BE402021A - - Google Patents

Info

Publication number
BE402021A
BE402021A BE402021DA BE402021A BE 402021 A BE402021 A BE 402021A BE 402021D A BE402021D A BE 402021DA BE 402021 A BE402021 A BE 402021A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
foam
gas
air
cone
water
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE402021A publication Critical patent/BE402021A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62CFIRE-FIGHTING
    • A62C5/00Making of fire-extinguishing materials immediately before use
    • A62C5/002Apparatus for mixing extinguishants with water

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Fire-Extinguishing By Fire Departments, And Fire-Extinguishing Equipment And Control Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux   procèdes   et appareils pour la production de mousse pour l'extinction d'incendies. 



   La présente invention a trait à la production de mousse pour   l'extinction   d'incendies par des moyens simples permettant de faire avancer la mousse dans des tuyaux rigides ou flexibles et de la lancer sous forme de jet à travers un ajutage jusqu'au foyer de l'incendie. 



   De nombreuses propositions ont déjà été faites pour la production de mousse pour l'extinction d'incendies et qui consistaient à mélanger de l'air ou un gaz, de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'eau et une poudre ou liquide générateur ou stabilisateur de mousse, mais il semble que tous les procédés déjà pro- posés présentaient un ou plusieurs inconvénients par exemple soit que la mousse produite n'était pas efficace, soit que l'appareil était compliqué et coûteux, soit que l'on ne pouvait pas facilement faire avancer la mousse dans une longueur suffisante de tuyau rigide ou flexible et la faire sortir par un ajutage sous forme de jet. 



   Selon la présente invention, on produit, on fait avance et on lance la mousse extinctrice en provo- quant l'entraînement d'un gaz ou d'air sous pression par un jet de liquide qui passe à grande vitesse à travers un de injecteur ou trompe/Venturi, et qui se mélange avec le gaz ou :l'air, liquide auquel on a ajouté une solution stabili- satrice de mousse, telle qu'une solution de savon ou son équivalent.

   On a déjà proposé d'effectuer l'entraînement de l'air (non sous pression) et d'une poudre ou solution génératrice ou stabilisatrice de mousse dans un courant d'eau au moyen d'une trompe à eau, d'un injecteur, ou dis- positif similaire, mais on a trouvé selon l'invention que pour obtenir une mousse convenable au moyen d'un gaz ou de l'air, sans l'emploi d'une grande quantité de produits chi- miques producteurs de gaz, il est nécessaire de fournir le gaz ou l'air au courant d'eau sous une pression appréciable et que si l'on fournit l'eau à la trompe ou au tube de Venturi sous une pression d'entrée de 3 Kg 500 par centimètre carré par exemple, il suffit d'y amener le gaz ou l'air sous une pression de 0 Kg 700 par centimètre carré environ, pour produire une mousse très efficace,

   sans l'addition de pro- duits chimiques producteurs de gaz et en n'ajoutant qu'une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 quantité relativement faible d'un liquide stabilisateur de mousse, tel qu'une solution de savon ou son   équivalent.   



   On applique de préférence le gaz d'échappement d'un moteur à combustion interne pour le mélanger au liquide, afin de produire des bulles ou de la mousse, mais on peut également appliquer de l'air ou des gaz de combustion de foyers. 



   Le dessin annexé représente,, à titre d'exemple, une forme de réalisation d'un appareil pour produire et lancer la mousse selon l'invention, dans le cas   où   l'on applique du gaz d'échappement. 



   Les figs. 1 et 2 représentent respectivement l'appareil selon l'invention en élévation et en plan et les figs. 3 et 4 sont respectivement une vue en coupe et une vue en plan à plus grande échelle du cône injecteur ou trompe de Venturi. 



