BE483252A - - Google Patents

Info

Publication number
BE483252A
BE483252A BE483252DA BE483252A BE 483252 A BE483252 A BE 483252A BE 483252D A BE483252D A BE 483252DA BE 483252 A BE483252 A BE 483252A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
jig
pressure
tool
nozzles
mechanism according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE483252A publication Critical patent/BE483252A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q35/00Control systems or devices for copying directly from a pattern or a master model; Devices for use in copying manually
    • B23Q35/04Control systems or devices for copying directly from a pattern or a master model; Devices for use in copying manually using a feeler or the like travelling along the outline of the pattern, model or drawing; Feelers, patterns, or models therefor
    • B23Q35/08Means for transforming movement of the feeler or the like into feed movement of tool or work
    • B23Q35/18Means for transforming movement of the feeler or the like into feed movement of tool or work involving fluid means
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q2735/00Control systems or devices for copying from a pattern or master model
    • B23Q2735/02Means for transforming movement of the feeler into feed movement of tool or work
    • B23Q2735/08Means for transforming movement of the feeler into feed movement of tool or work involving fluid means
    • B23Q2735/085Means for transforming movement of the feeler into feed movement of tool or work involving fluid means in a milling machine

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Perforating, Stamping-Out Or Severing By Means Other Than Cutting (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements apportés ou relatifs aux mécanismesconmandés par gabarit pour outils etorganes s analogue s ". 



   La présente invention concerne des mécanismes commandés par gabarit pour machines-outils et organes analogues. Ces mé- canismes sont utilisés pour effectuer le mouvement relatif entre l'outil et la pièce à traiter conformément au contour d'un ga- barit. 



   Un but de l'invention est de fournir un mécanisme disposé de manière qu'un outil ne doive pas être directement commandé   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par un gabarit ou un modèle et empêche ainsi toute usure du   ga-   barit, ce qui développerait nécessairement des   irrégularités   dans le contour ou la forme   1;. reproduire.   Un autre but de l'in- vention consiste à fournir un mécanisme réglé et   commandé   par un régulateur "   Askania   " pour actionner etguider l'outil et qui est à son tour commandé par un dispositifà jet de fluide en coopération avec le gabarit. 



   Il n'est pas habituellement souhaitable de commander et de guider un outil   directement   à partir d'un gabarit, vu que les forces qui sont créées ou doivent être transmises, sont dans la plupart des cas trop grandes et provoquent non seulement l'usure du gabarit mais peuvent empêcher une reproduction soignée du ga-   barit   spécial.

   Le   mécanisme   de la   présenta     invention     comprend   donc un dispositif hydraulique suiveur par lequel le gabarit dé- termine le   réglage du   régulateur ou du relais qui répond à de potits   déplacements.   Le régulateur à son.tour actionne un piston dans un cylindre: de force motrice qui fonctionne de telle manière, par l'intermédiaire du mécanisme suiveur, qus le mouvement du piston est directement proportionnel au contour du gabarit et qu'ainsi le   mouvement   du régulateur   l'est     également.   



   L'invention a pour but de fournir un dispositif perfection- né, simple, sûr et précis pour la commende d'un outil à partir d'un gabarit avec des   mécanismes   intermédiaires pour le fonction- nement de l'outil, de manière qu'un guide " flottantIlsuive le, gabarit et que ce dernier ne soit pas soumis aux chocs, vibra-   tions   et autres conditions qui résultent de   l'action   de coupe ou d'usinage sur la pièce à traiter. 



   Suivant la présente invention, un   mécanisme   commandé par gabarit pour effectuer un mouvement relatif entre l'outil et la pièce à traiter en concordance avec le contour   d'un   gabarit com- prend des moyens pour diriger un fluide sous pression constante   (jans   des moyens de réception de fluide, des moyens pour effectuer le mouvement relatif entre le gabarit et le courant de façon que 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tous les points le long du contour du gabarit commandent à. leur tour   l'écoulencnt   de courant, ce qui amène des variations de pression dans les moyens de réception, etdes moyens répondant à ces variations de pression pour   commander   ce mouvement relatif requis entre l'outil et la pièce à traiter. 



   Le gabarit peut intercepter partiellement le courant, ou bien on peut prévoir un organe internédiaire place entre le ga- barit et le courant et en contact avec le gabarit, et ayant une palette destinée à. intercepter partiellement le courant et des moyens pour déplacer cet organe intermédiaire autour du contour du gabarit. 



   On peut prévoir des moyens pour déplacer le gabarit par rapport au courant et la pièce à traiter par rapport à l'outil dans une direction, et les moyens repondant à ces variations de pression sont disposés de manière à déplacer le gabarit par rap- port au courant et la pièce à traiter par rapport à l'outil dans une direction transversale. 



   On peut prévoir deux tuyères espacées, à partir d'une des- quelles le courant de fluide est dirigé dans l'autre tuyère, la- quelle comprend les moyens de réception du fluide. 



   Les moyens répondant aux variations de pression peuvent comprendre un dispositif auquel l'outil et les tuyères sont re- liés et être disposés pour commander le mouvement de ce   dispo-   sitif de manière qu'une pression sensiblement constante soit maintenue dans la tuyère de réception. 



   Des moyens de fonctionnement peuvent être prévus pour pro- duire un mouvement relatif entre les tuyères et les moyens de support du gabarit et de la pièce à traiter. 



   On peut   prévoir   un piston à double effet et un cylindre, le piston étant destiné à porter l'outil et les tuyères, et des moyens reliant la tuyère de réception au cylindre de manière que des variations de pression dans la tuyère de réception pro- voquent le mouvement du piston et par conséquent celui de l'outil. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Ces moyens, répondant à ces variations de pression, peu- vent être munis d'un relais à pression de fluide qui peut être du type à tuyau d'injection. 



