BE1010367A3 - Tube core, production process and use of internal tube. - Google Patents

Tube core, production process and use of internal tube. Download PDF

Info

Publication number
BE1010367A3
BE1010367A3 BE9600555A BE9600555A BE1010367A3 BE 1010367 A3 BE1010367 A3 BE 1010367A3 BE 9600555 A BE9600555 A BE 9600555A BE 9600555 A BE9600555 A BE 9600555A BE 1010367 A3 BE1010367 A3 BE 1010367A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
inner tube
bristles
support
core
degradable
Prior art date
Application number
BE9600555A
Other languages
French (fr)
Inventor
Philippe Fanuel
Original Assignee
Dresser Ind
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Dresser Ind filed Critical Dresser Ind
Priority to BE9600555A priority Critical patent/BE1010367A3/en
Priority to PCT/BE1997/000072 priority patent/WO1997048878A1/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1010367A3 publication Critical patent/BE1010367A3/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21BEARTH OR ROCK DRILLING; OBTAINING OIL, GAS, WATER, SOLUBLE OR MELTABLE MATERIALS OR A SLURRY OF MINERALS FROM WELLS
    • E21B25/00Apparatus for obtaining or removing undisturbed cores, e.g. core barrels or core extractors
    • E21B25/06Apparatus for obtaining or removing undisturbed cores, e.g. core barrels or core extractors the core receiver having a flexible liner or inflatable retaining means

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Brushes (AREA)

Abstract

Tube intérieur (1) d'un carottier, en particulier dans le domaine de la prospection pétrolière, sa face interne (2) étant revêtue de poils (3) pointant depuis celle-ci vers l'intérieur du tube intérieur (1), procédé de fabrication dudit tube intérieur (1) et utilisation de celui-ci.Inner tube (1) of a core barrel, in particular in the field of oil prospecting, its inner face (2) being coated with bristles (3) pointing therefrom towards the interior of the inner tube (1), method of manufacturing said inner tube (1) and use thereof.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Tube de carottier, procédé de fabrication et utilisation dudit tube intérieur". 



   La présente invention concerne un tube intérieur d'un carottier, en particulier dans le domaine de la prospection pétrolière. 



   L'homme de métier connaît l'importance qu'il y a à ramener à la surface du sol, pour son examen, une carotte qui reste, pendant le carottage, pendant sa remontée vers la surface et son transport du lieu de carottage jusqu'au laboratoire, la plus intacte possible pour refléter le plus complètement possible le site où elle a été prélevée. 



   Diverses techniques ont déjà été utilisées pour conserver le mieux possible l'intégrité de carottes prélevées. 



   Il est par exemple connu d'enrober la carotte, au cours du carottage, avec un fluide d'enrobage, sous forme d'un gel,"extrudé"sur la périphérie de la carotte. Ce gel peut s'introduire dans des pores de la carotte et il peut être considéré comme salissant au moins la surface périphérique de la carotte, jusque dans les pores et fissures, et comme difficile à retirer de la carotte au laboratoire. 



   Il est également connu de munir la paroi interne du tube intérieur d'un revêtement spongieux destiné à capter des fluides contenus dans la carotte et qui tentent de s'en échapper à mesure que la carotte entre dans le tube intérieur ou remonte vers la surface. Dans ce cas, on présature le plus souvent le revêtement spongieux au moyen d'un liquide spécial. Ce dernier, moins polluant que le fluide de carottage proprement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dit, cède, au moment venu, la place aux fluides contenus dans la carotte. Un inconvénient de cette technique provient de ce qu'en raison de sa souplesse relativement grande, le revêtement spongieux ne présente qu'une possibilité réduite de guider correctement la carotte, ou des débris de celle-ci, dans le tube intérieur.

   Alors, la carotte peut dévier plutôt vers un côté au lieu de progresser suivant l'axe du tube intérieur et peut se coincer de ce côté, dans le revêtement spongieux, et/ou arracher celui-ci en le repoussant vers le haut jusqu'à bloquer éventuellement une progression correcte de la carotte. 



   La présente invention a pour but de remédier aux inconvénients précités, et de procurer un tube intérieur dont un revêtement interne puisse, sans souiller la carotte, conserver des fluides que celle-ci comporte et perdrait en progressant dans le tube intérieur et puisse, grâce à une bonne résistance mécanique et à un agencement d'orientation automatique, guider correctement la carotte dans ce même tube intérieur. 



   A cet effet, suivant l'invention la face interne du tube intérieur est revêtue de poils pointant depuis celle-ci vers l'intérieur du tube intérieur. 



   Suivant une forme de réalisation de l'invention, les poils sont agencés de façon à ce qu'au moins une quantité importante de ceux-ci pointent vers l'axe longitudinal du tube intérieur et, à l'état libre, ils sont inclinés de préférence, par rapport à cet axe, dans une direction correspondant à un sens de pénétration d'une carotte dans le tube intérieur au cours d'un carottage. 



   La présente invention concerne également un procédé de fabrication d'un tube intérieur de carottier suivant l'invention. 



   Suivant l'invention, le procédé comprend : - une réalisation d'un support en une matière 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 choisie pour qu'il puisse être introduit dans le tube intérieur, - une fixation, sur une face du support, des poils précités, et - une fixation du support dans le tube intérieur, la face portant les poils étant tournée vers l'axe longitudinal du tube intérieur. 



