BE416049A - - Google Patents

Info

Publication number
BE416049A
BE416049A BE416049DA BE416049A BE 416049 A BE416049 A BE 416049A BE 416049D A BE416049D A BE 416049DA BE 416049 A BE416049 A BE 416049A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
converter
current network
circuit breaker
direct current
connections
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE416049A publication Critical patent/BE416049A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02MAPPARATUS FOR CONVERSION BETWEEN AC AND AC, BETWEEN AC AND DC, OR BETWEEN DC AND DC, AND FOR USE WITH MAINS OR SIMILAR POWER SUPPLY SYSTEMS; CONVERSION OF DC OR AC INPUT POWER INTO SURGE OUTPUT POWER; CONTROL OR REGULATION THEREOF
    • H02M7/00Conversion of ac power input into dc power output; Conversion of dc power input into ac power output
    • H02M7/006Conversion of ac power input into dc power output; Conversion of dc power input into ac power output using discharge tubes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Inverter Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "DISPOSITIF DE LIAISON REVERSIBLE ENTRE UN RESEAU A COURANT ' 'ALTERNATIF ET UN RESEAU A COURANT CONTINU AU MOYEN D'UN 
CONVERTISSEUR STATIQUE" 
Il a déjà été proposé différents dispositifs permet- tant de réaliser une liaison réversible par convertisseurs statiques, en particulier des redresseurs à vapeur de mercure munis de grilles de commande, entre un réseau à courant alter- natif et un réseau à courant continu; ils utilisent en général deux appareils convertisseurs. 



   Le dispositif, objet de la présente invention, ne nécessite l'emploi que d'un seul appareil convertisseur sta- tique et permet d'alimenter normalement un réseau à courant continu auquel sont connectés des moteurs susceptibles de fonc- tionner momentanément en génératrices. Ce cas se rencontre no-   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tamment lorsqu'un ou plusieurs groupes convertisseurs statiques alimentent un réseau continu de traction électrique. 



     Il-est   connu que pour qu'un convertisseur statique fonctionne soit en redresseur, soit en invertisseur (pour assurer une marche en récupération), il est nécessaire d'inverser ses connexions aux bornes du réseau à courant continu, en même temps que l'on modifie le mode d'action de ses grilles de commande. 



   Si l'on ne prenait aucune précaution spéciale au moment du passage en récupération, les moteurs qui se trouvent sur la ligne et qui fonctionnent à ce moment en génératrices, se trouve- raient à circuit ouvert pendant le temps nécessaire à l'inversion de polarité du convertisseur statique, le freinage électrique ne serait donc pas possible. 



   Pour obvier à cet inconvénient, conformément à l'in- vention, on insère pendant la période de transition nécessitée par l'inversion de polarité du convertisseur statique, une résis- tance connectée en parallèle aux bornes du réseau continu et qui absorbe l'énergie fournie par les moteurs de la ligne fonction- nant en génératrices. 



   Dès que le convertisseur fonctionne en invertisseur cette résistance est mise hors circuit. L'insertion et le re- trait de la résistance, le changement des connexions du conver- tisseur statique au réseau continu, la modification de la com- mande des grilles s'effectuent automatiquement. Les manoeuvres à réaliser sont déterminées dans un sens par un relais différen- tiel de tension et dans l'autre par un relais à minimum de courant. 



   Cette disposition présente l'avantage de permettre le fonctionnement en récupération des moteurs du réseau continu déjà pendant la période de transition nécessaire au changement des connexions du groupe convertisseur, lorsque celui-ci passe de la marche en redresseur à la marche en invertisseur. 



   La fig. 1 des dessins ci-annexés représente, à titre      d'exemple, un dispositif conforme à l'invention, qui comprend essentiellement : - un transformateur T dont le primaire est connecté au ré- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 seau à courant alternatif M et dont le secondaire alimente un convertisseur statique V relié à un réseau à courant continu N, par l'intermédiaire d'un contacteur inverseur C D et   d'un   dis- joncteur B. 



   - un disjoncteur A permettant de connecter une résistance F en parallèle aux bornes du réseau N. 



