BE352787A - - Google Patents

Info

Publication number
BE352787A
BE352787A BE352787DA BE352787A BE 352787 A BE352787 A BE 352787A BE 352787D A BE352787D A BE 352787DA BE 352787 A BE352787 A BE 352787A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
starch
water
separation
filtration
grain
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE352787A publication Critical patent/BE352787A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08BPOLYSACCHARIDES; DERIVATIVES THEREOF
    • C08B30/00Preparation of starch, degraded or non-chemically modified starch, amylose, or amylopectin
    • C08B30/04Extraction or purification
    • C08B30/042Extraction or purification from cereals or grains

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Polysaccharides And Polysaccharide Derivatives (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "procédé de fabrication d'ami,don". l'invention est relative à la fabrication de l'amidon en partant de céréales et elle a pour objet, dans un système cyclique de fabrication d'amidon, c'est-à-dire un système dans lequel l'eau est réemployée continuellement pratique- ment sans eau perdue, de prévoir certaines dispositions nou- velles et perfectionnées grâce auxquelles le retour au sys- tème des eaux, sinon perdues, s'obtient d'une manière plus appropriée et plus avantageuse qu'antérieurement. 



   Il a depuis longtemps été d'usage courant, dans la fabri- cation de l'amidon, de faire rentrer dans le procédé et de réemployer les liquides, tant l'eau d'amidon.que l'eau de gluten, provenant des épérations destinées à séparer l'ami- don des autres éléments,du grain, ce remploi de liqueurs, sinon perdues, ayant été préconisé en raison de la nécessité 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 évidente de limiter dans la mesure du possible la quantité d'eau utilisée, d'éviter la pollution résultant du passage des eaux perdues à l'égout, et de récupérer les matières solides contenues dans les eaux dites perdues, autant qu'il est économiquement possible eu égard aux frais de l'opéra= tion. 



   Visant l'obtention de ces avantages, les fabricants d'a- midon ont été amenés à ramener au processus, en plus ou moins grande quantité, l'eau d'amidon et de gluten en excès, et ont utilisé cette eau à différentes phases de la fabri= cation de l'amidon et de ses sous-produits. 



   Le retour au processus des eaux dites perdues implique nécessairement un   accroissement de   la teneur des solubles de l'amidon des tables. Il a été d'usage courant pendant plusieurs années de laver l'amidon des tables dans des filtres du type américain, Oliver ou Kelly afin d'en sépa- rer les solubles, et depuis cette époque, les filtres de ce genre étant devenus d'emploi général dans le but indiqué, rien n'empèche le retour au système de toutes les eaux di= tes perdues pourvu qu'un équilibre d'eau convenable puisse être réalisé. 



   Il a été récemment proposé de stériliser l'eau de gluten avant son retour au système, en se basant sur la théorie que semblable traitement est nécessaire afin d'empécher les eaux de gluten, par suite de fermentation, d'embourber'les tambours ou tamis employés dans certaines opérations de séparation. 



   Semblable traitement est onéreux et complètement inutile. 



  L'eau de gluten ne semble pas spécialement succeptible de fermentation. Tout au moins dans les systèmes actuels, que les matières traversent en un temps relativement court, son utilisation ne provoque aucun embourbement ou autre trouble, de sorte qu'elle peut être continuellement ramenée en cir- cuit et réemployée sans stérilisation, ou autre traitement quelconque, soit thermique, soit chimique. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Conformément au procédé qui sera décrit et revendiqué par après, l'eau de gluten est réemployée partiellement dans le système "germe" et partiellement dans le système traitant le "résidu brut"   c'est-à-dire   la matière broyée et soumise à des opérations de séparation après que le germe a été sé- paré du grain. Dans le présent procédé on introduit de pré= férence une certaine quantité de bioxyde de soufre (Sb2) dans le système "amidon humide"   (supplémentairement ,à   celui pénétrant avec le grain de trempage) et les liquides employés dans le système "amidon humide" sont de préférence chauffés afin de réduire leur viscosité pour certaines épurations. 



   Il a longtemps été de pratique courante de maintenir une certaine teneur en So2 dans le système '!amidon humide", laquelle teneur est modifiée à volonté par l'opérateur, sui- vant les besoins, de même que de maintenir le système "ami- don humide" à une certaine température au-dessus de la tem- pérature ambiante, par chauffage des liquides introduits. 



   La présente invention prévoit certains nouveaux agence- ments grâce auxquels le So2 et, la chaleur, au lieu d'être appliqués à la totalité de la masse des matières traversant le système, sont appliqués en certains points déterminés, là où les matières réclament un traitement thermique ou acide, ce qui conduit à une économie dans le traitement et un con- trôle plus certain du procédé. 



   La présente invention prévoit également le lavage du grain, après trempage, avec l'eau de gluten 'destinée au trempage d'une nouvelle masse de grain, afin de réduire la teneur en bioxyde de soufre du grain passant au système "amidon humide", et en empêchant par suite le bioxyde de soufre de s'accumuler dans ce système; ou bien encore, d'autre part, dans le but de rete- nir dans le système "trempage" autant qu'il est possible du bioxyde de soufre employé à l'opération de trempage. 



   Le dessin annexé est un schéma montrant comment, en prati- que,les dits perfectionnements peuvent être appliqués. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le procédé sera mieux compris en tenant compte que l'on exécute six opérations, dont chacune comporte son propre ap- pareil, à savoir : (1) le trempage du grain; (2) le concas- sage des grains, la séparation des germes par flottaison et le lavage des germes pour les libérer de l'amidon ; (3) le broyage du résidu de la séparation des germes --'amidon, gluten et cosses -- et le traitement de ce résidu brut par criblage ou tamis age; (4) le traitement du résidu fin,   c'est-à-dire   celui passant aux appareils de criblage et ta= mis- age du résidu brut, par criblage ou tamisage pour sépa- rer l'amidon et le gluten du son;

   (5) la mise en tables de l'amidon et du gluten pour obtenir la réparation du gluten et de l'amidon; et (6) le lavage ou la séparation de l'amidon des tables, le drainage ou égouttage de l'amidon dilué et son lavage aux filtres-presses pour en séparer les solibles. 