   En relais à pression de fluide répondant aux variations de pression dans la tuyère de réception peut être relié au cy- lindre Mentionné plus haut des daux côtes du piston,   de   manière que les variations de pression dans la tuyère de réception pro- voquent le mouvement du piston. 



   Four l'emploi avec un gabarit ayant une paire de contours, on peut prévoir deux paires de tuyères espacées, chaque paire étant disposée de manière qu'un courant de fluide passe d'une tuyère dans l'autre tuyère de la paire, les deux paires de tuyè- res étant espacées de manière que les deux courants de fluide soient partiellement interceptés, chacun par l'un des contours, et des moyens de réglage du mouvement de l'outil par rapport à la pièce sur laquelle il opère et pour déplacer les deux paires de tuyères par rapport au gabarit en réponse aux pressions dif- férentes dans les deux tuyères de réception. 



   Si ces deux contours sont parallèles, on peut prévoir des moyens reliant les deux paires de tuyères au piston mentionné plus haut et des moyens pour appliquer à un coté du piston une pression dépendant de la pression dans une des tuyères de   récep-   tion et à l'autre côté du piston une pression dépendant de la pression dans l'autre tuyère de réception, et choisis de façon que le mouvement du piston soit commondé per le gabarit de telle manière que les pressions dans les tuyères de réception soient maintenues sensiblement égales. 



   D'autres buts, objets et avantages de la présente inven- tion apparaîtront   d'après  la description   suivante     ot  les dessins   ci-annexés,   montrant dans des buts purement représentatifs plu- sieurs formes de réalisation de la présente invention. On com- prendra toutefois que la description ne doit pas être prise dans un sens limitatif, la   portée   de l'invention étant définie dans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les revendications ci-annexées. 



   Si l'on se reporte aux dessins ; 
La figure 1 est une vue en perspective, en partie schéma- tique, du mécanisme de commande et de fonctionnement appliqué à un outil. 



   La figure 2 est une vue en perspective d'une forme modi- fiée de gabarit. 



   La figure 3 est une vue schématique d'une construction modifiée pour un gabarit ayant trois dimensions. 



   La figure 4 est une vue schématique d'une autre construc- tion modifiée utilisant un gabarit double et 
La figure 5 est une vue schématique   d'une   commande suiveu- se pour machines-outils. 



   Dans la construction de la figure 1, un gabarit, un modèle 1 ou un dispositif analogue qui doit être suivi ou reproduit, a toute forme et tout contour de bord désirés et peut être fixé de manière amovible à un coulisseau 2 de table par n'importe quels moyens appropriés, tels que des boulons 3. Le coulisseau est mon- té sur des cornières 4 qui, à leur tour, glissent sur des cor- nières 5 fixées sur un châssis fixe ou une assise 6. La pièce à traiter 7, sous la forme d'une plaque dans laquelle le contour du gabarit doit être découpé, est également montée sur le cou- lisseau 2 et est maintenue fixée en place par des pinces 8 ou par d'autres moyens quelconques appropriés.

   Un cylindre 9 est également monté sur le châssis 6 et un piston à double effet 10 est destiné à effectuer un mouvement de va-et-vient dans celui- ci au moyen d'une tige 11, qui est guidée dans les plaques ter- minales 12. Cette tige 11 est guidée à une extrémité 13 dans l'assise 6 et l'autre extrémité 14 porte un outil 15 et une pla- que 16. 



   L'outil 15 peut comprendre n'importe quel dispositif cou- pant approprié tel qu'un outil étroit   de   fraisage ( non rapré- senté ) mis en rotation par des moyens quelconques appropriés, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 / tel qu'un moteur ( non représenté ), ou bien l'outil peut être un chalumeau coupant 70 ayant-un tube flexible 17 pour   l'air   et un tube flexible 18 pour l'acétylène. 



   La plaque 16 supporte et dirige un courant ou un jet de fluide vertical créé par la tuyère 19 et reçu dans la tuyère 20. 



  Le fluide sous pression est de préférence de l'air fourni par le tube flexible 21 et cette fourniture d'air doit être sensible- ment constante. L'air reçu dans la tuyère de réception   àu   moyen d'un tube flexible 25, commande un reluis ou un régulateur 22   de   pression de fluide, du type à tuyau d'injection bien connu " Askania ", qui comprend un tuyau d'injection mobile   23,   pivo- tant en 24 et muni de fluide sous pression ( de préférence de   l'huile )   à partir d'une source appropriée ( non représentée ). 



  Le fluide sous pression qui sort de l'orifice 26 est dirigé dans des orifices de réception 27 et   28,   suivant la position relative de la tuyère 23 à tuyau d'injection. La.tuyère 23 à tuyau d'in- jection est commandée par un dispositif de pression différen- tielle comprenant un boîtier 29 séparé en deux chambres par un diaphragme 30. Le mouvement du diaphragme est transmis à la tuyère à tuyau d'injection au moyen d'une bielle 31. 



   Le coulisseau de table 2 peut être actionné au   moyen   d'un système hydraulique comprenant une tige de piston   32   fixée au coulisseau et faisant un   mouvenent   de   va-et-vient   dans un cylin- dre 33 qui est   commandé   par un moteur 54 et une pompe 35 en cori- munication au moyen de tuyaux 36. Une soupape à quatre voies   37   comnande l'écoulement de l'huila sous pression vers l'extrémité de course 58 de fonctionnement du cylindre 33, réglé pour ce qui concerne la vitesse au moyen d'une soupape 39, et   en   même temps l'huile se trouvant dans l'extrémité de retour 40 s'écoule dans le réservoir 41, comme on l'a indiqué par les flèches.

   Après que la pièce à traiter a été découpée, la soupape 37 est réglée vers une position à angles droits par rapport à la position représen- tée, pour renverser l'écoulement d'huile dans les tuyaux entre 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   @   la soupape 37 et   l   cylindre 33 en vue de déplacer la table 2 de nouveau vers sa position Initiale. 