   L'appareil représenté sur les figs. 1 et 2 compor- te un socle sur lequel est monté le dispositif représenté sur les figs. 3 et 4 pour mélanger l'eau, le gaz d'échappe- ment et le liquide stabilisateur de mousse et pour faire avancer la mousse ainsi formée ; un réservoir a, destiné à contenir le liquide stabilisateur de mousse; une pompe rota-   tive b   pour refouler ce liquide sous une pression convenable dans le courant d'eau; et un moteur électrique pour action- ner la pompe. Un tuyau 1 relie le réservoir a à la pompe b et un tuyau d relie la pompe au dispositif mélangeur et propulseur représenté sur les figs. 3 et 4; a2 est un robinet de commande prévu sur le tuyau a1 et .!il est un manomètre situé sur le tuyau de refoulement d. 



   Le dispositif mélangeur et propulseur comprend un cone injecteur ou trompe de Venturi e qui s'étend depuis une chambre 1 reliée en g, à un tuyau flexible h qui est relié à son tour au tuyau d'échappement d'un moteur à 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 combustion interne de manière à fournir du gaz d'échappe- ment sous une pression de 0 Kg   700   par cm2 environ. A l'extrémité du cône ou trompe se trouve un ajutage conique! relié par l'intermédiaire d'un robinet k à un réservoir d'eau sous une pression de 3 Kgs 500 par em2 par exemple;   l'ajutage !   s'avance dans la   chambre f   suffisam- ment près du cone e pour laisser un espace annulaire à tra- vers lequel le gaz passe de la chambre dans le cone avec l'eau. La sortie 1 du   c6ne e   est reliée à un tuyau rigide ou flexible.

   On pompe le liquide stabilisateur de mousse.. tel qu'une solution de savon, depuis le réservoir a et on l'introduit en m, sous une pression suffisante, dans le courant passant à travers le cône e. On choisit les propor- tions de l'ajutage ! et du cône e de telle manière, par rapport aux dimensions de l'entrée d'eau et de la sortie de mousse, que la pression initiale du courant d'eau soit réduite dans le cône à un point suffisamment en dessous de la pression régnant dans le tuyau d'échappement d'un moteur à combustion interne pour permettre à la quantité nécessaire de gaz d'échappement d'entrer dans le courant d'eau à tra- vers l'espace annulaire qui entoure l"ajutage. Cette dimi- nution de la pression d'eau permet également d'effectuer l'introduction de la solution stabilisatrice de mousse sous une pression moindre qu'il ne serait autrement néces- saire. 



   Les différents ingrédients, en particulier l'eau, le gaz d'échappement et la solution stabilisatrice de mousse passent ensemble à l'orifice de sortie 1 et de là dans la tuyauterie rigide ou flexible à travers laquelle on fait avancer la mousse et celle-ci est finalement lan- cée à travers un ajutage situé au point d'application. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   L'eau sous pression passant à travers la trompe de Venturi peut provenir d'une prise d'eau ou d'une pompe à incendie, ou autre source de pression convenable qui peut faire avancer le mélange à travers la tuyauterie rigide ou flexible et lancer la mousse avec une force suffisante pour les besoins de l'utilisation. 



   On peut introduire la solution génératrice de mousse qui peut être composée de l'une quelconque des substances productrices de mousse bien connues et d'emploi courant,dans le courant d'eau au moyen d'une pompe à main ou autre dispositif d'alimentation au lieu d'une pom- pe mécanique, ou au moyen de la pression du gaz d'échap- pement. Le moteur c peut avantageusement dériver son cou- rant d'une batterie électrique d'un véhicule automobile lorsque l'appareil est porté par un tel véhicule, par exem- ple une automobile portant une pompe à incendie. 



   Afin d'éviter toute possibilité que la pression d'eau puisse provoquer l'entrée de l'eau dans le tuyau d'échappement de gaz h contre la pression du gaz d'échap- pement, un clapet hl est prévu sur le raccord g. Une sou- pape réglable n est prévue sur une dérivation du tuyau d'échappement comme moyen d'échappement pour le gaz qui n'est pas nécessaire à la production de mousse. On voit ainsi que l'on peut faire varier les proportions d'eau, de gaz d'échappement et de solution stabilisatrice de mousse selon la consistance désirée de la mousse. 



