BE466170A - - Google Patents

Info

Publication number
BE466170A
BE466170A BE466170DA BE466170A BE 466170 A BE466170 A BE 466170A BE 466170D A BE466170D A BE 466170DA BE 466170 A BE466170 A BE 466170A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fibers
card
mixture
fan
glass
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE466170A publication Critical patent/BE466170A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29BPREPARATION OR PRETREATMENT OF THE MATERIAL TO BE SHAPED; MAKING GRANULES OR PREFORMS; RECOVERY OF PLASTICS OR OTHER CONSTITUENTS OF WASTE MATERIAL CONTAINING PLASTICS
    • B29B7/00Mixing; Kneading
    • B29B7/80Component parts, details or accessories; Auxiliary operations
    • B29B7/88Adding charges, i.e. additives
    • B29B7/90Fillers or reinforcements, e.g. fibres
    • B29B7/905Fillers or reinforcements, e.g. fibres with means for pretreatment of the charges or fibres

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Laminated Bodies (AREA)
  • Building Environments (AREA)
  • Nonwoven Fabrics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   Procédé   ét dispositif pour la fabrication de feuilles, pellicules ou revêtements. " Demande de brevet français en leur faveur du 9 Juillet 1945. 



   Les   feuilles,   pellicules ou revêtements destinés par exemple à   assurer   l'isolation thermique et acoustique sont en   géné-   ral réalisés en une matière de faible densité disposée à l'état divisé sous une épaisseur qui dépend des conditions d'isolement à réaliser. Parmi ces matières, les matières fibreuses se sont révé- lées les plus avantageuses, se prêtant à la réalisation de revête- ments très légers renfermant une proportion assez élevée de vides l'emplis par de l'air.

   Les fibres les plus fréquemment utilisées, 
 EMI1.1 
 à cause de leur imputrescibilité et de leur încombustibilîté, sont les  iibres   d'amiante, de verre ou de coton minéral ou laine de lai.- tier; de tels revêtements sont en général préfabriqués à l'état de panneaux comportant des fibres d'une ou plusieurs matières agglo- mérées par un:liant qui donne au panneau terminé une résistance mécanique que ne possèderait pas un simple feutre de fibres sans agglomérant. 



   'Il s'est toutefois révélé que la fabrication de revête- ments par exemple isolants, en fibre d'amiante pouvait être réalisée beaucoup plus facilement et plus économiquement par projection pneumatiquo simultanée des fibres et du liant sur la surface à revêtir. Il n'est alors plus nécessaire de prévoir de moyens d'ac- crochage des panneaux ni de procéder au   déoupage   à la dimension voulue de ces panneaux et à leur fixation en place. En outre un tel procédé de fabrication évite d'avoir à prévoir des panneaux de différentes épaisseurs, puisque l'épaisseur du revêtement peut 8tre 
 EMI1.2 
 réglée àl<.vo1:ontl# du mometJ j 1!tQ.a!mp:!:'ojection. 



    @ -   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Mais on s'est rapidement aperçu que le procédé de pro- jection de fibres, préalablement séparées, s'il s'appliquait avec plein succès aux fibres d'amiante, se heurtait par contre à des é- chocs complets quand il s'agissait de fibres de verre et/ou de co- ton minéral, ou même d'un.mélange de l'une de ces substances et d'amiante.

   Ces échecs sont dus au fait que les fibres se présentent à la buse de   11 appareil   de projection non plus sous la forme de   fi-.   bres séparées comme les fibres d'amiante mais sous la forme de flo- cons plus ou moins gros; Ce phénomène résulte du pouvoir feutrant beaucoup plus   éleé   de ces fibres, qui entrains une agglomération de celles-ci en gros   flocons   soit dans le système alimentateur soit dès qu'elles   stationnent   ou simplement se déplacent au contact   d'une   paroi dans l'appareil de préparation de la suspension des fibres dans l'air d'entraînement. 



   La présente invention a   pour   objet un procédé de   projec-   tion qui évite ces inconvénients et qui permet de réaliser la projec- tion de toutes les fibres animales' végétales et minérales quel que soit leur pouvoir feutrant et en particulier des fibres de verre et de coton minéral, ainsi qu'un dispositif pour la mise en oeuvre de ce procédé. 



