BE397002A - - Google Patents

Info

Publication number
BE397002A
BE397002A BE397002DA BE397002A BE 397002 A BE397002 A BE 397002A BE 397002D A BE397002D A BE 397002DA BE 397002 A BE397002 A BE 397002A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
filaments
filament
base
segment
bridge
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE397002A publication Critical patent/BE397002A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01KELECTRIC INCANDESCENT LAMPS
    • H01K9/00Lamps having two or more incandescent bodies separately heated
    • H01K9/02Lamps having two or more incandescent bodies separately heated to provide substitution in the event of failure of one of the bodies
    • H01K9/04Lamps having two or more incandescent bodies separately heated to provide substitution in the event of failure of one of the bodies with built-in manually operated switch

Landscapes

  • Vessels And Coating Films For Discharge Lamps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Lampe électrique à plusieurs   filaments,   
La présente invention concerne les lampes électriques à plusieurs filaments, comportant une pièce mobile susceptible d'être amenée dans différentes positions dans lesquelles elle réalise la mise en service de l'un ou l'autre filament ou plusieurs filaments simultanément. 



   L'invention prévoit une forme particulièrement simple de réalisation de lampes de ce genre à deux filaments, ne nécessitant pas l'emploi d'un culot spécial plus ou moins compliqué, mais permettant l'utilisation d'un culot, de lampe à filament unique, d'un type se trouvant actuellement dans le commerce. 



   Selon cette forme de réalisation, autour du col étranglé de l'ampoule, intérieur au culot est monté   à   frottement un segment de bague métallique relié en permanence au négatif du culot et dont l'une ou l'autre extrémité peut être amenée par déplacement circonférenciel de ladite bague, commandé par l'intermédiaire d'un bras métallique électriquement solidaire de la bague et s'étendant à travers une glissière pratiquée en un endroit approprié du culot, à recouvrir respectivement l'un ou l'autre des deux contacts négatifs, séparés et noyés à la surface du verre, des filaments qui ont un contact positif commun. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention prévoit aussi d'autres caractéristiques relatives à cette forme de réalisation ainsi qu'une variante de celle-ci et de plus encore d'autres formes particulières de réalisation de lampes du type indiqué, suivant lesquelles le circuitage d'un nouveau filament après usure d'un ou plusieurs autres s'exécute automatiquement comme il sera décrit plus loin,
Ces objets supplémentaires de l'invention sont décrits en détail ci-après en se référant aux dessins schématiques annexés dans lesquels:
Fig.l représente le col de l'ampoule pourvu du culot;
Fig.2 représente à une échelle agrandie le col de   l'ampou-   le;
Fig.3 représente à une échelle agrandie le col de l'ampoule pourvu de la pièce commandant le circuitage de l'un ou l'autre filament;

     Fig.4   est une vue en plan représentant séparément ladite pièce;
Figs. 5 et 6 sont respectivement une vue d'un dispositif automatique de changement de circuitage dans une lampe à deux filaments et une vue montrant le montage de ce dispositif dans le culot;
Fig.7 est une vue analogue à la Fig.6 d'un autre aispositif automatique de changement de circuitage dans une lampe à trois filaments;   Fig.8   est une vue schématique en perspective d'une variante de la forme de réalisation représentée à la Fig.l;   Fig.9   est une coupe horizontale à travers le dispositif de la Fig.8 suivant le plan horizontal passant par les deux contacts négatifs des filaments. 



   Selon la   Fig.l,   les deux filaments 2 et 3 sont réunis par un fil adducteur commun au contact positif 4 du sommet du culot du type absolument courant, dont la masse isolante est représentée par 5 et la partie en cuivre, filetée par 6. Ils sont 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 reliés chacun par un fil séparé à l'un des contacts négatifs 7 et 8 disposés l'un   à   côté de l'autre et noyés à la surface du verre formant l'étranglement 9 du col 10 de l'ampoule 11.

   Un segment de bague métallique 12, monté à frottement relativement doux autour de l'étranglement 9, peut être déplacé circonférenciellement par   l'intermédiaire   d'un bras 13 venu d'une pièce avec ou fixé électriquement au dit segment 12 et s'étendant à l'extérieur du culot, à travers une glissière horizontale de   celui-ci,   de manière à pouvoir amener à volonté l'une ou l'autre extrémité de ce segment à recouvrir respectivement l'un ou l'autre des contacts négatifs 7, 8. La liaison électrique de l'un et l'autre de ces contacts au négatif du culot est assurée par l'intermédiaire du bras 13 lui-même dont l'extrémité traverse la partie cuivre du culot et est repliée sur le bout supérieur rétréci de cette partie cuivre de manière à ne pas gêner le vissage de la lampe dans sa douille.

   On assure donc la mise en service de l'un ou l'autre filament 2 ou 3 en amenant, par déplacement du bras 13 dans sa glissière, l'une ou l'autre extrémité du segment 12 respectivement sur les contacts négatifs 7 ou 8. Le bras 13 peut se rattacher au segment 12,   indiffé-     remment à   la partie inférieure de celui-ci, comme montré à la   Fig.l,     ou à   sa partie supérieure, comme figuré aux Figs. 3 et 4. 



