BE422265A - - Google Patents

Info

Publication number
BE422265A
BE422265A BE422265DA BE422265A BE 422265 A BE422265 A BE 422265A BE 422265D A BE422265D A BE 422265DA BE 422265 A BE422265 A BE 422265A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
welder
layer
sintered
weld
solder
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE422265A publication Critical patent/BE422265A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K3/00Tools, devices, or special appurtenances for soldering, e.g. brazing, or unsoldering, not specially adapted for particular methods
    • B23K3/02Soldering irons; Bits

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Soudoir. 



   Dans les soudoirs, le corps ou la pointe du soudoir est fait le plus souvent en cuivre, qui possède une bonne conduc- tibilité thermique et est facilement mouillé par la soudure,par exemple l'étain. Les pointes de soudoir en cuivre ont toute- fois l'inconvénient qu'elles se corrodent fortement après une courte durée de fonctionnement de sorte qu'un nettoyage méca- nique de la surface est fréquemment nécessaire, la surface devant ensuite être de nouveau étamée. Les pointes de soudoir en cuivre sont par conséquent rapidement consommées. 



   On a essayé d'employer à la place du cuivre pour les corps de .Boudoir une matière résistant à la corrosion.On peut envi- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sager principalement à ce point de vue les métaux précieux qui ont toutefois l'inconvénient qu'ils se dissolvent facilement dans l'étain de sorte qu'après un court   temps   de fonctionnement déjà, lecorps desoudoir estcorrodé par formation d'alliage. 



  Des métaux non précieux, comme le nickel, le chrome,   l'alu-     minium,   et les alliages métalliques,   cornue   le chrome-nickel et les alliages analogues, ne se corrodent pas, il est vrai, mais ne prennent l'étain que très difficilement ou pas du tout de sorte qu'ils n'ont pas pu être employés jusqu'à présent com- .ne matière pour le corps de soudoir. 



   Se basant sur la constatation que les propriétés dési- rées, savoir une adhérence suffisante de la soudure et une   cran-   de insensibilité à l'action de l'oxygène de l'air, sont en op- position, la présente invention vise à créer une pointe de sou- doir qui repose sur des principes tout à fait différents de   ceu@   suivis jusqu'à présent. 



   Suivant la présente invention, le corps ou la pointe de soudoir est établi de telle façon que la soudure est maintenue par capillarité. Dans ce but, le corps de Boudoir est pourvu d'une surface   rehdue   rugueuse et a une nature quelque peu spon-   ,,rieuse   de sorte que par suite de l'effet capillaire la soudure pénètre dans les évidements de dimensions souvent microscopiquet se trouvant dans la surface et est ainsi maintenue sur les   corpi   de soudoir qui sont faits en une :ratière qui ne possède pour l' étain aucune capacité de réception ou seulement une capacité   minime.   Il est possible de cette manière de fabriquer les poin- tes de soudoir en une matière qui ne se corrode pas.

   L'action analogue à celle d'une éponge du corps du   soudorr   suivant la présente invention peut encore être améliorée par le fait que le corps de soudoir est fait en une poudre métallique qui est ame- née sous la forme d'un corps solide fortement poreux par frit- tage. Dans ce cas, la surface du corps de soudoir ne reçoit pas seulement l'étain .nais il seproduit une pénétration étendue de l'ensemble du corps par suite de l'effet capillaire.Le   corps ,,   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de soudoir absorbe en quelque sorte 1!étain de la soudure com- me une éponge. Comme on peut employer un métal peu ou pas susceptible d'alliage , on peut choisir des métaux peu coûteux comme matière de , départ pour le corps de soudoir.

   On a observé que les résultats les plus favorables peuvent être produits au moyen de nickel ou, en observant des prescriptions déterminées, également au moyen de fer comme matière première. Les matières apparentées ou les alliages' de nickel répondent également aux conditions imposées. 



   La fabrication du corps de soudoir peut se faire de telle manière que de la poudre fine de nickel ou de fer de très peti- te grosseur de particules', d'une grosseur d'environ   I @,   a- vantageusement du nickel-carbonyl ou du fer-carbonyl est em- ployé, avantageusement avec un liant en une matière organique, par exemple de la   gomme-laque   dissoute dans l'alcool, pour for- mer une pâte au moyen de laquelle les corps de soudoir sont moulés. Ensuite vient le frittage qui est effectué à environ   1000    C, avantageusement dans un four à vide. Dans le cas où le moule utilisé pour le moulage des corps de soudoir est fait en matière céramique, il est avantageux de transporter le corps de soudoir avec le moule en vue du frittage dans un four à vi- de.