   La forme réelle du gabarit ou du modèle n'est pas limitée à celle représentée à la figure 1, mais peut comprendre n'impor- te quel dessin   comme;   par exemple, un modèle rotatif ou continu 
 EMI7.1 
 42, figurE. 3, qui est monté de façon à tourner sur un arbre 43¯ par des moyens quelconques appropriés ( non   représentés )   et dont la circulation rotative ou la vitesse est en proportion de la circulation de la pièce à traiter. Au lieu de déplacer le gabarit etla pièce à traiter comme   à   la figure 1, il est également pos- sible de déplacer les tuyères à jet d'air, l'outil et le piston et le cylindre avec son régulateur, si on le désire. 



   Une construction utilisant un gabarit à trois dimensions   'est   illustrée à la figure 3 dans laquelle le gabarit 44 se dé- place non seulement horizontalement dans la direction de la flè- che a mais   également   verticalement dans la direction de la flèche 
 EMI7.2 
 b. 'tour ce gabarit, les tuyères 19 et 20 ne peuvent pas être uti- lisées directement de façon que le jet d'air vienne en contact 8.VlC If gabarit, mais une soupape de cOT<JJ',f,nde supolémenbaire 45 est prévue, fixép sur un organe en tige 46 guidé dans deux pa- liers 47. TTn n- ssort 48 pousse le rouleau 4J en contact avec le contour du gabarit 44.

   Le piston 10 suivra pour cette raison di- 
 EMI7.3 
 rëctejitent le mouvement du rouleau 49 sur le gabarit 44 par l'in- termédiaire de l'ailette 45 et n'importe quel outil approprié non représenté ) peut tre monté n'importe sur la tige 11. 



  La figura 4 représente une cdilstructioji dans laquelle il nest pas due prévoir un relais ou un régulateur. Dans ce tte forno do l'invention, les deux bords il du gabarit 51 sont utilisés et coopèrent avec les deux tuyères réceptrices 52 re- liées aux côtés   opposés   du piston 53 dans le cylindre 54. Les 
 EMI7.4 
 tuyères 55 dt[:J}.ii'l8nLt1.tion en air reçoivc-tL'L, tou-..t,s dFur l'air par les tuyaux 56, air qui est à des pressions constantes et identi- ques.   l'Il   outil approprié ( non   représenté )   peut être   prévu   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 , . i,i , t, oii sur l t. 7 Jan s c<' t<., c Jn s -t ru .t 1, ,.>n , "1 est ,te 1.' ,l)or "., sur la tige 57.

   Dans Ce ttc' oonstruetLon, il est 11 ;Cl ssz-tic( que le qit (ku'z: contours :J1'ritl1è1( s 3 ) t'V0 })"(1t' largeur constante c. Les tuyères suivront t e J=a c t é :..i;#r. le con- tour du gabarit et il sera possible d'utiliser s,o;uh'1t:;nt une tuyère èu réception si lu cylindre 54 E le piston 3) sont Tlunis d'un ressort  (   non   représenta ).   
 EMI8.2 
 



  La figure 5 Don tre une eoï.naa.nde suiveuse. du type , ailette pour une roachine-outil dans laquelle 1:i je d'air est dirige Il')- ri7ontal<:;<ieiJ,t au lieu èti l'être vertical;ment. L'aile ttc 58 suit la courbure du gabarit 59 au moyen   d'un   rouleau approprie 50. 
 EMI8.3 
 



  La cOT1illEmdr-' du courant d'air à pression constante à partir de la tuyère 61 jusqu'à la tuyère 62 à trL3vç,rs le bord de l'ailette change la pression dans le régulateur 11 à#sk;ài:1,a Il 65 qui connan- de la pression hydraulique dans le cylindre 64. Un outil  65   est relie à la tige du piston 66. La pièce   67   à usiner sera   découpée   
 EMI8.4 
 exact(-.nent dt' T'lanière à se confomer au gabarit 59. 



   L'appareil fonctionne comme suit ; 
Si on se reporte à la figure 1, le moteur 34 est mis en marche et la soupape 39 est   placée   de manière que la table 2, le gabarit 1 et la pièce à traiter 7 soient déplacés dans la di- rection de la flèche d, la. vitesse de mouvement de ceux-ci dé- pendant de la vitesse de coupe du chalumeau 15.

   Si on suppose que le rapport effectif approprié du gabarit et des tuyères 19 et  20   est tel que le gabarit fait saillie dans le jetd'air à une distance   approximativement   égale à une moitié de la surface transversale de celui-ci et si le gabarit couvrc à présent nains   d'une   moitié de la surface transversale du courant   d'air,   la pression d'air dans le tube 25 augmentera de façon que la pres- sion dans la chambre de droite 29   augnente   également, de manière à faire tourner   lentement   le tuyau de jet 23 en sens inverse de celui des aiguilles d'une montre ou vers la. gauche.

   Ceci   augmen-   te la pression dans la chambre 68, et diminue la pression dans la chambre 69 de telle manière que le piston est poussa légère- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   @   ment vers la gauche, ce qui non seulement guide convenablement le chalumeau 70 mais règle également la plaque 16 de façon que le bora du gabarit circule latéralement à travers le courant d'air par le milieu de celui-ci.

   Si toutefois le gabarit tend   à.   couvrir plus de la moitié de la tuyère de réception 20, la pression dans le tube 25 diminue de telle manière que le tuyau de jet 23 est tourné lentement dans le sens des aiguilles d'une montre , ou vers la droite, de façon à augmenter la pression dans la chambre 69 et à diminuer la pression dans la   chambre   68 pour déplacer le piston 10, la tige 14 et le chalumeau 70 ainsi que la plaque 16 et les tuyères 19 et 20 vers la droite. Le régula- teur 22 agit par conséquent comme régulateur de pression, ce qui   maintient   ou tente de maintenir une pression constante dans le tube flexible 25.

