WO2023213361A1 - Surgical training system - Google Patents

Surgical training system Download PDF

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Publication number
WO2023213361A1
WO2023213361A1 PCT/DE2023/100328 DE2023100328W WO2023213361A1 WO 2023213361 A1 WO2023213361 A1 WO 2023213361A1 DE 2023100328 W DE2023100328 W DE 2023100328W WO 2023213361 A1 WO2023213361 A1 WO 2023213361A1
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Prior art keywords
anatomy model
model
anatomy
matrix
components
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PCT/DE2023/100328
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German (de)
French (fr)
Inventor
Stuart SCHMIDT
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TrainOs GmbH
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Publication of WO2023213361A1 publication Critical patent/WO2023213361A1/en

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    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • G09B23/30Anatomical models
    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • G09B23/30Anatomical models
    • G09B23/32Anatomical models with moving parts

Definitions

  • the present invention relates to a system for surgical training, in particular for spinal surgery, comprising an anatomy model composed of at least two components, in particular a bone model, and at least one display device, in particular in the form of VR or mixed reality glasses, which enables a natural perception of the anatomy model a viewer or trainee is mixed with an artificial perception of the anatomy model.
  • the clinical environment is based primarily on anatomical training and teaching models.
  • spine surgery there is an increasing prevalence of chronic back pain due to intervertebral disc degeneration, scoliotic deformities or fractures, which require surgical stabilization of the spine through, for example, the placement of pedicle screws.
  • indications such as open fractures with soft tissue damage, comminuted fractures, dislocations (elbows, knees), arthrodeses, e.g. B. on the knee joint as a cross-joint external fixator, fractures of the cervical spine (halofixator) or callus distraction, possibly with segment transport.
  • Bone fractures of the skeletal system require stabilization using an external fixator by passing pins through the skin into the bone.
  • Vertebral fractures are currently stabilized using kyphoplasty as part of a minimally invasive procedure.
  • BKP substance-destroying balloon kyphoplasty
  • RFK radiofrequency kyphoplasty
  • balloons are inserted into the fractured vertebra via cannulas.
  • the collapsed vertebra is then partially straightened by filling the balloons with a contrast medium.
  • the vertebra is then fixed by injecting bone cement into the resulting cavity, which hardens within a few minutes and thus stabilizes the fractured vertebra.
  • other implants such as containers, stents, etc. may remain in the vertebra as additional foreign bodies.
  • the system according to the invention advantageously comprises a device for simulating, training, teaching and/or evaluating surgical techniques.
  • a device for simulating, training, teaching and/or evaluating surgical techniques for such a device, reference is made to the disclosure content of DE 10 2020 121 910.5 and this disclosure content is made the subject of the present description and thus the disclosure content of the present application.
  • the system according to the invention for surgical training, in particular for spinal surgery comprising an anatomy model composed of at least two components, in particular a bone model, and at least one display device, in particular in the form of VR or mixed reality glasses, which enables a natural perception of the anatomy model by a viewer or Exercisers mixed with an artificial perception of the anatomy model, according to claim 1, advantageously enables a surgeon, for example, to train without radiation exposure under conditions that are approximately identical to the planned operation on a patient.
  • the anatomy model composed of at least two components, which is advantageously individually modeled on the anatomy of the patient's skeletal system, and on the other hand, according to the invention, by means of the display device, which reproduces the natural perception of the anatomy model by the surgeon or generally the viewer with an artificial one The surgeon's perception of the anatomy model is mixed.
  • a bone model for example a spinal model with or without intervertebral discs
  • the anatomy model is preferably created individually, namely based on imaging examination results on the patient, for example through MRI, CT, X-ray or scintigraphy examinations. Based on these examination results, the individual anatomy model or holographic images thereof can preferably be created, whereby deformations and misalignments of the skeletal system can of course be imaged.
  • the components of the anatomy model are created as hollow bones or hollow vertebral bodies using the 3D printing process.
  • the fixation or holder can advantageously include predetermined breaking points that are above or below the model and preferably are arranged on each component or each vertebral body.
  • the predetermined breaking points can also be arranged between the facet joints of the vertebral bodies.
  • the fixation also ensures that the individual components or vertebral bodies do not shift or twist during embedding in the matrix.
  • the fixation or holder in the area of the predetermined breaking points can be released from the anatomy model.
  • the fixation can advantageously remain completely or partially on the vertebral bodies of the model and protrude from the matrix and can preferably be used for optimal positioning and/or for camera-based tracking.
  • each component or each vertebral body can have at least one hole, for example a drainage hole (above and/or laterally and/or below).
  • a drainage hole above and/or laterally and/or below.
  • the design enables 3D printing as hollow components or vertebral bodies and, on the other hand, the drainage holes can be used as “filling holes” during embedding to fill the hollow component or the hollow vertebral body.
  • the model can be covered with various materials via the drainage holes. After filling the components or vertebral bodies, the drainage holes are either closed and then the model is embedded, or they are left open and are filled by the matrix material. In the open case, the liquid, unhardened matrix displaces the air in the vertebral body and fills it. The air can escape through the drainage hole.
  • a different gel-like filling of the vertebral body is advantageous, for example to simulate a kyphoplasty.
  • the spine model can be covered with a beneficial tint.
  • a transparent trabecular-like infill structure in the component or the vertebral body by means of gel infiltration through the drainage hole, which is then closed, with subsequent tinting of the component or the vertebral body with subsequent matrix embedding.
  • the anatomy model can advantageously be created using a 3D printing process based on the image files from the imaging examinations and inserted into a tissue-mimicking matrix.
  • the matrix can have different consistencies and/or material properties and can be created in several layers, so that, for example, an upper skin layer and an underlying tissue layer are imitated by the matrix in order to provide the surgeon or student with the different resistances between these layers when inserting. and the insertion of screws or pins, or the insertion of cannulas in the context of kyophoplasty, in a plastic manner, ie true to the original, namely in accordance with the feel of the patient to be operated on.
  • Particularly advantageous as an anatomy model in the sense of the present invention is a 3D-printed bone model, in particular a spine, which advantageously has predetermined breaking points and particularly preferably hollow predetermined breaking points that lead into the vertebral body.
  • the printed model can be fixed floating in a container.
  • the container can advantageously be filled in a first step with a washing solution, for example isopropanol, or a coloring solution, for example TPM and colorant. These chemicals are used to clean (remove uncured resin) and color 3D prints at the same time.
  • the model hangs so low in the container that the liquids reach up to the predetermined breaking points or the predetermined breaking points are partially covered. In this way, only the outer shell of the hollow model produced using the 3D printing process is colored. This advantageously creates a particularly realistic artificial X-ray image, since coloring the interior wall would result in a double-wall effect that would be visible through the camera.
  • the model is fixed in a second step, floating in another container or in a mold.
  • the hollow predetermined breaking points are open and accessible at the top, which means that, for example, a transparent gel can be injected into the vertebral bodies.
  • the gel injected into the vertebral bodies has sufficient resistance to to hold instruments penetrating the body and is still advantageously flexible enough to allow access for a balloon or the injection of bone cement for training a fractured vertebral body straightening (kyphoplasty).
  • a liquefied cold- or hot-curing substance or mixture which advantageously resembles human tissue, is poured into the mold around the spinal model.
  • the entire model namely the anatomy model embedded in a matrix
  • the predetermined breaking points can be removed.
  • the predetermined breaking points advantageously in the form of rods, can be used as a positioning aid in order to be able to track the model using a camera.
  • the gel injected into the vertebral bodies does not escape from the access hole of the predetermined breaking point when the entire model is turned over.
  • the cavities created by removing the predetermined breaking points are not disturbingly noticeable under lateral fluoroscopy because they are located vertically underneath when viewed from the side.
  • the predetermined breaking points are also not visible because the anatomy closer to an upper camera is more clearly visible.
  • extended virtual visualization and navigation aids are advantageously displayed to the surgeon, student or generally the trainee via the display device before, after and during the operation training.
  • the display device is advantageously understood to be VR or mixed reality glasses, which preferably replace the monitors used in the known systems.
  • the anatomy model embedded in a matrix is combined, for example, with mixed reality glasses in such a way that the model interacts with virtual visualization and navigation aids before, after and during surgical training.
  • These aids include, for example, the holographic overlap of the physical spine model with a virtual, identical anatomy or holographic navigation aids.
  • a calibration unit can advantageously enable real and virtual anatomy to overlap.
  • artificial fluoroscopy and CT images are displayed during training.
  • the artificial X-ray images from the model transillumination light and camera systems are visualized holographically placed anywhere in the room.
  • the bone cement infiltration during kyphoplasty for example, can be shown in real terms and not just simulated.
  • the surgeon or trainee can receive automatic acoustic, visual and even realistic haptic feedback.
  • the number of artificial radiation-free X-ray effect images can be recorded during training and a value of the corresponding radiation dose can be output compared to the real scenario.
  • Each user or trainee receives their own individual statistics in order to document their exercise progress and create further training incentives.
  • the trainee can advantageously place holograms of the anatomy model anywhere in the room, enlarge them, or have them displayed from different perspectives, for example by rotating or rotating them.
  • the trainee can also have holographic navigation aids displayed on the glasses.
  • a teaching mode in which the intervention or procedure is shown holographically over the physical model and integrated into the training can be advantageous, so that this can then be carried out, for example, with a real implant screwdriver etc.
  • the anatomy was fixed.
  • the device according to the invention can also be used, for example, for training in the context of vertebroplasty or facet joint infiltration.
  • the viewer i.e. the trainee
  • the viewer can be shown information on the display device in addition to the artificial representation of the anatomy model, which provides information about the surgical training and the training progress.
  • the information may come from a database in which previous training sessions have been stored.
  • Information about standardized successful techniques may also be stored in the database, which is compared with current training.
  • the database and the information can be stored independently of the training location and can be accessed, for example, via a data line or via the Internet.
  • identifying features are advantageously arranged on the components.
  • identifying features such as markers on each individual bony component or on the entire bone model. These can be done with the anatomy model be embedded or partially protrude from the matrix. Alternatively, identification features can be located on the training platform if the position of the spine model together with the matrix is fixed relative to the training platform.
  • the markers or other identification features are preferably detected by at least one optical detection system, so that a movement of the components, in particular in the event of a manual intervention in the anatomy model, is tracked via the detection system on the basis of the identification features such as the markers and on at least one display device, such as one VR or mixed reality glasses, a monitor or a display of a mobile device can be visualized.
  • a depth camera system that can be used to track the movement of individual surgical instruments is advantageous. However, several depth cameras can also record images from different positions relative to the anatomy model and, in the sense of the present case, can be referred to as an optical detection system comprising at least two cameras or camera systems.
  • the data obtained can be processed and visualized on the mobile device itself, advantageously on the VR or mixed reality glasses and/or a computer or via the Internet.
  • the processed data can also be mirrored on an external monitor via cable, Wi-Fi or other data transmission methods.
  • the computer can also advantageously be located in the training platform, which is part of the system according to the invention. It is also conceivable to use an external camera or depth camera system that is connected to a computer and is displayed on the computer's monitor or on a monitor of a computer connected to the computer via a network, which advantageously enables training or simulation can also be tracked via an external workstation on the device according to the invention.
  • the device according to the invention can also be used without a marker to generate a three-dimensional physical x-ray image by fluoroscopy of the transparent spine in the transparent matrix.
