BE475982A - - Google Patents

Info

Publication number
BE475982A
BE475982A BE475982DA BE475982A BE 475982 A BE475982 A BE 475982A BE 475982D A BE475982D A BE 475982DA BE 475982 A BE475982 A BE 475982A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fine
fine particles
treatment
fraction
particles
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE475982A publication Critical patent/BE475982A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03BSEPARATING SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS
    • B03B9/00General arrangement of separating plant, e.g. flow sheets

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  B R E V E T   D'INVENTION.   



  PERFECTIONNEMENTS AUX TRAITEMENTS DES MINERAIS ET SEMBLABLES CONTENANT DES PROPORTIONS IMPORTANTES DE FINES PARTICULES. 



   L'invention est relative aux traitements des minerais et sem- blables, contenant des proportions importantes de fines particules. 



   Jusqu'à présent, des traitements de ce genre ont généralement été exécutés dans des installations comprenant d'une part des pans   oonoentrateurs   et d'autre part des jigs ou semblables, la masse brute introduite d'une manière pratiquement directe dans un pan passant en succession dans une série (généralement deux) de ces appareils, et les concentrés de ceux-ci étant, après division en catégories de di- mensions déterminées, traités dans des jigs ou semblables, pour en obtenir des concentrés définitifs. 



   Pareils traitements comportent de multiples inconvénients. Entre autres, il a été constaté que les pans concentrateurs qui exigent pour leur fonctionnement un milieu de consistance notable, et donc relativement chargé en particules fines, ne séparent que peu ou pas de ce milieu les fines et en particulier très fines particules de va- leur qui sont ainsi retenues dans les portions stériles. 



   D'autre part, il n'est que difficilement possible, si pas impos- 
Bible, de traiter dans des jigs des catégories de très petites dimen- sions, et il se conçoit dès lors que l'on ait pu être amené à sépa- rer des concentrés des pans et à abandonner comme résidus ces très fines particules, puisque, aussi bien, en raison du travail susindi- qué des   pans,.les   concentrés qui en proviennent n'en contiennent que . des quantités proportionnellement faibles, et qu'alors même que les portions stériles des pans seraient retraitées, les fractions de pe- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tites dimensions et contenant des très fines particules de valeur, ne pourraient   l'âtre,   au moins d'une façon économique ou rentable. 



   Egalement, chaque jig ou groupe de jigs traitant des catégories de dimensions déterminées fournit des stériles particuliers, et il en résulte que pour l'ensemble de l'installation, un contrôle de marche nécessitera la surveillance,pratiquement constante, de plusieurs espè- ces de produits stériles. 



   L'invention a pour but surtout de remédier à ces inconvénients et pour objet des moyens propres à permettre, entre autres, de réduire l'influence des pans dans le traitement et, dans certains cas, d'en améliorer le fonctionnement. Elle a pour but également de réduire les sorties à surveiller pour exercer un contrôle efficace de la marche du traitement. 



   A cet effet, selon une caractéristique de l'invention, la masse brute est soumise à un traitement   prenable,   par lequel on en extrait au moins la majeure partie des fines et très fines particules de va- leur que l'on soumet à un traitement distinct, de préférence avec les fines et très fines particules de valeur recueillies dans la division granulométrique des concentrés des pans qui précède le traitement aux jigs ou semblables. 



   Selon une autre caractéristique de l'invention, on sépare de la masse brute toutes les particules de petites et très petites dimension; auxquelles on fait subir un traitement distinct pour en extraire les particules de valeur, les stériles de la portion ainsi préalablement séparée étant joints en partie au moins à la portion restante de la masse brute pour être introduits aux pans et subir le traitement général 
Eventuellement,dans chacun des cas précédents, on incorpore égale- ment à une fraction au moins de la masse soumise au traitement distinct les fractions fines et très fines extraites des portions stériles des pans concentrateurs si celles-ci pouvaient encore contenir des valeurs, 
Selon une autre caractéristique encore de   l'invention,

   à.   l'aide des fractions résiduaires stériles ou semi-stériles provenant de la sépara- tion des fines ou très fines particules de valeur on conditionne la consistance du milieu des pans concentrateurs en sorte d'en obtenir un rendement optimum de séparations des valeurs. 



   Selon une autre caractéristique encore de l'invention, on recycle dans tout ou partie du traitement des stériles et semi-stériles résul- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tant du traitement dans les jigs et semblables, des catégories de dimensions déterminées des concentrés des pans. 



   D'autres caractéristiques et particularités de l'invention res- sortiront de la description exemplative détaillée qui suit, de cer- tains modes préférés de réalisation des susdits perfectionnements conjointement à certaines dispositions également préférées d'appa-   reillagespropres   à en permettre l'exécution, illustrées schématique- ment par les dessins annexés, sur lesquels:   Fig.l   est une vue d'ensemble d'une installation se rapportant à un premier mode de réalisation; 
Fig.2 est une vue analogue d'une variante; 
Fig3 est une vue analogue à la fig.l, se rapportant à un deu- xième mode de réalisation. 



   En se référant à la fig.l, A désigne généralement un ensemble de pans concentrateurs, ici au nombre de deux, 1 et 2, mais dont le nombre pourrait être différent. B désigne généralement un ensemble de jigs traitant des catégories de dimensions données des concentrés des pans, et ici au nombre de quatre, 3, 4, 5 et 6, mais dont le nom- bre pourrait être différent. 



