BE410821A - - Google Patents

Info

Publication number
BE410821A
BE410821A BE410821DA BE410821A BE 410821 A BE410821 A BE 410821A BE 410821D A BE410821D A BE 410821DA BE 410821 A BE410821 A BE 410821A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wheels
vehicle
bucket
transport
transport vehicle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE410821A publication Critical patent/BE410821A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P1/00Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading
    • B60P1/64Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading the load supporting or containing element being readily removable
    • B60P1/6418Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading the load supporting or containing element being readily removable the load-transporting element being a container or similar

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Handcart (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    MEMOIRE   DESCRIPTIF   déposé à   l'appui d'une demande de BREVET D'INVENTION  Dispositif de transport". 



   La présente invention est relative à un dispositif de transport destiné en particulier au trafic par bennes, mais qui peut également être utilisé autrement. On sait que le trafic par bennes comprend le transport de   marohan-   dises à l'aide de bennes qui reçoivent la marchandise à transporter et qui peuvent elles-mêmes être transportées aussi bien par route que par chemin de fer, ainsi que par bateau.

   Il a été proposé à cet effet non seulement des bennes à soulèvement et des bennes à roulement mais également des bennes roulantes, c'est-à-dire des bennes qui peuvent être 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 transportées sur route au moyen de roues propres avec une vitesse relativement grande, par différence avec les bennes à roulement qui ne sont mobiles que dans une mesure très limitée, tandis que ces bennes sont chargées pour le trans- port par voie ferrée ou par eau. 



   Les formes d'exécution connues jusqu'à présent des bennes roulantes de ce genre présentent différents incon- wénients graves. Tout d'abord, leur montage sur le véhicule de transport par route et leur assemblage avec ce véhicule sont assez compliqués et le centre de gravité de la benne montée sur le véhicule vient se placer à une trop grande hauteur. 



  Si d'autre par ces bennes roulantes sont simplement attelées au véhicule de transport, il n'est pas possible de faire marche arrière correctement avec cette combinaison de véhi- cules parce que la benne qui est en remorque tend à dévier dans un sens ou dans l'autre. En outre, on ne peut pas, au moyen de la benne, adapter d'une manière désirable, l'adhérence du véhicule de transport aux conditions de chargement et   à   l'état de la route. Il faut au contraire des dispositifs 'spéciaux et coûteux, par exemple fixer au véhicule de trans- port des cries de levage. D'autre part, il est presque impossible de mouvoir les bennes roulantes connues qui sont enchargées loisqu'elles sont séparées du véhicule de transport par route, et elles ne peuvent être déplacées qu'au moyen de forces motrices étrangères.

   Le même inconvénient se présente pour le passage de niveau de la benne sur un véhicule de transport sur rail ou par eau. D'autre part, il se présente dans le transport par route des bennes roulantes usuelles comme remorque d'une voiture automobile l'inconvénient d'une suspension élastique qui ne peut être adaptée aux différentes conditions de chargement. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans le transport de ces bennes sur des véhicules de chemin de fer, de préférence par wagon plate-forme, le chargement de la benne sur le véhicule de chemin de fer est très compliqué et demande beaucoup de temps quand on dis- pose les bennes dans le sens de la longueur du véhicule de transport, et dans le cas où les bennes sont placées dans , le sens transversal sur le véhicule de chemin de fer, il n'existe pas encore de dispositifs de fixation de la benne sur le véhicule de transport qui résistent parfaitement à l'effet des chocs, ce qui représente un inconvénient d'autant plus grave que les roues des bennes ne peuvent résister dans cette position transversale à des chocs de manoeuvre violents,

   Il est vrai qu'on a également déjà proposé de déposer les bennes roulantes directement sur la plate-forme du véhicule de chemin de fer en repliant les routes de la benne à l'intér- ieur, mais les dispositifs en usage pour replier les roues des bennes sont compliqués et leur manoeuvre exige un temps considérable. 



   La présente invention a pour but de constituer un dis- positif de transport qui évite ces inconvénients du trafic par bennes au moyen des bennes roulantes connues jusqu'à présent et qui peut également être utilisé avec avantage par ailleurs pour le transport de marchandises, Pour obtenir des conditions favorables pour le transport par route, la benne roulante à un ou plusieurs essieux est constituée de façon que, dans le transport par route, les roues de l'un au moins des essieux de la benne se trouvent sur le coté des roues arrière du véhicule de transport par route ou immédiatement derrière ces roues et soient en contact avec la voie de roulement, sans nuire à la faculté de la benne roulante d'être chargée sur des véhicules pour le transport par chemin de fer 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ou par eau.

   Par ce moyen, il devient possible d'utiliser les roues de la benne pour supporter la totalité ou une partie du poids de la charge, et en même temps l'assemblage de la benne et du véhicule de transport devient très simple parce qu'il suffit de tirer ou de pousser la citerne par dessus ce véhicule. D'autre part, il est parfaitement possible de faire correctement marche arrière avec l'ensemble de la combinaison de véhicules lorsque les roues de la benne sont disposées sur les cotes des roues arrières du véhicule de transport, et lorsque les roues de la benne se trouvent derrière des roues arrière du véhicule de transport, cette marche arrière paut être obtenue par liaison rigide de la benne et du véhicule. En outre, la sécurité de marche du véhicule combiné est accrue parce qu'il est impossible que la benne exécute pendant la marche des lacets comme une remorque.

   En outre, il est également très avantageux que la benne puisse à tout instant, et en particulier dans les rues en cul-de-sac, être détachée du véhicule de transport, parce que le véhicule combiné peut faire marche arrière correctement. 



   Lorsque la benne roulante est exécutée avec un essieu, il est avantageux de la munir de galets de soutien qui peuvent être rabattus ou être sortis vers le bas et au moyen desquels la benne peut rester en place individuellement. Quand la benne à un essieu est constituée, .de façon que ses roues de roulement se trouvent non pas à coté mais immédiatement derrière, les roues arrière du véhicule de transport après son assemblage avec celui-ci, il est avantageux de donner aux galets de support un écartement supérieur   à   celui des roues de la benne et de les disposer de façon à pouvoir être rabattus   à   l'in- térieur du profil du véhicule de transport.

   Une benne de 
 EMI4.1 
 transport à deux essieux peut également être munie de galles 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de support qui peuvent pivoter lorsque   c'est   nécessaire, afin de pouvoir obtenir par ce moyen un rayon de courbure réduit pour les mouvements de rotation de la benne indé- pendante en ramenant à l'intérieur l'une des deux paires de roues de la benne, la rotation s'effectuant à l'aide des galets de soutien ou de support et autour de l'autre paire de roues. 



   Dans les bennes de transport à deux essieux, les roues, qui peuvent également, être constituées pax des roues doubles peuvent être disposées selon la présente invention, immédia- tement l'une derrière l'autre, de telle sorte que des dis- positifs de direction sont inutiles pour ces bennes lorsqu'on supporte leurs essieux élastiquement de façon qu'il se produise une adaptation des roues aux courbes sans commande de direction spéciale. On peut également munir la benne roulante à deux essieux de paires de roues plus écartées les unes des autres, et d'organes de direction pour les roues avant, et disposer ces dernières de telle façon que, après l'assemblage de la benne avec le véhicule de transport par route, ces roues avant se trouvent sur les côtés des roues arrière.

   Cette dis- position présente par comparaison avec les remorques connues du type à attelage à pivot porteur l'avantage d'une part, qu'il n'est pas nécessaire que le tracteur soit muni de roues arrière à pneus jumelés et d'autre part, que la benne se comporte comme n'importe quelle autre remorque à quatre roues, de telle sorte qu'elle peut être attelée, sans dispositifs auxiliaires spéciaux, à n'importe quel véhicule automobile ou n'importe quel autre tracteur. 



   Pour constituer des bennes plus grandes, on peut réunir en un boggie quatre roues simples ou doubles et placer sur deux de ces-boggies la caisse de la benne qui peut être 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 abaissée dans l'intervalle entre les boggies jusqu'au voisi- nage du sol. Les deux boggies sont constituées de façon à pouvoir être poussés par dessus le véhicule de transport par route et de façon à pouvoir le cas échéant, être rendus soli- daires du châssis de la benne. Lorsque c'est nécessaire, le boggie arrière peut être muni d'un dispositif connu de commande des roues.

   Cette benne roulante qui repose sur des boggies présente, à coté de la possibilité de l'exécuter avec des dimensions géantes, cet autre avantage que dans le cas d'un changement du sens de circulation, il n'est pas nécessaire de la faire tourner, étant donné qu'il suffit dans ce cas de dételer le véhicule de transport par route de l'un des boggies et de l'atteler à l'autre après avoir longé la benne. 



   Le châssis de la benne peut en outre être constitué selon la présente invention de telle sorte également que sur ce châssis puissent être fixés des paliers doubles de roues, situés à des hauteurs différentes et susceptibles d'être utilisés alternativement, de telle sorte que lorsqu'on utilise les paliers inférieurs on obtienne une benne avec une surface de chargement en position élevée, et lorsqu'on utilise les paliers supérieurs et qu'on retourne le châssis on obtienne une benne à surface de chargement basse, Ceci présente   l'aven-   tage que suivant les besoins, on peut utiliser comme espace ' de chargement également celui qui est compris entre les roues. 



   Pour qu'il reste un espace libre assez grand pour les roues de la benne placée sur le véhicule de transport, les roues arrière de ce véhicule de transport peuvent avoir un écartement plus faible que les roues avant. On peut même à cet égard aller plus loin et rapprocher les roues arrière de façon qu'elles soient tout à fait voisines, mais à une distance plus grande que les roues doubles usuelles, de préférence à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 une distanoe correspondant au diamètre de l'arbre de commande ou à la largeur de la   chaîne   de commande avec ses accessoires.

   cette réduction de l'éoartement des roues arrière du véhicule de transport est également favorable par le fait qu'elle permet de supprimer le différentiel entre les roues arrière, et elle peut par conséquent être appliquée avec avantage d'une manière générale dans les véhicules routiers, par exemple les automobiles. 



