<Desc/Clms Page number 1>
La présente invention se rapporte à des moyens destinés à augmenter l'efficacité des liai- sons dans les ponts et autres constructions analogues en réalisant une rigidité et une résistance accrues tout en facilitant le montage desdites constructions.
L'invention s'applique spécialement à des constructions faites à partir de pièces normalisées, mais elle est applicable aussià d'autres formes de constructions.
Dans la pratique courante de la " Perfectionnements aux ponts en treillis et autres constructions analogues"
<Desc/Clms Page number 2>
construction des ponts du type à poutres en treillis faits en acier profilé, toutes les charges supportées par le pont sont, autant que possible,portées verti- calement au-dessus ou au-dessous des noeuds des panneaux où se coupent les axes des éléments de cons- truction.
Le but de cette façon d'opérer est de diminuer ou d'éliminer les efforts secondaires qui peuvent être engendrés dans les éléments lorsque les charges ne sont pas appliquées de cette façon.
Par l'application de cette règle, tous les éléments de poutres sont généralement le siège d'efforts simples de compression ou de traction qui peuvent être calculés facilement. Pour réaliser ces conditions les poutres constituant les-traverses principales qui transmettent la charge du pont aux longerons sont généralement suspendues au-dessous des angles des panneaux ou sont fixées verticalement au-dessus de ces angles.
D'autre part, conformément à l'inven- tion, on utilise un élément de liaison sous forme d'un gousset ; ce gousset s'écarte de la pratique décrite plus haut et de petits efforts secondaires peuvent se former. Toutefois, le désavatange est faible et il est accompagné d'avantages appréciables qui résultent d'une résistance et d'une rigidité plus grandes, particulièrement une rigidité plus grande dans le sens latéral, ce qui a pour résultat une économie d'ensemble pour le poids ou une rigidité plus grande pour un poids déterminé spécialement dans les ponts à section en forme d'U dans lesquels la rigidité latérale des longerons doit être réalisée
<Desc/Clms Page number 3>
La forme des plaques constituant les goussets est telle que lesdits goussets se rattachent directement,
non seulement aux éléments qui se trou- vent dans des plans verticaux longitudinaux, tels que les éléments horizontaux, verticaux et diagonaux du longeron, mais aussi aux éléments transversaux.
Le gousset perfectionné est formé de telle façon que le groupe d'éléments longitudinaux peut être fixé sur la face dudit gousset à la façon usuelle et, qu'en outre, on a prévu des moyens pour relier les traverses aux deux extrémités du gousset.
La forme du gousset et la façon d'utiliser ledit gousset dans des constructions du type des ponts et les avantages qui résultent de cette utilisation seront traités dans la description qui suit et qui se rapporte au dessin annexé sur le- quel : la figure 1 est une élévation d'une des formes d'exécution préférées du gousset, objet de l'invention, relié à des traverses à section en U; la figure 2 est une vue latérale de quatre goussets fixés sur deux traverses à section en U pour former une construction creuse, des positions susceptibles d'être occupées par d'autres goussets étant indiquées en traits mixtes; la figure 3 est un plan de la cons- truction creuse précitée; la figure 4 est un plan d'un gousset, ladite figure montrant deux dispositions différentes pour les ailettes qui sont fixées par soudure;
les figures 5 et 6 montrent en plan d'autres formes d'exécution de goussets. Sur la fig.6 on a, pour plus de clarté, représenté les moitiés séparées l'une de l'autre, les goussets étant
<Desc/Clms Page number 4>
toutefois en contact normalement l'un avec l'autre pour constituer un seul élément.
