BE364891A - - Google Patents

Info

Publication number
BE364891A
BE364891A BE364891DA BE364891A BE 364891 A BE364891 A BE 364891A BE 364891D A BE364891D A BE 364891DA BE 364891 A BE364891 A BE 364891A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
keys
valves
holes
notes
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE364891A publication Critical patent/BE364891A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G10MUSICAL INSTRUMENTS; ACOUSTICS
    • G10DSTRINGED MUSICAL INSTRUMENTS; WIND MUSICAL INSTRUMENTS; ACCORDIONS OR CONCERTINAS; PERCUSSION MUSICAL INSTRUMENTS; AEOLIAN HARPS; SINGING-FLAME MUSICAL INSTRUMENTS; MUSICAL INSTRUMENTS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G10D7/00General design of wind musical instruments
    • G10D7/06Beating-reed wind instruments, e.g. single or double reed wind instruments
    • G10D7/066Clarinets

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Clarinette à deux tubes,   à.   inversion. 



   La présente invention a trait à un perfectionnement aux clarinettes, lequel facilite la manipulation, le doigté d'une manière telle que les mouvements de glissement latéraux des doigts sont évités ou tout au moins fortement limités. De plus, l'invention a pour but de remplacer les trous de résonnance - qui jusqu'ici devaient être trop rapprochés du bec lors de 1' emploi d'un seul tube, et par là donnaient des sons imparfaits - par des trous pratiqués dans un autre tube et écartés du bec d' une quantité telle que les notes correspondantes - par exemple des douzièmes des sons fondamentaux - peuvent être rendues à plein son. Les deux tubes sont reliés au'bec par une valve de renversement comme dans les trompettes, de sorte que l'on peut conduire le courant d'air soufflé une fois à l'un, et une fois à l'autre tube.

   Les deux tubes'sont employés alternativement, suivant besoins, par exemple en suites chromatiques, de même qu' 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en toutes autres suites de tons. Le levier de oommande de la valve de renversement agit, en ce qui concerne la manipulation de l'instrument, comme tout autre clapet. 



   On connaît déjà des clarinettes comportant deux tubes dans lesquels l'air peut être soufflé alternativement par un organe de changement ou renversement. Mais dans ces clarinettes, l'in-   verseur n'agit pas comme un clapet ; ne sort qu'à changer 1'   accord, par exemple à passer de l'accord en la à l'accord   en   si bémol, et n'est utilisé que quand le ton change. Les deux tubes sont équipés exactement du même mécanisme de clapets et constituent deux instruments complets en eux-mêmes,   s'éten-   dant chacun sur plus de trois octaves. Pour un même ton, les deux instruments ne sont jamais employés alternativement. Par suite, les deux instruments, qui ne débouchent que dans une soupape d'inversion avec bec, comportent exactement la même disposition de clefs et exactement les même défauts. 



   Comme les clarinettes, quand on augmente le souffle ne donnent pas l'octave du son fondamental, mais bien la douzième, il était jusqu'ici nécessaire, par l'emploi d'un seul tube, de disposer de toute une quantité de clefs à pied et tête, pour l'obtention de la suite ininterrompue des tons chromatiques, lesquelles clefs se   trouv aient   hors de l'atteinte de frappe des doigts utilisés. Par atteinte de frappe ou champ de frappe des doigts, on entend ici l'endroit que peut atteindre un doigt se baissant et se relevant, sans devoir faire de mouvements de glissement latéral. 



   Si, pour atteindre un endroit d'attaque, le joueur est tenu à des mouvements latéraux des doigts, il devient difficile d' atteindre cet endroit. De tels endroits d'attaque, qui empêchent la rapidité du jeu dans les clarinettes à un seul tube se trou - 
 EMI2.1 
 vent, au pied des clefs, pour les notes *"¯" "j/" "'#' et à la tête des clefs pour les notes -"Y" ##"... II#- Les notes infé - 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rieures indiquant les sons fondamentaux et les supérieures les douzièmes obtenues par l'augmentation du souffle. 



   L'invention a pour but d'écarter, surmonter tous les dé - fauts existant jusqu'ici, spécialement la manipulation malaisée et les notes de mauvaise résonnance, lesquels sont inévitables par l'emploi d'un seul tube, et ce but est atteint par le fait que toutes les notes qui, dans les clarinettes à un seul tube, sont, soit difficiles à atteindre, soit de mauvaise sonorité, sont assignées à un second tube de la manière décrite. 



   Le point principal de l'invention réside en ce que la suite chromatique ininterrompue de notes n'est plus obtenue, comme jusqu'ici, sur un seul tube par l'emploi de clefs ou clapets situés hors du champ propre d'attaque des doigts - lesquels clapets peuvent maintenant être supprimés, sans tenir compte des clapets de trille - mais est obtenue par l'interca- lation d'un second tube comportant par exemple des trous tels que les douzièmes qui y correspondent, sont les notes qui man - quent encore'lorsqu'on augmente le souffle dans une clarinette à un seul tube, avec endroits d'attaque uniquement commandés par une frappe de doigt. 



   Les clapets se trouvant en dehors du champ d'attaque des doigts, ne doivent pas nécessairement disparaître ; ils sont employés comme clapets de trilles (trémolos) ou clapets auxi - liaires, mais ils ne doivent pas être utilisés dans les suites de tons, par exemple, les échelles diatoniques, les gammes et autres suites. Les mouvements latéraux sont évités dans la clarinette suivant l'invention seulement là où jusqu'ici ils étaient gênants. Quand des déplacements latéraux sont indis - ,pensables pour les trémolos, ceci ne constitue aucune gêne pour la rapidité du jeu. 



   Les endroits d'attaque pour la commande des clapets des trous du tube intercalé sont disposés par rapport à autant d' endroits d'attaque des trous appropriés de l'autre tube de façon      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 telle qu'il est ainsi formé des endroits'de double attaque, par la commande desquels on peut simultanément manoeuvrer deux clapets, un de chaque tube, et ce, sans mouvement'latéral, uni- quement par une frappe de doigt. Les endroits d'attaque double peuvent être réalisés de telle sorte qu'un poussoir ou'levier sert à deux clapets montés sur un axe commun, chacun de ces clapets appartenant à un tube différent.

