BE402629A - - Google Patents

Info

Publication number
BE402629A
BE402629A BE402629DA BE402629A BE 402629 A BE402629 A BE 402629A BE 402629D A BE402629D A BE 402629DA BE 402629 A BE402629 A BE 402629A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cooling water
pump
steam
turbine
reduction
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE402629A publication Critical patent/BE402629A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F01MACHINES OR ENGINES IN GENERAL; ENGINE PLANTS IN GENERAL; STEAM ENGINES
    • F01KSTEAM ENGINE PLANTS; STEAM ACCUMULATORS; ENGINE PLANTS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; ENGINES USING SPECIAL WORKING FLUIDS OR CYCLES
    • F01K9/00Plants characterised by condensers arranged or modified to co-operate with the engines
    • F01K9/003Plants characterised by condensers arranged or modified to co-operate with the engines condenser cooling circuits

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Control Of Turbines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Procédé pour maintenir en réserve , prêtes à   fonctionner,   les installations de turbines à vapeur aveo dynamos ". 



   Dans le maintien en réserve prêtes à fonctionner des installations de   turbines   à vapeur,la marche aveo le nombre maximum de tours de la turbine principale est peu éoonomique par suite de la consommation considérable de la vapeur. De même le fonctionnement ordinaire de la condensation avec les jeux de pompes,,normaux n'est pas éoonomique pàroe que la puis- sanoe de commande employée n'est nullement en rapport avec la puissanoe   nécessaire,   
Le nouveau procédé, faisant l'objet de l'invention,per- 
 EMI1.1 
 met d'éviter ce oaraotèrentiéaonomique. 



   A cet effet,pour maintenir en réserve,prêtes à   fonction-   ner les installations de turbines à vapeur aveo dynamos éleo- triques ce procédé consiste en ce que la turbine qui se trou- ve en réserve prête à marcher est   actionnée, lorsque   la dynamo est déconnectée   électriquement,avec   un nombre de tours suf- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fisant pour le débit d'huile de la pompe principale de graissage, et, lorsque le vide est   complet,   à l'aide de la vapeur et en ce que la dépense pour la   commande,   des pompes d'eau de refroidissement nécessaire à maintenir cette tur- bine prête à fonctionner.est diminuée proportionnellement aveo la diminution du produit du travail : H.

   Q. t, où H représente la hauteur d'évaluation de l'eau de refroidis- sement,   Q   la quantité d'eau de refroidissement et t la du- rée de fonotionnement de la pompe d'eau de refroidisse- ment. 



   Tandis que dans la turbine principale -on évite des pertes considérables de la marche à vide par un nombre ré- duit de tours et une commande autant que possible par de la vapeur d'échappement au lieu de vapeur vive, on peut obtenir la diminution économique des différents facteurs du produit   H.Q.t   pour la pompe d'eau de refroidissement selon les types de fonctionnement décrite ci-après. 



   La vapeur totale à condenser dans le condenseur en main-. tenant prête à fonctionner aveo un nombre partiel de tours la turbine principale ne s'élève qu'à une fraotion de la consommation normale de vapeur pendant la marche à vide avec un nombre de tours normal. Par ce moyen on diminue aussi d'une manière correspondante la quantité nécessaire d'eau de refroidissement. La diminution de la quantité d'eau de refroidissement peut se faire de manière que la pompe d'eau de refroidissement (turbopompe) soit   actionnée',   avec un nombre de tours représentant une partie de son nombre de tours normal.

   Il en résulte que la quantité d'eau de refroi- dissement s'abaisse à peu près propo rtionnellement à la diminution du nombre de tours, tandis que la pression de la pompe s'abaisse même au oarré aveo le nombre de tours,de sorte que le débit nécessaire de la pompe décroît à peu près avec la troisième puissanoe du nombre de tours. On 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 économise ainsi des quantités considérables de travail. Indé- pendamment du fonotionnement de la turbine de commande des pompes aveo un nombre inférieur de tours,on peut obtenir la diminution du nombre de tours de la pompe dans les moteurs électriques par le réglage de la tension, le réglage de la résistance , le réglage de la   fréquence,le   déplaoement des balais ou le montage en   oasoade,   etc..,suivant les types correspondants de moteur.

