BE478205A - - Google Patents

Info

Publication number
BE478205A
BE478205A BE478205DA BE478205A BE 478205 A BE478205 A BE 478205A BE 478205D A BE478205D A BE 478205DA BE 478205 A BE478205 A BE 478205A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
signal
delay
network
networks
output
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE478205A publication Critical patent/BE478205A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03KPULSE TECHNIQUE
    • H03K5/00Manipulating of pulses not covered by one of the other main groups of this subclass
    • H03K5/13Arrangements having a single output and transforming input signals into pulses delivered at desired time intervals
    • H03K5/14Arrangements having a single output and transforming input signals into pulses delivered at desired time intervals by the use of delay lines
    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03HIMPEDANCE NETWORKS, e.g. RESONANT CIRCUITS; RESONATORS
    • H03H11/00Networks using active elements
    • H03H11/02Multiple-port networks
    • H03H11/26Time-delay networks
    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04NPICTORIAL COMMUNICATION, e.g. TELEVISION
    • H04N5/00Details of television systems
    • H04N5/04Synchronising
    • H04N5/06Generation of synchronising signals
    • H04N5/067Arrangements or circuits at the transmitter end
    • H04N5/073Arrangements or circuits at the transmitter end for mutually locking plural sources of synchronising signals, e.g. studios or relay stations

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  "INSTALLATION DE TRANSMISSION ET DE RETARD DE SIGNAUX D'ONDES" 
L'invention concerne les installations de transmission et de retard des signaux d'ondes qui comportent plusieurs élé- ments de signaux répartis dans une bande de fréquence. Des ex- emples courants du type des signaux considérés sont les pulsa- tions à ondes de forme rectangulaire ou carrée et l'invention est décrite en tant que s'appliquant particulièrement à la transmission de ces signaux. 



   Il existe des installations connues de transmission de signaux de pulsations en forme d'ondes avec un retard donné. 



  Dans le cas général, ce retard est obtenu en appliquant la pul- sation aux bornes d'entrée d'un réseau se composant d'inductan- ces en série et de condensateurs en dérivation de façon à imi- ter une ligne de transmission. On sait que le retard de trans- mission provoqué par ce réseau est déterminé par son inductance totale et sa capacitance totale, de sorte qu'en choisissant 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'une manière appropriée les éléments du réseau, on peut obte- nir à sa sortie une pulsation avec le retard qu'on désire par rapport à la pulsation appliquée. Il est donc évident que ce réseau peut servir dans le cas où il suffit de faire subir   un   retard à la transmission des signaux. 



   Dans d'autres applications des installations à retard analogues, un signal de commande est transmis dans le réseau et est recueilli en deux points espacés de prise de courant, en permettant ainsi d'obtenir deux tensions de commande se suc- cédant à des instants choisis. -Une des tensions de commande est transmise à l'électrode de commande d'un tube d'un multi- vibrateur ou d'un circuit dit "flic-flac", de façon à engendrer une pulsation et l'autre tension est transmise à l'autre tube du multi-vibrateur, pour faire cesser la pulsation engendrée. 



  Dans cette application,   l'intervalle   de temps entre les deux tensions de commande détermine la durée de la pulsation de sortie du multi-vibrateur en permettant de rendre la durée de la pulsation indépendante du signal de commande appliqué au réseau à retard. 



   Les installations précitées, ainsi que la plupart des applications des réseaux  à retard,   fonctionnent d'une ma- nière satisfaisante tant que la durée du retard est relative- ment courte et que la distorsion propre aux réseaux à retard ordinaires est comprise entre des tolérances acceptables de l'ensemble de l'installation. Mais lorsque les retards doivent être excessifs, les pertes et la distorsion provoquées par les réseaux précités peuvent devenir trop grandes. Les pertes sont dues principalement à l'affaiblissement total qui augmente avec la durée du retard du réseau tandis que la distorsion résulte de la caractéristique de décalage de phase-fréquence qui, dans la forme de construction ordinaire, n'est pas linéaire dans la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 bande de fréquence représentée par des pulsations à ondes de forme carrée.

   Ces deux causes peuvent dénaturer le signal transmis au point d'empêcher d'obtenir un signal de sortie u- tilisable, surtout lorsque les dimensions physiques du réseau doivent être aussi faibles que possible, ou que la forme de l'on. de du signal retardé doit être exactement semblable à celle de la pulsation appliquée. 



   Quoiqu'on puisse construire des réseaux à retard dont l'affaiblissement et la distorsion de phase sont minimum, l'a- mélioration à cet égard n'est obtenue qu'au prix de la simpli- cité de la construction. Il peut arriver que la construction d'un réseau ainsi amélioré, pour certaines installations, ne soit pas économiquement possible. 