   Dans le cas de pointes de soudoir, on peut employer comme moule un tube céramique. La matière du corps de soudoir termi- né possède un poids spécifique d'environ 40 % plus petit que la matière massive. Pour compléter, le corps de soudoir est fina- lement plongé dans l'étain liquide à environ 3000 C de sorte que les pores se remplissent complètement de 'soudure. Cette opé- ration d'immersion a lieu le plus avantageusement en présence d'eau de soudure. Le corps de soudoir ainsi obtenu possède l'avantage qu'il reste susceptible d'emploi pendant longtemps sans aucun nettoyage et sans que l'adhérence pour la soudure laisse à désirer. 



   Comme la conductibilité thermique de la matière employée pour le corps de soudoir   h'est   le plus souvent pas suffisamment 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 grande, il est avantageux, pour la conduction de la chaleur du corps de chauffage à la pointe de soudoir, d'employer un corps intermédiaire en cuivre ou en aluminium de sorte que seule la pointe proprement dite est établie suivant la présente inven- tion. 



   Suivant une forme de réalisation améliorée de la pré- sente invention, on ne fabrique pas le corps de soudoir sépa- rément du support amenant la chaleur mais oh le produit di- rectement comme une couche sur le noyau du soudoir. On délaie par exemple la poudre métallique, de préférence de la poudre de nickel ou de fer, dans un dissolvant, par exemple de l'al- cool, et on plonge le support dans celui-ci ou bien on pro- jette ou en enduit la solution sur le support. Le dissol- vant est ensuite évaporé et le tout est soumis à une tempéra- ture élevée, avantageusement aux environs de 1000  C, de sor- te qu'il se forme une couche poreuse frittée qui, lorsqu'on emploie le fer comme matière de la couche, adhère   particuliè-     rement   solidement au support.

   Pour créer des forces de capil- larité suffisamment grandes pour la réception de la soudure,il faut une épaisseur déterminée de la couche frittée. 



   On a maintenant observé que la couche poreuse ne peut pas être fabriquée sous une épaisseur quelconque suivant le procé- dé décrit, vu que par suite des coefficients de dilatation différents de la matière frittée et du noyau de soudoir, il se produit lors du refroidissement, après le frittage, dans la couche poreuse, des fendillements qui s'opposent à une cohé- sion suffisamment solide à l'intérieur de la couche et à une adhérence suffisante au support et ont pour effet que, dans la suite, des parties de la couche se détachent. 



   Des difficultés se sont toutefois présentées en outre lors de l'application d'une plus grande épaisseur de couche, difficultés qui consistent principalement en ce qu'il n'est pas possible d'appliquer la masse délayée pâteuse en une épaisseur tout à fait   uhiforme   sur le noyau de soudoir et d'empêcher   @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 qu'elle se rassemble ou forme des gouttes avant que l'opéra- tion de frittage soit terminée. 



   La présente invention propose par conséquent de produire l'épaisseur de la couche poreuse au moyen de plusieurs couches mincea, frittées l'une après l'autre sur le support. En cas d'épaisseur de couches minime, les forces de liaison de la cou- che vers le support sont en effet plus grandes que les forces de déchirement à la surface de la couche. Pour cette raison, les différentes couches sont faites d'une minceur telle, avan- tageusement de 0,75 à I mm., qu'elles sont maintenues essen- tiellement par leur force de liaison sur le support. Il est possible de cette manière de produire des couches poreuses de n'importe quelle épaisseur et irréprochables. 



   Pour maintenir aussi petite que possible la résistance thermique entre la source de chaleur et la couche active de soudoir, résistance qui est formée principalement par le sup- port amenant la chaleur, on emploiera comme matière une subs- tance bonne conductrice de la chaleur, en particulier par exemple le cuivre. Cette matière a toutefois une forte ten-   danae   à être corrodée et à ne pas résister à l'attaque super- ficielle notamment de l'oxygène, ce qui supprime les avanta- ges du corps de soudoir suivant la présente invention, si l'on ne prend pas des mesures appropriées.

   Pour cette raison on re- couvre le noyau de soudoir, servant de support amenant la cha- leur, d'un ou de plusieurs revêtements protecteurs qui doivent recouvrir le noyau de Boudoir non seulement à l'endroit de la surface de non couverte par la couche de soudoir mais également en-dessous de la couche de soudoir, vu qu'il est possible dans certaines circonstances que l'air ait accès au support par des conduits capillaires de la couche de soudoir qui ne sont pas remplis de soudure, et amorce ainsi en-dessous de la cou- che de soudoir une corrosion qui peut conduire finalement au détachement de la couche de soudoir. Les couches protectrices doivent être tellement denses et résistantes à la corrosion 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 qu'un accès de l'air au support est impossible.

