BE476904A - - Google Patents

Info

Publication number
BE476904A
BE476904A BE476904DA BE476904A BE 476904 A BE476904 A BE 476904A BE 476904D A BE476904D A BE 476904DA BE 476904 A BE476904 A BE 476904A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
heat
cooling
gas
installation
pipe
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE476904A publication Critical patent/BE476904A/fr

Links

Landscapes

  • Engine Equipment That Uses Special Cycles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Procédé de refroidissement de produits en morceaux. 



   L'invention concerne un procédé de refroidissement de produits en morceaux, en particulier de produits en vrac qui ont subi antérieurement un traitement à température élevée. 



  Ce procédé est caractérisé en ce qu'on transmet, au moins en    partie, la chaleur encore contenue dans le produit, à une   installation de turbine à gaz. La chaleur peut être trans- mise par exemple au moyen d'un véhicule de chaleur, par échan- ge de chaleur, au fluide moteur de l'installation de turbine à gaz. Mais un véhicule de chaleur gazeux refroidissant le produit en morceaux peut aussi servir lui-même de fluide mo- teur de l'installation de turbine à gaz. 



   Le procédé suivant l'invention est décrit ci-après en détail au moyen de quelques installations permettant de l'appliquer dans la pratique. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Sur le dessin ci-joint: 
La fige 1 représente une installation dans laquelle le gaz de refroidissement lui-même sert de fluide moteur d'une installation de turbine à gaz fonctionnant en circuit,fermé. 



   La fige 2 représente une installation dans laquelle le fluide moteur d'une installation de turbine à gaz fonctionnant en circuit ouvert s'échauffe par échange de chaleur avec le gaz de refroidissement. 



   La fig. 3 représente une installation dans la-quelle le fluide moteur d'une installation de turbine à gaz fonction- nant en circuit fermé s'échauffe par échange de chaleur avec le gaz de refroidissement. 



   La fige 4 représente une installation dans laquelle le fluide moteur d'une installation de turbine à gaz fonctionnant en circuit ouvert s'échauffe en supplément dans une chambre de combustion, après échauffement par le gaz de refroidissement. 



   La   fige 5   représente une installation dans laquelle le fluide moteur d'une installation de turbine à gaz fonctionnant en circuit ouvert s'échauffe dans un réchauffeur de gaz en supplément, après échauffement par le gaz de refroidissement. 



   La   fige   6 représente une installation dans laquelle le fluide moteur d'une installation de turbines à gaz fonc- tionnant en circuit ouvert et comportant deux turbines sépa- rées de compression et de puissance utile s'échauffe en sup-   plément     rlans   une chambre de combustion, après échauffement par le gaz de refroidissement. 



   La fig. 7 représente une installation dans laquelle le fluide moteur d'une installation de turbines à gaz fonc- tionnant en circuit semi-ouvert et comportant deux turbines de compression et une turbine de puissance utile, s'échauffe en supplément dans un réchauffeur de gaz, après échauffement par le gaz de refroidissement. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans un récipient de refroidissement 1 (fig. 1 à 7) on fait arriver par un sas au moyen d'un dispositif de rem- lissage 2, un produit en morceaux qui a subi antérieurement un traitement à température élevée, par exemple le coke d'un four à coke ou à gaz. Le coke incandescent tombe par le dis- positif de remplissage en formant un cône d'éboulement 3 sur le coke qui y a déjà été introduit et dont la masse 4 a déjà étérefroidie davantage dans la partie inférieure et dans une' mesure moindre dans la partie supérieure. Le coke refroidi sort à la partie inférieure par un sas, au moyen d'un dispo- sitif de déchargement 5, pour être transporté à un dépôt au directement au point d'utilisation. Le tuyau 6 fait arriver un fluide gazeux de refroidissement dans le récipient de re- froidissement et ce fluide sort par un tuyau 7 après avoir été chauffé. 



