WO2023180528A1 - Orthopedic device with pivoting rotational axis - Google Patents

Orthopedic device with pivoting rotational axis Download PDF

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Publication number
WO2023180528A1
WO2023180528A1 PCT/EP2023/057640 EP2023057640W WO2023180528A1 WO 2023180528 A1 WO2023180528 A1 WO 2023180528A1 EP 2023057640 W EP2023057640 W EP 2023057640W WO 2023180528 A1 WO2023180528 A1 WO 2023180528A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
joint device
section
joint
medical device
opening
Prior art date
Application number
PCT/EP2023/057640
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Ulrich Schreiber
Original Assignee
Ot Medizintechnik Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DE102022128396.8A external-priority patent/DE102022128396A1/en
Application filed by Ot Medizintechnik Gmbh filed Critical Ot Medizintechnik Gmbh
Publication of WO2023180528A1 publication Critical patent/WO2023180528A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F5/00Orthopaedic methods or devices for non-surgical treatment of bones or joints; Nursing devices; Anti-rape devices
    • A61F5/01Orthopaedic devices, e.g. splints, casts or braces
    • A61F5/0102Orthopaedic devices, e.g. splints, casts or braces specially adapted for correcting deformities of the limbs or for supporting them; Ortheses, e.g. with articulations
    • A61F5/0123Orthopaedic devices, e.g. splints, casts or braces specially adapted for correcting deformities of the limbs or for supporting them; Ortheses, e.g. with articulations for the knees
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F5/00Orthopaedic methods or devices for non-surgical treatment of bones or joints; Nursing devices; Anti-rape devices
    • A61F5/01Orthopaedic devices, e.g. splints, casts or braces
    • A61F5/0102Orthopaedic devices, e.g. splints, casts or braces specially adapted for correcting deformities of the limbs or for supporting them; Ortheses, e.g. with articulations
    • A61F2005/0132Additional features of the articulation
    • A61F2005/0134Additional features of the articulation with two orthogonal pivots

Definitions

  • An orthopedic device is an externally worn aid, such as an orthosis. It is used, for example, in cases of degeneration, after injuries or to prevent injuries/incorrect strain on joints, e.g. B. with torn ligaments or wear and tear on joints. These orthopedic devices are also used after surgical procedures, such as the replacement of a joint or operations on the joint structure or other operations on bony, muscular structures or operations on the joint ligaments.
  • Orthopedic technology devices have the function of relieving, stabilizing or adjusting joints, muscles or bones. They can be made from a wide variety of materials, such as fabrics, plastics, metals, silicones or combinations thereof. Orthopedic technology devices can be used on upper and lower extremities. For example, they can reduce misalignments and movements OT Medizintechnik GmbH restrict or prevent the joint or redistribute or reduce loads.
  • One object of the present invention is to provide a further orthopedic device and a set. The object according to the invention is achieved by an orthopedic technology device with the features of claim 1, a set with the features of claim 21 or 42, a joint device with the features of claim 22 and a method with the features of claim 43.
  • an orthopedic device for applying to the two anatomies adjacent to an anatomical joint, e.g. B. thigh and lower leg, proposed, which has a proximal part for placing on the proximal of the two anatomies adjacent to an anatomical joint, e.g. B. an upper arm or a thigh, and a distal part for application to the distal anatomy, e.g. B. the forearm or the lower leg.
  • the proximal and distal parts are pivotally or rotatably connected to one another via at least one lateral joint device and optionally also a medial joint device.
  • the orthopedic technology device has at least one fastening device with which the orthopedic technology device can be secured to the limb.
  • the lateral joint device and/or the medial joint device has/have a swivel joint with or consisting of a - or exactly one - receiving section and a - or OT Medizintechnik GmbH has exactly one recorded section, the recorded section being rotatably accommodated in the recording section relative to this.
  • the receiving section of the lateral joint device and/or the medial joint device is designed to enable a translational movement of the section rotatably received therein in at least one direction, and/or a movement of the section rotatably received therein in a first, in particular distal-proximal, direction and/or in a second, in particular ventral-dorsal, direction.
  • the receiving section of the lateral joint device and/or the medial joint device can be designed to allow tilting, pivoting, tumbling or inclination of the section rotatably accommodated in it or its longitudinal axis.
  • a rotary movement is preferably structurally possible, the movements made structurally possible by the joint device not being limited to pure rotary movements, but rather allowing the joint device to have at least one further form and/or direction of movement, in particular continuously.
  • the lateral and/or medial joint device is designed to allow the moving, tilting, pivoting, tumbling or inclining of the rotatably received section or its longitudinal axis or the rotation axis when the medical device is in use, e.g. B.
  • a set is further proposed which comprises an orthopedic device according to the invention and/or a joint device according to the invention on the one hand and at least two inserts and/or at least two gears on the other hand, whereby the inserts differ from one another and/or the gears differ from one another.
  • a joint device for a medical device in particular for a medical device according to the invention, is proposed, which has or forms a swivel joint, or a joint with at least one swivel joint function, a receiving section and a received section. The recorded section is rotatably accommodated in the receiving section relative to the latter.
  • the receiving section is designed and/or arranged to allow movement of the section rotatably accommodated in it, or a section thereof, in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction, and/or to tilt, pivot or To allow tilting of the rotatably received section relative to the receiving section, or an axis of rotation of the joint device, or vice versa, in particular continuously.
  • the joint device is designed to allow the moving, tilting, pivoting, tumbling or tilting of the rotatably received section or its longitudinal axis or the axis of rotation when the joint device is in use, e.g. B. due to or following flexion or extension by the patient.
  • the method according to the invention relates to the preparation of a medical device according to the invention and includes providing a medical device according to the invention, carrying out all the steps required before putting on the medical device, such as. B. Making adjustments to be tailored to the patient, or ensuring that these steps have been taken until the medical device is ready for application in such a way that there is play between components involved in the formation of the joint device in such a way that their relative movement to one another allows both rotation and Moving, tilting, pivoting or tilting is also maintained.
  • Embodiments according to the invention may have some, some or all of the following features in any combination, unless this is technically impossible for those skilled in the art. In all of the following statements, the use of the expression “may be” or “may have” etc.
  • the first direction may be a direction along a longitudinal extent or direction of the proximal or distal part.
  • the second direction may be a direction along a transverse extent or direction of the proximal or distal part.
  • the second direction may be a direction along a transverse extent or direction of the upper part or lower part.
  • an orthopedic device as a device according to the invention
  • the invention is not limited to this. Rather, it can be aimed at a medical device.
  • the replacement of “orthopedic device” as used herein by “medical device” or “medical device” is therefore also covered by the disclosure of the invention.
  • Advantageous further developments of the present invention are the subject of subclaims and embodiments. If an embodiment is mentioned herein, it represents an exemplary embodiment according to the invention, which is not to be understood as limiting.
  • the object according to the invention has one or more features in a specific embodiment, it is also disclosed here that the object according to the invention expressly does not have exactly this or these features in other embodiments also according to the invention, e.g. B. in the sense of a disclaimer.
  • the opposite embodiment OT Medizintechnik GmbH, for example, formulated as a negation, is also disclosed.
  • OT Medizintechnik GmbH for example, formulated as a negation.
  • the permitted movement is or includes pivoting by means of the lateral joint device and/or the medial joint device about several joint axes or about a changing, in particular moving, position during pivoting in relation to the proximal part and/or the distal part. wandering, tilting or pivoting, joint axis or rotation axis.
  • a pivot axis may be a physical axis, similar to the pin or tenon of a hinge joint.
  • An axis of rotation as used herein, may alternatively refer to a non-physical curve or straight line by which the center of rotation of a rotation can be determined.
  • a hinge axis is an imaginary axis in some embodiments. She is in these OT Medizintechnik GmbH embodiments do not have a physical axis; in other embodiments this is different.
  • a hinge axis as used herein is, in some embodiments, a rotation axis. Both terms can therefore be interchangeable.
  • the allowing is effected by the receiving portion serving as a guide or longitudinal guide for the received portion.
  • the receiving section can be designed as a through opening in either the upper part or the lower part, which can be slot-shaped, oval, circular, circular or in another shape.
  • the capture portion is configured to limit the permitted movement of the captured portion in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the capture portion.
  • the lateral joint device and/or the medial joint device comprises an upper part and a lower part, the upper part being connected to the proximal part and the lower part being connected to the distal part, or vice versa.
  • the upper part includes a through opening as the receiving portion and the lower part includes a projection or pin as the received portion. The reverse configuration, in which the OT Medizintechnik GmbH lower part which has the through opening is also included in the present invention.
  • the pin has an external thread, with the orthopedic device having an element which carries an internal thread for screwing to the external thread. So that tilting, pivoting or tilting remains permitted even when the orthopedic device according to the invention or the joint device according to the invention is assembled ready for use or when using it, so that the tilting, pivoting or tilting etc. results in accordance with the movement carried out by the patient, such as flexion or extension, an appropriate facility, e.g. B. a spacer or a spacer, alternatively a provision or a mechanism with the structure and / or function of the device described below.
  • This corresponding device can provide the required play between the components involved in the formation of the joint device, such as. B.
  • Such a device can be a shell, a spacer, a projection of the screw, a sleeve which limits the screwing in of a first component into a second component with respect to the screwing path, e.g. B. a sleeve pushed over the shaft of a screw, a screw with a partial thread, dimensioned in such a way that the possibility of screwing it in is limited, a shoulder, a split pin, a spring or mechanical spring that provides the required distance OT Medizintechnik GmbH and/or the game guarantee and include or consist of the like.
  • the upper part of the lateral or medial joint device optionally has a concave curvature on its side facing the lower part or is optionally non-planar in some other way in the area of the joint device.
  • the lower part advantageously has a convex curvature on its side facing the upper part or is optionally non-planar in some other way in the area of the joint device.
  • the through opening or the edge of the upper part forming it is curved in a longitudinal section (or when viewed from the side) and / or in a cross section (or when viewed from the end face), preferably concavely curved on its upper side.
  • the orthopedic device according to the invention has an insert with a through opening.
  • the insert is designed to be received, preferably releasably, on or in the upper part of the lateral or medial joint device as a receiving section, in particular in the passage opening of the upper part. Alternatively, it is intended to provide the insert on or in the top of the lower part, preferably in a detachable manner. When used in this way, it serves to accommodate the recorded section, at least in sections, in its through opening.
  • the through opening of the upper part of the lateral or medial joint device has a first depth.
  • the insert has a first thickness in a first section and a second thickness in a further section, the first thickness being less than the first depth. In some embodiments, the second thickness corresponds to the first depth.
  • the orthopedic device according to the invention does not have an actuator that would be fixed at fastening points on the upper part and the lower part and could influence a pivoting of the upper part relative to the lower part.
  • the orthopedic technology device further has an angle limiter.
  • the angle limiter, upper part and/or lower part can, for example, have connecting devices which are suitable and intended to connect these three components to one another, in particular releasably, e.g. B. positively and / or non-positively, as through openings, which can be used, for example, to accommodate a screw, a snap connection, an internal thread, e.g. B.
  • the angle limiter is arranged to position the attachment portion OT Medizintechnik GmbH of the upper part relative to the fastening section of the lower part. The positioning is usually the result of a rotation, or a combined movement with a rotation, and the task of the angle limiter can be to limit the rotation to an angular range.
  • the angle limiter includes one, two, or more pins, projections, or pins. You can limit the flexion (bending) and extension (stretching) of the joint treated with the orthopedic device, for example by hitting a stop when rotation occurs between the upper part and the lower part. They may be intended to be adjustable.
  • the angle of the permitted movement(s) can therefore be adjustable.
  • the lower part and/or upper part each have a curvature on the surfaces facing one another, or where they are in contact with one another or rest on one another during use, or on sections of such surfaces.
  • the curvature can be for one of the two components, e.g. B. for the upper part, a concave curvature, and for the lower part then a convex curvature, or vice versa.
  • the curvature can be such that the upper part or lower part having it has a longitudinal curvature in the curved surfaces in some embodiments.
  • the curved surface has a spherical or spherical section-shaped section, alternatively a curvature, convexity or concavity in at least two mutually perpendicular directions.
  • the curvature can result in a dome shape.
  • OTtechnik GmbH it is provided that the angle limiter has or is a combination of components or sections which has a projection or an edge against which another section of the angle limiter, e.g. B. one or more of the optional pins strikes.
  • the lower part has a projection, e.g. B. a circular projection, a pen or the like.
  • the pin can have an internal thread.
  • the angle limiter has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter, for example projections of a snap and/or latching connection.
  • the angle limiter is integrated into the upper part of the joint device.
  • the lower part on its upper side or the upper part on its underside has an optional ring gear, which may be part of an optional toothed engagement mechanism.
  • the ring gear or the tooth engagement mechanism can be around the circumference of the aforementioned projection or pin, or around parts of the circumference thereof, e.g. B. only be arranged by 300 ° or less.
  • an optional toothed rail (generally also a toothed section) can be provided on the top of the lower part or on the underside of the upper part, which can also be part of the toothed engagement mechanism.
  • OTtechnik GmbH In the state of use of the lateral joint device and/or medial joint device, the teeth of the toothed ring engage in the teeth of the toothed rail in such embodiments. This can therefore cause a translational (forced) guidance of the lower part relative to the upper part when the lower part rotates relative to the upper part, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation.
  • the lower part optionally has a projection or pin, such as the aforementioned, for example circular projection or pin, as the section to be received or received.
  • the pin or projection may have an internal thread.
  • the lateral hinge device or the medial hinge device includes an insert.
  • the insert can be made of the same material or of a different material than the section of the lateral joint device or the medial joint device that receives it, or can have such a different material.
  • the insert is connected, preferably releasably, to a receiving portion of the upper part or the lower part.
  • the section of the upper part or the lower part that receives it optionally has a receptacle, recess, opening or the like.
  • the insert has a recess which has a stop, e.g. B. in the form of an edge, has or forms, e.g. B. as a limitation of the recess of the insert, which is included, for example, in a continuous receptacle.
  • the recess is a depression, a recess, or the like.
  • the insert is designed as an inlay. It can be provided in different geometries.
  • the set according to the invention can have or include inserts in or with different geometries.
  • a through opening allows, for example, on opposite sides of the insert, for. B. Edges as stops for e.g. B. to design pins.
  • the plurality of edges or the like designed at the through opening or otherwise opposite one another makes it possible to adjust the width of the movement path, for example. B. to limit the pins during rotation on both sides or individually.
  • the insert can have a continuous frame structure, but does not have to. In some embodiments, it is the through opening that serves as a guide for the recorded section.
  • the optional toothed rail is preferably in a recess or recess on the OT Medizintechnik GmbH provided underside of the upper part.
  • the recess can have a smaller depth or material thickness than those sections of the upper part adjacent to or delimiting the recess.
  • the optional toothed rail is provided in a recess or recess on the top of the base.
  • the optional toothed rail is part of the tooth engagement mechanism.
  • the recess or recess can have a circular shape, an elliptical shape, a polygonal shape, a rectangular shape, a combination of shapes, namely partly rectangular, partly part-circular or semicircular, for example as a combination of rectangle and each curved at the end.
  • the optional toothed rail may be part of the boundary of the recess.
  • the insert may be provided with a further toothed rail on its outer edge, by means of which it can engage the teeth of the toothed rail of the recess when it is in use in the recess of the lateral joint device and/or medial joint device Upper part is inserted.
  • the toothed rails can ensure a positive fit of the insert in the upper part.
  • this can be used instead of the additional toothed rail on the outer edge of the insert OT Medizintechnik GmbH have a recess, a recess or another geometric design, which allows the insert to be inserted into the recess without the existing toothed rail of the upper part being in the way.
  • the insert has a further toothed rail on the inside of its through opening, which comes into engagement with the teeth of a gear when the lateral joint device and/or medial joint device is in use.
  • the insert serves to adapt the geometry (or one or more aspects thereof) of the upper part to the extent that this plays a role in the articulation between the upper part and the lower part. These aspects may include the length of the effectively available through-opening, its width, the length of the recess, its width and/or the shape and/or length of the further toothed rail measured against that of the toothed rail of the upper part, etc.
  • the gear has a through opening.
  • the gear wheel has teeth pointing radially inwards facing this through opening. Alternatively or additionally, it has teeth pointing radially outwards on its outer circumference.
  • the gear may engage the teeth of the gear rim of the lower part by means of the radially inwardly facing teeth and/or engage the toothed rail of the insert with the radially outwardly facing teeth or, if the insert were omitted, the toothed rail of the top.
  • an engagement or a rotationally stable storage or recording of the gear on the lower part is also possible through other configurations which do not require a gear ring on the lower part.
  • a rectangular geometry, a triangular geometry, an oval geometry, etc. can be used as an alternative to a gear connection.
  • the set according to the invention can, alternatively or in addition to the insert or the multiple inserts, have several gears, preferably with different diameters.
  • the ring gear or the gear has at least two teeth, which are at different distances from a directly adjacent tooth.
  • a translation of different sizes can take place along the correspondingly designed toothed rail.
  • the number ring or the gear is not provided with teeth on its entire circumference and/or that not all of its teeth have the same distance from a rotation or turning center of the ring gear or the gear, but rather different ones.
  • the upper part and the lower part are connected to one another in such a way, for example by fixing the angle limiter by means of a screw in such a way that the upper part and the lower part are held together, so that the toothed engagement mechanism provides translational (forced) guidance of the lower part relative to the upper part when the lower part rotates relative to the upper part, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation.
  • a suitable receiving section for the screw can be provided.
  • the lower part has, for example, a circular projection or pin as an optional receiving section for the screw.
  • the receiving section has an internal thread.
  • the screw has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter, for example projections of a snap and/or latching connection.
  • the screw is cannulated, particularly to pass a K-wire through it and/or to mark the center of rotation of the joint.
  • the receiving section has an optional first marking, for example a projection, against which an optional second marking, for example on the gear, can be aligned. This can prove to be advantageous during assembly. Any other type of marking as an orientation aid is also included in the present invention. Everything that is stated here regarding the design of the upper part can also apply to a design of the lower part in certain embodiments, and vice versa.
  • X-ray markers are positioned or integrated on and/or in the medical device.
  • it is provided to use the medical device to provide active movement support for the joint, for example by coupling it to a motor. This coupling can be done, for example, by means of a gear, cable or the like. Such a coupling can be used advantageously for patients with neurological disorders, or for physiotherapeutic purposes, for example after injuries or operations.
  • the upper part and/or the lower part and/or the joint device consist of steel, stainless steel, fiber-reinforced plastic, high-performance plastic or combinations thereof or have such a material or such a combination of materials.
  • the medical device is integrated into a fabric, for example a knitted fabric, for sole guidance/stabilization. Such integration can be used advantageously during sports or preventatively.
  • the upper part and lower part are only held together by a joint connection, e.g. B. by means of the receiving section and the recorded section or a screw holding the upper part and lower part together, pin connection, material spring or the like. More than just one such screw, pin assembly, material spring and/or the like is not provided in these embodiments.
  • the upper part and the lower part are rotatably connected to one another only by means of the one receiving section and the one received section, or the medical device only has one receiving section and the one received section, not several.
  • the upper part and the lower part lie above one another or on top of one another, at least in sections. They can both have a corresponding curvature, e.g. B. the upper part is concave and the lower part is convex.
  • the upper part and the lower part touch each other in the areas curved in this way during rotation. OT Medizintechnik GmbH
  • the upper part and lower part lie above or on top of one another, at least in sections.
  • no further, third or further component is arranged between the upper part and the lower part, in particular none that have a curvature as described herein or a dome shape.
  • the medical device includes only a top part as disclosed herein and/or only a bottom part as disclosed herein. In certain embodiments, the medical device includes only a top portion which is connected to the bottom portion to achieve the articulation mechanism as disclosed herein. In some embodiments, neither the upper part nor the lower part has a plurality of teeth on the front, end and/or outer circumference with which it would engage with another element of the medical device to achieve the joint function.
  • the upper part and/or the lower part only have one through opening through which a joining element, such as a screw, is passed, which would be used to achieve the joint function.
  • the upper part has one or only one through opening through which a joining element, such as a screw, is passed, which is required to achieve the joint function.
  • the lower part does not have such a through opening and/or OT Medizintechnik GmbH does not have a through opening through which a joining element, such as a screw, is or will be passed.
  • the lower part has a thread for screwing in a screw that extends through the through opening of the upper part. Such a screw can be screwed in.
  • the medical device does not have any element that is separate from the upper part and the lower part or is present therefrom, which is required to achieve the joint function and is intended for screwing with a screw, in particular no clamping shoe, no nut or the like.
  • the medical device does not have a bearing arrangement that is separate from the upper part and the lower part or is separable or manufactured separately, in particular none that is required to achieve the joint function, in particular no clamping shoe, no nut.
  • the joint device or the medical device does not have a bearing arrangement which is inserted into the upper part or into the lower part in a form-fitting and/or force-fitting manner or which can be connected thereto in order to form the swivel joint between the upper part and the lower part.
  • the joint device or medical device does not include a bearing assembly having a curvature as disclosed herein, e.g. B. convex, concave or dome-shaped, for example on exactly one side (e.g. top or bottom) or exactly two sides thereof.
  • the upper part is only connected to the proximal part but not to the distal part, or only part of the proximal part but not the distal part, and/or the lower part is only connected to the distal part but with the proximal part, or only part of the distal part but not the proximal part. In other embodiments this is exactly the opposite.
  • the upper part has at least one fastening device for fastening it to the proximal part or to the distal part.
  • the fastening device can be part of a snap connection, openings for the passage of pins or screws or the like. The same can be the case for the lower part for its attachment to the distal part or to the proximal part.
  • the upper part and/or the lower part are made in one piece, e.g. B. punched from sheet metal.
  • the upper part and the lower part each form an articular surface of the articulation device.
  • the permitted movement is or includes pivoting about several joint axes or about a joint axis or rotation axis that changes during pivoting with respect to the proximal part and / or the distal part, in particular moving, hiking, tilting or pivoting.
  • the permission is effected and supported by the receiving section serving as a longitudinal guide for the received section.
  • the receiving portion and/or another portion of the joint device are configured to limit the permitted movement of the receiving portion in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the receiving portion.
  • the lateral joint device comprises an upper part and a lower part, the upper part being connected to the proximal part of the medical device and the lower part being connected to the distal part of the medical device, in particular releasably and/or movable, displaceable, tiltable or pivotable relative to one another and/or or rotatable, connected, or vice versa.
  • the upper part or the lower part comprises a through opening as the receiving section and the lower part comprises a projection or pin as the received section.
  • the projection or pin carries an external thread and the medical device includes an element which carries an internal thread for screwing to this external thread.
  • the upper part of the joint device has a concave curvature on its side facing the lower part and the lower part has a convex curvature on its side facing the upper part.
  • the joint device according to the invention has an insert with a through opening. The insert is designed to be releasably received in the upper part or in the lower part (as a receiving portion for receiving the received portion).
  • the upper part or the lower part has a recess or a through opening for receiving the insert.
  • the upper part and/or the lower part has a recess or a recess on both its upper side and its underside. In some embodiments of the joint device, the upper part and/or the lower part has at least or exactly two, three or four different thicknesses.
  • the recess or through opening for receiving the insert has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail. In some embodiments, the insert of the joint device has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail. In some embodiments, the joint device has a ring gear for engaging one or more of the plurality of teeth or toothed rails.
  • the joint device has a gear for engaging in one or more of the plurality of teeth or toothed rails and/or in the gear ring.
  • the gear like the ring gear disclosed herein, does not have to carry teeth over its entire circumference, but in some embodiments only in selected angular areas of the circumference.
  • a gear, as disclosed herein, may have a through hole.
  • the through opening can have a geometry that is suitable for a positive connection, e.g. B. carry teeth, be triangular or polygonal, oval, etc. Such a geometry can be provided, even without the need for a through opening, e.g. B.
  • the joint device according to the invention has a releasably and/or adjustable angle limiter which limits a rotational movement between the upper part and the lower part, preferably in one or more than one direction of rotation.
  • the angle limiter of the joint device has at least one insertion opening OT Medizintechnik GmbH Receiving a pin accommodated or receivable therein, the insertion opening preferably being a through opening.
  • the through opening of the upper part or the lower part has a first depth.
  • the insert has a first thickness in a first section and a second thickness in a further section, the first thickness being less than the first depth.
  • the second thickness corresponds to the first depth.
  • the medical device is a knee orthosis or is designed to be worn on the knee.
  • the medical device is an elbow orthosis or is designed to be worn on the elbow.
  • the medical device is not a hip orthosis or is not designed to be worn on the hip.
  • the joint device has a connecting means, which can be, for example, mushroom-shaped, cup-shaped, goblet-shaped, half-shell-shaped and / or convex on its underside, e.g. B. in side view.
