BE453019A - - Google Patents

Info

Publication number
BE453019A
BE453019A BE453019DA BE453019A BE 453019 A BE453019 A BE 453019A BE 453019D A BE453019D A BE 453019DA BE 453019 A BE453019 A BE 453019A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wedge
absorber device
kinetic energy
shaped
devices
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE453019A publication Critical patent/BE453019A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16FSPRINGS; SHOCK-ABSORBERS; MEANS FOR DAMPING VIBRATION
    • F16F7/00Vibration-dampers; Shock-absorbers
    • F16F7/08Vibration-dampers; Shock-absorbers with friction surfaces rectilinearly movable along each other

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Vibration Dampers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif absorbeur d'énergie cinétique ". 



   La présente invention concerne les dispositifs   absor-   beurs d'énergie cinétique du genre dans lequel il est fait usage d'éléments cunéiformes, en frottement les uns sur les autres. 



   Dans les dispositifs connus de ce genre, les éléments cunéiformes sont généralement assemblés et disposés de manière que la force appliquée à l'élément d'impact soit retournée sous forme réduite à ce même élément, une partie de la force ayant été dépensée en travail de frottement entre les surfaces des éléments.. 



   Pratiquement tous les dispositifs connus rendent ainsi 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un effort en retour d'environ 1/3 de la force appliquée. Cela résulte du développement bien connu des formules des efforts à l'entrée et à la sortie de l'élément d'impact 
Pe 2 Q tg (   #     + )   
Ps 2 Q tg (   # - #)   dans lesquelles 
Pe = force d'impact. 



   Ps = force en retour. 



   = force de réaction au point de rappel. 



     #   = angle d'inclinaison des surfaces en frottement. 



   = coefficient de frottement. 



  Le rapport des travaux effectués est alors donné par la for- mule 
Ts= Ps x d = 2 Q tg   #  
Te Pexd 2 Q tg    (#-#) d'où   
Ts =Ps=tg   (#-#)  
Te Pe   tg (#-#)   dans laquelle 
Ts est le travail de sortie. 



   Te est le travail d'entrée. d est le déplacement des éléments. 



  Si l'on choisit par exemple   #=2 #   pour avoir un angle suf- fisamment réversible. 



   Ts =Ps =   tg #   1/3 environ   d'où  
Te Pe tg 3   #  
Ts =Te
3 
La présente invention a pour but de procurer un dis- positif absorbeur d'énergie cinétique qui tout en conservant un volume et un gabarit identique à ceux des dispositifs connus, permette de réaliser une absorption beaucoup plus grande de l'énergie communiquée, c'est-à-dire de ne restituer qu'une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fraction beaucoup plus réduite de l'énergie absorbée et éventuellement de rendre le taux d'absorption variable, réglable ou à action différentielle, ce qui ne s'est pas encore rencontré jusqu'ici. 



   L'invention est basée sur la constatation que si l'effort reçu par la surface de rappel dans un dispositif à éléments cunéiformes est lui-même transmis à un autre système à éléments cunéiformes, l'énergie restituée à l'élément   d'im-   pact répondra à la formule
Ts   (1/3)Te   1/9Te ou   1/lOTe   environ et ne sera donc que la dixième partie environ de l'énergie cinétique appliquée. 



   Dans ce but, et sur cette base, le dispositif absorbeur d'énergie cinétique, objet de l'invention, est caractérisé, en ce qu'il comporte des éléments cunéiformes de frictions montés de manière à présenter un   minimup   de 3 organes coopérant l'un avec l'autre dont l'un constitue l'élément d'impact qui entre en contact par une surface cunéiforme avec un organe intermédiaire qui lui sert d'appui et de transmetteur d'impulsion à l'organe terminal de rappel, par   l'inter-   médiaire d'une autre surface cunéiforme. 



   Dans la réalisation pratique de l'invention, ces organes sont montés dans un seul dispositif   asorbeur   évidé, de telle sorte que la succession des impulsions transmises d'un organe à l'autre a lieu dans des directions chacune différente par rapport à la précédente réalisant ainsi une transmission en zig-zag de l'impulsion. Le dispositif absorbeur se présente ainsi sous forme d'un coin dont un certain nombre peuvent être placés en série ou en parallèle suivant qu' il y a lieu d'augmenter la course ou de répartir la charge. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Ces dispositifs sont éventuellement combinés avec des dispositifs de verrouillage ou de débrayage comportant ou non des organes élastiques ou d'écrasement. 



   Afin de bien faire comprendre l'invention on en donnera ci-après quelques exemples de réalisation. 



