BE414359A - - Google Patents

Info

Publication number
BE414359A
BE414359A BE414359DA BE414359A BE 414359 A BE414359 A BE 414359A BE 414359D A BE414359D A BE 414359DA BE 414359 A BE414359 A BE 414359A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fins
rotor
flanges
rigidity
possibly
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE414359A publication Critical patent/BE414359A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04DNON-POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04D29/00Details, component parts, or accessories
    • F04D29/26Rotors specially for elastic fluids

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structures Of Non-Positive Displacement Pumps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INVENTION Perfectionnements aux rotors des ventilateurs centrifuges 
La présente invention a pour objet des perfectionnements apportée aux rotors des ventilateurs centrifuges. 



   L'évolution de la teohnique de construction des ventilateurs n'a guère présenté de faits bien aaillants depuis plusieurs années. 



   Pourtant, si l'on examine les matières et les procèdés mis en oeuvre, on est forcé de reconnaitre qu'on est loin d'avoir atteint la perfection dans ce domaine de fabrication. 



   Toute la technique se ramène en somme à quelques méthodes qu'on pourrait dire "classiques", fréquemment rudimentaires d'ailleurs, et dont on ne semblepas avoir osé s'éoarter beaucoup   jusqu'ici.   



   Les matières et les moyens mis en oeuvre, tels par exemple l'utilisation de pièces coulées ou de tôles non calibrées, souvant encore assemblées à la main, ne permettent généralement pas de serrer d'assez près les indications fournies par le calcul, ni surtout d'obtenir l'équilibrage et la rigi- . dité indispensables à des éléments tels que des rotors tour- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 nant à grandes vitesses. 



   A un autre point de vue, non poins important, on peut reprocher aux ventilateurs connus de ne pas s'adapter avec suffisamment de souplesse aux exigences d'une production économique en grande série. 



   L'invention tient compte de ces considérations, et fait réaliser des moyens de production plus rationnels et plus économiques que ceux employés jusqu'ici dans la fabrication de ces organes délicats. Cette technique nouvelle du rotor permet à la fois, grâce aux matières et aux moyens mis en oeuvre, une précision plus grande, partant des rendements plus élevés, et une fabrication intensive notablement simplifiée. 



   Suivant la présente invention, le rotor de ventilateur centrifuge comporte des ailettes, préparées d'avance, s'intercalant sans aucune transformation entre les flasques du rotor, assurant ainsi à l'appareil des écartements précis, outre une rigidité et une stabilité exceptionnelles; ces ailettes peuvent être constituées par des tubes calibrés d'alliages légers à haute résistance. 



   Les dites ailettes peuvent également être exécutées par emboutissage, éventuellement moulage, dans des matières appropriées, de manière à obtenir des éléments constituant des entretoises rigides s'intercalant entre les flasques du rotor. Ces ailettes peuvent affecter toutes sections appropriées, telles que carrées, rectangulaires, circulaires, oblongues, en U, et autres. 



   Les couronnes peuvent être tirées de tôles et comporter des bords repoussés, éventuellement emboutis, en vue de leur assurer plus de rigidité. 



   La douille d'entrainement peut être réalisée de manière à assurer une manoeuvre rapide lors d'un changement de moteur. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Au dessin annexé, sont représentés, à titre d'exemples, plusieurs modes de réalisation de la présente invention. 



   La fig.1 est une coupe axiale montrant les éléments constitutifs d'un rotor suivant l'invention. 



   La fig.2 est une même coupe, montrant les éléments assemblés. 



   La fig.3 montre une variante du rotor, le flasque de fond étant plane. 



   La fig. 4 est une coupe suivant X-Y de la fig.2, montrant un des types d'ailettes préconisées, ainsi,que la possibilité de rotation du rotor dans les deux sens. 



   La fig.5 est une vue de dessus d'un fragment de rotor, montrant un dispositif de fixation des ailettes, par bords rabattus, fixés par rivets, attaches, aux flasques. 



   La fig. 6 est une vue en plan d'un fragment de rotor développé, montrant l'utilisation de pièces de section U et
La fig.7 est une vue en perspective de cette même disposition. 



   La fig.8 est une vue en plan d'un fragment de rotor développé, montrant une variante du cas précédent. 



   La fig. 9 est une vue en perspective du mode de réalisation suivant la   fig.S.   



