BE485252A - - Google Patents

Info

Publication number
BE485252A
BE485252A BE485252DA BE485252A BE 485252 A BE485252 A BE 485252A BE 485252D A BE485252D A BE 485252DA BE 485252 A BE485252 A BE 485252A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
dialysis
rubber
oil
materials
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE485252A publication Critical patent/BE485252A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C11ANIMAL OR VEGETABLE OILS, FATS, FATTY SUBSTANCES OR WAXES; FATTY ACIDS THEREFROM; DETERGENTS; CANDLES
    • C11BPRODUCING, e.g. BY PRESSING RAW MATERIALS OR BY EXTRACTION FROM WASTE MATERIALS, REFINING OR PRESERVING FATS, FATTY SUBSTANCES, e.g. LANOLIN, FATTY OILS OR WAXES; ESSENTIAL OILS; PERFUMES
    • C11B3/00Refining fats or fatty oils
    • C11B3/008Refining fats or fatty oils by filtration, e.g. including ultra filtration, dialysis
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C11ANIMAL OR VEGETABLE OILS, FATS, FATTY SUBSTANCES OR WAXES; FATTY ACIDS THEREFROM; DETERGENTS; CANDLES
    • C11CFATTY ACIDS FROM FATS, OILS OR WAXES; CANDLES; FATS, OILS OR FATTY ACIDS BY CHEMICAL MODIFICATION OF FATS, OILS, OR FATTY ACIDS OBTAINED THEREFROM
    • C11C1/00Preparation of fatty acids from fats, fatty oils, or waxes; Refining the fatty acids
    • C11C1/08Refining

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Microbiology (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Separation Using Semi-Permeable Membranes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de séparation ou d'isolement des constituants d'huiles grasses ou des produits du traitement de ces huiles. 



   Selon le brevet français n  695.007 on peut se servir d'une membrane de caoutchouc pour opérer la dialyse de matières organiques solubles dans du caoutchouc, tandis que d'autres consti- tuants sont retenus par la membrane. Dans ce brevet les huiles sont mentionnées à titre d'exemple et selon le brevet français d'addition n  695.008 on entend par "huiles" des huiles minérales qui peuvent être débarrassées d'impuretés par la dialyse. 



   Il est connu par le brevet américain n    2.408.625   que dans la dialyse par une membrane en caoutchouc, des extraits tirés à l'aide de solvants des graisses, de l'herbe, de l'alfalfa, des épinards, des carottes, et d'autres matières végétales, les   vitamine   et pro-vitamines, ainsi que les stérols dialysent à travers la membrane de caoutchouc, tandis que la chlorophylle et d'autres ma- tières solubles dans les solvants des graisses, sont arrêtées par 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cette membrane: Selon ledit brevet cette dialyse est effectuée pour      débarrasser le carotène, la vitamine k et la xanthophylle en grande partie de leur teneur en chlorophylle.

   Il n'appert cepen- dant pas dudit brevet, si les acides gras ou les dérivés d'acides gras éventuellement présents traversent la membrane de caoutchouc ou restent en arrière avec la chlorophylle. Du reste il faut re- marquer que dans ledit brevet américain on n'a fait aucune mention de matières premières dans lesquelles des graisses ou leurs dérivés sont les constituants principaux. 



   Selon l'invention, on peut donc séparer ou isoler des constituants d'huiles grasses ou les produits obtenus par le trai- tement de ces huiles en soumettant ces matières, mélangées avec un solvant ou non, à une dialyse à l'aide d'une membrane en caout- chouc, de telle sorte que les triglycérides et/ou les acides gras diffusent. En effet on a trouvé que ces matières diffusent à travers une membrane en caoutchouc à des vitesses différentes, de telle sorte qu'une séparation mutuelle des acides gras ou de leurs dérivés, ou bien un isolement desdites matières des mélanges qui contiennent également d'autres matières, peut être basée sur ces différences de vitesse.

   On a trouvé que e. a. les acides gras, les triglycérides, tels qu'ils se trouvent dans les huiles et les graisses normales, ainsi que la vitamine A estérifiée peu- vent être dialysés facilement, tandis que p. e. les glycérides polymérisés , les mono- et diglycérides, les savons métalliques, les phosphatides, les matières mucilagineuses et les matières colorantes qui donnent aux huiles et aux graisses une couleur indésirable généralement rougeâtre, sont difficiles à dialyser. 



  Les matières énumérées ci-dessus présentent des différences de vitesse de dialyse telles qu'elles peuvent également être sépa- rées les unes des autres. Il est donc possible d'améliorer les acides gras ou leurs dérivés, spécialement les huiles et les 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 graisses ou leurs résidus, par dialyse à travers une membrane de caoutchouc, de telle sorte que les substances colorantes et/ou autres matières indésirables sont éliminées. Il est possible aussi de concentrer des constituants définis de mélanges d'acides gras ou de dérivés d'acides gras. Dans les exemples ce phénomène sera élucidé pour quelques cas spéciaux d'une manière plus détaillée. 