   On peut à cet effet utiliser aussi tous les genres xx d'engrenages de transmission,. Dans la diminution du nombre de tours de la turbine de commande de la pompe, il est tout particulièrement économique de se ser- vir,pour la commande, de vapeur d'échappement ou de vapeur de soutirage. 



   De même en montant et en maintenant en marche une très petite pompe additionnelle d'eau de refroidissement pendant le temps de la'réserve on obtient des avantages analogues à ceux qui ont été mentionnés plus haut. 



   La faible quantité nécessaire d'eau de refroidissement peut également être mise à disposition par étranglement et   prélèvement   dans une autre pompe d'eau de re froidissement ou dans un approvisionnement central d'eau de refroidisse- ment. Dans certains cas il peut être nécessaire de monter une soupape de retenue dans la oonduite d'aspiration ou dans la conduite de refoulement de la pompe. 



   On peut obtenir une diminution du débit d'eau de refroi- dissement de la pompe de maintien en réserve au delà de 0 en moins (changement de direction) en ménageant une admission en sens inverse du oondenseur et de la pompe d'eau de re- froidissement par de l'eau dérivée d'une conduite sous pres- sion d'une autre pompe, d'un approvisionnement oentral d'eau   de..refroidissement   ou d'un récipient élevée . 



     La'''diminution   de la hauteur d'élévation H de l'eau de refroidissement du oôté de la oonsommation se réalise d'une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 manière appropriée en plaçant une dérivation de la conduite sous pression de l'eau de refroidissement de-.manière que la faible quantité d'eau de refroidissement   nécessaire, pour   le maintien en réserve ne soit amenée qu'à une hauteur repré- sentant une fraction de la hauteur d'élévation' normale de l'eau de refroidissement. 



   On peut obtenir une réduction de la durée de fonctionne- ment t de la pompe d'eau de refroidissement par le remplis- sage intermittent de récipients élevés,de bassins de retenue appropriés, etc.. On peut alors travailler avec les pompes normales d'eau de refroidissement qui ne marchent que pen- dant une fraotion du temps total du maintien en   réserveandis   que l'eau accumulée ensuite s'écoule par le oondenseur vers l'avant ou vers l'arrière. 



   Si l'on travaille avec une admission en sens inverse du condenseur on peut maintenir la tubine auxiliaire ohaude par la vapeur qui entre. La turbine auxiliaire reste au repos ou bien elle tourne lentement en arrière sous l'action de l'eau revenant en sens inverse par la pompe. 



   Toutefois il vaut mieux actionner la turbine auxiliaire d'une manière normale, mais aveo unnombre de tours   Antérieur,   en utilisant la vapeur d'échappement de cette turbine auxi-   liaize   pour faire tourner lentement la turbine principale de réserve.   Comne     il ne faut   pour cela que très peu de vapeur il suffit souvent d'admettre dans la turbine auxiliaire,au lieu de vapeur vive, uniquement de la vapeur d'échappement ou de la vapeur prise à une autre turbine. Comme la turbine auxiliaire marche à l'étatbien réchauffé l'aptitude à l'u- tilisation est dans ce cas la plus grande. 



     Comme   en oas d'alarme il faut brusquement une quantité d'eau plus   considérable,   on peut prévoir un appareil automa- tique dépendant de la tension du réseau,du vide, de la tempe* rature de l'eau de refroidissement,de la position de la sou- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pape d'admission principale , eto.. ou tout autre dispositif approprié d'actionnement à   distance,   pour assurer l'appro- visionnement de l'eau de refroidissement. 



   De même en cas d'alarme un récipient de réserve d'eau de refroidissement peut entrer en aotion jusqu'à ce que l'ap- provisionnement normal d'eau de refroidissement soit réta- bli. 



   La   conduite   de dérivation mentionnée plus haut pour une hauteur partielle de la hauteur de refoulement normale de l'eau de refroidissement est munie de préférenoe d'une fermeture fonctionnant automatiquement qui agit lorsque la vitesse de l'eau s'accroît. Par ce moyen, on est indépendant de l'attention ou de la présence momentanée d'un maohiniste si l'on venait   àoublier   en cas d'alarme, de fermer l'organe d'arrêt mormal qui pourrait   se'trouver   dans la conduite de dérivation. 