  • the connecting element can rest with its underside on the edge of the through opening of the upper part, whereby the OT Medizintechnik GmbH passage opening can be circular, oval, rectangular, polygonal, square, etc.
  • a screw connection, a plug connection, a snap connection, etc. can connect the connecting means to the lower part (alternatively: to the upper part).
  • a head of the connecting means which has a diameter which is larger than the diameter of the through opening of the upper part, can lie on one side of the upper part.
  • the connecting means may comprise a stem connected to the base extending through the through opening.
  • the trunk may be longer than the opening is deep or the top is strong.
  • the width or diameter of the trunk can be thinner than the diameter of the through hole.
  • the upper part and/or lower part can be flat.
  • the joint device has or consists of no more than three, four, five or six components.
  • An advantage of the present invention can be that the joint unit or joint units of the orthopedic device, in contrast to a simple hinge joint during flexion/extension, does not only limit the flexion/extension movement to a rotation by exactly one relative to the space or to a coordinate system of fixed or spatially unchanged axis of rotation is reduced or limited as a single axis of movement for the flexion/extension movement.
  • the at least one axis of rotation can oscillate, wobble or pivot about a point or area and/or the at least one axis of rotation can move, whereby the axis of rotation, or a section thereof, moves in space or during flexion/extension can move in the coordinate system, in particular in the first, in particular distal-proximal, direction mentioned herein and / or in the second, in particular ventral-dorsal, direction.
  • a further advantage of the present invention may be that the orthopedic device allows the flexion of a joint to which it is applied to be carried out with a pivoting axis of rotation, since this allows a flexion/extension to be permitted which approximates the physiological or anatomical movement .
  • a further advantage of the present invention may be the possibility of immobilizing joints in defined positions. This can contribute to faster healing, especially immediately after surgery.
  • OT Medizintechnik GmbH Another advantage of the present invention can be that a patient only needs one orthopedic device for the entire period of care for the joint, i.e. from immediately after an operation until the joint regains its full load-bearing capacity, as these are based on different Positions can be defined and/or their range of motion can be adjusted to the corresponding load situation. This can help save time for adjustments and, above all, costs.
  • the present invention can also advantageously represent a possible supply for support during sports. This can help prevent injuries.
  • Fig. 1 shows the orthopedic technology device according to the invention in a first embodiment in perspective; OT Medizintechnik GmbH Fig.
  • FIG. 2A shows the upper part of a lateral joint device or medial joint device of an orthopedic technology device
  • 2B shows the lower part of a lateral joint device or medial joint device of an orthopedic device
  • Fig. 2C shows a further, optional element of the orthopedic technology device
  • Figure 3A shows an insert for insertion into the top of the lateral hinge device or the medial hinge device
  • Figure 3B shows the top of a lateral hinge device or a medial hinge device with an insert inserted
  • 4A and 4B show a lateral joint device or a medial joint device of the orthopedic device according to the invention in an exemplary embodiment, each in a side view
  • Fig. 5A shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 4A in plan view
  • FIG. 5B shows the lateral joint device or the medial joint device of FIG. 5A in a further angular position
  • 6A shows the lateral joint device or the medial joint device in a further embodiment in a top view
  • Fig. 6B shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in side view
  • Fig. 6C shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in a different angular position than in Fig. 6A in a top view
  • Fig. 6D shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6C in side view
  • Fig. 6E shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in an exploded view
  • FIG. 6F shows the top of the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6E looking at the bottom;
  • Fig. 7A shows the lateral joint device or the medial joint device in another OT Medizintechnik GmbH embodiment in a perspective from diagonally above;
  • 7B illustrates pivoting the axis of rotation of the lateral hinge device or the medial hinge device;
  • Fig. 7C shows the lower part of the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 7A in a perspective obliquely from above;
  • 8 shows the lateral joint device or the medial joint device in a further embodiment with an insert in a top view;
  • 9A shows the upper part of a lateral joint device or the medial joint device with a view of the underside thereof in a further embodiment;
  • FIG. 9B shows the lower part of a lateral joint device or the medial joint device in the further embodiment of Fig. 9A with a view of the top;
  • 10A shows a gear engagement mechanism between the upper part and the lower part of a lateral joint device or a medial joint device, in an embodiment without a gear;
  • Fig. 10B shows the tooth engagement mechanism between the upper part and the lower part of a lateral joint device or a medial joint device in another embodiment with a small diameter gear;
  • 10C shows the meshing mechanism of the upper part of a lateral hinge device or a medial hinge device in another embodiment with a large diameter gear without an insert;
  • Fig. 11A shows the placement of an angle limiter on a joint device with a toothed engagement mechanism;
  • FIG. 11B shows the orientation of the angle limiter when assembling the joint device in detail
  • Fig. 11C shows the assembly of the joint device with placement of the angle limiter and a connecting device
  • 12A shows a joint device according to the invention in a further embodiment
  • Fig. 12B shows the joint device of Fig. 12A in an exploded view
  • Fig. 12C shows the joint device of Fig. 12A from the side
  • Fig. 12D shows the joint device of Fig. 12C in the wobble position
  • Fig. 13 shows the joint device in a further embodiment.
  • Fig. 1 shows the orthopedic technology device 1 according to the invention in a first embodiment, its left edge is “lateral” and its right edge is “medial”.
  • the orthopedic device 1 has a proximal part 10 for placing on an upper arm or a thigh and a distal part 20 for placing on the forearm or the lower leg.
  • the proximal part 10 and the distal part 20 are pivotally connected to one another via a lateral joint device 30 and a medial joint device 40, wherein in some embodiments only the lateral or only the medial joint device 30, 40 is provided, and wherein the medial joint device, which is little discussed here 40 how the lateral joint device 30 primarily discussed herein may be configured, optionally in each embodiment of the lateral joint device disclosed herein.
  • the orthopedic technology device 1 has, for example, a fastening device 11 on its proximal part 10 and 20 on its distal part OT Medizintechnik GmbH has two fastening devices 21 as an example.
  • the orthopedic technology device 1 can be secured to the limb by means of the fastening devices 11, 21.
  • the lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 of the orthopedic technical device 1 according to the invention comprise an upper part 50 and a lower part 60, the upper part 50 being connected to the proximal part 10 and the lower part 60 being connected to the distal part 20 of the orthopedic technical device 1, or the other way around.
  • Upper part 50 and lower part 60 are shown in FIGS. 2A to 2C and will be described in more detail.
  • the longitudinal extent of the proximal and distal parts extends in an up-down direction of the figure in FIG. In FIG. 1, the transverse extension extends in a direction out of or into the plane of the drawing.
  • 2A shows an upper part 50 of a lateral joint device 30, as it could also be part of the medial joint device 40, and vice versa.
  • the upper part 50 optionally has a concave curvature on its side facing the lower part 60.
  • the lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 are designed to allow a section 33 received in it when the orthopedic device 1 is in use (see FIG. 2B) to be moved in the distal-proximal direction and/or ventral-dorsal direction.
  • a permitted movement is or includes this OT Medizintechnik GmbH Moving the recorded section 33 within a recording section 31 and thus, e.g. B. radial, shifting and / or tilting of the joint axis or rotation axis D when pivoting.
  • the joint axis or axis of rotation D which changes during pivoting in relation to the proximal part 10 and/or the distal part 20 can thus result.
  • the upper part 50 has the above-mentioned receiving section 31 with a through opening 51.
  • the receiving section 31 is configured by the, here exemplarily elongated, design of the through opening 51 to allow, but also to limit, the permitted movement of the recorded section 33 (see FIG. 2B) in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction. Or in other words: Allowing the movement is effected by the receiving section 31, here formed by the through opening 51 as an example, serving as a guide or longitudinal guide for the received section 33. In the embodiment shown, the receiving section 31 would limit the movement of the section 33 received therein less in the distal-proximal direction than in the ventral-dorsal direction. This will be explained further with reference to FIGS. 3A, 3B, 4A and 4B. Fig.
  • FIG. 2B shows the lower part 60 of a lateral joint device 30 or medial joint device 40.
  • the lower part 60 has a convex curvature on its side facing the upper part 50, which fits into the OT Medizintechnik GmbH can nestle into the concave curvature of the upper part 50.
  • This configuration of the lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 can advantageously ensure a good fit of the orthopedic device 1 on the joint during use.
  • the lower part 60 has a projection or pin 61 as a section 33 to be received or received. In the example of Fig. 2B, the pin 61 has an external thread G.
  • Fig. 2C shows a further element 70 of the orthopedic device 1, which can be optionally provided.
  • the element 70 can have an internal thread on its underside (not visible in FIG. 2C), which can be provided and/or suitable for screwing to the external thread G (see FIG.
  • the element 70 is designed in the example of FIG. 2C with an initially round shape with recessed grips 71.
  • the recessed grips 71 can increase the grip of the element 70 and thus significantly facilitate the described screwing of the element 70 to the external thread G of the lower part 60.
  • the element 70 can carry a sleeve with an internal thread on its underside, which is screwed onto the external thread G of the pin 61 from FIG. 2B.
  • Sleeve and pin 61 can together form a device for ensuring or maintaining a clearance between the upper part 50 and the lower part 60 by dimensioning the sleeve sufficiently long such that when it abuts the surface of the lower part 60, a further approach of the upper part 50 and lower part 60 is no longer possible. If the pin 61 is sufficiently long, the desired play is ensured.
  • a further approach of element 70 and lower part 60 is limited. 2A to 2C show by way of example, the joint device can consist of no more than three elements, namely the upper part and the lower part as well as a screw or, as here, an element 70 with an external or, as here, internal thread.
  • FIG. 3A shows an insert 80 with a receptacle, here a through opening 83 as a receiving section 31, for insertion into a recess or through opening 51 of the upper part 50 of a lateral joint device 30 and/or medial joint device 40.
  • the insert 80 is designed to be detachable, in particular without tools, to be accommodated in the through opening 51 of the upper part 50 (see FIG. 3B) and to form or encompass the receiving section 31 of the upper part 50 (see also FIG. 2A), it thus serves to receive the recorded section 33.
  • the insert 80 has a first thickness D1 in a first section and a second thickness D2 in a further section. Unlike the example in FIG.
  • the insert 80 can be detachably accommodated and therefore replaceable. So it may be advantageous to have a general OT Medizintechnik GmbH to have a suitable upper part 50 injection molded and then to make an adjustment using a selected insert 80. Likewise, e.g. B. in the course of a longer period of wear of the orthopedic device 1, the latter can be adjusted again and again by replacing the insert 80 alone.
  • 3B shows the upper part 50 of a lateral joint device 30 or medial joint device 40 with an inserted insert 81.
  • the through opening 51 of the upper part 50 has a first depth T1.
  • the first thickness D1 of the insert 81 (see here analogously the insert 80 of Fig. 3A) is less than the first depth T1 of the upper part 50 and the second thickness D2 of the insert 81 corresponds to the first depth T1 of the through opening 51 of the top.
  • a set according to the invention can comprise an orthopedic device 1 according to the invention, as well as at least two inserts 80, 81, which differ from one another. By means of the inserts, the limits of the freedom of movement of the sections 33 accommodated in them can be set differently both in the distal-proximal direction and in the ventral-dorsal direction.
  • FIGS. 4A and 4B show a lateral joint device 40 or a medial joint device 50 of the orthopedic technology device 1 according to the invention in an exemplary embodiment in a side view.
  • the upper part 50, the lower part 60 and the element 70 can be clearly seen in FIGS. 4A and 4B.
  • the lower part 60 lies snugly in the concave section of the upper part 50 and can be fixed, preferably releasably, by means of the element 70.
  • the receiving section 31 of the upper part 50 see, for example, FIG.
  • the lower part 60 can move downwards (in the distal-proximal direction) when the upper part 50 is pivoted relative to the lower part 60, which results in pivoting of the joint axis or axis of rotation D up to an angle ⁇ , i.e. between their positions D(A) and D(A').
  • the upper part 50 and the lower part 60 are optionally each curved once in the drawing plane to the left and once to the right, i.e. in their longitudinal extent when viewed from the side, they are each curved in two opposite directions.
  • 5A shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 4A in a top view.
  • fastening devices 55 of the upper part 50 and fastening devices 65 of the lower part 60 can be seen, here designed for example as through openings, which can serve to connect the upper part 50 with the proximal part 10 and the lower part 60 with the distal part 20 of the OT Medizintechnik GmbH orthopedic technology facility 1 (see Fig. 1).
  • the longitudinal extent of the upper part 50 extends in FIG. 5A, like the longitudinal extent of the lower part 60, in a top-bottom direction of the figure, as is also the case in FIG. 1.
  • the transverse extension of the upper part 50 extends in FIG. 5A like the transverse extension of the lower part 60 in a left-right direction of the figure.
  • 5B shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG.
  • FIGS. 5A and 5B show the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment in a top view. In Fig.
  • FIG. 6A fastening devices 55 of the upper part 50 and fastening devices 65 of the lower part 60 can be seen, here designed for example as through openings, which can serve to connect the upper part 50 to the proximal part 10 and the lower part 60 to the distal one OT Medizintechnik GmbH part 20 of the orthopedic technology facility 1 (see Fig. 1). Reference is made to the comments on the previous figures in order to avoid repetition.
  • the embodiment of FIG. 6A further has an optional angle limiter 95; it can optionally take on the function of the element 70. Its design in FIG. 6A is purely optional. Angle limiter 95, upper part 50 and lower part 60 can thus, for example, have connecting devices which are suitable and intended to connect these three components to one another, in particular releasably, e.g. B.
  • the angle limiter 95 can have an internal thread on its underside, which can be provided and/or suitable for screwing to an external thread on the upper side of the lower part 60 (analogous to FIG. 2B).
  • the angle limiter 95 is at the proximal end (left in FIG. 6A). OT Medizintechnik GmbH through opening 51 of the upper part 50 pushed.
  • flexion and extension (stretching) of the joint supplied with the orthopedic device 1 can be adjusted and thus limited on the angle limiter by means of at least one or, as here, two or more pins, projections or pins 97.
  • the pins 97 protrude beyond the underside of the angle limiter 95 and hit on one side against a stop, such as a projection or an edge 99, e.g. B. the upper part 50, in particular on the top of the upper part 50.
  • a stop such as a projection or an edge 99, e.g. B. the upper part 50, in particular on the top of the upper part 50.
  • this striking prevents further flexion or extension of the joint.
  • the angle limiter 95 fixes the joint in an extended position (0° flexion, 0° extension) by means of the positioning of the two pins 97.
  • the flexion can be limited between 0° and 120° and/or the extension can be limited between 0° and 90°.
  • a postoperative determination can be made at a certain angle, e.g. B in 90° position, may be possible.
  • the pins 97 in the embodiment shown here can be moved, repositioned or otherwise on the angle limiter 95 or relative to it OT Medizintechnik GmbH is intended to be movable.
  • a pin-opening pairing as shown in the figures is just one option for the design of the angle limiter 95.
  • the angle limiter 95 can carry markings that make it easier for the practitioner to set a desired angle range or limit angles. For this purpose, degrees of flexion or extension can be displayed, for example printed.
  • 6B shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in a side view. It can be seen from Fig. 6B that due to the position of the angle limiter 95 at the proximal end (left in Fig. 6B, with proximal and distal also being disclosed interchangeably herein) in the extended position of the lateral joint device 30 and/or the medial Joint device 40, the sections with the respective fastening devices 55, 65 (see Fig.
  • the possibility of adjusting this angle can, for example, help to take into account the natural “carrying angle” of an elbow joint supplied with the orthopedic device 1, i.e. the natural radial deviation of the forearm from the upper arm.
  • the “carrying angle” of the elbow joint can also apply to its Q angle in alternative embodiments and for the care of a knee joint.
  • the normal carrying angle of the elbow (with arms extended and palms facing forward) is between 5° and 15° and is greater in women than in men.
  • the normal Q OT Medizintechnik GmbH Angle when the leg is outstretched is 14° for men and 17° for women.
  • 6C shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in a different angular position than in FIG. 6A in a top view. Reference is made to the description of FIG. 5B in order to avoid repetition. Pins 97 are not shown for clarity.
  • the angle limiter 95 is pushed to the distal (right in FIG. 6C) end of the through opening 51 of the upper part 50. This arrangement of the angle limiter 95 relative to the upper part 50 is described in more detail with reference to FIG. 6D.
  • 6D shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6C in a side view. The distal (right in FIG.
  • the left position of the angle limiter 95 causes the angular position between the fastening sections 55 of the upper part 50 and the fastening sections 65 of the lower part to be 60180 ° (see FIG. 6D).
  • 6B and 6D it can be seen that the longitudinal displacement of the lower part 60 relative to the upper part 50, or vice versa, is due to the curvature of the upper part 50 and/or the lower part 60 (the curvature is apparent from the side view, see e.g B. Figs. 6B and 6D), the height of the free end z. B. the lower part 60 above a horizontal when the free end of the upper part 50 rests on the horizontal can change.
  • the angle limiter 95 can, in particular continuously, assume any position between the right and left edge of the through opening 51 of the upper part 50. This means that when an elbow joint is supplied with the orthopedic device 1, the carrying angle of the joint can be adjusted to any patient-specific level between 0° (or below or less than 0°, i.e. a negative angle) and ⁇ .
  • 6E shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in an exploded view. Reference is made to the descriptions of the previous figures. 6E shows clearly the projection or edge 99 against which the pins 97 strike and thus come to a halt in their rotation and can thus limit the flexion or extension of the joint being supplied.
  • the lower part 60 has a circular projection or pin 61 as the section 33 to be received or recorded.
  • the pin 61 may have an internal thread.
  • it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection.
  • Fig. 6F shows the upper part 50 of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of Fig.
  • an optional toothed rail 93 can be seen, which can also be part of the toothed engagement mechanism 90.
  • the teeth of the toothed ring 91 of the lower part 50 engage in the teeth of the toothed rail 93 and thus bring about a translational (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50 when the lower part 60 rotates relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation.
  • the optional toothed rail 93 is preferably provided in a recess or recess on the underside of the upper part 50.
  • the recess can have a smaller depth or material thickness than those sections of the upper part 50 adjacent to or delimiting the recess.
  • the recess can, as shown by way of example in FIG. 6F, have a circular shape, an elliptical shape, a polygonal shape, a rectangular shape, a combination of shapes such as. B. shown in Fig. 6F, namely partly rectangular, partly part-circular or semi-circular, as in Fig. 6F as a combination of rectangle and each curved at the end.
  • the optional toothed rail 93 can be part of the limitation of the recess. As can be seen in the combination of FIGS.
  • the upper part 50 optionally the lower part 60, optionally has a recess or recess on both its upper side and its underside.
  • the upper part 50 and/or the lower part 60 can, as can be seen from the synopsis of FIGS. 6E and 6F, have three or exactly three (alternatively exactly or at least two, four or more) different thicknesses from one another.
  • the different thicknesses allow different components such as insert 80, pins 97, etc. to be functionally integrated.
  • 7A shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment in a perspective obliquely from above.
  • the other side of the orthopedic device 1 can have a joint device, as can be seen in FIG. 7A.
  • the setting options of the embodiment of FIG. 7A are freer, among other things. since a tooth engagement mechanism such as the tooth engagement mechanism 90 of FIG. 6F is not provided in this embodiment, or also because an angle limiter 95 is not provided. OT Medizintechnik GmbH The patient-specific carrying angle can be adjusted by itself. To illustrate this, two positions D(A), D(A') of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 are inserted into the through opening of the element 70' in order to illustrate the inclination of the element when moving along the through opening 51 of the upper part 50.
  • the through opening 51 of the upper part 50 can also serve in these embodiments to accommodate connecting devices, in particular a screw.
  • the carrying angle and the axes of rotation depend in some embodiments on the radius of curvature of the upper part 50 and/or the lower part 60, e.g. B. where they come together, because the pivot point depends on these radii and shifts if the curvature is greater or less.
  • the carrying angle also depends on the length of the through opening 51, or on the distance along which the through opening 51 allows the upper part 50 and the lower part 60 to be moved or displaced relative to one another.
  • Fig. 7B shows a cone K and serves to illustrate the process of the possible pivoting of the axis of rotation D of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40.
  • pivoting the axis of rotation D of the joint device 30, 40 may be possible, but its extent can still be limited. This can enable or support natural movement of the joint to be treated.
  • OT Medizintechnik GmbH The base area of the cone K describes the possible orientations of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 in some embodiments, which this axis of rotation D can assume if pivoting is possible and is not further restricted.
  • Its tip is defined by the pivot point PP, which is determined by the design of the joint device and its components, e.g. B. is defined by the radii of the curvatures of the upper part 50 and the lower part 60.
  • the intersection of the positions D(A) and D(A'') (see FIG. 7A) of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 is also at this point.
  • pivoting in the example of FIG. 7B is limited to a pivoting surface PF due to the interaction of the upper part 50 and the lower part 60.
  • the axis of rotation D must run through it in all its positions D(A), D(A'), D(A'').
  • the limitation of the through opening 51 does not allow the axis of rotation D to be pivoted out of this area.
  • FIG. 7C shows the lower part 60 of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 7A in a perspective obliquely from above.
  • the lower part 60 optionally has a projection or pin, such as the circular projection or pin or projection 61 of FIG. 6E, as a section 33 to be received or received.
  • the pin or projection 61 may have an internal thread in some embodiments.
  • it has other connecting devices which serve to connect to the element 70' (see FIG. 7A), for example projections of a snap and/or latching connection, or is in operative connection with such.
  • the insert 80 is connected, preferably releasably, to the upper part 50 or the lower part 60. It serves to limit a relative movement between the upper part 50 and lower part 60, e.g. B. the rotation between them. For this purpose, it can serve as a stop for another element, described below in an exemplary embodiment thereof.
  • OTtechnik GmbH In the example of FIG. 8, it is the upper part 50 which has the insert 80.
  • the upper part 50 optionally has a receptacle 87, recess, opening or the like, which is suitable and/or intended to accommodate the insert 80 in a positive and non-positive manner.
  • the insert 80 in turn has a recess 89, which has a stop 85, e.g. B. in the form of an edge similar to the edge 99, has or forms, e.g. B. as a limitation of the recess 89 of the insert 80, which is only included here as an example in a continuous receptacle 87, in other embodiments it is a recess, recess, etc.
  • the insert 80 can therefore z. B. be designed as an inlay. It can be provided in different geometries and can also be part of the set according to the invention in different geometries.
  • the recording 87 can thus accommodate various inserts 80, which are z. B.
  • stops 85 and / or a through opening 83 differ from each other. It is obvious that, for example, differently designed stops 85 can allow different freedoms with regard to flexion and/or extension with an otherwise unchanged design of the orthopedic technology device 1.
  • the selection of a stop 85 suitable for the specific patient is therefore possible by selecting a suitable insert 80 from the set. OT Medizintechnik GmbH
  • the insert 80 which does not necessarily have to be designed in order to be used, but, for. B. can also be put on, etc., is optionally designed to be releasably recorded, in particular without tools, in the receptacle 87 and to form or encompass the receiving section 31 of the upper part 50, it thus serves to receive the recorded section 33.
  • the through opening 83 serves to accommodate the recorded section 33, which has to take over the function of the pins 97 from the previous figures.
  • the insert 80 and the upper part 50 or the lower part 60 can be detachably connected to one another, it may advantageously be possible to have a generally fitting upper part 50 injection molded or otherwise manufactured, and then to adapt the orthopedic device 1 by means of a specifically selected insert 80 to be carried out.
  • a specifically selected insert 80 e.g. B. in the course of a treatment or a wearing period of the orthopedic technology device 1, OT Medizintechnik GmbH The latter can be adjusted again and again by replacing the insert 80 alone.
  • the limits of the freedom of movement of the sections 33 accommodated therein can optionally be set differently both in the distal-proximal direction and in the ventral-dorsal direction.
  • the flexion can be limited between 0° and 120° and/or the extension can be limited between 0° and 90°.
  • a determination can also be defined postoperatively for the joint being treated, for example a 90° position.
  • 9A shows, looking from below, the upper part 50 of a lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment. Reference is made to the descriptions of the previous figures.
  • an optional toothed rail 93 can be seen, which can be part of the toothed engagement mechanism 90.
  • An insert 80 may be provided with a further toothed rail 93A on its outer edge and, when the insert 80 is in use, in the recess of the lateral joint device 30 and/or medial joint device 40 OT Medizintechnik GmbH comes into engagement with the teeth of the toothed rail 93 of the recess when it is inserted into the upper part 50. This insertion and its direction are indicated by a black block arrow in Figure 9A.
  • the toothed rails 93, 93A can ensure a positive fit of the insert 80 in the upper part 50.
  • the insert 80 in the example of FIG. 9A has a further toothed rail 93B on the inside of its through opening 83, which, in the state of use of the lateral joint device 30 and/or medial joint device 40, has the teeth of a complete or only part of 360° circumscribing, Gear 92 (see Fig. 9B) comes into engagement.