   La présente invention concerne également une utilisation d'un tube intérieur de carottier suivant l'invention. suivant l'invention, ladite utilisation comporte : - une installation du tube intérieur dans un carottier comprenant un tube extérieur et une couronne de carottage, le cas échéant en assortissant la direction d'inclinaison des poils au sens d'entrée d'une carotte dans le tube intérieur au cours d'un carottage, - une opération de carottage selon un mode usuel, et - un retrait de la carotte du tube intérieur de carot- tage, ou de tronçons du tube intérieur de carottier, éventuellement soit en la poussant dans le sens de son entrée dans le tube intérieur soit en tranchant celui- ci, ou les tronçons de celui-ci, notamment parallèle- ment à son axe longitudinal. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront des revendications secondaires et de la description des dessins qui sont annexés au présent mémoire et qui illustrent, à titre d'exemple non limitatif une forme de réalisation du tube intérieur de l'invention. 



   La figure 1 représente schématiquement et avec brisures, dans une section longitudinale suivant l'axe, un tube intérieur de l'invention et un tronçon de carotte présent dans le tube intérieur. 



   La figure 2 montre schématiquement, sans échelle, une étape d'un procédé de fabrication d'un tube 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 intérieur suivant l'invention et d'une variante de ce procédé. 



   La figure 3 montre, de la même manière que celle de la figure 2, une étape ultérieure du même procédé de fabrication et de sa variante. 



   La figure 4 montre, de la même manière que celle des figures 2 et 3, le tube intérieur résultant du procédé précité et de sa variante. 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques ou analogues. 



   Un tube intérieur 1 (figure 1), connu en soi est revêtu de préférence régulièrement, sur sa face 2, suivant l'invention, de poils 3 pointant depuis cette face 2 vers l'intérieur 4 du tube 1. 



   De préférence, les poils 3 sont agencés pour qu'au moins une quantité importante de ceux-ci pointent vers l'axe longitudinal 5 du tube intérieur 1. Avantageusement, à l'état libre les poils 3 sont inclinés, par rapport à cet axe 5, dans une direction de pénétration S d'une carotte 6 dans le tube intérieur 1 au cours d'un carottage. La carotte 6, ainsi entourée au cours de sa pénétration, est guidée de façon régulière sur sa périphérie par un tapis continu de poils 3 et elle est amenée alors à progresser suivant l'axe 5. 



   Les poils 3 sont de préférence en une matière présentant un degré de rigidité tel qu'ils présentent et/ou maintiennent dans l'ensemble une direction déterminée de départ en l'absence d'une carotte 6 dans le tube intérieur 1. 



   Les poils 3 sont avantageusement réalisés en une matière oléophile, par exemple pour retenir des hydrocarbures contenus dans la carotte et perdus par celle-ci à mesure qu'elle pénètre dans le tube intérieur 1 et/ou perdus par la carotte pendant qu'elle est enfermée dans ce tube 1. La matière des poils 3 peut 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 être hydrophobe de façon à ne pas retenir un liquide aqueux tel qu'un liquide spécial présaturant le piège à hydrocarbures constitué par l'ensemble des poils 39. Le polypropylène peut être utilisé pour la fabrication des poils 3 étant donné qu'il répond aux critères de matière oléophile et hydrophobe. 



   Lors d'un choix d'une matière oléophile, on obtient par exemple une résistance à une migration d'hydrocarbures par rapport à leur position originelle le long de l'axe de la carotte 6. 



   Par le choix d'une matière hydrophobe, on réduit aussi le risque d'invasion du piège à hydrocarbure, constitué par l'ensemble des poils 39, par du liquide de carottage qui sinon pourrait tendre à monter dans le tube 1 le long de la carotte 6. 



   Les poils 3 peuvent présenter chacun, en ce qui concerne leurs dimensions, une allure de ruban de préférence étroit. 



   Les poils 3 peuvent être fixés sur un support 7 qui est lui-même fixé dans le tube intérieur 2, par exemple à leurs extrémités antérieures (non représentées) de tube 1 et de support 7 si celui-ci ne présente pas de tendance à se resserrer autour de la carotte 6 à mesure que celle-ci y pénètre, ou par exemple sur toute la longueur commune du support 7 et du tube intérieur 1 si une telle tendance à se resserrer doit être contrecarrée (antérieur et postérieur étant à considérer par rapport au sens de marche d'un carottier en cours de découpage d'une carotte). 



   Le support 7 peut avoir une forme de bande à fixer dans le tube intérieur 1 et dont par exemple la largeur correspond au périmètre interne du tube intérieur 1 non garni. Alors la longueur de la bande peut être alignée parallèlement à l'axe longitudinal 5. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le support 7 peut avoir une forme de bande à fixer dans le tube intérieur 1 dans lequel elle est posée en hélice, de préférence à spires jointives. 



   Le support 7 peut cependant avoir avantageusement une forme de manchon adapté au diamètre intérieur du tube intérieur. 



   Les poils 3 peuvent être choisis et agencés pour presser quelque peu la carotte 6 sur son pourtour. 



  En cas de nécessité, les poils 3 peuvent être graissés préalablement à leur utilisation dans une opération de carottage. 



   La matière des poils 3 peut être choisie en fonction d'un faible coefficient de frottement avec la matière de la carotte 6. Par cela et par une orientation des poils dont l'extrémité libre pointe vers l'extrémité postérieure du carottier, on peut obtenir une résistance faible ou nulle à la pénétration de la carotte 6 dans le tube 1 (sens S) et en revanche une résistance certaine à un déplacement en sens inverse de la carotte 6 dans le tube 1, par exemple parce que les poils 13 pris alors à rebrousse-poil se tassent entre la carotte 6 et le tube 1. Ce tassement peut également s'opposer favorablement à ce que des fluides contenus dans la carotte migrent vers l'extrémité antérieure du carottier. 