   Pour certaines conditions spéciales des routes ou du terrain, la benne roulante peut être combinée avec des véhicules établis en conséquence, par exemple des tracteurs à chenilles, ou être munis de dispositifs de roulement pour tous terrains, comme par exemple de ceintures de roues, de chenilles ou de roues à crampons. Dans ces cas et dans les cas analogues, il peut être avantageux de commander les roues ou autres organes de roulement de la benne à partir du véhicule de transport par route.

   A cet effet, les roues ou autres organes de roulement du véhicule peuvent, selon la présente invention, être disposées de manière à être susceptibles d'être accouplées dans le sens axial avec les roues du véhicule de transport lorsque ces roues se trouvent sur les côtés des roues du véhicule de transport, ou avec l'axe de propulsion   @     - du   véhicule de transport et par l'intermédiaire d'un axe spécial lorsque les roues de la benne se trouvent à l'arrière des roues du véhicule. 



   La benne roulante peut en outre être constituée uniquement. par un châssis destiné µ recevoir des bennes à mouvement de soulèvement et de roulements recevant la marchandise à trans- porter, ce qui étend le domaine des applications de la benne en la rendant apte également au transport de bennes à mouvement de soulèvement et déroulement, comme dans le trafic par bennes de la présente invention.. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
Pour pouvoir mouvoir la benne roulante à la main et indépendamment d'une force motrice étrangère et en dévelop- pant le moins de force possible, on peut selon la présente invention disposer sur cette benne une commande auxiliaire manoeuvrable à la main, dont le point d'appui, par exemple le palier   d'une.     -manivelle   munie d'un pignon denté, se trouve à une distance fixe de l'essieu- de la roue de la benne qui doit être commandé et qui agit sur la roue par l'intermédiaire d'un dispositif de transmission de la force, par exemple un pignon denté solidaire de la roue.

   La commande auxiliaire peut .être amovible ou disposée de façon à pouvoir subir un mouvement de translation, et, lorsque c'est nécessaire, elle peut également comporter une transmission de mouvement   appropriée   ou une manivelle de longueur variable. Le fait de disposer une telle commande auxiliaire est avantageux pour mouvoir la benne dans les cours d'usines et dans des endroits semblables, et il permet en outre de rouler la benne à la main directement d'un quai sur le véhicule de chemin de fer sans que des dispositifs de chargement coûteux, comme par exemple des grues, soient nécessaires. Cette commande auxi- liaire est appliquable aussi en général à des autres véhicules sans force motrice.. 



   Pour amener la benne roulante près de son véhicule de transport par route, on peut procéder selon la présente in- vention en attachant à la benne un   #able   ou une corde pouvant être tirée par le véhicule de transport, et en tirant la . benne à l'aide de cette corde vers l'extrémité du véhicule de transport, les deux véhicules étant ensuite avancés d'une certaine quantité jusqu'à ce que la benne ait pris' la même orientation que le véhicule de transport, la benne étant 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ensuite tirée par dessus le véhicule de transport jusque dans sa position finale au moyen de la corde. On obtient de cette façon une orientation rapide de la benne et du véhicule de transport suivant la même direction et un assemblage rapide de la benne sur le véhicule.

   Dans le détail la disposition peut être telle que sur le véhicule de transport par route soit disposé un treuil commandé à la main ou par moteur, à l'aide duquel, la benne est ramenée jusque contre le véhicule de trans- port au moyen d'une pièce de guidage de la corde qui peut être déplacée, mais qui tout d'abord est fixée à l'extrémité arrière du véhicule de transport, la benne étant ensuite orientée dans la même direction que le véhicule de transport par un mouvement   davanoement   de faible longueur après lequel on met hors serwice à la main ou au moyen de la benne même la pièce de guidage du câble, constituée par exemple sous la forme   d'un   chariot roulant, pour passer ensuite avec la benne de long d'un rail ou d'un autre dispositif de guidage jusque dans la posi- tion finale.

   On obtient le môme effet lorsqu'on dispose à l'extrémité arrière de la voiture un dispositif de guidage du câble qui n'est pas mobile, mais qui peut être mis hors service. 



   Un dispositif qui convient pour faire varier la hauteur des roues de la benne et par conséquent l'adhérence de l'en- semble du véhicule constitué par la benne roulante et la voiture . de transport, ainsi que pour obtenir une suspension élastique de la benne adapté à la charge, consiste, selon la présente invention, dans la fixation des supports de roues en dehors de   l'essieu.   et en des dispositifs pour faire varier la position des roues en hauteur qui attaquent les supports des roues.

   La variation et le réglage de l'adhérence des roues de la benne roulant peuvent être assurés depuis le siège du conducteur du véhicule de transport par route par des organes de transmission 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 et le réglage à un instant donné peut être indiqué par un appareil indicateur, ce qui permet au conducteur du véhicule d'adapter immédiatement l'adhérence aux conditions variables présentées par le terrain. Dans certaines circonstances, la variation de hauteur des roues peut également être utilisée pour détacher complètement les roues de la benne de la voie de roulement lorsqu'on pousse la benne sur son véhicule de transport, ce qui permet d'utiliser des roues de benne moins coûteuses. 



   Les dispositifs de réglage de la hauteur des roues peuvent attaquer les supports des roues de la benne par l'in- termédiaire de ressorts ou de dispositifs analogues, de façon que la commande soit élastique. Il est avantageux à cet effet de faire agir sur les supports des roues de la benne deux ressorts distincts et se complétant mutuellement dans leur effet, l'un d'eux absorbant la tare et l'autre le poids de la charge nette. Les ressorts peuvent lorsque c'est nécessaire être disposés de manière à pouvoir être mis hors service, et la passage d'un ressort à l'autre peut s'effectuer élastiquement. 



  Cette disposition séparée des ressorts, ainsi que la disposi- tion des roues de manière variable en hauteur sont applicables avec avantage d'une manière générale à tous les v.éhioules. 



  Lorsqu'on charge de tels véhicules sur un wagon de/,chemin de fer, il est possible grâce au déplacement en hauteur des roues de monter la benne roulante rapidement et aisément sur la plate-forme du wagon de chemin de fer en ramenant ou rentrant ses roues, que ce soit directement ou par l'intermédiaire d'organes de support.

   Ceci est important en particulier dans les bennes sans lesquelles l'espace compris entre les roues est utilisé comme volume de chargement complémentaire. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 pour la fixation des bennes à charger dans le sens trans- versal sur les véhicules, en particulier les véhicules de chemin de fer, on utilise, selon la présente invention, des barres pouvant tourner sur un axe, qui sont disposées de façon à fonctionner en bielles qui transforment les chocs de triage en un mouvement de rotation, de telle sorte que ces chocs puissent être amortis dans des dispositifs amortisseurs, par exemple des ressorts. Les bielles peuvent en même temps être constituées de façon à servir de timon d'attache pour la benne roulante qui est utilisable dans ce cas comme une remorque.

   La benne chargée par exemple sur un véhicule de chemin de fer peut être appuyée sur ses amortisseurs de choc, tandis que les bielles peuvent être fixées des deux cotés du véhicule de chemin de fer de telle sorte qu'elles puissent osciller dans un sens ou dans l'autre autour d'un certain axe. On donne de préfé- rence aux amortisseurs de choc une tension préalable telle que de petits chocs ne provoquent dans le transport que de faibles mouvements pendulaires. Comme d'ordinaire les véhicules de chemin de fer ne sont pas équipés avec des essieux orientables, il est avantageux pour constituer un axe de rotation de fixer les axes de rotation des bielles sur le véhicule.de chemin de fer au moyen de pinces aisément amovibles ou de dispositifs analogues, par exemple de griffes à vis, en combinaison, lorsque c'est nécessaire, avec un rail de support mobile.

   Ce dispositif à bielles et d'amortissement est également important pour l'amortissement des chocs dans le transport de marchan- dises par véhicules. 



   Pour le chargement transversal des bennes roulantes sur des véhicules, il est avantageux d'autre part que le châssis des bennes soit plus fort dans le sens transversal que dans le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sens longitudinal, quoiqu'en général   c'est   dans le sens de la longueur que les véhicules sont construits avec la résistance la plus forte. pour franchir l'espace entre le fond de la benne et la surface d'appui des roues, des chandelles peuvent partir du châssis de la benne, et il est avantageux que ces chandelles portent des ressorts agissant comme amortisseurs et elles peuvent se terminer par des galets de support. Les ressorts et les galets peuvent être disposés d'un au-dessus de l'autre ou l'un à coté de l'autre de façon à pouvoir être rabattus séparément ou simultanément.

   Les chandelles sont calculées de façon à résister aux chocs de triage, et entre les chandelles peuvent être disposées des barres d'entre- toise séparées pouvant être accrochées, pour absorber des forces-et pour permettre de réduire le poids de la   construc-   tion. Les chandelles peuvent aussi servir de support de palier d'essieu pour les supports des roues de la benne, ou bien lorsque les chandelles sont réunies par des traverses, on peut fixer sur ces traverses les supports ,des roues. 



   Pour pouvoir, dans le transport sur route, utiliser avec avantage la benne roulante pour le transport et le décharge- ment de marchandises en vrac, on peut selon la présente in- vention fixer sur le véhicule de transport une barre pivotante recourbée à son extrémité,sur laquelle la citerne repose entièrement ou en partie pendant lé transport, et un câble ou une corde peut être fixé à l'extrémité recourbée de la barre, directement ou par l'intermédiaire d'un galet de changement de direction, disposé à cette extrémité de la barre, de telle sorte que cette barre puisse être seulevée dans une position oblique convenant au déchargement des matières an vrac. La barre peut en même temps servir de guide pour la câble à prévoir pour ramener la benne prés du véhicule de transport. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   Le dessin joint représente schématiquement le dispositif de la présente invention par plusieurs formes d'exécution données   à   titre d'exemple. 



   La fig. 1 représente vue de coté la benne roulante et le dispositif séparé de transport par route qui correspond à cette benne. 



   La fig. 2 représente ces deux véhicules vus de côté après leur réunion en un véhicule combiné. 



   La fig. 3 est une vue arrière correspondante. 



   Les fig. 4 et 5 représentent en coupe transversale et longitudinale et à plus grande échelle la partie arrière du guide du câble du véhicule de transport par route représenté sur les fig. 1 à 3. 



   La fig. 6 représente vue de côté une forme d'exécution du dispositif de réglage en hauteur des roues de la benne, qui diffère de la disposition des fig. 1 à 3. 