   Ce procédé consiste à projeter simultanément un agglo-- mérant et les fibres par le moyen d'un courant d'air sur la surface à recouvrir, ces fibres ayant été préalablement séparées les unes des autres et laissées à même de tomber en chute libre ou pratique- ment telle, jusqu'au ventilateur qui assure l'entraînement des fi- bres dans la canalisation conduisant à la buse de projection. 



   Grâce à cette préoaution, les fibres qui ne sont plus mélangées les unes avec les autres ou qui ne le sont que dans une mesure pratiquement insignifiante tombent toutes sensiblement à la m8me vitesse, ne viennent pas au contact les unes des autres et ne peuvent nullement se feutrer dans l'appareil; elles arrivent donc à l'état divisé au ventilateur et de là à la buse de projection. El- les sont alors mélangées à l'agglomérant et projetées avec lui sur la surface à recouvrir ou sur un support. Une fois ainsi projetées, avec l'agglomérant, sur la surface à recouvrir on laisse le mélange faire prise et l'on constitue ainsi des objets, tels, par exomple, que pla ques , panneaux ou autres   objets.   Si le support est une glace ou une vitre on obtient un verre dépoli.

   Dans tous les cas l'aggle- mérant doit   être   choisi parmi ceux qui non seulement font adhérer les fibres entre elles. mais ancoree adhèrent eux-mêmes au support. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Ou bien, ayant formé une couche agglomérée mince sur un support poli en choisissant un agglomérant n'ayant qu'un pouvoir peu adhérent par rapport au support, la surface de ce dernier étant, é- ventuellement, rendue peu adhérente par tout procédé connu en soi, on sépare de ce support au moyen d'un couteau la couche dé fibres agglomérées et l'on obtient une pellicule possédant les propriétés de la fibre agglomérée. 



   De tels panneaux, plaques, revêtements, pellicules peu- vent entre autres, être utilisés pour l'isolation thermique ou   acous-   tique, l'anti-vibration ou la décoration. 



   Le dispositif pour la réalisation de ce procédé comporte une carde de type connu en soie tel que par exemple une carde rota- tive de matelassier, éventuellement précédée d'un dispositif d'ali- mentation tel qu'un tapis sans fin et suivie d'une cheminée à parois aussi verticales que possible, à la base de laquelle est disposé le ventilateur d'entraînement. 



   Une   frme   de réalisation de ce dispositif est montrée à titre d'exemple au dessin ci-annexé, dans lequel : fig. l est un schéma montrant les divers organes d'un appareil de préparation des fibres; fig. 2 est une vue de profil d'une machine conforme à ce schéma. 



   Tel qu'il est représenté aux dessins,   lappareil   de pré- paration des fibres comporte un tapis, sans fin d'alimentation 1 dis- posé en avant d'une carde rotative 2, coopérant avec une contre-car- de fixe 3 assurant la régularité du défibrage et du débite La con- tre-oarde 3 peut être remplacée par Une contre-Garde rotative. Get ensemble de cardes est disposé dans un carter 4 qui comporte une che- minée à parois   presque verticales   5, terminée à sa base par un ven- tilateur centrifuge à ailettes 6; sur.ce'ventilateur est adaptés-la canalisation de gros diamètre 7 conduisant à la buse de projection connue en soi et pour cela non,représentée ni décrite ici. 



     A   la fig. 2   'on   retrouve 'les mêmes éléments montés dans un cadre 8 qui peut avantageusement être monté'sur roues et qui por- te en outre le moteur   d'entraînement   9 relié par des courroies 10, 11, 12, 13, 14 aux. divers organes, ces courroice pourraient évidem- ment être remplacées   par, -tout   autre -,moyen de transmission. On pré- voit de préférence une 'transmission   -' vitesse   réglable entre le mo- teur et le tapis d'alimentation; cette transmission est ici réalisée 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par la courroie 14 qui est montée sur un train de poulies à plu- sieurs diamètres. 



