BE334405A - - Google Patents

Info

Publication number
BE334405A
BE334405A BE334405DA BE334405A BE 334405 A BE334405 A BE 334405A BE 334405D A BE334405D A BE 334405DA BE 334405 A BE334405 A BE 334405A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bucket
vehicle
shaft
trolley
rails
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE334405A publication Critical patent/BE334405A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65FGATHERING OR REMOVAL OF DOMESTIC OR LIKE REFUSE
    • B65F3/00Vehicles particularly adapted for collecting refuse
    • B65F3/02Vehicles particularly adapted for collecting refuse with means for discharging refuse receptacles thereinto
    • B65F3/08Platform elevators or hoists with guides or runways for raising or tipping receptacles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Refuse-Collection Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  " i,':ACIiII#i'â POUR I'î';ßl:Vli' '.::".' DES ORDURES MBLrAGiJ]R2S cu APPLI- OATI01TS A1ÏALOGUES " Cette invention est relative aux véhicules se chargeant automatiquement ou aux machines mobiles ana- logues, et plus particulièrement aux machines pour l'enlè- vement des cendres, détritus et ordures ménagères dans les villes. L'invention concerne plus particulièrement les ma- chines du type dans lequel il existe une benne pouvant mon- ter et descendre sur un chemin de guidage prévu sur la cais- se réceptrice de la machine de façon à élever la matière et la renverser dons 'la partie supérieure de cette caisse, et dans lequel la benne est actionnée par un arbre moteur, disposé dans le châssis du véhicule, par l'entremise de pièces séparables montées sur la caisse et le véhicule, respectivement, de façon à tourner autour d'un axe sensi- blement vertical.

   Le but de l'invention est d'apporter cer- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tains perfectionnements en ce qui concerne   lesmécanismes   montés sur le véhicule et sur la caisse et servant à action- ner la benne et à permettre la séparation et tous les dépla- cements et déformations qui peuvent.se produire dans et en- tre la caisse et le véhicule, en ce qui concerne la nature et la relation d'une liaison à glissement prévue sur le véhicule, en ce qui concerne la benne et le chemin, les moyens de levage à câble e t tambour, des moyens pour empê- cher le mouvement de retour de la. benne, et divers. autres caractéristiques et perfectionnements propres à assurer un fonctionnement meilleur et plus sûr avec un mécanisme plus simple et à éviter les dommages. 



   Dans les dessins annexés : 
Fig. 1 est une vue de côté du camion ;   fig.2est une coupe transversale verticale prise derrière l'au-   vent du véhicule la caisse et d'a.utres parties étant vues de face ; la benne étant représentée, dans cette vue et dans la fig. 1, dans la position de réception, à la partie inférieure des rails de guidage; fig. 3 est une coupe trensversale ver- ticale faite par la. partie antérieure de la caisse, en regar- dant vers l'arrière, cette figure montrant la. benne à la partie supérieure des rails, au moment où elle commence à 
 EMI2.1 
 / verticale basculer; fig. 4 est une coupe transversale/faite par la partie supérieure de la caisse, montrant la benne dans la position complètement basculée, position dans laquelle elle   reste quand le véhicule est en marche ;

   5 est une coupe   verticale suivant 5-5, fig. 1 ; fig. 6 est un détail en coupe    suivant 6-6, fig. 5 ; fig.7est une coupe suivant 7-7, fig.5;   fig. 8 montre la benne et son chariot en élévation, en regar- dant de l'intérieur; fig. 9   est =0 vue   de côté fragmentaire 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 avec coupe partielle montrant la. caisse et ses éléments légè- rement inclinés par rapport au châssis du véhicule. 



   La machine comprend un véhicule automobile, les longerons du châssis étant désignés par 2, les roues ar- rière par 3, l'auvent abritant le chauffeur   par ¯4¯   et l'arbre moteur du véhicule par 5. 



   Le châssis est muni d'un des mécanismes de transmission bien connus permettant de dériver de l'énergie du moteur, ce mécanisme étant indiqué par le fragment de boîte à engrenage marqué 6 sur la fig. 2. Quelle que soit la position du levier de changement de vitesse principal 1 du véhicule, (position, neutre ou autre} l'arbre 5 peut être relié à un arbre ou organe moteur convenable 8 en faisant mouvoir un levier convenable 9 qui commande un élément déplaçable du mécanisme de prélèvement de force motrice, ainsi qu'il est facile de le comprendre. Les arbres 5 et 8 constituent les arbres moteurs montés sur le châssis du véhicule et   à   l'aide desquels le mécanismes chargeur peut être actionné. L'arbre .8 est relié à un mécanisme enveloppé 10 qui est aussi monté sur le châssis.du véhicule, sur un support 11.

   La liaison motrice entre l'arbre 8 et le méca.nisme 10 est préférablement consti- tuée par une chaîne 12 passant sur une roue à chaîne 13 portée par l'arbre 8 et sur une roue a chaîne 14 portée par un arbre récepteur 15. 



   Sur le châssis du véhicule est montée derriè- rel'auvent 4 une caisse ou réceptacle en forme de boite close 16 munie d'un couvercle arrière 17 qui peut être ouvert pour permettre de vider la caisse de son contenu après avoir fait pivoter la dite caisse autour de l'axe d'une charnière reliant la partie arrière du support 18 de la. caisse à la partie ar- rière du châssis 2 du véhicule. La position de cette charnière est indiquée en 19 sur la fig. 1. Quand on fait ainsi pivoter 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la. caisse à l'écart du véhicule, toutes les pièces du méca- nisme portées par cette caisse s'éloignent de celles portées par le véhicule. 



   La paroi supérieure fermée de la caisse 
16 présente une ouverture longitudinale de grande la.rgeur 
20. Au-dessus de cette ouverture se trouve une pièce en for- me de chapeau ou hotte 21 comprenant des parois extrêmes avant et arrière 22 et une paroi courbe 23 qui, s'élevant d'un des cotés de l'ouverture, se recourbe au-dessus de celle- ci et se termine approximativement au-dessus de l'autre côté de l'ouverture. L'entrée 24, tournée latéralement, de la hotte peut être fermée par un volet 25 pivotant autour d'une charnière 26. 



   Une voie de guidage comprenant deux fers à U 27 est prévue sur la caisse, ces organes étant fixés convenablement à la caisse par   desinoyens   d'attache tels que   28 et 2 9   ( fig. 2 et 3). Les rails ?7 sont considérablement espa.cés l'un de l'autre, étant placés l'un près de l'extré- mité avant, l'autreprès de l'extrémité arrière de la caisse. 