   La fig. 7 est une vue en plan   d'un   camion et d'une benne à deux essieux séparés par un faible intervalle. 



   La fig. 8 représente un camion avec une benne à deux essieux dont l'une des paires de roues comporte une commande de direction.    n La fig. 9 représente vue de côté une gracie benne sur   deux boggies en combinaison avec un véhicule de transport par route. 



   La fig. 10 représente la même benne de grande dimension dans la psosition de chargement sur un véhicule de chemin de fer. 



   Les fig. 11 et 12 représentent en plan et vue arrière un véhicule de transport par route avec des roues arrière rappro- chées et une benne passée par dessus ce véhicule et munie de roues jumelées. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Les fig. 13 et 14 représentent dans une vue de côté et une vue en plan une benne surbaissée à un essieu: attelée à un véhicule de transport par route. 



   Les fig. 15 et 16 représentent vue de côté et par l'arrière une benne à un seul essieu dont les roues se'trouvent immé- diatement derrière les roues du véhicule de transport par route quand la benne est passée sur ce véhicule de transport. 



   La fig. 17 représente un dispositif pour le réglage de l'adhérence des roues du véhicule depuis le siège du conduc- teur du véhicule routier. 



   Les fig. 18 et 19.représentent vue de face et de côté une commandeauxiliaire pour la benne. 



   Les fig. 20 et 21 représentent dans une vue de côté et une vue arrière une benne roulante à un essieu chargée sur un véhicule de chemin de fer. 



   Les fig. 22 et 23 représentent la fixation du dispositif des fig. 20 et 21 au moyen de bielles et d'axes de rotation. 



   D'après les fig. 1   #   3, le véhicule routier 1, par exemple un véhicule automobile, porte une barre de guidage pour un câble 3 qui est fixé à la benne roulante 4 et qui peut être enroulé et déroulé au moyen du treuil 5. Dans la barre, la pièce 6 de guidage du câble peut se déplacer au moyen de galets 7, ainsi que le montrent plus en détail les fig. 4 et 5, et la pièce 6 peut en outre être bloquée à l'extrémité arrière de la barre 2 au moyen d'un verrou débrayable 8. La barre 2 peut pivoter à son extrémité arrière autour de deux tourillons 9 disposés suivant le même axe et est maintenue à son extrémité avant au moyen de goujons latéraux 10 dans des crans 12. A l'extrémité arrière de la barre 2, un bras 13 portant un rou- leau 14 est orienté vers le bas. 



   La benne roulante 4 repose sur une paire de roues 15 dont 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 les axes sont maintenus dans deux supports de roues 16, fixés d'une manière dissymétrique et qui peuvent pivoter à leur tour chacun autour d'un tourillon 17. Sur chaque support 16 est fixé une tige filetée horizontale 18 qui tourne dans un écrou 20 fixé à la benne 4, et qui peut être   oommandée   par une manivelle 19. Suivant qu'on fait tourner la tige filetée 18 à gauche ou à droite, la roue 15 est abaissée ou soulevée, de sorte qu'on peut faire varier à volonté la position en hauteur de la roue. La benne 4 isolée est soutenue, pour éviter son basculement, à l'avant et à l'arrière des roues 16, par les galets de support 21 fixés à l'extrémité inférieure des chandelles ou support 22 fixés sur la benne 4.

   Les chandelles 22 sont reliées par paires au moyen d'une barre transversale 22' qui porte le tourillon 17 du support 16 des roues. 



   Pour réunir la benne 4 et le véhicule automobile 1, on commence par ramener la benne jusque contre l'extrémité arrière du camion 1 au moyen du câble 3 qui passe par la pièce de guidage 6 tout d'abord fixée   à l'extrémité   arrière de la barre 2. A ce moment, le véhicule automobile 1 avance avec la benne 4 d'une faible longueur jusqu'à ce que les deux véhi- cules soient orientés dans la même direction. Ensuite, on ouvre le verrou 8, ce qui peut s'effectuer à la main, ou automatiquement par la benne 4 qui vient le heurter. La pièce 6 peut alors être déplacée le long de la barre 2 avec la benne 4 dans la suite du mouvement d'enroulement du câble 3 sur le treuil 5. Par ce moyen, la benne 4 est tirée par dessus la voiture automobile, de sorte qu'elle prend la position des fig. 



  2 et 3 dans laquelle ses roues 15 se trouvent sur les côtés des roues arrière 23 de la voiture automobile et sont en con- tact avec le voie de roulement. 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   On peut alors reporter une part quelconque de la charge de la benne 4 sur la voiture 1 en modifiant en conséquence la position en hauteur des roues 15 de la benne par rapport à la surface du fond de la benne. On peut obtenir ce réglage en faisant tourner la tige filetée 18 au moyen de la manivelle   19.   



  La suspension élastique des roues de la benne peut être utilisée pour que le réglage en hauteur des roues soit élastique, par exemple en insérant selon la fig. 1 un ressort 24 entre la tige filetée 18 et le support 16 des roues. pour adapter l'effet élastique à la charge, le ressort 25 peut être calculé pour la tare de la benne 4, et, pour la pleine charge,. on peut prévoir un second ressort 26 sur lequel le support 16 vient s'appuyer lorsque la benne est chargée ou même avant qu'elle soit chargée. Le ressort 26 de pleine charge est susceptible d'être mis hors, service afin de pouvoir abaisser la benne 4 même à vide. 



   Les roues 15 de la benne peuvent également être complète- ment détachées du sol, au moyen du dispositif 18 et 19 de réglage de la hauteur, quand la benne 4 se trouve au-dessus de la voiture automobile 1, de telle sorte que toute la charge de la benne doit être supportée par la voiture 1. De même, la voiture 1 peut inversement être complètement déchargée du poids de la benne 4, qui roule avec la voiture 1 comme une remorque poussée au dessus du véhicule, de telle sorte que dans ce cas également, il soit possible à l'ensemble de la combinaison des véhicules de faire marche arrière correctement. 



  Dans la position de roulement de la benne 4 selon les fig. 2 et 3, les galets d'appui 21 sont rabattus vers le haut et maintenus. 



  Les pieds élastiques rabattables 80 visibles sur les fig. 1 et 2 à côté des galets de support 21 servent tout comme les barres 81 articulées sur la benne 4 à supporter le benne sur un véhicule 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 de chemin de fer. Les barres 81 sont également utilisables comme timon pour atteler la benne roulante 4 à un véhicule automobile 1. pour pouvoir aisément décharger des marchandises en vrac de la benne 4 poussée sur la voiture automobile 1, il suffit simplement de détacher le câble 3 de la benne 4 et de le fixer sur la voiture automobile et sur le treuil 5 après l'avoir fait passer sur le rouleau 14 suivant la ligne poin- tillés 3' de la fig. 1. par ce moyen, on obtient un   sou-lacement   de la barre 2 autour de tourillon 9, cette barre gagnant la position oblique représentée en traits mixtes sur la fig.

   1, et par conséquent une position oblique correspondante de la benne 4. 



   Ainsi que le montre la fig. 6, le déplacement en hauteur des supports des roues de la benne peut également s'effectuer de telle sorte qu'une tige filetée verticale 44 agisse di- rectement sur le support de roue 45 fixé en dehors de son axe de symétrie, tandis que le ressort 46 est disposé entre le support de roue 45 et l'essieu 47. 



   La fig. 7 représente une disposition comportant une benne roulante 27 à deux essieux dont les deux paires de roues 28 sont très rapprochées l'une de l'autre et qui est reliée   à   une voiture automobile 29 à trois essieux de telle sorte que ses roues 28 se trouvent sur les cotes des roues 30 du wéhi- oule automobile. Les essieux des paires de roues 28 de la benne sont supportés élastiquement de telle sorte que l'adaptation des roues aux courbes est possible sans organes de commande spéciaux. Les roues voisines du véhicule et de la benne peuvent être réunies par un accouplement axial 31. 



   La fig. 8 représente une benne roulante 32 à deux essieux dont les deux paires de roues 33 et 33' sont séparées par un 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 intervalle plus grand. Les roues avant 33' de cette benne sont orientables grâce à un boggie 35 et se trouvent à coté des roues arrières 37 du véhicule automobile 36 quand la benne 32 est reliée à la voiture.36. 



   La fig. 9 représente une benne 38 de grande dimension qui repose aux deux extrémités sur un boggie 39 à deux essieux, qui peut être tiré par dessus le véhicule automobile 40. Entre les boggies 39, la benne s'abaisse jusqu'au voisi- nage du sol. Les boggies 39 peuvent-être reliés à la benne 38 soit d'une manière rigide, soit de façon à pouvoir être orientés. pour modifier le sens de marche, il suffit simple- ment de dételer la voiture automobile 40 du boggie 39 de gauche par exemple et de l'atteler au boggie de droite, comme l'indique en pointillé la fig. 9. 



   Ainsi que le montre la fig. 10, le çhargement de la benne de grande dimension de la fig. 9 sur un véhicule de chemin de fer 41 s'effectue en plaçant les boggies 39 soit longitudinalement, comme il est représenté à gauche de la fig. 10, soit transversalement comme à droite de la fig. 10. 



  Les barres 42 qui sont rabattables et qui doivent être reliées au wagon 41 au moyen de l'articulation 42' et les ressorts 43 servent à amortir les chocs de manoeuvre. 



   Les fig. 11 et 12 représentent une forme d'exécution de la présente invention dans laquelle les roues arrière 48 de la voiture automobile 49 sont très rapprochées de sorte qu'on peut supprimer le différentiel pour ces roues et qu'on gagne de la place pour les roues 50 de la benne qui par conséquent peuvent être des roues jumelées ou multiples. Entre les roues arrière 48 de la voiture 49, il y a juste encore de la place pour disposer l'arbre de commande 51 et ses pièces de support. 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 



   D'après les fig. 13 et 14, la benne 52 à un essieu est surbaissée et attelée à la voiture automobile 53 par un tourillon 54. Pour permettre malgré cet accouplement articulé 54 une marche arrière correcte sans déviation latérale de la benne roulante 52, il a été prévu les pièces 55 raidissant l'assemblage et qui garantissent l'orientation dans la même direction des deux véhicules 52 et 53 lors de la marche arrière. 