   - un dispositif de commande de   grilles   G. 



   Les connexions du convertisseur V pour la marche nor- male sont les suivantes : le disjoncteur A est ouvert; le disjoncteur B est fermé; les contacts C du contacteur inverseur G D sont en- clenchés. 



   Si à un certain moment les moteurs situés sur le réseau à courant continu N commencent à fonctionner en génératrices, il faut pouvoir livrer passage à l'énergie produite du réseau à courant continu N vers le réseau à courant alternatif M. Les manoeuvres à réaliser sont les suivantes : 
1 ) Permettre le freinage   électrique,   à cet effet mettre la      résistance F en circuit au moyen du disjoncteur A. 



   2 ) Isoler le convertisseur V et pour cela déclencher le disjoncteur B. 



   30) Inverser la polarité aux bornes du convertisseur V en utilisant les contacts D du   oontacteur   inverseur C D et modifier la commande des grilles du convertisseur V pour la marche en inversé. 



   40) Enclencher le disjoncteur B. 



   5 0 Déclencher le disjoncteur A. 



   Le convertisseur V fonctionne à ce moment en inversé. 



   Lorsque la   nécessité   du fonctionnement en marche normale se fait sentir, on procède aux opérations inverses c'est-à-dire: 
1 ) Déclenchement du disjoncteur B. 



   2 ) Inversion de polarité au moyen de l'inverseur C D et modi- fication de la commande des grilles du convertisseur V pour la marche en redresseur. 



   3 ) Enclenchement du disjoncteur B. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Pour la réalisation de cette manoeuvre, la résistance F n'est d'aucune utilité, le disjoncteur A reste ouvert en   perma-     nence .    



   Un tel dispositif peut être rendu automatique selon l'invention comme il est expliqué ci-après. 



   Sur la fig. 2 on a représenté l'appareillage et les contacts auxiliaires nécessaires; les fig. 3 et 4 indiquent les schémas des connexions. 



   Le disjoncteur A est muni d'une bobine d'enclenchement Ae,- d'une bobine de déclenchement Ad et de contacts auxiliaires A1, A2, A3,A4,A5,A6. 



   Le disjoncteur B est pourvu également de deux bobines d'enclenchement Be et de déclenchement Bd et de contacts auxiliai- res B1, B2, B3, B4. 



     @   Enfin, lès contacts C et D du contacteur inverseur 0 D sont respectivement commandés par une bobine et comportent des contacts auxiliaires C1, C2, C3, C4, C%, et Di, D2, D3, D4, D5. 



   Pour faciliter la'description, on a'représenté les ap- pareils A, B et C D ouverts et leurs contacts auxiliaires occu- pent la position représentée fig. 2,3 et 4, c'est-à-dire qu'ils sont tous ouverts, à l'exception des contacts A5, A6, B4, C5 et qui sont fermés et ne seront ouverts qu'à la fermeture des dits appareils. 



   Lorsque les moteurs du réseau à courant continu N com-   mencent   à fonctionner en génératrices, il apparaît une élévation de tension sur le réseau N. Cette élévation de tension peut être utilisée pour commander le passage de marche normale en marche inversée du convertisseur statique V. On emploie à cet effet un relais différentiel R dont l'une des bobines b est excitée par la tension du réseau à courant continu N, l'autre bobine a. étant excitée par la tension anodique du convertisseur V redressée au moyen d'une valve auxiliaire VA, fig. 2. 



   Les contacts auxiliaires C1, C3, C4, A2 et A4 sont uti- lisés respectivement pour couper les circuits dés bobines Bd, a, b,Be, Ad d'enclenchement ou de déclenchement lorsque celles-ci 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ont rempli leur office. 



   En marche normale, le disjoncteur B et les contacts C sont enclenchés et le disjoncteur A est ouvert, ainsi qu'il a été indiqué précédemment. 



   Lorsque le relais R fonctionne, son contact R1 se ferme et provoque l'excitation de la bobine Ae, fig. 4, et, par consé- quent, l'enclenchement du disjoncteur A, c'est-à-dire l'inser- tion de la résistance F, fig. 2. 