   Il faut suppo- ser en outre que, comme couche protectrice, on n'emploie qu'une matière dont la formation d'alliage avec l'étain estminime. 



   On a obtenu de bons résultats avec des précipités d'argent, de chrome et de nickel appliqués galvaniquement ou des compo- sitions de ces couches. Par suite de la porosité des revête- ments galvaniques et pour obtenir que le noyau soit de façon effectivement sûre mis à l'abri de l'air, il faut une épais- seur de couche d'au moins 15 à 20  . Sur cette couche inter-   médiaire   résistante à la corrosion ou sur ces couches inter- médiaires on applique alors par frittage les surfaces de sou- doir. 



   Comme alors en cas d'emploi de différentes matières comme couches protectrices, par exemple du chrome, l'adhérence des surfaces frittées sur celle-ci est trop petite, on applique en- core une couche intermédiaire qui est avantageusement également frittée. On choisit la composition des différents constituants de couche de .nanière qu'on produise une bonne liaison métalli- que avec la couche de recouvrement et d'autre part une bonne , liaison avec la couche de soudoir. On emploie avantageusement un mélange de métaux ou un alliage qui contient une partie suf-   fisamment   grande de la matière au moyen de laquelle est faite la couche frittée de soudoir. 



   En cas d'emploi d'un revêtement de chrome comme couche protectrice et de surfaces de soudoir en nickel fritté, on a trouvé avantageuse une couche de liaison composée d'un tiers de cuivre, un tiers d'argent et un tiers de nickel. 



   Comme mesure de sécurité supplémentaire pour empêcher le passage de la soudure de la partie de soudoir active jusqu'au support amenant la chaleur, on peut munir le corps de soudoir, derrière la pointe de soudoir, d'un anneau protecteur qui est monté comme applique sur le corps de soudoir ou est enchâssé au moins partiellement dans le corps de soudoir et empêche un passage de la soudure. On a trouvé avantageuses des substances 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 connues de l'industrie céramique comme l'oxyde d'aluminium, l'oxyde de cuivre ou l'oxyde de magnésium qui sont appliqués en anneau mince ou avantageusement, lorsqu'il s'agit de cou- ches de soudoir frittées, sont frittés avec celles-ci et don- nent de ce fait une très bonne cohésion avec la couche de sou- doir et avec le corps de soudoir. 



   Il est également possible de remplir au moyen de substan- ces non mouillables les pores de la couche de soudoir aux en- droits où la soudure ne doit paspénétrer et sur lesquels la soudure ne doit pas couler. On envisagera par conséquent à cet effet des solutions colloïdales de carbone telles qu'elles sont connues dans l'encre de Chine et sous le nom   commercial   de Aquadag, etc. Avant l'imprégnation de la couchede soudoir au moyen de soudure, la couche de soudoir est imprégnée aux endroits appropriés au moyen de la solution colloïdale et chauffée, en suite de quoi le dissolvant est évaporé et le carbone reste et remplit les pores. 



   Le dessin représente à titre d'exemple quelques formes de réalisation de pointes de soudoir suivant l'invention. 



  Aux fig. I et 2 on a désigné par a et d le support amenant la chaleur, fait par exemple en cuivre, et tandis que b et e re- présentent le revêtement résistant à la corrosion, par exem- ple en nickel. à la fig. I est un corps de soudoir appliqué comme un chapeau ou formé par frittage en couche suivant la présente invention, corps qui, comme le montre la fig. 2 en f, peut également être inséré dans le noyau du soudoir. 



   La fig. 3 représente un exemple d'une pointe de soudoir à plusieurs couches; ± est le noyau   hon   conducteur de la cha- leur, h une couche résistant à la corrosion, i une couche de liaison nécessaire dans quelques cas et k la couche de sou- doir poreuse. 



   Pour empêcher l'écoulement de la soudure de la surface de soudoir active sur la partie; non couverte par le corps de soudoir, du support amenant la chaleur, il a été proposé de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 prévoir des anneaux protecteurs en substance non mouillable. 



  De semblables formes de réalisation sont représentées aux fig. 



  4 et 5. On a désigné en particulier à la fig. 4 par 1 le noyau de soudoir,   par m   la couche résistant à la corrosion, par n la Touche de soudoir poreuse et par o un anneau pro- tecteur, par exemple en oxyde d'aluminium. A La fig. 5 on a désigné   par 2   le noyau de soudoir, par la couche protectri- ce, par r la couche de soudoir et par s l'anneau protecteur, par exemple en carbone incorporé dans la couche de soudoir r. 



