BE407509A - - Google Patents

Info

Publication number
BE407509A
BE407509A BE407509DA BE407509A BE 407509 A BE407509 A BE 407509A BE 407509D A BE407509D A BE 407509DA BE 407509 A BE407509 A BE 407509A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
toy
cord
string
colored
elements
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE407509A publication Critical patent/BE407509A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63HTOYS, e.g. TOPS, DOLLS, HOOPS OR BUILDING BLOCKS
    • A63H1/00Tops
    • A63H1/30Climbing tops, e.g. Yo-Yo

Landscapes

  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements aux jouets rotatifs" 
La présente invention a pour objet des perfectionnements apportés à ce type de jouets rotatifs qui, suspendus à une ficelle ou à un cordon, montent et descendent alternativement le long de ce dernier lorsqu'on actionne convenablement l'extrémité dudit cordon ou ficelle, tout en produisant des effets de couleurs changeants. 



   Conformément à l'invention, l'élément du jouet qui porte les couleurs est monté dans le corps de ce dernier et mis en action de manière à provoquer un changement de la couleur apparente ou de l'effet coloré après chacune des   inversions   de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 mouvement du jouet. 



   On peut également, grâce à tout mécanisme approprié, provoquer une certaine accélération dans la descente du jouet. 



   La présente invention a pour objet également un certain nombre d'autres caractéristiques qui seront indiquées ci-après. 



   Au dessin ci-joint on a représenté, à titre   dtexem-   ples non limitatifs, diverses formes de réalisation de l'in-   venti on.    



   Dans ce dessin :
Fig. 1 est une coupe verticale axiale d'une première forme de réalisation du jouet, le cordon de manoeuvre coupé ;
Fig. 2 en est une vue en élévation de profil, avec arrachement partiel pour montrer l'élément intérieur en couleur ;
Fig. 3 est une vue, partie en élévation et partie en coupe, d'une variante ; un mode de réalisation de l'organe d'impulsion étant représenté en élévation de profil en liaison avec le cordon de manoeuvre ;
Fig. 4 est une vue perspective à échelle réduite, du jouet de la Fig. 3, avec une variante de l'organe d'impulsion.:
Les mêmes chiffres de référence servent à indiquer les mêmes pièces dans toutes ces figures. 



   Le jouet des Fig. 1 et 2 est constitué par une sorte de coquille 1, ayant la forme d'une sphère aplatie, et faite en 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 feuille de métal ; cette coquille est composée de deux parties hémisphériques reliées par un arbre central 2, sur les extrémités duquel elles sont rivées. 



   Le tambour d'enroulement central 3 du cordon de manoeuvre, que l'arbre 2 traverse avec un certain jeu, est composé de deux disques en métal, espacés l'un de l'autre, et dont les bords sont replias ou sertis en 4 sur les bords des éléments 1 de la coquille. Les éléments 1 de la coquille comportent plusieurs ouvertures 5 équidistantes. 



   Dans chacune des demi-coquilles 1-1 est disposé un élément en couleur 6, sensiblement hémisphérique, et susceptible de tourner librement sur l'arbre 2.   Chacun   de ces éléments 6 a la forme générale de l'élément de coquille voisin 2:, et il est maintenu légèrement écarté de ce dernier par un bossage annulaire 7 qui vient frotter contre l'élément de coquille près de son support. Des sortes de coussinets 8, montés sur l'arbre 2, appuient contre les faces intérieures des éléments de couleur 6 dans le voisinage de ces bossages à friction 7 sous l'action d'un ressort intermédiaire 9 enroulé autour de l'arbre 2 et traversant le tambour 3. 



   Un cordon de manoeuvre 10 est fixé par son extrémité au tambour 3, sur lequel il peut s'enrouler suivant une spirale disposée   (Fig.1)   dans un plan vertical en raison de l'étroitesse de ce tambour. 