   Le contact auxiliaire A1 du disjoncteur A se ferme éga- lement et provoque l'excitation de la bobine Bd et par suite le déclenchement du disjoncteur B, c'est-à-dire l'isolement du con- vertisseur V. 



   Le contact B2 du disjoncteur B, en s'ouvrant, détermi- ne l'ouverture des contacts 0 de l'inverseur C D. Le contact C5 se ferme et   entraîne   la fermeture des contacts D de l'inver- seur C D à la condition que le contact A3 soit fermé,   c'est-à-   dire le disjoncteur A enclenché.   -Le   contact Di permet l'auto- alinentation de la bobine des contacts D lorsque la manoeuvre est complètement terminée et que par conséquent le contact A3 est ouvert et le contact   Bi   fermé-. La polarité aux bornes du convertisseur V est ainsi inversée. 



   La bobine Be d'enclenchement du disjoncteur B est alors excitée par suite de la fermeture du contact auxiliaire D2; le disjoncteur B s'enclenche et le convertisseur V est de nouveau relié au réseau N. 



   Le contact auxiliaire B3 du disjoncteur B se ferme, la bobine Ad est alimentée et le disjoncteur A déclenche effectuant la retrait de la résistance F. Le contact D3 n'autorise le dé-   clenchement   du disjoncteur A que si l'inversion de polarité est effectuée. 



   Il arrive un certain moment où   l'énergie   transmise du réseau à courant continu N au réseau à courant   alternatif M   di- minue. On peut utiliser ce fait pour commander le passage de marche inversée en marche normale au moyen d'un relais R' à 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 minimum de courant, fig. 2, branché sur un shunt Sh et dont le contact R'1 est placé dans le circuit de la bobine Bd de déclen- chement   dudisjoncteur   B, fig. 4. 



   Pour éviter de polariser ce relais, on a disposé le contact R'1 en série avec le contact auxiliaire D4. Le relais R' ne peut donc agir que si les connexions du convertisseur V sont établies pour la marche en inversé. 



   Lorsque le relais R' fonctionne, son contact R'1 se ferme et provoque le déclenchement du disjoncteur B. Le contact auxiliaire B,., en s'ouvrant, coupe le circuit de la   booine des   contacts D de   l'inverseur 0   D qui s'ouvrent. A ce moment, la bo- bine agissant sur les contacts 0 est excitée par la fermeture du contact auxiliaire D5. Le contact A5 permet de maintenir l'exai- tation de la bobine des contacts C lorsque le disjoncteur B se ferme. Les contacts C se ferment, ainsi que le contact auxiliaire C2, la bobine Be est par conséquent excitée et le disjoncteur B s'enclenche. - Pour éviter dans le cas du passage de redresseur en invertisseur que le disjoncteur B ne   réenclenche   aussitôt après avoir déclenché, on a ajouté en série avec les   contacts 12   et B4 un contact A6.

   Les contacts D4 et B4 coupent respective- ment'les circuits des bobines Bd et Be.   Le convertisseur   V est alors couplé pour la marche normale. 



   Comme les contacts 0 de l'inverseur C D sont enclenchés les contacts auxiliaires C3 et 04, fig. 3, sont fermés ce qui permet à nouveau le fonctiônnement du relais R. On peut avoir une sécurité supplémentaire en empêchant les contacts C et D de   l'in-   verseur 0 D de s'enclencher ensemble, au moyen d'une liaison mé- canique oonvenable. 



   Le dispositif de commande de grilles G représenté pour mémoire, peut être quelconque dans son principe. Il est destiné d'une part à assurer le blocage convenable des anodes pendant le fonctionnement du convertisseur V en invertisseur, d'autre part à régler éventuellement la tension continue pendant le fonctionne- ment du convertisseur 7 en redresseur. Il peut également être combiné pour provoquer une polarisation négative des grilles à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'instant d'un court-circuit, ce qui entraîne une extinction rapide des arcs dans le convertisseur V. Quel que soit le dispo- sitif de commande des grilles choisi, son fonctionnement en direct ou en inversé doit être commandé automatiquement en même temps que l'inversion de polarité du convertisseur V. 