  Le bras pourrait aussi traverser la partie vitreuse 5 du culot et être repliée sur celle-ci, tandis que la liaison des contacts 7 ou 8 au cuivre du culot se ferait par l'intermédiaire d'une pièce métallique supplémentaire, fixée par exemple dans le verre du col de l'ampoule, reliée par un fil conducteur au cuivre du culot, et sur laquelle le segment de bague 12 frotte en per-   manence.   



   En vue d'éviter des déplacements intempestifs du segment 12 amené dans la position de circuitage voulue, il est formé dans le verre des encoches 14, 15, 16 et 17 dont 14 et 15 sont tapissées par les contacts 7   et 9     (Fig.2),   les extrémités du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 segment recourbées vers l'intérieur suivant une courbe appropriée 18 dont la convexité est tournée vers l'intérieur (Fig.4), se logeant soit dans les encoches 14 et 16, soit dans les encoches 15 et 17 selon que c'est le filament 2 qui est circuité ou bien le filament 3 (Fig.3).

   Les extrémités du segment, conformées comme indiqué, agissant en quelque sorte comme des ressorts, assurent un contact parfaitement intime et nécessitent pour être délogées des encoches un effort suffisant pour que tout déplacement accidentel du segment soit rendu impossible. 



   On pourrait prévoir aussi entre l'écartement les deux contacts négatifs 7 et 8 et la longueur du segment 12 un rapport tel qu'il soit possible de réaliser à volonté le circuitage séparé de l'un ou l'autre filament et leur circuitage simultané. 



  Dans ce cas, il sera adéquat, pour la réalisation de l'une ou l'autre des trois positions de   circuitage.   de prévoir dans le verre sept encoches équidistantes dont les deux voisines de celle du milieu contiennent les contacts 7 et 8, et de conformer chaque extrémité du segment 12 avec deux courbes consécutives semblables à celles représentées à la   Fig.4   et   à   même distance entre elles que les encoches. 



   Les Figs. 5 et 6 représentent un dispositif automatique de mise en circuit d'un filament, avant que l'autre, déjà en service,ne soit arrivé à la rupture. La pièce opérant en fait le changement de circuitage est constituée par le ressort lamellaire 19, enfermé dans une ampoule de verre 20 entièrement noircie et montée dans le culot de la lampe. L'extrémité supérieure du ressort 19 est enrobée dans le verre de l'ampoule 20 et s'en libère extérieurement pour coopérer avec le contact de la douille tandis que l'autre extrémité est située dans le bas de l'ampoule entre les deux contacts de filaments 21 et 22 noyés dans le verre de l'ampoule et se faisant face dans le plan de détente du ressort.

   Un fusible 23 sous forme de baguette est monté transversalement dans l'ampoule avec ses extrémités 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 enrobées dans le verre, et force le ressort contre l'un des contacts, à rencontre de sa tendance à se porter sur l'autre contact.   La.   fusion du fusible ayant pour conséquence la libé- ration du ressort qui se porte sur l'autre contact en circuitant le nouveau filament correspondant, est provoquée automatiquement par un dispositif électrique approprié, lorsque le premier fila- ment a atteint une usure déterminée.

   Ce dispositif constitue un "pont de Wheatstone" dont le pont proprement dit D B est consti- tué par un filament destiné à l'incandescence sous une tension et intensité déterminées, et dont les quatre résistances sont successivement AD, AB, DC et CB suivant le parcours 0-22 ou C-21, 22-E ou   21-Eet   EB. Un revêtement de sélénium 24 intérieur à l'ampoule 20 relie chaque extrémité du fusible 23 respective- ment et distinctement aux extrémités d'entrée et de sortie du filament DB,
L'équation de condition d'équilibre de ce pont est: 
AB = AD
BC DC qui doit exister lorsque la lampe est neuve.

   Le filament des- tiné à être mis le premier en service ayant une résistance con- nue, il est possible de déterminer les autres résistances de fa- ion que cette équation soit réalisée   à   l'origine et qu'aucun courant ne passe dans le filament DB de l'ampoule 20. Le con- ducteur DC doit notamment avoir une grande résistance et est donc constitué par un fil long et fin d'un alliage du genre nickel-chrome, par exemple, de très grande résistivité. En vue d'un moindre encombrement, cette résistance DC est enroulée en solénoïde autour de la partie inférieure étranglée de l'ampoule
20, de même que la résistance AD aussi, autour de la partie supérieure de ladite ampoule, comme montré à la Fig.6. 



   Lorsque la lampe a subi une certaine usure par l'usage,   c'est-à-dire   lorsque son premier filament a atteint une plus 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 grande résistance que celle du début, l'équilibre du pont est rompu et un courant   proportionnel à   la différence de potentiel entre D et B passe, à ce moment, dans le filament DB qui est ainsi porté à l'incandescence. Le sélénium 24 rendu conducteur, suivant le Phénomène connu, par l'éclairage produit par cette incandescence du filament DB, connecte alors le fusible 23 avec les sources de courant D et B en provoquant la fusion de ce fusible. Le ressort 19 libéré par cette fusion se détend et oonnecte   l'autre   contact,   c'est-à-dire   celui du second filament, tandis que l'autre filament est mis hors circuit.

   Au cours de cette opération, le filament DB de l'ampoule 20 est également sectionné par le ressort 19, ce qui a l'avantage d'éviter par la suite toute consommation inutile de courant dans ce filament. 