   On diminue aussi d'une façon considérable la puissance de commande pour la oondensation en ajoutant une petite pompe à eau de oondensation ainsi qu'une petite pompe rota- tive à air. Ces deux pompes suffisent, car les quantités d'eau de condensation sont peu considérables par suite de la faible consommation de vapeur dans le procédé décrit dans cette demande, et de même la quantité de gaz amenée par la vapeur dans le condenseur est très petite. 



   Un autre avantage du fonotionnement aveo une quantité d'eau de refroidissement fortement réduite o'est qu'en xxxx hiver il n'est pas possible que gèle une tour de réfrigéra- tion qu'il pourrait y avoir, puisque la faible quantité d'eau de refroidissement est réchauffée davantage dans la même mesure. 



   Le dessin annexé représenté   sohématiquement   trois exemples de réalisation pour le montage de l'installation en réserve prête à fonctionner suivant l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans la figure!   lapompe   P d'eau de refroidissement, ac- tionnée par la turbine auxiliaire HT   avec. un   nombre partiel de tours, emprunte l'eau de refroidissement   aux canaux,   au bassin collecteur S, ou autre équivalent, et la refoulepar le oondenseur K dans la conduite 1. Pour que la pompe tour- nant avec unnombre partielle tours n'ait pas besoin de re- fouler l'eau jusqu'à la hauteur normale de refoulement H du réservoir de barrage St, la conduite normale d'eau de refroi- dissement bifurque au point 2. L'embranchement 3 ne se trouve qu'à une hauteur partielle de la hauteur normale de refoule- ment H. Dans cet embranchement 3 se trouvent généralement un organe d'arrêt 4 et une fermeture automatique 5. 



   T.G. représente le turbogénérateur rotatif prêt à fono- tionner qui, de préférence, reçoit sa vapeur de la turbine auxiliaire d'eau de refroidissement par la conduite 6 et tour- ne lui-même également aveo un nombre partiel. 



   La figure II représente le second exemple dans lequel   l'installation   comporte des tours de réfrigération. Du côté gauche du schéma se trouve l'installation de turbines rotati- ves prêtes à fonctionner; du côté droit l'installation de turbines en service normal et comprenant les tours de réfrigé- ration K.T. On voit par cette figure , cornaient a lieu, à l'ai- de d'une simple conduite de raccordement 2, le retour d'une faible quantité partie lle d'eau de refroidissement au   aonden-   seur K et à la pompe P appartenant à ce oondenseur. La turbine auxiliaire H T qui se tient prête à fonctionner reçoit sa vapeur de chauffage d'un étage de turbo-générateur de service, ou bien   d'une   autre source de vapeur ,par l'intennédiaire de la   conduite   3.

   Une conduite de raccordement 4 entre les pui- sards S des tours de réfrigération permet le retour de l'eau de refroidissement dérivée par la   ocnduite   2 au puisard de la tour de réfrigération en'service. 



   La figure III représente le troisième exemple de montage. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



    Là,   la vapeur prise par la conduite 3 d'un étage de la turbine de servioe actionne la turbine auxiliaire   H T avec   un nombre partiel de tours. La vapeur passe de la turbine auxiliaire,par la conduite 6, dans la turbine prête à fonctionner T.G% et fait tourner celle-ci également avec un nombre partiel de tours.La pompe P marchant aveo un nombre de tours partiel refoule l'eau de refroidissement par le condenseur K dans la oonduite 1 qui, au point 2, exactement   comme   dans le premier exemple représen- té en figure 1, oomporte un branchement 7 à une hauteur par- tielle de la hauteur normale de refoulement H. Dans le bran- ohement 7 se trouve une fermeture automatique 5 et le oas éché- ant, un organe d'arrêt 4.

   L'eau de refroidissement arrive par la conduite 7 an puisard S. de la tour de réfrigération K.T. où la prend la pompe P. 



   Dans les installations où les rôles entre les turbines de service et les turbines prêtes à fonctionner peuvent être in- tervertis on prévoit aussi bien pour la simplification des conduites des soupapes appropriées à deux directions ou des soupapes d'inversion, et ce, aussi bien pour les conduites de vapeur de chauffage ou de vapeur d'échappement que pour les conduites auxiliaires d'eau de refroidissement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process for maintaining in reserve, ready to operate, the installations of steam turbines with dynamos".



