BE446621A - - Google Patents

Info

Publication number
BE446621A
BE446621A BE446621DA BE446621A BE 446621 A BE446621 A BE 446621A BE 446621D A BE446621D A BE 446621DA BE 446621 A BE446621 A BE 446621A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tank according
annular tank
annular
welded
gap
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE446621A publication Critical patent/BE446621A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K15/00Arrangement in connection with fuel supply of combustion engines or other fuel consuming energy converters, e.g. fuel cells; Mounting or construction of fuel tanks
    • B60K15/03Fuel tanks
    • B60K15/03006Gas tanks
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K15/00Arrangement in connection with fuel supply of combustion engines or other fuel consuming energy converters, e.g. fuel cells; Mounting or construction of fuel tanks
    • B60K15/03Fuel tanks
    • B60K15/063Arrangement of tanks
    • B60K15/067Mounting of tanks
    • B60K15/07Mounting of tanks of gas tanks

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Sustainable Development (AREA)
  • Sustainable Energy (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Cooling, Air Intake And Gas Exhaust, And Fuel Tank Arrangements In Propulsion Units (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 pour: Réservoir annulaire à carburant. 



   L'invention concerne un réservoir annulaire pour les gaz propane et butane destinés à être employés comme carburants pour automobiles.   L'application   de ces carburants dans la pratique présente encore actuellement des difficultés, notamment avec les voitures de tourisme ou de transport de voyageurs, car il est difficile d'adapter des réservoirs à carburant sur ces voitures. 



   Sur les automobiles industrielles, notamment les camions., il est relativement aisé de monter les bonbonnes cylindriques usuelles à carburant gazeux de 229 mm de diamètre et d'environ 1700 mm de longueur., de manière qu'une fois vidées elles puissent être remplacées rapidement par des bonbonnes reraplies. Par contre, les voitures de tourisme ou de transport de voyageurs ne se prê- tent pas ou guère à un montage aussi commode des bonbonnes et, en 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 général,.les bonbonnes enlaidissent l'aspect de la voiture. 



   Suivant   l'invention,   pour parer à ce défaut, on emploie un réservoir à carburant de forme annulaire ayant des dimensions qui correspondent à celles des pneus de voiture de tourisme or-   dinaires,   et on munit ce réservoir d'un élément servant à le fixer, par exemple d'un moyeu plein ou à rayons, qui s'adapte sur le dispositif d'attache prévu sur la voiture pour fixer sur celle-ci des pneus ou des roues de rechange. De cette façon il devient possible, par exemple lorsque la voiture est équipée pour emporter deux pneus de rechange, de monter sur la voiture au lieu d'un de ces pneus le réservoir à carburant gazeux con- forme à l'invention, ou bien on peut renoncer complètement au pneu de rechange et emporter à sa place sur la voiture le réser- voir à carburant gazeux. 



   La contenance des réservoirs à carburant gazeux conformes à l'invention est d'environ 22 à 63 litres, selon les dimensions des pneus de voitures de tourisme usuels. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, on donne au réservoir une construction telle qu'on puisse y constituer de manière très simple une chambre de réserve de carburant, afin que lorsque la chambre principale est vidée il soit encore possi- ble de débiter pendant une courte durée la quantité de carburant permettant au conducteur d'atteindre une station de distribution de carburant. Suivant l'invention on utilise à cet effet une ou plusieurs cloisons séparatrices. Par exemple, on prévoit confor-   mément   à l'invention une cloison séparatrice intérieure qui, lorsque le réservoir occupe sa position d'utilisation, vient se placer horizontalement ou en substance horizontalement, et on aménage à côté de cette cloison une obturation réglable, par exemple une soupape.

   Cette cloison suffit à elle seule à consti- tuer une chambre de réserve de carburant. Toutefois, on peut révoir en outre une ou plusieurs autres cloisons séparatrices 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et délimiter ainsi des chambres fermées dont chacune peut être reliée à une soupape. Il faut monter sur le réservoir au moins deux soupapes servant à prélever le carburant respectivement de la chambre principale et de la chambre de réserve. 



   Une autre caractéristique de l'invention se rapporte à la conformation du réservoir lui-même. L'idéal serait un réser- voir entièrement dépourvu de soudures, mais il n'est guère pos- sible de donner à un tel réservoir la forme d'un anneau fermé. 