   A titre d'exemple, la fig. 5 représente la commande automatique d'un système de polarisation de-grilles connu dont le principe de fonctionnement est décrit ci-après. 



   Le dispositif comprend des circuits magnétiques L, cha- cun d'eux étant saturé par la superposition d'un courant alter- natif constant alimentant un   enroulement .4   et d'un courant continu variable alimentant un enroulement p. 



   Il apparaît aux bornes d'un enroulement secondaire m une tension alternative qui est appliquée aux grilles. La varia- tion du courant continu circulant dans   l'enroulement p   prova- que une variation de la forme de l'onde de la tension de grille ce qui permet de régler l'instant d'amorqage des anodes. Une source de tension continue auxiliaire 0 permet d'obtenir une polarisation négative des grilles, qui se superpose à l'onde de tension fournie par l'enroulement m. 



   On a supposé que le redresseur réglé est à six anodes. 



  Le courant alternatif circulant dans les enroulements n est fourni par un transformateur T'. Les enroulements secondaires de celui-ci sont connectés aux enroulements n par l'intermé- diaire de deux contacteurs tripolaires H et J qui permettent de réaliser une permutation circulaire des phases d'alimentation des enroulements n. Dans le dispositif représenté, l'instant d'amorçage des anodes varie de 120  à la suite de cette permuta-      tion. Chaque oontaoteur est muni d'une bobine de manoeuvre et d'un contact auxiliaire. Les deux contacteurs H et J sont reliés mécaniquement pour éviter leur enclenchement simultané. L'ali- mentation en courant oontinu des enroulements p se fait à l'aide d'un potentiomètre dont la   résistance r.   est connectée aux bornes du groupe redresseur V.

   La   résistance r.   est munie de deux prises: l'une s pour la marche en redresseur,   l'autre .1   pour la marche en 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 invertisseur. Le courant continu. est amené aux enroulements p par l'intermédiaire de deux contaoteurs E et E1 reliés mécani- quement pour éviter leur enclenchement simultané, ils sont munis chacun d'une bobine de manoeuvre et d'un contact auxiliaire. 



   Lors de la marche en redresseur les contacteurs E et J sont enclenchés et leurs bobines sont alimentées en parallèle avec celle des contacts 0 de l'inverseur 0 D, fig. 6. Au moment du passage en invertisseur, ltalimentation de ces deux bobines est coupée en même temps que celle de la bobine des contacts C. 



  Les bobines des contacteurs E1 et H sont ensuite alimentées en même temps que celle des contacts D. 



   Pour que l'enclenchement du disjoncteur B ne se pro- duise que si la commande des grilles est convenable, les contacts auxiliaires des contacteurs E,E1, H et J ont été disposés dans les circuits d'alimentation de la bobine Be suivant le schéma de la fig. 6. 



   Il est évident que la commande automatique des grilles réalisée avec le système de polarisation pris dans l'exemple précédent peut   l'être   également avec d'autres systèmes de pola- risation et que la réalisation qui vient d'être décrite n'est nullement limitative. 



   La résistance F est prévue pour un temps de fonctionne- ment très faible et par conséquent elle est d'un coût relative- ment peu élevé. Si l'on désire se prémunir contre un non fonc- tionnement de l'inversion des connexions au moment du passage en inversé, il suffit de prévoir une seconde résistance dont la mise en service est commandée par exemple par un relais tempo- risé. 



   Lorsque le convertisseur statique V fonctionne en re- dresseur suivant sa caractéristique naturelle, il se produit à l'instant où le convertisseur commence à fonctionner en inver- tisseur une diminution brusque de la tension continue nécessaire pour assurer la marche en invertisseur. Il est possible de remé- dier   à cet   inconvénient qui provoque un accroissement exagéré du courant récupéré en faisant un changement de prises sur le 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 transformateur d'alimentation T du convertisseur V de,manière à augmenter la tension anodique. Au moment de l'inversion des connexions le transformateur T est à vide, ce changement de prises est particulièrement facile à réaliser et à commander au- tomatiquement.

