BE391987A - - Google Patents

Info

Publication number
BE391987A
BE391987A BE391987DA BE391987A BE 391987 A BE391987 A BE 391987A BE 391987D A BE391987D A BE 391987DA BE 391987 A BE391987 A BE 391987A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tubes
passage
steam generator
gases
cylindrical body
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE391987A publication Critical patent/BE391987A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F22STEAM GENERATION
    • F22BMETHODS OF STEAM GENERATION; STEAM BOILERS
    • F22B29/00Steam boilers of forced-flow type
    • F22B29/06Steam boilers of forced-flow type of once-through type, i.e. built-up from tubes receiving water at one end and delivering superheated steam at the other end of the tubes
    • F22B29/10Steam boilers of forced-flow type of once-through type, i.e. built-up from tubes receiving water at one end and delivering superheated steam at the other end of the tubes operating with sliding point of final state of complete evaporation

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "Chaudière   aquatubtulaire". 



   La présente invention concerne un générateur de vapeur sans corps cylindriques, du type à simple passe com- portant plusieurs éléments d'échange thermique successifs que le fluide parcourt les uns après les autres depuis l'en- trée jusqu'à la sortie sans recirculation, durant sa trans- formation en vapeur à température et pression élevées,,pour en sortir à l'état de vapeur surchauffée. 



   Il était difficile jusqu'à présent d'obtenir avec des chaudières de ce type de la vapeur convenablement sur- chauffée, pour le motif que l'endroit où la production de la vapeur cesse et où la surchauffe commence peut varier, et du fait, également, que les différents éléments de la chau- dière peuvent présenter des caractéristiques d'échange ther-   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 mique disparates. Il s'en.suit que le mélange de vapeur pro- venant des différents éléments peut avoir une chaleur de surchauffe indéterminée, différente ou variable, susceptible de gêner appréciablement son utilisation dans les turbines ou machines analogues, à moins qu'on ne soumette le mélange à une surchauffe corrective ou compensatrice, en un endroit déterminé à l'abri d'un chauffage excessif, ce qui constitue un des buts de la présente invention.

   Il faut protéger con- tre un chauffage excessif les zones dans lesquelles l'évapo- ration est complète, même si elles changent d'emplacement du- rant le service. 



   La disposition des différents éléments décrite ci- dessus, par laquelle on obtient l'écoulement en simple passe de l'eau froide qui entre et de la vapeur surchauffée sortan- te, constitue en outre, en combinaison avec le mode d'écou- lement des gaz de combustion dont on prélève la chaleur, une autre caractéristique de la présente invention. 



   Un autre but encore de l'invention consiste à uti- liser les tubes d'échange thermique dans la plus grande me- sure possible pour construire les parois du foyer et rédui- re ainsi les difficultés et les frais qu'entraînent les constructions réfractaires, ainsi qu'à diminuer l'emmagasi- nage de la chaleur dans ces dernières, afin que la   cnaudiè-   re puisse réagir rapidement aux variations de charge. 



   La chaudière conforme à l'invention, tout en se prêtant très bien aux pressions et températures les plus élevées que nécessitent les installations de production d'é- nergie modernes, est surtout capable de fournir de très grands rendements, tels que demandés par les centrales d'énergie où on tend aujourd'hui à produire à l'aide d'une ) 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 chaudière unique, toute la vapeur destinée à alimenter une seule grosse turbine. 



   Afin de bien faire ressortir ces buts de l'invention, et d'autres encore, on décrira maintenant un de ses modes d'exécution à titre d'exemple non limitatif, avec référence aux dessins quelque peu schématiques ci-annexés. Sur ces dessins:
Fig. 1 est une coupe verticale suivant un plan passant de l'avant à l'arrière de la chaudière,
Fig. 2 est une coupe suivant la ligne A-A de la. fig. 1. 