   Le fonctionnement de la machine est le suivante le mo- teur ayant été mis en   marche;   les fibres à l'étab de bourre ou de feutre du commerce sont placées sur le tapis d'alimentation 1 dont la vitesse est réglée suivant le débit désiré; celui-ci les entratne vers la carde 2 dont les pointes   arrachent   des   fibres    Sous   l'in- fluence de la force centrifuge résultant de la vitesse élevée de ro- tation de la carde 2, les fibres cardées sont projetées dans la che- minée 5   'où   elles tombent en pluie vers le ventilate-ar 6 qui les re- foule dans la'canalisation 7'vers la buse deprojection.

   La descen- te des fibres dans la cheminée se produisant sensiblement en chute libre, les fibres ne s'agglomèrent pas et arrivent au ventilateur bien séparées les unes des autres. 



   L'appareil conforme à la présente invention permet la fabrication par projection par courant d'air   d'entraînement   de   rêvé-   tements pour l'isolation thermique, acoustique, anti-vibratoire ou pour la production d'effets décoratifs, constitués en fibres quel- conques, mais 'en particulier   en¯fibres   de verre et de coton minéral, ou en mlangos de fibres de verre, de coton minéral et/ou d'amian- te. Les revêtements en fibre de verre réalisés par le présent pro- cédé présentent l'avantage particulier que, grâce- au pouvoir feu- trant très élevé de cette fibre et à'la violence de la projection, les fibres sont entrelacées les unes avec les autres, le revêtement constituant un véritable tissu de fibres et présentant par suite une résistance mécanique élevée. 



   On a remarqué toutefois que les revêtements à fibres de verre en mélange avec des fibres de coton minéral ou d'amiante se prêtent mieux à l'opération de lissage et conviennent par conséquent mieux aux revêtements décoratifs, tout en réalisant aussi un feutra- ge et une bonne résistance mécanique. 



   Pour obtenir un revêtement plus ou   mvins   épais, on peut opérer soit en une seule fois, en faisant varier le débit de fibres et/ou la vitesse de déplacement de la buse, le débit de fibres étant d'autant plus grànd et la vitesse d'autant plus faible que   l'épais-   seur désirée est plus forte, soit en plusieurs fois en repassant des couches successives qui adhéreront suffisamment les unes aux autres par interpénétration, Le revêtement terminé pourra avanta-   geusement   être taloché et éventuellement lissé, Dans un-cas comme dans l'autre,la produotion, pour un 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 revêtement d'épaisseur moyenne, peut être d'environ 4 à 5 mètres carrés à l'heure sans aucune préparation préalable de supports ou de surfaces. 



   Il est évident que l'on peut également,en opérant con- formément à l'invention, préparer, par projection sur des moules, des panneaux préfabriqués; 
REVENDICATIONS 
1. Un procédé pour la fabrication de feuilles, pelli-' cules ou revêtements propres à l'isolation thermique ou phonique ou antivibratoire ou à l'obtention d'effets optiques ou décoratifs par projection simultanée'sur une surface ou un support, définitifs ou temporaires, par le moyen d'un conrant d'air, un mélange d'un agglo- mérant et de fibres quelconques comportant en partie ou en totalité des fibres de verre ou.de coton minéral, caractérisé en ce que, pour la projection des fibres, on laisse ces dernières, après séparation préalable, tomber en chute libre ou pratiquement telle et sans les remettre en contact les unes avec les autres ni avec la matière non défibrée,

   jusqu'à un dispositif dé propulsion qui entraîne ces fibres dans une canalisation conduisant à une buse de projection dans la quelle les fibres sont mélangées à l'agglomérant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process and device for the manufacture of sheets, films or coverings." French patent application in their favor of July 9, 1945.



   The sheets, films or coverings intended, for example, to provide thermal and acoustic insulation are generally made of a material of low density arranged in the divided state under a thickness which depends on the conditions of insulation to be achieved. Among these materials, fibrous materials have proved to be the most advantageous, lending themselves to the production of very light coatings containing a fairly high proportion of voids filled with air.

   The most frequently used fibers,
 EMI1.1
 because of their imputrescibility and their incombustibility, are fibers of asbestos, glass or mineral cotton or milk wool; such coverings are generally prefabricated in the form of panels comprising fibers of one or more materials agglomerated by a binder which gives the finished panel a mechanical strength which a simple felt of fibers without binder would not possess.