   Dans l'installation de la fig. 1, le fluide de refroi- dissement chaufféarrive par le tuyau 7 d'abord dans un sépa- rateur de poussière 8, dans lequel la poussière de coke en- %rainée pendant le refroidissement se sépare. Le gaz dépoussié- ré arrive par un tuyau 9 dans une turbine 10, et en sortant de cette turbine, par un tuyau 11 dans un générateur de va- peur 12. Une fois le gaz de refroidissement sorti par un tuyau 13, une grande partie de la chaleur absorbée au cours du re- froidissement du coke remplissant le récipient 1 a été utilisée soit dans la turbine 10, soit dans le générateur et vapeur 12. 



  Enfin, une partie de la chaleur résiduelle est utilisée dans un réfrigérant 14. Cette chaleur résiduelle est absorbée par exemple par de l'eau, qui arrive par un tuyau 15, puis qui sort par un tuyau 16 pour arriver par exemple à un point d'u-   tilisation   non représenté. Le gaz de refroidissement, de nou- veau refroidi, arrive par un tuyau 17 dans un compresseur 18 puis revient par le tuyau 6 dans le récipient de refroidisse- ment 1. Pour remplacer les pertes de fluide moteur, dont une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fraction peut s'échapper par exemple par les presse-garniture et les parties non étanches de l'installation, on raccorde au cir- cuit décrit du fluide de refroidissement un compresseur 19 par le tuyau 20, qui permet de faire arriver dans le circuit, de l'air atmosphérique.

   L'oxygène de l'air brûle dans le réci- pient de refroidissement 1, tandis que l'azote reste dans le circuit sous forme de fluide de refroidissement. 



   La turbine 10 actionne le compresseur 18 et la généra- trice électrique 21 qui transmet à l'extérieur la puissance utile de l'installation sous forme d'énergie électrique. Le compresseur 19 peut être actionné par un électro-moteur, non représenté, qui est accouplé au réseau de la génératrice élec- trique 21. Pour mettre l'installation en marche, la généra- trice électrique 21 fonctionnant en moteur peut actionner le compresseur 18 et la turbine 10 jusqu'à ce que le fluide de refroidissement lui-même puisse faire tourner la turbine et par suite le compresseur. 



   Dans l'installation de la fig. 2, le fluide de refroi- dissement qui circule dans la chambre de refroidissement 1 n'ar- rive pas lui-même dans la turbine à gaz, mais sert à chauffer par un échangeur de chaleur 22 un second gaz, qui n'est destiné qu'à la turbine. Le fluide de refroidissement sortant de l'é- changeur de chaleur par un tuyau 23 arrive dans un générateur de vapeur   24   dans lequel il cède encore de la chaleur, puis arrive par un tuyau 25 dans un ventilateur 26 et revient dans le récipient de refroidissement 1 par le tuyau 6. 



   Le fluide moteur de l'installation de turbine à gaz est constitué par l'air provenant de l'atmosphère par un tuyau   27,   comprimé dans un compresseur 28 et préchauffé d'abord dans un échangeur de chaleur 29 fonctionnant en récupérateur, et fi-   nalement   chauffé à la température de fonctionnement définitive ,' dans l'échangeur de chaleur 22. Le fluide moteur chauffépasse dans la turbine 30 et après s'y être détendu, passe par l'échan- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 geur de chaleur 29 et arrive dans le générateur de vapeur   24.   



  Enfin, le fluide moteur peut arriver par un tuyau 31 à d'autres points d'utilisation, non représentés, ou s'échapper directe- me t dans l'atmosphère. La turbine 30 actionne le compresseur      28 et la génératrice électrique 21. La vapeur du générateur 24 peut servir à faire fonctionner une installation de force mo- trice à vapeur, non représentée, ou au chauffage. 