   Un procédé de fabrication du tube intérieur 1 suivant l'invention peut comprendre une réalisation d'un support 7 en une matière choisie pour qu'il puisse être introduit dans le tube intérieur 1, une fixation des poils 3 précités sur une face du support 7 et une fixation du support 7 dans le tube intérieur 1, la face portant les poils 3 étant tournée vers l'axe longitudinal 5 du tube intérieur 1. 



   Le procédé de fabrication peut comprendre en outre une réalisation du support 7 sous la forme d'un manchon souple, une fixation des poils 3 sur la surface externe (à ce moment) du support 7 ou manchon, et un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 retournement subséquent intérieur vers extérieur et vice versa du support 7 ou manchon muni de poils et, ensuite, une introduction et une fixation du support 7 ou manchon retourné dans le tube intérieur 1. 



   La présente invention concerne également l'utilisation du tube intérieur 1 de l'invention, cette utilisation comportant, suivant l'invention : - une installation du tube intérieur 1 dans un carottier comprenant un tube extérieur et une couronne de carottage (non représentés et connus en soi), le cas échéant en assortissant la direction d'inclinaison des poils 3 au sens d'entrée S d'une carotte 6 dans le tube intérieur 1 au cours d'un carottage, - une opération de carottage selon un mode usuel, et - un retrait de la carotte 6 du tube intérieur 1 de carottage ou de tronçons de celui-ci, éventuellement soit en la poussant dans le sens de son entrée dans le tube 1 soit en tranchant le tube intérieur 1 ou des tronçons de celui-ci, notamment parallèlement à son axe longitudinal 5. 



   Il apparaît à la lecture de ce qui précède que le revêtement de poils 3 de l'intérieur du tube 1 a une action très favorable tant pour une charge axiale que pour une radiale que subit ce revêtement par l'action d'une carotte 6, contrairement à un revêtement spongieux qui est inadéquat pour reprendre une charge radiale pure (par exemple au cours d'un transport en position horizontale) et qui est facilement abîmé quant il y a combinaison de charges axiales et radiales. Il apparaît alors également que la carotte 6 elle-même est à présent soutenue, de façon idéale, axialement et radialement par le revêtement de poils 3 dès sa prise en charge par ce dernier, c'est-à-dire au fond du trou, avec des conséquences favorables quant à sa qualité.

   La rigidité donnée aux poils, et notamment la densité de leur implantation, permettent de régler avantageusement les 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 caractéristiques de ce soutènement, de façon à l'adapter au mieux à la nature des formations traversées. 



   Il doit être entendu que l'invention n'est nullement limitée aux formes de réalisation décrites et que bien des modifications peuvent être apportées à ces dernières sans sortir du cadre de la présente invention. 



   Ainsi, un autre procédé de fabrication du tube intérieur 1 peut comprendre (figures 2 à 4, parties de gauche) un agencement d'une couche périphérique dégradable 10 sur la périphérie externe d'un mandrin 11. Par dégradable, il faut entendre qu'ultérieurement cette couche 10 peut être complètement éliminée sans laisser aucun résidu non souhaité sur les poils 3 ou autres constituants du tube intérieur 1 terminé. Il peut s'agir par exemple d'une cire qui peut être éliminée par fusion. D'autres matières appropriées, qui peuvent être 
 EMI8.1 
 éliminées par fusion et/ou par attaque chimique et/ou par usinage, etc, peuvent être prises en considération. 



  La couche 10 peut éventuellement être formée par plusieurs couches superposées (non représentées). 



   Dans la couche dégradable 10 on effectue alors une fixation d'une partie de chaque poil 3 de façon à ce qu'au moins une des extrémités de poil dépasse de cette couche 10, sur la face de celle-ci à l'écart du mandrin 11. Cette fixation peut être effectuée avant ou après que la couche 10 a été agencée sur le mandrin 11. 



   Ensuite, la couche périphérique 10 munie des poils 3 et agencée sur le mandrin 11 est recouverte d'un revêtement 12 dans lequel se fixent les extrémités dépassantes de chaque poil 3. Dès que cette nouvelle fixation est faite, il peut y avoir un retrait d'un mandrin 11 et une dégradation de la couche périphérique dégradable 10 jusqu'à l'éliminer entièrement et libérer ainsi la partie précitée de chaque poil 3, ledit revêtement 12 constituant le tube intérieur 1 muni, à l'intérieur, des poils 3 qui y sont fixés par leur extrémité 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 susdite. Le revêtement peut être par exemple une matière de résine synthétique renforcée par fibre de verre. 



   Suivant cet autre procédé (figures 2 à 4, parties de droite), le mandrin 11, la couche périphérique dégradable 10 et le revêtement 12 sont avantageusement cylindriques et de préférence coaxiaux. De plus, la fixation de chaque poil 3 dans la couche périphérique dégradable 10 peut être effectuée par : - un agencement dans celle-ci d'un poil 3A de double longueur plié en deux en son milieu 15, ce milieu 15 étant fiché dans ladite couche 10, jusqu'à être sensi- blement à fleur du mandrin 11, et éventuellement, - après le retrait du mandrin 11 et avant la dégradation de la couche périphérique dégradable 10, un usinage de celle-ci de façon à en enlever une pellicule interne en même temps que le milieu 15 des poils 3A de double longueur jusqu'à libérer ainsi chaque fois deux poils
3 indépendants. 



