DE10145361A1 - Sterile liquid composition for pulmonary administration in aerosol form comprises a sparingly water-soluble drug in the form of suspended particles of defined size - Google Patents

Sterile liquid composition for pulmonary administration in aerosol form comprises a sparingly water-soluble drug in the form of suspended particles of defined size

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Publication number
DE10145361A1
DE10145361A1 DE2001145361 DE10145361A DE10145361A1 DE 10145361 A1 DE10145361 A1 DE 10145361A1 DE 2001145361 DE2001145361 DE 2001145361 DE 10145361 A DE10145361 A DE 10145361A DE 10145361 A1 DE10145361 A1 DE 10145361A1
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Prior art keywords
particle size
particles
sterile
aerosol
suspension
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DE2001145361
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German (de)
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Manfred Keller
Frank Lintz
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PARI Pharma GmbH
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PARI GmbH
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Priority to DE2001145361 priority Critical patent/DE10145361A1/en
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    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K9/00Medicinal preparations characterised by special physical form
    • A61K9/0012Galenical forms characterised by the site of application
    • A61K9/007Pulmonary tract; Aromatherapy
    • A61K9/0073Sprays or powders for inhalation; Aerolised or nebulised preparations generated by other means than thermal energy
    • A61K9/0078Sprays or powders for inhalation; Aerolised or nebulised preparations generated by other means than thermal energy for inhalation via a nebulizer such as a jet nebulizer, ultrasonic nebulizer, e.g. in the form of aqueous drug solutions or dispersions
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    • A61K31/13Amines
    • A61K31/135Amines having aromatic rings, e.g. ketamine, nortriptyline
    • A61K31/137Arylalkylamines, e.g. amphetamine, epinephrine, salbutamol, ephedrine or methadone
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    • A61K31/165Amides, e.g. hydroxamic acids having aromatic rings, e.g. colchicine, atenolol, progabide
    • A61K31/167Amides, e.g. hydroxamic acids having aromatic rings, e.g. colchicine, atenolol, progabide having the nitrogen of a carboxamide group directly attached to the aromatic ring, e.g. lidocaine, paracetamol
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    • A61K31/17Amides, e.g. hydroxamic acids having the group >N—C(O)—N< or >N—C(S)—N<, e.g. urea, thiourea, carmustine
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    • A61K31/335Heterocyclic compounds having oxygen as the only ring hetero atom, e.g. fungichromin
    • A61K31/337Heterocyclic compounds having oxygen as the only ring hetero atom, e.g. fungichromin having four-membered rings, e.g. taxol
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    • A61K31/436Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with one nitrogen as the only ring hetero atom ortho- or peri-condensed with heterocyclic ring systems the heterocyclic ring system containing a six-membered ring having oxygen as a ring hetero atom, e.g. rapamycin
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    • A61K31/435Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with one nitrogen as the only ring hetero atom
    • A61K31/468-Azabicyclo [3.2.1] octane; Derivatives thereof, e.g. atropine, cocaine
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    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
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    • A61K31/505Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim
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Abstract

Sterile liquid composition for pulmonary administration in aerosol form comprises a sparingly water-soluble drug in the form of suspended particles with an average size of 0.5-2 microns. An Independent claim is also included for production of such a composition by preparing a surfactant-containing suspension of the drug in the form of particles with an average size above 1 micron, reducing the average particle size to less than 1 micron and heat-sterilizing the suspension.

Description

Die Erfindung betrifft pharmazeutische Zubereitungen, insbesondere wässrige Zubereitungen zur Inhalation als Aerosol. Sie betrifft ferner Verfahren zur Herstellung solcher Zubereitungen in steriler Form. The invention relates to pharmaceutical preparations, especially aqueous ones Inhalation preparations as aerosol. It also relates to processes for the production of such Preparations in sterile form.

Einleitungintroduction

Aerosole sind Systeme, deren disperse Phase sich im Schwebezustand in einem gasförmigen Medium befindet und beispielhaft als Staubaerosol (fest in Luft) oder Nebel (flüssig in Luft) beschrieben werden können. Die schwebenden Teilchen weisen Durchmesser von 0.001-100 µm auf und entsprechen somit in ihrer Größe z. B. Proteinen bis Nebeltröpfchen. Die wissenschaftliche Inhalationstherapie entstand Anfang des 19. Jahrhunderts. Claude-Bernhard hat bereits 1857 auf die gute Resorptionsfähigkeit der Lunge für Medikamente hingewiesen, und entscheidende Grundlagen der Inhalationstherapie zur Eindringtiefe in die Lunge wurden von Hommel bereits 1910 und von Häubner 1920 publiziert. Findeisen hat 1935 erstmalig das Absetzen kleiner in der Luft suspendierter Teilchen in der menschlichen Lunge bei der Atmung experimentell und mathematisch beschrieben, und seine Tabellen zur regionalen Aerosoldeposition im Bronchialbaum wurden im Wesentlichen später bestätigt. Dautrebande hat 1952 Flüssigaerosole anatomisch und physiologisch charakterisiert und somit wurde bereits in den 50er Jahren die Basis der modernen Inhalationstherapie erarbeitet; einen guter Überblick gibt das in 2000 erschienene Buch von D. Köhler und W. Fleischer: Theorie und Praxis der Inhalationstherapie, Arcis Verlag GmbH, München, ISBN 3-89075-140-7. Aerosols are systems whose disperse phase is in one in the floating state gaseous medium and exemplary as dust aerosol (solid in air) or mist (liquid in air) can be described. The floating particles point Diameter from 0.001-100 microns and thus correspond in size z. B. Proteins until fog droplets. Scientific inhalation therapy was developed at the beginning of the 19th Century. Claude-Bernhard had already in 1857 on the good resorption capacity of the lungs pointed out for medication, and crucial basics of inhalation therapy The depth of penetration into the lungs was determined by Hommel in 1910 and by Höpfner in 1920 published. Finding iron for the first time in 1935 made it smaller in the air Particles in the human lungs breathing experimentally and mathematically and his tables on regional aerosol deposition in the bronchial tree essentially confirmed later. Dautrebande has 1952 anatomical and liquid aerosols characterized physiologically and thus the basis of the developed modern inhalation therapy; the one published in 2000 gives a good overview Book by D. Köhler and W. Fleischer: Theory and Practice of Inhalation Therapy, Arcis Verlag GmbH, Munich, ISBN 3-89075-140-7.

Die Behandlung von Lungenerkrankungen mittels Aerosolen erlaubt eine gezielte Arzneitherapie, da der Wirkstoff mittels Inhalationsgeräten direkt an den Zielort gebracht werden kann. Voraussetzung ist, dass die inhalierten Tröpfchen bzw. Partikel das Zielgewebe erreichen und dort abgelagert werden. Die Einflüsse auf Aerosolerzeugung und Deposition werden im wesentlichen von 3 Faktoren beeinflusst, die sich wie folgt untergliedern lassen:

  • 1. den biologisch-physiologischen Faktoren, die gekennzeichnet sind durch:
    • 1. die Art des Atemmanövers, wie Atemfrequenz, -fluss, -geschwindigkeit, und -volumen,
    • 2. der Anatomie des Respirationstraktes insbesondere der Glottisregion
    • 3. dem Alter und Gesundheits- bzw. Erkrankungszustand der Menschen bzw. Patienten
  • 2. dem Tröpfchen bzw. Partikelspektrum, das beeinflusst wird durch:
    • 1. die Art und Konstruktion des Inhalationsgerätes
    • 2. die Zeit zwischen Erzeugung und Inhalation (Abtrocknungseigenschaften)
    • 3. der Modifikation des Tröpfchen- bzw. Partikelspektrums durch den Inhalationsfluss
    • 4. der Stabilität bzw. Integrität der erzeugten Aerosolwolke
  • 3. dem Wirkstoff bzw. der Medikamentenformulierung, deren Eigenschaften beeinflusst werden durch:
    • 1. die Partikelgröße
    • 2. die Darreichungsform (z. B. Lösung, Suspension, Emulsion, Liposomendispersion)
    • 3. die Form und Oberflächeneigenschaften des Wirkstoffes bzw. der Formulierung (glatte Kugeln oder gefaltete poröse Strukturen)
    • 4. die Hygroskopie (beeinflusst Wachstum der Partikel)
    • 5. die Grenzflächeneigenschaften, wie Benetzbarkeit und Spreitbarkeit
    • 6. den Verdunstungs- bzw. Evaporationseigenschaften des Trägermediums
The treatment of lung diseases with aerosols allows targeted drug therapy, since the active ingredient can be brought directly to the target location using inhalation devices. The prerequisite is that the inhaled droplets or particles reach the target tissue and are deposited there. The influences on aerosol production and deposition are essentially influenced by 3 factors, which can be broken down as follows:
  • 1. the biological-physiological factors, which are characterized by:
    • 1. the type of breathing maneuver, such as breathing frequency, flow, speed and volume,
    • 2. The anatomy of the respiratory tract, especially the glottic region
    • 3. the age and state of health or illness of people or patients
  • 2. the droplet or particle spectrum, which is influenced by:
    • 1. the type and construction of the inhalation device
    • 2. the time between generation and inhalation (drying properties)
    • 3. the modification of the droplet or particle spectrum by the inhalation flow
    • 4. the stability or integrity of the aerosol cloud generated
  • 3. the active ingredient or the drug formulation, the properties of which are influenced by:
    • 1. the particle size
    • 2. the dosage form (eg solution, suspension, emulsion, liposome dispersion)
    • 3. the shape and surface properties of the active ingredient or formulation (smooth spheres or folded porous structures)
    • 4. Hygroscopy (affects particle growth)
    • 5. the interface properties, such as wettability and spreadability
    • 6. the evaporation or evaporation properties of the carrier medium

Aerosole und ihr DepositionsverhaltenAerosols and their deposition behavior

Zusammensetzung und Form der Aerosole sind sehr variantenreich. Für praktische Zwecke ist es sinnvoll oberhalb von Durchmessern größer 0.5 µm, die Beschreibung eines Partikels auf sein Depositionsverhalten zu standardisieren, da dann im wesentlichen nur die gewichtsabhängige Sedimentation und Impaktion als Abscheidungsmechanismus in Betracht kommen. Dafür wird das in Betracht gezogene Partikel (Durchmesser do) der Dichte pmit einer gleich schnell sedimentierenden Kugel der Dichte von Wasser (ρ = 1 g/cm3) verglichen und der Kugeldurchmesser als aerodynamischer Durchmesser (dae) bezeichnet: dae = do/ρ. The composition and shape of the aerosols are very varied. For practical purposes, it makes sense to standardize the description of a particle on its deposition behavior above diameters greater than 0.5 µm, since then essentially only the weight-dependent sedimentation and impaction are considered as separation mechanisms. For this purpose, the considered particle (diameter d o ) of density p is compared with an equally fast sedimenting sphere of density water (ρ = 1 g / cm 3 ) and the sphere diameter is referred to as aerodynamic diameter (d ae ): d ae = d o / ρ.

