BE462155A - - Google Patents

Info

Publication number
BE462155A
BE462155A BE462155DA BE462155A BE 462155 A BE462155 A BE 462155A BE 462155D A BE462155D A BE 462155DA BE 462155 A BE462155 A BE 462155A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lock
combination
key
notches
discs
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE462155A publication Critical patent/BE462155A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05BLOCKS; ACCESSORIES THEREFOR; HANDCUFFS
    • E05B27/00Cylinder locks or other locks with tumbler pins or balls that are set by pushing the key in
    • E05B27/02Cylinder locks or other locks with tumbler pins or balls that are set by pushing the key in operated by the edge of the key
    • E05B27/08Cylinder locks or other locks with tumbler pins or balls that are set by pushing the key in operated by the edge of the key arranged axially
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05BLOCKS; ACCESSORIES THEREFOR; HANDCUFFS
    • E05B19/00Keys; Accessories therefor
    • E05B19/18Keys adjustable before use

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements   aux   serrures à combinaison 
Dans le brevet français 830.327, il a été décrit une ser- rure à combinaison (spécialement applicable comme serrure de portière de véhicule) dont la manoeuvre se faisait par une clef comportant un certain nombre de doigts, de saillie individuel- lement réglable, qui, par leur enfoncement dans des canons de la serrure, amenaient, par le jeu de pistons mobiles dans les- dits canons, l'alignement de fentes ou crans ménagés sur les extrémités desdits pistons, alignement;' qui seul permettait le basculement d'un couteau actionnant le verrou de la serrure. 



   La présente invention a pour objet des perfectionnements 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 apportés à ce type de serrure en vue d'en étendre l'application aux meubles, portes etc... 



   Selon une première caractéristique de l'invention, les fen- tes ou crans sont ménagés sur le pourtour de cames ou disques de combinaison actionnés par les pistons, soit par le moyen de biellettes, soit par le moyen de crémaillères ou toues dentées. 



   Les fentes ou crans sont diversement situés sur la péri- phérie des différents disques de combinaison, de sorte que, pour amener en alignement les fentes ou crans des différents disques, il faille déplacer plus ou moins les pistons correspondants, les saillies des tenons de la clef étant proportionnelles aux dé- placements desdits pistons. 



   Dans une forme de réalisation, une lame de couteau oscil- lante sollicitée par ressort, est susceptible de pénétrer dans les fentes ou crans des disques de combustion lorsqu'ils sont amenés en alignement, ledit couteau entraînant, par un toc, la rotation d'un verrou libérant alors le pène de la serrure. 



   Un poussoir actionnable du dehors et agissant sur le ver- rou, permet de provoquer le dégagement du couteau hors des ten- tes des disques de combinaison et de verrouiller à nouveau la serrure, sans qu'il soit besoin de se servir de la clef. 



   La serrure étant déverrouillée, peut être tournée d'un an- gle voulu par l'actionnement du pène: soit par fourchette ( course limitée), soit mieux par pignons, auquel cas l'engrène- ment des dentures est réalisé par un léger déplacement axial de l'ensemble de la serrure. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans une variante d'exécution, le dispositif déverrouillant la serrure peut être constitué par un couteau fixe qui ne permet un certain mouvement d'enfoncement de la serrure que lorsque l'a-   lignement   des fentes des disques de combinaison est réalisé, ce mouvement d'enfoncement provoquant l'engrènement des dentures d'entraînement du pène (roue et couronne dentées ou pignon et crémaillère, ou dispositif équivalent). 



   Les organes réalisant la liaison entre les pistons et les disques de combinaison -biellettes ou crémaillères selon le cas- au lieu d'actionner directement les disques ou des pignons calés sur les disques, peuvent actionner des organes décelables par rapport aux disques, de façon à permettre de changer la combinai- son de chaque disque. 



   Dans une exécution, les biellettes de liaison s'attèlent sur un moyeu sur lequel chaque disque de combinaison est emman- ché à force. 



   Dans une autre exécution, la crémiallère solidaire de cha- que piston engrène avec un pignon porteur d'une croix à branches élastiques pressant Rontre le disque de combinaison, l'entraîne- ment se faisant par pénétration de picots d'extrémité desdites branches kans des alvéoles creusées dans le disque. 



   Le carter contenant le barillet, les pistons et les disques de combinaison et qui peut être enfoncé pour provoquer l'engrè- nement des dentures d'entraînement du pêne, peut être verrouillé, soit en position d'enfoncement, soit en position de retrait par le moyen d'un verrou pénétrant dans l'un des deux trous percés dans le carter, de façon qu'on puisse, de   'intérieur,   condamner 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la serrure, même pour une personne possédant la bonne clef, tan- dis que le verrouillage en position d'enfoncement permet de mo- difier la combinaison à volonté par ajustement de la position des crans des disques à la saillie réglable des tenons de la clef. 



   Le fond de la serrure qui forme pignon de commande du pène est manoeuvrable à la main de l'intérieur par bouton. 



   Sur la face extérieure de la serrure est prévue une plaque de garde à deux encoches réalisant, avec deux épaulements du corps de clef, un joint à baïonnette retenant la clef lorsqu'el- le a été engagée, évitant à l'usager d'avoir à continuer sa pres- sion pour la manoeuvre de la serrure. 