   Les faces extérieures des éléments couleur 6 sont 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 divisées en secteurs 11 correspondant aux ouvertures 5 de la coquille- et colorés, à l'aide de couleurs primaires de préférence, de manière à former entre eux des contrastes. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant :
Le cordon 10 est enroulé sur le tambour comme représenté en Fig. l, son extrémité supérieure étant tenue à la main, tandis qu'on laisse tomber le corps du jouet. En se déroulant, le cordon imprime à ce dernier un mouvement de rotation dans un sens, et, lorsque le jouet atteint brusquement l'extrémité du cordon, cette rotation persiste et le fait remonter le long du cordon qui s'enroule de nouveau sur le tambour; ce mouvement se trouve facilité d'ailleurs, comme on le sait, par une manoeuvre habile de l'extrémité du cordon par   l'opér ateur.   Cette descente et cette remontée du jouet se répètent plusieurs fois de suite.

   Chaque fois que la vitesse de rotation de la coquille est brusquement freinée, comme c'est le cas lorsque cette pièce atteint l'extrémité du cordon au bas ou en haut de sa course, l'élément de couleur 6 continue à tourner dans la coquille en raison de son inertie, Lorsque le jouet tourne sur lui-même en se déplaçant le long d'une partie donnée du cordon, il présente généralement une couleur correspondant à celle des secteurs 11 qui se trouvent en regard des ouvertures 6. Ainsi, dans la Fig. 2, la concordance est en partie bleue et en partie jaune, de sorte que la persistance de la vision rétinienne produira un effet vert. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Lorsque l'élément 6 de couleur continue à tourner par rapport à la coquille 1, comme indiqué plus haut, les secteurs 11 viennent occuper d'autres positions, c'est-à-dire qu'ils changent de position par rapport aux ouvertures 5 et qu'une autre couleur ou combinaison de couleurs se présente en face de ces ouvertures. Le rôle du ressort 9, des coussinets 8 et des bossages à friction 7, est de permettre d'abord à l'élément 6 de continuer à tourner par rapport à la coquille 1 arrivée en haut ou en bas du cordon de manoeuvre, puis de permettre aux secteurs colorés de rester dans une position concordante donnée en face des ouvertures 5 pendant que l'enroulement ou le déroulement de la coquille 1 se produit ; il se produirait, autrement, à ces moments, un effet de brouillage moins agréable à l'oeil que celui d'une couleur soutenue.

   La coquille 1 constitue, en effet, avec ses ouvertures 5, une sorte de volet qui masque sélectivement, bien qu'arbitrairement, toutes les couleurs sauf une couleur donnée ou une combinaison de couleurs donnée. La force de compression du ressort 9 doit être réglée par rapport à la surface de contact des bossages à friction en 7 et au poids des pièces. 



   Dans le mode de réalisation de la Fig. 3, au lieu de prévoir des coussinets 8, on poinçonne en 8a les centres des éléments colorés 6, de façon à rapprocher leurs points de support sur l'arbre 2 de leurs centres de. gravité. On les stabilise mieux ainsi de manière à éviter tout mouvement de bascule et tout contact avec la coquille extérieure. Les bossages à 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 friction sont disposés en 7a, sensiblement comme précédemment. 



  Les plaques intérieures 3a ne constituent pas les joues du tambour, mais bien un logement pour un tambour distinct 3b. 



  Enfin, il y a deux ressorts 9 au lieu d'un, ces ressorts étant montés entre les plaques 3a et les parties Sa des disques 6. 



   Sur   laFig.   3, on a représenté un organe d'impulsion servant à accélérer le mouvement de descente du corps du jouet. 



  Un étrier 12, entourant le tambour 3b et monté libre sur l'arbre 2, porte un guide 13 au travers duquel passe le cordon 10 ; ce guide 13 fait légèrement saillie, avec un certain jeu, hors du corps du jouet. Un curseur tubulaire 14, coulissant sur le cordon 10, peut être poussé brusquement vers le bas contre le guide 13 pour donner une impulsion au corps du jouet. 