Der aerodynamische Durchmesser ist von der Größe, Dichte, Form und Orientierung des Partikels abhängig. Üblicherweise hat man es in der Praxis mit einer hetero- oder polydispersen Größenverteilung zu tun, d. h. mit einem Partikelgemisch unterschiedlicher Größe. Handelt es sich dabei um Aerosole gleicher Struktur (z. B. aus einem Vernebler), so kann der mediane aerodynamische Massendurchmesser (MMAD) mit einer Zahl beschrieben werden. Dabei sind 50% der Aerosolmasse größer und 50% kleiner als der MMAD. Die Breite der Verteilung wird durch Perzentile angegeben, z. B. 10% und 90% Perzentil. Diese Zahlen geben an, bis zu welcher Partikelgröße nur weniger als 10% bzw. ab welcher Partikelgröße nur noch 10% der Masse vorliegen. Symmetrische Verteilungen, die annähernd normal verteilt sind, können durch die geometrische Standardabweichung (GSD = Geometric Standard Deviation) charakterisiert werden. Die GSD ist dimensionslos und größer als 1 und ein Maß für die symmetrische Partikelverteilung einer Aerosolwolke. The aerodynamic diameter is of the size, density, shape and orientation of the Particle dependent. Usually you have it in practice with a hetero- or to do polydisperse size distribution, d. H. with a mixture of different particles Size. If these are aerosols of the same structure (e.g. from a nebuliser), then the median aerodynamic mass diameter (MMAD) can be a number to be discribed. 50% of the aerosol mass is larger and 50% smaller than that MMAD. The width of the distribution is given by percentiles, e.g. B. 10% and 90% Percentile. These numbers indicate the particle size up to which less than 10% or less which particle size is only 10% of the mass. Symmetric distributions that are distributed almost normally, due to the geometric standard deviation (GSD = Geometric Standard Deviation). The GSD is dimensionless and greater than 1 and a measure of the symmetrical particle distribution of an aerosol cloud.

Wenn bei einem Aerosol von Größenverteilungen gesprochen wird, so muss unbedingt angegeben werden, ob es sich um die Zahl der Partikel, das Volumen oder die Masse handelt. Da die Masse von der dritten Potenz des Durchmessers abhängt, lässt sich errechnen, dass ein Partikel von 10 µm der Masse von 1000 Partikel von 1 µm entspricht. Für die biologische Wirkung von Medikamentenaerosolen ist überwiegend die aerodynamische Massenverteilung des Aerosolspektrums wesentlich, da ein deponiertes Aerosolpartikel sofort in der wässrigen Phase des Bronchialschleims (Mukus und periziliäre Flüssigkeit bzw. epithelium lining fluid) gelöst wird und damit die gesamte Substanz zur Verfügung steht. Dies gilt auch für wasserlösliche Feststoffpartikel aus Pulververneblern. Selbst schlecht wasserlösliche Substanzen, wie z. B. Beclomethason werden wegen der geringen Partikelgröße innerhalb von wenigen Minuten aufgelöst. Anders stellt sich die Situation für nichtlösliche Partikel dar oder solche, deren Löslichkeit und Freisetzung durch pharmazeutisch technologische Massnahmen (z. B. Liposomen) modifiziert wurde. If one speaks of size distributions in an aerosol, it is imperative be specified whether it is the number of particles, the volume or the mass is. Since the mass depends on the third power of the diameter, calculate that a particle of 10 µm corresponds to the mass of 1000 particles of 1 µm. For The biological effect of drug aerosols is predominantly the aerodynamic Mass distribution of the aerosol spectrum essential, since a deposited aerosol particle immediately in the aqueous phase of the bronchial mucus (mucus and periciliary fluid or epithelium lining fluid) is dissolved and thus the entire substance is available. This also applies to water-soluble solid particles from powder nebulizers. Even bad water-soluble substances, such as. B. Beclomethasone because of the small particle size resolved within a few minutes. The situation is different for insoluble ones Particles or those whose solubility and release by pharmaceutical technological measures (e.g. liposomes) was modified.

Seit kurzem weiß man, dass bei unlöslichen Partikeln, wie z. B. Kohlenstaub, die als ultrafeine Aerosole (Durchmesser unter 0.1 µm) in die Lunge gelangen, der Grad der Toxizität linear mit der Gesamtoberfläche der Partikel zunimmt, da sie zu einer Entzündung in der Bronchialwand und im Interstitium führen. Bei größeren unlöslichen Partikeln spielt die Form eine Rolle, wenn sie sich stark von einer Kugel entfernt. Als Beispiel hierfür steht die Toxikologie der Asbestfaser, die als ganze nicht mehr von Makrophagen phagozytiert werden kann. It has recently become known that insoluble particles, such as. B. coal dust, which as ultrafine aerosols (diameter less than 0.1 µm) get into the lungs, the degree of Toxicity increases linearly with the total surface area of the particles as it causes inflammation lead in the bronchial wall and in the interstitium. It plays with larger insoluble particles Form a roll if it moves too far from a ball. An example of this is the Toxicology of asbestos fibers, which as a whole are no longer phagocytosed by macrophages can be.

Aerosole sind je nach Zusammensetzung von kurzer oder langer Lebensdauer und ihre Partikelgröße ist Änderungen unterworfen, die von den chemisch physikalischen Eigenschaften der Formulierungsbestandteile beeinflusst werden. Kleine wässrige Partikel verdampfen je nach Luftfeuchtigkeit rasch zu einem Feststoffkern, so dass die Konzentration der gelösten Substanz bei völliger Verdampfung 100% beträgt. Der resultierende Durchmesser (d2) ausgehend vom ursprünglichen Durchmesser (d1) entspricht der dritten Wurzel aus dem Konzentrationsverhältnis vor (c1) und nach (c2) Schrumpfung (Dichte von 1 g/cm3 für die gelöste Substanz vorausgesetzt) gemäß der Formel: d2 = d1 3√ (c1/c2). So führt z. B. die Trocknung von Brandungsaerosolen durch den Wind bei einem Meerwassertröpfchen (c1 = 3,6%) von 20 µm zu einem Salzpartikel mit einem Durchmesser von ca. 6.7 µm, womit es dann lungengängig geworden ist. Dieser Effekt wird z. B. in Flüssigverneblern ausgenutzt, um durch Abtrocknungseffekte (z. B. Erwärmung mittels PARI Therm) oder Zumischung trockener Luft die Partikelgröße zu verkleinern. Depending on the composition, aerosols have a short or long life and their particle size is subject to changes that are influenced by the chemical-physical properties of the formulation components. Depending on the air humidity, small aqueous particles evaporate quickly to a solid core, so that the concentration of the dissolved substance is 100% when completely evaporated. The resulting diameter (d 2 ) starting from the original diameter (d 1 ) corresponds to the third root from the concentration ratio before (c 1 ) and after (c 2 ) shrinkage (assuming density of 1 g / cm 3 for the dissolved substance) according to Formula: d 2 = d 1 3 √ (c 1 / c 2 ). So z. B. the drying of surf aerosols by the wind with a sea water droplet (c 1 = 3.6%) of 20 µm to a salt particle with a diameter of approx. 6.7 µm, which then made it respirable. This effect is such. B. used in liquid nebulizers to reduce the particle size by drying effects (z. B. heating by PARI Therm) or admixture of dry air.

Umgekehrt können Partikel in feuchter Umgebung wachsen, und dieses Wachstum ist besonders abhängig von der Hygroskopie des Wirk- und/oder Hilfsstoffs. Beispielsweise benötigt ein trockenes Natriumchlorid Partikel von 0.5 µm etwa 1 Sekunde bis zum vollständigen Wachstum, bei einem 5 µm Partikel dauert dies etwa 10 Sekunden, was ein Beleg dafür ist, dass die Geschwindigkeit in Bezug auf das Partikelwachstum ebenfalls größenabhängig ist. Feststoffpartikel aus Pulververneblern und Dosieraerosolen können bis zum 4-5fachen ihrer ursprünglichen Größe anwachsen, da im Bronchialbaum eine Luftfeuchtigkeit von 95-100% vorherrscht. Conversely, particles can grow in a humid environment, and this is growth particularly dependent on the hygroscopy of the active ingredient and / or auxiliary. For example a dry sodium chloride particle of 0.5 µm takes about 1 second to full growth, with a 5 µm particle this takes about 10 seconds what a Evidence of this is that the speed in terms of particle growth is also is size dependent. Solid particles from powder nebulizers and metered dose aerosols can up to grow to 4-5 times their original size, as there is one in the bronchial tree Humidity of 95-100% prevails.

Impaktionimpaction

Aerosolpartikel bzw. -tröpfchen folgen den Stromlinien ihres Trägergases, wenn sie nicht zu groß sind. Etwa ab 2-3 µm wird die Massenträgheit des Aerosolpartikels relevant. Es hat dann das Bestreben, bei Richtungsänderung des Gases weiter geradeaus zu fliegen. Damit erhöht sich die Depositionswahrscheinlichkeit durch Impaktion. Die Depositionswahrscheinlichkeit (DE) ist proportional dem Quadrat des Durchmessers (d) und dem Fluss (V): DE ≍ d2 V. Aerosol particles or droplets follow the streamlines of their carrier gas if they are not too large. The inertia of the aerosol particle becomes relevant from about 2-3 µm. It then endeavors to fly straight ahead when the gas changes direction. This increases the probability of deposition through impaction. The deposition probability (DE) is proportional to the square of the diameter (d) and the flow (V): DE ≍ d 2 V.

Aus dieser Korrelation erklärt sich, weshalb bei Dosieraerosolen und vielen Pulverinhalatoren, die eine hohe Austrittsgeschwindigkeit der Aerosolwolke aufweisen, trotz kleiner Partikeldurchmesser in-vivo ein hoher Prozentsatz (70-90%) oropharyngeal abgeschieden wird. This correlation explains why metered dose aerosols and many Powder inhalers that have a high exit velocity of the aerosol cloud, despite small particle diameter in vivo a high percentage (70-90%) oropharyngeal is deposited.

Sedimentationsedimentation

Die Bewegung der Aerosolpartikel wird auch durch die Schwerkraft bestimmt und ist insbesondere in einem Partikelgrößenbereich von 0.5-4 µm der relevante Depositionsmechanismus. Die Sinkgeschwindigkeit (vs) hängt für praktische relevante Bereiche ab vom Quadrat des Partikeldurchmessers (d), der Gravitationskonstante (g), der Partikeldichte (ρ) und der Viskosität des Gases (η). Wenn man die für die Partikelbereiche unter 1 µm erforderliche Gleitkorrektur wegen der nicht mehr vorhandene Kontinuität des Gases und den Auftrieb vernachlässigt, ergibt sich für die Sinkgeschwindigkeit in Luft folgende Beziehung: vs = d2 g ρ/18η. Die Formel soll durch folgendes Beispiel erläutert werden: ein wässriges Partikel mit einem Durchmesser von 6 µm fällt infolge der Schwerkraft bei normaler Atmung im Bronchialsystem etwa 0.44 mm, wenn seine Verweilzeit in den zuführenden Atemwegen (anatomischer Totraum) etwa 0.4 Sekunden beträgt. Dieses Partikel könnte theoretisch die 16. Bronchialgeneration erreichen, wird im Mittel aber bei der 12. Bronchialgeneration bzw. aufgrund von Impaktionseffekten noch zentraler deponieren. The movement of the aerosol particles is also determined by gravity and is the relevant deposition mechanism, especially in a particle size range of 0.5-4 µm. The sink rate (v s ) depends on the square of the particle diameter (d), the gravitational constant (g), the particle density (ρ) and the viscosity of the gas (η). If one neglects the sliding correction required for the particle areas under 1 µm due to the absence of continuity of the gas and the buoyancy, the following relationship results for the sinking velocity in air: v s = d 2 g ρ / 18η. The formula is to be illustrated by the following example: an aqueous particle with a diameter of 6 µm falls due to the force of gravity during normal breathing in the bronchial system about 0.44 mm if its residence time in the supplying airways (anatomical dead space) is about 0.4 seconds. Theoretically, this particle could reach the 16th bronchial generation, but will on average be deposited even more centrally in the 12th bronchial generation or due to impaction effects.