   Il est enfin évident qu'au lieu de faire opérer le dispositif ci-dessus de changement automatique de circuitage, sur les'contacts positifs du filament, on pourrait inversément, moyennant de très simples modifications de la disposition des organes, le faire agir sur les contacts négatifs, séparés, des deux filaments dont les positifs seraient réunis en permanence. 



   La   Fig.7   représente une autre disposition basée sur à peu prés le même principe que dans le cas des Figs. 5 et 6, pour le   changement   automatique de circuitage des filaments d'une lampe à trois filaments. 



   Les deux filaments 25 et 26 sont portés d'une part en B et en F par les supports conducteurs 27 et 28 dérivés en A   d'un   fil 29 rattaché au contact positif de la tête de la lampe, et d'autre part en D et en G par les supports 30 et 31   rattaches   tous deux au contact latéral négatif C du culot. Un troisième filament 32 relie les deux autres aux points B et D. L'ensemble   'de   ces filaments et supports constitue un pont de   Wheatstone   dont le pont proprement dit est formé par le filament 32 et les quatre résistances par les parcours électriques A F D ,. A B, D 0 et B G C.

   L'équation d'équilibre du pont de Wheatstone est donc la. suivante : 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
AB = AFD
BGC DC cet équilibre est lors de la fabrication de la lampe, réalisé rigoureusement grâce   à   des résistances additionnelles 33 et   3   qui ont une valeur adéquate déterminée eu égard à la résistance des filaments 25 et 26 primitivement utilisés et sont insérées dans le parcours électriques des supports 27 et 30, dans le culot. 



  Dans cet état   d'équilibre,   un courant passant dans la lampe ne traverse que les filaments 25 et 26 qui s'illuminent, tandis que le filament 32 reste obscur. Dés que par suite d'une certai-      ne usure de l'un ou l'autre des deux filaments 25 et 26,l'équilibre du pont étant donc rompu, un courant d'intensité suffisante traverse également le filament 32 constituant le pont, celui-ci devient incandescent et compense la perte de luminosité des filaments usés. En cas de rupture des filaments 25 et 26,   l'entière-   té du courant traverse le filament 32 qui, de ce fait, est porté son incandescence maximum. 



   La forme de réalisation des Figs. 1   à   4, nécessite un certain étirage du col de l'ampoule pour permettre de disposer sur celui-ci la bague   connectrice   et les contacts négatifs. Il s'ensuit donc un amincissement du verre du col, qui rend délicat le scellement des contacts et offre certains risques de bris sous la pression de la bague, notamment lors du déplacement de celle-ci. 



   La variante de réalisation selon les Pige. 8 et 9. remédie à cet inconvénient. Selon cette variante, une pièce circulaire 35 de bakélite ou isolant analogue est fixée à l'intérieur du culot, sous la'tête de celui-ci, par une vis 36 passant axialement à travers ladite pièce 35 et   à   travers un trou fileté de la tête du culot où elle est fixée par un petit écrou 37 constituant le contact positif de la lampe et duquel le courant est amené l'un ou l'autre filament 2 ou 3 par l'intermédiaire de la vis 36 elle-même et du fil d'amenée 38 rattachée à ladite vis sous sa tête.

   Les contacts négatifs des filaments sont   consti-     @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tués par les têtes de deux vis 39 et 40 enfoncées radialement dans la pièce en bakélite 35, aux extrémités d'une rainure ho- rizontale 41 par exemple semi-circulaire, de la pièce 35. Les fils d'amenée 42 et 43 des deux filaments sont rattachés respec- tivement aux dites vis 39 et 40 sous leur tête. Dans la rainure 41 est disposé un segment métallique 44 de moindre longueur que la rainure elle-même de manière à pouvoir être déplacé latéralement pour connecter soit l'un, soit l'autre des contacts négatifs 39 et 40.

   Le bras   44a   servant à commander les déplacemente du dit segment 44 assure aussi, exactement comme dans la   Fig.l,   la liaison de l'un ou l'autre conzact 39 ou 40 au négatif du culot. Le segment 44 est maintenu dans la rainure 41 par la tête d'une vis 45 incomplètement enfoncée radialement dans la pièce 35 à travers une fente longitudinale 46 du segment 44, permettant les déplacements latéraux de celui-ci. 



   Il faut encore remarquer que l'invention vise aussi, dans les différentes réalisations de lampe décrites ci-dessus,   à   réa- liser une économie de courant plutôt qu'une prolongation de durée des lampes. Elle prévoit à cette fin de ca,lculer de   faon   adé- quate la résistance de chaque filament de manière qu'il ait une durée moitié moindre que celui d'une lampe ordinaire, mais an   consommant   proportionnellement moins de courant. 



   Il va sans dire que toutes autres formes de réalisation mettant en oeuvre des moyens équivalents à ceux décrits doivent être considérées comme comprises dans le présent brevet. 



   Résumé. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electric lamp with several filaments,
The present invention relates to electric lamps with several filaments, comprising a movable part capable of being brought into different positions in which it carries out the commissioning of one or the other filament or several filaments simultaneously.



   The invention provides a particularly simple embodiment of lamps of this type with two filaments, not requiring the use of a more or less complicated special base, but allowing the use of a base, of a single filament lamp. , of a type currently on the market.