   La fig. 1 montre le schéma de principe des dispositifs cunéiformes de type connu. 



   La fig. 2 représente le schéma de principe du dispositif absorbeur de choc suivant l'invention. 



   La fig. 3 montre une réalisation en coupe d'un type d'absorbeur de choc à 2 organes cunéiformes, suivant le schéma de la fig. 1. 



   La fig. 4 est une coupe d'un dispositif à 3 organes cunéiformes suivant l'invention. 



   La fig. 5 représente une vue analogue à la fig. 4 avec système de rappel par rapport au plan d'application du choc. 



   La fig. 6 montre une variante de la fig. 4 comportant l'organe terminal renversé. 



   La fige 7 indique un mode de réalisation dans lequel l'effort est appliqué à l'organe central interne. 



   La fig. 8 représente une variante de la fig. 4 com- portant un collier d'absorption des efforts. 



   La fig. 9 montre un dispositif dissymétrique d'absorp- tion de choc. 



   La fig. 10 indique   l'emploi   comme élément élastique d'un autre dispositif cunéiforme combiné avec le prmnier, féa- lisant ainsi un assemblage à 4 organes uniformes. 



   La fig. 11 est une variante de la fig. 10. 



   La fig. 12 représente une variante de la fig. 11 dans laquelle l'organe élastique en forme de dispositif cunéiforme 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 est renversé dans sa combinaison avec l'absorbeur de choc cunéiforme. 



   La   fige   13 représente un mode de réalisation de la fig. 4 sous forme annulaire. 



   La   fige   14 montre un absorbeur comportant l'emploi de groupes absorbeurs cunéiformes montés en parallèle. 



   La fig. 15 est une combinaison d'un élément en forme de coin avec un ou plusieurs groupes absorbeurs cunéiformes, montés en parallèle. 



   Ainsi que cela est montré fig. l, un absorbeur de chod cunéiforme de type connu comporte essentiellement un organe d'impact 1 qui reçoit un effort Pe et qui agit par une face inclinée sur un organe 2 déplaçable prenant appui, par l'intermédiaire d'un organe élastique 3 sur une surface fixe de référence 4 qui donne naissance à un effort de réaction Q. 



   Le travail rendu par suite de Q et égal à Ps est, comme cela a été établi dans le cas ou l'angle   #     =2#   le   1/3   du travail fourni par Pe. 



   Suivant l'invention, un organe supplémentaire 5 (fig. 2) est ajouté de manière à créer, dans un même dispositif, une combinaison de 3 organes au minimum réagissant les ' uns sur les autres et procurant ainsi sous un volume sensiblement identique à celui des types connus, l'effet de ne restituer qu'environ 1/10 de l'énergie reçue. 



   Dans la réalisation suivant la fig. 3, l'organe d'impact 1 en forme de tronc de cône creux, coopère avec un organe final 2 établi par exemple en deux pièces avec interposition de ressorts 3, l'organe 2 prenant appui sur la surface de référence ou de réaction 4. Dans cet exemple, les ressorts 3 ne sont pas disposés entre l'organe 2 et la surface de référence 4, mais entre les deux parties de l'organe 2, le rôle qu'ils jouent étant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   ,le   même,   c'est-à-dire   de provoquer le rappel de l'organe 2 vers l'organe 1 et de restituer une partie de l'énergie re- çue par l'organe   2.   



   Dans la fig. 4 qui montre une réalisation simple de   l'invention,   l'organe 2 est constitué   lui-mme   sous forme de coin présentant des faces inclinées supplémentaires qui coopèrent avec un organe 5 cunéiforme. L'organe 2 devient ainsi un organe intermédiaire transmetteur d'énergie,tandis que l'organe 5 est l'organe final prenant appui sur la face de référence 4, par l'intermédiaire d'un ressort 3 logé par exemple dans une cavité de l'organe 5. 



   Dans ces conditions, le ressort de rappel réagit sur le coin terminal 5 par rapport à la surface d'appui 4 sur laquelle les coins intermédiaires 2 prennent seulement appui, un déplacement sur cette surface d'appui étant permis. 



  Dans cette disposition les axes des 3 systèmes d'organes cunéiformes sont parallèles, et les déplacements se font suivant deux directions parallèles et une direction perpendiculaire, c'est-à-dire dans des directions chacune différente par rapport à la précédente, réalisant ainsi une transmission en zig-zag de l'impulsion. 



   Le ressort de rappel 3 ou autre organe élastique peut éventuellement prendre appui contre une autre face que celle de référence 4. La fig. 5 montre l'utilisation d'un ressort 3' s'appuyant contre l'organe d'impact 1. 