   D'autres détails de l'invention ressortiront du reste mieux au cours de la description qui va suivre, donnée en se référant au dessin annexé qui montre, uniquement à titre indicatif, quel- ques exemples d'exécution de l'invention et plus précisément : 
Fig. 1 une forme de principe de la serrure et de sa clef, la serrure étant représentée en coupe selon la ligne I-I de la fig. 3; 
Fig. 2 une vue latérale en coupe selon la ligne II-II de la fig. 1; 
Fig. 3 une vue d'arrière montrant un mode particulier d'ac- tionnement du pène ; 
Fig. 4 une vue de principe d'un variante d'exécution de la serrure avec   douteau   fixe et ensemble enfonçable ; 
Fig. 5 une vue perspective d'une forme perfectionnée d'e- xécution découlant de la forme précédente ; 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Fig. 6 une vue de détail montrant l'accouplement des biel- lettes ;

   
Fig. 7 une autre variante d'exécution vue en coupe suivant la ligne VII-VII de la fig. 8; 
Fig. 8 vue en coupe la ligne VIII-VIII de la gig. 7; 
Fig. 9 vue d'un mode de liaison décalable entre les pistons et les disques de combinaison; 
Fig. 10 vue de la serrure, le foncet et le   pène   étant sup- posés enlevés; 
Fig. 11 vue du tambour   d'entraînement   du pêne. 



   La clef 1 comporte, à la façon connue, des tenons 2 dont la saillie est réglable par des vis 3 dont les têtes présentent une fente 5 dans laquelle peut pénétrer le bord de la fente découpée dans la clef 1 et qui leur sert de logement, de façonxà former arrêtoir sous l'action des ressorts 6. 



   Dans une platine 9 de la serrure sont d'autre part aménagés des canons 8 dans lesquels coulissent des pistons 7 soumis à l'ae- tion de ressorts 13 et qui actionnent des disques de combinaison 10 qui présentent des crans 14 diversement situés sur leur pour- tour. 



   La liaison entre les pistons 7 et les disques 10 peut être réalisée par des crémaillères 11 solidaires des pistons et engre- nant avec des pignons 12 solidaires des disques 10 (fig. 1 et 2). 



   Cette liaison pourrait être réaliséer par des biellettes 61 (fig. 4 à 6) articulées à la fois sur les pistons 7 et sur les disques 10, ou par tout autre moyen approprié. 



   En déplaçant les pistons 7 de longueur appropriés à l'aide 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 des tenons 2 de saillie réglée en conséquence, on conçoit qu'an puisse amener les crans 14 à venir en alignement. 



   Dans l'exemple des fig. 1 à 3, lorsque cet alignement est réalisé, un couteau 15 en forme d'un U articulé autour de l'axe 16, va pouvoir, sous l'action d'un ressort 17, pénétrer dans les crans 14. Dans ce mouvement, le couteau   entraîne,   par un toc 18, un verrou 19 rappelé par ressort 20 et basculant lui aussi au- tour de l'axe 16, de telle façon que ledit verrou se dégage de l'entaille du pène 21 dans lequel il était engagé et libère ainsi le pêne 21 qui peut être alors actionné par tout moyen approprié, par exemple (fig. 3) par rotation de la platine 9 entraînant ledit pène 21 par une fourche 24 (ce qui limite l'am- plitude de l'avance du pêne), ou de façon analogue à ce qui exis - te dans l'exemple de la fig.

   4, par roue dentée 62 et couronne dentée   63,   ou de façon analogue à ce qui existe dans les exem- ples des fig. 5 et suivantes, par pignon 35 et crémaillère 36. 



   Un poussoir 22 manoeuvrable du dehors et agissant sur une aile 23   (fig.l)   du verrou 19, permet de provoquer le dégagement du couteau 15 hors des crans 14 et de verrouiller à nouveau la serrure, par exemple lorsqu'on quitte l'appartement, sans avoir besoin de se servir de la clef (les ressorts 13 ramenant les pistons 7 à leur position de repos et détruisant l'alignement des crans 14). 



     Das   la variante d'exécution représentée très schématique- ment à la fig. 4, le couteau 15 est fixe, tandis que l'ensemble de la platine 9, des canons 8, des pistons 7 et des disques 10 (avec lesquels ils sont reliés par biellettes 61) ensemble lo- gé dans un carter ou une simple chape 42, est susceptible de eou- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lissoir longitudinalement de quelques millimètres pour s'enfon- cer dans le sens de la flèche F, à condition que les crans 14 soient en alignement et permettent la pénétration du couteau 18. Par ce mouvement, le pignon 62 a été amené à engrèner avec la couronne dentée 63 (ou la crémaillère 36 comme dans l'ex- emple de la fig. 5), pour permettre d'entraîner le pène. Un res- sort 46 ramène ensuite l'ensemble en position initiale. 



   Dans la réalisation perfectionnée des fig. 5 et 6 basée sur le même principe, les biellettes de liaison 61 sont attelées en bout, non pas directement sur les disques (à deux flasques) mais sur un moyeu 64 (fig. 6) sur lequel lesdites flasques sont emmanchées à force, ce qui permet de décaler à volonté les flas- ques 10 pour changer de combinaison. Tous les moyeux 64 sont embrochés sur un même axe 26 dont les extrémités tourillonnent dans le carter 42. 



   Le couteau fixe 15 est porté par le fond 32 conformé en pignon 35 sur sa périphérie pour engrèner avec les dents 36 de crémaillère conformées dans le pène 21. 