  • the X-ray effect can be further enhanced using software image post-processing or coloring or tinting of the matrix or spine model. If the matrix with the anatomy model is given a fixed position on the training platform, the entire training platform can advantageously be ticked and the position of the anatomy model relative to the stretched training platform can thereby be calculated.
  • the anatomy model is also designed to be transparent, at least in sections, in order to be able to x-ray it, for example.
  • the anatomy model is advantageously made of a transparent material or a combination of at least two materials, with at least one material being transparent.
  • the materials that are particularly suitable for the anatomy model are materials for 3D printing such as ABS, FDM, polylactic acid or PLA, which, in contrast to ABS, is biodegradable because it is made from renewable raw materials (corn starch), PET, PETG, Polycarbonate (PC), nylon, hybrid materials, alumides, flexible materials or a combination of the materials not exhaustively listed here, i.e. all materials or combinations of materials that are suitable for 3D printing.
  • the anatomy model can be completely non-transparent, whereby the position of the vertebral bodies, instruments and implants can then be visualized on the VR or mixed reality glasses or on a screen using the marker or markerless tracking.
  • the matrix may not be transparent and fluoroscopy is not necessary.
  • additional cameras or camera systems can be used, which allow tracking of the instruments in all views of the anatomy model.
  • a camera can be arranged above the anatomy model, which tracks the movement of the surgical instruments and the model from above.
  • the camera or camera system of the VR glasses or mixed reality glasses can be used for the same application, namely tracking the surgical instruments and the model.
  • the camera above the anatomy model and the camera or the camera system of the VR glasses or the mixed reality glasses can be used in combination to dry the surgical instruments and the model.
  • tracking should include both the drying of the anatomy model and the surgical instruments using a camera or camera system based on identification features such as markers or the markerless tracking of the anatomy model and the surgical instruments through machine learning or in general the use of artificial intelligence can be understood.
  • the term “transparency” should preferably be understood physically in relation to the formation of the matrix and the anatomy model, with the permeability being understood in relation to electromagnetic waves, in particular light.
  • the term “transparency” in the sense of the present invention should also be understood as translucent elements of an image file in a computer graphic. If, instead of or in addition to the optical detection system, an acoustic detection system is also used in the device according to the invention, which, for example, acoustically supports the setting of the screws or pins, in the sense of the present Invention, the feature “transparency” means the ability to distinguish between successive tones.
  • the device according to the invention comprises at least one light source, preferably an RGB LED light source, with which at least the transparent sections of the matrix or the transparent sections of the anatomy model can be illuminated. Due to the different refractive indices of the transparent sections of the anatomy model, the transparent sections of the matrix and due to the opacity of the implants and instruments used, a three-dimensional X-ray image of the anatomy model can advantageously be visualized without actually using X-rays.
  • At least one diffuser is advantageously arranged between the anatomy model embedded in the matrix and the light source.
  • the light rays introduced can be evenly scattered and the model can therefore be optimally illuminated.
  • a diffuser that has a large number is ideal as a diffuser has smaller scattering centers. If parallel light rays hit different parts of a diffuser, they are distributed in different directions and thus create diffuse light.
  • the visualization on the display device namely the VR or mixed reality glasses, a monitor or display
  • the matrix is advantageously colored or tinted using colorants.
  • the matrix is particularly preferably blackened using a black colorant or colored using a blue colorant. Basically, all high-contrast, strong colors can be used to further enhance the X-ray effect.
  • any coloring or tinting of the matrix is conceivable, as the color can be recognized using the software and can easily be exchanged virtually. Colored areas of the matrix can also be hidden using the software and replaced with other image components or backgrounds.
  • a further inventive aspect of the present invention is a method for simulating, training, teaching and/or evaluating surgical techniques using the system according to the invention.
  • FIG. 1 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for kyphoplasty surgery training on a spinal anatomy model
  • FIG. 2 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for placing pedicle screws in the vertebral body of a spinal anatomy model
  • Fig. 3 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for the holographic representation of a spinal anatomy model.
  • FIG. 1 shows a schematic view of the use of the system 1 according to the invention, a kyphoplasty operation training on a spinal anatomy model 3 in the form of a surgical training simulator 30.
  • a kyphoplasty operation training on a spinal anatomy model 3 in the form of a surgical training simulator 30 For the basic structure of the training simulator 30, reference is made to the device disclosed in DE 10 2020 121 910.5.
  • the system 1 in the form of a real training platform 100 includes the components as follows:
  • Model housing and optional operating instruments 80 for kyphoplasty • Model housing and optional operating instruments 80 for kyphoplasty.
  • the trainee 5 shown in the figure can be, for example, a medical student, a prospective surgeon, a specialist or, for example, an experienced surgeon.
  • the trainee 5 wears a display device 4 in the form of mixed reality glasses 40, which virtually images holograms 6, 60 and navigation aids and which mixes the natural perception of the anatomy model 3 by the trainee 5 with an artificial perception of the anatomy model 3.
  • the trainee 5 can imagine a holographic, artificial X-ray effect with real-time output of the kyphoplasty, in the present case for the lateral and anterior-posterior view, in virtually generated views 6,60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the figure the far left and the middle display in the top row).
  • the trainee can have an animated axial view of the vertebral bodies displayed in virtual views 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the Figure the far right display in the top row).
  • the trainee is provided with 5 holographic, pre-generated CT and X-ray images with kyphoplasty animation for the axial, sagittal and anterior-posterior views ( holographically scrollable).
  • the trainee 5 can have an animated spine model 30 displayed in the form of a hologram 6.60 in a view via the VR glasses or the mixed reality glasses 40.
  • the hologram 6.60 of the spine 30 can be moved anywhere in space.
  • a blending of the real spinal anatomy model 3 and the holographic spine 6,60,30 is also possible, whereby additional navigation aids when placing the surgical instruments 80 are displayed.
  • One or more cameras 70, 70.1 additionally track the surgical instruments 80. This means that the procedure can also be depicted holographically in 3-dimensionally offset outside the spinal anatomy model 3.
  • another camera or the camera system of the VR bri Ile or the mixed reality glasses 40 can be used to track the surgical instruments 80 (surgical instruments), the matrix, the spine model or the training platform 100 (not shown here).
  • the trainee 5 can experience a holographic, artificial X-ray effect with real-time output of the pedicle screw procedure, in this case for the lateral and anterior-posterior view, in virtually generated views 6.60 via the VR bri Ile or the mixed reality glasses 40 (in the figure the far left and the middle display in the top row).
  • the trainee 5 can have an animated axial view of the vertebral bodies displayed in virtual views 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the figure, the far right display in the top row).
  • animated views 6.60 in the bottom row show the trainee 5 holographic, pre-generated CT and X-ray images with pedicle screw animation for the axial, sagittal and anterior-posterior view (holographically scrollable).
  • the trainee 5 can have an animated spinal model 30 displayed in the form of a hologram in a view 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40.
  • the spinal hologram 30 can be moved anywhere in space. It is also possible to blend the real spinal anatomy model 3 and the holographic spine 30, whereby additional navigation aids are displayed when placing the surgical instruments 80.
  • Figure 3 shows a schematic view of the view 6,60 of a spinal hologram 30, which is presented to the trainee 5 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40.
  • the image 6.60 of the spinal hologram 30 using the VR or mixed reality glasses 40 is advantageous for understanding anatomy, planning the operation or, for example, for patient education.
  • the depicted spinal hologram 30 can advantageously be moved anywhere in space, which is relevant for understanding anatomy, surgical planning or, for example, patient education.

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Abstract

The present invention relates to a system (1) for surgical training, in particular for spinal surgery, comprising an anatomy model (3), in particular a bone model, composed of at least two components (2), and at least one display device (4), in particular in the form of VR or mixed-reality glasses, which mixes a natural perception by an observer or trainee (5) of the anatomy model (3) with the artificial perception of the anatomy model (3).

Description

System zum Operationstraining Operation training system
Die vorliegende Erfindung betrifft ein System zum Operationstraining, insbesondere für die Wirbelsäulenchirurgie, umfassend ein aus zumindest zwei Komponenten zusammengesetztes Anatomiemodell, insbesondere ein Knochenmodell, und wenigstens ein Anzeigegerät, insbesondere in Form einer VR- oder Mixed Reality Brille, welches eine natürliche Wahrnehmung des Anatomiemodel durch einen Betrachter oder Trainierenden mit einer künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell vermischt. The present invention relates to a system for surgical training, in particular for spinal surgery, comprising an anatomy model composed of at least two components, in particular a bone model, and at least one display device, in particular in the form of VR or mixed reality glasses, which enables a natural perception of the anatomy model a viewer or trainee is mixed with an artificial perception of the anatomy model.
Das klinische Umfeld stützt sich vorwiegend auf anatomische Ausbildungsund Lehrmodelle. In der Wirbelsäulenchirurgie zeigt sich die zunehmende Prävalenz von chronischen Rückenschmerzen aufgrund von Bandscheibendegenerationen, skoliotischen Deformitäten oder Frakturen, welche operative Stabilisierungen der Wirbelsäule durch beispielsweise die Platzierung von Pedikelschrauben erforderlich machen. Auch Indikationen wie offene Frakturen mit Weichteilschädigungen, Trümmerfrakturen, Luxationen (Ellbogen, Knie), Arthrodesen, z. B. am Kniegelenk als gelenkübergreifender Fixateur externe, Frakturen der Halswirbelsäule (Halofixateur) oder Kallusdistraktion, evtl, mit Segmenttransport Knochenfrakturen des Skelettsystems machen die Stabilisierung mittels eines Fixateur externe mittels der Durchführung von Pins durch die Haut in den Knochen notwendig. The clinical environment is based primarily on anatomical training and teaching models. In spine surgery, there is an increasing prevalence of chronic back pain due to intervertebral disc degeneration, scoliotic deformities or fractures, which require surgical stabilization of the spine through, for example, the placement of pedicle screws. Also indications such as open fractures with soft tissue damage, comminuted fractures, dislocations (elbows, knees), arthrodeses, e.g. B. on the knee joint as a cross-joint external fixator, fractures of the cervical spine (halofixator) or callus distraction, possibly with segment transport. Bone fractures of the skeletal system require stabilization using an external fixator by passing pins through the skin into the bone.
Insbesondere bei der gegenwärtigen thorakolumbalen Pedikelschrauben- Stabilisierung, bei der hauptsächlich Freihand-, Durchleuchtungsführung und stereotaktische Navigation eingesetzt werden, ist die Platzierung von Thora- kal-Pedikelschrauben aufgrund der schmälsten Pedikel in der Höhe (T3-T9) und des verringerten Raums zwischen der medialen Grenze des Pedikels und dem Rückenmark mit einem extrem großen Risiko für den Patienten verbunden. Erschwerend kommt hinzu, dass individuell für jeden Patienten die Anatomie des Pedikels beispielsweise durch Skoliose oder eine asymmetrische Kompression der Wirbel gegenüber der normalen Anatomie erheblich verändert sein kann, was eine hohe Herausforderung für die Schraubenplatzierung darstellt. Das Gleiche gilt bei anatomischen Fehlstellungen des gesamten Skelettsystems. Particularly in current thoracolumbar pedicle screw stabilization, which mainly uses freehand, fluoroscopic guidance and stereotactic navigation, the placement of thoracic pedicle screws is difficult due to the narrowest pedicles in height (T3-T9) and the reduced space between the medial Border of the pedicle and the spinal cord is associated with an extremely high risk for the patient. To make matters worse, the anatomy of the pedicle differs significantly from the normal anatomy for each patient, for example due to scoliosis or asymmetrical compression of the vertebrae can be changed, which presents a major challenge for screw placement. The same applies to anatomical misalignments of the entire skeletal system.