Regionales Depositionsverhalten unter Berücksichtigung der verschiedenen EinflussgrößenRegional deposition behavior taking into account the different factors

Die Frage, wo Aerosolpartikel im Bronchialbaum deponieren, ist seit Jahren Gegenstand zahlreicher Untersuchungen. Diese werden ergänzt durch immer besser werdende Berechnungsmodelle der Lungendeposition. Das regionale Depositionsmuster bei Mundatmung weist durch das Atemmanöver und die unterschiedliche Anatomie des Bronchialbaums eine hohe Variabilität auf. Der häufig in der Literatur genannte lungengängige Größenbereich von 0.5-6 µm berücksichtigt weder die überlappenden Depositonsbereiche noch die quantitativen bzw. prozentualen Depositionsraten. The question of where aerosol particles deposit in the bronchial tree has been an issue for years numerous investigations. These are supplemented by constantly improving ones Calculation models of lung deposition. The regional deposition pattern at Mouth breathing shows through the breathing maneuver and the different anatomy of the Bronchial tree shows a high variability. Often mentioned in the literature respirable size range of 0.5-6 µm does not take into account the overlapping Deposit areas still the quantitative or percentage deposition rates.

Bei Mundatmung werden etwa 40-60% der Partikel im Bereich von 2.5-4.5 µm bevorzugt im Alveolarbereich deponiert. Eine bronchiale Deposition in der Größenordnung von etwa 5-28% weisen Partikel von 2 bis 8 µm auf, parallel dazu nimmt die oropharyngeale Deposition zu. Die Abscheidung im Oropharynx beträgt für Partikel von 6 µm bereits 25-45% und steigt auf 60-80% für Partikel mit 10 µm Durchmesser. Hieraus leitet sich ab, dass für eine optimale qualitative und quantitative alveolare Deposition Partikelgrößen von 1.5-3 µm günstig sind, wenn die oropharyngeale und bronchiale Deposition möglichst niedrig sein sollen. Die bronchiale Deposition mit etwa 18-28% für Partikel im Größenbereich von 6-9 µm ist relativ gering und geht immer mir einer entsprechenden höheren oropharyngealen Deposition einher. Diese ist eigentlich von Nachteil, da hier der Targetbereich für die lokale Inhalationstherapie mit Beta-Agonisten und Anticholinergika liegt. When breathing through the mouth, about 40-60% of the particles in the range of 2.5-4.5 µm are preferred deposited in the alveolar area. A bronchial deposition on the order of approximately 5-28% have particles from 2 to 8 µm, in parallel oropharyngeal deposition takes place to. The deposition in the oropharynx is already 25-45% and for particles of 6 µm increases to 60-80% for particles with a diameter of 10 µm. From this it is deduced that for a optimal qualitative and quantitative alveolar deposition particle sizes of 1.5-3 µm are favorable if the oropharyngeal and bronchial deposition are as low as possible should. The bronchial deposition with about 18-28% for particles in the size range of 6-9 µm is relatively small and always goes with a correspondingly higher oropharyngeal Deposition. This is actually a disadvantage, since this is the target area for the local one Inhalation therapy with beta agonists and anticholinergics lies.

Die Deposition der Aerosolpartikel im Respirationstrakt wird im wesentlichen von folgenden vier Parametern bestimmt: Der Partikelgröße, der Partikelgeschwindigkeit, der Geometrie der Atemwege und der Inhalationstechnik bzw. dem Atemmanöver. Gemäß dem Stokes'schen Gesetz kann abgeleitet werden, dass Strömungsgeschwindigkeit und Dichte der Aerosolpartikel von Bedeutung sind, weshalb als Messgröße für das Depositionsverhalten im Respirationstrakt der aerodynamische und nicht der geometrische Partikeldurchmesser herangezogen wird. Aus verschiedenen Untersuchungen ist bekannt, dass für die pulmonale Therapie nur Tröpfchen- oder Partikelgrößen mit einem aerodynamischen Durchmesser von etwa 0.6-6 µm einsetzbar sind. Partikel mit einem aerodynamischen Durchmesser etwa größer 6 µm impaktieren im oberen Respirationstrakt, solche kleiner 0,6 µm werden nach der Inhalation wieder ausgeatmet. Dies bedeutet, dass z. B. Pulver mit sehr geringer Dichte und einem aerodynamische Durchmesser von ca. 3 µm einen geometrischen Durchmesser von z. B. größer 10 µm aufweisen können. Hingegen ist bei wässrigen Systemen mit einer Dichte von etwa 1 mg/cm3 der geometrische und aerodynamische Durchmesser annähernd gleich. The deposition of the aerosol particles in the respiratory tract is essentially determined by the following four parameters: the particle size, the particle speed, the geometry of the respiratory tract and the inhalation technique or respiratory maneuver. According to Stokes' law, it can be deduced that the flow velocity and density of the aerosol particles are important, which is why the aerodynamic and not the geometric particle diameter is used as a parameter for the deposition behavior in the respiratory tract. It is known from various studies that only droplet or particle sizes with an aerodynamic diameter of about 0.6-6 µm can be used for pulmonary therapy. Particles with an aerodynamic diameter of about 6 µm impact in the upper respiratory tract, those smaller than 0.6 µm are exhaled again after inhalation. This means that e.g. B. powder with very low density and an aerodynamic diameter of about 3 microns a geometric diameter of z. B. may have greater than 10 microns. In contrast, the geometrical and aerodynamic diameter is approximately the same for aqueous systems with a density of approximately 1 mg / cm 3 .

Stand der TechnikState of the art

Zur Applikation von Wirkstoffen werden heute überwiegend treibgasgetriebene Dosieraerosole, Pulverinhalatoren und Flüssig-Vernebler eingesetzt. Letztere überführen Flüssigkeiten mittels Düsen oder Ultraschall in Aerosole mit unterschiedlichem Tröpfchendurchmesser. Generell eignen sich Tröpfchen oder Partikel zwischen 3 und 6 µm mehr für eine topische oder lokale Therapie, z. B. zur Behandlung von Asthma, während Partikel kleiner 3 µm eher systemisch absorbiert werden, d. h. der Wirkstoff gelangt im peripheren Lungenbereich über eine überwiegend alveoläre Absorption in den Blutkreislauf und von dort an die Zielorte im Körper. Die Vor- und Nachteile der verschiedenen Inhalatoren und die Möglichkeiten, die systembedingten Nachteile zu kompensieren, wurden von M. Keller in [Development and Trends in Pulmonary Drug Delivery, Chimica Oggi, Chemistry today, No. 11/12, 1998] diskutiert. Von besonderer Bedeutung für eine Verbesserung der Inhalationseffizienz ist die Abstimmung und Optimierung von Inhalationsgerät und Arzneistoffformulierung. Dies setzt voraus, dass man die Depositionsmechanismen und die Stärken bzw. Schwächen der verschiedenen Systeme kennt und dann eine entsprechende Optimierung vornimmt. For the application of active ingredients, propellants are predominantly used today MDIs, powder inhalers and liquid nebulizers are used. Convince the latter Liquids using nozzles or ultrasound in aerosols with different Droplet diameter. In general, droplets or particles between 3 and 6 µm are more suitable for topical or local therapy, e.g. B. to treat asthma while particles less than 3 µm are more systemically absorbed, d. H. the active ingredient arrives in the peripheral Lung area through a predominantly alveolar absorption into the blood circulation and from there to the destinations in the body. The pros and cons of the different inhalers and the Ways to compensate for the systemic disadvantages were developed by M. Keller in [Development and Trends in Pulmonary Drug Delivery, Chimica Oggi, Chemistry today, No. 11/12, 1998]. Of particular importance for an improvement of the Inhalation efficiency is the coordination and optimization of the inhalation device and Drug formulation. This presupposes that the deposition mechanisms and the Knows strengths or weaknesses of the different systems and then a corresponding one Optimization.

Die Akzeptanz von Verneblern ist im Vergleich zu Dosieraerosolen und Pulverinhalatoren bei einem großen Teil der Anwender deshalb geringer, weil die Behandlungszeit im Durchschnitt 5-10 Minuten oder länger beträgt. Von Nachteil ist desweiteren, dass z. B. bei Düsenverneblern i. d. R, ein Teil des eingesetzten Medikamentes systembedingt nicht vernebelt werden kann. Untersuchungen zeigen jedoch, dass die Behandlungsdauer von 9.1 min auf 1.3 min verkürzt, und das Füllvolumen im Vernebler von 3.5 ml auf 1 ml reduziert werden kann, wenn man z. B. eine unverdünnte Salbutamol-Lösung verwendet. [N. Luangkhot et. al., Aerosole in der Inhalationstherapie IV, 1999, Seiten 98-103]. Dieses Beispiel zeigt, dass höher konzentrierte Lösungen vorteilhafterweise eingesetzt werden können, ohne dass sich die Aerosoleigenschaften in-vitro verändern. Dies lässt sich im Laborversuch mit einem Atemzugsimulator aus dem Depositionsverhalten des Wirkstoffs auf Inhalations- und Exhalationsfiltern nachweisen [N. Luangkhot et. al.; Characterisation of salbutamol solution compared to budesonide suspensions consisting of submicron and micrometer particles in the PARI LC STAR and a new PARI Electronic Nebuliser (e-Flow). Drug delivery to the Lungs XI, 11 & 12. 12. 2000, p. 14-17]. Sofern der Arzneistoff eine hinreichende Löslichkeit und Stabilität in Wasser oder Kochsalzlösung besitzt und die chemisch physikalischen Charakteristika sich nicht verändern, kann die Therapie mittels Vernebler vereinfacht und damit auch verbessert werden. The acceptance of nebulizers is compared to metered dose inhalers and powder inhalers a large part of the users less because the treatment time on average Is 5-10 minutes or longer. Another disadvantage is that z. B. at Jet nebulizers i. d. R, part of the medication used is not due to the system can be nebulized. However, studies show that the treatment duration of 9.1 min reduced to 1.3 min, and the filling volume in the nebulizer reduced from 3.5 ml to 1 ml can be if you z. B. uses an undiluted salbutamol solution. [N. Luangkhot et. al., Aerosols in Inhalation Therapy IV, 1999, pages 98-103]. This example shows that more concentrated solutions can advantageously be used without the aerosol properties change in vitro. This can be done in a laboratory test with a Breath simulator from the deposition behavior of the active ingredient on inhalation and Detect exhalation filters [N. Luangkhot et. al .; Characterization of salbutamol solution compared to budesonide suspensions consisting of submicron and micrometer particles in the PARI LC STAR and a new PARI Electronic Nebuliser (e-Flow). Drug delivery to the Lungs XI, 11 & 12. 12. 2000, p. 14-17]. Provided the drug has sufficient solubility and has stability in water or saline and the chemical physical Characteristics do not change, the therapy using a nebulizer can be simplified and thus also be improved.