   Il est possible d'éviter ce changement de prises en imposant au convertisseur statique V une caractéristique ap- propriée de tension continue en fonction de la charge (lorsqu'il fonctionne en redresseur) au moyen d'un réglage automatique de la tension continue par les grilles commandées. Les dispositifs de compoundage de la tension continue, en particulier, permet- tent d'obtenir ce résultat.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "REVERSIBLE CONNECTION DEVICE BETWEEN AN ALTERNATIVE CURRENT NETWORK '' AND A DIRECT CURRENT NETWORK BY MEANS OF A
STATIC CONVERTER "
Various devices have already been proposed which make it possible to achieve a reversible connection by static converters, in particular mercury vapor rectifiers fitted with control gates, between an alternating current network and a direct current network; they generally use two converter devices.



   The device, which is the subject of the present invention, requires the use of only one static converter apparatus and makes it possible to supply normally a direct current network to which are connected motors capable of operating momentarily as generators. This case occurs no- @

 <Desc / Clms Page number 2>

 especially when one or more static converter groups supply a continuous electric traction network.



     It is known that for a static converter to operate either as a rectifier or as an inverter (to ensure recovery operation), it is necessary to reverse its connections to the terminals of the direct current network, at the same time as the we modify the mode of action of its control grids.



   If no special precautions were taken when switching to recovery, the motors which are on the line and which at this time operate as generators, would be open circuit for the time necessary for the polarity reversal. static converter, electrical braking would therefore not be possible.



   To obviate this drawback, in accordance with the invention, during the transition period required by the polarity inversion of the static converter, a resistor connected in parallel to the terminals of the DC network and which absorbs energy is inserted. supplied by the line motors running as generators.



   As soon as the converter operates as an inverter, this resistor is switched off. The insertion and removal of the resistance, the change of the connections of the static converter to the DC network, the modification of the control of the grids are carried out automatically. The operations to be carried out are determined in one direction by a voltage differential relay and in the other by an undercurrent relay.



   This arrangement has the advantage of allowing the DC network motors to operate in recovery mode already during the transition period necessary for changing the connections of the converter group, when the latter changes from operation as a rectifier to operation as an inverter.



   Fig. 1 of the appended drawings shows, by way of example, a device in accordance with the invention, which essentially comprises: - a transformer T whose primary is connected to the re-

 <Desc / Clms Page number 3>

 AC bucket M and the secondary of which supplies a static converter V connected to a DC network N, via a reversing contactor C D and a circuit breaker B.



   - a circuit breaker A allowing a resistor F to be connected in parallel to the terminals of the network N.



   - a gate control device G.



   The V converter connections for normal operation are as follows: circuit breaker A is open; circuit breaker B is closed; the contacts C of the changeover contactor G D are activated.



   If at a certain moment the motors located on the direct current network N start to operate as generators, it is necessary to be able to pass the energy produced from the direct current network N to the alternating current network M. The operations to be carried out are the following :
1) Allow electric braking, for this purpose switch on resistor F by means of circuit breaker A.



   2) Isolate the V converter and to do this trip circuit breaker B.



   30) Reverse the polarity at the V converter terminals using the D contacts of the changeover switch C D and modify the control of the V converter grids for reverse operation.



   40) Turn on circuit breaker B.



   5 0 Trip circuit breaker A.



   The converter V operates at this time in reverse.



   When the need for operation in normal operation arises, the reverse operations are carried out, that is to say:
1) Trip of circuit breaker B.



   2) Polarity inversion by means of inverter C D and modification of the control of the gates of converter V for operation as a rectifier.



   3) Closing of circuit breaker B.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   For this operation, resistor F is of no use, circuit breaker A remains permanently open.



   Such a device can be made automatic according to the invention as explained below.



   In fig. 2 shows the apparatus and the necessary auxiliary contacts; figs. 3 and 4 show the connection diagrams.



   Circuit breaker A is fitted with a closing coil Ae, - a tripping coil Ad and auxiliary contacts A1, A2, A3, A4, A5, A6.



