BE484992A - - Google Patents

Info

Publication number
BE484992A
BE484992A BE484992DA BE484992A BE 484992 A BE484992 A BE 484992A BE 484992D A BE484992D A BE 484992DA BE 484992 A BE484992 A BE 484992A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
panels
frame elements
furniture according
parts
interlocking
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE484992A publication Critical patent/BE484992A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47BTABLES; DESKS; OFFICE FURNITURE; CABINETS; DRAWERS; GENERAL DETAILS OF FURNITURE
    • A47B47/00Cabinets, racks or shelf units, characterised by features related to dismountability or building-up from elements
    • A47B47/02Cabinets, racks or shelf units, characterised by features related to dismountability or building-up from elements made of metal only
    • A47B47/03Cabinets, racks or shelf units, characterised by features related to dismountability or building-up from elements made of metal only with panels separate from the frame
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16BDEVICES FOR FASTENING OR SECURING CONSTRUCTIONAL ELEMENTS OR MACHINE PARTS TOGETHER, e.g. NAILS, BOLTS, CIRCLIPS, CLAMPS, CLIPS OR WEDGES; JOINTS OR JOINTING
    • F16B12/00Jointing of furniture or the like, e.g. hidden from exterior
    • F16B12/40Joints for furniture tubing

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux meubles, 
L'invention a principalement pour but de permettre une utili- sation rationnelle du métal dans la fabrication de meubles   d'ap-   partement tout en élargissant dans une très grande mesure la technique et les facilités de   manufacture.   



   Elle permet l'utilisation efficace d'une carcasse métallique stable, constituée de châssis congus pour loger des panneaux appropriés de construction et de matière quelconques. Les pan- neaux peuvent être cimentés en place ou simplement coulisser dans les logements destinés à les recevoir. 



   Une part importante de l'invention concerne la disposition 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dans la carcasse du meuble de joints d'angles disposés entre les éléments de châssis, obtenus en fixant les oreilles dont sont pourvues des pièces d'angle dans des parties creuses de branches employées comme éléments de châssis. De préférence les oreilles sont fixées par cimentation et les pièces d'angles sont recou- vertes ou soustraites   à   la vue. 



   Les branches peuvent être mandrinées et comporter des par- ties tubulaires (de préférence longitudinalement fendues ou échancrées)en vue de recevoir les oreilles ainsi que des che- naux destinés à recevoir les bords du nombre désiré de panneaux. 



   Sous un autre point de vue et suivant l'invention, on uti- lise des éléments de châssis de section transversale comprenant une partie tubulaire à emboîtement combinée avec des chenaux adaptés pour loger les bords de panneaux perpendiculaires ou disposés l'un vers l'autre suivant l'inclinaison requise, de sor- te que des oreilles sensiblement perpendiculaires ou inclinées constituées sur les pièces d'angle et fixées dans les emboite- ments, formeront un joint d'angle entre deux, trois ou plusieurs éléments et logeront les coins de panneaux disposés suivant des plans jusqu'à trois perpendiculaires ou inclinés l'un vers l'au- tre, ainsi que cela ressortira clairement des exemples de réali- sation décrits ci-après. 



   Une forme de réalisation préférée d'élément de châssis con- siste en une branche mandrinée comprenant une partie rectangu- laire tubulaire à emboîtement pourvue d'une échancrure dirigée centralement le long d'un côté, l'un des côtés adjacents étant prolongé et croisé par une partie angulaire, de sorte que des' chenaux sont constitués pour loger des panneaux contre le côté prolongé et perpendiculairement à celui-ci contre la fente ou le côté échancré du rectangle ou contre le côté opposé. Les 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 chenaux peuvent cependant être établis de différentes façons autour du tube échancré et dans les dessins annexés sont repré- sentées un certain nombre de branches typiques de différents éléments de châssis. 



   La fente ou échancrure peut servir au passage d'une vis de fixation dans un écrou disposé dans le tube, ou bien un trou peut être foré au travers de l'un ou l'autre côté pour le passage d'une vis de ce genre, particulièrement aux intersections en T des éléments de châssis et aux endroits où l'emploi de l'élément d'angle cimenté normal pourrait ne pas convenir. 



   Il apparaîtra clairement que les coins des extrémités des branches peuvent être coupés en biseau et/ou entaillés de façon appropriée, afin de recouvrir les pièces d'angles ou de les sous- traire à la vue suivant les désirs. 