   According to this embodiment, around the constricted neck of the bulb, inside the base is frictionally mounted a segment of a metal ring permanently connected to the negative of the base and one or the other end of which can be moved by circumferential displacement. of said ring, controlled by means of a metal arm electrically integral with the ring and extending through a slide made at a suitable location on the base, to cover respectively one or the other of the two negative contacts, separated and embedded in the surface of the glass, filaments that have a common positive contact.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention also provides other characteristics relating to this embodiment as well as a variant thereof and still further other particular embodiments of lamps of the type indicated, according to which the circuiting of a new filament after wear of one or more others is executed automatically as will be described later,
These additional objects of the invention are described in detail below with reference to the accompanying schematic drawings in which:
Fig.l shows the neck of the ampoule provided with the base;
Fig. 2 shows on an enlarged scale the neck of the ampoule;
Fig.3 shows on an enlarged scale the neck of the bulb provided with the part controlling the circuiting of one or the other filament;

     Fig.4 is a plan view separately showing said part;
Figs. 5 and 6 are respectively a view of an automatic device for changing circuitry in a two-filament lamp and a view showing the mounting of this device in the base;
Fig.7 is a view similar to Fig.6 of another automatic circuit change device in a three-filament lamp; Fig.8 is a schematic perspective view of a variant of the embodiment shown in Fig.l; Fig.9 is a horizontal section through the device of Fig.8 along the horizontal plane passing through the two negative contacts of the filaments.



   According to Fig.l, the two filaments 2 and 3 are joined by a common adductor wire to the positive contact 4 of the top of the base of the absolutely common type, the insulating mass of which is represented by 5 and the copper part, threaded by 6. They are

 <Desc / Clms Page number 3>

 each connected by a separate wire to one of the negative contacts 7 and 8 arranged one beside the other and embedded in the surface of the glass forming the constriction 9 of the neck 10 of the bulb 11.

   A segment of metal ring 12, mounted with relatively gentle friction around the constriction 9, can be moved circumferentially by means of an arm 13 integrally formed with or electrically fixed to said segment 12 and extending at the outside of the base, through a horizontal slide thereof, so as to be able to bring at will one or the other end of this segment to cover respectively one or the other of the negative contacts 7, 8 The electrical connection of one and the other of these contacts to the negative of the base is provided by means of the arm 13 itself, the end of which passes through the copper part of the base and is folded over the narrowed upper end of the base. this copper part so as not to hinder the screwing of the lamp in its socket.

   One or the other filament 2 or 3 is therefore put into service by bringing, by displacement of the arm 13 in its slide, one or the other end of the segment 12 respectively on the negative contacts 7 or 8 The arm 13 can be attached to the segment 12, indifferently to the lower part thereof, as shown in Fig. 1, or to its upper part, as shown in Figs. 3 and 4.



  The arm could also pass through the glassy part 5 of the base and be folded over it, while the connection of the contacts 7 or 8 to the copper of the base would be made by means of an additional metal part, fixed for example in the glass of the neck of the bulb, connected by a conductive wire to the copper of the base, and on which the ring segment 12 constantly rubs.



   In order to avoid unwanted movements of the segment 12 brought into the desired circuiting position, notches 14, 15, 16 and 17 are formed in the glass, 14 and 15 of which are lined by contacts 7 and 9 (Fig. 2). ), the ends of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 segment curved inwards following an appropriate curve 18 whose convexity is turned inward (Fig. 4), fitting either in notches 14 and 16, or in notches 15 and 17 depending on whether it is the filament 2 which is circulated or the filament 3 (Fig. 3).

   The ends of the segment, shaped as indicated, acting in a way like springs, ensure a perfectly intimate contact and require sufficient force to be dislodged from the notches so that any accidental displacement of the segment is made impossible.



   It would also be possible to provide between the spacing between the two negative contacts 7 and 8 and the length of the segment 12 a ratio such that it is possible to carry out at will the separate circuiting of one or the other filament and their simultaneous circuiting.



  In this case, it will be adequate for achieving one or other of the three circuit positions. to provide in the glass seven equidistant notches of which the two adjacent to the one in the middle contain the contacts 7 and 8, and to conform each end of the segment 12 with two consecutive curves similar to those shown in Fig. 4 and at the same distance between them than the notches.



   Figs. 5 and 6 show an automatic device for switching on a filament, before the other, already in service, has broken. The part which actually changes the circuit is constituted by the lamellar spring 19, enclosed in a glass bulb 20 entirely blackened and mounted in the base of the lamp. The upper end of the spring 19 is embedded in the glass of the bulb 20 and releases from it externally to cooperate with the contact of the socket while the other end is located in the bottom of the bulb between the two contacts filaments 21 and 22 embedded in the glass of the bulb and facing each other in the plane of relaxation of the spring.

   A fuse 23 in the form of a rod is mounted transversely in the bulb with its ends

 <Desc / Clms Page number 5>

 embedded in the glass, and forces the spring against one of the contacts, against its tendency to bear on the other contact. The melting of the fuse resulting in the release of the spring which bears on the other contact by circuiting the corresponding new filament, is caused automatically by a suitable electrical device, when the first filament has reached a determined wear.