   In maintaining ready-to-operate steam turbine installations in reserve, operation with the maximum number of main turbine revolutions is uneconomical due to the considerable consumption of steam. Likewise, the ordinary operation of the condensation with the sets of normal pumps is not economical because the control power used is in no way related to the power required.
The new process, which is the subject of the invention, allows
 EMI1.1
 avoids this economic risk.



   To this end, to maintain in reserve, ready to operate the installations of steam turbines with electric dynamos, this process consists in that the turbine which is in reserve ready to operate is actuated, when the dynamo is electrically disconnected, with a sufficient number of turns

 <Desc / Clms Page number 2>

 making for the oil flow of the main lubricating pump, and, when the vacuum is complete, using steam and in that the expense for the control, of the cooling water pumps necessary to maintain this turbine ready to operate. is proportionally reduced with the decrease in work product: H.

   Q. t, where H is the evaluation height of the cooling water, Q is the amount of cooling water and t is the operating time of the cooling water pump.



   While in the main turbine, considerable losses in idling are avoided by a reduced number of revolutions and control as much as possible by exhaust steam instead of live steam, the economic reduction can be obtained. of the different factors of the product HQt for the cooling water pump according to the types of operation described below.



   The total vapor to be condensed in the condenser in main-. keeping ready for operation with a partial number of revolutions the main turbine only amounts to a reduction of the normal consumption of steam during idling with a normal number of revolutions. By this means the required quantity of cooling water is also correspondingly reduced. The decrease in the amount of cooling water can be done so that the cooling water pump (turbopump) is actuated, with a number of revolutions representing a part of its normal number of revolutions.

   As a result, the amount of cooling water decreases roughly proportionally to the decrease in the number of revolutions, while the pump pressure decreases even after the number of revolutions decreases, so that the required pump output decreases approximately with the third power of the number of revolutions. We

 <Desc / Clms Page number 3>

 thus saves considerable amounts of labor. Irrespective of the operation of the control turbine for pumps with a lower number of revolutions, the reduction in the number of pump revolutions in electric motors can be obtained by adjusting the voltage, adjusting the resistance, adjusting the of the frequency, the displacement of the brushes or the assembly in oasoade, etc .., according to the corresponding types of motor.

   For this purpose, it is also possible to use all types xx of transmission gears ,. In reducing the number of revolutions of the control turbine of the pump, it is particularly economical to use, for the control, exhaust steam or withdrawn steam.



   Likewise, by mounting and keeping in operation a very small additional cooling water pump during the time of the reserve, advantages similar to those mentioned above are obtained.



   The small amount of cooling water required can also be made available by throttling and withdrawing from another cooling water pump or from a central cooling water supply. In some cases it may be necessary to fit a non-return valve in the suction line or in the discharge line of the pump.



   A reduction in the flow of cooling water from the maintenance pump in reserve can be obtained beyond 0 less (change of direction) by providing an inlet in the opposite direction to the condenser and the cooling water pump. - cooling by water taken from a pressurized line of another pump, a central cooling water supply or an elevated vessel.



     The '' 'decrease in the elevation height H of the cooling water on the side of the consumption is carried out from a

 <Desc / Clms Page number 4>

 in an appropriate manner by placing a bypass of the cooling water pressure line so that the small amount of cooling water necessary for the maintenance in reserve is brought only to a height representing a fraction of the normal elevation height of the cooling water.



   A reduction in the running time t of the cooling water pump can be achieved by intermittent filling of high vessels, suitable holding basins, etc. It is then possible to work with normal water pumps. cooling water which only works during a reduction of the total holding time in reserve, so that the water accumulated thereafter flows through the condenser forwards or backwards.



   If you work with an inlet in the opposite direction to the condenser, you can keep the auxiliary tubine hot by the incoming steam. The auxiliary turbine remains at rest or it rotates slowly backwards under the action of the water returning in the opposite direction by the pump.



   However, it is best to operate the auxiliary turbine in the normal manner, but with a number of revolutions earlier, using the exhaust steam from this auxiliary turbine to slowly rotate the standby main turbine. As very little steam is required for this, it is often sufficient to admit into the auxiliary turbine, instead of live steam, only exhaust steam or steam taken from another turbine. Since the auxiliary turbine operates in a warm state, the usability is in this case the greatest.