  La   f ig.   6   montre   finalement une forme de réalisation parti- culière d'un soudoir dans lequel l'enroulement de chauffage t est logé à l'intérieur du corps de soudoir poreux v rempli par exemple de poudre céramique u, en vue d'obtenir une trans- mission de chaleur aussi exempte de perte que possible de t à r. La   poignée ;1   du soudoir est en partie perforée pour di- minuer la conduction de chaleur. Dans cet exemple de réalisa- tion on peut naturellement aussi appliquer des couches pro- tectrices et des couches intermédiaires, qui ont été laissées de côté seulement pour plus de clarté.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Solder.



   In welders, the body or tip of the welder is most often made of copper, which has good thermal conductivity and is easily wetted by solder, eg tin. Copper solder tips have the disadvantage, however, that they corrode strongly after a short period of operation so that mechanical cleaning of the surface is frequently necessary, the surface then having to be tinned again. Copper solder tips are therefore quickly consumed.



   An attempt has been made to use a corrosion-resistant material instead of copper for the brass body.

 <Desc / Clms Page number 2>

 Precious metals are mainly used in this respect, however, they have the disadvantage that they easily dissolve in tin so that after a short period of operation already the body of the seat is corroded by formation of an alloy.



  Non-precious metals, like nickel, chromium, aluminum, and metallic alloys, retort chromium-nickel and the like alloys, do not corrode, it is true, but only take tin very seriously. hardly or not at all so that they could not be used until now as a material for the welder body.



   Based on the finding that the desired properties, namely sufficient adhesion of the weld and a notch insensitivity to the action of oxygen in the air, are in opposition, the present invention aims to create a tip of soldering which is based on completely different principles from ceu @ followed until now.



   According to the present invention, the welder body or tip is established such that the weld is held by capillary action. For this purpose, the Boudoir body is provided with a roughened reduced surface and has a somewhat spongy nature so that as a result of the capillary effect the solder penetrates into the recesses of often microscopic dimensions found in the surface and is thus maintained on the welding corpi which are made of a dobby which has for the tin no reception capacity or only a minimal capacity. In this way, it is possible to manufacture the welding tips of a material which does not corrode.

   The sponge-like action of the welder body according to the present invention can be further improved by the fact that the welder body is made of a metal powder which is formed as a strongly solid body. porous by frying. In this case, the surface of the welder body not only receives the tin, but extensive penetration of the whole body is produced as a result of the capillary effect.

 <Desc / Clms Page number 3>

 The solder sort of absorbs the tin from the solder like a sponge. Since a metal with little or no alloying potential can be employed, inexpensive metals can be chosen as the starting material for the welder body.

   It has been observed that the most favorable results can be produced by means of nickel or, by observing specific requirements, also by means of iron as a raw material. Related materials or nickel alloys also meet the requirements.



   The manufacture of the welder body can be carried out in such a way that fine powder of nickel or iron of very small particle size, of a size of about 1%, preferably nickel-carbonyl or iron carbonyl is employed, preferably together with a binder of an organic material, for example shellac dissolved in alcohol, to form a paste by means of which the welder bodies are molded. Then comes the sintering which is carried out at approximately 1000 ° C., advantageously in a vacuum furnace. In the case where the mold used for molding the welder bodies is made of ceramic material, it is advantageous to transport the welder body with the mold for sintering in a vacuum furnace.

   In the case of welding tips, a ceramic tube can be used as a mold. The material of the finished welder body has a specific gravity of about 40% less than the solid material. To complete the process, the welder body is finally dipped into liquid tin at about 3000 ° C so that the pores fill completely with solder. This immersion operation takes place most advantageously in the presence of welding water. The welder body thus obtained has the advantage that it remains usable for a long time without any cleaning and without the adhesion for the welding leaving to be desired.



   As the thermal conductivity of the material used for the welder body is usually not sufficient

 <Desc / Clms Page number 4>

 Large, it is advantageous for the conduction of heat from the heating body to the welder tip to employ an intermediate body of copper or aluminum so that only the tip proper is made according to the present invention.



   In accordance with an improved embodiment of the present invention, the welder body is not manufactured separately from the heat imparting support but the product directly as a layer on the welder core. For example, the metal powder, preferably nickel or iron powder, is stirred in a solvent, for example alcohol, and the support is immersed in it or else it is sprayed or coated with it. the solution on the support. The solvent is then evaporated off and the whole is subjected to a high temperature, preferably around 1000 C, so that a sintered porous layer is formed which, when iron is used as the material of the layer adheres particularly firmly to the support.