Les figures 7 et 8 montrent en élévation et en plan un pont routier en forme d'U à longerons du type Warren formés d'éléments. courants dans'le commerce et comportant des goussets ainsi que des traverses, le type de pont représenté appelé dans ce qui suit "pont à longeron double" ; la figure 9 montre en élévation un autre mode d'exécution applicable au pont représenté sur les figures 7 et 8 ; la figure 10 montre en élévation un pont à longeron double du type Warren, le pont étant du type en U formé d'éléments courants mais comportant des goussets du type à deux extrémités ou inversible dans lequel deux diagonales se rencontrent : la figure 11 est une coupe du pont représenté sur la figure 10 ; la figure 12 est une coupe d'un pont à plusieurs longerons surmonté d'un tablier.
Si l'on se reporte aux figures 7 et 9, on voit que le gousset 1 constitue à la façon usuelle la liaison entre les éléments longitudinaux. Ceux-ci sont constitues par des éléments horizontaux extérieurs 2, par des éléments diagonaux 3 et (dans le cas où en en a prévu) par des éléments verticaux 4 (fig. 9). De plus, conformément à la présente invention, le gousset est constitué de façon qu'il serve pour relier ces éléments verticaux et les éléments transversaux ou traverses 7.
A cet effet, le gousset est constitué par une plaque plane 5 de forme usuelle et par une Aile 6 fixée à chacune des extrémités de la plaque.
<Desc/Clms Page number 5>
la plaque. Ces ailes ont une hanteur qui correspond sensiblement à celle de la traverse 7 pour permettre aux éléments horizontaux .8 de passer au-dessus ou au-dessous desdites traverses 7.
Il est clair qu'il y a différentes façons d'établir lesdits goussets et certaines formes caractéristiques sont représentées sur les.fig.4, 5 et 6. Sur la fig. 4, les ailes 6, d'une longueur appro- priée, sont soudées à la plaque 5 avec ou sans joint à tenon et mortaise. Sur la fig.5, des cornières, boulonnées ou rivetées, peuvent constituer les ailes 6.
Sur la fig. 6, on a représenté une autre disposition dans laquelle la plaque principale formant le gousset est constituée par une pièce incurvée ou profilée en deux moitiés; ces deux moitiés constituent, en fait, une plaque unique lorsque lesdites moitiés sont serrées fermement l'une sur l'autre par les boulons ou les rivets qui fixent les longerons. Les deux pièces repré- sentées sur la fig. 6 peuvent être utilisées séparément si les conditions n'exigent pas que les deux pièces placées dos à dos aient leur résistance intégrale.
D'une façon-générale, les ailes ne doivent pas faire saillie des deux côtés de la plaque constituant le gousset.
La forme représentée sur la fig.4 peut être réalisée à partir de fers profilés de forme courante, dans lesquels on découpe les ailes en vue de l'adaptation aux conditions requises ; les ailes peuvent être constituées aussi par des fers en T fixés sur la plaque constituant le gousset.
Les ailes 6 ne doivent pas nécessai- rement être disposées toujours à angle droit par rapport aux plaques constituant les goussets, mais peuvent être inclinées ainsi qu'on le montre, à
<Desc/Clms Page number 6>
titre de modification, sur le cote droit de la fig.4, grâce à quoi on peut réaliser facilement avec lesdits goussets des ponts ou des constructions biais.
Des goussets peuvent également, conformément à l'invention, présenter la forme repré- sentée par 10 sur la fig.10, forme dans laquelle ces goussets présentent deux extrémités. Ces plaques sont pourvues de quatre ailes 6 au lieu de deux et normalement elles sont analogues en tous points à la plaque 1 décrite ci-dessus, sauf que la partie de la plaque 5 s'étend aussi bien au-dessus et au-dessous de la ligne de l'élément horizontal 2'.