  Ils s'élèvent en ligne droite suivant une légère inclinai- son latérale jusqu'au moment où ils atteignent la partie supérieure de la caisse et, à cet endroit, se recourbent vers l'intérieur au-dessus de l'épaulement de la caisse sui- vant un arc 30 de grand rayon, leurs extrémités supérieures se terminant en des points adjacents à la partie inférieure de l'entrée latérale de la hotte 21. Quoique la voie de guidage puisse recevoir d'autres formes, il est avantageux de la constituer par des fers à U qui, da.ns leurs parties supérieures, se recourbent simplement vers l'intérieur et en partie au-dessus du sommet de la caisse. Les ailes 31 des fers à U sont situées sur les côtés internes tournés l'un vers l'autre. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La voie 27 guide une benne 32 qui peut être élevée et abaissée latéralement à la caisse et sert à élever la matière et à la déverser à l'intérieur de la caisse. Cette benne comprend de préférence un chariot plat   3.3 monté   sur roues et une boite longue en forme d'auge , ou benne propre- ment dite, 34, qui pivote à sa partie antérieure supérieure sur le chariot de façon à reposer contre celui-ci pendant qu'il monte et descend sur la partie approximativement verti- cale de la voie et à basculer en pivotant par rapport au chariot à   la, partie   supérieure de la, voie. 



   Le chariot peut comprendre deux éléments de cadre extrêmes 35 reliés par des essieux avant 36 et arrière 37. Deux petites roulettes ou galets avant 38 sont montés sur les extrémités saillantes de l'essieu avant 36, et des roulet- tes analogues 39 sont montées sur les extrémités de l'essieu arrière 37,ces roulettes se mouvant dans les fersà U de la voie. La paroi arrière de la benne est munie près de son bord supérieur ou antérieur de coussinets  40 pouvant   tourner au- tour de l'essieu 36 formant pivot. Des vis d'arrêt 41   a.djacen-   tes aux extrémités supérieures ou a,ntérieures des fers à U limitent le mouvement de translation de la benne quand celle- ci atteint la position de basculement à l'orifice 6 de la hotte 21.

   Des rebords obliques   42¯ prévus   sur les côtés ou ex- trémités de la benne entrent en contact avec les bords de la hotte et limitent le basculement de la benne à une position telle que son centre de gravité reste en arrière du plan ver- tical passant par l'axe de pivotement 36,de sorte que la benne pivotera, automatiquement vers le bas et viendra reposer contre le chariot quand elle sera mise à même de le faire. 



  Les rebords   42   venant   s'ppliquer   contre les bords de la hotte retiennent aussi les poussières susceptibles de se dégager quand la benne est appliquée à la façon d'un obturateur sur 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'orifice de la hotte. A l'extrémités inférieure de la voie, le mouvement de descente de la benne est   arrêté   par la rencontre des roulettes 39 avec des butées 43 . 



   L'ensemble du chariot et de la benne pro- prement dite est tiré vers le haut le long de la voie et arrive sur la partie supérieure dirigée vers l'intérieur de cette voie; la benne reçoit alors un mouvement de pivotement vers le haut pour basculer son contenu, après quoi elle re- descend sur le chariot et l'ensemble reçoit un mouvement de descente le long de la voie à l'aide de chaînes de traction 
44 qui sont reliées à des oreilles 45 prévues aux extrémi- tés de la benne. Ces points d'attache des chaînes sont placés à une bonne distance à l'intérieur du plan vertical dans lequel le centre de gravité de la benne agit quand celle-ci se trouve sur la partie de la voie s'étendant vers le haut. 



  En d'autres termes, les points d'attache sont situés entre le centre de gravité, indiqué approximativement par la flè- che de la fig. 2, et le plan dans lequel les roulettes 38, 39 se meuvent dans les fers à U. Par conséquent, quand la benne est élevée et abaissée par les chaînes, elle reste appliquée contrele chariot 33; et les poids effectifs de la benne et du chariot sont dans un rapport tel que le cha- riot reste suspendu à la benne sans avait. tendance à faire 'pivoter celle-ci à l'écart de la voie. 



   Les chaînes 44 passent sur des poulies de   guidage.46¯   montées sur des consoles 47 fixées à la caisse près des parties courbes des fers à U. Elles passent ensuite sur une autre paire de poulies de guidage 48 montées sur des axes 49 situés de part et d'autre des extrémités de la. hotte   21.   Ces axes sont supportés par les extrémités de la hotte et pa.r des montants 50 s'élevant de la paroi supérieure de la caisse, et les poulies sont libres de se mouvoir en res- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tant parallèles à elles-mêmes le long de leurs axes de sup- port.En quittant ces poulies, les chaînes descendent sur des tambours d'enroulement 51 fixés à un arbre horizontal 52 tourillonnant dans des paliers convenables prévus sur la paroi supérieure de la, caisse, derrièrela base de la hotte et près de celle-ci. 



   Les tambours sont munis de gorges   hélicoï-   dales 53 dans lequelles se posent les chaînes de traction au fur et à mesure de leur enroulement, en vue d'assurer un en- roulement égal et un déroulement égal des deux câbles. Les câbles s'enroulent sur les tambours de leurs extrémités exter- nes versleurs extrémités internes et, aux extrémités inter- nes 54, les hélices diminuent rapidement de diamètre, de sorte que, vers la fin de l'opération de levageet de basculement, la vitesse d'enroulement des câbles diminue, de sorte que le mouvement de la benne ralentit. 



   L'extrémité avant de l'arbre 49 du tambour se prolonge à l'intérieur d'une boite à engrenage 55 montée à l'avant et au sommet de la. caisse et porte dans cette boîte une roue à vis sans fin 56 engrenant avec une vis sans fin 57 tourillonnant dans des paliers 58 de façon à tourner autour d'un axe vertical. L'engrenage à vis sans fin est du type irréversible, de sorte que cette transmission constitue 'en soi un dispositif servant à maintenir la benne   32   en position au sommet des rails et à   l'empêcher   de redescendre sous   l'ac-,.   tion de la pesanteur, soit quand la machine est en marche, soit quand on fait pivoter la caisse à l'écart du châssis. 



   Le prolongement inférieur 58' du tourillon de la vis sans fin traverse la paroi inférieure de la boîte 55 et est relié à l'extrémité supérieure d'un arbre vertical 59 s'étendant vers le bas jusqu'à un point voisin   de   la   paroi   inférieure de la caisse. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   L'accouplement prévu en 60, et auquel l'arbre 59 est sus- pendu, est un joint universel permettant   à   l'arbre de pivo- ter dans toutes les directions. 



   L'extrémité inférieure de l'arbre 59 pénè- tre dans une douille   61   qui peut coulisser verticalement sur l'arbre et est   accouplée   pour tourner avec lui. cet effet, la douille   61   est préférablement munie de rainures 62 qui recoivent des clavettes coulissantes 63 faisant sail- lie sur l'arbre. L'extrémité inférieure de la douille est munie de dents ou de griffes 64 constituant un des éléments d'un embrayage qui est désembrayé automatiquement quand on soulève la caisse 16. L'autre élément d'embrayage 65 est supporté verticalement sur le châssis du véhicule ou, plus particulièrement, sur la boîte à engrenage 10 susmentionnée, de façon à tourner autour d'un axe vertical fixe, sur un arbre court solidement supporté 66. 