     As in the event of an alarm, a larger quantity of water is suddenly needed, an automatic device can be provided depending on the mains voltage, the vacuum, the temperature of the cooling water, the position. of the sou-

 <Desc / Clms Page number 5>

 main inlet valve, eto .. or other suitable remote actuation device, to ensure the supply of cooling water.



   Likewise, in the event of an alarm, a cooling water reserve container may be activated until the normal cooling water supply is re-established.



   The bypass line mentioned above for a partial height of the normal discharge head of the cooling water is preferably provided with an automatically operating closure which acts when the water velocity increases. By this means, one is independent of the attention or the momentary presence of a Maohinist if one forgot in the event of an alarm, to close the abnormal stop device which could be found in the conduct of derivation.



   The control power for the oondensation is also considerably reduced by adding a small oondensation water pump as well as a small rotary air pump. These two pumps are sufficient, since the quantities of condensation water are not very considerable due to the low consumption of steam in the process described in this application, and likewise the quantity of gas supplied by the steam into the condenser is very small.



   Another advantage of operating with a greatly reduced quantity of cooling water is that in xxxx winter it is not possible for a cooling tower to freeze that there might be, since the small quantity of cooling water. cooling water is further heated to the same extent.



   The appended drawing represents sohematically three exemplary embodiments for the assembly of the ready-to-operate reserve installation according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In the figure! the cooling water pump P, actuated by the auxiliary HT turbine with. a partial number of turns, borrows the cooling water from the channels, the collecting basin S, or other equivalent, and delivers it through the condenser K in the pipe 1. So that the pump running with a partial number of turns does not have need to return the water to the normal discharge height H from the dam tank St, the normal cooling water pipe branches off at point 2. Branch 3 is only at a height part of the normal delivery height H. In this branch 3 there is generally a stop device 4 and an automatic closure 5.



   T.G. represents the ready-to-run rotary turbogenerator which preferably receives its steam from the auxiliary cooling water turbine through line 6 and itself also rotates with a partial number.



   FIG. II represents the second example in which the installation comprises refrigeration towers. On the left side of the diagram is the installation of rotary turbines ready for operation; on the right side, the installation of turbines in normal service and including the K.T. It can be seen from this figure, where, with the aid of a simple connecting pipe 2, a small quantity of cooling water is returned to the condenser K and to the pump P belonging to to this condenser. The auxiliary turbine H T which is ready to operate receives its heating steam from a service turbo-generator stage, or else from another source of steam, via pipe 3.

   A connection pipe 4 between the sinks S of the refrigeration towers allows the return of the cooling water diverted via the pipe 2 to the sump of the refrigeration tower in service.



   FIG. III represents the third example of assembly.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



    There, the steam taken by line 3 of a stage of the servioe turbine drives the auxiliary turbine H T with a partial number of revolutions. The steam passes from the auxiliary turbine, through line 6, into the ready-to-operate turbine TG% and also rotates the latter with a partial number of revolutions The pump P operating with a partial number of revolutions delivers the water from cooling by the condenser K in the pipe 1 which, at point 2, exactly as in the first example shown in figure 1, has a branch 7 at a partial height of the normal discharge height H. In the branch ohly 7 is an automatic closing 5 and the due oas, a stop device 4.

   The cooling water arrives via the 7 year sump S. pipe of the K.T. where the pump P.



   In installations where the roles between the service turbines and the ready-to-operate turbines can be interchanged, suitable two-way valves or reversing valves are also provided for simplification of the pipelines, as well as for heating steam or exhaust steam pipes as for auxiliary cooling water pipes.


    

Claims (1)