   Dans l'installation de la fig. 3, le circuit du fluide de refroidissement passe par le récipient de refroidissement 1, l'échangeur de chaleur 22 et le générateur de vapeur 24, de la même manière que dans l'installation de la fig. 2. Mais l'ins- tallation de turbine à gaz qui lui est raccordée fonctionne      en. circuit fermé du fluide moteur. Le compresseur 32 reçoit, par un tuyau 33, le gaz moteur refroidi et le refoule à l'état comprimé dans un échangeur de chaleur   34   qui fonctionne en ré-        cupérateur,   puis dans l'échangeur de chaleur 22. Le gaz moteur ainsi chauffé alimente une turbine 35 et une fois détendu ar- rive dans l'échangeur de chaleur 34 et en en sortant, dans le générateur de vapeur 24.

   Enfin, le gaz moteur arrive par un tuyau 36 dans un réfrigérant 37 dans lequel une partie de la chaleur résiduelle est transmise à l'eau de refroidissement qui      arrive par un tuyau 38 et sort par un tuyau 39. En sortant du réfrigérant, le gaz moteur revient par le tuyau 33 dans le compresseur 32, d'où il parcourt de nouveau le même circuit. 



  Pour remplacer les pertes qui se produisent aux points non étan- ches du circuit du fluide moteur de l'installation de turbine à gaz, on fait arriver du fluide moteur provenant du circuit de refroidissement du récipient de refroidissement 1 par un tuyau   40   dans le tuyau 36 du circuit du fluide moteur de l'installa- ti.on de turbine à gaz. Les pertes qui se produisent dans le cir- cuit de refroidissement du récipient de refroidissement 1 se remplacent automatiquement par les points non étanches dans la zone de dépression de ce circuit par l'air provenant de l'at- mosphère. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La turbine 35 actionne le compresseur 32 et la géné- ratrice électrique 21 qui transmet à l'extérieur la puissance utile de l'installation sous forme d'énergie électrique. 



   L'installation de la fig.   4   fonctionne en principe de la même manière que celle de la fig. 2; mais une chambre de combustion   45   est montée dans le circuit du fluide moteur en aval de l'échangeur de chaleur 22. Cette chambre de combustion permet de chauffer le fluide moteur de l'installation de tur- bine à gaz à une température encore plus élevée que celle que lui fait prendre le fluide de refroidissement du récipient 1. 



  Un compresseur 46 fait arriver un gaz combustible dans la cham- bre de combustion ce gaz étant adpiré par un tuyau 47 en un point non représenté. On peut employer à cet effet, par exemple de l'oxyde de carbone, qui a été séparé au moment de la fabri- cation du gaz de   ille.   Le compresseur du gaz combustible 46 est actionné par la turbine 30, de même que le compresseur 28 et la génératrice électrique 21. 



   L'installation de la fige 5 fonctionne comme celles des fig. 2 et   4,   avec circuit ouvert du fluide moteur de l'installa- tion de turbine à gaz. Elle comporte un réchauffeur de gaz supplémentaire 50 qui chauffe le fluide moteur de l'installa- tion de turbine à gaz par échange de chaleur. Cet échangeur de chaleur reçoit un gaz combustible par un tuyau 51 et de l'air comburant par un tuyau 52. Les gaz brûlés sortent de la ahambre de combustion du réchauffeur de gaz et arrivent dans un échan- geur de chaleur 53 dans lequel la vapeur produite dans le géné- rateur de chaleur 24 subit une surchauffe.

   Puis les gaz brûlés arrivent avec les gaz d'échappement de la turbine à gaz 30 dans le générateur de vapeur 24. i 
Dans l'installation de la fig. 6, comme dans l'installa- tion de la fig.   4,   la chaleur est transmise par un échangeur      de chaleur 22, du circuit du fluide de refroidissement du ré- cipient de refroidissement 1 au circuit de l'installation de      turbines à gaz. Celle-ci comporte deux turbines 55 et 56 montées 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 en série, qui actionnent chacune un des compresseurs 57 et 58 montes en série. Le fluide moteur de l'installation de turbines    à gaz est constitué par l'air venant de l'atmosphère par un tuyau 59 et arrivant dans le compresseur à basse pression 57.   