   Au contraire, l'élément 61 de l'embrayage de la caisse peut céder dans toutou les directions, à savoir latéralement, obliquement, vers le haut et vers   le' bas,   et cet élément est poussé vers le bas par un ressort   67   qui est intercalé entre un collier 68 de l'a.rbre 59 et un collier ou tête 69 de la douille. Les parties coopérantes des élé- ments d'embrayage 61 et 65 sont en outre d'une nature telle qu'elles permettent un déplacement angulaire ou latéral des doux éléments l'un par rapport à l'autre tout en restant en prise.

   De cette façon, la commande transmise du véhicule au mécanisme porté par la caisse n'est pas dérangée par une déformation quelconque soit du châssis, soit de la caisse,    soit à la fois du châssis et de la caisse ; elle n'est pas   non plus dérangée quand la caisse est projetée élastiquement à l'écart de son support dans une partie ou une autre par suite du fait que le véhicule est situé sur une déclivité latérale ou par suite du poids de la benne chargée d'un côté de la caisse, ni par des conditions quelconques pouvant se 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 produire en service.

   Des éléments d'embrayage dentés sont avantageux en ce sens qu'ils assurent une commande positive dans toutes les conditions; comme le ressort 67 sert simple- ment à maintenir l'élément d'embrayage supérieur abaissé à sa position convenable et n'a pas pour rôle de transmettre une pression de commande, l'efficacité de la commande ne diminue pas quand les conditions permett.ent un allongement considérable du ressort. 



   Pour maintenir l'élément d'embrayage supé- rieur et l'arbre entre certaines limites, latéralement, et les centrer quand la caisse est soulevée et l'embrayage dé- brayé, un dispositif 70 est fixé à l'avant de la caisse à 
 EMI9.1 
 71 une équerre de support/ Ce dispositif, dans sa forme la plus simple, comprend un anneau horizontal entourant la douille 61 à une faible dista.nce de cette douille et présentant   au-dessus   un siège de centrage biseauté concave 72.

   Le dispositif est supporté sur la caisse dans une position telle qu'il est nor- malement à une distance importante au-dessous du collier 69, qui présente une surface inférieure 73 biseautée de façon cor- respondante, mais que, lorsqu'on fait pivoter la caisse vers le haut en vue de la vider de son contenu, le dit dispositif 70 rencontre le collier dans la première partie de son   rnouve-   ment et soulève ensuite la douille d'embrayage 61 à l'écart de l'élément d'embrayage 65 du véhicule, centrant ainsi auto- matiquement la douille d'embrayage 61 et, à l'aide du ressort 67,la maintenant dans la position qui convient pour lui per- mettre d'entrer de nouveau en prise a.vec l'élément d'embraya- ge moteur quand la caisse et les pièces qui s'y rattachent sont de nouveau abaissées. 



   Des moyens permettant le réglage horizontal et vertical du dispositif 70 sont prévus dans la console 71, dont les branches horizontales et verticales présentent des 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 fentes ou ouvertures élargies 74, ,75 pour recevoir des boulons 
76, 77 à l'a.ide desquels le dispositif 70 est fixé à la console et celle-ci à la caisse, respectivement. Le joint universel est prévu dans la partie supérieure de l'arbre de transmission de puissance vertical allant du véhicule au corps, et sa partie inférieure est courte et supportée solidement, de sorte qu'on ne court pas le risque que la dite partie inférieure soit endom- magée dans le cas où la puissance viendrait à être délivrée pen- dant que la caisse est élevée. 



   L'élément d'embrayage inférieur 65 est avantageusement constitué par une douille courte munie de dents sur son bord supérieur et calée sur l'extrémité supérieure de l'arbre 66. Cet arbre est supporté latéralement dans des roule- ments à billes 78, 79 et est suspendu au roulement supérieur 78. 



  La douille 65 repose sur ce roulement et une tête ou bouton 80 vissé sur l'extrémité supérieure de l'arbre repose à son tour sur l'extrémité supérieure de la douille. Ce bouton, qui possède une forme conique arrondie, constitue un dispositif de centrage assurant l'engagement exact des éléments d'embrayage quand la caisse descend sur le châssis du véhicule, le cône pénétrant dans l'extrémité inférieure de la douille 61, corme on le voit fig. 7. 



   Deux pignons d'angle 81, 82 tournés l'un vers l'autresont supportés dans des roulements à billes 83, 84 montés dens la boite 10, ces pignons étant disposés suivant l'axe de l'arbre 66 et montés fous sur cet a.rbre. Ces pignons engrènent tous deux avec un pignon d'angle 85 fixé à l'extrémi- té interne de l'arbre moteur 15, de sorte que lorsque la force motrice du moteur est transmise à cet arbre, les pignons 81 et 82 tournent dans des sens apposés. La partie intermédiaire 86 de l'arbre vertical 66 est carrée et sur cette partie carrée peut coulisser un élément d'embrayage déplaçable 87 muni sur 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 ses cotés supérieur, 'et inférieur de griffes 88 et 89 des- tinées à entrer en prise avec des griffes 90. ,91 des pignons 
81, 82.

   Quand l'élément,d'embrayage occupe sa position neu- tre, il n'est en prise avec aucun des dits pignons, et les éléments débrayables 61,   65   sont au'repos avec le mécanisme porté par la caisse, les pignons 85, 81,82 pouvant cepen- dant être commandés. Par contre quand l'élément d'embrayage est déplacé soit vers le haut, soit vers le bas, il entre en prise avec l'un ou l'autre des pignons 81, 82, qui devient ainsi accouplé à l'arbre 66, et cet arbre et les pièces si- tuées au-dessus et actionnées par lui sont mis en mouvement. 



   Quand les pièces sont actionnées dans un sens, la benne s'é- lève et monte, et quand elles sont actionnées dans l'autre sens, la benne descend à la partie inférieure des rails. 



   L'élément d'embrayage 87 est déplacé par une fourchette   92   fixée à une barre verticale 93 guidée de façon à pouvoir coulisser dans un prolongement latéral de la boîte 10. Un goujon de verrouillage 94 soumis à la pres- sion d'un ressort mais capable de s'effacer élastiquement coopère avec une série de trois entailles 95 prévues sur la barre 93 pour retenir l'embrayage 87 dans l'une ou l'autre de ses positions de commande ou dans sa position médiane neutre. Un levier coudé 96 relié à l'extrémité supérieure de cette barre est relié d'autre part par une tringle 97 à une manette 98 à portée du siège du conducteur du véhicule, ce qui permet au conducteur de commander cet embrayage pour élever, abaisser et arrêter le mécanisme de chargement. 



   Un dispositif automatique est aussi prévu pour amener 1'.embrayage 87 à la position neutre quand la benne a atteint le sommet des rails et a basculé. Ce dispo- sitif peut comprendre une barre ou pièce de déclenchement 99 montée de façon mobile sur la partie supérieure de la 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 caisse dans une position telle qu'elle est soumise à l'action d'une saillie 100 portée par la benne, un levier coudé 101 auquel est reliée la barre de déclenchement 99 et une barre 102 à laquelle ce levier est d'autre part relié et qui s'é- tend vers la bas à travers un guide 103 prévu à l'avant de la caisse, son extrémité inférieure étant placée immédiate- ment au-dessus, mais séparée, d'un bras 104 porté par le levier coudé 96,

   la disposition étant telle que lorsque la benne est amenée à sa position complètement basculée contre la partie avant de la hotte, la transmission de débrayage est actionnée pour amener l'élément d'embrayage 87 à la posi-      tionheutre, ce qui interrompt la commande. Ces liaisons de        commande,   automatiques partant de la caisse du véhicule ont une solutionde continuité au point 104,de sorte que les élé- ments de la caisse se séparent librement des éléments du véhicule quand la caisse pivote vers le haut. 