   La chaudière conforme à l'invention, représentée sur les dessins, comprend un foyer délimité par sa sole 1, son plafond 2 et ses parois latérales 3, 6, et comporte une cloison verticale 7 ne montant pas jusqu'au plafond 2, de manière à laisser subsister un passage horizontal 8 pour l'écoulement des gaz, lequel passage relie entre eux les deux passages verticaux 9, 10 permettant l'écoulement, de haut en bas, et de bas en haut respectivement, des gaz dégagés de la zône de combustion dans laquelle des brûleurs de combustible 11 sont situés. La paroi arrière 6 ne s'étendant pas jusqu'à la sole 1, il subsiste entre elles un passage horizontal 12 pour l'écoulement des gaz, lequel débouche dans le passage 13, où on peut placer un réchauffeur d'air 14.

   Les gaz de combustion s'élèvent par ce passage pour en sortir en 15, tandis que l'air, entrant en 16 et défléchi par des chicanes 17, circule de haut en bas en contre-courant des gaz de cômbustion, contourne les ailettes directrices 18, et sort en 19 après avoir été chauffé à une température propice à la combustion. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les tubes générateurs sont disposés en faisceaux dans l'ordre qui sera décrit ci-dessous, l'eau qui entre dans l'élément économiseur 20, comme c'est indiqué en 21, y étant refoulée par une pompe d'alimentation (non représentée). 



   L'économiseur 20 situé à l'extrémité la moins chaude du passage vertical d'écoulement des gaz 10 comprend des tubes du type serpentin, indiqués en 22, disposés parallèlement et verticalement en série, débouchant d'une part dans le collecteur 23 relié à l'entrée d'eau 21, et d'autre part dans le collecteur supérieur 24 communiquant avec un conduit 25, débouchant dans le collecteur supérieur 26 de l'écran   27   destiné à intercepter les scories et à protéger le surchauffeur. 



   Comme c'est représenté, l'écran à scories 27, servant également à protéger le surchauffeur contre un rayonnement excessif de chaleur, se trouve dans le passage de gaz 9 s'étendant de bas en haut, et le raccord d'eau de l'économiseur 20 étant relié au collecteur supérieur 26 de cet écran par le conduit 25 comme c'est dit ci-dessus, l'eau circule en contre-courant des gaz dans l'économiseur et dans l'écran à scories, ainsi que ce sera expliqué. L'écran à scories comporte, de même que l'économiseur 20, un certain nombre de tubes du type serpentin disposés parallèlement et verticalement en série,débouchant du collecteur supérieur 26 et pénétrant dans le collecteur inférieur 28, d'où un tuyau 29 conduit l'eau ou le mélange de vapeur et d'eau vers l'élément 30, chauffé par rayonnement. 



   L'élément 30 situé dans la zone chauffée par rayonnement, comprend des tubes parallèles s'étendant entre le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 collecteur d'entrée 31, relié au tuyau 29 et au collecteur de sortie 32, disposés très prèsdu plafond 2 et surplombant l'aire située à l'endroit du retour des gaz, ou le passage horizontal 8 reliant les passages 9, 10, lesquels s'étendent de bas en haut et de haut en bas respectivement. La vapeur et l'eau de cet élément chauffé par rayonnement ou élément primaire 30 s'écoule du collecteur 32 vers le collecteur ver- tical 33 de l'élément   34,  situé à la paroi arrière, ces col- lecteurs 32, 33 étant en communication comme c'est indiqué en 35. 



   La paroi de tubes arrière comprend le collecteur d'entrée 33 et le collecteur de sortie 33', reliés l'un à l'autre par des tubes parallèles constituant l'élément 34, ces tubes étant disposés, comme les tubes 30, très près de la paroi. L'eau, ou le mélange de vapeur et d'eau, sort du collecteur de sortie 33' par le tuyau 35', lequel comporte en 37, 38, 39 et 40, par exemple, des embranchements destinés à alimenter les éléments des parois latérales, chauffés par rayonnement et disposés comme on l'expliquera ci-dessous. 