   Circuit breaker B is also fitted with two Be closing and Bd tripping coils and auxiliary contacts B1, B2, B3, B4.



     @ Finally, the contacts C and D of the change-over contactor 0 D are respectively controlled by a coil and include auxiliary contacts C1, C2, C3, C4, C%, and Di, D2, D3, D4, D5.



   To facilitate the description, the open devices A, B and C D have been shown and their auxiliary contacts occupy the position shown in fig. 2, 3 and 4, that is to say that they are all open, with the exception of contacts A5, A6, B4, C5 and which are closed and will only be opened when said devices are closed.



   When the motors of the direct current network N start to operate as generators, a rise in voltage appears on the network N. This rise in voltage can be used to control the change from normal operation to reverse operation of the static converter V. A differential relay R is used for this purpose, one of the coils b of which is excited by the voltage of the direct current network N, the other coil a. being excited by the anode voltage of the converter V rectified by means of an auxiliary valve VA, fig. 2.



   Auxiliary contacts C1, C3, C4, A2 and A4 are used respectively to cut the circuits of the coils Bd, a, b, Be, Ad for making or tripping when they

 <Desc / Clms Page number 5>

 fulfilled their office.



   In normal operation, circuit breaker B and contacts C are closed and circuit breaker A is open, as indicated previously.



   When the relay R operates, its contact R1 closes and causes the excitation of the coil Ae, fig. 4, and consequently the closing of circuit breaker A, that is to say the insertion of resistor F, fig. 2.



   Auxiliary contact A1 of circuit breaker A also closes and causes the energization of coil Bd and consequently the tripping of circuit breaker B, that is to say the isolation of converter V.



   Contact B2 of circuit breaker B, when opening, determines the opening of contacts 0 of inverter C D. Contact C5 closes and causes contacts D of inverter CD to close under the condition that contact A3 is closed, ie circuit breaker A is on. -Contact Di allows self-alignment of the coil of contacts D when the operation is completely finished and consequently contact A3 is open and contact Bi closed. The polarity at the terminals of the converter V is thus reversed.



   The closing coil Be of the circuit breaker B is then energized following the closing of the auxiliary contact D2; circuit breaker B is activated and converter V is again connected to network N.



   Auxiliary contact B3 of circuit breaker B closes, coil Ad is energized and circuit breaker A trips by removing resistor F. Contact D3 only authorizes circuit breaker A to trip if the polarity reversal is performed. .



   There comes a certain moment when the energy transmitted from the direct current network N to the alternating current network M decreases. This fact can be used to control the change from reverse to normal operation by means of a relay R 'to

 <Desc / Clms Page number 6>

 minimum current, fig. 2, connected to a shunt Sh and whose contact R'1 is placed in the circuit of the Bd tripping coil of the circuit breaker B, fig. 4.



   To avoid polarizing this relay, the contact R'1 is placed in series with the auxiliary contact D4. The relay R 'can therefore only act if the connections of the converter V are established for reverse operation.



   When the relay R 'operates, its contact R'1 closes and triggers the circuit breaker B. The auxiliary contact B,., When opening, cuts the circuit of the contact box D of the inverter 0 D which open. At this moment, the coil acting on contacts 0 is energized by the closing of auxiliary contact D5. Contact A5 allows the coil of contacts C to be maintained when circuit breaker B closes. The contacts C close, as well as the auxiliary contact C2, the coil Be is consequently energized and the circuit breaker B is activated. - In the case of switching from rectifier to inverter, to prevent circuit breaker B from re-closing immediately after tripping, a contact A6 has been added in series with contacts 12 and B4.

   Contacts D4 and B4 cut off the circuits of coils Bd and Be respectively. The converter V is then coupled for normal operation.



   As the 0 contacts of the changeover C D are engaged, the auxiliary contacts C3 and 04, fig. 3, are closed, which allows relay R to operate again. Additional security can be obtained by preventing contacts C and D of changeover 0 D from engaging together, by means of a medial link. canique oonvenable.



