BE441837A - - Google Patents

Info

Publication number
BE441837A
BE441837A BE441837DA BE441837A BE 441837 A BE441837 A BE 441837A BE 441837D A BE441837D A BE 441837DA BE 441837 A BE441837 A BE 441837A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
motor
coils
coil
induced
armature
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE441837A publication Critical patent/BE441837A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K27/00AC commutator motors or generators having mechanical commutator
    • H02K27/04AC commutator motors or generators having mechanical commutator having single-phase operation in series or shunt connection
    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K99/00Subject matter not provided for in other groups of this subclass
    • H02K99/20Motors

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Dc Machiner (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  UN PERFECTIONNEMENT AUX MOTEURS   ELECTRIQUES   A COURANTS ALTERNATIFS. 



   Pour de nombreuses applications industrielles telles que la traction,les machines   d'extraction,les   laminoirs, les engins de levage etc.... les moteurs électriques à courants alternatifs monophasés ou triphasés,connus dans l'art antérieur   ,présentent   de sérieux inconvénients. 



   Dans ces applications la vitesse de rotation du moteur doit être progressivement reglable dans de très large limites. 



   Si on utilise des moteurs du type le plus courant, c'est à dire à champ$ tournant,qui sont des machines robustes et bon marché, on n'obtient le reglage de vitesse que dans des conditions déplorables de rendement. 



   Si on emploie des moteurs à   collecteur,on   peut obtenir le reglage de la vitesse dans de meilleures conditions mais alors on a à tenir compte du prix très élevé de ces machines ,de leur fragilité due à la présence d'un collecteur à lames multiples, des difficultés de commutation et des frais d'entretien élevés qu'ils nécessitent. 



   En outre ils ne peuvent être construits que pour des puissances peu élevées. Cotte dernière raison suffirait seule 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   à   expliquer pourquoi ils ne sont pas appliqués aux machines d'extraction. 



   Mais c'est principalement le prix,la fragilité de ces mo- -teurs,les difficultés de commutation et l'entretien qu'ils exigent qui sont les causes pour lesquelles ils n'ont eu que peu de succès dans leur application en général et à la traction électrique en particulier. 



   C'est ainsi que malgré les frais importants et les compli- -oations qu'entraine la transformation du courant alternatif en courant continu ,on a jusqu'ici continué à donner la préférence aux moteurs de traction à courant continu tant dans les réseaux de tramways que de chemins de fer électriques. 



   L'objet de l'invention est un moteur à courant alternatif monophasé d'une construction robuste et approximativement aussi simple que celle du moteur asynchrone monophasé   à   bagues de l'art antérieur,mais présentant sur ce dernier les avantages suivants! 1 ) couple de démarrage très élevé. 



  2 ) vitesse aisément reglable. 



  3 ) facteur de puissance élevé et rendement élevé. 



   Le moteur construit conformément à l'invention présente donc des qualités   comparables à   celles des moteurs à collecteur de l'art antérieur ,mais il a sur ces derniers les avantages suivants: 1 ) construction simple,robuste et peu couteuse. 



  2 ) bobinage très simple. 



  3 ) le collecteur à lames multiples y est remplacé par un commu- -tateur constitué de simples bagues isolées sectionnées chacune en deux suivant un plan diamétral . 



  4 ) entretien équivalent à celui du moteur asynchrone à, bagues. 



  5 ) une partie seulement des bobinages est en   contact   avec le réseau d'alimentation. Cette partie du bobinage étant   fixe,elle   peut être conditionnée pour des tension élevées. 



  6 ) La commutation est excellente même en maintenant la position des balais fixe. 



  7 ) Le réglage de la vitesse peut s'obtenir par diverse moyens 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 n'occasionnant pas une diminution appréciable du rendement. 



