BE395579A - - Google Patents

Info

Publication number
BE395579A
BE395579A BE395579DA BE395579A BE 395579 A BE395579 A BE 395579A BE 395579D A BE395579D A BE 395579DA BE 395579 A BE395579 A BE 395579A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
nut
shaft
thread
drive
motor shaft
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE395579A publication Critical patent/BE395579A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16DCOUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION; CLUTCHES; BRAKES
    • F16D41/00Freewheels or freewheel clutches

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mechanical Operated Clutches (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Mécanisme de roue libre pour voitures automo- biles ou autres   applioations."   
La présente invention se rapporte à un mécanisme de roue libre pour voitures automobiles ou autres applications   industriel.   les présentant l'avantage par rapport aux dispositifs connus et actuellement en usage, de supprimerl'entraînement par galets, bil- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 les, cliquets ou autres organes lequel soumet les pièces à des efforti de compression auxquels il leur est   difticile   de résister. 



   La caractéristique principale de l'invention réside dans le fait que ce mécanisme comporte une noix mobile à double clavetage pouvant se déplacer axialement de telle façon que lorsque l'arbre moteur tourne plus vite que l'arbre récepteur, les deux clavetages sont en prise et les arbres solidaires tandis que lorsque l'arbre récepteur tourne plus vite que l'arbre moteur, la noix entraînée au- tomatiquement se dégage du clavetage de l'arbre moteur et n'est plus solidaire de l'arbre récepteur. 



   Le déplacement axial de cette noix d'entraînement est oom- mandé ainsi automatiquement par l'arbre moteur en marche normale et par l'arbre récepteur en roue libre. 



   Il est bien entendu que le mécanisme de roue libre basé sur la caractéristique ci-dessus pourra être conçu différemment sui- vant les applications industrielles auxquelles il sera destiné, les organes et en particulier la noix mobile pouvant être modifiés dans leurs formes et dimensions sans changer en rien aux principes nou- veaux sur lesquels reposent le présent brevet. 



   Les dessins annexés représentent à titre d'exemple deux formes de réalisation de l'invention applicables tout particulière- ment aux voitures automobiles. 



   D'après ces dessins, 
La figure 1 est une coupe axiale du mécanisme de roue li- bre dans la position d'entratnement de l'arbre récepteur par l'arbre moteur, c'est à dire lorsque la voiture est entraînée par le moteur., 
La figure 2 est une coupe semblable mais dans la position de roue libre, c'est   à   dire lorsque l'arbre moteur tourne moins vite que l'arbre récepteur. 



   La figure 3 est une vue de face, suivant figure 1, côté de, l'arbre récepteur ou men. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 4 est une vue de face, suivant figure 1, coté . de l'arbre moteur. 



   La figure 5, une vue axiale, partie en coupe montrant le mécanisme au moyen duquel l'arbre moteur commande le déplacement axial de la noix   d'entraînement,   la position étant la même que cel- le représentée par figure 1. 



   La figure 6, une vue semblable mais dans la position suivant figure 1. 



   La figure 7, une vue en élévation de l'ensemble du méca- nisme. 



   Les figures 8 à 13 représentent les différents organes d'un mécanisme de roue libre suivant une seconde forme d'exécution. 



   'La figure 14 une vue d'un mécanisme suivant une troisiè- me forme d'exécution. 



   La figure 15, une coupe axiale d'un mécanisme de roue li- bre conforme à la figure 14 mais le dit mécanisas logé   à   l'intérieur de la queue du pignon   à   queue d'une boite de vitesse et 
La figure 16, une vue extérieure du tube entratneur, par- tie en coupe. 



   D'après ces figures, le carter du mécanisme constitué par .les deux moitiés 3 et 3' est placé entre l'embrayage et la botte de vitesse, extérieurement ou intérieurement. La partie 1 est clavetée sur l'arbre récepteur ?, et comporte intérieurement un engrenage droit 18 et des logements 19 pour les ressorts de poussée 7 de la noix fi. L'autre partie 3' comporte un bottier cylindrique dans lequel vient coulisser par l'intermédiaire de clavettes   33 un   man- chon 9, ce bottier étant muni-de boutonnières circulaires 21 desti- nées au passage des axes Il de la roue libre 10. Le manchon   ,   in- fluencé par le ressort a comprend sur son pourtour deux ou trois rampes hélicoïdales 22 dans lesquelles passent les axes 11 de la roue libre 10. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   1 représente l'arbre moteur   et 3   l'arbre récepteur, La partie cylindrique 14 de l'arbre moteur 1 repose sur le roulement à   billes   placé dans la partie 3 du carter, Cet arbre moteur compor- te en outre un engrenage   à   spirale 15, à pas à gauche, une portée cylindrique 16 contre laquelle s'appuye la roue libre la et un file- tage, pas à gauche sur lequel se monte   l'écrou   à frein 12 destiné à bloquer l'anneau intérieur de cette roue. 