  Aussi forme-t-on le réservoir en cintrant en cercle un tube sans soudure et en soudant ensemble les deux bouts du tube rap- prochés l'un de l'autre. On peut aussi employer deux tubes sans soudure   semi-aannulaires   de façon à avoir deux joints circulaires soudés. Ces soudures doivent être exécutées de manière que leur résistance ne soit pas inférieure à celle du métal du réservoir et qu'elles soient en outre complètement à l'abri d'efforts quand le réservoir subit des sollicitations. On peut aussi fabriquer économiquement le réservoir annulaire en soudant ensemble deux coquilles annulaires. 



   Pour des joints circulaires soudés de tubes on a déjà proposé de disposer sous le joint une bague recouvrant le joint par l'intérieur et de souder dans le joint, concurremment, une bride prévue de préférence au milieu de la bague et faisant saillie dans l'intervalle à souder. Cette bride facilite le sou- dage et permet d'éviter l'apparition de fissures ou de défauts analogues à la base du joint soudé. 



   Suivant l'invention, de plus, on confère à un joint cir- culaire soudé une résistance maximum en prévoyant directement à l'endroit du raccordement, dans une bague placée sous l'endroit du raccordement, une dépression   d'ou   des ressauts font saillie dans l'intervalle à souder. 



   Il importe en outre de garnir les réservoirs annulaires d'un revêtement intérieur, car en raison de leur forme annulaire il est-difficile de les inspecter et d'en contrôler ultérieure- ment la surface intérieure. A cet effet on ménage dans le réser- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 voir annulaire en deux endroits diamétralement opposés des ori- fices appropriés auxquels on donne la même grandeur ou des gran- deurs différentes selon la nature du revêtement à appliquer. Ces deux orifices servent en même temps au contrôle, au rinçage et au nettoyage du réservoir au cours de sa fabrication ou des véri- fications ultérieures. 



   Dans les réservoirs cylindriques, pour la simplicité de la fabrication, le col ou goulot de la bonbonne, dans lequel on fixe le corps de soupape, est en général pourvu d'un orifice qui s'évase   coniquement   de l'intérieur à l'extérieur. 



   Dans un réservoir annulaire, par contre, il est facile d'assurer la position de corps de soupape à l'encontre de la pression intérieure à l'aide d'un rebord intérieur du col. A cet effet on façonne d'abord l'orifice de manière appropriée et on y introduit ensuite le corps de soupape par l'intérieur du tube. 



   Dans les dessins annexés: 
Fig. 1 montre une automobile dont les réservoirs annulai- res à carburant sont disposés sur le pare-boue avant et dans l'arrière-train comme les roues de rechange ou les pneus de re- change, prévus ordinairement. 



   Fig. 2 représente en coupe transversale les détails d'un réservoir à carburant conforme à l'invention. Il s'agit en l'oc- currence d'un réservoir soudé constitué de deux coquilles annu- laires. 



   Fig. 3 est une coupe transversale analogue du montage com- biné d'un pneu de rechange et d'un réservoir à carburant conforme à l'invention. 



   Fig. 4 est une coupe longitudinale d'un réservoir pourvu d'une cloison pour constituer une chambre de réserve, tandis que 
Fig. 5 montre un réservoir à deux cloisons transversales. 



   Fig. 6 est une coupe, à plus grande échelle, d'une soupape de transvasement prévue sur la cloison de la fig. 4. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Figs. 7 et 8 montrent en coupe une nouvelle forme du raccordement de deux bouts de tube jointifs, comme celui se présentant par exemple avec un réservoir composé de deux demi- anneaux, tandis que 
Fig. 9 est une vue en plan d'un tel réservoir. 



   Figs. 10 et 11 montrent de manière analogue aux figs. 7 et 8 des raccordements de tubes plaqués, qu'on peut employer pour des réservoirs à carburant. 



   Fig. 12 représente une nouvelle disposition d'un bandage de renfort et de roulement. 



   Figs. 13 à 15 montrent une nouvelle disposition 'd'orifices. 



   Les réservoirs annulaires à carburant 2 conformes à l'invention sont placés dans l'arrière-train et sur le côté d'une voiture automobile 1, aux endroits où étaient fixés jusqu'à présent les pneus de rechange. 



   Les réservoirs à carburant peuvent être constitués par des éléments de tôle soudés ensemble ou par des tubes sans soudure cintrés lisses ou ondulés, c'est-à-dire fabriqués comme un coude tubulaire ondulé ou plissé. Le réservoir 2 comporte par exemple un moyeu discoïde 3 (fig. 2) correspondant au moyeu d'une roue, de manière que, ainsi que l'indique la fig. 3, on puisse sans plus fixer le nouveau réservoir à carburant, conjointement avec un pneu de rechange 4, sur une douille d'attache 5 à l'aide de boulons 6. On pourrait aussi bien prévoir à la place du pneu de rechange 4 un second réservoir à carburant 2. Un bandage de rou- le,ment 7 sert à renforcer le réservoir. Une soupape 8 disposée à l'intérieur du réservoir annulaire sert à remplir et à vider celui-ci.

