension d'oscillateur sur la tension de commande, fournit essentiellement une tension continue et qui, dans le cas de différences très fortes entre la fréquence de la tension d'oscillateur et celle de la tension de commande, fournit une tension alternative par l'utilisation de moyens qui entrent en fonctionnement, en l'absence de la stabilisation dé- sirée, en particulier en l'absence d'une tension continue C.A.F., et assurent alors par le déplacement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence, une exploration de la gamme de réglage de ce dernier. 



   Il y a lieu de noter qu'il existe des circuits   C.A.F.   



  (voir Brevet Français n  919. 986) comportant un discriminateur de battements et un correcteur de fréquence électronique consti- tué par un tube de réactance, dans lesquels, pour assurer le réglage   C.A.F.,   on applique, lors de la mise en circuit du circuit   C.A.F.,   une impulsion de tension à la grille de commande du tube de réactance de façon à assurer une exploration de la gamme de réglage du correcteur de fréquence. Dans ce cas, la tension de sortie du discriminateur ne module normalement qu'une partie de la gamme de commande du tube de réactance. Dans le mon- tage conforme à l'invention, pour augmenter la sensibilité de réglage, la tension C.A.F. maximum et la gamme de commande du correcteur de fréquence peuvent être entièrement adaptées l'une à l'autre. 



   Les moyens utilisés pour provoquer le glissement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence peuvent consister en un générateur auxiliaire qui fournit un courant 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 alternatif auxiliaire d'une fréquence telle que la durée d'une alternance dépasse la durée nécessaire pour balayer la gamme de réglage du second correcteur de fréquence. 



   Comme tube générateur auxiliaire, on peut utiliser le tube de réactance existant dans le premier correcteur de fré- quence. 



   Dans une autre forme d'exécution particulièrement avantageuse, on utilise comme tube générateur auxiliaire un tube à décharge inséré dans le conducteur d'alimentation d'une élec- trode de commande du tube oscillateur, tube à décharge qui fait en même temps office de premier correcteur de fréquence, car on t'emploie comme résistance de fuite variable. 



   Il y a lieu de noter encore qu'il est connu de régler la fréquence d'oscillations engendrées par un oscillateur à l'aide d'un tube à décharge commandé par une tension de réglage, tube à décharge qui est inséré comme résistance de fuite variable dans le conducteur d'alimentation de grille de l'oscillateur (voir Brevet Belge n    458.146).   



   La description du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de l'invention. 



   La fig. 1 montre un dispositif conforme à l'invention comportant un correcteur de fréquence électronique constitué par un tube de réactance, tandis que, dans la forme d'exécution montrée sur la fig. 2, on utilise comme correcteur de fréquence un tube à décharge monté comme résistance de fuite variable. 



   Sur la fig. 1, la triode 1 est utilisée comme tube oscillateur ; l'anode et la grille de commande sont reliées, la première par le condensateur de couplage 41 et la seconde, par le condensateur de couplage 42 aux extrémités d'un circuit oscil- lant   déterminateur   de fréquence 2. Ce circuit oscillant comporte      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le condensateur d'accord 3 et la bobine de circuit 4. La cathode est mise à la terre par une résistance cathodique 6 shuntée    par un condensateur 5 ; prise médiane de la bobine de circuit     4   est aussi mise à la terre.

   L'anode de la triode est reliée, par l'intermédiaire d'une bobine de self 7 et d'un circuit ré- sistance-condensateur 8, servant à l'uniformisation, au pôle positif 9 d'une source de tension anodique, dont le pôle négatif 10 est mis à la terre. 



   Au circuit oscillant 2, qui détermine la fréquence de l'oscillateur   1-4.,   sont couplés deux correcteurs de fréquence dont l'un est constitué par un montage à tube de réactance et sert à la correction rapide de petits écarts de fréquence, tandis que l'autre correcteur de fréquence comporte un organe de réglage à déplacement mécanique et sert à la correction d'assez grands écarts de fréquence. 



   L'anode de la penthode 11 utilisée comme réactance variable est couplée, par l'intermédiaire d'un condensateur de couplage 10, à une extrémité du circuit oscillant 2 qui dé- termine la fréquence de l'oscillateur   1-4.,  tandis que, pour obtenir une tension de polarisation négative de grille appropriée, la cathode est mise à la terre par l'intermédiaire d'une résis- tance cathodique   14,   shuntée par un condensateur 13. A la grille de commande du tube de réactance 11 s'applique une tension alternative prélevée du circuit oscillant 2 qui détermine la fréquence de l'oscillateur 1-4, par l'intermédiaire d'un réseau déphaseur constitué par un condensateur 15 et une ré- sistance 16. La prise de ce réseau est couplée, par voie capa- citive, à la grille de commande du tube de réactance 11.