   Dans la disposition des fig. 15 et 16, la benne 57 à un seul essieu a même écartement de roues que le véhicule 58 de transport par   oute   et est constitué de telle sorte que ses roues 59 se trouvent immédiatement derrière les roues arrière 60 du véhicule de transport 59 après l'assemblage des deux véhicules. pour le transport, les véhicules 57 et 58 sont assemblés rigidement de façon que les roues 59..de la benne ne s'écartent pas des traces des roues 60 de la voi- ture. Les galets de support 61 doivent être plus écartés que les roues arrière 60 de la voiture automobile 58 et doivent pouvoir être rabattus à l'intérieur du profil de la voiture pour ne pas augmenter inutilement la largeur du vé- hicule combiné 57 et 58. 



   La fig. 17 représente un dispositif servant à régler à partir du siège du conducteur l'adhérence du véhicule. Le conducteur peut au moyen du levier 62 qui se trouve près de son siège déplacer le tringlage de transmission 63 fixé au véhicule automobile et contenant par exemple une transmission hydraulique 64, et il peut par ce moyen soulever plus ou moins la barre 66 portant la benne 65 et correspondant à la barre 2 du dispositif des fig. 1 à 3 ce qui a pour effet de modifier en conséquence la charge du véhicule automobile et par conséquent l'adhérence. L'aiguille 67 fait apparaître sur 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 l'échelle 68 le degré d'adhérence à tout instant donné. 



   Les fig. 18 et 19 représentent une commande auxiliaire pour la benne roulante ou un autre véhicule qui permet de mouvoir ce véhicule   à   la main indépendamment de toute force motrice. sur la roue 69 de la benne est disposée une denture circulaire 70 avec laquelle on peut faire entrer en prise un pignon droit 71 que Ion fait tourner au moyen de la mani- velle 72. La manivelle 72 peut également être montée sur l'axe 73 d'un jeu d'engrenages 74, afin d'entraîner le pignon 71 avec un certain rapport de transmission. L'axe 75 du pignon 71 doit être fixé à une distance fixe de l'essieu. 76. 



  L'axe 75 du pigon peut être mobile de façon que le pignon 71 et la roue d'engrenage disposée suivant le même axe puissent être amenés dans la position représentée en pointillé sur la fig. 19 et correspondant à la mise hors service. D'ailleurs, on peut employer aussi un pignon solidaire de la manivelle et amovible avec celle-ci. 



   Les fig. 20 et 21 représentent une benne   à   un essieu chargée dans le sens transversal sur un véhicule de chemin de fer, par exemple un wagon de marchandises. La benne 4 est constituée d'une manière analogue au dispositif des fig. 1 à 3 et elle est construite de façon renforcée dans le sens transver- sal.

   Ses roues 15 sont soulevées au moyen du dispositif 18 et 19 de réglage en hauteur, de telle sorte qu'elle repose sur la plate-forme du wagon 79 par ses pieds élastiques rabattus 80 fixés sur les chandelles ou bras 22 descendant verticalement du   ch&ssis   de la benne, tandis que les galets de support 21 sont relevés. les barres 81 sont rabattues vers le bas et sont attelées au moyen d'un tourillon 82 sur une barxe de maintien 83 qui est fixée d'une manière aisément 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 amovible et au moyen de griffes à vis 84 sur la plate-forme du wagon, ainsi que le montrent en détail les fig. 22 et 23. 



   Les chocs de manoeuvre ou autres qui agissent horizontalement sur la benne sont transformés par les bielles 81 en un mouve- ment d'oscillation et sont absorbés par les ressorts amortisseurs 
80. Ces ressorts peuvent recevoir une certaine tension initiale pour que les chocs faibles ne parviennent pas à exercer leur action. Entre les bras 22 peuvent être dis- posées d'une manière amovible ou à demeure des barres trans- versales 85 destinées à absorber des forces, ainsi que le représente en pointillé la fig. 21. 



   La présente invention peut naturellement être exécutée en détail d'une manière qui diffère des exemples des dessins joints. En outre elle s'applique en premier lieu à des bennes du genre qu'on appelle des "containers" dans la, terminologie de l'Union Internationale de Chemins de Fer. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif de transport par bennes, caractérisé par le fait que la benne à un ou plusieurs essieux est constituée d'une part de manière   à pouvoir   être chargée sur des véhicules de transport par chemin de fer ou par eau et d'autre part pour le transport sur véhicules routiers de telle sorte quedans ce transport les roues de l'un au moins des essieux se trouvent sur le côté des roues arrière du véhicule de transport par route et soient en contact avec la voie de roulement. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of an application for PATENT OF INVENTION Transport device ".



   The present invention relates to a transport device intended in particular for traffic by skips, but which can also be used otherwise. It is known that the traffic by tipper includes the transport of merchandise by means of tippers which receive the goods to be transported and which can themselves be transported both by road and by rail, as well as by boat.

   It has been proposed for this purpose not only lifting buckets and rolling buckets but also wheeled buckets, that is to say buckets which can be

 <Desc / Clms Page number 2>

 transported on the road by means of clean wheels at a relatively high speed, in contrast to rolling buckets which are mobile only to a very limited extent, while these buckets are loaded for transport by rail or by water.



   The hitherto known embodiments of wheeled skips of this type have various serious drawbacks. First of all, their mounting on the road transport vehicle and their assembly with this vehicle are quite complicated and the center of gravity of the body mounted on the vehicle is placed at too great a height.



  If other by these wheeled dumpsters are simply hitched to the transport vehicle, it is not possible to reverse properly with this combination of vehicles because the trailer that is being towed tends to deviate in one direction or in the opposite direction. the other. Further, it is not possible, by means of the bucket, to desirably adapt the adhesion of the transport vehicle to the loading conditions and the state of the road. On the contrary, special and expensive devices are required, for example attaching lifting cries to the transport vehicle. On the other hand, it is almost impossible to move the known wheeled skips which are loaded without being separated from the road transport vehicle, and they can only be moved by means of foreign driving forces.

   The same drawback arises for the level crossing of the dumpster on a rail or water transport vehicle. On the other hand, the drawback of an elastic suspension which cannot be adapted to the different loading conditions arises in the road transport of conventional wheeled skips such as the trailer of a motor car.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the transport of these skips on railway vehicles, preferably by platform wagon, the loading of the skip onto the railway vehicle is very complicated and takes a long time when the skips are placed in the vehicle. the direction of the length of the transport vehicle, and in the case where the buckets are placed in, the transverse direction on the railway vehicle, there are not yet any devices for securing the bucket on the transport vehicle which are perfectly resistant to the effect of shocks, which represents a drawback all the more serious as the wheels of the skips cannot withstand in this transverse position violent maneuvering shocks,

   It is true that it has also already been proposed to place the wheeled skips directly on the platform of the railway vehicle by folding the roads of the skip inside, but the devices in use for folding the wheels skips are complicated and their operation requires considerable time.



   The object of the present invention is to constitute a transport device which avoids these drawbacks of traffic by skips by means of wheeled skips known hitherto and which can also be used with advantage elsewhere for the transport of goods. favorable conditions for road transport, the one or more axle wheeled body is constructed so that, in road transport, the wheels of at least one of the body axles are on the side of the rear wheels of the road transport vehicle or immediately behind these wheels and are in contact with the track, without interfering with the ability of the wagon to be loaded onto vehicles for transport by rail

 <Desc / Clms Page number 4>

 or by water.

   By this means, it becomes possible to use the wheels of the bucket to support all or part of the weight of the load, and at the same time the assembly of the bucket and the transport vehicle becomes very simple because it just pull or push the tank over this vehicle. On the other hand, it is perfectly possible to reverse correctly with the whole of the combination of vehicles when the wheels of the body are arranged on the sides of the rear wheels of the transport vehicle, and when the wheels of the body are positioned. located behind the rear wheels of the transport vehicle, this reverse gear can be obtained by rigid connection of the body and the vehicle. Further, the walking safety of the combined vehicle is increased because it is impossible for the tipper to perform laces like a trailer while moving.

   In addition, it is also very advantageous that the tipper can at any time, and in particular in dead-end streets, be detached from the transport vehicle, because the combined vehicle can reverse properly.



   When the wheeled body is executed with an axle, it is advantageous to provide it with support rollers which can be folded down or taken out downwards and by means of which the body can remain in place individually. When the single-axle bucket is constructed so that its running wheels are located not next to but immediately behind the rear wheels of the transport vehicle after its assembly therewith, it is advantageous to give the rollers support a spacing greater than that of the wheels of the tipper and to arrange them so that they can be folded inside the profile of the transport vehicle.

   A bucket of
 EMI4.1
 two-axle transport can also be fitted with galls

 <Desc / Clms Page number 5>

 support which can pivot when necessary, in order to be able to obtain by this means a reduced radius of curvature for the rotational movements of the independent bucket by bringing inside one of the two pairs of wheels of the bucket, the rotation being carried out using the support or support rollers and around the other pair of wheels.



   In two-axle transport boxes, the wheels, which can also be constituted by the double wheels, can be arranged according to the present invention, immediately one behind the other, so that steering are unnecessary for these tippers when their axles are resiliently supported so that the wheels adapt to curves without special steering control. It is also possible to equip the two-axle wheeled body with pairs of wheels more spaced apart from each other, and with steering members for the front wheels, and to arrange the latter in such a way that, after the assembly of the body with the A road transport vehicle, these front wheels are located on the sides of the rear wheels.

   This arrangement presents by comparison with the known trailers of the type having a bearing pivot coupling the advantage on the one hand, that it is not necessary for the tractor to be provided with rear wheels with twin tires and on the other hand. , that the tipper behaves like any other four-wheel trailer, so that it can be hitched, without special auxiliary devices, to any motor vehicle or any other tractor.



   To form larger skips, we can combine four single or double wheels in a bogie and place on two of these bogies the body of the skip which can be

 <Desc / Clms Page number 6>

 lowered in the interval between the bogies to near the ground. The two bogies are formed so as to be able to be pushed over the road transport vehicle and so as to be able, if necessary, to be made integral with the chassis of the tipper. When necessary, the rear bogie can be fitted with a known device for controlling the wheels.

