<Desc/Clms Page number 1>
"Perfectionnements aux mécanismes à va-et-vient pour machines à meuler et similaires"
La présente invention se rapporte aux mécanismes à va-et-vient pour machines à meuler et machines similaires et concerne particulièrement le mouvement de va-et-vient des chariots porte-ébauche sur les machines à meuler les lames des couteaux de table, couteaux à découper, sécateurs et au- tres, ciseaux et articles de coutellerie similaires, bien que l'invention soit aussi applicable à des mécanismes à va- -et-vient destinés aux machines à surfacer et rectifier les surfaces par meulage, aux fraiseuses, aux raboteuses, aux fraiseuses raboteuses, aux meules raboteuses ainsi qu'aux mécanismes de chariotage et de surfaçage longitudinal des tours.
<Desc/Clms Page number 2>
Dans le meulage des articles de coutellerie, on meule habituellement la face (ou successivement les deux faces dans le cas des couteaux de table et similaires) par une opération dans laquelle la lame reçoit un mouvement rapi- de d'entraînement à vide dans une direction oblique vers l'in- térieur, en travers d'un des côtés d'une meule en cuvette dont la face est évidée pour constituer une surface conique qui donne à la face de la lame la légère convexité' désirée ; la lame est alors amenée an contact de la meule, puis mainte- nue au repos pendant que la meule usine au degré nécessaire, la racine de la lame près du collet.
Elle est ensuite lente- ment ramenée vers l'extérieur, toujours au contact de la face de la meule, jusqu'à ce que la pointe de la lame ait été meulée, un mouvement angulaire autour d'une ligne longitudi- nale lui étant communiqué au cours de ce mouvement vers l'ex- térieur pour déterminer la forme effilée qui résulte de la diminution de son épaisseur, du collet à la pointe.
L'invention a pour but de permettre de régler rapidement et par des moyens simples, la vitesse des courses d'aller, ou vers l'extérieur, et de retour, ou vers l'inté- rieur, et la durée de toute période de repos désirée. Elle a, en outre, pour but de permettre à la course vers l'exté- rieur d'être terminée ou, si on le désire, répétée, à une vitesse indépendante de la vitesse normale à laquelle cette course est effectuée, ainsi que de permettre d'interrompre et d'inverser la course vers l'intérieur en un point quel- conque, si cela est nécessaire.
Conformément à la présente invention, le mécanisme à va-et-vient comprend un porte-ébauche à va-et-vient, des butées destinées à limiter le mouvement de va-et-vient, un dispositif hydraulique pour effectuer le mouvement de va- et-vient dans les deux sens, un distributeur-inverseur pour admettre un fluide au dispositif hydraulique et produire
<Desc/Clms Page number 3>
successivement les courses dans les deux sens et un disposi- tif sensible à la pression auquel un fluide est aussi admis pendant au moins une des courses du mouvement de va-et-vient et dont le rôle est d'actionner le mécanisme distributeur à la fin de cette course grâce à la mise en pression du fluide lorsque le porte-ébauche atteint la butée située à la fin de la dite course, de manière à inverser le sens du mouvement de va-et-vient du porte-ébauche.
Conme le changement de sens du mouvement de va- et-vient du porte-ébauche résulte de la mise en pression du circuit de fluide moteur au moment où le porte-ébauche atteint l'une ou l'autre des butées, l'amplitude des courses du porte-ébauche est indépendante de la longueur totale de la course du dispositif hydraulique et on peut la faire va- rier en réglant la position des butées jusqu'à la limite maximum de cette course.
L'établissement d'une pression dans le dispositif sensible à la pression peut être retardé par l'introduction d'un pointeau, ou autre organe d'étranglement dans le cir- cuit de fluide qui aboutit à ce dispositif, de manière à produire un arrêt après que le porte-ébauche a atteint la butée située à l'extrémité de sa course et avant que s'in- verse le sens du mouvement de va-et-vient. Cet organe d'é- tranglement peut être réglable pour permettre de faire va- rier la durée de l'arrêt.
Un organe de réglage du débit peut être interposé sur le circuit à fluide, au moins pour un des sens du mouve- ment de va-et-vient, dans le but de permettre de faire va- rier la vitesse à laquelle cette course est effectuée. Un dispositif à commande manuelle peut être prévu pour faire passer le fluide par un conduit de by-pass contournant un organe de réglage du débit, afin de permettre à la course
<Desc/Clms Page number 4>
d'être effectuée à une vitesse plus grande que lorsque cet organe est en action, et ce dispositif peut aussi être éta- bli de façon à pouvoir être mis en action à un stade quel- conque de la course précédente, afin d'inverser cette cour- se indépendamment du dispositif sensible à la pression, qui est normalement utilisé pour effectuer le changement de sens,
et de terminer la première course à la vitesse accrue.
Le distributeur-inverseur est, de préférence, éta- bli sous forme d'un ensemble distributeur unique et il ef- fectue automatiquement l'inversion entre les courses sous l'action du dispositif sensible à la pression, qui est aussi incorporé au dit ensemble distributeur. L'inverseur peut être commandé manuellement pour déclencher le mouvement du porte- ébauche, et cette commande à main sert aussi, de préférence, à effectuer le passage du fluide par le conduit de by-pass contournant le régulateur de débit comme il est dit plus haut.
Le dispositif sensible à la pression peut compren- dre un cylindre hydraulique dont un piston commande positi- vement l'inverseur par la mise sous pression du cylindre.
L'invention procure ainsi un appareil de distribution et de commande très simple, à savoir l'ensemble distributeur uni- que, comprenant le cylindre inverseur et un organe manuel de réglage unique. Le pointeau de réglage et l'organe de régla- ge du débit peuvent aussi avantageusement être incorporés à cet ensemble.
Le dispositif hydraulique pour produire le mouvement de va-et-vient du porte-ébauche peut comprendre soit un seul cylindre dont les extrémités opposées pont pourvues de lu- mières ou conduits auxquels le fluide est successivement ad- mis pour déplacer le porte-ébauche d'abord dans un des sens, puis dans le sens opposé, soit deux cylindres distincts pour effectuer les deux courses.
<Desc/Clms Page number 5>
L'invention comprend aussi un mécanisme inverseur hydraulique comportant un inverseur sensible à la pression comme décrit plus haut, en particulier du type à cylindre et piston et, si on le désire, une ou plusieurs des caracté- ristiques auxiliaires telles que :organe d'étranglement, organe de réglage du débit, dispositif de by-pass, disposi- tif de commande à main et la construction d'ensemble décrits plus haut.
On décrira maintenant avec plus de détail une forme de réalisation d'un mécanisme hydraulique à va-et- vient appliqué à la commande du porte-ébauche d'une machine à meuler les articles de coutellerie, ce mécanisme étant d'ailleurs applicable à d'autres machines, ainsi qu'il a été mentionné précédemment. Sur les dessins annexés :
La figure 1 est une vue en plan, avec coupe par- tielle, d'une machine à meuler équipée pour le meulage des couteaux de table et articles similaires.
La figure 2 est une vue de face de la machine, avec coupe partielle par la ligne 2-2 de la figure 1.
La figure 3 est une vue en bout de la machine suivant la ligne 3-3 de la figure 2.
La figure 4 est une vue schématique représentant l'ébauche sur le point d'atteindre la meule.
La figure 5 est une coupe par la ligne 5-5 (figu- re 2), à plus grande échelle.
La figure 6 est une coupe par la ligne 6-6 de la figure 5.
Les figures 7, 8 et 9 sont respectivement des cou- pes par les lignes 7-7, 8-8 et 9-9 de la figure 6 et
Les figures 10 et 11 sont des vues similaires à la figure 6 pour des stades différents du fonctionnement de la machine.
<Desc/Clms Page number 6>
La machine à meuler comporte un porte-ébauche du type décrit en détail à la demande de brevet déposée ce même jour par la Demanderesse et intitulée " Perfectionnements aux porte-ébauches des machines à meuler et autres machines- outils ". Comme représenté aux figures 1, 2 et 3, elle com- prend une table 10 qui est montée sur des glissières 11 (figure 3) portées par une plaque-socle 12 reposant sur le bâti 13 de la machine, et qui peut être entraînée alterna- tivement dans les deux sens d'une direction qui est généra- lement transversale à l'axe 14 d'une meule en cuvette 15.
Un chariot porte-ébauche 16 est monté sur la face supérieure de la table 10, et à ce chariot est fixée une équerre- support 17, à partir de laquelle des bras-supports 18 s'é- tendent vers la meule 15 pour recevoir des axes-pivots 19 prévus aux deux extrémités du porte-ébauche 20 qui comprend un bloc long sur la face duquel est fixée une plaquette 21 supportant une ébauche de lame de couteau 22 à meuler. Un bras 23 du porte-ébauche 20 porte un galet 24 reposant sur une barre-gabarit 25 dont le rôle est de faire osciller le porte-ébauche autour des axes 19 pendant qu'il est entraîné par la table en travers de la face de meule 15.
On communi- que ainsi à la lame 22 un mouvement angulaire progressif, à mesure que le moulage s'effectue de la racine de la lame à la pointe et son inclinaison varie conformément à la diminu tion de l'épaisseur du dos de la dite lame dans la direction de la pointe. La barre-gabarit est réglable autour du pivot 26 (figure 3) d'un support 27, le réglage étant effectué à l'aide d'une vis 28 déportée par rapport au pivot 26 et la barre est bloquée en position de réglage par un boulon 29.