   Ces endroits d'attaque double peuvent cependant aussi être construits de telle sorte que les deux clapets, appartenant chacun à un tube différent, se trouvent sur des axes différents, et que chacun possède son propre poussoir ou levier, ces poussoirs ou leviers étant tel- lement rapprochés qu'ils constituent par exemple un endroit d'attaque double divisé, dont les parties ont par exemple la forme d'un demi-bouton et sont séparées par une fente, mais peuvent cependant être abaissées ensemble par un seul doigt, sans mouvements latéraux. Par la commande, le mouvement d'un tel endroit d'attaque double, formé de deux parties d'attaque, on déplace simultanément deux clapets montés chacun sur un des deux tubes. 



   Les trous de sonorité des deux tubes appartenant chacun à un endroit d'attaque double, sont avantageusement écartés, dis- tants l'un de l'autre d'une quinte ou d'une octave. Le doigté pour les trous correspondants, dans les deux dispositions, c' est-à-dire pour l'écart d'une quinte ou celui d'une cotvae est évidemment différent, même s'il est semblable. 



   Les deux tubes, qui partent de la valve   d'inversion ,   peuvent être rectilignes ou présenter diverses courbures. 



  Suivant la façon dont ces deux tubes sont disposés, la position des clapets et des têtes de clefs, qui, en outre, dépend du doigté, changera. Il est préférable de oourber le plus long tube de telle sorte qu'il débouche dans le plus court, les deux tubes formant ainsi un U dont les branches s'introduisent dans la valve d'inversion. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 



  Le dessin représente deux e réa3saion de l'ob- jet de l'invention, et les   fig.l   à 4 concernent une clarinette, dont les trous de chacun des deux tubes sont distants d'une quinte. La fig.5 représente le doigté de la clarinette suivant les figures 1 à   4.   La figure, 6 concerne une clarinette dont les trous des deux tubes sont distants d'une octave. En parti - culier :   Fig.1   est une vue,en plan, du dessus. 



     Fig.2   est une vue du dessous. 



     Fig.3   est une vue latérale, la partie supérieure de la clarinette étant tournée vers la droite. 



   Fig.4représente l'instrument sans clapet - excepté un - la face supérieure étant tournée vers la gauche. 



   Fig.5 est la partie principale d'une disposition de doigté pour 'la clarinette suivant les fig.l à 4. 



   Elle englobe les sons fondamentaux indiqués comme rondes, et les notes douzièmes de ceux-ci. Les douzièmes sont représen- tées comme noires imprimées en gras. Les petites notes repré- sentées en surplus sont des tierces supérieures et même des notes encore plus élevées susceptibles d'être produites par les positions'de doigté des colonnes correspondantes. Les posi- tions ou doigtés pour les notes plus hautes (jusqu'au do de la dernière octave supérieure - dans le régistre suraigu ou " clai- ron ") ne sont pas indiquées, faute de place. Mais elles peu - vent évidemment être données par la clarinette. 



   Fig.6 ne représente qu'une partie de clarinette, en plan, afin de montrer la façon dont les trous sont répartis sur les deux tubes, quand ils sont distants d'une octave. 



   Dans le manchon 10, dénommé " poire   ",   au-dessus de la valve d'inversion 11 de la clarinette suivant les figures 1 à 3, s'introduit encore une   embouchure   ou bec, par lequel on souffle dans l'instrument. 



   Le pouce de la main gauche se pose sur le point de repos 1 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   quand il n'a pas à manoeuvrer de levier ; ce pouce abais-   se le levier U dans le sens de la flèche 12   (fig.5),   les arti- culations !3 et 14 se déplacent vers le bas (voir la flèche fig.3) tandis que l'articulation 15 et la tige 16 se déplacent vers le haut. De ce fait, l'articulation 17 à l'extrémité supé- rieure de la tige 16 décrit une rotation d'environ un quart de cercle, et amène le tambour d'inversion disposé   rotàtivement   à   l'intérieur   de la valve, mais non représenté, dans une po - sition telle, par rapport aux deux tubes, que le long tube 19 reçoit le courant, le souffle d'air, tandis que le tube court reste obturé. 



   La valve d'inversion est du type généralement employé dans les trompettes. Ce qui est nouveau ici, est   l'emploi   de deux leviers doubles U, 20 et 21, 22,lesquels ont pour effet que, même un faible déplacement du levier U détermine déjà un dépla- cement relativement grand de l'articulation 17 de la tige 16. 



  Il serait nuisible, au point de vue de la vitesse de jeu, que le pouce gauche fût obligé d'exercer une pression profonde pour inverser la valve. Le ressort qui ramène toujours la valve d'inversion dans la position de départ représentée dès que la poussée sur le levier U a cessé, n'est pas non plus représenté, pour la raison qu'il est connu d'une façon générale en combi - naison avec les valves. On peut aussi commander la valve d' inversion en appuyant sur le levier U'. Cette pression est par exemple exercée par l'auriculaire droit. Le levier double U' 23 se meut alors dans le sens de la flèche 24 et tire, par le fil 25, sur l'articulation 14. De ce fait, le tambour inver- seur se meut dans la valve 11 exactement de la même façon que si l'on appuie par le pouce gauche sur le levier U.

   Les deux points de commande U et U' sont prévus afin que l'on puisse, à volonté, inverser la valve à partir de deux endroits et par deux doigts différents. Il est avantageux,pour la facilité et la rapi- dité dujeu, d'avoir à sa disposition plusieurs points d'attaque 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pour   l'inversion   de la valve, 
Le long tube 19 a un clapet 26 pour les notes douzièmes et le petit tube 18 un clapet   27   également pour les douzièmes. 



  Ces deux clapets ou clefs quintoyantes peuvent être ouvertes quand on appuie sur le levier ou clef 1 ou sur la clef I'. La clef 1 se trouve (fig.2) à droite près du point de repos 1 pour le pouce gauche, et également à droite du levier d'inver- sion U. Si on appuie sur la clef I, le clapet 27 se levé, le prolongement   28 presse   sur le levier 29 et le clapet 26 est également levé. Les clapets de douzièmes   26   et 27 peuvent également être ouverts par le pouce droit. Ce dernier se trou- ve toujours sur le point de repos 1' à gauche duquel est dis- posé le poussoir ou clef 1 (fig. 2). Quand le pouce droit courbe légèrement sa phalange supérieure, le levier 30 presse sur le levier 31 et ouvre ainsi le clapet   27   aussi bien que le clapet 26.

   On peut donc ainsi ouvrir les deux clapets de dou- zièmes 26 et 27 à partir de deux endroits et par deux doigts différents. 