   Pour réaliser l'invention, selon le mode de réalisation   illua-   tré, 7 désigne un trommel capable de diviser le brut en deux fractions .au moins,dont l'une contient les fines et très fines particules de va- leur que les pans concentrateurs ne séparent pas normalement d'une ma- nière adéquate, l'autre comprend les grains contenant toutes les au- tres particules de valeur,et une autre encore, constituant le refus R, comprend les grains ne pouvant contenir aucune particule de valeur. 



   La fraction contenant les valeurs autres que les fines est intro- duite directement dans le pan 1 - comme le montre la flèche f- où elle est concentrée suivant la méthode habituelle. 



   La fraction contenant les fines et très fines particules de valeur est reçue dans un couloir 8 équipé d'appareils -tel un jig 9 et un extracteur à alvéoles 10 - capables d'extraire les fines et très fines particules de valeur,le reste,soit les fines et très fines stériles, étant introduit,au moins partiellement dans le pan 1. Bien entendu,au      lieu du couloir 8   et.. des   appareils 9 et 10, on pourrait prévoir tout autre extracteur des fines et très fines de valeur. 



   Les stériles du pan 1 sont envoyés comme d'habitude dans le pan 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   2,et   les concentrés des pans 1 et 2 sont préparés pour être traités pa,r les jigs   3,4,5   et 6. Alternativement,les concentrés du pan 2 peuvent être continuellement réintroduits dans le pan 1, comme   l'indique   la ligne poin tillée f1, auquel cas seuls les concentrés du pan 1 sont préparés pour le traitement dans les jigs. 



   En vue de ce traitement, les dits concentrés sont divisés en catégo- ries de dimensions prédéterminées,dans un trommel 11 ou l'équivalent,mais comme ces concentrés sont susceptibles de contenir encore une petite quantité de fines et très fines particules,dont certaines de valeur,on fait comprendre au trommel 11 ou l'équivalent une section, 12, capable d'extraire ces particules.. 



   Les autres fractions sont traitées dans les jigs 3,4,5 et 6 conve- nables, en donnant les concentrés et les stériles respectifs. 



   Avantageusement, chacun des jigs 3,4,5 et 6, comprend deux chambres dans lesquelles les matières sont traitées en succession,la première cham. bre donnant un concentré en principe définitif, tandis que le produit con centré de la seconde chambre est réintroduit dans la première chambre con. juguée suivant les tracés f3 f4, f5 et f6 ou dans le trommel 11 ou son équivalent, suivant le tracé f7 De môme, avec avantage, les stériles des différents jigs sont réintroduits dans le pan 2 suivant le tracé f2. 



   Les stériles du pan 2 sont divisés en une fraction contenant les par- ticules nettement grenues, considérées comme stériles définirifs, et une fraction   contenant   les fines et très fines particules, et les très petits grains, laquelle fraction est à son tour divisée pour en extraire les fi- nes et très fines particules, le reste étant traité pour former des stéri- les définitifs (f8) et des produits à retraiter. 



   Le traitement qui vient d'être décrit est exécuté dans un appareilla- ge approprié, bel que celui désigné généralement par C 
Il pourra comprendre un ensemble de deux tamis inclinés,   13,   dont le supérieur sépare les particules nettement grenues, et l'inférieur sépare les très petits grains, reçus dans des jigs 14 ou un couloir 15 y combiné, à l'effet de former des stériles définitifs (f8) et un produit qui est avantageusement réintroduit en cycle, notamment dans le trommel   11 suivant   la flèche f7 
De même que précédemment, le   jigl4   peut avec avantage comporter deux chambres, le produit recueilli à la seconde chambre étant ramené au pan 2 suivant f2. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Quant à la fraction contenant les fines et très fines particules, recueillie en 16, elle est réunie aux autres fractions semblables ex- traites au couloir 8, appareils 9 et 10 et section 12 du trommel 11, et le tout est traité d'une manière propre à en séparer les valeurs,par exemple comme suit, dans un appareillage tel que celui généralement il- lustré en D. 



   Cet appareillage comprend, par exemple une caisse pointue ou cône 
17 dont la décharge dense est épurée dans un couloir 18 équipé d'extrac- teurs 19 d'un type quelconque convenable, tels des extracteurs à cône, notamment du genre de ceux décrits dans la demande N 369,133 du 2 août 
1947, du demandeur, les concentrés de ces extracteurs pouvant être épu- rés à leur tour dans un couloir 20 muni d'extracteurs semblables en nom- bre convenable,21 et 22.

   Le ou les,premiers (21) de ces extracteurs don- nent un concentré définitif des fines et très fines particules, les sui- vants (22) un produit qui est avantageusement retraité dans le même cou- loir, et à cet effet réintroduit constamment en tête de   celui-ci,par   la pompe 23,aspirant dans un bac collecteur 24, et l'extrémité du couloir donne un produit recueilli dans le bac 25 et réintroduit dans la caisse pointue ou cône 17 par la pompe 26. 



   Les stériles de la caisse ou cône 17 et du couloir 18 sont considé- rés comme définitifs et évacués suivant f9 
Il ressort de ce qui précède, que par les extractions des fines et très fines particules de valeur opérées au cours du traitement, les matiè res traitées dans les pans 1 et 2 ne contiendront plus que de très faible quantités de ces particules, et qu'ainsi donc, leur travail et leur ren- dement seront comparativement améliorés.