   Suivant un autre procédé encore (non représenté), pour la fabrication d'un tube intérieur 1 de l'invention, on peut procéder à : - une réalisation d'un tube intérieur 1 muni, dans sa paroi périphérique, de multiples trous traversants, répartis sur la périphérie du tube intérieur 1 et orientés de préférence sensiblement vers l'axe de celui-ci, - un agencement, autour du tube intérieur 1 d'un organe d'injection, et - une injection, à l'aide dudit organe, d'une matière éventuellement thermoplastique de poil à travers les multiples trous de façon à former à l'intérieur du tube intérieur 1, par un durcissement approprié de la matière, lesdits poils fixés dans les multiples trous traversants. 



   De plus les poils 39 peuvent être au moins partiellement creux et/ou poreux.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Core barrel, method of making and using said inner tube".



   The present invention relates to an inner tube of a core barrel, in particular in the field of oil prospecting.



   A person skilled in the art knows the importance of bringing a carrot to the ground for its examination, which remains, during coring, during its ascent to the surface and its transport from the coring site to in the laboratory, as intact as possible to reflect the site where it was collected as completely as possible.



   Various techniques have already been used to best preserve the integrity of the sampled carrots.



   It is for example known to coat the carrot, during coring, with a coating fluid, in the form of a gel, "extruded" on the periphery of the carrot. This gel can be introduced into pores of the carrot and it can be considered as dirtying at least the peripheral surface of the carrot, down to the pores and cracks, and as difficult to remove from the carrot in the laboratory.



   It is also known to provide the inner wall of the inner tube with a spongy coating intended to capture fluids contained in the core and which try to escape as the core enters the inner tube or rises to the surface. In this case, the sponge coating is most often presature with a special liquid. The latter, less polluting than the coring fluid itself

 <Desc / Clms Page number 2>

 says, give way, when the time comes, to the fluids in the carrot. A disadvantage of this technique stems from the fact that, due to its relatively great flexibility, the spongy coating presents only a reduced possibility of correctly guiding the core, or debris thereof, in the inner tube.

   Then, the carrot can deviate rather towards a side instead of progressing along the axis of the interior tube and can get stuck on this side, in the spongy coating, and / or tear off this one by pushing it upwards until possibly block the correct progress of the carrot.



   The object of the present invention is to remedy the aforementioned drawbacks, and to provide an inner tube, an internal coating of which can, without contaminating the core, retain the fluids which it contains and which would lose while progressing in the inner tube and which, good mechanical resistance and an automatic orientation arrangement, correctly guide the core in this same inner tube.



   To this end, according to the invention, the internal face of the inner tube is coated with bristles pointing therefrom towards the inside of the inner tube.



   According to one embodiment of the invention, the bristles are arranged so that at least a large quantity of them point towards the longitudinal axis of the inner tube and, in the free state, they are inclined by preferably, with respect to this axis, in a direction corresponding to a direction of penetration of a core in the inner tube during coring.



   The present invention also relates to a method of manufacturing an inner core barrel according to the invention.



   According to the invention, the method comprises: - making a support of a material

 <Desc / Clms Page number 3>

 chosen so that it can be introduced into the inner tube, - a fixing, on one face of the support, of the aforementioned bristles, and - a fixing of the support in the inner tube, the face carrying the bristles being turned towards the longitudinal axis of the inner tube.



   The present invention also relates to the use of an inner core barrel according to the invention. according to the invention, said use comprises: - an installation of the inner tube in a corer comprising an outer tube and a coring ring, if necessary by matching the direction of inclination of the bristles to the direction of entry of a carrot into the inner tube during coring, - a coring operation according to a usual mode, and - removal of the core from the inner core tube, or from sections of the inner core tube, possibly either by pushing it into the direction of its entry into the inner tube either by cutting it, or the sections thereof, in particular parallel to its longitudinal axis.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the secondary claims and from the description of the drawings which are annexed to the present specification and which illustrate, by way of nonlimiting example, an embodiment of the inner tube of the invention.



   Figure 1 shows schematically and with broken, in a longitudinal section along the axis, an inner tube of the invention and a section of carrot present in the inner tube.



   Figure 2 shows schematically, without scale, a step in a method of manufacturing a tube

 <Desc / Clms Page number 4>

 interior according to the invention and a variant of this process.



   Figure 3 shows, in the same manner as that of Figure 2, a subsequent step in the same manufacturing process and its variant.



   Figure 4 shows, in the same manner as that of Figures 2 and 3, the inner tube resulting from the above process and its variant.



   In the various figures, the same reference notations designate identical or analogous elements.



   An inner tube 1 (FIG. 1), known per se, is preferably regularly coated, on its face 2, according to the invention, with bristles 3 pointing from this face 2 towards the inside 4 of the tube 1.



   Preferably, the bristles 3 are arranged so that at least a large quantity of them point towards the longitudinal axis 5 of the inner tube 1. Advantageously, in the free state the bristles 3 are inclined, with respect to this axis 5, in a direction of penetration S of a core 6 in the inner tube 1 during coring. The core 6, thus surrounded during its penetration, is regularly guided on its periphery by a continuous carpet of bristles 3 and it is then caused to progress along the axis 5.



   The bristles 3 are preferably made of a material having a degree of rigidity such that they have and / or generally maintain a predetermined direction of departure in the absence of a core 6 in the inner tube 1.