RESUME le) Procédé pour le maintien en réserve, prêtes à fono tionner,d'installations de turbines à vapeur aveo dynamos éleo- triques caractérisé par le fait que la turbine qui se trouve n prête à fonctionner est aotionnée, lorsque la dynamo est,déooneo. tée, ave.o un nombre de tours suffisant pour le débit d'huile de la pompe à huile principale, et, lorsque le vide est complet, à l'aide de vapeur et en ce -que la dépense pour la commande ;; SUMMARIES the) Method for maintaining in reserve, ready to operate, installations of steam turbines with electric dynamos characterized by the fact that the turbine which is ready to operate is powered, when the dynamo is, deooneo . ting, with a sufficient number of revolutions for the oil flow of the main oil pump, and, when the vacuum is complete, using steam and at the expense of the control ;; de la pompe d'eau de refroidissement nécessaire à maintenir cette turbine prête à fonctionner est réduite selon la diminu- tion du produit de travail H.Q.t, où H représente la hauteur <Desc/Clms Page number 8> d'élévation de l'eau de refroidissement, Q la quantité d'eau de refroidissement et t la durée de fonctionnement, de la pompe de refroidissement. of the cooling water pump necessary to keep this turbine ready for operation is reduced according to the decrease in the working product H.Q.t, where H represents the height <Desc / Clms Page number 8> of the cooling water rise, Q the amount of cooling water and t the operating time of the cooling pump. 2 ) Dans un procédé oomme sous 1 , la réduction du tuteur H du oôté de la produotion réalisée par la diminution du nonbre de rotations de la pompe ou par l'emploi d'une petite pompe,et du côté de la consommation réalisée par la conduite de dériva- tion de la conduite sous pression de l'eau de refroidissement, à une hauteur partielle de la hauteur d'élévation normale de l'eau de refroidissement. 2) In a process as under 1, the reduction of the support H on the side of the production carried out by the reduction in the number of rotations of the pump or by the use of a small pump, and on the consumption side achieved by the bypass line of the cooling water pressure line at a partial height of the normal rise of the cooling water. 3 ) La réduction du facteur Q est réalisée,dans un procédé somme sous 1 , par : a) Diminution du nombre de tours, b) Réduotion de la pompe. o) Etranglement. d) Etranglement en prenant à une autre pompe d'eau de refroidissement ou à un approvisionnement central d'eau de refroidissement. 3) The reduction of the factor Q is carried out, in a process sum under 1, by: a) Reduction of the number of revolutions, b) Reduction of the pump. o) Strangulation. d) Throttling by taking from another cooling water pump or central cooling water supply. 4 ) La diminution de l'élévation de l'eau de refroidisse- ment (Q & H) est réalisée dans un procédé comme sous 1 , 2 , et 3 par l'admission en sens inverse du condenseur et de lapompe d'eau de refroidissement à l'aide d'eau dérivée provenant de la conduite sous pression d'une autre pompe, d'un approvision- nement central d'eau de refroidissement ou d'un réoipient éle- vé. 4) The decrease in the cooling water rise (Q & H) is achieved in a process as under 1, 2, and 3 by the reverse inlet of the condenser and the cooling water pump. cooling using bypass water from the pressurized line of another pump, a central cooling water supply, or a high vessel. 5 ) La réduction du nombre de tours dans un prooédé comme sous 2 et 3 est obtenue : a) dans une turbine à commande par pompe, par la commande au moyen de vapeurd'échappement ou de vapeur de soutirage. b) dans les moteurs électriques par le réglage de la tension, le réglage de la résistanoe, le réglage de la fré- quenoe, le déplacement des balais ou le montage en oasoade, eto.. suivant les types de moteurs appropriés. <Desc/Clms Page number 9> o) par tous genres d'engrenages de transmission. 5) The reduction of the number of revolutions in a process as under 2 and 3 is obtained: a) in a pump-driven turbine, by the control by means of exhaust steam or draw-off steam. b) in electric motors by adjusting the voltage, adjusting the resistance, adjusting the frequency, moving the brushes or mounting in oasoade, etc. according to the appropriate types of motors. <Desc / Clms Page number 9> o) by all types of transmission gears. Dans un procédé comme sous 1 , l'obtention de la diminution de t soit par le remplissage intermittent de récipients élevés appropriés, soit par des réservoirs de barrage, soit par tout autre équivalent. In a process as under 1, obtaining the reduction in t either by intermittent filling of suitable elevated vessels, or by barrier reservoirs, or by any other equivalent. 3 ) Le maintien de la turbine auxiliaire ohaude, dans un procédé comme sous 4 , par la vapeur qui entre, et ce au repos ou en marche arrière lente, par l'eau de refroidisse- ment revenant en sens inverse par la pompe. 3) Keeping the auxiliary turbine hot, in a process as under 4, by the steam entering, at rest or in slow reverse, by the cooling water returning in the opposite direction by the pump. 8 ) Le réchauffage de la turbine auxiliaire dans un prooédé comme sous 4 , par la vapeur qui s'éooule etest maintenue pour la marche avant ou la marche arrière, la vapeur d'échappement de cette turbine auxiliaire étant utilisée pour commander la turbine prinoipale à nombre peu considérable de tours. 8) The heating of the auxiliary turbine in a process as in 4, by the steam which flows and is maintained for forward or reverse, the exhaust steam from this auxiliary turbine being used to control the main turbine to not very considerable number of turns. 9 ) Un procédé comme sous 8 , suivant lequel la vapeur traversant la turbine auxiliaire est de la vapeur d'éohap-. pement ou de la vapeur à soutirer à une autre turbine. 9) A process as in 8, whereby the steam passing through the auxiliary turbine is eohap- steam. pement or steam to be withdrawn from another turbine. 10 ) Procédé comme sous 1 à 9 , dans lequel l'appro- visionnement nécessaire d'eau de refroidissement en cas d'alarme est constitué automatiquement ou suivant la ten- sion du réseau, le vide, la température de l'eau de refroi- dissement, la position de la soupapeprinoipale d'admission ou autre équivalent, ou quelque autre dispositif d'action- nement à distance. 10) Procedure as under 1 to 9, in which the necessary cooling water supply in the event of an alarm is created automatically or depending on the mains voltage, vacuum, cooling water temperature - the position of the main inlet valve or other equivalent, or some other remote actuation device. Il ) Dispositif pour la réalisation du procédé comme sous 2 , caractérisé par le fait qu'on dispose dans la con- duite de dérivation de l'eau de refroidissement une ferme- ture automatique, dépendant de la vitesse de l'eau, de ma- nière à se feimer quand la vitesse de l'eau augmente. II) Device for carrying out the process as in 2, characterized in that there is an automatic shut-off in the cooling water bypass duct, depending on the speed of the water, on - denies itself when the speed of the water increases.
BE402629D BE402629A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE402629A true BE402629A (en)