   Un tel montage du tube de réactance se comporte comme une réactance dont la grandeur est réglable à l'aide d'une tension de réglage. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le montage à tube de réactance est réalisé de manière que la sensibilité de réglage soit maximum, mais la gamme de réglage est alors assez petite. 



   Le correcteur de fréquence destiné à la correction d'assez grands écarts de fréquence comporte un organe de réglage constitué par un piston métallique creux qui peut se déplacer longitudinalement dans un récipient de verre 17 rempli de liquide; cet organe de réglage comporte un noyau en fer doux annulaire 19. Le tube de verre est entouré de deux bobines d'exci- tation 20, 21, et la bobine 21 est connectée, par l'intermédiaire du montage en série de deux résistances 22 et 23, aux bornes de tension anodique 9, 10 tandis que la bobine 21 est parcourue par uh courant d'excitation variable avec la tension de réglage C.A.F. Suivant l'intensité des courants qui traversent les bobines d'excitation 20 et 21, l'organe de réglage 18 se déplacera vers la gauche ou vers la droite.

   Le mouvement de l'extrémité de droite de l'organe de réglage 18 modifie la self-induction de la bobine de réglage   24   qui entoure le tube parallèlement à la bobine du circuit oscillateur 4 ou à une partie de celle-ci, car l'organe de réglage 18 influence la reluctance du champ de la bobine. La bobine de réglage 24 est, de préférence, décou- plée   magnétiquenent   par rapport aux bobines d'excitation 20 et 21 qui assurent le déplacement de l'organe de réglage   18,   pour éviter que des variations des courants traversant les bobines 20 et 21 puissent provoquer des courants induits perturbateurs dans la bobine de réglage   24.   



   Suivant l'invention, dans le montage représenté, il suffit que le discriminateur soit adapté à l'étroite gamme de réglage du correcteur de fréquence électronique, sans que la gamme de captage du montage en soit influencée. 



   On utilise à cet effet un montage discriminateur qui lors de la stabilisation de la tension de l'oscillateur sur la ..tension de commande, fournit essentiellement une tension continue 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 et dans le cas où la fréquence de l'oscillateur diffère de la fréquence de la tension de commande, essentiellement une tension    alternative de fréquence différentielle ; montage est constitué   par un montage changeur de fréquence push-pull utilisé comme discriminateur à battements. 



   Le montage changeur de fréquence push-pull comporte deux redresseurs 25, 26, qui, d'une part, sont reliés aux ex- trémités de l'enroulement secondaire d'un transformateur push- pull 27 et qui d'autre part sont interconnectées par l'inter- médiaire du montage en série de deux résistances de sortie égales 28 et 29 shuntées par des condensateurs. La tension d'oscillateur est appliquée, par l'intermédiaire d'un condensa- teur de couplage   30,   au noeud des résistances 28 et 29, noeud qui est relié à la prise médiane de l'enroulement secondaire du transformateur 27.

   Lorsqu'on applique une tension de commande à l'enroulement primaire du transformateur 27, on obtient, aux bornes de sortie de l'impédance de sortie 28, 29 du montage changeur de fréquence push-pull, une tension C.A.F. qui est appliquée, par l'intermédiaire d'un filtre-passe-bas 31 et d'une résistance 32, à la grille de commande de la penthode 11 montée comme réactance variable. 



   Lorsque la tension de commande et la tension d'oscil- lateur sont synchrones, on obtient, au filtre passe-bas 31 une tension C.A.F. dont la grandeur et la polarité dépendent de la grandeur et du signe du déphasage entre les deux oscilla- tions en cause. 



   Pour permettre le fonctionnement du circuit C.A.F. en l'absence de la stabilisation désirée, c'est-à-dire en l'absence d'une tension continue   C.A.F..,on   a prévu des moyens qui, par un déplacement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence, assurent une exploration de la gamme de réglage de ce dernier. 



   Les moyens utilisés pour provoquer le déplacement du 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 point de fonctionnement du second générateur de fréquence sont constitués par un générateur auxiliaire qui fournit un courant alternatif auxiliaire avec une fréquence dont une alternance est plus longue que la durée nécessaire pour balayer la gamme de réglage du second correcteur de fréquence. 



   Pour engendrer ce courant alternatif auxiliaire, on utilise la penthode 11 montée comme réactance variable. A cet effet,on a inséré dans le circuit de chauffage un contact de repos 33 d'un relais à maximum 34, dont l'enroulement d'exci- tation est inséré dans le circuit anodique de la penthode 11. 



  L'anode de la penthode 11 est reliée au pôle positif 9 d'une source de tension anodique, par l'intermédiaire d'une bobine de self 35, de l'enroulement d'excitation du relais   34,   de la bobine d'excitation 20 du second correcteur de fréquence et d'un filtre d'uniformisation 36. 



