BE1003437A6 - Electric power supply system for a turning roller - Google Patents

Electric power supply system for a turning roller Download PDF

Info

Publication number
BE1003437A6
BE1003437A6 BE8901268A BE8901268A BE1003437A6 BE 1003437 A6 BE1003437 A6 BE 1003437A6 BE 8901268 A BE8901268 A BE 8901268A BE 8901268 A BE8901268 A BE 8901268A BE 1003437 A6 BE1003437 A6 BE 1003437A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
collector
roller
brushes
fixed
fixed collector
Prior art date
Application number
BE8901268A
Other languages
French (fr)
Inventor
Roger Franssen
Jean Crahay
Marios Economopoulos
Original Assignee
Centre Rech Metallurgique
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Centre Rech Metallurgique filed Critical Centre Rech Metallurgique
Priority to BE8901268A priority Critical patent/BE1003437A6/en
Priority to LU87849A priority patent/LU87849A1/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1003437A6 publication Critical patent/BE1003437A6/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R39/00Rotary current collectors, distributors or interrupters
    • H01R39/64Devices for uninterrupted current collection

Landscapes

  • Cell Electrode Carriers And Collectors (AREA)

Abstract

Electric power supply system for a turning roller (1) which is equipped witha stationary collector (2) coaxial to the roller swept by brooms (3) mountedon broom holders (4). The broom holders (4) are mounted on the roller (1) andturn with it. The stationary collector (2) is electrically connected to anoutside electric power source and the brooms (3) are electrically connectedto the turning roller (1). The stationary collector (2) is to advantagefitted with a cooling system (7). It can notably include a hollow ringthrough which water runs. The brooms (3) and their broom holders (4) can takedifferent positions in relation to the stationary collector (2).<IMAGE>

Description

       

  Dispositif d'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant.

  
La présente invention concerne un dispositif d'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant, en particulier dans une cellule d'électrolyse.

  
Il est connu de déposer un métal par voie électrolytique sur un substrat mobile, aussi bien pour former un revêtement permanent sur le substrat - par exemple une couche de zinc ou d'étain sur une bande d'acier - que pour fabriquer une feuille mince par électroformage.

  
A cet effet, on utilise différents types de cellules d'électrolyse, que l'on peut sommairement subdiviser en cellules radiales et en cellules droites. Il faut rappeler que, dans tous les cas, la cathode du système électrolytique est constituée par le substrat mobile.

  
Dans une cellule radiale, le substrat est guidé suivant un arc de cercle par un rouleau conducteur, tournant autour d'un axe généralement horizontal, disposé dans une cuve qui contient l'électrolyte.

  
Dans une cellule droite au contraire, le substrat décrit une trajectoire rectiligne, horizontale ou verticale, traversant la cellule d'électrolyse. Cette trajectoire lui est imposée par des rouleaux de guidage, parallèles l'un à l'autre, disposés à l'extérieur de la cellule.

  
Quel que soit le type de cellule, la partie cathodique, c'est-àdire le substrat, reçoit le courant d'électrolyse par contact avec un rouleau tournant situé, selon le cas, à l'intérieur ou à l'extérieur de la cellule. 

  
Ce rouleau tournant est lui-même alimenté en courant électrique, à partir de barres conductrices fixes, par l'intermédiaire de balais localisés dans des supports fixes. Ces balais sont appuyés par des ressorts, ou par tout autre moyen, sur une bague conductrice appelée collecteur, qui est solidaire du rouleau. De ce fait, les balais fixes frottent sur le collecteur qui tourne avec le rouleau.

  
Actuellement, les constructeurs de cellules d'électrolyse cherchent régulièrement à augmenter les densités de courant utilisées dans les cellules, afin de réduire l'encombrement de celles-ci et/ou d'augmenter leur efficacité. Il en résulte une augmentation importante du courant global à fournir au rouleau par les balais. Ce courant peut aujourd'hui présenter une intensité de plusieurs dizaines de milliers d'ampères. La puissance dissipée par la résistance de contact entre les balais et le collecteur est dès lors énorme et justifie le refroidissement de celui-ci, généralement par circulation d'eau. Ce refroidissement peut cependant se heurter à certaines difficultés dues notamment à la grande quantité de chaleur à évacuer et à la fragilité de certains points du circuit tels que les joints tournants.

  
La présente invention a pour objet de proposer un dispositif d'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant qui ne présente pas les inconvénients précités, notamment en matière de refroidissement du collecteur.