   In order to create capillary forces large enough to receive the weld, a certain thickness of the sintered layer is required.



   It has now been observed that the porous layer cannot be manufactured under any thickness according to the described process, since due to the different expansion coefficients of the sintered material and of the welder core, it occurs during cooling, after sintering, in the porous layer, cracks which oppose a sufficiently solid cohesion inside the layer and a sufficient adhesion to the support and have the effect that, in the following, parts of the diaper come off.



   In addition, however, difficulties have arisen when applying a greater layer thickness, which difficulties consist mainly in the fact that it is not possible to apply the diluted pasty mass in a completely uniform thickness. on the welder core and prevent @

 <Desc / Clms Page number 5>

 that it collects or forms drops before the sintering operation is completed.



   The present invention therefore proposes to produce the thickness of the porous layer by means of several thin layers, sintered one after the other on the support. In case of minimal layer thickness, the bonding forces of the layer to the substrate are indeed greater than the tearing forces at the surface of the layer. For this reason, the different layers are made of such thinness, advantageously from 0.75 to 1 mm., That they are maintained essentially by their bonding force on the support. It is possible in this way to produce porous layers of any thickness and flawless.



   In order to keep the thermal resistance between the heat source and the active welder layer as small as possible, which resistance is formed mainly by the heat-conveying support, a substance which is a good conductor of heat will be used as material. especially for example copper. This material, however, has a strong tendency to be corroded and not to resist surface attack, in particular from oxygen, which eliminates the advantages of the welder body according to the present invention, if one does not take appropriate action.

   For this reason we cover the welder core, serving as a support bringing the heat, with one or more protective coatings which must cover the boudoir core not only at the place of the surface not covered by the heat. weld layer but also below the weld layer, as it is possible under certain circumstances for air to access the support through capillary ducts in the weld layer which are not filled with solder, and primer thus below the weld layer corrosion which can ultimately lead to the detachment of the weld layer. The protective layers must be so dense and resistant to corrosion

 <Desc / Clms Page number 6>

 that air access to the support is impossible.

   It should further be assumed that as the protective layer only material is employed which has minimal alloying with tin.



   Good results have been obtained with galvanically applied precipitates of silver, chromium and nickel or compositions thereof. Due to the porosity of the galvanic coatings and in order to achieve that the core is effectively safe protected from air, a layer thickness of at least 15 to 20 is required. The solder surfaces are then applied by sintering to this corrosion-resistant intermediate layer or to these intermediate layers.



   Since then when different materials are used as protective layers, for example chromium, the adhesion of the sintered surfaces thereon is too low, an intermediate layer is still applied which is advantageously also sintered. The composition of the various constituents of the layer is chosen to ensure that a good metal bond with the cover layer and on the other hand a good bond with the weld layer is produced. Advantageously, a mixture of metals or an alloy is employed which contains a sufficiently large part of the material from which the sintered weld layer is made.



   When using a chromium coating as a protective layer and sintered nickel solder surfaces, a tie layer consisting of one third copper, one third silver and one third nickel has been found to be advantageous.



   As an additional safety measure to prevent the passage of the weld from the active welder part to the heat-carrying support, the welder body can be fitted, behind the welder tip, with a protective ring which is mounted as a bracket. on the welder body or is embedded at least partially in the welder body and prevents a passage of the weld. Substances have been found advantageous

 <Desc / Clms Page number 7>

 known in the ceramic industry such as aluminum oxide, copper oxide or magnesium oxide which are applied in a thin ring or advantageously, in the case of sintered weld layers, are sintered with these and thus give very good cohesion with the solder layer and with the solder body.



   It is also possible to fill the pores of the solder layer with non-wettable substances at places where solder should not penetrate and where solder should not flow. Colloidal carbon solutions such as they are known in India ink and under the trade name of Aquadag, etc. will therefore be considered for this purpose. Before impregnating the weld layer by means of solder, the weld layer is impregnated at the appropriate places by means of the colloidal solution and heated, after which the solvent is evaporated and the carbon remains and fills the pores.



   The drawing shows by way of example some embodiments of welding tips according to the invention.



  In fig. I and 2 denote by a and d the heat imparting support, eg made of copper, and while b and e represent the corrosion resistant coating, eg nickel. in fig. I is a welder body applied as a cap or formed by layered sintering according to the present invention, which body, as shown in FIG. 2 in f, can also be inserted into the welder core.