   La plaque 16 également, avec les tuyères 19 et 20, maintient une action de flottement par rapport au con- tour du gabarit dans une direction horizontale et efficace pour   maintenir     une   pression constante sur le régulateur. Cette   ;Jres-   sion maintient une position relative définie des tuyères par rapport au gabarit et ainsi une position définie de l'outil de fonctionnement, ce dernier étant ainsi guidé pour reproduire de façon définie le contour du gabarit ou du modèle.

   L'action de " flottement " des tuyères par rapport au gabarit libère le ga-   burit   des effets nuisibles possibles des forces de fonctionne- ment de l'outil sur la -pièce à traiter, et rendra possible la reproduction du contour du modèle sur la pièce à. traiter avec le plus haut degré de   précision.   Vu que le gabarit n'est pas soumis à l'usure ni à des efforts, il est possible de faire les gabarits en matières très minces, ce qui réduira le coût de la fabrication. Les gabarits peuvent également être soumis à un nombre indéfini de reproductions et peuvent donc constituer une partie permanente mais interchangeable de la machine. 



   Le fonctionnement d'une machine utilisant un gabarit rota- tif ( figure 2 ) se fera suivant un mode de fonctionnement 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 analogue., vu qu'il est simplement nécessaire de prévoir des moyens pour faire tourner le gabarit et pour synchroniser la vi- tesse de rotation de celui-ci avec la vitesse du   mouvement   de la table 2 avec se pièce à traiter et la capacité de coude de l'ou- til. 



   Les   fonctionnements   des   mécanismes   représentés aux figures 3 à 5 seront évidents d'après ce qui précède. A la figure 3, des moyens sont prévus pour   imprimer   le double   mouvement   au Gabarit 44 par rapport au mouvement de la pièce à traiter et à la capa- cité de   coupe   de   l'outil.   Les parties   intermédiaires 49,   46 et finalement   l'ailette   45 transmettent le contour du gabarit au courant d'air des tuyères 19 et 20 vu qu'il serait   évidemment   plutôt difficile de faire   coopérer   directement le courant d'air sur le   gabarit. ;

  ,   la figure 4, les courants   d'air   doubles sup- priment les nécessités d'un relais ou   d'un   régulateur, mais il serait possible d'utiliser seulement une série de tuyères et un courant d'air si le piston 53 était muni d'un   ressort. A   la   fi-   gure 5, le courant d'air est dirigé horizontalement et l'action de Il flottement " a lieu verticalement. 



   On comprendra que l'invention n'est pas limitée à la com- mande etau fonctionnement de machines-outils riais qu'elle peut également être utilisée dans tous les cas où une modification de mouvement et/ou une amplification ou une transmission de force motrice est désirée. 



     Evidemment   l'invention n'est pas limitée aux formes de ré- alisation particulières représentées et décrites ci-dessus. De plus, il n'est pas indispensable que toutes les caractéristiques de la présente Invention soient utilisées conjointement, vu   qu'   elles peuvent être employées avantageusement en diverses combi- naisons et sous-combinaisons. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made or relating to the mechanisms ordered by template for tools and similar bodies".



   The present invention relates to jig-controlled mechanisms for machine tools and the like. These mechanisms are used to effect the relative movement between the tool and the workpiece according to the contour of a template.



   An object of the invention is to provide a mechanism arranged so that a tool does not have to be directly controlled.

 <Desc / Clms Page number 2>

 by a template or a template and thus prevents any wear of the template, which would necessarily develop irregularities in the contour or shape 1 ;. reproduce. Another object of the invention is to provide a mechanism set and controlled by an "Askania" regulator for operating and guiding the tool and which is in turn controlled by a fluid jet device in cooperation with the jig.



   It is not usually desirable to control and guide a tool directly from a jig, as the forces that are created or must be transmitted are in most cases too great and not only cause wear to the tool. template but may prevent careful reproduction of the special template.

   The mechanism of the present invention therefore comprises a hydraulic follower device by which the jig determines the setting of the regulator or of the relay which responds to potential displacements. The rotary regulator actuates a piston in a cylinder: by motive force which operates in such a way, through the follower mechanism, that the movement of the piston is directly proportional to the contour of the template and thus the movement of the regulator is too.



   The object of the invention is to provide an improved, simple, safe and precise device for controlling a tool from a jig with intermediate mechanisms for operating the tool, so that a floating guide It follows the template and that the latter is not subjected to shocks, vibrations and other conditions which result from the action of cutting or machining on the part to be treated.



   According to the present invention, a jig-controlled mechanism for effecting a relative movement between the tool and the workpiece in accordance with the outline of a jig comprises means for directing a fluid under constant pressure (without means of receiving fluid, means for effecting the relative movement between the template and the stream so that

 <Desc / Clms Page number 3>

 all points along the outline of the template command to. in turn the flow of current, which brings about variations in pressure in the receiving means, and means responding to these variations in pressure in order to control this relative movement required between the tool and the workpiece.



   The template can partially intercept the current, or an intermediate member can be provided placed between the template and the current and in contact with the template, and having a pallet intended for. partially intercepting the current and means for moving this intermediate member around the outline of the template.



   Means can be provided for moving the jig relative to the current and the workpiece relative to the tool in one direction, and the means responding to these pressure variations are arranged so as to move the jig relative to the tool. current and the workpiece relative to the tool in a transverse direction.



   Two spaced nozzles can be provided, from one of which the fluid stream is directed into the other nozzle, which comprises the means for receiving the fluid.



   The means responding to pressure variations may comprise a device to which the tool and the nozzles are connected and be arranged to control the movement of this device so that a substantially constant pressure is maintained in the receiving nozzle.