   However, it has been found that the manufacture of coatings, for example insulating, of asbestos fibers could be carried out much more easily and more economically by simultaneous pneumatic projection of the fibers and of the binder onto the surface to be coated. It is then no longer necessary to provide means for fastening the panels or to cut these panels to the desired dimension and to fix them in place. In addition, such a manufacturing process avoids having to provide panels of different thicknesses, since the thickness of the coating can be
 EMI1.2
 set to <.vo1: ontl # from mometJ j 1! tQ.a! mp:!: 'ojection.



    @ -

 <Desc / Clms Page number 2>

 
But it was quickly realized that the process of projection of fibers, separated beforehand, if it was applied with full success to asbestos fibers, encountered on the other hand complete shocks when it was a question. fiberglass and / or mineral cotton, or even a mixture of one of these substances and asbestos.

   These failures are due to the fact that the fibers no longer present themselves to the nozzle of the projection apparatus as fi-. fibers separated like asbestos fibers but in the form of larger or smaller flocks; This phenomenon results from the much higher felting power of these fibers, which causes an agglomeration of these in large flakes either in the feeding system or as soon as they park or simply move in contact with a wall in the device. preparation of the suspension of fibers in the entrainment air.



   The object of the present invention is a spraying process which avoids these drawbacks and which makes it possible to spray all animal, vegetable and mineral fibers, whatever their felting power, and in particular glass and cotton fibers. mineral, as well as a device for carrying out this process.



   This process consists in simultaneously projecting an agglomerator and the fibers by means of an air current on the surface to be covered, these fibers having been previously separated from each other and allowed to fall in free fall or practically such, up to the fan which drives the fibers in the pipe leading to the projection nozzle.



   Thanks to this precaution, the fibers which are no longer mixed with each other or which are mixed to a practically insignificant extent all fall substantially at the same speed, do not come into contact with each other and cannot in any way come into contact with each other. felt in the device; they therefore arrive in the divided state at the fan and from there to the projection nozzle. They are then mixed with the binder and sprayed with it onto the surface to be covered or onto a support. Once thus projected, with the binder, on the surface to be covered, the mixture is allowed to set and thus objects are formed, such as, for example, plaques, panels or other objects. If the support is a mirror or a window, a frosted glass is obtained.

   In all cases, the binder must be chosen from those which not only make the fibers adhere to each other. but still adhere to the support themselves.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Or, having formed a thin agglomerated layer on a polished support by choosing an agglomerating agent having only a weak adhesion power with respect to the support, the surface of the latter being, optionally, made poorly adherent by any method known in itself, the layer of agglomerated fibers is separated from this support by means of a knife and a film having the properties of agglomerated fiber is obtained.



   Such panels, plates, coatings, films can, among other things, be used for thermal or acoustic insulation, anti-vibration or decoration.



   The device for carrying out this method comprises a card of known type made of silk such as, for example, a rotary card of a quiltmaker, optionally preceded by a feed device such as an endless belt and followed by a chimney with walls as vertical as possible, at the base of which the drive fan is placed.



   An embodiment of this device is shown by way of example in the accompanying drawing, in which: FIG. 1 is a diagram showing the various components of an apparatus for preparing fibers; fig. 2 is a side view of a machine conforming to this diagram.



   As shown in the drawings, the apparatus for preparing the fibers comprises a belt, with no feed end 1 placed in front of a rotary card 2, cooperating with a fixed counter-card 3 ensuring the regularity of defibration and flow The counter-guard 3 can be replaced by a rotating counter-guard. The set of cards is placed in a casing 4 which comprises a chimney with almost vertical walls 5, terminated at its base by a centrifugal fan with fins 6; sur.ce'ventilateur is adapted-the large-diameter pipe 7 leading to the spray nozzle known per se and for this reason not shown or described here.