   Toutefois, comme il a été dit, pour que les pans concentrateurs fonctionnent dans de bonnes conditions, leur milieu doit présenter une consistance notable,dont le degré peut du reste varier avec les matières traitées.   aisément @ Selon l'invention, on peut modifier et régler la consistance du mi-   lieu des pans à l'aide des matières résiduaires de la séparation et du traitement des fines et très fines particules. 



   Ceci est obtenu comme suit, ou d'une manière analogue. 



   En ce qui concerne le pan 1, d'une part, à l'aide d'un plan capteur ou analogue, tel que 27, disposé en aval de l'extracteur 10 du couloir   8,   on permet le passage dans le pan 1 de la fraction désirée du résidu de l'extraction, dans la fraction du brut contenant les fines et très fines particules, des fines et   très très   -fines de valeur y contenues, et d'autre   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 part, pour le cas où la totalité de ce résidu était insuffisante pour obtenir le degré voulu de consistance du milieu du pan, on peut réin- troduire dans le pan, par tout moyen convenable, un ensemble bac-col- lecteur et pompe,28, par   exsmple,   et suivant f10 une partie des fines et très fines particules stériles évacuées suivant f9 de l'appareilla- ge D. 



   En ce qui concerne le pan 2, si la consistance de son milieu doit être augmentée, on pourra, à   l'aide   du moyen indiqué ci-dessus, y intro duire une portion convenable des stériles fins et très fins évacués suivant fg, notamment suivant f11 en prévoyant en 28a une vanne conve- nable de distribution. 



   Suivant une variante, lorsque la fraction contenant les fines et très fines particules,séparée du brut par le trommel 7, présente des limites de calibrage moins resserrées vis à vis de ces particules fines ou très fines, au lieu de conduire à la caisse pointue ou cône 17 les produits extraits par les appareils 9 et 10 du couloir 8, et éventuel- lement ceux extraits en   27   de ce couloir, tous ces produits ou au moins ceux déchargés par les appareils 9 et 10 sont, ensemble avec les con- centrés du pan 1 et éventuellement aussi du pan 2, conduits au trom- mel   11,   dont la section 12 sépare les fines et très fines particules. 



   C'est ce qui est représenté dans la   fig.2,   qui par ailleurs est analogue à la   fig.l,   sauf que la batterie de jigs, B, est remplacée par un appareillage comprenant en association un couloir de lavage 29 équipé de deux ou d'un plus grand nombre de groupes de jigs 30, pour traiter les concentrés de calibre'moyen et un ou plusieurs jigs 31 pour traiter les concentrés des calibres les plus importants. Les intercon- nexions de ces appareils sont schématisées dans la figure. 



   Selon l'exemple de réalisation de la fig.3, la fraction des fines et très fines particules (valeurs et stériles) est séparée du brut in- troduit dans le pan 1, et traitée dans un appareillage tel que D analo- gue à celui correspondant de la fig.l, pour y former et en extraire les concentrés des fins et très fins de valeur, les stériles de cette frac- tion étant, après ce traitement, introduits, en partie au moins, dans le pan 1 et éventuellement dans le pan 2, tandis que les fines et très fines particules extraites des stériles du pan 2, sont considérées comme stériles définitifs ou réintroduites, au moins en partie,dans le circuit de retour aux pans des stériles du traitement séparé, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
Comme on le voit sur la figure, la portion contenant les fines et très fines particules, séparée en 7,

   est reçue sur un tamis 32 qui en sépare toutes les particules autres que les fines et très fi- nes,lesquelles passent dans une caisse pointue ou cône   17.   Les con- centrés sont reçus et épurés dans un couloir 18 équipé d'extracteurs 19, se déchargeant dans un couloir 20, équipé d'extracteurs 21 et 22. 



  Les stériles du cône 17 et des couloirs 18 et 20, étant soit évacués, soit ramenés au moins en partie par f12, en passant par un distribu- teur 33, soit dans le pan 1, soit dans le pan 2, soit dans les deux. 



   Les stériles du pan 1 sont introduits dans le pan 2,et les stéri. les de ce pan traités dans un appareillage tel que 0, analogue à ce- lui de la   fig.l,   en passant sur un ensemble de tamis 13, séparant les fines et très fines particules qui sont ou bien évacuées ou bien,par f13 renvoyées dans l'ensemble D. 



   Finalement les fines et très fines particules que peuvent conte- nir les concontrés des pans, sont séparées dans une section 12 d'un trommel 11 comme dans la   fig.l,   et conduites de la sortie de cette section dans le bac 24 de l'ensemble D en vue d'une épuration finale. 



   Par ailleurs, la disposition de la fig.3 peut être considérée comme semblable, et comme fonctionnant d'une manière analogue à celle de la fig.1 
On remarquera que non seulement le travail des pans est amélioré et que la consistance de leur milieu peut être conditionnée, mais que les produits évacués et sortant du traitement en un nombre réduit d'emplacements sont uniquement stériles définitifs et des produits de valeur, ce qui supprime les   contrôles   multiples nécessaires dans les procédés et les installations actuellement en usage. 



   Oomme il va de soi et comme on l'a déjà laissé entendre, il doit être entendu que l'invention n'est pas limitée aux détails du proces- sus et des agencements plus spécialement décrits et illustrés, mais englobe également les variantes et les équivalents. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT.



  IMPROVEMENTS IN TREATMENT OF MINES AND THE LIKE CONTAINING SIGNIFICANT PROPORTIONS OF FINE PARTICLES.