   L'organe terminal 5 peut être éventuellement inversé comme montré à la fig. 6. Dans ce cas, il est fait usage de soins 2' supplémentaires coulissants pouvant glisser à la fois sur les coins 2 et le coin terminal 5. Il va de soi toutefois que les organes 2 et 2t pourraient être rendus solidaires l'un de l'autre et réaliser ainsi un seul organe intermédiaire à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 faces parallèles ou éventuellement divergentes (voir fig. 10). 



  On peut également rendre l'organe 5 solidaire de la surface de référence 5 et dans ce cas, les coins 2' joueraient le rôle d'organe terminal. 



   Dans ces figures,les efforts à absorber sont appliqués à l'organe 1. Il est possible de faire jouer aux organes 2 et 3, le rôle d'organe d'impact. 



   Dans la fig. 7   l'organe d'impact   1 et l'organe tentral du dispositif absorbeur et l'organe extérieur 5 en est l'organe   terminal.   Des ressorts 3 jouent un rôle analogue celui décrit pour les figures précédentes. 



   Dans'la fig. 8 il est fait usage, d'un collier extérieur 6 qui absorbe la composante tendant à disloquer le dispositif absorbeur de choc et plus spécialement l'organe d'impact formé par un   car%au   ou par une couronne conique par exemple. 



   Le dispositif peut également   présenter   une   disposi-   tion asymétrique comme montré à la fig. 9 dans laquelle les mêmes chiffres de référence désignent des organes analogues à ceux des figures précédentes. 



   Dans la réalisation suivant la fig. 10 on retrouve les trois organes 1,2 et 5, mais l'organe de rappel ou élastique appliqué à l'organe final est lui-même constitué par un dispositif cunéiforme comportant les coins 8 et 9 et le ressort de rappel 10. L'organe de rappel 10 figuré schématiquement sous forme d'un ressort peut être supprimé. Dans ce cas on fera usage d'une bague fendue 8 à action élastique qui combinera l'action des coins 8 et des ressorts 10. Le rendement d'un dispositif de ce genre à quatre organes est de l'ordre de lima environ. La   f ig.   11 représente une autre disposition d'un groupe d'amortissement comportant également quatre organes. Dans ce cas on combine un groupe comme celui de la fig. 4 avec un 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 crg ne cunéiforme à action interne 1 par l'intermédiaire de l'organe 2. 



   La figure 12 montre une réalisation   analogue   à celle de la fig. 11 dans laquelle l'organe terminal 5 est renversé de même que l'organe de rappel ou élastique formé par les éléments 8, 9 et 10. 



   La disposition des éléments peut être faite égale- ment sous forme annulaire comme montré à la fig. 13 où l'on reconnaît les organes d'impact 1, les organes intermédiaires 2 et les organes terminaux 5 reliés entre eux par un ou plu- sieurs dispositifs de rappel 3. Dans ce système égale ent le dispositif absorbeur comporte les 3 organes au minimum suivant
1'invention. 



   La fig. 14 montre une variante dans laquelle 11 est un organe d'impact principal et 12 est un organe de transmission quelconque. L'organe final est constitué par des dispositifs cunéiformes complets 13 à éléments cunéiformes comme par exemple le groupe 1,2,3,4 et 5 de la fig. 5, qui prennent appui sur une pièce 14 formée également par un anneau indéfor-   mable.   



   Enfin, la fig. 15 représente la combinaison   d''un   organe 15 en forme de coin avec un certain nombre de dispositifs cunéiformes complets 13 suivant l'invention montrant comment ceux-ci peuvent éventuellement être utilisés pour une action en parallèle. 



   Les devins ci-dessus donnés à titre d'exemples de 1' objet de l'invention, n'épuisent pas les   combinaisons   possibles des 3 organes minimum, coopérant entre eux, dans un même dispositif absorbeur d'énergie cinétique. Ces combinaisons sont très nombreuses et dépendent entre autres des éléments de base suivants: du point d'application de l'effort d'où découlent, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les réactions d'appui et l'action terminale; de l'angle et de l'orientation de l'axe des éléments cunéiformes successifs entre eux, de même que du sens du déplacement ; de la réver- sibilité du système; du point de fixation du dispositif de rappel ; de l'intercalation de dispositif d'absorption sup- plémentaire ; du dispositif de verrouillage ou de débrayage prévu pour permettre de bloquer ou de débrayer l'assemblage à tout moment;

   des intermédiaires élastiques ou non ; de la superposition d'éléments identiques pour augmenter la course ; de la répartition de ces éléments pour augmenter la charge; de la conformation de chaque élément sous forme prismatique, annulaire, etc, par rapport à l'axe central ou par rapport à un axe situé à l'extérieur ; etc. Il y a lieu de noter qu'il n'est pas absolument nécessaire que les angles de chaque grou- pe soient identiques entre eux. 