On voit sur la figure 1 que, alors que dans la construction usuelle des goussets, la partie supérieure de la plaque 5 est rendue rigide par la présence des extrémités des éléments diagonaux ou croisillons 3 et, dans certains cas, d'un élément vertical (celui désigné par 4 sur la fig. 9), la partie inférieure de la plaque 5 étant rendue plus rigide par la liaison aux éléments horizontaux 2 qui sont reliés ensemble par la plaque 9, dans la présente construction, au contraire, il existe une certaine flexibilité laté- rale en raison de la nécessité d'écarter ces deux séries de liaisons. Lorsqu'on utilise un gousset conforme à la présente invention, cette flexibilité est réduite à une valeur négligeable. Cet effet est dû à la liaison avec les traverses 7 qui sont placées aux extrémités de la plaque et qui sont reliées directement à celle-ci.
Les ailes 6 qui servent à la liaison contribuent également à cette augmentation de rigidité.
Ainsi qu'il a été indiqué plus
EMI6.1
n,' 1 -----± - > '- -
<Desc/Clms Page number 7>
dans un type de construction dans lequel on fait usage d'éléments normalisés, les mêmes éléments étant rendus applicables pour la réalisation de constructions très diverses du type des ponts, pour différentes dimensions et différentes résistances à la charge.
Dans ce type de constructions normalisées, il est désirable d'utiliser, autant que possible, des éléments identiques pour les éléments longitudinaux et les élé- diagonaux des longerons: Ceci peut être réalisé à condi- tion que les éléments puissent être combinés les uns avec les autres d'une façon appropriée pour qu'on obtienne des éléments possédant les résistances diffé- rentes nécessaires dans les diverses parties et dans les limites de la construction que l'on a en vue. Dans l'exemple représenté sur les figures 7 à 12, on a appli- qué des éléments en cornière et on les a montés en groupes de deux, de trois ou de quatre éléments suivant les besoins. Ceci est visible aux endroits où l'on a représenté un arrachement dans les éléments horizontaux et diagonaux de la figure 7.
On remarquera qu'une telle construction est particulièrement applicable à la construction de ponts et de longerons du type de Warren., Chaque élément dans une telle construction peut être de dimensions et d'un poids tels qu'on puisse facilement le manier et les liaisons peuvent être faites simple- ment de manière que le montage puisse s'effectuer avec m un outillage simple et une main-d'oeuvre relativement peu spécialisée. La présente invention concerne un gousset particulièrement applicable pour un tel type de construction parce qu'on peut produire un tel gousset d'un poids et de dimensions relativement faibles qui, lorsqu'on le dispose ainsi qu'il a été dit plus haut, est susceptible de donner une liaison satisfaisante entre des limites écartées de résis- tance et de rigidité.
<Desc/Clms Page number 8>
Lorsque les goussets sont appliqués ainsi qu'on l'a montré sur la figure 10, à la fois sous forme de plaques simples et de plaques doubles, la liaison est applicable à une variété plus grande de constructions par l'adoption de longerons doubles du type Warren.
On remarquera que deux goussets iden- tiques combinés avec deux traverses 7 peuvent être assemblés pour former une construction creuse telle que celle qui est représentée sur les fig. 2 et 3.
Cet assemblage préliminaire peut être appliqué avec avantage.lorsqu'on monte une construction du type nor- malisé. Par exemple un pont qui, lorsqu'il est achevé, comprend un certain nombre de longerons parallèles (par exemple quatre longerons - deux de chaque côté - comme dans les fig. 8 et 11 ou six longerons comme dans la fig.12) peut être assemblé tout d'abord avec les longerons extérieurs seulement, après quoi d'autres goussets peuvent être introduits et des longerons intérieurs montés sur lesdits goussets. Ceci est rendu possible par le fait que la construction partielle présente une rigidité latérale, suffisante pour suppor- ter d'une façon satisfaisante les charges qui lui sont appliquées pendant la construction.
Outre les traverses qui supportent les-charges, on peut prévoir des traverses supplémen- taires, généralement plus courtes, qui relient cer- tains des goussets à ailes de façon que des longerons soient formés par paires ou par groupes et maintenus par des traverses supplémentaires en un nombre de points aussi grands que possible grâce à quoi on répartit les efforts sur les longerons d'une manière
<Desc/Clms Page number 9>
lesquelles des plaques planes 11 relient les goussets doubles 10 des longerons voisins.