   This wheeled body which rests on bogies has, besides the possibility of executing it with giant dimensions, this other advantage that in the case of a change in the direction of movement, it is not necessary to turn it. , given that in this case it suffices to unhitch the road transport vehicle from one of the bogies and to hitch it to the other after having followed the tipper.



   The body of the tipper can furthermore be formed according to the present invention so that on this frame can be fixed double wheel bearings, located at different heights and capable of being used alternately, so that when ' we use the lower bearings we get a bucket with a loading surface in a raised position, and when we use the upper bearings and turn the frame upside down we get a bucket with a low loading surface. This has the advantage that depending on requirements, the space between the wheels can also be used as the loading space.



   So that there remains a sufficiently large free space for the wheels of the body placed on the transport vehicle, the rear wheels of this transport vehicle may have a smaller spacing than the front wheels. In this respect, it is even possible to go further and bring the rear wheels together so that they are quite close together, but at a greater distance than the usual double wheels, preferably at

 <Desc / Clms Page number 7>

 a distance corresponding to the diameter of the control shaft or to the width of the control chain with its accessories.

   this reduction in the spacing of the rear wheels of the transport vehicle is also favorable in that it makes it possible to eliminate the differential between the rear wheels, and it can therefore be applied with advantage in general in road vehicles , for example automobiles.



   For special road or terrain conditions, the dump body can be combined with appropriately designed vehicles, e.g. crawler tractors, or be fitted with all-terrain rolling devices, such as wheel belts, tracks or studded wheels. In these cases and in similar cases, it may be advantageous to control the wheels or other running gear of the bucket from the road transport vehicle.

   To this end, the wheels or other running elements of the vehicle can, according to the present invention, be arranged so as to be able to be coupled in the axial direction with the wheels of the transport vehicle when these wheels are on the sides. wheels of the transport vehicle, or with the propulsion axis @ - of the transport vehicle and via a special axis when the wheels of the body are behind the wheels of the vehicle.



   The wheeled body can also be made up only. by a chassis intended µ to receive buckets with lifting movement and bearings receiving the goods to be transported, which extends the field of applications of the bucket by making it also suitable for the transport of buckets with lifting and unwinding movement, such as in the dumpster traffic of the present invention.



    @

 <Desc / Clms Page number 8>

 
In order to be able to move the roller bucket by hand and independently of a foreign motive force and by developing as little force as possible, it is possible according to the present invention to have on this bucket an auxiliary control which can be operated by hand, the point of which 'support, for example the level of one. -crank fitted with a toothed pinion, located at a fixed distance from the axle- of the bucket wheel which must be controlled and which acts on the wheel by means of a force transmission device, for example a toothed pinion integral with the wheel.

   The auxiliary control can be removable or so arranged as to be able to undergo a translational movement, and, when necessary, it can also include an appropriate transmission of movement or a crank of variable length. Having such an auxiliary control is advantageous for moving the dumpster in factory yards and similar places, and it further enables the dumpster to be rolled by hand directly from a dock onto the rail vehicle. without the need for expensive loading devices, such as cranes. This auxiliary control is generally also applicable to other vehicles without motive power.



   In order to bring the wagon close to its road transport vehicle, one can proceed according to the present invention by attaching to the dumpster a table or a rope which can be pulled by the transport vehicle, and pulling it. bucket with the aid of this rope towards the end of the transport vehicle, the two vehicles then being advanced by a certain amount until the body has taken the same orientation as the transport vehicle, the body being

 <Desc / Clms Page number 9>

 then pulled over the transport vehicle to its final position by means of the rope. In this way, a rapid orientation of the body and of the transport vehicle in the same direction is obtained and a rapid assembly of the body on the vehicle is obtained.

   In detail, the arrangement may be such that on the road transport vehicle is arranged a winch controlled by hand or by motor, with the aid of which, the bucket is brought back to the transport vehicle by means of a rope guide piece which can be moved, but which is first attached to the rear end of the transport vehicle, the bucket then being oriented in the same direction as the transport vehicle by a more low movement length after which the cable guide piece, constituted for example in the form of a rolling trolley, is put out of serwice by hand or by means of the bucket itself, to then pass with the bucket along a rail or d another guiding device to the final position.

   The same effect is obtained when a device for guiding the cable which is not movable, but which can be put out of service, is placed at the rear end of the car.



   A device which is suitable for varying the height of the wheels of the bucket and consequently the adhesion of the whole vehicle constituted by the wheeled body and the car. transport, as well as to obtain an elastic suspension of the body adapted to the load, consists, according to the present invention, in fixing the wheel supports outside the axle. and devices for varying the position of the wheels in height which engage the wheel supports.

   The variation and adjustment of the grip of the wheels of the rolling body can be ensured from the driver's seat of the road transport vehicle by transmission components

 <Desc / Clms Page number 10>

 and the setting at a given time can be indicated by an indicating device, which allows the driver of the vehicle to immediately adapt the grip to the varying conditions presented by the terrain. In some circumstances, varying the height of the wheels can also be used to completely detach the bucket wheels from the track when pushing the bucket onto its transport vehicle, allowing the use of smaller bucket wheels. expensive.



   The wheel height adjusters may engage the body wheel supports by means of springs or the like, so that the control is elastic. It is advantageous for this purpose to make act on the supports of the wheels of the bucket two separate springs and complement each other in their effect, one of them absorbing the tare and the other the weight of the net load. The springs can when necessary be arranged so that they can be taken out of service, and the change from one spring to the other can be effected elastically.



  This separate arrangement of the springs, as well as the arrangement of the wheels variably in height, are generally applicable with advantage to all vehicles.



  When such vehicles are loaded on a railway wagon, it is possible, thanks to the height displacement of the wheels, to mount the dumpster quickly and easily on the platform of the railway wagon by bringing back or retracting. its wheels, either directly or through support members.

   This is particularly important in skips without which the space between the wheels is used as additional loading volume.

 <Desc / Clms Page number 11>

 for fixing the skips to be loaded in the transverse direction on vehicles, in particular railway vehicles, use is made, according to the present invention, of rods capable of rotating on an axis, which are arranged so as to function in connecting rods which transform the sorting shocks into a rotational movement, so that these shocks can be damped in damping devices, for example springs. The connecting rods can at the same time be formed so as to serve as a drawbar for the dumpster which is usable in this case as a trailer.

   The bucket loaded for example on a railway vehicle can be supported on its shock absorbers, while the connecting rods can be attached to both sides of the railway vehicle so that they can oscillate in one direction or in the other around a certain axis. The shock absorbers are preferably given a preliminary tension such that small shocks in the transport cause only small pendular movements. As railway vehicles are not usually equipped with steerable axles, it is advantageous to constitute an axis of rotation to fix the axes of rotation of the connecting rods on the railway vehicle by means of easily removable clamps or similar devices, for example screw claws, in combination, when necessary, with a movable support rail.

   This connecting rod and damping device is also important for damping shocks in the transport of goods by vehicles.



   For the transverse loading of wheeled skips on vehicles, it is advantageous on the other hand that the frame of the skips is stronger in the transverse direction than in the

 <Desc / Clms Page number 12>

 longitudinal direction, although in general it is in the longitudinal direction that vehicles are built with the greatest resistance. to cross the space between the bottom of the bucket and the bearing surface of the wheels, jacks can start from the chassis of the bucket, and it is advantageous that these jacks carry springs acting as shock absorbers and they can end in support rollers. The springs and the rollers can be arranged one above the other or one next to the other so that they can be folded down separately or simultaneously.

   The candles are designed to withstand sorting shocks, and between the candles can be arranged separate strut bars which can be hung, to absorb forces — and to help reduce the weight of the construction. The candles can also be used as an axle bearing support for the supports of the wheels of the bucket, or when the candles are joined by cross members, the supports, of the wheels, can be fixed on these cross members.



   In order to be able, in road transport, to use the wheeled body to advantage for the transport and unloading of bulk goods, according to the present invention it is possible to attach to the transport vehicle a swiveling bar bent at its end, on which the tank rests entirely or in part during transport, and a cable or rope can be attached to the curved end of the bar, directly or by means of a change of direction roller, arranged at that end of the bar, so that this bar can be lifted in an oblique position suitable for unloading bulk materials. The bar can at the same time serve as a guide for the cable to be provided to bring the bucket close to the transport vehicle.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   The accompanying drawing schematically represents the device of the present invention by several embodiments given by way of example.



   Fig. 1 shows a side view of the wheeled body and the separate road transport device which corresponds to this body.



   Fig. 2 shows these two vehicles seen from the side after their reunion in a combined vehicle.



   Fig. 3 is a corresponding rear view.



   Figs. 4 and 5 show in transverse and longitudinal section and on a larger scale the rear part of the cable guide of the road transport vehicle shown in FIGS. 1 to 3.



   Fig. 6 shows a side view of an embodiment of the device for adjusting the height of the wheels of the bucket, which differs from the arrangement of FIGS. 1 to 3.



   Fig. 7 is a plan view of a truck and a tipper with two axles separated by a small gap.



   Fig. 8 shows a truck with a tipper with two axles, one of the pairs of wheels having a steering control. n Fig. 9 shows a side view of a tipper on two bogies in combination with a road transport vehicle.



   Fig. 10 shows the same large body in the loading position on a railway vehicle.



   Figs. 11 and 12 show a plan and rear view of a road transport vehicle with close rear wheels and a bucket passed over this vehicle and fitted with twin wheels.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   Figs. 13 and 14 show in a side view and a plan view a low bed with one axle: coupled to a road transport vehicle.



   Figs. 15 and 16 show a side and rear view of a single axle bucket, the wheels of which are located immediately behind the wheels of the road transport vehicle when the bucket is passed over this transport vehicle.



   Fig. 17 shows a device for adjusting the grip of the wheels of the vehicle from the driver's seat of the road vehicle.



   Figs. 18 and 19 represent a front and side view of an auxiliary command for the bucket.



   Figs. 20 and 21 show in a side view and a rear view a single-axle dumper loaded on a railway vehicle.



   Figs. 22 and 23 show the fixing of the device of FIGS. 20 and 21 by means of connecting rods and axes of rotation.