   Le procédé,tel qu'il est défini ci-dessus est en usage 'depuis longtemps. Il a.été d'usage courant de séparer l'eau de trempage et ses solubles du système "trempage", de la concentrer et de la mêler au son et cosses ainsi qu'au gluten afin de constituer un aliment pournle bétail,,et, en certains cas, une partie de l'eau séparée du gluten a été ramenée au trempage dans le but d'accroître la concentration des solu- bles qu'elle contient. 



   L'eau introduite dans le système prévu pour le trempage, en vue des séparations des germes et des résidus brut et fin, pour laver ou diluer l'amidon. en tables et pour laver l'ami- don, s'évacue du système à la manière suivante elle est envoyée des bacs de trempage aux évaportaeurs comme eau de trempage légère; avec les germes aux sécheurs de germes, avec le son ou les résidus du résidu brut au sécheur de l'aliment de bétail, avec le son ou les résidus du résidu fin au sé- cheur de l'aliment de bétail, et avec l'amidon aux.convertis- seurs ou sécheurs à amidon. Toutefois ceci ne s'applique pas à l'eau de tropplein des bacs de décantation du gluten, ou à la liqueur filtrée de l'amidon, ou à l'eau fraîche introduite dans les filtres à amidon. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans un processus cyclique complet, ces liquides sont ramenés au système et utilisés en remplacement d'eau fraîche. 



   Le procédé de l'invention sera ci-après décrit en détail, en se référant au dessin annexé. 



   Trempage- On fait de préférence usage d'une batterie de onze bacs de trempage A.1 à A. 11. La disposition comporte des branchements et raccords (non complètement représentés) grâce auxquels la liqueur fraiche de trempage est amenée en contact avec la plus ancienne charge de grain et ensuite envoyée suc- cessivement,dans les bacs de trempages vers le bac qui contient le nouveau grain. Chaque bac possède sa conduite particulière de circulation, 25, renfermant un réchauffeur 26, 
Ainsi qu'il est représenté, sept bacs de trempage,   A.4 à   A.10 sont simultanément en activité. 



   Le trempage dans le bac A.l a été achevé et l'élément sépa- ré; le grain en est évacué vers le broyeur B.1. 



   Les bacs A.2 et A.3 sont en période de lavage,effectué à l'aide de l'eau de trop plein d'un bac de décantation de glu= ten désulfuré, amenée par le conduit 27, en vue de réduire la teneur en   Sb2.   Cette eau pénètre dans le bac A.4 après avoir passé dans les tours à soufre C.1 L'eau de trempage est retirée du bac A.10 et ce liquide est envoyé aux chambres à vide pour évaporation.(sortie a). Le bac A.11 est en cours de remplissage avec du nouveau grain. 



   Au cycle suivant, le grain amené au broyage est celui du bac A.2, les bacs A.3 et A.4 sont en période de lavage et le bac A.3 est égoutté }le bac A.5 est le premier à recevoir de l'eau de trempage provenant de la tour à soufre 0.1; le bac A.11 est isolé du système après le bac A.10 et les produits de son évacuation envoyés à l'évaporateur. 



   Séparateur à germe- Le grain trempé est concassé dans le broyeur B.1 avec libération des germes. La matière se rend alors au séparateur D.l dans lequel les germes sont séparés des gruaux et des cosses par flottaison. Les germes flottants sont envoyés successivement dans des tambours de criblage E.l, E.2, E.3 et ensuite dans la presse F.1 pour l'extraction de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   l'eu,   les germes quittant le système en cet endroit (sortie b). 



   De l'eau de gluten est introduite dans le tambour E.3 par le conduit 28 branché sur le conduit 27, et passe, par le conduit 29, au tambour E.2 et, par le conduit 30, au sépara= teur D.l. Le liquide du tambour E.l passe au séparateur D.1 par le conduit   31.   



   Le liquide de la presse F.1 est ramené, par le conduit 32, au tambour E.2. 



   La matière,(gruaux d'amidon, gluten et son) qui se dépose dans le séparateur D.1 est envoyée,   par/tambour   d'égouttage E. 5, au broyeur B.2 et ensuite au séparateur D.2, séparateur auquel arrive le liquide du tambour E.5 et du tambour E.2 en passant par le conduit 33. 



   Les germes flottés dans le second séparateur passent, par le conduit 34 au tambour E.1. 



   La matière dégermée du séparateur D.2 passe dans le crible E.6 et le tambour à tamis E.7. 



   La liqueur d'amidon du tambour E.7 traverse le conduit à amidon 35 pour se rendre aux tables, ainsi qu'il sera décrit plus avant, une portion, si c'est nécessaire, étant dérivée vers le système "germe", par le conduit 36, afin de maintenir- la densité voulue dans les séparateurs. 



   Résidu brut- Les résidus des tambours E.6,   E.7.   -- amidon, gluten et son   --   passent, par les conduits   37,38,   au broyeur B.3, où ils sont broyés et envoyés,en passant successivement dans des cribles G.l, G.2, G.3, G.4, à la presse F.2. 



   A la presse F.2, le son quitte le système en entrainant une certaine quantité d'humidité.(sortie C). De l'eau de gluten, venant du conduit 27, traverse le conduit 39 pour se rendre au tambour G. 4, et traverse les conduits   40,41,42   vers les tambours G. 3, G. 2 et G.1. 



