BE474156A - - Google Patents

Info

Publication number
BE474156A
BE474156A BE474156DA BE474156A BE 474156 A BE474156 A BE 474156A BE 474156D A BE474156D A BE 474156DA BE 474156 A BE474156 A BE 474156A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
crusher according
teeth
rotor
rotors
blades
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE474156A publication Critical patent/BE474156A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B02CRUSHING, PULVERISING, OR DISINTEGRATING; PREPARATORY TREATMENT OF GRAIN FOR MILLING
    • B02CCRUSHING, PULVERISING, OR DISINTEGRATING IN GENERAL; MILLING GRAIN
    • B02C19/00Other disintegrating devices or methods
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B02CRUSHING, PULVERISING, OR DISINTEGRATING; PREPARATORY TREATMENT OF GRAIN FOR MILLING
    • B02CCRUSHING, PULVERISING, OR DISINTEGRATING IN GENERAL; MILLING GRAIN
    • B02C13/00Disintegrating by mills having rotary beater elements ; Hammer mills
    • B02C13/22Disintegrating by mills having rotary beater elements ; Hammer mills with intermeshing pins ; Pin Disk Mills

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Crushing And Pulverization Processes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Broyeur-concasseur-mélangeur pouvant éventuellement servir de pompe". 



   Les concasseurs ou broyeurs connus ont, en général, un rendement médiocre qui est dû à plusieurs causes. 



   Leur alimentation est irrégulière. 



    @   Il se produit facilement un échauffement dû à l'é- crasement de la matière à concasser, sur les meules, marteaux,   /ou   cylindres, ou des matières à mélanger. 



   Une quantité appréciable de puissance est souvent perdue aussi parce que les pièces de la machine travaillent mal, notamment celles qui sont'en contact direct avec le pro- 'duit à broyer ou à mélanger et ne font effort que par une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 partie de leur surface seulement. , 
Il arrive aussi que les particules de la   matière à   concasser ou à mélanger sont entraînées à la vitesse du rotor et ne reçoivent plus alors de chocs suffisants pour un broyage satisfaisant. En outre la résistance de l'air joue un rôle important dans les broyeurs et mélangeurs et tend à réduire le rendement dans de fortes proportions. 



   Enfin le filtrage à la sortie et la manière dont sont guidés les produits broyés ou mélangés apportent une ré- sistance importante à l'éjection du produit, ce qui fait tom- ber encore le rendement de   l'appareil.   



   Le concasseur-broyeur-mélangeur-pompe qui fait l'ob- jet de la présente invention, plus spécialement destiné. au concassage des fruits, des graines, des plantes, des produits chimiques et même des produits minéraux assez durs, ainsi qu'aux mélanges   même   gazeux porte remède à ces   inconvénients   et permet   d'obtenir   un excellent   rendement.   



   Dans ce concasseur-broyeur-mélangeur-pompe, l'ali- mentation peut être assurés par   roulotté   à secousses munie d'un aimant, mais elle est plus spécialement assurée par une trémie à ferneture   hermétique.   Le produitest introduitsans impuretés. De la trémie hermétique, le produit est entraîné par une Tris sans fin à vitesse réglable par changement de vitesses à plateaux   pLr   exemple, jusqu'à  lE,   chambre de concas- sage, en passant par !taxe d'un des arbres d'un des rotors qui estcreux. 



   Ce dispositif assure la   régularité   de   l'arrivés   du produit et son injection ou son aspiration forcée, d'autant plus que les rotors forment pompe. 



   Le broyage commence à la sortie du couloir d'ali- mentation. Il est réalisé par un rotor dont les dents ont une disposition. particulière assurant l'évacuation de l'air, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 qui peuvent s'emboîter dans les dents d'un stator, à la ma- nière d'une pompe centrifuge, car il forme effectivement pompe centrifuge. Mais il est réalisé préférablement par un ensemble de deux rotors se faisant vis-à-vis, tournant en sens inverse et dont les axes de rotation sont en ligne.   C'est   une pompe centrifuge à doubles rotors tournant en sens inverse. 



  Par ce dispositif tout risque d'entraînement de la matière à la vitesse d'un rotor est évité. Le produit à broyer suit donc une marche suivant l'axe des rayons des rotors. Les chocs qu'il subit ne sont pas freinés. 



   Sur ces rotors, sont disposés, à partir du centre jusqu.'à la périphérie, différents organes destinés au broyage et au filtrage. 



   1.- Un distributeur constitué par deux palettes destinées à répartir uniformément le produit, ce qui a de l'importance pour assurer le travail de toutes les surfaces. 



   2.- Un certain nombre de rangées de dents disposées en cercles concentriques et de rayons croissants, alternant sur l'un et l'autre rotor de façon que la longueur des dents étant peu inférieure à l'écartement des deux rotors, ces dents forment des chicanes entre lesquelles la matière à broyer, à mélanger ou à aspirer doit se frayer un chemin pendant que les rotors tournent. 



   Le rotor dont les rangées de dents sont les plus éloignées de   l'axe   tourne un peu moins vite que   l'autre   pour compenser la différence des rayons. 