   Pour la membrane on se sert du caoutchouc et des ma- tières caoutchouteuses dans le sens le plus étendu. Le caoutchouc peut être vulcanisé ou non, et l'on peut employer du caoutchouc naturel aussi bien que du caoutchouc synthétique. Une matière caoutchouteuse convenable est p. e. la gutta percha. 



   Au lieu du caoutchouc ou des substances caoutchouteuses on peut employer aussi d'autres matières fortement polymérisées qui se gonflent au contact des matières à dialyser ou des solvants. 



   De préférence on se sert pour la dialyse d'une solution des matières à séparer ou à isoler dans un solvant volatil ou dans un mélange de solvants. Il est avantageux d'employer dans ce but une solution concentrée et d'amener le solvant ou une solution diluée des matières grasses de l'autre côté de la membrane. On peut se servir aussi de plusieurs solvants d'une miscibilité mutuelle limitée et qui de préférence sont saturés l'un par rapport à l'autre avant la dialyse; l'un des liquides vient d'un côté de la membrane, tandis que l'autre est amené de l'autre côté de la membrane. 



   La polarité du solvant des matières à séparer est d'une importance spéciale. Afin de retarder la dialyse des ma- tières polaires à travers de la membrane, l'on se sert d'un sol- vant fortement polaire, ou l'on ajoute à un solvant déjà présent un solvant plus fortement polaire. Inversement l'on peut accélé- rer la dialyse des matières polaires en se servant d'un solvant ou d'un mélange de solvants moins polaires. 



   La marche de la dialyse dépend aussi de la matière qu'on 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 emploie pour la membrane. L'on peut ainsi influencer la sépara- tion par un choix judicieux de 1 espèce du caoutchouc, p. e. du caoutchouc naturel ou synthétique, du caoutchouc non-vulcanisé, ou vulcanisé plus ou moins fortement, etc; la polarité du caoutchouc est importante aussi. On appelle "polaire" le caout- chouc contenant des groupes polaires, comme p. e. le groupe nitrile; le   "perbunan"   est un exemple de cette espèce de caoutchouc, tan- dis que le polyisobutylène est un caoutchouc non-polaire. On peut accélérer la dialyse des matières polaires en se servant d'une espèce de caoutchouc plus fortement polaire, tandis qu'on peut la retarder en se servant d'un caoutchouc peu polaire. 



   Il est souvent désirable d'effectuer une dialyse frac- tionnée. On peut p. e. dialyser de nouveau le dialysat (lequel terme s'applique à la partie qui a traversé la membrane) par rapport à un solvant frais ou par rapport à une solution moins fortement concentrée, et répéter, si on le désire,ce traitement une ou plusieurs fois. Les résidus (par lequel terme on entend la partie qui a été retenue par la membrane) obtenus successivement peuvent être ajoutés de nouveau à la matière première, si on le désire, après élimination du solvant. 



   Afin de prévenir l'endommagement de la membrane, il est généralement recommandable de munir celle-ci d'un organe de pro- tection, par exemple en la supportant au moyen d'une toile métallique. Il peut être utile aussi de dissoudre dans le liquide qui se trouve du côté du dialysat, une matière préférablement non- diffusante, d'une concentration telle que ladite matière rend les liquides qui se trouvent des deux côtés de la membrane, au moins isotoniques. 



   La dialyse peut être opérée d'une manière continue, aussi bien que d'une manière discontinue, dans le premier cas de préférence en contre-courant. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La dialyse peut être opérée à la température ambiante aussi bien qu'à une température plus élevée. Les températures élevées ont généralement l'avantage que la vitesse de la dialyse est plus grande. 



   Dans les exemples suivants la dialyse est opérée à petite échelle en remplissant une douille en caoutchouc consistant de caoutchouc   Hevea   avec 2% de soufre, un peu d'oxyde de zinc et un accélérateur-ultra,qui a été vulcanisé à une température de 80 C pendant une heure, et dont la paroi a une épaisseur de quelques dixièmes de millimètres, d'une solution des matières à séparer ou à isoler et en introduisant ladite douille dans le solvant pur qui est renouvelé plusieurs fois. Si la dialyse est opérée sur une échelle industrielle, l'on peut appliquer les me- sures connues pour favoriser les séparations, pour limiter la quantité du solvant et pour accélérer la dialyse, telles que l'élé- vation de la température, l'emploi du contre-courant, l'opération fractionnée de la dialyse, etc. 



    EXEMPLE   1 
Déphlegmation d'huile d'arachide crue. 