Les figures 8, 11 et 12 permettent de voir les avantages résultant de la rigidité laté- rale due au gousset perfectionné objet de l'invention et à l'utilisation dudit gousset de la façon qui a été indiquée plus haut. Les constructions représentées sur ces figures dépendent principalement pour leur stabilité latérale de la rigidité latérale des groupes de longerons reliés les uns aux autres par les traverses principales supplémentaires. La rigidité de la liaison entre une paire de longerons telle que celle qui est représentée de chaque côté de la figure 8 confère à ce groupe une grande sabili- té latérale pour un poids déterminé. Cette stabilité peut être augmentée encore par la liaison de deux longerons l'un à,l'autre à mi-hauteur.
Sur la fig.8, ceci est réalisé par un double plat 12 qui relie directement l'un à l'autre les éléments diagonaux 32 et 33 des deux longerons. On renforce encore oette liaison en boulonnant l'un sur l'autre les éléments diagonaux 31 et 32, comme on le voit en 13 et les éléments diagonaux 33 et 34 comme on le voit en 14. On obtient ainsi un longeron double formant un ensemble de grande rigidité. Dans le mode d'exé- cution représenté sur la figure 12, trois de ces ensembles sont utilisés pour un pont portant un tablier à sa partie supérieure, les trois ensembles constituant une construction satisfaisante sans contreventement.
Chaque côté du pont en forme d'U représenté sur la figure 11 est constitué en fait par deux éléments formés chaeun de deux.longerons superposés-et reliés rigidement l'un à l'autre au moyen des goussets doubles 10 (voir fig.10), au
<Desc/Clms Page number 10>
moyen des plaques transversales ou plats 11 et au moyen des plaques latérales 22. Ces deux ensembles constituent un longeron très rigide. Les deux lon- gerons sont reliés l'un à,l'autre par les traverses principales pour former une construction dont la stabilité latérale est très grande et qui, en géné- ral, n'exige pas de contreventement bien que celui-ci puisse être utilisé à l'occasion, de la façon indiquée en pointillé à la partie supérieure de la fig.ll.
RÉSUMÉ
La présente invention a pour objet un gousset destiné à être utilisé dans des construc- tions telles que des ponts ou d'autres constructions analogues afin de réaliser la liaison entre les éléments de construction qui se trouvent dans un plan longitudinal vertical et les éléments trans- versaux de ladite construction, la liaison avec la première série d'éléments est, en fait, sur la surface de la plaque constituant le gousset et les liaisons avec les éléments transversaux étant dis- posées aux deux extrémités de ladite plaque.
Les liaisons citées en dernier lieu peuvent être effec- tuées au moyen d'ailes transversales disposées aux deux extrémités de la plaque et s'arrêtant à une certaine distance de la partie inférieure (ou de la partie supérieure) de la plaque du gousset afin de permettre le passage des éléments longitudinaux ex- ternes au-delà des ailes précitées. Dans un gousset double on dispose deux séries d'ailes aux extrémités des plaques des goussets, ces séries étant écartées les unes des autres pour permettre le passage des éléments externes longitudinaux entre ailes. L'inven-
<Desc/Clms Page number 11>
analogue à un pont comportant des goussets du type spécifié plus haut.
Dans ces goussets, les éléments transversaux sont reliés aux extrémités des plaques constituant les goussets à peu près au même niveau que celui des éléments qui se trouvent dans un plan longitudinal vertical. Dans de telles constructions constituées par un certain nombre de longerons placés côte à cote, ceux-ci sont reliés par les éléments transversaux de la construction, lesquels sont reliés à leur tour aux extrémités des goussets des différents .longerons.