   Comme le montre la fig. 4, une cloison séparatrice 9 peut être aménagée par exemple par soudure dans le réservoir annulaire 2. Quand la cloison 9 est disposée horizontalement,il se forme, ainsi que cela est indiqué sur le dessin en pointillés, une chambre de réserve 10 qui demeure remplie de carburant même lorsqu'on vide la partie restante du réservoir annulaire à car- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 burant et qui permet ainsi de créer une réserve de carburant. 



  Une soupape 11 sert à vider la chambre de réserve, tandis que la soupape 12 sert à vider la chambre principale. La soupape 11 peut être conformée simplement   comme   une soupape de communication pour le transvasement du combustible de la chambre 10 dans la chambre située en-dessous de la cloison 9, ainsi que la fig. 6 le montre à plus grande échelle, ou bien elle peut avoir la même construction que la soupape 12, comme le montre la fig. 5. Dans la forme d'exécution représentée sur la fig. 5 il est prévu en plus de la cloison 9 encore une cloison 13, de sorte qu'on ob- tient deux chambres séparées l'une de l'autre. 



   La soupape d'écoulement représentée sur la fig. 6 fonc- tionne de manière qu'en soulevant le cône de soupape 15 de son siège à l'aide du volant à main 14 on livre passage au carburant dans le sens des flèches. 



   Le raccordement représenté sur les figs. 7, 8, 10 et 11, qui peut être prévu sur les joints transversaux indiqués sur la fig. 9, peut être exécuté comme suit: 
Les bouts 16 et 17 des éléments à souder ensemble sont situés à une certaine distance l'un de l'autre, ainsi que l'in- diquent les figs. 7, 8, 10 et 11. Leursfaces sont chanfreinées. 



  Sous le raccordement est placé un couvre-joint 18 creusé d'une dépression 19 dont la largeur est plus grande que l'écartement des bouts de tube, de sorte que ceux-ci recouvrent les côtés de la dépression. Sur la dépression font saillie des ressauts qui, dans la forme d'exécution de la fig. 7, sont des goujons dis- tincts 20 qui peuvent être soudés au couvre-joint, et sur la fig. 8 sont constitués par des nervures 21. Celles-ci peuvent avoir la forme d'un filet de vis quand le couvre-joint est annulaire. 



   Pour établir le raccord on rapproche l'un de l'autre les deux bouts à souder de manière qu'ils viennent porter contre les 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 goujons 20 ou contre les nervures 21. La flamme du chalumeau fait fondre d'abord les goujons ou les crêtes des nervures et provoque ensuite, en pénétrant dans la dépression et en léchant également par en-dessous les bouts de tube, la fusion des bords inférieurs des bouts de tube, si bien que ceux-ci se soudent intimement et sans fissures au couvre-joint. 



   Pour le reste, dans la forme d'exécution de la fig. 8, on peut réaliser également un effet analogue à celui des goujons de la fig. 7 en enlevant par endroits les nervures ou les crêtes des nervures. 



   Ainsi qu'on peut encore le voir sur les figs. 7 et 8, la largeur de la dépression 19 est égale à l'écartement des arêtes supérieures des bouts de tube, et les goujons ou nervures font saillie dans le joint à souder jusqu'à mi-épaisseur des bouts de tube. Les faces des bouts de tube peuvent aussi être rendues obliques, de manière connue, en coudant les extrémités ou en évasant les tubes. 



   Les figs. 10 et 11 montrent des formes d'exécution du raccordement pour tuyaux plaqués. On soustrait le placage à la fusion produite par la flamme du chalumeau en constituant la grosse partie de la bague d'étanchéité par un noyau 18 fait de préférence du même métal que le tube. Le placage 22 disposé autour de ce noyau laisse libre le noyau à l'endroit du raccordement ou de la soudure, si bien que le placage n'est pas influencé direc-   tement   par le soudage. 



   Le soudage selon les figs. 7, 8, 10 et 11 peut aussi être utilisé pour souder ensemble longitudinalement les coquilles an- nulaires soudées de la fig. 2. 



   L'avantage de ces formes de réalisation décrites en com- paraison de ce qui est connu réside en ce qu'on évite complète- ment des déplacements et des gauchissements dus aux tensions thermiques, etc., se produisant durant le soudage. De même, on évite entièrement les dangereuses fissures, ampoules, pointes de soudure   et.autres   défauts de la soudure, qui se manifestent 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 encore sur les bagues intérieures rapprotées connues jusqu'à présent. 