   Une douille de caoutchouc d'une épaisseur de 0.40 mm, contenant une solution 1 : 1 d'huile d'arachide crue dans de de pétrole l'éther/est suspendue dans 1 ¸ litres d'éther de pétrole que l'on renouvelle de temps en temps, jusqu'à ce qu'il n'y ait pratique- ment plus de matière qui dialyse. Le dialysat est récupéré des solutions obtenues, en éliminant l'éther de pétrole par distilla- tion. On récupère au total   97,8%   de l'huile, ainsi que le dialysat. 



  Tandis que l'huile d'arachide initiale moussait fortement, quand elle était agitée, le dialysat ne mousse pas du tout. En outre la couleur est fortement améliorée. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Couleur Lovibond cellule 2" : huile crue initiale 45 jaune + 4,5 rouge huile déphlegmée 16 jaune + 1,0 rouge. 



   Le résidu contenant encore de l'huile se monte à 2,3%; il est brun foncé et visqueux, et mousse très fortement. 



   Cette purification est très importante pour le raffi- nage des huiles comestibles, parce que l'élimination des impuretés décrite ci-dessus permet une simplification considérable du raffinage subséquent. A titre d'exemple on peut mentionner encore que le dialysat obtenu selon le présent exemple, qui contenai.t 7,1% d'acide gras libre, donna, après une distillation à la vapeur à une température de 225 C, une bonne huile à salades avec une teneur en acides gras libres de 0,28% ; couleur 2   "Lovibond :   9 jaune + 1,45 rouge. L'huile initiale au contraire, soumise au même traitement de distillation, se colora jusqu'à 90 jaune + 21 rouge. 



    EXEMPLE   2 
Séparation de phosphatides et d'huile. 



   On suspend dans de l'éther de pétrole une douille en caoutchouc contenant une solution 1 : 1 de 10 grammes de phospha- tides de soya ayant une teneur en phosphatide de 59,4% (basée sur la teneur en phosphore) dans de l'éther de pétrole. Après 24 heures et après que l'éther de pétrole eut été renouvelé quelques fois, on trouva que   32%vaient   dialysé à travers de la douille. 



  Le dialysat consistait en une huile et des acides gras clairs et était libre d'azote et de phosphore. 



   Il résulte de la teneur en phosphore que le résidu contenait   87,1%   de phosphatides. 



   De cette manière il est possible d'éliminer l'huile   crue   teneur très élevée en acides gras, des phosphatides de soya, et de la remplacer, si on le désire, par une autre huile ou matière grasse. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Un essai comparable avec des phosphatides d'huile de colza fut continué pendant trois jours, l'éther de pétrole étant renouvelé 12 fois au total. Dans ce cas aussi le dialysat était libre d'azote et de phosphore. 



   Le résidu solide était susceptible d'être pulvérisé , se dissolvait dans la bouche et sentait le levain, mais le goût était considérablement amélioré en comparaison avec la matière première. 



    EXEMPLE   3 Isolationde l'ester de la vitamine A 
10 g. d'une huile contenant de l'ester de la vitamine A dans une concentration de 15000   V.I./g.dissous   dans 40 cm3 d'éther de pétrole sont dialysés dans une douille en caoutchouc suspendue dans   450   cm3 d'éther de pétrole. Après 1 ¸ heure la quantité du dialysat (après renouvellement du solvant) se montait à   16,8%   avec une teneur de 27500 V.I./g. 



   Le même essai fut répété avec de l'acétone comme solvant ; après 16 heures on obtint une quantité de dialysat de   26.4%   d'une concentration de 27.500 V.I./g. 



    EXEMPLE   4 Isolation de polymères. 



   20 gr. d'une huile de ricin déshydratée sont dissous dans   40   cm3 d'éther de pétrole et la solution est dialysée dans une douille en caoutchouc suspendue dans 500 c.c. d'éther de pétrole. Après 18 heures 48.7% de l'huile avaient traversé la mem- brane en caoutchouc. Cette partie consistait en une huile fluide de couleur claire. Le résidu était d'une couleur foncée et très visqueux. Le changement des propriétés ressort du tableau suivant : 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 
<tb> n65D <SEP> indice <SEP> de <SEP> diène
<tb> 
<tb> huile <SEP> initiale <SEP> 1,4677 <SEP> 30,5
<tb> dialysat <SEP> 1,4670 <SEP> 40,5
<tb> 
<tb> résidu <SEP> 1,4678 <SEP> --
<tb> 
 
L'huile a été améliorée par ce traitement dans le sens que les constituants qui ramollissent le film, ont été éliminés.

   En même temps la couleur s'est améliorée considérable- ment. 



    EXEMPLE   5 Isolation de polymères 
50 g.d'huile de lin polymérisée, dissoute dans un même volume d'éther de pétrole sont dialysés dans une douille en caoutchouc suspenduedans 800 cm3 d'éther de pétrole, que l'on renouvelle une fois. 



   On obtient   62,5%   d'un résidu qui pour l'industrie des couleurs a des propriétés beaucoup meilleures que l'huile initiale. 