   Avec l'appareil selon l'invention, on a trouvé qu'aucun dispositif n'était nécessaire pour fouetter, battre ou briser la mousse et on peut faire avancer celle- ci à travers une grande longueur de tuyau et la lancer à traversun ajutage jusqu'à une distance considérable. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans le cas où on appliquerait de l'air sous pression au lieu du gaz d'échappement d'un moteur à combustion interne, on peut dériver cet air de n'importe quelle source appropriée, par exemple d'une canalisation d'air comprimé existante ou, lorsqu'on dispose de vapeur, ou d'autres moyens de force motrice, on peut se servir d'un compresseur d'air actionné par ces moyens. Au lieu de gaz d'échappement ou d'air sous pression on peut compri- mer des gaz de combustion de foyers et les conduire jusqu' au courant d'eau. 



  REVENDICATIONS.       



   1.- Procédé pour produire et propulser de la mousse extinctrice d'incendie,consistant à provoquer l'en- traînement du gaz d'échappement d'un moteur à combustion interne ou d'un autre gaz sous pression ou d'air sous pres- sion par un jet de liquide qui passe à grande vitesse à tra- vers un injecteur ou trompe de   Ventùri,   et qui se mélange avec le gaz ou l'air, liquide auquel on ajoute une solution stabilisatrice de mousse telle qu'une solution de savon.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements in processes and apparatus for the production of foam for extinguishing fires.



   The present invention relates to the production of foam for fire extinguishing by simple means for advancing the foam in rigid or flexible pipes and launching it as a jet through a nozzle to the firebox. the fire.



   Many proposals have already been made for the production of foam for extinguishing fires and which consisted in mixing air or a gas,

 <Desc / Clms Page number 2>

 water and a powder or liquid foam generator or stabilizer, but it seems that all the methods already proposed had one or more drawbacks, for example either that the foam produced was not effective, or that the apparatus was complicated and expensive, or that one could not easily advance the foam through a sufficient length of rigid or flexible pipe and exit through a nozzle in the form of a jet.



   According to the present invention, the extinguishing foam is produced, advanced and launched by causing entrainment of a pressurized gas or air by a jet of liquid which passes at high speed through an injector or pump / Venturi, and which mixes with gas or: air, liquid to which a foam stabilizing solution has been added, such as a soap solution or its equivalent.

   It has already been proposed to carry out the entrainment of air (not under pressure) and of a powder or solution for generating or stabilizing foam in a stream of water by means of a water pump, an injector. , or similar device, but it has been found according to the invention that in order to obtain a suitable foam by means of gas or air, without the use of a large quantity of gas-producing chemicals , it is necessary to supply gas or air to the water stream under an appreciable pressure and that if the water is supplied to the pump or to the Venturi tube under an inlet pressure of 3 Kg 500 per square centimeter for example, it suffices to bring the gas or air there under a pressure of 0 Kg 700 per square centimeter approximately, to produce a very effective foam,

   without the addition of gas-producing chemicals and adding only one

 <Desc / Clms Page number 3>

 relatively small amount of a foam stabilizer liquid, such as soap solution or its equivalent.



   Preferably, the exhaust gas of an internal combustion engine is applied to mix it with the liquid, to produce bubbles or foam, but air or combustion gases from hearths can also be applied.



   The accompanying drawing shows, by way of example, an embodiment of an apparatus for producing and launching the foam according to the invention, in the case where exhaust gas is applied.



   Figs. 1 and 2 respectively show the apparatus according to the invention in elevation and in plan and FIGS. 3 and 4 are respectively a sectional view and a plan view on a larger scale of the injector cone or Venturi tube.