   La noix d'entraînement 6 est taillée extérieurement en engrenage droit engrenant aveo l'engrenage   la   de la partie 3. Son alésage est taillé suivant un engrenage hélicoïdal ajusté à frotte- ment doux avec l'engenage en spirale 15 de l'arbre moteur   1.   Enfin,   la   est une butée à billes logée dans la partie 3' du carter. Le mé- oanisme ainsi décrit peut être muni d'un balladeur à crabots ° pou- vant glisser sur les clavettes 12 et destiné à oondamner la roue li- bre au moyen d'un levier ou tout autre dispositif approprié. 



   Le fonotionnement est le suivant :lors de l'embrayage du moteur, l'arbre   1   tourne dans le sens de la flèche 24. La roue libre 10 entre immédiatement en action et par l'intermédiaire des axes 11 agissant sur les rampes hélicoïdales 22 déplace de droite à gauche le manchon 9. Le ressort a pousse la noix d'entraînement fi sur   l'eenage   hélicoïdal de l'arbre moteur. Cette noix tend à se visser sur cet engrenage mais la résistance des dents extérieure. s'appuyant contre les dents de l'engenage intérieur 18 de la par-   tie a   du carter transforme le mouvement de rotation en mouvement li. néaire axial jusqu'à ce que la noix bute contre la paroi de la part tie 3.

   Les pièces sont alors dans la position représentée par la figure 1 et la rotation de l'arbre moteur est transmise à l'arbre récepteur qui est entraîné aveo le même vitesse. 



   Si maintenant, sans freiner la voiture, l'on abaisse brus. quement le régime du moteur, celle-ci continuera à rouler sur sa lancée et l'arbre récepteur tournera plus vite que l'arbre moteur. 



   Instantanément, et au moment précis où la vitesse de l'arbre moteur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 deviendra inférieure à celle de l'arbre récepteur, la noix d'entrat- nement 6 sollicitée par l'engrenage hélicoïdal d'une part et les   denis   extérieures d'autre part se déplacera de gauche à droite et d'elle même viendra se placer dans la position représentée par figure 2, c'est à dire en roue libre. Le manchon 2-reprendra sa position com- me le montre la figure 2. 



   Si l'on accélère le moteur, dès que sa vitesse sera supé- rieure à celle de l'arbre récepteur, les organes entreront en action comme décrit et les deux arbres 1 et a redeviendront solidaires. 



   Donc, en marche normale, lorsque le moteur tire la voiture, le dé- placement de.la noix rend les arbres solidaires en marche en roue libre, la voiture marchant sur sa lancée, le déplacement de cette , noix rend les arbres indépendants d'un de   l'autre.   Les déplacements de cette noix sont donc obtenus automatiquement suivant les vites- ses des arbres. 



   Si l'on veut supprimer la roue libre, il suffit d'action- ner le   balladeur   ce qui provoque la liaison des deux arbres   ± et 3   par l'intermédiaire du carter 3, 3'. 



   Les figures 8 à 13 représentent une seconde forme dtéxdou- tion de l'invention modifiée. Ce mécanisme comporte un axe 25' (fi- gure 8) qui constitue l'arbre récepteur. Dans l'extrémité creuse de cet axe sont aménagées trois saignées ou rainures      en forme de bay. onnette comme le représente la figure 9 qui est une coupe suivant ligne A-B de figure 8. Cet axe est introduit dans le moyeu 28 d'un pignon 29 (figure 10) possédant intérieurement six dents 30 taillées en forme de spiroide. Comme représenté, le collet 27 de l'axe 25' (figure 8) repose contre la bride 31 du pignon 29, une rondelle 27' fixée au moyen de petites vis le maintenant dans cette position. 



