BE416292A - - Google Patents

Info

Publication number
BE416292A
BE416292A BE416292DA BE416292A BE 416292 A BE416292 A BE 416292A BE 416292D A BE416292D A BE 416292DA BE 416292 A BE416292 A BE 416292A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bearing
web
carrier element
outer ring
shaft
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE416292A publication Critical patent/BE416292A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16CSHAFTS; FLEXIBLE SHAFTS; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS; BEARINGS
    • F16C27/00Elastic or yielding bearings or bearing supports, for exclusively rotary movement
    • F16C27/02Sliding-contact bearings

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Support Of The Bearing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Palier à glissement". 



   On connaît plusieurs genres de paliers à rotule qui peuvent stadapter aux inclinaisons d'un arbre. En général, ces paliers à rotule comportent des portées sphériques qui peuvent glisser l'une sur l'autre suivant l'inclinaison de l'arbre. On peut construire ces paliers à rotule en montant un coussinet à surface extérieure sphérique dans une cavité également sphérique de l'élément fixe, ou en donnant une forme sphérique l'organe tournant lui-méme. Ces paliers à rotule ne comportent 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 comportent que des organes rigides et il en résulte l'inconvénient d'une construction assez coûteuse, en particulier à cause de la grande précision qu'exige l'usinage des surfaces sphériques.

   Dans les dispositifs du premier genre, les inclinaisons de l'arbre produisent des mouvements d'oscillation des surfaces sphériques l'une sur l'autre qui partent de la position de repos et qui doivent par conséquent vaincre le frottement du démarrage. Il en résulte que l'amorçage des mouvements d'oscillation exige des efforts relativement considérables, de sorte qu'un palier de ce genre répond assez tardivement à la sollicitation ce qui provoque un effort local considérable Les dispositifs du deuxième genre fonctionnent avec des vitesses périphériques relativement élevées et produisent par conséquent des températures considérables et une pellicule   dhuile   très mince ne pouvant supporter qu'une faible charge. 



   On a également proposé des rotules à roulement, mais celles-ci produisent des pressions unitaires assez élevées sur la portée du palier et par conséquent une usure rapide des surfaces de roulement, de sorte que le centrage n'est pas garanti. 



   En outre, on connaît des rotules à cardan, dont la construction est très coûteuse; d'ailleurs, ces rotules ne conviennent pas aux efforts élevés et leur fonctionnement diffère suivant l'orientation. On a essayé à remédier à ce défaut en logeant l'élément porteur dans un organe souple (caoutchouc ou similaire), mais les dispositifs de ce genre   n'offrent   pratiquement aucune résistance à la pression et ne peuvent servir que pour des paliers légèrement chargés. 



  Ces organes souples sont mauvais conducteurs de la chaleur de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   @   de sorte que la température du palier s'élève ce qui limite l'utilisation de ce palier. Enfin, on a proposé des rotules, dans lesquelles l'élément porteur est serré dans une bague en tôle d'acier, maintenue à frottement dur dans un support par un chapeau fileté. Les paliers de ce genre ne se laissent monter que difficilement et n'assurent pas le centrage correct; leur fonctionnement dépend entièrement de la résistance de friction. on ne peut donc fabriquer ces rotules de façon qu'elles soient prêtes pour le montage. 



   Suivant l'invention, la rotule est constituée par un élément porteur, un organe élastique et une couronne extérieure, ces trois éléments étant constitués de façon telle qu'il ne puisse se produire une déformation tant que la charge reste normale (déplacement radial du centre de la rotule), mais   que l'organe   élastique permette à l'élément porteur de se placer obliquement avant que la pellicule d'huile ne soit brisée, dès que l'arbre prend une position oblique. Ltélément porteur, l'organe élastique et la couronne extérieure peuvent être d'une seule pièce et la matière peut être choisie defaçon telle que cette pièce serve également de coussinet, par exemple dans le cas de l'emploi de bronzes spéciaux. 



   Un palier à glissement suivant l'invention est d'une part prêt a être monté dans des machines quelconques sans réglage préalable; les frais de fabrication sont relativement réduits et ce palier offre une résistance mécanique suffisante   à'   la pression due à la charge. Elle évite tout effort exagéré de la pellicule d'huile en cas d'inclinaison de l'arbre par le fait que l'organe élastique se déforme et elle permet la fabrication de paliers 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 paliers à glissement à vitesse périphérique relativement faible. 