   Les rotors peuvent ,être parallèles mais sont construits de préférence de telle façon'que leurs flasques qui portent les dents soient légèrement coniques pour augmen- ter leur écartement vers la périphérie et faciliter l'évacua- tion des produits traités,. 



   Par contre, les dents sont légèrement plus longues vers la périphérie que vers la partie centrale des rotors. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les dents peuvent être fixes, mais elles sont de préférence démontables. 



   Elles ont une forma préférée d'allure parallélépi- pédique à base triangulaire et légèrement effilées en pyramide. 



   Les faces de la pyramide peuvent être lisses, mais elles sont de préférence striées ou avec un relief de lime, l'une des faces jouant un rôle d.e lime. 



   Des deux autres faces, l'une joue le rôle d'aile du ventilateur et l'autre, dont la base passe sensiblement par le centre du rotor, fait appel d'air et produit un vide par- tiel. 



   Le vide partiel, obtenu ainsi   automatiquement   par la rotation du ou des rotors, a une importance   essentielle.   



  Il produit une aspiration violente du produità broyer, à mélanger ou à pomper qui, frappant contre les dents, a   d'au-   tant plus de chances d'éclater qu'il se trouve dans une  atmos-   phère raréfiée. 



   De   plus,   dans cette zone de   choc   privée   d'air,   les particules,   entraînées   par les dents   râpeuses,   tournent à grande vitesse etse dissocient. 



   Il y a broyage par râpage, éclatement par rotation rapide et choc   dans   la zone de dépression. Les cellules ne sont pas simplement dissociées, mais bien éclatées. 



   Il n'y a pas   d'écrasement   ou d'aplatissement oui soit des facteurs d'échauffement. 



   Ce vide, au lieu d'être dû à la seule rotation des rotors, peut   également     être   provoqué, ou simplement   complété,   par l'action l'une pompe à vide   indépendante   prévue à cet effet et convenablement disposée. Celé dépend du produità traiter. 



   3.- Un certain nombre de rangées de lames dentées, disposées en cercles concentriques et de rayons croissants 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 alternant sur l'un et l'autre rotor; chaque rangée est consti- tuée par un empilage de lames posées à plat, dentées sur leurs deux bords extérieur et intérieur et séparées deux à deux par un petit intervalle à travers lequel peut s'échapper la ma- .tière broyée; l'espace entre deux lames superposées est créé par des cales d'épaisseur appropriée qui sont préférablement triangulaires et orientées comme les dents triangulaires, 
Ces dents, d'ailleurs, au lieu   d'être   d'une. seule pièce, peuvent être constituées par des sections, mises bout à bout sur une circonférence complète. 



   Les côtés de ces lames peuvent être lisses mais sont de préférence striés à la manière de limes, pour favori- ser le broyage des particules qui auraient échappé aux dents. 



  L'ensemble de ces lames constitue un tamis rotatif à grande vitesse qui achève de broyer les particules qui ne l'auraient pas été suffisamment par les dents triangulaires.      



   L'évacuation des produits broyés et pompés est   f a-   vorisée par l'action de la force centrifuge. 



   Ce filtrage spécial supprime totalement les freina- ges au filtrage des concasseurs usuels si fréquents et si pré- judiciables à l'évacuation -des produits finis, et par suite nuisibles à un bon rendement. Ce ou ces filtres rotatifs peu- vent d'ailleurs être constitués par un tamis usuel mais rota- tif. 



   Un stator formant boîtier, entoure les deux rotors. 



  Ce stator peut être monté fou et suivre la visite des rotors; il devient un rotor non commandé. Il comporte à sa périphé- rie, au voisinage. immédiat de la dernière rangée de lames du rotor, une rangée concentrique et de plus grand rayon de lames séparées de même par de petits intervalles qui complètent le filtrage, et parachèvent, si nécessaire, le broyage. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Un carter, en acier coulé par exemple, forme collec- teur du produiten   même     temps   qu'il   garantit   contre tousris- ques de projection en cas de rupture d'un organe. 



   Ce carter est disposé assymétriquement, de sorte que les produits finis viennent le frapper tangentiellement, ce qui facilite encore leur évacuation. La produit collecta est dirigé vers un récipient dans lequel on peut   éventuellement   faire levide. 



   Un moteur ou plusieurs moteurs   entraînent     1 : ou   les rotors et la   commande   de la vis   sans'   fin de l'injecteur, par   exemple   au moyen de transmissions à courroies et poulies, des vitesses réglées séparément. 



   L'ensemble est monté sur un bâti stable. 



   Pour éviter toute résistance de l' air nuisible au 'rendement toutes les parties   saillantes   non travaillantes des rotors sont dissimulées sous des carters continus. 



   Une description détaillée d'un mode de réalisstion préféré de l'invention est   donnée   ci-dessus en   référence   aux dessins annexés dans lesquels: 
Les figs. 1 st la sont des vues en coupe verticale du concasseur-broyeur-pompeavec un développé partial de la partie dorsale ou stator, ces figures se raccordant suivant les   lignes   A-A. 



   La fige 2 estune vue en coupe verticale d'un des stators par un plan passantpar la ligne I-I de la fig. 1. 



   La fig.   3   montre schématiquement une installation pour le travail dans le vide. 