  Pour actionner ainsi mecaniquement ce curseur, on peut utiliser un dispositif constitué par des ciseaux 15 montés fous autour d'un axe 16 auquel est attachée l'extrémité supérieure du cordon 10. Un ressort 17, monté sur ce pivot 16, contracte normalement les branches des ciseaux, comme l'indique la   Fig.3,   mais lorsque l'on serre les poignées 18 on distend ces brandhes et l'impulsion voulue est ainsi communiquée au corps du jouet. Dans la Fig. 4, cet organe d'impulsion a la forme plus simple d'un tube 14a monté fou sur le cordon 10, et comportant une portion élargie que l'opérateur peut saisir d'une main, tandis qu'il tient de l'autre main l'extrémité du cordon. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Un organe d'impulsion, quel qu'en soit le type, est particulièrement nécessaire lorsque le jouet est utilisé par un petit enfant par exemple, car il produit une rotation rapid du jouet, plus vite que ne pourrait le faire la gravitation normale qui provoque son déroulement. Le guide 13 est aussi plus qu'une simple butée pour l'organe d'impulsion. Il   retien'   le cordon 10 et l'empêche de venir frotter contre d'autres parties du jouet que le tambour lui-même, et il sert à bien guider le jouet en direction en l'empêchant, en particulier, de prendre un mouvement de balancement lorsque l'objet a la forme d'une sphère comme en Fig. 3.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to rotating toys"
The present invention relates to improvements made to this type of rotating toys which, suspended from a string or a cord, alternately rise and fall along the latter when the end of said cord or string is suitably actuated, while at the same time producing changing color effects.



   According to the invention, the element of the toy which bears the colors is mounted in the body of the latter and put into action so as to cause a change in the apparent color or the colored effect after each of the inversions of

 <Desc / Clms Page number 2>

 toy movement.



   It is also possible, by means of any suitable mechanism, to cause a certain acceleration in the descent of the toy.



   A subject of the present invention is also a certain number of other characteristics which will be indicated below.



   The accompanying drawing shows, by way of nonlimiting examples, various embodiments of the invention.



   In this drawing:
Fig. 1 is an axial vertical section of a first embodiment of the toy, the operating cord cut;
Fig. 2 is a side elevation view thereof, partially cut away to show the interior element in color;
Fig. 3 is a view, partly in elevation and partly in section, of a variant; one embodiment of the impulse member being shown in side elevation in connection with the operating cord;
Fig. 4 is a perspective view on a reduced scale of the toy of FIG. 3, with a variant of the impulse organ .:
The same reference numerals are used to indicate the same parts in all of these figures.



   The toy of Figs. 1 and 2 is formed by a kind of shell 1, having the shape of a flattened sphere, and made of

 <Desc / Clms Page number 3>

 metal sheet ; this shell is composed of two hemispherical parts connected by a central shaft 2, on the ends of which they are riveted.



   The central winding drum 3 of the operating cord, which the shaft 2 passes through with a certain play, is made up of two metal discs, spaced apart from each other, and the edges of which are folded or crimped in 4 on the edges of the elements 1 of the shell. The elements 1 of the shell have several openings 5 equidistant.



   In each of the half-shells 1-1 is disposed a color element 6, substantially hemispherical, and capable of rotating freely on the shaft 2. Each of these elements 6 has the general shape of the neighboring shell element 2 :, and it is kept slightly away from the latter by an annular boss 7 which rubs against the shell element near its support. Kinds of bearings 8, mounted on the shaft 2, press against the inner faces of the colored elements 6 in the vicinity of these friction bosses 7 under the action of an intermediate spring 9 wound around the shaft 2 and through the drum 3.



   An operating cord 10 is fixed by its end to the drum 3, on which it can be wound in a spiral arranged (Fig.1) in a vertical plane due to the narrowness of this drum.



   The outer faces of the color 6 elements are

 <Desc / Clms Page number 4>

 divided into sectors 11 corresponding to the openings 5 of the shell and colored, preferably using primary colors, so as to form contrasts between them.



   The operation of the device is as follows:
Cord 10 is wound on the drum as shown in FIG. 1, its upper end being held in the hand, while the body of the toy is dropped. As it unwinds, the cord imparts to the latter a rotational movement in one direction, and, when the toy suddenly reaches the end of the cord, this rotation persists and makes it go up along the cord which is wound up again on the drum; this movement is also facilitated, as we know, by a skilful maneuver of the end of the cord by the operator. This descent and ascent of the toy is repeated several times in a row.