   Le petit tube 18 possède onze trous de sons, de 31 à 41 inclusivement. Pour fermer ces onze trous, il n'est pas néces- saire d'avoir onze points d'attaque, étant donné que l'on em - ploie le mécanisme connu du saxophone ;huit points d'attaque suffisent, abstraction faite de deux U et U' pour l'inverseur et 1 et 1' pour les   douzièmes.   Il est prévu trois points d'atta- que simple. Dans le sens de   l'invention,   pour la main gauche et spécialement un pour l'index, un pour le majeur et un pour l'annulaire. Tous les autres sont des points d'attaque double. 



  Le point ou touche d'attaque double, désigné par 5, est comman- dé par l'auriculaire gauche* Le point d'attaque double 2 est commandé par l'index droit, le point 3 par le majeur   droit,le   point 4' par l'annulaire droit et le point 5' par 1.'auriculaire droit. Les-.points ou touches d'attaque double 5, 2', 3' et 4 sont formés de deux touches en forme de demi-soucoupes, sépa- rées par une fente. Le point d'attaque 5 seul n'est pas en deux 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 parties : il constitue cependant aussi un point d'attaque dou - ble dans le sens de l'invention, car il ouvre simultanément , quand on l'abaisse, le clapet 41 du tube 18 et le clapet 42 du tube 19. Le clapet   4 0   du tube 18 et le clapet 3 du tube 19 sont fixés sur un manchon et se meuvent simultanément.

   Les cla- pets 39 et 44 sont fixés sur un axe et se meuvent ainsi égale- ment simultanément. L'axe correspondant est introduit dans le manchon des clapets 40 et 43. Le point partiel d'attaque double 48, qui, avec la demi-touche du clapet 38 constitue la touche d'attaque double   2',   est fixé, avec le clapet 45 sur un axe. 



   La demi-touche 48 et le clapet 45 se meuvent ainsi simul- tanément. Les demi-touches 49 et 50 se trouvent fixées avec le clapet 46, sur un manchon, et se meuvent donc tous trois ensem- ble. Les demi-touches du point d'attaque double 5 sont abaissées d'une seule fois par l'auriculaire gauche, et par conséquent , les clapets 36 et 47 se meuvent simultanément. 



   Pour la simplification, on a désigné les trous par les mê- mes chiffres que les clapets correspondants. Les clapets 38 39 et 40 sont accouplés au clapet 37 du petit tube 18 suivant la façon connue dans les flûtes Boehm ou dans le saxophone. 



  Les demi-touches 48,49, 50 qui appartiennent aux trous,   res   pectivement aux clapets du long tube, sont, comme le montrent le dessin et la description, tels que les clapets du long tube reproduisent exactement les mouvememts des clapets du petit tube, avec la seule différence que les notes sont plus basses d'une quinte. Voici un exemple du mouvement des clapets. Si l'index gauche abaisse la touche d'attaque double 2' les cla - pets   38,37,   45 et 46 s'abaissent simultanément. Le clapet 37 est fermé par l'accouplement 52 du clapet 3 de même   l'aooou-   plement 53 du clapet 45 du long tube entra.!ne le clapet 46. 



  Comme déjà indiqué, le mécanisme de clapets du long tube et celui du tube court en ce qui concerne les touches ou clefs 5',4',   3', 2'   et 5 est le même que celui de la flûte   oehm   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ou du saxophone. Ce qui est nouveau c'est que deux tels mécanis- mes de clapets, appartenant à deux tubes séparés, soient dispo- sés l'un par rapport à l'autre de telle sorte que l'on peut com mander   simultanément   les deux mécaniques par des clefs ou tou - ches d'attaque double et que, par là, les deux mécaniques fas - sent, l'une par rapport à l'autre, exactement les mêmes mouve- ments correspondants. 



   Les groupes de notes inférieures aux deux côtés des trous du long tube sont données, soufflées par le long tube. Le troi- sième groupe de notes (médium) à droite de la fig.l est donné par le petit tube. Les notes se trouvent dans tous les cas , au dessin, exactement à la hauteur de l'axe des trous servant à leur exécution. 



   Si tous les trous sont fermés - à l'exception de l'extré- mité des deux tubes, pourvue d'un double pavillon 54 - 55 - et si, en outre, l'inverseur U ou U' est abaissé, de sorte que le souffle d'air arrive au long tube, on donne la note la plus basse :do. 



   Si, sans changer la position des doigts, on libère 1'i verseur U ou U', la valve envoie le courant d'air au petit tube, et on donne la note la plus basse de ce tube : sol (voir les notes près de la fig.l et la représentation du doigté) Pour la compréhension de ce doigté, si un nombre est porté dans les colonnes verticales (fig. 5) ceci signifie que, pour obte- nir la noté correspondante de cette colonne, la touche ou clef -   d'attaque -   simple ou double - doit être abaissée. Le chiffre 1 dans le tableau, indique que le pouce gauche est hors d'action et est à son point de repos 1. Le pouce droit est toujours à son point de repos 1 c'est pourquoi le chiffre 1' n'apparaît pas dans le tableau du doigté. Ce tableau indique au musicien tout ce qui est nécessaire pour jouer de la nouvelle clarinet - te.

   Pour permettre cependant de reconnaître plus facilement 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les avantages de l'invention, il est remarque que la position des doigts pour l'obtention de la note do la plus basse du long tube, respectivement de la note sol la plus basse du petit tube donne aussi, quand on agit en même temps sur les clapets de douzièmes, dans le premier cas, outre le do, encore un sol (voir les notes près de la fig.l)   et ..dans   le second, outre le sol, encore un ré. Si l'on augmente le souffle pour donner les tierces supérieures, on donne (!voir le tableau de la fig. 5), outre le do le plus bas du long tube, un mi, et, outré le sol le plus bas du tube court, encore un si.

   Ceci signifie que, abstraction faite de la commande de la soupape d'inversion !1 et des clapets 26 et 27 des douzièmes, les positions du do le plus bas au fa dièze se reproduisent six fois, soit deux fois comme tons fondamentaux des deux tubes, puis deux fois comme douzièmes des deux tubes et enfin deux fois comme tierces su- périeures des deux tubes, mais ceci seulement pour autant que ces tons ou notes soient donnés par les touches 5', 4',   5', 2'   et 5. 
 EMI10.1 
 



  Si l'on considère les groupes de notes supérieures à droi- te de 0 la fig.1, on voit que, entre le fa dièze et le ré il manque encore sept notes chromatiques. Ces no- tes ne sont obtenues que comme douzièmes des tons fondamentaux du long tube, comme l'indiquent les notes représentées près de   ,.   la partie inférieure de l'instrument. Les clarinettes ordinai- res à un seul tube descendent jusqu'au mi inférieur. La   olari -   nette suivant l'invention a une étendue allant jusqu'aux mi bé- mol, au ré, au do dièze et au do, soit donc quatre demi-tons plus bas, quand elle est construite suivant la forme de réali - sation des fig.l à 4. 