Schwieriger gestaltet sich die Vernebelung von wasserunlöslichen Substanzen, wie z. B. Kortikosteroiden oder Substanzen, die in wässriger Lösung instabil sind. Diese werden deshalb bevorzugt als Suspensionen formuliert, d. h. der mikronisierte Wirkstoff liegt fein dispergiert in Wasser vor. Je kleiner nun die Partikelgröße des Wirkstoffes und je geringer der Dichteunterschied von Wirkstoff und Dispergiermedium, desto länger bleibt der Wirkstoff in Schwebe, d. h. desto langsamer erfolgt in der Regel eine Sedimentation. Zwecks besserer Benetzung der lipophilen Wirkstoffoberfläche mit Wasser wird meist ein amphiphiles Tensid zugesetzt, das jedoch inhalationstoxikologisch unbedenklich sein muss, um unerwünschte Nebenwirkungen zu vermeiden. Als Beispiel soll Pulmicort® herangezogen werden, das in zwei Dosierstärken von 0.5 mg und 1 mg Budesonid pro 2 ml im Handel ist. Budesonid liegt suspendiert in Kochsalzlösung vor, die mit Citronensäure und Natriumcitrat gepuffert ist und als oberflächenaktives Netzmittel Polysorbat 80 (= Tween® 80) enthält. Von Nachteil ist, dass sich die Aerosolcharakteristik während der Vernebelung verändern kann. Dies lässt sich z. B. aus der Erhöhung der Budesonid Konzentration in der nicht vernebelten residualen Suspension ableiten. Dieser Effekt lässt sich u. a. damit erklären, dass größere Partikel durch Aerosoltröpfchen, die einen kleineren Durchmesser aufweisen, nicht transportiert werden können und deshalb als Rückstand im Vernebler verbleiben. The nebulization of water-insoluble substances, such as. B. Corticosteroids or substances that are unstable in aqueous solution. These will therefore preferably formulated as suspensions, d. H. the micronized active ingredient is fine dispersed in water. The smaller the particle size of the active ingredient and the smaller the difference in density between active ingredient and dispersing medium, the longer the active ingredient stays in limbo, d. H. the slower sedimentation generally takes place. In order to do better Wetting the lipophilic active substance surface with water usually becomes an amphiphilic surfactant added, which must however be harmless to inhalation to avoid undesirable Avoid side effects. Pulmicort® should be used as an example two dosage strengths of 0.5 mg and 1 mg budesonide per 2 ml is commercially available. Budesonid lies suspended in saline, which is buffered with citric acid and sodium citrate and contains polysorbate 80 (= Tween® 80) as a surfactant. The disadvantage is that the aerosol characteristics can change during nebulization. This can be done e.g. B. from increasing the budesonide concentration in the non-nebulized residual Derive suspension. This effect can a. thereby explaining that larger particles pass through Aerosol droplets with a smaller diameter cannot be transported can and therefore remain as a residue in the nebulizer.

Alternativ zu Lösungen und Suspensionen wurde geprüft, ob und in wieweit die Vernebelung von Liposomen, die mit hydrophilen oder lipophilen Substanzen beladen sind, Vorteile bietet. Liposomen sind kugelförmige Vesikel mit in sich abgeschlossenen Membranlamellen, die einen wässrigen Innenraum von einer kontinuierlichen wässrigen Phase abtrennen. Die Membranen bestehen aus mindestens einer Lipiddoppelschicht amphiphiler Lipide, deren hydrophile Molekülteile zur jeweils wässrigen Seite gerichtet sind, und deren lipophile Teile den hydrophoben Innenbereich der Membran bilden. Sie werden hauptsächlich aus Phospholipiden, Cholesterol und Glykolipiden hergestellt. Die Durchmesser variieren zwischen ca. 20 nm und mehreren Mikrometern. Die Membranen haben etwa eine Dicke von 5 nm, abhängig von der Anzahl der Lamellen. Durch die Wahl der Membranlipide, der Größe und der Membranstärke können die Eigenschaften des Liposoms den jeweiligen Anforderungen angepasst werden. Von besonderem Interesse ist das Erzielen eines Depoteffektes und der Einsatz im Bereich des Drug-Targeting. Für die Aerosoltherapie eröffnet dies die Möglichkeit, die Häufigkeit der Inhalationen von Wirkstoffen mit kurzer Halbwertszeit zu reduzieren und damit die Compliance der Patienten zu verbessern. Darüber hinaus ist die Erhöhung der Wirkstoffkonzentration in bestimmten Zielzellen der Lunge denkbar, was eine Reduktion der Dosis des eingesetzten Medikamentes ermöglichen sollte. As an alternative to solutions and suspensions, it was checked whether and to what extent the nebulization of liposomes loaded with hydrophilic or lipophilic substances offers advantages. Liposomes are spherical vesicles with self-contained membrane lamellae separate an aqueous interior from a continuous aqueous phase. The Membranes consist of at least one lipid bilayer of amphiphilic lipids, the hydrophilic parts of the molecule are directed to the aqueous side, and their lipophilic parts form the hydrophobic interior of the membrane. They are mostly made up of Phospholipids, cholesterol and glycolipids are made. The diameters vary between approx. 20 nm and several micrometers. The membranes have a thickness of approximately 5 nm, depending on the number of slats. By choosing the membrane lipids, the Size and membrane thickness can change the properties of the liposome respectively Requirements are adjusted. It is of particular interest to achieve one Depot effect and use in the area of drug targeting. For aerosol therapy this opens up the possibility of briefly inhaling active ingredients Reduce half-life and thus improve patient compliance. About that is also the increase in drug concentration in certain target cells of the lungs conceivable what should allow a reduction in the dose of the drug used.

Die Stabilität der Liposomen insbesondere während der Lagerung und gegenüber der Vernebelung ist eine wichtige Voraussetzung für eine erfolgreiche Inhalationstherapie mit liposomal verpackten Wirkstoffen. Untersuchungen von Waschkowitz et al. (Aerosole in der Inhalationstherapie IV, 1999, Seiten 83-90) zeigen, dass Ultraschallvernebler die Stabilität von Liposomen stark beeinträchtigen, und auch bei Düsenverneblern abhängig von der Lipidzusammensetzung etwa 20-30% des Wirkstoffes nicht mehr liposomal verpackt sind. The stability of the liposomes especially during storage and against the Nebulization is an important prerequisite for successful inhalation therapy active ingredients packaged in liposomes. Studies by Waschkowitz et al. (Aerosols in the Inhalation Therapy IV, 1999, pages 83-90) show that ultrasonic nebulizers have stability of liposomes, and depending on the type of nozzle nebulizer Lipid composition about 20-30% of the active ingredient are no longer packed liposomally.

Die Herstellung von partikulären Systemen im Nanobereich und deren Verwendung als Träger für Wirkstoffe und Vakzine ist seit mehr als 20 Jahren bekannt. [J. Kreuter: Nanoparticles and nanocapsules - new dosage forms in the nanometer size range; Pharm. Acta Helv. 53 (1978). p. 33-39; J. J. Marty et al.: Nanoparticles - a new colloidal drug delivery system; Pharm Acta Helv. 53 (1978) p. 17-23; J. Kreuter: Possibilities of using nanoparticles as carrier for drug and vaccines; J. Microencapsulation, 5 (1988) p. 101-114]. Die Herstellung nanopartikulärer Systeme mittels Hochdruckhomogenisationsverfahren, wie z. B. Microfluidization wurde ebenfalls bereits vor mehr als 10 Jahren publiziert [F. Koosha and R. Müller: Nanoparticle Production by Microfluidization; Archiv der Pharmazie 321 (1988) 680; R. Bomeier, and H. Chen: lndometacin Polymeric Nanosuspension prepared by Microfluidization; J. Contr. Rel. 12, (1990) p. 223-233]. Aus der Literatur ist also bekannt, wie man Submikronsysteme herstellen kann. Eine besondere Ausführungsform zur Herstellung von Nanosuspensionen mittels Hochdruckhomogenisation, die in der zuvor publizierten Literatur bereits nahegelegt ist, findet sich in WO 96/14830. Hier wird die Verwendung verschiedener oberflächenmodifizierender Hilfsstoffklassen zur Herstellung von Nanosuspensionen für die Applikation eines Großteils der bekannten medizinischen Wirkstoffe als erfindungsgemäß beansprucht. Beispielhaft wurde für eine Nanosuspension enthaltend 2%-3% des Wirkstoffs RMKP, 0.3% Tween® 80 und 16.7 g Mannitol ad 100 ml eine Sterilisation mittels Gamma-Bestrahlung durchgeführt. Die Partikelgröße erhöhte sich nach der Sterilisation für die Formulierung A von 890 auf 1222 µm und für die Formulierung B von 60 auf 165 µm. Überprüft wurde jedoch nicht, ob und wieweit sich die Stabilität dieser Formulierungen nach Lagerung bei verschiedenen Temperaturbedingungen verändert. Angemerkt sei ebenfalls, dass aufgrund des hohen Mannitolanteils die Formulierung hyperosmolar ist und sich deshalb auch nicht für eine Vernebelung eignet. Die beschriebene gamma-Sterilisation ist zwar als Verfahren anerkannt und zugelassen, setzt aber einen großen materiellen und finanziellen Aufwand voraus. Auch gilt dieses Verfahren für flüssige Zubereitungen nicht als Mittel der Wahl. Einfacher von der Handhabung und den regulatorischen Aspekten ist die Hitzesterilisation mittels gespannten Wasserdampfes (121°C, 2 bar). Auch ein solches Verfahren ist in WO 96/14830 beschrieben (Beispiel 12). Hiernach kommt es in Abhängigkeit der Tensidkonzentration zu einem erheblichen Partikelwachstum. Die suspendierten Partikel erreichen Durchmesser, die sie zur inhalativen Applikation unbrauchbar machen. Nur bei bestimmten Tensidkonzentrationen kann die Partikelgröße gehalten werden. Allerdings ist dies nur für mannithaltige Formulierungen in WO 96/14830 beschrieben. Mannitol wird bekanntlich als Suspensionsstabilisator eingesetzt [A. H. Kibbe, Handbook of pharmaceutical excipients, Pharmaceutical Press, 2000]. Auch der Einsatz von Mannitol zu Stabilisationszwecken nach dem Prinzip der "preferential exclusion" ist hinlänglich bekannt [T. Rock, Wissensbasierte Entwicklung von Parenteralen Peptidlösungen und Lyophilisaten, Shaker Verlag, 1999]: hierdurch können hydrophobe Wechselwirkungen bzw. Aggregationsvorgänge wirksam unterbunden werden. Da solche Vorgänge in Suspensionen der Auslöser für Partikelwachstum sein können, ist die Kombination Mannit/Tween® 80, wie im Beispiel beschrieben, ein wirksames Mittel, eine Hitzesterilisation zu ermöglichen. Allerdings ist eine Mannitkonzentration von 16,7% aufgrund der sich ergebenden Hyperosmolalität zu hoch für eine inhalative Applikation der Formulierung, die ermöglichte Verringerung der eingesetzten Tensidmenge in diesem Zusammenhang unbedeutend. Auch die durch den Mannitzusatz erhöhte Viskosität einer solchen Suspension kann deren Einsatzmöglichkeiten stark einschränken. Eine erfolgreiche Hitzesterilisation ohne Mannitzusatz ist in WO 96/14830 nicht beschrieben. The production of particulate systems in the nano range and their use as Carriers for active substances and vaccines have been known for more than 20 years. [J. Kreuter: Nanoparticles and nanocapsules - new dosage forms in the nanometer size range; Pharm. Acta Helv. 53 (1978). p. 33-39; J. J. Marty et al .: Nanoparticles - a new colloidal drug delivery system; Pharm Acta Helv. 53 (1978) p. 17-23; J. Kreuter: Possibilities of using nanoparticles as carrier for drug and vaccines; J. Microencapsulation, 5 (1988) p. 101-114]. The Production of nanoparticulate systems using high-pressure homogenization processes, such as B. Microfluidization was also published more than 10 years ago [F. Koosha and R. Müller: Nanoparticle Production by Microfluidization; Archives of Pharmacy 321 (1988) 680; R. Bomeier, and H. Chen: Indomethacin Polymeric Nanosuspension prepared by Microfluidization; J. Contr. Rel. 12, (1990) p. 223-233]. It is known from the literature how one can manufacture submicron systems. A special embodiment for the production of nanosuspensions by means of high pressure homogenization, which was published in the previously Literature is already suggested can be found in WO 96/14830. Here's the use different surface-modifying auxiliary substance classes for the production of Nanosuspensions for the application of a large part of the known medical Active ingredients as claimed in the invention. An example of a nanosuspension containing 2% -3% of the active ingredient RMKP, 0.3% Tween® 80 and 16.7 g mannitol ad 100 ml sterilization by means of gamma radiation. The particle size increased after sterilization for formulation A from 890 to 1222 µm and for the formulation B from 60 to 165 µm. However, it was not checked whether and to what extent the stability of these Formulations changed after storage at different temperature conditions. It should also be noted that due to the high mannitol content, the formulation is hyperosmolar and therefore not suitable for nebulization. The one described Gamma sterilization is recognized and approved as a method, but it does great material and financial expenditure ahead. This procedure also applies to liquid Preparations are not the method of choice. Easier to use and the Regulatory aspects are heat sterilization using strained water vapor (121 ° C, 2 bar). Such a method is also described in WO 96/14830 (Example 12). According to this, there is a considerable dependence on the surfactant concentration Particle growth. The suspended particles reach diameters which make them inhalative Make application unusable. This can only be done at certain surfactant concentrations Particle size can be kept. However, this is only for formulations containing mannitol in WO 96/14830. Mannitol is known to be used as a suspension stabilizer [A. H. Kibbe, Handbook of pharmaceutical excipients, Pharmaceutical Press, 2000]. Also the use of mannitol for stabilization purposes according to the principle of "preferential exclusion "is well known [T. Rock, knowledge-based development of parenterals Peptide solutions and lyophilisates, Shaker Verlag, 1999]: this can make hydrophobic Interactions or aggregation processes are effectively prevented. Because such Processes in suspensions that can trigger particle growth is the Combination mannitol / Tween® 80, as described in the example, an effective agent, a To enable heat sterilization. However, a mannitol concentration of 16.7% due to the resulting hyperosmolality too high for an inhalation application of the Formulation that enables a reduction in the amount of surfactant used in this Connection insignificant. Also the increased viscosity of the Mannitz additive such suspensions can severely limit their possible uses. A successful Heat sterilization without the addition of mannitol is not described in WO 96/14830.