   La fige 1 montre schématiquement le principe de l'invention. 1 désigne l'élément porteur qui peut   être   le support du coussinet; l'organe élastique est dans ce cas constitué par le voile 2 qui est représenté schématiquement par un trait rectiligne indiquant la propriété d'absorption de la charge et un trait en zig-zag, indiquant la propriété de la déformation élastique en cas d'inclinaison de   l'arbre.   4 est la couronne extérieure et 3 est le palier formé en général par la partie de la machine, dans laquelle est monté le   palier 06   glissement, 5 est le centre de   1 t élément   porteur et le point dtattaque de la résultante des pressions de la couche de lubrifiant; P désigne la charge ayant son point dtattaque en 5.

   Dans la disposition que montre la fige 1, il est supposé que les axes géométriques de   l'arbre   et de   11 élément   porteur sont parallèles entre eux. 



  Dans ces conditions,   l'organe   élastique supporte l'arbre sans qu'il se produise un couple de rotation, car, ainsi qu'il a été dit plus haut, cet organe possède une résistance et une rigidité suffisantes pour pouvoir supporter la charge. 



   La fige 2 montre schématiquement les conditions de fonctionnement en cas   d'inclinaison   de l'arbre. cette position se produit, lorsque   l'arbre     stincline   sous l'action d'un système d'efforts extérieurs; elle peut également exister avant le montage. Tandis que, les axes étant parallèles entre eux,comme le montre la fige l, l'effort de la charge passe par le centre   5   de l'élément porteur, l'inclinaison provoque un décalage du centre   dtattaque   de 5 vers 5' et ce, dans la direction de l'abaissement de   18 arbre    

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'arbre,   c'est-à-dire   vers la droite dans la fig. 2. Il en résulte un couple de rotation P. a.

   Le voile élastique 2 étant déformable, ce couple de rotation provoque une déformation élastique ou plastique, avant que le: lubrifiant (la pellicule d'huile) ne soit soumis à un effort exagéré,   c'est-à-dire   avant que la pellicule ne soit rompue. Ceci a été représenté dans la fige 2 par le fait que le trait en zig-zag indiquant la propriété de déformation du voile 2. se trouve incliné par rapport au trait rectiligne indiquant la résistanoe à la pression et la rigidité. Par suite de cette déformation, l'élément porteur suit le mouvement d'inclinaison de l'arbre et ce mouvement d'inclinaison ne peut provoquer une usure   du   lubrifiant ni même un grippage.

   L'ajustement des surfaces de glissement du palier suivant l'invention a lieu des la naissance d'un couple de rotation P.a. minime et il en résulte un nouvel état d'équilibre s'opposant 3 la réaction de l'organe   élastique.   



   La fige 3 montre schématiquement un mode d'exécution du dispositif suivant l'invention, dans lequel l'organe élastique est formé par la couronne extérieure 4, ce que la figure indique par le fait que le trait en zig-zag est accolé au trait 4, représentant la couronne extérieure. 



  On peut réaliser ceci par exemple en donnant à la couronne extérieure une section de forme convenable - en ménageant par exemple des évidements dans cette couronne extérieure de façon à lui donner   1=élasticité   et la proidé de déformation convenables. 



   Naturellement, les deux dispositions que montrent schématiquement les figs. 1 et 3, peuvent être combinées   l'une   avec l'autre, c'est-à-dire qu'on peut donner au voile réunissant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 réunissant l'élément porteur et la couronne, et à la couronne extérieure   elle-même,   la conformation nécessaire pour obtenir dtune part une résistance convenable à la pression de charge, et d'autre part une possibilité de déformation en proportion. 



   On va décrire ci-après quelques modes d'exécution pratiques de l'objet de l'invention. 