Le support 27 coulisse verticalement sur une console 30 qui s'élève de la plaque-socle 12 et il est réglable en hauteur à l'aide d'une vis 31.
<Desc/Clms Page number 7>
L'axe 14 de la meule en cuvette 15 a été représenté comme faisant un angle (d'environ 10 ) avec la perpendicu- laire au déplacement de la table 10, et la face 32 de la meule est inclinée vers l'intérieur du même angle, afin d'ê- tre parallèle au déplacement de la table 10, le mouvement de la table 10 déplaçant la lame 22 en travers du côté gauche 33 de la meule, avec une course à vide dans un des sens (vers la droite des figures 1 et 2) et une course de meulage dans le sens opposé., L'inclinaison de la face 32 de la meule vers l'intérieur proauit la légère convexité désirée de la face meulée de la lame 22.
La machine pourrait toutefois être établie avec la table et le porte-ébauche en positions inversées par rapport à la meule, dans ce cas, l'ébauche serait déplacée en travers du côté droit de la meule pour permettre à l'autre face de l'ébauche d'être meulée. En fait, les machines sont habituellement utilisées par paires, chaque paire comprenant une machine dite "à gauche" et une machi- ne dite "à droite".
Pour certaines applications, telles que le meulage de surfaces planes ou concaves (par exemple celles des lames de cisailles), l'axe 14 de la meule peut être perpendiculaire au déplacement de la table 10, ou incliné dans le sens oppo- sé par rapport à cette perpendiculaire, et on ménage un ré glage de l'inclinaison relative en montant la plaque-socle 12, qui porte la table 10, à pivot autour d'un axe 34 qui se visse dans le bâti 13, l'axe de pivotement étant situé ver- ticalement au-dessous de la partie de gauche ou travaillante 33 de la meule.
La plaque 12 est fixée en position réglée par un boulon 35 placé près du pivot 34 et par deux boulons 36 voisins desbords antérieurs et de gauche de la plaque, les boulons 34,36 traversant des ouvertures allongées 37, 38 de la plaque 12 et se vissant dans le bâti 13.
<Desc/Clms Page number 8>
Le chariot 16 est monté sur des glissières 40 por- tées par la table 10 et s'étendant sous un angle de 45 de- grés de droite à gauche, de l'avant à l'arrière de la table, et il est maintenu sur la table 10 par des rondelles 41 re- tenues par des contre-écrous 42 vissés sur des prisonniers 43 qui s'étendent de la table et traversent des ouvertures allongées 44 pratiquées dans le chariot parallèlement aux glissières 40. Un pistonnet 45, porté par le chariot 16 et aussi parallèle aux glissières, est maintenu par un ressort 46 en contact avec une butée 47 en saillie sur la table 10, de manière à solliciter le chariot 16 vers l'avant de la table.
Un cylindre hydraulique 48 porté par la plaque 12, entre les glissières 11 de la table 10, s'étend parallèlement à la longueur de cette table, et son piston 49 est relié par une tige 49A à une oreille 50 en saillie sous l'extré- mité de droite de la table 10. Lorsque de l'huile sous pres- sion est admise successivement à l'une et l'autre de deux lumières ou conduits 48A, 48B du cylindre hydraulique 48, par l'intermédiaire des conduites flexibles 51A, 51B reliées à un ensemble distributeur hydraulique à voies multiples 52 (décrit ci-après avec plus de détail), la table 10 est ani- mée d'un mouvement de va-et-vient de toute course désirée.
La table 10 présente une rainure 53 disposée paral- lèlement à sa longueur et qui s'étend vers 1'extrémité de droite de la table et débouche dans un évidement 54 pratiqué près du milieu de la table. Une tige-poussoir 55 est exacte- ment ajustée dans cette rainure, et son bras latéral 56 s'é- tend à travers le dit évidement et se prolonge au-delà de l'avant de la table. Sur son côté opposé au bras 56, la tige- poussoir est entsillée, en 57, de manière à présenter un plat, 58, qui est raccordé par une rampe 59 au bord 60 de la tige, Un galet-suiveur 61 porté par le chariot 16 pénè-
<Desc/Clms Page number 9>
tre à l'intérieur de l'évidement 54, et il est maintenu par le pistonnet 45 en contact avec la tige 55.
L'extrémité de la tige 55 se prolonge au-delà de l'extrémité de la table 10 et porte une plaque 55A. en face d'une butée réglable 62 portée par une console 63 s'élevant de la plaque-socle 12. La plaque 55A porte elle-même une butée réglable 64 en face du bord d'une plaque-couvercle 65 fixée, à l'extrémité de la table 10, par-dessus la tige- poussoir 55. Une butée réglable 66, portée par une console 67 qui s'élève au pied de la glissière avant 11, est dispo- sée parallèlement à la longueur de la table à l'alignement de l'extrémité extérieure du bras latéral 56 de la tige- poussoir 55.
Aux figures 1 et 2, la table effectue sa course à vide vers la droite du fait de l'admission d'huile par la lumière de gauche 48A du cylindre hydraulique' 48. Le galet- suiveur 61 repose sur leplat 58 de l'entaille 57 de la tige- poussoir 55, de sorte que le chariot 16 est placé dans sa position la plus rapprochée de l'avant de la table 10. Dans cette position, la lame 22 est écartée de la meule 15, courre représenté.
Lorsque la table est sur le point d'atteindre l'ex- trémité de droite de sa course, la plaque 55A à l'extrémité de la tige-poussoir 55 rencontre la butée 62 (position repré- sentée aux figures 1 et 2) et cette butée arrête le mouvement de la dite tige vers la droite. Lorsque la table 10 continue son mouvement vers la droite, le galet-suiveur 61 est con- traint de gravir la rampe 59 de la tige 55, maintenant immo- bile, et de venir sur le bord 60 de cette tige. Le chariot 16 portant le galet 61 est contraint de suivre le mouvement du galet et il est ainsi poussé vers l'arrière de la table 10, dans une mesure égale à la levée de la came, pour présen- ter la lame 22 à l'attaque de la meule, le chariot se dépla-
<Desc/Clms Page number 10>
çant le long des glissières inclinées 40.
Pendant ce mouve- ment, le ressort 46 est comprimé par le pistonnet 45.
Lorsque le galet 61 a terminé sa montée sur la rampe-came 59, il vient reposer sur le bord 60 de la tige 55 et reste sollicité vers cette tige par l'action du pistonnet 45, la tige reposant par toute sa longueur dans la rainure 53, de sorte qu'on ménage un appui rigiae par la poussée exercée par le chariot 16, latéralement à la table 10.
Lorsque la plaque-couvercle 65 atteint la butée 64, le mouvement de la table 10 vers la droite cesse (comme il sera décrit plus loin) et, à ce moment, la meule 15 entre en contact, par son diamètre extérieur, avec la racine de la lame 22, c' est-à-dire contre le collet 68 (figure 4), la lame ayant été amenée contre la face de la meule par la déplacement du chariot 16 vers l'arrière de la table 10.
L'action du cylindre hydraulique 48 s'inverse alors (comme il sera décrit plus loin) et la table 10 se déplace vers la gauche, en entraînant le chariot 16, qui est verrouillé sur la table par la poussée du galet 61 sur le bord 60 de la ti- ge 55,
Le mouvement de l'ébauche jusqu'à ce point, ressort clairement de l'explication donnée ci-après en se référant à la figure 4 :
L'ébauche (lame 22, collet 68), telle qu'elle est représentée en traits pleins aux figures 1 et 2, se déplace vers la droite (flèche a) avec la lame 22 parallèle à la face de meulage 32 mais à l'entrée de cette face sur le côté gau- che 33 de la meule 15.
Lorsque la tige-poussoir 55 est re- tenue par sa rencontre avec la butée 62, la table 10 continue à se déplacer d'une distance indiquée par la ligne en traits uiixtes contenant la flèche b, et la came 59 pousse le chariot 16, et par conséquent l'ébauche, dans une direction à 45 degrés, comme l'indique la ligne en traits mixtes contenant la
<Desc/Clms Page number 11>
flèche c. La résultante du mouvement de la table et du mou- vement du chariot est donc un mouvement suivant la ligne en traits mixtes contenant la flèche d.
L'ébauche a maintenant atteint la position repré- sentée en lignes pointillées (22a, 68), la lame 22a étant en contact par une de ses faces avec la face 32 de la meule et la racine 68b s'appuyant contre l'arrondi 15a de la meule.
A ce moment, le mouvement de la table est inversé par le cylindre ' hydraulique 48 (flèche e), et le meulage de la face de la lame 22a continue, depuis la racine terminée jusqu'à la pointe de la lame. Pendant la course de meulage, la pous- sée de la meule maintient la face arrière de la lame ferme- ment appuyée sur la plaquette 21. Le guidage précis de la table 10 par les glissières de grande longueur 11 et la 'poussée qu'exerce le ressort 46, par l'intermédiaire du cha- riot 16, sur le long bord de. la rainure 53 contenant la tige- poussoir 55, obligent la lame à suivre une ligne bien définie en travers de la meule 15, et ce mouvement peut être répété avec la même précision si l'on estime nécessaire de faire de nouveau passer la lame en travers de la meule.
On obtient ainsi une surface meulée d'un très beau fini, qui n'exige que le minimum de glaçage, réalisé par une opération ulté- rieure comme il est courant pour les couteaux de table et articles similaires.
Lorsque la pointe de la lame 22 atteint la face 32 de la meule, la butée 66 rencontre le bras 56 pour pous- ser la tige 55 vers la droite (par rapport à la table 10), la rampe-came 59 venant ainsi se placer sous le galet 61.