Für die Verwendung von wässrigen Suspensionen mit Partikelgrößen von 400-4000 nm, die als Arzneimittel zur Inhalation verwendet werden sollen ist es erforderlich, dass diese physikalisch-chemisch stabil sind und es während der Lagerung zu keinem Partikelwachstum, z. B. infolge "Ostwald Ripening", kommt. Suspensionen und insbesondere solche mit Partikelgrößen kleiner 4 µm sind i. d. R. sehr temperaturempfindlich, da sich die Löslichkeit der Wirkstoffe mit Zunahme der Temperatur erhöht und es zuerst zur An- bzw. Auflösung der ganz kleinen und später auch der größeren Partikel kommt. Beim Abkühlvorgang können diese präzipitieren oder auskristallisieren oder als Impfkristalle zu einem Partikelwachstum führen. Alternativ kommt es, bedingt durch den Erwärmungs- und Abkühlvorgang zu einer Erhöhung der interpartikulären Anziehungskräfte, was zu Agglomerationen und damit auch zum Partikelwachstum führt. Derartige Prozesse zu unterbinden und die Partikelgrößenverteilung trotz Erwärmung und Abkühlung in einem engen Spektrum zu halten, stellt formulierungstechnisch eine immense Herausforderung dar, die bislang nicht bewältigt werden konnte. Dies ist u. a. aus dem Patentanspruch Nr. 11c des US-Patentes 5,510,118 ersichtlich, aus dem eine Temperaturbegrenzung von 40°C für einen Zerkleinerungsprozess mittels "Microfluidization" zur Herstellung einer Nanosuspension angegeben wird. For the use of aqueous suspensions with particle sizes of 400-4000 nm, the As a medicine to be used for inhalation it is necessary that this are physically and chemically stable and none during storage Particle growth, e.g. B. as a result of "Ostwald Ripening". Suspensions and in particular those with particle sizes smaller than 4 µm are i. d. R. very sensitive to temperature, since the Solubility of the active ingredients increases with increasing temperature and it is first used for The very small and later also the larger particles dissolve. At the Cooling process can precipitate or crystallize out or as seed crystals lead to particle growth. Alternatively, it happens due to the heating and Cooling process leads to an increase in interparticle attractions, too Agglomerations and thus also leads to particle growth. Such processes too prevent and the particle size distribution despite heating and cooling in one Keeping a narrow spectrum poses an immense challenge in terms of formulation, that could not be managed so far. This is u. a. from claim No. 11c of US Patent 5,510,118 can be seen, from which a temperature limit of 40 ° C for one Shredding process using "microfluidization" to produce a nanosuspension is specified.

Die pulmonale oder nasale Verabreichung einer wässrigen Mikro- oder Nanosuspension mittels einem Vernebler setzt jedoch voraus, dass das Produkt sterilisiert werden kann. Eine Sterilfiltration durch einen 0,2 µm Filter ist aber dann nicht möglich, wenn die suspendierten Partikel einen Durchmesser aufweisen der größer als 200 nm ist. Demzufolge müssen diese Produkte durch andere gebräuchliche Verfahren, wie z. B. Hitze- und/oder Druck oder Gammasterilisation keimfrei gemacht werden. Das US-Patent 5,470,583 weist auf eben dieses Problem hin und beschreibt ein Verfahren als erfinderisch, in dem eine Nanosuspension in Anwesenheit von Tyloxapol und Phospholipen bei 121°C über 20 min hitzesterilisiert werden kann ohne dass es zu einer Agglomeration bzw. Veränderung der Partikelgröße des Diagnostikums WIN 8883 kommen soll. Die Herstellung der Nanosuspension erfolgte jedoch mittels eines Nassmahlverfahrens unter Verwendung von ZrO und weiteren Substanzen, wie z. B. Magnesiumsilikat, Glas als Mahlhilfsmittel, deren Einfluss auf den Sterilisationsprozess nicht untersucht und dargelegt wurde. Die inhalationstoxikologische Unbedenklichkeit der im US-Patent 5,470,583 verwendeten Substanzen und des über 24 Stunden dauernden Zerkleinerungsverfahrens ist jedoch nicht belegt, weshalb dessen Brauchbarkeit für die vorgesehene Anwendung nicht gegeben ist. The pulmonary or nasal administration of an aqueous micro or nano suspension however, using a nebulizer presupposes that the product can be sterilized. A Sterile filtration through a 0.2 µm filter is not possible if the suspended Particles have a diameter that is greater than 200 nm. As a result, these Products by other common methods, such as. B. heat and / or pressure or Gamma sterilization can be made sterile. U.S. Patent 5,470,583 points to this problem out and describes a method as inventive in which a Nanosuspension in the presence of Tyloxapol and Phospholipen at 121 ° C for 20 min can be heat sterilized without causing agglomeration or change in the Particle size of the diagnostic agent WIN 8883 should come. The manufacture of the However, nanosuspension was carried out by means of a wet grinding process using ZrO and other substances, such as. B. magnesium silicate, glass as grinding aid, the Influence on the sterilization process has not been examined and presented. The Inhalation toxicity harmlessness of those used in US Pat. No. 5,470,583 However, substances and the 24-hour grinding process is not proves why its usability for the intended application is not given.

Im Patent von Nanosystems (WO 00/27363), wird die Herstellung einer Nanosuspension zur Inhalation mit einem nicht wässrigen Solvens gemäß einem Nassmahlverfahren beschrieben, ohne dass Hinweise zur Sterilisation derselben gegeben und Untersuchungen bzw. Nachweise hierzu vorgelegt werden. Wie bereits oben dargelegt wurde, dürfen aber wässrige Zubereitungen, wie Lösungen und Suspensionen aufgrund arzneimittelrechtlicher Vorschriften und ethischen Gründen nur in steriler Form zur Inhalation mittels Verneblern verwendet werden. In the patent of Nanosystems (WO 00/27363), the production of a nanosuspension is used Inhalation with a non-aqueous solvent according to a wet milling process described, without giving instructions for sterilization and investigations or evidence of this will be presented. As already explained above, however aqueous preparations, such as solutions and suspensions due to pharmaceutical law Regulations and ethical reasons only in sterile form for inhalation using nebulizers be used.

Aufgabe der ErfindungObject of the invention

Zur Überwindung der Nachteile, der in Patenten und Literatur beschriebenen Verfahren wurde nach Lösungsansätzen gesucht, wasserunlösliche bzw. lipophile Substanzen möglichst mit einem technisch gut kontrollierbaren, etablierten Verfahren so zu zerkleinern und zu umhüllen bzw. zu benetzen, dass man wässrige Submikron-Suspensionen (SMS) erhält:

  • - die nach der Zerkleinerung einem stabilen physikalisch-chemischen Aggregatzustand aufweisen,
  • - die Verwendung inhalationstoxikologisch unbedenklicher Hilfsstoffe erlauben,
  • - in einem Autoklaven bei 110-121°C und 1-2 bar Überdruck sterilisiert werden können,
  • - durch den nachfolgenden Sterilisationsprozess eine Partikelgrößenverteilung aufweisen, die nur unwesentlich beeinflusst wird,
  • - deren resultierendes Partikelgrößenverteilungsmuster bei verschiedenen Lagerungsbedingungen und -zeiten im Vergleich zu einer nicht hitzesterilisierten Submikron Suspensionen möglichst unverändert bleibt, und
  • - die sich ähnlich wie Lösungen auch in hohen Konzentrationen vernebeln lassen.
In order to overcome the disadvantages of the processes described in patents and literature, attempts were made to find solutions for comminuting and enveloping or wetting water-insoluble or lipophilic substances as far as possible using a technically well-controlled, established process in such a way that aqueous submicron suspensions (SMS ) receives:
  • - which have a stable physical-chemical physical state after comminution,
  • - allow the use of auxiliaries that are harmless to inhalation toxicity,
  • - can be sterilized in an autoclave at 110-121 ° C and 1-2 bar overpressure,
  • - have a particle size distribution due to the subsequent sterilization process that is only marginally influenced,
  • - The resulting particle size distribution pattern remains as unchanged as possible under different storage conditions and times compared to a non-heat sterilized submicron suspensions, and
  • - which, like solutions, can also be atomized in high concentrations.