Eine Stabilisierung von Wirbelbrüchen erfolgt gegenwärtig mittels der Kypho- plastie im Rahmen eines minimalinvasiven Verfahrens. Es gibt zwei unterschiedliche Verfahren in zwei Ausprägungen, als substanzzerstörende Bal- lon-Kyphoplastie (BKP) und als substanzerhaltende Radiofrequenz- Kyphoplastie (RFK). Bei der substanzzerstörenden Technik werden über Kanülen Ballons in den gebrochenen Wirbel eingeführt. Durch Auffüllen der Ballons mit einem Kontrastmittel wird anschließend der zusammengebrochene Wirbel teilweise aufgerichtet. Anschließend wird der Wirbel fixiert, indem in die entstandene Höhle ein Knochenzement eingespritzt wird, der innerhalb weniger Minuten aushärtet und damit den gebrochenen Wirbel stabilisiert. Gegebenenfalls verbleiben neben dem Knochenzement andere Implantate wie Container, Stents etc. als zusätzliche Fremdkörper im Wirbel zurück. Für die substanzerhaltende Technik wird in der Regel lediglich ein monopedikulä- rer Zugang zum gebrochenen Wirbelkörper notwendig. Mit einer flexiblen (biegsamen) Nadel wird dann der Wirbelkörper präpariert, wobei gegebenenfalls vereinzelte Zementbahnen angelegt werden. Abschließend wird ein hochvisköser, nahezu gummiartiger Knochenzement maschinell in den Wirbelkörper eingebracht, welcher sich fächerförmig verteilt. Der Zement verteilt sich zwischen der gesunden, intakten Spongiosa, umschließt sie und richtet den Wirbel stempelartig auf. Vertebral fractures are currently stabilized using kyphoplasty as part of a minimally invasive procedure. There are two different procedures in two forms: substance-destroying balloon kyphoplasty (BKP) and substance-preserving radiofrequency kyphoplasty (RFK). In the substance-destroying technique, balloons are inserted into the fractured vertebra via cannulas. The collapsed vertebra is then partially straightened by filling the balloons with a contrast medium. The vertebra is then fixed by injecting bone cement into the resulting cavity, which hardens within a few minutes and thus stabilizes the fractured vertebra. In addition to the bone cement, other implants such as containers, stents, etc. may remain in the vertebra as additional foreign bodies. As a rule, only a monopedicular approach to the fractured vertebral body is necessary for the substance-preserving technique. The vertebral body is then prepared with a flexible (flexible) needle, with individual cement strips being created if necessary. Finally, a highly viscous, almost rubber-like bone cement is mechanically introduced into the vertebral body, which is distributed in a fan shape. The cement is distributed between the healthy, intact cancellous bone, surrounds it and straightens the vertebra like a stamp.
Chirurgen haben nur einen relativ geringen Spielraum für Fehler, da insbesondere im Bereich der Wirbelsäule fehlgeleitete Schrauben oder Bohrungen und das Aufrichten der Wirbelkörper mittels Ballone oder Zement das Rückenmark und die Gefäße verletzen können. Anhand der standardisierten anatomischen Ausbildungs- und Lehrmodelle sind anatomische Fehlstellungen des Skelettsystems und insbesondere der Wirbelsäule nicht ausreichend abbildbar, weshalb sich die bekannten Ausbildungs- und Anatomiemodelle nur bedingt bei der Vorbereitung auf einen operativen Eingriff, bei dem Pins oder Schrauben durch die Haut in den Knochen geführt werden, oder die Wirbelkörper im Rahmen der Kyphoplastie aufgerichtet werden müssen, eignen. Zudem ist bei den bekannten Anatomiemodellen deren Visualisierung und eine Navigation während des Trainings problematisch, da die Visualisierung anhand hochenergetischer Strahlung erfolgt und das Training lediglich beispielsweise auf eigenem Monitor verfolgt werden kann, ohne dass dabei der Eingriff bzw. das Training durch beispielsweise computergestützte Informationen begleitet und korrigiert wird. Alternativen strahlungsfreien Trainingsplattformen fehlt es an ausreichend Haptik. Bei diesen wird ferner bspw. ein injizieren von Zement in den Wirbelkörper lediglich animiert. Surgeons have relatively little room for error, as misguided screws or drilling, particularly in the spine area, and straightening of the vertebral bodies using balloons or cement can injure the spinal cord and vessels. Using the standardized anatomical training and teaching models, anatomical misalignments of the skeletal system and in particular the spine cannot be adequately represented, which is why the well-known training and anatomy models are only suitable to a limited extent when preparing for a surgical procedure in which pins or screws are inserted through the skin into the bone or the vertebral bodies have to be straightened as part of the kyphoplasty. In addition, with the known anatomy models, their visualization and navigation during training is problematic, since the visualization is carried out using high-energy radiation and the training can only be followed, for example, on your own monitor, without the intervention or training being accompanied by, for example, computer-aided information is corrected. Alternative radiation-free training platforms lack sufficient haptics. With these, for example, an injection of cement into the vertebral body is merely animated.
Offenbarung der Erfindung Disclosure of the invention
Es ist daher die Aufgabe der vorliegenden Erfindung die bekannten Simulationsmodelle zumindest teilweise zu verbessern. Insbesondere ist es die Aufgabe der vorliegenden Erfindung ein System zu schaffen, mit der ein operativer Eingriff mittels Durchführung von beispielsweise Schrauben, Kanülen o- der Pins durch die Haut in den Knochen, oder von Eingriffen in die Knochensubstanz individuell geplant und geübt werden kann, wobei insbesondere Deformationen des Skelettapparates berücksichtigt werden können. It is therefore the object of the present invention to at least partially improve the known simulation models. In particular, it is the object of the present invention to create a system with which a surgical procedure can be individually planned and practiced by carrying out, for example, screws, cannulas or pins through the skin into the bone, or interventions in the bone substance, whereby in particular deformations of the skeletal system can be taken into account.
Die voranstehende Aufgabe wird durch ein System zum Operationstraining mit den Merkmalen des Anspruchs 1 gelöst. Weitere Vorteile, Merkmale und Details der Erfindung ergeben sich aus den Unteransprüchen, der Beschreibung und den Zeichnungen. The above task is solved by a system for surgical training with the features of claim 1. Further advantages, features and details of the invention emerge from the subclaims, the description and the drawings.
Das erfindungsgemäße System umfasst vorteilhaft eine Vorrichtung zur Simulation, zum Trainieren, Unterrichten und/oder Evaluieren von Operationstechniken. Für eine solche Vorrichtung wird auf den Offenbarungsgehalt der DE 10 2020 121 910.5 verwiesen und dieser Offenbarungsgehalt wird zum Gegenstand der vorliegenden Beschreibung und damit zum Offenbarungsgehalt der vorliegenden Anmeldung gemacht. Das erfindungsgemäße System zum Operationstraining, insbesondere für die Wirbelsäulenchirurgie, umfassend ein aus zumindest zwei Komponenten zusammengesetztes Anatomiemodell, insbesondere ein Knochenmodell, und wenigstens ein Anzeigegerät, insbesondere in Form einer VR- oder Mixed Reality Brille, welches eine natürliche Wahrnehmung des Anatomiemodell durch einen Betrachter oder Trainierenden mit einer künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell vermischt, gemäß Anspruch 1 ermöglicht es beispielsweise einem Chirurgen vorteilhaft, ohne Strahlenbelastung zu trainieren und zwar unter annähernd mit der geplanten Operation an einem Patienten identischen Bedingungen. Dies wird erreicht zum einen durch das aus zumindest zwei Komponenten zusammengesetzte Anatomiemodell, welches vorteilhaft der Anatomie des Skelettsystems des Patienten individuell nachgebildet ist, und zum anderen erfindungsgemäß anhand des Anzeigegerätes, das die natürliche Wahrnehmung des Anatomiemodell durch den Chirurgen oder allgemein den Betrachter mit einer künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell durch den Chirurgen vermischt. The system according to the invention advantageously comprises a device for simulating, training, teaching and/or evaluating surgical techniques. For such a device, reference is made to the disclosure content of DE 10 2020 121 910.5 and this disclosure content is made the subject of the present description and thus the disclosure content of the present application. The system according to the invention for surgical training, in particular for spinal surgery, comprising an anatomy model composed of at least two components, in particular a bone model, and at least one display device, in particular in the form of VR or mixed reality glasses, which enables a natural perception of the anatomy model by a viewer or Exercisers mixed with an artificial perception of the anatomy model, according to claim 1, advantageously enables a surgeon, for example, to train without radiation exposure under conditions that are approximately identical to the planned operation on a patient. This is achieved on the one hand by the anatomy model composed of at least two components, which is advantageously individually modeled on the anatomy of the patient's skeletal system, and on the other hand, according to the invention, by means of the display device, which reproduces the natural perception of the anatomy model by the surgeon or generally the viewer with an artificial one The surgeon's perception of the anatomy model is mixed.
Im Sinne eines „Anatomiemodells“ soll gemäß der vorliegenden Erfindung ein Knochenmodell, beispielsweise ein Wirbelsäulenmodell mit oder ohne Bandscheiben verstanden werden. Vorzugsweise ist das Anatomiemodell individuell erstellt, nämlich anhand von bildgebenden Untersuchungsergebnissen am Patienten, beispielsweise durch MRT-, CT-, Röntgen- oder Szintigraphieuntersuchungen. Anhand dieser Untersuchungsergebnisse kann vorzugsweise das individuelle Anatomiemodell oder holographische Abbildungen davon erstellt werden, wobei natürlich Deformationen und Fehlstellungen des Skelettapparates abgebildet werden können. According to the present invention, in the sense of an “anatomy model” a bone model, for example a spinal model with or without intervertebral discs, is to be understood. The anatomy model is preferably created individually, namely based on imaging examination results on the patient, for example through MRI, CT, X-ray or scintigraphy examinations. Based on these examination results, the individual anatomy model or holographic images thereof can preferably be created, whereby deformations and misalignments of the skeletal system can of course be imaged.
In vorteilhafter Weise werden die Komponenten des Anatomiemodells, insbesondere Wirbelkörper, inklusive Fixierung/Halterung für die anschließende Einbettung in eine Matrix, als Hohlknochen oder hohle Wirbelkörper im 3D- Druck Verfahren erstellt. Die Fixierung oder Halterung, kann vorteilhaft Sollbruchstellen umfassen, die oberhalb oder unterhalb des Modells und bevor- zugt an jeder Komponente oder jedem Wirbelkörper angeordnet sind. Die Sollbruchstellen können auch zwischen den Facettengelenken der Wirbelkörper angeordnet sein. Die Fixierung sorgt zusätzlich dafür, dass sich die einzelnen Komponenten oder Wirbelkörper während der Einbettung in die Matrix nicht verschieben oder verdrehen. Infolge des Aushärtens der Matrix kann die Fixierung oder Halterung im Bereich der Sollbruchstellen von dem Anatomiemodell gelöst werden. Die Fixierung kann vorteilhaft auch ganz oder teilweise an den Wirbelkörpern des Modells verbleiben und aus der Matrix herausragen und bevorzugt zur optimalen Positionierung und/oder zum kamera- gestützen Tracking verwendet werden. Advantageously, the components of the anatomy model, in particular vertebral bodies, including fixation/holder for subsequent embedding in a matrix, are created as hollow bones or hollow vertebral bodies using the 3D printing process. The fixation or holder can advantageously include predetermined breaking points that are above or below the model and preferably are arranged on each component or each vertebral body. The predetermined breaking points can also be arranged between the facet joints of the vertebral bodies. The fixation also ensures that the individual components or vertebral bodies do not shift or twist during embedding in the matrix. As a result of the hardening of the matrix, the fixation or holder in the area of the predetermined breaking points can be released from the anatomy model. The fixation can advantageously remain completely or partially on the vertebral bodies of the model and protrude from the matrix and can preferably be used for optimal positioning and/or for camera-based tracking.