   Les réalisations ainsi obtenues sont applicables aux domaines les plus divers dont on citera quelques exemples, sans pour cela se limiter à ces applications; ces dispositifs peuvent être utilisés séparément, ou en combinaison éventuellement avec d'autres appareils absorbeurs ou amortisseurs ou nettement différents, sans.pour cela sortir du cadre de la présente invention. C'est notamment le cas pour absorber les chocs de tous genre résultant du contact de deux corps comme ceux de tous véhicules ou engins de transports entre eux ou en contact avec d'autres corps, tels que par exemple, les tampons de voiture de chemins de fer et tramways, pare-chocs, trains d'atterrissage, amortisseurs-stabilisateurs pour charsd'assaut etc.

   Ils   sonttitilisés   aussi pour amortir les efforts de traction de tous genre pour les engins cités ci-dessus,pour les efforts de traction de tous genre comme ceux résultant par exemple pour les câbles de traînage, câbles de trolley, cables 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de funiculaires, etc.

   Ils trouvent leur emploi pour   l'absorp-   tion des efforts de percussion   comme   dans les armes à feux    de toue genre, canons,, etc compris les efforts dûs à des de tous genre, canons, etc y compris les efforts dûs Ces   coups de bélier et susceptibles   d'être   absorbes par un in- termédiaire prévu en   conséquence.   De même pour l'absorption de l'énergie cinétique résultant d'efforts périodiques s'ap- pliquant aux domaines les plus divers quelqu'en soit la fré- quence,   l'amplitude   et la nature du moment qu'ils peuvent    'être adaptés au dispositif et transformés en oscilla+ion mé- être sdaptés au dispositif et transformes oscillation   canique.

   Dans ces efforts périodiques il faut citer   notamment,   les trépidations de tous genres. Ces dispositifs peuvent être utilises pour les fondations d' immeubles, ou de machines entre bielles et manivelles, comme appuis de poutres et de plan- chers, pour la suspension de véhicules et d'axe de roues pour auto   et/chemins   de fer, pour l'amortissement du bruit Ces rails aux éclissages, pour les marteaux-piqueurs, marteaux-perfora- teurs, en un mot, pour tout ce qui concerne l'insonorisation. ln peut citer encore, l'utilisation dans les appareils de mesure,   appareillage   de commande mécanique, électrique, hy-   draulique,   etc, appareils de pesée et en général dans tous les appareils ou une   démultiplication   est nécessaire.

   Enfin, ils trouvent leur   application   aux étançons et au soutènement des mines y compris les effordreurs pour piles de boie ou de rails, de même que   pour   les échafaudages et   coffrages   pour béton.   Dans   ce cas on peut réaliser un dispositif   irréversible   en agissant sur les angles des différents organes. En un motk, tous appareils devant Absorber ou non de   l'énergie   cinétique ou permettre un déclenche,ment, au moyen d'un organe de ver- rouillage ou de débrayage remplaçant en complétant l'organe   élastique,   peuvent être munis de ces dispositifs. 



   Les différents organes cunéiformes utilisés peuvent 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 être pleins ou creux, à action interne ou externe, en matériaux identiques ou différents, formés de pièces coulées, estampées, profilées, étirées ou tous autres profilés conformes en une pièce, assemblés par soudure ou par tous autres moyens conformes ; les coins peuvent être prévus comme coins élastiques creux avec ou sans fente, avec ou sans garnissage intérieur en matière élastique de tous genre ou simplement plastique, évidées ou non, dans le but de provoquer un rappel ou mieux les composants internes nécessaires permettant de produire une action interne de fonctionnement - cas de garnitures élastiques creuses remplies d'un liquide transmettant   l'effort à absorber - ;

   leséléments annulaires peuvent être   fendus sur leur hauteur totalement ou partiellement ; les dimensions peuvent être réduites ou augmentées ; chaque élément pouvant être mis sous carter baignant dans tout corps liquide, visqueux, plastique ou solide, permettant de modifier les conditions de frottement de contact ; chaque élément peut être en matériaux différents ou mixtes rapportés par superposition, fixation, amalgamation ou électrolysé, pulvérisation, etc, ceci dans le but de faire varier la valeur du frottement ou même la résistance à l'usure ou l'isolation électrique dans les cas des isolateurs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Kinetic energy absorber device".



