BE442220A - - Google Patents

Info

Publication number
BE442220A
BE442220A BE442220DA BE442220A BE 442220 A BE442220 A BE 442220A BE 442220D A BE442220D A BE 442220DA BE 442220 A BE442220 A BE 442220A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
freezing
chamber
refrigeration
installation
fish
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE442220A publication Critical patent/BE442220A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23BPRESERVING, e.g. BY CANNING, MEAT, FISH, EGGS, FRUIT, VEGETABLES, EDIBLE SEEDS; CHEMICAL RIPENING OF FRUIT OR VEGETABLES; THE PRESERVED, RIPENED, OR CANNED PRODUCTS
    • A23B4/00General methods for preserving meat, sausages, fish or fish products
    • A23B4/06Freezing; Subsequent thawing; Cooling
    • A23B4/066Freezing; Subsequent thawing; Cooling the materials not being transported through or in the apparatus with or without shaping, e.g. in the form of powder, granules or flakes

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Devices That Are Associated With Refrigeration Equipment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et installation pour la conservation du poisson ou analogues dans les bateaux de pêche. 



   ------------------------------------------------ 
Sur les bâteaux de pêche, les poissons pris sont mélangés avec de la glace et emmagasinés dans des cales pour les gar- der frais jusqu'à l'arrivée au lieu de déchargement. Cet emmagasinement du poisson est des plus défavorables si l'on désire assurer sa conservation pendant un voyage de parfois plusieurs semaines, étant donné que la glace prend jusqu'à un tiers de l'espace utilisé. 



   Il existe aussi un procédé qui consiste à congeler les poissons, avant leur emmagasinement dans les cales, dans des récipients remplis de saumure. Ce procédé a également le dé- faut d'une mauvaise utilisation de la place disponible. Mais avant tout, son emploi présente un désavantage consistant en ce que les poissons prennent une forme courbée pendant leur manipulation et souffrent également dans leur aspeot pendant le déversage et l'emmagasinage. 



   Il fut en outre proposé de transporter les cétacés et les phoques tués, de petits bateaux de pêche, à bord d'un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 bâteau-mère où les animaux capturés seraient immédiatement pré- parés. A cette fin furent aménagés sur les bateaux-mères des installations non seulement pour la production de l'huile de poisson et pour l'utilisation des résidus, mais aussi pour la conservation de la chair par la congélation, le boucanage, et la mise de la chair en boites. Les chambres de congélation servent en premier lieu à la conservation passagère de la chair, parce que la pêche d'un jour est parfois très importan- te et ne peut être préparée immédiatement. La conservation de la viande est réalisée par le remuement de l'air des lo- caux réfrigérés, air qui est refroidi à la température requi- se dans une chambre frigorifique.

   La réfrigération par l'air exige un empilement léger des produits réfrigérés; par con- séquent, de grandes chambres frigorifiques sont aussi néoes- saires pour conserver le poisson jusqu'au moment de sa prépa- ration, et pour rendre possible la conservation pendant le long transport, lorsque le produit de la pêche doit être aohe- miné non préparé jusqu'au lieu de la consommation. De pareil- les installations sont impossibles sur de petits bateaux de pêche. C'est pourquoi on ne s'est pas écarté jusqu'à ce jour du procédé de conservation des poissons, décrit au début, mal- gré que l'emmagasinage des poissons dans la glace présente par-dessus le marché d'importants désavantages. 



   La présente invention prévoit un procédé pour la congé- lation des harengs, des merluches, des cabillauds et autres, qui permet une rapide congélation du poisson et l'utilisation complète de l'espace disponible. D'après l'invention, les poissons sont congelés à des températures de moins de 25 C. sous zéro sur des grillages d'une petite installation de con- gélation parcourus par des agents de réfrigération, et après cela empilés dans un lieu de dépôt où une température d'envi- ron-20  C est maintenue. Pratiquement, les températures bas- ses ne sont produites que par une réfrigération lente. De 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 cette manière, la conservation du poisson s'obtient sans au- cun remuement de l'air. Il est absolument nécessaire de dé- tourner principalement la chaleur rayonnant sur le pont du bateau.