  • the insert 80 serves to adapt the geometry (or one or more aspects thereof) of the upper part 50, insofar as this plays a role in the articulation between the upper part 50 and the lower part 60.
  • These aspects can include the length of the effectively available through-opening 51, its width, the length of the recess, its width and/or the shape and/or length of the further toothed rail 93B measured against that of the toothed rail 93 of the upper part 50, etc.
  • OT Medizintechnik GmbH it may be possible to provide inserts 80 with different geometries, which can each be inserted into the upper part 50 to create gears 92 with different diameters D T to be able to accommodate and engage with them (see Fig. 9B).
  • the toothed rail 93 or 93B may extend only over a portion of the length of the insert 80 or the through opening 51. In this way, there can be areas in which positive guidance is canceled and other areas in which positive guidance caused by engagement with the number rail 93, 93B re-enters.
  • FIG. 9B shows the lower part 60 of a lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in the embodiment of FIG. 9A with a view of the top of the lower part 60.
  • OTtechnik GmbH Reference is made to the descriptions of the previous figures.
  • the upper part 50 of FIG. 9A and the lower part 60 of FIG. 9B can both be part of or form part of a common medical device 1 or together part of a common joint device.
  • there is a single gear 92 which can optionally be considered or be part of the lower part 60.
  • the gear 92 has a through hole 92A.
  • the gear 92 can engage with the teeth of the ring gear 91 of the lower part 50 and with the teeth pointing outwards it can engage with the toothed rail 93B of the insert 80 or, if the insert 80 were omitted, which would also be the case of the present invention, on the toothed rail 93 of the upper part 50. It should be noted that an engagement or a rotationally stable storage or recording of the gear 92 on the lower part 60 is also possible through other configurations which do not have a toothed ring 91 on the side of the lower part 60 require.
  • a rectangular geometry, a triangular geometry, an oval geometry or other key-lock geometry, etc. may be used as an alternative to a gear connection as in the example of FIG. 9B, which is also encompassed by the present invention.
  • the set according to the invention can have several inserts 80, 81 and/or several gears 92 OTtechnik GmbH different diameters D T or tip circle diameters (determined from tip surface to tip surface through the center point). If the upper part 50 and the lower part 60 are connected to one another, for example by screwing the angle limiter into a receiving section 31A for the screw - or alternatively fixing it in another way - by means of a connecting device, for example a screw (see FIG.
  • the toothed engagement mechanism 90 causes a translational (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50, if a rotation of the lower part 60 is to take place relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation, which follows a translation, or vice versa.
  • the lower part 60 optionally has a receiving section 31A for the screw, a circular projection or pin.
  • the receiving section 31A may have an internal thread.
  • it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection. In the example of FIG.
  • the receiving section 31A optionally has a projection as a first marking 35, against which an optional second marking 37 of the gear 92 can be aligned.
  • This can prove to be advantageous during assembly.
  • the position and design of the first and second markings 35, 37 are purely exemplary and are not to be understood as limiting. Any other kind of one OTtechnik GmbH marking as an orientation aid is also included in the present invention.
  • the configuration of the upper part 50 as shown and discussed in the figures, can also be a configuration of the lower part 60, and vice versa.
  • the lower part 60 can have the recess on its upper side, unlike shown here in the figures.
  • FIG. 10A shows the tooth engagement mechanism 90 between the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example the lateral or medial joint device mentioned herein, in an embodiment without a gear 92.
  • the insert 80 optionally has a toothed rail 93A on its outer circumference, which comes into positive and non-positive engagement with the toothed rail 93 of the upper part 60 according to the principle shown in FIG. 9A.
  • the insert 80 engages positively in the teeth of the toothed ring 91, which in the present example is integrated into the lower part 60 as an example.
  • the toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60.
  • 10B shows the toothed engagement mechanism 90 between the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example that mentioned herein OT Medizintechnik GmbH lateral or medial joint device, in a further embodiment with a gear 92 with a small diameter DT.
  • the insert 80 has a toothed rail 93A on its outer edge, which comes into positive and non-positive engagement with the toothed rail 93 of the upper part 60.
  • the insert 80 engages positively in the radially outwardly arranged teeth of the gear 92, which in the present example has a small diameter DT and in turn positively and non-positively engages in the teeth with its radially inwardly arranged teeth of the ring gear 91, which is integrated into the lower part 60 analogously to the example in FIG. 10A.
  • the toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60.
  • FIG. 10C shows the tooth engagement mechanism 90, the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example the lateral or medial joint device mentioned herein, in a further embodiment with a gear 92 with a large diameter DT without an insert 80.
  • OTtechnik GmbH Reference is made to the description of the preceding figures.
  • no insert 80 is used.
  • the radially outwardly arranged teeth of the gear 92 which in the present example has a larger diameter DT compared to the example in FIG.
  • FIG. 10B engage directly in a positive manner in the toothed rail 93 of the lower part 60, while the radially inwardly arranged teeth in the Teeth of the ring gear 91 engage, which is integrated into the lower part 60 analogously to the aforementioned examples of FIGS. 10A and 10B.
  • the toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60.
  • Fig. 11A shows the placement of an angle limiter 95 on a joint device 30, 40 shown by a block arrow.
  • the ring gear 91 and the gear 92 of the tooth engagement mechanism 90 can be seen through the through opening of the upper part 50 (before the angle limiter 95 is placed). Reference is made to the description of the previous figures, in particular to the comments on the angle limiter 95.
  • the initial position for assembly corresponds to full extension (0°), i.e. H. the longitudinal axes of the upper part 50 and lower part 60 run in the same direction (at least parallel).
  • OTtechnik GmbH Fig. 11B shows the orientation of the angle limiter 95 when assembling the joint device 30, 40 in detail. The through openings for pins 97 can be seen.
  • the angle limiter is preferably aligned in such a way that both the 0° position of the extension and the 0° position during flexion are aligned with the stop 99 (see also FIG. 6E) of the upper part 50. These positions are highlighted with white circles. It can also be seen from Fig.
  • FIG. 11B shows the assembly of the joint device with placement of the angle limiter 95 and by means of a connecting device V, here a screw.
  • a connecting device V here a screw.
  • the angle limiter 95 is fixed (here: screwed) in a receiving section 31A provided for this purpose for the connecting device (see FIG.
  • the tooth engagement mechanism 90 causes a translational OT Kunststofftechnik GmbH (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50, if a rotation of the lower part 60 is to take place relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation, or vice versa.
  • the receiving section 31A of the lower part 60 (see FIG. 9B), designed for example as a circular projection or pin, preferably has an internal thread suitable or intended for the screw in the example of FIG. 11C.
  • the joint device according to the invention has other connecting devices which serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection or the like.
  • Fig. 12A shows a joint device 30, 40 according to the invention in a further embodiment viewed from the side. Reference is made to the descriptions of the previous figures.
  • an optional angle limiter 95 is optionally integrated into the upper part 50 of the joint device 30, 40.
  • the pins 97 which serve to limit the extension or flexion of the joint to be treated, can be seen.
  • a connecting device V here a screw, an element is arranged centrally on the connection between the lower part 60 and the upper part 50, which has or comprises the shape of a half-shell 100 (see FIG.
  • the element 100 can have a lower, curved end in one, here as an example OT Medizintechnik GmbH immerse circular opening or through opening of the upper part 50.
  • the connecting device V can clamp the upper part 50, the half-shell 100 and the lower part 60 together.
  • a spacer such as the cylindrical shoulder that closes off the half-shell 100 at the bottom, can provide the necessary clearance between the upper part 50 and the lower part 60.
  • Fig. 12B shows the joint device of Fig. 12A in an exploded view. Reference is made to the description of FIG. 12A.
  • Fig. 12C shows the joint device of Fig. 12A from the side.
  • the half-shell 100 Due to its design, the half-shell 100 is movably arranged in the through opening of the upper part 50, similar to a ball joint head in its socket. This allows the joint device to “stagger” – here by approx. 5° – and can thus support natural movement of the joint to be treated.
  • Fig. 12D shows the joint device of Fig. 12C in the wobble position. It can be clearly seen that the distance S2 has significantly reduced compared to the distance S1 in FIG. 12C (S2 ⁇ S1).
  • the half-shell 100 and with it the lower part 60 are in a significantly inclined position compared to the position in FIG. 12C, also referred to herein as the wobble position.
  • a joint device according to the invention can be provided on one side of the medical device, approximately medially, and a joint device according to the invention on the other, approximately laterally.
  • Fig. 13 shows the joint device according to the invention in a further embodiment.
  • a connecting means V that appears mushroom-shaped, purely as an example.
  • the connecting element V has a convex shape on its underside, with which it rests on the edge of the through opening 51, which is circular, oval, rectangular, polygonal, square, etc . can be.
  • the connecting means V can connect the connecting means V to the lower part 60 (alternatively: to the upper part 50) in such a way that a head VK of the connecting means V, which has a diameter which is larger than the diameter of the through opening 51 is, comes to rest on one side of the upper part 50, a trunk VS of the connecting means V, which is connected to the lower part 60, extends through the through opening 51, so that since the trunk VS is longer than the through opening 51 deep, lower part 60 and upper part 50 can move relative to each other, so there is play for this, but at the same time cannot separate from each other. Since the width or diameter of the trunk VS is thinner than the diameter of the through opening 51, the in OT Medizintechnik GmbH Fig.

Abstract

The invention relates to an orthopedic device (1) with a proximal part (10) for placing on an upper arm or a thigh and a distal part (20) for placing on the lower arm or the lower leg, said parts being pivotally connected together via at least one lateral joint device (30. The orthopedic device has at least one securing device (11, 21), by means of which the orthopedic device (1) can be secured to the limb, wherein the lateral joint device (30) and/or the medial joint device (40) has a rotary joint with a receiving section (31) and a received section (33), and the received section (33) is received in the receiving section (31) in a rotatable manner relative thereto. The receiving section (31) of the lateral joint device (30) and/or the medial joint device (40) is designed to allow a movement of the section (33) rotatably received by the receiving section in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction.

Description

OT Medizintechnik GmbH Beschreibung Orthopädietechnische Einrichtung mit pivotierender Drehachse Die vorliegende Erfindung betrifft eine medizinische oder orthopädietechnische Einrichtung gemäß Anspruch 1, ein Set gemäß Anspruch 21 oder 42, eine Gelenkeinrichtung gemäß Anspruch 22 sowie ein Verfahren gemäß Anspruch 43 bzw. gemäß jeweils der Oberbegriffe oder Gattungsbegriffe dieser Ansprüche. Eine orthopädietechnische Einrichtung ist ein äußerlich getragenes Hilfsmittel, beispielsweise eine Orthese. Sie wird beispielsweise bei Degenerationen, nach Verletzungen oder zur Verletzungs-/Fehlbelastungsprävention von Gelenken eingesetzt, z. B. bei Bänderrissen oder beim Verschleiß von Gelenken. Auch nach operativen Eingriffen, wie dem Ersatz eines Gelenkes oder Operationen an der Gelenkstruktur oder anderweitigen Operationen an knöchernen, muskulären Strukturen oder Operationen an den Gelenkbändern werden diese orthopädietechnischen Einrichtungen eingesetzt. Orthopädietechnische Einrichtungen haben die Funktion, Gelenke, Muskeln oder Knochen zu entlasten, zu stabilisieren oder einzurichten. Sie können aus verschiedensten Materialien gefertigt sein, beispielsweise aus Stoffen, Kunststoffen, Metallen, Silikonen oder aus Kombinationen hieraus. Orthopädietechnische Einrichtungen können an oberen und unteren Extremitäten eingesetzt werden. Dabei können sie beispielsweise Fehlstellungen reduzieren, Bewegungen eines OT Medizintechnik GmbH Gelenkes einschränken oder verhindern oder Belastungen umverteilen oder reduzieren. Eine Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, eine weitere orthopädietechnische Einrichtung und ein Set anzugeben. Die erfindungsgemäße Aufgabe wird durch eine orthopädietechnische Einrichtung mit den Merkmalen des Anspruchs 1, ein Set mit den Merkmalen des Anspruchs 21 oder 42, eine Gelenkeinrichtung mit den Merkmalen des Anspruchs 22 und ein Verfahren mit den Merkmalen des Anspruchs 43 gelöst. Erfindungsgemäß wird eine orthopädietechnische Einrichtung zum Anlegen an die beiden an ein anatomisches Gelenk angrenzenden Anatomien, z. B. Oberschenkel und Unterschenkel, vorgeschlagen, welche einen proximalen Teil zum Anlegen an das proximale der beiden an ein anatomisches Gelenk angrenzenden Anatomien, z. B. einen Oberarm oder einen Oberschenkel, und einen distalen Teil zum Anlegen an die distale Anatomie, z. B. den Unterarm bzw. den Unterschenkel, aufweist. Der proximale und der distale Teil sind über zumindest eine laterale Gelenkeinrichtung und optional auch eine mediale Gelenkeinrichtung schwenkbar oder drehbar miteinander verbunden. Ferner weist die orthopädietechnische Einrichtung zumindest eine Befestigungseinrichtung auf, mit welcher die orthopädietechnische Einrichtung an der Gliedmaße festlegbar ist. Die laterale Gelenkeinrichtung und/oder die mediale Gelenkeinrichtung weist/weisen ein Drehgelenk mit oder aus einem – oder genau einem - Aufnahmeabschnitt und einem – oder OT Medizintechnik GmbH genau einem - aufgenommenen Abschnitt auf, wobei der aufgenommene Abschnitt im Aufnahmeabschnitt relativ zu diesem drehbar aufgenommen ist. Der Aufnahmeabschnitt der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder der medialen Gelenkeinrichtung ist ausgestaltet, um ein translatorisches Bewegen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts in wenigstens einer Richtung, und/oder ein Bewegen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts in einer ersten, insbesondere in distal- proximaler, Richtung und/oder in einer zweiten, insbesondere in ventral-dorsaler, Richtung, zu erlauben. Alternativ oder ergänzend kann der Aufnahmeabschnitt der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder der medialen Gelenkeinrichtung ausgestaltet sein, um ein Kippen, Pivotieren, Taumeln oder Neigen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts oder dessen Längsachse zu erlauben. Erfindungsgemäß ist somit konstruktiv vorzugsweise eine Drehbewegung möglich, wobei die konstruktiv durch die Gelenkeinrichtung ermöglichten Bewegungen nicht auf reine Drehbewegungen beschränkt sind, sondern der Gelenkeinrichtung vorzugsweise wenigstens eine weitere Bewegungsform und/oder –richtung erlaubt, insbesondere stufenlos. Vorzugsweise ist die laterale und/oder mediale Gelenkeinrichtung ausgestaltet, um das Bewegen, Kippen, Pivotieren, Taumeln oder Neigen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts oder dessen Längsachse oder der Drehachse im Gebrauch der medizinischen Einrichtung zu erlauben, z. B. aufgrund der Flexion oder Extension durch den Patienten, durch diese bedingt oder dieser folgend. OT Medizintechnik GmbH Erfindungsgemäß wird weiter ein Set vorgeschlagen, welches eine erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung und/oder eine erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung einerseits sowie wenigstens zwei Einsätze und/oder wenigstens zwei Zahnräder andererseits umfasst, wobei sich die Einsätze voneinander unterscheiden und/oder die Zahnräder sich voneinander unterscheiden. Ferner wird erfindungsgemäß eine Gelenkeinrichtung für eine medizinische Einrichtung, insbesondere für eine erfindungsgemäße medizinische Einrichtung vorgeschlagen, welche ein Drehgelenk, oder ein Gelenk mit zumindest einer Drehgelenkfunktion, einen Aufnahmeabschnitt und einen aufgenommenen Abschnitt aufweist oder ausbildet. Der aufgenommene Abschnitt ist im Aufnahmeabschnitt drehbar relativ zu diesem aufgenommen. Ferner ist der Aufnahmeabschnitt ausgestaltet und/oder angeordnet, um ein Bewegen des in ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts, oder eines Abschnitts hiervon, in distal- proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung zu erlauben, und/oder um ein Neigen, Pivotieren oder Kippen des drehbar aufgenommenen Abschnitts bezogen auf den Aufnahmeabschnitt, oder einer Drehachse der Gelenkeinrichtung, oder umgekehrt, zu erlauben, insbesondere stufenlos. Vorzugsweise ist die Gelenkeinrichtung ausgestaltet, um das Bewegen, Kippen, Pivotieren, Taumeln oder Neigen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts oder dessen Längsachse oder der Drehachse im Gebrauch der Gelenkeinrichtung zu erlauben, z. B. aufgrund der Flexion oder Extension durch den Patienten oder dieser folgend. OT Medizintechnik GmbH Das erfindungsgemäße Verfahren betrifft das Vorbereiten einer erfindungsgemäßen medizinischen Einrichtung und umfasst das Bereitstellen einer erfindungsgemäßen medizinischen Einrichtung, das Vornehmen aller vor dem Anlegen der medizinischen Einrichtung erforderlichen Schritte, wie z. B. Vornehmen von auf den Patienten abzustimmenden Anpassungen, oder Sicherstellen, dass diese Schritte erfolgt sind, bis die medizinische Einrichtung zum Anlegen fertig derart vorliegt, dass ein Spiel zwischen an der Ausbildung der Gelenkeinrichtung beteiligten Komponenten derart, dass deren Relativbewegung zueinander sowohl das Drehen als auch das Bewegen, Neigen, Pivotieren oder Kippen beibehalten ist, gegeben ist. Erfindungsgemäße Ausführungsformen können manche, einige oder alle der folgenden Merkmale in beliebiger Kombination aufweisen, soweit dies für den Fachmann nicht erkennbar technisch unmöglich ist. Bei allen folgenden Ausführungen ist der Gebrauch des Ausdrucks „kann sein“ bzw. „kann haben“ usw. synonym zu „ist vorzugsweise“ bzw. „hat vorzugsweise“ usw. zu verstehen und soll erfindungsgemäße Ausführungsformen erläutern. Wann immer hierin Zahlenworte genannt werden, so versteht der Fachmann diese als Angabe einer zahlenmäßig unteren Grenze. Sofern dies zu keinem für den Fachmann erkennbaren Widerspruch führt, liest der Fachmann daher beispielsweise bei der Angabe „ein“ oder „einem“ stets „wenigstens ein“ oder „wenigstens einem“ mit. Dieses Verständnis ist ebenso von der vorliegenden Erfindung mit umfasst wie die Auslegung, dass ein Zahlenwort wie beispielsweise „ein“ alternativ als „genau OT Medizintechnik GmbH ein“ gemeint sein kann, wo immer dies für den Fachmann erkennbar technisch möglich ist. Beides ist von der vorliegenden Erfindung umfasst und gilt für alle hierin verwendeten Zahlenworte. Wann immer hierin von Raumangaben, wie z. B. von „oben“, „unten“, „links“ oder „rechts“, die Rede ist, versteht der Fachmann hierunter die Anordnung in den hier angehängten Figuren und/oder im Gebrauchszustand. „Unten“ ist dem Erdmittelpunkt oder dem unteren Rand der Figur näher als „oben“. Die Angaben „medial“, „lateral“, „dorsal“, „ventral“, „proximal“ oder „distal“, wenn auf den Patienten bezogen, gehen hierin wie in der Medizin üblich von einem aufrecht stehenden Patienten aus, der seine Arme hängen lässt mit nach vorne (nach ventral) zeigenden Handflächen. Wann immer hierin von Richtungsangaben, wie z. B. von „medial“, „lateral“, „dorsal“, „ventral“, „proximal“ oder „distal“ mit Bezug auf die orthopädietechnische Einrichtung die Rede ist, versteht der Fachmann hierunter die Richtung bezogen auf den beabsichtigten oder vorgesehenen Gebrauch der orthopädietechnischen Einrichtung, also so, wie der Arzt/die Ärztin auf die orthopädietechnische Einrichtung, wenn sie bestimmungsgemäß am Patienten angelegt ist, Bezug nehmen würde. Die erste Richtung kann eine Richtung entlang einer Längserstreckung oder –richtung des proximalen oder des distalen Teils sein. Die zweite Richtung kann eine Richtung entlang einer Quererstreckung oder –richtung des proximalen oder des distalen Teils sein. OT Medizintechnik GmbH Die erste Richtung kann eine Richtung entlang einer Längserstreckung oder –richtung eines nachfolgend jeweils beschriebenen Oberteils oder Unterteils sein. Die zweite Richtung kann eine Richtung entlang einer Quererstreckung oder –richtung des Oberteils oder Unterteils sein. Obgleich hierin vornehmlich von einer orthopädietechnischen Vorrichtung als erfindungsgemäße Vorrichtung die Rede ist, ist die Erfindung hierauf nicht beschränkt. Sie kann vielmehr auf eine medizintechnische Vorrichtung gerichtet sein. Der Austausch von „orthopädietechnische Vorrichtung“ wie hierin verwendet durch „medizinische Vorrichtung“ oder „medizintechnische Vorrichtung“ ist somit ebenfalls von der Offenbarung der Erfindung umfasst. Vorteilhafte Weiterentwicklungen der vorliegenden Erfindung sind jeweils Gegenstand von Unteransprüchen und Ausführungsformen. Wenn hierin von einer Ausführungsform die Rede ist, so stellt diese eine erfindungsgemäße, beispielhafte Ausführungsform dar, die nicht als beschränkend zu verstehen ist. Wenn hierin offenbart ist, dass der erfindungsgemäße Gegenstand ein oder mehrere Merkmale in einer bestimmten Ausführungsform aufweist, so ist hierin jeweils auch offenbart, dass der erfindungsgemäße Gegenstand genau dieses oder diese Merkmale in anderen, ebenfalls erfindungsgemäßen Ausführungsformen ausdrücklich nicht aufweist, z. B. im Sinne eines Disclaimers. Für jede hierin genannte Ausführungsform gilt somit, dass die gegenteilige Ausführungsform, OT Medizintechnik GmbH beispielsweise als Negation formuliert, ebenfalls offenbart ist. Wenn hierin von einer, insbesondere erfindungsgemäßen, Gelenkeinrichtung die Rede ist, so kann das hierzu Offenbarte auch die hierin offenbarte laterale Gelenkeinrichtung und/oder mediale Gelenkeinrichtung zutreffen, und umgekehrt. Obgleich die Erfindung nachfolgend schwerpunktmäßig mit Bezug auf Oberschenkel und Unterschenkel bzw. Oberarm und Unterarm diskutiert ist, ist die Erfindung hierauf nicht beschränkt. Sie kann allgemein zum Anlegen an die beiden an ein anatomisches Gelenk angrenzenden Anatomien vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen der erfindungsgemäßen orthopädietechnischen Einrichtung ist oder umfasst die erlaubte Bewegung das Schwenken mittels der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder der medialen Gelenkeinrichtung um mehrere Gelenkachsen oder um eine sich beim Schwenken bezogen auf das proximale Teil und/oder das distale Teil verändernde, insbesondere bewegende, wandernde, kippende oder pivotierende, Gelenkachse oder Drehachse. Eine Drehachse, wie hierin verwendet, kann eine körperliche Achse sein, ähnlich dem Stift oder Zapfen eines Scharniergelenks. Eine Drehachse, wie hierin verwendet kann sich alternativ auf eine nicht-körperliche Kurve oder Gerade beziehen, mittels der das Drehzentrum einer Drehung bestimmt werden kann. Eine Gelenkachse, wie hierin verwendet, ist in manchen Ausführungsformen eine gedachte Achse. Sie ist in diesen OT Medizintechnik GmbH Ausführungsformen keine körperliche Achse, in anderen Ausführungsformen ist dies anders. Eine Gelenkachse, wie hierin verwendet, ist in manchen Ausführungsformen eine Drehachse. Beide Begriffe können daher austauschbar sein. In einigen Ausführungsformen wird das Erlauben bewirkt, indem der Aufnahmeabschnitt als Führung oder Längsführung für den aufgenommenen Abschnitt dient. Der Aufnahmeabschnitt kann als Durchgangsöffnung ausgestaltet sein in entweder dem Oberteil oder dem Unterteil, dieser kann schlitzförmig, ovalär, zirkulär, kreisförmig