   The present invention relates to kinetic energy absorbing devices of the kind in which use is made of wedge-shaped elements, in friction with one another.



   In the known devices of this kind, the wedge-shaped elements are generally assembled and arranged so that the force applied to the impact element is returned in reduced form to this same element, part of the force having been expended in work of friction between the surfaces of the elements.



   Practically all the known devices thus render

 <Desc / Clms Page number 2>

 a return force of about 1/3 of the applied force. This results from the well-known development of the formulas of the forces at the entry and exit of the impact element.
Pe 2 Q tg (# +)
Ps 2 Q tg (# - #) in which
Pe = impact force.



   Ps = force in return.



   = reaction force at the return point.



     # = angle of inclination of friction surfaces.



   = coefficient of friction.



  The report of the work carried out is then given by the formula
Ts = Ps x d = 2 Q tg #
Te Pexd 2 Q tg (# - #) hence
Ts = Ps = tg (# - #)
Te Pe tg (# - #) in which
Ts is the output job.



   Te is the entry job. d is the displacement of the elements.



  If we choose for example # = 2 # to have a sufficiently reversible angle.



   Ts = Ps = tg # 1/3 approximately hence
Te Pe tg 3 #
Ts = Te
3
The object of the present invention is to provide a kinetic energy absorber device which, while retaining a volume and a size identical to those of known devices, makes it possible to achieve a much greater absorption of the energy communicated, ie. that is to say to return only one

 <Desc / Clms Page number 3>

 much smaller fraction of the energy absorbed and possibly making the absorption rate variable, adjustable or with differential action, which has not yet been encountered.



   The invention is based on the finding that if the force received by the return surface in a device with wedge-shaped elements is itself transmitted to another system with wedge-shaped elements, the energy returned to the impermeable element. pact will respond to the formula
Ts (1/3) Te 1 / 9Te or 1 / lOTe approximately and will therefore only be approximately the tenth part of the kinetic energy applied.



   For this purpose, and on this basis, the kinetic energy absorber device, object of the invention, is characterized in that it comprises wedge-shaped friction elements mounted so as to present a minimup of 3 organs cooperating with the one with the other, one of which constitutes the impact element which comes into contact via a wedge-shaped surface with an intermediate member which serves as a support and impulse transmitter to the terminal return member, by the 'intermediary of another wedge-shaped surface.



   In the practical embodiment of the invention, these members are mounted in a single hollow absorber device, so that the succession of pulses transmitted from one member to the other takes place in directions each different with respect to the previous one producing thus a zig-zag transmission of the impulse. The absorber device is thus in the form of a wedge, a certain number of which can be placed in series or in parallel depending on whether it is necessary to increase the stroke or to distribute the load.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  These devices are optionally combined with locking or disengaging devices including or not elastic or crushing members.



   In order to make the invention fully understood, a few embodiments thereof will be given below.



   Fig. 1 shows the block diagram of wedge-shaped devices of known type.



   Fig. 2 represents the block diagram of the shock absorber device according to the invention.



   Fig. 3 shows a sectional embodiment of a type of shock absorber with 2 wedge-shaped members, according to the diagram of FIG. 1.



   Fig. 4 is a section through a device with 3 wedge-shaped organs according to the invention.



   Fig. 5 shows a view similar to FIG. 4 with a return system in relation to the shock application plane.



   Fig. 6 shows a variant of FIG. 4 comprising the inverted terminal organ.



   Fig. 7 indicates an embodiment in which the force is applied to the internal central organ.



   Fig. 8 shows a variant of FIG. 4 including a strain absorption collar.



   Fig. 9 shows an asymmetrical shock absorption device.



   Fig. 10 indicates the use as an elastic element of another wedge-shaped device combined with the primer, thus achieving an assembly with 4 uniform members.



   Fig. 11 is a variant of FIG. 10.



   Fig. 12 shows a variant of FIG. 11 in which the elastic member in the form of a wedge-shaped device

 <Desc / Clms Page number 5>

 is reversed in his suit with the wedge-shaped shock absorber.



   Fig. 13 represents an embodiment of fig. 4 in annular form.



   Fig. 14 shows an absorber comprising the use of wedge-shaped absorber groups mounted in parallel.



   Fig. 15 is a combination of a wedge-shaped element with one or more wedge-shaped absorber groups, mounted in parallel.



   As shown in fig. 1, a wedge-shaped chod absorber of known type essentially comprises an impact member 1 which receives a force Pe and which acts via an inclined face on a movable member 2 bearing, via an elastic member 3 on a fixed reference surface 4 which gives rise to a reaction force Q.