   This device constitutes a "Wheatstone bridge" whose bridge proper DB is constituted by a filament intended for incandescence under a determined voltage and intensity, and whose four resistances are successively AD, AB, DC and CB according to the course 0-22 or C-21, 22-E or 21-E and EB. A coating of selenium 24 inside the bulb 20 connects each end of the fuse 23 respectively and distinctly to the inlet and outlet ends of the filament DB,
The equation of condition of equilibrium of this bridge is:
AB = AD
BC DC which must exist when the lamp is new.

   Since the filament intended to be put into service first having a known resistance, it is possible to determine the other resistances so that this equation is carried out at the origin and that no current passes through the filament. DB of the bulb 20. The DC conductor must in particular have a high resistance and is therefore formed by a long and thin wire of an alloy of the nickel-chromium type, for example, of very high resistivity. For a smaller footprint, this DC resistor is wound as a solenoid around the constricted lower part of the bulb
20, as well as the resistance AD too, around the upper part of said bulb, as shown in Fig.6.



   When the lamp has undergone some wear through use, that is to say when its first filament has reached a higher

 <Desc / Clms Page number 6>

 greater resistance than that of the beginning, the balance of the bridge is broken and a current proportional to the potential difference between D and B passes, at this moment, in the filament DB which is thus brought to the incandescence. The selenium 24 made conductive, according to the known phenomenon, by the lighting produced by this incandescence of the filament DB, then connects the fuse 23 with the current sources D and B, causing this fuse to melt. The spring 19 released by this fusion relaxes and oonnects the other contact, that is to say that of the second filament, while the other filament is switched off.

   During this operation, the filament DB of the bulb 20 is also cut by the spring 19, which has the advantage of subsequently avoiding any unnecessary consumption of current in this filament.



   It is finally evident that instead of having the above device for automatic circuit change operate, on the positive contacts of the filament, one could conversely, by means of very simple modifications of the arrangement of the organs, make it act on the positive contacts of the filament. negative, separated contacts of the two filaments, the positives of which would be united permanently.



   Fig. 7 shows another arrangement based on roughly the same principle as in the case of Figs. 5 and 6, for the automatic change of circuit of the filaments of a lamp with three filaments.



   The two filaments 25 and 26 are carried on the one hand in B and in F by the conductive supports 27 and 28 derived in A from a wire 29 attached to the positive contact of the head of the lamp, and on the other hand in D and in G by the supports 30 and 31 both attached to the negative lateral contact C of the base. A third filament 32 connects the other two to points B and D. The set 'of these filaments and supports constitutes a Wheatstone bridge, the actual bridge of which is formed by the filament 32 and the four resistors by the electrical paths A F D,. A B, D 0 and B G C.

   The equilibrium equation of the Wheatstone bridge is therefore. next :

 <Desc / Clms Page number 7>

 
AB = AFD
BGC DC this balance is during the manufacture of the lamp, rigorously achieved thanks to additional resistors 33 and 3 which have an adequate value determined having regard to the resistance of the filaments 25 and 26 originally used and are inserted in the electrical path of the supports 27 and 30, in the base.



  In this state of equilibrium, a current flowing through the lamp only passes through filaments 25 and 26 which light up, while filament 32 remains dark. As soon as, following a certain wear of one or the other of the two filaments 25 and 26, the equilibrium of the bridge being therefore broken, a current of sufficient intensity also passes through the filament 32 constituting the bridge, this becomes incandescent and compensates for the loss of luminosity of the worn filaments. In the event of breakage of filaments 25 and 26, all of the current passes through filament 32 which thereby is carried to its maximum glow.



   The embodiment of Figs. 1 to 4, requires a certain stretching of the neck of the bulb to allow the connecting ring and the negative contacts to be placed thereon. This therefore results in a thinning of the glass of the neck, which makes it difficult to seal the contacts and offers certain risks of breakage under the pressure of the ring, in particular during the movement of the latter.



   The variant embodiment according to Pige. 8 and 9. remedies this drawback. According to this variant, a circular piece 35 of bakelite or similar insulator is fixed inside the base, under the head thereof, by a screw 36 passing axially through said piece 35 and through a threaded hole of the base. head of the base where it is fixed by a small nut 37 constituting the positive contact of the lamp and from which the current is brought to one or the other filament 2 or 3 by means of the screw 36 itself and the wire feeder 38 attached to said screw under its head.

   The negative contacts of the filaments are made up of @

 <Desc / Clms Page number 8>

 killed by the heads of two screws 39 and 40 driven radially into the bakelite part 35, at the ends of a horizontal groove 41, for example semi-circular, of the part 35. The feed wires 42 and 43 of the two filaments are attached to said screws 39 and 40 respectively under their head. In the groove 41 is disposed a metal segment 44 of shorter length than the groove itself so as to be able to be moved laterally to connect either one or the other of the negative contacts 39 and 40.

   The arm 44a serving to control the movements of said segment 44 also ensures, exactly as in Fig.l, the connection of one or the other conzact 39 or 40 to the negative of the base. The segment 44 is held in the groove 41 by the head of a screw 45 incompletely driven radially into the part 35 through a longitudinal slot 46 of the segment 44, allowing lateral movements of the latter.



   It should also be noted that the invention also aims, in the various embodiments of lamps described above, to achieve a saving in current rather than an extension of the life of the lamps. To this end, it provides for calculating the resistance of each filament in an appropriate manner so that it lasts half as much as that of an ordinary lamp, but consumes proportionally less current.