  
Conformément à la présente invention, un dispositif d'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant, qui comporte un collecteur coaxial audit rouleau et sur lequel frottent des balais montés dans des porte-balais, est caractérisé en ce que ledit collecteur est fixe, en ce que les porte-balais sont fixés audit rouleau et tournent avec lui, en ce que ledit collecteur fixe est électriquement raccordé à une source extérieure de courant électrique et en ce que lesdits balais sont électriquement raccordés audit rouleau tournant. 

  
Selon une réalisation particulière, ledit collecteur fixe est équipé de moyens de refroidissement; il peut notamment être constitué d'une bague creuse dans laquelle circule un agent de refroidissement tel que l'eau.

  
En principe, les porte-balais et les balais peuvent être montés sur une partie quelconque du rouleau tournant. Pour des raisons d'encombrement et aussi pour ne pas entraver le passage du substrat, il est apparu préférable de les monter sur une face d'extrémité ou même à l'intérieur de ce rouleau.

  
Dans le cadre de la présente invention, les balais, respectivement les porte-balais peuvent occuper des positions différentes par rapport au collecteur.

  
Dans une première variante, les porte-balais sont situés radialement vers l'intérieur par rapport au collecteur; dans cette disposition, les balais frottent sur la surface latérale intérieure du collecteur, et le collecteur constitue une sorte de cage de protection des balais et des porte-balais.

  
Suivant une autre variante, les porte-balais et les balais sont situés radialement vers l'extérieur par rapport au collecteur; dans cette disposition, les balais frottent sur la surface latérale extérieure du collecteur. Les balais sont dès lors aisément accessibles de l'extérieur; de plus, le collecteur présente un diamètre plus petit, ce qui peut être particulièrement intéressant pour les rouleaux associés à des cellules droites.

  
Dans ces deux variantes, les balais sont orientés en direction radiale par rapport au collecteur, et leur force d'application sur le collecteur est également radiale.

  
Suivant encore une autre variante, les porte-balais et les balais sont situés à hauteur d'une surface transversale du collecteur. Par surface transversale du collecteur, il faut entendre ici une surface qui coupe l'axe du collecteur sous un angle quelconque, par exemple une surface tronconique coaxiale au collecteur. Parmi les surfaces transversales, une surface radiale, c'est-à-dire perpendiculaire audit axe, présente un intérêt particulier. En effet, dans cette disposition particulière, les balais frottent sur une surface radiale du collecteur et exercent dès lors sur celui-ci un effort dirigé parallèlement à l'axe de rotation du rouleau, sans composante radiale.

  
Une autre variante de l'invention propose un dispositif composé d'une cathode constituée par un rouleau cylindrique creux, supporté par des organes d'appui appropriés pour qu'il puisse tourner autour de son axe longitudinal, et d'un collecteur fixe disposé à l'intérieur du rouleau creux, la liaison électrique étant assurée par des balais montés sur la surface intérieure du rouleau creux et frottant sur la surface extérieure du collecteur. Le collecteur est lui-même constitué par un corps cylindrique creux, coaxial au rouleau creux qui constitue la cathode, et doté d'un circuit de refroidissement par circulation d'eau.

  
D'autres particularités et avantages de l'invention apparaîtront à la lecture de la description détaillée qui va suivre. Cette description porte sur différentes variantes du dispositif de l'invention, qui sont illustrées par les dessins annexés, dans lesquels la Fig. 1 montre un dispositif de la technique antérieure, comportant un collecteur solidaire du rouleau tournant; la Fig. 2 présente une première variante de l'invention, avec des balais mobiles frottant sur la surface radialement intérieure d'un collecteur fixe; la Fig. 3 illustre une autre variante de l'invention, avec des balais mobiles frottant sur la surface radialement extérieure d'un collecteur fixe; la Fig. 4 montre un montage suivant encore une autre variante de l'invention, avec des balais mobiles frottant sur une face latérale radiale d'un collecteur fixe;

   et la Fig. 5 illustre une variante comportant un collecteur fixe situé à l'intérieur d'une cathode creuse. 

  
&#65533;

  
Ces figures constituent des représentations schématiques, sans échelle particulière, dans lesquelles on n'a reproduit que les éléments nécessaires à la compréhension de l'invention. Pour la clarté de l'exposé, des éléments identiques ou analogues, ou remplissant des fonctions identiques ou analogues, sont désignés par les mêmes repères numériques dans toutes les figures.