   Deux rotors l et 2, entourés d'un stator 3, sont . montés l'un sur un axe   creux 4:   qui entoure le couloir 5 d'alimentation dans lequel est l'injecteur, l'autre sur un autre axe 6 situé dans le prolongement du premier; l'axe 4 est monté, avec interposition de régule graphité sur la sur- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 face extérieure du couloir 5. Un presse-étoupe assure l'étan-   ché i té   en   4' .   



   Ces deux rotors sont entraînés par deux poulies 7 et 8 reliées par des courroies trapézoïdales à des mot eurs électriques par exemple. 



   Un entonnoir d'alimentation 9 relié à une trémie hermétique est placé sur une des extrémités du couloir d'ali- mentation. 



   Une vis sans fin 10, qui peut être conique, est disposée à l'intérieur d'un tube d'injection lequel est lui- même placé dans le couloir 5. 



   Cette vis est mue par une poulie 11 reliée à un changement de vitesse lequel est commandé par un des moteurs ou par un moteur indépendant. 



   L'ensemble est supporté par un bâti 12 en acier coulé supportant des paliers 13. Des roulements à aiguilles 14 assurent un roulement sans grippage et des butées à billes 15 empêchent tous déplacements transversaux. 



   Le moteur ou les moteurs sont préférablement montés sur le même bâti que le concasseur. 



   Il en est de même des organes annexes s'il y a lieu, tels que pignons, changements de vitesses, etc.. 



   Les rotors portent deux rangées da dents 16. 



   Pour faciliter l'évacuation des produits broyés ils sont plus écartés à la périphérie qu'au   voisinage   de leurs axes. A cet effet le profil des flasques 22 présente des re- dans17. 



   Pour compenser cet   écart;   les dents qu'elles portent sont plus longues à la périphérie que dans leur partie cen- trale. 



   Les rotors sont creux, pour diminuer leur poids et assurer une bonne assise des dents; cette disposition permet 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de ne pas fileter les dents aux points portant'   effort   ce qui les rendrait plus fragiles. 



   Dans les flasques en acier des trous 18 somt percés pour   l'encastrement   des dents. Dec sourrplets de   renforcement   venus d'emboutissage, de matriçage ou de fonderie   peuvent   y être   aménagés.   



   L'assemblage est faitpar boulons ett pour éviter toute cause de résistance inutile de la part des filets   d'air   extérieurs aux rotors dus à la rapidité de la rotation, les extrémités dépassantes des écrous sont protégées par des carters annulaires et   concentriques   35. 



   Un distributeur rotatif constitué par deux palettes 19, montées sur le rotor 1 et légèrement incurvées dans le sens de   Ici   rotation projette les matières débouchant du cou- loir d'alimentation sur la première rangée de dents et assure une bonne alimentation que la force   centrifuge   et le vide produits par les dentsentretiennent ensuite. 



   Chaque rotor porte ici deux rangées de dents. Ces dents sont en alliage   résistant parfaitement   au choc et non susceptible de modifications moléculaires par   résilience.   



  Leur partie extérieure '20 a une allure pyramidale à base triangulaire et   la   partie 21 prise entre les   flasques   22 a une   forme   cylindrique. Elles sont d'une seule pièce et creu- ses. Cette dernière disposition a pour but de les rendre plus   légères   et aussi de permettre d'équilibrer le rotor, qui doit tourner à grande vitesse, en introduisant dans ces dents des rondelles 23, en plomb par exemple en nombre   variable   sui-   vant   l'usure des dents ou les différences   d'équilibres.   Ces rondelles sont maintenues en   plac ,   par un ressort 24 et un bouchon vissé 25 qui sert en même temps pour régler l'orien- tation des dentset les bloquer. 



   Ces dents sont en effet serrées par leur partie 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 cylindrique 21 entre les flasques et fixées par ces écrous de blocage; une vis auxiliaire assure le   bracage,   ou inclinaison des dents. 



   Les faces des dents peuvent être plahes ou légère- ment convexes ou concaves; elles sont lisses ou striées en forme de limes non seulement la face travaillante mais aussi les faces qui servent à faire le vide car elles sont inter- changeables par rotation   d'un   tiers de' tour après usure. 



   L'inclinaison des dents par rapport aux rayons des rotors est destinée à produire un vide partiel. 



   La forme pyramidale à base triangulaire des dents n'est qu'une forme préférée de l'invention. Toute forme per- mettant de produire un vide partiel peut être utilisée. 



   Les lames filtrantes 26 et 27 sont destinées au fil- trage et à l'achèvement du broyage. Elles sont dentées en 28 et sont fixées sur les flasques par des broches 29. 



   'Ses lames filtrantes peuvent d'ailleurs être rem- placées par des tamis ou des tôles perforées tournant aux mêmes vitesses que les rotors. Ces tamis rotatifs présentent   1''avantage   de ne pas bourrer. 



   Les lames sont séparées par des cales 30 d'épais- seur appropriée de préférence triangulaires, variable sui- vant la finesse du produit à obtenir, et fixées sur des pattes. 



   L'écartement entre les lames peut croître du centre vers la périphérie pour favoriser l'éjection du produit fini. 



