<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
"JOURNAL ohy>B4usjµÉVB. D-U'COMP2ABILITBt Ii:
EMI1.2
" ..;;,-J¯.¯ On'.'sàit qu'une méthode 1 ¯ ¯ , ¯ ' 'ejplôyée ' . à :1..heUre.'aètuell.,'oons1.àe ,àt1..:iser,..o:utr'i;lesj:ournaux..auxi- 'liarëg,.'u9age.',<ans,1:es.di v:erà):ysteïne;.':getralisteurà:ave 'l"oòÉp%eà 'ôolàé'otifi', ' " '"" ' ' ' " ' ' ' ' " iùr..ie= ' ..
<Desc/Clms Page number 2>
quel on reporte chaque mois de façon méthodique les écritures des journaux auxiliaires.
Le journal centralisateur est divisé . verticalement en deux parties, les débits à droite et les crédits à gaucher-chaque partie comprend autant de colonnes verticales qu'il y a de journaux auxiliaires tenus, tandis que les lignes horizontales correspondent aux comptes géné- raux dont on veut centraliser les opérations, ces comptes généraux pouvant d'ailleurs être subdivisé en sous-comptes tenus sur fiches. Il y a en outre deux colonnes verticales correspondant respectivement aux totaux des débits et crédits reportés du mois précédent et deux autres colonnes pour les totaux à'reporter au mois suivant, Enfin, pour donner une-- idée nette' de la situation des comptes,- il est en général prévu deux autres colonnes pour les soldes débiteurs et cré- diteurs.
Il-est assez souvent ajouté deux colonnes destinées à recevoir les totaux des écritures du moisafin de faciliter :Les additions horizontales en les scindant en deux.
, Pour tenir un journal de ce genre il est-nécessaire de reporter chaque mois les totaux des.débits et crédits en fin de mois dans les colonnes correspondant au début du mois suivant. Comme en pratique chaque mois occupe une double page du livre-journal, ce report exige qu'on tourne chaque fois une page, ce qui est long et minutieux et risque d'oc- casionner des erreurs difficiles à localiser lorsqu'elles portent non pas sur un ou plusieurs chiffres, mais bien sur la position d'une écriture dans les lignes horizontales des totaux reportés, car dans ce dernier cas les totaux des ',colon- nes restent exacts malgré l'erreur..
Le livre journal centralisateur formant l'objet de la
<Desc/Clms Page number 3>
'.présente invention, .évite automatiquement toute opération de, report ainsi que les pertes de temps et les risques d'erreurs qu'elle comporte. Ce livre-journal'est essentiellement carac- térisé en ce que les colonnes correspondant aux totaux des débits,.et crédits à reporter-sont ajourées et se trouvent toutes deux'sur la seconde feuille de la double page du mois intéressé, au droit de colonnes pleines de la seconde feuille du mois suivant, colonnes correspondant respectivement aux . totaux des débits et crédits au début dudit mois suivant.
En outre, pour éviter que les colonnes ajourées.en question ne fassent apparaître, quand on ouvre la page du mois suivant, -'des,écritures du mois précédent, il est prévu qu'elles tom- bent alors en face de colonnes mortes,.susceptibles éventuel- lement d'être employées,pour le ,numérotage des lignes horizon- tales -ou dans tout autre but.
Le dessin annexée donné à'titre d'exemple, .fera mieux comprendre l'invention, les caractéristiques qu'elle présente -, et les avantages qu'elle est- susceptible de procurer: Fig. 1 représente un' livre-journal centralisateur suivant l'invention ouvert à la double page.d'un moiss déterminé.
Fig. 2 représente le même livre ouvert à la double 'page correspondant au mois suivant.
Fig. 3 est une vue schématises d'un bord du livre ' ouvert comme en fig. 1, les pages figurées séparées les-unes ''des autres pour une meilleure.compréhension de leur superposi- tion.
Fig. 4 est--une vue-partielle indiquant: séhématique- ment une. variante de .:réalisation,.
Fig. 5 montré.'en perspective un livre suivant l'in- vention avec rebras intercalaire portant la liste des comptes
<Desc/Clms Page number 4>
généraux.