Vorzugsweise kann jede Komponente oder jeder Wirbelkörper zumindest ein Loch, beispielsweise ein Drainageloch (oberhalb und/oder seitlich und/oder unterhalb) aufweisen. Zum einen wird durch die Ausgestaltung der 3D-Druck als hohle Komponenten oder Wirbelkörper ermöglicht und zum anderen können die Drainagelöcher während des Einbettens als "Einfülllöcher" zum Befüllen der hohlen Komponente oder des hohlen Wirbelkörpers genutzt werden. Über die Drainagelöcher kann das Modell mit verschiedenen Materialien befallt werden. Die Drainagelöcher werden nach dem Befüllen der Komponenten oder Wirbelkörper entweder verschlossen und dann das Modell eingebettet oder diese werden offengelassen und werden durch das Matrixmaterial gefüllt. Im offenen Fall verdrängt die flüssige, nicht ausgehärtete Matrix die Luft im Wirbelkörper und füllt diesen aus. Hierbei kann die Luft durch das Drainageloch entweichen. Vorteilhaft ist eine andere gelartige Füllung des Wirbelkörpers bspw. zur Simulation einer Kyphoplastie. Zusätzlich kann das Wirbelsäulenmodell mit einer vorteilhaften Tönung ummantelt werden. Ebenfalls denkbar ist eine transparente trabekelähnliche Infillstruktur in der Komponente oder dem Wirbelkörper mittels Gelinfiltierung durch das Drainageloch, welches dann verschlossen wird, mit anschließender Tönung der Komponente oder des Wirbelkörpers mit anschließender Matrixeinbettung. Das Anatomiemodell kann vorteilhaft in einem 3D-Druckverfahren unter Zugrundelegung der Bilddateien aus den bildgebenden Untersuchungen erstellt und in eine gewebenachahmende Matrix eingelegt werden. Die Matrix kann unterschiedliche Konsistenzen und/oder Stoffeigenschaften aufweisen, und in mehreren Schichten erstellt werden, so dass beispielsweise eine obere Hautschicht und eine darunter liegende Gewebeschicht durch die Matrix nachgeahmt werden, um dem Operateur oder dem Schüler die zwischen diesen Schichten unterschiedlichen Widerstände beim Ein- und Durchführen von Schrauben oder Pins, oder das Einführen von Kanülen im Rahmen der Kyo- phoplastie plastisch, d.h. originalgetreu, nämlich der Haptik des zu operierenden Patienten entsprechend, vermitteln zu können. Besonders vorteilhaft eignet sich als ein Anatomiemodell im Sinne der vorliegenden Erfindung ein im 3D-Druck gefertigtes Knochenmodell, insbesondere eine Wirbelsäule, welches vorteilhaft Sollbruchstellen und besonders bevorzugt hohle Sollbruchstellen aufweist, die in den Wirbelkörper führen. Anhand dieser Sollbruchstellen kann das gedruckte Modell schwebend in einem Behälter fixiert werden. Der Behälter kann vorteilhaft in einem ersten Schritt mit einer Waschlösung, beispielsweise Isopropanol, oder einer Färbelösung, beispielsweise TPM und Farbmittel gefüllt werden. Diese Chemikalien werden zum Reinigen (entfernen von nicht gehärtetem Harz) und gleichzeitigem Färben von 3D Drucken benutzt. Das Modell hängt dabei so tief im Behälter, dass die Flüssigkeiten bis an die Sollbruchstellen reichen, oder die Sollbruchstellen teilweise bedeckt werden. Auf diese Weise wird nur die äußere Schale des im 3D Druckverfahren hergestellten hohlen Modells gefärbt. Dadurch wird vorteilhaft ein besonders realistisches künstliches Röntgenbild erzeugt, da es bei einer Innenwand-Färbung zu einem Doppelwandeffekt kommen würde, der durch die Kamera zu sehen wäre. Nach dem Reinigungs- und/oder Färbevorgang wird das Modell in einem zweiten Schritt schwebend in einem anderen Behälter oder in einer Gussform fixiert. Die hohlen Sollbruchstellen liegen bei diesem zweiten Schritt oben offen zugänglich, wodurch beispielsweise ein transparentes Gel in die Wirbelkörper injiziert werden kann. Vorzugsweise hat das in die Wirbelkörper injizierte Gel ausreichend Widerstand um die in den Wirbel- körper eindringenden Instrumente zu halten und ist dennoch vorteilhaft nachgiebig genug um den Zugang für einen Ballon oder die Injektion von Knochenzement für das Training einer frakturierten Wirbelkörperaufrichtung (Ky- phoplastie) zu ermöglichen. In einem dritten Schritt wird eine vorteilhaft dem menschlichem Gewebe ähnelnde verflüssigte kalt oder warmaushärtende Substanz oder Mischung um das Wirbelsäulenmodell in die Gussform eingefüllt. Nach dem Aushärten kann das Gesamtmodell, nämlich das Anatomiemodell eingebettet in eine Matrix, aus der Gussform entnommen werden und die Sollbruchstellen können entfernt werden. Wie bereits für die Fixierung und die Halterungen beschrieben, können die Sollbruchstellen, vorteilhaft in Form von Stäben, als Positionierungshilfe verwendet werden, um das Modell kameragestützt tracken zu können. Das in die Wirbelkörper injektierte Gel entweicht beim Umdrehen des Gesamtmodelles nicht aus dem Zugangsloch der Sollbruchstelle. Die durch das Entfernen der Sollbruchstellen entstehenden Hohlräume sind bei lateraler Durchleuchtung nicht störend wahrnehmbar, da diese bei lateraler Ansicht vertikal unterhalb liegen. Bei durchleuchteter Draufsicht (AP) sind die Sollbruchstellen ebenfalls nicht sichtbar, da die zu einer oberen Kamera nähere Anatomie stärker zu sehen ist. Preferably, each component or each vertebral body can have at least one hole, for example a drainage hole (above and/or laterally and/or below). On the one hand, the design enables 3D printing as hollow components or vertebral bodies and, on the other hand, the drainage holes can be used as “filling holes” during embedding to fill the hollow component or the hollow vertebral body. The model can be covered with various materials via the drainage holes. After filling the components or vertebral bodies, the drainage holes are either closed and then the model is embedded, or they are left open and are filled by the matrix material. In the open case, the liquid, unhardened matrix displaces the air in the vertebral body and fills it. The air can escape through the drainage hole. A different gel-like filling of the vertebral body is advantageous, for example to simulate a kyphoplasty. In addition, the spine model can be covered with a beneficial tint. Also conceivable is a transparent trabecular-like infill structure in the component or the vertebral body by means of gel infiltration through the drainage hole, which is then closed, with subsequent tinting of the component or the vertebral body with subsequent matrix embedding. The anatomy model can advantageously be created using a 3D printing process based on the image files from the imaging examinations and inserted into a tissue-mimicking matrix. The matrix can have different consistencies and/or material properties and can be created in several layers, so that, for example, an upper skin layer and an underlying tissue layer are imitated by the matrix in order to provide the surgeon or student with the different resistances between these layers when inserting. and the insertion of screws or pins, or the insertion of cannulas in the context of kyophoplasty, in a plastic manner, ie true to the original, namely in accordance with the feel of the patient to be operated on. Particularly advantageous as an anatomy model in the sense of the present invention is a 3D-printed bone model, in particular a spine, which advantageously has predetermined breaking points and particularly preferably hollow predetermined breaking points that lead into the vertebral body. Using these predetermined breaking points, the printed model can be fixed floating in a container. The container can advantageously be filled in a first step with a washing solution, for example isopropanol, or a coloring solution, for example TPM and colorant. These chemicals are used to clean (remove uncured resin) and color 3D prints at the same time. The model hangs so low in the container that the liquids reach up to the predetermined breaking points or the predetermined breaking points are partially covered. In this way, only the outer shell of the hollow model produced using the 3D printing process is colored. This advantageously creates a particularly realistic artificial X-ray image, since coloring the interior wall would result in a double-wall effect that would be visible through the camera. After the cleaning and/or coloring process, the model is fixed in a second step, floating in another container or in a mold. In this second step, the hollow predetermined breaking points are open and accessible at the top, which means that, for example, a transparent gel can be injected into the vertebral bodies. Preferably, the gel injected into the vertebral bodies has sufficient resistance to to hold instruments penetrating the body and is still advantageously flexible enough to allow access for a balloon or the injection of bone cement for training a fractured vertebral body straightening (kyphoplasty). In a third step, a liquefied cold- or hot-curing substance or mixture, which advantageously resembles human tissue, is poured into the mold around the spinal model. After hardening, the entire model, namely the anatomy model embedded in a matrix, can be removed from the mold and the predetermined breaking points can be removed. As already described for the fixation and the holders, the predetermined breaking points, advantageously in the form of rods, can be used as a positioning aid in order to be able to track the model using a camera. The gel injected into the vertebral bodies does not escape from the access hole of the predetermined breaking point when the entire model is turned over. The cavities created by removing the predetermined breaking points are not disturbingly noticeable under lateral fluoroscopy because they are located vertically underneath when viewed from the side. In a transilluminated top view (AP), the predetermined breaking points are also not visible because the anatomy closer to an upper camera is more clearly visible.
Vorzugsweise werden dem Chirurgen, Schüler oder allgemein dem Trainierenden über das Anzeigegerät vorteilhaft erweiterte virtuelle Visualisierungsund Navigationshilfen vor, nach und während des Operationstrainings angezeigt. Als Anzeigegerät wird vorliegend vorteilhaft eine VR- oder Mixed Reality Brille verstanden, die vorzugsweise die bei den bekannten Systemen verwendeten Monitore ersetzt. Das in einer Matrix eingebettete Anatomiemodell wird erfindungsgemäß derart beispielsweise mit der Mixed Reality Brille kombiniert, dass das Modell mit virtuellen Visualisierungs- und Navigationshilfen vor, nach und während des Operationstrainings interagiert. Diese Hilfen sind bspw. die holografische Überlappung des physischen Wirbelsäulenmodells mit einer virtuellen, identischen Anatomie oder holographische Navigationshilfen. Eine Kalibiereinheit kann die Überlappung von echter und virtueller Anatomie vorteilhaft ermöglichen. Weiterhin können künstliche Fluoroskopie und CT-Bilder während des Trainings angezeigt werden. Hierbei werden die künstlichen Röntgenbilder der Modelldurchleuchtenden Licht-& Kamerasysteme holographisch beliebig im Raum platziert visualisiert. Die Knochenzementinfiltrierung bei der Kyphoplastie bspw. kann somit real und nicht bloß simuliert dargestellt werden. Außerdem kann der Operateur oder Trainierende ein automatisches akustisches, visuelles und zusätzlich sogar realitätsnahes haptisches Feedback erhalten. So kann bspw. die Anzahl an künstlichen strahlungsfreien Röntgeneffektbildern während des Trainings aufgezeichnet und ein Wert der entsprechenden Strahlendosis verglichen mit realem Szenario ausgegeben werden. Jeder Anwender oder Trainierende bekommt somit seine individuelle Statistik, um dessen Übungsfortschritt zu dokumentieren und weitere Trainingsanreize zu schaffen. Preferably, extended virtual visualization and navigation aids are advantageously displayed to the surgeon, student or generally the trainee via the display device before, after and during the operation training. In the present case, the display device is advantageously understood to be VR or mixed reality glasses, which preferably replace the monitors used in the known systems. According to the invention, the anatomy model embedded in a matrix is combined, for example, with mixed reality glasses in such a way that the model interacts with virtual visualization and navigation aids before, after and during surgical training. These aids include, for example, the holographic overlap of the physical spine model with a virtual, identical anatomy or holographic navigation aids. A calibration unit can advantageously enable real and virtual anatomy to overlap. Furthermore, artificial fluoroscopy and CT images are displayed during training. Here, the artificial X-ray images from the model transillumination light and camera systems are visualized holographically placed anywhere in the room. The bone cement infiltration during kyphoplasty, for example, can be shown in real terms and not just simulated. In addition, the surgeon or trainee can receive automatic acoustic, visual and even realistic haptic feedback. For example, the number of artificial radiation-free X-ray effect images can be recorded during training and a value of the corresponding radiation dose can be output compared to the real scenario. Each user or trainee receives their own individual statistics in order to document their exercise progress and create further training incentives.