   Operating means can be provided to produce a relative movement between the nozzles and the support means of the jig and of the workpiece.



   A double-acting piston and a cylinder can be provided, the piston being intended to carry the tool and the nozzles, and means connecting the receiving nozzle to the cylinder so that pressure variations in the receiving nozzle cause the movement of the piston and therefore that of the tool.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   These means, responding to these pressure variations, can be fitted with a fluid pressure relay which can be of the injection pipe type.



   As a fluid pressure relay responding to pressure variations in the receiving nozzle, it can be connected to the above-mentioned cylinder on the sides of the piston, so that the pressure variations in the receiving nozzle cause the movement of the piston. piston.



   For use with a jig having a pair of contours, two pairs of spaced nozzles can be provided, each pair being arranged so that a stream of fluid passes from one nozzle to the other nozzle of the pair, both pairs of nozzles being spaced so that the two fluid streams are partially intercepted, each by one of the contours, and means for adjusting the movement of the tool with respect to the part on which it operates and for moving the two pairs of nozzles relative to the template in response to the different pressures in the two receiving nozzles.



   If these two contours are parallel, it is possible to provide means connecting the two pairs of nozzles to the piston mentioned above and means for applying to one side of the piston a pressure depending on the pressure in one of the reception nozzles and to the piston. On the other side of the piston, a pressure depending on the pressure in the other receiving nozzle, and chosen so that the movement of the piston is commonde by the jig so that the pressures in the receiving nozzles are kept substantially equal.



   Other objects, objects and advantages of the present invention will become apparent from the following description and the accompanying drawings, showing for purely representative purposes several embodiments of the present invention. It will be understood, however, that the description should not be taken in a limiting sense, the scope of the invention being defined in

 <Desc / Clms Page number 5>

 the appended claims.



   If we refer to the drawings;
FIG. 1 is a perspective view, partly diagrammatic, of the operating and control mechanism applied to a tool.



   Figure 2 is a perspective view of a modified form of jig.



   Figure 3 is a schematic view of a modified construction for a jig having three dimensions.



   Figure 4 is a schematic view of another modified construction using a dual jig and
Figure 5 is a schematic view of a tracking control for machine tools.



   In the construction of Figure 1, a jig, template 1 or similar device which is to be followed or reproduced, has any desired shape and edge contour and can be removably attached to a table slider 2 by n ' any suitable means, such as bolts 3. The slide is mounted on angles 4 which, in turn, slide on angles 5 fixed on a fixed frame or a base 6. The workpiece 7, in the form of a plate from which the outline of the template is to be cut, is also mounted on the slider 2 and is held fixed in place by clamps 8 or by any other suitable means.

   A cylinder 9 is also mounted on the frame 6 and a double-acting piston 10 is intended to effect a reciprocating movement therein by means of a rod 11, which is guided in the end plates. 12. This rod 11 is guided at one end 13 in the seat 6 and the other end 14 carries a tool 15 and a plate 16.



   Tool 15 may include any suitable cutting device such as a narrow milling tool (not shown) rotated by any suitable means,

 <Desc / Clms Page number 6>

 / such as a motor (not shown), or the tool may be a cutting torch 70 having a flexible tube 17 for air and a flexible tube 18 for acetylene.



   Plate 16 supports and directs a stream or vertical jet of fluid created by nozzle 19 and received in nozzle 20.



  The pressurized fluid is preferably air supplied by flexible tube 21 and this supply of air should be substantially constant. The air received in the receiving nozzle by means of a flexible tube 25, controls a glow or a regulator 22 of fluid pressure, of the well known injection pipe type "Askania", which comprises an injection pipe. movable 23, pivoting at 24 and provided with pressurized fluid (preferably oil) from a suitable source (not shown).



  The pressurized fluid which leaves the orifice 26 is directed into the reception orifices 27 and 28, depending on the relative position of the nozzle 23 with the injection pipe. The injection pipe nozzle 23 is controlled by a differential pressure device comprising a housing 29 separated into two chambers by a diaphragm 30. The movement of the diaphragm is transmitted to the injection pipe nozzle by means of a diaphragm. a connecting rod 31.



   The table slide 2 can be actuated by means of a hydraulic system comprising a piston rod 32 attached to the slide and reciprocating in a cylinder 33 which is controlled by a motor 54 and a pump. 35 in communication by means of pipes 36. A four-way valve 37 controls the flow of pressurized oil to the operating stroke end 58 of cylinder 33, adjusted for speed by means of 'a valve 39, and at the same time the oil in the return end 40 flows into the reservoir 41, as indicated by the arrows.

   After the workpiece has been cut, the valve 37 is adjusted to a position at right angles to the position shown, to reverse the flow of oil in the pipes between.

 <Desc / Clms Page number 7>

   @ the valve 37 and the cylinder 33 in order to move the table 2 back to its Initial position.



   The actual shape of the jig or model is not limited to that shown in Figure 1, but can include any design such as; for example, a rotary or continuous model
 EMI7.1
 42, figure. 3, which is mounted so as to rotate on a shaft 43¯ by any suitable means (not shown) and whose rotary circulation or speed is in proportion to the circulation of the workpiece. Instead of moving the jig and the workpiece as in Figure 1, it is also possible to move the air jet nozzles, the tool and the piston and cylinder with its regulator, if desired.



   A construction using a three-dimensional jig is illustrated in Figure 3 in which jig 44 moves not only horizontally in the direction of arrow a but also vertically in the direction of arrow.
 EMI7.2
 b. 'round this jig, nozzles 19 and 20 cannot be used directly so that the air jet comes into contact 8.VlC If jig, but a valve of cOT <JJ', f, nde supolemenbaire 45 is provided, fixed on a rod member 46 guided in two bearings 47. TTn n-ssort 48 pushes the roller 4J into contact with the contour of the jig 44.