   La comparaison du produit ainsi obtenu avec la prépa- ration de "separated'stand oil" au moyen d'une solution partielle de l'huile dans de l'acétone, donne comme résultat : 
 EMI8.2 
 
<tb> Séparation <SEP> par <SEP> dialyse <SEP> Séparation <SEP> par <SEP> dissolution <SEP> dans
<tb> 
<tb> l'acétone
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> n65 <SEP> pourcentage <SEP> n65 <SEP> pourcentage
<tb> 
<tb> D <SEP> D
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> huile <SEP> initiale <SEP> 1.4725 <SEP> - <SEP> 1.4725 <SEP> -
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> résidu <SEP> 1.4765 <SEP> 62,5% <SEP> 1.4750 <SEP> 54%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> non <SEP> dissous <SEP> dans
<tb> 
<tb> l'acétone
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> dialysat <SEP> 1.4621 <SEP> 37,5% <SEP> 1.4696 <SEP> 45,9%
<tb> 
<tb> dissous <SEP> dans
<tb> 
<tb> l'acétone
<tb> 
 
Les indices de réfraction (quoiqu'ils ne soient pas additifs pour cette sorte d'huiles)

   prouvent que la séparation par 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 dialyse est plus efficace. 



    EXEMPLE   6 Séparation de glycérides partielles : 
Des portions de 5 g.d'un mélange de mono-, di- et trilaurine avec 41 à 42% de   [alpha]     -monoglycérides,   indice d'hydroxyle 280 et 2.4% d'acide laurique pur, sont dialysées à travers des douilles en caoutchouc d'une épaisseur de 0,29 mm, des mélanges d'éther de pétrole et d'alcool étant employés dans des proportions de 1:2,1: 1 et 2:1. Après une nuit de dialyse on vérifie les teneurs en   [alpha]   -monoglycérides pour le dialysat et pour le résidu. 
 EMI9.1 
 
<tb> 



  Proportion <SEP> éther <SEP> de
<tb> 
<tb> pétrole <SEP> : <SEP> alcool <SEP> 1 <SEP> : <SEP> 2 <SEP> 1 <SEP> : <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> : <SEP> 1 <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> quantité <SEP> teneur <SEP> quantité <SEP> teneur <SEP> quantité <SEP> teneur
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> dialysat, <SEP> 24,3% <SEP> 10,6% <SEP> 20,1% <SEP> 17,5% <SEP> 50,3% <SEP> 33,4%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> résidu <SEP> 75,7% <SEP> 52 <SEP> % <SEP> 79,9% <SEP> 48 <SEP> % <SEP> 49,7% <SEP> 50,3%
<tb> 
 
Il est remarquable que les résidus ont tous trois la même teneur   en [alpha]-monglycérides,   quoiqu'ils constituent des pourcentages très différents de la matière première.

   Cela s'expli- que par le fait que la trilaurine se dialyse beaucoup plus rapide- ment que les mono-et dilaurines et que la   mono-laurine   se dialyse à peu près aussi rapidement que la dilaurine. 



   L'isolement des triglycérides des mélanges contenant des mono- et des diglycérides est important pour la préparation de détergents à partir de ces dernières substances, par sulfatage. 



   De cet exemple il appert en outre, que la dialyse des mono-glycérides fortement polaires est retardée d'autant plus que le solvant a une teneur en alcool (c.à.d. un liquide fortement polaire) plus élevée. L'exemple prouve aussi que la vitesse de dialyse n'est pas régie exclusivement par la grandeur des molé- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 cules, mais aussi par la polarité des matières dialysées. 



    EXEMPLE   7 
Epuration de la graisse extraite du catalyseur au nickel. 



   Dans l'extraction à la benzine du catalyseur au nickel dans le procédé de durcissement de la graisse, on obtient souvent une matière grasse fortement noircie par du nickel dissous   colloï-   dalement, qu'il est difficile d'éliminer. Une solution de cette graisse d'extraction dans de l'éther de pétrole traverse le papier à filtrer sans laisser aucun résidu. Par contre, si la solution ,est dialysée dans une douille de caoutchouc suspendue dans de l'éther de pétrole, le.dialysat est d'un jaune clair, et libre de nickel. Dans un lot de graisse d'extraction particulièrement mau- vaise il se trouva que seulement 60% étaient susceptibles d'être dialysés, le résidu consistant en une matière noire solide. 



    EXEMPLE 8    
Epuration d'huile de hareng de mauvaise qualité. 



   Une huile de hareng de très mauvaise qualité et de couleur foncée, contenant à peu près 50% d'acides gras libres avec une teneur élevée en oxyacides, est dissoute dans une quan- tité égale d'éther de pétrole et dialysée dans une douille en caout chouc suspendue dans de l'éther de pétrole. Au total, 81% de la matière première dialysent. Le dialysat est d'une couleur jaune claire, tandis que le résidu consiste en des croûtes noires. Ce dernier phénomène peut être évité par une dialyse de plus courte durée. 