  
La Fig. 1 représente un dispositif couramment utilisé dans la technique antérieure pour assurer l'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant. Un rouleau tournant 1, dont on n'a représenté qu'une portion d'extrémité, est pourvu d'un collecteur 2 monté par exemple sur la face d'extrémité du rouleau. Des balais 3, montés dans un porte-balais 4 sont alimentés en courant électrique à partir de barres conductrices 5 auxquelles ils sont raccordés par des tresses souples 6. Le porte-balais 4 est fixe, et les balais 3 frottent sur le collecteur tournant 2 pour assurer la transmission du courant électrique au rouleau tournant 1 et ensuite au substrat mobile, non représenté ici. Le refroidissement par eau d'un collecteur tournant de ce type nécessite la présence de joints tournants, bien connus en soi et non représentés ici.

  
Dans la Fig. 2, on a également représenté une portion d'extrémité d'un rouleau tournant 1. Un collecteur 2, constitué par une bague fixe, est disposé à proximité du rouleau 1 et coaxialement à celuici. Un porte-balais 4 est monté sur la face d'extrémité du rouleau 1, de façon à être situé radialement à l'intérieur du collecteur 2. Celui-ci est raccordé à une source de courant électrique par l'intermédiaire de barres conductrices 5. Les balais mobiles 3 frottent sur la surface latérale intérieure du collecteur 2, et le courant électrique est ensuite transmis au rouleau tournant 1 par les tresses souples 6. Le collecteur 2 est ici représenté sous la forme d'une bague creuse équipée d'un circuit de refroidissement symbolisé par la canalisation 7. Enfin, il peut être prévu des moyens 8 d'équilibrage du rouleau tournant 1.

   Cette dernière disposition est particulièrement avantageuse lorsque le rouleau est animé d'une vitesse de rotation élevée, comme c'est le cas notamment dans les installations d'électrodéposition, par exemple de zinc ou d'étain. En outre, la force centrifuge produite par la rotation rapide s'ajoute à la force exercée par les ressorts de pression pour appliquer les balais sur le collecteur.

  
La Fig. 3 illustre une réalisation analogue à celle de la Fig. 2, avec la différence que le porte-balais 4 et les balais 3 sont situés radialement à l'extérieur du collecteur 2. Dans ce cas, les balais 3 frottent sur la surface latérale extérieure du collecteur 2; leur accès est extrêmement aisé.

  
La Fig. 4 montre une autre réalisation du dispositif de l'invention, dans laquelle les balais mobiles 3 frottent sur une face radiale du collecteur fixe 2. Les autres repères numériques correspondent à ceux des Fig. 2 et 3. Cette disposition permet de réduire l'encombrement radial du dispositif.

  
Enfin, la Fig. 5 illustre une variante du dispositif de l'invention, dans laquelle le collecteur fixe est disposé à l'intérieur de la cathode cylindrique creuse. On a représenté ici une cathode creuse 1, en coupe axiale, entourée par des anodes 10. La cathode est supportée par des paliers 9 de type connu, par exemple des paliers lisses ou des roulements à billes; ces paliers 9 peuvent d'ailleurs être situés à l'extérieur ou à l'intérieur de la cathode

  
1. Le collecteur 2 est un cylindre fixe, disposé à l'intérieur de la cathode 1, coaxialement à celle-ci. Le collecteur fixe 2 est

  
pourvu d'un circuit de refroidissement symbolisé par les tuyaux d'entrée et de sortie 7; il est alimenté en courant électrique par des barres conductrices 5. Les porte-balais 4 sont montés sur la surface intérieure de la cathode 1, et les balais 3 frottent sur la

  
 <EMI ID=1.1> 

  
quement raccordés à la cathode 1 par des tresses souples 6. Cette disposition offre l'avantage d'assurer une protection mécanique des balais, et de permettre une bonne répartition du courant électrique sur la longueur axiale de la cathode, c'est-à-dire sur la largeur i de la zone de dépôt électrolytique.

  
L'emploi d'un collecteur fixe conformément à l'invention permet de simplifier et de faciliter le refroidissement de ce collecteur; en outre, il est possible d'augmenter la section du collecteur, pour lequel il n'y a pas de limitation de poids ou d'encombrement. Par ailleurs, le rouleau tournant est allégé; il est dès lors plus facile à construire et à manipuler.