   The invention relates to the treatment of ores and the like, containing large proportions of fine particles.



   Up to now, treatments of this kind have generally been carried out in installations comprising on the one hand oonoentrateur panels and on the other hand jigs or the like, the gross mass introduced in a practically direct manner into a panel passing through succession in a series (generally two) of these devices, and the concentrates thereof being, after division into categories of determined dimensions, treated in jigs or the like, to obtain definitive concentrates.



   Such treatments have many drawbacks. Among other things, it has been observed that the concentrator panes which require a medium of notable consistency for their operation, and therefore relatively loaded with fine particles, only little or no separation of this medium from the fines and in particular very fine particles of vapor. their which are thus retained in the sterile portions.



   On the other hand, it is hardly possible, if not imposed
Bible, to treat categories of very small dimensions in jigs, and it is therefore conceivable that we could have been led to separate concentrates from the sections and to abandon these very fine particles as residues, since, also, because of the above-mentioned work of the pans, the concentrates which come from them only contain none. proportionally small quantities, and that even though the sterile portions of the panels would be reprocessed, the fractions of pe-

 <Desc / Clms Page number 2>

 such dimensions and containing very fine particles of value, could not the hearth, at least in an economical or profitable manner.



   Also, each jig or group of jigs dealing with categories of determined dimensions provides specific waste rock, and it follows that for the whole installation, a control of the operation will require the monitoring, practically constant, of several species of. sterile products.



   The object of the invention is above all to remedy these drawbacks and as an object of means capable of making it possible, among other things, to reduce the influence of the sections in the treatment and, in certain cases, to improve its operation. It also aims to reduce the outings to be monitored in order to exercise effective control over the course of the treatment.



   To this end, according to one characteristic of the invention, the raw mass is subjected to a pickable treatment, by which at least most of the fine and very fine particles of value are extracted therefrom, which are subjected to a treatment. separate, preferably with the fine and very fine particles of value collected in the particle size division of the pan concentrates which precede the treatment with jigs or the like.



   According to another characteristic of the invention, all the small and very small particles are separated from the raw mass; which is subjected to a separate treatment to extract valuable particles, the waste rock from the portion thus previously separated being joined in part at least to the remaining portion of the raw mass to be introduced into the panels and undergo the general treatment
Optionally, in each of the preceding cases, the fine and very fine fractions extracted from the sterile portions of the concentrator panels are also incorporated into at least a fraction of the mass subjected to the separate treatment, if these could still contain values,
According to yet another characteristic of the invention,

   at. Using the sterile or semi-sterile residual fractions coming from the separation of fine or very fine valuable particles, the consistency of the medium of the concentrator panels is conditioned so as to obtain an optimum yield of value separations.



   According to yet another characteristic of the invention, all or part of the treatment of the resulting steriles and semi-steriles is recycled.

 <Desc / Clms Page number 3>

 both of the processing in jigs and the like, of the categories of determined dimensions of the concentrates of the panes.



   Other characteristics and particularities of the invention will emerge from the detailed illustrative description which follows, of certain preferred embodiments of the aforesaid improvements together with certain equally preferred arrangements of equipment suitable for enabling them to be carried out, illustrated schematically by the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is an overall view of an installation relating to a first embodiment;
Fig.2 is a similar view of a variant;
Fig3 is a view similar to Fig.l, relating to a second embodiment.



   Referring to fig.l, A generally designates a set of concentrator panels, here two in number, 1 and 2, but the number of which could be different. B generally designates a set of jigs dealing with categories of given dimensions of the concentrates of the panes, and here four in number, 3, 4, 5 and 6, but the number of which could be different.



   In order to carry out the invention, according to the illustrated embodiment, 7 denotes a trommel capable of dividing the crude into at least two fractions, one of which contains the fine and very fine particles of the same value as the concentrator pans. do not normally separate adequately, the other includes grains containing all of the other valuable particles, and yet another, constituting the residue R, includes grains which may not contain any valuable particles.



   The fraction containing values other than fines is introduced directly into panel 1 - as shown by arrow f - where it is concentrated according to the usual method.



   The fraction containing the fine and very fine particles of value is received in a corridor 8 equipped with devices - such as a jig 9 and a cell extractor 10 - capable of extracting the fine and very fine particles of value, the rest, either the fines and very fine sterile, being introduced, at least partially in the panel 1. Of course, instead of the corridor 8 and ... of the devices 9 and 10, one could provide any other extractor of the fines and very fines of value.



   The waste rock from pan 1 is sent as usual to the pan

 <Desc / Clms Page number 4>

   2, and the concentrates from pan 1 and 2 are prepared to be processed by jigs 3, 4, 5 and 6. Alternatively, the concentrates from pan 2 can be continuously reintroduced into pan 1, as shown in line point f1, in which case only the concentrates from pan 1 are prepared for the treatment in the jigs.



   For the purpose of this treatment, said concentrates are divided into categories of predetermined dimensions, in a trommel 11 or the equivalent, but as these concentrates are likely to still contain a small amount of fine and very fine particles, some of which are value, we make the trommel 11 or the equivalent understand a section, 12, capable of extracting these particles.



   The other fractions are processed in the appropriate 3, 4, 5 and 6 jigs, yielding the respective concentrates and steriles.



   Advantageously, each of the jigs 3, 4, 5 and 6 comprises two chambers in which the materials are treated in succession, the first chamber. bre giving a concentrate in principle definitive, while the concentrated product of the second chamber is reintroduced into the first chamber con. judged along lines f3 f4, f5 and f6 or in trommel 11 or its equivalent, following line f7 Likewise, with advantage, the waste rock from the different jigs are reintroduced into panel 2 following line f2.