   The piston 10 will follow for this reason di-
 EMI7.3
 react the movement of the roller 49 on the jig 44 by means of the fin 45 and any suitable tool (not shown) can be mounted anywhere on the rod 11.



  Figure 4 represents a cdilstructioji in which it is not due to provide a relay or a regulator. In this head of the invention, the two edges 11 of the jig 51 are used and cooperate with the two receiving nozzles 52 connected to the opposite sides of the piston 53 in the cylinder 54. The
 EMI7.4
 nozzles 55 dt [: J} .ii'l8nLt1.tion in air received, all - .. t, s dFur air through pipes 56, air which is at constant and identical pressures. the appropriate tool (not shown) can be provided

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 ,. i, i, t, oii on l t. 7 Jan s c <'t <., C Jn s -t ru .t 1,,.> N, "1 is, te 1.' , l) or "., on rod 57.

   In Ce ttc 'oonstruetLon, it is 11; Cl ssz-tic (que le qit (ku'z: contours: J1'ritl1è1 (s 3) t'V0}) "(1t' constant width c. The nozzles will follow te J = act ed: .. i; #r. the outline of the jig and it will be possible to use s, where uh'1t:; nt a nozzle at reception if the cylinder 54 E the piston 3) are Tlunis d 'a spring (not shown).
 EMI8.2
 



  Figure 5 Don be a follower eoï.naa.nde. of the type, fin for a roachine-tool in which 1: i air is directed Il ') - ri7ontal <:; <ieiJ, t instead of being vertically. The ttc wing 58 follows the curvature of the template 59 by means of an appropriate roller 50.
 EMI8.3
 



  The cOT1illEmdr- 'of the constant pressure air stream from the nozzle 61 to the nozzle 62 at trL3vç, rs the edge of the vane changes the pressure in the regulator 11 to # sk; ài: 1, a Il 65 which knows the hydraulic pressure in the cylinder 64. A tool 65 is connected to the piston rod 66. The part 67 to be machined will be cut out.
 EMI8.4
 exact (-. nent dt 'T'lanière to be confomer to template 59.



   The device operates as follows;
Referring to figure 1, the engine 34 is started and the valve 39 is positioned so that the table 2, the jig 1 and the workpiece 7 are moved in the direction of the arrow d, the. speed of movement of the latter depends on the cutting speed of the torch 15.

   If it is assumed that the appropriate effective ratio of the jig and the nozzles 19 and 20 is such that the jig protrudes into the air jet at a distance approximately equal to one half of the transverse area thereof and if the jig covers present at half the cross-sectional area of the air stream, the air pressure in tube 25 will increase so that the pressure in right-hand chamber 29 also increases, so as to slowly rotate the pipe jet 23 counterclockwise or counterclockwise. left.

   This increases the pressure in chamber 68, and decreases the pressure in chamber 69 so that the piston is pushed lightly.

 <Desc / Clms Page number 9>

   @ ment to the left, which not only properly guides the torch 70 but also adjusts the plate 16 so that the bora of the jig flows laterally through the air stream through the middle of it.

   If however the template tends to. cover more than half of the receiving nozzle 20, the pressure in the tube 25 decreases so that the jet pipe 23 is turned slowly clockwise, or to the right, so as to increase the pressure in the chamber 69 and to decrease the pressure in the chamber 68 to move the piston 10, the rod 14 and the torch 70 as well as the plate 16 and the nozzles 19 and 20 to the right. Regulator 22 therefore acts as a pressure regulator, which maintains or attempts to maintain a constant pressure in flexible tube 25.

   Plate 16 also, along with nozzles 19 and 20, maintains a floating action with respect to the outline of the jig in a horizontal direction effective to maintain constant pressure on the regulator. This junction maintains a defined relative position of the nozzles with respect to the jig and thus a defined position of the operating tool, the latter thus being guided to reproduce in a defined manner the contour of the jig or of the model.

   The action of "floating" of the nozzles with respect to the jig frees the nozzle from the possible deleterious effects of the operating forces of the tool on the part to be treated, and will make it possible to reproduce the outline of the model on the machine. room to. process with the highest degree of precision. Since the jig is not subject to wear or stress, it is possible to make the jigs in very thin materials, which will reduce the cost of manufacture. The jigs can also be subjected to an indefinite number of reproductions and can therefore constitute a permanent but interchangeable part of the machine.



   The operation of a machine using a rotating jig (figure 2) will be carried out according to an operating mode

 <Desc / Clms Page number 10>

 analog., since it is simply necessary to provide means for rotating the jig and for synchronizing the speed of rotation of the latter with the speed of movement of the table 2 with the workpiece and the capacity of elbow of the tool.



   The operations of the mechanisms shown in Figures 3 to 5 will be evident from the above. In FIG. 3, means are provided for imparting the double movement to the Template 44 with respect to the movement of the workpiece and to the cutting capacity of the tool. The intermediate parts 49, 46 and finally the fin 45 transmit the outline of the jig to the air stream of the nozzles 19 and 20 since it would obviously be rather difficult to make the air stream cooperate directly on the jig. ;

  , Figure 4, the dual air streams eliminate the need for a relay or regulator, but it would be possible to use only a series of nozzles and an air stream if piston 53 were provided of a spring. In Figure 5, the air stream is directed horizontally and the action of the floating "takes place vertically.



   It will be understood that the invention is not limited to the control and operation of machine tools but that it can also be used in all cases where a modification of movement and / or an amplification or transmission of motive force is desired.