   La fig.lu est une vue en plan d'un fragment de rotor développé, utilisant des ailettes constituées d'éléments emboutis, formant nids d'abeilles par leur juxtaposition. 



   La fig.ll est une vue en perspective de la disposition suivant la   fig.10  
La   fig.12   est une vue en plan d'un fragment de rotor développé, montrant l'utilisation d'ailettes de section carrée et assemblées par juxtaposition flanc à flanc. 



   La fig.13 est une vue en perspective de la dispositon 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 suivant la   fi g.12  
La fig.14 est une vue en plan d'un fragment de rotor développé, montrant l'utilisation d'ailettes de section carrée assemblées par juxtaposition arêtes contre arêtes. 



   La fig.15 est une vue en perspective de la disposition suivant la   fig.14  
Suivant l'invention, les rotors sont exécutés de préférence en tôles calibrées de duraluminium ou de tout autre alliage léger à haute résistance, mais ils pourront également être réalisés en d'autres matières, assemblées, moulées, embouties ou estampées. Ils sont constitués en ordre principal d'un flasque de fond A   (fig.1,2,   et 3) et éventuellement d'une couronne B, ces deux pièces servant à maintenir les ailettes C, ainsi que d'une douille d'accouplement D servant à l'entraînement par le moteur.

   En outre, un flasque E, affectant la forme d'une surface pleine de révolution pourra être adjoint en vue de permettre le guidage rationnel de l'air dans son trajet vers les ailettes, la génératrice de cette surface étant soigneusement établie dans ce but. 



   Le flasque de fond A peut être plane (fig.3) ou à défoncement, conique de préférence (fig. 2), ce qui dans le cas de flasques tirés de tôle, leur assurera une grande rigidité; cette dernière pourra d'ailleurs encore être accrue dans le cas de flasques en tôles par un repoussage des bords a,a   (fig.1,2,3).   Le défoncement aura en outre l'avantage de permettre l'emploi d'un moteur commercial sans qu'il soit nécessaire d'en allonger l'axe par un moyen quelconque. 



   La couronne B pourra présenter un avant-cône de guidage de l'aire, fig.l et 2). 



   Les couronnes tirées de tôle pourront être à bords repoussés ou emboutis en vue de leur assurer plus de rigidi- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 té. La douille   d'entrainement D   sera conçue en vue d'une manoeuvre rapide lors d'un changement de moteur. 



   Les ailettes C (fig. 1,2,3,et4) pourront être exécutées soit par tronçonnage de tubes ou de pièces similaires, soit par emboutissage ou par moulage, ou par tout autre moyen, et dans les matières appropriées. 



   Elles pourront être de sections quelconques, carrées, rectangulaires, circulaires, oblongues, en U, ou de toutes autres formes nécessitées par les lois et formules   régiddant   la technique de ce genre d'appareils, ainsi que par des commodités et des avantages de fabrication. Elles pourront notamment être réalisées en nids d'abeilles   (fig.10)   constitu- és par des éléments emboutis assemblés.

   En longueur, les ailettes pourront être droites ou courbes, coniques, cylindriques, prismatiques, etc..., utilisées seules ou par assemblage, par juxtaposition soit flanc à flanc (fig.12 et 13) ou arêtes contre arêtes (nids d'abeilles, fig.14 et 15), de même que des rotors, de mêmes diamètres ou non (rotors à étages) pourront être   accolés,'en   vue de modifier les caractéristiques telles que le débit et la pression. 



   La fixation des ailettes sera réalisée au moyen de rivets, attaches, agrafes, ou par soudure électrique, ou encore par tout autre moyen jugé intéressant. 



   Cette fixation tiendra compte des effets de la force centrifuge. L'exécution entière du rotor d'ailleurs sera faite en veillant à éviter tout balourd et toute poussée ou réaction nuisibles au bon fonctionnement. Il sera, dans ce but, apporté un soin tout particulier à la disposition/régulibre et parfaitement symétrique des ailettes. A cet effet, le flasque de fond et la couronne pourront éventuellement présenter des logements destinés à noyer l'épaisseur des faces des ailettes en contact avec ces pièces. Outre le sureroit 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de précision et de facilité qu'elle présentera lors du montage, cette particularité permettra un écoulement meilleur de l'air et constituera une garantie supplémentaire quant à la rigidité, déjà remarquable, de la turbine. 