   L'eau de la presse F. 2 retourne au tambour G.3 par le conduit 43. 



   La liqueur d'amidon provenant du tambour G.1 se rend, par le conduit 44 et le tambour d'égouttage G.5, vers les tables. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Résidu fin- Les résidus du tambour d'égouttage G. 5 pas- sent, en traversant le conduit 45, au premier de la série des tambours à résidu fin H.1, H.2, H.3, et vers une presse F.3, où le son quitte le système en entrainant une certaine quan= tité d'humidité (sortie d). Le tambour est alimenté en li= quide, provenant des filtres à amidon, par le conduit 46, et le liquide passe, par les conduits 47 et 48, aux tambours H.2 et   H.l.   Le liquide de la presse F. 3 retourne au tambour H.3 en passant par le conduit 49. La liqueur d'amidon du tambour H.1 se rend aux tables par le conduit 50. 



   Mise en table= Les courants de lait d'amidon (amidon, glu- ten, eau et solubles) des conduite 35, 44 et 50 se rassem- blent et sont envoyés, par le conduit 51, en traversant des appareils nettoyeurs à secousses I.1, 1,2, et les conduits 52, 53, à la table J.l sur laquelle l'amidon reste et dont s'écoulent les résidus de gluten et d'eau qui sont recueillis dans le décanteur à gluten K.l. pour la facilité on a représenté deux décanteurs, un   dé   canteur K.l en cours de remplissage, et un décanteur K.2 en cours de vidange. 



   Le gluten subsistant dans le décanteur K.2 est pressé dans la presse F. 4 et quitte le système en entrainant une certaine humidité (sortie e). 



   L'eau de la presse retourne au décanteur K.1 par le con- duit 54. Les résidus de l'appareil à secousses 1.2 se rendent, par le conduit 55, au tambour H.2. 



   Le trop plein du décanteur K.2 est repris par le conduit   27   qui alimente en liquide les bacs de trempage, le système germe et le système résidu brut, ainsi qu'il a été décrit. 



   La partie 27a du conduit 27 menant aux bacs de trempage comprend un réchauffeur L.1 pour chauffer le liquide de trem= page à la température usuelle de 55 à 60 C L'eau de gluten arrivant, par les conduits 28 et 39, aux systèmes "germe" et "résidu brut", n'est ni chauffée ni traitée d'aucune autre manière. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



     Lavage -  Une deuxième table J. 2 a été représentée. Elle reçoit de l'eau, provenant de l'opération de filtrage de l'amidon, par le conduit 55, et cette eau est amenée à passer continuellement sur la table à l'aide du conduit de circula- tion 56 jusqu'à obtenir la densité convenable, et elle est alors évacuée, par le conduit 57 et le nettoyeur à secousses 1.3, aux filtres   à   amidon décrits par après, les résidus du nettoyeur 1.3 se rendant, par le conduit 58, au nettoyeur à secousses   1.2.   



   Lavage ou filtration - L'amidon lavé de la table J.2, pas- sant par le nettoyeur à secousses 1.3, se rend au filtre à amidon M.1 (de préférence un filtre américain, bien que des filtres d'autres types puissent être utilisés) en passant par un réchauffeur L.2 et un conduit 59,Ce filtre   égéutte   tout d'abord l'amidon en le laissant sous forme de couche plus ou moins mince, la dilution par lavage et l'égouttage subséquent séparant une partie des solubles. D'autres solubles sont séparés en envoyant de l'eau fraîche dans la couche drainée d'amidon. 



   Cette eau est amenée au filtre par un conduit 60, relié à une conduite d'alimentation d'eau chaude 61 et une conduite d'alimentation-d'eau froide 62. 



   La liqueur de filtration qui véhicule quelques particules d'amidon, est filtrée dans un filtre presse N (de préférence du type SWeet land) dont la liqueur filtrée passe, par le conduit 46, au système "résidu fin", et, si on le désire, partiellement, par le conduit 63, au nettoyeur à secousses 1. 3. 



   L'eau ,se rendant au système "résidu fin", est de préfé- rence chauffée, à 52 - 53 C environ, dans le réchauffeur 1.3. 



  L'amidon récolté dans le filtre presse (Sweet land) est dé= chargée du système en entrainant un certain pourcentage d' humidité (sortie f). 



   L'amidon du filtre M.1 (premier filtre américain) se rend, par le conduit 64, dans un récipient de dilution 0 dams   le-   quel il est dilué à l'aide d'eau provenant des conduites 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 d'alimentation à eau chaude et froide 61, 62, en traversant les branchements 65, 66, et avec laquelle peut être mélangée une solution de bioxyde.de   -soufra   obtenue en faisant passer de l'eau, par le conduit 67, à travers la tour à soufre C2. 



   L'amidon dilué dans   l'appareil 0   est alors égoutté et lavé dans le filtre M.2 (second filtre américain), l'opéra- tion étant la même que dans le filtre M.l. 



   Le lait d'amidon pénètre dans le filtre M.2 par le conduit 68, et de l'eau fraiche par le conduit 69. C'est la liqueur filtrée provenant de ce filtre, le second de la paire, qui est employée,en passant par le conduit 55, pour laver ou . diluer l'amidon des tables, la disposition présentant l'avan- tage que, par emploi d'eau du second filtra,la quantité de solubles supplémentaire incorporée à la table d'amidon est plus réduite puisque le premier filtrage enlève la plupart des substances solubles contenues dans l'amidon. Tout sup- plément de liqueur filtrée du filtre M.2 peut être envoyé au filtre presse N. par le conduit   70.   