Mittels der VR- oder Mixed Reality Brille kann der Trainierende vorteilhaft Hologramme des Anatomiemodells beliebig im Raum platzieren, diese vergrößern, oder diese beispielsweise durch Drehung oder Rotieren aus verschiedenen Perspektiven darstellen lassen. Zudem kann sich der Trainierende holographische Navigationshilfen auf der Brille anzeigen lassen. Vorteilhaft kann ein Lehrmodus bei dem der Eingriff oder die Prozedur holographisch über dem physischen Modell gezeigt und in das Training integriert werden, sodass dies anschließend beispielsweise mit einem realen Implantatschraubendreher etc. durchgeführt werden kann. Bei Forschungsprojekten, in denen die Anatomie mit der Mixed Reality überblendet wurde, wurde die Anatomie fixiert. So kann man zwar durch äußeres Tracking der OP- Instrumente einen Abstand berechnen und die Position der Pedikelschraube bspw. im Wirbelkörper am PC simulieren, jedoch stimmt diese berechnete Animation bei Infiltrierung mit flüssigen Substanzen wie bei der Knochenze- mentinfiltierung (Kyphoplastie) nicht mit der tatsächlichen Position überein. Diese Nachteile können durch das erfindungsgemäße System überwunden werden, da bei diesem vorteilhaft die künstliche Wahrnehmung des Anatomiemodells von der Position des Anatomiemodells im Raum unabhängig ist. Hat das Modell auf der Trainingsplattform eine feste Position, dann erfolgt das Tracking der Trainingsplattform durch Erkennungsmerkmale wie Marker oder Markerlos. Alternativ kann das Modell selbst anhand von Erkennungsmerkmalen getrackt werden. OP-lnstrumente können ebenfalls durch Erkennungsmerkmale wie Marker oder markerlos getrackt werden. Soll demnach die laterale sowie Ap Röntgenansicht holographisch angezeigt werden, ist dies unabhängig von der Position des Anatomiemodells, wobei kein Tracking notwendig ist. Im Falle einer computeranimierten berechneten Axialansicht, wird die Position vom Anatomiemodell und den OP-lnstrumenten benötigt. Unabhängig vom Tracking ist demnach der künstliche laterale oder anteriorposterior (Ap) Röntgeneffekt. Neben den beschriebenen Anwendungsbeispielen kann das erfindungsgemäße auch beispielsweise für das Training im Rahmen der Vertebroplastie oder der Facettengelenkinfiltration eingesetzt werden. Using VR or mixed reality glasses, the trainee can advantageously place holograms of the anatomy model anywhere in the room, enlarge them, or have them displayed from different perspectives, for example by rotating or rotating them. The trainee can also have holographic navigation aids displayed on the glasses. A teaching mode in which the intervention or procedure is shown holographically over the physical model and integrated into the training can be advantageous, so that this can then be carried out, for example, with a real implant screwdriver etc. In research projects in which anatomy was blended with mixed reality, the anatomy was fixed. Although you can calculate a distance by externally tracking the surgical instruments and simulate the position of the pedicle screw, for example in the vertebral body, on the PC, this calculated animation does not correspond to the actual one when infiltrated with liquid substances such as bone cement infiltration (kyphoplasty). position match. These disadvantages can be overcome by the system according to the invention, since in this system the artificial perception of the anatomy model is advantageously independent of the position of the anatomy model in space. If the model has a fixed position on the training platform, then this takes place the tracking of the training platform through identifying features such as markers or markerless. Alternatively, the model itself can be tracked using identifying features. Surgical instruments can also be tracked using identifying features such as markers or without markers. If the lateral and AP X-ray views are to be displayed holographically, this is independent of the position of the anatomy model and no tracking is necessary. In the case of a computer-animated calculated axial view, the position of the anatomy model and the surgical instruments is required. The artificial lateral or anterior-posterior (Ap) X-ray effect is independent of the tracking. In addition to the application examples described, the device according to the invention can also be used, for example, for training in the context of vertebroplasty or facet joint infiltration.
In besonders bevorzugter Weise können dem Betrachter, d.h. dem Trainierenden neben der künstlichen Darstellung des Anatomiemodells Informationen auf dem Anzeigegerät angezeigt werden, die Auskunft über das Operationstraining und den Trainingsfortschritt geben. Die Informationen können beispielsweise aus einer Datenbank stammen, in der vorherige Trainingssitzungen gespeichert wurden. Es können auch Informationen über standardisierte erfolgreiche Techniken in der Datenbank gespeichert sein, die mit dem gegenwärtigen Training abgeglichen werden. Die Datenbank und die Informationen können von dem Trainingsort ortsunabhängig gespeichert sein und beispielsweise über eine Datenleitung oder über das Internet abgerufen werden. In a particularly preferred manner, the viewer, i.e. the trainee, can be shown information on the display device in addition to the artificial representation of the anatomy model, which provides information about the surgical training and the training progress. For example, the information may come from a database in which previous training sessions have been stored. Information about standardized successful techniques may also be stored in the database, which is compared with current training. The database and the information can be stored independently of the training location and can be accessed, for example, via a data line or via the Internet.
Um die Führung der Schrauben oder Pins, oder einer Kanüle im Rahmen der des Kyphoplastie-Trainings und die Bewegung des Anatomiemodells bei dem trainierten Eingriff auf einem Anzeigegerät darstellen zu können, sind an den Komponenten vorteilhaft Erkennungsmerkmale wie bspw. Marker angeordnet. Im Falle eines Wirbelsäulenanatomiemodells befinden sich an jeder einzelnen knöchernen Komponente oder am gesamten Knochenmodell Erkennungsmerkmale wie bspw. Marker. Diese können mit dem Anatomiemodell eingebettet sein oder teilweise aus der Matrix herausragen. Alternativ können sich Erkennungsmerkmale auf der Trainingsplattform befinden, wenn die Position des Wirbelsäulenmodells mitsamt der Matrix relativ zu der Trainingsplattform fixiert ist. Die Marker oder andere Erkennungsmerkmale werden vorzugsweise von wenigstens einem optischen Erfassungssystem erfasst, so dass über das Erfassungssystem eine Bewegung der Komponenten, insbesondere bei einem manuellen Eingriff in das Anatomiemodell, anhand der Erkennungsmerkmale wie beispielsweise der Marker verfolgt und auf zumindest einem Anzeigegerät, wie vorteilhaft einer VR- oder Mixed-Reality Brille, einem Monitor oder einem Display eines mobilen Gerätes visualisiert werden. Vorteilhaft eignet sich ein Tiefenkamerasystem, über das die Bewegung einzelner OP-lnstrumente verfolgt werden kann. Es können aber auch mehrere Tiefenkameras aus verschiedenen Positionen relativ zum Anatomiemodell Bilder aufnehmen und im Sinne der vorliegenden als optisches Erfassungssystem umfassend wenigstens zwei Kameras oder Kamerasysteme bezeichnet werden. Die Verarbeitung und Visualisierung der gewonnenen Daten kann auf dem mobilen Gerät selbst, vorteilhaft auf der VR- oder Mixed Reality Brille und/oder einem Computer oder über das Internet erfolgen. Über Kabel, Wi-Fi oder andere Datenübertragungswege können die verarbeiteten Daten auch auf einen externen Monitor gespiegelt werden. Der Computer kann sich auch vorteilhaft in der Trainingsplattform befinden, die Teil des erfindungsgemäßen Systems ist. Es ist auch denkbar ein externes Kamera- oder Tiefenkamerasystem zu verwenden, das mit einem Computer verbunden ist, und die Anzeige auf dem Monitor des Computers oder auf einem Monitor eines mit dem Computer über ein Netzwerk verbundenen Computers erfolgt, wodurch vorteilhaft ein Training oder eine Simulation an der erfindungsgemäßen Vorrichtung auch über einem externen Arbeitsplatz verfolgt werden kann. Die erfindungsgemäße Vorrichtung kann auch ohne Marker verwendet werden, um ein dreidimensionales physisches Röntgenbild durch Durchleuchtung der transparenten Wirbelsäule in der transparenten Matrix zu erzeugen. Mittels Software Bildnachbearbeitung oder Färbung oder Tönung der Matrix oder des Wirbelsäulenmodells kann der Röntgeneffekt noch verstärkt werden. Wenn die Matrix mit dem Anatomiemodell eine fixierte Position auf der Trainingsplattform erhält, kann vorteilhaft die gesamte Trainingsplattform get ckt und dadurch die Position des Anatomiemodells relativ zu der getreckten Trainingsplattform berechnet werden. In order to be able to display the guidance of the screws or pins or a cannula as part of the kyphoplasty training and the movement of the anatomy model during the trained procedure on a display device, identifying features such as markers are advantageously arranged on the components. In the case of a spinal anatomy model, there are identifying features such as markers on each individual bony component or on the entire bone model. These can be done with the anatomy model be embedded or partially protrude from the matrix. Alternatively, identification features can be located on the training platform if the position of the spine model together with the matrix is fixed relative to the training platform. The markers or other identification features are preferably detected by at least one optical detection system, so that a movement of the components, in particular in the event of a manual intervention in the anatomy model, is tracked via the detection system on the basis of the identification features such as the markers and on at least one display device, such as one VR or mixed reality glasses, a monitor or a display of a mobile device can be visualized. A depth camera system that can be used to track the movement of individual surgical instruments is advantageous. However, several depth cameras can also record images from different positions relative to the anatomy model and, in the sense of the present case, can be referred to as an optical detection system comprising at least two cameras or camera systems. The data obtained can be processed and visualized on the mobile device itself, advantageously on the VR or mixed reality glasses and/or a computer or via the Internet. The processed data can also be mirrored on an external monitor via cable, Wi-Fi or other data transmission methods. The computer can also advantageously be located in the training platform, which is part of the system according to the invention. It is also conceivable to use an external camera or depth camera system that is connected to a computer and is displayed on the computer's monitor or on a monitor of a computer connected to the computer via a network, which advantageously enables training or simulation can also be tracked via an external workstation on the device according to the invention. The device according to the invention can also be used without a marker to generate a three-dimensional physical x-ray image by fluoroscopy of the transparent spine in the transparent matrix. The X-ray effect can be further enhanced using software image post-processing or coloring or tinting of the matrix or spine model. If the matrix with the anatomy model is given a fixed position on the training platform, the entire training platform can advantageously be ticked and the position of the anatomy model relative to the stretched training platform can thereby be calculated.