   Pour une valeur déterminée de l'intensité de courant anodique de la penthode 11, le relais à maximum 34 enclenche et le contact de repos 33 est ouvert, ce qui entraîne un re- froidissement du filament. Le relais à maximum 34 déclenche avec un certain retard et le contact de repos 33 se referme, fermeture après laquelle l'intensité du courant anodique croît à nouveau lentement jusqu'au moment où le contact de repos 33 s'ouvre à nouveau etc. Le montage décrit fournit donc, en tirant parti des inerties thermiques, un courant alternatif de très basse fréquence (par exemple 1/5 à 1/10 de cycle par seconde) dont une alternance est plus longue que la durée, par exemple 5 secondes, nécessaire pour balayer la gamme de réglage du second correcteur de fréquence.

   Aucune condition n'est imposée à la constance de la fréquence du courant alternatif engendré ; il suffit que la fréquence soit suffisamment basse. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Lorsque le tube à décharge 11 est en circuit, le courant qui traverse la bobine d'excitation 20 est plus grand que celui qui traverse la bobine 21 de sorte que l'organe de réglage 18 se déplacera vers la gauche. Lorsque le tube à décharge 11 est mis hors circuit, l'intensité de courant dans la bobine 20 diminue et par suite de la plus forte intensité du courant d'excitation de la bobine 21, l'organe de réglage se déplacera vers la droite et provoquera un balayage complet de la gamme de réglage du second correcteur de fréquence. Pour réduire ce temps de retour, la ré- sistance 23 est shuntée par un contact de travail 37 du relais 34. 



   La tension de polarisation négative de la grille de la penthode 11 est choisie de façon que, lorsque la fréquence de l'oscillateur diffère de celle de la tension de commande, l'inten- sité du courant dans la bobine d'excitation 20 soit pratiquement indépendante de la tension alternative   C.A.F.   alors appliquée au tube, tandis qu'au synchronisme des deux oscillations par suite de la tension continue   C.A.F.   de polarité négative, ce courant peut diminuer notablement et tomber même pratiquement à zéro. 



   En partant de l'état dans lequel le montage est mis en circuit, le fonctionnement est le suivant: Lors de la mise hors circuit, le contact de repos 33 est fermé et le contact de travail 37 du relais   34   est ouvert, tandis que la fréquence de l'oscillateur diffère de celle de l'oscillation de commande. 



  On admettra qu'au moment de la mise en circuit, l'organe de ré- glage occupe approximativement la position centrale. Par suite de la mise en circuit du tube à décharge 11, l'organe de réglage 18 se déplace entièrement vers la gauche.   Lorsqu'entretemps   il ne se produit pas de synchronisme entre la tension d'oscillateur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 et la tension de commande, le relais   34   enclenche, ce qui pro- voque l'ouverture du contact de repos 33 et la fermeture du contact de travail 37. Une tension   C.A.F.   positive éventuelle provoque l'enclenchement accéléré du relais.

   L'organe de réglage 18 se déplace alors rapidement vers la droite et la gamme de réglage entière est balayée avant que, par suite du déclenchement du relais à maximum, l'organe de réglage 18 se déplace de nouveau vers la gauche. Si, pendant le déplacement vers la droite, par suite d'un bref synchronisme entre la tension d'oscillateur et la tension de commande, une tension   C.A.F.   est appliquée au tube 11, cette tension n'exerce aucune influence vu que le tube est mis hors circuit.

   Si, pendant le déplacement vers la gauche de l'organe de réglage, il se produit un synchronisme entre la tension d'oscil- lateur et l'oscillation de commande, le discriminateur à batte- ments fournit une tension continue   C.A.F.   négative telle que le courant dans la bobine d'excitation 20 diminue et que l'organe de réglage conserve la position désirée pour le synchronisme, tandis que l'intensité du courant anodique, maintenant limitée par la tension   C.A.F.,   est insuffisante pour provoquer un enclen- chement du relais à maximum   34.   L'état obtenu est donc stable. 



  Les deux correcteurs de fréquence suivront maintenant de lentes variations de fréquence de la tension d'oscillateur par rapport à l'oscillation de commande, tandis que de rapides variations ne seront suivies que par le montage du tube à réactance. 



   Le dispositif conforme à l'invention représenté sur la fig. 2, ne diffère du montage représenté sur la fig.l que par l'exécution du correcteur de fréquence électronique. Les éléments correspondants portant les mêmes chiffres de référence. 



   Dans la forme d'exécution représentée sur la fig. 2, le conducteur de la grille de commande du tube 1 comporte une 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 triode 38, faisant office de correcteur de fréquence électronique, et comportant une résistance cathodique 39 et une bobine de self 40. Cette triode 38 constitue une résistance de fuite de grille pour le tube 1. 