   Dans le cas ou l'opérateur ne débrayerait pas au moment voulu et où, pour une cause quelconque, le dé- brayage automatique viendrait à ne pas fonctionner, ou dans le cas où le mécanisme de chargement viendrait à se coincer par des détritus projetés ou autrement, il est important de 
 EMI12.1 
 / en quelque prévoir, à titre de sécurité, un débrayage à glisse,ment/ est point de la transmission, intercalée entre le mécanisme inverseur que renferme la boîte La liaison à glissement à engrenage 10 et le ou les arbres moteurs antérieurs, cette   dispositior/étant   avantageuse pour plusieurs raisons.

   Comme le montre la fig. 7, la roue à chaîne 14 n'est pas fixée à l'arbre 15 et est au contraire maintenue par un frottement et une pression prédéterminés entre un rebord   105   porté par un   noyeu     106   calé sur l'arbre et une plaque 107 qui est pres- sée vers la face du moyeu par des ressorts 108, ces ressorts étant montés autour de'goujons   109 qui   sont vissés dans le moyeu à travers des trous de la. plaque, les dits ressorts 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 étant maintenus comprimés entre la plaque et des écrous 110 vissés sur les goujons.

   Des garnitures de friction 111, in- tercalées de part et d'autre de la roue à chaîne 14 entre cette roue et le rebord 105 d'une part et entre cette roue et la plaque 107 d'autre part, assurent une bonne transmis- sion à friction, mais permettent à la roue à chaîne de glis- ser sans danger par rapport au moyeu dans le cas où la résis- tance à l'entraînement deviendrait exagérément grande. 



   Les éléments 56, 57 de l'engrenage à vis sans fin constituent, comme précédemment décrit, un dispositif irréversible qui sert à empêcher la benne 32 de descendre le long des rails quand la machine est en marche ou au repos. Un dispositif verrouilleur coopérant directement avec la benne est aussi prévu dans le même but, ainsi que dans un autre but expliqué ci-après. Ce dispositif comprend préférablement deux leviers verrouilleurs 112 pivotant sur les cotés du chariot 33 en des points situés entre les extrémités de ces leviers, et des butées 113 fixées dans des positions conve- nables sur la paroi supérieure de la caisse, près de la partie supérieure des rails. Il est évident que la position des piè- ces sur la caisse et le chariot pourrait être inversée.

   Pen- dant que la. benne 34 repose contre le chariot, elle fait pres- sion sur les bras 114 des leviers et maintient les bras 115 hors du chemin des butées   113,   mais quand la benne pivote à l'écart du chariot au sommet des rails, les leviers sont laissés libres et les bras 115, qui sont plus lourds que les bras 114tombent devant les butées, de sorte que, tant que la. benne est maintenue dansla position inclinée, le chariot ne peut pa.s redescendre sur les' rails. Par contre, quand la benne a de nouveau été abaissée sur le chariot, les leviers verrouilleurs sont déplacés automatiquement par le poids de la benne, ce qui les dégage des butées et permet alors la 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 descente de l'ensemble de la benne et du chariot.

   Un autre rôle de ces leviers est d'empêcher la. descente de l'ensemble de la benne et du chariot avant que la benne proprement dite ait été remise en position sur le chariot, car autrement, si la chariot était trop lourd par rapport à la benne, ou si la machine était située sur une partie trop inclinée latéralement, il pourrait arriver que le chariot descende avec la benne in- clinée par rapport au chariot. 



   On décrira maintenant brièvement le fonc- tionnement. La machine ayant été amenée le long du trottoir ou se trouvent des poubelles à vider, l'opérateur relie le dis- positif de prélèvement de puissance à l'arbre du moteur et amène le levier 98 à la position d'abaissement. L'embrayage 87 du mécanisme inverseur que renferme la boîte   10   est ainsi déplacé de façon à accoupler celui des pignons 81, 82 qui convient avec l'a.rbre   66 qui   transmet la force motrice par l'entremise de l'embrayage 61, 65 à l'engrenage à vis sans fin   58,   56 de l'arbre 52 du tambour.

   Cet arbre reçoit ainsi un mouvement de rotation dans le sens voulu pour dérouler les 
 EMI14.1 
 / inclinée chaînes de traction et faire d'abord descendre la benne/ 34 sur le chariot 33, et déverrouiller les leviers verrouilleurs 112, qui permettent alors à l'ensemble du chariot et de la benne de descendre le long des rails.

   Quand la benne est si- tuée dans la position de basculement au sommet des rails, les roulettes arrière du chariot se trouvent sur la partie incli- née arrière des rails, de sorte que l'ensemble du chariot et de la benne descendra. sous l'action de la pesanteur aussitôt qu'il sera mis à même de le faire.   quand   cet ensemble atteint la partie inférieure des rails, l'opérateur amène le levier 98 à la position neutre, ce qui amène l'embrayage 87 à la posi- tion médiane, et arrête le mécanisme de commande de l'arbre 66 et les pièces commandées par cet arbre.

   La longue benne est alors remplie du contenu de plusieurs poubelles et l'opérateur 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 amène ensuite le levier 98 à la position de levage, ce qui élève le chariot le long des rails et l'amène sur la partie supérieure, recourbée vers l'intérieur, des dits rails. Quand le chariot est empêché d'avancer plus loin en raison des bu- tées   41,  les câbles, qui continuent à être tirés, font bas- culer le benne sur le chariot et la font pénétrer dans l'ou- verture de la hotte, ce qui décharge la matière de la benne dans la caisse.

   Quand la benne a basculé contre la butée constituée par le bord de la hotte, l'opérateur ramène le levier 98 à la position neutre ou, dans le cas où il négli-   gerait   de le faire, le débrayage automatique décrit ramène- rait l'élément d'embrayage 87 à la position neutre. Au moment où la benne bascule pour décharger son contenu, elle fait pivoter automatiquement le volet à l'écart, et le poids de ce   volet/vient   en aide au poids de la benne elle-même pour ramener celle-ci sur le chariot quand les câbles cessent d'être soumis à une traction. 



   Quand la caisse a été remplie, le camion est conduit à un lieu de décharge où l'on fait pivoter   la-   caisse pour la, décharger. Dans cette opération, les pièces de la, caisse se séparent des pièces du véhicule de la manière qui a été décrite et sont ramenées automatiquement à la posi- tion de travail quand la caisse redescend sur son support. 