RESUME SUCCINCT
Gousset pour ponts ou autres constructions analogues réalisant la liaison entre les éléments de construction longitudinaux et les éléments de construction latéraux, la liaison avec les éléments longitudinaux étant faite sur la surface de la plaque constituant le gousset et la liaison avec les éléments transversaux étant disposée aux deux extrémités de ladite plaque.
<Desc / Clms Page number 1>
The present invention relates to means for increasing the efficiency of connections in bridges and other similar constructions by providing increased rigidity and strength while facilitating the erection of said constructions.
The invention is particularly applicable to constructions made from standard parts, but it is also applicable to other forms of constructions.
In the current practice of "Improvements to truss bridges and other similar constructions"
<Desc / Clms Page number 2>
construction of truss type bridges made of profiled steel, all the loads supported by the bridge are, as far as possible, carried vertically above or below the nodes of the panels where the axes of the elements of the bridge intersect. construction.
The purpose of this way of operating is to reduce or eliminate the secondary forces which can be generated in the elements when the loads are not applied in this way.
By applying this rule, all beam elements are generally the site of simple compressive or tensile forces which can be calculated easily. To achieve these conditions, the beams constituting the main sleepers which transmit the load from the bridge to the side members are generally suspended below the angles of the panels or are fixed vertically above these angles.
On the other hand, according to the invention, a connecting element in the form of a gusset is used; this gusset deviates from the practice described above and small secondary forces can form. However, the disadvantage is small and it is accompanied by appreciable advantages which result from greater strength and rigidity, particularly greater rigidity in the lateral direction, which results in overall economy for the vehicle. greater weight or stiffness for a determined weight especially in U-shaped section bridges in which the lateral stiffness of the side members must be achieved
<Desc / Clms Page number 3>
The shape of the plates constituting the gussets is such that said gussets are attached directly,
not only to elements which lie in longitudinal vertical planes, such as horizontal, vertical and diagonal members of the spar, but also to transverse elements.
The improved gusset is formed in such a way that the group of longitudinal elements can be fixed to the face of said gusset in the usual way and, in addition, means are provided for connecting the crossbars to both ends of the gusset.
The shape of the gusset and the way of using said gusset in bridge-type constructions and the advantages which result from this use will be dealt with in the description which follows and which relates to the accompanying drawing in which: FIG. 1 is an elevation of one of the preferred embodiments of the gusset, object of the invention, connected to U-section cross members; Figure 2 is a side view of four gussets attached to two U-section cross members to form a hollow construction, positions likely to be occupied by other gussets being shown in phantom; Figure 3 is a plan of the aforementioned hollow construction; Figure 4 is a plan of a gusset, said figure showing two different arrangements for the fins which are fixed by welding;
Figures 5 and 6 show a plan of other embodiments of gussets. In fig. 6 we have, for the sake of clarity, shown the halves separated from one another, the gussets being
<Desc / Clms Page number 4>
however in contact normally with each other to constitute a single element.
Figures 7 and 8 show in elevation and in plan a U-shaped road bridge with Warren-type spars formed from elements. common in trade and comprising gussets as well as cross members, the type of bridge shown hereinafter called "double spar bridge"; FIG. 9 shows in elevation another embodiment applicable to the bridge shown in FIGS. 7 and 8; FIG. 10 shows in elevation a bridge with double spar of the Warren type, the bridge being of the U-type formed of common elements but comprising gussets of the two-ended or invertible type in which two diagonals meet: FIG. 11 is a section of the bridge shown in FIG. 10; FIG. 12 is a section through a bridge with several spars surmounted by a deck.
If we refer to Figures 7 and 9, it can be seen that the gusset 1 constitutes in the usual way the connection between the longitudinal elements. These are formed by external horizontal elements 2, by diagonal elements 3 and (if any has been provided) by vertical elements 4 (fig. 9). In addition, according to the present invention, the gusset is constructed so that it serves to connect these vertical elements and the transverse elements or cross members 7.