oder in einer anderen Form sein. In manchen Ausführungsformen ist der Aufnahmeabschnitt konfiguriert zum Begrenzen der erlaubten Bewegung des aufgenommenen Abschnitts in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung innerhalb des Aufnahmeabschnitts. In einigen Ausführungsformen der orthopädietechnischen Einrichtung umfasst/umfassen die laterale Gelenkeinrichtung und/oder die mediale Gelenkeinrichtung ein Oberteil und ein Unterteil, wobei das Oberteil mit dem proximalen Teil und das Unterteil mit dem distalen Teil verbunden ist, oder umgekehrt. In manchen Ausführungsformen umfasst das Oberteil als aufnehmenden Abschnitt eine Durchgangsöffnung und das Unterteil als aufgenommenen Abschnitt einen Vorsprung oder Stift. Die umgekehrte Ausgestaltung, bei welcher das OT Medizintechnik GmbH Unterteil die Durchgangsöffnung aufweist, ist ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. In einigen Ausführungsformen trägt der Stift ein Außengewinde, wobei die orthopädietechnische Einrichtung ein Element aufweist, welches ein Innengewinde zum Verschrauben mit dem Außengewinde trägt. Damit auch im gebrauchsfertig zusammengebauten Zustand der erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung oder der erfindungsgemäßen Gelenkeinrichtung oder bei deren Gebrauch das Neigen, Pivotieren oder Kippen erlaubt bleibt, das das Neigen, Pivotieren oder Kippen usw. sich also entsprechend der vom Patienten ausgeführten Bewegung wie Flexion oder Extension ergibt, kann eine entsprechende Einrichtung, z. B. ein Abstandshalter oder ein Abstandswahrer, vorgesehen sein, alternativ eine Vorkehrung oder ein Mechanismus mit der Struktur und/oder Funktion der nachfolgend beschriebenen Einrichtung. Diese entsprechende Einrichtung kann das erforderliche Spiel zwischen den an der Ausbildung der Gelenkeinrichtung beteiligten Komponenten, wie z. B. dem nachfolgend genannten Oberteil und Unterteil, derart sicherstellen, sodass deren Relativbewegung zueinander sowohl das Drehen als auch die das Bewegen in der weiteren Richtung, das zum das Neigen, Pivotieren oder Kippen führt, möglich bleibt. Eine solche Einrichtung kann eine Schale, ein Distanzhalter, ein Vorsprung der Schraube, eine Hülse, welche ein Einschrauben eines ersten Bauteils in ein zweites Bauteil bezüglich des Einschraubwegs beschränkt, z. B. eine über den Schaft einer Schraube geschobene Hülse, eine Schraube mit Teilgewinde, derart bemessen, dass die Möglichkeit, sie einzuschrauben begrenzt ist, ein Absatz, ein Splint, eine Feder oder mechanische Feder, die den erforderlichen Abstand OT Medizintechnik GmbH und/oder das Spiel gewährleisten und dergleichen umfassen oder hieraus bestehen. In manchen Ausführungsformen weist das Oberteil der lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung an seiner dem Unterteil zugewandten Seite optional eine konkave Krümmung auf oder ist optional auf andere Weise im Bereich der Gelenkeinrichtung nicht planar. Das Unterteil weist in diesen Ausführungsformen vorteilhafterweise an seiner dem Oberteil zugewandten Seite eine konvexe Krümmung auf oder ist optional auf andere Weise im Bereich der Gelenkeinrichtung nicht planar. Die Durchgangsöffnung bzw. der sie ausbildende Rand des Oberteils ist in bestimmten Ausführungsformen in einem Längsschnitt (oder bei Betrachtung von der Seite) und/oder in einem Querschnitt (oder bei Betrachtung von der Stirnseite her) gekrümmt, vorzugsweise auf ihrer Oberseite konkav gekrümmt. In einigen Ausführungsformen weist die erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung einen Einsatz mit einer Durchgangsöffnung auf. Der Einsatz ist ausgestaltet zu seinem, vorzugsweise lösbaren, Aufnehmen am oder im Oberteil der lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung als aufnehmenden Abschnitt, insbesondere in der Durchlassöffnung des Oberteils. Alternativ ist vorgesehen, den Einsatz auf oder in der Oberseite des Unterteils, vorzugsweise lösbar, vorzusehen. So eingesetzt dient er dazu, den aufgenommenen Abschnitt, zumindest abschnittsweise, nun seinerseits in seiner Durchgangsöffnung aufzunehmen. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen weist die Durchgangsöffnung des Oberteils der lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung eine erste Tiefe auf. Der Einsatz weist in einem ersten Abschnitt eine erste Dicke und in einem weiteren Abschnitt eine zweite Dicke aufweist, wobei die erste Dicke geringer als die erste Tiefe ist. In einigen Ausführungsformen entspricht die zweite Dicke der ersten Tiefe. In manchen Ausführungsformen weist die erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung keinen Aktuator auf, der am Oberteil und am Unterteil an Befestigungsstellen festgelegt wäre und eine Verschwenkung des Oberteils relativ zum Unterteil beeinflussen könnte. In einigen Ausführungsformen weist die orthopädietechnische Einrichtung weiter einen Winkelbegrenzer auf. Winkelbegrenzer, Oberteil und/oder Unterteil können in manchen Ausführungsformen exemplarisch Verbindungseinrichtungen aufweisen, welche dazu geeignet und vorgesehen sind, diese drei Komponenten, insbesondere lösbar, miteinander zu verbinden, z. B. form- und/oder kraftschlüssig, als Durchgangsöffnungen, welche beispielsweise der Aufnahme einer Schraube dienen können, einer Schnappverbindung, einem Innengewinde, z. B. auf der Unterseite des Winkelbegrenzers, welches optional zum Verschrauben mit einem Außengewinde auf der Oberseite des Unterteils vorgesehen ist. Der Winkelbegrenzer ist in einigen Ausführungsformen angeordnet, um eine Positionierung des Befestigungsabschnitts OT Medizintechnik GmbH des Oberteils relativ zum Befestigungsabschnitt des Unterteils zu begrenzen. Die Positionierung ist zumeist das Ergebnis einer Rotation, oder einer kombinierten Bewegung mit einer Rotation, und Aufgabe des Winkelbegrenzers kann es sein, die Rotation auf einen Winkelbereich zu begrenzen. In einigen Ausführungsformen weist der Winkelbegrenzer einen, zwei oder mehr Stifte, Vorsprünge oder Pins auf. Sie können Flexion (Beugung) und Extension (Streckung) des mit der orthopädietechnischen Einrichtung versorgten Gelenks begrenzen, etwa durch Anschlagen an einem Anschlag, wenn eine Rotation zwischen Oberteil und Unterteil erfolgt. Sie können vorgesehen sein, verstellbar zu sein. Der Winkel der zugelassenen Bewegung(en) kann somit verstellbar sein. In einigen Ausführungsformen sind Unterteil und/oder Oberteil auf den einander zugewandten Flächen, oder dort, wo sie im Gebrauch im Kontakt miteinander stehen oder einander aufliegen, oder an Abschnitten solcher Flächen, je eine Krümmung auf. Die Krümmung kann für eines der beiden Bauteile, z. B. für das Oberteil, eine konkave Krümmung, und für das Unterteil dann eine konvexe Krümmung sein, oder umgekehrt. Die Krümmung kann dergestalt sein, dass das diese aufweisende Oberteil bzw. Unterteil in den gekrümmten Flächen in manchen Ausführungsformen eine Längskrümmung aufweist. In einigen Ausführungsformen weist die gekrümmte Fläche einen sphärischen oder kugelabschnittförmigen Abschnitt auf, alternativ eine Krümmung, Konvexität oder Konkavität in wenigstens zwei, aufeinander senkrecht stehenden Richtungen. Die Krümmung kann eine Kalottenform ergeben. OT Medizintechnik GmbH In einigen Ausführungsformen ist vorgesehen, dass der Winkelbegrenzer eine Kombination von Bauteilen oder Abschnitten aufweist oder ist, welche einen Vorsprung oder eine Kante aufweist, gegen welche ein weiterer Abschnitt des Winkelbegrenzers, z. B. einer oder mehrere der optionalen Pins, anschlägt. In einigen Ausführungsformen weist das Unterteil als aufzunehmenden bzw. aufgenommenen Abschnitt einen Vorsprung, z. B. einen kreisrunden Vorsprung, einen Stift oder dergleichen auf. Der Stift kann in manchen Ausführungsformen ein Innengewinde aufweisen. Alternativ weist er andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Winkelbegrenzer dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung. In manchen Ausführungsformen ist der Winkelbegrenzer in das Oberteil der Gelenkeinrichtung integriert. In einigen Ausführungsformen weisen das Unterteil auf seiner Oberseite oder das Oberteil auf seiner Unterseite einen optionalen Zahnkranz auf, der Teil eines optionalen Zahneingriffsmechanismus sein kann. Der Zahnkranz oder der Zahneingriffsmechanismus können um den Umfang des vorgenannten Vorsprungs oder Stifts, oder um Teile des Umfangs hiervon, also z. B. nur um 300° oder weniger, angeordnet sein. Entsprechend kann auf der Oberseite des Unterteils bzw. auf der Unterseite des Oberteils eine optionale Zahnschiene (allgemein auch Zahnabschnitt) vorgesehen sein, welche ebenfalls Teil des Zahneingriffsmechanismus sein kann. OT Medizintechnik GmbH Im Gebrauchszustand der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder medialen Gelenkeinrichtung greifen die Zähne des Zahnkranzes in solchen Ausführungsformen in die Zähne der Zahnschiene ein. Dies kann somit eine translatorische (Zwangs-)Führung des Unterteils relativ zum Oberteil bei Rotation des Unterteils relativ zum Oberteil, oder umgekehrt, bewirken, also eine Rotation, welche einer Translation folgt. In manchen Ausführungsformen weist das Unterteil als aufzunehmenden bzw. aufgenommenen Abschnitt optional einen Vorsprung oder Stift, etwa den vorgenannten, beispielsweise kreisrunden Vorsprung oder Stift auf. Der Stift oder Vorsprung kann in manchen Ausführungsformen ein Innengewinde aufweisen. In einigen Ausführungsformen weisen die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung einen Einsatz auf. Der Einsatz kann aus demselben Material oder aus einem anderen Material als der ihn aufnehmende Abschnitt der lateralen Gelenkeinrichtung bzw. der medialen Gelenkeinrichtung bestehen oder ein solches anderes Material aufweisen. In manchen Ausführungsformen ist der Einsatz, vorzugweise lösbar, mit einem ihn aufnehmenden Abschnitt des Oberteils oder des Unterteils verbunden. In einigen Ausführungsformen weist der ihn aufnehmende Abschnitt des Oberteils oder des Unterteils hierzu optional eine Aufnahme, Vertiefung, Öffnung oder dergleichen auf. Diese kann geeignet und/oder vorgesehen sein, um den Einsatz form- und kraftschlüssig und/oder rotationsfest aufzunehmen. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen weist der Einsatz seinerseits eine Aussparung auf, welche einen Anschlag, z. B. in Gestalt einer Kante, aufweist oder ausbildet, z. B. als Begrenzung der Aussparung des Einsatzes, welcher beispielsweise in eine durchgängige Aufnahme aufgenommen ist. In anderen Ausführungsformen ist die Aussparung eine Vertiefung, eine Aussparung, oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen ist der Einsatz als Inlay ausgestaltet. Er kann in verschiedenen Geometrien vorgesehen sein. Das erfindungsgemäße Set kann Einsätze in oder mit voneinander verschiedenen Geometrien aufweisen oder umfassen. Der Einsatz, welcher nicht zwingend ausgestaltet sein muss, um eingesetzt zu werden, sondern, z. B. auch aufgesetzt werden kann, usw., ist optional mit einer, z. B. zentralen, Durchgangsöffnung, ausgestaltet. Eine solche Durchgangsöffnung erlaubt es, beispielsweise an gegenüberliegenden Seiten des Einsatzes z. B. Kanten als Anschläge für z. B. Pins auszugestalten. Durch die an der Durchgangsöffnung oder anderweitig gegenüberliegend ausgestaltete Mehrzahl an Kanten oder dergleichen wird ermöglicht, die Breite des Bewegungsweges z. B. der Pins bei einer Rotation beidseits oder individuell zu begrenzen. Der Einsatz kann eine durchgehende Rahmenstruktur aufweisen, muss aber nicht. In manchen Ausführungsformen ist es die Durchgangsöffnung, welche dem aufgenommenen Abschnitt als Führung dient. In einigen Ausführungsformen ist die optionale Zahnschiene vorzugsweise in einer Aussparung oder Vertiefung auf der OT Medizintechnik GmbH Unterseite des Oberteils vorgesehen. Die Vertiefung kann eine geringere Tiefe oder Materialstärke als jene zur Aussparung benachbarten oder diese begrenzenden Abschnitte des Oberteils haben. In anderen Ausführungsformen ist die optionale Zahnschiene in einer Aussparung oder Vertiefung auf der Oberseite des Unterteils vorgesehen. In manchen Ausführungsformen ist die optionale Zahnschiene Teil des Zahneingriffsmechanismus. In einigen Ausführungsformen kann die Aussparung oder Vertiefung eine Kreisform, eine Ellipsenform, eine Mehreckform, eine Rechteckform, eine Kombination an Formen, nämlich teils rechteckig, teils teilkreisförmig oder halbkreisförmig, beispielsweise als Kombination von Rechteck und jeweils stirnseitig hierzu bogenförmig, haben. Dies ist nicht als beschränkend zu verstehen, von der vorliegenden Erfindung ist jede geeignete Form der Aussparung oder Vertiefung umfasst. In einigen Ausführungsformen kann die optionale Zahnschiene ein Teil der Begrenzung der Aussparung sein. In manchen Ausführungsformen kann der Einsatz mit einer weiteren Zahnschiene an seinem äußeren Rand versehen sein, mittels welcher er in seinem Gebrauch in der Aussparung der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder medialen Gelenkeinrichtung mit den Zähnen der Zahnschiene der Aussparung in Eingriff kommen kann, wenn er in das Oberteil eingesetzt wird. Die Zahnschienen können in diesen Ausführungsformen für einen formschlüssigen Sitz des Einsatzes im Oberteil sorgen. Alternativ kann anstelle der weiteren Zahnschiene am äußeren Rand des Einsatzes dieser OT Medizintechnik GmbH eine Aussparung, einen Rücksprung oder eine andere geometrische Ausgestaltung aufweisen, welche(r) es erlaubt, den Einsatz in die Aussparung einzusetzen, ohne dass die bereits vorhandene Zahnschiene des Oberteils hierbei im Wege ist. In einigen Ausführungsformen weist der Einsatz an der Innenseite seiner Durchgangsöffnung eine weitere Zahnschiene auf, welche im Gebrauchszustand der lateralen Gelenkeinrichtung und/oder medialen Gelenkeinrichtung mit den Zähnen eines Zahnrads in Eingriff kommt. In manchen Ausführungsformen dient der Einsatz dazu, die Geometrie (oder einen oder mehrere Aspekte hiervon) des Oberteils zu adaptieren, soweit diese für die Gelenkverbindung zwischen Oberteil und Unterteil eine Rolle spielt. Zu diesen Aspekten kann die Länge der effektiv zur Verfügung stehenden Durchgangsöffnung zählen, deren Breite, die Länge der Aussparung, deren Breite und/oder die Form und/oder Länge der weiteren Zahnschiene gemessen an jener der Zahnschiene des Oberteils, usw. In einigen Ausführungsformen kann es möglich sein, Einsätze mit unterschiedlichen Geometrien vorzuhalten, welche jeweils in das Oberteil eingesetzt werden können, um Zahnräder mit unterschiedlichen Durchmessern aufnehmen und mit diesen in Eingriff stehen zu können. Solche unterschiedlichen Einsätze können Teil des erfindungsgemäßen Sets sein. In einigen Ausführungsformen weist das Zahnrad eine Durchgangsöffnung auf. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen trägt das Zahnrad dieser Durchgangsöffnung zugewandt nach radial innen weisende Zähne auf. Alternativ oder ergänzend weist es an seinem Außenumfang radial nach außen weisende Zähne auf. In einigen Ausführungsformen kann das Zahnrad mittels der radial nach innen weisenden Zähne Eingriff an den Zähnen des Zahnkranzes des Unterteils und/oder mit den radial nach außen weisenden Zähnen Eingriff an der Zahnschiene des Einsatzes bzw., wenn der Einsatz weggelassen werden würde, an der Zahnschiene des Oberteils finden. Ein Eingriff oder eine drehstabile Lagerung oder Aufnahme des Zahnrads auf dem Unterteil ist in bestimmten Ausführungsformen auch durch andere Ausgestaltungen möglich ist, welche keinen Zahnkranz auf Seiten des Unterteils erfordern. Eine rechteckige Geometrie, eine dreieckige Geometrie, eine ovale Geometrie usw. können alternativ zu einer Zahnradverbindung zum Einsatz kommen. In manchen Ausführungsformen kann das erfindungsgemäße Set, alternativ oder ergänzend zum Einsatz bzw. zu den mehreren Einsätzen, mehrere Zahnräder, vorzugsweise mit unterschiedlichen Durchmessern aufweisen. In manchen Ausführungsformen weist der Zahnkranz oder das Zahnrad wenigsten zwei Zähne auf, welche unterschiedliche Abstände zu einem jeweils direkt benachbarten Zahn aufweisen. Auf diese Weise kann beim Abrollen des Zahnkranzes oder des Zahnrads um einen vorgegebenen Winkelbereich (z. B. bedingt durch eine Drehung um 5°) eine unterschiedlich große Translation entlang der korrespondierend ausgestalteten Zahnschiene erfolgen. Es ist dabei sowohl umfasst, dass die Zahnschiene einstückig ist oder durch mehrere OT Medizintechnik GmbH Teilzahnschienen gebildet wird. Es ist dabei auch umfasst, dass der Zahlkranz oder das Zahnrad nicht an seinem gesamten Umfang mit Zähnen versehen ist und/oder dass nicht alle Zähne hiervon denselben Abstand von einem Rotations- oder Drehzentrum des Zahnkranzes oder des Zahnrads haben, sondern unterschiedlichen. In einigen Ausführungsformen werden das Oberteil und das Unterteil derart miteinander verbunden, beispielsweise indem der Winkelbegrenzer mittels einer Schraube derart fixiert wird, dass Oberteil und Unterteil zusammengehalten werden, dass der Zahneingriffsmechanismus eine translatorische (Zwangs-)Führung des Unterteils relativ zum Oberteil bei Rotation des Unterteils relativ zum Oberteil, oder umgekehrt, also eine Rotation, welche einer Translation folgt, bewirkt. Ein hierzu geeigneter Aufnahmeabschnitt für die Schraube kann vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen weist das Unterteil als optionalen Aufnahmeabschnitt für die Schraube beispielsweise einen kreisrunden Vorsprung oder Stift auf. In einigen Ausführungsformen weist der Aufnahmeabschnitt ein Innengewinde auf. Alternativ weist er andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Winkelbegrenzer dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung. In manchen Ausführungsformen ist die Schraube kanüliert, insbesondere um einen K-Draht durch sie zu führen und/oder um das Rotationszentrum des Gelenks zu markieren. OT Medizintechnik GmbH In einigen Ausführungsformen weist der Aufnahmeabschnitt eine optionale erste Markierung, beispielsweise einen Vorsprung, auf, an welcher eine optionale zweite Markierung, beispielsweise auf dem Zahnrad ausgerichtet werden kann. Dies kann sich bei der Montage als vorteilhaft erweisen. Jede andere Art einer Markierung als Orientierungshilfe ist ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. Alles was hierin zur Ausgestaltung des Oberteils ausgeführt ist, kann in bestimmten Ausführungsformen auch für eine Ausgestaltung des Unterteils zutreffen, und umgekehrt. In manchen Ausführungsformen sind auf und/oder in der medizinischen Einrichtung Röntgenmarker positioniert bzw. integriert. In manchen Ausführungsformen ist vorgesehen, mittels der medizinischen Einrichtung eine aktive Bewegungsunterstützung des Gelenks durchzuführen, beispielsweise durch Ankopplung an einen Motor. Diese Ankopplung kann beispielsweise mittels Zahnrad, Seilzug oder dergleichen erfolgen. Eine solche Ankopplung kann vorteilhaft bei Patienten mit neurologischen Störungen, oder physiotherapeutisch, beispielsweise nach Verletzungen oder Operation zum Einsatz kommen. In manchen Ausführungsformen bestehen das Oberteil und/oder das Unterteil und/oder die Gelenkeinrichtung aus Stahl, Edelstahl, faserverstärktem Kunststoff, Hochleistungskunststoff oder Kombinationen hiervon oder weisen ein solches Material oder eine solche Materialkombination auf. OT Medizintechnik GmbH Ein gezieltes Valgisieren oder Varisieren ist mittels der erfindungsgemäßen medizinischen Einrichtung somit vorteilhaft möglich. In einigen Ausführungsformen ist die medizinische Einrichtung zur alleinigen Führung/Stabilisierung in ein Gewebe, beispielsweise eine Strickware, integriert. Eine solche Integration kann vorteilhaft beim Sport oder präventiv zum Einsatz kommen. In einigen Ausführungsformen werden Oberteil und Unterteil nur durch Fügeverbindung aneinander gehalten, z. B. mittels des Aufnahmeabschnitts und des aufgenommenen Abschnitts oder einer Oberteil und Unterteil zusammenhaltenden Schraube, Stiftverbindung, Materialfeder oder dergleichen. Mehr als nur eine solche Schraube, Stiftverbund, Materialfeder und/oder dergleichen ist in diesen Ausführungsformen nicht vorgesehen. In manchen Ausführungsformen sind Oberteil und Unterteil nur mittels des einen Aufnahmeabschnitts und des einen aufgenommenen Abschnitts miteinander drehbar verbunden oder weist die medizinische Einrichtung nur einen Aufnahmeabschnitt und des einen aufgenommenen Abschnitt auf, nicht mehrere. In einigen Ausführungsformen liegen Oberteil und Unterteil zumindest Abschnittsweise übereinander oder aufeinander. Sie können beide jeweils eine einander entsprechende Krümmung aufweisen, z. B. konkav das Oberteil und konvex das Unterteil. In einigen Ausführungsformen berühren sich Oberteil und Unterteil in den so gekrümmten Bereichen bei der Drehung. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen liegen Oberteil und Unterteil zumindest Abschnittsweise übereinander oder aufeinander. In bestimmten Ausführungsformen ist zwischen Oberteil und Unterteil kein weiteres, drittes oder wiederum weiteres Bauteil angeordnet, insbesondere keines, das eine Krümmung wie hierin beschrieben oder eine Kalottenform hätte. In manchen Ausführungsformen weist die medizinische Einrichtung nur ein Oberteil wie hierin offenbart und/oder nur ein Unterteil wie hierin offenbart auf. In bestimmten Ausführungsformen weist die medizinische Einrichtung nur ein Oberteil auf, welche zum Erzielen der Gelenkeinrichtung mit dem Unterteil wie hierin offenbart verbunden ist. In einigen Ausführungsformen weist weder das Oberteil noch das Unterteil stirnseitig, endseitig und/oder an seinem äußeren Umfang eine Vielzahl von Zähnen auf, mit welche es im Eingriff mit einem weiteren Element der medizinischen Einrichtung zum Erzielen der Gelenkfunktion stehen würde. In manchen Ausführungsformen weisen das Oberteil und/oder das Unterteil nur eine Durchgangsöffnung auf, durch die ein Fügeelement, etwa eine Schraube, hindurchgeführt ist, das zum Erzielen der Gelenkfunktion stehen würde. In bestimmten Ausführungsformen weist das Oberteil eine oder nur eine Durchgangsöffnung auf, durch die ein Fügeelement, etwa eine Schraube, hindurchgeführt ist, das zum Erzielen der Gelenkfunktion erforderlich ist. In manchen Ausführungsformen weist das Unterteil keine solche Durchgangsöffnung und/oder OT Medizintechnik GmbH keine Durchgangsöffnung, durch welche ein Fügeelement, etwa eine Schraube, hindurchgeführt ist oder wird, auf. In einigen Ausführungsformen weist das Unterteil ein Gewinde zum Einschrauben einer durch die Durchgangsöffnung des Oberteils hindurchreichende Schraube auf. Eine solche Schraube kann eingeschraubt sein. In bestimmten Ausführungsformen weist die medizinische Einrichtung keine vom Oberteil und vom Unterteil separat vorliegendes oder hiervon vorliegendes Element, das zum Erzielen der Gelenkfunktion erforderlich ist und zur Verschraubung mit einer Schraube vorgesehen ist, insbesondere keinen Klemmschuh, keine Mutter oder dergleichen. In bestimmten Ausführungsformen weist die medizinische Einrichtung kein vom Oberteil und vom Unterteil separat vorliegende oder trennbare oder getrennt gefertigte Lageranordnung auf, insbesondere keine, welche zum Erzielen der Gelenkfunktion erforderlich ist, insbesondere keinen Klemmschuh, keine Mutter. In bestimmten Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung oder die medizinische Einrichtung keine Lageranordnung auf, welche in das Oberteil oder in das Unterteil form- und/oder kraftschlüssig eingesetzt oder hiermit verbindbar ist, um das Drehgelenk zwischen Oberteil und Unterteil zu bilden. In manchen Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung oder die medizinische Einrichtung keine Lageranordnung auf, welche eine Krümmung wie hierin offenbart, z. B. konvex, konkav oder kalottenförmig, aufweist, beispielsweise auf genau einer Seite (z. B. Oberseite oder Unterseite) oder genau zwei Seiten hiervon. OT Medizintechnik GmbH In einigen Ausführungsformen ist das Oberteil nur mit dem proximalen Teil verbunden, nicht aber mit dem distalen Teil, oder nur Teil des proximalen Teils, nicht aber des distalen Teil, und/oder das Unterteil ist nur mit dem distalen Teil verbunden, nicht aber mit dem proximalen Teil, oder nur Teil des distalen Teils, nicht aber des proximalen Teils. In anderen Ausführungsformen ist dies genau umgekehrt. In manchen Ausführungsformen weist das Oberteil wenigstens eine Befestigungseinrichtung zu seiner Befestigung am proximalen Teil oder am distalen Teil auf. Die Befestigungseinrichtung kann Teil einer Schnappverbindung, Öffnungen zum Hindurchführen von Stiften oder Schrauben oder dergleichen sein. Dasselbe kann für das Unterteil zu dessen Befestigung am distalen Teil oder am proximalen Teil der Fall sein. In einigen Ausführungsformen sind das Oberteil und/oder das Unterteil einstückig gefertigt, z. B. aus Blech gestanzt. In manchen Ausführungsformen bilden Oberteil und Unterteil jeweils eine Gelenkfläche der Gelenkeinrichtung. In einigen Ausführungsformen der erfindungsgemäßen Gelenkeinrichtung ist oder umfasst die erlaubte Bewegung das Schwenken um mehrere Gelenkachsen oder um eine sich beim Schwenken bezogen auf das proximale Teil und/oder das distale Teil verändernde, insbesondere bewegende, wandernde, kippende oder pivotierende, Gelenkachse oder Drehachse. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung wird das Erlauben bewirkt und unterstützt, indem der Aufnahmeabschnitt als Längsführung für den aufgenommenen Abschnitt dient. In einigen Ausführungsformen sind der Aufnahmeabschnitt und/oder ein anderer Abschnitt der Gelenkeinrichtung zum Begrenzen der erlaubten Bewegung des aufgenommenen Abschnitts in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung innerhalb des Aufnahmeabschnitts konfiguriert. In manchen Ausführungsformen umfasst die laterale Gelenkeinrichtung ein Oberteil und ein Unterteil, wobei das Oberteil mit dem proximalen Teil der medizinischen Einrichtung und das Unterteil mit dem distalen Teil der medizinischen Einrichtung, insbesondere lösbar und/oder relativ zueinander bewegbar, verschiebbar, kippbar oder pivotierbar und/oder drehbar, verbunden ist, oder umgekehrt. In einigen Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung umfasst das Oberteil oder das Unterteil als aufnehmenden Abschnitt eine Durchgangsöffnung und das Unterteil als aufgenommenen Abschnitt einen Vorsprung oder Stift. In manchen Ausführungsformen trägt der Vorsprung oder der Stift ein Außengewinde und die medizinische Einrichtung umfasst ein Element, welches ein Innengewinde zum Verschrauben mit diesem Außengewinde trägt. In einigen Ausführungsformen weist das Oberteil der Gelenkeinrichtung an seiner dem Unterteil zugewandten Seite eine konkave Krümmung auf und das Unterteil an seiner dem Oberteil zugewandten Seite eine konvexe Krümmung. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen weist die erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung einen Einsatz mit einer Durchgangsöffnung auf. Der Einsatz ist ausgestaltet, um lösbar in dem Oberteil oder in dem Unterteil (als aufnehmender Abschnitt zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts) aufgenommen zu werden. In einigen Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung weist das Oberteil oder das Unterteil eine Aussparung oder eine Durchgangsöffnung zum Aufnehmen des Einsatzes auf. In manchen _Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung weist das Oberteil und/oder das Unterteil eine Aussparung oder eine Vertiefung sowohl auf seiner Oberseite als auch auf seiner Unterseite auf. In einigen Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung weist das Oberteil und/oder das Unterteil wenigstens oder genau zwei, drei oder vier voneinander verschiedene Dicken auf. In manchen Ausführungsformen weist Aussparung oder Durchgangsöffnung zum Aufnehmen des Einsatzes eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene, auf. In einigen Ausführungsformen weist der Einsatz der Gelenkeinrichtung an seinem äußeren Umfang und/oder an seinem inneren Umfang, welcher die optionale Durchgangsöffnung begrenzt, eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene, auf. In manchen Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung einen Zahnkranz zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen, auf. OT Medizintechnik GmbH In einigen Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung ein Zahnrad zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen und/oder in den Zahnkranz auf. Dass das Zahnrad, ebenso wie der hierin offenbarte Zahnkranz, nicht über seinen gesamten Umfang Zähne tragen muss, sondern in manchen Ausführungsformen solche nur in ausgewählten Winkelbereichen des Umfangs, ist vorstehend bereits erwähnt worden. Ein Zahnrad, wie hierin offenbart, kann eine Durchgangsöffnung haben. Die Durchgangsöffnung kann eine Geometrie aufweisen, welche sich für einen Formschluss eignet, also z. B. Zähne tragen, drei- oder mehreckig sein, oval sein, usw. Eine solche Geometrie kann vorgesehen sein, auch ohne dass es einer Durchgangsöffnung bedarf, z. B. im Zusammenhang mit einer Vertiefung des Zahnrads, einem Vorsprung des Zahnrads, der in eine Vertiefung oder Öffnung des Unterteils oder Oberteils eingreift, usw. Ein Zahnrad, wie hierin offenbart, kann sowohl an seinem Außendurchmesser (radial nach außen weisende) als auch im Bereich einer Durchgangsöffnung (radial nach innen weisende) Zähne tragen. In manchen Ausführungsformen weist die erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung einen, lösbar und/oder verstellbar vorgesehenen, Winkelbegrenzer auf, welcher eine Drehbewegung zwischen Oberteil und Unterteil begrenzt, vorzugsweise in einer oder in mehr als einer Drehrichtung. In einigen Ausführungsformen weist der Winkelbegrenzer der Gelenkeinrichtung wenigstens eine Einstecköffnung zum OT Medizintechnik GmbH Aufnehmen eines hierin aufgenommenen oder aufnehmbaren Stifts auf, wobei die Einstecköffnung vorzugsweise eine Durchgangsöffnung ist. In manchen Ausführungsformen der Gelenkeinrichtung weist die Durchgangsöffnung des Oberteils oder des Unterteils eine erste Tiefe auf. Der Einsatz weist in einem ersten Abschnitt eine erste Dicke und in einem weiteren Abschnitt eine zweite Dicke auf, wobei die erste Dicke geringer als die erste Tiefe ist. In einigen Ausführungsformen entspricht hierbei die zweite Dicke der ersten Tiefe. In manchen Ausführungsformen ist die medizinische Vorrichtung eine Knieorthese oder zum Tragen am Knie ausgestaltet. In manchen Ausführungsformen ist die medizinische Vorrichtung eine Ellenbogenorthese oder zum Tragen am Ellenbogen ausgestaltet. In manchen Ausführungsformen ist die medizinische Vorrichtung keine Hüftorthese oder nicht zum Tragen an der Hüfte ausgestaltet. In manchen Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung ein Verbindungsmittel auf, welches beispielhaft pilzförmig, schalenförmig, kelchartig, halbschalenförmig und/oder an seiner Unterseite konvex geformt sein kann, z. B. in Seitenansicht. Das Verbindungselement kann mit seiner Unterseite auf dem Rand der Durchgangsöffnung des Oberteils aufliegen, wobei die OT Medizintechnik GmbH Durchgangsöffnung kreisförmig, oval, rechteckig, mehreckig, quadratisch usw. sein kann. Eine Schraubverbindung, eine Steckverbindung, eine Schnappverbindung usw. kann das Verbindungsmittel mit dem Unterteil verbinden (alternativ: mit dem Oberteil). Ein Kopf des Verbindungsmittels, der einen Durchmesser aufweist, welcher größer als der Durchmesser der Durchgangsöffnung des Oberteils ist, kann auf einer Seite des Oberteils liegen. Das Verbindungsmittel kann einen Stamm aufweisen, das mit dem Unterteil verbunden ist, sich durch die Durchgangsöffnung erstreckt. Der Stamm kann länger sein als die Durchgangsöffnung tief oder das Oberteil stark ist. Die Breite oder der Durchmesser des Stamms kann dünner als der Durchmesser der Durchgangsöffnung sein. Oberteil und/oder Unterteil können flach ausgeformt sein. In manchen Ausführungsformen weist die Gelenkeinrichtung nicht mehr als drei, vier, fünf oder sechs Komponenten auf bzw. besteht aus nicht mehr als diesen. Manche oder alle erfindungsgemäßen Ausführungsformen können einen, mehrere oder alle der oben und/oder im Folgenden genannten Vorteile aufweisen. OT Medizintechnik GmbH Ein Vorteil der vorliegenden Erfindung kann darin bestehen, dass die Gelenkeinheit oder Gelenkeinheiten der orthopädietechnischen Einrichtung im Gegensatz zu einem einfachen Scharniergelenk bei der Flexion/Extension die Flexions-/Extensionsbewegung nicht nur auf eine Drehung um genau eine bezogen auf den Raum oder auf ein Koordinatensystem feststehende oder räumlich unveränderte Drehachse als eine einzige Bewegungsachse für die Flexions-/Extensionsbewegung reduziert oder beschränkt. Bei der Flexions-/Extensionsbewegung kann die wenigstens eine Drehachse vielmehr um einen Punkt oder Bereich pendeln, taumeln oder pivotieren und/oder die wenigstens eine Drehachse kann wandern, wodurch sich die Drehachse, oder ein Abschnitt hiervon, bei der Flexion/Extension im Raum oder im Koordinatensystem bewegen kann, insbesondere in der hierin genannten ersten, insbesondere distal-proximalen, Richtung und/oder in der zweiten, insbesondere ventral-dorsalen, Richtung. Ein weiterer Vorteil der vorliegenden Erfindung kann darin bestehen, dass die orthopädietechnische Einrichtung es erlaubt, die Beugung eines Gelenks, an welches sie angelegt ist, mit pivotierender Drehachse durchzuführen, da dies erlaubt, eine Flexion/Extension in Annäherung an die physiologische oder anatomische Bewegung zuzulassen. Dies wurde von herkömmlichen orthopädischen Einrichtungen bisher nicht ermöglicht. Ein weiterer Vorteil der vorliegenden Erfindung kann in der Möglichkeit bestehen, Gelenke in definierten Positionen ruhig zu stellen. Dies kann insbesondere direkt nach einer Operation zu einer schnelleren Heilung beitragen. OT Medizintechnik GmbH Ein weiterer Vorteil der vorliegenden Erfindung kann darin bestehen, dass ein Patient für den gesamten Zeitraum der Versorgung des Gelenks, also von unmittelbar nach einer Operation bis zur Zurückgewinnung der vollen Belastbarkeit des Gelenks nur noch eine orthopädietechnische Einrichtung benötigt, da diese auf verschiedene Positionen festgelegt und/oder deren Bewegungsspielraum auf die entsprechende Belastungssituation angeglichen werden kann. Dies kann helfen Zeit für Anpassungen und vor allem Kosten zu sparen. Die vorliegende Erfindung kann ferner vorteilhaft eine mögliche Versorgung zur Unterstützung beim Sport darstellen. Dies kann helfen, Verletzungen vorzubeugen. Mittels der vorliegenden Erfindung können Gewebe- oder Hautschädigungen, beispielsweise durch Druckstellen oder Scheuern der orthopädietechnischen Einrichtung, Durchblutungsstörungen, eine ungünstige Belastung von Knochen und Gelenken, Irritationen und Reizungen und/oder damit einhergehende Infektionen, wie sie bei herkömmlichen orthopädietechnischen Einrichtungen öfter auftreten, vorteilhaft vermindert und/oder gar verhindert werden. Im Folgenden wird die vorliegende Erfindung unter Bezugnahme auf die beigefügten Figuren rein exemplarisch beschrieben. In ihnen bezeichnen gleiche Bezugszeichen gleiche oder ähnliche Komponenten. In den Figuren kann jeweils Bezug zu den Beschreibungen und Bezugszeichen der anderen Figuren genommen werden, um Wiederholungen zu vermeiden. Es gilt: Fig. 1 zeigt die erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung in einer ersten Ausführungsform in Perspektive; OT Medizintechnik GmbH Fig. 2A zeigt das Oberteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder medialen Gelenkeinrichtung einer orthopädietechnischen Einrichtung; Fig. 2B zeigt das Unterteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder medialen Gelenkeinrichtung einer orthopädietechnischen Einrichtung; Fig. 2C zeigt ein weiteres, optionales Element der orthopädietechnischen Einrichtung; Fig. 3A zeigt einen Einsatz zum Einsetzen in das Oberteil der lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung; Fig. 3B zeigt das Oberteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder einer medialen Gelenkeinrichtung mit einem eingesetzten Einsatz; Fig. 4A und 4B zeigen eine laterale Gelenkeinrichtung oder eine mediale Gelenkeinrichtung der erfindungsgemäßen orthopädietechnischen Einrichtung in einer beispielhaften Ausführungsform, jeweils in Seitenansicht; Fig. 5A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 4A in Draufsicht; OT Medizintechnik GmbH Fig. 5B zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 5A in einer weiteren Winkelstellung; Fig. 6A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform in Draufsicht; Fig. 6B zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 6A in Seitenansicht; Fig. 6C zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 6A in einer anderen Winkelstellung als in Fig. 6A in Draufsicht; Fig. 6D zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 6C in Seitenansicht; Fig. 6E zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung der Fig. 6A in Explosionsdarstellung; Fig. 6F zeigt das Oberteil der lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung der Fig. 6E mit Blick auf die Unterseite; Fig. 7A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung in einer weiteren OT Medizintechnik GmbH Ausführungsform in einer Perspektive von schräg oben; Fig. 7B veranschaulicht ein Pivotieren der Drehachse der lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung; Fig. 7C zeigt das Unterteil der lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung der Fig. 7A in einer Perspektive von schräg oben; Fig. 8 zeigt die laterale Gelenkeinrichtung oder die mediale Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform mit einem Einsatz in Draufsicht; Fig. 9A zeigt das Oberteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung mit Blick auf deren Unterseite in einer weiteren Ausführungsform; Fig. 9B zeigt das Unterteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder der medialen Gelenkeinrichtung in der weiteren Ausführungsform der Fig. 9A mit Blick auf die Oberseite; Fig. 10A zeigt einen Zahneingriffsmechanismus zwischen dem Oberteil und dem Unterteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder einer medialen Gelenkeinrichtung, in einer Ausführungsform ohne Zahnrad; OT Medizintechnik GmbH Fig. 10B zeigt den Zahneingriffsmechanismus zwischen dem Oberteil und dem Unterteil einer lateralen Gelenkeinrichtung oder einer medialen Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform mit einem Zahnrad mit kleinem Durchmesser; Fig. 10C zeigt den Zahneingriffsmechanismus des Oberteils einer lateralen Gelenkeinrichtung oder einer medialen Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform mit einem Zahnrad mit großem Durchmesser ohne Einsatz; Fig. 11A zeigt das Aufsetzen eines Winkelbegrenzers auf eine Gelenkeinrichtung mit Zahneingriffsmechanismus; Fig. 11B zeigt die Ausrichtung des Winkelbegrenzers beim Zusammenbau der Gelenkeinrichtung im Detail; Fig. 11C zeigt den Zusammenbau der Gelenkeinrichtung mit Platzierung des Winkelbegrenzers und einer Verbindungsvorrichtung; Fig.12A zeigt eine erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform; Fig. 12B zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12A in Explosionsdarstellung; OT Medizintechnik GmbH Fig. 12C zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12A von der Seite; Fig. 12D zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12C in Taumelstellung; und Fig. 13 zeigt die Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform. Fig. 1 zeigt die erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung 1 in einer ersten Ausführungsform, ihr linker Rand liegt dabei „lateral“, ihr rechter Rand „medial“. „Ventral“ zeigt aus der Zeichenebene hinaus, „dorsal“ in die Zeichenebene hinein, „distal“ zeigt in Fig. 1 nach unten, proximal nach oben. Die orthopädietechnische Einrichtung 1 weist einen proximalen Teil 10 zum Anlegen an einen Oberarm oder einen Oberschenkel und einen distalen Teil 20 zum Anlegen an den Unterarm bzw. den Unterschenkel auf. Der proximale Teil 10 und der distale Teil 20 sind über eine laterale Gelenkeinrichtung 30 und eine mediale Gelenkeinrichtung 40 schwenkbar miteinander verbunden, wobei in manchen Ausführungsformen nur die laterale oder nur die mediale Gelenkeinrichtung 30, 40 vorgesehen ist, und wobei die hierin wenig diskutierte mediale Gelenkeinrichtung 40 wie die hierin schwerpunktmäßig diskutierte laterale Gelenkeinrichtung 30 ausgestaltet sein kann, und zwar optional in jeder hierin offenbarten Ausführungsform der laterale Gelenkeinrichtung. Die orthopädietechnische Einrichtung 1 weist im Beispiel der Fig. 1 an ihrem proximalen Teil 10 exemplarisch eine Befestigungseinrichtung 11 und an ihrem distalen Teil 20 OT Medizintechnik GmbH exemplarisch zwei Befestigungseinrichtungen 21 auf. Mittels der Befestigungseinrichtungen 11, 21 ist die orthopädietechnische Einrichtung 1 an der Gliedmaße festlegbar. Die laterale Gelenkeinrichtung 30 und/oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der erfindungsgemäßen orthopädietechnischen Einrichtung 1 umfassen ein Oberteil 50 sowie ein Unterteil 60, wobei das Oberteil 50 mit dem proximalen Teil 10 und das Unterteil 60 mit dem distalen Teil 20 der orthopädietechnischen Einrichtung 1 verbunden ist, oder umgekehrt. Oberteil 50 und Unterteil 60 sind in Fig. 2A bis Fig. 2C gezeigt und werden zu diesen näher beschrieben. Die Längserstreckung des proximalen und des distalen Teils erstreckt sich in Fig. 1 in einer oben-unten Richtung der Figur. Die Quererstreckung erstreckt sich in Fig. 1 in einer Richtung aus der Zeicheneben heraus oder in diese hinein. Fig. 2A zeigt ein Oberteil 50 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30, wie es auch Teil der medialen Gelenkeinrichtung 40 sein könnte, und umgekehrt. Das Oberteil 50 weist an seiner dem Unterteil 60 zugewandten Seite optional eine konkave Krümmung auf. Die laterale Gelenkeinrichtung 30 und/oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 sind ausgestaltet, um ein Bewegen eines im Gebrauch der orthopädietechnischen Einrichtung 1 in ihm aufgenommenen Abschnitts 33 (siehe Fig. 2B) in distal- proximaler Richtung und/oder ventral-dorsaler Richtung zu erlauben. Eine erlaubte Bewegung ist oder umfasst das OT Medizintechnik GmbH Verschieben des aufgenommenen Abschnitts 33 innerhalb eines Aufnahmeabschnitts 31 und damit ein, z. B. radiales, Verschieben und/oder Kippen der Gelenkachse oder Drehachse D beim Schwenken. Mittels der so ausgestalteten lateralen Gelenkeinrichtung 30 (und/oder der medialen Gelenkeinrichtung 40) kann sich somit die beim Schwenken bezogen auf das proximale Teil 10 und/oder das distale Teil 20 verändernde Gelenkachse oder Drehachse D ergeben. Das Oberteil 50 weist im Beispiel der Fig. 2A den vorstehend genannten Aufnahmeabschnitt 31 mit einer Durchgangsöffnung 51 auf. Der Aufnahmeabschnitt 31 ist durch die, hier exemplarisch längliche, Ausgestaltung der Durchgangsöffnung 51 konfiguriert zum Erlauben, aber auch zum Begrenzen der erlaubten Bewegung des aufgenommenem Abschnitts 33 (siehe Fig. 2B) in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung. Oder mit anderen Worten: Das Erlauben der Bewegung wird bewirkt, indem der Aufnahmeabschnitt 31, hier exemplarisch gebildet durch die Durchgangsöffnung 51, als Führung oder Längsführung für den aufgenommenen Abschnitt 33 dient. In der gezeigten Ausführungsform würde der Aufnahmeabschnitt 31 die Bewegung des in ihn aufgenommenen Abschnitts 33 in distal-proximaler Richtung weniger stark begrenzen als in ventral-dorsaler Richtung. Dies wird zu den Fig. 3A, Fig. 3B, Fig. 4A sowie Fig. 4B weiter erläutert. Fig. 2B zeigt das Unterteil 60 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder medialen Gelenkeinrichtung 40. Das Unterteil 60 weist an seiner dem Oberteil 50 zugewandten Seite eine konvexe Krümmung auf, welche sich passend in die OT Medizintechnik GmbH konkave Krümmung des Oberteils 50 schmiegen kann. Diese Ausgestaltung der lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 kann im Gebrauch vorteilhaft eine gute Passform der orthopädietechnischen Einrichtung 1 am Gelenk bewirken. Das Unterteil 60 weist als aufzunehmenden bzw. aufgenommenen Abschnitt 33 einen Vorsprung oder Stift 61 auf. Im Beispiel der Fig. 2B trägt der Stift 61 ein Außengewinde G. Das im Gebrauch der medizinischen Einrichtung 1 vorzugsweise erlaubte Neigen, Pivotieren oder Kippen des drehbar aufgenommenen Abschnitts 33 bezogen auf den Aufnahmeabschnitt 31, oder der Drehachse D der Gelenkeinrichtung 30, 40, oder umgekehrt, kann im Gebrauch der medizinischen Einrichtung 1 optional allein durch oder aufgrund von Flexion oder Extension, also durch eine vom Patienten ausgeführte Bewegung erzielt werden. Die medizinische Einrichtung 1 erlaubt ihm dies durch entsprechende Ausgestaltung, z. B. wie hierin offenbart. Fig. 2C zeigt ein weiteres Element 70 der orthopädietechnischen Einrichtung 1, welches optional vorgesehen sein kann. Beispielhaft kann das Element 70 an seiner Unterseite ein Innengewinde aufweisen (in Fig. 2C nicht sichtbar), welches zum Verschrauben mit dem Außengewinde G (siehe Fig. 2B) des Unterteils 60 vorgesehen und/oder geeignet sein kann. OT Medizintechnik GmbH Das Element 70 ist im Beispiel der Fig. 2C exemplarisch mit einer zunächst runden Form mit Griffmulden 71 ausgestaltet. Die Griffmulden 71 können die Griffigkeit des Elements 70 erhöhen und somit das beschriebene Verschrauben des Elements 70 mit dem Außengewinde G des Unterteils 60 signifikant erleichtern. Das Element 70 kann auf seiner Unterseite eine Hülse mit einem Innengewinde tragen, welche auf das Außengewinde G des Stifts 61 aus Fig. 2B geschraubt werden. Hülse und Stift 61 können gemeinsam eine Einrichtung zum Sicherstellen oder Wahren eine Spiels zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 ausbilden, indem die Hülse ausreichend lang dimensioniert ist, derart, dass, wenn sie gegen die Oberfläche des Unterteils 60 stößt, eine weiteres Annähern von Oberteil 50 und Unterteil 60 nicht mehr möglich ist. Ist der Stift 61 ausreichend lang, so ist das gewünschte Spiel sichergestellt. Ein weiteres Annähern von Element 70 und Unterteil 60 ist begrenzt. Wie die Fig. 2A bis 2C exemplarisch zeigen, kann die Gelenkeinrichtung bereits aus nicht mehr als drei Elementen bestehen, nämlich Oberteil und Unterteil sowie eine Schraube oder wie hier ein Element 70 mit einem Außen- oder wie hier Innengewinde. Dies kann dadurch ermöglicht werden, dass das Unterteil oder das Oberteil bereits in die Verschraubung, Verspannung oder Verfügung von Oberteil und Unterteil einbezogen ist, etwa weil eines dieser beiden Teile, wie in jeder Ausführungsform möglich, bereits ein Gewinde trägt. Andernfalls ist erfindungsgemäß eine Mutter oder dergleichen ergänzend vorgesehen. OT Medizintechnik GmbH Gelenkeinrichtungen, welche, wie hiermit optional offenbart, nicht mehr als drei, vier, fünf oder sechs getrennt voneinander vorliegende oder gefertigte Komponenten bestehen, insbesondere zur Herstellung der Gelenkfunktion der Gelenkeinrichtung, können erkennbar kostengünstig, einfach und zeitsparend gefertigt werden. Ferner kann sich die Lagerhaltung vereinfachen. Fig. 3A zeigt einen Einsatz 80 mit einer Aufnahme, hier einer Durchgangsöffnung 83 als Aufnahmeabschnitt 31, zum Einsetzen in eine Vertiefung oder Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder medialen Gelenkeinrichtung 40. Der Einsatz 80 ist ausgestaltet, um lösbar, insbesondere ohne Werkzeug, in der Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 aufgenommen zu werden (siehe hierzu Fig. 3B) und den aufnehmenden Abschnitt 31 des Oberteils 50 (siehe auch Fig. 2A) zu bilden oder zu umfassen, er dient somit zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts 33. Der Einsatz 80 weist in einem ersten Abschnitt eine erste Dicke D1 und in einem weiteren Abschnitt eine zweite Dicke D2 auf. Anders als im Beispiel der Fig. 2A ist es somit nicht die Durchgangsöffnung 51, welche dem aufgenommenen Abschnitt 33 unmittelbar als Führung dient, sondern die Durchgangsöffnung 83 des Einsatzes 80, welcher wiederum in der Durchgangsöffnung 51 aufgenommen ist. Der Einsatz 80 kann lösbar aufgenommen und damit austauschbar sein. So kann es vorteilhaft möglich sein, ein allgemein OT Medizintechnik GmbH passendes Oberteil 50 spritzgießen zu lassen, und anschließend eine Anpassung mittels eines ausgewählten Einsatzes 80 vorzunehmen. Ebenso kann, z. B. im Verlauf einer längeren Tragzeit der orthopädietechnischen Einrichtung 1, Letztere durch Austauschen allein des Einsatzes 80 immer wieder angepasst werden. Fig. 3B zeigt das Oberteil 50 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder medialen Gelenkeinrichtung 40 mit einem eingesetzten Einsatz 81. Die Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 weist eine erste Tiefe T1 auf. Im Beispiel der Fig. 3B ist die erste Dicke D1 des Einsatzes 81 (siehe hier analog den Einsatz 80 der Fig. 3A) geringer als die erste Tiefe T1 des Oberteils 50 und die zweite Dicke D2 des Einsatzes 81 entspricht der ersten Tiefe T1 der Durchgangsöffnung 51 des Oberteils. Ein erfindungsgemäßes Set kann eine erfindungsgemäße orthopädietechnische Einrichtung 1, sowie wenigstens zwei Einsätze 80, 81 umfassen, welche sich voneinander unterscheiden. Mittels der Einsätze können die Grenzen der Bewegungsfreiheit der in sie aufgenommenen Abschnitte 33 sowohl in distal- proximaler Richtung als auch in ventral-dorsaler Richtung unterschiedlich gesetzt werden. Dabei bewirkt eine Vergrößerung der seitlichen Auflagenflächen eine höhere Stabilität (Führungsfläche verschwindet nicht). OT Medizintechnik GmbH Fig. 4A und 4B zeigen eine laterale Gelenkeinrichtung 40 oder eine medialen Gelenkeinrichtung 50 der erfindungsgemäßen orthopädietechnischen Einrichtung 1 in einer beispielhaften Ausführungsform in Seitenansicht. Das Oberteil 50, das Unterteil 60 und das Element 70 sind in Fig. 4A und Fig. 4B deutlich zu sehen. Das Unterteil 60 liegt angeschmiegt im konkaven Abschnitt des Oberteils 50 und kann mittels des Elements 70, vorzugsweise lösbar, fixiert werden. Mittels der länglichen Ausgestaltung des Aufnahmeabschnitts 31 des Oberteils 50 (siehe z. B. Fig. 2A) kann sich das Unterteil 60 beim Schwenken von Oberteil 50 relativ zu Unterteil 60 nach unten (in distal-proximaler Richtung) verschieben, was einem Pivotieren der Gelenkachse oder Drehachse D bis zu einem Winkel α entspricht, also zwischen deren Stellungen D(A) und D(A'). Erkennbar ist, dass Oberteil 50 und das Unterteil 60 optional jeweils einmal in der Zeichenebene nach links, einmal nach rechts gekrümmt sind, in ihrer Längserstreckung bei Blick von der Seite also jeweils in zwei gegenläufigen Richtung gekrümmt sind. Fig. 5A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 4A in Draufsicht. In der Fig. 5A sind Befestigungsvorrichtungen 55 des Oberteils 50 und Befestigungsvorrichtungen 65 des Unterteils 60 zu erkennen, hier beispielhaft als Durchgangsöffnungen ausgestaltet, welche dazu dienen können, das Oberteil 50 mit