   On a décrit d'une façon détaillée la forme de réalisationpréférée de l'invention, mais il est bien enten- du que de nombreuses modifications peuvent être apportées sans s'écaterde l'esprit de cette invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  "i, ': ACIiII # i'â FOR I'î'; ßl: Vli ''. ::". ' ALOGUE APPLICATIONS "This invention relates to vehicles loading automatically or to similar mobile machines, and more particularly to machines for the removal of ashes, refuse and household refuse in towns. The invention relates more particularly to machines of the type in which there is a bucket capable of raising and lowering on a guide path provided on the receiving body of the machine so as to lift the material and overturn it. the upper part of this body, and in which the bucket is actuated by a drive shaft, arranged in the vehicle frame, through separable parts mounted on the body and the vehicle, respectively, so as to rotate around a substantially vertical axis.

   The aim of the invention is to provide certain

 <Desc / Clms Page number 2>

 some improvements in the mechanisms mounted on the vehicle and on the body and serving to actuate the body and to allow the separation and all the displacements and deformations which may occur in and between the body and the body. vehicle, with regard to the nature and relation of a sliding connection provided on the vehicle, with regard to the body and the path, the cable and drum lifting means, means for preventing the movement of back from the. dumpster, and various. other features and improvements to ensure better and safer operation with a simpler mechanism and to prevent damage.



   In the accompanying drawings:
Fig. 1 is a side view of the truck; Fig.2 is a vertical cross section taken behind the vehicle's awning, the body and other parts being seen from the front; the bucket being shown, in this view and in FIG. 1, in the receiving position, at the lower part of the guide rails; fig. 3 is a vertical cross-section made by la. front part of the body, looking backwards, this figure showing the. bucket at the top of the rails, as it begins to
 EMI2.1
 / vertical tilt; fig. 4 is a cross section / taken through the upper part of the body, showing the body in the fully tilted position, the position in which it remains when the vehicle is in motion;

   5 is a vertical section along 5-5, FIG. 1; fig. 6 is a detail in section along 6-6, FIG. 5; fig.7is a section along 7-7, fig.5; fig. 8 shows the skip and its truck in elevation, looking from the inside; fig. 9 is = 0 fragmentary side view

 <Desc / Clms Page number 3>

 with partial section showing the. body and its elements slightly inclined relative to the vehicle chassis.



   The machine comprises a motor vehicle, the frame members being designated by 2, the rear wheels by 3, the awning sheltering the driver by ¯4¯ and the motor shaft of the vehicle by 5.



   The chassis is provided with one of the well-known transmission mechanisms for deriving energy from the engine, this mechanism being indicated by the gearbox fragment marked 6 in fig. 2. Whatever the position of the vehicle's main gearshift lever 1 (position, neutral or other), the shaft 5 can be connected to a suitable shaft or motor unit 8 by moving a suitable lever 9 which controls a movable part of the driving force take-off mechanism, as will be easily understood The shafts 5 and 8 constitute the driving shafts mounted on the chassis of the vehicle and by means of which the loader mechanisms can be operated. shaft .8 is connected to a wrapped mechanism 10 which is also mounted on the vehicle chassis, on a support 11.

   The drive connection between the shaft 8 and the mechanism 10 is preferably constituted by a chain 12 passing over a chain wheel 13 carried by the shaft 8 and over a chain wheel 14 carried by a receiving shaft 15.



   On the chassis of the vehicle is mounted behind the awning 4 a box or receptacle in the form of a closed box 16 provided with a rear cover 17 which can be opened to allow the box to be emptied of its contents after having rotated said box. around the axis of a hinge connecting the rear part of the support 18 of the. body at the rear part of the chassis 2 of the vehicle. The position of this hinge is indicated at 19 in fig. 1. When we rotate

 <Desc / Clms Page number 4>

 the. body away from the vehicle, all the parts of the mechanism carried by this body move away from those carried by the vehicle.



   The closed top wall of the body
16 has a longitudinal opening of large width
20. Above this opening is a part in the form of a hat or hood 21 comprising front and rear end walls 22 and a curved wall 23 which, rising from one side of the opening, is raised. curls above this and ends approximately above the other side of the opening. The inlet 24, turned laterally, of the hood can be closed by a shutter 25 pivoting around a hinge 26.



   A guide track comprising two U-bars 27 is provided on the body, these members being suitably attached to the body by fastening desinoyens such as 28 and 29 (Figs. 2 and 3). The rails 7 are considerably spaced from each other, being placed one near the front end, the other near the rear end of the body.



  They rise in a straight line with a slight lateral inclination until they reach the upper part of the body and, at this point, curl inward above the shoulder of the body sui - Vant an arc 30 of large radius, their upper ends terminating in points adjacent to the lower part of the side entry of the hood 21. Although the guideway can receive other shapes, it is advantageous to constitute it by U-shaped irons which, in their upper parts, simply bend inwards and partly above the top of the body. The wings 31 of the U-shaped irons are located on the inner sides facing one another.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The track 27 guides a bucket 32 which can be raised and lowered laterally to the body and serves to lift the material and discharge it inside the body. This bucket preferably comprises a flat trolley 3.3 mounted on wheels and a long box in the form of a trough, or bucket proper, 34, which pivots at its upper anterior part on the trolley so as to rest against it during that it goes up and down on the approximately vertical part of the track and to tilt by pivoting with respect to the carriage at the upper part of the track.



   The carriage may include two end frame members 35 connected by front 36 and rear 37 axles. Two small front rollers or rollers 38 are mounted on the protruding ends of the front axle 36, and like rollers 39 are mounted on the front axle. the ends of the rear axle 37, these rollers moving in the U irons of the track. The rear wall of the body is provided near its upper or front edge with bearings 40 which can rotate around the axle 36 forming a pivot. Stop screws 41 a.djacent to the upper ends or a, ntérieures of the U-shaped irons limit the translational movement of the bucket when the latter reaches the tilting position at the orifice 6 of the hood 21.

   Oblique flanges 42¯ provided on the sides or ends of the body come into contact with the edges of the hood and limit the tilting of the body to a position such that its center of gravity remains behind the passing vertical plane. by the pivot axis 36, so that the bucket will pivot automatically downward and will come to rest against the carriage when it is put in a position to do so.



  The flanges 42 coming to apply against the edges of the hood also retain the dust liable to be released when the bucket is applied like a shutter on

 <Desc / Clms Page number 6>

 the hood opening. At the lower ends of the track, the downward movement of the bucket is stopped by the meeting of the rollers 39 with the stops 43.



   The whole of the carriage and the bucket proper is pulled up along the track and arrives on the upper part directed towards the inside of this track; the bucket then receives an upward pivoting movement to tip its contents, after which it descends on the cart and the assembly receives a downward movement along the track using traction chains
44 which are connected to ears 45 provided at the ends of the bucket. These chain attachment points are placed at a good distance inside the vertical plane in which the center of gravity of the body acts when it is on the part of the track extending upwards.



  In other words, the attachment points are located between the center of gravity, indicated approximately by the arrow in fig. 2, and the plane in which the rollers 38, 39 move in the U-bars. Therefore, when the bucket is raised and lowered by the chains, it remains applied against the carriage 33; and the effective weights of the bucket and the cart are in such a ratio that the cart remains suspended from the bucket without had. tendency to rotate it out of the way.