   It goes without saying that all other embodiments using means equivalent to those described should be considered as included in the present patent.



   Summary.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

En résumé l'invention concerne: 1, Une lampe électrique à deux filaments, comportant une pièce mobile susceptible d'être amenée dans différentes positions dans lesquelles elle réalise la mise en service de l'un ou l'au- tre filament, caractérisée en ce qu'autour du col étranglé de l'ampoule est monté à frottement un segment de bague métallique <Desc/Clms Page number 9> relié en permanence au négatif du culot et dont l'une ou l'autre extrémité peut être amenée par déplacement circonférenciel de ladite bague, commandé par l'intermédiaire d'un bras métallique électriquement solidaire de la bague et s'étendant à travers une glissière pratiquée en un endroit approprié du culot, à recouvrir respectivement l'un ou l'autre des deux contacts négatifs, In summary, the invention relates to: 1, An electric lamp with two filaments, comprising a movable part capable of being brought into different positions in which it carries out the commissioning of one or the other filament, characterized in that around the constricted neck of the bulb is frictionally mounted a metal ring segment <Desc / Clms Page number 9> permanently connected to the negative of the base and one or the other end of which can be brought by circumferential displacement of said ring, controlled by means of a metal arm electrically secured to the ring and extending through a slide made in an appropriate place on the base, to cover respectively one or the other of the two negative contacts, séparés et noyés à la surface du verre, des filaments qui ont un contact positif commun. separated and embedded in the surface of the glass, filaments that have a common positive contact. 2. Une lampe électrique à deux filaments selon 1, caractérisée en ce que la liaison du segment de bague au négatifdu culot est réalisée par le bras susdit solidaire du dit segment de bague et dont l'extrémité dégagée du culot est repliée à frottement sur la partie métallique du culot, en un endroit de celui-ci ne gênant pas le vissage de la lampe dans sa douille. 2. An electric lamp with two filaments according to 1, characterized in that the connection of the ring segment to the negative of the base is carried out by the aforesaid arm integral with said ring segment and of which the free end of the base is frictionally folded over the base. metal part of the base, in a place thereof which does not interfere with screwing the lamp into its socket. 3. Une lampe électrique à deux filaments selon 1, caractérisée en ce que les deux contacts négatifs des filaments tapissent deux encoches formées dans le verre et dans l'une ou l'autre desquelles vient se loger respectivement l'une ou l'autre extrémité du segment, recourbée vers l'intérieur suivant une courbe appropriée tournant sa convexité vers l'intérieur, de manière que les extrémités du segment agissant en quelque sorte comme des ressorts assurent un contact parfaitement intime et fassent obstacle au déplacement accidentel du dit segment, une autre encoche étant aussi formée dans le verre de part et d'autre du groupe des deux contacts négatifs pour recevoir l'extrémité non agissante du segment. 3. An electric lamp with two filaments according to 1, characterized in that the two negative contacts of the filaments line two notches formed in the glass and in one or the other of which is housed respectively one or the other end. of the segment, curved inwards along a suitable curve turning its convexity inwards, so that the ends of the segment acting as a sort of springs ensure a perfectly intimate contact and obstruct the accidental displacement of said segment, a another notch also being formed in the glass on either side of the group of two negative contacts to receive the non-acting end of the segment. 4. Une lampe selon 1 et 2, caractérisée en ce que le rapport entre d'une part la longueur du segment de bague et d'autre part l'écartement entre les deux contacts négatifs des filaments est tel que les deux contacts puissent être touchés séparément et simultanément par les extrémités du dit segment, de manière à circuiter séparément l'un ou l'autre des deux fila- ments ou à les circuiter ensemble. <Desc/Clms Page number 10> 4. A lamp according to 1 and 2, characterized in that the ratio between on the one hand the length of the ring segment and on the other hand the distance between the two negative contacts of the filaments is such that the two contacts can be touched. separately and simultaneously by the ends of said segment, so as to separately circuit one or the other of the two filaments or to circuit them together. <Desc / Clms Page number 10> 5. Une lampe selon 3 et 4, caractérisée en ce qu'entre les deux encoches contenant les contacts négatifs et de chaque côté de ce groupe d'encoches, il est encore formé dans le verre respectivement une encoche et deux encoches, de manière que les extrémités du segmenta comportait chacune deux courbures successives vers l'intérieur, puissent se loger dans certaines des diverses encoches ci-dessus selon les différents circuita.ges . réaliser. 5. A lamp according to 3 and 4, characterized in that between the two notches containing the negative contacts and on each side of this group of notches, there is still formed in the glass respectively a notch and two notches, so that the ends of the segmenta each had two successive inward curvatures, can be housed in some of the various notches above according to the different circuita.ges. achieve. 6. Une lampe électrique à deux filaments, caractérisée en ce qu'elle comporte un ressort lamellaire, enfermé dans une petite ampoule de verre entièrement noircie et située dans le culot et dont une extrémité est enrobée dans la ruasse de la partie supérieure de l'ampoule et s'en dégage pour coopérer avec le contact du fond de la douille tandis que l'autre extrémité, située dans le bas de l'ampoule, entre les deux contacts de filament, est forcée contre l'un de ces contacts, à l'encontre de sa tendance à se porter sur l'autre contact, par une baguette placée transversalement dans l'ampoule avec ses extrémités enrobées dans le verre, le ressort se portant de lui-même sur cet autre contact lors de la rupture de la baguette, provoquée auto- matiquement par un dispositif approprié, 6. An electric lamp with two filaments, characterized in that it comprises a lamellar spring, enclosed in a small entirely blackened glass bulb and located in the base and one end of which is embedded in the ruasse of the upper part of the bulb and disengages to cooperate with the contact of the bottom of the socket while the other end, located in the bottom of the bulb, between the two filament contacts, is forced against one of these contacts, to counter to its tendency to be worn on the other contact, by a rod placed transversely in the bulb with its ends coated in the glass, the spring bearing itself on this other contact when the breakage of the rod, triggered automatically by an appropriate device, lorsque le premier filament a atteint une usure déterminée. when the first filament has reached a determined wear. 7. Une lampe électrique à deux filaments selon 6, caracté- risée en ce que la baguette susdite est constituée par un fusible et en ce que le dispositif prévu pour sa rupture est constitué par un pont de Wheatstone, dont le pont proprement dit est formé par un filament destiné à l'incandescence dont les extrémités traversent l'ampoule et sont réunies aux extrémités du fusible par deux couches bandulaires de sélénium revêtait l'intérieur de l'ampoule, et dont l'une des quatre résistances est constituée par le parcours électrique entre le point de sortie du filament de la lampe, primitivement circuité et l'une des extrémités du filament de l'ampoule en passant par ce filament . 