   La réfrigération lente présente de plus l'avantage que le personnel occupé dans la chambre frigorifique n'est pas exposé à des courants d'air avec leurs conséquences nui- sibles, mais à un froid plus calme. L'influence du froid sur le personnel peut, par une réfrigération plus calme, être encore diminuée si l'on maintient dans les chambres où il a accès, des températures supérieures à celles nécessaires pour la oongélation, alors que les installations de congélation et la marchandise déjà congelée et entassée sont séparées des chambres requises pour le personnel, par exemple par des oloisons isolantes se mouvant comme des jalousies. Pour faire le service dans la chambre de congélation, on peut aus- si prévoir des ouvertures dans les cloisons isolantes et pouvant se fermer par des olapets. 



   Une installation de congélation appropriée pour la mise en pratique de l'invention se compose d'une chambre de congé- lation qui est aménagée dans le lieu de dépôt et Immédiate- ment sous le pont et qui est reliée au dit dépôt situé dans la direotion de la course du navire par une chambre de   déchar-   gement, communiquant par le bas. Les poissons sont placés à l'état'naturel ou en filets dans l'installation de   congéla-   tion de la chambre de congélation et ce emballés ou non, et, après leur congélation complète, ils sont amenés dans une ohambre située en-dessous, dtoù ils sont conduits dans le lieu de dépôt où ils sont étroitement empilés.

   Lorsque ce dépôt est entièrement rempli, on peut encore utiliser à cette der-   nière   fin la chambre disponible sous l'installation de congé- lation et dans des cas déterminés la chambre de congélation elle-même. De cette manière, l'éoonomie des petits bâteaux peut être grandement augmentée. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le dessin annexé montre, à titre d'exemple, la disposi- tion des chambres. 



   Suivant ce dessin, a représente le lieu de dépôt ou la chambre d'empilement qui est en communication avec une cham- bre d'amenée b , au-dessus de laquelle est aménagée la chambre de congélation o. Dans la chambre de congélation o sont mon- tés les châssis pour la congélation d, formés par les tuyaux d l'évaporateur de l'installation frigorifique, châssis sur les- quels les poissons amenés par l'orifice f sont congelés. 



  Ces châssis d sont séparés de la chambre de travail accotai- ble au personnel par des cloisons isolantes m pratiquement aménagées. Pour obtenir une rapide congélation, des   tempéra-   tures de moins de 25 C sous zéro sont nécessaires. La mar- chandise congelée est passée par le panneau g dans la chambre b ou commence par l'entassement d'abord dans le lieu de dépôt a, puis dans la chambre b et, en cas de besoin, également dans la chambre de congélation c. On peut encore utiliser un plus grand espace en employant pour entasser le poisson la soute de réserve k qui contient le charbon pour le voyage Jusqu'aux lieux de pêche. 



   Pour protéger la marchandises emmagasinée contre l'absorp- tion de la chaleur rayonnante, le lieu de   dépôt a,   et la cale de réserve k sont pourvus de tuyautages h appliqués au pla-      fond et parcourus par des agents frigorifiques qui maintien- nent les dites chambres à des températures d'environ 20 C sous zéro jusqu'au déchargement de la marchandise. Grâce à cela, les poissons peuvent être amenés aux consommateurs di- rectement après leur déchargement. La congélation à terre devient désormais inutile.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and installation for preserving fish or the like in fishing vessels.



   ------------------------------------------------
On the fishing boats, the fish caught are mixed with ice and stored in holds to keep them fresh until arrival at the unloading point. This storage of fish is most unfavorable if it is desired to ensure its conservation during a trip of sometimes several weeks, given that the ice takes up to a third of the space used.



   There is also a process which consists in freezing the fish, before their storage in the holds, in containers filled with brine. This process also suffers from the misuse of the available space. Above all, however, its use has a disadvantage that the fish assume a curved shape during handling and also suffer in their aspeot during dumping and storage.



   It was further proposed to transport the cetaceans and the seals killed, in small fishing boats, on board a

 <Desc / Clms Page number 2>

 mother boat where the captured animals would be immediately prepared. To this end, facilities were set up on the mother ships not only for the production of fish oil and for the use of residues, but also for the preservation of the flesh by freezing, smoking, and putting the flesh in boxes. The freezing rooms are primarily used for the temporary storage of the flesh, because a day's catch is sometimes very large and cannot be prepared immediately. The meat is preserved by stirring the air in the refrigerated rooms, which air is cooled to the required temperature in a refrigeration chamber.