   Dans les dessins qui accompagnent la description suivante les figures 1 et 2 représentent schématiquement les formes de réalisation préférée d'un élément de moteur monophasé construit conformément à   l'invention ,   La figure 3 est un diagramme des l'induit dans le cas des formes de réalisation suivant   fig.   1 et 2 . 



   Dans le cas de la forme de réalisation suivant la figure 1 le moteur élémentaire comprend deux circuits magnétiques distincts. 



   Le premier parte les bobines inductrices fixes A et B ainsi que la bobine mobile M N de linduit I . Le second porte les bobines fixes C et D que j'appelerai bobines motrices, ainsi que la bobine mobile U V de l'induit H . 



   L'induit I en forme de tambour comporte un simple enrou- -lement M N constituant une seule bobine droite dont l'axe est Z Z' . 



   L'induit H est semblable à l'induit I . L'axe de sa bobine est S   S ' .   



   Les induits I et H sont montés sur le même axe X X' 
L'angle que l'axe T T' des bobines A et B fait avec l'axe ZZ' de la bobine mobile M N est complémentaire de l'angle que l'axe R R' des bobines C et D fait avec l'axe S S' de la bobine U V . 



   Pour la clarté du dessin le oommutateur à deux demi bagues L et Q a été figuré entourant l'induit H. En réalité il est monté sur un prolongement de l'arbre comme il est d'usage pour les moteurs   à   bagues connus de l'art antérieur. 



   Les bobines inductrices A et B sont raccordées au réseau d'alimentation de tension E . 



   La bobine mobile M N ,la bobine mobile U V ainsi que les bobines fixes C et D et le condensateur F sont connectés en série par l'intermédiaire des balais J et K frottant sur les demi bagues L et Q . 



   Dans le cas de la forme de réalisation suivant la figure 
 EMI3.1 
 ww (yl,%Dk rt,w: bzz un mot agante 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 2 le moteur élémentaire ne comprend qu'un circuit magnétique portant les bobines inductrices A et B ,les bobines motrices C et D ainsi que l'unique bobine mobile U V . 



   Les extrémités U et V de cette bobine mobile sont raccordées aux demi bagues L et Q sur lesquelles frottent les balais J et   K .   



   Les bobines inductrices A et B sont raccordées au réseau d'alimentation de tension E . Les bobines motrices C et D , la bobine induite U V ainsi que le condensateur F sont connectés en série par l'intermédiaire des balais J et K frottant sur les deux demi bagues L et Q . 



   Sans sortir du cadre de l'invention on peut modifer l'ordre des bobines et condensateur raccordés en série,reporter sur la partie fixe la ou les bobines mobie et   inversement   sur la partie mobile les bobines fixes. 



   On peut accoupler un nombre plus ou moins grand de moteurs élémentaires pour obtenir un ensemble moteur présentant un couple plus régulier pendant la rotation ou pour obtenir un ensemble susceptible d'être alimenté en courant polyphasé . On peut égale- -ment remplacer les induits de forme tambour par des induits annû- -laires ou en forme de disque ,modifier le nombre de bobines d'un   élément moteur,réaliser   des moteurs multipolaire d'une vitesse de régime moindre que le moteur élémentaire bipolaires c'est à dire ne oomportant que deux pôles inducteurs et duex pôles moteurs. 



   Quelle que soit la forme de réalisation adoptée,le fonc- -tionnement du moteur construit conformément à l'invention s'ex- -plique comme suit : 
Les pôles inducteurs munis des bobines inductrices indui- -sent dans l'induit un courant alternatif dont l'amplitude dépend à chaque instant de la position de l'induit par rapport aux   pôles   inducteurs. 