  
L'invention n'est bien entendu pas limitée aux modes de réalisation qui viennent d'être décrits et illustrés. Diverses modifications peuvent y être apportées par un homme de métier, sans sortir du cadre de l'invention, en particulier en ce qui concerne la forme de la section du collecteur, la disposition relative des balais mobiles et du collecteur fixe, l'emploi d'un rouleau creux ou encore l'installation de moyens d'équilibrage.

  
Le dispositif de l'invention n'est pas non plus limité à l'alimentation du rouleau tournant d'une cellule d'électrolyse. Il est utilisable dans toutes les applications des rouleaux tournants, particulièrement lorsqu'il se pose un problème de refroidissement du collecteur. 

REVENDICATIONS

  
1. Dispositif d'alimentation en courant électrique d'un rouleau tournant (1), qui comporte un collecteur (2) coaxial audit rouleau et sur lequel frottent des balais (3) montés dans des porte-balais

  
(4), caractérisé en ce que ledit collecteur (2) est fixe, en ce que les porte-balais (4) sont fixés audit rouleau (1) et tournent avec lui, en ce que ledit collecteur fixe (2) est électriquement raccordé à une source extérieure de courant électrique et en ce que lesdits balais (3) sont électriquement raccordés audit rouleau tournant (1).



  Device for supplying electric current to a rotating roller.

  
The present invention relates to a device for supplying electric current to a rotating roller, in particular in an electrolysis cell.

  
It is known to deposit a metal electrolytically on a mobile substrate, both to form a permanent coating on the substrate - for example a layer of zinc or tin on a steel strip - as well as to make a thin sheet by electroforming.

  
For this purpose, different types of electrolysis cells are used, which can be roughly subdivided into radial cells and straight cells. It should be remembered that, in all cases, the cathode of the electrolytic system consists of the mobile substrate.

  
In a radial cell, the substrate is guided in an arc by a conductive roller, rotating around a generally horizontal axis, placed in a tank which contains the electrolyte.

  
In a straight cell, on the contrary, the substrate describes a rectilinear trajectory, horizontal or vertical, crossing the electrolysis cell. This trajectory is imposed on it by guide rollers, parallel to each other, arranged outside the cell.

  
Whatever the type of cell, the cathode part, that is to say the substrate, receives the electrolysis current by contact with a rotating roller situated, as the case may be, inside or outside the cell. .

  
This rotating roller is itself supplied with electric current, from fixed conducting bars, by means of brushes located in fixed supports. These brushes are supported by springs, or by any other means, on a conductive ring called a collector, which is integral with the roller. Therefore, the fixed brushes rub on the collector which rotates with the roller.

  
Currently, manufacturers of electrolytic cells regularly seek to increase the current densities used in the cells, in order to reduce their bulk and / or increase their efficiency. This results in a significant increase in the overall current to be supplied to the roller by the brushes. This current can today have an intensity of several tens of thousands of amperes. The power dissipated by the contact resistance between the brushes and the collector is therefore enormous and justifies the cooling of the latter, generally by circulation of water. This cooling can however come up against certain difficulties due in particular to the large amount of heat to be evacuated and to the fragility of certain points of the circuit such as the rotary joints.

  
The object of the present invention is to provide a device for supplying electric current to a rotating roller which does not have the aforementioned drawbacks, in particular with regard to cooling the collector.

  
According to the present invention, a device for supplying electric current to a rotating roller, which comprises a collector coaxial with said roller and on which brushes mounted in brush holders rub, is characterized in that said collector is fixed, in that the brush holders are fixed to and rotate with said roller, in that said fixed collector is electrically connected to an external source of electric current and in that said brushes are electrically connected to said rotating roller.

  
According to a particular embodiment, said fixed collector is equipped with cooling means; it can in particular consist of a hollow ring in which circulates a cooling agent such as water.

  
In principle, the brush holders and brushes can be mounted on any part of the rotating roller. For reasons of space and also not to hinder the passage of the substrate, it appeared preferable to mount them on an end face or even inside this roller.

  
In the context of the present invention, the brushes, respectively the brush holders can occupy different positions relative to the collector.

  
In a first variant, the brush holders are located radially inwards relative to the collector; in this arrangement, the brushes rub against the internal lateral surface of the collector, and the collector constitutes a sort of protective cage for the brushes and the brush holders.