   The waste rock from pan 2 is divided into a fraction containing the distinctly grainy particles, considered to be definitive waste rock, and a fraction containing the fine and very fine particles, and very small grains, which fraction is in turn divided to extract. the fine and very fine particles, the rest being treated to form final steriles (f8) and products to be reprocessed.



   The treatment which has just been described is carried out in an appropriate apparatus, such as that generally designated by C
It may include a set of two inclined sieves, 13, the upper part of which separates the clearly grainy particles, and the lower one separates the very small grains, received in jigs 14 or a passage 15 combined therein, with the effect of forming final steriles (f8) and a product which is advantageously reintroduced into the cycle, in particular into the trommel 11 following the arrow f7
As previously, the jigl4 can advantageously have two chambers, the product collected in the second chamber being returned to panel 2 following f2.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   As for the fraction containing the fine and very fine particles, collected at 16, it is combined with the other similar fractions extracted in lane 8, apparatus 9 and 10 and section 12 of trommel 11, and the whole is treated in a manner suitable for separating the values thereof, for example as follows, in an apparatus such as that generally illustrated in D.



   This apparatus comprises, for example a pointed box or cone
17, the dense discharge of which is purified in a corridor 18 equipped with extractors 19 of any suitable type, such as cone extractors, in particular of the type described in application N 369,133 of 2 August
1947, of the Applicant, the concentrates of these extractors being in turn stripperable in a passage 20 provided with similar extractors in a suitable number, 21 and 22.

   The first (21) of these extractors give a definitive concentrate of fine and very fine particles, the following (22) a product which is advantageously reprocessed in the same passage, and for this purpose constantly reintroduced. at the head of the latter, by the pump 23, sucking into a collecting tank 24, and the end of the passage gives a product collected in the tank 25 and reintroduced into the pointed box or cone 17 by the pump 26.



   The waste rock from the box or cone 17 and from the lane 18 are considered as final and evacuated according to f9
It emerges from the foregoing that by the extractions of fine and very fine particles of value carried out during the treatment, the materials treated in sections 1 and 2 will no longer contain more than very small quantities of these particles, and that thus, their work and performance will be comparatively improved.

   However, as has been said, for the concentrator panes to operate under good conditions, their medium must have a notable consistency, the degree of which can also vary with the materials treated. According to the invention, the consistency of the medium of the panels can be modified and adjusted with the aid of the waste materials from the separation and treatment of fine and very fine particles.



   This is achieved as follows, or in an analogous manner.



   As regards the panel 1, on the one hand, using a sensor plane or the like, such as 27, disposed downstream of the extractor 10 of the corridor 8, it is possible to pass through the panel 1 of the desired fraction of the residue of the extraction, in the fraction of the crude containing the fine and very fine particles, of the fine and very very fine of value contained therein, and other @

 <Desc / Clms Page number 6>

 On the other hand, in the event that all of this residue is insufficient to obtain the desired degree of consistency of the middle of the pan, it is possible to reintroduce into the pan, by any suitable means, a tank-collector and pump assembly, 28 , for example, and according to f10 a part of the fine and very fine sterile particles evacuated according to f9 of the apparatus D.



   With regard to panel 2, if the consistency of its medium must be increased, it is possible, using the means indicated above, to introduce therein a suitable portion of the fine and very fine waste rock discharged according to fg, in particular following f11 by providing at 28a a suitable distribution valve.



   According to a variant, when the fraction containing the fine and very fine particles, separated from the crude by the trommel 7, has less tight sizing limits with respect to these fine or very fine particles, instead of leading to the pointed box or cone 17 the products extracted by the devices 9 and 10 from the lane 8, and possibly those extracted at 27 from this lane, all these products or at least those discharged by the devices 9 and 10 are, together with the concentrates of the pan 1 and possibly also pan 2, ducts to trom- mel 11, section 12 of which separates fine and very fine particles.



   This is what is shown in fig.2, which moreover is similar to fig.l, except that the battery of jigs, B, is replaced by an apparatus comprising in association a washing lane 29 equipped with two or a larger number of groups of jigs 30, to process concentrates of medium size, and one or more jigs 31 to process concentrates of larger sizes. The interconnections of these devices are shown schematically in the figure.



   According to the embodiment of FIG. 3, the fraction of fine and very fine particles (values and sterile) is separated from the crude introduced into panel 1, and treated in an apparatus such as D analogous to that corresponding to fig. 1, in order to form and extract therefrom fine and very fine concentrates of value, the waste rock of this fraction being, after this treatment, introduced, in part at least, into pan 1 and possibly into panel 2, while the fine and very fine particles extracted from the waste rock from panel 2, are considered to be definitive waste or reintroduced, at least in part, into the return circuit to the waste rock sections of the separate treatment,

 <Desc / Clms Page number 7>

 
As seen in the figure, the portion containing the fine and very fine particles, separated into 7,

   is received on a sieve 32 which separates therefrom all the particles other than fine and very fine particles, which pass into a pointed box or cone 17. The concentrates are received and purified in a passage 18 equipped with extractors 19, unloading in a corridor 20, equipped with extractors 21 and 22.



  The waste rock from cone 17 and lanes 18 and 20, being either evacuated or brought back at least in part by f12, passing through a distributor 33, either in panel 1, or in panel 2, or in both .