   Les éléments des parois latérales, chauffés par ray- onnement, sont au nombre de quatre et comprennent des fais- ceaux de tubes parallèles s'étendant verticalement, disposés très près des parois correspondantes du foyer. L'élément 41,situé à proximité de la paroi avant 3, comprend des col- lecteurs inférieur 42 et supérieur 43, reliés par les tubes 41 précités, le collecteur inférieur 42 recevant des éléments précédents de l'eau ou un mélange de vapeur et d'eau, à travers l'embranchement 37 du tuyau 35', par un embranchement de faible longueur 40. Le mélange de vapeur et d'eau monte à travers les tubes 41 dans le collecteur 43, tandis que   l'eau   descend progressivement.

   L'élément 44 de la paroi arrière,   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 disposé à proximité de celle-ci, comprend les collecteurs inférieur 45 et supérieur 46, communiquant l'un avec l'autre par les tubes 44, cet élément de paroi se distinguant de l'autre en ce que sa partie supérieure traverse le passage horizontal 8 des gaz. Il est donc nécessaire de prévoir des moyens convenables, permettant aux gaz de combustion de traverser l'écran de tubes que cet élément 44 constitue et, à cette fin, on cintre ou on décale alternativement les parties supérieures de ces tubes, à l'endroit où ils traversent le passage horizontal 8 des gaz, comme c'est indiqué en 47, 48, afin que les gaz de combustion puissent circuler entre eux sans rencontrer une trop forte résistance.

   L'élément 44 est alimenté en eau ou en vapeur et eau par le tuyau 55', à travers l'embranchement 38 débouchant dans le collecteur inférieur 45,l'eaù et la vapeur circulant de bas en haut à travers l'élément accolé à la paroi et la quantité d'eau décroissant à mesure que la vapeur se dégage, comme dans le cas de l'élément 41. Les autres éléments des parois de tubes comprennent les éléments latéraux 49 dont les tubes, coudés latéralement pour laisser passer les brûleurs 11 comme c'est représenté, débouchent d'une part dans le collecteur inférieur 50 et d'autre part dans le collecteur supérieur 51, l'eau ou le mélange de vapeur et d'eau pénétrant dans le collecteur inférieur 50 par le raccord 39.

   L'élément de la dernière paroi de tubes restante est indiqué en 52, ses tubes débouchant dans les collecteurs supérieur 54 et inférieur 53, respectivement, et la vapeur et l'eau pénétrant dans ce dernier par le raccord 54'. 



   Il ressort de ce qui précède que tous les éléments des parois latérales sont formés de tubes parallèles répartis 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 en faisceaux, dans les collecteurs inférieurs desquels l'eau ou un mélange d'eau et de vapeur pénètre, et des collecteurs supérieurs   desquels   la vapeur sort grâce aux dimensions re- latives des surfaces de chauffe des divers éléments, et à l'importance du foyer ou de la chaleur qui y est engendrée. 



   Un surchauffeur à convection 55 situé à l'entrée du passage 10 des gaz descendants, au-dessus de l'économiseur 20, comprend des collecteurs inférieur 56 et supérieur 57, re- liés l'un à l'autre par des tubes parallèles verticaux du type serpentin. Ce surchauffeur est complètement préservé de la chaleur rayonnante du foyer par l'écran 27, ainsi que par les tubes du plafond et des parois latérales de la cham- bre supérieure, disposés au-dessus du surchauffeur et devant celui-ci. 



   La vapeur qui quitte les éléments 41, 44, 49 et 52 des parois latérales, chauffés par rayonnement, en traversant leurs collecteurs supérieurs respectifs, est accumulée et rassemblée par les raccords 58, 59, 60, 61, 62, 63, de façon à entrer dans le tuyau 64 conduisant vers le collecteur in- férieur 56,dans lequel la vapeur mélangée pendant son pas- sage par le tuyau 64 et dans le collecteur 56 peut présenter, du fait de son mélange, un certain degré de surchauffe, même si le degré de   surchauffe,'de   la vapeur provenant des différents éléments était différent avant que ,.ces courants   de vapeur aient été réunis ;

   ce surchauffeur à convec-   tion la vapeur accumulée reçoit une température ou surchauffe finale telle que la vapeur quittant le surchauffeur à con- vection 55 par l'ouverture d'évacuation 65 présente une sur- chauffe déterminée,qui est celle requise par la turbine. 