   Le carter 42 centré dans le fond 32 et encoché lui-même en 29, peut coulisser de quelques millimètres au moment où l'on engage les crans 14 des disques sur le couteau 15. 



   Entre le fond   32   et un collet 47 du carter 42 est logé le ressort hélicoïdal de rappel 46 qui tend toujours à dégager (sens flèche F') le carter et les organes qu'il porte, hors du couteau 15. Ledit carter 42 peut être verrouillé dans ses deux positions par un verrou 67 pénétrant dans l'un ou l'autre de deux trous percés dans le collet 47 du carter, ledit verrou   @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 étant manoeuvrable extérieurement par moyen tel que 67'. 



   Si (par exemple pour la nuit) l'on immobilise le carter 42 en position de retrait (hors du couteau), la serrure est condam- née même pour une personne possédant la bonne   @lef,   tandis que si l'on immobilise le carter 42 en position d'engagement sur le couteau (comme représenté fig. 5) les disques étant immobilisés, il sera possible de modifier la "combinaison" en décalant les moyeux 14 par rapport aux disques 10, par une modification de la saillie des tenons 2 de la clef. Pour ce réglage on pourra, si besoin est, tirer vers l'extérieur les pistons 7 en se servant d'une petite tige filetée vissée dans un trou 7' des pistons 7. 



  Dans ce réglage les disques 15 patinent sur leurs moyeux 64. 



   En permanence, on peut, à l'aide d'un bouton 40 manoeuvrer depuis l'intérieur le fond 32 formant pignon 35; 
La boite de serrure 68 sera prévue suffisamment épaisse au droit des crans 14 pour qu'on ne puisse, à l'aide d'une pige, saisir la combinaison. 



   Enfin une plaque de garde 44 à deux encoches 51 sera préfé- rablement placée devant la serrure pour retenir pendant la ma- noeuvre d'ouverture, la clef 1 qui aura été engagée, la clef présentant des épaulements 52 à la façon des joints à baïonnette. 



  Ainsi l'usager ne risquera pas d'avoir sa clef chassée en arri- ère (sens F') sous l'action du ressort 46 s'il ne continue pas exercer une pression dans le sens F sur la clef. 



   Dans la forme d'exécution perfectionnée des fig. 7 à 11, la platine est conformée en barillet 9 et les pistons 7 sont rap- pelés en position de repos par des ressorts 13 logés dans lesdits 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pistons creux 7 qui présentent latéralement des crémaillères 11 (fig. 9) passant à travers une fente 30 pratiquée selon une des génératrices du canon 8 et aboutissant dans une saignée 31 (fig. 



  8) du barillet 9. 



   La liaison entre chaque pignon 12 et son disque 10 (monté fou sur l'arbre commun 26) est réalisée   (fig   9) par une croix 25 à branches élastiques portée par le pignon et dont les bran- ches passent contre le disque 10, des picots d'extrémité 28 des- dites branches pénétrant dans des alvéoles 27 creusées dans le disque (fig. 8), ce qui permet de décaler les disques 10 (et leurs crans 14) à volonté. 



   Les crans 14, par une rotation convenable de leurs disques 10, viennent en alignement entr'eux et avec une rainure 29 amé- nagée (fig. 8) dans le barillet 9, laquelle rainure peut venir en engagement avec une nervure 34 du fond 32 d'entraînement du pêne   21.   



   Pour renforcer l'accouplement entre le fond 32 et le baril- let 9, une seconde nervure 34' et une seconde rainure 29' est prévue (fig. 8). 



   Le fond 32 tourillonne dans le foncet 38 dé la serrure et porte sur son bout d'axe 39 le pignon ou la béquille permettant de manoeuvrer la serrure de l'intérieur. 



   Le pène 21 et le barillet 9 sont logés dans le palastre 41 de la serrure. Quant au barillet, il est rendu solidaire par vis 43 (fig. 7) du carter 42 disposé   lui-même   dans un boîtier 44 présentant sur le devant"l'ouverture 45 pour le passage de la clef et pourvue d'encoches 51 comme précédemment exposé. 



   Le fonctionnement de cette serrure est analogue à celui de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 la précédente (fig. 5 et 8) 
Le barillet 9 et son carter 42 peuvent coulisser dans le sens de la flèche F (fig. 8), lorsque l'on exerce sur eux, au moyen de la clef passant par l'ouverture 45 du boitier 44, une pression suffisant à vaincre la poussée du ressort 46. Mais cet enfoncement du barillet n'est possible que si ses rainures 29- 29' sont placées en regard des nervures 24-24' du fond 32 et si les crans 14 des disques 10   coïncident   tous avec la rainure 29. 



   Par ce mouvement de coulissement, le barillet 9 devient solidaire du fond 32 et toute rotation du barillet se traduit par une rotation du fond 32 conformé en pignon 33 et, conséque- mment par un déplacement du pène 21. 



   L'introduction de la clef à travers l'ouverture 45 du boi- tier 44, ne peut se faire que suivant le plan diamétral sur le- quel sont situées les encoches 51, plan qui correspond à celui dans lequel les pistons 7 sont alignés. Dès le début de la rota- tion, les épaulements 52 de la clef s'engagent sous la paroi circulaire du   bottier   44, empêchent la clef 1 d'être expulsée sous la poussée du ressort 46. L'usager peut alors manoeuvrer la clef, sans avoir à continuer à exercer un mouvement de pous- sée. 



   Dès que la clef est ramenée, après un tour complet, dans le plan diamétral des encoches 51, la clef est à nouveau expulsée de l'ouverture 45. 