   La fig. 12 montre à plus grande échelle la disposition d'un bandage de roulement 7 sur le récipient 2. Ce bandage est fait de préférence en un métal résistant et on l'applique sur le réservoir par frettage à chaud, de manière qu'il absorbe les tensions périphériques qui se produisent quand le réservoir est rempli et soulage ainsi en même temps les joints soudés. Le bandage comporte latéralement des bourrelets 23 qui servent de mentonnets de roulement et qui confèrent au réservoir une stabi- lité suffisante. A l'aide de trous oblongs 24 ménagés au milieu du bandage en un endroit protégé et uniformément répartis sur la périphérie on relie le bandage rigidement au réservoir. 



   Afin qu'on puisse garnir les réservoirs annulaires d'un revêtement intérieur, il comporte en deux endroits diamétralement opposés des orifices appropriés qui sont de même grandeur ou de grandeurs différentes selon la nature du revêtement à appliquer. 



  Ces deux orifices servent en même temps au contrôle, au rinçage et au nettoyage du réservoir après qu'il a été fabriqué, ainsi qu'à la vérification ultérieure. 



   Les figs. 13 à 15 montrent des formes d'exécution d'orifi- ces du réservoir. On poinçonne d'abord un orifice ovale auxiliai- re 25 (fig. 13) dans un tube sans soudure. 



   Ensuite on repousse à l'aide d'outils introduits par les extrémités ouvertes du tube un col ou tubulure   26.   La forme ovale de l'orifice auxiliaire assure qu'un excédent de métal nécessaire existe dans le rapport correct du côté arrondi du tube en 27 et qu'à l'avenant la quantité de métal soit moindre en 28, de sorte qu'on obtient un col 26 d'une hauteur uniforme, ainsi que le montrent les traits mixtes. On infléchit ce col au bord 29 (fig. 14) de 45 , de manière à obtenir une surface de portée intérieure qui exerce un effet d'étanchéité déjà rien qu'en rai- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 son de son obliquité et de façon que tout le rebord serve par suite de sa conformation à soulager le cordon de soudure prin- cipal. 



   Sur la fig. 15 le col 26 est repoussé de manière simple directement sous 45  en forme d'entonnoir. Après avoir introduit par l'intérieur du tube une bague 30 fermant le col et avoir fixé cette bague à l'aide d'un cordon de soudure intérieur 31, qui exerce un effet de soulagement supplémentaire, on applique exté-   rieurement   un cordon de soudure plat principal 32. 



   REVENDICATIONS      
1.- Réservoir annulaire à carburant, caractérisé en ce que ses dimensions correspondent à celles des pneus ordinaires de de voitures/tourisme et il comporte un élément servant à le fixer qui s'adapte sur le dispositif d'attache prévu sur la voiture pour fixer sur celle-ci des pneus ou des roues de rechange.



   <Desc / Clms Page number 1>
 for: Annular fuel tank.



   The invention relates to an annular reservoir for propane and butane gases for use as automotive fuels. The application of these fuels in practice still present difficulties, in particular with passenger cars or passenger transport cars, because it is difficult to adapt fuel tanks to these cars.



   On industrial automobiles, in particular trucks., It is relatively easy to fit the usual cylindrical cylinders for gaseous fuel 229 mm in diameter and approximately 1700 mm in length, so that once emptied they can be replaced quickly. by replenished carboys. On the other hand, passenger cars or passenger transport vehicles do not lend themselves or hardly to such a convenient mounting of the cylinders and, in

 <Desc / Clms Page number 2>

 general, the cylinders make the appearance of the car ugly.



   According to the invention, to overcome this defect, an annular-shaped fuel tank is used, having dimensions which correspond to those of ordinary passenger car tires, and this tank is provided with an element serving to fix it. , for example a solid or spoked hub, which fits on the attachment device provided on the car to attach spare tires or wheels to the latter. In this way it becomes possible, for example when the car is equipped to carry two spare tires, to mount on the car instead of one of these tires the gaseous fuel tank according to the invention, or else one can do without the spare tire altogether and take the gaseous fuel tank in its place on the car.



   The capacity of the gaseous fuel tanks in accordance with the invention is approximately 22 to 63 liters, depending on the dimensions of the usual passenger car tires.



   According to another characteristic of the invention, the tank is given a construction such that it is possible to constitute there very simply a fuel reserve chamber, so that when the main chamber is emptied it is still possible to discharge during a short duration the amount of fuel allowing the driver to reach a fuel dispensing station. According to the invention, one or more dividing walls are used for this purpose. For example, in accordance with the invention, an internal dividing wall is provided which, when the tank occupies its position of use, is placed horizontally or substantially horizontally, and an adjustable shutter is fitted next to this partition, by example a valve.