     In fig. 2 'we find' the same elements mounted in a frame 8 which can advantageously be mounted on wheels and which further carries the drive motor 9 connected by belts 10, 11, 12, 13, 14 to the. various components, these belts could obviously be replaced by - any other - means of transmission. Preferably, an adjustable speed 'transmission -' is provided between the motor and the feed belt; this transmission is carried out here

 <Desc / Clms Page number 4>

 by the belt 14 which is mounted on a train of pulleys of several diameters.



   The operation of the machine is as follows, the engine having been started; the fibers in the commercial flock or felt factory are placed on the feed belt 1, the speed of which is adjusted according to the desired flow rate; this feeds them towards the card 2, the tips of which tear off fibers Under the influence of the centrifugal force resulting from the high speed of rotation of the card 2, the carded fibers are projected into the chute 5 'where they fall in rain towards the ventilate-ar 6 which pushes them back in the' channel 7 'towards the projection nozzle.

   The descent of the fibers in the chimney occurring substantially in free fall, the fibers do not agglomerate and arrive at the fan well separated from one another.



   The apparatus according to the present invention allows the manufacture by spraying by entraining air current of dreams for thermal, acoustic, anti-vibration insulation or for the production of decorative effects, made of fibers of any kind. shells, but in particular of glass fibers and mineral cotton, or of mixtures of glass fibers, mineral cotton and / or asbestos. The fiberglass coverings produced by the present process have the particular advantage that, thanks to the very high felt power of this fiber and to the violence of the projection, the fibers are interwoven with each other. , the coating constituting a real fabric of fibers and consequently having a high mechanical resistance.



   It has been noticed, however, that coatings made from glass fibers mixed with mineral cotton fibers or asbestos lend themselves better to the smoothing operation and are therefore more suitable for decorative coatings, while also carrying out a splitting and good mechanical resistance.



   To obtain a more or mvins thick coating, it is possible to operate either in one go, by varying the flow rate of fibers and / or the speed of displacement of the nozzle, the flow rate of fibers being all the greater and the speed of 'as much weaker than the desired thickness is stronger, either in several times by ironing successive layers which will adhere sufficiently to each other by interpenetration, The finished coating can advantageously be floated and possibly smoothed, In a- case as in the other, the produotion, for one

 <Desc / Clms Page number 5>

 coating of medium thickness, can be approximately 4 to 5 square meters per hour without any prior preparation of substrates or surfaces.



   It is obvious that it is also possible, by operating in accordance with the invention, to prepare, by spraying on molds, prefabricated panels;
CLAIMS
1. A process for the manufacture of sheets, films or coverings suitable for thermal or sound or anti-vibration insulation or for obtaining optical or decorative effects by simultaneous projection on a surface or a support, definitive or temporary, by means of an air conrant, a mixture of an agglomerating agent and any fibers comprising in part or in whole fibers of glass or mineral cotton, characterized in that, for the projection of fibers, the latter are allowed, after prior separation, to fall in free fall or practically such and without putting them back in contact with each other or with the non-defibrated material,

   up to a propulsion device which entrains these fibers in a pipe leading to a projection nozzle in which the fibers are mixed with the binder.


    

Claims (1)