   Au moment du démarrage ce courant est nul si l'axe de la bobine induite est perpendiculaire à l'axe des bobines inductrices L'amplitude de ce courant est maximum pour un certain angle entre ces deux axes, qui dépend de la capacité du condensateur intercalé dans le circuit induit ,c'est à dire des constante de ce circuit. 
 EMI4.1 
 -1 \NI.. '( ne 1 (YWJ un anot agoute 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Les poles moteurs pourvus dE  bobines motrices réagissent sur l'induit de la même façon que dans le moteur sérié connu dans l'art antérieur . Les balais sont situés dans une position telle que la commutation s'effectue au moment ou le flux induc- -teur embrassé par la bobine de l'induit est nul . Il en résulte un couple,variable suivant la position de l'induit, mais toujours de même sens . 



   Comme dans le cas du moteur série le sens de ce couple dépend du sens de l'enroulement mobile par rapport à celui de l'enroule- -ment fixe. 



   Le-sens de rotation du moteur est donc inversé en   permutant   les raccordements aux deux extrémités de l'un des enroulements. 



   Le condensateur intercalé dans le circuit du courant induit   @   a pour but de permettre la suppression ou 1 atténuation de la   réaction)des   pôles inducteurs sur l'induit pendant une révolution complète de celui ci En outre il annule partiellement l'effet de self induction du circuit induit ce qui amplifie le courant induit et le couple du moteur. 



   Ce dernier dépend essentiellement de la capacité du conden- -sateur .Pour obtenir un couple maximum ,cette capacité ne doit être ni trop petite ni trop grande.   Théoriquement)pour un   couple de démarrage maximum,la capacité doit être calculée pour ,qu'il y ait résonnance dans le circuit induit lorsque l'axe de la bobine mqbile   ooinoide   avec l'axe des bobines inductrices ,ou ce qui revient au même lorsque l'axe de la bobine induite est perpendi- -oulaire par rapport à l'axe des pôles moteurs. 



   En se reportant à la figure 1 qui représente   schematiquement   une forme de réalisation du moteur construit conformément à l'in- -vention on constate que les bobines 0 et D avec la bobine mobile U V constituent une self inductance variable dont le coefficient peut être exprimé par L1 + L2 ( 1 -   cos#)   
En désignant par R la résistance ohmique totale du circuit induit et par 0 la capacité du condensateur F l'impédance de ce circuit est égale à 
 EMI5.1 
 V'R1.+ [wL.1+",L'\. (L-c..>vOC)¯cJ1. 
 EMI5.2 
 



  Al' arrêt eu est égal à '!. 11' F) F étant la fréquence du coù- -, .',1-' bzz 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 -rant d'alimentation de tension E. 



   A l'arrêt également la tension efficace induite peut approximativement s'exprimer par   :a @@@   
Le courant dans le circuit induit peut donc s'écrire : 
 EMI6.1 
 0...4 lN'- oe.. ¯¯¯¯¯ -"-r [wL, ;-wL1. ('"Î ' Si 0 est choisi de telle sorte qu'il y ait résonnance pour cette expression devient 
 EMI6.2 
 if1< 1. + [LV L.. et.J ... 



   Cette expression permet de se rendre compte que l'in- -tensité du courant induit à l'arrêta est la même pour tout angle de   l'axe   Z Z' de la bobine induite avec l'axe T T' que cet angle soit à droite ou à gauche de ce dernier . 
 EMI6.3 
 



  En effet : 0- 4o<. t::).. 1 150-"" \r'R'+ [wL. ""'o(J 'R' +- ["'L. 1 gD- "- 
Par conséquent dans des positions symétriques de la bobi -ne induite par rapport à l'axe T T' des bobines inductrices ,le courant induit est le même et les couples de réaction exercé sur l'induit par les pôles inducteurs sont donc égaux et de signes contraires . La réaction moyenne pour un tour complet est par conséquent nulle. 



   Il est donc possible d'annuler complètement ces reac- -tions dans n'importe quelle position de l'induit en accouplant deux moteurs élémentaires avec les induits calés de telle sorte que le couple de réaction négatif sur l'un soit annulé par le couple de reaction positif sur l'autre . 