   A tout moment, on peut à l'aide du bouton 40, béquille ou autre organe équivalent, manoeuvrer le pêne 21 de la serrure sans entraîner le barillet 9, à condition que les tenons d'une 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 clef ne soient pas introduits dans la serrure. 



   Si une clef est introduite, la manoeuvre ne présente pas davantage de difficulté si ce n'est que la clef 1 sera expulsée de la serrure dès qu'elle se trouvera dans l'alignement des pis- tons 7. 



   Pour assurer la coïncidence entre les nervures 34, 34' du tambour et les rainures 29, 29' du barillet, le fond 32 est pour- vu, sur sa périphérie, de deux encoches 53 (fig. Il) dans les- quelles peut pénétrer un doigt d'arrêt 54 (fig. 10) porté par un ressort-lame 55 fixé sur le palastre 41 de la serrure. Les deux positions à 1800 l'une de l'autre des nervures 34, 34' sont donc ainsi matérialisées par le doigt 54 formant billage. 



   Si l'on veut que le pène 21 puisse servir à la fois de pêne dormant et de pène demi-tour, on doit alors disposer un ressort 56 logé dans le palestre 41 et agissant sur le pène biseauté. 



   Une butée d'arrêt 57 peut être fixée dans le palastre pour limiter la course du ressort lorsque le pène devient pêne dor- mant. 



   La serrure qui vient d'être décrite présente une sécurité de fermeture et une   inviolabilité   absolue tout en étant d'un ré- glage extrêmement simple. 



   Il suffit en effet tout d'abord d'enfoncer les tenons 3 d'une clef 1 réglée pour l'ouverture de la serrure, dans les ca- nons 8 de cette dernière, pour amener, comme il a été dit, tous les crans 14 des disques 10 en alignement avec la rainure 29. 



  Puis on repousse vers l'arrière, sans le faire tourner le baril- let 9 qui entre alors en prise avec le tambour 32 et tout en le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 maintenant dans cette position, on enlève la clef utilisée et on la remplace par une autre comportant des doigts dont les sail- lies diffèrent de celles des doigts de la première clef. 



   Les picots 28, grâce à l'élasticité des branches de la dite croix, passent donc d'une alvéole 27 à une autre et le réglage est ainsi modifié. 



  , Ce réglage n'est bien entendu, possible que si Ilon main- tient ou l'on augmente la saillie de certains doigts. Si, au contraire, on veut raccourcir cette saillie, on se servira, comme exposé précédemment, d'une petite tige filetée se vissant dans l'alésage taraudé 7', pour tirer à fond les pistons dans le sens de la flèche F'. On procèdera ensuite, comme dit plus haut, avec une clef comportant le nouveau réglage. 



   Une serrure constituée comme il vient d'être dit peut être appliquée aussi   b@en   aux habitations, qu'aux automobiles, au'aux malles ou tous autres usages. Elle est d'ailleurs applicable toutes les fois qu'il faut verrouiller des pièces en mouvement. 



   On voit aussitôt que les formes de réalisation de l'inven- tion peuvent être multiples et l'on conçoit que des   modifica-   tions de détail puissent être apportées aux dispositifs décrits ci-dessus sans pour cela se départir de l'esprit du présent brevet.    

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Combination lock enhancements
In French patent 830,327, a combination lock (especially applicable as a vehicle door lock) has been described, the operation of which was effected by a key comprising a certain number of fingers, of individually adjustable projection, which, by their insertion in the barrels of the lock, brought, by the set of movable pistons in the said barrels, the alignment of slots or notches formed on the ends of said pistons, alignment; ' which alone allowed the tilting of a knife actuating the latch of the lock.



   The present invention relates to improvements

 <Desc / Clms Page number 2>

 made to this type of lock in order to extend its application to furniture, doors, etc.



   According to a first characteristic of the invention, the slots or notches are formed on the periphery of cams or combination discs actuated by the pistons, either by means of connecting rods, or by means of racks or toothed wheels.



   The slots or notches are variously located on the periphery of the different combination discs, so that, in order to bring the slots or notches of the different discs into alignment, it is necessary to move more or less the corresponding pistons, the protrusions of the tenons of the key being proportional to the displacements of said pistons.



   In one embodiment, a spring-loaded oscillating knife blade is capable of entering the slots or notches of the combustion disks when they are brought into alignment, said knife causing, by a knock, the rotation of the combustion disk. a bolt then releasing the bolt of the lock.



   A push-button that can be actuated from the outside and acting on the lock, allows the knife to be released from the tabs of the combination discs and to re-lock the lock, without the need to use the key.



   With the lock unlocked, it can be turned by a desired angle by actuating the bolt: either by fork (limited stroke), or better by pinions, in which case the teeth are engaged by a slight movement. axial of the entire lock.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In an alternative embodiment, the device for unlocking the lock may be constituted by a fixed knife which only allows a certain driving movement of the lock when the alignment of the slots of the combination discs is achieved, this movement of 'depression causing the engagement of the drive teeth of the bolt (toothed wheel and ring gear or pinion and rack, or equivalent device).



   The bodies making the connection between the pistons and the combination discs - rods or racks as appropriate - instead of directly actuating the discs or pinions wedged on the discs, can actuate elements that can be detected with respect to the discs, so as to allow the combination of each disc to be changed.



   In one embodiment, the connecting rods are coupled to a hub onto which each combination disc is force-fitted.