   La fig. 4 montre en coupe une forme d'exécution simple du palier suivant l'invention, dans laquelle l'élément prieur contient une duille 6 en matière antifriction. Le palier peut être fait par exemple en acier, tandis que la duille sera faite en bronze. La couronne extérieure recevra de préférence une portée lui permettant de s'appuyer contre le palier par un siège étroit. Si la pression de la charge doit produire une déformation considérable de la couronne extérieure, elle ne sera pas favorisée par le jeu usuellement prévu. Pour un faible jeu, on utilisera donc une couronne extérieure plus faible que pour un jeu plus considérable. 



   La fig. 5 montre en coupe une autre forme d'exécution de l'invention, dans laquelle le voile annulaire est ondulé. Cette ondulation peut être simple ou multiple elle peut   stétendre   sur le voile entier ou sur une partie seulement;
La fige 6 montre un autre exemple d'exécution de   l'invention,   dans lequel le voile annulaire est formé par l'ame d'un anneau ayant une section en forme d'U. Le voile étant formé par une pièce distincte, on peut naturellement employer pour sa confection une matière autre que celle servant à la fabrication des autres organes; on peut par exemple utiliser une matière ayant des propriétés particulières 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 particulières en ce qui concerne la résistance à la pression de la charge et la possibilité de déformation. 



  Ltanneau peut être relié à l'élément tournant par un moyen quelconque, par exemple par soudure ou,par emmanchement à force. 



   L-a   fig. 7   montre en coupe un   autre=exemple   d'exécution de l'invention; dans cet exemple, le voile annulaire est disposé dans un plan se trouvant en dehors du plan da symétrie Z de   l'élément   porteur. 



   Cette disposition, qui convient en particulier pour des paliers faiblement chargés, offre l'avantage qu'elle présente de fabrication un bras de levier à la pression de la charge. Ce bras de levier est désigné par b dans la fig. 7. Un palier ainsi constitué répond à la sollicitation bien plus facilement que les modes d'exécution dans lesquels le voile se trouve situé dans le plan de symétrie Z et ce mode d'exécution convient donc particulièrement bien aux faibles charges. 



   Les figs. 8, 9,10, 11 sont des vues de côté de fragments du voile annulaire 2. Dans ces exemples des évidements de formes diverses et de répartition variable ont été ménagés dans le voile, suivant les propriétés de résistance désirées. Il est évident que la forme et la répartition de ces évidements peuvent être modifiées suivant le but envisagé. 



   La fig. 12 montre un fragment d'une couronne extérieure 4 (développée) constituée de façon qu'elle possède d'une part la résistance désirée à la pression de la charge et d'autre part la possibilité de déformation voulue . 



   La fig. 12montre une coupe suivant la ligne X-X de la fig. 12. 



   De 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
De préférence, on donnera au voile annulaire des dimensions telles que la différence entre les rayons des périphéries interne et externe (R et r) soit égale à au moins cinq fois l'épaisseur moyenne de ce voile. 



  Ceci offre l'avantage qu'on peut déterminer les dimensions d'après la règle de construction la plus simple, les dimensions des autres types pouvant être déterminées sans   ttonnement   à   l'aide   d'un coefficient. 



   Pour la confection du voile annulaire, ou de la couronne extérieure, on peut en principe se baser sur le choix d'une matière et/ou le choix de formes spéciales des sections. En règle générale, il conviendra de procéder en choisissant non seulement une matière déterminée, mais en prévoyant également des seotions de formes spéciales.   Mais   l'invention est réalisable même sur les paliers entièrement faits d'une matière unique déterminée, par exemple d'un bronze spécial. Il faudra déterminer dans chaque cas quels seront les paliers à fabriquer avec une seule ou avec plusieurs matières ou avec telle ou telle forme de section. 



   Le palier suivant   l'invention   peut également être construit d'une manière connue de façon telle   qu'elle   puisse s'opposer à des efforts axiaux.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Sliding bearing".



   Several types of spherical bearings are known which can adapt to the inclinations of a shaft. In general, these spherical bearings have spherical seats which can slide on one another depending on the inclination of the shaft. These spherical bearings can be constructed by mounting a bearing with a spherical outer surface in an equally spherical cavity of the fixed element, or by giving a spherical shape to the rotating member itself. These spherical bearings do not have

 <Desc / Clms Page number 2>

 only have rigid members and this results in the drawback of a fairly expensive construction, in particular because of the high precision required for machining the spherical surfaces.