   L'amidon repris au filtre M.2 est le produit final   prêt '   à la conversion en glucose ou sucre, ou au séchage et à la vente comme amidon. 



   En quittant le système, il emporte une certaine quantité d'humidité (sortie g). 



   Il est bien entendu qu'en pratique des batteries de tam= bours, appareils à secousses, broyeurs, tables etc, seront utilisées dans l'installation là   où.,   dans le dessin annexé, un 'seul élément de ce genre a été représenté. 



   Des cribles ou tamis à secousses peuvent être utilisés en remplacement des tambours ou cribles-trommels et vice-versa, le procédé n'étant pas limité à l'appareillage particulier qui a été représenté. Pour le filtrage, tout type voulu de filtre ou de filtre-presse peut être adopté dès lors qu'il travaille suivant le principe de l'égouttage de l'amidon et de la séparation subséquente des solubles par déplacement. 



   En pratique, du liquide est soutiré aux appareils pour le lavage des tables et autres surfaces, etc, mais le liquide prélevé de cette manière est réintroduit de manière à ne pas 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 compromettre l'équilibre "eau" du système. 



   En résumé on peut indiquer que l'eau trouve des issues comme ci-après (a) eau de trempage légère; (b) germes; (c) résidu brut de son; (d) résidu fin de son; (e) gluten; (f) et (g) amidon. 



   L'eau de gluten en trop plein est employée uniquement dans la séparation des germes et résidu brut. Elle n'est traitée ni par la chaleur, ni par des substances chimiques. Les tam- bours ou cribles utilisés dans ces séparations sont principa- lement du type pour matières grossières ou en grains. 



   La liqueur filtrée des filtres à amidon est employé.e : (1) au lavage de l'amidon des tables et (2) à la séparation du résidu fin. Elle est chauffée exactement avant les tambours à toile du système "résidu fin" . Le chauffage est destiné à réduire la viscosité. 



   Les concentrations de bioxyde de soufre peuvent être ré- glées, comme il a toujours été d'usage, à volonté, par l'opé= rateur, et de façon à satisfaire aux variations des conditions d'exécution du procédé, l'un des buts de la présence du So2 étant supposé être l'accroissement de l'action dissolvante de l'eau sur certains constituants autres que l'amidon du grain. On a également émis l'hypothèse que le bioxyde de soufre combat la tendance à la fermentation putride lorsque semblable tendance existe. 



   Cette action préventive du S82 pour l'action bactérielle est vraisemblablement plus grande que son action stérilisante, c'est-à-dire que son effet destructif, apparamment réduit,sur les organismes existants . 



   Une certaine quantité de So2 pénètre dans le système "ami- don humide" en même temps que le grain trempé. On peut   modi   fier cette pénétration en contr8lant le lavage du grain, ainsi qu'il est représenté pour les bacs A.2, A.3, Le -bioxyde de soufre peut également être introduit dans l'eau fraîche emplo- yée à l'alimentation des filtres à amidon. Ces points d'intro= duction sont les seuls par lesquels pénètre le So2, et il semble désirable, en raison de l'action préventive du So2; que 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 son,introduction se fasse en quelques points et en quantités relativement importantes   plutôt   qu'en petites quantités et en un grand nombre de pointe. 



   D'une façon générale les concentrations du bioxyde de soufre ne doivent pas être plus élevées qu'il n'était d'usage lorsque de l'eau fraiche était employée dans les séparations des germes et des résidus. On peut atteindre à ce résultat par le lavage du grain trempé à l'aide de l'eau de gluten avant que cette eau ne soit introduite dans la tour à soufre. 



   Une certaine quantité de bioxyde de soufre pénètre.avec le grain dans le système "amidon humide". La différence en bioxyde de soufre pénètre dans le système "amidon humide" par le filtrage de l'amidon. 



   En réglant.convenablement l'introduction de bioxyde de soufre, dans le système, par les extrémités opposées, la teneur en bioxyde de soufre peut être maintenue pratique - ment uniforme et au degré convenable dans tout   le système,   sans l'accumulation qui pourrait se produire si le grain des bacs de.trempage, où la concentration est élevée, pou= vait passer au système "amidon humide" avec la totalité de sa teneur en bioxyde de soufre. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "friend making process, gift". the invention relates to the manufacture of starch starting from cereals and its object, in a cyclic starch production system, that is to say a system in which water is continuously reused practical - without lost water, to provide certain new and improved arrangements thanks to which the return to the system of water, if not lost, is obtained in a more appropriate and more advantageous manner than previously.



   It has long been common practice in the manufacture of starch to include in the process and re-use the liquids, both starch water and gluten water, coming from the process. intended to separate the starch from the other elements, from the grain, this re-use of liquors, if not lost, having been recommended because of the need

 <Desc / Clms Page number 2>

 obvious to limit as much as possible the quantity of water used, to avoid the pollution resulting from the passage of water lost to the sewer, and to recover the solids contained in the water said to be lost, as much as it is economically possible in view of the costs of the operation.



   Aiming to obtain these advantages, the manufacturers of starch have been led to return to the process, in more or less large quantities, the water of starch and gluten in excess, and have used this water in different phases. of the manufacture of starch and its by-products.



   The return to the process of so-called lost water necessarily implies an increase in the content of soluble starch tables. It has been common practice for several years to wash the starch from tables in filters of the American, Oliver or Kelly type in order to separate the solubles, and since that time filters of this kind have become of General use for the stated purpose, nothing prevents the return to the system of all waste water provided that a suitable water balance can be achieved.



   It has recently been proposed to sterilize the gluten water before returning it to the system, based on the theory that such treatment is necessary in order to prevent the gluten water, as a result of fermentation, from clogging the drums or sieves used in certain separation operations.