  L'air ayant subi un refroidissement intermédiaire dans un réfri- gérant 60 est comprimé à sa pression définitive dans le compres- seur à haute pression 58 et arrive dans un échangeur de chaleur 61, qui fonctionne en récupérateur. L'air comprimé subit un chauf- fage supplémentaire dans l'échangeur de chaleur 22. Enfin, l'air comprimé est chauffé à sa température définitive par la combus- tion dans la chambre de combustion 45. A cet effet, on fait ar- river dans la chambre de combustioh, par un compresseur 62, un gaz combustible qui brûle dans l'air comprimé. Le mélange d'air et Ide gaz brûlés alimente d'abord la turbine à haute pression   55,   puis la .turbine à basse pression 56.

   Après détente, la quan- tité de chaleur résiduelle encore utilisable est transmise dans le,récupérateur 61 au fluide moteur qui vient d'être comprimé. 



  Puis les gaz sortent par untuyau 63 pour arriver aux points d'utilisation, non représentés, ou s'échappent directement dans l'atmosphère. La puissance utile est fournie par la turbine à basse pression 56, qui actionne la génératrice électrique 21. 



   1 Dans l'installation de la fig. 7, la chaleur du fluide de refroidissement du récipient de refroidissement 1 est trans- mise dans l'échangeur de chaleur 22 au fluide moteur d'une ins- tallation de turbines à gaz en circulation semi-ouvert. Un com- presseur à basse pression 65 et un compresseur à haute pression 66, compriment le fluide moteur du circuit, avec refroidissement intermédiaire dans un réfrigérant 67, à la pression de fonction- nement définitive. Une portion du fluide moteur comprimé subit   un!préchauffage   dans l'échangeur de chaleur 22 et une autre por- tion dans un échangeur de chaleur 68, qui fonctionne en récupé- rateur.

   Les deux portions une fois préchauffées se réunissent au point 69 et se séparent tout de suite après au point 70 en deux 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 portions, dont l'une passe dans les tubes 71 d'un réchauffeur de gaz 72, s'y échauffe davantage et arrive ensuite dans une tur- bine 73. Après avoir fourni du travail, le fluide moteur   ser   à préchauffer dans le récupérateur 68 une portion du fluide moteur pour passer ensuite dans un réfrigérant   74   et revenir après dans la turbine à basse pression 65. Une fraction du fluide moteur du circuit décrit ci-dessus est prélevée au point 70 et est in- troduite sous forme d'air comburant par un tuyau 75 dans une cham- bre de combustion 76 du réchauffeur de gaz 72. Un compresseur 78 fait arriver un gaz combustible à un brûleur 77.

   Les gaz brûlés produits par la combustion chauffent d'abord la portion du flui- de moteur qui passe dans les tubes 71, et arrivent ensuite par un tuyau 79 dans la turbine 80, puis de cette turbine dans la. turbine 81. En sortant de la turbine à basse pression, les gaz brûlés peuvent arriver par un tuyau 82 à d'autres points d'uti- lisation, non représentés, ou s'échapper dans l'atmosphère. 



   Pour remplacer la fraction prélevée dans le circuit, un compresseur 83 comprime de l'air provenant de l'atmosphère et le refoule par un tuya.u 84 dans le circuit entre le récupérateur 68 et le réfrigérant 74. 



   La turbine 73 actionne les deux compresseurs 65 et 66 du circuit et le compresseur du   az   combustible 78. La turbine à haute pression 80 actionne le compresseur de l'air atmosphéri- que 83. Enfin, la turbine à basse pression 81 fournit la puis- sance utile en actionnant la génératrice électrique 21 qui trans- met à l'extérieur la puissance utile sous forme d'énergie élec- trique. 