   La fréquence des oscillations engendrées par le tube 1 peut se régler en modifiant la résistance interne du tube 38 en fonction d'une tension de réglage appliquée, par l'intermé- diaire d'un filtre passe-bas 31, à une grille de commande 38 reliée à la cathode par une résistance de fuite 32. 



   On peut augmenter l'influence du courant continu de grille sur la fréquence d'oscillateur engendrée, en utilisant avec le tube oscillateur 1, un petit condensateur de grille 32. 



   Le tube 38 est réglé de manière à assurer une sensi- bilité de réglage maximum, mais, dans ce cas, on obtient une assez petite gamme de réglage. 



   Pour produire le courant alternatif auxiliaire qui, en l'absence de la stabilisation désirée, provoque, par le déplacement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence, une exploration de la gamme de réglage de ce dernier, on a monté en série avec le circuit de chauffage du tube 38 le contact de repos 33 d'un relais à maximum 34 dont l'enrou- lement d'excitation est inséré dans le circuit anodique du tube 38. 



   L'anode du tube 38 est reliée au pôle positif 9 de la source de tension anodique, par l'intermédiaire de l'en- roulement d'excitation du relais 34, d'une bobine d'excitation 20, du second correcteur de fréquence et d'un filtre d'unifor- misation 36. 



   Il y a lieu de noter ici que,, comparativement à la forme d'exécution représentée sur la fig.l, les bobines d'exci- tation 20 et 21 sont interverties. Lorsque le tube 38 est hors 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 circuit, le courant d'excitation dans la bobine 21 déplacera l'organe de réglage vers la gauche. 



   Pour le reste, le montage représenté sur la fig.2 fonctionne de la même manière que le dispositif représenté sur la fig.l. 



   Il existe encore d'autres méthodes d'exploration de la gamme de réglage;   ç'est   ainsi que l'on peut munir le tube de verre de contacts inverseurs, actionnés par l'organe de ré- glage du second correcteur de fréquence. Une autre possibilité consiste à engendrer le courant alternatif de basse fréquence à l'aide d'un montage multi-vibrateur. 



   RESUME 
Montage comportant un oscillateur et muni de moyens de corriger automatiquement la fréquence de l'oscillateur par une tension de commande, comportant un premier correcteur de fréquence électronique et un second correcteur de fréquence avec un organe de réglage qui se déplace sous l'effet d'une tension de réglage, dans lequel la gamme de réglage du second correcteur de fréquence est plus grande que celle du premier et qui comporte en outre des moyens d'engendrer une tension de réglage C.A.F.

   qui, lors de la stabilisation de la tension d'oscillateur sur la tension de commande consiste essentiellement en une tension continue et dans le cas d'une fréquence d'oscillateur notablement différente de la fréquence de la tension de commande, en une tension alternative correspondant à la fréquence différentielle, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens qui entrent en fonction- nement en l'absence de la stabilisation désirée et provoquent alors, par un déplacement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence, une exploration de la gamme de réglage de ce dernier, ce montage pouvant présenter en outre, les particularités



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Assembly comprising an oscillator and automatic frequency correction means.



   The invention relates to an oscillator provided with means for automatically correcting the frequency (C.A.F.) by a control voltage.



   For the automatic correction of the frequency of an oscillator, it is known practice to couple to the circuit which determines the frequency of the oscillator, two frequency correctors, one of which consists of an electronic frequency corrector, for example an assembly with reactance tube, which is used to quickly correct fairly small frequency deviations, while the other frequency corrector has a regulator @

 <Desc / Clms Page number 2>

 mechanically controlled for the correction of frequency deviations large enough, but which, due to mechanical inertia, does not react to rapid frequency variations.



   The production of the two CAF voltages necessary for the two frequency correctors requires discriminators with different ranges, adapted to the adjustment ranges of the frequency correctors to be controlled, that is to say that, in the discriminator used for the corrector of electronic frequency, the maximum variation of the ACF voltage occurs in a range of frequencies which is small compared to the corresponding range of the other discriminator, for example equal to a tenth of the latter range.

   When the C.A.F. circuits are of normal execution, a large difference in adjustment sensitivity is inherent in the large differences in adjustment ranges; the ACF circuit with electronic frequency corrector has a fairly small adjustment range, but a fairly high adjustment sensitivity, which favors final stabilization.



   It is known to obtain the ACF voltage required for fast frequency correctors in a very narrow frequency area, using a beat discriminator, in particular by mixing the control voltage and the voltage of the oscillator. lator; the other CAF voltage can be taken from a frequency detector of known type with a coupled tuned oscillating circuit (so-called tuned discriminator) or, for example, from a so-called rotating field discriminator as described in US Pat. No. 2,044. 749 or French Patent No. 920,599.



   The invention provides a novel arrangement of mounting of the type described with two frequency correctors provided for different adjustment ranges which, without adversely affecting the adjustment sensitivity, provide a more advantageous mounting from the technical point of view and which can be realized from a more economical way

 <Desc / Clms Page number 3>

 than the aforementioned assemblies.