   H désigne un levier auxiliaire pour l'ouverture des cla - pets 41 et 42. 



   La forme de réalisation décrite présente les avantages      suivants. Les glissements latéraux des doigts peuvent être évi- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 tes, et ce, pans les suites de notes desgammes chromatiques et diatoniques. Pour les trémolos il y a des mouvements de glissement quand des clapets ou clefs de trémolo spéciales et fermées sont prévues. Mais, pour les trémolos, les glissements ne gênent pas. Les notes qui jusqu'ici ne sortaient pas bien, par ce que les trous correspondants étaient trop près du bec, sont remplacées par des douzièmes, à belle sonorité, provenant du long tube. L'étendue est augmentée en profondeur de quatre demi-tons. 



   Les clapets des douzièmes ne servent plus pour la note fondamentale si bémol ; ils ne sont employés que pour sursouf- fler les notes fondamentales. Par le fait qu'il est prévu deux clapets de douzièmes, soit un pour chaque tube, les douzièmes sonnent mieux que si un seul clapet de douzièmes devait servir pour toutes les notes de l'instrument. 



   La nouvelle disposition de clarinette à double tube et à inversion, suivant l'invention, peut être étendue à toutes les constructions de clarinettes, même à celles dont le type de clefs devrait être d'abord renouvelé. Au lieu de faire les clefs de l'instrument semblables à celles du saxophone, on peut choisir un type de clef reproduisant celui de la clarinette Boehm, de la flûte Boehm avec sol dièse ouvert ou fermé , de la clarinette   Barmann,   etc. L'invention s'adapte également à tous les-tons, en particulier aux clarinettes basses. 



   Au lieu de ne donner au long tube que sept sons chromati- ques et de donner le plus grand nombre de trous au petit tube, on peut au oontraire placer la plus grande partie des trous au grand   tube.'   Alors, le petit tube n'a plus que sept sons chroma- tiques et le long tube d'autant plus. On a théoriquement sup - primé au dessins les clapets fermés de trémolo et les clapets auxiliaires bien qu'ils soient indispensables au joueur. Ces clapets sont évidemment prévus à l'instrument terminé et ils n'ont été supprimés au dessin que pour ne pas nuire à la clar 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
La fig. 6 donne, en une seule vue, une répartition des trous nécessaires en tout, telle que le long tube 56 sert à 1' obtention des douze notes fondamentales chromatiques, tandis que le petit tube 57 ne donne que sept notes fondamentales chromatiques.

   Les clapets, respectivement les trous correspon- dants sont écartés d'une octave. Dans ce cas, le mécanisme du long tube - abstraction faite de la grandeur et de la position- est celui d'une flûte Boehm à sol dièze fermé. Les points d' attaque simple sont désignés par 1, 2,3 et 4 à la fig.6 Les boutons 1, 2, 3 4 ne sont que des touches, et non des clapets. 



  Il n'y a pas de trou sous eux. Les trous qui y correspondent sont plus bas, au côté droit du long tube. Les touches d'atta- que double dans le sens de l'invention sont désignées par 5, 2 3,4 et 5'. Une pression sur la touche 5 déplace les clapets 58 et 59. Une pression sur la touche 4' déplace, ferme les clapets 60 et 61, les clapets 62 et 63 étant en outre fer- més par ce que les demi-anneaux   64, 65   et 66 sont fixés avec le clapet 63 sur un manchon et se meuvent par suite simultané - ment au clapet 63. Si on abaisse la touche 3', les clapets 67, 68, 62,   63   se ferment ; si on abaisse 2 'les clapets 69, 60 62 et   63   se ferment.

   Une pression sur la touche d'attaque dou- ble 5 ouvre les clapets 71 et 72 le bras 73 monté sur le même axe que le levier 5, pressant sur le olapet 72.   Le   clapet   78   est fixé avec la touche 4 sur un manchon, et se meut donc simul- tanément avec elle. De même le clapet 74 se meut avec la touche   3, le   clapet 75 avec la touche 1 et le clapet 786 avec la touche 2. 



   Il est encore spécifié que les touches   1,   2 3,4 ne sont pas des touches d'attaque double dans le sens de l'invention, car il n'y a pas de trous sous ces touches. Ces touches ne cor- respondent chacune qu'à un seul trou. 



   Les notes à droite et à gauche de la partie-inférieure du long tube jusqu'au double trait 77 sont données par le long tu- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

   be;   les notes à droite de l'instrument, au-dessus du double trait 77 sont données par le petit tube. 



   La valve d'inversion, les leviers de commande de cette valve et les clapets de douzièmes n'ont pas été représentés à la   fig.6.   Ils peuvent être exactement comme dans la clarinet- te des   fig.l   à 4. Le doigté suivant la fig.5 ne vaut pas, évi- demment, comme déjà dit, pour la clarinette de la   fig.6.   On a seulement montré que l'on peut répartir les trous à l'écarte - ment d'une octale sur les deux tubes et que le long tube peut avoir douze, le petit tube sept notes chromatiques, et inver - sement, comme c'est le cas pour la clarinette des fig.l à 4. 



  De cette façon (fig. 6) l'étendue de la clarinette vers les basses est encore plus augmentée, sans que pour cela l'étendue totale,de la clarinette vers le haut doive être diminuée. Du long tube 56 qui, pour sa grande longueur, est très mince, on peut faire sortir très aisément des tierces supérieures et même des notes sursoufflées plusieurs fois, de sorte que le do supé- 
 EMI13.1 
 rieur peut être obtenu. 



   .. D'autres répartitions que celles décrites des trous et touches d'attaque sur les deux tubes de la clarinette sont encore possibles, qui sont comprises dans l'invention. La for- me de réalisation suivant la fig.6 présente l'avantage de 1' extension de l'étendue du jeu vers les basses et de permettre ainsi un jeu tel qu'une série de tons fondamentaux et de dou - zièmes du long tube sont écartés des tons correspondants du petit tube d'une octave, ce jeu pouvant être intéressant spé- cialement pour des flûtistes qui pourraient vouloir jouer de là clarinette. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Two-tube clarinet, with. inversion.