La poussée de pistonnet 45 oblige le galet à déplacer la ti- ge 55 vers la droite, étant donné que rien ne s'oppose à ce mouvement de la tige, et le galet 61 atteint le plat 58 par un mouvement brusque. Le chariot 16 effectue ainsi un mouvement
<Desc/Clms Page number 12>
rapide vers l'avant de la table 10, et la lame 22 s'éloigne de la meule, sans contact retardé susceptible d'endommager la surface meulée de sa pointe.
La table 10 continue à se déplacer vers la gauche jusqu'à ce que le bras 56 de la tige 55, qui a été déplacée jusqu'à l'extrémité de droite de l'évidement 54 lorsque le galet 61 atteignant le plat 58, entre de nouveau en contact avec la butée 66, le mouvement cessant alors, comme il sera décrit plus loin. On enlève alors la lame meulée et on la remplace par une autre ébauche, ou bien, si nécessaire, on laisse la lame en place pour lui faire subir un nouveau cycle de meulage. L'action inversée du cylindre 48 (cornue il sera décrit plus loin), ramène le mécanisme à la position des figures 1 et 2. La largeur de l'évidement 54 assure la liber- té de mouvement nécessaire au bras 56 par rapport à la table 10.
Les trois butées 62,64 et 66 permettent aux points d'ex- trémités des courses et des mouvements vers l'arrière et vers l'avant du chariot 16 d'être déterminés avec précision en conformité avec la longueur de la lame 22, conjointement avec le mécanisme inverseur du dispositif d'alimentation en huile du cylindre 48, comme on va maintenant le décrire.
L'ensemble-distributeur 52 (figures 5 à 11), com- prend un piston-tirvir 70 qui est trempé, rectifié et rodé de façon à s'ajuster dans l'alésage 71 d'un bloc-rectangu- laire principal 72 fixé par des boulons 7.2A sur la face ar- rière d'un panneau 13A lui-même fixé à l'avant du bâti 13 de la machine, figure 2, par des boulons 13B, Le piston 70 présente des gorges circonférentielles 73, 74, 75 et 76, les gorges 73, 74 et 76 communiquant entre elles par des trous 77 percés radialement à partir du fond des dites gor- ges et débouchant dans un conduit 78 (figure 7), percé axia- lement dans le piston à partir de son extrémité de droite 79. L'extrémité ouverte de ce conduit 78 est fermée par un
<Desc/Clms Page number 13>
bouchon fileté 80.
Une tige de piston 81 s'étend à partir de l'extrémité gauche du piston à travers un coussinet 82 mon- té dans une plaque d'extrémité 83 fixée au bloc 72 par des boulons 84 et pourvue d'un court bossage 85 s'engageant dans l'extrémité de l'alésage 71.
L'extrémité de droite de l'alésage 71 est fermée par un bloc intermédiaire 86, qui est pourvu d'un court-bos- sage 87 s'ajustant dans l'alésage 71 et foré, en 88, concen- triquement à l'alésage 71, pour recevoir, à frottement doux, un piston 89. L'extrémité intérieure du piston 89 est arron- die, en 90, et son extrémité extérieure est pourvue d'une rondelle ou garniture creuse 91 exactement ajustée dans l'alésage 88. La garniture 91 est fixée au piston par un écrou 92 vissé sur une tigefiletée 93 elle-même vissée dans l'extrémité du piston. La tige 93 fait saillie à l'in- térieur d'une cavité, 94 ménagée sur la face intérieure d'une plaque d'extrémité 95 pourvue d'un court bossage 96 qui s'ajuste dans une gorge à l'entrée de l'alésage 88.
La pla- que d'extrémité 95 et le bloc intermédiaire 86 sont fixés au bloc principal 72 par des vis 97.
L'alésage 71 du bloc principal 72 présente des gorges circonférentielles 100,101, 102, 103 et 104, les rainures 100, 103 étant reliées par des tuyaux flexibles 51A, 51B aux lumières respectives 48A et 48B du cylindre hydraulique 48, et les extrémités des dits tuyaux étant pourvues de raccords qui se vissent dans des trous tarau- dés 105, 105A pratiqués à partir de la face supérieure 72 et débouchant dans les rainures 100, 103. Les rainures 102, 104 débouchent dans des trous taraudés 106,107 pratiqués à partir de l'arrière du bloc 72 pour recevoir des tuyaux 108,109, (figures 2 et 7) respectivement reliés à une pom- pe à huile et au réservoir d'huile (non représenté) logés
<Desc/Clms Page number 14>
au pied du bâti de la machine.
Sur le tuyau 108 partant de la pompe, est prévue une soupape de décharge 108A (figure 2) destinée à laisser passer 1-'huile directement de la pompe au réservoir, comme on le verra plus loin.
Deux trous 110, 111 sont percés à partir de la face inférieure du bloc 72 et débouchent dans les gorges 100,101 de l'alésage 71, ces trous pénétrant dans un alésage 112 pratiqué à angle droit par rapport aux trous percés à partir de la face avant du bloc, et les extrémités inférieures des deux trous étant fermées par des bouchons filetés 110A, 111A.
Un cylindre à gorges circonférentielles 113 (figures 6 et 9), est monté de façon à pouvoir tourner à l'intérieur de l'alésage 112. Ce cylindre est rodé sur pla- ce et retenu par des plaques carrées d'extrémité 114, 115 fixées par des boulons 116, 117 respectivement sur les fa- ces avant et arrière du bloc 72, les faces intérieures des dites plaques présentant des bossages 114A, 115B, engagés dans les extrémités de l'alésage 112. Une tige 113A s'éten- dant à partir de l'extrémité avant du cylindre 113 traverse un alésage 114B de la plaque d'extrémité avant 114 et se prolonge au-dela de celle-ci pour recevoir un chapeau 118 pourvu d'un petit levier de manoeuvre 118A.
La plaque d'ex- trémité 114 est assez épaisse pour ménager une portée de bonne longueur à la tige 113A dans l'alésage 114B, la dite plaque faisant saillie à travers une ouverture carrée 130 pratiquée dans le panneau 13A.
A l'alignement de deux trous 110, 111, le cylindre 113 est entaillé en 119, pour présenter la section transversa- le excentrée représentée à la figure 6 et qui, en combinai- son avec l'alésage 112, constitue un régulateur de débit dont l'action sera décrite plus loin.
Un trou 120 percé à partir de l'extrémité droite
<Desc/Clms Page number 15>
du bloc 7, parallèlement à l'alésage 71, débouche dans le trou 111 juste au-dessus de l'alésage 112, et son extrémité arrière débouche dans une rainure de faible longueur 121 pra- tiquée sur la face intérieure, du bloc intermédiaire 86, à angle droit, par rapport au trou 120.
Deux trous parallèles 122, 123 sont percés à partir de la face inférieure de la plaque d'extrémité 95 et débouchent dans la cavité94, (fi- gure 8). Le trou situé le plus à l'arrière (123) est élargi en 124 pour recevoir une bille 125 appliquée sur un siège constitué par l'extrémité de l'élargissement, par un ressort 126 retenu en position par un bouchon fileté 127 obturant hermétiquement l'extrémité inférieure de l'élargissement, la bille 125 constituant une soupape d'échappement pour l'huile que contient la cavité 94, comme on le verra plus loin. L'extrémité inférieure du trou 122 est obturée hermé- tiquement par un bouchon fileté 128.
Un trou 129 percé à partir de la face avant de la plaque d'extrémité 95, à angle droit par rapport aux deux trous 122, 123, coupe le trou 122 et l'élargissement 124 et se prolonge légèrement au-delà de ce dernier pour déboucher dans un trou 130 percé à partir du fond dela rainure 121 prévue sur la face intérieure de la plaque d'extrémité 95. Le trou 129 est élargi, en 131, à partir de la face avant de la plaque d'extrémité 95 jusqu'au trou 122, l'extrémité de l'é- largissement étant rétrécie progressivement jusqu'au diamè- tre du trou 129 pour constituer un siège pour un pointeau conique 133. Ce pointeau est porté par l'extrémité d'une tige filetée 134 vissée dans l'élargissement 131 et traverse un trou 135 du panneau 13A en se prolongeant jusqu'à l'avant du bâti 13.
L'extrémité extérieure de la tige 134 est pour- vue d'un trait de scie, en 136, pour permettre de régler la position du pointeau à l'aide d'un tournevis, et un contre-
<Desc/Clms Page number 16>
écrou 137 vissé sur la tige, bloque le pointeau en position réglée. Un chapeau protecteur 138 se visse sur l'extrémité saillante de la tige 134. Le pointeau 134 constitue l'organe d'étranglement prévu pour effectuer un "repos" à l'extré... mité de la course à vide de la table 10 avant que commenece la course de travail, comme il sera décrit plus loin.
Un levier de manoeuvre (voir les figures 2 et 5, ainsi que la ligne en traits mixtes des figures 6,. 10 et 11) situé à l'avant de la machine est fixé, en un point voisin de son extrémité inférieure, à l'extrémitéantérieure d'un axe 141 montée dans un bossage 142 qui fait corps avec le panneau 13A, et qui est garni d'un coussinet 143. A l'extré- mité arrière de l'axe 141, est fixé un levier à fourchette 144 qui s'étend vers le haut et dont les deux branches 145 portent des doigts 146 engagés dans une gorge 147 (voir aussi la figure 6) d'une tête cylindrique 148 fixée à l'extrémité extérieure de la tige 81 du piston-tiroir 70.