   Air refrigeration requires light stacking of the refrigerated products; consequently, large cold rooms are also necessary to preserve the fish until the moment of its preparation, and to make possible the preservation during the long transport, when the fishery product has to be completed. not prepared until the place of consumption. Likewise, installations are not possible on small fishing vessels. This is why the method of preserving fish, described at the beginning, has not been deviated to date, although the storage of fish in ice has, in addition, important disadvantages.



   The present invention provides a process for freezing herring, hake, cod and the like which allows rapid freezing of the fish and full use of the available space. According to the invention, the fish are frozen at temperatures of less than 25 ° C. below zero on the grids of a small freezing installation traversed by refrigeration agents, and after that stacked in a place of deposit. where a temperature of about -20 C is maintained. In practice, low temperatures are produced only by slow refrigeration. Of

 <Desc / Clms Page number 3>

 in this way, the preservation of the fish is obtained without any movement of the air. It is absolutely necessary to divert mainly the heat radiating to the deck of the boat.

   Slow refrigeration also has the advantage that the personnel working in the refrigeration chamber are not exposed to drafts with their harmful consequences, but to calmer cold. The influence of cold on personnel can, through quieter refrigeration, be further reduced if temperatures above those required for freezing are maintained in rooms to which they have access, while freezing and freezing installations goods already frozen and piled up are separated from the rooms required for the personnel, for example by insulating oloisons moving like blinds. To serve in the freezing chamber, it is also possible to provide openings in the insulating partitions which can be closed by valves.



   A suitable freezing installation for the practice of the invention consists of a freezing chamber which is arranged in the place of deposit and immediately below the bridge and which is connected to said deposit situated in the direction. of the course of the ship by an unloading chamber, communicating from below. The fish are placed in the natural state or in fillets in the freezing installation of the freezing chamber and this wrapped or not, and, after their complete freezing, they are brought into a chamber situated below, where they are taken to the drop-off location where they are tightly stacked.

   When this deposit is completely filled, the chamber available under the freezing installation and in certain cases the freezing chamber itself can still be used for this purpose. In this way, the economy of small boats can be greatly increased.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The accompanying drawing shows, by way of example, the arrangement of the chambers.



   According to this drawing, a represents the place of deposit or the stacking chamber which is in communication with a supply chamber b, above which the freezing chamber o is arranged. In the freezing chamber o are mounted the frames for freezing d, formed by the pipes of the evaporator of the refrigeration installation, frame on which the fish brought in through the opening f are frozen.



  These frames d are separated from the working chamber which is accessible to the personnel by practically fitted insulating partitions m. To achieve rapid freezing, temperatures less than 25 ° C below zero are necessary. The frozen goods are passed through panel g in chamber b or begin by piling them first in deposit place a, then in chamber b and, if necessary, also in freezing chamber c . A larger space can still be used by employing the reserve hold k, which contains the coal for the journey to the fishing grounds, to stock the fish.



   To protect the stored goods against the absorption of radiant heat, the place of deposit a, and the reserve hold k are provided with pipes h applied to the ceiling and traversed by refrigerating agents which maintain the said chambers at temperatures of around 20 C below zero until the goods are unloaded. Thanks to this, the fish can be brought to consumers directly after unloading. Freezing on land is now unnecessary.


    

Claims (1)