Fig. 6 montre le même livre, le'rebras ouvert.
Fig. 7 en est une vue, en bout à. la position fermée..
En fig. 1, le livre, 'supposé ouvert à, la double page cor- respondant au mois de mars, comprend à gauche, en A, un certain nombre de colonnes correspondant aux débits des journaux auxi- liaires, soit cinq dans l'exemple représenté. A droite, en B, et de façon symétrique, se trouvent cinq colonnes correspondant' aux crédits de ces mênes journaux. La colonne large C sur la feuille de gauche sert à recevoir l'indication des comptes généraux successifs.
La feuille de droite comporte encore six colonnes, savoir: D-et E recevant respectivement les totaux des débits et 'crédits réportés du mois précédent (février), F et G recevant r,espectivement les totaux des débits et crédits à reporter au mois suivant, (avril), H et 1 destinées à l'ins-
EMI4.1
cription des soldes débiteurs et crédheurs-respecvifs. La position des colonnes H et 1 est telle que lorsque les deux feuilles du mois de mars sont superposées, elles viennent sensiblement couvrir la colonne C des comptes généraux, les'' colonnes'2 et D venant alors recouvrir une colonne morte K dis- posée à droite de la colonne C et les colonnes E et 'G venant de même recouvrir une seconde colonne morte J si-tuée à gauche de la colonne C.
Les colonnes F et G sont entièrement ouvertes à la façon de fenêtres dans la feuille de papier, ce qui est représenté en fige 1 et 2 par des hachures pour une meilleure compréhen- sion des explications.
Quand on tourne une' feuille du livre ainsi réalisé, on ar- rive au mois suivant (avril), comme monLré en fig. 2. Pour ce mois lespositions des colonnes A, B, C, H et I sont lesmêmes
<Desc/Clms Page number 5>
que pour le mois précédent. Par contre, les colonnes F et D ' sont interchangées entre elles .et'il en va .de .même des colon- ales E et G. Les colonnes mortes J et K subsistent de part et d'autre de la colonne C, ruais elles se trouvent ouvertes respectivement sur leur moitié gauche ou droite par suite de .l'ouverture pratiquée au droit descolonnes F et G du mois précédent.
Si l'on se reporte d'ailleurs à. fig. 1, on constate que le mois précédent' (février) étant identique au mois suivant (avril) les Colonnes J 'et K se trouvent ajourées pour le mois de mars.respectivement-dans leur moitié droite ou gauche.'
Cette alternance des .colonnes ajourées est .d'ailleurs montrée clairement par là vue schématique de fig. 3 dans laquelle le livre est supposé ouvert au mois de mars. Cette .vue permettra de mieux comprendre les explications qui vont suivre,
Si l'on suppose que les colonnes D et E du mois de mars (fig. 1), sont régulièrement remplies,, on portera sur le livre les diverses opérations.du mois à la façon habituelle. On fera alors les totaux des débits et crédits-'qu'on inscrira dans les colonnes F et G respectivement.
Ces colonnes étant ajourées, les chiffres qu'on écrira seront automatiquement portés sur les colonnes D et E du mois d'avril. Le mois de ' 'mars apparaîtra complet, grâce aux colonnes ajourées,*mais .quand on tournera-la-page pour passer au mois d'avril, les' totaux des débits et créditsen fin mars subsisteront sans .'avoir besoin d'être reportés. On pourra alors passer directe- ' ment'.les écritures.du mois d'avril, et 'établir lestotaux des débits et crédits à la'fin de ce mois,-totaux qui paraîtront
<Desc/Clms Page number 6>
dans les colonnes F et G correspondances et qui, pour la même raison, se trouveront automatiquement reportés sur le mois de mai.
On comprend qu'on puisse ainsi éviter tout report pendant toute la durée de l'exercice, ce qui est un avantage considé- rable .
Les colonnes mortes J et K peuvent être employées, comme montré, pour recevoir la numérotation des lignes horizontales.
Il est bien entendu sans inconvénient que-cette numérotation soit répétée quatre fois sur la page.