   Quoiqu'on ait décrit ci-dessus un mode de réalisa- tion déterminé de générateur de vapeur sans corps cylindri-      

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ques, il est bien entendu qu'on peut modifier l'emplacement des éléments de chaudière comprenant la surface génératrice, soit par rapport les uns aux autres, soit par rapport à l'écoulement des gaz, sans sortir du cadre de l'invention. 



   - REVENDICATIONS - 
1.- Générateur de vapeur sans corps cylindriques, du   type à simple ;passe plusieurs passages verticaux   reliés en série dermanière à constituer pour l'écoulement des gaz un passage continu comportant à une de ses extrémités une source de chaleur, et des tubes disposés dans ce passage de manière à assurer la circulation en simple passe de l'eau entrant par leur partie située dans la zone la moins chaude, caractérisé en ce que les tubes sont groupés en faisceaux dans lesquels la circulation s'effectue en parallèle, le faisceau de surchauffage final étant situé dans un passage que les gaz traversent de haut en bas, et abrité de la chaleur rayonnante. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Aquatubtular boiler".



   The present invention relates to a steam generator without cylindrical bodies, of the single-pass type comprising several successive heat exchange elements which the fluid passes through one after the other from the inlet to the outlet without recirculation, during its transformation into steam at elevated temperature and pressure, to exit as superheated steam.



   It has heretofore been difficult to achieve with boilers of this type suitably superheated steam, on the grounds that the location where the production of steam ceases and the superheating begins may vary, and because also, that the various elements of the boiler may present heat exchange characteristics.

 <Desc / Clms Page number 2>

 mique disparate. It follows that the mixture of steam from the different elements may have an indeterminate, different or variable heat of superheat which may appreciably interfere with its use in turbines or the like, unless the heat of superheat is subjected mixing with a corrective or compensating overheating, in a determined location protected from excessive heating, which constitutes one of the aims of the present invention.

   Areas in which the evaporation is complete must be protected from overheating, even if they change location during operation.



   The arrangement of the various elements described above, by which the single-pass flow of the incoming cold water and the outgoing superheated steam is obtained, furthermore, in combination with the flow mode combustion gases from which the heat is taken, another characteristic of the present invention.



   Yet another object of the invention is to use the heat exchange tubes to the greatest extent possible for constructing the walls of the hearth and thus to reduce the difficulties and costs involved in refractory constructions. as well as to reduce the storage of heat in the latter, so that the cnaudière can react quickly to load variations.



   The boiler according to the invention, while lending itself very well to the highest pressures and temperatures required by modern energy production installations, is above all capable of providing very high yields, as required by the power stations. energy where we tend today to produce using a)

 <Desc / Clms Page number 3>

 single boiler, all the steam intended to power a single large turbine.



   In order to bring out these aims of the invention, and others as well, one of its embodiments will now be described by way of non-limiting example, with reference to the somewhat diagrammatic drawings attached hereto. On these drawings:
Fig. 1 is a vertical section following a plane passing from the front to the rear of the boiler,
Fig. 2 is a section taken along the line A-A of the. fig. 1.



   The boiler according to the invention, shown in the drawings, comprises a hearth delimited by its sole 1, its ceiling 2 and its side walls 3, 6, and comprises a vertical partition 7 which does not rise up to the ceiling 2, so to leave a horizontal passage 8 for the flow of gases, which passage connects between them the two vertical passages 9, 10 allowing the flow, from top to bottom, and from bottom to top respectively, of the gases released from the zone of combustion in which fuel burners 11 are located. Since the rear wall 6 does not extend as far as the sole 1, there remains between them a horizontal passage 12 for the flow of gases, which opens into the passage 13, where an air heater 14 can be placed.

