BE477174A - - Google Patents

Info

Publication number
BE477174A
BE477174A BE477174DA BE477174A BE 477174 A BE477174 A BE 477174A BE 477174D A BE477174D A BE 477174DA BE 477174 A BE477174 A BE 477174A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
arm
arms
jaw
riveting device
batter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE477174A publication Critical patent/BE477174A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21JFORGING; HAMMERING; PRESSING METAL; RIVETING; FORGE FURNACES
    • B21J15/00Riveting
    • B21J15/38Accessories for use in connection with riveting, e.g. pliers for upsetting; Hand tools for riveting
    • B21J15/42Special clamping devices for workpieces to be riveted together, e.g. operating through the rivet holes
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21JFORGING; HAMMERING; PRESSING METAL; RIVETING; FORGE FURNACES
    • B21J15/00Riveting
    • B21J15/10Riveting machines
    • B21J15/14Riveting machines specially adapted for riveting specific articles, e.g. brake lining machines

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Braking Arrangements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de rivetage 
La présente invention concerne un dispositif de rivetage et particulierement un dispositif pour river une garniture de frein sur un sabotde frein ou   un. organe   analogue, et elle a pour but une forme simple du dispositif qui est effi- cace en fonctionnement et simple à produire. 



   Suivant la'présente invention, le dispositif de riveta- ge comprend deux bras pivotant l'un sur l'autre à leurs ex-      trémités internes et portant une mâchoire de serrage à l'ex- trémité externe de chaque bras, une des mâchoires étant des- tinée à   's'appuyer   sur la tête du rivet d'un côté de la pièce à river et l'autre étant destinée à s'appuyer sur l'autre côté des pièces à river; le dispositif e.st caracté- risé par le fait que le bras portant cette dernière mâchoire présente un bras frappeur où un poinçon monte à pivot sur le bras pour frapper le rivet et   effectuer'l'action   de rive- tage. Le frappeur comprend un organe pivotant monté et gui- dé dans une fente de la mâchoire ou entre deux flasques de la mâchoire.

   Les bras sont avantageusement en'forme d'U en coupe transversale et le frappeur est monté à pivot en- tre les parois latérales du bras, le bras étant bifurqué à l'extrémité pour former une mâchoire de serrage qui passe de chaque côté du frappeur. Les bras sont écartés par un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ressort jusque contre un dispositif d'arrêt qui est régla- ble. Le dispositif d'arrêt peut comprendre une came qui forme le moyen pour fermer les bras dans la position de ser- rage.

   Une,tige peut passer à travers les deux bras et porte sur une extrémité un écrou vissé destine à prendre appui contre un côté extérieur d'un bras et une came peut être montée de façon rotative sur l'autre extrémité de la tige et prendre appui sur le côté extérieur de l'autre bras pour limiter le mouvement d'ouverture des bras et pour maintenir la came sur son siège par la pression du ressort tendant à ouvrir les bras. 



   Dans les dessins annexés : 
La fig. 1 est une vue en élévation de côté d'un dis- positif de rivetage construit suivant l'invention 
La   fig. 3   est une vue en plan avec une partie du levier ae came enlevée par une brisure 
La fig. 3 est une vue en perspective montrant un aispo- sitif appliqué à une partie   d'un   sabotde frein et d'une garniture. 



   La fig. 4 est une coupe par la ligne x-x de la fig. 1 et 
La fig. 5 est une coupe par la ligne   y-y   de la fig. 1. 



   Le dispositif de rivetage comprend deux bras ou leviers   1 et    qui sont articulés ensemble par le boulon à qui passe à travers le bras 1 et à travers le prologement 2a fixé au bras 2. Les   bras 1     et ?,   sontformés   a' une   tôle repliée en forme o'U et la pièce 2a est fixée par les rivets 1 à l'intérieur du canal du bras 2. La partie courbée du canal du bras 1 est entaillée au   sommet, pour   former ceux flasques entre lesquels la pièce de prolongement 2a passe. La pièce 2a possède un certain nombre de trous 5, de sorte que la distance séparant les bras peut être modifiée suivant la forme et les 'dimensions des pièces à river.