  EXEMPLE 9 
Epuration d'acides gras de raffinage. 



   Les acides gras obtenus dans la désacidification des huiles grasses par scindement du savon de raffinage, sont généra- lement d'une si mauvaise qualité qu'on ne peut les employer dans la fabrication de savon convenable sans épuration spéciale. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  En dialysant les acides gras de cette nature, on obtient les résultats suivants : a Des acides gras provenant d'huile de foie de morue dont la couleur Lovibond 1/4" était 120 jaune + 80 rouge, produisirent après la dialyse de la solution 1 : 1 dans de l'éther de pétrole à travers une douille en caoutchouc d'une épaisseur de 0,3   mm.   suspendue dans de l'éther de pétrole, au total 96,3% de dialysat, couleur 4/1"15 jaune   + 1.3   rouge de sorte qu'une amé- lioration énorme de la couleur fut obtenue. b Des acides gras provenant d'huile de coco, dont la couleur Lovibond 4/1" était 60 jaune + 10.2 rouge, produisirent 99.2% de dialysat de couleur 4/1" 7 jaune + 1. 6 rouge. 



   La couleur fut encore améliorée par un traitement du dialysat par de la terre à blanchir. 



   REVENDICATIONS 
1.- Procédé de séparation ou d'isolement de constituants des huiles grasses ou des produits du traitement de ces matières, caractérisé en ce que lesdits liquides sont dialysés en mélange avec un solvant ou non, à travers une membrane consistant en une matière fortement polymérisée qui laisse passer les triglycérides et/ou les acides gras.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for separating or isolating the constituents of fatty oils or the products of the treatment of these oils.



   According to French Patent No. 695,007, a rubber membrane can be used for dialysis of organic materials soluble in rubber, while other constituents are retained by the membrane. In this patent, the oils are mentioned by way of example and according to French Patent Addition No. 695,008, the term “oils” is understood to mean mineral oils which can be freed from impurities by dialysis.



   It is known from US Patent No. 2,408,625 that in dialysis by a rubber membrane, extracts obtained with the aid of solvents from fats, grass, alfalfa, spinach, carrots, and other plant materials, vitamins and pro-vitamins, as well as sterols dialyze through the rubber membrane, while chlorophyll and other fat-soluble materials are stopped by

 <Desc / Clms Page number 2>

 this membrane: According to said patent, this dialysis is carried out to rid the carotene, vitamin K and xanthophyll in large part of their chlorophyll content.

   However, it is not known from said patent whether any fatty acids or fatty acid derivatives which may be present cross the rubber membrane or remain behind with the chlorophyll. Moreover, it should be noted that in said US patent no mention was made of raw materials in which fats or their derivatives are the main constituents.



   According to the invention, it is therefore possible to separate or isolate constituents of fatty oils or the products obtained by the treatment of these oils by subjecting these materials, mixed with a solvent or not, to dialysis using a rubber membrane, so that triglycerides and / or fatty acids diffuse. In fact it has been found that these materials diffuse through a rubber membrane at different rates, so that a mutual separation of fatty acids or their derivatives, or an isolation of said materials from mixtures which also contain other materials, can be based on these speed differences.

   We have found that e. at. fatty acids, triglycerides, as found in normal oils and fats, as well as esterified vitamin A can be dialyzed easily, while p. e. polymerized glycerides, mono- and diglycerides, metallic soaps, phosphatides, mucilaginous materials and coloring materials which give oils and fats a generally reddish undesirable color are difficult to dialyze.



  The materials listed above exhibit differences in dialysis rates such that they can also be separated from each other. It is therefore possible to improve fatty acids or their derivatives, especially oils and

 <Desc / Clms Page number 3>

 fats or their residues, by dialysis through a rubber membrane, so that coloring substances and / or other unwanted materials are removed. It is also possible to concentrate defined constituents of mixtures of fatty acids or fatty acid derivatives. In the examples this phenomenon will be elucidated for some special cases in more detail.



   For the membrane rubber and rubbery materials are used in the widest sense. The rubber may or may not be vulcanized, and natural rubber as well as synthetic rubber can be used. A suitable rubbery material is p. e. the gutta percha.



   Instead of rubber or rubbery substances, it is also possible to use other highly polymerized materials which swell on contact with the materials to be dialyzed or with solvents.



   Preferably, a solution of the materials to be separated or to be isolated in a volatile solvent or in a mixture of solvents is used for the dialysis. It is advantageous to use a concentrated solution for this purpose and to bring the solvent or a dilute solution of the fat to the other side of the membrane. It is also possible to use several solvents of limited mutual miscibility and which are preferably saturated with respect to each other before dialysis; one of the liquids comes from one side of the membrane, while the other is brought to the other side of the membrane.