   Dans ce cas il ne subsiste donc que l'action des pôles moteurs sur les induits et par conséquent un couple moteur ré- -sultant assez uniforme quelle que soit la position des induits. 



   Sur la figure 3 les courbes   A   et B représentent l'allu- -re des couples de reaction des pôles inducteurs de deux moteurs élémentaires ainsi accouplés et les courbes C et D l'allure des couples moteurs utiles. Les angles indiqués en abcisse correspon- -dent aux diverses valeurs de   #   pour le rotor dont le couple moteur utile est figuré par la courbe C . 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Dès que le moteur tourne,il se développe dans les induits des 
 EMI7.1 
 tensions de formes : t <b3*x )t.-:1Vvv (40+( ) et (W- )l14M-.-V 
Les courants de fréquence élevée   (w+8/2#)   sont amplifiés tandis que ceux de fréquence basse   w-8/2#)  sont plus ou moins étouffés . Ce sont principalement les premiers qui circulent dans les circuits induits et qui produisent donc le couple moteur utile . D'autre part le point de résonnance est déplacé et il en résulte l'apparition d'un couple moyen négatif de réac- -tion entre les pôles inducteurs et l'induit . De ce fait la vitesse maxima du moteur est limitée. 



   Le reglage de la vitesse du moteur faisant l'objet de la présente invention s'obtient en modifiant les constantes du circuit induit . 



   Un moyen simple est par exemple de faire varier la capacité en utilisant à la place d'un condensateur unique une série de condensateurs plus petits,de capacité totale équivalente et pouvant être mis en eircuit en nombre plus ou moins grand . 



   On peut également intercaler dans le circuit induit une   @   self inductance variable,on   branche@cette   inductance en paral- -lèle sur le condensateur. Enfin on peut intercaler entre les bobines motrices et l'induit,un transformateur à rapport variable ou encore brancher en parallèle sur les bobines motrices des capacités ou self inductances variables. 



   Il est à remarquer que le moteur faisant l'objet de la présente invention peut,après avoit été amené en vitesse,être transformé en moteur asynchrone monophasé connu de l'art an- -térieur. Il suffit dès qu'une vitesse de rotation est suffisante de déconnecter les balais des bobines motrices et de les mettre en court circuit . Les bobines motrices peuvent en même temps être raccordées au réseau d'alimentation de manière à constituer suivant la polarité qu'on leur donne un moteur   '.bipolaire   ou tetrapolaire. 



   Au lieu de mettre les balais en court circuit on peut mettre directement en contact les deux demi bagues par un 
 EMI7.2 
 T3j!--   dent @@@@ @@@@@@@@   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 par un dispositif analogue   à   celui qu'on utilise dans les moteurs asynchrone de l'art antérieur   et.dits   à relevage des balais et mise en court circuit des bagues. 



   Il est également à remarquer que dans le moteur faisant l'objet de la présente invention la commutation électrique peut être remplacée par une commutation electro magnétique . 



   Les pôles inducteurs et la bobine induite qu'ils influencent sont alors disposés de telle sorte qu'il n'y a courant induit que pendant la moitié d'une révolution complète. 



   Ce résultat sera par exemple obtenu si l'induit est en forme de disque et si la bobine induite occupe sur celui ci un secteur de 90  son axe étant perpendiculaire au plan du disque .Les pôles inducteurs sont disposés de part et d'autre du disque et émettent un flux traversant celui ci perpendiculairement sur un secteur de 90  . Ces pôles inducteurs et cette bobine induite constituent le commutateur electro magnétique du moteur. Le reste de celui ci est analogue à la partie du moteur schematique figure 1 et comportant les pôles moteurs et le rotor H .Ce dernier est oalé sur le même arbre que le disque. 



   Le courant induit dans la bobine montée sur le disque traverse la bobine U V,les bobines C et D ainsi que le condensateur F . 