   The present invention relates to an improvement in clarinets, which facilitates handling, fingering in such a way that lateral sliding movements of the fingers are avoided or at least greatly limited. In addition, the invention aims to replace the resonance holes - which heretofore had to be too close to the mouthpiece when using a single tube, and thus gave imperfect sounds - by holes made in the mouthpiece. another tube and moved away from the mouthpiece by such an amount that the corresponding notes - for example twelfths of the root sounds - can be played at full sound. The two tubes are connected to the bec by a reversing valve as in the trumpets, so that the blown air stream can be conducted once to one, and once to the other tube.

   The two tubes are used alternately, as needed, for example in chromatic sequences, as well as

 <Desc / Clms Page number 2>

 in all other series of tones. The control lever of the reversing valve acts, with regard to the manipulation of the instrument, like any other valve.



   Clarinets are already known comprising two tubes into which the air can be blown alternately by a change or reversal member. But in these clarinets, the reverse valve does not act like a valve; only comes out to change the chord, for example changing from A chord to B flat chord, and is only used when the pitch changes. The two tubes are fitted with exactly the same valve mechanism and constitute two complete instruments in themselves, each spanning more than three octaves. For the same tone, the two instruments are never used alternately. Consequently, the two instruments, which only open into a reversing valve with a spout, have exactly the same arrangement of keys and exactly the same faults.



   Like the clarinets, when we increase the breath do not give the octave of the fundamental sound, but rather the twelfth, it was until now necessary, by the use of a single tube, to have a whole quantity of keys to foot and head, for obtaining the uninterrupted sequence of chromatic tones, which keys are beyond the reach of the striking of the fingers used. By striking or striking field of the fingers, we mean here the place that can reach a finger lowering and rising, without having to make lateral sliding movements.



   If, in order to reach an attacking spot, the player is required to make lateral movements of the fingers, it becomes difficult to reach that spot. Such places of attack, which impede the rapidity of play in single-tube clarinets are hole -
 EMI2.1
 wind, at the foot of the clefs, for the notes * "¯" "j /" "'#' and at the head of the clefs for the notes -" Y "##" ... II # - The lower notes -

 <Desc / Clms Page number 3>

 laughter indicating the fundamental sounds and the upper ones the twelfths obtained by the increase in breath.



   The object of the invention is to eliminate and overcome all the faults existing hitherto, especially the difficult handling and the notes of bad resonance, which are inevitable by the use of a single tube, and this object is achieved. by the fact that all notes which in single tube clarinets are either hard to hit or bad sounding are assigned to a second tube in the manner described.



   The main point of the invention lies in that the uninterrupted chromatic sequence of notes is no longer obtained, as hitherto, on a single tube by the use of keys or valves located outside the proper field of attack of the fingers. - which valves can now be omitted, without taking into account the trill valves - but is obtained by the intercalation of a second tube comprising for example holes such as the twelfths which correspond to them, are the notes which are missing again when increasing the breath in a single-tube clarinet, with points of attack controlled only by a finger strike.



   The valves located outside the field of attack of the fingers, do not necessarily have to disappear; they are used as trills (tremolos) or auxiliary valves, but they should not be used in sequences of tones, for example, diatonic scales, scales and other sequences. Lateral movements are avoided in the clarinet according to the invention only where hitherto they were troublesome. When lateral movements are essential, thinkable for the tremolos, this does not constitute any hindrance for the speed of the game.



   The places of attack for the control of the valves of the holes of the intercalated tube are arranged with respect to as many places of attack of the appropriate holes of the other tube so

 <Desc / Clms Page number 4>

 such that it is thus formed places' of double attack, by the control of which one can simultaneously operate two valves, one of each tube, and this, without lateral movement, only by a finger strike. The double attack locations can be made so that a pusher or lever is used for two valves mounted on a common axis, each of these valves belonging to a different tube.

   These places of double attack can however also be constructed in such a way that the two valves, each belonging to a different tube, are on different axes, and that each has its own pusher or lever, these pushers or levers being such- close together that they constitute, for example, a double divided starting point, the parts of which have for example the shape of a half-button and are separated by a slit, but can however be lowered together by a single finger, without movements lateral. By controlling the movement of such a double attack point, formed of two attack parts, two valves each mounted on one of the two tubes are moved simultaneously.



   The sound holes of the two tubes, each belonging to a double attack location, are advantageously spaced apart, separated from each other by a fifth or an octave. The fingering for the corresponding holes, in the two layouts, that is to say for the spread of a straight or that of a cotvae is obviously different, even if it is similar.



   The two tubes, which start from the reversing valve, can be straight or have various curvatures.



  Depending on how these two tubes are arranged, the position of the valves and key heads, which, moreover, depends on the fingering, will change. It is preferable to curve the longest tube so that it opens into the shorter one, the two tubes thus forming a U, the branches of which are introduced into the reversing valve.

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 



  The drawing shows two realizations of the object of the invention, and Figs. 1 to 4 relate to a clarinet, the holes of each of the two tubes of which are separated by a fifth. Fig.5 shows the fingering of the clarinet according to Figures 1 to 4. Figure 6 concerns a clarinet whose holes in the two tubes are one octave apart. In particular: Fig.1 is a top plan view.



     Fig.2 is a view from below.



     Fig. 3 is a side view with the upper part of the clarinet facing to the right.



   Fig. 4 shows the instrument without a valve - except one - with the upper side facing to the left.



   Fig. 5 is the main part of a fingering arrangement for the clarinet according to fig. 1 to 4.



   It encompasses the root sounds indicated as round, and the twelfth notes thereof. Twelfths are shown as black printed in bold. The small notes shown in excess are upper thirds and even even higher notes which may be produced by the fingering positions of the corresponding columns. The positions or fingerings for the higher notes (up to C of the last upper octave - in the high-pitched or "claron" register) are not indicated, due to lack of space. But they can obviously be given by the clarinet.



   Fig. 6 shows only a part of a clarinet, in plan, in order to show the way in which the holes are distributed on the two tubes, when they are separated by an octave.



   In the sleeve 10, called "pear", above the reversing valve 11 of the clarinet according to Figures 1 to 3, a further mouthpiece or mouthpiece is inserted, through which the instrument is blown.