Vorzugsweise ist auch das Anatomiemodell zumindest abschnittweise transparent ausgestaltet, um dieses beispielsweise Durchleuchten zu können. Das Anatomiemodell ist vorteilhaft aus einem transparenten Material oder einer Kombination aus zumindest zwei Materialien ausgestaltet, wobei zumindest ein Material transparent ist. Als Materialien für das Anatomiemodell eigenen sich in besonders bevorzugter Weise Materialien für den 3D-Druck wie beispielsweise ABS, FDM, Polymilchsäure oder PLA, welches im Gegensatz zu ABS biologisch abbaubar, da es aus nachwachsenden Rohstoffen (Maisstärke) hergestellt wird, PET, PETG, Polycarbonat (PC), Nylon, Hybride Materialien, Alumide, flexible Materialien oder eine Kombination aus den nicht abschließend hier aufgezählten Materialien, also insgesamt alle Materialien oder Kombinationen von Materialien, die für den 3D-Druck geeignet sind. Für eine Marker oder auch eine ohne Marker getreckte Anwendung in farbiger oder farbloser Matrix spielt es allerdings keine Rolle, ob das Wirbelmaterial transparent, milchig oder farbig ist, da sich jede Ansicht virtuell wiedergeben lässt. Ganz besonders vorteilhaft können auch UV aushärtende Flüssigkunststof- fe(=Photopolymere) zur Herstellung des Anatomiemodells im 3D Druckverfahren eingesetzt werden, da die mit diesem Material hergestellten Modelle gegenüber den mit oben genannten Materialien hergestellten Modelle eine wesentlich bessere Transparenz aufweisen. Natürlich ist es für standardisierte oder mittels Bildgebung individualisierte Anatomiemodelle zur Verwendung in der erfindungsgemäßen Vorrichtung auch denkbar, dass die Modelle mittels Formgussverfahren oder beispielsweise in einem Fräsverfahren hergestellt werden. In besonderen Fällen kann das Anatomiemodell durchgehend nicht transparent sein, wobei dann anhand des Marker oder markerlosen Trackings die Position der Wirbelkörper, Instrumente und Implantate auf der VR- oder Mixed Reality Brille oder auf einem Bildschirm visualisiert werden kann. In einem solchen Sonderfall kann auch die Matrix nicht transparent sein und Durchleuchtung ist nicht notwendig. Je nach Anwendung und Ausbildung des erfindungsgemäßen Systems können zusätzliche Kameras oder Kamerasysteme eingesetzt werden, die ein Tracking der Instrumente in allen Ansichten des Anatomiemodells erlauben. So kann beispielsweise eine Kamera oberhalb des Anatomiemodells angeordnet sein, welche von oben die Bewegung der OP-lnstrumente und das Modell trackt. Für die gleiche Anwendung, nämlich das Tracken der OP-lnstrumente und des Modells, kann die Kamera oder das Kamerasystem der VR-Brille oder der Mixed-Reality Brille verwendet werden. In besonders bevorzugter Weise können die Kamera oberhalb des Anatomiemodells und die Kamera oder das Kamerasystem der VR-Brille oder der Mixed-Reality Brille in Kombination zum Trocken der OP-lnstrumente und des Modells verwendet werden. Preferably, the anatomy model is also designed to be transparent, at least in sections, in order to be able to x-ray it, for example. The anatomy model is advantageously made of a transparent material or a combination of at least two materials, with at least one material being transparent. The materials that are particularly suitable for the anatomy model are materials for 3D printing such as ABS, FDM, polylactic acid or PLA, which, in contrast to ABS, is biodegradable because it is made from renewable raw materials (corn starch), PET, PETG, Polycarbonate (PC), nylon, hybrid materials, alumides, flexible materials or a combination of the materials not exhaustively listed here, i.e. all materials or combinations of materials that are suitable for 3D printing. However, for a marker or even a marker-free application in a colored or colorless matrix, it does not matter whether the swirl material is transparent, milky or colored, as every view can be reproduced virtually. UV-curing liquid plastics (=photopolymers) can also be used particularly advantageously to produce the anatomy model using the 3D printing process, since the models made with this material have significantly better transparency than the models made with the materials mentioned above. Of course, for standardized or individualized anatomy models using imaging for use in the device according to the invention, it is also conceivable that the models are produced using a mold casting process or, for example, in a milling process. In special cases, the anatomy model can be completely non-transparent, whereby the position of the vertebral bodies, instruments and implants can then be visualized on the VR or mixed reality glasses or on a screen using the marker or markerless tracking. In In such a special case, the matrix may not be transparent and fluoroscopy is not necessary. Depending on the application and design of the system according to the invention, additional cameras or camera systems can be used, which allow tracking of the instruments in all views of the anatomy model. For example, a camera can be arranged above the anatomy model, which tracks the movement of the surgical instruments and the model from above. The camera or camera system of the VR glasses or mixed reality glasses can be used for the same application, namely tracking the surgical instruments and the model. In a particularly preferred manner, the camera above the anatomy model and the camera or the camera system of the VR glasses or the mixed reality glasses can be used in combination to dry the surgical instruments and the model.
Im Sinne der vorliegenden Erfindung soll als „Tracking“ sowohl das Trocken des Anatomiemodells und der OP-lnstrumente mittels Kamera oder Kame- rasystem anhand von Erkennungsmerkmalen wie beispielsweise Markern oder das markerlose Tracking des Anatomiemodells und der OP-lnstrumente durch maschinelles Erlernen oder ganz allgemein durch den Einsatz künstlicher Intelligenz verstanden werden. In the sense of the present invention, “tracking” should include both the drying of the anatomy model and the surgical instruments using a camera or camera system based on identification features such as markers or the markerless tracking of the anatomy model and the surgical instruments through machine learning or in general the use of artificial intelligence can be understood.
Im Sinne der vorliegenden Erfindung soll der Begriff „Transparenz“ in Bezug auf die Ausbildung der Matrix und des Anatomiemodells vorzugsweise physikalisch verstanden werden, wobei die Durchlässigkeit in Bezug auf elektromagnetische Wellen, insbesondere von Licht verstanden werden soll. Daneben soll der Begriff „Transparenz“ im Sinne der vorliegenden Erfindung auch als durchscheinend wirkende Elemente einer Bilddatei in einer Computergrafik verstanden werden. Wird anstelle oder zusätzlich zu dem optischen Erfassungssystem auch ein akustisches Erfassungssystem in der erfindungsgemäßen Vorrichtung eingesetzt, welches beispielsweise das Setzen der Schrauben oder Pins akustisch unterstützt, wird im Sinne der vorliegenden Erfindung unter dem Merkmal „Transparenz“ die Unterscheidbarkeit aufeinanderfolgender Töne verstanden. For the purposes of the present invention, the term “transparency” should preferably be understood physically in relation to the formation of the matrix and the anatomy model, with the permeability being understood in relation to electromagnetic waves, in particular light. In addition, the term “transparency” in the sense of the present invention should also be understood as translucent elements of an image file in a computer graphic. If, instead of or in addition to the optical detection system, an acoustic detection system is also used in the device according to the invention, which, for example, acoustically supports the setting of the screws or pins, in the sense of the present Invention, the feature “transparency” means the ability to distinguish between successive tones.
In vorteilhafter Weise umfasst die erfindungsgemäße Vorrichtung zumindest eine Lichtquelle, vorzugsweise eine RGB-LED-Lichtquelle, mit welcher zumindest die transparenten Abschnitte der Matrix oder die transparenten Abschnitte des Anatomiemodells durchleuchtet werden können. Aufgrund der unterschiedlichen Brechungsindizes der transparenten Abschnitte des Anatomiemodells, der transparenten Abschnitte der Matrix und aufgrund der Lichtundurchlässigkeit verwendeter Implantate und Instrumente kann vorteilhaft ein dreidimensionales Röntgenbild des Anatomiemodells visualisiert werden, ohne das tatsächlich Röntgenstrahlen eingesetzt werden. Dies ermöglicht einem Operateur, der es gewohnt ist anhand von Röntgenaufnahmen Schrauben, Kanülen oder Pins zusetzen, in seinem gewohnten Modus zu bleiben, beziehungsweise diesen anhand der erfindungsgemäßen Vorrichtung auf eine Operation, beispielsweise unter einem C-Bogen in Form eines Röntgen C-Bogens in gewohnter OP-Umgebung anhand der erfindungsgemäßen Vorrichtung, die eine optische Röntgen-Illusion eines greifbaren plastischen 3D-Anatomiemodells ermöglicht, vorzubereiten, beziehungsweise die Operation anhand der Vorrichtung zu trainieren. Neben der genannten RGB- LED-Lichtquelle können auch andere Arten von Lichtquellen, wie zum Beispiel Halogenlampen, Neonröhre oder andere Leuchtmittel, die das gesamte Farbspektrum aufweisen können, also weiße oder farbige Lichtquellen jeglicher Art, zur Durchleuchtung des Anatomiemodells und der Matrix verwendet werden. Advantageously, the device according to the invention comprises at least one light source, preferably an RGB LED light source, with which at least the transparent sections of the matrix or the transparent sections of the anatomy model can be illuminated. Due to the different refractive indices of the transparent sections of the anatomy model, the transparent sections of the matrix and due to the opacity of the implants and instruments used, a three-dimensional X-ray image of the anatomy model can advantageously be visualized without actually using X-rays. This enables a surgeon who is used to adding screws, cannulas or pins based on X-ray images to remain in his usual mode, or to prepare him for an operation using the device according to the invention, for example under a C-arm in the form of an X-ray C-arm usual operating environment using the device according to the invention, which enables an optical X-ray illusion of a tangible plastic 3D anatomy model, or to train the operation using the device. In addition to the RGB LED light source mentioned, other types of light sources, such as halogen lamps, neon tubes or other lighting devices that can have the entire color spectrum, i.e. white or colored light sources of any kind, can also be used to illuminate the anatomy model and the matrix.
Um die von der Lichtquelle in die Matrix und das Anatomiemodell eingebrachten Lichtstrahlen gleichmäßig zu streuen, ist vorteilhaft zwischen dem in die Matrix eingebetteten Anatomiemodell und der Lichtquelle zumindest ein Diffusor angeordnet. Mittels des Diffusors können die eingebrachten Lichtstrahlen gleichmäßig gestreut und das Modell somit optimal durchleuchtet werden. Als Diffusor eignet sich vorteilhaft eine Streuscheibe, die eine große Anzahl kleiner Streuzentren besitzt. Treffen parallel laufende Lichtstrahlen an verschiedenen Stellen eines Diffusors auf, werden diese in unterschiedliche Richtungen verteilt und erzeugen so diffuses Licht. In order to uniformly scatter the light rays introduced by the light source into the matrix and the anatomy model, at least one diffuser is advantageously arranged between the anatomy model embedded in the matrix and the light source. Using the diffuser, the light rays introduced can be evenly scattered and the model can therefore be optimally illuminated. A diffuser that has a large number is ideal as a diffuser has smaller scattering centers. If parallel light rays hit different parts of a diffuser, they are distributed in different directions and thus create diffuse light.