   Les lamés sont préférablement striées en râpas de limes. Leurs joues peuvent   également   présenter un relief de râpe. 



   Leur inclinaison est variable suivant le genre du      produit à   concasser,'mélanger   ou pomper. Elles peuvent aussi être placées de champ ou en travers et être plus ou moins 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   écartées. Il   peut y en avoir une ou plusieurs rangées et la disposition représentée sur le dessin n'est pas   limitative.   



   Il en estde même des lames 32 que porte la partie dorsale 31 du stator 3. Leur disposition et leur écartement   dépendent   de la dureté des matières, de leur consistance et de la finesse que l'on veut obtenir. 



   Le carter 33 est en forme de cloche emboîtant les deux rotors. Il collecte le produit broyé qui est évacué par en dessous par l'ouverture   34.   



   Cette ouverture peut déboucher dans un récipient oà l'on peut   avantageusement   faire le vide, ou à l'air libre. 



   Dans tous les cas, elle est déportée légèrement par rapport au plan de symétrie du stator pour que les produits évacués arrivent   tangentiellement.   Elle   forme   ainsi   Lui   col- lecteur en forme de tuyère qui évite tous tourbillons   freinant   l'éjection. 



   La   réalisation   décrite ci-dessus peut donner lieu à de nombreuses variantes. En effet les produits à broyer, à mélanger ou pomper sontextrêmement variés quantà leur forme, pâteuse, granuleuse ou comportant de gros éléments, et   r'uant   à leur dureté et leur résistance au broyage qui est très différent suivant les cas. De plus, la finesse des par-   ticules   à obtenir dans le produit fini peut varier dans de grandes proportions. Pour ces raisons l'appareil ci-dessus décritpeut être   légèrement   modifié ou très simplifié, sui- vant   les cas   à considérer. 



   C'est ainsi que les filtres rotatif::   peuvent   être, dans certains cas, inutiles et remplacés par des dents sup-   plémentaires,   alors que, dans d'autres cas, le nombre des dents peut être diminué et une plus grande importance peut être donnée aux filtres ou tamis rotatifs. 



   Lesrangées de dents peuvent être en nombre très 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 variable, leur disposition par rangées alternées sur chaque rotor peut être remplacée par des alternances de groupes de dents en quinconce. La forme des dents peut varier..Les dents peuvent être supprimées, tout le travail se faisant alors par des lames de type de celles qui se trouvent à la périphérie dans la réalisation décrite. La forme des lames est d'ailleurs égalementvariable ainsi que leur orientation et l'intervalle qui les sépare, le nombre de leurs rangées, leur profil et leur degré   dt afftitage.   



   Il en est de même de l'orientation des lames ou éléments de lames au stator et de l'angle qu'elles font avec celles des rotors. 



   Pour certains produits, on peut supprimer entière- ment lés dents et se. contenter de séries de lames qui.sont orientées de préférence pour faire le vide; si, au contraire, comme il a été prévu ci-dessus, on n'utilise que des dents et pas de lames, on peut employer comme filtres des toiles métal- liques ou   des. tôles   perforées tournant avec les rotors qui conviennent pour le filtrage de certains, produits. 



   On peut également envisager une disposition   du'   
 EMI11.1 
 concusseur-broyeur-pompe'uvec un arbre vertical, et, dans ce cas, on peut remplacer l'alimentation forcée par injecteur par une alimentation sous l'action de la pesanteur ou de l'aspiration par les rotors qui sont alors horizontaux. 



   L'appareil peut être muni d'un réfrigérateur exté- rieur ou intérieur au corps de l'appareil ou plus simplement travailler dans une chambre froide, à -15  par exemple, l'ef- fet du froid comme l'effet du vide favorisant l'éclatement des cellules. 



   Pour travailler dans le vide on peut envisager une disposition telle que celle montrée schématiquement à la   fige   3. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Le boisseau 41 du chargement des produits à traiter   communique par   le conduit 42 avec le broyeur   43;   ils sont évacués an 44 dans le boisseau 45 des produits traités; un cunalisateur 46 et éventuellementune pompe à vide   47   font communiquer les   boisseau@   41 et 45; 1'ensemble forme un tout étanche dans lequel on peut faire régner un vide aussi poussé qu'on le désire; les dispositifs de refroidissement éventuel- lement utilisés   n'ont   pas été représentés. 



   Il est bien entendu que toutes ces modifications et d'autres variantes analogues dans la disposition du stator, du carter et dans les détails de construction ne sortant pas du cadre. de la présente invention dont les dispositifs du mode de réalisation qui vient   d'être   décrit sont   applicables   aux pompes et mélangeurs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Crusher-crusher-mixer which can possibly serve as a pump".



   Known crushers or grinders generally have a poor performance which is due to several causes.



   Their diet is irregular.



    @ Heating easily occurs due to the crushing of the material to be crushed, on the grinding wheels, hammers, / or rollers, or of the materials to be mixed.



   An appreciable amount of power is often also lost because parts of the machine work poorly, especially those which are in direct contact with the material to be ground or mixed and which only exert force by one.