   The thumb of the left hand rests on the point of rest 1

 <Desc / Clms Page number 6>

   when he does not have to operate a lever; this thumb lowers the lever U in the direction of the arrow 12 (fig. 5), the joints! 3 and 14 move downwards (see the arrow in fig. 3) while the joint 15 and the rod 16 move upwards. Therefore, the articulation 17 at the upper end of the rod 16 describes a rotation of about a quarter of a circle, and brings the reversing drum arranged rotatably inside the valve, but not shown. , in a position such, with respect to the two tubes, that the long tube 19 receives the current, the blast of air, while the short tube remains closed.



   The reversing valve is of the type generally used in trumpets. What is new here is the use of two double U levers, 20 and 21, 22, which have the effect that even a small displacement of the U lever already determines a relatively large displacement of the joint 17 of the joint. rod 16.



  It would be detrimental, from the point of view of the speed of play, for the left thumb to be obliged to exert a deep pressure to reverse the valve. The spring which always returns the reversing valve to the starting position shown as soon as the thrust on the lever U has ceased, is not shown either, for the reason that it is generally known in combi - naison with valves. You can also control the reversing valve by pressing the lever U '. This pressure is for example exerted by the right little finger. The double lever U '23 then moves in the direction of the arrow 24 and pulls, through the wire 25, on the joint 14. The reversing drum therefore moves in the valve 11 in exactly the same way. only if the left thumb is pressed on the lever U.

   The two control points U and U 'are provided so that the valve can be inverted at will from two places and by two different fingers. It is advantageous, for the ease and the speed of the game, to have several points of attack at one's disposal.

 <Desc / Clms Page number 7>

 for valve reversal,
The long tube 19 has a valve 26 for the twelfth notes and the small tube 18 has a valve 27 also for the twelfths.



  These two valves or quintoying keys can be opened when the lever or key 1 or the key I 'is pressed. Key 1 is (fig. 2) on the right near the rest point 1 for the left thumb, and also to the right of the reversing lever U. If the key I is pressed, the valve 27 is raised, the extension 28 presses on the lever 29 and the valve 26 is also raised. The twelfth flaps 26 and 27 can also be opened with the right thumb. The latter is always located on the rest point 1 'to the left of which the push-button or key 1 is placed (fig. 2). When the right thumb slightly bends its upper phalanx, the lever 30 presses on the lever 31 and thus opens the valve 27 as well as the valve 26.

   It is therefore possible to open the two twelfth valves 26 and 27 from two places and by two different fingers.



   The small tube 18 has eleven sound holes, from 31 to 41 inclusive. To close these eleven holes, it is not necessary to have eleven attack points, since one employs the known mechanism of the saxophone; eight attack points are sufficient, apart from two U's. and U 'for the inverter and 1 and 1' for the twelfths. Three simple attachment points are planned. In the sense of the invention, for the left hand and especially one for the index finger, one for the middle finger and one for the ring finger. All others are double attack points.



  The double attack point or key, designated by 5, is controlled by the left little finger * The double attack point 2 is controlled by the right index finger, point 3 by the right middle finger, point 4 ' by the right ring finger and point 5 'by the right little finger. The double attack points or keys 5, 2 ', 3' and 4 are formed by two keys in the form of half-saucers, separated by a slot. The point of attack 5 alone is not in two

 <Desc / Clms Page number 8>

 parts: however, it also constitutes a double point of attack in the sense of the invention, since it simultaneously opens, when it is lowered, the valve 41 of the tube 18 and the valve 42 of the tube 19. The valve 4 0 of the tube 18 and the valve 3 of the tube 19 are fixed on a sleeve and move simultaneously.

   The valves 39 and 44 are fixed on an axis and thus also move simultaneously. The corresponding axis is introduced into the sleeve of the valves 40 and 43. The partial double attack point 48, which, with the half-key of the valve 38 constitutes the double attack button 2 ', is fixed, with the valve 45 on an axis.



   The half-key 48 and the valve 45 thus move simultaneously. The half-keys 49 and 50 are fixed with the valve 46, on a sleeve, and therefore all three move together. The half-keys of the double attack point 5 are lowered only once by the left little finger, and therefore the flaps 36 and 47 move simultaneously.



   For simplicity, the holes are designated by the same numbers as the corresponding valves. The valves 38 39 and 40 are coupled to the valve 37 of the small tube 18 in the manner known in Boehm flutes or in the saxophone.



  The half-keys 48, 49, 50 which belong to the holes, respectively to the valves of the long tube, are, as shown in the drawing and the description, such that the valves of the long tube exactly reproduce the movements of the valves of the small tube, with the only difference that the notes are lower by a fifth. Here is an example of the movement of the flaps. If the left index finger lowers the double attack key 2 'the slats 38,37, 45 and 46 are lowered simultaneously. The valve 37 is closed by the coupling 52 of the valve 3 as the coupling 53 of the valve 45 of the long tube enters the valve 46.



  As already indicated, the valve mechanism of the long tube and that of the short tube with regard to keys or keys 5 ', 4', 3 ', 2' and 5 is the same as that of the oehm flute

 <Desc / Clms Page number 9>

 or saxophone. What is new is that two such valve mechanisms, belonging to two separate tubes, are arranged relative to each other so that the two mechanisms can be controlled simultaneously by keys or double attack keys and that, therefore, the two mechanics make, one in relation to the other, exactly the same corresponding movements.



   The lower note groups at both sides of the holes in the long tube are given, blown out through the long tube. The third group of notes (medium) to the right of fig. 1 is given by the small tube. The notes are in all cases, in the drawing, exactly at the height of the axis of the holes used for their execution.



   If all the holes are closed - with the exception of the end of the two tubes, provided with a double bell 54 - 55 - and if, in addition, the reverser U or U 'is lowered, so that the breath of air arrives at the long tube, we give the lowest note: do.



   If, without changing the position of the fingers, we release the i pourer U or U ', the valve sends the current of air to the small tube, and we give the lowest note of this tube: ground (see the notes near of fig. 1 and the representation of the fingering) For the understanding of this fingering, if a number is entered in the vertical columns (fig. 5) this means that, to obtain the corresponding note of this column, the key or key - attack - single or double - must be lowered. The number 1 in the table indicates that the left thumb is out of action and is at its point of rest 1. The right thumb is always at its point of rest 1, which is why the number 1 'does not appear in the fingering table. This table tells the musician all that is needed to play the new clarinet.