   Whenever the shell rotational speed is abruptly slowed down, such as when this part hits the end of the bead at the bottom or top of its stroke, the color element 6 continues to rotate in the shell because of its inertia, when the toy turns on itself while moving along a given part of the cord, it generally has a color corresponding to that of the sectors 11 which are located opposite the openings 6. Thus, in Fig. 2, the concordance is partly blue and partly yellow, so the persistence of retinal vision will produce a green effect.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  When the colored element 6 continues to rotate relative to the shell 1, as indicated above, the sectors 11 come to occupy other positions, that is to say they change position relative to the openings 5 and that another color or combination of colors appears opposite these openings. The role of the spring 9, of the bearings 8 and of the friction bosses 7, is to first allow the element 6 to continue to rotate relative to the shell 1 arriving at the top or bottom of the operating cord, then to allowing the colored sectors to remain in a given matching position in front of the openings 5 while the winding or unwinding of the shell 1 occurs; otherwise there would be a scrambling effect at these times that is less pleasing to the eye than that of a strong color.

   The shell 1 constitutes, in fact, with its openings 5, a kind of shutter which selectively, although arbitrarily, masks all the colors except a given color or a given combination of colors. The compressive force of the spring 9 should be adjusted in relation to the contact surface of the friction bosses at 7 and the weight of the parts.



   In the embodiment of FIG. 3, instead of providing bearings 8, the centers of the colored elements 6 are punched at 8a, so as to bring their support points on the shaft 2 closer to their centers. gravity. They are thus better stabilized so as to avoid any rocking movement and any contact with the outer shell. The bosses at

 <Desc / Clms Page number 6>

 friction are arranged at 7a, substantially as before.



  The inner plates 3a do not constitute the cheeks of the drum, but rather a housing for a separate drum 3b.



  Finally, there are two springs 9 instead of one, these springs being mounted between the plates 3a and the parts Sa of the discs 6.



   On Fig. 3, there is shown an impulse member serving to accelerate the downward movement of the body of the toy.



  A stirrup 12, surrounding the drum 3b and freely mounted on the shaft 2, carries a guide 13 through which the cord 10 passes; this guide 13 protrudes slightly, with some play, out of the body of the toy. A tubular slider 14, sliding on the cord 10, can be pushed sharply downwards against the guide 13 to give an impulse to the body of the toy.



  To thus mechanically actuate this slider, it is possible to use a device consisting of scissors 15 mounted loosely around an axis 16 to which is attached the upper end of the cord 10. A spring 17, mounted on this pivot 16, normally contracts the branches. scissors, as shown in Fig.3, but when the handles 18 are tightened, these brandhes are stretched and the desired impulse is thus communicated to the body of the toy. In Fig. 4, this impulse member has the simpler form of a tube 14a mounted loosely on the cord 10, and comprising an enlarged portion that the operator can grasp with one hand, while he holds with the other hand the end of the cord.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   An impulse organ, whatever the type, is particularly necessary when the toy is used by a small child, for example, because it produces a rapid rotation of the toy, faster than could do the normal gravitation which causes its course. The guide 13 is also more than a simple stop for the impulse member. It retains' the cord 10 and prevents it from coming to rub against other parts of the toy than the drum itself, and it serves to guide the toy well in the direction by preventing it, in particular, from taking a loose movement. swing when the object has the shape of a sphere as in Fig. 3.


    

Claims (1)