   La partie ci-dessus et d'autres parties de l'invention sont comprises dans l'exemple de réalisation illustré par les dessins   @   annexés dans lesquels : 
Fig. 1 est une vue en perspective d'une garde-robe. 



   Fig. 2 représente, en vue brisée, un joint d'angle arrière. 



   Fig. 3 montre en vue brisée un joint d'angle avant. 



     Fige 4   montre en élévation et coupe un angle de base et une partie du châssis de porte. 



   Fig. 5 montre en plan la partie de base des mêmes éléments. 



   Fig. 6 représente le détail d'un joint de châssis inter- médiaire, et 
Fig. 7 est une vue brisée d'un onglet de porte. 



   La Fig. 1 représente une garde-robe en tant qu'exemple typique de meuble d'appartement construit à l'aide d'éléments de châssis métalliques généralement désignés par 1 et de pan- neaux appropriés 2. 



   Un joint d'angle typique suivant l'invention est (par exemple) 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le coin supérieur arrière d'une garde-robe ou armoire telle que représentée à la Fig. 2. La pièce d'angle est pourvue de trois oreilles 3, 4, 5 dont deux (3 et 4) forment un L lorsqu'elles sont vues en plan et la troisième s'étend verticalement vers le bas depuis leur point de jonction. Les oreilles horizontales 3, 4 sont cimentées dans les parties à emboîtement des deux élé- ments de châssis horizontaux 6, 7 dont les côtés échancrés font face à l'extérieur de l'angle.

   Ainsi chacun d'eux présente en 8 un chenal horizontal s'ouvrant intérieurement au-dessus du joint, pour loger le panneau formant le sommet de l'emplacement d'ar- moire et un chenal s'ouvrant vers le bas en 9 extérieurement du joint, pour recevoir respectivement les bords supérieurs des panneaux latéraux et arrière. L'oreille verticale 5 est cimentée dans la partie à emboîtement de l'élément de châssis vertical 10, les chenaux 8 et 9 duquel sont donc mis en alignement perpendi- culairement aux chenaux 9 respectifs   à   ouverture vers le bas des éléments 6 et 7, pour loger respectivement les bords verticaux des panneaux arrière et latéraux. Les panneaux sont mis en   pla-   ce pendant l'assemblage et peuvent être cimentés dans les che- naux ou simplement disposés dans les logements constitués par le châssis complet. 



   Le joint avant de sommât de la Fig. 3 est identique sauf que l'élément 7 est de section différente le côté échancré étant situé à l'intérieur et dépourvu du rebord formant le chenal 9, et l'élément 10 étant de section différente et dépourvu du rebord formant le chenal 8. Une ouverture bien délimitée est par consé- quent créée pour recevoir la porte et ses gonds. Il pourra être constaté que les éléments de châssis forment des recouvrements qui s'adaptent entre eux et cachent complètement la pièce d'an- gle et que les faces d'extrémités inclinées sont entaillées en 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 11, 11 et 12, 12 pour réaliser des coins à onglets. Les Figs, 4 et 5 représentent l'utilisation aux angles de base de pièces d'angles comprenant le pied 13 en plus des oreilles 14, 15 et 16. 



   L'on remarquera que la section de l'élément de châssis est dans chaque cas choisie de telle manière que le côté échancré est, soit recouvert par un panneau, soit disposé en une position ca- chée ou peu apparente. 



   Il est évident que des pièces pourvues dé deux, quatre-, cinq ou six oreilles peuvent être utilisées en différents points   de jonction selon les exigences ; maisil sera souvent préférable   d'attacher (par exemple) un élément de séparation au moyen d'une oreille partant d'une partie de base et échancrée pour s'engager dans la partie appropriée en chenal ou à emboîtement d'un élé- ment de châssis continu, ou d'utiliser une pièce d'angle vissée à des écrous. d'assemblage disposés dans les parties à emboîte- ment respectives.

   Dans le joint représenté à la Fig. 6 par   exem-   ple, une pièce d'angle 17 est fixée à l'aide d'une vis 18 à un écrou 19 disposé dans la partie à emboîtement d'un élément de châssis continu 7 et peut être fixée de fagon identique à un élément de châssis perpendiculaire ou vissée à une pièce d'angle ou à chenal ou   à   un autre élément désiré au moyen d'une vis 20. 



   Pour les portes, on emploiera de préférence une forme de section différente (voir Figs. 4 et 7) comprenant un emboîtement 21 en forme de L avec un chenal 22 constitué par un rebord 23. 