   L'extrémité 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 externe, du. bras est remplie par un bloc   de métal .   et forme une mâchoire de serrage. Un trou fileté 7 est prévu 'dans      le bloc 6 et une tige d'enclume 8 est fixée de façon déta- chable dans ce trou, cette tige étant destinée à s'appuyer sur la tête, par exemple, d'un rivet 9 pour fixer la garnitu- re de frein 10 au sabot de frein 11. La tige d'enclume 8 est remplaçable, de sorte que des dimensions .différentes de tiges peuvent être adaptées suivant la dimension du rivet et les tiges 8 qui ne sont pas en usage peuvent être vissées dans des trous taraudés du   bras il,   pour l'emmagasinement. 



  L'extrémité externe du bras 1 forme une mâchoire de serrage 
 EMI3.1 
 et un bras frappeur 12 est-,mont4..,4-'pivot sur le boulon 1?,a dans le canal formé par le bras 1 de section en U. La partie supérieure de la mâchoire de serrage est entaillée en 13, de scr te que le frapp'eur 12 est monté entre deux bifurcations ou flasques latéraux 14. Le frappeur 12 s'étend de sa liaison par pivot 12a jusqu'à l'extrémité du bras de prise, de sorte que le frappeur peut fonctionner jusqu'à l'extré- mité finale de la mâohoire de serrage.

   Les bras sont nor-   malement   écartés au moyen d'un ressort   qui   prend appui sur les bords internes des deux bras 1 et 2 et la limite de l'ouverture est fixée par la barre ou la tige 16 qui passe à travers des trous dans les deux bras et porte un écrou de réglage   17   vissé sur   la.partie   de la tige faisant saillie sur le   bras 2-.   L'extrémité supérieure de la tige 16 com- porte une tête 18 qui passe à travers le canal du bras 1 et à travers une fente aans le dessus du bras 1, cette fente étant   l'armée   par un repliement vers l'extérieur des flasques latéraux 19 du bras   1.   Les bords 20 de ces flas- ques latéraux forment un appui pour une came 21 qui est montée à pivot sur la tête 18 au moyen d'un boulon 22. 



  Le ressort 15 refoule, par conséquent, le bras 1 dans la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 position ouverte et retient la came 21 sur son siège 20 et   limite également   le mouvement d'ouverture des bras 1 et   .   



  En vue de serrer ensemble des pièces   10   et 11 du sabot de frein avant l'opération de rivetage, la came 21 est tournée au moyen de son levier 23 pour obliger les flasques 14 à prendre appui sur le sabot de frein 11 et la tige d'enclume 8 à s'appuyer contre la tête au rivet 9. Par le réglage de l'éorou 17, le bras 1 peut être placé en position telle que le mouvement du levier 23 amène le bras 1 dans la position de serrage, de telle sorte que différentes épaisseurs de matière peuvent être serrées grâce à l'écrou de   réglage 7.7.   



  Un réglage supplémentaire peut être obtenu par adaptation du boulon 3 dans l'un quelconque aes trous   requis 5.   Le bras peut être fixé dans des mâchoires d'un étau 24 et la ron- delle 25 prend appui au sommet de mâchoire. Lorsque les   pièces à   river sont serrées entre les mâchoires des bras 1 et   &, un   coup est donné au frappeur 12 pour eîfectuer l'opé- ration de   rivetage.   Le dispositif de rivetage ainsi cons- truit est extrêmement simple de fabrication et une opération de rivetage peut être effectuée avec beaucoup de facilité. 