   The chains 44 pass on guide pulleys. 46¯ mounted on brackets 47 fixed to the body near the curved parts of the U-shaped irons. They then pass over another pair of guide pulleys 48 mounted on pins 49 located on either side. and the other of the ends of the. hood 21. These axes are supported by the ends of the hood and by uprights 50 rising from the top wall of the body, and the pulleys are free to move.

 <Desc / Clms Page number 7>

 both parallel to themselves along their supporting axes. On leaving these pulleys, the chains descend onto winding drums 51 fixed to a horizontal shaft 52 journaled in suitable bearings provided on the upper wall of the, crate, behind the base of the hood and near it.



   The drums are provided with helical grooves 53 in which the traction chains are placed as they are wound up, in order to ensure equal winding and equal unwinding of the two cables. The cables wind up on the drums from their outer ends to their inner ends and, at the inner ends 54, the propellers rapidly decrease in diameter, so that, towards the end of the lifting and tilting operation, the cable winding speed decreases, so the movement of the bucket slows down.



   The front end of the drum shaft 49 extends inside a gearbox 55 mounted at the front and top of the. case and carries in this box a worm wheel 56 meshing with a worm 57 journaling in bearings 58 so as to rotate about a vertical axis. The worm gear is of the irreversible type, so that this transmission constitutes in itself a device serving to keep the bucket 32 in position at the top of the rails and to prevent it from coming down again under the ac-,. tion of gravity, either when the machine is in motion, or when the body is pivoted away from the frame.



   The lower extension 58 'of the worm screw journal passes through the lower wall of the box 55 and is connected to the upper end of a vertical shaft 59 extending downwards to a point adjacent to the lower wall of the cash register.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The coupling provided at 60, and from which the shaft 59 is suspended, is a universal joint allowing the shaft to pivot in all directions.



   The lower end of shaft 59 enters a socket 61 which can slide vertically on the shaft and is mated to rotate with it. For this purpose, the bush 61 is preferably provided with grooves 62 which receive sliding keys 63 projecting from the shaft. The lower end of the sleeve is provided with teeth or claws 64 constituting one of the elements of a clutch which is disengaged automatically when the body is raised 16. The other clutch element 65 is supported vertically on the frame of the vehicle. or, more particularly, on the aforementioned gearbox 10, so as to rotate about a fixed vertical axis, on a solidly supported short shaft 66.



   On the contrary, the element 61 of the body clutch can yield in any or all directions, namely sideways, obliquely, upwards and downwards, and this element is pushed downwards by a spring 67 which is interposed between a collar 68 of the a.rbre 59 and a collar or head 69 of the socket. The cooperating portions of the clutch elements 61 and 65 are further of such a nature as to permit angular or lateral displacement of the soft elements relative to each other while remaining in engagement.

   In this way, the command transmitted from the vehicle to the mechanism carried by the body is not disturbed by any deformation whatsoever of the frame, or of the body, or both of the frame and of the body; it is also not disturbed when the body is thrown elastically away from its support in one part or another due to the fact that the vehicle is located on a side slope or due to the weight of the body loaded with '' one side of the box, or by any conditions that may be

 <Desc / Clms Page number 9>

 produce in service.

   Toothed clutch elements are advantageous in that they provide positive control under all conditions; since the spring 67 serves merely to keep the upper clutch member lowered to its proper position and is not intended to transmit control pressure, the effectiveness of the control does not decrease when conditions permit. ent a considerable lengthening of the spring.



   To keep the upper clutch element and the shaft between certain limits, laterally, and to center them when the body is raised and the clutch disengaged, a device 70 is attached to the front of the body to
 EMI9.1
 71 a support bracket / This device, in its simplest form, comprises a horizontal ring surrounding the sleeve 61 at a low dista.nce from this sleeve and having above a concave beveled centering seat 72.

   The device is supported on the body in such a position that it is normally a substantial distance below the collar 69, which has a correspondingly bevelled bottom surface 73, but that when rotated the body upwards in order to empty it of its contents, said device 70 meets the collar in the first part of its renewal and then lifts the clutch sleeve 61 away from the clutch element 65 of the vehicle, thereby automatically centering the clutch sleeve 61 and, by means of the spring 67, maintaining it in the suitable position to allow it to re-engage with the element engine clutch when the body and related parts are lowered again.



   Means allowing the horizontal and vertical adjustment of the device 70 are provided in the console 71, the horizontal and vertical branches of which have

 <Desc / Clms Page number 10>

 slits or enlarged openings 74,, 75 for receiving bolts
76, 77 with the aid of which the device 70 is secured to the console and the latter to the cash register, respectively. The universal joint is provided in the upper part of the vertical power transmission shaft going from the vehicle to the body, and its lower part is short and firmly supported, so that there is no risk that said lower part is damaged in the event that power is delivered while the body is raised.



   The lower clutch element 65 is advantageously constituted by a short sleeve provided with teeth on its upper edge and wedged on the upper end of the shaft 66. This shaft is supported laterally in ball bearings 78, 79. and is suspended from the upper bearing 78.



  The bush 65 rests on this bearing and a head or button 80 screwed onto the upper end of the shaft in turn rests on the upper end of the bush. This button, which has a rounded conical shape, constitutes a centering device ensuring the exact engagement of the clutch elements when the body descends on the vehicle frame, the cone penetrating into the lower end of the sleeve 61, as it is. see fig. 7.



   Two angle pinions 81, 82 turned towards each other are supported in ball bearings 83, 84 mounted in the box 10, these pinions being arranged along the axis of the shaft 66 and mounted idle on this a .rbre. These pinions both mesh with an angle pinion 85 attached to the inner end of the drive shaft 15, so that when the motive force of the motor is transmitted to that shaft, the pinions 81 and 82 rotate in circles. meaning affixed. The intermediate part 86 of the vertical shaft 66 is square and on this square part can slide a movable clutch element 87 provided on

 <Desc / Clms Page number 11>

 its upper and lower sides of claws 88 and 89 intended to engage with claws 90., 91 of the pinions
81, 82.

   When the clutch element occupies its neutral position, it is not engaged with any of said pinions, and the disengageable elements 61, 65 are placed with the mechanism carried by the body, the pinions 85, 81.82, however, can be ordered. On the other hand, when the clutch element is moved either upwards or downwards, it engages with one or the other of the pinions 81, 82, which thus becomes coupled to the shaft 66, and this shaft and the parts above it and actuated by it are set in motion.



   When the parts are moved in one direction, the bucket rises and goes up, and when they are operated in the other direction, the bucket goes down to the lower part of the rails.



   The clutch element 87 is moved by a fork 92 fixed to a vertical bar 93 guided so as to be able to slide in a lateral extension of the box 10. A locking pin 94 subjected to the pressure of a spring but capable of resiliently erasing cooperates with a series of three notches 95 provided on the bar 93 to retain the clutch 87 in one or other of its control positions or in its neutral middle position. An angled lever 96 connected to the upper end of this bar is connected on the other hand by a rod 97 to a lever 98 within reach of the driver's seat of the vehicle, which allows the driver to control this clutch to raise, lower and stop the loading mechanism.