   The apparatus shown in figs. 1 and 2 comprise a base on which is mounted the device shown in FIGS. 3 and 4 for mixing the water, the exhaust gas and the foam stabilizer liquid and for advancing the foam thus formed; a reservoir a, intended to contain the foam stabilizer liquid; a rotary pump b for delivering this liquid under a suitable pressure in the stream of water; and an electric motor to operate the pump. A pipe 1 connects the reservoir a to the pump b and a pipe d connects the pump to the mixing and propellant device shown in FIGS. 3 and 4; a2 is a control valve provided on pipe a1 and.! it is a pressure gauge located on delivery pipe d.



   The mixer and propellant device comprises an injector cone or Venturi tube which extends from a chamber 1 connected at g, to a flexible pipe h which is in turn connected to the exhaust pipe of an engine.

 <Desc / Clms Page number 4>

 internal combustion so as to supply exhaust gas at a pressure of approximately 0 Kg 700 per cm2. At the end of the cone or trunk is a conical nozzle! connected by means of a tap k to a water tank under a pressure of 3 Kgs 500 by em2 for example; the nozzle! advances into chamber f close enough to the cone to leave an annular space through which gas passes from the chamber into the cone with the water. The outlet 1 of the cone is connected to a rigid or flexible pipe.

   The foam stabilizing liquid, such as a soap solution, is pumped from the reservoir a and introduced in m, under sufficient pressure, into the stream passing through the cone e. We choose the proportions of the nozzle! and the cone e in such a way, with respect to the dimensions of the water inlet and the foam outlet, that the initial pressure of the water stream is reduced in the cone to a point sufficiently below the prevailing pressure into the exhaust pipe of an internal combustion engine to allow the necessary amount of exhaust gas to enter the water stream through the annular space surrounding the nozzle. The reduction of the water pressure also allows the introduction of the foam stabilizer solution to be effected under less pressure than would otherwise be necessary.



   The various ingredients, in particular the water, the exhaust gas and the foam stabilizing solution, pass together to the outlet port 1 and from there into the rigid or flexible piping through which the foam and the foam are advanced. This is finally launched through a nozzle located at the point of application.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Pressurized water passing through the Venturi tube can come from a water intake or fire pump, or other suitable pressure source which can advance the mixture through rigid or flexible piping and start foam with sufficient strength for the purposes of use.



   The foam generating solution, which may be composed of any of the well known and commonly used foam producing substances, can be introduced into the water stream by means of a hand pump or other feed device. instead of a mechanical pump, or by means of the pressure of the exhaust gas. The motor c can advantageously derive its current from an electric battery of a motor vehicle when the device is carried by such a vehicle, for example an automobile carrying a fire pump.



   In order to avoid any possibility that the water pressure could cause water to enter the gas exhaust pipe h against the exhaust gas pressure, a valve hl is provided on the connection g . An adjustable valve n is provided on a bypass of the exhaust pipe as an exhaust means for gas which is not required for the production of foam. It can thus be seen that the proportions of water, of exhaust gas and of foam stabilizing solution can be varied according to the desired consistency of the foam.



   With the apparatus according to the invention it has been found that no device is necessary for whipping, beating or breaking up the foam and it can be advanced through a long length of pipe and launched through a nozzle to 'at a considerable distance.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In the event that pressurized air is applied instead of the exhaust gas of an internal combustion engine, this air can be derived from any suitable source, for example from a compressed air line. or, where steam, or other means of motive power is available, an air compressor operated by these means can be used. Instead of exhaust gases or pressurized air, it is possible to compress combustion gases from hearths and lead them into the stream of water.



  CLAIMS.



   1.- Process for producing and propelling fire extinguishing foam, consisting in causing the entrainment of the exhaust gas of an internal combustion engine or of another pressurized gas or of air under pressure. - sion by a jet of liquid which passes at high speed through an injector or Venturi tube, and which mixes with gas or air, liquid to which is added a foam stabilizing solution such as a solution of soap.