REVENDICATION Perfectionnements aux jouets rotatifs actionnés par la gravité, dans lesquels un cordon ou ficelle étant au préala' ble enroulé sur le corps du jouet, ce dernier peut descendre par son propre poids le long de ce cordon ou ficelle qui se déroule, puis remonter le long de ce cordon ou ficelle qui s'enroule à nouveau sous l'effet même de la rotation ininterrompue du corps du jouet ; ces perfectionnements consistant à monter librement rotatif à l'intérieur du corps du jouet un élément comportant plusieurs surfaces différemment colorées, dont certaines peuvent apparaître à travers des ouvertures dudit corps, le mouvement relatif de rotation de cet élément par rapport au corps du jouet étant dû aux différences de liberté de mouvement de ces deux organes et provoquant un <Desc/Clms Page number 8> effet de couleurs changeant. CLAIM Improvements to rotating gravity-actuated toys, in which a cord or string being previously wound on the body of the toy, the latter can descend by its own weight along this unwinding cord or string, then ascend along the body of the toy. of this cord or string which winds up again under the very effect of the uninterrupted rotation of the body of the toy; these improvements consisting in freely rotating inside the body of the toy an element comprising several differently colored surfaces, some of which may appear through openings of said body, the relative rotational movement of this element with respect to the body of the toy being due differences in the freedom of movement of these two organs and causing a <Desc / Clms Page number 8> changing colors effect. La présente invention peut comporter en outre, en combinaison ou non, l'une ou plusieurs des caractéristiques ci-après : a) Le corps du jouet est formé par une coquille comportant un organe d'enroulement du cordon ou ficelle, et munie d'ouvertures qui laissent apparaître certaines des couleurs d'un élément coloré monté dans la coquille et suscep- tible de tourner par rapport à cette dernière ; b) on peut prévoir un élément coloré de chaque côté de l'organe d'Enroulement du cordon ou ficelle ; c) l'élément coloré peut venir frotter contre le corps du jouet, l'intensité de ce frottement étant réglable par tout dispositif approprié; d) l'élément coloré peut venir frotter contre le corps du jouet grâce à l'action d'un ressort ; The present invention may further comprise, in combination or not, one or more of the following characteristics: a) The body of the toy is formed by a shell comprising a member for winding the cord or string, and provided with openings which reveal some of the colors of a colored element mounted in the shell and capable of rotating with respect to the latter; b) a colored element can be provided on each side of the member for winding the cord or string; c) the colored element can rub against the body of the toy, the intensity of this friction being adjustable by any suitable device; d) the colored element can come to rub against the body of the toy thanks to the action of a spring; e) l'élément coloré peut venir frotter contre le corps du jouet par une surface limitée, ce frottement étant produit par un ou plusieurs ressorts ; f) dans le cas d'un jouet en forme de coquille, on peut disposer à l'intérieur de cette dernière et de part et d'autre de l'organe d'enroulement du cordon ou ficelle, deux éléments colorés, sensiblement hémisphériques, et montés librement rotatifs sur un arbre porté par le corps du jouet ; les portions de ces éléments qui portent sur cet arbre étant <Desc/Clms Page number 9> de préférence ménagées sur des parties rentrantes afin de les rapprocher des centres de gravité des éléments ; e) the colored element can come to rub against the body of the toy by a limited surface, this friction being produced by one or more springs; f) in the case of a toy in the form of a shell, two colored elements, substantially hemispherical, can be placed inside the latter and on either side of the member for winding the cord or string, and freely rotatable mounted on a shaft carried by the body of the toy; the portions of these elements which relate to this tree being <Desc / Clms Page number 9> preferably arranged on re-entrant parts in order to bring them closer to the centers of gravity of the elements; g) pour régler le contact à friction des éléments colorés avec le corps du jouet, on peut prévoir un dispositif constitué par des coussinets axiaux pouvant tourner avec les éléments colorés et par un ressort qui pousse séparément ces coussinets contre les éléments colorés afin de réaliser le frottement voulu entre ces derniers et le corps du jouet ; h) sur l'arbre porté par le corps du jouet peut être monté librement un organe servant de guide pour le cordon ou ficelle de manoeuvre qui porte de son côté un organe d'impulsion coulissant susceptible de venir heurter ce guide ; i) cet organe d'impulsion peut être monté coulissant sur le cordon ou ficelle et porté par des ciseaux librement pivotants, sur l'articulation desquels est attaché le cordon ou ficelle. g) to adjust the frictional contact of the colored elements with the body of the toy, a device can be provided consisting of axial pads which can rotate with the colored elements and of a spring which separately pushes these pads against the colored elements in order to achieve the desired friction between the latter and the body of the toy; h) on the shaft carried by the body of the toy can be freely mounted a member serving as a guide for the operating cord or string which carries on its side a sliding impulse member capable of striking this guide; i) this impulse member can be slidably mounted on the cord or string and carried by freely pivoting scissors, on the joint of which the cord or string is attached. R é s u m é Perfectionnements aux jouets rotatifs actionnés par la gravité, dans lesquels un cordon ou ficelle étant au préalable enroulé sur le corps du jouet, ce dernier peut descendre par son propre poids le long de ce cordon ou ficelle qui se déroule, puis remonter le long de ce cordon ou ficelle qui s'enroule à nouveau sous l'effet même de la rotation ininterrompue du corps du jouet ; ces perfectionnements consistant à monter librement rotatif à l'intérieur du corps du jouet un <Desc/Clms Page number 10> élément comportant plusieurs surfaces différemment colorées, dont certaines peuvent apparaître à travers des ouvertures dudit corps, le mouvement relatif de rotation de cet élément par rapport au corps du jouet étant dû aux différences de liberté de mouvement de ces deux organes et provoquant un effet de couleurs changeant. Summary Improvements to rotating gravity-actuated toys, in which a cord or string being previously wound on the body of the toy, the latter can descend by its own weight along this unrolling cord or string, then go up along this cord or string which winds up again under the very effect of the uninterrupted rotation of the body of the toy; these improvements consisting in freely rotating inside the body of the toy a <Desc / Clms Page number 10> element comprising several differently colored surfaces, some of which may appear through openings of said body, the relative rotational movement of this element with respect to the body of the toy being due to the differences in freedom of movement of these two organs and causing an effect of colors changing.
BE407509D BE407509A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE407509A true BE407509A (en)