   According to the invention, in assemblies of the type described with two frequency correctors, a discriminator assembly adapted to the narrow adjustment zone of the electronic frequency corrector is sufficient, which discriminator assembly, when stabilizing the voltage d 'oscillator on the control voltage, essentially provides a DC voltage and which, in the case of very large differences between the frequency of the oscillator voltage and that of the control voltage, provides an AC voltage by the use of means which come into operation, in the absence of the desired stabilization, in particular in the absence of a DC voltage CAF, and then ensure, by moving the operating point of the second frequency corrector, an exploration of the range adjustment of the latter.



   It should be noted that there are C.A.F.



  (see French Patent No. 919. 986) comprising a beat discriminator and an electronic frequency corrector consisting of a reactance tube, in which, to ensure the CAF adjustment, is applied, when the CAF circuit is switched on. , a voltage pulse at the control grid of the reactance tube so as to ensure exploration of the adjustment range of the frequency corrector. In this case, the discriminator output voltage normally modulates only part of the control range of the reactor tube. In the assembly according to the invention, in order to increase the adjustment sensitivity, the maximum C.A.F. voltage and the control range of the frequency corrector can be fully adapted to each other.



   The means used to cause the sliding of the operating point of the second frequency corrector may consist of an auxiliary generator which supplies a current

 <Desc / Clms Page number 4>

 auxiliary AC of a frequency such that the duration of an alternation exceeds the time required to sweep the adjustment range of the second frequency corrector.



   As an auxiliary generator tube, the reactor tube existing in the first frequency corrector can be used.



   In another particularly advantageous embodiment, an auxiliary generator tube is used as a discharge tube inserted in the supply conductor of a control electrode of the oscillator tube, which discharge tube at the same time acts as the first. frequency corrector, because you are used as a variable leakage resistor.



   It should also be noted that it is known to adjust the frequency of oscillations generated by an oscillator using a discharge tube controlled by an adjustment voltage, which discharge tube is inserted as a leakage resistor variable in the oscillator gate supply conductor (see Belgian Patent No. 458.146).



   The description of the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the features which emerge both from the text and from the drawing, of course, forming part of the invention.



   Fig. 1 shows a device according to the invention comprising an electronic frequency corrector consisting of a reactance tube, while, in the embodiment shown in FIG. 2, a discharge tube mounted as a variable leakage resistor is used as the frequency corrector.



   In fig. 1, the triode 1 is used as the oscillator tube; the anode and the control gate are connected, the first by the coupling capacitor 41 and the second, by the coupling capacitor 42 at the ends of an oscillating frequency determining circuit 2. This oscillating circuit comprises

 <Desc / Clms Page number 5>

 the tuning capacitor 3 and the circuit coil 4. The cathode is earthed by a cathode resistor 6 shunted by a capacitor 5; center tap of circuit coil 4 is also earthed.

   The anode of the triode is connected, via an inductor coil 7 and a resistor-capacitor circuit 8, serving for standardization, to the positive pole 9 of an anode voltage source, whose negative pole 10 is earthed.



   To the oscillating circuit 2, which determines the frequency of oscillator 1-4., Two frequency correctors are coupled, one of which consists of a reactance tube assembly and serves for the rapid correction of small frequency deviations, while that the other frequency corrector comprises an adjusting member with mechanical displacement and serves for the correction of rather large frequency deviations.



   The anode of penthode 11 used as a variable reactance is coupled, via a coupling capacitor 10, to one end of the oscillating circuit 2 which determines the frequency of oscillator 1-4., While , in order to obtain an appropriate negative grid bias voltage, the cathode is grounded via a cathode resistor 14, shunted by a capacitor 13. At the control grid of the reactance tube 11 s' applies an alternating voltage taken from the oscillating circuit 2 which determines the frequency of oscillator 1-4, via a phase-shifting network consisting of a capacitor 15 and a resistor 16. The tap of this network is coupled, Capacitively, to the reactance tube control grid 11.

   Such an arrangement of the reactance tube behaves like a reactance, the magnitude of which is adjustable by means of an adjustment voltage.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The reactance tube assembly is made so that the adjustment sensitivity is maximum, but the adjustment range is then quite small.



   The frequency corrector intended for the correction of fairly large frequency deviations comprises an adjustment member constituted by a hollow metal piston which can move longitudinally in a glass container 17 filled with liquid; this adjustment member comprises an annular soft iron core 19. The glass tube is surrounded by two excitation coils 20, 21, and the coil 21 is connected by means of the series connection of two resistors 22. and 23, at the anode voltage terminals 9, 10 while the coil 21 is traversed by a variable excitation current with the adjustment voltage CAF Depending on the intensity of the currents which pass through the excitation coils 20 and 21, the adjuster 18 will move to the left or to the right.