  Un bord relativement profondément entaillé en 24 rencontrera alors l'intérieur du panneau de porte. Ainsi qu'il est claire- ment démontré par la vue arracnée (Fig.7) une simple oreille 25 conformée en L et disposée aux coins sera recouverte par les branches lorsqu'elles sont découpées à 45  pour former des joints à'onglets. Le panneau que doit recevoir le châssis de la porte est alors mis en place pendant l'assemblage, tout comme 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 les autres panneaux, et éventuellement cimenté. 



   Les exemples de réalisation décrits se rapportent à des constructions auxquelles peuvent être apportées de nombreuses variantes sans se départir de l'objet de l'invention. C'est ain- si que n'importe quel autre moyen approprié peut être utilisé pour fixer les oreilles et il n'est pas toujours essentiel (par exemple comme dans le cas d'une table) de fixer un panneau direc- tement dans un chenal de la   brancne.   



   Dans tous les cas, la charge principale peut être assumée par les emboîtements de coins et des panneaux légers de nature composite, creux ou semi-creux peuvent être utilisés suivant le cas. 



   Revendications. 



   1, Meuble caractérisé en ce qu'il est constitué d'éléments de châssis formés par des branches mandrinées ou autres, et est muni entre les éléments de châssis, de joints angulaires obte- nus en disposant des oreilles dont sont pourvues des pièces d'an- gle dans des parties creuses des branches.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to furniture,
The main object of the invention is to enable a rational use of metal in the manufacture of apartment furniture while at the same time extending to a very great extent the technique and the facilities of manufacture.



   It allows the efficient use of a stable metal frame, consisting of frames designed to house suitable panels of any construction and material. The panels can be cemented in place or simply slide into the housings intended to receive them.



   An important part of the invention concerns the provision

 <Desc / Clms Page number 2>

 in the carcass of the cabinet of corner joints arranged between the frame elements, obtained by fixing the ears with which the corner pieces are provided in the hollow parts of the branches used as frame elements. Preferably the ears are fixed by cementing and the corner pieces are covered or hidden from view.



   The branches can be mandrelated and comprise tubular parts (preferably longitudinally split or notched) in order to receive the ears as well as channels intended to receive the edges of the desired number of panels.



   From another point of view and according to the invention, use is made of frame elements of cross section comprising a tubular interlocking part combined with channels adapted to accommodate the edges of panels perpendicular or arranged towards each other. depending on the inclination required, so that substantially perpendicular or inclined ears formed on the corner pieces and fixed in the sockets, will form a corner joint between two, three or more elements and will house the corners of panels arranged in planes up to three perpendicular or inclined towards each other, as will clearly emerge from the embodiments described below.



   A preferred embodiment of the frame member consists of a mandrel branch comprising a rectangular tubular interlocking portion provided with a notch centrally directed along one side, one of the adjacent sides being extended and crossed. by an angular portion, so that channels are formed to accommodate panels against the extended side and perpendicular thereto against the slot or scalloped side of the rectangle or against the opposite side. The

 <Desc / Clms Page number 3>

 Channels can, however, be established in different ways around the scalloped tube and in the accompanying drawings are shown a number of branches typical of different frame members.



   The slot or notch can be used for the passage of a fixing screw in a nut disposed in the tube, or a hole can be drilled through one or the other side for the passage of a screw of this kind. especially at T-intersections of frame members and where the use of the normal cemented corner member may not be suitable.



   It will be clear that the corners of the ends of the branches can be beveled and / or notched appropriately, in order to cover the corner pieces or to hide them from view as desired.



   The above part and other parts of the invention are included in the exemplary embodiment illustrated by the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is a perspective view of a wardrobe.



   Fig. 2 shows, in broken view, a rear corner joint.



   Fig. 3 shows in broken view a front corner joint.



     Figure 4 shows in elevation and cuts a base angle and part of the door frame.



   Fig. 5 shows in plan the basic part of the same elements.



   Fig. 6 shows the detail of an intermediate frame seal, and
Fig. 7 is a broken view of a door tab.



   Fig. 1 shows a wardrobe as a typical example of apartment furniture constructed using metal frame elements generally designated 1 and suitable panels 2.