 <Desc / Clms Page number 2>

 part of their surface only. ,
It also happens that the particles of the material to be crushed or mixed are driven at the speed of the rotor and then no longer receive sufficient shocks for satisfactory grinding. In addition, air resistance plays an important role in grinders and mixers and tends to reduce the yield in large proportions.



   Finally, the filtering at the outlet and the way in which the crushed or mixed products are guided provide significant resistance to the ejection of the product, which further reduces the efficiency of the apparatus.



   The crusher-grinder-mixer-pump which forms the subject of the present invention, more especially intended. the crushing of fruits, seeds, plants, chemicals and even fairly hard mineral products, as well as even gaseous mixtures, remedies these drawbacks and allows an excellent yield to be obtained.



   In this crusher-grinder-mixer-pump, the feed can be provided by a shaking roller fitted with a magnet, but it is more especially provided by a hermetically sealed hopper. The product is introduced without impurities. From the hermetic hopper, the product is driven by an endless sorting with adjustable speed by speed change with plates for example, up to the crushing chamber, passing through the tax of one of the shafts of a rotors which are hollow.



   This device ensures the regularity of the arrival of the product and its injection or forced aspiration, especially since the rotors form a pump.



   Shredding begins at the exit of the feed corridor. It is achieved by a rotor whose teeth have a disposition. particular ensuring the evacuation of air,

 <Desc / Clms Page number 3>

 which can fit into the teeth of a stator, like a centrifugal pump, because it effectively forms a centrifugal pump. But it is preferably produced by a set of two rotors facing each other, rotating in the opposite direction and whose axes of rotation are in line. It is a centrifugal pump with double rotors rotating in the opposite direction.



  By this device any risk of entrainment of the material at the speed of a rotor is avoided. The product to be ground therefore follows a course along the axis of the spokes of the rotors. The shocks it undergoes are not slowed down.



   On these rotors, are arranged, from the center to the periphery, various members for grinding and filtering.



   1.- A distributor made up of two pallets intended to distribute the product uniformly, which is important to ensure the work of all surfaces.



   2.- A number of rows of teeth arranged in concentric circles and increasing radii, alternating on one and the other rotor so that the length of the teeth being little less than the spacing of the two rotors, these teeth form baffles between which the material to be crushed, mixed or sucked must make its way as the rotors turn.



   The rotor whose rows of teeth are farthest from the axis turns a little slower than the other to compensate for the difference in radii.



   The rotors may be parallel but are preferably constructed such that their tooth-bearing flanges are slightly tapered to increase their spacing towards the periphery and facilitate the evacuation of the processed products.



   On the other hand, the teeth are slightly longer towards the periphery than towards the central part of the rotors.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The teeth can be fixed, but they are preferably removable.



   They have a preferred shape of parallelepipedal shape with a triangular base and slightly tapered pyramid.



   The faces of the pyramid can be smooth, but they are preferably ridged or with a file relief, one of the faces playing a role of file.



   Of the other two faces, one acts as the wing of the fan and the other, the base of which passes substantially through the center of the rotor, draws air and produces a partial vacuum.



   The partial vacuum, thus obtained automatically by the rotation of the rotor or rotors, is of essential importance.



  It produces a violent suction of the product to be crushed, mixed or pumped which, striking against the teeth, is more likely to burst if it is in a rarefied atmosphere.



   In addition, in this air-deprived impact zone, the particles, entrained by the rasping teeth, rotate at high speed and dissociate.



   There is grinding by grating, bursting by rapid rotation and shock in the depression zone. The cells are not simply dissociated, but well broken up.



   There is no crushing or flattening yes either heating factors.



   This vacuum, instead of being due to the rotation of the rotors alone, can also be caused, or simply supplemented, by the action of an independent vacuum pump provided for this purpose and suitably arranged. This depends on the product to be treated.



   3.- A number of rows of toothed blades, arranged in concentric circles and of increasing radii

 <Desc / Clms Page number 5>

 alternating on one and the other rotor; each row is constituted by a stack of blades laid flat, toothed on their two outer and inner edges and separated two by two by a small gap through which the crushed material can escape; the space between two superimposed blades is created by shims of suitable thickness which are preferably triangular and oriented like the triangular teeth,
These teeth, moreover, instead of being one. single piece, can be formed by sections, placed end to end on a complete circumference.



   The sides of these blades may be smooth but are preferably serrated in the manner of files, to promote the grinding of particles which may have escaped the teeth.



  The set of these blades constitutes a high speed rotating sieve which completes the crushing of the particles which would not have been sufficiently grinded by the triangular teeth.



   The evacuation of crushed and pumped products is favored by the action of centrifugal force.



   This special filtering completely eliminates the filtering brakes of conventional crushers which are so frequent and so prejudicial to the disposal of the finished products, and consequently detrimental to a good yield. This or these rotary filter (s) can moreover be constituted by a usual but rotary sieve.



   A stator forming a case surrounds the two rotors.



  This stator can be mounted crazy and follow the visit of the rotors; it becomes an uncontrolled rotor. It has on its periphery, in the neighborhood. Immediately from the last row of blades of the rotor, a concentric row with a larger radius of blades similarly separated by small intervals which complete the filtering and, if necessary, complete the grinding.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   A casing, in cast steel for example, forms the product's collector at the same time as it guarantees against any risk of projection in the event of an organ breakage.