   The movement of the right-hand end of the adjustment member 18 changes the self-induction of the adjustment coil 24 which surrounds the tube parallel to the coil of the oscillator circuit 4 or to a part thereof, because the adjuster 18 influences the reluctance of the coil field. The adjustment coil 24 is preferably magnetically decoupled with respect to the excitation coils 20 and 21 which move the adjustment member 18, to prevent variations in the currents flowing through the coils 20 and 21 from being able to move. cause induced disturbance currents in the adjustment coil 24.



   According to the invention, in the assembly shown, it suffices for the discriminator to be adapted to the narrow adjustment range of the electronic frequency corrector, without the sensing range of the assembly being influenced thereby.



   A discriminator assembly is used for this purpose which, when stabilizing the voltage of the oscillator on the control voltage, essentially supplies a DC voltage.

 <Desc / Clms Page number 7>

 and in the case where the frequency of the oscillator differs from the frequency of the control voltage, essentially an alternating voltage of differential frequency; assembly consists of a push-pull frequency changer assembly used as a beat discriminator.



   The push-pull frequency changer assembly comprises two rectifiers 25, 26, which, on the one hand, are connected to the ends of the secondary winding of a push-pull transformer 27 and which on the other hand are interconnected by the intermediary of the series connection of two equal output resistors 28 and 29 shunted by capacitors. The oscillator voltage is applied, via a coupling capacitor 30, to the node of resistors 28 and 29, which node is connected to the center tap of the secondary winding of transformer 27.

   When a control voltage is applied to the primary winding of transformer 27, a CAF voltage is obtained at the output terminals of the output impedance 28, 29 of the push-pull frequency changer assembly, which is applied, by through a low-pass filter 31 and a resistor 32, to the control gate of penthode 11 mounted as a variable reactance.



   When the control voltage and the oscillator voltage are synchronous, a CAF voltage is obtained at the low-pass filter 31, the magnitude and the polarity of which depend on the magnitude and the sign of the phase shift between the two oscillations in cause.



   To allow the operation of the CAF circuit in the absence of the desired stabilization, that is to say in the absence of a DC voltage CAF., Means are provided which, by a displacement of the operating point of the second frequency corrector, provide exploration of the latter's adjustment range.



   The means used to cause the displacement of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 The operating point of the second frequency generator are constituted by an auxiliary generator which supplies an auxiliary alternating current with a frequency whose alternation is longer than the duration necessary to sweep the adjustment range of the second frequency corrector.



   To generate this auxiliary alternating current, Penthode 11 mounted as a variable reactance is used. To this end, a rest contact 33 of a maximum relay 34 has been inserted in the heating circuit, the excitation winding of which is inserted in the anode circuit of pentode 11.



  The anode of the penthode 11 is connected to the positive pole 9 of an anode voltage source, via a choke coil 35, the excitation winding of the relay 34, the excitation coil 20 of the second frequency corrector and of a uniformization filter 36.



   For a determined value of the anode current intensity of the penthode 11, the maximum relay 34 engages and the closed contact 33 is open, which leads to cooling of the filament. The maximum relay 34 trips with a certain delay and the normally closed contact 33 closes, after which the anode current strength increases slowly again until the closed contact 33 opens again etc. The assembly described therefore provides, by taking advantage of thermal inertia, an alternating current of very low frequency (for example 1/5 to 1/10 of a cycle per second) whose alternation is longer than the duration, for example 5 seconds, necessary to sweep the adjustment range of the second frequency corrector.

   No condition is imposed on the constancy of the frequency of the alternating current generated; it suffices that the frequency is sufficiently low.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   When the discharge tube 11 is on, the current flowing through the excitation coil 20 is greater than that flowing through the coil 21 so that the adjuster 18 will move to the left. When the discharge tube 11 is switched off, the intensity of the current in the coil 20 decreases and as a result of the greater intensity of the excitation current of the coil 21, the regulator will move to the right and will cause a full sweep of the second frequency corrector's adjustment range. To reduce this return time, resistor 23 is bypassed by a work contact 37 of relay 34.



   The negative bias voltage of the gate of Penthode 11 is chosen so that, when the frequency of the oscillator differs from that of the control voltage, the intensity of the current in the excitation coil 20 is practically independent of the AC voltage CAF then applied to the tube, while at the synchronism of the two oscillations as a result of the DC voltage CAF of negative polarity, this current can decrease significantly and even drop to practically zero.



   Starting from the state in which the circuit is switched on, the operation is as follows: When switching off, the normally-closed contact 33 is closed and the working contact 37 of the relay 34 is open, while the frequency of the oscillator differs from that of the control oscillation.