   Of special importance is the polarity of the solvent of the materials to be separated. In order to delay the dialysis of polar materials through the membrane, either a strongly polar solvent is used, or a more highly polar solvent is added to a solvent already present. Conversely, the dialysis of polar materials can be accelerated by using a solvent or a mixture of less polar solvents.



   The course of dialysis also depends on the material that is

 <Desc / Clms Page number 4>

 uses for the membrane. The separation can thus be influenced by a judicious choice of the type of rubber, eg. e. natural or synthetic rubber, unvulcanized rubber, or more or less strongly vulcanized, etc; the polarity of the rubber is also important. We call "polar" the rubber containing polar groups, such as p. e. the nitrile group; "perbunan" is an example of this species of rubber, while polyisobutylene is a non-polar rubber. The dialysis of polar materials can be speeded up by using a more highly polar species of rubber, while it can be delayed by using a low-polar rubber.



   It is often desirable to perform fractional dialysis. We can p. e. dialyze again the dialysate (which term applies to the part which has passed through the membrane) against a fresh solvent or against a less highly concentrated solution, and repeat, if desired, this treatment one or more times . The residues (by which term is meant the part which has been retained by the membrane) obtained successively can be added back to the raw material, if desired, after removal of the solvent.



   In order to prevent damage to the membrane, it is generally advisable to provide the latter with a protective member, for example by supporting it by means of a wire mesh. It may also be useful to dissolve in the liquid which is on the dialysate side, a preferably non-diffusing material of a concentration such that said material renders the liquids which are on both sides of the membrane at least isotonic.



   Dialysis can be carried out continuously, as well as discontinuously, in the former case preferably in countercurrent.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Dialysis can be done at room temperature as well as at a higher temperature. High temperatures generally have the advantage that the speed of dialysis is greater.



   In the following examples the dialysis is carried out on a small scale by filling a rubber sleeve consisting of Hevea rubber with 2% sulfur, a little zinc oxide and an ultra-accelerator, which has been vulcanized at a temperature of 80 C for one hour, and the wall of which has a thickness of a few tenths of a millimeter, of a solution of the materials to be separated or to be isolated and by introducing said sleeve into the pure solvent which is renewed several times. If the dialysis is carried out on an industrial scale, the measures known to promote the separations, to limit the amount of the solvent and to accelerate the dialysis, such as raising the temperature, use of counter-current, fractional dialysis operation, etc.



    EXAMPLE 1
Dephlegmation of raw peanut oil.



   A rubber sleeve 0.40 mm thick, containing a 1: 1 solution of raw peanut oil in petroleum ether / is suspended in 1 ¸ liters of petroleum ether which is renewed from occasionally, until there is hardly any material left to dialysis. The dialysate is recovered from the solutions obtained, removing the petroleum ether by distillation. A total of 97.8% of the oil is recovered, as well as the dialysate.



  While the initial peanut oil foamed strongly, when stirred, the dialysate did not foam at all. In addition, the color is greatly improved.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  Lovibond color cell 2 ": initial raw oil 45 yellow + 4.5 red dephlegmed oil 16 yellow + 1.0 red.



   The residue still containing oil amounts to 2.3%; it is dark brown and viscous, and foams very heavily.



   This purification is very important for the refining of edible oils, because the removal of impurities described above allows a considerable simplification of the subsequent refining. By way of example, it may also be mentioned that the dialysate obtained according to the present example, which contained 7.1% free fatty acid, gave, after steam distillation at a temperature of 225 ° C., a good oil. for salads with a free fatty acid content of 0.28%; color 2 "Lovibond: 9 yellow + 1.45 red. On the contrary, the initial oil, subjected to the same distillation treatment, was colored up to 90 yellow + 21 red.



    EXAMPLE 2
Separation of phosphatides and oil.



   A rubber sleeve containing a 1: 1 solution of 10 grams of soybean phosphatides having a phosphatide content of 59.4% (based on the phosphorus content) in sodium ether is suspended in petroleum ether. petroleum ether. After 24 hours and after the petroleum ether had been renewed a few times, it was found that 32% had dialyzed through the socket.



  The dialysate consisted of an oil and clear fatty acids and was free of nitrogen and phosphorus.



   It follows from the phosphorus content that the residue contained 87.1% phosphatides.



   In this way it is possible to eliminate the raw oil which is very high in fatty acids, soy phosphatides, and to replace it, if desired, with another oil or fat.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   A comparable test with rapeseed oil phosphatides was continued for three days, the petroleum ether being renewed 12 times in total. In this case also the dialysate was free of nitrogen and phosphorus.



   The solid residue was susceptible to pulverization, dissolved in the mouth and smelled like leaven, but the taste was greatly improved compared to the raw material.