   In devices of the first kind, the inclinations of the shaft produce oscillating movements of the spherical surfaces one upon the other which start from the rest position and which must therefore overcome the friction of starting. It follows that the initiation of the oscillatory movements requires relatively considerable efforts, so that a bearing of this type responds quite late to the request, which causes a considerable local force. Devices of the second type operate with peripheral speeds relatively high and therefore produce considerable temperatures and a very thin oil film which can withstand only a small load.



   Rolling ball joints have also been proposed, but these produce fairly high unit pressures on the bearing surface and consequently rapid wear of the rolling surfaces, so that centering is not guaranteed.



   In addition, universal joint ball joints are known, the construction of which is very expensive; moreover, these ball joints are not suitable for high forces and their operation differs depending on the orientation. Attempts have been made to remedy this defect by housing the carrier element in a flexible member (rubber or the like), but devices of this kind offer practically no resistance to pressure and can only be used for lightly loaded bearings.



  These flexible components are poor conductors of heat from

 <Desc / Clms Page number 3>

   @ so that the bearing temperature rises, which limits the use of this bearing. Finally, ball joints have been proposed, in which the carrier element is clamped in a ring made of sheet steel, held with hard friction in a support by a threaded cap. Bearings of this kind can only be fitted with difficulty and do not ensure correct centering; their operation depends entirely on the frictional resistance. we cannot therefore manufacture these ball joints so that they are ready for assembly.



   According to the invention, the ball joint is constituted by a supporting element, an elastic member and an outer ring, these three elements being constituted in such a way that no deformation can occur as long as the load remains normal (radial displacement of the center ball joint), but that the elastic member allows the support element to be placed obliquely before the oil film is broken, as soon as the shaft takes an oblique position. The supporting element, the elastic member and the outer crown can be made in one piece and the material can be chosen such that this piece also serves as a pad, for example in the case of the use of special bronzes.



   A sliding bearing according to the invention is on the one hand ready to be mounted in any machines without prior adjustment; the manufacturing costs are relatively low and this bearing offers sufficient mechanical resistance to the pressure due to the load. It avoids any exaggerated effort of the oil film in the event of tilting of the shaft by the fact that the elastic member is deformed and it allows the manufacture of bearings.

 <Desc / Clms Page number 4>

 sliding bearings at relatively low peripheral speed.



   Fig. 1 schematically shows the principle of the invention. 1 designates the carrier element which may be the support of the pad; the elastic member is in this case constituted by the web 2 which is represented schematically by a rectilinear line indicating the property of absorption of the load and a zig-zag line, indicating the property of the elastic deformation in the event of inclination of the tree. 4 is the outer ring and 3 is the bearing generally formed by the part of the machine in which the sliding bearing 06 is mounted, 5 is the center of the load-bearing element and the point of attack of the resultant of the pressures of the layer lubricant; P designates the load having its point of attack at 5.

   In the arrangement shown in fig 1, it is assumed that the geometric axes of the shaft and of the supporting element are parallel to each other.



  Under these conditions, the resilient member supports the shaft without producing a rotational torque, because, as was said above, this member has sufficient strength and rigidity to be able to withstand the load.



   Fig. 2 schematically shows the operating conditions in the event of tilting of the shaft. this position occurs when the shaft tilts under the action of a system of external forces; it can also exist before assembly. While, the axes being parallel to each other, as shown in figure 1, the force of the load passes through the center 5 of the supporting element, the inclination causes an offset of the center of attack from 5 to 5 '. , in the direction of the lowering of 18 shaft

 <Desc / Clms Page number 5>

 the shaft, that is to say to the right in fig. 2. This results in a torque P. a.

   The elastic web 2 being deformable, this torque causes an elastic or plastic deformation, before the: lubricant (the oil film) is subjected to an exaggerated force, that is to say before the film is is broken. This was represented in figure 2 by the fact that the zig-zag line indicating the deformation property of the web 2 is inclined relative to the rectilinear line indicating the resistance to pressure and the rigidity. As a result of this deformation, the carrier element follows the tilting movement of the shaft and this tilting movement cannot cause lubricant wear or even seizure.