   This casing is arranged asymmetrically, so that the finished products strike it tangentially, which further facilitates their evacuation. The collected product is directed to a container in which the liquid can optionally be made.



   One motor or several motors drive 1: or the rotors and the drive of the worm of the injector, for example by means of belt and pulley transmissions, separately regulated speeds.



   The whole is mounted on a stable frame.



   To avoid any air resistance detrimental to performance all non-working protruding parts of the rotors are concealed under continuous housings.



   A detailed description of a preferred embodiment of the invention is given above with reference to the accompanying drawings in which:
Figs. 1 st la are views in vertical section of the crusher-crusher-pump with a partial development of the back part or stator, these figures being connected along lines A-A.



   Fig 2 estune vertical sectional view of one of the stators through a plane passing through the line I-I of FIG. 1.



   Fig. 3 schematically shows an installation for working in a vacuum.



   Two rotors 1 and 2, surrounded by a stator 3, are. one mounted on a hollow shaft 4: which surrounds the feed passage 5 in which the injector is, the other on another shaft 6 located in the extension of the first; axis 4 is mounted, with the interposition of graphite regulator on the

 <Desc / Clms Page number 7>

 outer face of corridor 5. A cable gland ensures the 4 'seal.



   These two rotors are driven by two pulleys 7 and 8 connected by trapezoidal belts to electric motors for example.



   A feed funnel 9 connected to a sealed hopper is placed on one end of the feed passage.



   A worm 10, which may be conical, is placed inside an injection tube which is itself placed in the passage 5.



   This screw is moved by a pulley 11 connected to a speed change which is controlled by one of the motors or by an independent motor.



   The assembly is supported by a frame 12 of cast steel supporting the bearings 13. Needle bearings 14 ensure a non-seizure bearing and ball bearings 15 prevent any transverse movements.



   The motor or motors are preferably mounted on the same frame as the crusher.



   The same applies to ancillary components if necessary, such as pinions, gear changes, etc.



   The rotors carry two rows of teeth 16.



   To facilitate the evacuation of the crushed products, they are more apart at the periphery than in the vicinity of their axes. To this end, the profile of the flanges 22 has re- dans17.



   To compensate for this difference; the teeth which they bear are longer at the periphery than at their central part.



   The rotors are hollow, to reduce their weight and ensure good seating of the tines; this arrangement allows

 <Desc / Clms Page number 8>

 not to thread the teeth at the stress-bearing points which would make them more fragile.



   18 holes drilled in the steel flanges for embedding the teeth. Reinforcing sourrplets from stamping, stamping or foundry can be fitted there.



   The assembly is made by bolts and to avoid any cause of unnecessary resistance on the part of the air streams outside the rotors due to the rapidity of the rotation, the protruding ends of the nuts are protected by annular and concentric housings 35.



   A rotary distributor consisting of two vanes 19, mounted on the rotor 1 and slightly curved in the direction of rotation here projects the materials emerging from the feed passage onto the first row of teeth and ensures a good feed as the centrifugal force and the vacuum produced by the teeth then maintain.



   Each rotor here carries two rows of teeth. These teeth are made of an alloy which is perfectly resistant to impact and not susceptible to molecular modifications by resilience.



  Their outer part '20 has a pyramidal shape with a triangular base and the part 21 taken between the flanges 22 has a cylindrical shape. They are in one piece and hollow. The purpose of this last arrangement is to make them lighter and also to make it possible to balance the rotor, which must rotate at high speed, by introducing into these teeth washers 23, made of lead for example in variable number depending on the wear. teeth or differences in balance. These washers are held in place by a spring 24 and a screw cap 25 which at the same time serves to adjust the orientation of the teeth and to lock them.



   These teeth are indeed clenched by their part

 <Desc / Clms Page number 9>

 cylindrical 21 between the flanges and fixed by these locking nuts; an auxiliary screw ensures the bracing, or inclination of the teeth.



   The faces of the teeth may be flat or slightly convex or concave; they are smooth or ridged in the form of files not only the working face but also the faces which serve to create a vacuum because they are interchangeable by rotation of a third of a turn after wear.



   The inclination of the teeth relative to the spokes of the rotors is intended to produce a partial vacuum.



   The pyramidal shape with a triangular base of the teeth is only one preferred form of the invention. Any form capable of producing a partial vacuum can be used.



   The filter blades 26 and 27 are intended for filtering and for completing the grinding. They are toothed at 28 and are fixed to the flanges by pins 29.



   'Its filter blades can moreover be replaced by sieves or perforated sheets rotating at the same speeds as the rotors. These rotary screens have the advantage of not stuffing.



   The blades are separated by wedges 30 of suitable thickness, preferably triangular, variable according to the fineness of the product to be obtained, and fixed on legs.



   The spacing between the blades can increase from the center to the periphery to promote ejection of the finished product.



   The lamés are preferably striated in grated limes. Their cheeks may also have a rasp relief.



   Their inclination is variable depending on the type of product to be crushed, mixed or pumped. They can also be placed straight up or across and be more or less

 <Desc / Clms Page number 10>

   discarded. There may be one or more rows and the arrangement shown in the drawing is not limiting.