   The bristles 3 are advantageously made of an oleophilic material, for example to retain hydrocarbons contained in the core and lost by it as it enters the inner tube 1 and / or lost by the core while it is enclosed in this tube 1. The material of the bristles 3 can

 <Desc / Clms Page number 5>

 be hydrophobic so as not to retain an aqueous liquid such as a special liquid presaturating the hydrocarbon trap constituted by the set of bristles 39. Polypropylene can be used for the manufacture of bristles 3 since it meets the criteria of oleophilic and hydrophobic material.



   When choosing an oleophilic material, one obtains for example a resistance to a migration of hydrocarbons with respect to their original position along the axis of the core 6.



   By choosing a hydrophobic material, the risk of invasion of the hydrocarbon trap, constituted by all of the bristles 39, is also reduced by coring liquid which otherwise could tend to rise in the tube 1 along the carrot 6.



   The bristles 3 may each have, as regards their dimensions, a shape of preferably narrow ribbon.



   The bristles 3 can be fixed on a support 7 which is itself fixed in the inner tube 2, for example at their anterior ends (not shown) of tube 1 and of support 7 if the latter does not have a tendency to become tighten around the core 6 as it enters it, or for example over the entire common length of the support 7 and the inner tube 1 if such a tendency to tighten must be counteracted (anterior and posterior being to be considered relative in the direction of operation of a corer while cutting a carrot).



   The support 7 may have the shape of a strip to be fixed in the inner tube 1 and whose width, for example, corresponds to the internal perimeter of the inner tube 1 which is not filled. Then the length of the strip can be aligned parallel to the longitudinal axis 5.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The support 7 may have a strip shape to be fixed in the inner tube 1 in which it is placed in a helix, preferably with contiguous turns.



   The support 7 may however advantageously have a shape of sleeve adapted to the inside diameter of the inner tube.



   The bristles 3 can be chosen and arranged to slightly press the carrot 6 around its periphery.



  If necessary, the bristles 3 can be greased before their use in a coring operation.



   The material of the bristles 3 can be chosen as a function of a low coefficient of friction with the material of the carrot 6. By this and by an orientation of the bristles whose free end points towards the rear end of the corer, it is possible to obtain little or no resistance to the penetration of the core 6 in the tube 1 (direction S) and on the other hand a certain resistance to a displacement in the opposite direction of the core 6 in the tube 1, for example because the bristles 13 then caught against the grain pile up between the core 6 and the tube 1. This packing can also favorably oppose that fluids contained in the core migrate towards the anterior end of the core barrel.



   A method of manufacturing the inner tube 1 according to the invention may comprise an embodiment of a support 7 made of a material chosen so that it can be introduced into the inner tube 1, a fixing of the abovementioned bristles 3 on one face of the support 7 and a fixing of the support 7 in the inner tube 1, the face carrying the bristles 3 facing the longitudinal axis 5 of the inner tube 1.



   The manufacturing method may further comprise an embodiment of the support 7 in the form of a flexible sleeve, an attachment of the bristles 3 to the external surface (at this time) of the support 7 or sleeve, and a

 <Desc / Clms Page number 7>

 subsequent internal to external reversal and vice versa of the support 7 or sleeve provided with bristles and, then, an introduction and a fixing of the support 7 or sleeve returned in the internal tube 1.



   The present invention also relates to the use of the inner tube 1 of the invention, this use comprising, according to the invention: - an installation of the inner tube 1 in a corer comprising an outer tube and a coring ring (not shown and known per se), where appropriate by matching the direction of inclination of the bristles 3 to the direction of entry S of a core 6 into the inner tube 1 during coring, - a coring operation according to a usual mode, and - a withdrawal of the core 6 from the inner tube 1 of coring or sections thereof, possibly either by pushing it in the direction of its entry into the tube 1 or by cutting the inner tube 1 or sections of it- ci, in particular parallel to its longitudinal axis 5.



   It appears from reading the above that the coating of bristles 3 from the inside of the tube 1 has a very favorable action both for an axial load and for a radial that this coating undergoes by the action of a core 6, unlike a sponge coating which is inadequate to take up a pure radial load (for example during transport in a horizontal position) and which is easily damaged when there is a combination of axial and radial loads. It also then appears that the core 6 itself is now ideally supported axially and radially by the coating of bristles 3 as soon as it is taken over by the latter, that is to say at the bottom of the hole, with favorable consequences as to its quality.

   The rigidity given to the bristles, and in particular the density of their implantation, makes it possible to advantageously adjust the

 <Desc / Clms Page number 8>

 characteristics of this support, so as to best adapt it to the nature of the formations crossed.



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiments described and that many modifications can be made to these without departing from the scope of the present invention.



   Thus, another method of manufacturing the inner tube 1 can comprise (FIGS. 2 to 4, left-hand parts) an arrangement of a degradable peripheral layer 10 on the external periphery of a mandrel 11. By degradable, it should be understood that later this layer 10 can be completely removed without leaving any unwanted residue on the bristles 3 or other components of the finished inner tube 1. It may for example be a wax which can be removed by melting. Other suitable materials, which may be
 EMI8.1
 eliminated by fusion and / or by chemical attack and / or by machining, etc., can be taken into consideration.



  Layer 10 may possibly be formed by several superimposed layers (not shown).



   In the degradable layer 10, a portion of each bristle 3 is then fixed so that at least one of the ends of the bristles protrudes from this layer 10, on the face of the latter away from the mandrel. 11. This fixing can be carried out before or after the layer 10 has been arranged on the mandrel 11.