    EXAMPLE 3 Isolation of Vitamin A Ester
10 g. of an oil containing the ester of vitamin A in a concentration of 15,000 I.V./g. dissolved in 40 cm3 of petroleum ether are dialyzed in a rubber sleeve suspended in 450 cm3 of petroleum ether. After 1 ¸ hour the amount of dialysate (after renewal of the solvent) amounted to 16.8% with a content of 27500 V.I./g.



   The same test was repeated with acetone as a solvent; after 16 hours a quantity of dialysate of 26.4% was obtained with a concentration of 27,500 V.I./g.



    EXAMPLE 4 Isolation of polymers.



   20 gr. of a dehydrated castor oil are dissolved in 40 cm3 of petroleum ether and the solution is dialyzed in a rubber sleeve suspended in 500 c.c. of petroleum ether. After 18 hours 48.7% of the oil had passed through the rubber membrane. This part consisted of a light colored fluid oil. The residue was dark in color and very viscous. The change in properties is shown in the following table:

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 
<tb> n65D <SEP> index <SEP> of <SEP> diene
<tb>
<tb> oil <SEP> initial <SEP> 1.4677 <SEP> 30.5
<tb> dialysate <SEP> 1.4670 <SEP> 40.5
<tb>
<tb> residue <SEP> 1.4678 <SEP> -
<tb>
 
The oil has been improved by this treatment in that the constituents which soften the film have been removed.

   At the same time the color has improved considerably.



    EXAMPLE 5 Polymer insulation
50 g of polymerized linseed oil dissolved in the same volume of petroleum ether are dialyzed in a rubber bushing suspended in 800 cm3 of petroleum ether, which is renewed once.



   62.5% of a residue is obtained which for the color industry has much better properties than the initial oil.



   The comparison of the product thus obtained with the preparation of "separated'stand oil" by means of a partial solution of the oil in acetone, gives as result:
 EMI8.2
 
<tb> Separation <SEP> by <SEP> dialysis <SEP> Separation <SEP> by <SEP> dissolving <SEP> in
<tb>
<tb> acetone
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> n65 <SEP> percentage <SEP> n65 <SEP> percentage
<tb>
<tb> D <SEP> D
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> oil <SEP> initial <SEP> 1.4725 <SEP> - <SEP> 1.4725 <SEP> -
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> residue <SEP> 1.4765 <SEP> 62.5% <SEP> 1.4750 <SEP> 54%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> no <SEP> dissolved <SEP> in
<tb>
<tb> acetone
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> dialysate <SEP> 1.4621 <SEP> 37.5% <SEP> 1.4696 <SEP> 45.9%
<tb>
<tb> dissolved <SEP> in
<tb>
<tb> acetone
<tb>
 
The refractive indices (although they are not additive for this kind of oils)

   prove that the separation by

 <Desc / Clms Page number 9>

 dialysis is more effective.



    EXAMPLE 6 Separation of partial glycerides:
Portions of 5 g. Of a mixture of mono-, di- and trilaurine with 41 to 42% [alpha] -monoglycerides, hydroxyl number 280 and 2.4% pure lauric acid, are dialyzed through sleeves. rubber 0.29 mm thick, mixtures of petroleum ether and alcohol being used in proportions of 1: 2.1: 1 and 2: 1. After dialysis overnight, the [alpha] -monoglyceride contents for the dialysate and for the residue are checked.
 EMI9.1
 
<tb>



  Proportion <SEP> ether <SEP> of
<tb>
<tb> petroleum <SEP>: <SEP> alcohol <SEP> 1 <SEP>: <SEP> 2 <SEP> 1 <SEP>: <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP>: <SEP> 1 <SEP >
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> quantity <SEP> content <SEP> quantity <SEP> content <SEP> quantity <SEP> content
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> dialysate, <SEP> 24.3% <SEP> 10.6% <SEP> 20.1% <SEP> 17.5% <SEP> 50.3% <SEP> 33.4%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> residue <SEP> 75.7% <SEP> 52 <SEP>% <SEP> 79.9% <SEP> 48 <SEP>% <SEP> 49.7% <SEP> 50.3%
<tb>
 
It is remarkable that all three residues have the same [alpha] -monglyceride content, although they constitute very different percentages of the raw material.

   This is because trilaurine dialyzes much faster than mono- and dilaurins, and mono-laurine dialyzes about as quickly as dilaurine.



   The isolation of triglycerides from mixtures containing mono- and diglycerides is important for the preparation of detergents from the latter substances by sulphating.



   From this example it appears in addition, that the dialysis of the strongly polar mono-glycerides is delayed all the more as the solvent has a higher alcohol content (ie a strongly polar liquid). The example also proves that the rate of dialysis is not governed exclusively by the size of the molecules.

 <Desc / Clms Page number 10>

 cules, but also by the polarity of the dialyzed materials.



    EXAMPLE 7
Purification of the grease extracted from the nickel catalyst.