Gelöst wurde die Aufgabe durch ein Verfahren zur Herstellung einer sterilen flüssigen Zubereitung zur pulmonalen Applikation eines in Wasser schwerlöslichen Wirkstoffs nach Anspruch 1. Gemäss der Erfindung lassen sich wässrige Wirkstoffdispersionen von Budesonid in Konzentrationen von 0.01%, 0.1% und 1% (G/V) nach Suspendieren mit einem Ultra-Turrax und anschließendem Homogenisieren durch ein Hochdruck unterstütztes Kollisionsstrahl-Mahlverfahren nach 40-50 Zyklen in eine Budesonid Submikron- Suspensionen (BSS) mit einem sehr engen Partikelverteilungsspektrum von 350-550 nm überführen, wie aus Abb. 1 entnommen werden kann. Aus Abb. 1 geht hervor, dass in Anwesenheit von 0.5% Tyloxapol der Partikelzerkleinerungsprozess effizienter ist als in Anwesenheit von 0.5% Polysorbat 80. Der Einfluss der verschiedenen Homogenisationszyklen bei einem Druck von je 1500 bar ist in Abb. 2 für drei verschiedene Budesonid Konzentrationen (0.01%, 0.1% und 1%) unter Verwendung von 0.5% Polysorbat 80 dargestellt. Aus der Abbildung geht hervor, dass für eine Budesonid Konzentration von 0.1% und 1% bereits nach 40 Zyklen keine weitere Partikelzerkleinerung mehr erreicht werden kann. The object was achieved by a process for the production of a sterile liquid preparation for pulmonary application of a poorly water-soluble active ingredient according to claim 1. According to the invention, aqueous active ingredient dispersions of budesonide in concentrations of 0.01%, 0.1% and 1% (w / v) after suspension with an Ultra-Turrax and subsequent homogenization by means of a high-pressure collision jet grinding process after 40-50 cycles, transfer to a budesonide submicron suspensions (BSS) with a very narrow particle distribution spectrum of 350-550 nm, as can be seen in Fig. 1 can. Fig. 1 shows that the particle size reduction process is more efficient in the presence of 0.5% tyloxapol than in the presence of 0.5% polysorbate 80. The influence of the different homogenization cycles at a pressure of 1500 bar is shown in Fig. 2 for three different budesonide concentrations ( 0.01%, 0.1% and 1%) using 0.5% polysorbate 80. The figure shows that for a budesonide concentration of 0.1% and 1%, no further particle size reduction can be achieved after only 40 cycles.

Überraschenderweise wurde nun gefunden, dass nach Autoklavieren der beiden BSS für 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck, nur diejenige Suspension hinsichtlich des Partikelgrößenverteilung relativ unbeeinflusst bleibt, die mit 0.5% Polysorbat 80 stabilisiert wurde, während diejenige, die mit 0.5% Tyloxapol stabilisiert wurde, nach der Hitzesterilisation bis zu 10fach größere Partikel aufweist, wie aus Abb. 3 ersichtlich ist. Die Sterilisation der Polysorbat 80 haltigen BSS konnte auch ohne Zusatz von Mannitol erfolgreich durchgeführt werden. Hierdurch können gegenüber bereits beschriebenen Suspensionen die Hilfstoffmenge reduziert, und durch die niedrige resultierende Viskosität die Vernebelbarkeit verbessert werden. Surprisingly, it has now been found that after autoclaving the two BSS for 15 min at 121 ° C and 1 bar overpressure, only that suspension remains relatively unaffected with regard to the particle size distribution, which was stabilized with 0.5% polysorbate 80, while that with 0.5% tyloxapol was stabilized, after heat sterilization has up to 10 times larger particles, as can be seen in Fig. 3. The sterilization of the BSS containing polysorbate 80 could also be carried out successfully without the addition of mannitol. In this way, the amount of adjuvant can be reduced compared to suspensions already described, and the low viscosity resulting improves the atomisability.

Kurzzeitstabilitätsprüfungen bei 3 Bedingungen über 30 Tage der hitzesterilisierten und nicht sterilisierten Formulierung ergaben keine lagerungsabhängigen Veränderungen in Bezug auf die Partikelgröße, wie aus Abb. 4 ersichtlich ist. Hieraus kann gefolgert werden, dass die mit dem beschriebenen Hochdruckhomogenisationsverfahren erhaltenen Submikron Partikel nur unter Verwendung von 0.5% Polysorbat 80, aber nicht mit 0.5% Tyloxapol so stabilisiert werden, dass deren partikulärer Aggregationszustand erhalten bleibt. Short-term stability tests under 3 conditions over 30 days of the heat-sterilized and non-sterilized formulation did not show any storage-dependent changes in particle size, as can be seen in Fig. 4. From this it can be concluded that the submicron particles obtained with the high-pressure homogenization process described are only stabilized using 0.5% polysorbate 80, but not with 0.5% tyloxapol, so that their particulate aggregation state is retained.

Überraschenderweise wurde weiter gefunden, dass die mittlere Größe der suspendierten Arzneistoffpartikel dieser mit Polysorbat 80 stabilisierten BSS auch durch vernebelungsbedingte Scherkräfte nur unwesentlich beeinflusst wird. Es werden ähnliche Partikelgrößenverteilungen erhalten wie mit der Ausgangssuspension und zwar unabhängig davon, ob das Aerosol durch Vernebelung mit einem Kompressor-Düsenvernebler (PARI LC STAR®) oder einem elektronischen Schwingmembran Vernebler mit Poren von ca. 3 µm (e-FIow™) erzeugt wird, wie Abb. 5 entnommen werden kann. Surprisingly, it was further found that the average size of the suspended drug particles of these BSS stabilized with polysorbate 80 is only insignificantly influenced by shear forces due to nebulization. Similar particle size distributions are obtained as with the initial suspension, regardless of whether the aerosol is generated by atomization with a compressor nozzle nebulizer (PARI LC STAR®) or an electronic vibrating membrane nebulizer with pores of approx. 3 µm (e-FIow ™) , as can be seen in Fig. 5.

Überraschenderweise wurde desweiteren gefunden, dass die Vernebelungseffizienz mit den erfindungsgemässen BSS verbessert werden kann, wie aus Abb. 6 ersichtlich ist. Man findet im Vergleich zu einer Pulmicort® Budesonid Mikrosuspension (mittlere Partikelgröße ca. 4 µm) nach der Vernebelung weitaus höhere Wirkstoffmengen auf einem Inhalationsfilter. Dies lässt die Schlussfolgerung zu, das sich die erfindungsgemäße BSS weitaus effizienter vernebeln lässt als herkömmliche Mikro-Suspensionen. Surprisingly, it was also found that the atomization efficiency can be improved with the BSS according to the invention, as can be seen from FIG. 6. Compared to a Pulmicort® Budesonide microsuspension (average particle size approx. 4 µm), much larger amounts of active ingredient are found on an inhalation filter after nebulization. This leads to the conclusion that the BSS according to the invention can be atomized far more efficiently than conventional micro suspensions.

Desweiteren wurde gefunden, dass im Gegensatz zur Lehre von Nanosystems (WO 00/27363), bei der Vernebelung wässriger Formulierungen mit einem Düsenvernebler ein Aerosol erzeugt wird, dessen aerodynamisches Depositionsverhalten und MMAD sowie inhalierbarer Anteil (= fine particle fraction = FPF), primär von der Tröpfchengröße des Aerosols und weniger von der Partikelgröße abhängig ist. Dies ist in Tabelle 1 für die erfindungsgemäße BSS im Vergleich zu dem Handelsprodukten Pulmicort® (Mikro- Suspension) und Sultanol® (Salbutamolsulfat-Lösung) nach Vernebelung von je 2 ml mit den PARI LC STAR® dargestellt. Deutliche Unterschiede ergeben sich nur hinsichtlich der Wirkstoffmenge, die auf dem Inhalationsfilter gefunden wurde, was aber auf die höhere Wirkstoffkonzentration der BSS zurückzuführen ist. Tabelle 1

Furthermore, it was found that, in contrast to the teaching of nanosystems (WO 00/27363), when aerosolizing aqueous formulations with a jet nebulizer, an aerosol is generated whose aerodynamic deposition behavior and MMAD and inhalable fraction (= fine particle fraction = FPF), primarily from depends on the droplet size of the aerosol and less on the particle size. This is shown in Table 1 for the BSS according to the invention in comparison to the commercial products Pulmicort® (micro-suspension) and Sultanol® (salbutamol sulfate solution) after atomization of 2 ml each with the PARI LC STAR®. There are clear differences only with regard to the amount of active ingredient found on the inhalation filter, which is due to the higher active ingredient concentration of the BSS. Table 1

Die Ergebnisse lassen ferner den Schluss zu, dass sich diese BSS auch in einer bis zu 20fach höheren Konzentration im Vergleich zu Pulmicort® eher wie eine Lösung verhalten. Hieraus ergeben sich sowohl gegenüber einer Lösung als auch gegenüber herkömmlichen Suspensionen folgende Vorteile:

  • - Wasserunlösliche oder schlecht wasserlösliche Wirkstoffe lassen sich in wässrige Formulierungen überführen, die schneller und mit höherer Effizienz als handelsübliche Suspensionen vernebelt werden können.
  • - Die Wirkstoffdepositionsraten der erfindungsgemäßen Formulierungen auf dem Inspirationsfilter sind deutlich höher als bei handelsüblichen Formulierungen.
  • - Der Rückstand im Vernebler ist deutlich geringer als bei handelsüblichen Formulierungen, was eine bessere Verwertbarkeit ermöglicht.
  • - Die Beladungsdichte und -homogenität der Tröpfchen wird im Vergleich zu einer handelsüblichen Suspension verbessert.
  • - Die aerodynamischen Parameter werden durch die Teilchengröße nicht in dem Umfang beeinflusst, wie dies in der PCT US 99/26799 beschrieben ist, denn der MMAD wird nicht wesentlich erniedrigt.
  • - Das Depositionsverhalten und damit Partikelgrößenverteilungsmuster wird überwiegend durch die Eigenschaften des Verneblers und weniger durch die Formulierung bestimmt, wie dies in der PCT US 99/26799 beschrieben ist, denn der MMAD und die respirable Fraktion korrelieren nicht direkt mit der Teilchengröße der BSS-Partikel.
The results also allow the conclusion that these BSS behave more like a solution in a concentration up to 20 times higher than that of Pulmicort®. This has the following advantages over both a solution and conventional suspensions:
  • - Water-insoluble or poorly water-soluble active ingredients can be converted into aqueous formulations, which can be atomized more quickly and with greater efficiency than commercially available suspensions.
  • The active substance deposition rates of the formulations according to the invention on the inspiration filter are significantly higher than in the case of commercially available formulations.
  • - The residue in the nebuliser is significantly less than with commercially available formulations, which enables better usability.
  • - The loading density and homogeneity of the droplets is improved compared to a commercially available suspension.
  • - The aerodynamic parameters are not influenced by the particle size to the extent described in PCT US 99/26799, because the MMAD is not significantly reduced.
  • - The deposition behavior and thus particle size distribution pattern is mainly determined by the properties of the nebulizer and less by the formulation, as described in PCT US 99/26799, because the MMAD and the respirable fraction do not correlate directly with the particle size of the BSS particles.