  
According to another variant, the brush holders and the brushes are located radially outwards relative to the collector; in this arrangement, the brushes rub on the external lateral surface of the collector. The brushes are therefore easily accessible from the outside; in addition, the collector has a smaller diameter, which can be particularly advantageous for the rollers associated with straight cells.

  
In these two variants, the brushes are oriented in the radial direction relative to the collector, and their force of application on the collector is also radial.

  
According to yet another variant, the brush holders and the brushes are situated at the height of a transverse surface of the collector. By transverse surface of the collector is meant here a surface which cuts the axis of the collector at any angle, for example a frustoconical surface coaxial with the collector. Among the transverse surfaces, a radial surface, that is to say perpendicular to said axis, is of particular interest. Indeed, in this particular arrangement, the brushes rub on a radial surface of the collector and therefore exert on it a force directed parallel to the axis of rotation of the roller, without radial component.

  
Another variant of the invention provides a device composed of a cathode constituted by a hollow cylindrical roller, supported by suitable support members so that it can rotate around its longitudinal axis, and a fixed collector arranged at the interior of the hollow roller, the electrical connection being provided by brushes mounted on the interior surface of the hollow roller and rubbing against the exterior surface of the collector. The collector itself is constituted by a hollow cylindrical body, coaxial with the hollow roller which constitutes the cathode, and provided with a cooling circuit by circulation of water.

  
Other features and advantages of the invention will appear on reading the detailed description which follows. This description relates to different variants of the device of the invention, which are illustrated by the appended drawings, in which FIG. 1 shows a device of the prior art, comprising a collector secured to the rotating roller; Fig. 2 presents a first variant of the invention, with movable brushes rubbing on the radially inner surface of a fixed collector; Fig. 3 illustrates another variant of the invention, with movable brushes rubbing on the radially outer surface of a fixed collector; Fig. 4 shows an assembly according to yet another variant of the invention, with movable brushes rubbing on a radial lateral face of a fixed collector;

   and Fig. 5 illustrates a variant comprising a fixed collector situated inside a hollow cathode.

  
&#65533;

  
These figures constitute schematic representations, without any particular scale, in which only the elements necessary for understanding the invention have been reproduced. For the sake of clarity, identical or analogous elements, or fulfilling identical or analogous functions, are designated by the same reference numerals in all the figures.

  
Fig. 1 shows a device commonly used in the prior art for supplying electric current to a rotating roller. A rotating roller 1, of which only one end portion has been shown, is provided with a manifold 2 mounted for example on the end face of the roller. Brushes 3, mounted in a brush holder 4 are supplied with electric current from conductive bars 5 to which they are connected by flexible braids 6. The brush holder 4 is fixed, and the brushes 3 rub on the rotary collector 2 to ensure the transmission of electric current to the rotating roller 1 and then to the mobile substrate, not shown here. Water cooling of a rotary collector of this type requires the presence of rotary joints, well known per se and not shown here.

  
In Fig. 2, there is also shown an end portion of a rotating roller 1. A manifold 2, consisting of a fixed ring, is arranged near the roller 1 and coaxially therewith. A brush holder 4 is mounted on the end face of the roller 1, so as to be located radially inside the collector 2. The latter is connected to a source of electric current by means of conductive bars 5 The movable brushes 3 rub against the inner lateral surface of the collector 2, and the electric current is then transmitted to the rotating roller 1 by the flexible braids 6. The collector 2 is here represented in the form of a hollow ring fitted with a cooling circuit symbolized by the pipe 7. Finally, means 8 can be provided for balancing the rotating roller 1.

   This latter arrangement is particularly advantageous when the roller is driven at a high rotational speed, as is the case in particular in electroplating installations, for example of zinc or tin. In addition, the centrifugal force produced by the rapid rotation is added to the force exerted by the pressure springs to apply the brushes to the collector.

  
Fig. 3 illustrates an embodiment similar to that of FIG. 2, with the difference that the brush holder 4 and the brushes 3 are located radially outside the collector 2. In this case, the brushes 3 rub on the external lateral surface of the collector 2; their access is extremely easy.

  
Fig. 4 shows another embodiment of the device of the invention, in which the mobile brushes 3 rub on a radial face of the fixed collector 2. The other numerical references correspond to those of FIGS. 2 and 3. This arrangement makes it possible to reduce the radial size of the device.