Un livre-journal centralisateur comporte en principe treize double pages ou un multiple de ce nombre, les douze premières correspondant aux douze mois de l'exercice, la treizième ser- vant à l'établissement du bilan ou inventaire* Avec le livre suivant l'invention;, on ajourera la feuille de droite de tous les mois, mais on laissera préférablement pleine la feuille de droite de l'inventaire, étant d'ailleurs expliqué que la dou- ble page correspondante peut avantageusement comporter un sys- tème de colonnes verticales différent de celui employé pour les mois, système combiné, de façon à mieux se prêter aux écritures d'ordre, d'amortissement et d'inventaire, sans colonnes inu- tilisables.
La disposition sus-indiquée présente l'avantage d'éviter tout report et par conséquent tout temps perdu et -tout risque d'erreur. Elle a par contre le léger inconvénient d'affaiblir les feuilles de papier, ce qui est particulièrement sensible dans les grands formats. On peut y remédier en utilisant du . papier plus épais ou, mieux encore, en ménageant entre les deux lèvres de l'ouverture d'une colonne des bandelettes de renfort L comme indiqué en fig. 4. Ces bandelettes peuvent êtrecomprises entre deux lignes horizontales sans déranger la succession de
<Desc/Clms Page number 7>
celles-ci, 'comme montré, ou au contraire: être plus larges et 'nécessiter alors un écartement particulier des lignes à leur niveau.
Il y a d'ailleurs lieu de signaler que les comptes géné- raux sont en général répartis sous plusieurs rubriques avec des titres de rubrique occupant une ligne horizontale morte. Quand cette réparti%ion,est connue d'avance, par exemple dans le cas -de petites, comptabilités standardisées de façon plus ou moins complète, on peut prévoir les.bandelettes-D'au'droit des titres ' .de' subdivisions afin de ne pas perdre de ligne utilisable..Cet- te disposition est intéressante dans le cas où les désignations des comptes généraux sont imprimées d'avance, mais elle est ,utilisable également-dans le cas où. on laisse au comptable le soin de.les indiquer en lui imposant seulement le nombre de
EMI7.1
lignes utilisable's'dans chaque subdivision.
Au lieu de porter l'intitulé des comptes dansune colonne '-telle que C, on peut. encore ( fig. 5.) l'écrire sur un. rebras M susceptible d'être inséré à toute page appropriée du livre et de former même signet lorsque le livre est fermé, comme indiqué fig. 7..
Il'va sans dire que la-description.qui précède n'est don-
EMI7.2
née qu'à titre d'exemple et qu'o.n'pourrait, sans sortir de l'invention, remplacer les détails ,,,décrits, -par tous autres équivalents. L'emplacement des colonnes ajourées peut varier pourvu qu'il y ait alternance d'un mois à l'autre afin que cha- ..que fenêtre.se trouve au droit d'un plein de la feuille sui- vante. D'autre part, bien que les colonnes mortes J et K soient .pratiques pour éviter de faire apparaître inutilement sur un mois des écritures du mois précédent, on pourrait les employer
<Desc/Clms Page number 8>
à la rigueur,
par exemple en ayant soin d'insérer entre les deux feuilles du dernier mois terminé une feuille auxiliaire blanche recouvrant les chiffres indésirables. Rien n'empêcherait d'ailleurs de doubler chaque fenêtre d'un volet repliable sur le verso de la feuille, volet obtenu par découpage de trois, seulement des quatre cotés de -la fenêtre et repliage autour du quatrième; un tel volet laisserait subsister les ,avantages ¯de, l'invention mais permettrait de refermer la fenêtre,.le mois terminé, afin de supprimer toute colonne morte sur la feuille de gauche du mois suivant.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
"JOURNAL ohy> B4usjµÉVB. D-U'COMP2ABILITBt Ii:
EMI1.2
".. ;;, - J¯.¯ On '.' Is that a method 1 ¯ ¯, ¯ '' ejplôyée '. À: 1..hUre.'aûell.,' Oons1.àe, àt1 ..: iser, .. o: utr'i; lesj: ournaux..auxi- 'liarëg,.' u9age. ', <ans, 1: es.di v: erà): ysteïne;.': getralisteurà: ave 'l " oòÉp% eà 'ôolàé'otifi', '"'" "'' '"' '' '"iùr..ie =' ..