   The waste rock from pan 1 is introduced into pan 2, and the steriles. the of this pan treated in an apparatus such as 0, similar to that of fig.l, passing over a set of sieves 13, separating the fine and very fine particles which are either removed or else, by f13 returned overall D.



   Finally the fine and very fine particles which the concontrés of the panes may contain are separated in a section 12 of a trommel 11 as in fig. 1, and ducted from the outlet of this section into the tank 24 of the set D for a final purification.



   Furthermore, the arrangement of fig. 3 can be considered as similar, and as functioning in a manner analogous to that of fig. 1
It will be noted that not only the work of the panels is improved and that the consistency of their environment can be conditioned, but that the products evacuated and leaving the treatment in a reduced number of places are only final sterile and valuable products, which eliminates the multiple controls required in the processes and facilities currently in use.



   As goes without saying and as has already been implied, it should be understood that the invention is not limited to the details of the process and of the arrangements more especially described and illustrated, but also encompasses the variants and the arrangements. equivalent.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS, 1. Perfectionnements aux traitements du genre défini des minerais et semblables, contenant des proportions importantes de fines particu- les, caractérisés en'ce que la masse brute est soumise à un traitement préalable par lequel on en extrait au moins la majeure partie des fi- <Desc/Clms Page number 8> nes et très fines particules de valeur, que l'on soumet à un traite- ment distinct, de préférence avec les fines et très fines particules de valeur recueillies dans la division granulométrique des concentrés des pans qui précède le traitement aux jigs et semblables, afin de re- cueillir les fines et très fines particules de valeur de, la dite masse brute en améliorant le travail et le rendement des pans. CLAIMS, 1. Improvements to the treatments of the defined type of ores and the like, containing large proportions of fine particles, characterized in that the gross mass is subjected to a preliminary treatment by which at least the major part of the fibers are extracted. <Desc / Clms Page number 8> fine and very fine particles of value, which are subjected to a separate treatment, preferably with the fine and very fine particles of value collected in the particle size division of the concentrates of the sections which precede the treatment with jigs and the like, in order to collect the fine and very fine particles of value, the said gross mass by improving the work and the efficiency of the panels. 2. Perfectionnements selon la revendication 1, caractérisés en ce que l'on incorpore dans la masse soumise au traitement distinct ou une fraction de celle-ci, les fractions fines et très fines extraites des portions stériles recueillies aux pans concentrateurs. 2. Improvements according to claim 1, characterized in that one incorporates in the mass subjected to the separate treatment or a fraction thereof, the fine and very fine fractions extracted from the sterile portions collected at the concentrator panels. 3. Perfectionnements selon la revendication 1 ou 2, caractérisés en ce que l'on sépare de la masse brute toutes les particules de peti- tes et très petites dimensions, les stériles de la portion séparée étant joints, en partie au moins, à la portion restante de la. masse brute pour être introduits aux pans et subir le traitement général. 3. Improvements according to claim 1 or 2, characterized in that one separates from the gross mass all the particles of small and very small dimensions, the waste rock of the separated portion being joined, in part at least, to the remaining portion of the. gross mass to be introduced into the panels and undergo the general treatment. 4. Perfectionnements selon l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisés en ce que, à l'aide des fractions résiduaires sté- riles ou semi-stériles, provenant de la séparation des fines ou très fines particules de valeur, on conditionne la consistance du milieu des pans concentrateurs en sorte d'en obtenir un rendement optimum de la séparation des valeurs. 4. Improvements according to any one of claims 1 to 3, characterized in that, using sterile or semi-sterile residual fractions, originating from the separation of fine or very fine particles of value, the product is conditioned. consistency of the center of the concentrator panels in order to obtain an optimum yield from the separation of values. 5. Un mode de réalisation des perfectionnements selon l'une des revendications 1, 2 et 4, dans lequel la masse brute est divisée par criblage en au moins deux portions dont celle contenant les fines et très fines particules est traitée pour en séparer les valeurs, les sté- riles ou semi-stériles restants de cette portion étant introduits en partie au moins dans le pan concentrateur ou le premier pan concentra- teur de la série. 5. An embodiment of the improvements according to one of claims 1, 2 and 4, wherein the gross mass is divided by screening into at least two portions of which that containing the fine and very fine particles is treated to separate the values. , the remaining steriles or semi-steriles of this portion being introduced at least in part into the concentrator pan or the first concentrator pan of the series. 6. Un mode de réalisation selon la revendication 5, dans lequel les particules de valeur séparées sont soumises directement au traite- ment distinct. 6. An embodiment according to claim 5, wherein the separated valuable particles are subjected directly to the separate treatment. 7. Un mode de réalisation selon la revendication 5, dans lequel les particules de valeur séparées sont réunies aux concentrés du ou des pans, et soumises avec ceux-ci à une opération de criblage, la fraction fine et très fine recueillie dans cette opération étant soumise au trai- tement distinct. <Desc/Clms Page number 9> 7. An embodiment according to claim 5, wherein the particles of value separated are combined with the concentrates of the pan (s), and subjected with them to a screening operation, the fine and very fine fraction collected in this operation being subject to separate processing. <Desc / Clms Page number 9> 8. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendi- cations 5 à 7, dans lequel la portion contenant les fines et très fines particules séparée par criblage, est traitée en couloir équipé d'un xx ou plusieurs extracteurs du genre jigs, cônes, ou semblables. 8. An embodiment according to any one of claims 5 to 7, in which the portion containing the fine and very fine particles separated by screening, is treated in a lane equipped with one or more extractors of the jig type, cones, or the like. 9. Un mode de réalisation des perfectionnements selon l'une des revendications 3 et 4, dans lequel une portion séparée du brut par criblage et contenant les fines et très fines particules est traitée à nouveau par criblage pour isoler ces fines et très fines particules, 10. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel le traitement distinct est réalisé par une séparation en caisse pointue ou c8ne à débordement, suivi d'un traitement en couloirs équipés d'appareils extracteurs, les portions semi-stériles recueillies étant recyclées dans tout et ou dans une partie du traitement. 9. An embodiment of the improvements according to one of claims 3 and 4, wherein a portion separated from the crude by screening and containing the fine and very fine particles is treated again by screening to isolate these fine and very fine particles, 10. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the separate treatment is carried out by a separation in a pointed box or overflow cone, followed by a treatment in corridors equipped with extractor devices, the portions. semi-sterile collected being recycled in all and or part of the treatment. 11. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions 2 à 10, dans lequel les stériles d'un ou des pans sont soumis à une opération de criblage et la fraction fine et très fine résul- tant de cette opération est soumise au, ou à une partie du traitement distinct, ou simplement jointe aux stériles de ce traitement, les éléments de valeur des fractions restantes étant réintroduits dans le traitement général. 