Family

ID=68369

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE402629D BE402629A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE402629A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2379848B1 (en) Electricity generation device with several heat pumps in series
FR2590934A1 (en) GROUP FOR GENERATING ENERGY, ESPECIALLY ELECTRICAL, FROM HEAT
FR2894014A1 (en) Refrigeration-generation solar unit for air-conditioning system in e.g. dwelling premise, has automaton varying operational delivery rate of circulation pump according to temperature recorded by sensor at outlet of solar collectors
FR2494765A1 (en) AUTOMATIC STARTING DEVICE FOR RANKINE CYCLING ENGINE CLUSTER
EP2071184A1 (en) Facility for producing electricity from solar energy
BE402629A (en)
FR2503335A1 (en) INSTALLATION FOR USING THE LOW POTENTIAL LOW HEAT OF A COMPRESSION STATION FOR GAS PIPELINES
FR2659727A1 (en) Geothermal installation for supplying heat and water
WO2010142912A1 (en) Heating or cooling apparatus comprising a geothermal heat pump associated with an artificial snow production plant
WO1998021474A1 (en) System for storing energy using air under pressure driven by a wind power engine
FR2489477A1 (en) Gas compressor operating system - uses compressed gas to do work by expanding it to desired outlet temperature
EP0388337B1 (en) Steam machine with external combustion and process for operating same with atmospheric air or in a closed space
CH632317A5 (en) REVERSIBLE AERO-HYDRAULIC MACHINE AND USE OF THIS MACHINE.
EP0036355A1 (en) Space heating installation for domestic or industrial use
FR2546873A1 (en) Water desalination plant
FR2973841A1 (en) Conversion device for use in conversion installation positioned in e.g. desert to convert heat energy into mechanical energy, has mixing device mixing fluid that is in form of steam, with heat-transfer fluid to obtain dual-phase mixture
BE345686A (en)
FR2518644A1 (en) Multiple stage turbo machine - has one high pressure and two low pressure stages all geared to output shaft
BE487811A (en)
FR2500883A1 (en) Gas engine and compressed gas power system - uses stored solar heat energy and atmospheric fluids e.g. air or water to increase power output
FR2492466A1 (en) Axial hydroelectric appts. for irrigation - uses axial flow turbine with variable blade orientation for driving generator or be driven as pump with same water flow sense in both cases
BE425811A (en)
FR2508981A1 (en) Solar powered turbine driven pump - has hand operated water and refrigerant pumps to start up operation
BE626004A (en)
BE625154A (en)