   According to fig. 1 # 3, the road vehicle 1, for example a motor vehicle, carries a guide bar for a cable 3 which is attached to the wheeled body 4 and which can be wound up and unwound by means of the winch 5. In the bar, the cable guide part 6 can move by means of rollers 7, as shown in more detail in FIGS. 4 and 5, and the part 6 can also be blocked at the rear end of the bar 2 by means of a releasable lock 8. The bar 2 can pivot at its rear end around two journals 9 arranged along the same axis and is held at its front end by means of side studs 10 in notches 12. At the rear end of the bar 2, an arm 13 carrying a roller 14 is oriented downward.



   The tipper 4 rests on a pair of wheels 15 of which

 <Desc / Clms Page number 15>

 the axles are held in two wheel supports 16, fixed in an asymmetric manner and which can in turn pivot each around a journal 17. On each support 16 is fixed a horizontal threaded rod 18 which rotates in a nut 20 fixed to the bucket 4, and which can be controlled by a crank 19. Depending on whether the threaded rod 18 is rotated to the left or to the right, the wheel 15 is lowered or raised, so that the height position of the wheel. The insulated bucket 4 is supported, to prevent it from tilting, at the front and rear of the wheels 16, by the support rollers 21 fixed to the lower end of the jack stands or support 22 fixed to the bucket 4.

   The candles 22 are connected in pairs by means of a transverse bar 22 'which carries the journal 17 of the support 16 of the wheels.



   To join the bucket 4 and the motor vehicle 1, we begin by bringing the bucket up against the rear end of the truck 1 by means of the cable 3 which passes through the guide piece 6 firstly fixed to the rear end of the bar 2. At this moment, the motor vehicle 1 advances with the bucket 4 of a short length until the two vehicles are oriented in the same direction. Then, the lock 8 is opened, which can be done by hand, or automatically by the bucket 4 which strikes it. The part 6 can then be moved along the bar 2 with the bucket 4 in the continuation of the winding movement of the cable 3 on the winch 5. By this means, the bucket 4 is pulled over the motor car, so that it takes the position of fig.



  2 and 3 in which its wheels 15 are on the sides of the rear wheels 23 of the motor vehicle and are in contact with the running track.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



   Any part of the load from the bucket 4 can then be transferred to the car 1 by consequently modifying the height position of the wheels 15 of the bucket relative to the surface of the bottom of the bucket. This adjustment can be obtained by rotating the threaded rod 18 by means of the crank 19.



  The elastic suspension of the tipper wheels can be used so that the height adjustment of the wheels is elastic, for example by inserting according to fig. 1 a spring 24 between the threaded rod 18 and the support 16 of the wheels. to adapt the elastic effect to the load, the spring 25 can be calculated for the tare of the bucket 4, and, for the full load ,. a second spring 26 can be provided on which the support 16 comes to bear when the bucket is loaded or even before it is loaded. The full load spring 26 may be put out of service in order to be able to lower the bucket 4 even when empty.



   The wheels 15 of the bucket can also be completely detached from the ground, by means of the height adjustment devices 18 and 19, when the bucket 4 is above the motor vehicle 1, so that all the load of the tipper must be supported by car 1. Likewise, car 1 can conversely be completely unloaded from the weight of tipper 4, which rolls with car 1 like a trailer pushed over the vehicle, so that in also in this case it is possible for the whole combination of vehicles to reverse correctly.



  In the rolling position of the bucket 4 according to fig. 2 and 3, the support rollers 21 are folded upwards and held.



  The folding elastic feet 80 visible in fig. 1 and 2 next to the support rollers 21 serve just like the bars 81 articulated on the bucket 4 to support the bucket on a vehicle

 <Desc / Clms Page number 17>

 a railway. The bars 81 can also be used as a drawbar for coupling the wheeled body 4 to a motor vehicle 1. in order to be able to easily unload bulk goods from the body 4 pushed onto the motor vehicle 1, it suffices simply to detach the cable 3 from the body. 4 and to fix it on the motor vehicle and on the winch 5 after having passed it over the roller 14 along the dotted line 3 'of FIG. 1. by this means, we obtain a sou-lacement of the bar 2 around the pin 9, this bar gaining the oblique position shown in phantom in FIG.

   1, and therefore a corresponding oblique position of the bucket 4.



   As shown in fig. 6, the height displacement of the supports of the wheels of the bucket can also be effected so that a vertical threaded rod 44 acts directly on the wheel support 45 fixed outside its axis of symmetry, while the spring 46 is disposed between the wheel support 45 and the axle 47.



   Fig. 7 shows an arrangement comprising a wheeled body 27 with two axles, the two pairs of wheels 28 of which are very close to each other and which is connected to a motor car 29 with three axles such that its wheels 28 are located on the sides of the wheels 30 of the automobile vehicle. The axles of the pairs of wheels 28 of the body are resiliently supported so that the adaptation of the wheels to the curves is possible without special controls. The neighboring wheels of the vehicle and of the bucket can be united by an axial coupling 31.



   Fig. 8 shows a tipper 32 with two axles, the two pairs of wheels 33 and 33 'are separated by a

 <Desc / Clms Page number 18>

 larger interval. The front wheels 33 'of this bucket are orientable thanks to a bogie 35 and are located next to the rear wheels 37 of the motor vehicle 36 when the bucket 32 is connected to the car. 36.



   Fig. 9 shows a large body 38 which rests at both ends on a bogie 39 with two axles, which can be pulled over the motor vehicle 40. Between the bogies 39, the body is lowered to near the ground . The bogies 39 may be connected to the bucket 38 either rigidly or so as to be able to be oriented. to change the direction of travel, it suffices simply to unhitch the motor vehicle 40 from the left bogie 39 for example and to attach it to the right bogie, as indicated in dotted lines in FIG. 9.



   As shown in fig. 10, the loading of the large-dimension bucket of FIG. 9 on a railway vehicle 41 is carried out by placing the bogies 39 either longitudinally, as shown to the left of FIG. 10, or transversely as to the right of FIG. 10.



  The bars 42 which are foldable and which must be connected to the wagon 41 by means of the articulation 42 'and the springs 43 serve to absorb shocks from maneuvering.



   Figs. 11 and 12 show an embodiment of the present invention in which the rear wheels 48 of the motor car 49 are very close together so that the differential for these wheels can be eliminated and space for the wheels is saved. 50 of the bucket which therefore can be twin or multiple wheels. Between the rear wheels 48 of the car 49, there is just still room to arrange the drive shaft 51 and its supporting parts.

 <Desc / Clms Page number 19>

 



   According to fig. 13 and 14, the single-axle bucket 52 is lowered and hitched to the motor vehicle 53 by a journal 54. In order to allow, despite this articulated coupling 54, correct reverse gear without lateral deviation of the roller bucket 52, parts have been provided. 55 stiffening the assembly and guaranteeing the orientation in the same direction of the two vehicles 52 and 53 when reversing.



   In the arrangement of fig. 15 and 16, the single-axle dump body 57 has the same wheel spacing as the overload vehicle 58 and is constructed such that its wheels 59 are immediately behind the rear wheels 60 of the transport vehicle 59 after the assembly of the two vehicles. for transport, vehicles 57 and 58 are rigidly assembled so that the wheels 59..de the bucket do not deviate from the tracks of the wheels 60 of the car. The support rollers 61 must be further apart than the rear wheels 60 of the motor car 58 and must be able to be folded inside the profile of the car so as not to unnecessarily increase the width of the combined vehicle 57 and 58.



   Fig. 17 shows a device for adjusting the vehicle's grip from the driver's seat. The driver can by means of the lever 62 which is located near his seat move the transmission linkage 63 fixed to the motor vehicle and containing for example a hydraulic transmission 64, and he can by this means more or less raise the bar 66 carrying the bucket 65 and corresponding to the bar 2 of the device of FIGS. 1 to 3 which has the effect of consequently modifying the load of the motor vehicle and consequently the grip. Needle 67 shows on

 <Desc / Clms Page number 20>

 scale 68 the degree of adhesion at any given time.



   Figs. 18 and 19 show an auxiliary control for the dumper or other vehicle which allows this vehicle to be moved by hand independently of any driving force. on the wheel 69 of the bucket is disposed a circular toothing 70 with which it is possible to engage a spur gear 71 which is rotated by means of the crank 72. The crank 72 can also be mounted on the axle 73. a set of gears 74, in order to drive the pinion 71 with a certain transmission ratio. The axle 75 of the pinion 71 must be fixed at a fixed distance from the axle. 76.



  The pin 75 of the pigon can be movable so that the pinion 71 and the gear wheel arranged along the same axis can be brought into the position shown in dotted lines in FIG. 19 and corresponding to decommissioning. Moreover, one can also use a pinion integral with the crank and removable with it.



   Figs. 20 and 21 show a single axle bucket loaded crosswise on a railway vehicle, for example a freight car. The bucket 4 is formed in a manner analogous to the device of FIGS. 1 to 3 and it is built in a reinforced way in the transverse direction.

   Its wheels 15 are lifted by means of the device 18 and 19 for height adjustment, so that it rests on the platform of the wagon 79 by its folded elastic feet 80 fixed on the candles or arms 22 descending vertically from the frame of the bucket, while the support rollers 21 are raised. the bars 81 are folded down and are coupled by means of a journal 82 on a retaining bar 83 which is easily fixed

 <Desc / Clms Page number 21>

 removable and by means of screw claws 84 on the platform of the wagon, as shown in detail in fig. 22 and 23.



   Maneuvering or other shocks which act horizontally on the bucket are transformed by the connecting rods 81 into an oscillating movement and are absorbed by the damping springs.
80. These springs can be given a certain initial tension so that the weak shocks do not succeed in exerting their action. Between the arms 22 can be disposed in a removable or permanent manner cross bars 85 intended to absorb forces, as shown in dotted lines in FIG. 21.



   The present invention can of course be carried out in detail in a manner which differs from the examples of the accompanying drawings. In addition, it applies primarily to skips of the kind called "containers" in the terminology of the International Union of Railways.



   CLAIMS.