   Les rotors réalisés suivant l'invention présentent plusieurs avantagès sur ceux connus, et notamment:
1 ) une réalisation pratique, rapide, et économique; 2 ) une construction permettant une rigidité remarquable des rotors ; 3 ) un fonctionnement particulièrement silencieux et la suppression des vibrations, résultats obtenus par les moyens et matériaux mis en oeuvre (ex. rotors en tôles de duraluminium calibrées) ainsi que par la perfection qui pourra être atteinte par ce genre de fabrication; 4 ) l'emploi de matériaux légers et résistants comme ceux prévus permet de réaliser des roues de grandes dimensions sans surcroît exagéré de poids, eu égard aux effets de la force centrifuge, et ce par des moyens peu connus à ce jour; 5 ) une grande souplesse quant à l'interchangeabilité du moteur par suite de la forme rationnellement étudiée des rotors dans ce but;

   6 ) par suite de la légèreté des rotors, couples de démarrages des moteurs réduits, particulièrement intéressant dans le cas de fonctionnements intermittents, à   démarages   fréquents (cas de brûleurs à commande automatique de soufflage, par thermostats). 



   L'invention a été décrite et illustrée à titre purement indicatif et nullement limitatif, et il va de soi que de nombreuses modifications peuvent être apportées à ses détails, sans s'écarter de son esprit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INVENTION Improvements to the rotors of centrifugal fans
The present invention relates to improvements made to the rotors of centrifugal fans.



   The evolution of the construction technology of fans has hardly presented any well-known facts for several years.



   However, if we examine the materials and the processes used, we are forced to recognize that we are far from having achieved perfection in this field of manufacture.



   In short, the whole technique boils down to a few methods that we could say "classic", frequently rudimentary moreover, and from which we do not seem to have dared to deviate much so far.



   The materials and the means used, such as for example the use of castings or uncalibrated sheets, often still assembled by hand, generally do not allow to tighten enough closely the indications provided by the calculation, nor especially to obtain balancing and rigi-. dity essential to elements such as rotating rotors

 <Desc / Clms Page number 2>

 at high speeds.



   From another point of view, which is not important, the known fans can be criticized for not adapting sufficiently flexibly to the requirements of economic mass production.



   The invention takes these considerations into account, and achieves more rational and economical means of production than those employed hitherto in the manufacture of these delicate organs. This new rotor technique allows both, thanks to the materials and the means used, greater precision, hence higher yields, and significantly simplified intensive manufacturing.



   According to the present invention, the rotor of a centrifugal fan comprises fins, prepared in advance, being inserted without any transformation between the flanges of the rotor, thus ensuring the device with precise spacings, in addition to exceptional rigidity and stability; these fins can be formed by calibrated tubes of high strength light alloys.



   Said fins can also be produced by stamping, optionally molding, in suitable materials, so as to obtain elements constituting rigid spacers inserted between the flanges of the rotor. These fins can affect any suitable section, such as square, rectangular, circular, oblong, U-shaped, and others.



   The crowns can be drawn from sheets and include repelled edges, possibly stamped, in order to ensure them more rigidity.



   The drive bush can be made so as to ensure rapid maneuvering during an engine change.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the accompanying drawing are shown, by way of examples, several embodiments of the present invention.



   Fig.1 is an axial section showing the constituent elements of a rotor according to the invention.



   Fig. 2 is the same section, showing the assembled elements.



   Fig.3 shows a variant of the rotor, the bottom flange being flat.



   Fig. 4 is a section along X-Y of FIG. 2, showing one of the types of fins recommended, as well as the possibility of rotation of the rotor in both directions.



   Fig.5 is a top view of a rotor fragment, showing a device for fixing the fins, by folded edges, fixed by rivets, fasteners, to the flanges.



   Fig. 6 is a plan view of a developed rotor fragment, showing the use of U section parts and
Fig.7 is a perspective view of this same arrangement.



   Fig. 8 is a plan view of a developed rotor fragment, showing a variation of the previous case.



   Fig. 9 is a perspective view of the embodiment according to FIG.



   Fig.lu is a plan view of a developed rotor fragment, using fins made up of stamped elements, forming honeycombs by their juxtaposition.