   The work rendered as a result of Q and equal to Ps is, as has been established in the case where the angle # = 2 #, 1/3 of the work supplied by Pe.



   According to the invention, an additional member 5 (fig. 2) is added so as to create, in the same device, a combination of at least 3 members reacting on each other and thus providing a volume substantially identical to that of known types, the effect of restoring only about 1/10 of the energy received.



   In the embodiment according to FIG. 3, the impact member 1 in the form of a hollow truncated cone, cooperates with a final member 2 established for example in two parts with the interposition of springs 3, the member 2 bearing on the reference or reaction surface 4 In this example, the springs 3 are not arranged between the member 2 and the reference surface 4, but between the two parts of the member 2, the role they play being

 <Desc / Clms Page number 6>

   , the same, that is to say to cause the return of organ 2 to organ 1 and to restore part of the energy received by organ 2.



   In fig. 4 which shows a simple embodiment of the invention, the member 2 is itself constituted in the form of a wedge having additional inclined faces which cooperate with a wedge-shaped member 5. The member 2 thus becomes an intermediate energy transmitter member, while the member 5 is the final member bearing on the reference face 4, by means of a spring 3 housed for example in a cavity of organ 5.



   Under these conditions, the return spring reacts on the terminal wedge 5 relative to the bearing surface 4 on which the intermediate wedges 2 bear only, movement on this bearing surface being allowed.



  In this arrangement the axes of the 3 systems of wedge-shaped organs are parallel, and the displacements take place in two parallel directions and a perpendicular direction, that is to say in directions each different from the previous one, thus achieving a zig-zag transmission of the impulse.



   The return spring 3 or other elastic member may possibly bear against a face other than that of reference 4. FIG. 5 shows the use of a spring 3 'pressing against the impact member 1.



   The terminal member 5 can optionally be reversed as shown in FIG. 6. In this case, use is made of additional sliding care 2 ′ which can slide on both the corners 2 and the end corner 5. It goes without saying, however, that the members 2 and 2t could be made integral with one of the two. the other and thus achieve a single intermediate organ

 <Desc / Clms Page number 7>

 parallel or possibly divergent faces (see fig. 10).



  It is also possible to make the member 5 integral with the reference surface 5 and in this case, the corners 2 'would act as an end member.



   In these figures, the forces to be absorbed are applied to the member 1. It is possible to make the members 2 and 3 play the role of impact member.



   In fig. 7 the impact member 1 and the central member of the absorber device and the outer member 5 is the terminal member. Springs 3 play a role similar to that described for the previous figures.



   In fig. 8 use is made of an outer collar 6 which absorbs the component tending to dislocate the shock absorber device and more especially the impact member formed by a car% au or by a conical crown for example.



   The device can also have an asymmetrical arrangement as shown in FIG. 9 in which the same reference numerals denote members similar to those of the preceding figures.



   In the embodiment according to FIG. 10 we find the three members 1, 2 and 5, but the return or elastic member applied to the final member is itself constituted by a wedge-shaped device comprising the corners 8 and 9 and the return spring 10. The return member 10 shown schematically in the form of a spring can be omitted. In this case, use will be made of a split ring 8 with elastic action which will combine the action of the wedges 8 and of the springs 10. The efficiency of a device of this type with four members is of the order of approximately lima. The f ig. 11 shows another arrangement of a damping group also comprising four members. In this case, a group like that of FIG. 4 with a

 <Desc / Clms Page number 8>

 internally acting cuneiform crg 1 through organ 2.



   FIG. 12 shows an embodiment similar to that of FIG. 11 in which the terminal member 5 is reversed as well as the return or elastic member formed by the elements 8, 9 and 10.



   The arrangement of the elements can also be made in annular form as shown in fig. 13 where we recognize the impact members 1, the intermediate members 2 and the terminal members 5 connected to each other by one or more return devices 3. In this system, the absorber device comprises at least 3 members. next
The invention.



   Fig. 14 shows a variant in which 11 is a main impact member and 12 is any transmission member. The final organ consists of complete wedge-shaped devices 13 with wedge-shaped elements such as, for example, group 1,2,3,4 and 5 of FIG. 5, which are supported on a part 14 also formed by an indeformable ring.



   Finally, fig. 15 shows the combination of a wedge-shaped member 15 with a number of complete wedge-shaped devices 13 according to the invention showing how these can optionally be used for parallel action.