  Les pieces à river sont serrées ensemble avant l'opération de rivetage et, par conséquent, les pièces à river ne doivent pas être pressées l'une contre l'autre initialement par le rivetage effectué par la tige. Le frappeur est guidé et est obligé de donner des coups qui sont dans la direction axiale du levier. Comme la garniture est serrée sur le sabot de frein, l'extrémité de la tige du rivet doit seule- ment être rivée solidement sur le sabot et l'action de ri- vetage ne doit pas initialement serrer ensemble la garniture et le sabot. Le   frappeu   12 peut comporter un organe 12a de déploiement de tête, adapté de.façon détachable au frap- peur,de telle façon qu'on peut former n'importe quelle tête 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 particulière de rivet.

   Cet organe peut être formé par une broche ayant une face de déploiement plate ou concave ou bien la face peut être   -conformée   pour fendre et déployer un rivet plein ou pour former un rebord sur un rivet tubulaire. 



  Le dispositif peut être employé pour river ensemble d'autres pièces quelconques. Une caractéristique est toujours pré- sente, consistant en ce que le frappeur en forme de L permet au dispositif de rivetage d'être employé dans des positions difficiles, par exemple pour le rivetage de garnitures d'em- brayage sur les embrayages de véhicules automobiles.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Riveting device
The present invention relates to a riveting device and in particular a device for riveting a brake lining on a brake shoe or a. like organ, and its object is a simple form of the device which is efficient in operation and simple to produce.



   According to the present invention, the riveting device comprises two arms pivoting on one another at their internal ends and carrying a clamping jaw at the external end of each arm, one of the jaws being. intended to rest on the head of the rivet on one side of the part to be riveted and the other being intended to rest on the other side of the parts to be riveted; the device is characterized by the fact that the arm carrying the latter jaw has a striking arm where a punch is pivotally mounted on the arm to strike the rivet and perform the riveting action. The batter comprises a pivoting member mounted and guided in a slot in the jaw or between two flanges of the jaw.

   The arms are advantageously U-shaped in cross section and the batter is pivotally mounted between the sidewalls of the arm, the arm being bifurcated at the end to form a clamping jaw which passes either side of the batter. . The arms are spread apart by a

 <Desc / Clms Page number 2>

 spring up against a stop device which is adjustable. The stop device may include a cam which forms the means for closing the arms in the clamping position.

   A rod can pass through the two arms and carries on one end a screw nut intended to bear against an outer side of an arm and a cam can be rotatably mounted on the other end of the rod and bear. on the outer side of the other arm to limit the opening movement of the arms and to keep the cam on its seat by the pressure of the spring tending to open the arms.



   In the accompanying drawings:
Fig. 1 is a side elevational view of a riveting device constructed according to the invention.
Fig. 3 is a plan view with part of the cam lever removed by a break
Fig. 3 is a perspective view showing an aid applied to part of a brake shoe and lining.



   Fig. 4 is a section through the line x-x of FIG. 1 and
Fig. 5 is a section through the line y-y of FIG. 1.



   The riveting device comprises two arms or levers 1 and which are articulated together by the bolt which passes through the arm 1 and through the extension 2a fixed to the arm 2. The arms 1 and?, Are formed from a sheet folded into o'U shape and the part 2a is fixed by the rivets 1 inside the channel of the arm 2. The curved part of the channel of the arm 1 is notched at the top, to form those flanges between which the extension part 2a passes. The part 2a has a number of holes 5, so that the distance between the arms can be varied according to the shape and dimensions of the parts to be riveted.

   The end

 <Desc / Clms Page number 3>

 external, from. arm is filled with a block of metal. and forms a clamping jaw. A threaded hole 7 is provided in the block 6 and an anvil rod 8 is detachably fixed in this hole, this rod being intended to rest on the head of, for example, a rivet 9 for. fix the brake lining 10 to the brake shoe 11. The anvil rod 8 is replaceable, so that different sizes of rods can be adapted depending on the size of the rivet and the rods 8 which are not in use. can be screwed into the tapped holes of the arm there, for storage.