  It will be assumed that at the time of switching on, the regulating member occupies approximately the central position. As a result of switching on the discharge tube 11, the regulating member 18 moves completely to the left. When in the meantime there is no synchronism between the oscillator voltage

 <Desc / Clms Page number 10>

 and the control voltage, the relay 34 engages, which causes the opening of the rest contact 33 and the closing of the make contact 37. A possible positive AC voltage causes the accelerated engagement of the relay.

   The adjuster 18 then moves rapidly to the right and the entire adjustment range is scanned before, following the triggering of the maximum relay, the adjuster 18 again moves to the left. If, during the movement to the right, as a result of a brief synchronism between the oscillator voltage and the control voltage, an ACF voltage is applied to the tube 11, this voltage has no influence since the tube is switched on. off.

   If, while moving the adjuster to the left, synchronism occurs between the oscillator voltage and the control oscillation, the beat discriminator supplies a negative DC voltage such as current in the excitation coil 20 decreases and the regulator maintains the desired position for synchronism, while the intensity of the anode current, now limited by the ACF voltage, is insufficient to cause the relay to switch on at maximum 34. The state obtained is therefore stable.



  Both frequency correctors will now follow slow oscillator voltage frequency variations relative to the control oscillation, while rapid variations will only be followed by mounting the reactor tube.



   The device according to the invention shown in FIG. 2, differs from the assembly shown in fig.l only by the execution of the electronic frequency corrector. Corresponding elements with the same reference numbers.



   In the embodiment shown in FIG. 2, the conductor of the control grid of the tube 1 has a

 <Desc / Clms Page number 11>

 triode 38, acting as an electronic frequency corrector, and comprising a cathode resistor 39 and a choke coil 40. This triode 38 constitutes a gate leakage resistor for the tube 1.



   The frequency of the oscillations generated by the tube 1 can be adjusted by modifying the internal resistance of the tube 38 as a function of an adjustment voltage applied, through the intermediary of a low-pass filter 31, to a control grid 38 connected to the cathode by a leakage resistor 32.



   The influence of the direct gate current on the generated oscillator frequency can be increased by using with the oscillator tube 1 a small gate capacitor 32.



   Tube 38 is adjusted to provide maximum adjustment sensitivity, but in this case a fairly small range of adjustment is obtained.



   To produce the auxiliary alternating current which, in the absence of the desired stabilization, causes, by the displacement of the operating point of the second frequency corrector, an exploration of the adjustment range of the latter, we have mounted in series with the heating circuit of tube 38 the normally open contact 33 of a maximum relay 34 whose excitation winding is inserted in the anode circuit of tube 38.



   The anode of the tube 38 is connected to the positive pole 9 of the anode voltage source, via the excitation winding of the relay 34, an excitation coil 20, the second frequency corrector and a uniform filter 36.



   It should be noted here that, compared to the embodiment shown in Fig. 1, the excitation coils 20 and 21 are inverted. When tube 38 is out

 <Desc / Clms Page number 12>

 circuit, the excitation current in coil 21 will move the adjuster to the left.



   For the rest, the assembly shown in fig.2 operates in the same way as the device shown in fig.l.



   There are still other methods of exploring the adjustment range; This is how the glass tube can be provided with change-over contacts, actuated by the regulating member of the second frequency corrector. Another possibility is to generate the low frequency alternating current using a multi-vibrator assembly.



   ABSTRACT
Assembly comprising an oscillator and provided with means for automatically correcting the frequency of the oscillator by a control voltage, comprising a first electronic frequency corrector and a second frequency corrector with an adjustment member which moves under the effect of an adjustment voltage, in which the adjustment range of the second frequency corrector is greater than that of the first and which further comprises means for generating an adjustment voltage CAF

   which, when stabilizing the oscillator voltage on the control voltage, essentially consists of a DC voltage and in the case of an oscillator frequency significantly different from the frequency of the control voltage, a corresponding AC voltage at the differential frequency, characterized in that it comprises means which come into operation in the absence of the desired stabilization and then cause, by a displacement of the operating point of the second frequency corrector, an exploration of the range adjustment of the latter, this assembly may also have the particularities


    

Claims (1)