Mit der erfindungsgemäßen Zubereitung lässt sich die Wirkstoffmenge auf Inhalationsfiltern erhöhen, was darauf hinweist, dass die Beladungsdichte und -homogenität der Tröpfchen im Vergleich zu einer handelsüblichen Suspension verbessert wird. Dieser Effekt hängt wahrscheinlich mit den Oberflächen modifizierenden Eigenschaften des verwendeten Hilfsstoffes und dem Herstellverfahren zusammen und ist per se nicht allein durch die Teilchengröße bestimmt. Zusammenfassend kann festgehalten werden, dass im Gegensatz zur Lehre von PCT/US 99/26799 die aerodynamischen Aerosolparameter überwiegend durch die vom Vernebler erzeugte Tröpfchengröße bestimmt wird. Eine effizientere und schnellere Vernebelung und ein geringerer Rückstand im Vernebler wird dadurch erreicht, dass ein Tröpfchen mehrere kleinere Partikel transportieren kann und diese durch die Oberflächenmodifikation mit Polysorbat 80 eine geringere Adhäsion an Wandungen aufweisen. With the preparation according to the invention, the amount of active ingredient can be applied to inhalation filters increase, which indicates that the loading density and homogeneity of the droplets in the Compared to a commercially available suspension is improved. This effect depends probably with the surface-modifying properties of the used Auxiliary and the manufacturing process together and is not per se solely by the Particle size determined. In summary it can be said that contrary for the teaching of PCT / US 99/26799 the aerodynamic aerosol parameters predominantly is determined by the droplet size generated by the nebulizer. A more efficient and faster nebulization and less residue in the nebulizer is achieved, that a droplet can transport several smaller particles and these through the Surface modification with Polysorbate 80 reduces adhesion to walls exhibit.

Beispiele zur Herstellung von BSS und anderer Formulierungen sind nachfolgend aufgeführt. Examples of the preparation of BSS and other formulations are listed below.

Beispiel 1example 1

1 g Budesonid werden in 100 ml isotonischer Kochsalzlösung in der 0.5% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 50 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30, 40 und 50 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Budesonid Submikron Suspension (BSS) wird danach in einem geschlossenen Glasgefäß 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 1 g of budesonide in 100 ml of isotonic saline in 0.5% polysorbate 80 are suspended using an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The Suspension is placed in a microfluidizer M110EH at a pressure of 1500 bar up to 50 × approximately pumped. 0.5 ml each after 10, 20, 30, 40 and 50 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa. The resulting budesonide submicron suspension (BSS) is then closed Glass jar heat sterilized for 15 min at 121 ° C and 1 bar overpressure. After cooling down 2 ml each with a sterile pipette in a sterile bank in previously sterilized blow fill seal ampoules filled and sealed. The particle size of three 100 µl aliquots each is determined as described above.

Beispiel 2Example 2

0,1 g Fluticason-propionat und 0,025 g Salmeterol werden in 100 ml Wasser für Injektionszwecke in dem 0.25% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 40 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30 und 40 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an Hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Submikron Suspension (SMS) wird danach in einem verschlossenen Glasgefäß 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 0.1 g of fluticasone propionate and 0.025 g of salmeterol in 100 ml of water for Injection in which 0.25% Polysorbate 80 is dissolved using an Ultra-Turrax for 1 min suspended at 10,000 rpm. The suspension is placed in a microfluidizer M110EH pumped up to 40 × round at a pressure of 1500 bar. 0.5 ml each taken after 10, 20, 30 and 40 homogenization cycles and the particle size on hand 3 × 100 µl aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa determined. The resulting submicron suspension (SMS) will then appear Heat sterilized in a sealed glass vessel for 15 min at 121 ° C and 1 bar overpressure. After cooling, 2 ml of it are placed in a sterile pipette in a sterile bench previously sterilized blow fill seal ampoules filled and sealed. The particle size of three 100 µl aliquots each are determined as described above.

Beispiel 3Example 3

0,1 g Budesonid und 0,01 g Formoterol werden in 100 ml Wasser für Injektionszwecke in dem 0.25% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 40 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30 und 40 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an Hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Budesonid Submikron Suspension (BSS) wird danach in einem Glasgefäß bei 121°C und 1 bar Überdruck 15 min hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 0.1 g budesonide and 0.01 g formoterol are dissolved in 100 ml of water for injections 0.25% Polysorbate 80 are dissolved using an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 Revolutions / min suspended. The suspension is added to a M110EH Microfluidizer a pressure of 1500 bar pumped up to 40 times. 0.5 ml each time after 10, 20, 30 and 40 homogenization cycles and the particle size using 3 × 100 µl Aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa determined. The resulting budesonide submicron suspension (BSS) is then used Heat sterilized in a glass vessel at 121 ° C and 1 bar overpressure for 15 minutes. After this 2 ml of each are cooled with a sterile pipette in a sterile bench beforehand sterilized blow fill seal ampoules filled and sealed. The particle size of each three 100 µl aliquots are determined as described above.

Beispiel 4Example 4

0,25 g Mometason-furoat und 0,05 g Thiotropium werden in 100 ml 0,8%iger Kochsalzlösung, die mit einen Citratpuffer auf pH 7,4 eingestellt ist und 0.25% Polysorbat 80 gelöst enthält mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 30 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20 und 30 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an Hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Submikron Suspension (SMS) wird danach in einem verschlossenen Glasgefäß 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck 15 min hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 0.25 g mometasone furoate and 0.05 g thiotropium are 0.8% in 100 ml Saline solution adjusted to pH 7.4 with a citrate buffer and 0.25% polysorbate 80 dissolved contains suspended with an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The suspension is placed in a M110EH microfluidizer at a pressure of up to 1500 bar 30 × pumped round. 0.5 ml each after 10, 20 and 30 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa. The resulting submicron suspension (SMS) is then sealed Glass jar heat-sterilized for 15 min at 121 ° C and 1 bar overpressure for 15 min. After cooling 2 ml of each are previously sterilized with a sterile pipette in a sterile bench blow fill seal ampoules filled and welded. The particle size of three 100 µl each Aliquots are determined as described above.

Beispiel 5Example 5

2 g Budesonid werden in 100 ml isotonischer Kochsalzlösung in der 0.5% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 50 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30, 40 und 50 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Budesonid Submikron Suspension (BSS) wird danach in einem verschlossenen Glasgefäß bei 121°C und 1 bar Überdruck 15 min hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. Vor der Anwendung wird die Suspension mittels 0,5%iger steriler Tween® 80 Lösung auf einen Budesonidgehalt von 10 mg/ml verdünnt. 2 g budesonide are dissolved in 100 ml isotonic saline in 0.5% polysorbate 80 are suspended using an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The Suspension is placed in a microfluidizer M110EH at a pressure of 1500 bar up to 50 × approximately pumped. 0.5 ml each after 10, 20, 30, 40 and 50 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa. The resulting budesonide submicron suspension (BSS) is then in a sealed glass jar at 121 ° C and 1 bar overpressure for 15 minutes. After this 2 ml of each are cooled with a sterile pipette in a sterile bench beforehand sterilized blow fill seal ampoules filled and sealed. The particle size of each three 100 µl aliquots are determined as described above. Before using the Suspension using a 0.5% sterile Tween® 80 solution to a budesonide content of Diluted 10 mg / ml.

Beispiel 6Example 6

1 g Ciclosporin A werden in 100 ml isotonischer Kochsalzlösung in der 1% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 50 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30, 40 und 50 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malvern ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Submikron Suspension (SMS) wird danach in einem Glasgefäß bei 121°C und 1 bar Überdruck 15 min hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 1 g of Ciclosporin A in 100 ml of isotonic saline in 1% polysorbate 80 are suspended using an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The Suspension is placed in a microfluidizer M110EH at a pressure of 1500 bar up to 50 × approximately pumped. 0.5 ml each after 10, 20, 30, 40 and 50 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malvern ZetaSizer 3000HSa. The resulting submicron suspension (SMS) is then in a glass vessel at 121 ° C and 1 bar overpressure heat sterilized for 15 min. After cooling, 2 ml of it are added a sterile pipette in a sterile bank into previously sterilized blow fill seal ampoules and welded. The particle size of three 100 µl aliquots each is as above described determined.

Beispiel 7Example 7

5 g Ketoconazol werden in 100 ml isotonischer Kochsalzlösung in der 1% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 50 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30, 40 und 50 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malver ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Submikron Suspension (SMS) wird danach in einem Glasgefäß 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. 5 g of ketoconazole in 100 ml of isotonic saline in the 1% polysorbate 80 are suspended using an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The Suspension is placed in a microfluidizer M110EH at a pressure of 1500 bar up to 50 × approximately pumped. 0.5 ml each after 10, 20, 30, 40 and 50 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malver ZetaSizer 3000HSa. The resulting one Submicron suspension (SMS) is then in a glass vessel for 15 min at 121 ° C and 1 bar Overpressure heat sterilized. After cooling, 2 ml of it with a sterile Pipette filled into previously sterilized blow fill seal ampoules and in a sterile bench welded. The particle size of three 100 µl aliquots each is as described above certainly.

Beispiel 8Example 8

1 g Budesonid wird in 100 ml isotonischer Kochsalzlösung in der 1% Polysorbat 80 gelöst sind mittels eines Ultra-Turrax 1 min bei 10.000 Umdrehungen/min suspendiert. Die Suspension wird in einen Microfluidizer M110EH bei einem Druck von 1500 bar bis zu 50 × rundgepumpt. Jeweils 0,5 ml werden nach 10, 20, 30, 40 und 50 Homogenisationszyklen entnommen und die Partikelgröße an hand von 3 × 100 µl Aliquots der Proben mit einem Malvern MasterSizer 2000 und einen Malver ZetaSizer 3000HSa bestimmt. Die resultierende Submikron Suspension (SMS) wird danach in einem Glasgefäß 15 min bei 121°C und 1 bar Überdruck hitzesterilisiert. Nach dem Erkalten werden jeweils 2 ml davon mit einer sterilen Pipette in einer Sterilbank in zuvor sterilisierte blow fill seal Ampullen abgefüllt und verschweißt. Die Partikelgröße von jeweils drei 100 µl Aliquoten wird wie oben beschrieben bestimmt. Vor der Vernebelung wird die Suspension mittels einer sterilen Kochsalzlösung, die 0,025% Ipratropiumbromid und 0,1% Salbutamolsulphat im Verhältnis 1 : 1 verdünnt. 1 g of budesonide is dissolved in 100 ml of isotonic saline in 1% polysorbate 80 are suspended by an Ultra-Turrax for 1 min at 10,000 revolutions / min. The Suspension is placed in a microfluidizer M110EH at a pressure of 1500 bar up to 50 × approximately pumped. 0.5 ml each after 10, 20, 30, 40 and 50 homogenization cycles removed and the particle size using 3 × 100 ul aliquots of the samples with a Malvern MasterSizer 2000 and a Malver ZetaSizer 3000HSa. The resulting one Submicron suspension (SMS) is then in a glass vessel for 15 min at 121 ° C and 1 bar Overpressure heat sterilized. After cooling, 2 ml of it with a sterile Pipette filled into previously sterilized blow fill seal ampoules and in a sterile bench welded. The particle size of three 100 µl aliquots each is as described above certainly. Before nebulization, the suspension is cleaned using a sterile saline solution, the 0.025% ipratropium bromide and 0.1% salbutamol sulfate diluted 1: 1.