   Such a treatment is expensive and completely unnecessary.



  Gluten water does not seem particularly susceptible to fermentation. At least in current systems, which materials pass through in a relatively short time, its use does not cause any clogging or other haze, so that it can be continuously returned to the circuit and reused without sterilization, or other treatment of any kind. , either thermal or chemical.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In accordance with the process which will be described and claimed hereafter, the gluten water is reused partially in the "germ" system and partially in the system treating the "raw residue" that is to say the material crushed and subjected to separation operations after the germ has been separated from the grain. In the present process, a certain quantity of sulfur dioxide (Sb2) is preferably introduced into the "wet starch" system (additionally, to that which penetrates with the steep grain) and the liquids used in the "wet starch" system. are preferably heated in order to reduce their viscosity for certain purifications.



   It has long been common practice to maintain a certain content of So2 in the "wet starch" system, which content is varied at will by the operator, as needed, as well as to keep the "friendly" system. wet donation "to a certain temperature above room temperature, by heating the introduced liquids.



   The present invention provides certain novel arrangements whereby So2 and heat, instead of being applied to the entire mass of materials passing through the system, are applied at certain specific points where the materials require treatment. thermal or acidic, which leads to an economy in the treatment and a more certain control of the process.



   The present invention also provides for washing the grain, after soaking, with gluten water intended for soaking a new mass of grain, in order to reduce the sulfur dioxide content of the grain passing to the “wet starch” system, and thereby preventing sulfur dioxide from accumulating in this system; or again, on the other hand, with the aim of retaining in the "soaking" system as much as possible of the sulfur dioxide used in the soaking operation.



   The accompanying drawing is a diagram showing how, in practice, said improvements may be applied.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The process will be better understood by taking into account that six operations are carried out, each of which has its own apparatus, namely: (1) the soaking of the grain; (2) crushing the grains, separating the sprouts by flotation and washing the sprouts to free them from starch; (3) crushing the residue from the seed separation - starch, gluten and husks - and treating this crude residue by screening or sieving; (4) treatment of the fine residue, that is, that passing through the screening apparatus and the placing of the crude residue, by screening or sieving to separate the starch and gluten from the bran;

   (5) the processing of starch and gluten to obtain the repair of gluten and starch; and (6) washing or separating the starch from the tables, draining or draining the diluted starch and washing it in filter presses to separate the solibles.



   The method as defined above has been in use for a long time. It has been in common use to separate the soaking water and its solubles from the "soaking" system, to concentrate it and to mix it with the bran and pods as well as with the gluten in order to constitute a feed for cattle, and , in some cases, part of the water separated from the gluten has been returned to the steeping in order to increase the concentration of the solubles it contains.



   Water introduced into the system provided for soaking, for the separation of germs and coarse and fine residues, to wash or dilute the starch. in tables and to wash the starch, is evacuated from the system in the following way it is sent from the soaking tanks to the evaporators as light soaking water; with the sprouts at the sprout dryers, with the bran or raw residue residues at the cattle feed dryer, with the bran or fine residue residues at the cattle feed dryer, and with the starch in starch converters or dryers. However, this does not apply to the overflow water from the gluten settling tanks, or to the filtered starch liquor, or to the fresh water introduced into the starch filters.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In a complete cyclic process, these fluids are returned to the system and used as a replacement for fresh water.



   The process of the invention will hereinafter be described in detail, with reference to the accompanying drawing.



   Soaking- Preferably, use is made of a battery of eleven soaking tanks A.1 to A. 11. The arrangement has connections and fittings (not fully shown) by which the fresh steeping liquor is brought into contact with the most old load of grain and then sent successively, in the soaking tanks to the tank which contains the new grain. Each tank has its own circulation pipe, 25, containing a heater 26,
As shown, seven soaking tanks, A.4 to A.10 are simultaneously in operation.



   The soaking in tank A.l has been completed and the element separated; the grain is discharged from it to the grinder B.1.



   The tanks A.2 and A.3 are in the washing period, carried out using the overflow water from a desulphurized glue = ten settling tank, supplied via the pipe 27, in order to reduce the Sb2 content. This water enters tank A.4 after having passed through the sulfur towers C.1 The soaking water is withdrawn from tank A.10 and this liquid is sent to the vacuum chambers for evaporation (outlet a). Tray A.11 is being filled with new grain.



   In the next cycle, the grain brought for grinding is that of tank A.2, tanks A.3 and A.4 are in the washing period and tank A.3 is drained} tank A.5 is the first to receive soaking water from the sulfur tower 0.1; tank A.11 is isolated from the system after tank A.10 and the products of its discharge sent to the evaporator.



   Germ separator- The soaked grain is crushed in the B.1 crusher with release of the germs. The material then goes to the separator D.l in which the germs are separated from the groats and pods by flotation. The floating seeds are sent successively to screening drums E.l, E.2, E.3 and then to the press F.1 for the extraction of

 <Desc / Clms Page number 6>

   the eu, the germs leaving the system in this place (exit b).



   Gluten water is introduced into the drum E.3 through the pipe 28 connected to the pipe 27, and passes, through the pipe 29, to the drum E.2 and, through the pipe 30, to the separator D.l. The liquid from drum E.l passes to separator D.1 via line 31.



   The liquid from the press F.1 is returned, through line 32, to the drum E.2.



   The material (starch groats, gluten and bran) which is deposited in the separator D.1 is sent, by / drip drum E. 5, to the crusher B.2 and then to the separator D.2, to which separator The liquid arrives from the drum E.5 and from the drum E.2 through line 33.



   The seeds floated in the second separator pass, through line 34 to drum E.1.



   The degermed material from separator D.2 passes through screen E.6 and screen drum E.7.