7. An electric lamp with two filaments according to 6, characterized in that the aforesaid rod is constituted by a fuse and in that the device provided for its rupture is constituted by a Wheatstone bridge, of which the bridge proper is formed. by a filament intended for incandescence, the ends of which pass through the bulb and are joined at the ends of the fuse by two bandular layers of selenium coated inside the bulb, and one of the four resistors of which is formed by the path electrical between the exit point of the filament of the lamp, originally circulated and one of the ends of the filament of the bulb passing through this filament. /il <Desc/Clms Page number 11> et le ressort, les trois autres résistances étant adéquatement calculées par rapport à la première pour réaliser à l'origine l'équilibre du pont, et le filament établi pour ne devenir incandescent qu'après un déséquilibre du pont, provoqué par une usure déterminée du premier filament, le sélénium rendu conducteur par suite de la lumière provoquée par cette incandescence, dérivant une partie du courant qui traverse le pont, sur le fusible qui fond en libérant ainsi le ressort et assurant le cir- cuitage du second filament de la lampe. /he <Desc / Clms Page number 11> and the spring, the other three resistors being adequately calculated with respect to the first to achieve the original balance of the bridge, and the filament established to become incandescent only after an imbalance of the bridge, caused by a determined wear of the bridge. first filament, selenium made conductive as a result of the light caused by this incandescence, diverting part of the current which crosses the bridge, on the fuse which melts, thus releasing the spring and ensuring the circuitry of the second filament of the lamp. 8. Une lampe électrique à deux filaments selon 7, caractérisée en ce que l'ampoule a une forme appropriée pour recevoir autour d'elle les trois résistances susdites de manière à arriver à donner à l'ensemble une masse aussi réduite que possible. 8. An electric lamp with two filaments according to 7, characterized in that the bulb has an appropriate shape to receive around it the three aforementioned resistors so as to achieve the assembly of as small a mass as possible. 9. Une lampe électrique à trois 'filaments, comportant une variante du système de changement automatique de circuitage seion 6 et 7, caractérisée en ce que les filaments et conducteurs d'entrée et de sortie de la lampe constituent ensemble un pont de Wheatstone dont le pont proprement dit est formé par l'un des filaments et les quatre résistances respectivement par deux conducteurs d'entrée dérivés du contact positif du culot et dont l'un est relié directement à une extrémité du pont et l'autre indirectement à l'autre extrémité par l'intermédiaire d'un second filament, et par deux Conducteurs de sortie réunis au contact négatif du culot et dont l'un est rattaché au point de jonction des deux filaments précédents et l'autre par l'intermédiaire du troisième filament à l'autre extrémité du pont, 9. An electric lamp with three 'filaments, comprising a variant of the automatic circuit change system seion 6 and 7, characterized in that the filaments and input and output conductors of the lamp together constitute a Wheatstone bridge whose bridge proper is formed by one of the filaments and the four resistors respectively by two input conductors derived from the positive contact of the base and one of which is connected directly to one end of the bridge and the other indirectly to the other end via a second filament, and by two output conductors joined to the negative contact of the base and one of which is attached to the junction point of the two preceding filaments and the other via the third filament to the other end of the bridge, des résistances additionnelles de valeurs appropriées étant insérées dans les conducteurs d'entrée et de sortie pour réaliser à l'origine l'équilibre du pont et l'utilisation des deux seuls filaments compris dans les résistances du pont, l'apparition d'un certain déséquilibre par suite d'usure ou de rupture de l'un ou l'autre <Desc/Clms Page number 12> de ces deux filaments, provoquant l'incandescence du troisieme filament formant le pont proprement dit. additional resistors of appropriate values being inserted in the input and output conductors to initially achieve the balance of the bridge and the use of the only two filaments included in the resistors of the bridge, the appearance of a certain imbalance due to wear or failure of one or the other <Desc / Clms Page number 12> of these two filaments, causing incandescence of the third filament forming the bridge proper. 10, Une variante de réalisation d'une lampe électrique deux filaments selon 1 et 2, caractérisée en ce qu'a l'intérieur du culot est fixé sous la tête de celui-ci, par un organe de fixation, constituant en même temps le contact positif des deux filaments, une pièce en bakélite ou isolant analogue comportant une rainure par exemple semi-circulaire aux extrémités de laquelle sont disposés les deux contacts négatifs des filaments, que forment par exemple les têtes de deux vis de cuivre enfoncées dans ladite pièce, et dans laquelle rainure est maintenu un segment métallique de moindre longueur que ladite rainure et relié au négatif du culot de manière qu'en commandant de l'extérieur, au moyen d'un dispositif approprié, un déplacement relatif entre la pièce en bakélite et le segment métallique, 10, An alternative embodiment of an electric lamp two filaments according to 1 and 2, characterized in that the inside of the base is fixed under the head thereof, by a fixing member, constituting at the same time the positive contact of the two filaments, a piece of bakelite or similar insulator comprising a groove for example semi-circular at the ends of which are arranged the two negative contacts of the filaments, formed for example by the heads of two copper screws driven into said piece, and in which groove is held a metal segment of shorter length than said groove and connected to the negative of the base so that by controlling from the outside, by means of a suitable device, a relative displacement between the bakelite piece and the metal segment, on puisse amener l'une ou l'autre extrémité du dit segment à recouvrir le contact négatif voisin et mettre ainsi le filament correspondant en liaison avec le négatif du culot.. il Une variante de réalisation selon 10, caractérisée en ce que la pièce en bakélite est fixée par une vis de cuivre ou analogue vissée à travers ladite pièce dans un trou de la tête du culot d'où son extrémité émerge extérieurement d'une quantité suffisante pour recevoir un écrou de serrage formant le contact positif extérieur, tandis qu'à la tête de ladite vis est rattaché le fil d'entrée positif des deux filaments, one or the other end of said segment can be brought to cover the neighboring negative contact and thus put the corresponding filament in connection with the negative of the base. A variant embodiment according to 10, characterized in that the part in Bakelite is fixed by a copper screw or the like screwed through said part into a hole in the head of the base from which its end emerges externally by a sufficient amount to receive a clamping nut forming the external positive contact, while to the head of said screw is attached the positive input wire of the two filaments, et en ce que le segment métallique comporte un brie de commande denses déplacements s'étendant extérieurement à travers le culot et replié sur la partie métallique de celui-ci en un endroit ne gênant pas le vissage de la lampe dans sa douille. and in that the metal segment comprises a dense displacement control brie extending outwardly through the base and folded over the metal part thereof in a place which does not interfere with the screwing of the lamp in its socket. 12. Une variante de réalisation selon 10, caractérisée en ce que le segment métallique est maintenu dans la rainure de la pièce en bakélite par la tête d'une vis enfoncée dans ladite pièce à travers une fente longitudinale du dit segment. 12. An alternative embodiment according to 10, characterized in that the metal segment is held in the groove of the bakelite piece by the head of a screw driven into said piece through a longitudinal slot of said segment.
BE397002D BE397002A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE397002A true BE397002A (en)