   Fig.ll is a perspective view of the arrangement according to fig.10
Fig. 12 is a plan view of a developed rotor fragment, showing the use of fins of square section and assembled by juxtaposition from side to side.



   Fig. 13 is a perspective view of the dispositon

 <Desc / Clms Page number 4>

 according to fi g.12
Fig. 14 is a plan view of a developed rotor fragment, showing the use of fins of square section assembled by juxtaposition of ridges against ridges.



   Fig. 15 is a perspective view of the arrangement according to Fig. 14
According to the invention, the rotors are preferably made of calibrated sheets of duraluminium or any other high strength light alloy, but they can also be made of other materials, assembled, molded, stamped or stamped. They consist in the main order of a bottom flange A (fig. 1,2, and 3) and possibly a ring B, these two parts serving to hold the fins C, as well as a coupling sleeve D used for driving by the motor.

   In addition, a flange E, affecting the shape of a full surface of revolution, could be added in order to allow the rational guidance of the air in its path towards the fins, the generator of this surface being carefully established for this purpose.



   The bottom flange A can be flat (fig.3) or with a knockout, preferably conical (fig. 2), which in the case of flanges drawn from sheet metal, will give them great rigidity; the latter could also be further increased in the case of sheet metal flanges by pushing back the edges a, a (fig.1,2,3). The breaking will also have the advantage of allowing the use of a commercial motor without it being necessary to lengthen the axis by any means.



   Crown B may have a front air guide cone, fig.l and 2).



   The crowns drawn from sheet metal may have embossed or pressed edges in order to ensure them more rigidity.

 <Desc / Clms Page number 5>

 you. The drive bush D will be designed for rapid maneuvering during an engine change.



   The fins C (fig. 1,2,3, et4) may be produced either by cutting tubes or similar parts, or by stamping or by molding, or by any other means, and in the appropriate materials.



   They may be of any cross-section, square, rectangular, circular, oblong, U-shaped, or of any other shape required by the laws and formulas governing the technique of this type of device, as well as by manufacturing facilities and advantages. They could in particular be made of honeycombs (fig. 10) made up of assembled pressed elements.

   In length, the fins may be straight or curved, conical, cylindrical, prismatic, etc., used alone or by assembly, by juxtaposition either side to side (fig. 12 and 13) or edges against edges (honeycombs , fig. 14 and 15), as well as rotors, of the same diameters or not (stepped rotors) may be placed side by side, in order to modify the characteristics such as the flow rate and the pressure.



   The fins will be fixed by means of rivets, fasteners, staples, or by electric welding, or even by any other means deemed interesting.



   This fixing will take into account the effects of centrifugal force. The entire execution of the rotor will be made while taking care to avoid any unbalance and any thrust or reaction harmful to proper operation. For this purpose, particular care will be taken in the arrangement / regularity and perfectly symmetrical of the fins. To this end, the bottom flange and the crown may optionally have housings intended to embed the thickness of the faces of the fins in contact with these parts. Besides the roof

 <Desc / Clms Page number 6>

 precision and ease that it will present during assembly, this feature will allow a better flow of air and will constitute an additional guarantee as to the already remarkable rigidity of the turbine.



   The rotors produced according to the invention have several advantages over known ones, and in particular:
1) a practical, fast, and economical realization; 2) a construction allowing remarkable rigidity of the rotors; 3) particularly silent operation and the elimination of vibrations, results obtained by the means and materials used (eg rotors made of calibrated duraluminium sheets) as well as by the perfection which can be achieved by this type of manufacturing; 4) the use of light and resistant materials such as those provided makes it possible to produce large-sized wheels without excessive additional weight, having regard to the effects of centrifugal force, and this by means little known to date; 5) great flexibility as to the interchangeability of the engine due to the rationally designed shape of the rotors for this purpose;

   6) due to the lightness of the rotors, reduced starting torques for the motors, particularly advantageous in the case of intermittent operations, with frequent starts (in the case of burners with automatic blowing control, by thermostats).



   The invention has been described and illustrated purely as an indication and in no way limiting, and it goes without saying that numerous modifications can be made to its details, without departing from its spirit.