   Sur cet axe 254 est glissée alors la noix 32 comportant trois clavettes rectilignes 33 (figures 12 et 13) qui glissent dans les rainures 26. Cette noix est taillée suivant une denture hélicor- dale 34 dont le pas correspond exactement à celui des dents 30 du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pignon 29. Le moyeu   35 de   cette noix vient s'engager entre les mâ- choires circulaires 36 pivotant autour des vis 37 et influencées par un ressort 38. Enfin un petit ressort 39 (figure 10) a pour but de maintenir la noix mobile 32 toujours pressé oontre les épaulements 26' (figure 8) des rainures à bayonnette 26 et d'aider en outre à   ltaocouplement   de la noix mobile 32 avec les dents 30 du pignon 29. 



   Si l'on suppose la noix mobile 32 dans la position de roue libre, ses trois olavettes 33 se trouvent placées au fond des rainu- res à bayonnettes 26, c'est à dire que l'axe 25' tourne plus lente- ment que le pignon 29. Le petit ressort 39 maintient cette noix 32 contre les épaulements 26' par l'intermédiaire de ses trois clavet- tes 33. Si maintenant, l'on accélère la rotation de l'axe 25', la noix 32.   légèrement   freinée sur le pourtour de son moyeu 35 par les mâchoires 36 tourne d'un tiers de tour de façon   à   venir présenter sa trois clavettes 33 devant les trois parties longitudinales des rai- nures 26, le ressort 39 se détendant provoque l'accouplement de la noix 32 qui glissant vers la gauche vient s'engager dans les dents 30 du pignon 29. 



   Ce pignon 29 peut faire corps avec l'arbre entraîné. Si maintenant   l'arbre   récepteur 25' se met   à   tourner plus vite que le pignon 29, la noix 32 soumise   à   l'action du frein 36 est ramenée dans sa position première provoquant ainsi le désaocouplement du pignon 29 et de la noix 32. 



   D'après la figure 14, l'arbre moteur 40 se termine par une fusée il dans laquelle est taillé un engrenage à pas rapide 42 l'extrémité 43 de cette fusée tournant dans une perforation ménagée dans l'arbre pécepteur 44. Sur cette fusée et devant l'engrenage 42 tourne folle la noix 45 munie dur son pourtour de deux clavettes opposées 46. Cette noix porte en outre quatre lamelles de freinage 47 rivées sur son pourtour et dont le, extrémités viennent frotter sur le collet 48 de l'arbre moteur   4Q. Un   petit ressort 49 dit d'em' béguetage tend toujours à déplacer la noix 45 vers la gauche, Un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 chapeau 50 se vissant à l'extrémité de l'arbre récepteur 44 maintient l'arbre moteur 40 dans sa position. 



   Dans la partie creuse de l'arbre récepteur 44 sont taillées deux gorges en forme de bayonnette 51 placées diamétralement opposées L'on remarquera que la rampe 52 de ces gorges est légèrement inclinée de façon   à   faciliter   l'embéguetage,   c'est à dire l'accouplement de la noix 45 avec la partie filetée 42. 



   Dans la position représentée, l'axe 40 qui est l'axe moteur tourne moins vite que l'arbre   .   Dans cette position, la noix 45 tourne folle devant la partie filetée 42 de la fusée 41, le ressort 49 la maintenant appuyée contre les rampes 52 des rainures en bayon- nette 51, Dès que l'arbre 40 se met à tourner plus vite que 44, la   @   noix 45 est entraînée, ses deux clavettes 46 glissant le long des rampes et lorsque ces clavettes viennent se présenter devant les parties 51' des rainures   ,   le ressort 49 agissant provoque l'emé- quetage des deux filetages en contact. La noix 45 se déplace alors sans tourner le long de la partie de rainure 51' entraînée par la par tie filetée      qui vient se visser dans elle.

   Lors de ce mouvement linéaire, la noix 45 rencontre alors le ressort de rappel 53 qui est ,ainsi, bandé. Il s'en suit donc que 40 et 44 sont accouplés et tour- nent à la même vitesse de relation. 



   Si maintenant la vitesse de l'arbre 40 faiblit, l'arbre      venant à tourner moins vite, la noix      tend à se dévisser, c'est à dire à revenir dans sa position première. Ce mouvement est facili- té par la tension du ressort 53. La noix   @e   dévisse donc et arrivée à fin de course est ramenée dans sa position primitive prête à venir se visser de nouveau dans son filetage 42 dès que la vitesse des deux arbres 40 et 44 changera. 