     Obviously, the invention is not limited to the particular embodiments shown and described above. In addition, it is not essential that all of the features of the present invention be used together, as they can be advantageously employed in various combinations and sub-combinations.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.) Un mécanisme commandé par gabarit pour effectuer un mouvement relatif entre l'outil et la pièce à traiter en concor- <Desc/Clms Page number 11> dance avec le contour d'un gabarit, comprenant des moyens pour diriger un courant de fluide sous pression constante dans des moyens récepteurs de fluide, des moyens pour effectuer un mouve- ment relatif entre le gabarit et le courant de façon que tous les points le long du contour du gabarit commandantà leur tour l'écoulement du courant en causant des variations de pression dans les moyens récepteurs et les moyens répondant à ces varia- tions de pression pour la commande de ce mouvement relatif de- nandé entre l'outil et la pièce à traiter. 1.) A jig-controlled mechanism to effect relative movement between the tool and the workpiece in concordance <Desc / Clms Page number 11> dance with the outline of a jig, comprising means for directing a stream of fluid under constant pressure through fluid receiving means, means for effecting a relative movement between the jig and the stream so that all points along the outline of the jig in turn controlling the flow of current by causing pressure variations in the receiving means and the means responding to these pressure variations for controlling this relative movement required between the tool and the part to be treated. 2.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 1, dans lequel le gabarit intercepte partiellement le courant. 2.) A jig controlled mechanism according to claim 1, in which the jig partially intercepts current. 3.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la rcvendi- cation 1, dans lequel on a prévu un organe intermédiaire entre le gabarit et le courant, placé en contact avec le gabarit et ayant une ailette destinée à interoepter partiellement le cou- rant, et des moyens pour déplacer cet organe intermédiaire au- tour du contour du gabarit. 3.) A jig-controlled mechanism according to claim 1, in which there is provided an intermediate member between the jig and the current, placed in contact with the jig and having a fin intended to partially intercept the current, and means for moving this intermediate member around the outline of the jig. 4.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quel- conque des revendications précédentes, dans lequel des moyens sont prévus pour déplacer le gabarit par rapport au courant, et la pièce à traiter par rapport à l'outil dans une direction, et dans lequel lesdits moyens répondant à ces variations de ures- sion sont destinés à déplacer le gabarit par rapport au courant et la pièce à traiter par rapport à l'outil dans une direction transversale. 4.) A jig controlled mechanism according to any one of the preceding claims, wherein means are provided for moving the jig with respect to the current, and the workpiece with respect to the tool in one direction, and wherein said means responding to these variations in pressure are intended to move the jig with respect to the current and the workpiece with respect to the tool in a transverse direction. 5. ) Un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quel- conque des revendications précédentes, dans lequel on a prévu une paire de tuyères espacées, à partir d'une desquelles ledit courant de fluide est dirigé dans l'autre tuyère qui comprend les moyens récepteurs da fluide. 5.) A jig-controlled mechanism according to any one of the preceding claims, wherein there is provided a pair of spaced nozzles, from one of which said fluid stream is directed into the other nozzle which comprises the nozzles. fluid receiving means. 6. ) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 5, dans lequel lesdits moyens répondant aux variations <Desc/Clms Page number 12> de pression comprennent un dispositif auquel l'outil et les tuy- ères sont connectés, et sont disposas de manière à commander le mouvement de ce dispositif de telle façon qu'une pression sensi- blement constante est maintenue dans la tuyère de réception. 6.) A jig-controlled mechanism according to claim 5, wherein said means responsive to variations <Desc / Clms Page number 12> pressure devices comprise a device to which the tool and the nozzles are connected, and are arranged to control the movement of this device so that a substantially constant pressure is maintained in the receiving nozzle. 7.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 6, dans lequel des moyens de fonctionnement sont prévus pour produire un mouvement relatif entre les tuyères et les moyens de support du gabarit et de la pièce à traiter. 7.) A jig controlled mechanism according to claim 6, in which operating means are provided to produce relative movement between the nozzles and the jig and workpiece support means. 8.) Un mécanisme commandé par gabaritsuivant l'une quel- conque des revendications 5 à 7, dans lequel on a prévu un sys- tème de piston et cylindre à double effet, le piston étant des- tiné à porter l'outil et les tuyères, et des moyens reliant la tuyère de réception au cylindre de manière qu:= les variations de pression dans la tuyère de réception provoquent le mouvement du piston et ainsi celui de l'outil. 8.) A jig-controlled mechanism according to any one of claims 5 to 7, in which a double-acting piston and cylinder system is provided, the piston being intended to carry the tool and the cylinders. nozzles, and means connecting the receiving nozzle to the cylinder so that: = the pressure variations in the receiving nozzle cause movement of the piston and thus that of the tool. '3.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quel- conque: des revendications précédentes, dans lequel lesdits moyens répondant aux variations de pression sont pourvus d'un relais à pression de fluide. 3.) A jig-controlled mechanism according to any one of the preceding claims, wherein said means responsive to pressure variations is provided with a fluid pressure relay. 1,). ) Un Mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 9, dans lequel ce relais pression de fluide est du type à tuyau d'injection. 1,). ) A jig controlled mechanism according to claim 9, in which this fluid pressure relay is of the injection pipe type. 11. ) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 6, ou l'une ou l'autre des revendications 9 et 10, dans lequel un relais à pression de fluide répondant aux variations de pression dans la tuyère de réception, est relié au cylindre des deux cotés du piston. 11.) A jig-controlled mechanism according to claim 6, or either of claims 9 and 10, in which a fluid pressure relay responsive to pressure variations in the receiving nozzle is connected. to the cylinder on both sides of the piston. 12.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quel- conque des revendications précédentes, dans lequel des moyens sont prévus pour porter le gabarit de façon qu'il agisse directe- ment sur le courant de fluide. 12.) A jig-controlled mechanism as claimed in any one of the preceding claims, in which means are provided for supporting the jig so that it acts directly on the fluid stream. 13.) Un mécanisme commandé par gabarit suivant la revendi- cation 3, ou l'une quelconque des revendications 4 à 12, dans <Desc/Clms Page number 13> lequel cet organe est destina à coopérer avec un gabarit à trois dimensions. 13.) A jig driven mechanism according to claim 3, or any one of claims 4 to 12, in <Desc / Clms Page number 13> which this body is intended to cooperate with a three-dimensional template. 14. ) Un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quel- conque des revendications précédentes, dans lequel on a prévu un gabarit ayant une paire de contours, deux paires de tuyères espacées, chaque paire étant disposée de façon qu'un courant de fluide passe d'une tuyère dans l'autre tuyère de la paire, les deux paires de tuyères étant espacées de façon que les deux courants de fluide soient chacun interceptés partiellement par un des contours, et des moyens pour commander le mouvement de l'outil par rapport à la pièce traitée sur laquelle il agit, et pour déplacer les deux paires de tuyères par rapport au gabarit en réponse aux différences de pression dans les deux tuyères de réception. 14.) A jig-driven mechanism according to any one of the preceding claims, wherein a jig is provided having a pair of contours, two pairs of spaced nozzles, each pair being disposed such that a fluid stream is provided. passes from one nozzle to the other nozzle of the pair, the two pairs of nozzles being spaced so that the two fluid streams are each partially intercepted by one of the contours, and means for controlling the movement of the tool by relative to the treated part on which it acts, and to move the two pairs of nozzles with respect to the jig in response to the pressure differences in the two receiving nozzles. 15. ) Un mécanisme commandé par gabarit suivant les revendi- cations 8 et 14 et destiné à l'emploi avec un gabarit ayant une paire de contours parallèles, dans lequel on a prévu des moyens reliant les deux paires de tuyères au piston et des moyens pour appliquer d'un coté du piston une pression dépendant de la.pres- sion dans'l'une des tuyères de réception et de l'autre coté du piston une pression dépendant de la pression dans l'autre tuyère de réception, et disposés de façon que le mouvement du piston soit réglé par le gabarit de telle manière que les pressions dans les tuyères de réception soient maintenues sensiblement égales. 15.) A jig-controlled mechanism according to claims 8 and 14 and intended for use with a jig having a pair of parallel contours, in which there are provided means connecting the two pairs of nozzles to the piston and means to apply on one side of the piston a pressure dependent on the pressure in one of the receiving nozzles and on the other side of the piston a pressure depending on the pressure in the other receiving nozzle, and arranged so that the movement of the piston is regulated by the jig so that the pressures in the receiving nozzles are kept substantially equal. 16.) bne machine-outil dans laquelle on a prévu une table montée de ::lanière coulissante sur un châssis et destinée à porter une pièce à traiter et un gabarit, et dans laquelle un mécanisme commandé par gabarit suivant l'une quelconque des revendications précédentes et monté sur le châssis est destiné à déplacer un outil, destiné à. agir sur la pièce à traiter dans une direction transversale à la direction de mouvement de la table, en concor- dance avec les changements de cette direction transversale du <Desc/Clms Page number 14> contour du gabarit lorsque la table glisse dans le châssis. 16.) A machine tool in which there is provided a table mounted :: slidably on a frame and intended to carry a workpiece and a jig, and in which a jig-controlled mechanism according to any one of the claims previous and mounted on the frame is intended to move a tool, intended for. act on the workpiece in a direction transverse to the direction of movement of the table, in concordance with the changes of this transverse direction of the <Desc / Clms Page number 14> outline of the jig when the table slides into the frame. 17.) Une machine-outil suivant la revendication 16, dans laquelle ces moyens hydrauliques sont prévus pour faire glisser la table pendant le fonctionnement de l'outil. 17.) A machine tool according to claim 16, wherein said hydraulic means are provided to slide the table during operation of the tool. 18. ) Un Mécanisme commandé par gabarit en substance tel qu'on l'a décrit avec référence aux dessins ci-annexés. 18.) A jig driven mechanism substantially as described with reference to the accompanying drawings.
BE483252D BE483252A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE483252A true BE483252A (en)