   The adjustment of the sliding surfaces of the bearing according to the invention takes place as soon as a torque P.a. minimal and the result is a new state of equilibrium opposing the reaction of the elastic organ.



   Fig 3 shows schematically an embodiment of the device according to the invention, in which the elastic member is formed by the outer ring 4, which the figure indicates by the fact that the zig-zag line is attached to the line 4, representing the outer crown.



  This can be achieved for example by giving the outer ring a cross section of suitable shape - for example by providing recesses in this outer ring so as to give it 1 = suitable elasticity and deformation profile.



   Of course, the two arrangements shown schematically in FIGS. 1 and 3, can be combined with each other, that is to say, we can give the veil joining

 <Desc / Clms Page number 6>

 bringing together the supporting element and the crown, and to the outer crown itself, the conformation necessary to obtain on the one hand a suitable resistance to the load pressure, and on the other hand a possibility of deformation in proportion.



   A few practical embodiments of the subject of the invention will be described below.



   Fig. 4 shows in section a simple embodiment of the bearing according to the invention, in which the prior element contains a duille 6 of anti-friction material. The bearing can be made of steel, for example, while the barrel will be made of bronze. The outer ring will preferably receive a bearing allowing it to rest against the bearing by a narrow seat. If the pressure of the load must produce a considerable deformation of the outer ring, it will not be favored by the usually expected play. For a low clearance, we will therefore use a smaller outer ring than for a larger clearance.



   Fig. 5 shows in section another embodiment of the invention, in which the annular web is corrugated. This corrugation can be single or multiple, it can extend over the entire veil or over only a part;
Fig. 6 shows another exemplary embodiment of the invention, in which the annular web is formed by the core of a ring having a U-shaped section. The veil being formed by a separate part, one can naturally use for its manufacture a material other than that used for the manufacture of the other organs; one can for example use a material having particular properties

 <Desc / Clms Page number 7>

 particular with regard to the compressive strength of the load and the possibility of deformation.



  The ring can be connected to the rotating element by any means, for example by welding or by press fitting.



   L-a fig. 7 shows in section another = exemplary embodiment of the invention; in this example, the annular veil is arranged in a plane lying outside the plane of symmetry Z of the carrier element.



   This arrangement, which is suitable in particular for lightly loaded bearings, offers the advantage that it has the manufacturing of a lever arm to the pressure of the load. This lever arm is designated by b in fig. 7. A bearing thus formed responds to stress much more easily than the embodiments in which the web is located in the plane of symmetry Z and this embodiment is therefore particularly suitable for low loads.



   Figs. 8, 9, 10, 11 are side views of fragments of the annular web 2. In these examples, recesses of various shapes and of variable distribution have been made in the web, according to the desired strength properties. It is obvious that the shape and the distribution of these recesses can be modified according to the intended purpose.



   Fig. 12 shows a fragment of an outer ring 4 (developed) formed so that it has on the one hand the desired resistance to the pressure of the load and on the other hand the desired possibility of deformation.



   Fig. 12shows a section taken along the line X-X of FIG. 12.



   Of

 <Desc / Clms Page number 8>

 
Preferably, the annular web will be given dimensions such that the difference between the radii of the inner and outer peripheries (R and r) is equal to at least five times the average thickness of this web.



  This offers the advantage that the dimensions can be determined according to the simplest construction rule, the dimensions of the other types being able to be determined without toning by means of a coefficient.



   For making the annular veil, or the outer crown, one can in principle be based on the choice of a material and / or the choice of special shapes of the sections. As a general rule, it will be advisable to proceed by choosing not only a specific material, but also by providing for sections of special shapes. But the invention is feasible even on bearings made entirely of a single determined material, for example a special bronze. It will be necessary to determine in each case which bearings will be manufactured with one or several materials or with a particular shape of section.



   The bearing according to the invention can also be constructed in a known manner such that it can oppose axial forces.