  
Finally, FIG. 5 illustrates a variant of the device of the invention, in which the fixed collector is arranged inside the hollow cylindrical cathode. There is shown here a hollow cathode 1, in axial section, surrounded by anodes 10. The cathode is supported by bearings 9 of known type, for example plain bearings or ball bearings; these bearings 9 can also be located outside or inside the cathode

  
1. The collector 2 is a fixed cylinder, arranged inside the cathode 1, coaxial with the latter. The fixed collector 2 is

  
provided with a cooling circuit symbolized by the inlet and outlet pipes 7; it is supplied with electric current by conductive bars 5. The brush holders 4 are mounted on the inner surface of the cathode 1, and the brushes 3 rub on the

  
 <EMI ID = 1.1>

  
only connected to cathode 1 by flexible braids 6. This arrangement offers the advantage of ensuring mechanical protection of the brushes, and of allowing good distribution of the electric current over the axial length of the cathode, that is to say tell about the width i of the electrolytic deposition area.

  
The use of a fixed collector in accordance with the invention makes it possible to simplify and facilitate the cooling of this collector; in addition, it is possible to increase the section of the manifold, for which there is no limitation of weight or size. Furthermore, the rotating roller is lightened; it is therefore easier to build and handle.

  
The invention is of course not limited to the embodiments which have just been described and illustrated. Various modifications can be made to it by a person skilled in the art, without departing from the scope of the invention, in particular as regards the shape of the section of the collector, the relative arrangement of the movable brushes and the fixed collector, the use of 'A hollow roller or the installation of balancing means.

  
The device of the invention is also not limited to feeding the rotating roller of an electrolysis cell. It can be used in all applications of rotating rollers, particularly when there is a problem of collector cooling.

CLAIMS

  
1. Device for supplying electric current to a rotating roller (1), which comprises a collector (2) coaxial with said roller and on which brushes (3) rubbed mounted in brush holders

  
(4), characterized in that said collector (2) is fixed, in that the brush holders (4) are fixed to said roller (1) and rotate with it, in that said fixed collector (2) is electrically connected to an external source of electric current and in that said brushes (3) are electrically connected to said rotating roller (1).


    

Claims (1)

2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ledit collecteur fixe (2) est pourvu de moyens de refroidissement 2. Device according to claim 1, characterized in that said fixed collector (2) is provided with cooling means (7). (7). 3. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que ledit collecteur fixe (2) est constitué d'une bague creuse. 3. Device according to either of claims 1 and 2, characterized in that said fixed collector (2) consists of a hollow ring. 4. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les porte-balais (4) sont situés radialement vers l'intérieur par rapport au collecteur fixe (2) et en ce que i les balais (3) frottent sur la surface latérale intérieure dudit 4. Device according to either of claims 1 to 3, characterized in that the brush holders (4) are located radially inwards relative to the fixed collector (2) and in that i the brushes (3) rub on the inner side surface of said collecteur fixe (2). fixed collector (2). 5. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les porte-balais (4) sont situés radialement ) vers l'extérieur par rapport au collecteur fixe (2) et en ce que 5. Device according to either of claims 1 to 3, characterized in that the brush holders (4) are located radially) outwards relative to the fixed collector (2) and in that les balais (3) frottent sur la surface latérale extérieure dudit collecteur fixe (2). the brushes (3) rub on the external lateral surface of said fixed collector (2). 6. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, <EMI ID=2.1> 6. Device according to either of claims 1 to 3, <EMI ID = 2.1> d'une surface transversale du collecteur fixe (2) et en ce que les balais (3) frottent sur ladite surface transversale du collecteur fixe (2). of a transverse surface of the fixed collector (2) and in that the brushes (3) rub on said transverse surface of the fixed collector (2). 7. Dispositif suivant la revendication 6, caractérisé en ce que ladite surface transversale du collecteur est une surface radiale. 7. Device according to claim 6, characterized in that said transverse surface of the collector is a radial surface. 8. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la cathode est constituée par un rouleau cylindrique creux (1), en ce que le rouleau (1) est supporté par des moyens (9) permettant sa rotation autour de son axe longitudinal, en ce que le collecteur fixe (2) est constitué par un corps cylindrique disposé à l'intérieur du rouleau creux (1), coaxialement à celui-ci, et en ce que les porte-balais (4) sont montés sur la surface intérieure du rouleau creux (1) de telle façon que les balais (3) frottent sur la surface extérieure du collecteur fixe (2). 8. Device according to either of Claims 1 and 2, characterized in that the cathode consists of a hollow cylindrical roller (1), in that the roller (1) is supported by means (9) allowing its rotation about its longitudinal axis, in that the fixed collector (2) is constituted by a cylindrical body arranged inside the hollow roller (1), coaxial thereto, and in that the brush holders (4) are mounted on the inner surface of the hollow roller (1) so that the brushes (3) rub on the outer surface of the fixed collector (2). 9. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 8, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens (8) d'équilibrage du rouleau tournant (1). 9. Device according to either of claims 1 to 8, characterized in that it comprises means (8) for balancing the rotating roller (1).
BE8901268A 1989-11-27 1989-11-27 Electric power supply system for a turning roller BE1003437A6 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE8901268A BE1003437A6 (en) 1989-11-27 1989-11-27 Electric power supply system for a turning roller
LU87849A LU87849A1 (en) 1989-11-27 1990-11-21 DEVICE FOR SUPPLYING ELECTRIC CURRENT TO A ROTATING ROLLER