   Then, the peripheral layer 10 provided with the bristles 3 and arranged on the mandrel 11 is covered with a coating 12 in which the protruding ends of each bristle are fixed 3. As soon as this new fixation is made, there may be a shrinkage d '' a mandrel 11 and a degradation of the degradable peripheral layer 10 until it is entirely eliminated and thus freeing the aforementioned part of each bristle 3, said coating 12 constituting the inner tube 1 provided, inside, with bristles 3 which attached to it by their ends

 <Desc / Clms Page number 9>

 above. The coating may for example be a synthetic resin material reinforced with fiberglass.



   According to this other method (FIGS. 2 to 4, right-hand parts), the mandrel 11, the degradable peripheral layer 10 and the coating 12 are advantageously cylindrical and preferably coaxial. In addition, the fixing of each pile 3 in the degradable peripheral layer 10 can be carried out by: - an arrangement therein of a pile 3A of double length folded in half in its middle 15, this medium 15 being stuck in said layer 10, until it is substantially flush with the mandrel 11, and possibly, - after the mandrel 11 has been removed and before the degradable peripheral layer 10 has degraded, machining thereof so as to remove a film therefrom internal at the same time as the middle 15 of the bristles 3A of double length until releasing two bristles each time
3 independent.



   According to yet another process (not shown), for the manufacture of an inner tube 1 of the invention, it is possible to: - produce an inner tube 1 provided, in its peripheral wall, with multiple through holes, distributed over the periphery of the inner tube 1 and preferably oriented substantially towards the axis thereof, - an arrangement, around the inner tube 1 of an injection member, and - an injection, using said member , of an optionally thermoplastic material of bristle through the multiple holes so as to form inside the inner tube 1, by appropriate hardening of the material, said bristles fixed in the multiple through holes.



   In addition, the bristles 39 can be at least partially hollow and / or porous.


    

Claims (16)