  The outer end of the arm 1 forms a clamping jaw
 EMI3.1
 and a striking arm 12 est-, mont4 .., 4-'pivot on the bolt 1?, a in the channel formed by the arm 1 of U-section. The upper part of the clamping jaw is notched at 13, from note that the batter 12 is mounted between two bifurcations or side flanges 14. The batter 12 extends from its pivot link 12a to the end of the gripping arm, so that the batter can operate up to at the final end of the clamping jaw.

   The arms are normally spread apart by means of a spring which bears on the internal edges of the two arms 1 and 2 and the limit of the opening is fixed by the bar or rod 16 which passes through holes in the arms. two arms and carries an adjustment nut 17 screwed on the part of the rod projecting on the arm 2-. The upper end of the rod 16 comprises a head 18 which passes through the channel of the arm 1 and through a slit in the top of the arm 1, this slit being reinforced by a folding out of the flanges. side 19 of arm 1. The edges 20 of these side plates form a support for a cam 21 which is pivotally mounted on the head 18 by means of a bolt 22.



  The spring 15 therefore pushes the arm 1 back into the

 <Desc / Clms Page number 4>

 open position and retains the cam 21 on its seat 20 and also limits the opening movement of the arms 1 and.



  In order to tighten together the parts 10 and 11 of the brake shoe before the riveting operation, the cam 21 is rotated by means of its lever 23 to force the flanges 14 to rest on the brake shoe 11 and the rod d 'anvil 8 to rest against the head with the rivet 9. By adjusting the eorou 17, the arm 1 can be placed in a position such that the movement of the lever 23 brings the arm 1 into the clamping position, so so that different material thicknesses can be tightened with the adjusting nut 7.7.



  Further adjustment can be achieved by fitting bolt 3 into any of the required holes 5. The arm can be secured in jaws of a vise 24 and washer 25 rests on the top of the jaw. When the riveting pieces are clamped between the jaws of the arms 1 and &, a blow is given to the striker 12 to perform the riveting operation. The riveting device thus constructed is extremely simple to manufacture and a riveting operation can be carried out with great ease.



  The riveting parts are clamped together before the riveting operation and therefore the riveting parts should not be pressed against each other initially by the riveting effected by the rod. The batter is guided and is compelled to give shots that are in the axial direction of the lever. Since the lining is tight to the brake shoe, the end of the rivet shank should only be riveted securely to the shoe and the riveting action should not initially clamp the lining and shoe together. Striker 12 may include a head deployment member 12a, detachably adapted to the striker, such that any head can be formed.

 <Desc / Clms Page number 5>

 particular rivet.

   This member can be formed by a pin having a flat or concave deployment face or the face can be -conformed to split and deploy a solid rivet or to form a flange on a tubular rivet.



  The device can be used to rivet any other parts together. A feature is still present, that the L-shaped striker allows the riveting device to be used in difficult positions, for example for riveting clutch linings on motor vehicle clutches. .


    

Claims (1)