   Le procédé décrit ci-dessus peut évidemment être appli- qué à d'autres installations dans lesquelles il s'agit de re-   froidir   uh produit en morceaux qui a, subi antérieurement   ,un   trai- tement à température élevée. Il peut servir par exemple à faire '      fonctionher des installations de turbines à gaz par la chaleur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 du produit à refroidir à l'occasion de la fabrication du car- bure. Le produit à refroidir peut aussi être chargé, par exem- ple dans des wagonhets de refroidissement qu'on fait entrer eux- mêmes dans une chambre de refroidissement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  Process for cooling products in pieces.



   The invention relates to a process for cooling lump products, in particular bulk products which have previously undergone high temperature treatment.



  This process is characterized in that the heat still contained in the product is transmitted, at least in part, to a gas turbine installation. The heat can be transmitted, for example by means of a heat vehicle, by heat exchange, to the motive medium of the gas turbine installation. However, a gaseous heat vehicle cooling the product in pieces can also itself serve as the motive fluid for the gas turbine installation.



   The process according to the invention is described below in detail by means of a few installations enabling it to be applied in practice.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   On the attached drawing:
Fig. 1 shows an installation in which the cooling gas itself serves as the driving fluid of a gas turbine installation operating in a closed circuit.



   Figure 2 shows an installation in which the driving fluid of a gas turbine installation operating in an open circuit is heated by heat exchange with the cooling gas.



   Fig. 3 shows an installation in which the driving fluid of a gas turbine installation operating in a closed circuit is heated by heat exchange with the cooling gas.



   Fig. 4 shows an installation in which the driving fluid of a gas turbine installation operating in an open circuit is additionally heated in a combustion chamber, after heating by the cooling gas.



   Fig. 5 shows an installation in which the driving fluid of a gas turbine installation operating in an open circuit is heated in an additional gas heater, after heating by the cooling gas.



   Fig. 6 shows an installation in which the driving fluid of an installation of gas turbines operating in an open circuit and comprising two separate compression and useful power turbines is additionally heated in a combustion chamber. , after heating by the cooling gas.



   Fig. 7 shows an installation in which the driving fluid of a gas turbine installation operating in a semi-open circuit and comprising two compression turbines and a useful power turbine, is additionally heated in a gas heater, after heating by cooling gas.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Into a cooling vessel 1 (Figs. 1 to 7), through an airlock by means of a filling device 2, a lumpy product which has previously undergone a high temperature treatment, for example coke, is brought in. 'a coke or gas oven. The glowing coke falls through the filler, forming a flow cone 3 on the coke which has already been introduced there and whose mass 4 has already been cooled further in the lower part and to a lesser extent in the lower part. superior. The cooled coke exits at the bottom through an airlock, by means of an unloading device 5, to be transported to a depot directly to the point of use. The pipe 6 brings a gaseous cooling fluid into the cooling vessel and this fluid exits through a pipe 7 after being heated.



   In the installation of fig. 1, the heated coolant arrives through pipe 7 first into a dust separator 8, into which the coke dust entrained during cooling separates out. The dusted gas arrives through a pipe 9 in a turbine 10, and on leaving this turbine, through a pipe 11 in a steam generator 12. Once the cooling gas has exited through a pipe 13, a large part heat absorbed during the cooling of the coke filling the vessel 1 was used either in the turbine 10 or in the generator and steam 12.



  Finally, part of the residual heat is used in a refrigerant 14. This residual heat is absorbed for example by water, which arrives through a pipe 15, then which leaves through a pipe 16 to arrive for example at a point of Use not shown. The cooling gas, cooled again, arrives through a pipe 17 in a compressor 18 and then returns through the pipe 6 in the cooling vessel 1. To replace the losses of motor fluid, one of which is

 <Desc / Clms Page number 5>

 fraction can escape, for example, through the stuffing glands and the non-sealed parts of the installation, a compressor 19 is connected to the circuit described for the cooling fluid via pipe 20, which makes it possible to bring into the circuit, atmospheric air.