   This partition alone is sufficient to constitute a fuel reserve chamber. However, it is also possible to revise one or more other separating partitions

 <Desc / Clms Page number 3>

 and thereby delimiting closed chambers each of which can be connected to a valve. At least two valves must be fitted to the tank, serving to take fuel from the main chamber and the reserve chamber respectively.



   Another characteristic of the invention relates to the shape of the reservoir itself. The ideal would be a tank completely devoid of welds, but it is hardly possible to give such a tank the shape of a closed ring.



  So the reservoir is formed by bending a seamless tube in a circle and welding together the two ends of the tube close together. It is also possible to use two semi-annular seamless tubes so as to have two welded circular joints. These welds must be carried out in such a way that their resistance is not less than that of the metal of the tank and that they are also completely free from stress when the tank is subjected to stresses. It is also possible to economically manufacture the annular tank by welding together two annular shells.



   For welded circular joints of tubes, it has already been proposed to place under the joint a ring covering the joint from the inside and to weld in the joint, concurrently, a flange provided preferably in the middle of the ring and projecting into the welding interval. This flange facilitates welding and prevents the appearance of cracks or similar defects at the base of the welded joint.



   According to the invention, moreover, a welded circular joint is given maximum strength by providing directly at the location of the connection, in a ring placed under the location of the connection, a depression from which projections protrude. in the meantime soldering.



   It is also important to line the annular reservoirs with an inner lining, since, owing to their annular shape, it is difficult to inspect them and subsequently to check their interior surface. For this purpose we spare in the reserve

 <Desc / Clms Page number 4>

 see annular in two diametrically opposed places appropriate openings which are given the same size or different sizes depending on the nature of the coating to be applied. These two orifices are used at the same time for checking, rinsing and cleaning the reservoir during manufacture or during subsequent checks.



   In cylindrical tanks, for simplicity of manufacture, the neck or neck of the cylinder, in which the valve body is fixed, is generally provided with an orifice which widens conically from the inside to the outside. .



   In an annular reservoir, on the other hand, it is easy to secure the position of the valve body against internal pressure by means of an internal rim of the neck. To this end, the orifice is first formed in an appropriate manner and the valve body is then introduced into it from the inside of the tube.



   In the accompanying drawings:
Fig. 1 shows an automobile in which the annular fuel tanks are arranged on the front mudguard and in the rear end like spare wheels or spare tires, which are ordinarily provided.



   Fig. 2 shows in cross section the details of a fuel tank according to the invention. It is in this case a welded tank made up of two annular shells.



   Fig. 3 is a similar cross section of the combined assembly of a spare tire and a fuel tank according to the invention.



   Fig. 4 is a longitudinal section of a tank provided with a partition to constitute a reserve chamber, while
Fig. 5 shows a tank with two transverse partitions.



   Fig. 6 is a section, on a larger scale, of a transfer valve provided on the partition of FIG. 4.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figs. 7 and 8 show in section a new form of the connection of two adjoining tube ends, such as that presented for example with a tank composed of two half-rings, while
Fig. 9 is a plan view of such a reservoir.



   Figs. 10 and 11 show analogously to FIGS. 7 and 8 are plated tube connections, which can be used for fuel tanks.



   Fig. 12 shows a new arrangement of a reinforcing and running tire.



   Figs. 13 to 15 show a new arrangement of orifices.



   The annular fuel tanks 2 in accordance with the invention are placed in the rear end and on the side of a motor vehicle 1, at the places where the spare tires have hitherto been attached.



   The fuel tanks can be formed by sheet metal elements welded together or by seamless bent smooth or corrugated tubing, i.e. manufactured as a corrugated or pleated tubular bend. The reservoir 2 comprises for example a discoid hub 3 (FIG. 2) corresponding to the hub of a wheel, so that, as indicated in FIG. 3, it is possible without further fixing the new fuel tank, together with a spare tire 4, on a fastening socket 5 using bolts 6. One could as well provide instead of the spare tire 4 a second fuel tank 2. A wheel tire 7 serves to reinforce the tank. A valve 8 disposed inside the annular reservoir serves to fill and empty the latter.

   As shown in fig. 4, a separating partition 9 can be arranged for example by welding in the annular tank 2. When the partition 9 is arranged horizontally, it forms, as indicated in the dotted drawing, a reserve chamber 10 which remains filled. even when emptying the remaining part of the annular cartridge

 <Desc / Clms Page number 6>

 fuel and thus creates a reserve of fuel.