   The combustion gases rise through this passage to exit at 15, while the air, entering at 16 and deflected by baffles 17, circulates from top to bottom in counter-current to the combustion gases, bypasses the guide fins 18, and exits at 19 after being heated to a temperature suitable for combustion.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The generator tubes are arranged in bundles in the order which will be described below, the water which enters the economizer element 20, as indicated at 21, being delivered there by a feed pump (not shown ).



   The economizer 20 located at the cooler end of the vertical gas flow passage 10 comprises tubes of the coil type, indicated at 22, arranged parallel and vertically in series, opening on the one hand into the manifold 23 connected to the water inlet 21, and on the other hand in the upper manifold 24 communicating with a duct 25, opening into the upper manifold 26 of the screen 27 intended to intercept the slag and to protect the superheater.



   As shown, the slag screen 27, also serving to protect the superheater from excessive heat radiation, is located in the gas passage 9 extending from bottom to top, and the water connection of the 'economizer 20 being connected to the upper collector 26 of this screen by the duct 25 as stated above, the water circulates in counter-current to the gases in the economizer and in the slag screen, as well as this will be explained. The slag screen comprises, like the economizer 20, a number of coil-type tubes arranged parallel and vertically in series, emerging from the upper manifold 26 and entering the lower manifold 28, from which a pipe 29 leads. water or the mixture of steam and water to element 30, heated by radiation.



   Element 30, located in the radiant heated zone, comprises parallel tubes extending between the

 <Desc / Clms Page number 5>

 inlet manifold 31, connected to pipe 29 and outlet manifold 32, arranged very close to the ceiling 2 and overhanging the area located at the location of the gas return, or the horizontal passage 8 connecting passages 9, 10, which extend from bottom to top and top to bottom respectively. Steam and water from this radiant heated element or primary element 30 flow from manifold 32 to vertical manifold 33 of element 34, located at the rear wall, these manifolds 32, 33 being in position. communication as indicated in 35.



   The rear tube wall comprises the inlet manifold 33 and the outlet manifold 33 ', connected to each other by parallel tubes constituting the element 34, these tubes being arranged, like the tubes 30, very close from the wall. The water, or the mixture of steam and water, leaves the outlet manifold 33 'through the pipe 35', which comprises at 37, 38, 39 and 40, for example, branches intended to supply the elements of the walls sides, radiant heated and arranged as will be explained below.



   The side wall elements, heated by radiation, are four in number and comprise bundles of parallel tubes extending vertically, arranged very close to the corresponding walls of the fireplace. The element 41, located near the front wall 3, comprises lower 42 and upper 43 collectors, connected by the aforementioned tubes 41, the lower collector 42 receiving from the preceding elements water or a mixture of steam and of water, through the branch 37 of the pipe 35 ', by a branch of short length 40. The mixture of steam and water rises through the tubes 41 in the collector 43, while the water gradually descends.

   Element 44 of the rear wall, @

 <Desc / Clms Page number 6>

 arranged near the latter, comprises the lower 45 and upper 46 manifolds, communicating with each other through the tubes 44, this wall element being distinguished from the other in that its upper part passes through the horizontal passage 8 gases. It is therefore necessary to provide suitable means, allowing the combustion gases to pass through the screen of tubes that this element 44 constitutes and, for this purpose, the upper parts of these tubes are alternately bent or offset, at the location where they cross the horizontal passage 8 of the gases, as indicated at 47, 48, so that the combustion gases can flow between them without encountering too much resistance.

   The element 44 is supplied with water or steam and water through the pipe 55 ', through the branch 38 opening into the lower manifold 45, the water and the steam circulating from bottom to top through the element attached to the wall and the quantity of water decreasing as the steam is released, as in the case of element 41. The other elements of the tube walls include the side elements 49, the tubes of which, bent laterally to allow the burners to pass 11 as shown, open out on the one hand into the lower manifold 50 and on the other hand into the upper manifold 51, the water or the mixture of steam and water entering the lower manifold 50 through the connection 39 .