Family

ID=63768

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE397002D BE397002A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE397002A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2733578A1 (en) DECORATIVE LANTERN ACTIVATED BY A MOVEMENT
FR3071585A3 (en) LIGHT BAND
FR2665023A1 (en) Discharge lamp and its method of assembly
EP3489576A1 (en) Light module for lighting and/or signalling of a motor vehicle
FR2714956A1 (en) Luminous signaling device, in particular intended to ensure safety beaconing.
CH687890A5 (en) color changer projector.
BE397002A (en)
FR2583948A1 (en) SHEET HEATING RESISTANCE, ASSEMBLED HEATING COIL COMPRISING THE SAME AND MANUFACTURING METHOD THEREOF
FR2466093A1 (en) THERMAL RUPTEUR
FR2958073A1 (en) FUSE AND COMBINED SWITCH COMPRISING SUCH FUSE
FR2528655A1 (en) BALLAST FOR LOW VOLTAGE INCANDESCENT LAMP AND LAMP THUS OBTAINED
EP1286384A1 (en) Lamp with anti-explosion device
EP0110736A2 (en) Arc torch provided with a removable cap
FR2721434A1 (en) Vacuum bulb, especially for circuit breaker or medium voltage electrical switch and switch incorporating such a bulb.
FR2755497A1 (en) Electric torch with twist-lens switch
EP1191573B1 (en) Light bulb with a short-cicuit prevention device
EP2940817A1 (en) Connection box for public lighting luminaire
EP0424590A1 (en) Electroplating apparatus
FR2644301A1 (en) Safety device for power outlets and for electric-light-bulb-holding sockets
FR2646567A1 (en) HIGH-VOLTAGE HIGH VOLTAGE CONNECTOR AND LAMP ASSEMBLY, IN PARTICULAR FOR AUTOMOTIVE LIGHTING
EP0466584B1 (en) Light projector
EP0840058A1 (en) Portable electric lamp comprising a turnable barrel
BE433584A (en)
EP0215700B1 (en) Headlamp and bulb holder
CH647357A5 (en) Incandescent lamp for decoration