  A valve 11 serves to empty the reserve chamber, while the valve 12 serves to empty the main chamber. The valve 11 can be configured simply as a communication valve for the transfer of fuel from the chamber 10 into the chamber located below the partition 9, as in FIG. 6 shows it on a larger scale, or it may have the same construction as the valve 12, as shown in FIG. 5. In the embodiment shown in FIG. 5, in addition to the partition 9, there is also a partition 13, so that two separate chambers are obtained.



   The flow valve shown in fig. 6 operates in such a way that by lifting the valve cone 15 from its seat by means of the handwheel 14, the fuel passes in the direction of the arrows.



   The connection shown in figs. 7, 8, 10 and 11, which can be provided on the transverse joints shown in fig. 9, can be performed as follows:
The ends 16 and 17 of the elements to be welded together are located at a certain distance from each other, as shown in Figs. 7, 8, 10 and 11. Their faces are chamfered.



  Under the connection is placed a joint cover 18 hollowed out of a depression 19, the width of which is greater than the distance between the ends of the tube, so that the latter cover the sides of the depression. On the depression protrude projections which, in the embodiment of FIG. 7, are separate studs 20 which can be welded to the joint cover, and in FIG. 8 are formed by ribs 21. These can have the shape of a screw thread when the joint cover is annular.



   To establish the connection, the two ends to be welded are brought together so that they bear against the

 <Desc / Clms Page number 7>

 studs 20 or against the ribs 21. The torch flame first melts the studs or ridges of the ribs and then causes, by penetrating into the depression and also licking from below the ends of the tube, the melting of the edges the ends of the tube, so that they weld tightly and without cracks to the joint cover.



   For the rest, in the embodiment of FIG. 8, it is also possible to achieve an effect similar to that of the studs of FIG. 7 removing in places the ribs or ridges of the ribs.



   As can still be seen in figs. 7 and 8, the width of the depression 19 is equal to the spacing of the upper edges of the tube ends, and the studs or ribs protrude into the joint to be welded to half the thickness of the tube ends. The faces of the tube ends can also be made oblique, in a known manner, by bending the ends or by flaring the tubes.



   Figs. 10 and 11 show embodiments of the connection for clad pipes. The plating is subtracted from the fusion produced by the flame of the torch by constituting the large part of the sealing ring by a core 18 preferably made of the same metal as the tube. The cladding 22 disposed around this core leaves the core free at the point of connection or soldering, so that the cladding is not directly influenced by the soldering.



   Welding according to figs. 7, 8, 10 and 11 can also be used to weld together longitudinally the welded annulus shells of FIG. 2.



   The advantage of these embodiments described in comparison with what is known is that displacement and warping due to thermal stresses, etc., which occur during welding, are completely avoided. Likewise, dangerous cracks, blisters, solder points and other weld defects which are manifested are completely avoided.

 <Desc / Clms Page number 8>

 still on the reconciled inner rings known until now.



   Fig. 12 shows on a larger scale the arrangement of a tread 7 on the container 2. This tire is preferably made of a resistant metal and it is applied to the tank by hot shrinking, so that it absorbs the peripheral stresses that occur when the tank is filled and thus at the same time relieves the welded joints. The tire laterally comprises beads 23 which serve as rolling chinsticks and which give the reservoir sufficient stability. Using oblong holes 24 formed in the middle of the tire in a protected location and uniformly distributed over the periphery, the tire is rigidly connected to the reservoir.



   In order to be able to line the annular reservoirs with an internal coating, it comprises in two diametrically opposed locations suitable orifices which are of the same size or of different sizes depending on the nature of the coating to be applied.



  These two ports are used at the same time for checking, rinsing and cleaning the tank after it has been manufactured, as well as for subsequent checking.



   Figs. 13 to 15 show embodiments of ports in the reservoir. An auxiliary oval hole 25 (Fig. 13) is first punched out of a seamless tube.



   Then, using tools introduced through the open ends of the tube, a neck or tubing 26 is pushed back. The oval shape of the auxiliary orifice ensures that a necessary excess of metal exists in the correct ratio on the rounded side of the tube. 27 and that the amount of metal is lower at 28, so that a neck 26 of uniform height is obtained, as shown by the dashed lines. This neck is bent at the edge 29 (fig. 14) of 45, so as to obtain an internal bearing surface which exerts a sealing effect already only because of

 <Desc / Clms Page number 9>

 its obliqueness and so that the whole rim serves as a result of its conformation to relieve the main weld bead.