   The last remaining tube wall element is indicated at 52, its tubes opening into the upper 54 and lower 53 manifolds, respectively, and steam and water entering the latter through fitting 54 '.



   It emerges from the above that all the elements of the side walls are formed of parallel tubes distributed

 <Desc / Clms Page number 7>

 in bundles, in the lower collectors from which water or a mixture of water and steam enters, and from the upper collectors from which the steam leaves thanks to the relative dimensions of the heating surfaces of the various elements, and to the importance of the hearth or the heat generated therein.



   A convection superheater 55 located at the inlet of the downward gas passage 10, above the economizer 20, comprises lower 56 and upper 57 manifolds, connected to each other by vertical parallel tubes. of the serpentine type. This superheater is completely preserved from the radiant heat of the hearth by the screen 27, as well as by the tubes of the ceiling and of the side walls of the upper chamber, arranged above and in front of the superheater.



   The steam which leaves the radiant heated side wall elements 41, 44, 49 and 52, passing through their respective upper collectors, is accumulated and collected by the fittings 58, 59, 60, 61, 62, 63, so as to enter the pipe 64 leading to the lower manifold 56, where the mixed vapor during its passage through the pipe 64 and into the manifold 56 may exhibit, due to its mixing, some degree of overheating, although the degree of superheating of the steam from the different elements was different before these steam streams were combined;

   In this convection superheater the accumulated steam receives a final temperature or superheat such that the steam leaving the convection superheater 55 through the discharge opening 65 has a determined superheat, which is that required by the turbine.



   Although a specific embodiment of a steam generator without cylindrical body has been described above.

 <Desc / Clms Page number 8>

 ques, it is understood that it is possible to modify the location of the boiler elements comprising the generating surface, either with respect to each other or with respect to the flow of gases, without departing from the scope of the invention.