   Au lieu des deux demi bagues L et Q le moteur est pourvu de deux bagues entières. Le couple est évidemment nulle pendant la moitié de chaque tour du rotor. Il faut donc pour obtenir un couple assez régulier pendant une révolution complète du rotor accoupler ensemble un grand nombre de moteurs élémentaires sem- -blables. 



   L'avantége de la suppression de la commutation électrique est par conséquent fort attenué dans cette dernière forme de réalisation de l'invention par la grande quantité de matière nécessaire.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENT IN ALTERNATIVE CURRENT ELECTRIC MOTORS.



   For many industrial applications such as traction, extraction machines, rolling mills, lifting devices, etc., single-phase or three-phase alternating current electric motors, known in the prior art, have serious drawbacks.



   In these applications, the speed of rotation of the motor must be gradually adjustable within very wide limits.



   If one uses motors of the most common type, that is to say with a rotating field, which are robust and inexpensive machines, the speed control is obtained only under deplorable conditions of efficiency.



   If one uses commutator motors, one can obtain the speed regulation under better conditions but then one has to take into account the very high price of these machines, their fragility due to the presence of a manifold with multiple blades, switching difficulties and the high maintenance costs they require.



   In addition, they can only be built for low powers. This last reason would be enough alone

 <Desc / Clms Page number 2>

   to explain why they are not applied to mining machines.



   But it is mainly the price, the fragility of these motors, the switching difficulties and the maintenance they require which are the causes why they have had little success in their application in general and electric traction in particular.



   Thus, despite the high costs and the complications involved in the transformation of alternating current into direct current, up to now, preference has been given to direct current traction motors both in tram networks. than electric railways.



   The object of the invention is a single-phase AC motor of a robust construction and approximately as simple as that of the single-phase slip ring asynchronous motor of the prior art, but having the following advantages over the latter! 1) very high starting torque.



  2) easily adjustable speed.



  3) High power factor and high efficiency.



   The motor constructed in accordance with the invention therefore has qualities comparable to those of the commutator motors of the prior art, but it has the following advantages over the latter: 1) simple, robust and inexpensive construction.



  2) very simple winding.



  3) the manifold with multiple blades is replaced there by a switch consisting of simple insulated rings each sectioned in two along a diametral plane.



  4) maintenance equivalent to that of the asynchronous motor with bushings.



  5) only part of the windings is in contact with the power supply network. This part of the winding being fixed, it can be conditioned for high voltages.



  6) The switching is excellent even keeping the position of the brushes fixed.



  7) Speed adjustment can be obtained by various means

 <Desc / Clms Page number 3>

 not causing an appreciable decrease in yield.



   In the drawings which accompany the following description Figures 1 and 2 show schematically the preferred embodiments of a single phase motor element constructed in accordance with the invention, Figure 3 is a diagram of the armature in the case of the forms of realization according to fig. 1 and 2 .



   In the case of the embodiment according to FIG. 1, the elementary motor comprises two distinct magnetic circuits.



   The first part leaves the fixed field coils A and B as well as the mobile coil M N of the armature I. The second carries the fixed coils C and D which I will call motor coils, as well as the voice coil U V of the armature H.



   The drum-shaped armature I comprises a single winding-M N constituting a single straight coil whose axis is Z Z '.



   Armature H is similar to armature I. The axis of its coil is S S '.



   The armatures I and H are mounted on the same axis X X '
The angle that the axis TT 'of coils A and B makes with the axis ZZ' of the voice coil MN is complementary to the angle that the axis RR 'of coils C and D makes with the axis SS' of the UV coil.



   For the clarity of the drawing the oommutateur with two half rings L and Q has been shown surrounding the armature H. In reality it is mounted on an extension of the shaft as is customary for the ring motors known from the prior art.



   Field coils A and B are connected to the voltage supply network E.



   The voice coil M N, the voice coil U V as well as the fixed coils C and D and the capacitor F are connected in series by means of the brushes J and K rubbing on the half rings L and Q.