To this end, the gusset is formed by a flat plate 5 of the usual shape and by a wing 6 fixed to each of the ends of the plate.
<Desc / Clms Page number 5>
the plaque. These wings have a haunt that corresponds substantially to that of the cross member 7 to allow the horizontal elements .8 to pass above or below said cross members 7.
It is clear that there are different ways of establishing said gussets and certain characteristic shapes are shown in les.fig.4, 5 and 6. In fig. 4, the wings 6, of a suitable length, are welded to the plate 5 with or without a tenon and mortise joint. In fig. 5, angles, bolted or riveted, can constitute the wings 6.
In fig. 6, another arrangement has been shown in which the main plate forming the gusset is constituted by a curved or profiled part in two halves; these two halves constitute, in fact, a single plate when said halves are clamped firmly to one another by the bolts or rivets which secure the side members. The two parts shown in fig. 6 can be used separately if conditions do not require that the two pieces placed back to back have their full strength.
In general, the wings should not protrude from both sides of the plate constituting the gusset.
The shape shown in fig.4 can be made from profiled irons of standard shape, in which the wings are cut for adaptation to the required conditions; the wings can also be formed by T-shaped irons fixed to the plate constituting the gusset.
The wings 6 do not necessarily have to be always arranged at right angles to the plates constituting the gussets, but may be inclined, as shown, to
<Desc / Clms Page number 6>
as a modification, on the right side of fig.4, thanks to which one can easily achieve with said gussets bridges or bias constructions.
Gussets can also, in accordance with the invention, have the shape shown by 10 in FIG. 10, in which shape these gussets have two ends. These plates are provided with four wings 6 instead of two and normally they are similar in all respects to the plate 1 described above, except that the part of the plate 5 extends both above and below. the line of the horizontal element 2 '.
It can be seen in Figure 1 that, while in the usual construction of gussets, the upper part of the plate 5 is made rigid by the presence of the ends of the diagonal elements or braces 3 and, in certain cases, of a vertical element ( that designated by 4 in fig. 9), the lower part of the plate 5 being made more rigid by the connection to the horizontal elements 2 which are connected together by the plate 9, in the present construction, on the contrary, there is a certain lateral flexibility due to the need to separate these two sets of links. When using a gusset according to the present invention, this flexibility is reduced to a negligible value. This effect is due to the connection with the cross members 7 which are placed at the ends of the plate and which are connected directly to the latter.
The wings 6 which serve for the connection also contribute to this increase in rigidity.
As has been indicated more
EMI6.1
n, '1 ----- ± ->' - -
<Desc / Clms Page number 7>
in a type of construction in which use is made of standardized elements, the same elements being made applicable for the realization of very diverse constructions of the type of bridges, for different dimensions and different load resistances.
In this type of standard construction, it is desirable to use, as far as possible, identical elements for the longitudinal members and the beam members: This can be achieved provided that the elements can be combined with each other. the others in an appropriate manner so that elements are obtained which have the necessary different strengths in the various parts and within the limits of the construction envisaged. In the example shown in Figures 7 to 12, angle elements were applied and mounted in groups of two, three or four as required. This is visible in the places where a tear has been shown in the horizontal and diagonal elements of figure 7.
It will be appreciated that such a construction is particularly applicable to the construction of bridges and spars of the Warren type. Each element in such a construction can be of such dimensions and weight that it can be easily handled and the links. can be done simply so that assembly can be done with simple tools and relatively unskilled labor. The present invention relates to a gusset particularly applicable for such a type of construction because such a gusset can be produced of relatively low weight and dimensions which, when arranged as said above, is capable of giving a satisfactory bond between wide limits of strength and rigidity.
<Desc / Clms Page number 8>
When the gussets are applied as shown in Figure 10, both as single plates and as double plates, the bond is applicable to a wider variety of constructions by the adoption of double spars of the Warren type.