   Un des objets de l'invention consiste dans une instal- lation nouvelle et perfectionnée de transmission des signaux à ondes de forme rectangulaire avec de très longs retards, tout en obtenant un signal de sortie retardé à peu près complè- tement identique au signal appliqué. 



   L'installation suivant l'invention servant à transmettre un signal à ondes de forme déterminée, comprenant plusieurs é- lements de signaux répartis sur une bande de fréquence, et ser- vant à retarder le signal d'un intervalle de temps donné, com- porte un réseau à retard avec caractéristique discontinue de transmission des signaux dans la bande de fréquence précitée et avec un retard total au moins   approximativmment   égal à l'in- tervalle de temps donné précité. L'installation comporte des dispositifs appliquant le signal au réseau, ainsi que des dispo- sitifs tirant du réseau un signal retardé dont l'onde a une for- me dénaturée due au manque d'uniformité de sa caractéristique de transmission des signaux.

   De plus, l'installation comporte un dispositif de reconstitution des signaux permettant d'obte- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 nir un signal de sortie sensiblement identique au signal appli- qué au réseau à retard et un dispositif permettant d'utiliser le signal retardé dénaturé provenant du réseau à la commande du dispositif de reconstitution. 



   L'invention est facile à comprendre d'après la descrip- tion détaillée qui en est donnée ci-après, avec le dessin ci- joint à l'appui, qui représente schématiquement une installati- on suivant l'invention servant à transmettre et à retarder un signal comportant plusieurs éléments de signaux répartis dans une bande de fréquence, tel qu'une pulsation de forme rectangu- laire ou carrée. 



   L'installation représentée sur le dessin peut être con- sidérée comme étant une portion d'un groupe décodeur. Cependant, l'invention n'est pas limitée à son application à un groupe dé- codeur, mais peut être appliquée d'une manière générale à tou- tes les installations dans lesquelles on désire transmettre des signaux avec des retards extrêmement longs ou conserver la forme des ondes des signaux retardés. Le dessin représente l'application de l'invention à une installation générale de transmission et de retard des signaux d'ondes. 



   Ainsi qu'on peut le voir, l'installation comporte un premier réseau à retard 10, se composant d'inductances 11 en série et de condensateurs intermédiaires en dérivation 12. 



  Physiquement, le réseau peut être construit en enroulant un conducteur approprié sur un noyau conducteur, de façon à former un enroulement allongé ou réparti. Il est souvent   avantageux   d'intercaler, dans cette forme de construction ordinaire, un manchon en une matière isolante appropriée entre le noyau con- ducteur et l'enroulement. Les inductances 11 du réseau ainsi obtenu sont formées par l'inductance répartie de l'enroulement, tandis que les condensateurs 12 sont formés par la capacitance 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 qui s'établit entre l'enroulement et le noyau conducteur. Cet- te forme de construction a l'avantage de donner au réseau des dimensions physiques très faibles.

   Le retard total provoqué par ce réseau peut être déterminé en choisissant d'une manière ap- propriée le diamètre du noyau, le nombre de tours par unité de longueur de l'enroulement, l'épaisseur de l'isolement entre l'enroulement et le noyau et d'autres facteurs du même ordre. 



  Ce réseau est du type non équilibré et le noyau conducteur est connecté à la terre. 



   Le réseau comporte des bornes d'entrée 13 auxquelles peut être appliqué le signal qu'on désire transmettre avec un certain retard. Il comporte aussi des bornes de sortie 14 ser- vant à tirer du réseau un signal retardé. Une résistance termi- nale 15 est connectée de préférence aux bornes de sorties et sa valeur est choisie par rapport aux circuits accouplés aux bornes de sortie, de façon à former une terminaison non réflé- chissante; c'est-à-dire que la valeur de la résistance 15 est choisie de façon que l'extrémité de sortie du réseau 10 se ter- mine par son impédance caractéristique. 



   L'installation considérée comporte également un disposi- tif de reconstitution des signaux, ou amplificateur, et disposi- tif de reformation des ondes, 20, qui peut avoir diverses formes. 



  Il peut consister, par exemple, en un générateur de signaux commandé engendrant un nouveau signal ou comporter plusieurs é- tages d'amplification et de reformatmon faisant prendre à un signal appliqué une forme d'onde choisie d'une manière connue. 



  Pour simplifier, le dispositif de reconstitution a été représen- té sous forme de générateur indépendant de signaux qui fonction- ne sous l'action d'un signal de commande appliqué, de façon à engendrer un signal de sortie sensiblement identique au signal appliqué aux bornes d'entrée 13 du réseau à   retard 10.   Ce géné-   @   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 rateur a la forme d'un oscillateur de blocage qui comporte une portion 21a d'un tube duo-triode.