   D'autres dispositions peuvent être également prévues pour l'utilisation du principe décrit dans en modifier les caractéristi- ques comme le montre les figures 15 et 16 dans lesquelles le mécanis- me est logé à l'intérieur de la queue      du pignon de renvoi 56 de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la botte de vitesse. La queue 55 de ce pignon porte une partie file- tée 57 dans laquelle peut venir se visser la noix mobile 58 guidée dans sa oourse axiale par des saignées ou rainures 59 pratiquées dans le tube entraîneur   fiQ.   Mitre ce tube entraîneur 60 et la queue 55 est disposé un ressort de butée   fil   prenant point d'appui sur l'écrou butée 62 vissé sur la partie filetée 62'.

   Sur ce tube entraîneur 60 est fixé le moyeu du disque d'embrayage 62 sur lequel sont   montra   au moyen de la flasque 64 les disques d'embrayage 65. Tout l'ensem- ble est maintenu sur le carter de la botte de vitesse par un chapeau de roulement 66. 



   Les pièces sont représentées en marche à roue libre   o'est   à dire que   l'arbre   cotébotte de vitesse 55 tournant plus vite que l'arbre côté moteur, cet arbre 55 tourne librement dans la noix mo- bile 58, le tube entràtneur 60 n'étant pas actionné. 



   Si l'on accélère le moteur, au moment précis où le tube entraîneur 60 tourne plus vite que l'arbre 55, la noix 58 freinée par les frottoirs 70 constitués par des petites lamelles formant ressort se déplace le long d'une rampe 80 pour présenter ses parties saillantes 81 devant les saignées 59 du tube entratneur fiQ. La noix filetée soumise   à   l'aotion du petit ressort 71 se visse alors d'un demi-tour sur la partie   filetée 52   de la queue 55 jusqu'à venir bu- ter au fond des saignées du tube entratneur en comprimant le ressort   fil   qui amortit tout choc d'accouplement. Si on abandonne la pédale d'accélération sans freiner la voiture, le mouvement inverse se pro- duit et 'la noix 58 reprend automatiquement sa place dans la coulle le mécanisme se trouve en roue libre.

   En   eflet,   l'arbre 55 tournant plus vite que le tube entratneur, la noix mobile se dévisse d'abord en se déplaçant suivant un mouvement linéaire axial. Au moment où la noix 58 sort du filetage 57, les frottoirs 70 entrent en    eu   et par la friction qu'ils exercent sur le collet de l'arbre 5,5 la noix mobile 58 est entraînée par l'intermédiaire doses clavettes on par- ties saillantes 81 le long des rampes 80. Ce mouvement a pour effet ; 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de   dégagea   de l'espace nécessaire la noix 58 du filetage 57, le ressort 71 devenant alors sans effet puisque la noix vient s'appu- yer sur le méplat aménagé au bas des rampes 80. 



   L'on pourra combiner ce mécanisme décrit avec un disposi- tif de   bloguage   dans le but d'obtenir l'accouplement rigide de l'ar- bre moteur et de l'arbre entraîné. Ce dispositif pourrait être commandé du tableau de bord par l'intermédiaire d'un flexible ou d'une tirette ou par tour autre moyen approprié. 



   Le gros avantage de ce mécanisme réside dans le fait qu'il constitue un   sevo   débrayage évitant toute usure du disque ou de la butée d'embrayage permettant les changements de vitesse sans débrayer. 



   Il est bien entendu que les dentures hélicoïdales pour- raient être remplacées par tout filetage ou clavetage de forme hé-   icotdale.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Freewheel mechanism for motor cars or other applioations."
The present invention relates to a freewheel mechanism for motor cars or other industrial applications. having the advantage over known devices and currently in use, of eliminating the drive by rollers, bil-

 <Desc / Clms Page number 2>

 the pawls or other members which subject the parts to compressive forces which it is difficult for them to resist.



   The main characteristic of the invention lies in the fact that this mechanism comprises a movable double-keyed nut which can move axially in such a way that when the motor shaft rotates faster than the receiver shaft, the two keys are engaged and the shafts integral while when the drive shaft turns faster than the drive shaft, the automatically driven nut disengages from the keying of the drive shaft and is no longer secured to the drive shaft.



   The axial displacement of this drive nut is thus automatically controlled by the motor shaft in normal operation and by the receiver shaft in freewheeling mode.



   It is understood that the freewheel mechanism based on the above characteristic could be designed differently depending on the industrial applications for which it will be intended, the components and in particular the mobile nut being able to be modified in their shapes and dimensions without changing. in no way to the new principles on which the present patent is based.