L'extrémité inférieure du levier 140 est conformée en coin 149 normalement engagé dans une entaille en V, 150, taillée dans l'extrémité supérieure d'un piston 151 qui cou- lisse verticalement dans une glissière-support 152 fixée au panneau 13A. Le piston 151 est foré, en 153, à partir de son extrémité inférieure, pour recevoir un ressort qui est maintenu bandé par une vis de réglage 155 vissée dans le fond de la glissière 15 et pourvu d'un contre-écrou 156.
La position verticale normale du levier de manoeu- vre 140 est celle représentée en traits mixtes à la figure 10 ; dans cette position, la table 10 est à l'extrémité de son mouvement vers la gauche; le chariot porte-ébauche 16 est éloigné de la meule 15 et le bras 56 de la tige-poubsoir 55 bute contre le côté de droite de l'évidement 54 et contre la butée 66. Pour déclencher la course à vide de la table 10
<Desc/Clms Page number 17>
et présenter la lame 32 à l'attaque de meule 15, on fait pi- voter le levier de manoeuvre vers la droite (position repré- sentée aux figures 2 et 6), ce qui déplace le piston-tiroir 70 vers l'extrémité de droite de l'alésage 71, comme repré- senté à la figure 6.
Le levier de manoeuvre est maintenu dans cette position-par la poussée exercée de bas en haut du pia ton à ressort 151, l'extrémité en forme de coin 149 du levier ayant franchi la face de gauche de l'entaille en V du piston et étant venue au repos avec sa face 157 en prise avec une face inclinée 158, figure 6, prévue à l'extrémité supérieure de l'entaille.
Dans cette position du piston-tiroir 70, la gorge 74 du dit piston découvre les gorges 101, 102 de l'alésage 71 et admet de l'huile sous pression, provenant de la pompe (par le tuyau 108), à l'intérieur du conduit axial 78 du pis- ton, par les trous radiaux 77 pratiqués dans la gorge 74.
L'huile passe le long du conduit 78 et arrive dans la gorge de pis bon 73 qui découvre la gorge 100 de l'alésage 71, ce qui complète le circuit de l'huile jusqu'à la lumière de gau- che 48A du cylindre hydraulique 48 auquel se raccorde le tuyau 51A. De l'huile est aussi admise par les trous 111, 120, les gorges 121, les trous 130, 129, le pointeau 133 et le trou 122 à l'intérieur de la cavité 94 pratiquée dans la pla- que d'extrémité 95 derrière le piston 89.
La gorge 75 du piston-tiroir découvre les gorges 103, 104 de l'alésage 71, faisant ainsi communiquer la lu- mière dadroite 48B du cylindre hydraulique 48, par le tuyau 51B, avec le réservoir,, par l'intermédiaire du tuyau 109, pour compléter le circuit de retour de l'huile du côté de la face.droite du piston 49.
Lorsque la plaque-couvercle 65 vient heurter la butée 64 (comme déjà décrit), un mouvement ultérieur de la
<Desc/Clms Page number 18>
table 10 vers la droite est empêché et une pression s'établit dans le circuit d'admission d'huile, relié comme précédemment décrit, par le pointeau réglable 133 à la cavité 94 qui se trouve derrière le piston 89. (Lors du mouvement du levier de manoeuvre 140 vers la droite, le piston 89 a été poussé dans l'alésage 88, cornue indiqué à la figure 6, par l'extrémité 79 du piston-tiroir 70, la tige de piston 93 pénétrant à l'intérieur de la cavité 94 et empêchant tout mouvement for- tuit supplémentaire du piston 89, lequel mouvement pourrait autrement amener la garniture creuse 91 hors de l'alésage 88).
Lorsque la pression quise développe dans la cavité 94 a at- teint une valeur prédéterminée, la poussée axiale qui s'exer- ce sur le piston 89 suffit à vaincre la résistance du piston à ressort 151 qui maintient le levier de manoeuvre 140 dans sa position de droite, et le piston-tiroir 70 est poussé par le piston 89 dans l'alésage 71 jusqu'à la position représen- tée à la figure 10, où il est maintenu par l'extrémité en for- me de coin 149 du levier de manoeuvre, engagée dans l'entail- le 150 du piston à ressort, ce dernier assurant lui-même un passage rapide du levier à cette position des que la poin- te en coin 149 du levier de manoeuvre a été forcée, par l'ac- tion du piston 89,. par-dessus l'artte de la face inclinée 158 du piston à ressort.
La poussée exercée de bas en haut par le piston à res- sort sur le levier de manoeuvre est réglée, par la vis de ré- glage 155, de façon que, dans la position qu'occupe le levier à la figure 6, la pression de travail normale de l'nuile dans la cavité 94 pendant la course à vide de la table 10, soit insuffisante pour déplacer le piston-tiroir 70 et le temps qui doit s'écouler, à partir de la fin du mouvement de la table 10 vers la droite, pour accroître suffisamment la pres- sion régnant dans la cavité 94 pour déplacer le piston valve
<Desc/Clms Page number 19>
est déterminé par le réglage du pointeau 133.
De cette fa- çon, un "repos" peut être assuré après que la lame 22 a été présentée à la meule 15 (comme précédemment décrit), pour assurer le meulage satisfaisant de la racine 68a de la lame, avant que le mouvement de la table 10 s'inverse pour effectuer le meulage de la face de la lame.
Lorsque le piston-tiroir 70 at été poussé par le piston 89 jusqu'à la position représentée à la figure 10, la gorge 75 du dit piston découvre les gorges 102,103 de l'alésage 71, ce qui fait communiquer l'huile sous pression provenant de la pompe directement avec l'orifice de droite 48B du cylindre hydraulique 48 par le tuyau 51B, la table étant ainsi déplacée vers la gauche dans sa course de meulage.
La gorge 100 de l'alésage 71 est recouverte par le piston-tiroir 70, de sorte que la seule sortie hors de cette rainure offerte à l'huile située sur la face gauche du pis- ton 49 pour son retour au réservoir par le tuyau 51A, passe par le trou 110 aboutissant au régulateur de débit 119.
L'huile pénètre dans l'alésage 112 du régulateur de débit, puis passe par le trou 111, pour arriver à la gorge 101 de l'alésage 71, qui est maintenant découverte par la gorge 74 du piston-tiroir. L'huile traverse les trous radiaux 77 dans le conduit axial 78 du piston-tiroir, puis par ce con- duit, elle arrive à la gorge 76 du dit piston, qui découvre maintenant la gorge 104 de l'alésage 71, ce qui complète le circuit de retour de l'huile au réservoir par le tuyau 109.
Le régulateur de débit commande le retour de l'hui- le au réservoir et, par suite, la vitesse de la course de meulage de la table 10 vers la gauche, ce qui permet à cette course d'être effectuée à toute vitesse désirée inférieure à la course à vide précédente de la table, cette dernière ayant lieu au débit de fluide maximum de la pompe et dépla- çant ainsi rapidement'la lame à meuler vers l'intérieur et
<Desc/Clms Page number 20>
à vide en travers de la face de la meule. Le régulateur de débit est représenté aux figures 6, 9,10 et 11 dans sa po- sition de réglage à zéro, c'est-à-dire que l'excentrique 119 a été amené (par le levier 118A) dans une position où il obture complètement l'orifice par lequel l'alésage 110 dé- bouche dans l'alésage 112 du régulateur.
Lorsque le régula- teur a été amené par un mouvement angulaire à la position représentée par des lignes en traits mixtes à la figure 6, il occupe la position de débit maximum, et la course de meu- lage de la table 10 est alors effectuée à la même vitesse que sa course à vide.
L'alésage 120 partant de la cavité 94 débouche dans l'alésage 111 partant du régulateur de débit, de sorte que la pression d'huile régnant dans la cavité diminue lors- que le piston 89 a poussé le piston-tiroir 70 jusqu'à la position d'inversion.
Lorsque la course de meulage est terminée et que le bras 56 de la tige-poussoir 55 est poussé contre la butée 66, confie précédemment décrit, l'huile passant de la pompe au cylindre hydraulique 48: est mise sous pression et passe directement de la pompe au réservoir par la soupape de dé- charge 108A. Cette soupape ne fonctionne pas tant que la pres- sion de l'huile n'a pas atteint une valeur supérieure à celle nécessaire pour faire fonctionner le piston 89 à la fin de la course à vide. Si la lame a été correctement meulée, on insère une autre ébauche en place sur la plaquette 21, et on répète le cycle en faisant de nouveau pivoter le levier de manoeuvre 140 vers la droite, c'est-à-dire jusqu'à, la position représentée à la figure 6.
Lorsqu'on fait pivoter le levier de manoeuvre vers la droite pour déclencher une nouvelle course à vide, le piston 89 est repoussé dans l'alésage 88 par le piston-tiroir
<Desc/Clms Page number 21>
70, ce-qui provoque l'éjection rapide de l'huile hors de la cavité 94 située derrière le piston et à travers du trou 123, lorsque la pression de l'huile a atteint une valeur suffisan- te pour déplacer la bille-soupape 125 en surmontait la résis- tance du ressort 126. Cette huile peut ainsi contourner le pointeau 133 et passer par l'alésage 150, la rainure 121 et les alésages 120, 111 dans la gorge 101 de l'alésage 71.