   In the case of the embodiment according to the figure
 EMI3.1
 ww (yl,% Dk rt, w: bzz an agante word

 <Desc / Clms Page number 4>

 2 the elementary motor comprises only a magnetic circuit carrying the field coils A and B, the motor coils C and D as well as the single voice coil U V.



   The U and V ends of this voice coil are connected to the half rings L and Q on which the brushes J and K rub.



   Field coils A and B are connected to the voltage supply network E. The driving coils C and D, the induced coil U V as well as the capacitor F are connected in series by means of the brushes J and K rubbing on the two half rings L and Q.



   Without departing from the scope of the invention, it is possible to modify the order of the coils and capacitor connected in series, to transfer the mobie coil or coils to the fixed part and vice versa on the mobile part the fixed coils.



   A larger or smaller number of elementary motors can be coupled to obtain a motor assembly having a more regular torque during rotation or to obtain an assembly capable of being supplied with polyphase current. It is also possible to replace the drum-shaped armatures with annular or disc-shaped armatures, to modify the number of coils of a motor element, to produce multipolar motors with a lower speed than the motor. elementary bipolar, i.e. having only two inductor poles and two motor poles.



   Whatever the embodiment adopted, the operation of the engine constructed in accordance with the invention is explained as follows:
The inductor poles provided with the inductor coils induce an alternating current in the armature, the amplitude of which depends at all times on the position of the armature with respect to the inductor poles.



   At the time of start-up this current is zero if the axis of the induced coil is perpendicular to the axis of the inductor coils The amplitude of this current is maximum for a certain angle between these two axes, which depends on the capacity of the interposed capacitor in the induced circuit, ie constant of this circuit.
 EMI4.1
 -1 \ NI .. '(ne 1 (YWJ un anot agoute

 <Desc / Clms Page number 5>

 
The motor poles provided with motor coils react on the armature in the same way as in the serial motor known in the prior art. The brushes are located in a position such that the switching takes place when the inductor flux embraced by the coil of the armature is zero. This results in a torque, which varies according to the position of the armature, but always in the same direction.



   As in the case of the series motor, the direction of this torque depends on the direction of the mobile winding with respect to that of the fixed winding.



   The direction of rotation of the motor is therefore reversed by swapping the connections at the two ends of one of the windings.



   The capacitor interposed in the circuit of the induced current @ aims to allow the suppression or 1 attenuation of the reaction) of the inductor poles on the armature during a complete revolution of this one In addition it partially cancels the effect of self induction of the Induced circuit which amplifies the induced current and torque of the motor.



   The latter depends essentially on the capacity of the capacitor. To obtain maximum torque, this capacity must be neither too small nor too large. Theoretically) for a maximum starting torque, the capacitance must be calculated so that there is resonance in the induced circuit when the axis of the coil mqbile ooinoides with the axis of the inductor coils, or what amounts to the same when the axis of the induced coil is perpendicular to the axis of the motor poles.



   Referring to Figure 1 which schematically shows an embodiment of the motor constructed in accordance with the invention, it can be seen that the coils 0 and D with the UV voice coil constitute a variable inductance choke whose coefficient can be expressed by L1 + L2 (1 - cos #)
By denoting by R the total ohmic resistance of the induced circuit and by 0 the capacitance of the capacitor F the impedance of this circuit is equal to
 EMI5.1
 V'R1. + [WL.1 + ", L '\. (L-c ..> vOC) ¯cJ1.
 EMI5.2
 



  Al 'stop had is equal to'!. 11 'F) F being the frequency of coù- -,.', 1- 'bzz

 <Desc / Clms Page number 6>

 -Voltage supply rant E.



   Also at standstill, the induced rms voltage can be expressed approximately by: a @@@
The current in the induced circuit can therefore be written:
 EMI6.1
 0 ... 4 lN'- oe .. ¯¯¯¯¯ - "- r [wL,; -wL1. ('" Î' If 0 is chosen such that there is resonance for this expression becomes
 EMI6.2
 if1 <1. + [LV L .. and.J ...