    

Claims (1)

RESUME Rotor de ventilateur centrifuge, caractérisé en ce qu'il comporte des ailettes préparées d'avance s'intercalant sans <Desc/Clms Page number 7> aucune transformation entre les flasques du rotor, assurant ainsi à l'appareil des eoartements préois, outre une rigidité et une stabilité exceptionnelles. ABSTRACT Centrifugal fan rotor, characterized in that it comprises pre-prepared fins which are inserted without <Desc / Clms Page number 7> no transformation between the flanges of the rotor, thus ensuring the apparatus of preois eoartements, in addition to an exceptional rigidity and stability. Ce rotor peut être caractérisé en outre par les points suivants, ensemble ou séparément: a) les ailettes sont constituées par des tubes calibrés d'alliages légers à haute résistance b) les ailettes peuvent être exécutées par emboutissage, éventuellement moulage, dans des matières appropriées, de manière à obtenir des éléments constituant des entretoises rigides s'interoalant entre les flasques du rotor. o) les ailettes peuvent affecter toutes sections appropriées, telles que carrées, rectangulaires, circulaires, oblongues, en U, et autres. d) les couronnes peuvent être tirées de tôles et comporter des bords repoussés, éventuellement emboutis, en vue de leur assurer plus de rigidité. e) la douille d'entraînement peut être réalisée de manière à assurer une manoeuvre.rapide lors d'un changement de moteur. This rotor can be further characterized by the following points, together or separately: a) the fins are formed by calibrated tubes of high strength light alloys b) the fins may be produced by stamping, possibly molding, in suitable materials , so as to obtain elements constituting rigid spacers interposed between the flanges of the rotor. o) fins can affect any suitable sections, such as square, rectangular, circular, oblong, U-shaped, and others. d) the crowns can be drawn from sheets and include repelled edges, possibly stamped, in order to ensure them more rigidity. e) the drive sleeve can be made so as to ensure rapid maneuvering when changing the engine.
BE414359D BE414359A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE414359A true BE414359A (en)

Family

ID=77715

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE414359D BE414359A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE414359A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2008001033A1 (en) * 2006-06-30 2008-01-03 Qinetiq Limited Centrifugal impeller

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2008001033A1 (en) * 2006-06-30 2008-01-03 Qinetiq Limited Centrifugal impeller

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2568308A1 (en) AUBE DE ROTOR
EP1540177A2 (en) Drive device for a windmill provided with two counter-rotating screws
EP0431514A1 (en) Motor with magnets of the flux concentration type
BE1022463B1 (en) DYNAMOMETER FOR AN AIRCRAFT TURBOMACHINE TEST BENCH
EP3072217A2 (en) Magnet-holding plates
EP1574685A1 (en) Turbojet having two counterrotating fans integral with a counterrotating low pressure compressor
EP2781009A1 (en) Display module for an instrument panel with fluid movement
FR3036236B1 (en) ROTARY ELECTRIC MACHINE FOR VEHICLES
EP2306624A1 (en) Rotor of electric motor optimised for great powers
FR2578287A1 (en) LARGE STABILITY DISKS FOR TURBOMOLECULAR PUMPS AND PROCESS FOR PRODUCING SUCH DISCS
EP3719283B1 (en) Pinion for driving an air/oil separator of an accessories unit of a turbine engine
BE414359A (en)
EP3607211B1 (en) Reinforced axial diffuser
EP2856613A1 (en) Rotor of an electric machine and spring for radially supporting a related permanent magnet
FR2907529A1 (en) FILTER CRANKSHAFT PULLEY.
EP1388196B1 (en) Electric motor for food processing electrical household appliance
WO2008062133A2 (en) Ventilation device for a rotating electric machine
FR3081027A1 (en) TURBOMACHINE COMPRISING AN AIR COLLECTION CIRCUIT
WO2020178300A1 (en) Aircraft turbomachine rotor comprising a damping device
FR3011991A1 (en) DIRECT DRIVING WIND GENERATOR, WIND TURBINE COMPRISING THE GENERATOR AND METHOD OF MOUNTING WIND TURBINE
FR3067412B1 (en) SPIRAL COMPRESSOR WITH FLUID DIVERTING DEVICE
BE1026455A1 (en) TURBOMACHINE COMPRESSOR
FR3083032A1 (en) ROTATING ELECTRIC MACHINE HOUSING
EP0244307A1 (en) Armatures of electromagnetic reducers
EP3926173A1 (en) Propeller for blowing device comprising radial channels for air flow