Pendant la partie initiale du mouvement du levier de manoeu- vre vers la droite, la gorge 101 conmunique encore avec le réservoir par la gorge 74 du piston-tiroir, l'alésage axial 78, la gorge 76 du dit piston-tiroir et la gorge 104 de l'alésage 71, de sorte que l'huile de la cavité 94 est ramenée au ré- servoir. Pendant la dernière partie du mouvement du levier, toutefois, la gorge 101 est mise en communication avec la gorge 102 de l'alésage 71 (étant donné que la gorge 74 du piston-tiroir découvre cette gorge 102) et, par conséquent, avec la pompe, et l'huile provenant de la cavité 94 est rame- née à l'huile sortant de la pompe, sa pression étant plus grande que celle démette dernière.
La pression que doit posséder l'huile contenue dans la cavité 94 pour faire fonctionner la soupape d'écnappement 125 est plus grande que celle nécessaire pour inverser le piston- tiroir 70, comme précédemment décrit, de sorte qu'aucune fuite ne se produit par la soupape d'échappement penaant que la pres- sion dans la cavité 94 s'accroît à la fin de la course à vide.
Si, pendant la course de meulage de la table 10, ou à la fin de la course, on désire écarter rapidement de la meule la lame en cours de meulage, on fait pivoter le levier de manoeuvre 140 vers la gauche jusqu'à la position représentée à la figure 11, où on le maintient à la main, l'extrémité en coin 149 dudit levier passant sur la. paroi de l'entaille en V, 150, du piston à ressort
<Desc/Clms Page number 22>
151, jusqu'à la position représentée, de sorte que, lorsqu'on abandonnera ultérieurement le levier, le piston à ressort rappel- lera automatiquement ce levier, et, par conséquent, le piston- tiroir 70, à sa position centrale normale.
Avec le levier de manoeuvre maintenu à gauche, le piston- - tiroir est amène à l'extrémité gauche de l'alesage 71, comme re- présenté à la figure 11, où la gorge 75 du piston découvre encore les gorges 10.,, 103 de l'alésage 71, ce qui maintient la communi- cation directe de la pompe avec la lumière de droite 48B du cy- lindre hydraulique 48, mais où le circuit de retour offert à l'huile à partir de la lumière de gauche 48A, par le tuyau 51A, contourne le régulateur de débit 119, l'huile passant directement dans la gorge 74 du piston, qui découvre maintenant la gorge 100 de l'alésage, puis par les trous radiaux 77 dans le conduit axial
78 du piston;
et, par ce conduit, jusqu'à la gorge 76 du piston- tiroir, cette gorge découvrant, à ce moment, la gorge 104 de l'alésage 71, ce qui complète le circuit de retour de l'huile au réservoir par le tuyau 109.
La course vers l'extérieur est ainsi tenninée a une vitesse plus grande que la course de travail normale, avec le levier de manoeuvre dans sa position centrale et le régulateur de débit en fonction. Le circuit contournant le régulateur de débit peut être utilisé pour effectuer un achèvement rapide de la course de travail dès que la lame a été complètement meulée, c'est à dire lorsque le bras 56 de la tige-poussoir 55 heurte en premier lieu la butée 66 pour écarter la lanie de la meule, cette lame pouvant ainsi être rapidement enlevée et remplacée par une autre ébauche.
Si on le désire, le mouvement rapide de la table 10 vers la gau- che peut être utilisé pour effectuer un second passage (générale- ment léger) d'une lame meulée en travers de la meule, si cela est nécessaire, le levier de manoeuvre étant d'abord déplacé vers la droite pour effectuer la course à vide vers l'intérieur, à la ma-
<Desc/Clms Page number 23>
nière précédemment décrite, puis, après qu'il a été ramené à sa position centrale par le piston-inverseur 89, le levier est déplacé vers la gauche pour effectuer une course ae meulage rapide.
Comme le levier de manoeuvre peut être déplacé vers la gau- che à un stade quelconque du cycle de la table 10, cette dernière peut rapidement et facilement être ramenée à sa position normale si, par exemple, on constata que l'ébauche se trouve dans une po- sition incorrecte sur la plaquette d'appui 21, avant que la cour- se à vide ait normalement été terminée et que l'ébauche ait été présentée à la meule.
L'huile qui passe éventuellement sous forme de fuites sur la face gauche du piston-tiroir 70 pendant le fonctionnement de la machine est ramenée au réservoir à travers un trou de purge 160, (figures 6, 10 et 11), percé dans la plaque d'extrémité 83,' ce trou de purge débouchant dans un trou taraudé 161 pratiqué sur la face inférieure de la dite plaque pour recevoir le raccord situé à l'extrémité d'un tuyau 162 qui aboutit au réservoir.
Les fuites d'huile, sur la face droite du piston-tiroir, sont refou- lées dans l'alésage 88 (le piston 89 étant ajusté à frottement doux dans cet alésage comme précédemment décrit), cette huile passant ensuite autour de la rondelle creuse 91 et pénétrant dans la cavité 94 lorsqu'on fait pivoter le levier de manoeuvre vers la droite pour déclencher une course à vide de la table, à la ma- nière précédemment décrite.
Le mécanisme à va-et-vient à commande hydraulique qui vient d'être décrit produit un fini de grande qualité sur les surfaces meulées de la lame, ce qui présente un avantage pour le stade de glaçage auquel de nombreuses lames sont soumises ultérieurement.
De plus, le réglage simple du débit de fluide moteur et de la'du- rée du temps de repos à la fin de la course à vide, en vue d'adap- ter ces facteurs d'une manière précise aux dimensions et au type
<Desc/Clms Page number 24>
d'ébauche à meuler contribue à conférer un beau fini, ainsi qu'à assurer une production élevée.
<Desc / Clms Page number 1>
"Improvements to reciprocating mechanisms for grinding machines and the like"
The present invention relates to reciprocating mechanisms for grinding machines and similar machines and particularly relates to the reciprocating movement of the roughing carriages on machines for grinding the blades of table knives, table knives. cutting, secateurs and the like, scissors and similar articles of cutlery, although the invention is also applicable to reciprocating mechanisms for use in grinding and surface grinding machines, milling machines, planers , planer milling machines, planer grinding wheels as well as longitudinal turning and face milling mechanisms for lathes.
<Desc / Clms Page number 2>
In the grinding of cutlery articles, the face (or successively both faces in the case of table knives and the like) is usually grinded by an operation in which the blade receives a rapid idle driving motion in one direction. oblique inward, across one side of a cup wheel, the face of which is recessed to provide a conical surface which gives the face of the blade the desired slight convexity; the blade is then brought into contact with the grinding wheel and then held at rest while the grinding wheel machines to the necessary degree, the root of the blade near the collar.
It is then slowly brought back outwards, still in contact with the face of the grinding wheel, until the tip of the blade has been ground, an angular movement around a longitudinal line being communicated to it. during this outward movement to determine the tapered shape which results from the decrease in its thickness from the neck to the point.
The object of the invention is to make it possible to adjust quickly and by simple means, the speed of the outward, or outward, and return, or inward strokes, and the duration of any period of desired rest. It also aims to allow the outward run to be completed or, if desired, repeated, at a speed independent of the normal speed at which this run is performed, as well as to allow the inward stroke to be interrupted and reversed at any point, if necessary.
According to the present invention, the reciprocating mechanism comprises a reciprocating blank holder, stops intended to limit the reciprocating movement, a hydraulic device for effecting the reciprocating movement. back and forth in both directions, a reversing distributor to admit a fluid to the hydraulic device and produce
<Desc / Clms Page number 3>
successively the strokes in both directions and a pressure-sensitive device to which a fluid is also admitted during at least one of the strokes of the reciprocating movement and whose role is to actuate the distributor mechanism at the end of this stroke thanks to the pressurization of the fluid when the blank holder reaches the stop located at the end of said stroke, so as to reverse the direction of the back and forth movement of the blank holder.
As the change in direction of the back and forth movement of the blank holder results from the pressurization of the working fluid circuit when the blank holder reaches one or the other of the stops, the amplitude of the strokes of the blank holder are independent of the total stroke length of the hydraulic device and can be varied by adjusting the position of the stops up to the maximum limit of this stroke.
The build-up of pressure in the pressure sensitive device may be delayed by the introduction of a needle, or other throttle, into the fluid circuit which terminates at that device, so as to produce a pressure. stop after the blank holder has reached the stop at the end of its travel and before the direction of the reciprocating movement is reversed. This throttle member can be adjustable to make it possible to vary the duration of the shutdown.
A flow regulator can be interposed on the fluid circuit, at least for one of the directions of the reciprocating movement, in order to allow the speed at which this stroke is made to vary. . A manually controlled device may be provided to pass the fluid through a bypass duct bypassing a flow rate adjustment member, in order to allow the stroke
<Desc / Clms Page number 4>
to be carried out at a greater speed than when this organ is in action, and this device can also be set up so that it can be put into action at any stage of the preceding race, in order to reverse this runs independently of the pressure sensitive device, which is normally used to effect the change of direction,
and finish the first race at increased speed.
The reversing distributor is preferably set up as a single distributor assembly and automatically performs the reversal between strokes under the action of the pressure sensitive device, which is also incorporated in said assembly. distributor. The reverser can be manually controlled to trigger the movement of the blank holder, and this hand control is also preferably used to effect the passage of the fluid through the bypass duct bypassing the flow regulator as described above. high.
The pressure sensitive device may comprise a hydraulic cylinder, a piston of which positively controls the reverser by pressurizing the cylinder.