   The appended drawings show, by way of example, two embodiments of the invention which are particularly applicable to motor cars.



   According to these drawings,
FIG. 1 is an axial section of the freewheel mechanism in the position for driving the receiver shaft by the motor shaft, ie when the car is driven by the motor.,
FIG. 2 is a similar section but in the freewheel position, that is to say when the motor shaft turns less quickly than the receiver shaft.



   Figure 3 is a front view, according to Figure 1, side of, the receiving shaft or men.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 4 is a front view, according to Figure 1, dimensioned. of the motor shaft.



   FIG. 5, an axial view, partly in section, showing the mechanism by means of which the motor shaft controls the axial displacement of the drive nut, the position being the same as that shown in figure 1.



   Figure 6, a similar view but in the position according to figure 1.



   Figure 7, an elevational view of the entire mechanism.



   FIGS. 8 to 13 represent the various members of a freewheel mechanism according to a second embodiment.



   Figure 14 is a view of a mechanism according to a third embodiment.



   Figure 15, an axial section of a freewheel mechanism according to figure 14 but the said mechanisas housed inside the tail of the shank pinion of a gearbox and
Figure 16, an exterior view of the feed tube, partly in section.



   According to these figures, the housing of the mechanism constituted by the two halves 3 and 3 'is placed between the clutch and the gear boot, externally or internally. Part 1 is keyed on the receiving shaft ?, and internally comprises a spur gear 18 and housings 19 for the thrust springs 7 of the nut fi. The other part 3 'comprises a cylindrical casing in which a sleeve 9 slides by means of keys 33, this casing being provided with circular buttonholes 21 intended for the passage of the axes II of the free wheel 10. The sleeve, influenced by the spring a comprises on its periphery two or three helical ramps 22 in which pass the pins 11 of the free wheel 10.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   1 represents the motor shaft and 3 the receiver shaft, The cylindrical part 14 of the motor shaft 1 rests on the ball bearing placed in the part 3 of the casing, This motor shaft also comprises a spiral gear 15 , with a left-hand step, a cylindrical bearing surface 16 against which the freewheel 1a rests and a left-hand thread on which the brake nut 12 intended to block the inner ring of this wheel is mounted.



   The drive nut 6 is cut on the outside as a spur gear meshing with the gear 1a of part 3. Its bore is cut according to a helical gear adjusted to frictionally smoothly with the spiral gear 15 of the motor shaft 1. Finally, 1a is a ball bearing housed in part 3 'of the housing. The mechanism thus described can be fitted with a dog clutch which can slide on the keys 12 and intended to lock the free wheel by means of a lever or any other suitable device.



   The function is as follows: when the engine is engaged, the shaft 1 rotates in the direction of the arrow 24. The freewheel 10 immediately comes into action and through the axes 11 acting on the helical ramps 22 moves from right to left the sleeve 9. The spring has pushed the drive nut fi on the helical gear of the motor shaft. This nut tends to screw on this gear but the resistance of the outer teeth. pressing against the teeth of the internal gear 18 of part a of the housing transforms the rotational movement into li movement. axial until the nut abuts against the wall of part tie 3.

   The parts are then in the position shown in Figure 1 and the rotation of the motor shaft is transmitted to the receiver shaft which is driven at the same speed.



   So now, without braking the car, we lower abruptly. the engine speed, it will continue to run on its momentum and the drive shaft will turn faster than the motor shaft.



   Instantly, and at the precise moment when the speed of the motor shaft

 <Desc / Clms Page number 5>

 will become lower than that of the receiving shaft, the drive nut 6 requested by the helical gear on the one hand and the external denis on the other hand will move from left to right and by itself will be placed in the position shown in Figure 2, ie freewheeling. The sleeve 2-will return to its position as shown in figure 2.



   If the engine is accelerated, as soon as its speed is greater than that of the receiver shaft, the components will come into action as described and the two shafts 1 and a will become united again.



   So, in normal running, when the engine is pulling the car, the displacement of the nut makes the shafts together in freewheeling mode, the car moving on its momentum, the displacement of this nut makes the shafts independent of one another. The movements of this nut are therefore obtained automatically according to the speeds of the trees.



   If the freewheel is to be eliminated, it suffices to actuate the slider, which causes the two shafts ± and 3 to be connected by means of the housing 3, 3 '.