   The same is true of the blades 32 carried by the dorsal part 31 of the stator 3. Their arrangement and their spacing depend on the hardness of the materials, their consistency and the fineness that is to be obtained.



   The housing 33 is in the form of a bell fitting the two rotors. It collects the ground product which is discharged from below through the opening 34.



   This opening can open into a container where a vacuum can advantageously be created, or in the open air.



   In all cases, it is offset slightly with respect to the plane of symmetry of the stator so that the evacuated products arrive tangentially. It thus forms the manifold in the form of a nozzle which avoids any vortices slowing down the ejection.



   The embodiment described above can give rise to numerous variants. In fact, the products to be crushed, mixed or pumped are extremely varied as to their form, pasty, granular or comprising large elements, and r'uant to their hardness and their resistance to crushing which is very different depending on the case. In addition, the fineness of the particles to be obtained in the finished product can vary widely. For these reasons, the apparatus described above can be slightly modified or greatly simplified, depending on the cases to be considered.



   Thus, the rotary filters :: may in some cases be unnecessary and replaced by additional teeth, while in other cases the number of teeth may be reduced and greater importance may be given to filters or rotary screens.



   The rows of teeth can be very numerous.

 <Desc / Clms Page number 11>

 variable, their arrangement in alternate rows on each rotor can be replaced by alternating groups of staggered teeth. The shape of the teeth can vary. The teeth can be omitted, all the work then being done by blades of the type of those which are at the periphery in the embodiment described. The shape of the slats is moreover also variable as well as their orientation and the interval which separates them, the number of their rows, their profile and their degree of afftitage.



   The same applies to the orientation of the blades or elements of blades to the stator and the angle they make with those of the rotors.



   For some products it is possible to completely remove the teeth and themselves. content with series of blades which are preferably oriented to create a vacuum; if, on the contrary, as has been foreseen above, only teeth and no blades are used, it is possible to use as filters metal cloths or. Perforated sheets rotating with rotors suitable for filtering certain products.



   We can also consider a provision of '
 EMI11.1
 concusseur-crusher-pump 'uve a vertical shaft, and, in this case, the forced feed by injector can be replaced by a feed under the action of gravity or by suction by the rotors which are then horizontal.



   The appliance can be fitted with a refrigerator outside or inside the body of the appliance or more simply work in a cold room, at -15 for example, the effect of the cold as the effect of the vacuum promoting bursting of cells.



   To work in a vacuum, an arrangement such as that shown schematically in fig 3 can be considered.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The plug 41 for the loading of the products to be treated communicates through the conduit 42 with the crusher 43; they are evacuated year 44 in the bushel 45 of the treated products; a cunalisator 46 and possibly a vacuum pump 47 communicate the bushel @ 41 and 45; The whole forms a tight whole in which a vacuum can be made to reign as high as desired; any cooling devices used have not been shown.



   It is understood that all these modifications and other similar variations in the arrangement of the stator, the housing and in the construction details do not go beyond the scope. of the present invention, the devices of the embodiment which has just been described are applicable to pumps and mixers.


    

Claims (1)