   The starch liquor from drum E.7 passes through the starch conduit 35 to the tables, as will be described later, a portion, if necessary, being diverted to the "seed" system, eg. the conduit 36, in order to maintain the desired density in the separators.



   Raw residue- The residue from drums E.6, E.7. - starch, gluten and bran - pass, through conduits 37,38, to grinder B.3, where they are crushed and sent, passing successively through screens Gl, G.2, G.3, G.4 , to the press F.2.



   At press F.2, the sound leaves the system, entraining a certain amount of humidity (output C). Gluten water, coming from conduit 27, passes through conduit 39 to reach drum G. 4, and passes through conduits 40,41,42 to drums G. 3, G. 2 and G.1.



   The water from press F. 2 returns to drum G.3 via line 43.



   The starch liquor coming from the drum G.1 goes, through the duct 44 and the draining drum G.5, to the tables.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Fine residue - The residue from the G. 5 drip drum passes, passing through duct 45, to the first of the series of fine residue drums H.1, H.2, H.3, and to a press F .3, where the sound leaves the system carrying a certain amount of humidity (output d). The drum is supplied with liquid, coming from the starch filters, through line 46, and the liquid passes, through lines 47 and 48, to drums H.2 and H.l. Liquid from press F. 3 returns to drum H.3 through line 49. Starch liquor from drum H.1 goes to tables through line 50.



   Table setting = The streams of starch milk (starch, glutin, water and soluble products) from pipes 35, 44 and 50 collect and are sent, through pipe 51, passing through shaker cleaning devices I .1, 1,2, and conduits 52, 53, to the table Jl on which the starch remains and from which flow the gluten and water residues which are collected in the gluten separator Kl for convenience, two settling tanks have been shown, a decanter K.l during filling, and a settling tank K.2 during emptying.



   The gluten remaining in the decanter K.2 is pressed in the press F. 4 and leaves the system, entraining a certain humidity (exit e).



   The water from the press returns to the decanter K.1 through line 54. The residues from the shaking device 1.2 go through line 55 to the drum H.2.



   The overflow from settling tank K.2 is taken up by line 27 which supplies the soaking tanks, the germ system and the raw residue system with liquid, as has been described.



   Part 27a of duct 27 leading to the soaking tanks comprises a heater L.1 for heating the quench liquid to the usual temperature of 55 to 60 C. The gluten water arriving, through the ducts 28 and 39, to the systems "germ" and "raw residue", is neither heated nor treated in any other way.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



     Washing - A second table J. 2 has been shown. It receives water, coming from the starch filtering operation, through line 55, and this water is caused to pass continuously over the table by means of circulation line 56 until obtaining the suitable density, and it is then discharged, through line 57 and the shaker cleaner 1.3, to the starch filters described below, the residues of the cleaner 1.3 going, through line 58, to the shaker cleaner 1.2.



   Washing or filtration - The washed starch from table J.2, passing through the shaker 1.3, goes to the starch filter M.1 (preferably an American filter, although filters of other types may be used) by passing through a heater L.2 and a duct 59, This filter first of all filters the starch leaving it in the form of a more or less thin layer, the dilution by washing and the subsequent draining separating a part soluble. Other solubles are separated by sending fresh water into the drained starch layer.



   This water is brought to the filter by a pipe 60, connected to a hot water supply pipe 61 and a cold water supply pipe 62.



   The filtration liquor, which conveys a few starch particles, is filtered through an N filter press (preferably of the SWeet land type), the filtered liquor of which passes, through line 46, to the "fine residue" system, and, if it is wishes, partially, through conduit 63, to the shaker 1. 3.



   The water, going to the "fine residue" system, is preferably heated, to about 52 - 53 C, in heater 1.3.



  The starch collected in the filter press (Sweet land) is released from the system, entraining a certain percentage of humidity (outlet f).



   The starch from filter M.1 (first American filter) goes, via line 64, into a 0 dams dilution vessel, which is diluted with water from the lines

 <Desc / Clms Page number 9>

 hot and cold water supply 61, 62, passing through the connections 65, 66, and with which can be mixed a sulfur dioxide solution obtained by passing water, through the conduit 67, through the C2 sulfur tower.



   The starch diluted in the apparatus 0 is then drained and washed in the filter M.2 (second American filter), the operation being the same as in the filter M.l.



   Starch milk enters the M.2 filter through line 68, and fresh water through line 69. It is the filtered liquor from this filter, the second of the pair, which is used, in passing through the conduit 55, to wash or. diluting the starch of the tables, the arrangement having the advantage that, by using water from the second filter, the additional amount of soluble incorporated in the starch table is reduced since the first filtering removes most of the substances soluble in starch. Any additional liquor filtered from the M.2 filter can be sent to the N filter press through line 70.



   The starch taken up in the M.2 filter is the final product ready for conversion to glucose or sugar, or for drying and for sale as starch.



   When leaving the system, it takes away a certain amount of moisture (outlet g).



   It is understood that in practice batteries of drums, shakers, crushers, tables etc., will be used in the installation where., In the accompanying drawing, only one such element has been shown.



   Screens or shaking screens can be used as a replacement for drums or trommel screens and vice versa, the process not being limited to the particular apparatus which has been shown. For filtering, any desired type of filter or filter press can be adopted as long as it works on the principle of draining starch and subsequent separation of solubles by displacement.



   In practice, liquid is withdrawn from machines for washing tables and other surfaces, etc., but the liquid withdrawn in this way is reintroduced so as not to

 <Desc / Clms Page number 10>

 compromise the "water" balance of the system.



   In summary, it can be said that the water finds outlets as below (a) light soaking water; (b) germs; (c) raw bran residue; (d) fine bran residue; (e) gluten; (f) and (g) starch.