   Figures 8 to 13 show a second modified embodiment of the invention. This mechanism comprises an axis 25 '(FIG. 8) which constitutes the receiving shaft. In the hollow end of this axis are arranged three grooves or bay-shaped grooves. onnette as shown in Figure 9 which is a section along line A-B of Figure 8. This pin is introduced into the hub 28 of a pinion 29 (Figure 10) having internally six teeth 30 cut in the form of a spiroid. As shown, the collar 27 of the axis 25 '(FIG. 8) rests against the flange 31 of the pinion 29, a washer 27' fixed by means of small screws holding it in this position.



   On this axis 254 is then slid the nut 32 comprising three rectilinear keys 33 (Figures 12 and 13) which slide in the grooves 26. This nut is cut along a helical toothing 34 whose pitch corresponds exactly to that of the teeth 30 of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 pinion 29. The hub 35 of this nut engages between the circular jaws 36 pivoting around the screws 37 and influenced by a spring 38. Finally, a small spring 39 (figure 10) is intended to hold the movable nut 32 always pressed against the shoulders 26 '(figure 8) of the bayonet grooves 26 and further assist in the coupling of the movable nut 32 with the teeth 30 of the pinion 29.



   Assuming the movable nut 32 in the freewheel position, its three olavettes 33 are placed at the bottom of the bayonet grooves 26, that is to say that the axle 25 'turns slower than the pinion 29. The small spring 39 maintains this nut 32 against the shoulders 26 'by means of its three keys 33. If now we accelerate the rotation of the axis 25', the nut 32. braked on the periphery of its hub 35 by the jaws 36 turns a third of a turn so as to present its three keys 33 in front of the three longitudinal parts of the grooves 26, the spring 39 relaxes causing the coupling of the nut 32 which sliding to the left engages in teeth 30 of pinion 29.



   This pinion 29 can be integral with the driven shaft. If now the receiver shaft 25 'starts to rotate faster than the pinion 29, the nut 32 subjected to the action of the brake 36 is returned to its first position, thus causing the uncoupling of the pinion 29 and the nut 32.



   According to FIG. 14, the motor shaft 40 ends in a spindle 11 in which is cut a fast-pitch gear 42 the end 43 of this spindle rotating in a perforation made in the load shaft 44. On this spindle and in front of the gear 42 the nut 45 turns madly provided with its periphery with two opposite keys 46. This nut also carries four braking strips 47 riveted on its periphery and the ends of which rub against the collar 48 of the shaft 4Q engine. A small spring 49 called em 'béguetage always tends to move the nut 45 to the left, A

 <Desc / Clms Page number 7>

 cap 50 screwing to the end of the receiver shaft 44 maintains the motor shaft 40 in its position.



   In the hollow part of the receiver shaft 44 are cut two bayonet-shaped grooves 51 placed diametrically opposed. It will be noted that the ramp 52 of these grooves is slightly inclined so as to facilitate embalming, that is to say the 'coupling of the nut 45 with the threaded part 42.



   In the position shown, the axis 40 which is the motor axis rotates less quickly than the shaft. In this position, the nut 45 turns idle in front of the threaded part 42 of the spindle 41, the spring 49 keeping it pressed against the ramps 52 of the bayonet grooves 51, As soon as the shaft 40 starts to turn faster than 44, the nut 45 is driven, its two keys 46 sliding along the ramps and when these keys come to present themselves in front of the parts 51 'of the grooves, the spring 49 acting causes the two threads to be lined in contact. The nut 45 then moves without rotating along the groove part 51 'driven by the threaded part which is screwed into it.

   During this linear movement, the nut 45 then meets the return spring 53 which is thus tensioned. It follows therefore that 40 and 44 are coupled and rotate at the same speed of relation.



   If now the speed of the shaft 40 weakens, the shaft turning less quickly, the nut tends to unscrew, that is to say to return to its first position. This movement is facilitated by the tension of the spring 53. The nut @e therefore unscrews and, when it reaches the end of its stroke, is brought back to its original position ready to be screwed again into its thread 42 as soon as the speed of the two shafts 40 and 44 will change.



   Other arrangements may also be provided for using the principle described in modifying its characteristics as shown in Figures 15 and 16 in which the mechanism is housed inside the tail of the idler gear 56 of

 <Desc / Clms Page number 8>

 the speed boot. The shank 55 of this pinion carries a threaded portion 57 into which the movable nut 58 can be screwed, guided in its axial oourse by grooves or grooves 59 made in the driving tube fiQ. Miter this drive tube 60 and the tail 55 is disposed a wire stop spring bearing point on the stop nut 62 screwed on the threaded part 62 '.