-:- REVENDICATIONS -:- 1 Un concasseur-broyeur-mélangeur rotatif caractérisépar un système d'alimentation amenant le produit à traiter au centre de 'la chambre de concassage, un distri- buteur rotatif répartissant également le produit du centre vers la périphérie, deux rotors concentriques tournant en sens inverse et un carter collecteur évacuant les produits trai té s. -: - CLAIMS -: - 1 A rotary crusher-mill-mixer characterized by a feed system bringing the product to be treated to the center of the crushing chamber, a rotary distributor evenly distributing the product from the center to the periphery, two concentric rotors rotating in opposite directions and a collector housing evacuating the treated products. 2 Un concasseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le système d'alimentation comporte une trémie hermétique et un injecteur. 2 A crusher according to claim 1, characterized in that the feed system comprises a sealed hopper and an injector. 3 Un concasseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que- le système d'alimentation comporte un injecteur constitué par un tube fixe et une vis sans fin tournant dans ce tube. 3 A crusher according to claim 1, characterized in that the feed system comprises an injector consisting of a fixed tube and a worm rotating in this tube. 4 Un concasseur suivant-la revendication 1, caractérisé en ce que le système d'alimentation comporte un distributeur rotatif muni de palettes. 4 A crusher according to claim 1, characterized in that the feed system comprises a rotary distributor provided with pallets. 5 Un concasseur suivant la. revendication 1, caractériséen ce que chaque rotor comporte un flasque sensi- blement plan et perpendiculaire à l'axe de rotation, un cer- tain nombre da rangées de dents plantées sur ce plateau ortho- gonalement, dans la direction du plateau de l'autre rotor, disposées en cercles concentriques et de rayons croissants, alternant sur l'un et l'autre rotors. 5 A crusher according to the. claim 1, characterized in that each rotor comprises a substantially plane flange perpendicular to the axis of rotation, a certain number of rows of teeth planted on this plate orthogonally, in the direction of the plate of the other rotor, arranged in concentric circles and of increasing radii, alternating on one and the other rotors. 6 Un concasseur suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le rotor dont les rangées de dents sont les plus éloignées de l'axe tourne un peu moins vite que ' l'autre rotor. <Desc/Clms Page number 14> 6 A crusher according to claim 5, characterized in that the rotor whose rows of teeth are furthest from the axis rotates a little slower than the other rotor. <Desc / Clms Page number 14> 7 Un concasseur suivant la revendication 5, caractérisé en ce que les flasques sont légèrement coniques, s'écartant l'un de l'autre du centre vers la périphérie. 7. A crusher according to claim 5, characterized in that the flanges are slightly conical, moving away from each other from the center to the periphery. 8 Un concasseur suivant la revendication 5, caractérisé en ce que les dents ont une forme d'allure paral- lélépipédique à base triangulaire et légèrement effilées en pyramide. 8 A crusher according to claim 5, characterized in that the teeth have a shape of parallelepipedal shape with a triangular base and slightly tapered in a pyramid. 9 Un concasseur suivant la revendication 8, caractérisé en ce que les faces des dents sont striées. 9 A crusher according to claim 8, characterized in that the faces of the teeth are ridged. 10 Un concasseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que chaque rotor comporte un flasque sensi- blement plan et perpendiculaire à l'axe de rotation, un cer- tain nombre de rangées de labiés dentées, disposée;: A crusher according to claim 1, characterized in that each rotor has a substantially plane flange perpendicular to the axis of rotation, a number of rows of toothed lips arranged ;: en oncles concentriques et de rayons croissants alternant sur l'un et l'autre rotor, un empilage de lames posées à plat, contées sur laurs bords extérieur et intérisur et séparées @eux à deux par un petit intervalle constituant chaque rangée de lama: dentées. in concentric uncles and of increasing radii alternating on one and the other rotor, a stack of blades laid flat, told on their outer and inner edges and separated by two by a small interval constituting each row of lama: toothed . 11 Un concasseur suivant la revendication 10, caractérisé en ce que des cales d'épaisseur appropriée et de forme triangulaire séparent les lames de chaque empilage. 11 A crusher according to claim 10, characterized in that shims of suitable thickness and of triangular shape separate the blades of each stack. 12 Un concasseur suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le stator concentrique aux rotors est disposé au voisinage immédiat de leur périphérie, un empilage de lames Dosées à plat, dentées sur leurs bords extérieur et intérieur et séparées deux à deux par un petittintervalle constituantledit stator. 12 A crusher according to claim 5, characterized in that the stator concentric with the rotors is arranged in the immediate vicinity of their periphery, a stack of blades dosed flat, toothed on their outer and inner edges and separated two by two by a small interval constituting said stator.
BE474156D BE474156A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE474156A true BE474156A (en)

Family

ID=123251

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE474156D BE474156A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE474156A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH308058A (en) Method for grinding solids and apparatus for carrying out this method.
EP2844561B1 (en) Packaging of dried sheets in sealed capsules
EP3485975B1 (en) Grinding device allowing a high grinding rate and varying the size distribution of the ground particles
FR2507924A1 (en) MASS OF TREATED RICE GRAINS, AND METHOD AND APPARATUS FOR MANUFACTURING SAME
BE461783A (en)
WO2010100377A1 (en) Machine for granulating a compact material, in particular a compact wood-based material
FR2508344A1 (en) WASTE SHREDDER WITH HELICOIDAL SIZE
BE474156A (en)
FR2815280A1 (en) Grit blasting machine comprises annular enclosure, which receives part to be blasted, and several vibrating surfaces which transmit kinetic energy to projectiles in enclosure
FR2920690A1 (en) VEGETABLE MILLER FOR THE PRODUCTION OF CALIBER WOOD PARTICLES
WO1998046357A1 (en) Improvements to crushers with ring-shaped track and roller
FR2471811A1 (en) Waste flail crusher-shredder - has roller chains on contra-rotating shafts capable of adjustment for speed
FR2628007A1 (en) Vacuum percussion material crusher - has wheel on vertical shaft protecting material into vacuum chamber at high speed rotationally driven by motor
BE851835R (en) METHOD OF ADJUSTING THE QUANTITY OF MATERIAL IN A CRUSHING COMPARTMENT OF A BALL CRUSHER TUBE
FR2574000A1 (en) Impact crusher for rock etc.
FR2856611A1 (en) Grains crushing process for use in grinder, involves pouring out product evacuated from lower part of enclosure, on sieve, and recycling residue that is not crushed, to upper part of enclosure
FR3011851A1 (en) DEFIBRATOR DEVICE FOR DEFIBRING THE SUGAR CANE
FR2610218A1 (en) Rotary crusher with projection
FR2705909A1 (en) Method and device for vibration grinding
FR3020969A1 (en) VEGETABLE MILLER FOR MAKING CALIBRATED PARTICLES
FR2614556A1 (en) Grinding machine with active ballistic cracking
BE628415A (en)
BE372428A (en)
FR2944327A1 (en) Vertical axis wind turbine device for producing electrical energy to e.g. individual dwelling, has pivoting vertical shaft fixed under frame that integrates mechanical transmissions, for supporting screws, guide and assembling plates
JPH01184043A (en) Spiral milling machine