   Fig. 3 shows an example of a multi-layered welder tip; ± is the heat conductive core, h a corrosion resistant layer, i a tie layer required in some cases and k the porous solder layer.



   To prevent the flow of solder from the active solder surface onto the part; not covered by the welder body, the support bringing the heat, it has been proposed to

 <Desc / Clms Page number 8>

 provide protective rings that are not wettable.



  Similar embodiments are shown in FIGS.



  4 and 5. In particular in FIG. 4 by 1 the welder core, by m the corrosion resistant layer, by n the porous welder insert and by o a protective ring, eg made of aluminum oxide. In fig. 5 denoted by 2 the welder core, by the protective layer, by r the weld layer and by s the protective ring, for example of carbon incorporated in the welder layer r.



  The f ig. 6 finally shows a particular embodiment of a welder in which the heating coil t is housed inside the porous welder body v filled for example with ceramic powder u, in order to obtain a transfer. heat mission as loss-free as possible from t to r. The welder handle; 1 is partially perforated to reduce heat conduction. In this exemplary embodiment it is of course also possible to apply protective layers and intermediate layers, which have been left aside only for the sake of clarity.


    

Claims (1)

R e v e n d i c a t i o n s . R e v e n d i c a t i o n s. -o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- I/ Soudoir, caractérisé en ce que le corps de soudoir est é- tabli de telle manière qu'il retient la soudure, par exemple l'étain, par des forces capillaires. -o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- I / Solder, characterized in that the solder body is established in such a way that it retains the solder, for example tin, by capillary forces. 2/ Soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que la surface du corps de soudoir est rendue rugueuse. 2 / welder according to claim I, characterized in that the surface of the welder body is roughened. 3/ Soudoir suivant la revendication l, caractérisé en ce que le corps de soudoir est fait en un métal poreux. 3 / A welder according to claim l, characterized in that the welder body is made of a porous metal. 4/ Corps de soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce qu'il est fabriqué en une matière résistant à la corro- sion ou ne se corrodant que faiblement, par exemple en nickel, en fer ou en une matière ou en un alliage analogue. 4 / welder body according to claim I, characterized in that it is made of a material resistant to corrosion or corroding only slightly, for example nickel, iron or a material or a similar alloy . 5/ Boudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que <Desc/Clms Page number 9> le corps de soudoir est fait en poudre métallique frittée, par exemple en poudre de nickel, en particulier en nickel-carbonyl. 5 / Boudoir according to claim I, characterized in that <Desc / Clms Page number 9> the welder body is made of sintered metal powder, for example nickel powder, in particular nickel-carbonyl. 6/ Boudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que le corps de soudoir est fait en poudre métallique frittée, par exemple en poudre de fer, en particulier du fer-carbonyl. 6 / Boudoir according to claim I, characterized in that the welder body is made of sintered metal powder, for example iron powder, in particular iron-carbonyl. 7/ Soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que le corps de soudoir est disposé sur un corps bon conducteur de la chaleur, produisant l'apport de chaleur et se trouvant en liaison avec le corps de chauffage. 7 / A welder according to claim I, characterized in that the welder body is arranged on a body which is a good conductor of heat, producing the heat input and being in connection with the heating body. 8/ Soudoir suivant la revendication 7, caractérisé en ce que' le corps de soudoir est inséré ou monté à l'extrémité d'une ti- ge en cuivre, en aluminium ou en une matière analdgue. 8 / A welder according to claim 7, characterized in that 'the welder body is inserted or mounted at the end of a rod made of copper, aluminum or an analogous material. 9/ Soudoir suivant la revendication 8, caractérisé en ce que le corps de soudoir est monté à la manière d'un chapeau sur l'extrémité du corps produisant l'apport de chaleur. 9 / welder according to claim 8, characterized in that the welder body is mounted in the manner of a cap on the end of the body producing the heat input. 10/ Soudoir suivant la revendication 8, caractérisé en ce que le corps de soudoir consiste en une poinbe insérée dans un évi- dement de la tige de chauff age. 10 / A welder according to claim 8, characterized in that the welder body consists of a tip inserted into a recess of the heating rod. Il/ Soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que la partie, recevant la soudure, du corps de soudoir consiste en une couche appliquée sur le support produisant l'apport de chaleur. Il / welder according to claim I, characterized in that the part, receiving the weld, of the welder body consists of a layer applied to the support producing the heat input. 12/ Boudoir suivant la revendication II, caractérisé en ce que la couche porteuse est appliquée par exemple par immersion ou par projection et est ensuite frittée. 12 / Boudoir according to claim II, characterized in that the carrier layer is applied for example by immersion or by spraying and is then sintered. 13/ Boudoir, suivant la revendication II, caractérisé en ce qu'entre le support apportant la chaleur et la partie active du soudoir se trouvent disposées une ou plusieurs couches intermé- diaires. 13 / Boudoir, according to claim II, characterized in that between the support providing the heat and the active part of the welder are arranged one or more intermediate layers. 14/ Soudoir, suivant la revendication 13, caractérisé en ce que la couche protectrice appliquée directement sur le support ame- nant la chaleur consiste en une matière résistant à la corrosion comme par exemple du chrome, du nickel ou une matière analogue, qui est appliquée par exemple galvaniquement, par projection ou par un procédé analogue sur le support. <Desc/Clms Page number 10> 14 / Welder according to claim 13, characterized in that the protective layer applied directly to the heat-inducing support consists of a corrosion-resistant material such as for example chromium, nickel or a similar material, which is applied for example galvanically, by projection or by a similar process on the support. <Desc / Clms Page number 10> 15/ Soudoir suivant la revendication 14, caractérisé en ce que l'épaisseur de la couche de recouvrement appliquée galva- niquement vaut au moins 15 . 15 / Welder according to claim 14, characterized in that the thickness of the galvanically applied covering layer is at least 15. 