11. An embodiment according to any one of claims 2 to 10, in which the waste rock of one or more panels is subjected to a screening operation and the fine and very fine fraction resulting from this operation is subjected to, or to a part of, separate treatment, or simply attached to the waste rock of this treatment, the valuable elements of the remaining fractions being reintroduced into the general treatment. 12. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions 4 à 11, dans lequel les stériles provenant du traitement dis- tinct sont réintroduits, au moins en partie, le cas échéant avec une partie au moins de la portion fine des stériles des pans, dans l'un ou l'autre ou chacun des pans de la série, des moyens étant prévus pour répartir entre les pans les stériles réintroduits. 12. An embodiment according to any one of claims 4 to 11, in which the waste rock resulting from the separate treatment is reintroduced, at least in part, where appropriate with at least part of the fine portion of the waste. sterile sections, in one or the other or each of the sections of the series, means being provided for distributing the reintroduced sterile sections between the sections. 13. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel les stériles des jigs ou semblables du traitement général sont réintroduits dans un pan, en particulier le second pan concentrateur. 13. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the waste rock from the jigs or the like from the general treatment is reintroduced into a pan, in particular the second concentrator pan. 14.Un appareillage pour la mise en oeuvre des perfectionnements selon l'une quelconque des revendications précédentes, comprenant des moyens, par exemple un trommel, pour séparer d'une masse brute une fraction contenant de fines et très fines particules, des moyens pour extraire de cette fraction les particules de valeur, et des <Desc/Clms Page number 10> moyens pour introduire dans au moins un pan, une. fraction au moins des stériles résiduaires de la dite extraction. 14. An apparatus for carrying out the improvements according to any one of the preceding claims, comprising means, for example a trommel, for separating from a gross mass a fraction containing fine and very fine particles, means for extracting of this fraction the valuable particles, and <Desc / Clms Page number 10> means to introduce in at least one pan, a. at least fraction of the waste rock from said extraction. 15. Un appareillage selon la revendication 14, dans lequel les moyens d'extraction des fines et trèsfines de valeur comprennent un couloir équipé d'a.u moins un jig, ou au moins d'un extracteur à alvéo- le, ou dispositifs semblables. 15. An apparatus according to claim 14, wherein the means for extracting valuable fines and very fine comprises a passage equipped with at least one jig, or at least one cell extractor, or similar devices. . 16. Un appareillage selon la revendication 14, comprenant un crible pour recevoir la fraction comprenant les fines particules sépa- rée du brut par le trommel. 16. An apparatus according to claim 14, comprising a screen for receiving the fraction comprising the fine particles separated from the crude by the trommel. 17 Un appareillage selon l'une des revendications 14 à 16, com- prenant des moyens pour concentrer une masse de fines particules con- tenant des valeurs, par exemple une caisse pointue ou cône à déborde- ment, des couloirs sousjacents équipés d'extracteurs pour recevoir la décharge dense de la caisse ou cône, et des moyens pour ramener en tâte d'un des couloirs le produit dense déchargé par l'un des extrac- tours au moins de ce couloir. 17 An apparatus according to one of claims 14 to 16, comprising means for concentrating a mass of fine particles containing values, for example a pointed box or overflow cone, from the underlying corridors equipped with extractors. to receive the dense discharge from the box or cone, and means for returning to the top of one of the lanes the dense product unloaded by at least one of the extractors of this lane. 18. Un appareillage selon la revendication 17, comprenant des moyens, telle une pompe, pour ramener dans la caisse ou cône le pro- duit stérile résiduaire du ou des derniers couloirs. 18. An apparatus according to claim 17, comprising means, such as a pump, for returning the waste sterile product from the last lane or lanes into the box or cone. 19. Un appareillage selon l'une dés revendications 14 à 17 com- prenant des moyens, telle une pompe ou semblable, pour ramenar dans un ou plusieurs pans des stériles extraits de la fraction contenant les fines et très fines particules séparée du brut. 19. An apparatus according to one of claims 14 to 17 comprising means, such as a pump or the like, for returning in one or more sections of the waste rock extracted from the fraction containing the fine and very fine particles separated from the crude. 20. Un appareillage selon la revendication 19, comprenant des moyens., telle une vanne à plusieurs directions, pour répartir entre les pans les stériles réintroduits dans ces pans. 20. An apparatus according to claim 19, comprising means, such as a multi-directional valve, for distributing the steriles reintroduced into these panels between the panels. 21. Un appareillage selon l'une des revendications 14 à 20, com- prenant des moyens, tel un trommel pour diviser en fractions de cali- bres déterminés les concentrés formés par les pans, l'une des dites fractions consistant en particules fines et très fines, et des moyens pour introduire cette fraction dans le ou une partie du système con- centrateur selon la revendication 17 ou 18 22. Un appareillage selon l'une dos revendications 14 à 21, com- prenant des moyens, tel un tamis ou ensemble de tamis pour extraire <Desc/Clms Page number 11> des stériles d'un ou des pans les fines particules, et des moyens pour introduire des fines particules dans le ou une partie du système concentrateur selon la revendication 17 ou 18. 21. An apparatus according to one of claims 14 to 20, comprising means, such as a trommel, for dividing the concentrates formed by the panes into fractions of determined caliber, one of said fractions consisting of fine particles and very fine, and means for introducing this fraction into the or part of the concentrator system according to claim 17 or 18 22. An apparatus according to one of claims 14 to 21, comprising means, such as a sieve or sieve assembly for extracting <Desc / Clms Page number 11> steriles of one or more fine particles, and means for introducing fine particles into the or part of the concentrator system according to claim 17 or 18. 23 Un appareillage selon l'une quelconque des revendications 14 à 22, comprenant des moyens pour introduire dans un des pans les produits stériles formés dans la batterie de jigs ou son équivalent. 23 An apparatus according to any one of claims 14 to 22, comprising means for introducing into one of the panels the sterile products formed in the battery of jigs or its equivalent. 24. Un appareillage selon l'une.des revendications 16 à 23, com- prenant des moyens réglables, tel un plan capteur, pour extraire du couloir d'extraction des fines de valeur de la fraction de la masse brute qui les contient, en aval des extracteurs y associés, une par- tie des matières résiduaires y contenues. 24. An apparatus according to one of claims 16 to 23, comprising adjustable means, such as a sensor plane, for extracting from the extraction corridor fines of value for the fraction of the gross mass which contains them, in downstream of the associated extractors, some of the residual materials contained therein. 25. Les perfectionnements aux traitements, du genre spécifié, des minerais et semblables contenant des proportions importantes de fines particules, en substance comme décrit. 25. Processing improvements of the kind specified of ores and the like containing substantial proportions of fine particles, substantially as described. 26. Un appareillage pour Inexécution d'un traitement, du genre spécifié, de minerais et semblables contenant des proportions impor- tantes de fines particules, en substance comme décrit en référence à la fig.l, ou à la fig.2, ou à la fig.3, des dessins annexés. 26. An apparatus for the execution of a treatment of the kind specified of ores and the like containing substantial proportions of fine particles, substantially as described with reference to fig. 1, or to fig. 2, or to FIG. 3, of the accompanying drawings.
BE475982D BE475982A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE475982A true BE475982A (en)