REVENDICATIONS 1. Tube intérieur d'un carottier, en particulier dans le domaine de la prospection pétrolière, caractérisé en ce que sa face interne (2) est revêtue de poils (3) pointant depuis celle-ci vers l'intérieur du tube intérieur (1).  CLAIMS 1. Inner tube of a core barrel, in particular in the field of oil exploration, characterized in that its internal face (2) is coated with bristles (3) pointing therefrom towards the inside of the inner tube (1 ). 2. Tube intérieur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les poils (3) sont agencés de façon à ce qu'au moins une quantité importante de ceuxci pointent vers l'axe longitudinal (5) du tube intérieur (1) et en ce qu'à l'état libre, ils sont inclinés de préférence, par rapport à cet axe (5), dans une direction correspondant à un sens de pénétration (S) d'une carotte (6) dans le tube intérieur (1) au cours d'un carottage.  2. Inner tube according to claim 1, characterized in that the bristles (3) are arranged so that at least a large quantity of them point towards the longitudinal axis (5) of the inner tube (1) and in in the free state, they are preferably inclined, with respect to this axis (5), in a direction corresponding to a direction of penetration (S) of a core (6) in the inner tube (1) during coring. 3. Tube intérieur suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les poils (3) présentent un degré de rigidité et/ou une densité d'implantation choisis.  3. Inner tube according to either of claims 1 and 2, characterized in that the bristles (3) have a degree of rigidity and / or a chosen implantation density. 4. Tube intérieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les poils (3) sont réalisés en une matière oléophile, et/ou hydrophobe.  4. Inner tube according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the bristles (3) are made of an oleophilic and / or hydrophobic material. 5. Tube intérieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les poils (3) sont réalisés en polypropylène.  5. Inner tube according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the bristles (3) are made of polypropylene. 6. Tube intérieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que, par leurs dimensions, les poils (3) présentent une allure de ruban.  6. Inner tube according to any one of claims 1 to 5, characterized in that, by their dimensions, the bristles (3) have a ribbon-like appearance. 7. Tube intérieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que les poils (3) sont fixés sur un support (7) fixé lui-même dans le tube intérieur (1).  7. Inner tube according to any one of claims 1 to 6, characterized in that the bristles (3) are fixed on a support (7) fixed itself in the inner tube (1). 8. Tube intérieur suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le support (7) a une forme de <Desc/Clms Page number 11> manchon adapté au diamètre intérieur du tube intérieur (1).  8. Inner tube according to claim 7, characterized in that the support (7) has a shape of  <Desc / Clms Page number 11>  sleeve adapted to the inner diameter of the inner tube (1). 9. Tube intérieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 8, caractérisé en ce que les poils (39) sont au moins partiellement creux et/ou poreux.  9. Inner tube according to any one of claims 1 to 8, characterized in that the bristles (39) are at least partially hollow and / or porous. 10. Procédé de fabrication d'un tube intérieur (1) de carottier suivant l'une quelconque des revendications 1 à 9, caractérisé en ce qu'il comprend : une réalisation d'un support (7) en une matière choisie pour qu'il puisse être introduit dans le tube intérieur (1), une fixation, sur une face du support (7), des poils (3) précités, et une fixation du support (7) dans le tube intérieur (1), la face portant les poils (3) étant tournée vers l'axe longitudinal (5) du tube intérieur (1).  10. A method of manufacturing an inner tube (1) core barrel according to any one of claims 1 to 9, characterized in that it comprises: an embodiment of a support (7) in a material chosen so that it can be introduced into the inner tube (1), a fixing, on one face of the support (7), of the aforementioned bristles (3), and a fixing of the support (7) in the inner tube (1), the bearing face the bristles (3) being turned towards the longitudinal axis (5) of the inner tube (1). 11. Procédé suivant la revendication 10, caractérisé en ce que le support (7) est réalisé sous la forme d'un manchon souple et en ce que le procédé comporte : une fixation des poils (3) sur la surface externe du support (7) ou manchon, et un retournement subséquent intérieur vers extérieur et vice versa du support (7) ou manchon muni de poils (3), et - ensuite, une introduction et une fixation du support (7) ou manchon retourné, dans le tube intérieur (1).  11. Method according to claim 10, characterized in that the support (7) is produced in the form of a flexible sleeve and in that the method comprises: an attachment of the bristles (3) on the external surface of the support (7 ) or sleeve, and a subsequent turning inside to outside and vice versa of the support (7) or sleeve provided with bristles (3), and - then, an introduction and a fixing of the support (7) or overturned sleeve, in the inner tube (1). 12. Procédé de fabrication d'un tube intérieur (1) de carottier suivant l'une quelconque des revendications 1 à 9, caractérisé en ce qu'il comprend un agencement d'une couche périphérique dégradable (10) sur la périphérie externe d'un mandrin (11), cette couche (10) étant constituée, le cas échéant, par au moins deux couches successives, une fixation d'une partie de chaque poil (3) dans la couche périphérique dégradable (10), de façon à ce <Desc/Clms Page number 12> qu'au moins une de leurs extrémités dépasse de ladite couche périphérique dégradable, la fixation étant effectuée le cas échéant en donnant aux poils (3) une orientation particulière non aléatoire, un recouvrement de la couche périphérique dégradable (10) par un revêtement (12) dans lequel se fixent les extrémités dépassantes de chaque poil (3), - un retrait du mandrin (11)  12. A method of manufacturing an inner tube (1) core barrel according to any one of claims 1 to 9, characterized in that it comprises an arrangement of a degradable peripheral layer (10) on the outer periphery of a mandrel (11), this layer (10) being constituted, where appropriate, by at least two successive layers, a fixing of a part of each pile (3) in the degradable peripheral layer (10), so that  <Desc / Clms Page number 12>  that at least one of their ends protrudes from said degradable peripheral layer, the fixing being effected if necessary by giving the bristles (3) a particular non-random orientation, covering of the degradable peripheral layer (10) by a coating (12 ) in which the protruding ends of each bristle (3) are fixed, - a withdrawal of the mandrel (11) et une dégradation de la couche périphérique dégradable (10) jusqu'à l'éliminer entièrement et libérer ainsi la partie précitée de chaque poil (3), ledit revête- ment (12) constituant le tube intérieur (1) muni, à l'intérieur, des poils (3) qui y sont fixés par leur extrémité susdite.  and degradation of the degradable peripheral layer (10) until it is completely eliminated and thus freeing the aforementioned part of each bristle (3), said coating (12) constituting the inner tube (1) provided, at the inside, bristles (3) which are fixed there by their aforesaid end. 13. Procédé suivant la revendication 12, caractérisé en ce que le mandrin (11), la couche périphérique dégradable (10) et le revêtement (12) sont cylindriques et de préférence coaxiaux.  13. Method according to claim 12, characterized in that the mandrel (11), the degradable peripheral layer (10) and the coating (12) are cylindrical and preferably coaxial. 14. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 12 et 13, caractérisé en ce que la fixation de chaque poil (3) dans la couche périphérique dégradable (10) est effectuée par : un agencement dans celle-ci d'un poil (3A) de double longueur plié en deux en son milieu (15), ce milieu (15) étant fiché dans ladite couche (10), jusqu'à être sensiblement à fleur du mandrin (11), et éventuellement, - après le retrait du mandrin et avant la dégradation de la couche périphérique dégradable (10), un usinage de celle-ci de façon à en enlever une pellicule interne en même temps que le milieu (15) des poils (3A) de double longueur jusqu'à libérer ainsi chaque fois deux poils (3) indépendants.  14. Method according to either of claims 12 and 13, characterized in that the fixing of each pile (3) in the degradable peripheral layer (10) is carried out by: an arrangement therein of a hair (3A) of double length folded in half in its middle (15), this middle (15) being stuck in said layer (10), until it is substantially flush with the mandrel (11), and possibly, - after removal of the mandrel and before the degradation of the degradable peripheral layer (10), a machining of the latter so as to remove an internal film therefrom at the same time as the medium (15) of the bristles (3A) of double length up to free each time two independent hairs (3). 15. Procédé de fabrication d'un tube intérieur (1) de carottier suivant l'une quelconque des revendications 1 à 9, caractérisé en ce qu'il comprend <Desc/Clms Page number 13> une réalisation d'un tube intérieur (1) muni, dans sa paroi périphérique, de multiples trous traver- sants, répartis sur la périphérie du tube intérieur et orientés de préférence sensiblement vers l'axe de celui-ci, un agencement, autour du tube intérieur (1) d'un organe d'injection, et - une injection, à l'aide dudit organe, d'une matière, éventuellement thermoplastique, de poil à travers les multiples trous de façon à former à l'intérieur du tube intérieur, par un durcissement approprié de la matière, lesdits poils fixés dans les multiples trous traversants.  15. A method of manufacturing an inner tube (1) corer according to any one of claims 1 to 9, characterized in that it comprises  <Desc / Clms Page number 13>  an embodiment of an inner tube (1) provided, in its peripheral wall, with multiple through holes, distributed over the periphery of the inner tube and preferably oriented substantially towards the axis thereof, an arrangement around the inner tube (1) of an injection member, and - an injection, using said member, of a material, possibly thermoplastic, of hair through the multiple holes so as to form inside the tube inside, by an appropriate hardening of the material, said bristles fixed in the multiple through holes. 16. Utilisation d'un tube intérieur (1) de carottier suivant l'une quelconque des revendications 1 à 9, éventuellement réalisé suivant l'un quelconque des procédés des revendications 10 à 15, caractérisée en ce qu'elle comporte : une installation du tube intérieur (1) dans un carottier comprenant un tube extérieur et une couronne de carottage, le cas échéant en assortis- sant la direction d'inclinaison des poils (3) au sens (S) d'entrée d'une carotte (6) dans le tube intérieur (1) au cours d'un carottage, EMI13.1 une opération de carottage selon un mode usuel, et un retrait de la carotte (6) du tube intérieur (1) ou de tronçons de tube intérieur de carottage, éventuellement soit en la poussant dans le sens (S) de son entrée soit en tranchant le tube intérieur (1) ou des tronçons de celui-ci, notamment parallèlement à son axe longitudinal (5).  16. Use of an inner tube (1) of a core barrel according to any one of claims 1 to 9, optionally produced according to any one of the methods of claims 10 to 15, characterized in that it comprises: an installation of the inner tube (1) in a core barrel comprising an outer tube and a coring ring, if necessary by matching the direction of inclination of the bristles (3) to the direction (S) of entry of a carrot (6) in the inner tube (1) during coring,  EMI13.1  a core drilling operation according to a usual mode, and a removal of the core (6) from the inner tube (1) or from sections of inner core tube, possibly either by pushing it in the direction (S) of its entry or by cutting the inner tube (1) or sections thereof, in particular parallel to its longitudinal axis (5).
BE9600555A 1996-06-14 1996-06-14 Tube core, production process and use of internal tube. BE1010367A3 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9600555A BE1010367A3 (en) 1996-06-14 1996-06-14 Tube core, production process and use of internal tube.
PCT/BE1997/000072 WO1997048878A1 (en) 1996-06-14 1997-06-13 Core barrel drill tube, method of manufacture and use of the said inner tube