   In another embodiment, the rack integral with each piston meshes with a pinion bearing a cross with elastic branches pressing against the combination disc, the drive being effected by penetration of end pins of said branches kans of alveoli dug in the disc.



   The casing containing the barrel, the pistons and the combination discs and which can be pushed in to cause the drive teeth of the bolt to engage, can be locked either in the depressed position or in the retracted position by by means of a latch penetrating into one of the two holes drilled in the casing, so that one can, from inside,

 <Desc / Clms Page number 4>

 the lock, even for a person with the correct key, while the locking in the depression position allows the combination to be changed at will by adjusting the position of the notches of the discs to the adjustable projection of the tenons of the key .



   The bottom of the lock, which forms the bolt control pinion, can be operated by hand from the inside using a button.



   On the outside face of the lock is provided a guard plate with two notches forming, with two shoulders of the key body, a bayonet joint retaining the key when it has been engaged, preventing the user from having to to continue its pressure to operate the lock.



   Other details of the invention will become clearer moreover during the description which follows, given with reference to the appended drawing which shows, only by way of indication, some examples of execution of the invention and more precisely. :
Fig. 1 a basic form of the lock and its key, the lock being shown in section along the line I-I of FIG. 3;
Fig. 2 a side sectional view along the line II-II of FIG. 1;
Fig. 3 a rear view showing a particular mode of actuation of the bolt;
Fig. 4 a principle view of an alternative embodiment of the lock with a fixed tool and a push-in assembly;
Fig. 5 a perspective view of an improved form of execution deriving from the previous form;

 <Desc / Clms Page number 5>

 
Fig. 6 a detail view showing the coupling of the links;

   
Fig. 7 another variant embodiment seen in section along the line VII-VII of FIG. 8;
Fig. 8 sectional view line VIII-VIII of the gig. 7;
Fig. 9 view of a shiftable connection mode between the pistons and the combination discs;
Fig. 10 view of the lock, the fuse and the bolt being assumed removed;
Fig. 11 view of the bolt drive drum.



   The key 1 comprises, in the known manner, tenons 2 whose projection is adjustable by screws 3 whose heads have a slot 5 into which the edge of the slot cut in the key 1 can penetrate and which serves as their housing, so as to form a stopper under the action of the springs 6.



   On the other hand, in a plate 9 of the lock are arranged barrels 8 in which slide pistons 7 subjected to the ae- tion of springs 13 and which actuate combination discs 10 which have notches 14 variously located on their sides. - tower.



   The connection between the pistons 7 and the disks 10 can be made by racks 11 integral with the pistons and engaging with pinions 12 integral with the disks 10 (fig. 1 and 2).



   This connection could be achieved by rods 61 (FIGS. 4 to 6) articulated both on the pistons 7 and on the discs 10, or by any other suitable means.



   By moving the pistons 7 of appropriate length using

 <Desc / Clms Page number 6>

 protrusion tenons 2 adjusted accordingly, it is conceivable that an can bring the notches 14 to come into alignment.



   In the example of fig. 1 to 3, when this alignment is achieved, a knife 15 in the form of a U articulated around the axis 16, will be able, under the action of a spring 17, to enter the notches 14. In this movement, the knife drives, by a catch 18, a latch 19 spring-loaded 20 and also tilting around the pin 16, so that said latch is released from the notch of the bolt 21 in which it was engaged and thus releases the bolt 21 which can then be actuated by any suitable means, for example (fig. 3) by rotation of the plate 9 driving said bolt 21 by a fork 24 (which limits the amplitude of the advance of the bolt), or analogously to what exists in the example of FIG.

   4, by toothed wheel 62 and toothed ring 63, or similarly to what exists in the examples of FIGS. 5 and following, by pinion 35 and rack 36.



   A pusher 22 operable from the outside and acting on a wing 23 (fig.l) of the lock 19, allows the release of the knife 15 out of the notches 14 and to lock the lock again, for example when leaving the apartment , without needing to use the key (the springs 13 returning the pistons 7 to their rest position and destroying the alignment of the notches 14).



     In the variant embodiment shown very schematically in FIG. 4, the knife 15 is fixed, while the whole of the plate 9, the barrels 8, the pistons 7 and the discs 10 (with which they are connected by rods 61) together housed in a housing or a simple yoke 42, is likely to eou-

 <Desc / Clms Page number 7>

 longitudinally smoother a few millimeters to sink in the direction of arrow F, provided that the notches 14 are in alignment and allow the penetration of the knife 18. By this movement, the pinion 62 has been brought into mesh with the Crown gear 63 (or rack 36 as in the example of FIG. 5), to allow the bolt to be driven. A spring 46 then returns the assembly to the initial position.



   In the improved embodiment of FIGS. 5 and 6 based on the same principle, the connecting rods 61 are coupled at the end, not directly on the discs (with two flanges) but on a hub 64 (fig. 6) on which said flanges are force-fitted, this which allows the flanges 10 to be shifted at will to change the combination. All the hubs 64 are plugged into the same axle 26, the ends of which are journaled in the housing 42.



   The fixed knife 15 is carried by the bottom 32 shaped as a pinion 35 on its periphery to mesh with the rack teeth 36 formed in the bolt 21.



   The housing 42 centered in the bottom 32 and itself notched at 29, can slide a few millimeters when engaging the notches 14 of the discs on the knife 15.