suivantes, prises séparément ou en combinaison : a) les moyens de déplacer le point de fonctionnement du second correcteur de fréquence entrent en fonctionnement en l'absence d'une tension continue de réglage C.A.F.; b) les moyens provoquant le déplacement du point de fonctionnement du second correcteur de fréquence consistent en un générateur auxiliaire qui fournit un courant alternatif auxiliaire de fréquence telle qu'une alternance est plus longue que la durée nécessaire pour balayer la gamme de réglage du second correcteur de fréquence; the following, taken separately or in combination: a) the means of moving the operating point of the second frequency corrector come into operation in the absence of a DC regulating voltage; b) the means causing the displacement of the operating point of the second frequency corrector consist of an auxiliary generator which supplies an auxiliary alternating current of frequency such that one half-wave is longer than the time necessary to sweep the adjustment range of the second corrector frequency; c) le courant alternatif auxiliaire s'obtient à l'aide d'un tube à décharge (tube générateur auxiliaire), qui est mis en circuit et hors circuit au rythme de la fréquence à en- gendrer à l'aide d'un relais excité par le courant anodique de ce tube, relais qui commande un contact de repos monté en série avec le circuit de chauffage; d) le tube générateur auxiliaire comporte un couplage de réaction déwattée et constitue le premier correcteur de fré- quence électronique ; e) le tube générateur auxiliaire est constitué par un tube à décharge inséré dans le conducteur d'une grille de commande du tube oscillateur, tube à décharge qui fait en même temps office de premier correcteur de fréquence; c) the auxiliary alternating current is obtained by means of a discharge tube (auxiliary generator tube), which is switched on and off at the rate of the frequency to be generated using a relay excited by the anode current of this tube, relay which controls a normally-closed contact mounted in series with the heating circuit; d) the auxiliary generator tube comprises a dewatted reaction coupling and constitutes the first electronic frequency corrector; e) the auxiliary generator tube consists of a discharge tube inserted in the conductor of a control grid of the oscillator tube, which discharge tube acts at the same time as the first frequency corrector; f) le second correcteur de fréquence comporte un organe de réglage déplaçable par voie magnétique dans un tube rempli de liquide et la commande de l'organe de réglage s'effec- tue à l'aide de deux bobines d'excitation dont la première est insérée dans le circuit anodique du tube générateur auxiliaire, tandis que la seconde est connectée à la source de tension con- tinue d'alimentation, le tout de manière que lorsque le tube <Desc/Clms Page number 14> générateur auxiliaire agit, l'organe de réglage se déplace dans un sens déterminé et qu'il se déplace en sens inverse lorsque ce tube générateur auxiliaire est inactif; g) en série avec la seconde bobine d'excitation est montée une résistance qui est shuntée par le contact de travail du relais. f) the second frequency corrector comprises an adjustment member which can be moved magnetically in a tube filled with liquid and the adjustment member is controlled by means of two excitation coils, the first of which is inserted in the anode circuit of the auxiliary generator tube, while the second is connected to the supply of continuous voltage, all so that when the tube <Desc / Clms Page number 14> auxiliary generator acts, the regulator moves in a determined direction and moves in the opposite direction when this auxiliary generator tube is inactive; g) in series with the second excitation coil is mounted a resistor which is shunted by the contact of the relay.
BE488519D BE488519A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE488519A true BE488519A (en)

Family

ID=133699

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE488519D BE488519A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE488519A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2546695A1 (en) CIRCUIT FOR POWER SUPPLY AND DEVIATION WITH MULTIPLE SCANNING FREQUENCIES AND MEANS FOR CORRECTING FRAME DISTORTION
FR2488092A1 (en) HORIZONTAL ATTACK CIRCUIT
BE488519A (en)
FR2516731A1 (en) CIRCUIT FOR CONVERTING CONTINUOUS VOLTAGE INTO CONTINUOUS OUTPUT VOLTAGE
FR2499796A1 (en) HORIZONTAL DEVIATION CIRCUIT IN DOUBLE MODE
FR2488091A1 (en) DEFLECTOR CIRCUIT WITH CORRECTION OF LINEARITY BY THE POWER TRANSFORMER
FR2460578A1 (en) SYNCHRONOUS EXCITE SWITCHED VERTICAL VERTICAL DEVIATION DEVICE DURING HORIZONTAL SCAN AND RETURN INTERVALS FOR TELEVISION APPARATUS AND METHOD OF IMPLEMENTING THE SAME
FR2471103A1 (en) POWER SUPPLY CIRCUIT FOR DEVIATION CURRENT AND ENERGY
FR2520958A1 (en) AUXILIARY CIRCUIT FOR TELEVISION
CA1084995A (en) Induction control circuit for current transformer
FR2629657A1 (en) SYNCHRONIZATION ARRANGEMENT FOR TELEVISION APPARATUS
US4990834A (en) Line deflection circuit arrangement for a picture display device
EP0538102A1 (en) Power supply device for ozonizer
EP0352391A1 (en) Control device for switching an electrical power circuit on and off
EP0598670A1 (en) Switching apparatus and control method for carrying out this apparatus
BE532680A (en)
BE484345A (en)
BE445841A (en)
BE476453A (en)
BE707272A (en)
EP0054452A1 (en) Television receiver protection device, and a television receiver comprising such a device
FR2475816A1 (en) HIGH VOLTAGE PROTECTION CIRCUIT FOR TELEVISION
BE503136A (en)
FR2541777A1 (en) Device for obtaining image signals of electrical quantities across high-voltage insulation
BE491567A (en)