Family

ID=129704

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE483252D BE483252A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE483252A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH650820A5 (en) DEVICE FOR THE CONTINUOUS ADJUSTMENT OF THE AMPLITUDE OF VIBRATIONS OF AN ECCENTRIC ELEMENT.
FR2498493A1 (en) IMPROVED REPELLENT TOWER
FR2682054A1 (en) Inclination apparatus for a pivoting head with saddle (carriage)
CA1309257C (en) Tool holder for metal cutting machine tool
EP0517640B1 (en) Finishing machine with pneumatic control of the tool load
EP0003197B1 (en) Grinding machine for very hard workpieces
BE483252A (en)
EP0055648A2 (en) Machine for work-pieces having a curved surface of a given shape
FR2716939A1 (en) Swing plate hydraulic motor.
FR2466317A1 (en) RECTIFIER AND METHOD FOR RECTIFYING CAMSHAFTS
BE502100A (en)
FR2492299A1 (en) MACHINE TOOL, AND IN PARTICULAR AUTOMATIC TOWER
CH339823A (en) Machine tool, in particular a machine for copying non-cylindrical parts
EP0425329B1 (en) Hydraulic cylinder with variable compressive force and power steering device for an automotive vehicle equipped with such a cylinder
BE837728A (en) MACHINE FOR SHAPING THE EDGES OF FLAT SHEETS
FR2702529A1 (en) Damper with adjustable preload
BE467965A (en)
FR2554897A1 (en) Speed control device for transmission of the continuously varying toric (annular) type
BE655487A (en)
CH584588A5 (en) Method of grinding small components - involves using guide cam for tool working at constant loading
FR2464776A1 (en) APPARATUS FOR MACHINING, ESPECIALLY FOR MILLING PARTS, IN WHICH RELATIVE MOVEMENT OF WORKPIECES AND TOOLS IS ADJUSTED BY A JIG
BE479428A (en)
FR2849403A1 (en) POLAR ENGRAVING MACHINE
BE700563A (en)
BE355864A (en)