   Les cathodes de ce tube sont connectées à la terre et leurs anodes sont connectées entre el- les par l'intermédiaire d'un premier enroulement   .22 d'un   trans- formateur de pulsations à une source de courant spatial désignée par +B.L'électrode de commande de la portion de l'oscillateur est connectée par l'intermédiaire d'un second enroulement 23 et d'un réseauretard 24 à une source de tension de polarisation désignée par -Ec. La forme de construction générale du réseau 24 peut être la même que celle du réseau 10. Son extrémité d'en- trée se termine par son impédance caractéristique représentée par la résistance 25 et son extrémité de sortie est effective- ment en circuit ouvert comme l'indique sa terminaison capaciti- ve 26.

   Les paramètres du réseau 24 sont choisis de façon que le retard dans un sens entre les extrémités d'entrée et de sortie corresponde à la moitié de la durée du signal qu'on désire faire engendrer par l'oscillateur de blocage. 



   La portion 21b du tube duo-triode sert de tube répéteur ou déclencheur pour commander le fonctionnement de l'oscilla- teur de blocage par le signal retardé de sortie du réseau 10. 



  A cet effet, l'électrode de commande de la portion 21b du tube est connectée par l'intermédiaire d'un condensateur 27 et d'une résistance de grille 28 aux bornes 14 du réseau. Un troisième enroulement 29 du transformateur de pulsations accouple le cir- cuit de sortie de l'oscillateur aux électrodes d'entrée d'un tube à sortie de cathode ordinaire consistant en un tube triode à vide 30. Le couplage avec les électrodes d'entrée de ce tube comporte un condensateur   31   et une résistance de grille 32. 



  L'anode du tube 30 est connectée directement à une source de cou- rant spatial   +B,   tandis que sa cathode est connectée à la terre par l'intermédiaire d'une impédance de charge 33. Le signal de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sortie du dispositif de reconstitution 20 décrit ci-dessus est tiré de   l'ipédance   de cathode 33 et peut être appliqué à un circuit d'utilisation, non représenté, comme l'indique la flè- che 40. Mais si on désire obtenir un retard de la transmission, outre celui qui est provoqué par le réseau 10, on applique le signal de sortie du dispositif de reconstitution 20 à des ré- seaux à retard et à des dispositifs de reconstitution supplé- mentaires. 



   La forme de réalisation spéciale représentée comporte un second réseau à retard 41 et un second dispositif de recons- titution 42 qui sont respectivement construits de la même ma- nière que les éléments 10 et 20. On peut obtenir un second si- gnal de sortie de l'installation, comme l'indique la flèche 43. 



   Si on considère le fonctionnement de l'installation re- présentée sur le dessin, on suppose que des pulsations de si-   gnalisation   de forme carrée sont appliquées avec une polarité positive aux bornes d'entrée 13 du réseau à retard 10 et doivent être obtenues après un retard égal à celui de ce réseau seul. 



  En d'autres termes, la description initiale du   fonctionnenent   ne tient pas compte des éléments 41 et   42.   Etant donné que les signaux à ondes de forme rectangulaire, peuvent être analysés et considérés comme se composant d'une série considérable d'é- léments de signaux répartis sur une bande de fréquence de lar- geur correspondante, il est évident que ce signal ne peut être transmis sans distorsion de phase, ni dénaturation de sa forme d'ondes que si la caractéristique de décalage de phase du ré- seau à retard 10 est linéaire et que si ce réseau ne comporte pas d'affaiblissement appréciable-.

   Tel n'est généralement pas le cas, surtout lorsque le réseau à retard est construit sous la forme habituelle décrite ci-dessus, dans laquelle les spires- de l'enroulement réparti sont très voisines l'une de l'autre pour 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 économiser la place. Cette forme de construction du réseau don- ne lieu à une distorsion de phase, car on peut démontrer que la caractéristique de fréquence et de décalage de phase n'est pas linéaire dans la bande de fréquence considérée.

   Il compor- te aussi par lui-même un certain degré d'affaiblissement et ces deux facteurs ont pour effet de donner au réseau une caracté- ristique non-uniforme de transmission des   signaix.   Dans les con- ditions choisies, les valeurs correspondantes de l'inductance totale et de la capacitance totale du réseau 10 sont choisies de façon que le retard qu'il provoque soit au moins approxima- tivement égal au retard de la transmission de signaux qu'on dé- sire obtenir. 