RESUME ----------- 1. Procédé pour la conservation de poissons ou analogues dans des bateaux de pêche, qui sont pourvus d'une installation <Desc/Clms Page number 5> de réfrigération et d'une chambre frigorifique, caractérisé par le fait que les poissons sont congelés à une température de moins de 25 C sous zéro sur des grill&s parcourues par des moyens de réfrigération, d'une petite installation de con- gélation et après cela empilés dans un endroit de dépôt où une température d'environ -2090 est maintenue. ABSTRACT ----------- 1. Method for preserving fish or the like in fishing vessels, which are provided with an installation <Desc / Clms Page number 5> refrigeration and a refrigeration chamber, characterized by the fact that the fish are frozen at a temperature of less than 25 C below zero on grills & s traversed by refrigeration means, a small freezing installation and after that stacked in a deposit area where a temperature of about -2090 is maintained. 2. Procédé suivant 1, caractérisé par le fait que les basses températures sont obtenues sans le remuement artificiel de l'air. 2. Method according to 1, characterized in that the low temperatures are obtained without the artificial stirring of the air. 3. Installation de congélation et chambre frigorifique pour l'exécution du procédé suivant 1 et 2, caractérisées par le fait que les espaces de travail requis pour le person- nel sont séparés des installations de congélation et des ma- tières déjà congelées et emmagasinées. 3. Freezing installation and refrigeration chamber for carrying out the following process 1 and 2, characterized by the fact that the working spaces required for the personnel are separated from the freezing installations and from the already frozen and stored materials. 4. Installation de congélation et chambre frigorifique suivant 3, caractérisées par le fait qu'une chambre de oongé- lation est aménagée dans l'endroit de dépôt, et bien immédia- tement sous le pont et qu'elle est reliée au dit endroit par une ohambre de déchargement aveo laquelle elle communique par le bas. 4. Freezing installation and refrigeration chamber according to 3, characterized by the fact that an freezing chamber is fitted in the deposit place, and very immediately below the deck and that it is connected to said place by an unloading chamber with which it communicates from below. 5. Installation de congélation et chambre frigorifique suivant 4, caractérisées par le fait que la chambre de déohar- gement sert également à l'emmagasinage de poissons congelés. 5. Freezing installation and refrigeration chamber according to 4, characterized by the fact that the unloading chamber is also used for the storage of frozen fish. 6. Installation de congélation et chambre frigorifique suivant 4 et 5, caractérisées par le fait que la chambre de congélation est également affectée à l'emmagasinage de poissons congelés. 6. Freezing installation and refrigerating chamber according to 4 and 5, characterized in that the freezing chamber is also used for the storage of frozen fish. 7. Installation pour la mise en pratique du procédé suivant 1 et 2 dans les installations de congélation avec des chambres frigorifiques suivant 3 à 6, caractérisée par le fait que l'endroit de dépôt est pourvu d'un tuyautage ap- pliqué au plafond pour la circulation des agents frigorifi- ques. 7. Installation for the implementation of the process according to 1 and 2 in freezing plants with refrigerating chambers according to 3 to 6, characterized in that the place of deposit is provided with a pipe applied to the ceiling for circulation of refrigeration agents.
BE442220D BE442220A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE442220A true BE442220A (en)

Family

ID=99482

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE442220D BE442220A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE442220A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP2019082320A5 (en) How to keep fresh seafood fresh
CN101695313A (en) Ice temperature fresh-keeping method for bred large yellow croaker
JP2006162096A (en) Freezing preservation method and freezing preservation system of fish body in fish hold
TWI675625B (en) Method for producing ultra-low temperature frozen squid and ultra-low temperature frozen squid produced by the method
EP2151167B1 (en) Method for producing frozen foods
RU1837785C (en) Fresh fish storage method
BE442220A (en)
FR2686404A1 (en) METHOD AND INSTALLATIONS FOR OBTAINING A COLD ATMOSPHERE NOT DESSECHANTE IN A REFRIGERATED ENCLOSURE.
Ronsivalli et al. Low temperature preservation of seafoods: A review
Magnussen et al. Freezing of fish
US5173316A (en) Method for preparing fish bait
JP2515157B2 (en) Cold storage method of fresh food
JP2007512005A (en) A physical method that creates the effect of preserving fish or meat food over a long period of time, several decades, thereby preserving the physical properties of fresh products
JPH04360643A (en) Method for preserving raw cuttlefish
JP2011017512A (en) Freezing treatment method and freezing device for frozen object
RU2072227C1 (en) Method for stocking, processing, storage, preparing for realization of fish and fish products and method for storage, transportation and preparing for realization of fish and fish products
JP2521179B2 (en) Food container
Taylor Refrigeration of fish
JPH01191640A (en) Freshness preservation of harvested fish
Gökoğlu et al. 4.1 Fundamentals of chilling
Dassow Freezing Gulf of Mexico shrimp at sea
JPH0678651A (en) Method for hauling highly fresh fish by round haul net fishing
JP2006143084A (en) Fishing boat structure, and cold reserving method and discharging method of freezed fish
JP2013094167A (en) Method for preserving freshness, taste and flavor of edible raw marine algae
JP2013090615A (en) Frozen squid