The invention thus provides a very simple distribution and control apparatus, namely the single distributor assembly, comprising the reversing cylinder and a single manual adjustment member. The adjustment needle and the flow rate adjustment member can also advantageously be incorporated into this assembly.
The hydraulic device for producing the reciprocating movement of the blank holder can comprise either a single cylinder, the opposite ends of which bridge provided with lights or conduits to which the fluid is successively admitted to move the blank holder. 'first in one direction, then in the opposite direction, ie two separate cylinders to perform the two races.
<Desc / Clms Page number 5>
The invention also includes a hydraulic reversing mechanism including a pressure sensitive reverser as described above, particularly of the cylinder and piston type and, if desired, one or more of the auxiliary features such as: throttle, flow regulator, bypass device, hand control device and the overall construction described above.
We will now describe in more detail an embodiment of a reciprocating hydraulic mechanism applied to the control of the blank holder of a machine for grinding cutlery articles, this mechanism being moreover applicable to d 'other machines, as mentioned above. In the accompanying drawings:
Figure 1 is a plan view, partially in section, of a grinding machine equipped for grinding table knives and the like.
Figure 2 is a front view of the machine, partially sectioned by line 2-2 of Figure 1.
Figure 3 is an end view of the machine taken along line 3-3 of Figure 2.
Figure 4 is a schematic view showing the blank about to reach the grinding wheel.
Figure 5 is a section through line 5-5 (Figure 2), on a larger scale.
Figure 6 is a section taken on line 6-6 of Figure 5.
Figures 7, 8 and 9 are respectively cross sections through lines 7-7, 8-8 and 9-9 of figure 6 and
Figures 10 and 11 are views similar to Figure 6 for different stages of the operation of the machine.
<Desc / Clms Page number 6>
The grinding machine comprises a blank holder of the type described in detail in the patent application filed on the same day by the Applicant and entitled "Improvements to the blank holders of grinding machines and other machine tools". As shown in Figures 1, 2 and 3, it comprises a table 10 which is mounted on slides 11 (Figure 3) carried by a base plate 12 resting on the frame 13 of the machine, and which can be driven alternately. - tively in both directions of a direction which is generally transverse to the axis 14 of a cup wheel 15.
A blank carrier 16 is mounted on the upper face of the table 10, and to this carriage is fixed a support bracket 17, from which support arms 18 extend towards the grinding wheel 15 to receive pivot pins 19 provided at both ends of the blank holder 20 which comprises a long block on the face of which is fixed a plate 21 supporting a blank for the knife blade 22 to be ground. An arm 23 of the blank holder 20 carries a roller 24 resting on a jig bar 25 whose role is to make the blank holder oscillate around the axes 19 while it is driven by the table across the grinding wheel face 15.
A progressive angular movement is thus imparted to the blade 22, as the molding takes place from the root of the blade to the tip and its inclination varies in accordance with the reduction in the thickness of the back of said blade. in the direction of the tip. The gauge bar is adjustable around the pivot 26 (Figure 3) of a support 27, the adjustment being carried out using a screw 28 offset from the pivot 26 and the bar is locked in the adjustment position by a bolt 29.
The support 27 slides vertically on a console 30 which rises from the base plate 12 and is adjustable in height by means of a screw 31.
<Desc / Clms Page number 7>
The axis 14 of the cup wheel 15 has been shown as making an angle (of about 10) with the perpendicular to the displacement of the table 10, and the face 32 of the wheel is inclined inwardly of the same. angle, in order to be parallel to the movement of the table 10, the movement of the table 10 moving the blade 22 across the left side 33 of the grinding wheel, with an empty stroke in one direction (to the right of Figures 1 and 2) and a grinding stroke in the opposite direction., Tilting the face 32 of the grinding wheel inward produces the desired slight convexity of the grinded face of the blade 22.
The machine could however be set up with the table and blank holder in inverted positions relative to the grinding wheel, in which case the blank would be moved across the right side of the grinding wheel to allow the other side of the grinding wheel blank to be ground. In fact, machines are usually used in pairs, each pair comprising a so-called "left" machine and a so-called "right" machine.
For some applications, such as grinding flat or concave surfaces (for example those of shear blades), the axis 14 of the grinding wheel may be perpendicular to the movement of the table 10, or tilted in the opposite direction relative to the table. to this perpendicular, and an adjustment of the relative inclination is provided by mounting the base plate 12, which carries the table 10, to pivot about an axis 34 which screws into the frame 13, the pivot axis being located vertically below the left or working part 33 of the grinding wheel.
The plate 12 is fixed in the adjusted position by a bolt 35 placed near the pivot 34 and by two bolts 36 adjacent to the front and left edges of the plate, the bolts 34,36 passing through elongated openings 37, 38 of the plate 12 and screwing into the frame 13.
<Desc / Clms Page number 8>
The carriage 16 is mounted on slides 40 carried by the table 10 and extending at an angle of 45 degrees from right to left, front to back of the table, and is held on. the table 10 by washers 41 held by locknuts 42 screwed onto prisoners 43 which extend from the table and pass through elongated openings 44 made in the carriage parallel to the slides 40. A piston 45, carried by the carriage 16 and also parallel to the slides, is held by a spring 46 in contact with a stop 47 projecting on the table 10, so as to urge the carriage 16 towards the front of the table.
A hydraulic cylinder 48 carried by the plate 12, between the slides 11 of the table 10, extends parallel to the length of this table, and its piston 49 is connected by a rod 49A to a lug 50 projecting under the extremity. - right end of table 10. When pressurized oil is successively admitted to one and the other of two ports or conduits 48A, 48B of hydraulic cylinder 48, through flexible conduits 51A , 51B connected to a multi-way hydraulic distributor assembly 52 (hereinafter described in more detail), table 10 is reciprocated by any desired stroke.
The table 10 has a groove 53 disposed parallel to its length and which extends towards the right end of the table and opens into a recess 54 made near the middle of the table. A push rod 55 fits exactly in this groove, and its side arm 56 extends through said recess and extends beyond the front of the table. On its side opposite the arm 56, the push rod is entangled, at 57, so as to present a flat, 58, which is connected by a ramp 59 to the edge 60 of the rod, A follower roller 61 carried by the carriage 16 penetrating
<Desc / Clms Page number 9>
be inside the recess 54, and it is held by the piston 45 in contact with the rod 55.
The end of the rod 55 extends beyond the end of the table 10 and carries a plate 55A. opposite an adjustable stop 62 carried by a console 63 rising from the base plate 12. The plate 55A itself carries an adjustable stop 64 opposite the edge of a cover plate 65 attached, to the end of the table 10, over the push rod 55. An adjustable stop 66, carried by a bracket 67 which rises at the foot of the front slide 11, is arranged parallel to the length of the table at the bottom. alignment of the outer end of side arm 56 of push rod 55.
In Figures 1 and 2, the table performs its empty stroke to the right due to the admission of oil through the left port 48A of the hydraulic cylinder 48. The follower 61 rests on the flat 58 of the notch 57 of the push rod 55, so that the carriage 16 is placed in its position closest to the front of the table 10. In this position, the blade 22 is spaced from the grinding wheel 15, the course shown.
When the table is about to reach the right end of its stroke, the plate 55A at the end of the push rod 55 meets the stop 62 (position shown in Figures 1 and 2) and this stopper stops the movement of said rod to the right. When the table 10 continues its movement towards the right, the follower roller 61 is forced to climb the ramp 59 of the rod 55, now stationary, and to come over the edge 60 of this rod. The carriage 16 carrying the roller 61 is constrained to follow the movement of the roller and is thus pushed towards the rear of the table 10, in an amount equal to the lifting of the cam, to present the blade 22 to the grinding wheel attack, the carriage moves
<Desc / Clms Page number 10>
çant along the inclined slides 40.
During this movement, the spring 46 is compressed by the piston 45.
When the roller 61 has finished its rise on the ramp-cam 59, it comes to rest on the edge 60 of the rod 55 and remains urged towards this rod by the action of the piston 45, the rod resting through its entire length in the groove 53, so that a rigiae support is provided by the thrust exerted by the carriage 16, laterally to the table 10.
When the cover plate 65 reaches the stop 64, the movement of the table 10 to the right ceases (as will be described later) and, at this point, the grinding wheel 15 comes into contact, by its outer diameter, with the root. of the blade 22, that is to say against the collar 68 (FIG. 4), the blade having been brought against the face of the grinding wheel by the displacement of the carriage 16 towards the rear of the table 10.
The action of the hydraulic cylinder 48 is then reversed (as will be described later) and the table 10 moves to the left, driving the carriage 16, which is locked on the table by the thrust of the roller 61 on the edge. 60 of section 55,
The movement of the blank up to this point is clear from the explanation given below with reference to figure 4:
The blank (blade 22, collar 68), as shown in solid lines in Figures 1 and 2, moves to the right (arrow a) with the blade 22 parallel to the grinding face 32 but at the entry of this face on the left side 33 of the grinding wheel 15.
When the push rod 55 is retained by its meeting with the stop 62, the table 10 continues to move a distance indicated by the dashed line containing the arrow b, and the cam 59 pushes the carriage 16, and therefore the blank, in a 45 degree direction, as indicated by the dashed line containing the
<Desc / Clms Page number 11>
arrow c. The resultant of the movement of the table and of the movement of the carriage is therefore a movement along the dashed line containing the arrow d.
The blank has now reached the position shown in dotted lines (22a, 68), the blade 22a being in contact by one of its faces with the face 32 of the grinding wheel and the root 68b resting against the rounding 15a of the grinding wheel.