   La pulsation appliquée aux bornes d'entrée 13 est trans- mise à l'autre extrémité du réseau 10 et apparaît aux bornes de sortie 14 sous forme   d'endos   de forme dénaturée et avec un re- tard égal au retard dans un sens du réseau. La tension de sor- tie retardée ainsi obtenue rend conductrice la portion de déclen- chement 21b de la duo-triode, qui est normalement maintenue à l'état de coupure du courant anodique par la source -Ec. Le cou- rant passant dans la portion 21b du tube applique une pulsation de commande par l'intermédiaire des enroulements 22 et 23 du transformateur à l'électrode de commande de l'autre portion   ?,la   et met en train un cycle de fonctionnement de l'oscillateur de blocage.

   Lorsque le courent passe dans la portion 21a de l'osc- illateur, un signal de pulsations en forme d'ondes de polarité négative prend naissance dans le circuit de grille et est appli- qué à l'extrémité d'entrée du réseau à retard 24. Ce signal rencontre la terminaison réfléchissante en circuit ouvert repré- sentée par le condensateur 26 et revient à l'extrémité d'entrée du réseau 24 avec la même polarité. Il s'ajoute à la. tension de polarisation appliquée par la source -Ecde façon à bloquer le 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 passage du courant dans la duo-triode et à terminer-le cycle de l'oscillatenn. Pendant ce cycle de fonctionnement de l'oscil- lateur de blocage, celui-ci engendre une seule pulsation de sor- tie de forme sensiblement rectangulaire.

   Le retard du réseau 24 est choisi de façon à rendre la durée de cette pulsation égale à celle de la pulsation appliquée au début aux bornes d'entrée 13 du réseau 10 et, par suite, le signal de sortie de l'oscilla- teur de blocage est sensiblement identique à la pulsation appli- quée à l'entrée de l'installation. Ce signal de sortie de l'osc- illateur de blocage est transmis par le tube à sortie de cathode 30 et peut être transmis, comme l'indique la flèche 40, à un circuit d'utilisation approprié. Par conséquent, les éléments 10 et 20 de l'installation représentée, fonctionnant dans les conditions supposées, transmettent un signal appliqué aux bornes d'entrée 13 et engendrent à la sortie-du tube à sortie de catho- de 30 un signal qui est sensiblement identique à la pulsation appliquée.

   Mais ce signal de sortie du tube à sortie de cathode 30 est retardé par rapport à la pulsation initiale de l'inter- valle de temps voulu, qui correspond approximativement au retard de transmission entre les bornes d'entrée et de sortie du ré- seau 10. 



   Lorsqu'on désire obtenir des retards particulièrement longs, on emploie aussinles éléments supplémentaires 41 et!2 de l'installation représentée. Lorsqu'on emploie l'installation entière, le retard total provoqué par les divers réseaux à re- tard ensemble 10 et 41 est égal au retard qu'on désire obtenir dans la transmission des signaux. 



   En peu de mots, le fonctionnement de l'installation en- tière est le suivant. Un signal à ondes de forme carrée appliqué aux bornes d'entrée 13 du réseau 10 apparaît avec un retard don- né aux bornes de sorties 14 et est appliqué sous forme de signal 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de commande au premier dispositif de reconstitution ou généra- teur 20. Le signal de sortie du générateur 20, qui est sensible- ment identique à la pulsation appliquée au réseau 10 est-transmis ensuite aux bornes d'entrée du réseau à retard suivant 41.

   Le signal retardé de ce réseau commande le dispositif de reconsti- tution final 42, qui fait passer dans son circuit de sortie le signal de sortie final de l'installation qui est une image du signal appliqué au début a.u réseau 10, mais est retardé par rap- port à lui du temps total qui correspond au retard total des réseaux en cascade. 



   Certains avantage de l'installation décrite apparaissent immédiatement. En premier lieu, elle permet d'utiliser des ré- seaux à retard de construction ordinaire,   mê'ne   avec leurs carac- téristiques propres non-uniformes de transmission des signaux, tandis qu'en même temps on obtient un signal retardé de sortie qui peut-être une image du signal initial. Ce qui veut dire que le retard d'un réseau quelconque, tel que 10, peut être assez long pour modifier notablement la forme des ondes de son signal de sortie. Mais tant que la tension de sortie du réseau 10 est suceptible de mettre en train un cycle de fonctionnement du. gé- nérateur 20, la pulsation retardée de sortie de l'installation est reconstituée et a une forme d'onde convenable.