   A typical corner joint according to the invention is (for example)

 <Desc / Clms Page number 4>

 the upper rear corner of a wardrobe or cupboard as shown in FIG. 2. The corner piece is provided with three ears 3, 4, 5 of which two (3 and 4) form an L when viewed in plan and the third extends vertically downward from their junction point. The horizontal lugs 3, 4 are cemented in the interlocking parts of the two horizontal frame elements 6, 7 whose scalloped sides face the outside of the corner.

   Thus each of them has at 8 a horizontal channel opening inwardly above the joint, to accommodate the panel forming the top of the cabinet location and a channel opening downwardly at 9 outside the cabinet. seal, to receive respectively the upper edges of the side and rear panels. The vertical lug 5 is cemented in the interlocking part of the vertical frame member 10, the channels 8 and 9 of which are therefore aligned perpendicularly to the respective downward opening channels 9 of the members 6 and 7, to house the vertical edges of the rear and side panels respectively. The panels are placed during assembly and can be cemented in the channels or simply placed in the housings formed by the complete frame.



   The front crown seal of FIG. 3 is identical except that the element 7 is of different section, the indented side being located inside and without the rim forming the channel 9, and the element 10 being of different section and without the rim forming the channel 8. A well-defined opening is therefore created to receive the door and its hinges. It can be seen that the frame elements form overlaps which fit together and completely hide the corner piece and that the inclined end faces are notched in.

 <Desc / Clms Page number 5>

 11, 11 and 12, 12 for making miter corners. Figs, 4 and 5 show the use at the base angles of corner pieces comprising the foot 13 in addition to the ears 14, 15 and 16.



   It will be noted that the section of the frame element is in each case chosen such that the scalloped side is either covered by a panel or arranged in a hidden or inconspicuous position.



   It is obvious that parts provided with two, four-, five or six ears can be used at different junction points according to the requirements; but it will often be preferable to attach (for example) a separation element by means of an ear extending from a base part and notched to engage in the appropriate channel or interlocking part of a channel element. continuous frame, or to use a corner piece screwed to nuts. assemblies arranged in the respective interlocking parts.

   In the seal shown in FIG. 6 For example, a corner piece 17 is fixed by means of a screw 18 to a nut 19 disposed in the interlocking part of a continuous frame member 7 and can be fixed identically to a frame element perpendicular or screwed to a corner or channel piece or to another desired element by means of a screw 20.



   For the doors, a different shape of section will preferably be used (see Figs. 4 and 7) comprising an L-shaped socket 21 with a channel 22 formed by a rim 23.



  A relatively deep notched edge at 24 will then meet the interior of the door panel. As is clearly demonstrated by the cutaway view (Fig. 7) a single ear 25 shaped in an L shape and disposed at the corners will be covered by the branches when they are cut at 45 to form miter joints. The panel that the door frame is to receive is then put in place during assembly, just like

 <Desc / Clms Page number 6>

 the other panels, and possibly cemented.



   The embodiments described relate to constructions to which numerous variations can be made without departing from the subject of the invention. This is why any other suitable means can be used to fix the ears and it is not always essential (for example as in the case of a table) to fix a panel directly in a table. channel of the branch.



   In all cases, the main load can be assumed by the corner interlocking and lightweight panels of a composite nature, hollow or semi-hollow can be used as appropriate.



   Claims.



   1, Furniture characterized in that it consists of frame elements formed by mandrel or other branches, and is provided between the frame elements, angular joints obtained by arranging lugs which are provided with parts of ' Angles in hollow parts of the branches.


    

Claims (1)