Claims (18)

1. Verfahren zur Herstellung einer sterilen flüssigen wässrigen Zubereitung zur pulmonalen Applikation eines in Wasser schwerlöslichen Wirkstoffs in Form eines Aerosols, gekennzeichnet durch die folgenden Schritte: a) Herstellung einer wässrigen Suspension, welche den schwerlöslichen Wirkstoff in Form von Partikeln mit einer mittleren Teilchengröße von mehr als 1 µm und ein gelöstes Tensid enthält; b) Anwendung eines Teilchengrößenreduktionsverfahrens bis zur Zerkleinerung der suspendierten Wirkstoffpartikel auf eine mittlere Teilchengröße von - weniger als 1 µm; und c) Anwendung eines Hitzesterilisationsverfahrens bis zur Abtötung der in der Suspension enthaltenen pathogenen Keime unter Aufrechterhaltung eines mittleren Partikeldurchmesser des suspendierten Arzneistoffes von kleiner 2 µm. 1. A method for producing a sterile liquid aqueous preparation for pulmonary application of an active substance which is sparingly soluble in water in the form of an aerosol, characterized by the following steps: a) preparation of an aqueous suspension which contains the poorly soluble active ingredient in the form of particles with an average particle size of more than 1 μm and a dissolved surfactant; b) application of a particle size reduction process until the suspended active substance particles are comminuted to an average particle size of - less than 1 μm; and c) application of a heat sterilization process until the pathogenic germs contained in the suspension are killed while maintaining an average particle diameter of the suspended drug of less than 2 μm. 2. Verfahren nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass der schwerlösliche Wirkstoff aus der Gruppe der Kortikosteroide, Betasympathomimetika, Anticholinergika, Immunmodulatoren, Antiinfektiva, Cytostatika stammt umfassend Budesonid, Ciclesonid, Fluticason, Mometason, Beclomethason, Flunisolid; Formoterol, Salmeterol, Levalbuterol; Thiotropium, Oxitropium, Ipratropium; Ciclosporin, Tacrolimus, Azathioprin; Ciprofloxacin, Moxifloxacin, Azithromycin, Clarithromycin, Erythromycin, Metronidazol, Ketoconazol, Itraconazol, Clotrimazol, Bifonazol, Fluconazol, Amphotericin B, Natamycin, Nystatin, Aciclovir, Famciclovir, Valaciclovir, Didanosin, Saquinavir, Ritonavir, Lamivudin, Stavudin, Zidovudin; Carmustin, Lomustin, Taxol, Etopsid, Cis-Platin sowie den pharmazeutisch akzeptablen Derivaten, nicht wasserlöslichen Salzen, Enantiomeren, Racematen, Epimeren, oder Diastereomeren eines dieser Wirkstoffe ausgewählt ist. 2. The method according to claim 1, characterized in that the sparingly soluble Active ingredient from the group of corticosteroids, beta sympathomimetics, anticholinergics, Immunomodulators, anti-infectives, cytostatics include budesonide, ciclesonide, Fluticasone, mometasone, beclomethasone, flunisolide; Formoterol, salmeterol, levalbuterol; Thiotropium, oxitropium, ipratropium; Ciclosporin, tacrolimus, azathioprine; ciprofloxacin, Moxifloxacin, azithromycin, clarithromycin, erythromycin, metronidazole, ketoconazole, Itraconazole, clotrimazole, bifonazole, fluconazole, amphotericin B, natamycin, nystatin, Aciclovir, famciclovir, valaciclovir, didanosine, saquinavir, ritonavir, lamivudine, stavudine, zidovudine; Carmustine, Lomustine, Taxol, Etopside, Cis-Platinum as well as the pharmaceutical acceptable derivatives, water-insoluble salts, enantiomers, racemates, epimers, or diastereomers of one of these active ingredients is selected. 3. Verfahren nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Tensid Polysorbat 80 (Tween® 80) ist. 3. The method according to claim 1 or 2, characterized in that the surfactant Polysorbate 80 (Tween® 80). 4. Verfahren nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Tensidgehalt der Suspension etwa 0,01 bis 2,0% und vorzugsweise 0,05 bis 0,5% beträgt. 4. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that that the surfactant content of the suspension is approximately 0.01 to 2.0% and preferably 0.05 to 0.5% is. 5. Verfahren nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Teilchengrößenreduktionsverfahren ein zyklisches Hochdruckhomogenisationsverfahren bzw. ein Kollisionsstrahl-Mahlverfahren ist. 5. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the particle size reduction process is cyclical High pressure homogenization process or a collision jet grinding process. 6. Verfahren nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass mehr als 20 Homogenisationszyklen durchgeführt werden. 6. The method according to claim 5, characterized in that more than 20 Homogenization cycles are carried out. 7. Verfahren nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Teilchengrößenreduktionsverfahren bis zum Erreichen einer mittleren Teilchengröße von weniger als etwa 850 nm, bestimmt als z-average, durchgeführt wird. 7. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that that the particle size reduction process until reaching a medium one Particle size of less than about 850 nm, determined as the z-average, is carried out. 8. Verfahren nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Hitzesterilisationsverfahren bei einer Temperatur von etwa 100 bis 130°C und unter erhöhtem Druck durchgeführt wird. 8. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the heat sterilization process at a temperature of about 100 to 130 ° C and below increased pressure is carried out. 9. Verfahren nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass das Hitzesterilisationsverfahren bei einer Temperatur von etwa 110°C oder etwa 121°C und unter erhöhtem Druck durchgeführt wird. 9. The method according to claim 8, characterized in that the Heat sterilization process at a temperature of about 110 ° C or about 121 ° C and below increased pressure is carried out. 10. Flüssige Zubereitung zur pulmonalen Applikation in Form eines Aerosols, dadurch gekennzeichnet, dass die Zubereitung einen in Wasser schwerlöslichen Wirkstoff in Form von suspendierten Partikeln mit einer mittleren Teilchengröße von 500 nm bis 2 µm enthält und steril ist. 10. Liquid preparation for pulmonary application in the form of an aerosol, thereby characterized in that the preparation in the form of a poorly water-soluble active ingredient contains suspended particles with an average particle size of 500 nm to 2 microns and is sterile. 11. Flüssige Zubereitung nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, dass der schwerlösliche Wirkstoff aus der Gruppe der Kortikosteroide, Betasympathomimetika, Anticholinergika,, Immunmodulatoren, Antiinfektiva, Cytostatika stammt umfassend Budesonid, Ciclesonid, Fluticason, Mometason, Beclomethason, Flunisolid; Formoterol, Salmeterol, Levalbuterol; Thiotropium, Oxitropium, Ipratropium; Ciclosporin, Tacrolimus, Azathioprin; Ciprofloxacin, Moxifloxacin, Azithromycin, Clarithromycin, Erythromycin, Metronidazol, Ketoconazol, Itraconazol, Clotrimazol, Bifonazol, Fluconazol, Amphotericin B, Natamycin, Nystatin, Aciclovir, Famciclovir, Valaciclovir, Didanosin, Saquinavir, Ritonavir, Lamivudin, Stavudin, Zidovudin; Carmustin, Lomustin, Taxol, Etopsid, Cis-Platin sowie den pharmazeutisch akzeptablen Derivaten, nicht wasserlöslichen Salzen, Enantiomeren, Racematen, Epimeren, oder Diastereomeren eines dieser Wirkstoffe ausgewählt ist. 11. Liquid preparation according to claim 10, characterized in that the poorly soluble active ingredient from the group of corticosteroids, beta sympathomimetics, Anticholinergics ,, immunomodulators, anti-infectives, cytostatics comes from extensive Budesonide, ciclesonide, fluticasone, mometasone, beclomethasone, flunisolide; formoterol, Salmeterol, levalbuterol; Thiotropium, oxitropium, ipratropium; Ciclosporin, tacrolimus, azathioprine; Ciprofloxacin, moxifloxacin, azithromycin, clarithromycin, erythromycin, Metronidazole, ketoconazole, itraconazole, clotrimazole, bifonazole, fluconazole, amphotericin B, Natamycin, nystatin, acyclovir, famciclovir, valacyclovir, didanosine, saquinavir, ritonavir, Lamivudine, stavudine, zidovudine; Carmustine, Lomustine, Taxol, Etopside, Cis-Platinum as well as the pharmaceutically acceptable derivatives, water-insoluble salts, enantiomers, Racemates, epimers, or diastereomers of one of these active ingredients is selected. 12. Flüssige sterile Zubereitung zur pulmonalen Applikation in Form eines Aerosols, dadurch gekennzeichnet, dass diese durch ein Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 9 hergestellt wird. 12. Liquid sterile preparation for pulmonary application in the form of an aerosol, characterized in that this is achieved by a method according to one of claims 1 to 9 will be produced. 13. Flüssige sterile Zubereitung nach einem der Ansprüche 10 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass sie mehr als einen Wirkstoff enthält und auch als steriles Kombinationsprodukt vernebelt werden kann. 13. Liquid sterile preparation according to one of claims 10 to 12, characterized characterized that it contains more than one active ingredient and also as sterile Combination product can be nebulized. 14. Flüssige sterile Zubereitung nach einem der Ansprüche 10 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass sie weitgehend isotonisch ist, einen physiologisch verträglichen pH- Wert aufweist und gegebenenfalls weitere inhalationstoxikologisch unbedenkliche Hilfsstoffe, wie z. B. Aromatisierungs- und Komplexierungsmittel (Mannitol, Cyclodextrine, etc.) enthält. 14. Liquid sterile preparation according to one of claims 10 to 13, characterized characterized that it is largely isotonic, a physiologically acceptable pH Has value and, if necessary, other auxiliaries that are harmless to inhalation toxicity, such as B. contains flavoring and complexing agents (mannitol, cyclodextrins, etc.). 15. Verwendung einer flüssigen Zubereitung nach einem der Ansprüche 10 bis 14 zur Vernebelung in einem nach dem Ultraschallprinzip, Düsenprinzip, elektrohydrodynamischen, mit einer vibrierenden Membran oder mit Poren definierter Größe arbeitenden Vernebler, wie z. B. e-FIow™, AeroNeb™, AeroDose™ oder AERx™. 15. Use of a liquid preparation according to one of claims 10 to 14 for Nebulization in an ultrasonic principle, nozzle principle, electrohydrodynamic, with a vibrating membrane or nebulizer working with pores of a defined size, such as z. B. e-FIow ™, AeroNeb ™, AeroDose ™ or AERx ™. 16. Verwendung nach Anspruch 15 zur Inhalation durch Menschen oder andere Säugetiere zu therapeutischen, prophylaktischen oder diagnostischen Zwecken. 16. Use according to claim 15 for inhalation by humans or others Mammals for therapeutic, prophylactic or diagnostic purposes. 17. Verwendung nach Anspruch 16 zur lokalen Therapie der Nasenschleimhaut oder der Lunge. 17. Use according to claim 16 for local therapy of the nasal mucosa or the lungs. 18. Verwendung nach Anspruch 16 zur systemischen Therapie. 18. Use according to claim 16 for systemic therapy.
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