   In fig. The neck 26 is simply pushed directly under 45 in the form of a funnel. After having introduced from the inside of the tube a ring 30 closing the neck and having fixed this ring with the aid of an internal weld bead 31, which exerts an additional relieving effect, a weld bead is applied externally. main course 32.



   CLAIMS
1.- Annular fuel tank, characterized in that its dimensions correspond to those of ordinary car / passenger tires and it has an element serving to fix it which adapts to the attachment device provided on the car to fix spare tires or wheels on it.


    

Claims (1)

2.- Réservoir suivant la revendication 1, caractérisé par un moyen plein ou à rayons. 2.- Tank according to claim 1, characterized by a solid or ray means. 3.- Réservoir annulaire suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'une soupape de sortie y est prévue dans la périphérie intérieure de l'anneau comme dans un pneu d'auto- mobile. 3. Annular tank according to claims 1 and 2, characterized in that an outlet valve is provided therein in the inner periphery of the ring as in a motor vehicle tire. 4. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'il comporte un bandage extérieur le préser- vant des chocs ou permettant de le rouler. 4. - Annular tank according to claims 1 to 3, characterized in that it comprises an outer tire protecting it from impacts or allowing it to be rolled. 5. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce qu'il est constitué par des tubes sans soudure ondulés, c'est-à-dire fabriqués comme des coudes tubulaires on- dulés ou plissés. 5. - Annular tank according to claims 1 to 4, characterized in that it is constituted by corrugated seamless tubes, that is to say manufactured as corrugated or pleated tubular elbows. 6. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 5, caractérisé par une cloison séparatrice intérieure qui, lorsque le réservoir occupe sa position d'utilisation, vient se placer <Desc/Clms Page number 10> horizontalement ou en substance horizontalement, un dispositif d'écoulement, par exemple une soupape, étant monté à côté de cette cloison séparatrice. 6. - Annular tank according to claims 1 to 5, characterized by an internal dividing wall which, when the tank occupies its position of use, is placed <Desc / Clms Page number 10> horizontally or substantially horizontally, a flow device, for example a valve, being mounted next to this dividing wall. 7. - Réservoir annulaire suivant la revendication 6, carac- térisé en ce qu'une ou plusieurs autres cloisons séparatrices délimitent des chambres fermées dont chacune est reliée à une soupape. 7. - Annular tank according to claim 6, charac- terized in that one or more other dividing partitions delimit closed chambers, each of which is connected to a valve. 8. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce qu'il comporte au moins deux soupapes qui sont de la même construction ou dont une est exécutée simplement comme une soupape de transvasement. 8. - Annular tank according to claims 1 to 7, characterized in that it comprises at least two valves which are of the same construction or one of which is executed simply as a transfer valve. 9.- Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 8, -comportant un joint circulaire soudé, dans lequel les éléments à souder ensemble sont disposés à faible distance l'un de l'autre et l'intervalle à souder ainsi constitué est recouvert par un couvre-joint dont une bride fait saillie dans l'intervalle à souder, ce réservoir étant caractérisé en ce que dans le couvre- joint est ménagée une dépression dont la largeur est plus grande que la largeur de l'intervalle, de manière que les bouts de tube surplombent une partie de la dépression, et les ressauts faisant saillie dans l'intervalle à souder proéminent sur le fond de la dépression. 9. Annular tank according to claims 1 to 8, -comporting a welded circular seal, wherein the elements to be welded together are arranged at a short distance from each other and the weld gap thus formed is covered by a joint cover of which a flange projects into the gap to be welded, this reservoir being characterized in that a depression is formed in the joint cover, the width of which is greater than the width of the gap, so that the ends tube overhang part of the depression, and the protruding projections in the prominent weld gap on the bottom of the depression. 10. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que les ressauts faisant saillie dans l'inter- valle à souder sont constitués par une ou plusieurs nervures. 10. - Annular tank according to claims 1 to 9, characterized in that the projections projecting in the gap to be welded are constituted by one or more ribs. 11.- Réservoir annulaire suivant la revendication 10, ca- ractérisé en ce que les nervures sont interrompues par endroits. 11. An annular tank according to claim 10, charac- terized in that the ribs are interrupted in places. 12. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que les ressauts faisant saillie dans l'inter- valle à souder sont constitués par des goujons reliés au couvre- j oint. 12. - Annular tank according to claims 1 to 9, characterized in that the projections projecting in the gap to be welded are constituted by studs connected to the anointed cover. 13.- Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 12, <Desc/Clms Page number 11> caractérisé en ce que les faces des éléments tubulaires à souder ensemble sont chanfreinées et les chanfreins font saillie au- delà des bords de la dépression du couvre-joint. 13.- annular tank according to claims 1 to 12, <Desc / Clms Page number 11> characterized in that the faces of the tubular members to be welded together are chamfered and the chamfers protrude beyond the edges of the depression of the joint cover. 14.- Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 13, constitué par des tubes, caractérisé en ce que le couvre- joint a la forme d'une bague. 14. Annular tank according to claims 1 to 13, consisting of tubes, characterized in that the joint cover has the shape of a ring. 15. - Réservoir annulaire suivant la revendication 10, carac- térisé en ce que les nervures ont l'allure d'un filet de vis. 15. - Annular tank according to claim 10, charac- terized in that the ribs have the appearance of a screw thread. 16. - Réservoir annulaire suivant les revendications 1 à 15, caractérisé en ce qu'un corps de soupape y introduit par l'inté- rieur vient porter contre un rebord intérieur d'un col embouti sortant du réservoir, et des soudures y sont prévues de préférence à l'intérieur et à l'extérieur. 16. - Annular tank according to claims 1 to 15, characterized in that a valve body introduced therein from the inside comes to bear against an internal rim of a stamped neck emerging from the tank, and welds are provided therein. preferably indoors and outdoors. 17.- Réservoir annulaire à carburant, en substance tel que décrit ci-dessus avec référence aux dessins annexés. 17.- Annular fuel tank, substantially as described above with reference to the accompanying drawings.
BE446621D BE446621A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE446621A true BE446621A (en)