   Lorsque la forme des ondes n'a pas une importance spéciale et qu'il s'agit seulement d'obtenir un délai très long, le dispositif final de reconstitution 42 est inutile. Dans ce cas, le dispositif 20, interfalé entre les réseaux   10   et   41,   engendre d'une manière ef- ficace le signal transmis par la. première portion du réseau 10, rétablit son intensité et sa forme d'onde et l'applique à la portion suivante 41. Cet étage intermédiaire de reformation et d'amplification permet de rendre très long le retard total pro- voqué par les réseaux 10 et 41, par rapport aux retards qu'on 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 peut obtenir d'habitude en se servant des réseaux du type con- sidéré. 



   Il a été dit au cours de la description de l'installa- tion représentée que les retards des réseaux sont approximative-, ment égaux au retard qu'on désire obtenir dans la transmission des signaux. On constate qu'il peut exister un certain retard dans le démarrage de l'oscillateur de blocage sous l'action de la pulsation appliquée par la portion de réseaunprécédente. Ce retard, s'il existe, peut servir à. calculer le retard total de l'installation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  "WAVE SIGNAL TRANSMISSION AND DELAY INSTALLATION"
The invention relates to installations for the transmission and delay of wave signals which comprise several signal elements distributed in a frequency band. Common examples of the type of signals considered are rectangular or square wave pulses and the invention is described as particularly applicable to the transmission of such signals.



   There are known installations for transmitting pulse signals in the form of waves with a given delay.



  In the general case, this delay is obtained by applying the pulse to the input terminals of a network consisting of inductances in series and bypass capacitors so as to imitate a transmission line. We know that the transmission delay caused by this network is determined by its total inductance and its total capacitance, so that by choosing

 <Desc / Clms Page number 3>

 suitably the elements of the network, a pulse can be obtained at its output with the desired delay with respect to the applied pulse. It is therefore obvious that this network can be used in the case where it suffices to subject the transmission of the signals to a delay.



   In other applications of analogous delay systems, a control signal is transmitted in the network and is collected at two spaced points of the outlet, thus making it possible to obtain two successive control voltages at selected times. . - One of the control voltages is transmitted to the control electrode of a tube of a multi-vibrator or of a so-called "flic-flac" circuit, so as to generate a pulsation and the other voltage is transmitted to the other tube of the multi-vibrator, to stop the pulsation generated.



  In this application, the time interval between the two control voltages determines the duration of the output pulsation of the multi-vibrator by making it possible to make the duration of the pulsation independent of the control signal applied to the delay network.



   The aforementioned installations, as well as most applications of delay networks, operate satisfactorily as long as the delay time is relatively short and the distortion inherent in ordinary delay networks is between acceptable tolerances. of the entire installation. But when the delays have to be excessive, the losses and distortion caused by the above networks can become too great. The losses are mainly due to the total attenuation which increases with the duration of the network delay while the distortion results from the phase-frequency shift characteristic which, in the ordinary construction form, is not linear in the system.

 <Desc / Clms Page number 4>

 frequency band represented by square wave pulses.

   Both of these causes can distort the transmitted signal to the point of preventing a usable output signal from being obtained, especially when the physical dimensions of the network need to be as small as possible, or the shape of the one. of the delayed signal must be exactly the same as that of the applied pulse.



   Although delay networks can be constructed with minimum loss and phase distortion, improvement in this regard is only achieved at the cost of simplicity of construction. It may happen that the construction of a network thus improved, for certain installations, is not economically possible.



   One of the objects of the invention consists in a new and improved installation for transmitting rectangular wave signals with very long delays, while obtaining a delayed output signal approximately completely identical to the applied signal.



   The installation according to the invention serving to transmit a wave signal of determined shape, comprising several signal elements distributed over a frequency band, and serving to delay the signal by a given time interval, including carries a delay network with a discontinuous characteristic of transmission of signals in the aforementioned frequency band and with a total delay at least approximately equal to the aforementioned given time interval. The installation comprises devices applying the signal to the network, as well as devices drawing from the network a delayed signal whose waveform has a denatured form due to the lack of uniformity of its signal transmission characteristic.

   In addition, the installation includes a device for reconstituting the signals making it possible to obtain

 <Desc / Clms Page number 5>

 providing an output signal substantially identical to the signal applied to the delay network and a device for using the denatured delayed signal coming from the network at the control of the reconstitution device.



   The invention is easily understood from the detailed description which is given below, with the accompanying drawing, which schematically shows an installation according to the invention for transmitting and transmitting. delaying a signal comprising several signal elements distributed in a frequency band, such as a rectangular or square pulse.



   The installation shown in the drawing can be considered to be a portion of a decoder group. However, the invention is not limited to its application to a decoder group, but can be applied in a general manner to all installations in which it is desired to transmit signals with extremely long delays or to maintain the signal. waveforms of delayed signals. The drawing represents the application of the invention to a general installation for the transmission and delay of wave signals.