   Overflow gluten water is used only in the separation of germs and raw residue. It is not treated by heat or chemicals. The drums or screens used in these separations are mainly of the coarse or grain type.



   The liquor filtered from the starch filters is used: (1) to wash the starch from the tables and (2) to separate the fine residue. It is heated exactly before the canvas drums of the "fine residue" system. Heating is intended to reduce viscosity.



   The concentrations of sulfur dioxide can be regulated, as has always been customary, at will by the operator, and in such a way as to satisfy the variations in the conditions of execution of the process, one of the aims of the presence of So2 being supposed to be the increase of the dissolving action of water on certain constituents other than starch of the grain. It has also been hypothesized that sulfur dioxide combats the tendency to putrid fermentation when such a tendency exists.



   This preventive action of S82 for bacterial action is probably greater than its sterilizing action, that is, its destructive effect, apparently reduced, on existing organisms.



   A certain amount of So2 enters the "wet starch" system along with the soaked grain. This penetration can be modified by controlling the washing of the grain, as shown for tanks A.2, A.3. Sulfur dioxide can also be introduced into the fresh water used in the washing machine. feed starch filters. These entry points are the only ones through which the So2 penetrates, and it seems desirable, because of the preventive action of So2; than

 <Desc / Clms Page number 11>

 its introduction takes place in a few points and in relatively large quantities rather than in small quantities and in large numbers of peaks.



   In general, the concentrations of sulfur dioxide should not be higher than was usual when fresh water was used in the separation of germs and residues. This can be achieved by washing the soaked grain with gluten water before this water is introduced into the sulfur tower.



   A certain amount of sulfur dioxide enters with the grain into the "wet starch" system. The difference in sulfur dioxide enters the "wet starch" system by filtering the starch.