2. Meuble selon la revendication 2, caractérisé en ce que les parties creuses des branches et les oreilles sont rectangu- laires. 2. Furniture according to claim 2, characterized in that the hollow parts of the branches and the ears are rectangular. 3, Meuble selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que des éléments de châssis de section transversale com- prennent une partie tubulaire à'emboitement combinée avec des chenaux adaptés pour recevoir les bords de panneaux perpendicu- laires ou inclinés l'un vers l'autre suivant les besoins. 3, Cabinet according to claims 1 and 2, characterized in that frame elements of cross section comprise a tubular interlocking part combined with channels adapted to receive the edges of panels perpendicular or inclined towards one another. the other as needed. 4. Meuble caractérisé en ce qu'il est pourvu d'éléments de châssis et de panneaux, les éléments de châssis étant de section transversale comprenant une partie tubulaire rectangulaire à emboîtement et des parties en chenaux disposées pour recevoir <Desc/Clms Page number 7> les bords de panneaux disposés perpendiculairement l'un à l'au- tre avec des joints d'angles formés entre les éléments de châssis par des pièces d'angles pourvues d'oreilles disposées dans les parties à emboitement des éléments de châssis. 4. Cabinet characterized in that it is provided with frame elements and panels, the frame elements being of cross section comprising a rectangular tubular interlocking part and channel parts arranged to receive <Desc / Clms Page number 7> the edges of the panels arranged perpendicularly to one another with corner joints formed between the frame elements by corner pieces provided with ears arranged in the interlocking parts of the frame elements. 5. Meuble selon la revendication 4, caractérisé en ce que la partie à emboîtement de la branche est pourvue d'une échancrure. 5. Furniture according to claim 4, characterized in that the interlocking part of the branch is provided with a notch. 6. Meuble selon les revendications 4 ou 5, caractérisé en ce que les parties à chenaux sont disposées pour maintenir des panneaux contre les côtés adjacents de la partie à emboîtements 7, Meuble selon la revendication 6, caractérisé en ce que l'un des chenaux est aménagé pour loger un panneau contre un côté longitudinalement échancré de la partie rectangulaire à emboîtement. 6. Furniture according to claims 4 or 5, characterized in that the channel parts are arranged to hold panels against the adjacent sides of the interlocking part. 7, Furniture according to claim 6, characterized in that one of the channels is arranged to accommodate a panel against a longitudinally indented side of the rectangular interlocking part. 8. Meuble selon l'une quelconque des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que les branches sont coupées en biseau et/ou entaillées pour recouvrir ou soustraire les pièces d'angle à la vue. 8. Furniture according to any one of the preceding claims, characterized in that the branches are bevelled and / or notched to cover or remove the corner pieces from view. 9. Meuble selon l'une quelconque des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que les oreilles sont cimentées dans EMI7.1 les parties creuses ou à emboîtement des branches. : , ;. ,' , . 9. Furniture according to any one of the preceding claims, characterized in that the ears are cemented in EMI7.1 the hollow or interlocking parts of the branches. :,;. , ',. 10. Les caractéristiques nouvelles ou perfectônnéé,r le combinaisons ou dispositions incorporées dans 1 'appareillage- décrit ou représenté aux dessins annexés. \ % j %.' .;* 10. The new or improved characteristics, the combinations or arrangements incorporated into the apparatus described or shown in the accompanying drawings. \% j%. ' .; *
BE484992D BE484992A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE484992A true BE484992A (en)

Family

ID=131021

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE484992D BE484992A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE484992A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0649205B1 (en) Corner connection for a cabinet and a switch cabinet incorporating such connections
EP1601074B1 (en) Electrical cabinet with framework section pieces
WO2015155430A1 (en) System for the dihedral assembly of panels for producing a piece of furniture and piece of furniture produced in this way
EP0063997A2 (en) Upright for the assembly of take-apart furniture
EP0290304A2 (en) Section for the realisation of a structure of bathroom panels, and structure made with this section
FR2657551A1 (en) LINEAR CUTTING LOAD AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME.
CA1051966A (en) Assembling piece
FR2498241A1 (en) SHOWER PARTITION
BE484992A (en)
EP0038229A1 (en) Articulating hinge for connecting two panels, especially to articulate a pivoting panel to a fixed panel
FR2587053A1 (en) CONSTRUCTION ELEMENTS, PARTICULARLY FOR THE MANUFACTURE OF PARTITIONS AND FRAMES
FR2714803A1 (en) Shelf with stiffening pillars.
EP0222667B1 (en) Extensible walled enclosure made of assembled panels
EP0943821A2 (en) Frame for cabinet doors and panels
EP1201869A1 (en) Wing made of plastics, assembly method therefor and double winged opening, eg for a window
WO1981000666A1 (en) Process for manufacturing furniture assembled by tubular sections furniture according to said process
FR2892598A1 (en) GARDEN TUNNEL ELEMENT
FR2526647A1 (en) Modular wooden furniture structure - comprises wood sections each contg. two grooves and held by rigid assembly pieces
BE1018976A3 (en) MODULAR THREE DIMENSIONAL RIGID STRUCTURE.
EP1944242B1 (en) Storage crate
EP2201861B1 (en) Piece of furniture
FR2473137A1 (en) Double clad constructional panel joint - has primary and secondary parts joining wall sections and corners, with insulation filling (PT 19.6.80)
FR2729171A1 (en) Partition assembly parts
FR2610791A1 (en) Dismantleable hive
FR2722812A1 (en) Partition sectional assembly system