    

Claims (1)

2.- Appareil pour produire de la mousse extinctri- ce d'incendie suivant la revendication 1, comprenant un c6ne éjecteur ou trompe de Venturi à travers lequel on fait passer de l'eau sous pression et qui est muni, à la partie resserrée du cône ou trompe, de raccords destinés à l'admission de gaz d'échappement ou autres gaz sous pression ou d'air sous pres- sion, de mousse et d'une solution stabilisatrice. 2. An apparatus for producing fire-extinguishing foam according to claim 1, comprising an ejector cone or Venturi tube through which water is passed under pressure and which is provided, at the constricted part of the tube. cone or pump, fittings intended for the admission of exhaust gases or other pressurized gases or air under pressure, foam and a stabilizing solution. 5.- Appareil suivant la revendication 2, caracté- risé en ce qu'il comporte un clapet près de l'entrée de gaz ,ou d'air. <Desc/Clms Page number 7> 5. Apparatus according to claim 2, characterized in that it comprises a valve near the gas or air inlet. <Desc / Clms Page number 7> 4.- Appareil suivant la revendication 2, carac- térisé en ce qu'il comporte une soupape réglable pour 1, échappement du gaz ou air sous pression qui n'est pas né- cessaire pour la production de mousse. 4. Apparatus according to claim 2, characterized in that it comprises an adjustable valve for exhausting pressurized gas or air which is not necessary for the production of foam. 5. - Appareil pour produire de la mousse extinctri- 'ce au moyen du gaz d'échappement d'un moteur à combustion interne ou autre gaz ou d'air sous pression, comprenant un c6ne injecteur ou trompe de Venturi suivant la revendica- tion 2 et une pompe pour la solution stabilisatrice de mousse. 5. - Apparatus for producing fire-extinguishing foam by means of the exhaust gas of an internal combustion engine or other gas or air under pressure, comprising an injector cone or a Venturi tube according to the claim. 2 and a pump for the foam stabilizer solution.
BE402021D BE402021A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE402021A true BE402021A (en)

Family

ID=67855

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE402021D BE402021A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE402021A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2746484A1 (en) DEVICE FOR SUPPLYING PRESSURIZED WATER TO THE WATER SOURCE OF A STEAM INJECTOR
EP2885525B1 (en) Bimodal igniter and injection method for a rocket engine igniter
EP0069637A2 (en) Method and device for pulverizing a solid fuel
BE402021A (en)
US2607743A (en) Mechanical aerosol generator
FR2596672A1 (en) Process and plant for carbon dioxide blasting
FR2608438A1 (en) Device for firefighting
FR2623730A1 (en) Plant for the manufacture of foams, especially for the production of cellular structural components permitting the manufacture of foams with very low proportions of emulsifying agent of between 1 and 15 per thousand
CH636023A5 (en) Pipe for injecting and spraying liquid waste (residues)
BE438304A (en)
FR2886559A1 (en) AUTONOMOUS ROTATING DISK ATOMIZATION DEVICE
CH302320A (en) Process for the production of foam and apparatus for carrying out this process.
CH147100A (en) A method and apparatus for producing gas from heavy oil.
CH215522A (en) Method and apparatus for the forced production of scum particularly applicable to fire extinguishers, fire pumps and the like.
US2045400A (en) Production of fire extinguishing foam
RU217740U1 (en) Hydrojet propulsion
RU2446306C1 (en) Method of operating pulsating detonation engine (versions)
BE491187A (en)
BE510572A (en)
BE343836A (en)
RU146895U1 (en) FOAM FIRE EXTINGUISHER FOR PACKAGING VEHICLES CARRYING OUT OF DELIVERY OF A VICTIM IN A EMERGENCY POPULATION SITUATION IN TEMPORARY ACCESSION POINTS
GB1289094A (en)
RU68326U1 (en) AEROSOL SPRAY GUN
BE512717A (en)
FR3142749A1 (en) Process for launching a space vehicle