   The oxygen in the air burns in the cooling vessel 1, while the nitrogen remains in the circuit as coolant.



   The turbine 10 actuates the compressor 18 and the electric generator 21 which transmits the useful power of the installation to the outside in the form of electric energy. The compressor 19 can be actuated by an electro-motor, not shown, which is coupled to the network of the electric generator 21. To start the installation, the electric generator 21 operating as a motor can actuate the compressor 18. and turbine 10 until the coolant itself can turn the turbine and hence the compressor.



   In the installation of fig. 2, the cooling fluid which circulates in the cooling chamber 1 does not itself enter the gas turbine, but serves to heat through a heat exchanger 22 a second gas, which is not intended for than the turbine. The cooling fluid exiting the heat exchanger through a pipe 23 enters a steam generator 24 where it still gives off heat, then arrives through a pipe 25 into a fan 26 and returns to the cooling vessel. 1 through pipe 6.



   The motive fluid of the gas turbine installation consists of the air coming from the atmosphere through a pipe 27, compressed in a compressor 28 and preheated first in a heat exchanger 29 operating as a recuperator, and finally finally heated to the final operating temperature, in the heat exchanger 22. The heated working fluid passes through the turbine 30 and after having relaxed there, passes through the exchanger.

 <Desc / Clms Page number 6>

 heat generator 29 and enters the steam generator 24.



  Finally, the working fluid can arrive via a pipe 31 at other points of use, not shown, or escape directly to the atmosphere. Turbine 30 drives compressor 28 and electric generator 21. Steam from generator 24 can be used to operate a steam power plant, not shown, or for heating.



   In the installation of fig. 3, the circuit of the cooling fluid passes through the cooling vessel 1, the heat exchanger 22 and the steam generator 24, in the same way as in the installation of FIG. 2. But the gas turbine installation connected to it is working. closed motor fluid circuit. The compressor 32 receives, via a pipe 33, the cooled driving gas and delivers it in the compressed state into a heat exchanger 34 which operates as a recuperator, then into the heat exchanger 22. The driving gas thus heated is supplied. a turbine 35 and once relaxed enters and exits heat exchanger 34 into steam generator 24.

   Finally, the driving gas arrives through a pipe 36 into a refrigerant 37 in which a part of the residual heat is transmitted to the cooling water which arrives through a pipe 38 and leaves through a pipe 39. On leaving the refrigerant, the gas The motor returns through pipe 33 to compressor 32, from where it runs through the same circuit again.



  In order to replace the losses which occur at the non-sealed points of the driving fluid circuit of the gas turbine installation, driving fluid is supplied from the cooling circuit of the cooling vessel 1 through a pipe 40 in the pipe. 36 of the working fluid circuit of the gas turbine installation. The losses which occur in the cooling circuit of the cooling vessel 1 are automatically replaced by the leaky points in the depression zone of this circuit by the air coming from the atmosphere.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The turbine 35 drives the compressor 32 and the electric generator 21 which transmits the useful power of the installation to the outside in the form of electrical energy.



   The installation of fig. 4 operates in principle in the same way as that of FIG. 2; but a combustion chamber 45 is mounted in the driving fluid circuit downstream of the heat exchanger 22. This combustion chamber makes it possible to heat the driving fluid of the gas turbine installation to a still higher temperature. than that which makes him take the coolant of the container 1.



  A compressor 46 causes a combustible gas to flow into the combustion chamber, this gas being sucked in through a pipe 47 at a point not shown. For this purpose, for example, carbon monoxide, which has been separated at the time of manufacture of the ille gas, can be used. The fuel gas compressor 46 is operated by the turbine 30, as are the compressor 28 and the electric generator 21.