   In the benzine extraction of the nickel catalyst in the grease hardening process, a fat heavily blackened with colloidally dissolved nickel is often obtained, which is difficult to remove. A solution of this extraction fat in petroleum ether passes through the filter paper without leaving any residue. On the other hand, if the solution is dialyzed in a rubber sleeve suspended in petroleum ether, the dialysate is a light yellow, and free of nickel. In a particularly bad batch of extraction fat it was found that only 60% was susceptible to dialysis, the residue being a solid dark material.



    EXAMPLE 8
Poor quality herring oil treatment.



   A very poor quality, dark colored herring oil, containing approximately 50% free fatty acids with a high content of oxyacids, is dissolved in an equal amount of petroleum ether and dialyzed in a socket in caout cabbage suspended in petroleum ether. In total, 81% of the raw material dialyses. The dialysate is a light yellow color, while the residue consists of black scabs. This last phenomenon can be avoided by a dialysis of shorter duration.



  EXAMPLE 9
Purification of fatty acids from refining.



   The fatty acids obtained in the deacidification of fatty oils by splitting from refined soap are generally of such poor quality that they cannot be used in the manufacture of suitable soap without special scrubbing.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  By dialysing fatty acids of this nature, the following results are obtained: a Fatty acids from cod liver oil whose Lovibond 1/4 "color was 120 yellow + 80 red, produced after dialysis of solution 1 : 1 in petroleum ether through a rubber bushing 0.3 mm thick. Suspended in petroleum ether, in total 96.3% dialysate, color 4/1 "15 yellow + 1.3 red so that a huge improvement in color was obtained. b Fatty acids from coconut oil, which Lovibond 4/1 "color was 60 yellow + 10.2 red, produced 99.2% of dialysate 4/1" 7 yellow + 1.6 red.



   The color was further improved by treating the dialysate with bleaching earth.



   CLAIMS
1.- A process for the separation or isolation of constituents of fatty oils or products of the treatment of these materials, characterized in that said liquids are dialyzed mixed with a solvent or not, through a membrane consisting of a highly polymerized material which lets through triglycerides and / or fatty acids.


    

Claims (1)

2. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que la membrane consiste en du caoutchouc. 2. - Method according to claim 1, characterized in that the membrane consists of rubber.
BE485252D BE485252A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE485252A true BE485252A (en)

Family

ID=131224

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE485252D BE485252A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE485252A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1046424A (en) Purification process
EP0507064B1 (en) Process for preparing a liquid antioxydant extract of spices
EP0178442B1 (en) Process for the selective enrichment of a delta-6 and delta-9 fatty acids containing mixture with delta-6 polyunsaturated fatty acids, the enriched fractions thus obtained and their use
US2200391A (en) Solvent extraction of glyceride oils
EP1213975A2 (en) Method for extracting compounds of furan lipids and polyhydroxylated fatty alcohols of avocado, composition based on said compounds, and therapeutic, cosmetical or food use of said compounds
JP2000510513A (en) Sterol extraction with polar solvents to obtain low sterol and high triglyceride microbial oils
CZ20012535A3 (en) Process and apparatus for treating mixed vegetable oil
RU2242505C2 (en) Method for removing free fatty acids from fat and oil of biological origin or their vapor distillate (variants)
FR2702773A1 (en) Process for the preparation of vegetable fat fractions enriched with unsaponifiable matter
EP2491100B1 (en) Process for the extraction of unsaponifiable matter from renewable raw material.
FR2919303A1 (en) PROCESS FOR PREPARING FATTY ACID ESTERS FROM OLEAGINOUS SEED FLORA
CA2787773C (en) Liquid/liquid extraction
BE485252A (en)
EP0556424A1 (en) Process for decolorizing fatty acid ester and food or cosmetic composition containing the same
US2200390A (en) Processes of extracting and refining glycerides and products resulting therefrom
US2291461A (en) Liquid phase extraction of glyceride oils and acids
FR2980669A1 (en) PROCESS FOR EXTRACTING FROM LESQUERELLA SEEDS
US2396680A (en) Natural antioxidants
CH651831A5 (en) Process for the preparation of tocopherol concentrates
FR2788280A1 (en) PROCESS FOR THE MANUFACTURE OF A NON-FAT EMOLLIENT FROM OLIVE EXTRACTS
BE546643A (en)
Drouche et al. Valorization of argan oil from tindouf and study of the influence of the origin of fruits (argan trees/goats) and the roasting process on its quality and chemical composition.
CA1120778A (en) Processing of food fat
FR2939689A1 (en) PROCESS FOR EXTRACTING A MINERAL COMPOUND FROM A FATTY BODY, IN PARTICULAR A VEGETABLE OR ANIMAL OIL OR THEIR CO-PRODUCTS BY MEANS OF TERPENE
US2265020A (en) Process for refining fatty acids