   The diviners given above as examples of one object of the invention do not exhaust the possible combinations of the minimum 3 organs, cooperating with one another, in a single kinetic energy absorber device. These combinations are very numerous and depend among others on the following basic elements: the point of application of the force from which results,

 <Desc / Clms Page number 9>

 support reactions and terminal action; the angle and the orientation of the axis of the successive wedge-shaped elements between them, as well as the direction of displacement; the reversibility of the system; the point of attachment of the return device; the intercalation of additional absorption device; the locking or disengaging device provided to enable the assembly to be blocked or disengaged at any time;

   elastic intermediates or not; the superposition of identical elements to increase the stroke; the distribution of these elements to increase the load; of the conformation of each element in prismatic, annular, etc., with respect to the central axis or with respect to an axis located outside; etc. It should be noted that it is not absolutely necessary that the angles of each group be identical to each other.



   The embodiments thus obtained are applicable to the most diverse fields of which a few examples will be cited, without being limited to these applications; these devices can be used separately, or possibly in combination with other absorbers or shock absorbers or clearly different, without departing from the scope of the present invention. This is particularly the case for absorbing shocks of all kinds resulting from the contact of two bodies such as those of all vehicles or transport devices between them or in contact with other bodies, such as, for example, road car buffers. railways and trams, bumpers, landing gears, shock absorbers-stabilizers for tanks etc.

   They are also used to absorb traction forces of all kinds for the machines mentioned above, for traction forces of all kinds such as those resulting, for example, for drag cables, trolley cables, cables.

 <Desc / Clms Page number 10>

 funiculars, etc.

   They find their use for the absorption of percussion forces as in firearms of all kinds, cannons, etc. including the efforts due to all kinds, cannons, etc. including the efforts due to These water hammers and likely to be absorbed by an intermediary provided accordingly. Likewise for the absorption of kinetic energy resulting from periodic forces applying to the most diverse fields whatever the frequency, amplitude and nature, as long as they can be adapted. to the device and transformed into oscilla + ion misadapted to the device and canic oscillation transforms.

   In these periodic efforts it is necessary to quote in particular, the tremors of all kinds. These devices can be used for the foundations of buildings, or of machines between connecting rods and cranks, as supports for beams and floors, for the suspension of vehicles and wheel axles for cars and / or railways, for noise damping These rails with splices, for jackhammers, hammer drills, in short, for everything relating to soundproofing. It may also cite the use in measuring devices, mechanical, electrical, hydraulic control equipment, etc., weighing devices and in general in all devices where a reduction is necessary.

   Finally, they find their application in the props and the support of mines including the scourers for piles of wood or rails, as well as for scaffolding and formwork for concrete. In this case, an irreversible device can be produced by acting on the angles of the various members. In a nutshell, all devices that have to absorb or not absorb kinetic energy or allow triggering, by means of a locking or disengaging device replacing by completing the elastic device, can be fitted with these devices.



   The different wedge-shaped organs used can

 <Desc / Clms Page number 11>

 be solid or hollow, with internal or external action, of identical or different materials, formed of castings, stamped, profiled, drawn or any other conforming profiles in one piece, assembled by welding or by any other conforming means; the wedges can be provided as hollow elastic wedges with or without slit, with or without internal lining of elastic material of any kind or simply plastic, hollowed out or not, with the aim of causing a recall or better the internal components necessary to produce a internal operating action - case of hollow elastic gaskets filled with a liquid transmitting the force to be absorbed -;

   the annular elements can be split over their height totally or partially; the dimensions can be reduced or increased; each element can be placed in a casing bathed in any liquid, viscous, plastic or solid body, making it possible to modify the conditions of contact friction; each element can be in different or mixed materials added by superposition, fixing, amalgamation or electrolysis, spraying, etc., with the aim of varying the value of the friction or even the resistance to wear or the electrical insulation in the cases insulators.


    

Claims (1)