   1. Transport device by skips, characterized in that the skip with one or more axles is formed on the one hand so as to be able to be loaded on transport vehicles by rail or by water and on the other hand to transport on road vehicles such that in this transport the wheels of at least one of the axles are on the side of the rear wheels of the road transport vehicle and are in contact with the track.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Modes de réalisation du dispositif de transport spécifié sous 1 présentant les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison: a) il est prévu des moyens à l'aide desquels le poids <Desc/Clms Page number 22> de la benne et de sa charge peut être reporté entièrement ou partiellement sur la véhicule routier ou bien à l'aide desquels ce véhicule routier peut être entièrement déchargé de ce poids; b) la benne comporte deux essieux et est munie de deux roues simples ou doubles disposées immédiatement l'une derrière l'autre; c) les roues de la benne à deux essieux se trouvent immédiatement l'une derrière l'autre et les essieux sont supportés élastiquement de telle sorte qu'il est possible d'adapter les roues à des courbes sans dispositifs de direc- tion spéciaux; 2. Embodiments of the transport device specified under 1 having the following features taken separately or in combination: a) means are provided by means of which the weight <Desc / Clms Page number 22> the tipper and its load may be transferred entirely or partially to the road vehicle or else with the aid of which this road vehicle can be fully unloaded of this weight; (b) the body has two axles and is fitted with two single or double wheels arranged immediately one behind the other; (c) the wheels of the two-axle body are immediately behind each other and the axles are resiliently supported in such a way that it is possible to adapt the wheels to curves without special steering devices; d) sur le châssis de la benne sont disposés des supports de roue doubles qui se trouvent à des hauteurs différentes, et qui peuvent être utilisés à volonté de telle sorte que lorsqu'on utilise les supports inférneurs, on obtient une benne à surface de chargement disposée à grande hauteur, et lorsqu'on utilise les paliers supérieurs et que l'on retourne le châssis, on obtient une benne à surface de chargement surbaissée. e) la benne comprend deux essieux et est munie d'organes de direction pour les roues avant, et ses roues avant sont disposées de façon qu'après la liaison de la benne avec la voiture de transport par route, elles se trouvent sur les côtés des roues arrière de cette voiture; d) on the body of the body are arranged double wheel supports which are at different heights, and which can be used at will so that when using the lower supports, a body with a loading surface is obtained arranged at a great height, and when using the upper bearings and turning the frame upside down, a body with a lowered loading surface is obtained. e) the tipper has two axles and is provided with steering devices for the front wheels, and its front wheels are so arranged that after connecting the tipper with the road transport car, they are on the sides of the rear wheels of this car; f) des groupes de quatre roues simples ou jumelées sont réunis en un boggie qui porte à l'avant la benne et qui est constitué de façon à pouvoir être poussé par dessus la voi- ture de transport par route et à pouvoir être assemblé rigidement avec celle-ci, tandis qu'un second boggie analogue se trouve à l'extrémité arrière de la benne, l'un des deux <Desc/Clms Page number 23> boggies pouvant également être relié rigidement au châssis de la benne; g) sur la benne sont disposés à la place des roues ou en combinaison avec les roues, des organes de roulement connus s'adaptant aux routes ou aux terrains, tels que par exemple des ceintures de roues, des chenilles ou des roues à crampons; f) groups of four single or twin wheels are joined together in a bogie which carries the body at the front and which is constructed so that it can be pushed over the road transport car and that it can be assembled rigidly with this, while a second similar bogie is at the rear end of the bucket, one of the two <Desc / Clms Page number 23> bogies can also be rigidly connected to the body of the body; g) on the tipper are arranged instead of the wheels or in combination with the wheels, known running gear adapting to roads or terrain, such as for example wheel belts, caterpillars or studded wheels; h) eux le châssis de la benne sont disposées des chan- delles franchissant l'espace compris entre le fond de la benne et la surface d'appui des roues, et qui peuvent être munies à leur extrémité de rouleaux ou galets d'appui pouvant être montés et descendus et de ressorts d'amortissement, et qui sont calculées de façon à résister aux chocs de manoeuvre dans le transport de la benne par chemin de fer; i) pour le transport de la benne par véhicules/de chemin de fer des barres d'écartement pouvant être Introduites dans des crochets sont disposées entre le$ supports; h) the chassis of the bucket are arranged with chan- dels crossing the space between the bottom of the bucket and the bearing surface of the wheels, and which may be fitted at their end with rollers or bearing rollers capable of be raised and lowered and damping springs, and which are calculated to withstand shocks of maneuver in transporting the bucket by rail; i) for the transport of the body by vehicles / railways, spreader bars which can be inserted in hooks are placed between the $ supports; j) la benne ou la marchandise à transporter est munie des bielles tournant autour d'un axe et servant à diriger des chocs et qui peuvent en outre lorsque c'est nécessaire être constituées en forme de dispositif d'attelage ou de timon, ainsi que des amortisseurs de chocs, en vue.de l'absorption des chocs éventuellement exerces sur la benne ou la marchandise transportée ; k) la benne ou la marchandise transportée peuvent être appuyées sur leurs amortisseurs de choc, tandis que les bielles . de choc peuvent être fixée des deux côtés du véhicule de transport de manière que la benne puisse osciller autour d'un certain axe ; 1) les amortisseurs de choc possèdent une tension initiale de façon que de faibles chocs ne provoquent dans le transport <Desc/Clms Page number 24> que de faibles mouvements pendulaires ou aucun mouvement; j) the tipper or the goods to be transported is provided with connecting rods rotating around an axis and serving to direct shocks and which can, moreover, when necessary be in the form of a coupling device or drawbar, as well as shock absorbers, with a view to absorbing any shocks exerted on the skip or the goods transported; k) the bucket or the transported goods can be supported on their shock absorbers, while the connecting rods. shock absorbers can be fixed on both sides of the transport vehicle so that the body can oscillate around a certain axis; 1) shock absorbers have an initial tension so that weak shocks do not cause in transport <Desc / Clms Page number 24> only slight pendular movements or no movement; m) l'axe d'oscillation des bielles de choc sur le véhicule de transport est fixé sur le véhicule de transport au moyen de pinces aisément amovibles ou de dispositifs ana- logues; n) l'axe sur lequel les bielles de choc tournent est fixé sur le véhicule de transport au moyen de griffes à vis en combinaison avec une barre de support pouvant être déplacée; o) les roues de la benne, lorsqu'elles se trouvent dans la direction de l'axe des roues du véhicule de transport, peuvent être accouplées axialement avec ces roues de véhicule, ou bien, lorsqu'elles se trouvent à l'arrière de ces roues de véhicule, elles peuvent être accouplées, au moyen d'un axe intermédiaire, avec l'axe d'entraînement du véhicule de transport par route; m) the axis of oscillation of the shock connecting rods on the transport vehicle is fixed to the transport vehicle by means of easily removable clamps or similar devices; n) the axis on which the shock connecting rods rotate is fixed to the transport vehicle by means of screw claws in combination with a movable support bar; o) the wheels of the body, when they are in the direction of the axis of the wheels of the transport vehicle, can be axially coupled with these vehicle wheels, or else, when they are at the rear of these vehicle wheels, they can be coupled, by means of an intermediate axle, with the drive axle of the road transport vehicle; p) on utilise comme volume supplémentaire de chargement l'espace compris entre les roues de la benne et par le fait qu'on peut obtenir un réglage en hauteur des roues de la benne pour déposer celle-ci en disposant des supports de roue main- tenus dissymétriquement et des dispositifs de réglage en hau- teur qui sont en combinaison avec ces supports de roue. q) on peut faire avancer la benne sur le véhicule de transport par route de façon qu'elle ne forme avec celui-ci qu'un seul véhicule d'ensemble, les roues de la'benne se trouvant alors sur les côtés des roues non orientables du véhicule de transport et suivant un chemin parallèle à celui de ces roues dans la marche avant et la marche arrière, ces roues de la benne pouvant même être détachées de la voie de roulement lorsque c'est nécessaire; p) the space between the wheels of the bucket is used as additional loading volume and by the fact that it is possible to obtain a height adjustment of the wheels of the bucket to remove it by arranging the hand wheel supports. held asymmetrically and height adjustment devices which are in combination with these wheel supports. q) the body can be moved forward on the road transport vehicle in such a way that it forms with the latter only a single overall vehicle, the wheels of the body then being on the sides of the wheels not orientable of the transport vehicle and following a path parallel to that of these wheels in forward and reverse gear, these wheels of the bucket can even be detached from the track when necessary; r) le véhicule à benne se compose uniquement d'un châssis destiné à recevoir la marchandise à transporter ou des caisses - <Desc/Clms Page number 25> s) la benne ne comporte qu'un essieu et est constituées de façon qu'après son assemblage avec le véhicule de trans- port.par route ses roues ne se trouvent pas sur les côtés mais immédiatement à l'arrière des roues arrière du véhicule de transport; t) l'assemblage du véhicule de transport et de la benne est rigide; u) sur la benne sont prévus des galets de support rabattables dont l'écartement est plus grand que celui des roues de la benne et qui peuvent être rabattus à l'intérieur du profil du véhicule de transport; r) the dump vehicle consists only of a chassis intended to receive the goods to be transported or boxes - <Desc / Clms Page number 25> (s) the body has only one axle and is constructed so that after its assembly with the transport vehicle, by road its wheels are not on the sides but immediately behind the rear wheels of the vehicle transport; t) the assembly of the transport vehicle and the body is rigid; u) on the tipper are provided folding support rollers whose spacing is greater than that of the wheels of the tipper and which can be folded inside the profile of the transport vehicle; v) il est prévu un dispositif de réglage de l'adhérence des roues de la benne roulante et ce dispositif de réglage peut être manoeuvre au moyen d'organes appropriés de commande et de transmission depuis le siège du conducteur du véhicule de transport par route, et, le cas échéant, un appareil indicateur de réglage se trouve devant le siège du conducteur; w) l'essieu de la benne roulante à un seul essieu se trouve exactement dans son milieu et de chacun des deux cotés de cet essieu est disposée une paire de rouleaux de support, de telle sorte qu'il reste de la place dans le sens de la longueur de la benne, non seulement entre les roues de la benne, mais également entre les galets de support, pour le véhicule de transport par route passé entre ces roues et galets; v) a device for adjusting the grip of the wheels of the wheeled body is provided and this adjusting device can be operated by means of appropriate control and transmission devices from the driver's seat of the road transport vehicle, and, where appropriate, an adjustment indicating device is located in front of the driver's seat; w) the axle of the single-axle skip is exactly in its middle and on each of the two sides of this axle is arranged a pair of support rollers, so that there is room in the direction the length of the bucket, not only between the wheels of the bucket, but also between the support rollers, for the road transport vehicle passed between these wheels and rollers; x) le chassis de la benne qui peut être chargée trans- versalement et qui peut rouler sur ses propres roues avec une assez grande vitesse sur route, est construit plus solide- ment dans le sens transversal que dans le sens longitudinal; y) du châssis de la benne partent des bras verticaux qui <Desc/Clms Page number 26> servent à la fois de chandelles d'appui pour le chargement et de supports d'essieux pour les organes de support des roues de la benne lorsque ces bras sont orientés vers le bas, et simplement de supports d'essieu- lorsqu'ils sont orientés vers le haut, ces bras étant réunis par des traverses qui peuvent également être utilisées comme supports d'essieu le cas échéant; x) the body of the skip, which can be loaded crosswise and which can roll on its own wheels with a fairly high speed on the road, is built more solidly in the transverse direction than in the longitudinal direction; y) from the body of the skip start the vertical arms which <Desc / Clms Page number 26> serve both as support stands for the load and as axle supports for the body wheel support members when these arms are facing down, and simply as axle supports when they are oriented upwards, these arms being joined by cross members which can also be used as axle supports if necessary; z) sur les chandelles sont disposés des pieds élastiques rabattables, en même temps, le cas échéant, que des galets auxiliaires pouvant être rabattus simultanément ou séparément; z') le véhicule de transport par route porte une barre recourbée à son extrémité sur laquelle la benne repose dans le transport et qui pivote à l'extrémité arrière du véhicule de transport, tandis qu'un câble qui peut être guidé dans la barre est fixé sur cette extrémité recourbée directement ou par l'intermédiaire d'un galet de déviation fixé à cette extrémité de la barre, et sert à soulever la barre jusque dans une position inclinée convenant au déchargement de marchandises en vrac. z) on the stands are arranged folding elastic feet, at the same time, if necessary, as auxiliary rollers which can be folded simultaneously or separately; z ') the road transport vehicle carries a curved bar at its end on which the body rests in the transport and which pivots at the rear end of the transport vehicle, while a cable which can be guided in the bar is attached to this bent end directly or by means of a deflection roller attached to this end of the bar, and serves to lift the bar into an inclined position suitable for unloading bulk goods. 3. Véhicule routier particulièrement destiné au disposi- tif de transport spécifié sous 1 et sous 2 (a à d) carac- térisé par le fait que les roues arrière de ce véhicule sont disposées avec un écartement plus faible que celui des roues avant et sont relativement très rapprochées, mais plus écartées l'une de l'autre que des roues doubles, et qu'elles sont séparées de préférence d'une distance qui correspond au diamètre de l'arbre de commande ou à la largeur de la chaîne de commande avec ses accessoires. 3. Road vehicle particularly intended for the transport device specified under 1 and under 2 (a to d), characterized by the fact that the rear wheels of this vehicle are arranged with a smaller spacing than that of the front wheels and are relatively close together, but farther apart than double wheels, and preferably separated by a distance which corresponds to the diameter of the drive shaft or the width of the drive chain with its accessories. 4. Véhicule, de préférence véhicule à benne particu- lièrement destiné au dispositif de transport spécifié sous 1 et <Desc/Clms Page number 27> sous 2 (a à g), caractérisé par le fait que les supports des roues sont maintenus en dehors de l'essieu et que sur ces supports agissent des dispositifs servant à faire varier la. position des roues en hauteur, le cas échéant avec interposi- tion de ressorts ou d'autres dispositifs élastiques. 4. Vehicle, preferably dump vehicle especially intended for the transport device specified under 1 and <Desc / Clms Page number 27> under 2 (a to g), characterized by the fact that the wheel supports are kept outside the axle and that on these supports there are devices used to vary the. wheel position in height, if necessary with the interposition of springs or other elastic devices. 5. Forme d'exécution du véhicule spécifié sous 4 carac- térisée par le fait que sur le support des roues de la benne agissent deux ressorts séparés dont l'action se complète, quZ peuvent être mis hors service lorsque c'est nécessaire, et qui sont constitués et disposés de façon que l'un des ressorts absorbe la tare et l'autre le poids de la charge utile, le passage de l'un des ressorts à l'autre pouvant être effectué élastiquement. 5. Execution of the vehicle specified in 4, characterized by the fact that on the support of the wheels of the body act two separate springs whose action is complete, which can be put out of service when necessary, and which are formed and arranged so that one of the springs absorbs the tare weight and the other the weight of the payload, the passage from one of the springs to the other being able to be effected elastically. 6. Véhicule, en particulier véhicule à benne pour le dis- positif de transport spécifié sousl et 2 (a à i) caractérisé par le fait que sur le véhicule est disposée une commande auxi- liaire à manoeuvrer à la main, dont le point d'appui, par exemple le palier d'un pignon droit relié à une manivelle, se trouve à une distance fixe de l'axe de la roue à entrainer, et qui agit sur la roue par l'intermédiaire d'un dispositif de transmission de la force relié à cette roue, par exemple par l'intermédiaire d'une roue dentée. 6. Vehicle, in particular dump vehicle for the transport device specified under 1 and 2 (a to i), characterized in that on the vehicle is arranged an auxiliary control to be operated by hand, whose point d 'support, for example the bearing of a spur gear connected to a crank, is located at a fixed distance from the axis of the wheel to be driven, and which acts on the wheel by means of a transmission device the force connected to this wheel, for example by means of a toothed wheel. 7. Formes d'exécution du véhicule spécifié sous 6 présen- tant les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison; a) le support de la commande auxiliaire est amovible ou peut être déplacé; b) la commande auxiliaire contient une transmission de mouvement intermédiaire ou une manivelle de longueur variable. 7. Forms of execution of the vehicle specified in 6 having the following features taken separately or in combination; a) the support of the auxiliary control is removable or can be moved; b) the auxiliary control contains an intermediate motion transmission or a variable length crank. 8. procédé permettant de rapprocher la benne de son véhicule de transport par route dans le dispositif spécifié sous <Desc/Clms Page number 28> 1 et 2 (a à p), ce procédé consistant à attacher à la benne un câble qui peut être enroulé par le véhicule de transport et à la tirer vers l'extrémité arrière de ce véhicule puis à faire avancer ce véhicule d'une certaine longueur jusqu'à ce que la benne ait pris la même orienta- tion.que ce véhicule de transport, la benne étant ensuite tirée au moyen du câble sur le véhicule de transport. 8.Process for bringing the tipper closer to its road transport vehicle in the device specified under <Desc / Clms Page number 28> 1 and 2 (a to p), this process consisting in attaching to the bucket a cable which can be wound up by the transport vehicle and pulling it towards the rear end of this vehicle and then moving this vehicle forward a certain length until the body has taken the same orientation as this transport vehicle, the body then being pulled by means of the cable on the transport vehicle. 9. Dispositif de guidage du câble pour la mise en oeuvre du procédé spécifié sous 8 caractérisé par le fait que sur le véhicule de transport est prévue une pièce de guidage du câble qui est mobile par rapport à ce véhicule et qui peut être fixée sur ce véhicule et mise hors service en tant que dispositif de guidage, de telle sorte que tout d'abord elle est fixée à l'extrémité du véhicule de transport en servant de guide pour le câble jusqu'à ce que la benne ait été rapprochée du véhicule, cette pièce étant ensuite mise hors service et se déplacent ensuite avec le câble et la benne de long du véhicule de transport. 9. Device for guiding the cable for the implementation of the method specified in 8 characterized in that on the transport vehicle is provided a guide part of the cable which is movable relative to this vehicle and which can be fixed on this vehicle and taken out of service as a guiding device, so that first it is attached to the end of the transport vehicle as a guide for the cable until the bucket has been brought closer to the vehicle , this part being then put out of service and then move with the cable and the long bucket of the transport vehicle.
BE410821D BE410821A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE410821A true BE410821A (en)