It will be noted that two identical gussets combined with two cross members 7 can be assembled to form a hollow construction such as that shown in FIGS. 2 and 3.
This preliminary assembly can be applied with advantage when mounting a construction of the standard type. For example a bridge which, when completed, includes a number of parallel stringers (e.g. four stringers - two on each side - as in fig. 8 and 11 or six stringers as in fig. 12) may be first assembled with the outer side members only, after which other gussets can be introduced and inner side members mounted on said brackets. This is made possible by the fact that the partial construction has lateral rigidity sufficient to withstand satisfactorily the loads which are applied to it during construction.
In addition to the cross members which support the loads, it is possible to provide additional, generally shorter, cross members which connect some of the wing gussets so that the side members are formed in pairs or in groups and held by additional cross members in as large a number of points as possible whereby the forces are distributed on the side members in a manner
<Desc / Clms Page number 9>
which flat plates 11 connect the double gussets 10 of the neighboring side members.
FIGS. 8, 11 and 12 make it possible to see the advantages resulting from the lateral rigidity due to the improved gusset object of the invention and from the use of said gusset in the manner which has been indicated above. The constructions shown in these figures depend mainly for their lateral stability on the lateral rigidity of the groups of side members connected to each other by the additional main cross members. The rigidity of the connection between a pair of side members such as that shown on each side of FIG. 8 gives this group great lateral stability for a determined weight. This stability can be further increased by connecting two side members to one another at mid-height.
In fig.8, this is achieved by a double plate 12 which directly connects the diagonal elements 32 and 33 of the two side members to one another. This connection is further reinforced by bolting the diagonal elements 31 and 32 one on the other, as seen at 13 and the diagonal elements 33 and 34 as seen at 14. A double spar is thus obtained forming an assembly. of great rigidity. In the embodiment shown in FIG. 12, three of these assemblies are used for a bridge carrying an apron at its upper part, the three assemblies constituting a satisfactory construction without bracing.
Each side of the U-shaped bridge shown in figure 11 is in fact constituted by two elements formed each of two superimposed struts and rigidly connected to each other by means of the double gussets 10 (see fig. 10). ), at
<Desc / Clms Page number 10>
by means of transverse or flat plates 11 and by means of side plates 22. These two sets constitute a very rigid spar. The two beams are connected to each other by the main crossbars to form a construction of which the lateral stability is very great and which, in general, does not require bracing although this can be used occasionally, as shown in dotted lines at the top of fig.ll.
ABSTRACT
The object of the present invention is a gusset for use in constructions such as bridges or other similar constructions in order to provide the connection between the construction elements which are in a vertical longitudinal plane and the transverse elements. versal of said construction, the connection with the first series of elements is, in fact, on the surface of the plate constituting the gusset and the connections with the transverse elements being arranged at both ends of said plate.
The last-mentioned connections can be made by means of transverse wings arranged at both ends of the plate and stopping at a certain distance from the lower part (or the upper part) of the gusset plate in order to allow the passage of the external longitudinal elements beyond the aforementioned wings. In a double gusset there are two sets of wings at the ends of the gusset plates, these series being spaced from each other to allow passage of the longitudinal external elements between the wings. The inven-
<Desc / Clms Page number 11>
analogous to a bridge comprising gussets of the type specified above.
In these gussets, the transverse elements are connected to the ends of the plates constituting the gussets at approximately the same level as that of the elements which lie in a vertical longitudinal plane. In such constructions constituted by a number of side-by-side spars, these are connected by the transverse elements of the construction, which in turn are connected to the ends of the gussets of the different spars.
BRIEF SUMMARY
Gusset for bridges or other similar constructions providing the connection between the longitudinal construction elements and the lateral construction elements, the connection with the longitudinal elements being made on the surface of the plate constituting the gusset and the connection with the transverse elements being arranged at the sides. two ends of said plate.