   However, to make it easier to recognize

 <Desc / Clms Page number 10>

 the advantages of the invention, it is noted that the position of the fingers for obtaining the lowest note C of the long tube, respectively the lowest note G of the small tube also gives, when acting at the same time on the twelfths, in the first case, besides C, another G (see the notes near fig.l) and .. in the second, besides G, another D. If we increase the breath to give the upper thirds, we give (! See the table in fig. 5), in addition to the lowest C of the long tube, an E, and, in addition to the lowest G of the tube short, one more if.

   This means that, apart from the control of the reversing valve! 1 and the flaps 26 and 27 of the twelfths, the positions from the lowest C to the F sharp occur six times, i.e. twice as the fundamental tones of the two tubes. , then twice as twelfths of the two tubes and finally twice as upper thirds of the two tubes, but this only insofar as these tones or notes are given by the keys 5 ', 4', 5 ', 2' and 5 .
 EMI10.1
 



  If we consider the groups of upper notes to the right of 0 in fig. 1, we see that between F sharp and D there are still seven chromatic notes missing. These notes are only obtained as twelfths of the fundamental tones of the long tube, as indicated by the notes represented near,. the lower part of the instrument. Ordinary single-tube clarinets descend to lower E. The olari - net according to the invention has a range going up to E flat, D, C sharp and C, that is to say four semitones lower, when it is constructed according to the form of realization from fig. 1 to 4.



   H designates an auxiliary lever for opening valves 41 and 42.



   The described embodiment has the following advantages. Lateral sliding of the fingers can be avoided.

 <Desc / Clms Page number 11>

 tes, and this, in the series of notes of the chromatic and diatonic ranges. For tremolos there are sliding movements when special, closed tremolo valves or keys are provided. But, for tremolos, sliding does not interfere. The notes which until now did not come out well, because the corresponding holes were too close to the mouthpiece, are replaced by twelfths, with a beautiful sound, coming from the long tube. The range is increased in depth by four semitones.



   The twelfth valves are no longer used for the root note B flat; they are only used to supercharge the fundamental notes. Because there are two twelfths flaps, one for each tube, twelfths sound better than if a single twelfth valve were to be used for all the notes of the instrument.



   The new arrangement of double tube and inversion clarinet, according to the invention, can be extended to all clarinet constructions, even to those whose key type should be renewed first. Instead of making the keys of the instrument similar to those of the saxophone, we can choose a type of key reproducing that of the Boehm clarinet, the Boehm flute with open or closed G sharp, the Barmann clarinet, etc. The invention is also suitable for all tones, in particular for bass clarinets.



   Instead of giving the long tube only seven chromatic sounds and giving the largest number of holes to the small tube, we can instead place most of the holes in the large tube. Then the little tube has only seven chroma sounds and the long tube all the more. In theory, closed tremolo valves and auxiliary valves have been removed from the drawings, although they are essential to the player. These valves are obviously provided for the finished instrument and they have been removed from the drawing only so as not to affect the clarity.

 <Desc / Clms Page number 12>

 
Fig. 6 gives, in a single view, a distribution of the necessary holes altogether, such that the long tube 56 serves to obtain the twelve chromatic fundamental notes, while the small tube 57 gives only seven chromatic fundamental notes.

   The valves, respectively the corresponding holes are separated by one octave. In this case, the mechanism of the long tube - apart from the size and the position - is that of a Boehm flute with closed G sharp. The simple attack points are designated by 1, 2, 3 and 4 in fig. 6 The buttons 1, 2, 3 4 are only keys, and not flaps.



  There is no hole under them. The corresponding holes are lower on the right side of the long tube. Double attack keys in the sense of the invention are designated 5, 2, 3, 4 and 5 '. Pressing the button 5 moves the valves 58 and 59. Pressing the button 4 'moves and closes the valves 60 and 61, the valves 62 and 63 being furthermore closed by the half-rings 64, 65 and 66 are fixed with the valve 63 on a sleeve and consequently move simultaneously with the valve 63. If the button 3 'is lowered, the valves 67, 68, 62, 63 close; if 2 'is lowered, the valves 69, 60 62 and 63 close.

   Pressing the double attack button 5 opens the valves 71 and 72 the arm 73 mounted on the same axis as the lever 5, pressing on the olapet 72. The valve 78 is fixed with the button 4 on a sleeve, and therefore moves simultaneously with it. Similarly, the valve 74 moves with button 3, valve 75 with button 1 and valve 786 with button 2.



   It is further specified that the keys 1, 2, 3, 4 are not double attack keys in the sense of the invention, since there are no holes under these keys. These keys each correspond to only one hole.



   The notes to the right and left of the lower part of the long tube up to the double line 77 are given by the long tube.

 <Desc / Clms Page number 13>

   be; the notes to the right of the instrument, above the double line 77 are given by the small tube.



   The reversing valve, the control levers of this valve and the twelfth valves have not been shown in fig. 6. They can be exactly as in the clarinet of fig.l to 4. The fingering according to fig.5 obviously does not apply, as already said, for the clarinet of fig.6. We have only shown that we can distribute the holes at the spacing of an octal on the two tubes and that the long tube can have twelve, the small tube seven chromatic notes, and vice versa, like this. is the case for the clarinet of fig. 1 to 4.



  In this way (fig. 6) the extent of the clarinet towards the bass is increased even more, without the total extent of the clarinet towards the top having to be reduced. From the long tube 56 which, for its great length, is very thin, it is possible to very easily bring out upper thirds and even overheated notes several times, so that the upper C
 EMI13.1
 laughing can be obtained.