16/ Soudoir suivant la revendication 13, caractérisé en ce que comme autre couche intermédiaire on applique une couche de liaison, par exemple frittée, qui implique d'abord une bonne cohésion entre la couche protectrice et la couche de soudoir proprement dite et permet en second lieu une projection des couches de soudoir frittées, par exemple suivant le procédé de Schoop. 16 / A welder according to claim 13, characterized in that as another intermediate layer is applied a tie layer, for example sintered, which first involves good cohesion between the protective layer and the weld layer itself and secondly allows a projection of the sintered weld layers takes place, for example according to the Schoop process. 17/ Soudoir suivant la revendication 16, caractérisé en ce que la couche intermédiaire frittée contient une partie aussi grande que possible de la matière de la couche de soudoir. 17 / A welder according to claim 16, characterized in that the sintered intermediate layer contains as large a part as possible of the material of the weld layer. 18/ Soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que le corps de soudoir est pourvu, derrière la pointe de soudoir, d'un anneau protecteur qui empêche le passage de la soudure de la pointe de soudoir vers la partie postérieure du corps de soudoir. 18 / welder according to claim I, characterized in that the welder body is provided, behind the welder tip, with a protective ring which prevents the passage of the weld from the welder tip towards the rear part of the welder body . 19/ Soudoir, suivant la revendication 18, caractérisé ,en ce que l'anneau protecteur est disposé en totalité ou en partie sur la couche de soudoir. 19 / A welder according to claim 18, characterized in that the protective ring is disposed in whole or in part on the weld layer. 20/ Soudoir, suivant la revendication 18, caractérisé en ce que l'anneau protecteur est enchâssé dans la couche de soudu- re. 20 / A welder according to claim 18, characterized in that the protective ring is embedded in the weld layer. 21/ Soudoir suivant la revendication 19, caractérisé en ce que l'anneau protecteur est fait en une des matières usuelles en céramique, comme par exemple l'oxyde d'aluminium, l'oxyde de cuivre, l'oxyde de magnésium ou une matière analogue. 21 / Solder according to claim 19, characterized in that the protective ring is made of one of the usual ceramic materials, such as for example aluminum oxide, copper oxide, magnesium oxide or a material similar. 22/ Soudoir suivant la revendication 20, caractérisé en ce que l'anneau consiste en une matière enchâssée dans la couche de soudoir, non mouillable par la matière de soudure, par exemple en carbone précipité de solutions colloïdales. 22 / A welder according to claim 20, characterized in that the ring consists of a material embedded in the weld layer, not wettable by the welding material, for example carbon precipitated from colloidal solutions. 23/ Soudoir suivant la revendication 18, caractérisé en ce que l'anneau protecteur est éventuellement fritté avec la couche de soudoir. <Desc/Clms Page number 11> 23 / A welder according to claim 18, characterized in that the protective ring is optionally sintered with the weld layer. <Desc / Clms Page number 11> 24/ Soudoir suivant la revendication I, caractérisé en ce que le corps de soudoir est établi comme une enveloppe enfermant le corps de chauffage électrique. 24 / A welder according to claim I, characterized in that the welder body is established as an envelope enclosing the electric heating body. 25/ Procédé pour la fabrication de corps de soudoir ou de cou- ches de soudoir suivant les revendications pr écédentes, carac- térisé en ce que le corps est pressé en poudre métallique et est fritté à une température élevée, d'environ 1000 C, avan- tageusement dans le four à vide. 25 / A method for the manufacture of welder bodies or welder layers according to the preceding claims, characterized in that the body is pressed into metal powder and is sintered at a high temperature, of about 1000 C, advantageously in the vacuum oven. 26/ Procédé suivant la revendication 25, caractérisé en ce que le corps de soudoir est moulé au moyen d'une poudre métallique mélangée d'un liant et est fritté avec le moule. 26 / A method according to claim 25, characterized in that the welder body is molded by means of a metal powder mixed with a binder and is sintered with the mold. 27/ Procédé suivant la revendication 26, caractérisé en ce qu'on emploie un moule en une matière eéramique, par exemple un tube céramique. ' 28/ Procédé suivant la revendication 26, caractérisé en ce q u'on emploie comme liant une matière organique, par exemple de la gomme-laque, qui est avantageusement dissoute au moyen d'alcool. 27 / A method according to claim 26, characterized in that a mold of a ceramic material, for example a ceramic tube, is employed. 28 / A method according to claim 26, characterized in that an organic material, for example shellac, which is advantageously dissolved by means of alcohol is employed as the binder. 29/ Procédé pour la préparation d'une couche poreuse de soudoir, appliquée sur le support amenant la chaleur, et recevant la matière de soudure, pour des soudoirs suivant les revendica- tions II et 12, caractérisé en ce que plusieurs couches minces sont appliquées successivement sur le support. 29 / Process for the preparation of a porous welder layer, applied to the support providing heat, and receiving the weld material, for welders according to claims II and 12, characterized in that several thin layers are applied successively on the support. 30/ Procédé suivant la revendication 29, caractérisé en ce que chaque couche est appliquée séparément comme une masse pâteuse sur le corps de soudoir la supportant, est ensuite séchée in- dépendamment et frittée indépendamment. 30 / A method according to claim 29, characterized in that each layer is applied separately as a pasty mass to the weld body supporting it, is then independently dried and independently sintered. 31/ Procédé suivant les revendications 29 et,30, caractérisé en c.e que l'épaisseur des différentes couches minces est de préférence 0,75 à I mm. 31 / A method according to claims 29 and 30, characterized in that the thickness of the different thin layers is preferably 0.75 to I mm. 32/ Procédé pour la fabrication d'un soudoir suivant les re- vendications 25 et 29, caractérisé en ce que la pièce frittée est imprégnée d'eau de soudure et est plongée ensuite dans 1'- tain liquide. 32 / A method of manufacturing a welder according to claims 25 and 29, characterized in that the sintered part is impregnated with welding water and is then immersed in liquid tin.
BE422265D BE422265A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE422265A true BE422265A (en)