Family

ID=102686

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE446621D BE446621A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE446621A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2174820A3 (en) * 2008-10-10 2011-06-22 Alutech Gesellschaft m.b.H. Interior wall for a vehicle tank

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2174820A3 (en) * 2008-10-10 2011-06-22 Alutech Gesellschaft m.b.H. Interior wall for a vehicle tank

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2742368A1 (en) METHOD OF CONNECTION BY HETEROGENEOUS WELDING END TO END OF TWO PARTS OF DIFFERENT NATURES AND USES
EP0625440B1 (en) Device and process for fixing an axle on a suspension arm
EP0581632B1 (en) Filler pipe for fuel tank
FR2912350A1 (en) UREA TANK FOR TRANSPORT VEHICLE, ASSEMBLY COMPRISING A GASOIL TANK AND SUCH A UREA TANK, TRANSPORT VEHICLE AND CORRESPONDING DISPENSER
BE446621A (en)
EP0862521B1 (en) Safety toric tanks for liquefied petroleum gas for vehicles with dual-fuel carburation
WO2005075331A1 (en) Large-diameter reel which is designed to receive, for example, a rolled-up rigid or flexible tube
FR2536819A1 (en) IMPROVED ISOLATION TAP, DESIGNED FOR NOMINAL DIAMETERS GREATER THAN 50 MM
EP0642875B1 (en) Process and apparatus to manufacture liquified gas bottles, and such manufactured bottles
EP1043216B1 (en) Fixing device for a mudguard for road or agricultural vehicle
FR2692954A1 (en) Vibration absorber - comprises bottom welded at end of tubular piece with opposite legs forming connector base structure
FR2509211A1 (en) METHOD FOR WELDING TUBE CIRCULAR JOINTS AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2549791A1 (en) SPIRAL WELDED TANK WAGON TANKS
EP3717274B1 (en) Motor vehicle with hybrid wheels and method of production
FR2959449A1 (en) Semi-rigid type assembled rear axle for supporting rear wheel of motor vehicle, has cross-piece whose end is connected to suspension arm, and spring whose retainer and support constitute integrated assembly before assembling rear axle
EP1364831B1 (en) Reinforced tank
FR2799830A1 (en) Grenade primer fastening comprises support with thin cylindrical wall with edge crimped over primer
FR3130629A1 (en) Method of installing a section of packing in a shell.
FR2820372A1 (en) Anti-siphoning device for vehicle fuel tank comprises cylindrical hollow tube, inserted in tank filling tube, closed at lower end by bottom with series of small holes, and lateral surface having rectangular slots
FR2756516A1 (en) Safety toric tank for liquefied petroleum gas for vehicle
FR3036677A1 (en) STRUCTURE OF REINFORCED AUTOMOTIVE VEHICLE CHASSIS
BE478713A (en)
WO2020217038A1 (en) Modular tank for storing a liquid and method for assembling such a tank
EP2315679B1 (en) Anti-siphoning device
FR2492050A1 (en) Welding of domed end onto cylinder using internal hoop support - to mfr. reservoirs for storing and transport of compressed or liquefied gas or pressurised liqs.