Family

ID=72280

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE407509D BE407509A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE407509A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2950897B1 (en) Reactive-mobility training appliance comprising a punching bag
FR2477853A1 (en) FOLDING SHELTER OF THE FOLDING TENT TYPE IN UMBRELLA, AND DEVICE FOR DETACHABLE FIXING A PART OF ETOFFE TO A TUBULAR SUPPORT
FR2534117A3 (en) CLOSING DEVICE FOR SKI BOOTS COMPRISING A LENGTH ADJUSTABLE TIE-DOWN AND VARYING THE CLOSING TENSION UNDER LOAD
FR2499365A1 (en) ANIMAL TRAPPING AMORTING THE SHOCKS PRODUCED BY THE ATTEMPTS OF THE ANIMALS OF SEHAPPER
FR2653345A1 (en) SUPPORT FOR GOLF BAG.
WO2003101824A1 (en) Control and fixing device for the sail of a kite
WO2016023110A1 (en) Retractable awnings and shade houses
FR2594042A1 (en) MONSTER MECHANICAL-TOY.
LU81894A1 (en) ROLLER SHUTTER STRUCTURE
BE1001785A3 (en) DOLL WITH SIMULATION OF HAIR GROWTH.
BE407509A (en)
FR2642314A1 (en) SUPPORT WITH RETRACTABLE BEACLES FOR GOLF BAG AND GOLF BAG EQUIPPED WITH SUCH A SUPPORT
FR2575394A1 (en) CHARACTER-TOY ANIME
FR2802392A1 (en) Deployable frame for article such as umbrella or antenna has shaft with sliding inner and outer sections and branches pivoted to runner
EP0507828B1 (en) Flexible panel tensioning device
EP0285830A1 (en) Fishing device
FR2576519A1 (en) MECHANICAL DOLL CAPABLE OF STANDING UP
FR2945052A1 (en) Area delaminating device for forming adjustable queue in e.g. airport, has elastic return unit associated to support and cylindrical body to turn body in rolling direction of band and including spiral spring placed inside body
FR2601322A1 (en) Linkage-chain locking device
EP2862440B1 (en) Pole roller
FR1464750A (en) Shelter such as parasol, made as inflatable rooms
EP0014133A1 (en) Sport and game apparatus for throwing back balls and medicine-balls
FR2669552A1 (en) AQUATIC GAME DEVICE.
CH638659A5 (en) PALLET AND CABLE FORMING ANIMAL TRAP.
EP0653228A1 (en) Hand-operated toy