At this time, the movement of the table is reversed by the hydraulic cylinder 48 (arrow e), and the grinding of the face of the blade 22a continues, from the completed root to the tip of the blade. During the grinding stroke, the thrust of the grinding wheel keeps the rear face of the blade firmly pressed on the insert 21. The precise guidance of the table 10 by the long slides 11 and the thrust exerted the spring 46, via the carriage 16, on the long edge of. the groove 53 containing the push rod 55, cause the blade to follow a well defined line across the grinding wheel 15, and this movement can be repeated with the same precision if it is considered necessary to pass the blade again in through the grinding wheel.
There is thus obtained a ground surface with a very nice finish, which requires only the minimum of glazing, achieved by a subsequent operation as is usual for table knives and the like.
When the tip of the blade 22 reaches the face 32 of the grinding wheel, the stop 66 meets the arm 56 to push the rod 55 to the right (relative to the table 10), the ramp-cam 59 thus coming into place. under the roller 61.
The thrust of the piston 45 forces the roller to move the rod 55 to the right, since there is nothing to oppose this movement of the rod, and the roller 61 hits the plate 58 with a sudden movement. The carriage 16 thus performs a movement
<Desc / Clms Page number 12>
forward of the table 10, and the blade 22 moves away from the grinding wheel, without delayed contact likely to damage the ground surface of its tip.
Table 10 continues to move to the left until arm 56 of rod 55, which has been moved to the right end of recess 54 when roller 61 reaching flat 58, enters. again in contact with the stop 66, the movement then ceasing, as will be described later. The ground blade is then removed and replaced with another blank, or, if necessary, the blade is left in place to subject it to a new grinding cycle. The inverted action of cylinder 48 (retort will be described later) returns the mechanism to the position of FIGS. 1 and 2. The width of the recess 54 ensures the necessary freedom of movement for the arm 56 with respect to the table 10.
The three stops 62, 64 and 66 allow the end points of the backward and forward strokes and movements of the carriage 16 to be precisely determined in accordance with the length of the blade 22, together. with the reversing mechanism of the cylinder 48 oil supply device, as will now be described.
The distributor assembly 52 (Figures 5 to 11), comprises a piston-tirvir 70 which is hardened, ground and lapped so as to fit in the bore 71 of a fixed main rectangular block 72. by bolts 7.2A on the rear face of a panel 13A itself fixed to the front of the frame 13 of the machine, FIG. 2, by bolts 13B, The piston 70 has circumferential grooves 73, 74, 75 and 76, the grooves 73, 74 and 76 communicating with each other by holes 77 drilled radially from the bottom of said grooves and opening into a duct 78 (FIG. 7), axially drilled in the piston from its right end 79. The open end of this duct 78 is closed by a
<Desc / Clms Page number 13>
threaded plug 80.
A piston rod 81 extends from the left end of the piston through a bushing 82 mounted in an end plate 83 secured to block 72 by bolts 84 and provided with a short boss 85 '. engaging the end of the bore 71.
The right-hand end of the bore 71 is closed by an intermediate block 86, which is provided with a short bump 87 which fits into the bore 71 and drilled, at 88, centrally at the bottom. bore 71, to receive, with gentle friction, a piston 89. The inner end of the piston 89 is rounded at 90, and its outer end is provided with a washer or hollow gasket 91 exactly fitted in the bore 88 The seal 91 is fixed to the piston by a nut 92 screwed onto a thread 93 which is itself screwed into the end of the piston. The rod 93 protrudes inside a cavity 94 formed on the interior face of an end plate 95 provided with a short boss 96 which fits into a groove at the entrance of the rod. 'bore 88.
End plate 95 and intermediate block 86 are secured to main block 72 by screws 97.
The bore 71 of the main block 72 has circumferential grooves 100, 101, 102, 103 and 104, the grooves 100, 103 being connected by flexible pipes 51A, 51B to the respective slots 48A and 48B of the hydraulic cylinder 48, and the ends of said pipes being provided with fittings which are screwed into threaded holes 105, 105A made from the upper face 72 and opening into the grooves 100, 103. The grooves 102, 104 open into the threaded holes 106,107 made from l rear of block 72 to receive pipes 108,109, (Figures 2 and 7) respectively connected to an oil pump and to the oil tank (not shown) housed
<Desc / Clms Page number 14>
at the foot of the machine frame.
On the pipe 108 starting from the pump, there is provided a relief valve 108A (FIG. 2) intended to allow the oil to pass directly from the pump to the reservoir, as will be seen later.
Two holes 110, 111 are drilled from the lower face of the block 72 and open into the grooves 100,101 of the bore 71, these holes entering a bore 112 made at right angles to the holes drilled from the front face of the block, and the lower ends of the two holes being closed by threaded plugs 110A, 111A.
A cylinder with circumferential grooves 113 (Figures 6 and 9), is mounted so as to be able to rotate inside the bore 112. This cylinder is lapped in place and retained by square end plates 114, 115 fixed by bolts 116, 117 respectively on the front and rear faces of the block 72, the inner faces of said plates having bosses 114A, 115B, engaged in the ends of the bore 112. A rod 113A extends The front end of cylinder 113 passes through a bore 114B of front end plate 114 and extends beyond it to receive a cap 118 provided with a small operating lever 118A.
The end plate 114 is thick enough to provide a good length of contact with the rod 113A in the bore 114B, said plate projecting through a square opening 130 in the panel 13A.
In the alignment of two holes 110, 111, the cylinder 113 is notched at 119, to present the eccentric cross section shown in FIG. 6 and which, in combination with the bore 112, constitutes a flow regulator. whose action will be described later.
One 120 hole drilled from the right end
<Desc / Clms Page number 15>
of the block 7, parallel to the bore 71, opens into the hole 111 just above the bore 112, and its rear end opens into a groove of short length 121 made on the inside face of the intermediate block 86 , at right angles to hole 120.
Two parallel holes 122, 123 are drilled from the underside of the end plate 95 and open into the cavity 94, (Figure 8). The rearmost hole (123) is widened at 124 to receive a ball 125 applied to a seat constituted by the end of the widening, by a spring 126 held in position by a threaded plug 127 hermetically sealing the 'lower end of the enlargement, the ball 125 constituting an exhaust valve for the oil contained in the cavity 94, as will be seen later. The lower end of hole 122 is sealed with a threaded plug 128.
A hole 129 drilled from the front face of the end plate 95, at right angles to the two holes 122, 123, intersects the hole 122 and the widening 124 and extends slightly beyond the latter to emerge in a hole 130 drilled from the bottom of the groove 121 provided on the inner face of the end plate 95. The hole 129 is widened, at 131, from the front face of the end plate 95 to at the hole 122, the end of the enlargement being progressively narrowed to the diameter of the hole 129 to constitute a seat for a conical needle 133. This needle is carried by the end of a threaded rod 134 screwed. in the widening 131 and passes through a hole 135 of the panel 13A, extending to the front of the frame 13.
The outer end of the rod 134 is provided with a kerf, at 136, to allow the position of the needle to be adjusted with a screwdriver, and a counter-
<Desc / Clms Page number 16>
nut 137 screwed onto the rod, locks the needle in the adjusted position. A protective cap 138 is screwed onto the projecting end of the rod 134. The needle 134 constitutes the throttling member intended to effect a "rest" at the end of the empty stroke of the table 10 before the working race begins, as will be described later.
An operating lever (see Figures 2 and 5, as well as the phantom line in Figures 6, 10 and 11) located at the front of the machine is fixed at a point near its lower end to the the front end of a pin 141 mounted in a boss 142 which is integral with the panel 13A, and which is furnished with a pad 143. At the rear end of the pin 141, is fixed a fork lever 144 which extends upwards and whose two branches 145 carry fingers 146 engaged in a groove 147 (see also FIG. 6) of a cylindrical head 148 fixed to the outer end of the rod 81 of the piston-slide 70 .
The lower end of the lever 140 is shaped as a wedge 149 normally engaged in a V-notch, 150, cut in the upper end of a piston 151 which slides vertically in a support slide 152 fixed to the panel 13A. The piston 151 is drilled, at 153, from its lower end, to receive a spring which is kept tensioned by an adjusting screw 155 screwed into the bottom of the slide 15 and provided with a lock nut 156.
The normal vertical position of the operating lever 140 is that shown in phantom in FIG. 10; in this position, the table 10 is at the end of its movement to the left; the blank carrier 16 is moved away from the grinding wheel 15 and the arm 56 of the push rod 55 abuts against the right side of the recess 54 and against the stop 66. To initiate the empty stroke of the table 10
<Desc / Clms Page number 17>
and present the blade 32 to the grinding wheel 15, the operating lever is pivoted to the right (position shown in Figures 2 and 6), which moves the piston-slide 70 towards the end of straight line of bore 71, as shown in figure 6.
The operating lever is held in this position by the upward thrust of the spring pia ton 151, the wedge-shaped end 149 of the lever having passed the left face of the V-notch in the piston and having come to rest with its face 157 in engagement with an inclined face 158, Figure 6, provided at the upper end of the notch.
In this position of the piston-slide 70, the groove 74 of said piston uncovers the grooves 101, 102 of the bore 71 and admits pressurized oil, coming from the pump (via the pipe 108), inside of the axial duct 78 of the piston, through the radial holes 77 made in the groove 74.