<Desc / Clms Page number 2>
which methodically postpones the entries in the auxiliary journals.
The centralizing newspaper is divided. vertically in two parts, the debits on the right and the credits on the left-hand side - each part includes as many vertical columns as there are auxiliary journals kept, while the horizontal lines correspond to the general accounts for which we want to centralize the operations, these general accounts can also be subdivided into sub-accounts kept on cards. There are also two vertical columns corresponding respectively to the totals of debits and credits carried over from the previous month and two other columns for the totals to be carried over to the following month. Finally, to give a clear idea of the state of the accounts, - two other columns are generally provided for debit and credit balances.
It is quite often added two columns intended to receive the totals of the entries of the month in order to facilitate: Horizontal additions by splitting them in two.
To keep a journal of this kind it is necessary to report each month the totals of debits and credits at the end of the month in the columns corresponding to the beginning of the following month. As in practice each month occupies a double page of the book-journal, this report requires that a page be turned each time, which is long and meticulous and risks causing errors that are difficult to locate when they are not on one or more digits, but of course on the position of an entry in the horizontal lines of the reported totals, because in the latter case the totals of the ', columns remain exact despite the error.
The centralizing journal book forming the object of the
<Desc / Clms Page number 3>
'. present invention,. automatically avoids any postponement operation as well as the loss of time and the risk of errors which it entails. This journal is essentially charac- terized in that the columns corresponding to the totals of debits,. And credits to carry forward-are openwork and are both found on the second sheet of the double page of the month concerned, to the right of solid columns of the second sheet of the following month, columns corresponding respectively to. totals of debits and credits at the beginning of the following month.
In addition, to prevent the openwork columns in question from showing, when the page of the following month is opened, of the writings of the previous month, it is expected that they will then fall opposite the dead columns, . possibly capable of being used, for the numbering of horizontal lines - or for any other purpose.
The appended drawing, given by way of example, will give a better understanding of the invention, the characteristics which it presents - and the advantages which it is likely to provide: FIG. 1 shows a centralizing journal-book according to the invention open to the double page.d'un determined moiss.
Fig. 2 represents the same book opened on the double page corresponding to the following month.
Fig. 3 is a schematic view of an edge of the open book as in FIG. 1, the pages shown separated from each other for a better understanding of their superimposition.
Fig. 4 is - a partial-view indicating: sehematically a. variant of.: realization ,.
Fig. 5 shown. 'In perspective a book according to the invention with an insert bearing the list of accounts
<Desc / Clms Page number 4>
generals.
Fig. 6 shows the same book with open arms.
Fig. 7 is a view, end to. the closed position.
In fig. 1, the book, supposedly open at, the double page corresponding to the month of March, comprises on the left, at A, a certain number of columns corresponding to the debits of the auxiliary newspapers, ie five in the example shown. To the right, at B, and symmetrically, are five columns corresponding to the credits of these same newspapers. The wide column C on the left sheet is used to receive the indication of the successive general accounts.
The right sheet has six more columns, namely: D-and E respectively receiving the totals of debits and credits carried over from the previous month (February), F and G receiving r, respectively the totals of debits and credits to be carried over to the following month , (April), H and 1 intended for the ins-
EMI4.1
description of debit and credit balances. The position of columns H and 1 is such that when the two sheets for the month of March are superimposed, they substantially come to cover column C of the general accounts, `` columns '' 2 and D then coming to cover a dead column K. to the right of column C and columns E and 'G similarly covering a second dead column J if-killed to the left of column C.
Columns F and G are completely open like windows in the sheet of paper, which is represented in figs 1 and 2 by hatching for a better understanding of the explanations.
When one turns a sheet of the book thus produced, one arrives at the following month (April), as shown in fig. 2. For this month the positions of columns A, B, C, H and I are the same
<Desc / Clms Page number 5>
than for the previous month. On the other hand, the columns F and D 'are interchanged between them. And the same is true of the colon- als E and G. The dead columns J and K remain on either side of the column C, but they are respectively open on their left or right half as a result of the opening made to the right of the columns F and G of the previous month.