   On this drive tube 60 is fixed the hub of the clutch disc 62 on which are shown by means of the flange 64 the clutch discs 65. The whole assembly is held on the housing of the gear boot by a bearing cap 66.



   The parts are shown in freewheeling mode, i.e. the gearbox shaft 55 rotating faster than the shaft on the motor side, this shaft 55 turns freely in the movable nut 58, the drive tube 60 n 'not being actuated.



   If the engine is accelerated, at the precise moment when the drive tube 60 turns faster than the shaft 55, the nut 58 braked by the wipers 70 formed by small leaves forming a spring moves along a ramp 80 to present its projecting parts 81 in front of the grooves 59 of the entrainer tube fiQ. The threaded nut subjected to the aotion of the small spring 71 is then screwed by half a turn on the threaded part 52 of the shank 55 until it comes to stop at the bottom of the grooves of the feed tube by compressing the wire spring which absorbs any coupling shock. If the accelerator pedal is released without braking the car, the reverse movement occurs and the nut 58 automatically resumes its place in the coulter; the mechanism is in freewheeling mode.

   Indeed, the shaft 55 rotating faster than the feed tube, the movable nut first unscrews by moving in an axial linear movement. At the moment when the nut 58 comes out of the thread 57, the rubbers 70 come into play and by the friction which they exert on the collar of the shaft 5.5 the movable nut 58 is driven by means of keyed doses one by- projecting ties 81 along the ramps 80. This movement has the effect;

 <Desc / Clms Page number 9>

 de freed the nut 58 of the thread 57 from the necessary space, the spring 71 then having no effect since the nut comes to rest on the flat area at the bottom of the ramps 80.



   This described mechanism can be combined with a blogging device in order to obtain the rigid coupling of the motor shaft and the driven shaft. This device could be controlled from the instrument panel by means of a hose or a pull tab or by turn other suitable means.



   The big advantage of this mechanism lies in the fact that it constitutes a sevo disengagement avoiding any wear of the disc or of the clutch bearing allowing gear changes without disengaging.



   It is understood that the helical teeth could be replaced by any thread or keying of helical shape.


    

Claims (1)

RESUME EMI9.1 #*#*#*#t#w#w#<#*# Mécanisme de roue libre applicable aux automobiles ou autres applications industrielles, la ligne d'arbre étant coupée caractérisé : 1 - Par le déplacement axial d'une noix d'entraînement, ce déplacement étant réalisé automatiquement et instantanément dès que se produit la moindre différence de vitesse entre l'arbre mo- teur et l'arbre récepteur ou visé versa, le mécanisme étant placé @ dans un carter intercalé sur la ligne d'arbre, à l'endroit du sectionnement. ABSTRACT EMI9.1 # * # * # * # t # w # w # <# * # Freewheel mechanism applicable to automobiles or other industrial applications, the shaft line being cut characterized: 1 - By the axial displacement of a drive nut, this displacement being carried out automatically and instantaneously as soon as the slightest difference in speed occurs between the drive shaft and the drive shaft or vice versa, the mechanism being placed @ in a housing interposed on the shaft line, at the location of the disconnection. 2 - Mécanisme de roue libre suivant revendication 1 ca- ractérisé en ce qu'il est logé à l'intérieur de la queue du pignon à queue de la botte de vitesse et constitue ainsi un servo-débraya- ge permettant de changer les vitesses sans avoir à débrayer le ' moteur. <Desc/Clms Page number 10> 2 - Freewheel mechanism according to claim 1, charac- terized in that it is housed inside the tail of the shank pinion of the gear boot and thus constitutes a servo-clutch making it possible to change gears without have to disengage the 'engine. <Desc / Clms Page number 10> 3 - Mécanisme de roue libre suivant revendication 1 ca- ractérisé en ce que la queue du pignon de la botte de vitesse est manie d'un filetage hélicoïdal en combinaison avec une noix filetée et des organes de guidage et de freinage dételle façon que lorsque l'arbre moteur tourne à une vitesse plus grande que l'arbre récep- leur, la noix vient se ,laser dans son filetage, des parties oeil- lantes ou clavettes provoquant automatiquement son déplacement axial linéaire, oeoi ayant pour effet de provoquer l'accouplement des deux arbres. 3 - Freewheel mechanism according to claim 1 charac- terized in that the tail of the gearbox pinion is handled by a helical thread in combination with a threaded nut and guide and braking members so that when the The motor shaft rotates at a greater speed than the receiving shaft, the nut comes, laser in its thread, eye parts or keys automatically causing its linear axial displacement, oeoi having the effect of causing the coupling of the two trees. 4 - Mécanisme de roue libre suivant revendication 1 oarao térisé en ce que pour provoquer le 'dégagement de la noix mobile du filetage, l'on .utilise la combinaison d'un ressort de poussée axiale, avec une rampe de forme légèrement inclinée et un entrat- nement à friction entre la noix mobile et l'un des deux arbres, cette combinaison ayant pour résultat de provoquer par friction lorsque l'arbre récepteur tourne plus vite que l'arbre moteur, une rotation partielle de la noix mobile, rotation qui par mite de la forme de la rampe, assure son dégagement de la partie filetée et neutralise l'action du ressort de poussée axiale, et de provo- guer, lorsque l'arbre moteur tourne plus vite que l'arbre récepteur, un freinage qui entraîne la noix d'une rotationpartielle en sens inverse, 4 - Freewheel mechanism according to claim 1 oarao terized in that to cause the 'release of the movable nut of the thread, one uses the combination of an axial thrust spring, with a slightly inclined ramp and a friction drive between the movable hub and one of the two shafts, this combination having the result of causing by friction when the receiving shaft rotates faster than the motor shaft, a partial rotation of the movable hub, which rotation by moth of the shape of the ramp, ensures its release from the threaded part and neutralizes the action of the axial thrust spring, and provokes, when the motor shaft turns faster than the receiver shaft, a braking which drives the nut in a partial rotation in the opposite direction, dégageant ainsi celle-ci des rampes pratiquées dans les rainures pour que, sous l'action du ressort de poussée axiale, elle monte automatiquement sur le filetage. thus freeing the latter from the ramps formed in the grooves so that, under the action of the axial thrust spring, it automatically rises on the thread.
BE395579D BE395579A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE395579A true BE395579A (en)