   As can be seen, the installation comprises a first delay network 10, consisting of inductors 11 in series and intermediate bypass capacitors 12.



  Physically, the network can be constructed by winding a suitable conductor on a conductive core, so as to form an elongated or distributed coil. It is often advantageous to interpose, in this form of ordinary construction, a sleeve of suitable insulating material between the conductor core and the coil. The inductors 11 of the network thus obtained are formed by the distributed inductance of the winding, while the capacitors 12 are formed by the capacitance

 <Desc / Clms Page number 6>

 which is established between the winding and the conductive core. This form of construction has the advantage of giving the network very small physical dimensions.

   The total delay caused by this network can be determined by appropriately choosing the diameter of the core, the number of turns per unit length of the winding, the thickness of the insulation between the winding and the coil. core and other related factors.



  This network is of the unbalanced type and the conductive core is connected to earth.



   The network has input terminals 13 to which can be applied the desired signal to be transmitted with a certain delay. It also has output terminals 14 used to draw a delayed signal from the network. A terminal resistor 15 is preferably connected to the output terminals and its value is chosen with respect to the circuits coupled to the output terminals, so as to form a non-reflective termination; that is, the value of resistor 15 is chosen so that the output end of network 10 ends with its characteristic impedance.



   The installation in question also comprises a device for reconstituting the signals, or amplifier, and device for reforming the waves, 20, which can have various forms.



  It may consist, for example, of a controlled signal generator generating a new signal or comprising several amplification and reformatting stages causing an applied signal to take on a waveform chosen in a known manner.



  To simplify matters, the reconstitution device has been represented in the form of an independent signal generator which operates under the action of an applied control signal, so as to generate an output signal substantially identical to the signal applied to the terminals. input 13 of the delay network 10. This gener- @

 <Desc / Clms Page number 7>

 rator in the form of a blocking oscillator which comprises a portion 21a of a duo-triode tube.

   The cathodes of this tube are connected to earth and their anodes are connected to each other through a first winding .22 of a pulse transformer to a space current source designated by + B.L The control electrode of the oscillator portion is connected through a second winding 23 and a network 24 to a source of bias voltage designated -Ec. The general construction form of network 24 may be the same as that of network 10. Its input end terminates with its characteristic impedance represented by resistor 25 and its output end is effectively open-circuited as 1. 'indicates its capacitive termination 26.

   The parameters of the network 24 are chosen so that the delay in one direction between the input and output ends corresponds to half the duration of the signal which is desired to be generated by the blocking oscillator.



   The portion 21b of the duo-triode tube serves as a repeater or trigger tube to control the operation of the locking oscillator by the delayed output signal of the network 10.



  For this purpose, the control electrode of the portion 21b of the tube is connected via a capacitor 27 and a grid resistor 28 to the terminals 14 of the network. A third winding 29 of the pulse transformer couples the output circuit of the oscillator to the input electrodes of an ordinary cathode output tube consisting of a vacuum triode tube 30. The coupling with the input electrodes of this tube comprises a capacitor 31 and a grid resistor 32.



  The anode of tube 30 is connected directly to a source of space current + B, while its cathode is connected to earth via a load impedance 33. The signal from

 <Desc / Clms Page number 8>

 The output of the reconstitution device 20 described above is taken from the cathode ipedance 33 and can be applied to a user circuit, not shown, as indicated by arrow 40. But if it is desired to obtain a delay transmission, in addition to that caused by network 10, the output signal of recovery device 20 is applied to delay networks and additional recovery devices.



   The special embodiment shown has a second delay network 41 and a second reconstructor 42 which are respectively constructed in the same manner as elements 10 and 20. A second output signal of installation, as indicated by arrow 43.



   Considering the operation of the installation shown in the drawing, it is assumed that square-shaped signaling pulses are applied with positive polarity to the input terminals 13 of the delay network 10 and must be obtained afterwards. a delay equal to that of this network alone.



  In other words, the initial description of the operation does not take into account elements 41 and 42. Since wave signals of rectangular shape, can be analyzed and considered to consist of a considerable series of elements. of signals distributed over a frequency band of corresponding width, it is obvious that this signal can only be transmitted without phase distortion or denaturation of its waveform if the phase shift characteristic of the network at delay 10 is linear and that if this network does not include appreciable attenuation.

   This is generally not the case, especially when the delay network is constructed in the usual form described above, in which the turns of the distributed winding are very close to each other for

 <Desc / Clms Page number 9>

 save space. This form of network construction results in phase distortion, since it can be demonstrated that the frequency and phase shift characteristic is not linear in the frequency band considered.