R E S U M E 1. Dispositif absorbeur d'énergie cinétique, caractérisé en ce qu'il comporte des éléments cunéiformes de frictions montés de manière à présenter un.minimum de 3 organes coopérant l'un avec l'autre dont l'un constitue l'élément d'impact qui entre en contact par une surface cunéiforme avec un organe intermédiaire qui lui sert d'appui et de transmetteur <Desc/Clms Page number 12> d'impulsion à l'organe terminal de rappel par l'intermédiaire d'une autre surface cunéiforme* a. ABSTRACT 1. Kinetic energy absorber device, characterized in that it comprises wedge-shaped friction elements mounted so as to present un.minimum of 3 bodies cooperating with each other, one of which constitutes the element of impact which comes into contact through a wedge-shaped surface with an intermediate member which acts as a support and transmitter <Desc / Clms Page number 12> pulse to the terminal return organ via another wedge-shaped surface * a. Dispositif absorbeur d'énergie cinétique suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ces organes sont montés dans un seul dispositif absorbeur évidé, de telle sorte que la succession des impulsions transmises d'un orgsne à l'autre, a lieu dans des directions chacune différente par rapport à la précédente réalisant ainsi une transmission en zig-zag de l'impulsion. Kinetic energy absorber device according to Claim 1, characterized in that these members are mounted in a single hollow absorber device, so that the succession of the impulses transmitted from one organ to another takes place in each direction. different from the previous one thus achieving a zig-zag transmission of the pulse. 3. Dispositif absorbeur d'énergie cinétique suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce quele dispositif absorbeur se présente ainsi sous forme d'un coin dont un certain nombre peuvent être placés en série ou en parallèle suivant qu'il y a lieu d'augmenter la course ou de répartir la charge. 3. Kinetic energy absorber device according to claims 1 and 2, characterized in that the absorber device is thus in the form of a wedge, a number of which can be placed in series or in parallel depending on whether it is necessary to '' increase the stroke or distribute the load. 4. Dispositif absorbeur d'énergie cinétique suivunt les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que ces dispositifs sont éventuellement combinés avec des dispositifs de verrouillage ou de débrayage comportant ou non un ou plusieurs organes élastiques ou d'écrasement. 4. Kinetic energy absorber device according to claims 1 to 3, characterized in that these devices are optionally combined with locking or disengaging devices comprising or not one or more elastic or crushing members.
BE453019D BE453019A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE453019A true BE453019A (en)

Family

ID=107502

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE453019D BE453019A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE453019A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2492025A1 (en) * 1980-10-10 1982-04-16 Vysoka Skola Dopravy Spojov WEIGHT, SHOCK AND OSCILLATION SHOCK ABSORBER

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2492025A1 (en) * 1980-10-10 1982-04-16 Vysoka Skola Dopravy Spojov WEIGHT, SHOCK AND OSCILLATION SHOCK ABSORBER

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2643864A1 (en) BUMPER FOR VEHICLE
CA2121995C (en) Shock absorbing device
EP1123468B1 (en) Shock absorbing device
EP0019533B1 (en) Shock absorbers
FR2829546A1 (en) ENERGY ABSORPTION CONNECTION BAR, AND ITS APPLICATION AS A TRANSMISSION BOX SUSPENSION BAR FOR A GIRAVION
EP3128379B1 (en) Escapement with escape wheel with field rramps and a non-return device
EP0936118A1 (en) Energy absorbing device and vehicle, especially railway vehicle, with such an absorbing device
FR2585659A1 (en) DIRECTION WITH ABSORPTION OF ENERGY
BE453019A (en)
FR2475171A1 (en) SPRING AND SUSPENSION WITH DAMPING OF A MEANS OF TRANSPORT USING SAID SPRING
EP2475909B1 (en) Shock-absorber device
EP1774195A2 (en) Damping device with power-assisted deceleration and use thereof for the damping of the retractable steering column of a motor vehicle
EP0839289B1 (en) Actuator comprising a ram
EP0007349A1 (en) New high absorption bumper device for vehicles.
FR3092067A1 (en) Motor cradle for a motor vehicle and a vehicle comprising such a cradle
PL232262B1 (en) Converter of vibrations to electrical energy
FR2981610A1 (en) MOTOR PUSH GROUP SUPPORT DEVICE IN A VEHICLE
FR2769676A1 (en) TORSION SHOCK ABSORBER
FR3009255A1 (en) LOW ROAD FOR MOTOR VEHICLE
FR3063458A1 (en) DEVICE FOR THE LATERAL PROTECTION OF THE PROPULSION BATTERY OF A HYBRID OR ELECTRIC VEHICLE
EP2999617B1 (en) Interface for attaching a vehicle floor and an engine cradle to each other in order to attenuating the law of deceleration during a frontal impact
FR3010474B1 (en) DEFORMATION ELEMENT, DEFORMATION DEVICE, AND COMPUTER PROGRAM
FR2833055A1 (en) Mechanical energy absorber e.g. for motor vehicle has elastic components located perpendicular to one another
FR2868139A1 (en) ANTI-VIBRATION DEVICE FOR A METALLIC STRUCTURE AND A VEHICLE CHASSIS COMPRISING SUCH A DEVICE
EP3631781A1 (en) Device for making the electrical movements of moving platforms for simulators safer