Zur Verstärkung des optischen Röntgeneffekts kann die Visualisierung auf dem Anzeigegerät, nämlich der VR- oder Mixed Reality Brille einem Monitor oder Display vorteilhaft nach vorheriger Bildnachbearbeitung mittels einer Softwarelösung noch verstärkt werden. Soll ein verstärkter optischer Röntgeneffekt bereits im Anatomiemodell bei dessen Durchleuchtung sichtbar sein, ist die Matrix vorteilhaft mittels Farbmitteln gefärbt oder getönt. Um die bekannten Röntgenaufnahmen naturgetreu nachahmen zu können, ist die Matrix besonders bevorzugt mittels schwarzem Farbmittel geschwärzt oder mittels blauem Farbmittel eingefärbt. Grundsätzlich lassen sich sämtliche kontrastreiche kräftige Farben einsetzen um den Röntgeneffekt noch zu verstärken. Insbesondere auch aufgrund der Softwarenachbearbeitung ist jegliche Färbung oder Tönung der Matrix denkbar, da mittels der Software die Farbe erkennbar und diese einfach virtuell ausgetauscht werden kann. Auch können gefärbte Bereiche der Matrix mittels der Software ausgeblendet werden und durch andere Bildbestandteile oder Hintergründe ersetzt werden. To enhance the optical X-ray effect, the visualization on the display device, namely the VR or mixed reality glasses, a monitor or display, can advantageously be further enhanced after previous image post-processing using a software solution. If an enhanced optical X-ray effect is to be visible in the anatomy model when it is fluoroscopy, the matrix is advantageously colored or tinted using colorants. In order to be able to faithfully imitate the known X-ray images, the matrix is particularly preferably blackened using a black colorant or colored using a blue colorant. Basically, all high-contrast, strong colors can be used to further enhance the X-ray effect. Particularly due to the software post-processing, any coloring or tinting of the matrix is conceivable, as the color can be recognized using the software and can easily be exchanged virtually. Colored areas of the matrix can also be hidden using the software and replaced with other image components or backgrounds.
Ein weiterer Erfindungsaspekt der vorliegenden Erfindung ist ein Verfahren zur Simulation, zum Trainieren, Unterrichten und/oder Evaluieren von Operationstechniken unter Verwendung des erfindungsgemäßen Systems. A further inventive aspect of the present invention is a method for simulating, training, teaching and/or evaluating surgical techniques using the system according to the invention.
Um hier Wiederholungen bezüglich der Vorteile des erfindungsgemäßen Verfahrens zu vermeiden, wird auf die Beschreibung der vorteilhaften Ausgestaltungen des erfindungsgemäßen Systems verwiesen und es wird vollumfänglich auf die Offenbarung durch diese Beschreibung zurückgegriffen und umgekehrt. Bevorzugte Ausführungsbeispiele: In order to avoid repetition here regarding the advantages of the method according to the invention, reference is made to the description of the advantageous embodiments of the system according to the invention and the disclosure through this description is used in full and vice versa. Preferred embodiments:
Weitere, die Erfindung verbessernde Maßnahmen werden nachstehend mit der Beschreibung von bevorzugten Ausführungsbeispielen der Erfindung anhand der Figuren näher dargestellt. Dabei können die in den Ansprüchen und in der Beschreibung erwähnten Merkmale jeweils einzeln für sich oder in beliebiger Kombination erfindungswesentlich sein. Dabei ist zu beachten, dass die in den Figuren dargestellten Ausführungsbeispiele nur beschreibenden Charakter haben und diese nicht dazu gedacht sind, die Erfindung in irgendeiner Form einzuschränken. Further measures improving the invention are presented in more detail below with the description of preferred exemplary embodiments of the invention with reference to the figures. The features mentioned in the claims and in the description can be essential to the invention individually or in any combination. It should be noted that the exemplary embodiments shown in the figures are only descriptive and are not intended to limit the invention in any way.
Es zeigen: Show it:
Fig. 1 in einer schematischen Ansicht die Verwendung des erfindungsgemäßen Systems für ein Kyphoplastie-Operationstraining an einem Wirbelsäulen Anatomiemodell, 1 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for kyphoplasty surgery training on a spinal anatomy model,
Fig. 2 in einer schematischen Ansicht die Verwendung des erfindungsgemäßen Systems zum Platzieren von Pedikelschrauben in Wirbelkörper eines Wirbelsäulen Anatomiemodells und 2 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for placing pedicle screws in the vertebral body of a spinal anatomy model and
Fig. 3 in einer schematischen Ansicht die Verwendung des erfindungsgemäßen Systems für die holographische Darstellung eines Wirbelsäulen Anatomiemodell. Fig. 3 shows a schematic view of the use of the system according to the invention for the holographic representation of a spinal anatomy model.
In den unterschiedlichen Figuren sind gleiche Teile stets mit denselben Bezugszeichen versehen, weshalb diese in der Regel nur einmal beschrieben werden. Fig. 1 zeigt in einer schematischen Ansicht die Verwendung des erfindungsgemäßen Systems 1 ein Kyphoplastie-Operationstraining an einem Wirbelsäulen Anatomiemodell 3 in Form eines chirurgischen Trainingssimulators 30. Zum grundsätzlichen Aufbau des Trainingssimulators 30 wird auf die in der DE 10 2020 121 910.5 offenbarte Vorrichtung verwiesen. Das System 1 in Form einer realen Trainingsplattform 100 umfasst in der dargestellten Ausführung die Komponenten, wie folgt: In the different figures, the same parts are always provided with the same reference numbers, which is why they are usually only described once. Fig. 1 shows a schematic view of the use of the system 1 according to the invention, a kyphoplasty operation training on a spinal anatomy model 3 in the form of a surgical training simulator 30. For the basic structure of the training simulator 30, reference is made to the device disclosed in DE 10 2020 121 910.5. In the embodiment shown, the system 1 in the form of a real training platform 100 includes the components as follows:
• ein transparentes/transluzentes Anatomiemodell 3 in Form eines Wirbelsäulenmodells, das in einer gewebeähnlichen Matrix 7 eingebettet ist, • a transparent/translucent anatomy model 3 in the form of a spine model, which is embedded in a tissue-like matrix 7,
• ein beidseitiges Beleuchtungs- und Kamerasystem 70 (laterale Ansicht) • a double-sided lighting and camera system 70 (lateral view)
• ein Kamerasystem 70.1 oberhalb der Matrix (AP Ansicht) • a camera system 70.1 above the matrix (AP view)
• eine Beleuchtung unterhalb der Matrix 70.2 (AP Ansicht) • lighting below the Matrix 70.2 (AP view)
• Modellgehäuse und vorliegend optional Operations-Instrumente 80 für die Kyphoplastie. • Model housing and optional operating instruments 80 for kyphoplasty.
Der in der Figur dargestellte Trainierende 5 kann beispielsweise ein Medizinstudent, ein angehender Chirurg, ein Facharzt oder beispielsweise ein erfahrener Chirurg sein. Erfindungsgemäß trägt der Trainierende 5 ein Anzeigegerät 4 in Form einer Mixed-Reality Brille 40, die Hologramme 6,60 und Navigationshilfen virtuell abbildet und die die natürliche Wahrnehmung des Anatomiemodell 3 durch den Trainierenden 5 mit einer künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell 3 vermischt. Auf Grundlage dieses Systems 1 kann sich der Trainierende 5 einen holografischen, künstlichen Röntgeneffekt mit Echtzeitoutput der Kyphoplastie, vorliegend für die laterale und anterior-posterior Ansicht, in virtuell erzeugten Ansichten 6,60 über die VR-Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen (in der Figur die ganz linke und die mittlere Anzeige in der oberen Reihe). Zusätzlich kann sich der Trainierende eine animierte axiale Ansicht der Wirbelkörper in virtuellen Ansichten 6,60 über die VR-Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen (in der Figur die ganz rechte Anzeige in der oberen Reihe). In den über die VR-Bril le oder die Mixed-Reality Brille 40 dargestellten animierten Ansichten 6,60 in der unteren Reihe werden dem Trainierenden 5 holographische, vorab erzeugte CT- und Röntgenaufnahmen mit Kyphoplastieanimation für die axial, sagital und anterior-posterior Ansicht (holographisch durchscrollbar) angezeigt. Zudem kann sich der Trainierende 5 ein animiertes Wirbelsäulenmodell 30 in Form eines Hologramms 6,60 in einer Ansicht über die VR-Bril le oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen. Das Hologramm 6,60 der Wirbelsäule 30 ist beliebig im Raum verschiebbar. Ebenfalls ist eine Überblendung des realen Wirbelsäulen- Anatomiemodells 3 und der holografischen Wirbelsäule 6,60,30 möglich, wodurch zusätzlich Navigationshilfen bei der Platzierung der Operationsinstrumente 80 angezeigt werden. Eine oder mehrere Kameras 70, 70.1 tracken die Operationsinstrumente 80 zusätzlich. Dadurch kann der Eingriff auch versetzt außerhalb des Wirbelsäulen- Anatomiemodells 3 holographisch 3-dimensional dargestellt werden. Bei Bedarf kann eine weitere Kamera oder das Kamerasystem der VR-Bri Ile oder der Mixed- Reality Brille 40 zum tracken der Operationsinstrumente 80 (OP-lnstrumente), der Matrix, des Wirbelsäulenmodells oder der Trainingsplattform 100 verwendet werden (hier nicht dargestellt). The trainee 5 shown in the figure can be, for example, a medical student, a prospective surgeon, a specialist or, for example, an experienced surgeon. According to the invention, the trainee 5 wears a display device 4 in the form of mixed reality glasses 40, which virtually images holograms 6, 60 and navigation aids and which mixes the natural perception of the anatomy model 3 by the trainee 5 with an artificial perception of the anatomy model 3. Based on this system 1, the trainee 5 can imagine a holographic, artificial X-ray effect with real-time output of the kyphoplasty, in the present case for the lateral and anterior-posterior view, in virtually generated views 6,60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the figure the far left and the middle display in the top row). In addition, the trainee can have an animated axial view of the vertebral bodies displayed in virtual views 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the Figure the far right display in the top row). In the animated views 6.60 in the bottom row displayed via the VR glasses or the mixed reality glasses 40, the trainee is provided with 5 holographic, pre-generated CT and X-ray images with kyphoplasty animation for the axial, sagittal and anterior-posterior views ( holographically scrollable). In addition, the trainee 5 can have an animated spine model 30 displayed in the form of a hologram 6.60 in a view via the VR glasses or the mixed reality glasses 40. The hologram 6.60 of the spine 30 can be moved anywhere in space. A blending of the real spinal anatomy model 3 and the holographic spine 6,60,30 is also possible, whereby additional navigation aids when placing the surgical instruments 80 are displayed. One or more cameras 70, 70.1 additionally track the surgical instruments 80. This means that the procedure can also be depicted holographically in 3-dimensionally offset outside the spinal anatomy model 3. If necessary, another camera or the camera system of the VR bri Ile or the mixed reality glasses 40 can be used to track the surgical instruments 80 (surgical instruments), the matrix, the spine model or the training platform 100 (not shown here).