Family

ID=83965

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE422265D BE422265A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE422265A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2562561A1 (en) PROCESS FOR INCREASING THE WETABILITY OF A SURFACE BY MOLTEN METAL
FR2598644A1 (en) THERMOSTABLE DIAMOND ABRASIVE PRODUCT AND PROCESS FOR PRODUCING SUCH A PRODUCT
EP0296942B1 (en) Process for furnace brazing of two workpieces in a rarefied or controlled atmosphere
BE422265A (en)
EP0234967A1 (en) Rotating anode with graphite for X-ray tube
BRPI0708563B1 (en) carbon commutator using a composite material, and method for producing a carbon commutator using a composite material
EP2390037A1 (en) Method for assembly by reactive brazing and vacuum bulb assembled according to said method
US7270888B2 (en) Composite body made of ceramic layers and method for its manufacture
CA2614005C (en) Method of producing and joining superalloy balls by means of brazing and objects produced with such joints
FR2538281A1 (en) ROTATING ATOMIZATION METHOD AND DEVICE FOR IMPLEMENTING THE METHOD
JP6053977B2 (en) Cylindrical sputtering target
JP6366643B2 (en) Manufacturing method of base material having sprayed film
JPH0480493B2 (en)
WO1999033604A1 (en) Method for making soldering flux and resulting weld joint
JP3807822B2 (en) Package for electronic components
BE454644A (en)
BE462133A (en)
BE1005421A6 (en) Continuous deposit method for multi-layer coating on a metal strip
BE496422A (en)
CH321966A (en) Manufacturing process of a metal part
BE484552A (en)
CH386317A (en) Material resistant to corrosion at high temperatures
BE567589A (en)
CH266169A (en) A method of manufacturing a tool comprising at least a diamond part carried by a metal frame and a tool manufactured by this method.
BE419518A (en)