   Between the bottom 32 and a collar 47 of the casing 42 is housed the helical return spring 46 which always tends to disengage (direction of arrow F ') the casing and the components which it carries, out of the knife 15. Said casing 42 can be locked in its two positions by a lock 67 penetrating into one or the other of two holes drilled in the collar 47 of the housing, said lock @

 <Desc / Clms Page number 8>

 being maneuverable from the outside by means such as 67 '.



   If (for example for the night) the casing 42 is immobilized in the retracted position (outside the knife), the lock is condemned even for a person having the correct @lef, while if the casing is immobilized 42 in the engagement position on the knife (as shown in fig. 5) the discs being immobilized, it will be possible to modify the "combination" by shifting the hubs 14 relative to the discs 10, by modifying the protrusion of the tenons 2 of the key. For this adjustment, if necessary, pull the pistons 7 outwards using a small threaded rod screwed into a hole 7 'of the pistons 7.



  In this setting, the discs 15 slip on their hubs 64.



   Permanently, it is possible, using a button 40, to maneuver the bottom 32 forming a pinion 35 from the inside;
The lock box 68 will be provided sufficiently thick to the right of the notches 14 so that one cannot, using a rod, enter the combination.



   Finally, a guard plate 44 with two notches 51 will preferably be placed in front of the lock to retain, during the opening maneuver, the key 1 which will have been engaged, the key having shoulders 52 in the manner of bayonet joints. .



  Thus the user will not run the risk of having his key driven back (direction F ') under the action of the spring 46 if he does not continue to exert pressure in the direction F on the key.



   In the improved embodiment of FIGS. 7 to 11, the plate is in the form of a barrel 9 and the pistons 7 are returned to the rest position by springs 13 housed in said

 <Desc / Clms Page number 9>

 hollow pistons 7 which laterally have racks 11 (fig. 9) passing through a slot 30 formed along one of the generatrices of the barrel 8 and ending in a groove 31 (fig.



  8) of barrel 9.



   The connection between each pinion 12 and its disc 10 (mounted idle on the common shaft 26) is made (fig 9) by a cross 25 with elastic branches carried by the pinion and whose branches pass against the disc 10, end pins 28 of said branches penetrating into cells 27 hollowed out in the disc (FIG. 8), which allows the discs 10 (and their notches 14) to be offset at will.



   The notches 14, by a suitable rotation of their discs 10, come into alignment between them and with a groove 29 formed (fig. 8) in the barrel 9, which groove can come into engagement with a rib 34 of the bottom 32 bolt drive 21.



   To strengthen the coupling between the bottom 32 and the barrel 9, a second rib 34 'and a second groove 29' is provided (fig. 8).



   The back 32 is journaled in the func- tion 38 of the lock and carries on its axle end 39 the pinion or the crutch allowing the lock to be operated from the inside.



   The bolt 21 and the cylinder 9 are housed in the palastre 41 of the lock. As for the barrel, it is made integral by screw 43 (fig. 7) of the housing 42 itself disposed in a housing 44 having on the front "the opening 45 for the passage of the key and provided with notches 51 as above. exposed.



   The operation of this lock is similar to that of

 <Desc / Clms Page number 10>

 the previous one (fig. 5 and 8)
The barrel 9 and its casing 42 can slide in the direction of the arrow F (fig. 8), when one exerts on them, by means of the key passing through the opening 45 of the housing 44, sufficient pressure to overcome. the thrust of the spring 46. But this depression of the barrel is only possible if its grooves 29- 29 'are placed opposite the ribs 24-24' of the bottom 32 and if the notches 14 of the discs 10 all coincide with the groove 29 .



   By this sliding movement, the barrel 9 becomes integral with the base 32 and any rotation of the barrel results in a rotation of the base 32 in the form of a pinion 33 and, consequently, a displacement of the bolt 21.



   The introduction of the key through the opening 45 of the housing 44 can only be done along the diametral plane on which the notches 51 are located, a plane which corresponds to that in which the pistons 7 are aligned. From the start of the rotation, the shoulders 52 of the key engage under the circular wall of the casing 44, preventing the key 1 from being expelled under the pressure of the spring 46. The user can then operate the key, without having to continue to exert a pushing movement.



   As soon as the key is returned, after a complete turn, in the diametral plane of the notches 51, the key is again expelled from the opening 45.



   At any time, it is possible, using the button 40, crutch or other equivalent device, to operate the bolt 21 of the lock without driving the cylinder 9, provided that the tenons of a

 <Desc / Clms Page number 11>

 key are not inserted in the lock.



   If a key is inserted, the maneuver does not present any more difficulty except that key 1 will be expelled from the lock as soon as it is in alignment with the pistons 7.



   To ensure the coincidence between the ribs 34, 34 'of the drum and the grooves 29, 29' of the barrel, the bottom 32 is provided, on its periphery, with two notches 53 (fig. II) into which can penetrate. a stop finger 54 (FIG. 10) carried by a leaf spring 55 fixed to the palastre 41 of the lock. The two positions at 1800 from each other of the ribs 34, 34 'are thus materialized by the finger 54 forming the ball.



   If we want the bolt 21 to be able to serve both as a dead bolt and as a latch bolt, we must then have a spring 56 housed in the palestra 41 and acting on the beveled bolt.



   A stopper 57 can be fixed in the palastre to limit the travel of the spring when the bolt becomes a deadbolt.



   The lock which has just been described has a closing security and absolute inviolability while being extremely simple to adjust.