RESUME ----------- 1. Un dispositif de rivetage comprenant' deux'bras pivo- tant l'un sur l'autre à leurs extrémités internes' et possé- dant une mâchoire de serrage à l'extrémité externe de chaque bras, une mâchoire étant destinée à prendre appui sur la tête du rivet à river et l'autre mâchoire étant, destinée à prendre appui sur les pièces qui sont rivées ensemble, et un bras frappeur ou un poinçon monté à pivot sur la mâchoire s'appuyant sur les pièces à river, pour frapper le rivet et effectuer l'opération de rivetage. ABSTRACT ----------- 1. A riveting device comprising 'two' arms pivoting on each other at their inner ends' and having a clamping jaw at the outer end of each arm, a jaw being intended to rest. on the head of the rivet to be riveted and the other jaw being, intended to rest on the pieces which are riveted together, and a striking arm or a punch mounted to pivot on the jaw resting on the pieces to be riveted, to strike rivet and perform the riveting operation. Un dispositif de rivetage suivant 1, dans lequel le frappeur comprend un organe pivotant monté et guidé dans une tente de la mâchoire ou entre deux. flasques de la mâ- choire de serrage., l'extrémité du frappeur s'étendant jus- qu'à l'extrémité de la mâchoire de serrage. A riveting device according to 1, in which the batter comprises a pivoting member mounted and guided in a tent of the jaw or between two. clamping jaw flanges, with the end of the batter extending to the end of the clamping jaw. 3. Un dispositif de rivetage suivant l'un quelconque. des points précédents, dans lequel les bras sont en forme d'U en coupe transversale et dans lequel le frappeur est monté à pivot entre des parois latérales d'un bras qui est bifurqué à l'extrémité pour former une mâchoire de serrage qui passe de chaque coté du frappeur.. 3. A riveting device according to any one. of the previous points, in which the arms are U-shaped in cross section and in which the batter is pivotally mounted between side walls of an arm which is bifurcated at the end to form a clamping jaw which passes from each side of the batter. 4. Un dispositif'de rivetage suivant l'un quelconque <Desc/Clms Page number 6> des points précédents, dans lequel les bras sont écartés par un' ressort jusque contre un dispositif d'arrêt qui est réglable. 4. A riveting device according to any one <Desc / Clms Page number 6> of the previous points, in which the arms are spring apart against a stopper which is adjustable. 5, Un dispositif de rivetage suivant 4, dans lequel le dispositif d'arrêt comprend une came qui constitue le moyen de fermer les bras dans la position de serrage 6. Un dispositif de rivetage suivant 4 et 5, dans lequel une tige passe à travers les deux bras et porte à une extré- mité un écrou de réglage vissé pour prendre appui contre la face extérieure d'un 'bras et une came ventée de façon rota- tive sur l'autre extrémité de la tige et prenant appui sur la face extérieure de l'autre bras pour limiter le mouvement d'ouverture des bras et pour maintenir la caille sur son siège par la pression du ressort. 5, A riveting device according to 4, in which the stop device comprises a cam which constitutes the means of closing the arms in the clamping position 6. A riveting device according to 4 and 5, in which a rod passes through the two arms and carries at one end an adjusting nut screwed to bear against the outer face of an arm and a vented cam. rotating manner on the other end of the rod and resting on the outside face of the other arm to limit the opening movement of the arms and to keep the quail on its seat by the pressure of the spring.
BE477174D BE477174A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE477174A true BE477174A (en)

Family

ID=125312

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE477174D BE477174A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE477174A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2902034A1 (en) SELF-ADJUSTING BRAKE CLAMP
CH638085A5 (en) CLOSURE DEVICE FOR A SPORTS SHOE.
US20070131068A1 (en) Self-adjusting variable grip locking plier for gripping a workpiece
CH649245A5 (en) LONG NOZZLE LOCKING TOOL.
CH650188A5 (en) LONG NOZZLE LOCKING TOOL.
BE477174A (en)
US2932226A (en) Adjustable link-jaw clamping wrench
US6494436B1 (en) Wire tensioning tool
FR2909579A3 (en) Pliers e.g. water pump pliers and gaspipe pliers, have c-shaped clamp including two arms, where toothed side is brought in contact with toothed inner side by movement of arms, when handle is turned away by another handle
US20090064826A1 (en) Locking pliers for controlled manipulation
FR2621848A1 (en) DOUBLE ACTION PLIERS FOR ASSEMBLY AND DISASSEMBLY OF THE INTERIOR AND EXTERIOR CIRCLIPS
FR2516007A1 (en) PLIERS
FR2754435A1 (en) Fastener for bracelet with two plates
BE408426A (en)
BE429913A (en)
BE414303A (en)
BE536803A (en)
BE493477A (en)
BE461230A (en)
FR2587640A1 (en) Vice-grip wrench (mole grip) with self-adjustable jaws
BE379862A (en)
BE487274A (en)
BE569997A (en)
BE420738A (en)
BE433613A (en)