   This expression makes it possible to realize that the intensity of the induced current at standstill is the same for any angle of the axis ZZ 'of the induced coil with the axis TT' whether this angle is to the right or to the left of the latter.
 EMI6.3
 



  Indeed: 0- 4o <. t: :) .. 1150- "" \ r'R '+ [wL. "" 'o (J' R '+ - ["' L. 1 gD-" -
Consequently in symmetrical positions of the induced coil with respect to the axis TT 'of the inductor coils, the induced current is the same and the reaction torques exerted on the armature by the inductor poles are therefore equal and of signs opposites. The average reaction for a full turn is therefore zero.



   It is therefore possible to completely cancel these reactions in any position of the armature by coupling two elementary motors with the armatures wedged so that the negative reaction torque on one is canceled by the torque. positive reaction on the other.



   In this case there therefore remains only the action of the motor poles on the armatures and consequently a motor torque resulting fairly uniform regardless of the position of the armatures.



   In FIG. 3 the curves A and B represent the allure of the reaction torques of the inductor poles of two elementary motors thus coupled and the curves C and D the shape of the useful motor torques. The angles indicated on the abscissa correspond to the various values of # for the rotor whose useful engine torque is shown by curve C.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  As soon as the engine is running, it develops in the armatures of the
 EMI7.1
 Form voltages: t <b3 * x) t .-: 1Vvv (40+ () and (W-) l14M -.- V
The high frequency currents (w + 8/2 #) are amplified while those of low frequency w-8/2 #) are more or less suppressed. These are mainly the first which circulate in the induced circuits and which therefore produce the useful motor torque. On the other hand, the point of resonance is displaced and this results in the appearance of a negative mean reaction torque between the inductor poles and the armature. As a result, the maximum engine speed is limited.



   The adjustment of the speed of the motor forming the subject of the present invention is obtained by modifying the constants of the induced circuit.



   A simple way is for example to vary the capacitance by using instead of a single capacitor a series of smaller capacitors, of equivalent total capacitance and which can be circuited in greater or lesser number.



   It is also possible to insert a variable inductance @ inductance into the induced circuit, this inductance is connected in parallel with the capacitor. Finally, a variable ratio transformer can be inserted between the motor coils and the armature, or else variable capacitors or self inductances can be connected in parallel to the motor coils.



   It should be noted that the motor forming the subject of the present invention can, after having been brought into speed, be transformed into a single-phase asynchronous motor known from the prior art. As soon as a speed of rotation is sufficient, it suffices to disconnect the brushes from the motor coils and to put them in short circuit. The motor coils can at the same time be connected to the power supply network so as to constitute, depending on the polarity that they are given, a bipolar or tetrapolar motor.



   Instead of short-circuiting the brushes, the two half-rings can be placed directly in contact with a
 EMI7.2
 T3j! - dent @@@@ @@@@@@@@@

 <Desc / Clms Page number 8>

 by a device similar to that used in asynchronous motors of the prior art and said brush lifting and short circuiting of the rings.



   It should also be noted that in the motor forming the subject of the present invention, the electrical switching can be replaced by an electromagnetic switching.



   The inductor poles and the induced coil which they influence are then arranged so that there is only induced current during half of a complete revolution.



   This result will for example be obtained if the armature is in the form of a disc and if the induced coil occupies thereon a sector of 90, its axis being perpendicular to the plane of the disc. The inductor poles are arranged on either side of the disc. and emit a flux crossing it perpendicularly over a sector of 90. These inductor poles and this induced coil constitute the electromagnetic switch of the motor. The rest of this is analogous to the part of the schematic motor in FIG. 1 and comprising the motor poles and the rotor H. The latter is oalé on the same shaft as the disc.