   In fact, it suffices first of all to insert the tenons 3 of a key 1 set for opening the lock, into the canals 8 of the latter, to bring, as has been said, all the notches. 14 of the discs 10 in alignment with the groove 29.



  Then we push backwards, without rotating it, the barrel 9 which then engages with the drum 32 and while

 <Desc / Clms Page number 12>

 now in this position, the key used is removed and it is replaced by another comprising fingers whose protrusions differ from those of the fingers of the first key.



   The pins 28, thanks to the elasticity of the branches of said cross, therefore pass from one cell 27 to another and the setting is thus modified.



  , This adjustment is of course only possible if the protrusion of certain fingers is maintained or increased. If, on the contrary, we want to shorten this projection, we will use, as explained above, a small threaded rod screwing into the threaded bore 7 ', to fully pull the pistons in the direction of arrow F'. We will then proceed, as said above, with a key comprising the new setting.



   A lock constituted as it has just been said can be applied as well to dwellings, as to automobiles, to trunks or any other use. It is moreover applicable whenever it is necessary to lock moving parts.



   It is immediately seen that the embodiments of the invention can be multiple and it is understood that modifications of detail can be made to the devices described above without thereby departing from the spirit of the present patent. .

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

RÉSUMÉ Perfectionnements aux serrures à combinaison dans lesquel- les la clef présente un certain nombre de tenons, de saillies individuellement réglables, qui, par leur enfoncement dans les <Desc/Clms Page number 13> canons de la serrure, amènent, par le jeu de pistons mobiles dans lesdits canons, l'alignement de fentes ou crans, permet- tant l'actionnement de la serrure, principalement caractérisés en ce que : 1 - Les fentes ou crans sont ménagés sur le pourtour de cames ou disques de combinaison actionnés par les pistons, soit par le moyen de bielletes, soit par le moyen de crémaillères ou roues dentées. ABSTRACT Improvements to combination locks in which the key has a number of tenons, individually adjustable protrusions, which, by their insertion into the <Desc / Clms Page number 13> lock barrels, bring, by the set of movable pistons in said barrels, the alignment of slots or notches, allowing the actuation of the lock, mainly characterized in that: 1 - The slots or notches are formed on the periphery of cams or combination discs actuated by the pistons, either by means of connecting rods, or by means of racks or toothed wheels. 2 - Les fentes ou crans sont diversement situés sur la pé- riphérie des différents disques de combinaison, de sorte que, pour amener en alignement les fentes ou crans des différents disques, il faille déplacer plus ou moins les pistons correspon- dants, les saillies des tenons de la clef étant proportionnelles aux déplacements desdits pistons. 2 - The slots or notches are variously located on the periphery of the different combination discs, so that, in order to bring the slots or notches of the different discs into alignment, it is necessary to move more or less the corresponding pistons, the projections tenons of the key being proportional to the movements of said pistons. 3 - Dans une forme de réalisation, une lame de couteau osc- illante soll@citée par ressort est susceptible de pénétrer dans les fentes ou crans des disques de combinaison lorsqu'ils sont amenés en alignement, ledit couteau entraînant, par un toc, la rotation d'un verrou libérant alors le pène de la serrure. 3 - In one embodiment, a spring-loaded oscillating knife blade is capable of entering the slots or notches of the combination discs when they are brought into alignment, said knife causing, by a knock, the rotation of a lock then releasing the bolt of the lock. 4 - Un poussoir actionnable du dehors et agissant sur le verrou, permet de provoquer le dégagement du couteau hors des fentes des disques de combinaison et de verrouiller à nouveau la serrure, sans qu'il soit besoin de se servir de la clef. 4 - A push-button that can be actuated from the outside and acting on the lock, allows the release of the knife from the slots in the combination discs and the lock to be re-locked, without the need to use the key. 5 - La serrure étant déverrouillée, peut être tournée l'un angle voulu par l'actionnement du pêne : soit par fourchette (course limitée), soit mieux par pignons, auquel cas l'engrène- ment des dentures est rdalisé par un léger déplacement axial de <Desc/Clms Page number 14> l'ensemble de la serrure. 5 - With the lock unlocked, it can be turned to the desired angle by actuating the bolt: either by fork (limited stroke), or better by pinions, in which case the meshing of the teeth is achieved by a slight displacement axial of <Desc / Clms Page number 14> the entire lock. 6 - Dans une variante d'exécution, le dispositif déverrouil- lant la serrure peut être constitué par un couteau fixe qui ne permet un certain mouvement d'enfoncement de la serrure que lors- que l'alignement des fentes des disques de combinaison est réa- lisé, ce mouvement d'enfoncement provoquant l'engrènement des dentures d'entraînement du pène (roue et couronne dentées ou pignon et crémaillère, ou dispositif équivalent). 6 - In an alternative embodiment, the device unlocking the lock may consist of a fixed knife which only allows a certain driving movement of the lock when the alignment of the slots of the combination discs is made. - Read, this driving movement causing the engagement of the drive teeth of the bolt (toothed wheel and ring gear or pinion and rack, or equivalent device). 7 - Les organes réalisant la liaison entre les pistons et les disques de combinaison -biellettes ou crémaillères selon le cas- au lieu d'actionner directement les disques ou des pignons calés sur les disques, peuvent actionner des organes décalables par rapport aux disques, de façon à permettre de changer la com- binaison de chaque disque. 7 - The components making the connection between the pistons and the combination disks - rods or racks as appropriate - instead of directly actuating the disks or pinions wedged on the disks, can actuate shiftable members relative to the disks, so that you can change the combination of each disc. 8 - Dans une exécution, les biellettes de liaison s'ettè- lent sur un moyeu sur lequel chaque disque de combinaison est emmanché à force. 8 - In one embodiment, the connecting rods fit onto a hub onto which each combination disc is force-fitted. 9 - Dans une autre exécution, la crémaillère solidaire de chaqqe piston engrène avec un pignon porteur d'une croix à bran- ches élastiques pressant contre le disque de combinaison, l'en- traînement se faisant par pénétration de picots d'extrémité des dites branches dans des alvéoles creusées dans le disque. 9 - In another embodiment, the rack integral with each piston meshes with a pinion carrying a cross with elastic branches pressing against the combination disc, the drive being effected by penetration of end pins of said branches in cells dug in the disc. 10 Le carter contenant le barillet, les pistons et les dis- ques de combinaison et qui peut être enfoncé pour provoquer l'en- grènement des dentures d'entraînement du pène, peut être verrou- illé, soit en position d'enfoncement, soit en position de retrait par le moyen d'un verrou pénétrant dans l'un de deux trous per- cés dans le carter, de façon qu'on puisse, de l'intérieur, con- <Desc/Clms Page number 15> damner la serrure, même pour une personne possédant la bonne clef, tandis que le verrouillage en position d'enfoncement per- met de modifier la combinaison à volonté par ajustement de la position des crans des disques à la saillie séglable des tenons de la clef. The housing containing the barrel, the pistons and the combination discs and which can be depressed to cause the engagement of the drive teeth of the bolt, can be locked, either in the depressed position or in the withdrawn position by means of a latch penetrating into one of the two holes drilled in the housing, so that, from the inside, it is possible to <Desc / Clms Page number 15> damn the lock, even for a person with the right key, while the locking in the depression position allows the combination to be modified at will by adjusting the position of the notches of the discs to the adjustable projection of the tenons of the key. 11 - Le fond de la serrure qui forme pignon de commande du pène est manoeuvrable à la main de l'intérieur par bouton. 11 - The bottom of the lock, which forms the bolt control pinion, can be operated by hand from the inside using a button. 12 - Sur le face extérieure de la serrure est prévue une plaque de garde-à deux encoches réalisant, avec deux épaulements du corps de clef, un joint à baronnet te retenant la clef lorsqu'elle a été engagée, évitant à l'usager d'avoir à continuer sa pression pour la manoeuvre de la serrure. 12 - On the outside face of the lock is provided a guard plate with two notches realizing, with two shoulders of the key body, a baronet seal retaining the key when it has been engaged, avoiding the user to '' having to keep pressing to operate the lock.
BE462155D BE462155A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE462155A true BE462155A (en)