Family

ID=74927

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE410821D BE410821A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE410821A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0374336B1 (en) Mounting of the body of a lorry
EP0518750B1 (en) Special wagon for collecting or distributing railway bogies or the like for rail transport of road heavy load vehicles
FR2630683A1 (en) VEHICLE FOR MOVING VEHICLES ON RAILS
EP2548764B1 (en) Loading aid device
FR2819471A1 (en) RAILWAY UNIT WITH PIVOTING CARRIER STRUCTURE FOR COMBINED RAIL / ROAD TRANSPORT EITHER OF A SEMI-TRAILER OR OF TWO MOTOR VEHICLES
WO2013054012A1 (en) Apparatus for towing a motor vehicle
EP0672566B1 (en) Method and system for loading and unloading of wagons for the transport of road vehicles and rail car therefore
EP4087772A1 (en) Transport trailer comprising a system for tilting and righting its deck
EP0112778A1 (en) Loading platform for carrying a truck or a goods container with adapting means for road, rail and oversea transport
BE410821A (en)
EP0905001A1 (en) System for the transport, loading and unloading on/off wagons of road vehicles, containers or other goods, and wagons adapted therefor
FR2632596A1 (en) Tractor
EP3687856B1 (en) Loading platform for a car with sliding crossmember of basket type
FR2499001A1 (en) Front-wheel-drive delivery van - has adjusters turning rear wheel torsion bars through right angles to lower chassis
EP3744615B1 (en) Hitchable road vehicle comprising devices for front and rear linkage
WO2022023378A1 (en) Running gear for an amphibious vehicle
FR2560129A1 (en) Transport vehicle, especially for a tubular load of very great diameter
EP4257467A1 (en) Assembly comprising a vehicle such as a cycle comprising a rear axle having an axle-free stabiliser system, and a removable load-bearing device
FR2516029A1 (en) DEVICE FOR THE ROAD TRANSPORT OF RAILWAY RAILWAYS
BE564454A (en)
FR2546923A1 (en) Rail tack sections laying and lifting machine
BE512599A (en)
FR2620676A1 (en) Device for towing a motor vehicle with the aid of a towing vehicle, of the type comprising two independent supporting trolleys for the wheels of the vehicle to be towed
BE494194A (en)
BE657175A (en)