   By properly controlling the introduction of sulfur dioxide into the system from the opposite ends, the sulfur dioxide content can be maintained substantially uniform and to the proper degree throughout the system, without the build-up which could occur. Produce if the grain of the soaking tubs, where the concentration is high, could pass to the "wet starch" system with its entire sulfur dioxide content.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1) Dans le procédé de fabrication d'amidon, comprenant le trempage et la désintégration du grain, la séparation des germes, la séparation du son et des fibres dans les sépara- tions des résidus brut et fin, la mise en table de l'amidon pour en séparer l'eau et le gluten, et la filtration de l'amidon à l'aide d'eau fraiche pour en séparer les solubles, le perfectionnement qui consiste à réemployer l'eau des tables à amidon partiellement pour le trempage et partielle- ment pour les séparations des germes et des résidus bruts, et à réemployer l'eau des filtres à amidon pour la séparation des résidus fins. <Desc/Clms Page number 12> 1) In the process of making starch, comprising the steeping and disintegration of the grain, the separation of sprouts, the separation of bran and fibers in the separa- tions of the coarse and fine residues, the table setting of the starch to separate the water and the gluten, and the filtration of the starch using fresh water to separate the solubles, the improvement which consists in reusing the water from the starch tables partially for soaking and partially for the separation of germs and crude residues, and to re-use the water from the starch filters for the separation of fine residues. <Desc / Clms Page number 12> 2) Le procédé perfectionné de la revendication 1, qui com- prend l'introduction de bioxyde de soufre dans le processus, uniquement aux bacs de trempage et concurremment à l'eau fraîche employée dans la filtration. 2) The improved process of claim 1 which comprises the introduction of sulfur dioxide into the process only to the soaking tanks and concurrently to the fresh water employed in the filtration. 3) Le procédé perfectionné de la revendication 1, qui comprend le chauffage de la liqueur filtrée des filtres à amidorl avant son introduction dans le système à résidu fin. 3) The improved process of claim 1 which comprises heating the filtered liquor from the amidorl filters prior to its introduction into the fine residue system. 4) Le procédé perfectionné de la revendication l, qui comprend le chauffage de l'amidon lavé avant sa filtration . 4) The improved process of claim 1 which comprises heating the washed starch prior to its filtration. 5)' Le procédé perfectionné de la revendication 1, qui comprend deux filtrations successives de l'amidon en table, l'utilisation de la liqueur filtrée de la deuxième filtration pour le lavage de l'amidon des tables et le filtrage de la liqueur filtrée de la première filtration, ainsi que don remploi pour la séparation des résidus fins. 5) 'The improved process of claim 1, which comprises two successive filtrations of the starch at the table, using the filtered liquor from the second filtration for washing the starch from the tables and filtering the filtered liquor. of the first filtration, as well as re-use for the separation of fine residues. 6) Le procédé perfectionné de la revendication 1, qui comprend deux filtrations successives de l'amidon des tables, l'emploi de la liqueur filtrée de la seconde filtration pour le lavage de l'amidon des tables, et la filtration de la liqueur filtrée de la première filtration, son chauffage et son remploi pour la séparation des résidus fins. 6) The improved process of claim 1, which comprises two successive filtrations of the starch tables, the use of the liquor filtered from the second filtration for washing the starch tables, and filtration of the filtered liquor of the first filtration, its heating and its reuse for the separation of fine residues. 7) Le procédé de la revendication 1, dans lequel l'eau de gluten en trop plein, ramenée à la séparation des germes et résidus bruts, est divisée en deux courants distincts dont l'un est envoyé dans les dispositifs séparateurs de germes et ensuite aux tables à amidon, et dont l'autre est envoyé aux dispositifs séparateurs des résidus bruts et ensuite aux tables à amidon. s) Le procédé de la revendication 1, qui comprend deux filtrations successives de l'amidon des tables'et l'emploi de la liqueur filtrée de la deuxième filtration, partielle- ment pour le lavage de l'amidon des tables et partiellement pour la séparation des résidus fins. 7) The method of claim 1, wherein the excess gluten water, returned to the separation of germs and crude residues, is divided into two separate streams, one of which is sent to the germ separator devices and then to the starch tables, the other of which is sent to the raw residue separators and then to the starch tables. s) The process of claim 1, which comprises two successive filtrations of the starch from the tables and the use of the filtered liquor from the second filtration, partly for washing the starch from the tables and partly for washing the starch from the tables. separation of fine residues. 9) Dans un procédé cyclique de fabrication d'amidon com= prenant le trempage du grain à l'aide d'eau et d'un acide, la désintégration du grain trempé, la séparation dans l'eau de <Desc/Clms Page number 13> l'amidon et des autres constituante du grain et le remploi de l'eau provenant de cette opération.de séparation pour le trempage et pour séparer de l'amidon d'une nouvelle masse de grain traitée, le perfectionnement qui consiste à laver chaque masse ou charge de grain trempé avec de l'eau pro- venant d'une opération de séparation précédente, afin de réduire la teneur en acide du grain avant sa désintégration. 9) In a cyclic starch making process comprising the soaking of the grain with water and an acid, the disintegration of the soaked grain, the separation in water of <Desc / Clms Page number 13> starch and other constituents of the grain and the re-use of water from this separation operation for soaking and to separate starch from a new mass of treated grain, the improvement which consists of washing each mass or charge of grain soaked with water from a previous separation operation, in order to reduce the acid content of the grain before it disintegrates. 10) Le procédé de la revendication 9, dans lequel l'amidon est filtré et lavé à l'eau fraîche pour séparer les solubles; dans lequel l'eau de lavage est utilisée dans des opérations de séparation subséquentes et dans lequel de l'acide supplé- mentaire est introduit dans le système à la phase de filtrage du procédé. 10) The process of claim 9, wherein the starch is filtered and washed with fresh water to separate the soluble; in which the wash water is used in subsequent separation operations and in which additional acid is introduced into the system at the filtering phase of the process. Il) Dans un procédé cyclique de fabrication d'amidon qui comprend le trempage du grain dans l'eau et un acide, la désintégration du grain trempé, la séparation, dans l'eau, de l'amidon et des germes, son et gluten, la filtration et le lavage de l'amidon à l'aide d'eau fraiche pour séparer les solubles, et le remploi de l'eau provenant des opérations de séparation et de filtrage de l'amidon pour le trempage et la séparation de matières traitées subséquemment, le perfectionnement qui consiste à introduire de l'acide supplé= mentaire dans l'eau fraîche employée pour l'opération de filtration de l'amidon. II) In a cyclic starch-making process which comprises soaking the grain in water and an acid, disintegrating the soaked grain, separating, in water, starch and sprouts, bran and gluten , filtration and washing of the starch with fresh water to separate the solubles, and the re-use of water from the starch separation and filtering operations for soaking and separation of materials treated subsequently, the improvement which consists in introducing additional acid = mental in the fresh water used for the starch filtration operation. 12) Dans un procédé cyclique de fabrication d'amidon qui comprend le trempage et la désintégration du grain, la sépa- ration, dans l'eau, de l'amidon et des germes, son et gluten, la filtration et le lavage à l'eau fraîche de l'amidon, et le remploi de l'eau, provenant des opérations de séparation et de filtration, pour le trempage et la séparation de nou- velles matières traitées, le perfectionnement qui consiste à chauffer la liqueur d'amidon avant filtration et à réchauf= fer la liqueur filtrée avant son remploi dans l'opération de séparation. 12) In a cyclic process for the manufacture of starch which comprises the soaking and disintegration of the grain, the separation, in water, of the starch and the germs, bran and gluten, filtration and washing with water. 'fresh water from the starch, and the re-use of the water, coming from the separation and filtration operations, for the soaking and the separation of new treated materials, the improvement which consists in heating the starch liquor before filtration and reheating = iron the filtered liquor before it is reused in the separation operation.
BE352787D BE352787A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE352787A true BE352787A (en)

Family

ID=27486

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE352787D BE352787A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE352787A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2442940C (en) Process for extracting pea meal components
WO2017152882A1 (en) Industrialised production process of total nutrient pure powdered sugar and liquid syrup and equipment
EP0243243B1 (en) Process and apparatus for separating constituent parts from a suspension
TW201325749A (en) Separation method and apparatus
EA009088B1 (en) Extraction of ingredients from biological material
CN203754729U (en) Sugar refining production line
US4063960A (en) Treatment of sugar cane
US4039348A (en) Treatment of raw sugar juice
JPH11500005A (en) Crude sugar purification process
BE352787A (en)
EP0413681A1 (en) Process for manufacturing potato fibers and the fibers so obtained.
BR112017017097B1 (en) METHOD FOR THE TREATMENT OF EFFLUENT PRODUCED FROM THE PALM OIL MILLING PROCESS
US2610932A (en) Clarification of sugar cane juice
US2992140A (en) Process for removing sugar from raw sugar cane
CN107188972A (en) A kind of production of corn starch technique
US2536430A (en) Centrifugal separation of starch
US1688905A (en) Apparatus for simultaneously making sugar and paper pulp from cane
RU55776U1 (en) TECHNOLOGICAL LINE FOR PRODUCING SUGAR FROM SUGAR-RAW
AU2012307481B2 (en) Method and plant for processing wet olive pomace
US1803380A (en) Filtering material and method of filtering sugar juices
BE363935A (en)
Day Why centrifuges play an important role in the production of sugar
WO2022014725A2 (en) Raw sugar and refined sugar production process
US362502A (en) graves
RU2213133C2 (en) Method for dehydration of post-alcoholic distillery grains