Family

ID=114634

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE462155D BE462155A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE462155A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0226252B1 (en) Cylinder lock with variable combination
CH642137A5 (en) SAFETY LOCK WITH ROCKER PIN.
FR2817895A1 (en) Clutch for lock comprises inner and outer journals, helicoidal compression spring and radial pin and check pin
EP0749135B1 (en) Control button with latch, particularly for controlling an electrical component
FR2956613A1 (en) ROULETTE FOR FURNITURE OR THE LIKE WITH MEANS OF BLOCKING
BE462155A (en)
EP0151081B1 (en) Safety lock, fitted to prevent its fraudulent opening
EP0133837B1 (en) Changeable-combination lock
FR2821381A1 (en) Multiple bolt door lock comprises half-turn bolt, fixed bolt and control part fixed to control rod for additional fixed bolt and transmission mechanism which drives key bit, bolts and control part
EP0305485B1 (en) Lock with locking-unlocking mechanism using an electromagnet
EP0704387B1 (en) Safety device, particularly for children, in a container for collecting waste
EP0894921A1 (en) Closure device, specially mortise lock with a latch bolt, for a French window or similar
FR2918690A1 (en) Coded assist handle for e.g. door of building, has locking unit i.e. key, moving between marking position along which unit guides shaft to engage with rod and blocking position along which unit immobilizes shaft to disengage from rod
FR2821380A1 (en) Door lock with half-turn bolt comprises rollback activated by door handle which acts on bolt tail to lead bolt head inside casing when handle is operated
EP0367649B1 (en) Safety lock with disc tumblers
FR2542357A1 (en) DOOR LOCK COMPRISING TWO DIFFERENT PEN MOVEMENT DEVICES
FR2667644A1 (en) COMBINATION LOCK DEVICE.
FR2815067A1 (en) Lock security cylinder comprises double stator block, key bit and barrel rotor in first stator and operating button at outer end of second stator and declutchable transmission means
EP0368703A1 (en) Lock with disc tumblers
EP0894928A1 (en) Locking device, in particular a mortise lock for the wing of a door or a window
EP0072332A1 (en) Double-ended cylinder and lock equipped therewith
FR2522352A1 (en) CYLINDER LOCK WITHOUT KEY COMBINATION
CA1247878A (en) Combination lock, namely for safes
FR2620159A1 (en) LOCKING FERRULE, SUCH AS LOCK OR CREMOR-LOCK, HAVING A HALF-TIP PEN
FR3022939A1 (en) DEVICE FOR OPENING AND CLOSING AN ARTICLE IN PARTICULAR OF LEATHER GOODS AND ARTICLE COMPRISING SUCH A DEVICE