The oil passes along the pipe 78 and arrives in the udder groove 73 which uncovers the groove 100 of the bore 71, which completes the oil circuit to the left port 48A of the cylinder. hydraulic 48 to which the pipe 51A is connected. Oil is also admitted through the holes 111, 120, the grooves 121, the holes 130, 129, the needle 133 and the hole 122 inside the cavity 94 made in the end plate 95 behind. the piston 89.
The groove 75 of the piston-slide discovers the grooves 103, 104 of the bore 71, thus causing the right-hand light 48B of the hydraulic cylinder 48 to communicate, via the pipe 51B, with the reservoir, via the pipe 109 , to complete the oil return circuit on the right side of piston 49.
When the cover plate 65 strikes the stopper 64 (as already described), a subsequent movement of the
<Desc / Clms Page number 18>
table 10 to the right is prevented and a pressure builds up in the oil inlet circuit, connected as previously described, by the adjustable needle 133 to the cavity 94 which is behind the piston 89. (During the movement of the operating lever 140 to the right, the piston 89 has been pushed into the bore 88, retort shown in FIG. 6, by the end 79 of the slide-piston 70, the piston rod 93 penetrating inside the cavity 94 and preventing any further accidental movement of piston 89, which movement could otherwise cause hollow packing 91 out of bore 88).
When the pressure which develops in the cavity 94 has reached a predetermined value, the axial thrust exerted on the piston 89 is sufficient to overcome the resistance of the spring piston 151 which maintains the operating lever 140 in its position. right, and slide piston 70 is pushed by piston 89 into bore 71 to the position shown in Figure 10, where it is held by wedge-shaped end 149 of lever actuator, engaged in the notch 150 of the spring piston, the latter itself ensuring a rapid passage of the lever to this position as soon as the wedge point 149 of the operating lever has been forced, by the piston action 89 ,. over the slanted face 158 of the spring piston.
The thrust exerted from the bottom up by the spring piston on the operating lever is regulated, by the adjusting screw 155, so that, in the position occupied by the lever in figure 6, the pressure normal working time of the oil in the cavity 94 during the empty stroke of the table 10, is insufficient to move the piston-slide 70 and the time which must elapse, from the end of the movement of the table 10 to the right, to increase the pressure in the cavity 94 enough to move the piston valve
<Desc / Clms Page number 19>
is determined by the setting of needle 133.
In this way, "rest" can be provided after blade 22 has been presented to grinding wheel 15 (as previously described), to ensure satisfactory grinding of the root 68a of the blade, before movement of the blade. table 10 is reversed to perform the grinding of the face of the blade.
When the slide piston 70 has been pushed by the piston 89 to the position shown in FIG. 10, the groove 75 of said piston uncovers the grooves 102,103 of the bore 71, which communicates the pressurized oil coming from from the pump directly with the right-hand orifice 48B of the hydraulic cylinder 48 through the pipe 51B, the table thus being moved to the left in its grinding stroke.
The groove 100 of the bore 71 is covered by the piston-slide 70, so that the only outlet from this groove offered to the oil situated on the left face of the piston 49 for its return to the reservoir via the pipe 51A, passes through the hole 110 leading to the flow regulator 119.
The oil enters the bore 112 of the flow regulator, then passes through the hole 111, to arrive at the groove 101 of the bore 71, which is now exposed by the groove 74 of the piston-slide. The oil passes through the radial holes 77 in the axial duct 78 of the piston-slide, then through this duct, it arrives at the groove 76 of said piston, which now uncovers the groove 104 of the bore 71, which completes the oil return circuit to the reservoir via pipe 109.
The flow regulator controls the return of the oil to the reservoir and hence the speed of the grinding stroke of table 10 to the left, allowing this stroke to be performed at any lower desired speed. to the previous empty stroke of the table, the latter taking place at the maximum fluid flow rate of the pump and thus rapidly moving the grinding blade inward and
<Desc / Clms Page number 20>
vacuum across the face of the grinding wheel. The flow regulator is shown in Figures 6, 9, 10 and 11 in its zero setting position, i.e. the eccentric 119 has been brought (by the lever 118A) to a position where it completely closes the orifice through which the bore 110 opens into the bore 112 of the regulator.
When the regulator has been angularly moved to the position shown by phantom lines in Figure 6, it occupies the maximum flow position, and the grinding stroke of table 10 is then performed at the same speed as its empty run.
The bore 120 from the cavity 94 opens into the bore 111 from the flow regulator, so that the oil pressure in the cavity decreases when the piston 89 has pushed the piston-slide 70 to the inversion position.
When the grinding stroke is completed and the arm 56 of the push rod 55 is pushed against the stop 66, previously described, the oil passing from the pump to the hydraulic cylinder 48: is pressurized and passes directly from the pump to the reservoir via the relief valve 108A. This valve does not operate until the oil pressure has reached a value greater than that necessary to operate piston 89 at the end of the no-load stroke. If the blade has been correctly ground, another blank is inserted in place on the plate 21, and the cycle is repeated by again rotating the operating lever 140 to the right, that is to say until, the position shown in figure 6.
When the operating lever is rotated to the right to initiate a new empty stroke, the piston 89 is pushed into the bore 88 by the piston-slide
<Desc / Clms Page number 21>
70, which causes the rapid ejection of the oil out of the cavity 94 located behind the piston and through the hole 123, when the oil pressure has reached a value sufficient to displace the valve ball 125 overcame the resistance of the spring 126. This oil can thus bypass the needle 133 and pass through the bore 150, the groove 121 and the bores 120, 111 in the groove 101 of the bore 71.
During the initial part of the movement of the operating lever to the right, the groove 101 still communicates with the reservoir through the groove 74 of the slide piston, the axial bore 78, the groove 76 of said slide piston and the groove 104 of the bore 71, so that the oil in the cavity 94 is returned to the reservoir. During the latter part of the movement of the lever, however, the groove 101 is brought into communication with the groove 102 of the bore 71 (since the groove 74 of the piston-spool uncovers this groove 102) and, therefore, with the groove. pump, and the oil coming from the cavity 94 is returned to the oil coming out of the pump, its pressure being greater than that of the latter.
The pressure which the oil contained in the cavity 94 must have to operate the sludge valve 125 is greater than that required to reverse the piston-slide 70, as previously described, so that no leakage occurs. the exhaust valve causing the pressure in the cavity 94 to increase at the end of the empty stroke.
If, during the grinding stroke of the table 10, or at the end of the stroke, it is desired to rapidly move the blade being grinding away from the grinding wheel, the operating lever 140 is rotated to the left to the position shown in Figure 11, where it is held by hand, the wedge end 149 of said lever passing over the. wall of V-notch, 150, of spring piston
<Desc / Clms Page number 22>
151, up to the position shown, so that when the lever is subsequently released, the spring piston will automatically return that lever, and hence the spool piston 70, to its normal center position.
With the operating lever held on the left, the piston-slide is brought to the left end of the bore 71, as shown in FIG. 11, where the groove 75 of the piston still uncovers the grooves 10. ,, 103 of the bore 71, which maintains the direct communication of the pump with the right light 48B of the hydraulic cylinder 48, but where the return circuit offered to the oil from the left port 48A , by the pipe 51A, bypasses the flow regulator 119, the oil passing directly into the groove 74 of the piston, which now uncovers the groove 100 of the bore, then through the radial holes 77 in the axial duct
78 of the piston;
and, through this duct, up to the groove 76 of the piston-slide, this groove uncovering, at this moment, the groove 104 of the bore 71, which completes the circuit for returning the oil to the reservoir via the pipe 109.
The outward stroke is thus terminated at a speed greater than the normal working stroke, with the operating lever in its central position and the flow regulator in operation. The circuit bypassing the flow regulator can be used to effect rapid completion of the working stroke as soon as the blade has been completely ground, i.e. when the arm 56 of the push rod 55 first hits the stopper. 66 to remove the lanie from the grinding wheel, this blade can thus be quickly removed and replaced by another blank.
If desired, the rapid movement of table 10 to the left can be used to make a second (usually light) pass of a grinded blade across the grinding wheel, if necessary the release lever. maneuver being first moved to the right to perform the empty stroke inward, at the ma-
<Desc / Clms Page number 23>
previously described, then, after it has been returned to its central position by the reversing piston 89, the lever is moved to the left to perform a rapid grinding stroke.
As the operating lever can be moved to the left at any point in the cycle of the table 10, the latter can quickly and easily be returned to its normal position if, for example, the blank is found to be in. an incorrect position on the backing pad 21, before the idle run has normally been completed and the blank has been presented to the grinding wheel.
The oil which possibly passes in the form of leaks on the left face of the piston-slide 70 during the operation of the machine is returned to the reservoir through a bleed hole 160, (figures 6, 10 and 11), drilled in the plate end 83, 'this purge hole opening into a threaded hole 161 made on the underside of said plate to receive the connector located at the end of a pipe 162 which ends in the reservoir.
The oil leaks, on the right face of the piston-slide, are forced into the bore 88 (the piston 89 being fitted with gentle friction in this bore as previously described), this oil then passing around the hollow washer. 91 and entering cavity 94 when the operating lever is rotated to the right to initiate an empty stroke of the table, in the manner previously described.
The hydraulically operated reciprocating mechanism just described produces a high quality finish on the ground surfaces of the blade, which is an advantage for the glazing stage to which many blades are subsequently subjected.
In addition, the simple adjustment of the flow rate of the working fluid and the duration of the rest time at the end of the empty stroke, in order to adapt these factors in a precise manner to the size and type.
<Desc / Clms Page number 24>
from roughing to grinding contributes to a beautiful finish, as well as to ensure a high production.