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE8901268A BE1003437A6 (en) 1989-11-27 1989-11-27 Electric power supply system for a turning roller

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1003437A6 true BE1003437A6 (en) 1992-03-24

Family

ID=3884408

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE8901268A BE1003437A6 (en) 1989-11-27 1989-11-27 Electric power supply system for a turning roller

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1003437A6 (en)
LU (1) LU87849A1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
LU87849A1 (en) 1991-05-07

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1273814B1 (en) Device for improving lubrication of rolling bearings especially for wind turbines
EP0099805B1 (en) Assembly for an electrical connection through a conduit made up of several elements
CH626456A5 (en)
EP0274925B1 (en) Apparatus for the exploration and/or treatment of a smooth curved surface
EP0663461A1 (en) Apparatus for electrochemically treating in particular selectively a conducting workpiece
FR2691749A1 (en) Sealing device between stages of blades and a rotating drum in particular to avoid leaks around stages of stator blades.
FR2524414A1 (en) MARINE PROPULSION DEVICE WITH SOLUBLE ANODE ASSOCIATED WITH THE STOP PAD
FR2507213A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR SIMULTANEOUS COATING OF THE INTERIOR AND OUTSIDE OF A METAL CONTAINER
FR2685944A1 (en) ROTARY FLUID DISPENSING VALVE AND VALVE ASSEMBLY USING THE SAME.
BE1003437A6 (en) Electric power supply system for a turning roller
LU85086A1 (en) DEVICE FOR THE ELECTROLYTIC DEPOSITION OF A LAYER OF A COVERING METAL ON A METAL STRIP
FR2621502A1 (en) UNDERWATER PAINTING METHOD AND DEVICE USING THE SAME
FR2674294A1 (en) HYDRAULIC CYLINDER WITH MOVABLE ROD POSITIONING.
EP0074888A2 (en) Load-handling device and application to immersed-load handling
EP0049192B1 (en) Apparatus for anodic oxydation by the pad-plating process, and electrolyte used therefor
FR2548472A1 (en) DEVICE FOR HOLDING AND CENTERING A BRUSH CARRIER, WHEN MOUNTING, ON AN ELECTRIC ROTATING MACHINE WITH MANIFOLD
FR2717012A1 (en) Dynamoelectric machine comprising a broom having an oblique core.
FR2658872A1 (en) Improvements made to thrust cylinders for pressurised fluid
CA1303843C (en) Underwater paint applying machine with pulsing device in combination with a rotary paint smoothing device
FR2496523A1 (en) Surfacing elongated stock by electric arc discharge - using electrodes arranged either side of stock in vacuum chamber
FR2587449A1 (en) Direct-heating boiler for producing steam and/or hot water
FR2744203A1 (en) DRYING CYLINDER WITH SCRAPPING ASSEMBLY
EP0479344A2 (en) Working system for internal walls of the water-chamber in a vapour generator of a nuclear plant
FR3017502A1 (en) SYSTEM FOR MOUNTING A ROTATING SHAFT OF ELECTRIC MACHINE
FR2854041A1 (en) Cleaning device for lavatory broom, has projecting unit arranged in receiver which rubs bristle ends of brush when broom is placed in rotation around its longitudinal axis

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: CENTRE DE RECHERCHES METALLURGIQUES - CENTRUM VOO

Effective date: 19931130