   The gate control device G shown for the record, can be of any kind in principle. It is intended on the one hand to ensure proper blocking of the anodes during operation of converter V as an inverter, on the other hand to possibly adjust the DC voltage during operation of converter 7 as a rectifier. It can also be combined to cause negative polarization of the gates to

 <Desc / Clms Page number 7>

 the instant of a short-circuit, which results in a rapid extinction of the arcs in the V converter. Whatever the grid control device chosen, its direct or reverse operation must be controlled automatically at the same time. that the inversion of the polarity of the converter V.



   By way of example, FIG. 5 shows the automatic control of a known grid polarization system, the operating principle of which is described below.



   The device comprises magnetic circuits L, each of them being saturated by the superposition of a constant alternating current supplying a winding .4 and a variable direct current supplying a winding p.



   An alternating voltage appears across a secondary winding m which is applied to the gates. The variation of the direct current flowing in the winding p causes a variation in the waveform of the gate voltage, which makes it possible to adjust the instant of ignition of the anodes. An auxiliary DC voltage source 0 makes it possible to obtain a negative polarization of the gates, which is superimposed on the voltage wave supplied by the winding m.



   It was assumed that the adjusted rectifier is six anode.



  The alternating current flowing in the windings n is supplied by a transformer T '. The secondary windings of the latter are connected to the windings n by the intermediary of two three-pole contactors H and J which allow a circular permutation of the supply phases of the windings n. In the device shown, the instant of initiation of the anodes varies from 120 following this permutation. Each oontaoteur is fitted with an operating coil and an auxiliary contact. The two contactors H and J are mechanically linked to avoid their simultaneous engagement. The oDC current supply to the windings p is made using a potentiometer whose resistance r. is connected to the terminals of the V rectifier group.

   The resistance r. is fitted with two sockets: one s for straightening operation, the other .1 for straightening operation.

 <Desc / Clms Page number 8>

 inverter. Direct current. is brought to the windings p by means of two contactors E and E1 mechanically connected to avoid their simultaneous engagement, they are each provided with an operating coil and an auxiliary contact.



   When operating as a rectifier, contactors E and J are engaged and their coils are supplied in parallel with that of contacts 0 of inverter 0 D, fig. 6. When switching to the inverter, the power to these two coils is cut at the same time as that to the coil of contacts C.



  The coils of contactors E1 and H are then supplied at the same time as that of contacts D.



   So that the closing of circuit breaker B only occurs if the control of the gates is suitable, the auxiliary contacts of contactors E, E1, H and J have been placed in the supply circuits of coil Be according to the diagram of fig. 6.



   It is obvious that the automatic control of the gates carried out with the polarization system taken in the preceding example can also be done with other polarization systems and that the embodiment which has just been described is in no way limiting. .



   Resistor F is designed for very low uptime and therefore relatively inexpensive. If it is desired to guard against non-functioning of the inversion of the connections when switching to the reverse, it suffices to provide a second resistor, the commissioning of which is controlled for example by a time-delayed relay.



   When the static converter V operates as a rectifier according to its natural characteristic, there occurs at the instant when the converter begins to operate as an inverter a sudden decrease in the direct voltage necessary to ensure the operation as an inverter. It is possible to remedy this drawback which causes an exaggerated increase in the current recovered by changing the taps on the

 <Desc / Clms Page number 9>

 supply transformer T of converter V, so as to increase the anode voltage. When the connections are reversed, the transformer T is empty, this change of taps is particularly easy to carry out and to control automatically.

   It is possible to avoid this change of taps by imposing on the static converter V an appropriate DC voltage characteristic as a function of the load (when operating as a rectifier) by means of an automatic adjustment of the DC voltage by the ordered grids. DC voltage compounding devices, in particular, make it possible to obtain this result.