   The installation of the pin 5 works like those of FIGS. 2 and 4, with open circuit of the working fluid of the gas turbine installation. It has an additional gas heater 50 which heats the working fluid of the gas turbine plant by heat exchange. This heat exchanger receives a combustible gas through a pipe 51 and combustion air through a pipe 52. The burnt gases leave the combustion chamber of the gas heater and arrive in a heat exchanger 53 in which the steam produced in the heat generator 24 overheats.

   Then the burnt gases arrive with the exhaust gases from the gas turbine 30 into the steam generator 24. i
In the installation of fig. 6, as in the installation of fig. 4, the heat is transmitted by a heat exchanger 22 from the circuit of the cooling fluid of the cooling vessel 1 to the circuit of the gas turbine installation. This has two turbines 55 and 56 mounted

 <Desc / Clms Page number 8>

 in series, which each actuate one of the compressors 57 and 58 mounted in series. The motive fluid of the gas turbine installation consists of the air coming from the atmosphere through a pipe 59 and arriving in the low pressure compressor 57.



  The air which has been intercooled in a refrigerant 60 is compressed to its final pressure in the high pressure compressor 58 and arrives in a heat exchanger 61, which functions as a recuperator. The compressed air undergoes an additional heating in the heat exchanger 22. Finally, the compressed air is heated to its final temperature by the combustion in the combustion chamber 45. For this purpose, it is done. river in the combustion chamber, by a compressor 62, a combustible gas which burns in the compressed air. The mixture of air and flue gas first feeds the high pressure turbine 55, then the low pressure turbine 56.

   After expansion, the quantity of residual heat which can still be used is transmitted in the recuperator 61 to the working fluid which has just been compressed.



  The gases then exit through a pipe 63 to reach the points of use, not shown, or escape directly into the atmosphere. The useful power is supplied by the low pressure turbine 56, which drives the electric generator 21.



   1 In the installation of fig. 7, heat from the coolant of the cooling vessel 1 is transferred through the heat exchanger 22 to the working fluid of a semi-open circulating gas turbine plant. A low pressure compressor 65 and a high pressure compressor 66, compress the working fluid of the circuit, with intermediate cooling in a refrigerant 67, to the final operating pressure. A portion of the compressed working fluid undergoes preheating in heat exchanger 22 and another portion in heat exchanger 68, which functions as a recuperator.

   The two portions once preheated come together at point 69 and separate immediately after at point 70 into two

 <Desc / Clms Page number 9>

 portions, one of which passes through the tubes 71 of a gas heater 72, heats up further there and then arrives in a turbine 73. After providing work, the working fluid will be preheated in the recuperator 68 a portion of the driving fluid to then pass into a coolant 74 and then return to the low pressure turbine 65. A fraction of the driving fluid of the circuit described above is taken at point 70 and is introduced in the form of combustion air through a pipe 75 into a combustion chamber 76 of the gas heater 72. A compressor 78 supplies a combustible gas to a burner 77.

   The burnt gases produced by the combustion first heat the portion of the engine fluid which passes through the tubes 71, and then arrive through a pipe 79 in the turbine 80, then from this turbine in the. turbine 81. On exiting the low pressure turbine, the burnt gases may arrive through a pipe 82 at other points of use, not shown, or escape into the atmosphere.



   To replace the fraction taken from the circuit, a compressor 83 compresses air coming from the atmosphere and delivers it through a pipe 84 in the circuit between the recuperator 68 and the refrigerant 74.



   The turbine 73 drives the two compressors 65 and 66 of the circuit and the fuel az compressor 78. The high pressure turbine 80 drives the atmospheric air compressor 83. Finally, the low pressure turbine 81 supplies the power. useful power by activating the electric generator 21 which transmits the useful power to the outside in the form of electric energy.



   The process described above can of course be applied to other installations in which it is a question of cooling a product in pieces which has previously undergone an elevated temperature treatment. It can be used, for example, to operate gas turbine installations by heat.