   It also has a certain degree of attenuation by itself, and both of these factors have the effect of giving the network a non-uniform signal transmission characteristic. Under the conditions chosen, the corresponding values of the total inductance and of the total capacitance of the network 10 are chosen so that the delay which it causes is at least approximately equal to the delay of the signal transmission which it causes. we want to obtain.



   The pulsation applied to the input terminals 13 is transmitted to the other end of the network 10 and appears at the output terminals 14 as a backing in denatured form and with a delay equal to the delay in one direction of the network. . The delayed output voltage thus obtained makes the triggering portion 21b of the duo-triode conductive, which is normally maintained in the cut-off state of the anode current by the source -Ec. The current flowing through portion 21b of the tube applies a control pulse through the transformer windings 22 and 23 to the control electrode of the other portion 1a and initiates an operating cycle of. the locking oscillator.

   As the current passes through portion 21a of the oscillator, a pulsating waveform signal of negative polarity arises in the gate circuit and is applied to the input end of the delay network. 24. This signal meets the open-circuit reflective termination represented by capacitor 26 and returns to the input end of network 24 with the same polarity. It is added to the. bias voltage applied by the -Ec source so as to block the

 <Desc / Clms Page number 10>

 passage of the current in the duo-triode and to end the cycle of the oscillatenn. During this operating cycle of the locking oscillator, the latter generates a single output pulse of substantially rectangular shape.

   The delay of network 24 is chosen so as to make the duration of this pulsation equal to that of the pulsation applied at the beginning to the input terminals 13 of network 10 and, consequently, the output signal of the oscillator. blocking is essentially identical to the pulsation applied to the inlet of the installation. This clamping oscillator output signal is transmitted through the cathode output tube 30 and may be transmitted, as indicated by arrow 40, to an appropriate user circuit. Consequently, the elements 10 and 20 of the installation shown, operating under the assumed conditions, transmit a signal applied to the input terminals 13 and generate at the output of the cathode output tube 30 a signal which is substantially identical to the applied pulsation.

   But this output signal of the cathode output tube 30 is delayed with respect to the initial pulse by the desired time interval, which approximately corresponds to the delay in transmission between the input and output terminals of the network. 10.



   When it is desired to obtain particularly long delays, the additional elements 41 and! 2 of the installation shown are also employed. When the entire plant is employed, the total delay caused by the various delay networks 10 and 41 together is equal to the delay desired in the transmission of the signals.



   In short, the operation of the entire installation is as follows. A square wave signal applied to input terminals 13 of network 10 appears with a delay given to output terminals 14 and is applied as a signal.

 <Desc / Clms Page number 11>

 control to the first reconstitution device or generator 20. The output signal from generator 20, which is substantially identical to the pulse applied to network 10 is then transmitted to the input terminals of the next delay network 41.

   The delayed signal from this network controls the final reconstitution device 42, which passes through its output circuit the final output signal of the installation which is an image of the signal applied at the start to the network 10, but is delayed by relation to it of the total time which corresponds to the total delay of the cascaded networks.



   Certain advantages of the described installation appear immediately. In the first place, it allows the use of delay networks of ordinary construction, even with their own non-uniform characteristics of signal transmission, while at the same time a delayed output signal is obtained which maybe a picture of the original signal. This means that the delay of any grating, such as 10, can be long enough to significantly change the waveform of its output signal. But as long as the output voltage of the network 10 is suceptible to initiate an operating cycle of the. generator 20, the delayed output pulse of the installation is reconstituted and has a suitable waveform.

   When the shape of the waves is not of special importance and it is only a matter of obtaining a very long delay, the final reconstitution device 42 is unnecessary. In this case, the device 20, interfaced between the networks 10 and 41, effectively generates the signal transmitted by the. first portion of the network 10, restores its intensity and its waveform and applies it to the following portion 41. This intermediate reformation and amplification stage makes it possible to make very long the total delay caused by the networks 10 and 41, compared to the delays that

 <Desc / Clms Page number 12>

 can usually be obtained by using networks of the type considered.



   It has been said during the description of the installation shown that the delays of the networks are approximately equal to the delay which it is desired to obtain in the transmission of the signals. It can be seen that there may be a certain delay in starting the blocking oscillator under the action of the pulsation applied by the previous portion of the network. This delay, if it exists, can be used to. calculate the total delay of the installation.