Family

ID=62602

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE395579D BE395579A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE395579A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2021647B1 (en) Under travel actuator, particularly for an automobile clutch
CA2664721C (en) Actuator having main rod and auxiliary rod
FR2470295A1 (en) MECHANICAL ACTUATING DEVICE FOR DISC BRAKE WITH PARTIAL FITTINGS
CH652462A5 (en) LINEAR ACTUATOR WITH ELECTRIC MOTOR.
FR2642813A1 (en) MEANS FOR DRIVING AN ELECTRIC MOTOR FOR A BODY OF MANEUVER
WO1997034356A1 (en) Compact electric actuator
BE395579A (en)
FR2600955A1 (en) COUPLING DEVICE FOR THE AXIS OF THE SPOOL OF A SAFETY BELT TENSIONER PROVIDED WITH A TENDERING DEVICE
EP0062567B1 (en) Vehicle disc brake
FR2507526A1 (en) MECHANICAL DRIVE DEVICE FOR A HAND CUTTING PUNCHER
EP2039968B1 (en) Control device with improved sealing means
EP0491627B1 (en) Resetting tool of a selfadjusting brake lever
FR3044064A1 (en) &#34;MECHANICAL LOCKING DEVICE FOR A TRANSMISSION SHAFT OF A MOTOR VEHICLE&#34;
FR2505695A1 (en) MOTOR TOOL FOR PLACING TAP INSERTS
EP1491713A1 (en) Gearing with worm gear for roller shutter
EP1211380A1 (en) Worm winch for a blind or a roller shutter
CH708340A9 (en) manual winding mechanism for coin horlogierie.
EP0169769B1 (en) Cable operated control device for gear-changing an automotive gear set, and automotive gear set with such a device
FR2798167A1 (en) MOTOR VEHICLE STARTER COMPRISING A FRICTION DRIVE DEVICE
FR2555333A1 (en) Cable control with movable sheath, intended especially for motor vehicles for actuating a clutch, a brake, an accelerator or a gearbox
FR2532983A1 (en) Improved actuating device, especially for a vehicle window winder
EP2037143B1 (en) Improved control device
EP0565454A1 (en) Fly fishing reel
FR2804925A1 (en) Electric parking brake safety for motor vehicle has cable operated clutch to actuate plate connected to brake operation transmission shaft
FR3096421A1 (en) Transmission box and self-propelled rolling machine equipped with such a box