   An automatic device is also provided to bring the clutch 87 to the neutral position when the bucket has reached the top of the rails and has tilted. This device may comprise a bar or trigger piece 99 movably mounted on the upper part of the

 <Desc / Clms Page number 12>

 body in a position such that it is subjected to the action of a projection 100 carried by the bucket, an angled lever 101 to which the trigger bar 99 is connected and a bar 102 to which this lever is also connected and which extends downwardly through a guide 103 provided at the front of the body, its lower end being placed immediately above, but separated from, an arm 104 carried by the elbow lever 96 ,

   the arrangement being such that when the bucket is brought to its fully tilted position against the front part of the hood, the clutch transmission is actuated to bring the clutch member 87 to the neutral position, which interrupts the control. These control links, automatic starting from the body of the vehicle have a solution of continuity at point 104, so that the elements of the body freely separate from the elements of the vehicle when the body pivots upwards.



   In the event that the operator does not disengage at the desired time and where, for whatever reason, the automatic disengagement does not work, or in the event that the loading mechanism becomes stuck with thrown debris or otherwise, it is important to
 EMI12.1
 / somehow provide, as a safety measure, a sliding clutch, ment / is point of the transmission, interposed between the reversing mechanism contained in the box The sliding gear connection 10 and the previous drive shaft (s), this device / being advantageous for several reasons.

   As shown in fig. 7, the chain wheel 14 is not fixed to the shaft 15 and is instead held by a predetermined friction and pressure between a flange 105 carried by a core 106 wedged on the shaft and a plate 107 which is close - Sée towards the face of the hub by springs 108, these springs being mounted around de'goujons 109 which are screwed into the hub through holes in the. plate, the said springs

 <Desc / Clms Page number 13>

 being held compressed between the plate and nuts 110 screwed onto the studs.

   Friction linings 111, inserted on either side of the chain wheel 14 between this wheel and the flange 105 on the one hand and between this wheel and the plate 107 on the other hand, ensure good transmission. friction force, but allow the chain wheel to slide safely relative to the hub in the event that the resistance to the drive becomes excessively large.



   The elements 56, 57 of the worm gear constitute, as previously described, an irreversible device which serves to prevent the bucket 32 from descending along the rails when the machine is running or at rest. A locking device cooperating directly with the bucket is also provided for the same purpose, as well as for another purpose explained below. This device preferably comprises two locking levers 112 pivoting on the sides of the carriage 33 at points situated between the ends of these levers, and stops 113 fixed in suitable positions on the upper wall of the body, near the upper part. rails. It is obvious that the position of the parts on the body and the trolley could be reversed.

   While the. bucket 34 rests against the cart, it presses the arms 114 of the levers and keeps the arms 115 out of the way of the stops 113, but when the bucket pivots away from the cart at the top of the rails, the levers are left free and the arms 115, which are heavier than the arms 114, fall in front of the stops, so that, as long as the. bucket is kept in the inclined position, the trolley cannot go back down on the rails. On the other hand, when the bucket has been lowered again onto the carriage, the locking levers are automatically moved by the weight of the bucket, which releases them from the stops and then allows the

 <Desc / Clms Page number 14>

 lowering of the whole body and trolley.

   Another role of these levers is to prevent. lowering of the whole body and trolley before the body itself has been put back into position on the trolley, otherwise, if the trolley was too heavy in relation to the body, or if the machine was located on a part too much laterally inclined, it could happen that the truck descends with the body tilted in relation to the truck.



   The operation will now be briefly described. The machine having been brought along the sidewalk where there are bins to be emptied, the operator connects the power take-off device to the motor shaft and brings the lever 98 to the lowered position. The clutch 87 of the reversing mechanism contained in the box 10 is thus moved so as to couple that of the pinions 81, 82 which matches the shaft 66 which transmits the driving force through the clutch 61, 65 to the worm gear 58, 56 of the shaft 52 of the drum.

   This shaft thus receives a rotational movement in the desired direction to unwind the
 EMI14.1
 / inclined traction chains and first lower the bucket / 34 onto the carriage 33, and unlock the locking levers 112, which then allow the whole of the carriage and the body to descend along the rails.

   When the bed is in the tilting position at the top of the rails, the rear cart casters are on the rear sloped portion of the rails, so the entire cart and bed will descend. under the action of gravity as soon as he is able to do so. when this assembly reaches the lower part of the rails, the operator moves the lever 98 to the neutral position, which brings the clutch 87 to the middle position, and stops the drive mechanism of the shaft 66 and the parts controlled by this tree.

   The long dumpster is then filled with the contents of several bins and the operator

 <Desc / Clms Page number 15>

 then brings the lever 98 to the lifting position, which lifts the carriage along the rails and brings it onto the upper part, curved inward, of said rails. When the trolley is prevented from moving any further because of the stops 41, the cables, which continue to be pulled, cause the bucket to tip over the trolley and make it enter the opening of the hood, which unloads the material from the bucket into the body.

   When the bucket has tilted against the stop formed by the edge of the hood, the operator returns the lever 98 to the neutral position or, in the event that he neglects to do so, the automatic disengagement described would return the lever to the neutral position. clutch element 87 in neutral position. As the bucket tilts to unload its contents, it automatically rotates the shutter out of the way, and the weight of that shutter / aids the weight of the bucket itself to bring it back onto the cart when cables cease to be subjected to tension.



   When the crate has been filled, the truck is taken to a discharge point where the crate is rotated to unload it. In this operation, the parts of the body separate from the parts of the vehicle in the manner which has been described and are automatically returned to the working position when the body is lowered on its support.



   The preferred embodiment of the invention has been described in detail, but it is understood that many modifications can be made without departing from the spirit of this invention.


    

Claims (1)