Die Figur 2 zeigt das in Figur 1 dargestellte System 1 , wobei jedoch nicht ein Kyphoplastie-Operationstraining durchgeführt wird, sondern das Erlernen zum Setzen von Pedikelschrauben in Wirbelkörper eines Wirbelsäulen- Anatomiemodells 3 dargestellt ist. Auf Grundlage dieses Systems 1 kann sich der Trainierende 5 einen holografischen, künstlichen Röntgeneffekt mit Echtzeitoutput der Pedikelschraubenprozedur, vorliegend für die laterale und anterior-posterior Ansicht, in virtuell erzeugten Ansichten 6,60 über die VR-Bri Ile oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen (in der Figur die ganz linke und die mittlere Anzeige in der oberen Reihe). Zusätzlich kann sich der Trainierende 5 eine animierte axiale Ansicht der Wirbelkörper in virtuellen Ansichten 6,60 über die VR-Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen (in der Figur die ganz rechte Anzeige in der oberen Reihe). In den über die VR-Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 dargestellten animierten Ansichten 6,60 in der unteren Reihe werden dem Trainierenden 5 holographische, vorab erzeugte CT- und Röntgenaufnahmen mit Pedikelschraubenanimation für die axial, sagital und anterior-posterior Ansicht (holographisch durchscrollbar) angezeigt. Zudem kann sich der Trainierende 5 ein animiertes Wirbelsäulenmodell 30 in Form eines Hologramms in einer Ansicht 6,60 über die VR-Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 darstellen lassen. Das Wirbelsäulenhologramm 30 ist beliebig im Raum verschiebbar. Ebenfalls ist eine Überblendung des realen des Wirbelsäulen- Anatomiemodells 3 und der holografischen Wirbelsäule 30 möglich, wodurch zusätzlich Navigationshilfen bei der Platzierung der OP-lnstrumente 80 angezeigt werden. 2 shows the system 1 shown in FIG. Based on this system 1, the trainee 5 can experience a holographic, artificial X-ray effect with real-time output of the pedicle screw procedure, in this case for the lateral and anterior-posterior view, in virtually generated views 6.60 via the VR bri Ile or the mixed reality glasses 40 (in the figure the far left and the middle display in the top row). In addition, the trainee 5 can have an animated axial view of the vertebral bodies displayed in virtual views 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40 (in the figure, the far right display in the top row). In the about the VR glasses or the mixed reality glasses 40 animated views 6.60 in the bottom row show the trainee 5 holographic, pre-generated CT and X-ray images with pedicle screw animation for the axial, sagittal and anterior-posterior view (holographically scrollable). In addition, the trainee 5 can have an animated spinal model 30 displayed in the form of a hologram in a view 6.60 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40. The spinal hologram 30 can be moved anywhere in space. It is also possible to blend the real spinal anatomy model 3 and the holographic spine 30, whereby additional navigation aids are displayed when placing the surgical instruments 80.
Schließlich zeigt die Figur 3 in einer schematischen Ansicht die Ansicht 6,60 eines Wirbelsäulenhologramms 30, welche dem Trainierenden 5 über die VR- Brille oder die Mixed-Reality Brille 40 dargestellt wird. Die Abbildung 6,60 des Wirbelsäulenhologramms 30 mittels der VR- oder Mixed-Reality Brille 40, dient vorteilhaft für das Anatomieverständnis, die OP-Planung oder beispielsweise für die Patientenaufklärung. Das abgebildete Wirbelsäulenhologramm 30 ist vorteilhaft beliebig im Raum verschiebbar ist, was relevant für das Anatomieverständnis, die OP-Planung oder beispielsweise für die Patientenaufklärung ist. Finally, Figure 3 shows a schematic view of the view 6,60 of a spinal hologram 30, which is presented to the trainee 5 via the VR glasses or the mixed reality glasses 40. The image 6.60 of the spinal hologram 30 using the VR or mixed reality glasses 40 is advantageous for understanding anatomy, planning the operation or, for example, for patient education. The depicted spinal hologram 30 can advantageously be moved anywhere in space, which is relevant for understanding anatomy, surgical planning or, for example, patient education.

Claims

Patentansprüche Patent claims
1 . System (1 ) zum Operationstraining, insbesondere für die Wirbelsäulenchirurgie, umfassend ein aus zumindest zwei Komponenten (2) zusammengesetztes Anatomiemodell (3), insbesondere ein Knochenmodell, und wenigstens ein Anzeigegerät (4), insbesondere eine VR- oder Mixed -Reality Brille, welches eine natürliche Wahrnehmung des Anatomiemodell (3) durch einen Betrachter oder Trainierenden (5) mit einer künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell (3) vermischt. 1 . System (1) for surgical training, in particular for spinal surgery, comprising an anatomy model (3), in particular a bone model, composed of at least two components (2), and at least one display device (4), in particular VR or mixed reality glasses, which a natural perception of the anatomy model (3) by a viewer or trainee (5) is mixed with an artificial perception of the anatomy model (3).
2. System (1 ) nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass das Anzeigegerät (4) erweiterte virtuelle Visualisierungshilfen (6) und Navigationshilfen vor, nach und während des Operationstrainings anzeigt. 2. System (1) according to claim 1, characterized in that the display device (4) displays extended virtual visualization aids (6) and navigation aids before, after and during the operation training.
3. System (1 ) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die künstliche Wahrnehmung des Anatomiemodells (3) und die erweiterten virtuellen Visualisierungshilfen (6) von der Position des Anatomiemodells (4) im Raum unabhängig sind. 3. System (1) according to claim 1 or 2, characterized in that the artificial perception of the anatomy model (3) and the extended virtual visualization aids (6) are independent of the position of the anatomy model (4) in space.
4. System (1 ) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Anatomiemodell (3) in eine menschliche oder tierische Gewebe nachahmende Matrix (7) eingebettet ist. 4. System (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the anatomy model (3) is embedded in a matrix (7) imitating human or animal tissue.
5. System (1 ) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass an den Komponenten (2) Marker angeordnet sind oder die Komponenten (2) Erkennungsmerkmale aufweisen, wobei auf dem Anzeigegerät (4) anhand der durch eine Kamera oder ein Kamerasystem getreckten Erkennungsmerkmale oder Marker die Bewegung der Komponenten (2) oder von OP-lnstrumenten (80) verfolgt und/oder auf dem Anzeigegerät (4) die Position der optischen Erfassung oder zumindest eine dazu unterschiedliche Position als wenigstens eine Abbildung (60) visualisiert werden kann. DWSSP 002 5. System (1) according to one of the preceding claims, characterized in that markers are arranged on the components (2) or the components (2) have identification features, on the display device (4) based on the stretched by a camera or a camera system Recognition features or markers track the movement of the components (2) or of surgical instruments (80) and/or the position of the optical detection or at least a different position can be visualized on the display device (4) as at least one image (60). DWSSP 002
6. System (1 ) nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Komponenten (2) des Anatomiemodells (3) Halterungen mit Sollbruchstellen umfassen, welche nach dem Einbetten des Anatomiemodells (3) in die Matrix (7) von den Komponenten (2) gelöst werden können oder die Sollbruchstellen an den Komponenten (2) des Anatomiemodells (3) verbleiben und dem Tracking durch Erkennung oder Fixierung auf einer Trainingsplattform dienen. 6. System (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the components (2) of the anatomy model (3) comprise holders with predetermined breaking points, which after embedding the anatomy model (3) in the matrix (7) from the components ( 2) can be solved or the predetermined breaking points remain on the components (2) of the anatomy model (3) and are used for tracking through detection or fixation on a training platform.
7. System (1 ) nach einem der vorherigen Ansprüche, gekennzeichnet durch zumindest eine Lichtquelle (70), die zumindest transparente Abschnitte der Matrix (7) oder transparente Abschnitte des Anatomiemodells (3) derart durchleuchtet, dass aufgrund der unterschiedlichen Brechungsindizes der transparenten Abschnitte des Anatomiemodells (3), der transparenten Abschnitte der Matrix (7) und/oder der Lichtundurchlässigkeit von Implantaten und Instrumenten (80) ein für den Betrachter oder Trainierenden (5) in der natürlichen Wahrnehmung des Anatomiemodell (3) und für den Betrachter oder den Trainierenden (5) mittels des Anzeigegeräts in der künstlichen Wahrnehmung des Anatomiemodells (3) ein dreidimensionales Röntgenbild des Anatomiemodells (3) visualisiert ist. 7. System (1) according to one of the preceding claims, characterized by at least one light source (70), which illuminates at least transparent sections of the matrix (7) or transparent sections of the anatomy model (3) in such a way that due to the different refractive indices of the transparent sections of the Anatomy model (3), the transparent sections of the matrix (7) and / or the opacity of implants and instruments (80) for the viewer or trainee (5) in the natural perception of the anatomy model (3) and for the viewer or trainee (5) a three-dimensional x-ray image of the anatomy model (3) is visualized by means of the display device in the artificial perception of the anatomy model (3).
8. System (1 ) nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass zwischen der Lichtquelle (70) und dem in der Matrix (7) eingebetteten Anatomiemodell (3) ein Diffusor angeordnet ist, der die von der Lichtquelle (70) eingebrachten Lichtstrahlen gleichmäßig streut. 8. System (1) according to claim 7, characterized in that a diffuser is arranged between the light source (70) and the anatomy model (3) embedded in the matrix (7), which evenly scatters the light rays introduced by the light source (70). .
9. System (1 ) nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Komponenten (2) des Anatomiemodells (3) zumindest jeweils eine matenaldurchgängige Aussparung, insbesondere ein Loch, aufweisen, über welche die Komponente befüllt werden können. DWSSP 002 9. System (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the components (2) of the anatomy model (3) each have at least one material-permeable recess, in particular a hole, through which the component can be filled. DWSSP 002
10. System (1 ) nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Anzeigegerät (4) neben der künstlichen visualisierten Abbildung des Anatomiemodells (3) dem Betrachter oder dem Trainierenden (5) Informationen anzeigt, die Auskunft über das Operationstraining und den Trainingsfortschritt geben. 10. System (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the display device (4), in addition to the artificially visualized image of the anatomy model (3), displays information to the viewer or the trainee (5), information about the operation training and the training progress give.
PCT/DE2023/100328 2022-05-06 2023-05-05 Surgical training system WO2023213361A1 (en)

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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
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* Cited by examiner, † Cited by third party
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Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
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Non-Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
HARREN K ET AL: "Digitalization and artificial intelligence in orthopedics and traumatology", ORTHOPAEDE, SPRINGER VERLAG, BERLIN, DE, vol. 47, no. 12, 8 October 2018 (2018-10-08), pages 1039 - 1054, XP036803978, ISSN: 0085-4530, [retrieved on 20181008], DOI: 10.1007/S00132-018-3642-4 *
RÜGER CHRISTOPH ET AL: "Extended-Reality-Technologien zur Unterstützung chirurgischen Handelns", DER CHIRURG: ZEITSCHRIFT FUER ALLE GEBIETE DER OPERATIVEN MEDIZIN, SPRINGER VERLAG, BERLIN, DE, vol. 91, no. 7, 8 May 2020 (2020-05-08), pages 544 - 552, XP037181130, ISSN: 0009-4722, [retrieved on 20200508], DOI: 10.1007/S00104-020-01188-6 *
VOELTER S ET AL: "VIRTUAL REALITY IN DER ORTHOPAEDIE: PRINZIPIEN, MOEGLICHKEITEN UND PERSPEKTIVEN VIRTUAL REALITY - PRINCIPLES, POSSIBILITIES AND PERSPECTIVES AT ORTHOPEDIC SURGERY", ZEITSCHRIFT FUER ORTHOPAEDIE UND IHRE GRENZGEBIETE, ENKE, STUTTGART, DE, vol. 133, no. 6, 1 November 1995 (1995-11-01), pages 492 - 500, XP001051829, ISSN: 0044-3220 *

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