2. Un procédé tel que revendiqué .à la revendication'i, dans le quel le mélange de fibres et d'agglomérant est projeté sur' une surface réglée de faible adhérence par rapport au mélange, la feuille du pellicule'de fibres agglomérée formée sur la dite surfa- ce étant, après prise du mélange, détachée par tout moyen connu en soi, 3. Un procédé tel que revendiqué à la revendication 1, dans lequel le mélange de fibres et d'agglomérant est projeté en couche mince sur du verre, que l'on recouvre éventuellement d'une glace ou d'une autre feuille de verre avec interposition d'un corps adhérent. 2. A method as claimed in claim i, in which the mixture of fibers and binder is sprayed onto a controlled surface of low adhesion relative to the mixture, the film sheet of agglomerated fibers formed thereon. said surface being, after setting of the mixture, detached by any means known per se, 3. A process as claimed in claim 1, in which the mixture of fibers and agglomerating agent is sprayed in a thin layer onto glass, which is optionally covered with ice or another sheet of glass with interposition of an adherent body. 4. Un dispositif pour la mise en oeuvre d'un procédé tel que revendiqué à la revendication 1, comportant une carde, de type connu en soi, suivie d'une cheminée à parois aussi verticales que que possible, à la base de laquelle est disposé le ventilateur de propulsion. <Desc/Clms Page number 6> 4. A device for carrying out a method as claimed in claim 1, comprising a card, of a type known per se, followed by a chimney with walls as vertical as possible, at the base of which is arranged the propulsion fan. <Desc / Clms Page number 6> 5. Un dispositif tel que revendiqué à la revendication 4 dans lequel l'ensemble de la carde et de sa contre carde est précé- dé d'un dispositif d'alimentation. 5. A device as claimed in claim 4 in which the assembly of the card and its counter card is preceded by a feed device. 6. Un dispositif tel que revendiqué aux revendications 4 et 5 dans lequel le dispositif d'alimentation est un tapis sans fin. 6. A device as claimed in claims 4 and 5 in which the feed device is an endless belt. 7. Un dispositif tel que revendiqué à la revendication 4 dans lequel la carde est une carde rotative de matelassier et la contre carde est fixe ou rotative. 7. A device as claimed in claim 4 in which the card is a rotary quilting card and the counter card is fixed or rotary. 8. Un dispositif tel que revendiqué à la revendication 4 dans lequel le ventilateur est un ventilateur centrifuge à ailet- tes, 9. Un dispositif tel que revendiqué à la revendication 4 dans lequel les divers organes sont entraînés par un moteur uni- que . 8. A device as claimed in claim 4 wherein the fan is a centrifugal finned fan, 9. A device as claimed in claim 4 in which the various members are driven by a single motor. 10. Un dispositif tel que revendiqué aux revendications 4, 5 et 9 dans lequel une transmission à vitesse réglable relie le moteur au dispositif d'alimentation. 10. A device as claimed in claims 4, 5 and 9 in which an adjustable speed transmission connects the motor to the supply device. Il. Les revêtements, feuilles,, panneaux, surfaces, ob- jets, pellicules, isolants, antivibratoires, décoratifs ou autres, obtenus par l'application d'un procédé tel que revendiqué à la re- vendication 1. He. The coverings, sheets, panels, surfaces, objects, films, insulators, anti-vibration, decorative or other, obtained by the application of a process as claimed in claim 1.
BE466170D BE466170A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE466170A true BE466170A (en)

Family

ID=117545

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE466170D BE466170A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE466170A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0099801B1 (en) Process and device for the manufacture of a fibre fleece containing an additional product
EP0072300B1 (en) Process and device for the distribution, on a receiving surface, of fibres conveyed by a gas flow
EP1117860B1 (en) Method for producing a complex nonwoven material and resulting novel material
EP0059152B1 (en) Method and apparatus for making mineral fibres by means of centrifuging wheels
EP0091866B1 (en) Production of fibres by centrifugation
EP0925101A1 (en) Filtration device and process for its manufacture
CH616967A5 (en)
FR2561577A1 (en) FIBROUS MOLDABLE MATTRESS AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP0091381A1 (en) Manufacture of fibres by centrifuging and blowing
FR2750978A1 (en) MATERIAL BASED ON MINERAL FIBERS
EP1900863A1 (en) Process and installation for manufacturing a textile comprising inner layers and device relating to the same
BE466170A (en)
EP0371847B1 (en) Composite material based on mineral fibres, apparatus for making it and use of the composite material
FR2742172A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING A GLASS MAT AND RESULTING PRODUCT
CH253664A (en) Process for the manufacture of a coating, device for its implementation, and coating obtained by this process.
CA2268795A1 (en) Method for making a yarn and products comprising same
BE566851A (en)
EP1418292A1 (en) Impact sound insulating felt from mineral fibres
EP0403347B1 (en) Mineral fibre composite useful for the manufacture of moulding articles
EP0489639B1 (en) Fiberweb for compressing
BE894826A (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING CUT AND TABLET STRANDS
BE529263A (en)
EP0112210B1 (en) Process for making a moulded composite panel
EP0304361B1 (en) Process and apparatus for continuously spreading tows of fragile filaments
FR2537052A1 (en) Single-layer needle loom mat