RESUME Un véhicule à chargement automatique ou une machine pour l'enlèvement des ordures ménagères ou appli- cations analogues comprenant un véhicule renfermant un arbre moteur, une caisse formant réceptacle et mobile par rapport <Desc/Clms Page number 16> au châssis du véhicule, une benne mobile vers le haut et vers le bas sur la caisse de façon à élever la matière et la ren- verser dans cette caisse, des moyens prévus sur la caisse et comprenant un arbre à tambour servant à élever, basculer et faire descendre la benne, et des éléments d'arbre de trans- mission supérieur et inférieur qui sont montés sur la caisse et le véhicule, respectivement, de façon à tourner autour d'un axe sensiblement vertical et qui portent des éléments d'accou- plement séparables coopérants, ABSTRACT A vehicle with automatic loading or a machine for the removal of household refuse or similar applications comprising a vehicle including a driving shaft, a box forming a receptacle and movable relative to <Desc / Clms Page number 16> on the vehicle chassis, a bucket movable up and down on the body so as to lift the material and pour it into this body, means provided on the body and comprising a drum shaft serving to raise, tilt and lowering the bucket, and upper and lower drive shaft elements which are mounted on the body and the vehicle, respectively, so as to rotate about a substantially vertical axis and which carry coupling elements. - cooperating separable plement, en combinaison avec un engrena- ge irréversible prévu entre l'élément d'arbre supérieur et le dit arbre à tambour et un mécanisme inverseur monté sur le châssis du véhicule et intercalé entre l'élément d'arbre infé- rieur et l'arbre moteur ; ce véhicule ou machine pouvant en outre être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément : in combination with an irreversible engagement provided between the upper shaft member and said drum shaft and a reversing mechanism mounted on the vehicle frame and interposed between the lower shaft member and the drive shaft ; this vehicle or machine may also be characterized by the following points, together or separately: a) L'élément d'arbre supérieur relié au dis- positif de chargement comprend un embrayage déplaçable monté sur le véhicule au-dessous de l'accouplement à éléments sépa- rables pour faire tourner l'élément d'arbre inférieur dans l'un ou l'autre sens par un mouvement dérivé de l'arbre moteur et, à titre de sécurité, un embrayage à glissement monté sur le véhicule entre l'embrayage déplaçable et l'arbre moteur.. b) Le mécanisme servant à commander l'infé- rieur des deux éléments d'arbre verticaux par l'arbre moteur comprend un organe déplaçable, un dispositif monté sur le véhicule et servant à déplacer cet organe, une barre de comman- de montée sur la. a) The upper shaft member connected to the loading device includes a movable clutch mounted on the vehicle below the split-member coupling to rotate the lower shaft member in one. or the other direction by a movement derived from the driving shaft and, as a safety measure, a sliding clutch mounted on the vehicle between the movable clutch and the driving shaft. b) The mechanism used to control the motor. lower of the two vertical shaft elements by the motor shaft comprises a movable member, a device mounted on the vehicle and serving to move this member, a control bar mounted on the. caisse et reliée de façon séparable au dit dispositif et des moyens grâce auxquels la dite barre est ac- tionnée qua.nd la benne atteint une certaine position. c) Les éléments de l'accouplement à éléments séparables sont pressés élastiquement par une action de ressort et sont capables de fonctionner sous un déplacement angulaire <Desc/Clms Page number 17> dans toutes les directions grâce à une disposition appropriée de dents ou griffes entrant en prise ou à des moyens équiva- lents. d) L'élément d'accouplement relié au dis- positif de chargement est suspendu de façon à pouvoir fléchir dans toutes les directions, et un dispositif porté par la caisse est muni d'un siège ou portée de centrage agencé pour coopérer avec le dit élément quand la caisse reçoit un mouve- ment d'élévation. body and separably connected to said device and means by which said bar is actuated when the bucket reaches a certain position. c) The elements of the separable element coupling are resiliently pressed by a spring action and are capable of operating under angular displacement <Desc / Clms Page number 17> in all directions by appropriate arrangement of engaging teeth or claws or equivalent means. d) The coupling element connected to the loading device is suspended so as to be able to bend in all directions, and a device carried by the body is provided with a seat or centering bearing arranged to cooperate with said element when the body receives an elevation movement. e) La benne est portée par un chariot muni de roulettes de guidage supérieures et inférieures espacées et agencé pour se mouvoir sur des rails s'étendant de bas en haut sur la caisse et se recourbant vers l'intérieur au-dessus de la partie supérieure de cette caisse, la benne étant agen- cée pour reposer contre le dit chariot mais pivotant sur ce dernier à la partie antérieure supérieure, des moyens de le- vage étant assujettis à la benne pivotante pour tirer l'ensem- ble de la benne et du chariot de bas en haut le long des rails et pour renverser la benne par rapport au chariot à le pa. rtie supérieure des rails. e) The body is carried by a trolley provided with upper and lower guide rollers spaced apart and arranged to move on rails extending from bottom to top on the body and curving inward above the upper part of this body, the bucket being arranged to rest against said trolley but pivoting on the latter at the upper front part, lifting means being attached to the pivoting bucket to pull the whole of the bucket and of the trolley from bottom to top along the rails and to reverse the body in relation to the trolley at the pa. upper part of the rails. f) Des moyens sont prévus pour limiter le basculement de la benne sur le chariot afin que le centre de gravité reste en arrière de la verticale passant par l'axe de pivotement, la benne retombant sur son chariot sous l'action de la pesanteur quand les moyens de levage cessent d'être 'soumisà une traction. g) Un cliquet automatique est prévu pour empêcher le chariot de redescendre le long des rails tant que le dit cliquet n'a pas été dégagé, ce dégagement se pro- duisant quand la benne redescend sur le chariots f) Means are provided to limit the tilting of the skip on the trolley so that the center of gravity remains behind the vertical passing through the pivot axis, the skip falling back on its trolley under the action of gravity when the lifting means cease to be subjected to traction. g) An automatic ratchet is provided to prevent the carriage from descending along the rails until said pawl has been released, this release occurring when the bucket is lowered onto the trolleys.
BE334405D BE334405A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE334405A true BE334405A (en)

Family

ID=12997

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE334405D BE334405A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE334405A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0556143B1 (en) Mower with an improved locking device
EP0621157B1 (en) Apparatus for allowing a vehicle, to raise or to lower a load e.g. a skip, to the ground and optionally to empty the same
FR2774639A1 (en) Lorry mounted skip handling frame
EP0518750B1 (en) Special wagon for collecting or distributing railway bogies or the like for rail transport of road heavy load vehicles
EP0199652B1 (en) Container-handling device
CA2670672C (en) Shoe for halting a wheel and powered halting assembly
FR2737171A1 (en) TRUCK
FR2613996A1 (en) STARTING ASSISTANCE DEVICE FOR MANUAL TRANSPALETTE
EP0457699B1 (en) Device for automatically coupling a safety belt anchorage to a vehicle floor
WO1990012707A1 (en) Equipment for automatically handling loads arranged on the roof of a vehicle
BE334405A (en)
EP4063192B1 (en) Vehicle for transporting loads comprising an assembly for moving a load
FR3041946A1 (en) DEVICE FOR LOADING A RECEPTACLE IN WASTE, SUCH AS A WASTEWATER DUMP FROM A PLATFORM
EP0114143B1 (en) Automatic goods lift
FR2685309A1 (en) Device for handling bottles
WO2001083330A1 (en) Container lift and automatic retaining lock
WO2008155471A1 (en) Equipment attachable to the chassis of a commercial vehicle for handling a load-carrying part
EP1263623B1 (en) Lifting tail gate retractable under the floor of a motor vehicle or the like
FR2813597A1 (en) Machine for installation of long cylindrical conduits or cables in straight trenches, uses wheels on tilting arms attached to uprights to support conduit or cable until arms are lowered manually by operator
BE495366A (en)
FR2591540A1 (en) Individual front axle assembly with an orientable wheel for a pallet truck
FR2501082A1 (en) Cleaning rake for grille - has rake between side plates hinging on trucks working in vertical guides
BE563898A (en)
FR2780709A1 (en) Equipment for emptying hopper contents into a lorry
BE413436A (en)