   The current induced in the coil mounted on the disk passes through coil U V, coils C and D as well as capacitor F.



   Instead of the two half rings L and Q, the motor is provided with two full rings. The torque is obviously zero for half of each revolution of the rotor. To obtain a fairly regular torque during a complete revolution of the rotor, it is therefore necessary to couple together a large number of similar elementary motors.



   The advantage of eliminating electrical switching is therefore greatly reduced in this last embodiment of the invention by the large amount of material required.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . La présente invention se rapporte à un moteur électrique nouveau,à courant alternatif convenant particulièrement pour <Desc/Clms Page number 9> ëtre appliqua à la traction des trains et tramways ,aux machines d'extraction et ,en général,à tout usage pour lequel une'varia- -tion progressive de vitesse est exigée ou encore là ou on ne dispose que de courant monophasé. @ Le moteur comprend principalement un ensemble de bobines dites les unes,induotrioes,les autres motrices. L'induit comporte un simple bobinage dont toutes les spires sont dans des plans parallèles. The present invention relates to a new electric motor, with alternating current, particularly suitable for <Desc / Clms Page number 9> Be applied to the traction of trains and trams, to mining machines and, in general, to any use for which a progressive variation of speed is required or where there is only single-phase current. @ The motor mainly comprises a set of coils, some called induotrioes, the other driving. The armature comprises a single coil, all of the turns of which are in parallel planes. Ce bobinage est connecté en série avec un condensa- -teur de capacité appropriée et les bobines motrices par l'in- -termédiaire d'un commutateur constitué de demi bagues isolées sur lesquelles frottent des balais . This winding is connected in series with a capacitor -tor of appropriate capacity and the motor coils by the intermediary of a switch consisting of insulated half rings on which brushes rub. Les bobines inductrices recoivent l'énergie du reseau et la transmettre par induction electro magnétique à la bobine d'induit qui joue ainsi le rôle d'un secondaire de transformateur. The inductor coils receive the energy from the network and transmit it by electromagnetic induction to the armature coil which thus plays the role of a transformer secondary. Les bobines motrices sont disposées de telle sorte que leur axe soit perpendiculaire à celui de la bobine induite lorsque celle ci embrasse le flux inducteur maximum . Le reglage de la vitesse s'obtient notamment par modification des constantes du circuit induit par exemple en faisant varier la capacité du condensateur. EMI9.1 The driving coils are arranged so that their axis is perpendicular to that of the induced coil when the latter embraces the maximum inducing flux. The speed is adjusted in particular by modifying the constants of the induced circuit, for example by varying the capacitance of the capacitor. EMI9.1
BE441837D BE441837A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE441837A true BE441837A (en)

Family

ID=99224

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE441837D BE441837A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE441837A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0907997A1 (en) A.c. electrical machine and method of transducing power between two different systems
WO2010067021A2 (en) Device with a polyphase electrical machine, and related electrical machine
BE441837A (en)
FR2690291A1 (en) Alternator with excitation by permanent magnets.
BE510521A (en)
FR2485287A1 (en) DC or rectified AC motor - has two cylindrical rotor sections with longitudinal notches cut between pole faces
BE483569A (en)
CN1046417A (en) Electronic commutated dc motor
BE495382A (en)
BE458297A (en)
FR2602378A1 (en) Homopolar electromechanical machine for DC and AC
FR2614739A1 (en) ALTERNATOR HAVING AN INDUCED WINDING COMPRISING RECTIFIER COMPONENTS
EP0085619A2 (en) Single-phase alternator
FR2545292A1 (en) Self starting reversible synchronous miniature motor
CH132703A (en) AC converter.
BE498267A (en)
BE570653A (en)
CN2062132U (en) Electronic inverting type d.c motor
BE507696A (en)
BE440885A (en)
BE490631A (en)
BE562083A (en)
BE540676A (en)
BE426027A (en)
BE409540A (en)