    

Claims (1)

RESUME.. ABSTRACT.. ----------- Installation servant à transmettre un signal appliqué d'une forme d'onde déterminée, comportant plusieurs éléments ré- partis dans une bande de fréquence, en particulier une pulsation de signalisation à ondes de forme rectangulaire, et servant à retarder'le signal d'un intervalle de temps déterminé, caractéri- sé par les points suivants séparément ou en combinaisons: ----------- Installation for transmitting an applied signal of a determined waveform, comprising several elements distributed in a frequency band, in particular a signaling pulse with rectangular waves, and for delaying the signal of a determined time interval, characterized by the following points separately or in combination: 1) Elle comporte plusieurs réseaux à retard qui possèdent chacun une caractéristique non-uniforme de transmission des si- gnaux dans la bande de fréquence précitée, et qui ensemble pro- voquent un retard au moins approximativement égal à cet inter- valle de temps, et plusieurs dispositifs de reconstitution des signaux tels que des générateurs de signaux d'ondes, qui cha- cun engendrent un signal de sortie sensiblement identique au signal appliqué, les réseaux et les dispositifs de reconstitu- tion étant alternativement connectés en cascade, de sorte que / chaque dispositif de reconstitution est commandé par le signal de sortie dénaturé et retardé du réseau à retard précédent et qu'à chadun des réseaux, sauf le premier, se trouve appliqué, 1) It comprises several delay networks which each have a non-uniform transmission characteristic of the signals in the aforementioned frequency band, and which together cause a delay at least approximately equal to this time interval, and several signal reconstruction devices such as wave signal generators, each of which generates an output signal substantially identical to the applied signal, the networks and the reconstruction devices being alternately connected in cascade, so that / each reconstitution device is controlled by the denatured and delayed output signal of the preceding delay network and that each of the networks, except the first, is applied, le <Desc/Clms Page number 13> signal de sortie du dispositif de reconstitution précédent dans le but d'obtenir à la sortie du dernier dispositif de re- constitution ou du dernier réseau un signal de sortie qui est sensiblement identique au signal appliqué et dont le retard, par rapport à ce signal, est sensiblement égal à l'intervalle précité. the <Desc / Clms Page number 13> output signal of the previous reconstitution device in order to obtain at the output of the last reconstitution device or of the last network an output signal which is substantially identical to the applied signal and whose delay, with respect to this signal, is substantially equal to the aforementioned interval. 2) Un seul dispositif de reconstitution est connecté en cascade entre deux réseaux à retard. 2) A single recovery device is cascaded between two delay networks. 3) Un seul réseau à retard est connecté en cascade avec un dispositif de reconstitution suivant, tel qu'un générateur de pulsations de signalisation. 3) A single delay network is cascaded with a subsequent reconstitution device, such as a signaling pulse generator.
BE478205D BE478205A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE478205A true BE478205A (en)

Family

ID=126048

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE478205D BE478205A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE478205A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2563065A1 (en) DISTRIBUTED POWER AMPLIFIER
FR2587564A1 (en) NUCLEAR MAGNETIC RESONANCE APPARATUS WITH SWITCHED ATTENUATOR AND RESONANT CIRCUIT
JPH0588571B2 (en)
BE478205A (en)
EP0529734B1 (en) Amplifying device for a cable television network
FR2472301A1 (en) FREQUENCY MULTIPLIER
EP0277855A1 (en) Binary-to-bipolar converter
FR2578132A1 (en) CONNECTION OF DOUBLE BALANCE MIXER
EP0736971A1 (en) Notch filter with adjustable rejection frequency
EP0971476B1 (en) Oscillator with two quadrature outputs
FR2562360A1 (en) SINUSOIDAL CURRENT BANDING CIRCUIT FOR BIDIRECTIONAL SCANNING OF A CATHODE RAY TUBE
FR2509533A1 (en) DEVICE FOR POLARIZING HYPERFREQUENCY ACTIVE ELEMENTS
FR2507782A1 (en) Tachometer for DC motor in vehicle air conditioner - has current transformer and wave shaping circuit for transients caused by commutations induced in transformer secondary
FR2542526A1 (en) QUARTZ OSCILLATOR
CH653495A5 (en) CONTROL CIRCUIT OF A STATIC CONVERTER.
EP0614200B1 (en) Device for limiting the terminal voltage of a transformer winding
CH624802A5 (en)
EP0036800A1 (en) Device for linking a private telephone network to the public network
FR2590090A1 (en) SYNCHRONOUS FILTER WITH SWITCHED CAPABILITIES
FR2471102A1 (en) HORIZONTAL DEVIATION CIRCUIT CONTROLLED BY THE RETURN OF THE SPOT
FR2567702A1 (en) Constant-current transmitter for transmitting data over a transmission line
CH211573A (en) Thermionic tube device.
BE474221A (en)
FR2587153A1 (en) High-order harmonic generator
BE351432A (en)