 <Desc / Clms Page number 10>

 of the product to be cooled during the manufacture of the carbon. The product to be cooled can also be loaded, for example into cooling cars which themselves are brought into a cooling chamber.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Procédé de refroidissement de produits en morceaux, en particulier de produits en vrac qui ont subi antérieurement un traitement à température élevée, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaisons : 1) la chaleur qui est encore contenue dans le produit est transmise au moins en partie à une installation de turbines à gaz, 2) la chaleur est transmise au moyen d'un véhicule de cha- leur, par échange de chaleur, au fluide moteur de l'installa- tion de turbines à gaz. Process for cooling lump products, in particular bulk products which have previously undergone a high temperature treatment, characterized by the following points, separately or in combinations: 1) the heat which is still contained in the product is transmitted at least in part to a gas turbine installation, 2) the heat is transmitted by means of a heat vehicle, by heat exchange, to the motive fluid of the gas turbine plant. 3) Un véhicule de chaleur gazeux, refroidissant le pro- duit en morceaux, sert de fluide moteur de l'installation de turbines à gaz. 3) A gaseous heat vehicle, cooling the lumpy product, serves as the motive fluid for the gas turbine installation. Résumé succint. Brief summary. --------------- Suivant ce procédé de refroidissement de produits en morceaux, en particulier des produits en vrac, ayant subi an- térieurement un traitement à température élevée, la chaleur qui est encore contenue dans le produit est transmise, au moins en partie, à une installation de turbines à gaz. Cette transmis- sion de chaleur s'opère de préférence au moyen d'un véhicule de chaleur, par échange de chaleur, au fluide moteur de l'ins- t'allation. --------------- According to this process for cooling lumpy products, in particular bulk products, which have previously undergone high temperature treatment, the heat which is still contained in the product is transmitted, at least in part, to a turbine installation. gas. This heat transmission takes place preferably by means of a heat vehicle, by heat exchange, to the working fluid of the installation.
BE476904D BE476904A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE476904A true BE476904A (en)

Family

ID=125130

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE476904D BE476904A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE476904A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3628332A (en) Nonpolluting constant output electric power plant
US7299637B2 (en) Method and device for operating a gas turbine with a fossil-fuel fired combustion chamber
JP3839045B2 (en) How to convert fossil fuel to power with less pollutants
US6799425B2 (en) Method for converting thermal energy into mechanical work
BE1000183A5 (en) Method for increasing yield of generators gas turbine system using gas low fuel calorific.
JP2002201959A (en) Gas turbine and method for operating the gas turbine
FR2558942A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR RECOVERING LOST HEAT FROM GLASS OVEN
DK141260B (en) Method and plant for starting a low-pressure compressed-diesel diesel engine.
JPS5947137B2 (en) Method of generating electricity from carbon-based or hydrocarbon-based fuels
FR2558893A1 (en) METHOD FOR PRODUCING ENERGY USING A GAS TURBINE
US20090193787A1 (en) Apparatus and Method for Start-Up of a Power Plant
CA1176474A (en) Method and plant for recovering heat from smoke gases
BE476904A (en)
FR2663685A1 (en) PROCESS FOR RECOVERING THE ENERGY FROM GAS FROM A BLAST FURNACE, AND INSTALLATION OF A BLAST FURNACE FOR CARRYING OUT THIS PROCESS.
CN103670712B (en) A kind of gas turbine generating system
FR2916258A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR THE INCINERATION OF WASTE WITH PREHEATING THESE BY COMBUSTION GASES, THE COMBUSTION BEING PRODUCED WITHOUT NITROGEN AND OXYGEN
EP1426586B1 (en) Turbo-engine with wood gas generator
RU2457343C2 (en) Operating method of gas-turbine electric generator
BE382171A (en)
BE517011A (en)
FR2928414A1 (en) DEVICE FOR GENERATING ENERGY FROM BIOMASS
BE357436A (en)
FR2754540A1 (en) Energy efficient thermolysis of solids which reduces explosion hazards
BE465635A (en)
BE355120A (en)