Family

ID=124503

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE475982D BE475982A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE475982A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2478489A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR SEPARATING PARTICLES IN A FLUID, IN PARTICULAR FOR PURIFYING PAPER SUSPENSIONS
EP4045190B1 (en) Method and facility for continuous aeraulic separation of particulate materials consisting of a mixture of particles heterogeneous in both particle size and density
EP0057642B1 (en) Method for purifying recovered glass
FR2632876A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR SORTING WOOD CHIPS
RU2469803C2 (en) Method and plant for processing heavy fraction rich in plastics
US6260777B1 (en) Method and equipment for manufacturing predetermined low bark content wood chips and a high bark content fuel fraction from wood chips with bark attached
WO2020058847A2 (en) Method and plant for aeraulic separation
TNSN00003A1 (en) PROCESS AND DEVICE FOR THE TREATMENT OF WASTE, COMPRISING SEPARATION BY SORTING IN SEVERAL STEPS OF LIGHT FRACTIONS FROM A DRIED MATERIAL
FR2610540A1 (en) PROCESS FOR MILLING ANY MINERAL MATERIAL AND INSTALLATION FOR CARRYING OUT SAID METHOD
BE475982A (en)
NL9402130A (en) Method for processing washing water from washing sugar beet.
FR2601264A1 (en) MULTICYCLONES INSTALLATION.
RU2602841C2 (en) Method for producing high-protein plant products, mainly, grit, from sunflower oil meal/sunflower cake and device for its implementation
BE475981A (en)
FR2554324A1 (en) PROCESS FOR THE SEPARATION OF THE INTERIORS OF SOYBEAN SEEDS
BE475983A (en)
FR2666537A1 (en) Method and device for the extraction of plastics contained in waste
BE489728A (en)
RU2115475C1 (en) Method of processing buckwheat grain into cereal
BE520927A (en)
CZ309751B6 (en) The method of processing milk thistle fruit peels
FR2550103A1 (en) Method for the densimetric separation of particles using a hydrocyclone in a dense medium and an installation for implementing the method
RU2205699C2 (en) Plant for ore bulk concentration
WO2020035476A1 (en) Method for treating paper end-products and treatment facility employing the said method
BE370089A (en)