   .. Other distributions than those described of the holes and attack keys on the two tubes of the clarinet are still possible, which are included in the invention. The embodiment according to fig. 6 has the advantage of extending the extent of the play to the bass and thus allowing play such as a series of fundamental tones and twelfths of the long tube. the corresponding tones of the small tube of one octave are separated, this playing being able to be interesting especially for flautists who could want to play there clarinet.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Clarinette à double tube et à inversion, caractérisée en ce que la série chromatique ininterrompue de notes ne doit plus, comme jusqu'ici, être obtenue par un seul tube au moyen <Desc/Clms Page number 14> de clapets ou clefs situées en dehors du champ propre de frap - pe des doigts, mais peut être obtenue par l'intercalation d' un second tube pourvu de trous qui donnent les sons -ne pouvant être obtenus au moyen d'un seul tube qui n'a que des touches commanel uniquement par la frappe du doigt.. 1. Double tube inversion clarinet, characterized in that the uninterrupted chromatic series of notes should no longer, as hitherto, be obtained by a single tube by means of <Desc / Clms Page number 14> valves or keys located outside the proper striking field of the fingers, but can be obtained by the intercalation of a second tube provided with holes which give the sounds - which cannot be obtained by means of a single tube which has only keys commanel only by the tap of the finger. 2. Clarinette suivant revendication 1, caractérisée en ce que la suite chromatique ininterrompue de notes ne doit plus , comme jusqu'ici, être obtenue par un seul tube au moyen de cla- pets ou clefs situées en dehors du champ propre de frappe des doigts, mais peut être obtenue par l'intercalation d'un se - cond tube pourvu de trous dont les douzièmes donnent les notes qui manquent encore dans les parties de colonne d'air détermi- nées, au sursoufflage, par les touches ou clefs simples dans le champ propre de frappe des doigts d'un tube (par exemple le petit ). 2. Clarinet according to claim 1, characterized in that the uninterrupted chromatic sequence of notes must no longer, as hitherto, be obtained by a single tube by means of claps or keys located outside the proper striking field of the fingers. , but can be obtained by the intercalation of a second tube provided with holes, the twelfths of which give the notes which are still missing in the parts of the determined air column, at supercharging, by the keys or simple keys in the proper striking field of the fingers of a tube (for example the small one). 3. Clarinette suivant revendications 1 et 2, caractéri- sée en ce que les parties de touches (par exemple 48,49, 50, 5 et 5') pour la commande des clapets (45,46, 47 et 42) des trous du tube (19) accouplé au tube (18), sont prévues pour le même nombre de touches (par exemple 38,39,40, 5 et 5') de' trous appropriés de l'autre tube (18) et ce de telle sorte que deux touches constituent ensemble une touche d'attaque double (par exemple 2', 3', 4', 5 et 5') lesquelles, même quand elles sont en deux parties séparées, (comme 2', 5'.et 4') peuvent cepen- dant encore être commandées par le doigt correspondant par une simple frappe sans glissements ou mouvements latéraux, de sor- te que, chaque fois, deux clapets (41 et 42, ou 40 et 43, etc.), appartenant chacun à un tube, se déplacent simultanément. 3. Clarinet according to claims 1 and 2, characterized in that the parts of keys (for example 48,49, 50, 5 and 5 ') for the control of the valves (45,46, 47 and 42) of the holes of the tube (19) coupled to tube (18), are provided for the same number of keys (for example 38,39,40, 5 and 5 ') of' suitable holes of the other tube (18) and this in such a way that two keys together constitute a double attack key (e.g. 2 ', 3', 4 ', 5 and 5') which, even when they are in two separate parts, (like 2 ', 5'. and 4 ' ) can, however, still be controlled by the corresponding finger by a simple strike without sliding or lateral movements, so that, each time, two valves (41 and 42, or 40 and 43, etc.), each belonging to a tube, move simultaneously. 4. Clarinette suivant.revendications précédentes, carac- térisée en ce que la commande de ;La valve d'inversion (11) est faite par le pouce gauche, par exemple par un levier dou - ble (U, 20), un second levier double (21,22), et intermédiaire des tiges (de 13 à 14) et de la tige (16). <Desc/Clms Page number 15> 4. Clarinet according to previous claims, charac- terized in that the control of; The reversing valve (11) is made by the left thumb, for example by a double lever (U, 20), a second lever double (21,22), and intermediate rods (13 to 14) and rod (16). <Desc / Clms Page number 15> 5. Clarinette suivant revendications précédentes, carac- térisée en ce que la commande de la valve d'inversion (11) est faite par l' auriculaire droit, par exemple par-les leviers dou - bles (U',23) et (21, 22 ) sous 'le intermédiaire du tirant (25) et de la tige (16), 6. Clarinette suivant revendications précédentes, carac- térisée en ce que la commande des clapets de douzièmes (26 et 27) est effectuée par le pouce gauche, par le levier (I), e- également par le pouce droit, par le levier (1') 7. 5. Clarinet according to the preceding claims, characterized in that the control of the reversing valve (11) is made by the right little finger, for example by the double levers (U ', 23) and (21). , 22) under 'the intermediate of the tie rod (25) and the rod (16), 6. Clarinet according to the preceding claims, characterized in that the control of the twelfth valves (26 and 27) is performed by the left thumb, by the lever (I), e- also by the right thumb, by the lever (1 ') 7. Clarinette suivant revendication 1, caractérisée en ce qu'il n'est prévu pour le petit tube (57 fig. 6) - abstrac - tion faite des clapets de trémolo et clapets auxiliaires - que des trous pour sept notes chromatiques, tandis que le long tube (56) comporte les trous nécessaires pour douze autres tons chromatiques.- Clarinet according to Claim 1, characterized in that for the small tube (57 fig. 6) - apart from the tremolo valves and auxiliary valves - only holes for seven chromatic notes are provided, while the long tube (56) has the necessary holes for twelve other chromatic tones.
BE364891D BE364891A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE364891A true BE364891A (en)

Family

ID=37278

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE364891D BE364891A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE364891A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7439429B2 (en) Wind instrument having a modified tone-rich surface
TWI282084B (en) Guitar
US7161077B1 (en) Gradually progressive bore BB-flat, CC, E-flat, F, or B-flat valved musical wind instrument and valved B-flat/F inverted double musical wind instrument
BE364891A (en)
FI79761C (en) Mechanism of a wind instrument
US3142222A (en) Bassoon
US3890874A (en) Keying mechanism for wind instruments
US4664011A (en) Flute
US20080302229A1 (en) Conical piccolo
Curtis The double flutes
US3017798A (en) Clarinets
KR101019110B1 (en) Clarinet
Haynes Baptiste’s Hautbois: The Metamorphosis from Shawm to Hautboy in France, 1620–1670
BE386758A (en)
JP2545159Y2 (en) Soprano saxophone
KR101118544B1 (en) Tone changeable saxophone
FR2961001A1 (en) CHROMATIC AND LOGIC CLAMP FOR WIND INSTRUMENT
BE332454A (en)
Hayes Complications of 20th Century French Basson Music on Modern German Bassoon System
Brehm Transcribing Ragtime for Guitar
US8129605B1 (en) Front F, altissimo G key for saxophone
Rozwadowska The French Art of the Natural Horn Playing and the Adaptation of Valve Mechanisms in the 19th Century
FR2724253A1 (en) Left=hand two=section keyboard arrangement for accordion
FR2678416A1 (en) Improvements to wind musical instruments
TWI279772B (en) Guitar with fingerboard structure improvement