    

Claims (1)

Il est naturellement loisible, sans sortir du cadre de l'invention, d'agencer différemment.les éléments constitutifs du nouveau dispositif, ou de modifier les connexions des con- tacts auxiliaires, de manière à réaliser des variantes se compor- tant pratiquement de la même façon que l'exemple décrit ci-dessus, R E S U M E. It is naturally permissible, without departing from the scope of the invention, to arrange the constituent elements of the new device differently, or to modify the connections of the auxiliary contacts, so as to produce variants which practically behave as follows. same way as the example described above, ABSTRACT. La présente invention est relative au fonctionnement d'un groupe convertisseur statique, plus particulièrement un re- dresseur à vapeur de mercure muni de grilles de commande, bran- ché à un réseau à courant alternatif par l'intermédiaire d'un transformateur et alimentant normalement un réseau à courant continu auquel sont connectés des moteurs susceptibles de fonc- tionner momentanément en génératrices. The present invention relates to the operation of a static converter unit, more particularly a mercury vapor rectifier provided with control grids, connected to an alternating current network via a transformer and normally supplying power. a direct current network to which are connected motors capable of operating momentarily as generators. Elle est notamment caractérisée par un dispositif au- tomatique d'insertion de résistance aux bornes du réseau à cou- rant continu pendant le changement des connexions du ou des grou.. pes convertisseurs statiques, lorsque ceux-ci passent d'un fonc- tionnement en redresseur à un fonctionnement en invertisseur. It is in particular characterized by an automatic device for inserting resistance at the terminals of the direct current network during the change of the connections of the static converter group (s), when the latter change from operation. as a rectifier to an inverter operation. Dès que le convertisseur fonctionne en invertisseur cette résis- tance est déconnectée du réseau. L'insertion et le retrait de cette résistance, le changement des connexions du convertisseur statique au réseau à courant continu, la modification de la commande des grilles s'effectuent automatiquement. Les manoeuvres à réaliser sont déterminées dans un sens par un relais diffé- <Desc/Clms Page number 10> rentiel de tension et dans l'autre par un relais à minimum de courant , As soon as the converter operates as an inverter, this resistor is disconnected from the network. The insertion and removal of this resistor, the change of the connections of the static converter to the direct current network, the modification of the control of the gates are carried out automatically. The maneuvers to be carried out are determined in one direction by a different relay. <Desc / Clms Page number 10> voltage line and in the other by an undercurrent relay,
BE416049D BE416049A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE416049A true BE416049A (en)

Family

ID=79059

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE416049D BE416049A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE416049A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3053236B1 (en) Method of discharging at least one electrical energy storage unit, in particular a capacitor, of an electrical circuit
EP3105845A1 (en) Dc voltage supply system configured to precharge a smoothing capacitor before supplying a load
FR2738664A1 (en) Hybrid suppressor utilising Miller effect for suppressing arcs formed at contacts of electrical switch
EP2346154B1 (en) System for powering an element among a rotor and a stator of an electric machine, and method for controlling such a system
WO2014064000A1 (en) Test circuit for a high-voltage direct current circuit breaker
BE416049A (en)
WO2014016532A2 (en) Device for dynamically adjusting the voltage of an electrical network
EP3694068B1 (en) System for static switching and limiting of a direct current
EP3251190B1 (en) Device for dynamically adjusting the voltage of an electrical network, assembly and electrical grid comprising such a device
EP0461054A1 (en) Method and device for limiting overcurrents in an electrical circuit
FR2622750A1 (en) System for monitoring the operation of an electricity-generating set
FR2539560A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR AUTOMATICALLY LOCKING A LOAD DISCONNECT SWITCH NEAR A DEFECTIVE POSITION
CH147353A (en) Installation of alternating current distribution.
WO2022208029A1 (en) Cutoff device for high-dc-voltage electric current with plasma tube
FR2982096A1 (en) Electric brake system for e.g. three-phase permanent magnet synchronous machine, has switch connected between terminal of resistor and cathode, so that system is operated in surge current limiter and in braking circuit
WO2020136333A1 (en) Overvoltage protection for a variable-speed and constant-frequency electrical energy generation system
BE381705A (en)
BE497697A (en)
BE521620A (en)
BE498498A (en)
FR2696591A1 (en) Appts. to open circuit breaker on neutral anomaly - uses circuit connected between neutral line and earth that allows current to flow in trip coils if potential difference arises
BE425038A (en)
BE533303A (en)
BE443939A (en)
BE391840A (en)