If we refer elsewhere to. fig. 1, we see that the previous month '(February) being identical to the following month (April) Columns J' and K are openwork for the month of March. Respectively-in their right or left half. '
This alternation of perforated .columns is .d''more clearly shown by the schematic view of FIG. 3 in which the book is supposed to be opened in March. This .view will provide a better understanding of the explanations that follow,
If we assume that columns D and E for the month of March (fig. 1) are regularly filled in, we will carry out the various operations of the month in the book in the usual way. We will then add up the debits and credits, which we will enter in columns F and G respectively.
These columns being openwork, the figures that we will write will automatically be carried to columns D and E for the month of April. The month of '' March will appear complete, thanks to the openwork columns, * but. When we turn the page to go to the month of April, the 'totals of debits and credits at the end of March will remain without.' Needing to be. postponed. We will then be able to proceed directly to the entries for the month of April, and to establish the total debits and credits at the end of this month, -totals which will appear
<Desc / Clms Page number 6>
in columns F and G correspondence and which, for the same reason, will be automatically carried over to the month of May.
We understand that we can thus avoid any postponement throughout the exercise, which is a considerable advantage.
The dead columns J and K can be used, as shown, to accommodate the numbering of the horizontal lines.
It is of course not inconvenient for this numbering to be repeated four times on the page.
In principle, a centralizing journal-book comprises thirteen double pages or a multiple of this number, the first twelve corresponding to the twelve months of the financial year, the thirteenth being used for the establishment of the balance sheet or inventory * With the book following the invention ;, we will open the right sheet of every month, but we will preferably leave the right sheet of the inventory full, being moreover explained that the corresponding double page can advantageously comprise a system of vertical columns different from the one used for the months, combined system, so as to better lend itself to order, depreciation and inventory entries, without unusable columns.
The above-mentioned arrangement has the advantage of avoiding any postponement and consequently any lost time and any risk of error. On the other hand, it has the slight disadvantage of weakening the sheets of paper, which is particularly noticeable in large formats. This can be remedied by using. thicker paper or, better still, by leaving between the two lips of the opening of a column of reinforcement strips L as indicated in fig. 4. These strips can be included between two horizontal lines without disturbing the succession of
<Desc / Clms Page number 7>
these, 'as shown, or on the contrary: to be wider and' then require a particular spacing of the lines at their level.
It should also be pointed out that the general accounts are generally broken down under several headings with heading titles occupying a dead horizontal line. When this distribution% ion, is known in advance, for example in the case of small, more or less complete standardized accounts, we can provide the.bandelettes-D'au'roit des titres '.de' subdivisions in order to not to lose a usable line. This provision is interesting if the designations of the general accounts are printed in advance, but it is also usable-if. we leave it to the accountant to indicate them by imposing only the number of
EMI7.1
usable lines '' in each subdivision.
Instead of entering the title of the accounts in a column such as C, we can. again (fig. 5.) write it on a. rebras M capable of being inserted at any suitable page of the book and of forming the same bookmark when the book is closed, as shown in fig. 7 ..
It goes without saying that the above-description is not
EMI7.2
born only by way of example and that o. could, without departing from the invention, replace the details ,,, described, -par any other equivalents. The location of the perforated columns may vary as long as there is alternation from month to month so that each window is in line with a full of the following sheet. On the other hand, although the dead columns J and K are practical to avoid showing unnecessarily over a month the writings of the previous month, we could use them
<Desc / Clms Page number 8>
at a pinch,
for example by taking care to insert between the two sheets of the last completed month a white auxiliary sheet covering the unwanted figures. Moreover, nothing would prevent each window from being lined with a folding shutter on the back of the sheet, a shutter obtained by cutting out three, only on the four sides of the window and folding around the fourth; such a shutter would allow the advantages of the invention to remain but would make it possible to close the window again after the month has ended in order to remove any dead column on the left sheet of the following month.