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9600555A BE1010367A3 (en) 1996-06-14 1996-06-14 Tube core, production process and use of internal tube.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1010367A3 true BE1010367A3 (en) 1998-07-07

Family

ID=3889818

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9600555A BE1010367A3 (en) 1996-06-14 1996-06-14 Tube core, production process and use of internal tube.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1010367A3 (en)
WO (1) WO1997048878A1 (en)

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3008529A (en) * 1959-01-20 1961-11-14 Acker Drill Company Inc Core sample retaining means
GB2143562A (en) * 1983-07-13 1985-02-13 Diamond Oil Well Drilling Sponge coring apparatus
US4680838A (en) * 1980-02-12 1987-07-21 Franz Astl Device for detachably connecting two elements

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3008529A (en) * 1959-01-20 1961-11-14 Acker Drill Company Inc Core sample retaining means
US4680838A (en) * 1980-02-12 1987-07-21 Franz Astl Device for detachably connecting two elements
GB2143562A (en) * 1983-07-13 1985-02-13 Diamond Oil Well Drilling Sponge coring apparatus

Also Published As

Publication number Publication date
WO1997048878A1 (en) 1997-12-24

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0527932B1 (en) Preform device and process for coating and/or lining a cylindrical volume
EP0974179B1 (en) Connecting cord junction
WO2009007379A2 (en) Method of lining a well or a pipe using an inflatable bladder
FR2624221A1 (en) DEVICE FOR ASSEMBLING BY BONDING BETWEEN A HUB AND A TUBE AND METHOD FOR PERFORMING AN ASSEMBLY USING THE SAME
EP0511138A1 (en) Method of mechanically joining a tube of composite material onto a metallic part, and assembly thus obtained
EP0329505A1 (en) Brush for applying mascara, and product container provided with such a brush
EP0031981B1 (en) Process for producing an outer covering, especially for space balloons, produced outer covering, and its use in the field of aerospace
FR2495060A1 (en) TUBING PLATE FOR A PRINTER HEAD OPERATING BY INK JET AND PROCESS FOR PRODUCING SUCH A PLATE
BE1011266A3 (en) Core.
FR2526478A1 (en) DEVICE FOR FIXING THE END OF A WELL FILTER, AND METHOD OF MANUFACTURING THE SAME
FR2496752A1 (en) ANCHOR IN A ROCK
BE1009966A3 (en) Core.
EP3103174A1 (en) Ringed tubular sheath comprising an internal clamping means
BE1010367A3 (en) Tube core, production process and use of internal tube.
FR2626296A1 (en) METHOD AND TUBE FOR YARN DYEING FOR UNIFORM COMPRESSION OF YARN
WO1996001937A1 (en) Preform, device and method for casing a well
FR2689228A1 (en) Archery arrow of synthetic fibres - made from three layers with intermediate one having spiral or braided fibres and ends tapered at less than five degrees
EP0379853B1 (en) Electrical cable for high tensions
FR2472075A1 (en) Tunnel anchor bolt for rock - bolt is surrounded by cylindrical cover with tubes to introduce tamping material
FR2519843A1 (en) FISHING ROD HAVING IMPROVED LAUNCHING CHARACTERISTICS AND CHUCK FOR THE MANUFACTURE OF THIS ROD
FR2722367A1 (en) Multi=functional tube attached to fishing line
FR2964827A1 (en) Device for receiving and positioning mold cord on mussel pile in mussel culture field, has annular partition and walls for defining receiver for mold cord that is helically rolled on itself and around inner tube
EP1263107B1 (en) Device for holding an elastic sleeve in an expanded state
EP0550365A1 (en) Ferrule
CH88499A (en) Float for fishing lines, and method for its manufacture.

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20120630