   - CLAIMS -
1.- Steam generator without cylindrical body, of the single type; passes several vertical passages connected in series to constitute for the flow of gases a continuous passage comprising at one of its ends a source of heat, and tubes arranged in this passage so as to ensure the single-pass circulation of the water entering through their part located in the coolest zone, characterized in that the tubes are grouped in bundles in which the circulation takes place in parallel, the bundle of final superheating being located in a passage through which the gases pass from top to bottom, and sheltered from radiant heat.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2.- Générateur de vapeur sans corps cylindriques, du type à simple passe comportant plusieurs passages verticaux reliés en série, de manière à constituer pour l'écoulement des gaz un passage continu comportant à l'une de ses extrémités une source de chaleur, études tubes disposés dans ce passage de manière à assurer la circulation en simple passe de l'eau entrant par leur partie située dans la zône la moins chaude, caractérisé en ce que les tubes sont groupés en faisceaux dans lesquels la circulation s'effectue en parallèle et comprennent dans la zône la moins chaude un faisceau de tubes constituant un élément économiseur et, dans la zône la plus chaude, un faisceau constituant un écran à <Desc/Clms Page number 9> scories, 2.- Steam generator without cylindrical body, of the single-pass type comprising several vertical passages connected in series, so as to constitute for the flow of gases a continuous passage comprising at one of its ends a source of heat, studies tubes arranged in this passage so as to ensure the single-pass circulation of the water entering through their part located in the least hot zone, characterized in that the tubes are grouped in bundles in which the circulation takes place in parallel and include in the cooler zone a bundle of tubes constituting an economizer element and, in the hottest zone, a bundle constituting a screen with <Desc / Clms Page number 9> slag, ces deux faisceaux ou éléments étant disposés de manière que dans chacun d'eux la circulation s'effectue en contre-courant de celle des gaz de combustion. these two beams or elements being arranged so that in each of them the circulation takes place in counter-current to that of the combustion gases. 3.- Générateur de vapeur sans corps cylindriques suivant la revendication 1 ou 2, comprenant un élément chauffé par rayonnement, situé très près du plafond et surplombant un .coude du passage d'écoulement des gaz. 3. A steam generator without cylindrical body according to claim 1 or 2, comprising a radiant heated element located very close to the ceiling and overhanging a bend of the gas flow passage. 4.- Générateur de vapeur suivant la revendication 3, caractérisé en ce que l'élément situé au plafond est relié en série à un élément situé très près de la paroi arrière du passage et raccordé lui-même en série à des éléments de parois verticales s'étendant verticalement et exposés au rayonnement de la source de chaleur. 4.- Steam generator according to claim 3, characterized in that the element located on the ceiling is connected in series to an element located very close to the rear wall of the passage and itself connected in series to vertical wall elements extending vertically and exposed to radiation from the heat source. 5.- Générateur de vapeur du type à simple passe comprenant plusieurs passages verticaux reliés en série, de manière à constituer pour l'écoulement des gaz un passage continu dans lequel ceux-ci s'écoulent alternativement de bas en haut et de haut en bas, une source de chaleur située à une extrémité de ce passage, et des tubes disposés dans celui-ci de manière à assurer la circulation en simple passe de l'eau entrant dans ces tubes par leur partie située dans la zone la moins chaude, caractérisé en ce que les tubes sont groupés en faisceaux, la circulation s'effectuant en parallèle dans ces faisceaux dont certains sont situés dans une zone chauffée par rayonnement, tandis que d'autres sont chauffés exclusivement par convection, et d'autres encore sont chauffés à la fois par rayonnement et par convection. 5.- Single-pass type steam generator comprising several vertical passages connected in series, so as to constitute for the flow of gases a continuous passage in which the latter flow alternately from bottom to top and from top to bottom , a heat source located at one end of this passage, and tubes arranged therein so as to ensure the single-pass circulation of the water entering these tubes through their part located in the less hot zone, characterized in that the tubes are grouped in bundles, the circulation taking place in parallel in these bundles, some of which are located in a zone heated by radiation, while others are heated exclusively by convection, and still others are heated by both by radiation and by convection. 6. - Générateur de vapeur sans corps cylindriques suivant la revendication 4, caractérisé en ce que certains tubes d'un élément vertical de paroi traversent le passage des gaz. <Desc/Clms Page number 10> 6. - Steam generator without cylindrical body according to claim 4, characterized in that some tubes of a vertical wall element pass through the gas passage. <Desc / Clms Page number 10> 7.- Générateur de vapeur sans corps cylindriques suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que les tubes sont écartés les uns des autres au point d'intersection, afin de faciliter l'écoulement des gaz. 7.- Steam generator without cylindrical body according to the preceding claim, characterized in that the tubes are spaced from each other at the point of intersection, in order to facilitate the flow of gases. 8.- Générateur de vapeur sans corps cylindriques, en substance tel que ci-dessus décrit avec référence aux dessins annexés. 8.- Steam generator without cylindrical body, substantially as described above with reference to the accompanying drawings.
BE391987D BE391987A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE391987A true BE391987A (en)

Family

ID=59676

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE391987D BE391987A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE391987A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP4489306B2 (en) Fossil fuel once-through boiler
BE391987A (en)
FR2912210A1 (en) Heat exchanger for condensing boiler, has two coaxial tubular external and internal ferrules forming insert and defining tubular fume conduit with periodic contractions causing deflection of ferrules with radial component
BE514687A (en)
EP0456582B1 (en) Condensing boiler with heat transport fluid
BE372838A (en)
BE419056A (en)
BE525796A (en)
BE338675A (en)
BE569496A (en)
FR2478796A1 (en) HEATING APPARATUS, IN PARTICULAR WATER
BE360518A (en)
CH195737A (en) Steam generator.
BE525281A (en)
CH522121A (en) Nuclear/thermal power station - with two stage steam raising and superheater
BE653625A (en)
CH270353A (en) Tubular steam generator.
FR2458780A1 (en) Tubular air preheater for boiler or furnace - has by=pass passages formed between pipe bundles in individual flues
BE353751A (en)
BE483982A (en)
BE435133A (en)
BE419053A (en)
BE374135A (en)
BE419063A (en)
BE416873A (en)