    

Claims (1)

RESUME Un palier à glissement pour lubrifiant liquide, caractérisé en ce qu'il est composé d'un élément porteur, d'un organe élastique et d'une couronne extérieure, ces trois éléments étant connstitués de façon telle qu'une pression de charge normale ne produise aucune déformation (déplacement de l'axe de l'arbre dans la direction radiale), mais <Desc/Clms Page number 9> mais que l'organe élastique laisse se produire une inclinaison de l'élément porteur avant que la pellicule de lubrifiant ne se soit rompue. ABSTRACT A sliding bearing for liquid lubricant, characterized in that it is composed of a carrier element, an elastic member and an outer ring, these three elements being connected in such a way that a normal load pressure does not produce no deformation (displacement of the shaft axis in the radial direction), but <Desc / Clms Page number 9> but that the resilient member allows the carrier member to tilt before the film of lubricant has broken. Ce palier à glissement pour lubrifiant liquide peut encore être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément: 1 L'élément porteur, l'organe élastique et la couronne extérieure peuvent former une seule pièce d'une même matière? 2 Cet élément porteur peut lui-même servir de coussinets 3 Il peut être aminci vers l'extérieur, 4 Sur la couronne extérieure peut être ménagée une portée cylindrique co-axiale à l'arbre; 5 Cette portée peut être une portée ajustée de sorte qu'avec un siège étroit, la couronne extérieure peut être de construction légère, 6 La différence entre les rayons des périphéries interne et externe du voile peut être choisie égale à au moins cinq fois l'épaisseur moyenne de ce voile. This sliding bearing for liquid lubricant can further be characterized by the following points, together or separately: 1 Can the carrier element, the elastic member and the outer crown form a single piece of the same material? 2 This load-bearing element can itself serve as bearings 3 It can be thinned outwards, 4 On the outer ring can be formed a cylindrical bearing coaxial with the shaft; 5 This scope can be an adjusted scope so that with a narrow seat the outer crown can be of light construction, 6 The difference between the radii of the inner and outer peripheries of the web can be chosen to be at least five times the average thickness of this web. 7 Ce voile peut être disposé dans un plan différent du plan transversal de symétrie de l'élément porteur. 7 This veil can be arranged in a plane different from the transverse plane of symmetry of the carrier element.
BE416292D BE416292A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE416292A true BE416292A (en)

Family

ID=79240

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE416292D BE416292A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE416292A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH318272A (en) Process for making a precision fit of a cylindrical part in a housing made of material having a coefficient of thermal expansion greater than that of the material of which the cylindrical part is made, product obtained by this process and application of this process
EP3388252B1 (en) A clamping device, in particular for clamping a saddle for a cycle
FR2516996A1 (en) HYDRODYNAMIC BEARING WITH FLUID FILM
FR2734604A1 (en) THRUST BEARING DEVICE FOR REFRIGERATION COMPRESSOR
FR2489754A1 (en) WHEEL HUB ASSEMBLY FOR A MOTOR VEHICLE
EP2110570B1 (en) Method of manufacturing a bearing device
FR2891036A1 (en) Anti-friction bearing system comprises two concentric collars, outer collar being attached to mounting and inner collar forming seating for ball race, and collars being connected by radial strips which allow swiveling
FR2654782A1 (en) JOINT OF TRANSMISSION ARTICULATED TELESCOPIC, PARTICULARLY FOR THE AUTOMOBILE.
BE416292A (en)
EP2333365B1 (en) Spacers with adjusted lengths for bearings
JP2002235740A (en) Bearing structure
FR2502711A1 (en) RADIAL SUPPORT AND BILATERAL THRUST BALL BEARING
EP0325073B1 (en) Mounting device for a bearing
FR2675877A1 (en) Rotating seal particularly for a rolling-contact bearing
BE505973A (en)
FR2667369A1 (en) SELF-LUBRICATING CAGE FOR BEARING OR BEARING.
EP1279844B1 (en) Rotary guiding device for a load
FR3066564B1 (en) BEARING ASSEMBLY FOR HOMOCINETIC JOINT AND CORRESPONDING JOINT
WO2022189264A1 (en) Friction lining segment
WO2023089247A1 (en) Mechanical roller bearing
FR3129997A1 (en) Mechanical rolling bearing
KR100482876B1 (en) Thrust bearing having tilting pad
BE502932A (en)
EP3794241A1 (en) Hinged component, and mechanical system comprising such a component
BE624115A (en)