dem proximalen Teil 10 und das Unterteil 60 mit dem distalen Teil 20 der OT Medizintechnik GmbH orthopädietechnischen Einrichtung 1 (siehe Fig. 1) zu verbinden. Die Längserstreckung des Oberteils 50 erstreckt sich in Fig. 5A wie die Längserstreckung des Unterteils 60 in einer oben-unten Richtung der Figur, wie dies auch in Fig. 1 der Fall ist. Die Quererstreckung des Oberteils 50 erstreckt sich in Fig. 5A wie die Quererstreckung des Unterteils 60 in einer links-rechts Richtung der Figur. Fig. 5B zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 5A in einer weiteren Winkelstellung, d. h. das Unterteil 60 wurde relativ zum Oberteil 50 um einen Winkel β gedreht. Der Winkel β entspricht hier einer maximal möglichen Beugung der orthopädietechnischen Einrichtung 1 mittels der lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40. Die Ausführungsform der Fig. 5A und 5B erlaubt eine unbegrenzte Extension oder Flexion. Dies ist in der Ausführungsform der Fig. 6A sowie nachfolgenden Figuren anders. Fig. 6A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 in einer weiteren Ausführungsform in Draufsicht. In Fig. 6A sind Befestigungsvorrichtungen 55 des Oberteils 50 und Befestigungsvorrichtungen 65 des Unterteils 60 zu erkennen, hier beispielhaft als Durchgangsöffnungen ausgestaltet, welche dazu dienen können, das Oberteil 50 mit dem proximalen Teil 10 und das Unterteil 60 mit dem distalen OT Medizintechnik GmbH Teil 20 der orthopädietechnischen Einrichtung 1 (siehe Fig. 1) zu verbinden. Es wird auf die Ausführungen zu den vorausgehenden Figuren Bezug genommen, um Wiederholungen zu vermeiden. Die Ausführungsform der Fig. 6A weist weiter einen optionalen Winkelbegrenzer 95 auf, er kann optional die Funktion des Elements 70 einnehmen. Seine Ausgestaltung der Fig. 6A ist rein optional. Winkelbegrenzer 95, Oberteil 50 und Unterteil 60 können somit exemplarisch Verbindungseinrichtungen aufweisen, welche dazu geeignet und vorgesehen sind, diese drei Komponenten, insbesondere lösbar, miteinander zu verbinden, z. B. form- und/oder kraftschlüssig. Im Beispiel der Fig. 6A sind dies fluchtende Durchgangsöffnungen, welche beispielsweise der Aufnahme einer Schraube dienen können. Alternativ kann eine Schnappverbindung zwischen dem Winkelbegrenzer 95 und dem Unterteil 60 von der vorliegenden Erfindung umfasst sein, welche beispielsweise durch die Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 reicht, um die drei Elemente zu verbinden. Weiter alternativ kann der Winkelbegrenzer 95 an seiner Unterseite ein Innengewinde aufweisen, welches zum Verschrauben mit einem Außengewinde auf der Oberseite des Unterteils 60 (analog zu Fig. 2B) vorgesehen und/oder geeignet sein kann. Der Winkelbegrenzer 95 ist im Beispiel der Fig. 6A an das proximale (in der Fig. 6A linke) Ende der OT Medizintechnik GmbH Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 geschoben. Diese Anordnung des Winkelbegrenzers 95 hat eine Positionierung des Befestigungsabschnitts 55 des Oberteils 50 relativ zum Befestigungsabschnitt 65 des Unterteils 60 zur Folge, welche in Fig. 6B näher beschrieben wird. Optional können am Winkelbegrenzer mittels wenigstens eines oder, wie hier, zweier oder mehr Stifte, Vorsprüngen oder Pins 97 Flexion (Beugung) und Extension (Streckung) des mit der orthopädietechnischen Einrichtung 1 versorgten Gelenks eingestellt und somit begrenzt werden. Die Pins 97 stehen über die Unterseite des Winkelbegrenzers 95 hervor und schlagen dort einseitig an einem Anschlag, etwa einem Vorsprung oder einer Kante 99, z. B. des Oberteils 50, insbesondere auf der Oberseite des Oberteils 50 an. Dieses Anschlagen verhindert je nach Einstellung eine weitere Beugung bzw. Streckung des Gelenks. Im Beispiel der Fig. 6A fixiert der Winkelbegrenzer 95 mittels der Positionierungen der beiden Pins 97 das Gelenk ausgestreckt (0° Flexion, 0° Extension). Mittels einer solchen Ausgestaltung kann beispielsweise eine Begrenzung der Flexion zwischen einschließlich 0° und 120° und/oder eine Begrenzung der Extension zwischen einschließlich 0° und 90° erfolgen. Ferner kann mittels dieser Ausgestaltung beispielsweise eine postoperative Feststellung in einem bestimmten Winkel, z. B in 90°- Stellung, möglich sein. Zur Begrenzung der Extension und/oder der Flexion auf einen Winkel oder einen Winkelbereich sind die Pins 97 in der hier gezeigten Ausführungsform auf dem Winkelbegrenzer 95 oder relativ zu diesem verschiebbar, umsteckbar oder anderweitig OT Medizintechnik GmbH bewegbar vorgesehen. Eine Stift-Öffnungspaarung wie in den Figuren gezeigt ist nur eine Option für die Ausgestaltung des Winkelbegrenzers 95. Der Winkelbegrenzer 95 kann Markierungen tragen, die dem Behandler das Einstellen eines gewünschten Winkelbereichs oder von Grenzwinkeln erleichtert. Hierzu können Gradangaben die Flexion oder die Extension betreffend angezeigt sein, etwa aufgedruckt. Fig. 6B zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 6A in Seitenansicht. Es ist der Fig. 6B zu entnehmen, dass aufgrund der Stellung des Winkelbegrenzers 95 am proximalen Ende (in Fig. 6B links, wobei proximal und distal hierin auch gegeneinander austauschbar offenbart sind) in der ausgestreckten Position der lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 die Abschnitte mit den jeweiligen Befestigungsvorrichtungen 55, 65 (siehe Fig. 6A), welche hier optional plattenförmig oder eben ausgestaltet sind, in einem Winkel zueinander stehen, der um den Winkel γ von 180° abweicht. Die Möglichkeit der Einstellung dieses Winkels kann beispielsweise helfen, dem natürlichen „Carrying-Winkel“ eines mit der orthopädietechnischen Einrichtung 1 versorgten Ellbogengelenks, also der natürlichen Radialabweichung des Unterarmes zum Oberarm, Rechnung zu tragen. Was hierin zum „Carrying-Winkel“ des Ellbogengelenks ausgeführt ist, kann in alternativen Ausführungsformen und für die Versorgung eines Kniegelenks auch für dessen Q-Winkel gelten. Der normale Carrying-Winkel des Ellbogens (bei ausgestreckten Armen und nach vorne weisenden Handflächen) liegt zwischen 5° und 15° und ist bei Frauen größer als bei Männern. Der normale Q- OT Medizintechnik GmbH Winkel bei ausgestrecktem Bein beträgt bei Männern 14° und bei Frauen 17°. Fig. 6C zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 6A in einer anderen Winkelstellung als in Fig. 6A in Draufsicht. Es wird hierbei Bezug auf die Beschreibung zur Fig. 5B genommen, um Wiederholungen zu vermeiden. Die Pins 97 werden aus Gründen der Übersichtlichkeit nicht gezeigt. Der Winkelbegrenzer 95 ist im Beispiel der Fig. 6C an den distalen (in der Fig. 6C rechten) Ende der Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 geschoben. Diese Anordnung des Winkelbegrenzers 95 relativ zum Oberteil 50 wird zu Fig. 6D näher beschrieben. Fig. 6D zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 6C in Seitenansicht. Die distale (in der Fig. 6A rechte, alternativ aber eben die linke) Position des Winkelbegrenzers 95 bewirkt, dass die Winkelstellung zwischen den Befestigungsabschnitten 55 des Oberteils 50 und den Befestigungsabschnitten 65 des Unterteils 60180° beträgt (siehe Fig. 6D). Es ist im Vergleich von Fig. 6B und 6D somit erkennbar, dass die Längsverschiebung des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50, oder umgekehrt, aufgrund der Krümmung des Oberteils 50 und/oder des Unterteils 60 (die Krümmung geht aus der Seitenansicht hervor, siehe z. B. Fig. 6B und 6D), die Höhe des freien Endes z. B. des Unterteils 60 über einer Horizontalen, wenn das freie Ende des Oberteils 50 auf der Horizontalen aufliegt, verändern kann. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen kann der Winkelbegrenzer 95, insbesondere stufenlos, jede Position zwischen rechtem und linkem Rand der Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 einnehmen. Das bedeutet, dass bei der Versorgung eines Ellbogengelenks mit der orthopädietechnischen Einrichtung 1 der Carrying-Angle des Gelenks patientenspezifisch beliebig zwischen 0° (oder darunter bzw. weniger als 0°, also ein negativer Winkel) und γ einstellbar ist. Fig. 6E zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 6A in Explosionsdarstellung. Es wird auf die Beschreibungen zu den vorhergehenden Figuren Bezug genommen. Der Fig. 6E ist der Vorsprung oder die Kante 99 gut zu entnehmen, gegen welche die Pins 97 anschlagen und somit in ihrer Rotation zum Stehen kommen und damit die Flexion bzw. Extension des versorgten Gelenks begrenzen kann. Das Unterteil 60 weist als aufzunehmenden bzw. aufgenommenen Abschnitt 33 einen kreisrunden Vorsprung oder Stift 61 auf. Der Stift 61 kann in manchen Ausführungsformen ein Innengewinde aufweisen. Alternativ weist er andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Winkelbegrenzer 95 dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung. Im Beispiel der Fig. 6E ist auf dem Unterteil 50 außerdem ein optionaler, vollständiger oder nur einen Teil von 360° umschreibender Zahnkranz 91, der Teil eines optionalen Zahneingriffsmechanismus 90 sein kann, um den Umfang des OT Medizintechnik GmbH Stifts 61 oder Teile des Umfangs hiervon angeordnet. Dieser Zahneingriffsmechanismus 90 ist zu Fig. 6F näher ausgeführt. Fig. 6F zeigt das Oberteil 50 der lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 6E mit Blick auf die Unterseite. Auf der Unterseite des Oberteils 50 ist eine optionale Zahnschiene 93 zu erkennen, welche ebenfalls Teil des Zahneingriffsmechanismus 90 sein kann. Im Gebrauchszustand der lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder medialen Gelenkeinrichtung 40 greifen die Zähne des Zahnkranzes 91 des Unterteils 50 (siehe Fig. 6E) in die Zähne der Zahnschiene 93 ein und bewirken somit eine translatorische (Zwangs-)Führung des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50 bei Rotation des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50, oder umgekehrt, also eine Rotation, welche einer Translation folgt. Die optionale Zahnschiene 93 ist vorzugsweise in einer Aussparung oder Vertiefung auf der Unterseite des Oberteils 50 vorgesehen. Die Vertiefung kann eine geringere Tiefe oder Materialstärke als jene zur Aussparung benachbarten oder diese begrenzenden Abschnitte des Oberteils 50 haben. Die Aussparung kann, wie in Fig. 6F exemplarisch gezeigt, eine Kreisform, eine Ellipsenform, eine Mehreckform, eine Rechteckform, eine Kombination an Formen wie z. B. in Fig. 6F gezeigt, nämlich teils rechteckig, teils teilkreisförmig oder halbkreisförmig, wie in Fig. 6F als Kombination von Rechteck und jeweils stirnseitig hierzu bogenförmig, haben. OT Medizintechnik GmbH Die optionale Zahnschiene 93 kann ein Teil der Begrenzung der Aussparung sein. Wie in der Zusammenschau der Fig. 6E und 6F zu sehen ist, weist das Oberteil 50, alternativ das Unterteil 60, optional eine Aussparung oder Vertiefung sowohl auf seiner Oberseite als auch auf seiner Unterseite auf. Das Oberteil 50 und/oder das Unterteil 60 können, wie aus der Zusammenschau der Fig. 6E und 6F hervorgeht, drei oder genau drei (alternativ genau oder wenigstens zwei, vier oder mehr) voneinander verschiedene Dicken aufweisen. Die unterschiedlichen Dicken erlauben es hier, verschiedene Komponenten wie Einsatz 80, Pins 97 usw. funktionell einzubinden. Fig. 7A zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 in einer weiteren Ausführungsform in einer Perspektive von schräg oben. Da es in der Regel ausreichend ist, die Möglichkeiten von Flexion und Extension auf einer Seite (medial oder lateral) einzustellen, kann die jeweils andere Seite der orthopädietechnischen Einrichtung 1 eine Gelenkeinrichtung aufweisen, wie sie der Fig. 7A zu entnehmen ist. Die Einstellungsmöglichkeiten der Ausführungsform der Fig. 7A sind freier, u. a. da ein Zahneingriffsmechanismus etwa wie der Zahneingriffsmechanismus 90 der Fig. 6F in dieser Ausführungsform nicht vorgesehen ist, oder auch weil ein Winkelbegrenzer 95 nicht vorgesehen ist. OT Medizintechnik GmbH Der patientenspezifische Carrying-Angle kann sich selbst einstellen. Zur Veranschaulichung sind hierzu zwei Stellungen D(A), D(A') der Drehachse D der Gelenkeinrichtung 30, 40 in die Durchgangsöffnung des Elements 70' eingefügt, um die Neigung des Elements beim Verschieben entlang der Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 zu verdeutlichen. Die Durchgangsöffnung 51 des Oberteils 50 kann auch in diesen Ausführungsformen dazu dienen, Verbindungsvorrichtungen aufzunehmen, insbesondere eine Schraube. Der Carrying-Angle und die Rotationsachsen hängen in einigen Ausführungsformen vom Radius der Krümmung des Oberteils 50 und/oder des Unterteils 60, z. B. dort, wo sie aufeinander zu liegen kommen, ab, denn der Pivotpunkt ist abhängig von diesen Radii und verschiebt sich, wenn die Krümmung größer bzw. geringer ist. Der Carrying-Angle hängt zudem von der Länge der Durchgangsöffnung 51 ab, bzw. davon, entlang welcher Strecke die Durchgangsöffnung 51 dem Oberteil 50 und dem Unterteil 60 erlaubt, relativ zueinander bewegt oder verschoben werden zu können. Fig. 7B zeigt einen Konus K und dient der Verdeutlichung des Vorgangs des hieran angesprochenen, möglichen Pivotierens der Drehachse D der lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40. Aufgrund der wie hierin offenbarten Ausgestaltung des Oberteils 50 und des Unterteils 60 und insbesondere aufgrund deren Zusammenspiels, kann ein Pivotieren der Drehachse D der Gelenkeinrichtung 30, 40 möglich sein, aber dennoch in seinem Ausmaß beschränkt werden. Dies kann eine natürliche Bewegung des zu versorgenden Gelenks ermöglichen bzw. unterstützen. OT Medizintechnik GmbH Die Grundfläche des Konus K beschreibt die möglichen Ausrichtungen der Drehachse D der Gelenkeinrichtung 30, 40 in manchen Ausführungsformen, welche diese Drehachse D, wenn ein Pivotieren ermöglicht und nicht weiter beschränkt ist, annehmen kann. Seine Spitze wird definiert durch den Pivotpunkt PP, welcher durch die Ausgestaltung der Gelenkeinrichtung und ihrer Komponenten, z. B. durch die Radii der Krümmungen des Oberteils 50 und des Unterteils 60, definiert wird. Im vorliegenden Beispiel befindet sich somit auch der Schnittpunkt der Stellungen D(A) und D(A'') (siehe Fig. 7A) der Drehachse D der Gelenkeinrichtung 30, 40 ebenfalls in diesem Punkt. Geht man davon aus, dass die in Fig. 7A gezeigte Durchgangsöffnung 51 vorgesehen ist, so ist aufgrund des Zusammenspiels des Oberteils 50 und des Unterteils 60 das Pivotieren im Beispiel der Fig. 7B auf eine Pivotierfläche PF beschränkt. Durch sie hindurch muss die Drehachse D in all ihren Stellungen D(A), D(A'), D(A'') verlaufen, die Begrenzung der Durchgangsöffnung 51 lässt ein Pivotieren der Drehachse D aus diesem Bereich heraus nicht zu. Während der Flexion/Extension, dargestellt mittels Blockpfeilen F/E, können die Stellungen D(A), D(A'), D(A'') der Drehachse D der Gelenkeinrichtung, in Fig. 7B dargestellt als Strich-Punkt-Linie, somit zwar um den Pivotpunkt PP pendeln, aber nur innerhalb der Pivotierfläche PF. Wenn die Durchgangöffnung des Oberteils 50 größer ist als der Durchmesser einer Verbindungseinrichtung, die durch diese Durchgangsöffnung reicht, erfolgt dieses Pendeln um den Pivotpunkt PP innerhalb des Konus. OT Medizintechnik GmbH Dabei ist ein Drehen um die Drehachse D, wie durch Pfeile jeweils angedeutet, möglich. Die Drehachse D ist somit nicht raumfest, sondern kann sich zumindest mit einem Abschnitt hiervon aus einer Position, welche sie z. B. zu Beginn der Flexion angenommen hat, herausbewegen. Fig. 7C zeigt das Unterteil 60 der lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 der Fig. 7A in einer Perspektive von schräg oben. Das Unterteil 60 weist analog zu Fig. 6E als aufzunehmenden bzw. aufgenommenen Abschnitt 33 optional einen Vorsprung oder Stift, etwa den kreisrunden Vorsprung oder Stift oder Vorsprung 61 der Fig. 6E auf. Der Stift oder Vorsprung 61 kann in manchen Ausführungsformen ein Innengewinde aufweisen. Alternativ weist er andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Element 70' (siehe Fig. 7A) dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung, oder steht mit solchen in Wirkverbindung. Fig. 8 zeigt die laterale Gelenkeinrichtung 30 oder die mediale Gelenkeinrichtung 40 in einer weiteren Ausführungsform mit einem Einsatz 80 in Draufsicht. Der Einsatz 80 ist, vorzugweise lösbar, mit dem Oberteil 50 oder dem Unterteil 60 verbunden. Er dient der Begrenzung einer Relativbewegung zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60, z. B. der Rotation zwischen ihnen. Hierzu kann er als Anschlag für ein weiteres, nachstehend in einer exemplarischen Ausführungsform hiervon beschriebenes Element dienen. OT Medizintechnik GmbH Im Beispiel der Fig. 8 ist es das Oberteil 50, welches den Einsatz 80 aufweist. Das Oberteil 50 weist hierzu optional eine Aufnahme 87, Vertiefung, Öffnung oder dergleichen auf, welche geeignet und/oder vorgesehen ist, um den Einsatz 80 form- und kraftschlüssig aufzunehmen. Der Einsatz 80 weist seinerseits eine Aussparung 89 auf, welche einen Anschlag 85, z. B. in Gestalt einer Kante ähnlich der Kante 99, aufweist oder ausbildet, z. B. als Begrenzung der Aussparung 89 des Einsatzes 80, welcher hier nur exemplarisch in eine durchgängige Aufnahme 87 aufgenommen ist, in anderen Ausführungsformen ist sie eine Vertiefung, Aussparung, usw. Der Einsatz 80 kann somit z. B. als Inlay ausgestaltet sein. Er kann in verschiedenen Geometrien vorgesehen sein, und in verschiedenen Geometrien auch Teil des erfindungsgemäßen Sets sein. Die Aufnahme 87 kann somit verschiedene Einsätze 80 aufnehmen, die sich z. B. durch die Gestalt und/oder Lage/Position ihrer Aussparung 89, deren Anschläge 85 und/oder einer Durchgangsöffnung 83 voneinander unterscheiden. Es ist offensichtlich, dass beispielsweise unterschiedlich ausgestaltete Anschläge 85 unterschiedliche Freiheiten hinsichtlich Flexion und/oder Extension bei ansonsten unveränderter Ausgestaltung der orthopädietechnischen Einrichtung 1 erlauben können. Die Auswahl eines für den konkreten Patienten geeigneten Anschlags 85 ist somit durch Auswahl eines geeigneten Einsatzes 80 aus dem Set möglich. OT Medizintechnik GmbH Der Einsatz 80, welcher nicht zwingend ausgestaltet sein muss, um eingesetzt zu werden, sondern, z. B. auch aufgesetzt werden kann, usw., ist optional ausgestaltet, um lösbar, insbesondere ohne Werkzeug, in der Aufnahme 87 aufgenommen zu werden und den aufnehmenden Abschnitt 31 des Oberteils 50 zu bilden oder zu umfassen, es dient somit zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts 33. Die Durchgangsöffnung 83 dient zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts 33, welcher die Funktion der Pins 97 aus den vorhergehenden Figuren zu übernehmen hat. Das bedeutet, dass mittels der Ausgestaltung des Einsatzes 80 und insbesondere seines Anschlags 85 durch das Begrenzen der Bewegung des aufgenommenen Abschnitts 33 innerhalb der Durchgangsöffnung 83 des Einsatzes 80 die Flexion und/oder Extension des mit der orthopädietechnischen Einrichtung 1 versorgten Gelenks begrenzt werden kann. Im Beispiel der Fig. 8 ist es somit die Durchgangsöffnung 83, welche dem aufgenommenen Abschnitt 33 unmittelbar als Führung dient, oder deren Begrenzung zu einem Inneren hiervon, des Einsatzes 80, welcher seinerseits wiederum in der Aufnahme 87 aufgenommen ist. Da der Einsatz 80 und das Oberteil 50 oder das Unterteil 60 lösbar miteinander verbunden werden können, kann es vorteilhaft möglich sein, ein allgemein passendes Oberteil 50 spritzgießen oder anderweitig fertigen zu lassen, und anschließend eine Anpassung der orthopädietechnischen Einrichtung 1 mittels eines gezielt ausgewählten Einsatzes 80 vorzunehmen. Ebenso kann, z. B. im Verlauf einer Behandlung oder einer Tragzeit der orthopädietechnischen Einrichtung 1, OT Medizintechnik GmbH Letztere durch Austauschen allein des Einsatzes 80 immer wieder angepasst werden. Mittels des Einsatzes 80 können optional, wie in Fig. 8 gezeigt, die Grenzen der Bewegungsfreiheit der in sie aufgenommenen Abschnitte 33 sowohl in distal-proximaler Richtung als auch in ventral-dorsaler Richtung unterschiedlich gesetzt werden. So kann, mittels des Einsatzes 80, beispielsweise eine Begrenzung der Flexion zwischen einschließlich 0° und 120° und/oder eine Begrenzung der Extension zwischen einschließlich 0° und 90° erfolgen. Auch kann mittels des Einsatzes 80 für das versorgte Gelenk postoperativ eine Feststellung definiert werden, beispielsweise eine 90°- Stellung. Fig. 9A zeigt mit Blick von unten das Oberteil 50 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 in einer weiteren Ausführungsform. Es wird auf die Beschreibungen zu den vorausgehenden Figuren Bezug genommen. Auf der Unterseite des Oberteils 50 ist, vergleichbar mit der Ausführungsform der Fig. 6F eine optionale Zahnschiene 93 zu erkennen, welche Teil des Zahneingriffsmechanismus 90 sein kann. Ein Einsatz 80 kann mit einer weiteren Zahnschiene 93A an seinem äußeren Rand versehen sein und im Gebrauch des Einsatzes 80 in der Aussparung der lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder medialen Gelenkeinrichtung 40 OT Medizintechnik GmbH mit den Zähnen der Zahnschiene 93 der Aussparung in Eingriff kommen, wenn er in das Oberteil 50 eingesetzt wird. Dieses Einsetzen und seine Richtung sind mittels eines schwarzen Blockpfeils in der Fig. 9A angedeutet. Die Zahnschienen 93, 93A können für einen formschlüssigen Sitz des Einsatzes 80 im Oberteil 50 sorgen. Anstelle der weiteren Zahnschiene 93A am äußeren Rand des Einsatzes 80 kann dieser alternativ zur weiteren Zahnschiene 93A eine Aussparung oder einen Rücksprung aufweisen, welcher es erlaubt, den Einsatz 80 in die Aussparung einzusetzen, ohne dass die bereits vorhandene Zahnschiene 93 des Oberteils 50 hierbei im Wege ist. Der Einsatz 80 im Beispiel der Fig. 9A weist an der Innenseite seiner Durchgangsöffnung 83 eine weitere Zahnschiene 93B auf, welche im Gebrauchszustand der lateralen Gelenkeinrichtung 30 und/oder medialen Gelenkeinrichtung 40 mit den Zähnen eines, vollständigen oder nur einen Teil von 360° umschreibenden, Zahnrads 92 (siehe Fig. 9B) in Eingriff kommt. Es ist erkennbar, dass der Einsatz 80 dazu dient, die Geometrie (oder einen oder mehrere Aspekte hiervon) des Oberteils 50, soweit diese für die Gelenkverbindung zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 eine Rolle spielt, zu adaptieren. Zu diesen Aspekten kann die Länge der effektiv zur Verfügung stehenden Durchgangsöffnung 51 zählen, deren Breite, die Länge der Aussparung, deren Breite und/oder die Form und/oder Länge der weiteren Zahnschiene 93B gemessen an jener der Zahnschiene 93 des Oberteils 50, usw. OT Medizintechnik GmbH In manchen Ausführungsformen kann es möglich sein, Einsätze 80 mit unterschiedlichen Geometrien vorzuhalten, welche jeweils in das Oberteil 50 eingesetzt werden können, um Zahnräder 92 mit unterschiedlichen Durchmessern DT aufnehmen und mit diesen in Eingriff stehen zu können (siehe Fig. 9B). Solche unterschiedlichen Einsätze können Teil des erfindungsgemäßen Sets sein. Wie in Fig. 9A angedeutet, kann sich die Zahnschiene 93 oder 93B in einigen Ausführungsformen nur über einen Teil der Länge des Einsatzes 80 oder der Durchgangsöffnung 51 erstrecken. Auf diese Weise kann es Bereiche geben, in welchen eine Zwangsführung aufgehoben ist, und andere Bereiche, in welcher eine durch den Eingriff mit der Zahlschiene 93, 93B bewirkte Zwangsführung wieder eintritt. Bewegt sich z. B. der Zahnkranz des Unterteils 60 in einen der Randbereiche der Aussparung der Durchgangsöffnung 51, also ganz oben oder ganz unten in Fig. 9A, so kann eine Drehung um die Drehachse D erfolgen, ohne dass diese mit einer Längsverschiebung oder einem Pivotieren einhergehen müsste. Bereiche, in denen kein Eingriff der Verzahnungen herrscht, erlauben in manchen Ausführungsformen eine durch das anatomische Gelenk hervorgerufene Verschiebung oder Pivotierung. Fig. 9B zeigt das Unterteil 60 einer lateralen Gelenkeinrichtung 30 oder der medialen Gelenkeinrichtung 40 in der Ausführungsform der Fig. 9A mit Blick auf die Oberseite des Unterteils 60. OT Medizintechnik GmbH Es wird auf die Beschreibungen zu den vorhergehenden Figuren Bezug genommen. Das Oberteil 50 der Fig. 9A und das Unterteil 60 der Fig. 9B können beide Teil einer gemeinsamen medizinischen Einrichtung 1 oder gemeinsam Teil einer gemeinsamen Gelenkeinrichtung sein oder dieses ausbilden. Im Beispiel der Fig. 9B liegt ein einzelnes Zahnrad 92 vor, welcher optional als Teil des Unterteils 60 betrachtet werden oder sein kann. Das Zahnrad 92 weist eine Durchgangsöffnung 92A auf. Es trägt dieser Durchgangsöffnung 92A zugewandt nach radial innen weisende Zähne und weist an seinem Außenumfang radial nach außen weisende Zähne auf. Mittels der nach innen weisenden Zähne kann das Zahnrad 92 Eingriff an den Zähnen des Zahnkranzes 91 des Unterteils 50 finden und mit den nach außen weisenden Zähnen Eingriff an der Zahnschiene 93B des Einsatzes 80 bzw., wenn der Einsatz 80 weggelassen werden würde, was ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst ist, an der Zahnschiene 93 des Oberteils 50. Dabei sei darauf hingewiesen, dass ein Eingriff oder einer drehstabile Lagerung oder Aufnahme des Zahnrads 92 auf dem Unterteil 60 auch durch andere Ausgestaltungen möglich ist, welche keinen Zahnkranz 91 auf Seiten des Unterteils 60 erfordern. Eine rechteckige Geometrie, eine dreieckige Geometrie, eine ovale Geometrie oder andere Schlüssel-Schloss-Geometrie usw. können alternativ zu einer Zahnradverbindung wie im Beispiel der Fig. 9B zum Einsatz kommen, was ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst ist. In bestimmten Ausführungsformen kann das erfindungsgemäße Set mehrere Einsätze 80,81 und/oder mehrere Zahnräder 92, mit OT Medizintechnik GmbH unterschiedlichen Durchmessern DT oder Kopfkreisdurchmessern (von Kopffläche zu Kopffläche durch den Mittelpunkt hindurch bestimmt), aufweisen. Werden das Oberteil 50 und das Unterteil 60 miteinander verbunden, beispielsweise indem der Winkelbegrenzer mittels einer Verbindungsvorrichtung, beispielsweise einer Schraube (siehe Fig. 11C), in einem Aufnahmeabschnitt 31A für die Schraube derart verschraubt – oder alternativ auf andere Weise fixiert – wird, dass Oberteil 50 und Unterteil 60 zusammengefügt und -gehalten werden, bewirkt der Zahneingriffsmechanismus 90 eine translatorische (Zwangs-)Führung des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50, wenn eine Rotation des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50 erfolgen soll, oder umgekehrt, also eine Rotation, welche einer Translation folgt, oder umgekehrt. Das Unterteil 60 weist optional einen Aufnahmeabschnitt 31A für die Schraube, einen kreisrunden Vorsprung oder Stift auf. Der Aufnahmeabschnitt 31A kann in manchen Ausführungsformen ein Innengewinde aufweisen. Alternativ weist er andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Winkelbegrenzer 95 dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung. Im Beispiel der Fig. 9B weist der Aufnahmeabschnitt 31A optional einen Vorsprung als erste Markierung 35 auf, an dem eine optionale zweite Markierung 37 des Zahnrads 92 ausgerichtet werden kann. Dies kann sich bei der Montage als vorteilhaft erweisen. Position und Ausführung der ersten und zweiten Markierungen 35, 37 sind rein beispielhaft und nicht als beschränkend zu verstehen. Jede andere Art einer OT Medizintechnik GmbH Markierung als Orientierungshilfe ist ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. Es sei daran erinnert, dass die Ausgestaltung des Oberteils 50, wie in die Figuren gezeigt und diskutiert, auch eine Ausgestaltung des Unterteils 60 sein kann, und umgekehrt. So kann in manchen Ausführungsformen das Unterteil 60 auf seiner Oberseite die Aussparung aufweisen, anders als hier mittels Figuren gezeigt. Fig. 10A zeigt den Zahneingriffsmechanismus 90 zwischen dem Oberteil 50 und dem Unterteil 60 einer erfindungsgemäßen Gelenkeinrichtung, beispielsweise der hierin genannten lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung, in einer Ausführungsform ohne Zahnrad 92. Es wird auf die Beschreibung der vorausgehenden Figuren Bezug genommen. Der Einsatz 80 weist im Beispiel der Fig. 10A an seinem Außenumfang optional eine Zahnschiene 93A auf, welche mit der Zahnschiene 93 des Oberteils 60 nach dem in Fig. 9A gezeigten Prinzip form- und kraftschlüssig in Eingriff kommt. Mit einer weiteren Zahnschiene 93B, welche seiner Durchgangsöffnung zugewandt ist, greift der Einsatz 80 formschlüssig in die Zähne des Zahnkranzes 91, der in dem vorliegenden Beispiel exemplarisch in das Unterteil 60 integriert ist. Somit stellt der Zahneingriffsmechanismus 90 eine geführte Verbindung zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 her. Fig. 10B zeigt den Zahneingriffsmechanismus 90 zwischen dem Oberteil 50 und dem Unterteil 60 einer erfindungsgemäßen Gelenkeinrichtung, beispielsweise der hierin genannten OT Medizintechnik GmbH lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung, in einer weiteren Ausführungsform mit einem Zahnrad 92 mit kleinem Durchmesser DT. Es wird auf die Beschreibung der vorausgehenden Figuren Bezug genommen. Der Einsatz 80 weist im Beispiel der Fig. 10B, ebenso wie im Beispiel der Fig. 10A, an seiner Außenkante eine Zahnschiene 93A auf, welche mit der Zahnschiene 93 des Oberteils 60 form- und kraftschlüssig in Eingriff kommt. Mit einer weiteren Zahnschiene 93B an seiner Durchgangsöffnung greift der Einsatz 80 formschlüssig in die radial nach außen angeordneten Zähne des Zahnrads 92, der in dem vorliegenden Beispiel einen kleinen Durchmesser DT aufweist und seinerseits mit seinen radial nach innen angeordneten Zähnen form- und kraftschlüssig in die Zähne des Zahnkranzes 91 eingreift, der analog zum Beispiel der Fig. 10A in das Unterteil 60 integriert ist. Somit stellt der Zahneingriffsmechanismus 90 eine geführte Verbindung zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 her. Auf die Option, Zahnräder oder Zahnkränze einzusetzen, welche, wie optional auch die Zahnschiene selber, nicht durchgehend mit Zähnen besetzt sind und/oder welche Stufen aufweisen, ist vorstehen hingewiesen worden. Fig. 10C zeigt den Zahneingriffsmechanismus 90 dem Oberteil 50 und dem Unterteil 60 einer erfindungsgemäßen Gelenkeinrichtung, beispielsweise der hierin genannten lateralen oder medialen Gelenkeinrichtung, in einer weiteren Ausführungsform mit einem Zahnrad 92 mit großem Durchmesser DT ohne Einsatz 80. OT Medizintechnik GmbH Es wird auf die Beschreibung der vorausgehenden Figuren Bezug genommen. Im Beispiel der Fig. 10C wird kein Einsatz 80 verwendet. Die radial nach außen angeordneten Zähne des Zahnrads 92, der in dem vorliegenden Beispiel verglichen mit dem Beispiel der Fig. 10B einen größeren Durchmesser DT aufweist, greifen direkt formschlüssig in die Zahnschiene 93 des Unterteils 60 ein, während die radial nach innen angeordneten Zähne in die Zähne des Zahnkranzes 91 eingreifen, der analog zu den vorgenannten Beispielen der Fig. 10A und Fig. 10B in das Unterteil 60 integriert ist. Somit stellt der Zahneingriffsmechanismus 90 eine geführte Verbindung zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 her. Fig. 11A zeigt das Aufsetzen eines Winkelbegrenzers 95 auf eine Gelenkeinrichtung 30, 40 dargestellt mittels eines Blockpfeils. Der Zahnkranz 91 und das Zahnrad 92 des Zahneingriffsmechanismus 90 sind (vor Aufsetzen des Winkelbegrenzers 95) durch die Durchgangsöffnung des Oberteils 50 zu sehen. Es wird auf die Beschreibung zu den vorausgehenden Figuren Bezug genommen, insbesondere zu den Ausführungen zum Winkelbegrenzer 95. Die initiale Position für den Zusammenbau entspricht einer Vollextension (0°), d. h. die Längsachsen von Oberteil 50 und Unterteil 60 verlaufen in die gleiche Richtung (zumindest parallel). OT Medizintechnik GmbH Fig. 11B zeigt die Ausrichtung des Winkelbegrenzers 95 beim Zusammenbau der Gelenkeinrichtung 30, 40 im Detail. Die Durchgangsöffnungen für die Pins 97 sind zu sehen. Vorzugsweise wird der Winkelbegrenzer beim Zusammenbau derart ausgerichtet, dass sowohl die 0°-Position der Extension als auch die 0°-Position bei der Flexion am Anschlag 99 (siehe hierzu auch Fig. 6E) des Oberteils 50 ausgerichtet sind. Diese Positionen sind mittels weißer Kreise hervorgehoben. Es ist der Fig. 11B ferner zu entnehmen dass die zentrale Durchgangsöffnung des Winkelbegrenzers 95 mit der Durchgangsöffnung des Oberteils 50 fluchtet, damit die Verbindungsvorrichtung V im Aufnahmeabschnitt 31A des Unterteils 60 (siehe Fig. 9B) Aufnahme finden kann. Dies ist zu Fig. 11C näher beschrieben. Fig. 11C zeigt den Zusammenbau der Gelenkeinrichtung mit Platzierung des Winkelbegrenzers 95 und mittels einer Verbindungsvorrichtung V, hier einer Schraube. Es wird auf die Beschreibung der vorausgehenden Figuren Bezug genommen, insbesondere auf die Beschreibung zur Fig. 9B. Der Winkelbegrenzer 95 wird im Beispiel der Fig. 11C mittels einer Verbindungsvorrichtung V, beispielsweise einer Schraube, in einem hierfür vorgesehenen Aufnahmeabschnitt 31A für die Verbindungsvorrichtung (siehe Fig. 9B) derart fixiert (hier: verschraubt) dass das Oberteil 50 und das Unterteil 60 der Gelenkeinrichtung zusammengefügt und -gehalten werden. Durch dieses Zusammenfügen bewirkt der Zahneingriffsmechanismus 90 eine translatorische OT Medizintechnik GmbH (Zwangs-)Führung des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50, wenn eine Rotation des Unterteils 60 relativ zum Oberteil 50 erfolgen soll, oder umgekehrt, also eine Rotation, welche einer Translation folgt, oder umgekehrt. Der Aufnahmeabschnitt 31A des Unterteil 60 (siehe Fig. 9B), ausgestaltet beispielsweise als kreisrunder Vorsprung oder Stift, weist im Beispiel der Fig. 11C vorzugsweise ein für die Schraube geeignetes bzw. vorgesehenes Innengewinde auf. Alternativ weist die erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung andere Verbindungsvorrichtungen auf, die der Verbindung mit dem Winkelbegrenzer 95 dienen, beispielsweise Vorsprünge einer Schnapp- und/oder Rastverbindung oder dergleichen Fig.12A zeigt eine erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung 30, 40 in einer weiteren Ausführungsform mit Blick von lateral. Es wird auf die Beschreibungen zu den vorausgehenden Figuren Bezug genommen. Ein optionaler Winkelbegrenzer 95 ist in dieser Ausführungsform optional in das Oberteil 50 der Gelenkeinrichtung 30, 40 integriert. Die Pins 97, die der Begrenzung der Extension bzw. Flexion des zu versorgenden Gelenks dienen, sind zu sehen. Mittels einer Verbindungsvorrichtung V, hier einer Schraube, ist zentral auf der Verbindung von Unterteil 60 und Oberteil 50 ein Element angeordnet, dass die Form einer Halbschale 100 hat oder umfasst (siehe Fig. 12 B) oder anderweitig kelchartig gekrümmt ist. Das Element 100 kann mit einem unteren, gekrümmten Ende in eine, hier exemplarisch OT Medizintechnik GmbH kreisförmige, Öffnung oder Durchgangsöffnung des Oberteils 50 eintauchen. Die Funktion dieser Halbschale 100 wird zu den Figuren 12C und Fig. 12D näher erläutert. Die Verbindungsvorrichtung V kann das Oberteil 50, die Halbschale 100 und das Unterteil 60 miteinander verspannen. Ein Abstandhalter, etwa der zylindrische Absatz, der die Halbschale 100 nach unten abschließt, kann für das nötige Spiel zwischen Oberteil 50 und Unterteil 60 dienen. Fig. 12B zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12A in Explosionsdarstellung. Es wird auf die Beschreibung zur Fig. 12A Bezug genommen. Fig. 12C zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12A von der Seite. Anhand dieser und der Fig. 12D soll die Funktionsweise der Halbschale 100 erläutert werden. Die Halbschale 100 ist aufgrund ihrer Ausgestaltung beweglich in der Durchgangsöffnung des Oberteils 50 angeordnet, ähnlich wie ein Kugelgelenkkopf in seiner Pfanne. Dies ermöglicht ein „Taumeln“ der Gelenkeinrichtung – hier um ca. 5° -, und kann damit eine natürliche Bewegung des zu versorgenden Gelenks unterstützen. Fig. 12D zeigt die Gelenkeinrichtung der Fig. 12C in Taumelstellung. Es ist deutlich zu erkennen, dass sich der Abstand S2 im Vergleich zum Abstand S1 in der Fig. 12C deutlich verringert hat (S2 < S1). Die Halbschale 100 und mit dieser auch das Unterteil 60 befinden sich verglichen mit der Stellung in Fig.12C in einer deutlichen Schräglage, hierin auch als Taumelstellung bezeichnet. OT Medizintechnik GmbH Ein solches Taumel-Gelenk, z. B. wie in den Fig. 12A bis 12D gezeigt, kann auf einer Seite der medizinischen Einrichtung vorgesehen sein, etwa medial, eine erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung auf der anderen, etwa lateral. Fig.13 zeigt die erfindungsgemäße Gelenkeinrichtung in einer weiteren Ausführungsform. Zu erkennen ist ein in der Seitenansicht auf die Gelenkeinrichtung rein beispielhaft pilzförmig erscheinendes Verbindungsmittel V. Das Verbindungselement V hat auf seiner Unterseite eine konvexe Form, mit der es auf dem Rand der Durchgangsöffnung 51 aufliegt, die kreisförmig, oval, rechteckig, mehreckig, quadratisch usw. sein kann. Eine Schraubverbindung, eine Steckverbindung, eine Schnappverbindung usw. kann das Verbindungsmittel V derart mit dem Unterteil 60 verbinden (alternativ: mit dem Oberteil 50), dass ein Kopf VK des Verbindungsmittels V, der einen Durchmesser aufweist, welcher größer als der Durchmesser der Durchgangsöffnung 51 ist, auf einer Seite des Oberteils 50 zum Liegen kommt, ein Stamm VS des Verbindungsmittels V, das mit dem Unterteil 60 verbunden ist, sich durch die Durchgangsöffnung 51 erstreckt, so dass, da der Stamm VS länger als die Durchgangsöffnung 51 tief ist, Unterteil 60 und Oberteil 50 relativ zueinander bewegen können, also Spiel hierfür gegeben ist, sich gleichzeitig aber nicht voneinander trennen können. Da die Breite oder der Durchmesser des Stamms VS dünner als der Durchmesser der Durchgangsöffnung 51 ist, kann die in OT Medizintechnik GmbH Fig. 13 im Vergleich der drei gezeigten Stellungen a), b) und c) der Gelenkeinrichtung miteinander mögliche Bewegung erfolgen. Zu erkennen ist, dass die Drehachse D nicht nur eine (nicht gezeigte) Drehung erlaubt, sondern aufgrund der konvexen oder gekrümmten Unterseite des Kopfs VK des Verbindungsmittels V auch pivotieren kann. Diese Ausgestaltung ist insofern vorteilhaft, als sie sehr klein gebaut und damit eine kalottenförmige Ausgestaltung von Oberteil 50 und/oder Unterteil 60 entbehrlich ist. Sowohl Oberteil 50 und/oder Unterteil 60 können hierbei flach ausgeformt sein. Die Durchgangsöffnung 51 entspricht hierbei funktionell dem Aufnahmeabschnitt 31 aus vorgegangenen Figuren, der Stamm VK dem aufgenommenen Abschnitt 33 jener Figuren. OT Medizintechnik GmbH Description Orthopedic technical device with pivoting axis of rotation The present invention relates to a medical or orthopedic technical device according to claim 1, a set according to claim 21 or 42, a joint device according to claim 22 and a method according to claim 43 or according to the generic terms or generic terms thereof Expectations. An orthopedic device is an externally worn aid, such as an orthosis. It is used, for example, in cases of degeneration, after injuries or to prevent injuries/incorrect strain on joints, e.g. B. with torn ligaments or wear and tear on joints. These orthopedic devices are also used after surgical procedures, such as the replacement of a joint or operations on the joint structure or other operations on bony, muscular structures or operations on the joint ligaments. Orthopedic technology devices have the function of relieving, stabilizing or adjusting joints, muscles or bones. They can be made from a wide variety of materials, such as fabrics, plastics, metals, silicones or combinations thereof. Orthopedic technology devices can be used on upper and lower extremities. For example, they can reduce misalignments and movements OT Medizintechnik GmbH restrict or prevent the joint or redistribute or reduce loads. One object of the present invention is to provide a further orthopedic device and a set. The object according to the invention is achieved by an orthopedic technology device with the features of claim 1, a set with the features of claim 21 or 42, a joint device with the features of claim 22 and a method with the features of claim 43. According to the invention, an orthopedic device is used for applying to the two anatomies adjacent to an anatomical joint, e.g. B. thigh and lower leg, proposed, which has a proximal part for placing on the proximal of the two anatomies adjacent to an anatomical joint, e.g. B. an upper arm or a thigh, and a distal part for application to the distal anatomy, e.g. B. the forearm or the lower leg. The proximal and distal parts are pivotally or rotatably connected to one another via at least one lateral joint device and optionally also a medial joint device. Furthermore, the orthopedic technology device has at least one fastening device with which the orthopedic technology device can be secured to the limb. The lateral joint device and/or the medial joint device has/have a swivel joint with or consisting of a - or exactly one - receiving section and a - or OT Medizintechnik GmbH has exactly one recorded section, the recorded section being rotatably accommodated in the recording section relative to this. The receiving section of the lateral joint device and/or the medial joint device is designed to enable a translational movement of the section rotatably received therein in at least one direction, and/or a movement of the section rotatably received therein in a first, in particular distal-proximal, direction and/or in a second, in particular ventral-dorsal, direction. Alternatively or additionally, the receiving section of the lateral joint device and/or the medial joint device can be designed to allow tilting, pivoting, tumbling or inclination of the section rotatably accommodated in it or its longitudinal axis. According to the invention, a rotary movement is preferably structurally possible, the movements made structurally possible by the joint device not being limited to pure rotary movements, but rather allowing the joint device to have at least one further form and/or direction of movement, in particular continuously. Preferably, the lateral and/or medial joint device is designed to allow the moving, tilting, pivoting, tumbling or inclining of the rotatably received section or its longitudinal axis or the rotation axis when the medical device is in use, e.g. B. due to, caused by, or following flexion or extension by the patient. OT Medizintechnik GmbH According to the invention, a set is further proposed which comprises an orthopedic device according to the invention and/or a joint device according to the invention on the one hand and at least two inserts and/or at least two gears on the other hand, whereby the inserts differ from one another and/or the gears differ from one another. Furthermore, according to the invention, a joint device for a medical device, in particular for a medical device according to the invention, is proposed, which has or forms a swivel joint, or a joint with at least one swivel joint function, a receiving section and a received section. The recorded section is rotatably accommodated in the receiving section relative to the latter. Furthermore, the receiving section is designed and/or arranged to allow movement of the section rotatably accommodated in it, or a section thereof, in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction, and/or to tilt, pivot or To allow tilting of the rotatably received section relative to the receiving section, or an axis of rotation of the joint device, or vice versa, in particular continuously. Preferably, the joint device is designed to allow the moving, tilting, pivoting, tumbling or tilting of the rotatably received section or its longitudinal axis or the axis of rotation when the joint device is in use, e.g. B. due to or following flexion or extension by the patient. OT Medizintechnik GmbH The method according to the invention relates to the preparation of a medical device according to the invention and includes providing a medical device according to the invention, carrying out all the steps required before putting on the medical device, such as. B. Making adjustments to be tailored to the patient, or ensuring that these steps have been taken until the medical device is ready for application in such a way that there is play between components involved in the formation of the joint device in such a way that their relative movement to one another allows both rotation and Moving, tilting, pivoting or tilting is also maintained. Embodiments according to the invention may have some, some or all of the following features in any combination, unless this is technically impossible for those skilled in the art. In all of the following statements, the use of the expression “may be” or “may have” etc. is to be understood as synonymous with “is preferably” or “preferably has” etc. and is intended to explain embodiments according to the invention. Whenever numerical words are mentioned herein, the person skilled in the art understands these as indicating a numerically lower limit. Unless this leads to a contradiction that is recognizable to the expert, the expert therefore always reads “at least one” or “at least one” when “a” or “an” is stated. This understanding is also included in the present invention, as is the interpretation that a numerical word such as “a” can alternatively be used as “exactly OT Medizintechnik GmbH can be meant wherever this is technically possible for the expert. Both are encompassed by the present invention and apply to all number words used herein. Whenever spatial information is used herein, such as: B. "above", "below", "left" or "right" is mentioned, the expert understands this to mean the arrangement in the figures attached here and/or in the state of use. “Bottom” is closer to the center of the Earth or the bottom of the figure than “top.” The information “medial”, “lateral”, “dorsal”, “ventral”, “proximal” or “distal” when referring to the patient assumes, as is usual in medicine, that the patient is standing upright with his arms hanging down leaves with palms facing forward (ventrally). Whenever directional information is used herein, such as: For example, if “medial”, “lateral”, “dorsal”, “ventral”, “proximal” or “distal” is mentioned with reference to the orthopedic device, the expert understands this to mean the direction in relation to the intended or intended use of the device orthopedic technical device, i.e. the way the doctor would refer to the orthopedic technical device if it was applied to the patient as intended. The first direction may be a direction along a longitudinal extent or direction of the proximal or distal part. The second direction may be a direction along a transverse extent or direction of the proximal or distal part. OT Medizintechnik GmbH The first direction can be a direction along a longitudinal extent or direction of an upper part or lower part described below. The second direction may be a direction along a transverse extent or direction of the upper part or lower part. Although we are primarily talking about an orthopedic device as a device according to the invention, the invention is not limited to this. Rather, it can be aimed at a medical device. The replacement of “orthopedic device” as used herein by “medical device” or “medical device” is therefore also covered by the disclosure of the invention. Advantageous further developments of the present invention are the subject of subclaims and embodiments. If an embodiment is mentioned herein, it represents an exemplary embodiment according to the invention, which is not to be understood as limiting. If it is disclosed herein that the object according to the invention has one or more features in a specific embodiment, it is also disclosed here that the object according to the invention expressly does not have exactly this or these features in other embodiments also according to the invention, e.g. B. in the sense of a disclaimer. For each embodiment mentioned herein, the opposite embodiment, OT Medizintechnik GmbH, for example, formulated as a negation, is also disclosed. If we are talking about a joint device, in particular according to the invention, then what is disclosed in this regard can also apply to the lateral joint device and/or medial joint device disclosed herein, and vice versa. Although the invention is discussed below primarily with reference to the thigh and lower leg or upper arm and forearm, the invention is not limited to this. It can generally be intended to be applied to the two anatomies adjacent to an anatomical joint. In some embodiments of the orthopedic technology device according to the invention, the permitted movement is or includes pivoting by means of the lateral joint device and/or the medial joint device about several joint axes or about a changing, in particular moving, position during pivoting in relation to the proximal part and/or the distal part. wandering, tilting or pivoting, joint axis or rotation axis. A pivot axis, as used herein, may be a physical axis, similar to the pin or tenon of a hinge joint. An axis of rotation, as used herein, may alternatively refer to a non-physical curve or straight line by which the center of rotation of a rotation can be determined. A hinge axis, as used herein, is an imaginary axis in some embodiments. She is in these OT Medizintechnik GmbH embodiments do not have a physical axis; in other embodiments this is different. A hinge axis as used herein is, in some embodiments, a rotation axis. Both terms can therefore be interchangeable. In some embodiments, the allowing is effected by the receiving portion serving as a guide or longitudinal guide for the received portion. The receiving section can be designed as a through opening in either the upper part or the lower part, which can be slot-shaped, oval, circular, circular or in another shape. In some embodiments, the capture portion is configured to limit the permitted movement of the captured portion in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the capture portion. In some embodiments of the orthopedic device, the lateral joint device and/or the medial joint device comprises an upper part and a lower part, the upper part being connected to the proximal part and the lower part being connected to the distal part, or vice versa. In some embodiments, the upper part includes a through opening as the receiving portion and the lower part includes a projection or pin as the received portion. The reverse configuration, in which the OT Medizintechnik GmbH lower part which has the through opening is also included in the present invention. In some embodiments, the pin has an external thread, with the orthopedic device having an element which carries an internal thread for screwing to the external thread. So that tilting, pivoting or tilting remains permitted even when the orthopedic device according to the invention or the joint device according to the invention is assembled ready for use or when using it, so that the tilting, pivoting or tilting etc. results in accordance with the movement carried out by the patient, such as flexion or extension, an appropriate facility, e.g. B. a spacer or a spacer, alternatively a provision or a mechanism with the structure and / or function of the device described below. This corresponding device can provide the required play between the components involved in the formation of the joint device, such as. B. the upper part and lower part mentioned below, in such a way that their relative movement to one another, both turning and moving in the further direction, which leads to tilting, pivoting or tilting, remains possible. Such a device can be a shell, a spacer, a projection of the screw, a sleeve which limits the screwing in of a first component into a second component with respect to the screwing path, e.g. B. a sleeve pushed over the shaft of a screw, a screw with a partial thread, dimensioned in such a way that the possibility of screwing it in is limited, a shoulder, a split pin, a spring or mechanical spring that provides the required distance OT Medizintechnik GmbH and/or the game guarantee and include or consist of the like. In some embodiments, the upper part of the lateral or medial joint device optionally has a concave curvature on its side facing the lower part or is optionally non-planar in some other way in the area of the joint device. In these embodiments, the lower part advantageously has a convex curvature on its side facing the upper part or is optionally non-planar in some other way in the area of the joint device. In certain embodiments, the through opening or the edge of the upper part forming it is curved in a longitudinal section (or when viewed from the side) and / or in a cross section (or when viewed from the end face), preferably concavely curved on its upper side. In some embodiments, the orthopedic device according to the invention has an insert with a through opening. The insert is designed to be received, preferably releasably, on or in the upper part of the lateral or medial joint device as a receiving section, in particular in the passage opening of the upper part. Alternatively, it is intended to provide the insert on or in the top of the lower part, preferably in a detachable manner. When used in this way, it serves to accommodate the recorded section, at least in sections, in its through opening. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the through opening of the upper part of the lateral or medial joint device has a first depth. The insert has a first thickness in a first section and a second thickness in a further section, the first thickness being less than the first depth. In some embodiments, the second thickness corresponds to the first depth. In some embodiments, the orthopedic device according to the invention does not have an actuator that would be fixed at fastening points on the upper part and the lower part and could influence a pivoting of the upper part relative to the lower part. In some embodiments, the orthopedic technology device further has an angle limiter. In some embodiments, the angle limiter, upper part and/or lower part can, for example, have connecting devices which are suitable and intended to connect these three components to one another, in particular releasably, e.g. B. positively and / or non-positively, as through openings, which can be used, for example, to accommodate a screw, a snap connection, an internal thread, e.g. B. on the underside of the angle limiter, which is optionally intended for screwing to an external thread on the top of the lower part. In some embodiments, the angle limiter is arranged to position the attachment portion OT Medizintechnik GmbH of the upper part relative to the fastening section of the lower part. The positioning is usually the result of a rotation, or a combined movement with a rotation, and the task of the angle limiter can be to limit the rotation to an angular range. In some embodiments, the angle limiter includes one, two, or more pins, projections, or pins. You can limit the flexion (bending) and extension (stretching) of the joint treated with the orthopedic device, for example by hitting a stop when rotation occurs between the upper part and the lower part. They may be intended to be adjustable. The angle of the permitted movement(s) can therefore be adjustable. In some embodiments, the lower part and/or upper part each have a curvature on the surfaces facing one another, or where they are in contact with one another or rest on one another during use, or on sections of such surfaces. The curvature can be for one of the two components, e.g. B. for the upper part, a concave curvature, and for the lower part then a convex curvature, or vice versa. The curvature can be such that the upper part or lower part having it has a longitudinal curvature in the curved surfaces in some embodiments. In some embodiments, the curved surface has a spherical or spherical section-shaped section, alternatively a curvature, convexity or concavity in at least two mutually perpendicular directions. The curvature can result in a dome shape. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments it is provided that the angle limiter has or is a combination of components or sections which has a projection or an edge against which another section of the angle limiter, e.g. B. one or more of the optional pins strikes. In some embodiments, the lower part has a projection, e.g. B. a circular projection, a pen or the like. In some embodiments, the pin can have an internal thread. Alternatively, it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter, for example projections of a snap and/or latching connection. In some embodiments, the angle limiter is integrated into the upper part of the joint device. In some embodiments, the lower part on its upper side or the upper part on its underside has an optional ring gear, which may be part of an optional toothed engagement mechanism. The ring gear or the tooth engagement mechanism can be around the circumference of the aforementioned projection or pin, or around parts of the circumference thereof, e.g. B. only be arranged by 300 ° or less. Accordingly, an optional toothed rail (generally also a toothed section) can be provided on the top of the lower part or on the underside of the upper part, which can also be part of the toothed engagement mechanism. OT Medizintechnik GmbH In the state of use of the lateral joint device and/or medial joint device, the teeth of the toothed ring engage in the teeth of the toothed rail in such embodiments. This can therefore cause a translational (forced) guidance of the lower part relative to the upper part when the lower part rotates relative to the upper part, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation. In some embodiments, the lower part optionally has a projection or pin, such as the aforementioned, for example circular projection or pin, as the section to be received or received. In some embodiments, the pin or projection may have an internal thread. In some embodiments, the lateral hinge device or the medial hinge device includes an insert. The insert can be made of the same material or of a different material than the section of the lateral joint device or the medial joint device that receives it, or can have such a different material. In some embodiments, the insert is connected, preferably releasably, to a receiving portion of the upper part or the lower part. In some embodiments, the section of the upper part or the lower part that receives it optionally has a receptacle, recess, opening or the like. This can be suitable and/or intended to accommodate the insert in a positive and non-positive manner and/or in a rotationally fixed manner. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the insert has a recess which has a stop, e.g. B. in the form of an edge, has or forms, e.g. B. as a limitation of the recess of the insert, which is included, for example, in a continuous receptacle. In other embodiments, the recess is a depression, a recess, or the like. In some embodiments, the insert is designed as an inlay. It can be provided in different geometries. The set according to the invention can have or include inserts in or with different geometries. The use, which does not necessarily have to be designed in order to be used, but rather, e.g. B. can also be put on, etc., is optional with one, e.g. B. central, through opening. Such a through opening allows, for example, on opposite sides of the insert, for. B. Edges as stops for e.g. B. to design pins. The plurality of edges or the like designed at the through opening or otherwise opposite one another makes it possible to adjust the width of the movement path, for example. B. to limit the pins during rotation on both sides or individually. The insert can have a continuous frame structure, but does not have to. In some embodiments, it is the through opening that serves as a guide for the recorded section. In some embodiments, the optional toothed rail is preferably in a recess or recess on the OT Medizintechnik GmbH provided underside of the upper part. The recess can have a smaller depth or material thickness than those sections of the upper part adjacent to or delimiting the recess. In other embodiments, the optional toothed rail is provided in a recess or recess on the top of the base. In some embodiments, the optional toothed rail is part of the tooth engagement mechanism. In some embodiments, the recess or recess can have a circular shape, an elliptical shape, a polygonal shape, a rectangular shape, a combination of shapes, namely partly rectangular, partly part-circular or semicircular, for example as a combination of rectangle and each curved at the end. This is not to be understood as limiting; any suitable form of recess or recess is encompassed by the present invention. In some embodiments, the optional toothed rail may be part of the boundary of the recess. In some embodiments, the insert may be provided with a further toothed rail on its outer edge, by means of which it can engage the teeth of the toothed rail of the recess when it is in use in the recess of the lateral joint device and/or medial joint device Upper part is inserted. In these embodiments, the toothed rails can ensure a positive fit of the insert in the upper part. Alternatively, this can be used instead of the additional toothed rail on the outer edge of the insert OT Medizintechnik GmbH have a recess, a recess or another geometric design, which allows the insert to be inserted into the recess without the existing toothed rail of the upper part being in the way. In some embodiments, the insert has a further toothed rail on the inside of its through opening, which comes into engagement with the teeth of a gear when the lateral joint device and/or medial joint device is in use. In some embodiments, the insert serves to adapt the geometry (or one or more aspects thereof) of the upper part to the extent that this plays a role in the articulation between the upper part and the lower part. These aspects may include the length of the effectively available through-opening, its width, the length of the recess, its width and/or the shape and/or length of the further toothed rail measured against that of the toothed rail of the upper part, etc. In some embodiments It may be possible to provide inserts with different geometries, which can each be inserted into the upper part in order to be able to accommodate gears with different diameters and to be able to engage with them. Such different inserts can be part of the set according to the invention. In some embodiments, the gear has a through opening. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the gear wheel has teeth pointing radially inwards facing this through opening. Alternatively or additionally, it has teeth pointing radially outwards on its outer circumference. In some embodiments, the gear may engage the teeth of the gear rim of the lower part by means of the radially inwardly facing teeth and/or engage the toothed rail of the insert with the radially outwardly facing teeth or, if the insert were omitted, the toothed rail of the top. In certain embodiments, an engagement or a rotationally stable storage or recording of the gear on the lower part is also possible through other configurations which do not require a gear ring on the lower part. A rectangular geometry, a triangular geometry, an oval geometry, etc. can be used as an alternative to a gear connection. In some embodiments, the set according to the invention can, alternatively or in addition to the insert or the multiple inserts, have several gears, preferably with different diameters. In some embodiments, the ring gear or the gear has at least two teeth, which are at different distances from a directly adjacent tooth. In this way, when the ring gear or the gear rolls through a predetermined angular range (e.g. due to a rotation of 5°), a translation of different sizes can take place along the correspondingly designed toothed rail. This includes either the toothed rail being in one piece or made up of several OT Medizintechnik GmbH partial dental splints are formed. It is also included that the number ring or the gear is not provided with teeth on its entire circumference and/or that not all of its teeth have the same distance from a rotation or turning center of the ring gear or the gear, but rather different ones. In some embodiments, the upper part and the lower part are connected to one another in such a way, for example by fixing the angle limiter by means of a screw in such a way that the upper part and the lower part are held together, so that the toothed engagement mechanism provides translational (forced) guidance of the lower part relative to the upper part when the lower part rotates relative to the upper part, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation. A suitable receiving section for the screw can be provided. In some embodiments, the lower part has, for example, a circular projection or pin as an optional receiving section for the screw. In some embodiments, the receiving section has an internal thread. Alternatively, it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter, for example projections of a snap and/or latching connection. In some embodiments, the screw is cannulated, particularly to pass a K-wire through it and/or to mark the center of rotation of the joint. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the receiving section has an optional first marking, for example a projection, against which an optional second marking, for example on the gear, can be aligned. This can prove to be advantageous during assembly. Any other type of marking as an orientation aid is also included in the present invention. Everything that is stated here regarding the design of the upper part can also apply to a design of the lower part in certain embodiments, and vice versa. In some embodiments, X-ray markers are positioned or integrated on and/or in the medical device. In some embodiments, it is provided to use the medical device to provide active movement support for the joint, for example by coupling it to a motor. This coupling can be done, for example, by means of a gear, cable or the like. Such a coupling can be used advantageously for patients with neurological disorders, or for physiotherapeutic purposes, for example after injuries or operations. In some embodiments, the upper part and/or the lower part and/or the joint device consist of steel, stainless steel, fiber-reinforced plastic, high-performance plastic or combinations thereof or have such a material or such a combination of materials. OT Medizintechnik GmbH A targeted valgization or varusization is therefore advantageously possible using the medical device according to the invention. In some embodiments, the medical device is integrated into a fabric, for example a knitted fabric, for sole guidance/stabilization. Such integration can be used advantageously during sports or preventatively. In some embodiments, the upper part and lower part are only held together by a joint connection, e.g. B. by means of the receiving section and the recorded section or a screw holding the upper part and lower part together, pin connection, material spring or the like. More than just one such screw, pin assembly, material spring and/or the like is not provided in these embodiments. In some embodiments, the upper part and the lower part are rotatably connected to one another only by means of the one receiving section and the one received section, or the medical device only has one receiving section and the one received section, not several. In some embodiments, the upper part and the lower part lie above one another or on top of one another, at least in sections. They can both have a corresponding curvature, e.g. B. the upper part is concave and the lower part is convex. In some embodiments, the upper part and the lower part touch each other in the areas curved in this way during rotation. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the upper part and lower part lie above or on top of one another, at least in sections. In certain embodiments, no further, third or further component is arranged between the upper part and the lower part, in particular none that have a curvature as described herein or a dome shape. In some embodiments, the medical device includes only a top part as disclosed herein and/or only a bottom part as disclosed herein. In certain embodiments, the medical device includes only a top portion which is connected to the bottom portion to achieve the articulation mechanism as disclosed herein. In some embodiments, neither the upper part nor the lower part has a plurality of teeth on the front, end and/or outer circumference with which it would engage with another element of the medical device to achieve the joint function. In some embodiments, the upper part and/or the lower part only have one through opening through which a joining element, such as a screw, is passed, which would be used to achieve the joint function. In certain embodiments, the upper part has one or only one through opening through which a joining element, such as a screw, is passed, which is required to achieve the joint function. In some embodiments, the lower part does not have such a through opening and/or OT Medizintechnik GmbH does not have a through opening through which a joining element, such as a screw, is or will be passed. In some embodiments, the lower part has a thread for screwing in a screw that extends through the through opening of the upper part. Such a screw can be screwed in. In certain embodiments, the medical device does not have any element that is separate from the upper part and the lower part or is present therefrom, which is required to achieve the joint function and is intended for screwing with a screw, in particular no clamping shoe, no nut or the like. In certain embodiments, the medical device does not have a bearing arrangement that is separate from the upper part and the lower part or is separable or manufactured separately, in particular none that is required to achieve the joint function, in particular no clamping shoe, no nut. In certain embodiments, the joint device or the medical device does not have a bearing arrangement which is inserted into the upper part or into the lower part in a form-fitting and/or force-fitting manner or which can be connected thereto in order to form the swivel joint between the upper part and the lower part. In some embodiments, the joint device or medical device does not include a bearing assembly having a curvature as disclosed herein, e.g. B. convex, concave or dome-shaped, for example on exactly one side (e.g. top or bottom) or exactly two sides thereof. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the upper part is only connected to the proximal part but not to the distal part, or only part of the proximal part but not the distal part, and/or the lower part is only connected to the distal part but with the proximal part, or only part of the distal part but not the proximal part. In other embodiments this is exactly the opposite. In some embodiments, the upper part has at least one fastening device for fastening it to the proximal part or to the distal part. The fastening device can be part of a snap connection, openings for the passage of pins or screws or the like. The same can be the case for the lower part for its attachment to the distal part or to the proximal part. In some embodiments, the upper part and/or the lower part are made in one piece, e.g. B. punched from sheet metal. In some embodiments, the upper part and the lower part each form an articular surface of the articulation device. In some embodiments of the joint device according to the invention, the permitted movement is or includes pivoting about several joint axes or about a joint axis or rotation axis that changes during pivoting with respect to the proximal part and / or the distal part, in particular moving, hiking, tilting or pivoting. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments of the joint device, the permission is effected and supported by the receiving section serving as a longitudinal guide for the received section. In some embodiments, the receiving portion and/or another portion of the joint device are configured to limit the permitted movement of the receiving portion in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the receiving portion. In some embodiments, the lateral joint device comprises an upper part and a lower part, the upper part being connected to the proximal part of the medical device and the lower part being connected to the distal part of the medical device, in particular releasably and/or movable, displaceable, tiltable or pivotable relative to one another and/or or rotatable, connected, or vice versa. In some embodiments of the joint device, the upper part or the lower part comprises a through opening as the receiving section and the lower part comprises a projection or pin as the received section. In some embodiments, the projection or pin carries an external thread and the medical device includes an element which carries an internal thread for screwing to this external thread. In some embodiments, the upper part of the joint device has a concave curvature on its side facing the lower part and the lower part has a convex curvature on its side facing the upper part. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the joint device according to the invention has an insert with a through opening. The insert is designed to be releasably received in the upper part or in the lower part (as a receiving portion for receiving the received portion). In some embodiments of the joint device, the upper part or the lower part has a recess or a through opening for receiving the insert. In some embodiments of the joint device, the upper part and/or the lower part has a recess or a recess on both its upper side and its underside. In some embodiments of the joint device, the upper part and/or the lower part has at least or exactly two, three or four different thicknesses. In some embodiments, the recess or through opening for receiving the insert has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail. In some embodiments, the insert of the joint device has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail. In some embodiments, the joint device has a ring gear for engaging one or more of the plurality of teeth or toothed rails. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the joint device has a gear for engaging in one or more of the plurality of teeth or toothed rails and/or in the gear ring. It has already been mentioned above that the gear, like the ring gear disclosed herein, does not have to carry teeth over its entire circumference, but in some embodiments only in selected angular areas of the circumference. A gear, as disclosed herein, may have a through hole. The through opening can have a geometry that is suitable for a positive connection, e.g. B. carry teeth, be triangular or polygonal, oval, etc. Such a geometry can be provided, even without the need for a through opening, e.g. B. in connection with a recess of the gear, a protrusion of the gear engaging a recess or opening of the base or top, etc. A gear, as disclosed herein, can be both at its outer diameter (radially outwardly facing) and in the Bear teeth in the area of a through opening (radially inward-pointing). In some embodiments, the joint device according to the invention has a releasably and/or adjustable angle limiter which limits a rotational movement between the upper part and the lower part, preferably in one or more than one direction of rotation. In some embodiments, the angle limiter of the joint device has at least one insertion opening OT Medizintechnik GmbH Receiving a pin accommodated or receivable therein, the insertion opening preferably being a through opening. In some embodiments of the joint device, the through opening of the upper part or the lower part has a first depth. The insert has a first thickness in a first section and a second thickness in a further section, the first thickness being less than the first depth. In some embodiments, the second thickness corresponds to the first depth. In some embodiments, the medical device is a knee orthosis or is designed to be worn on the knee. In some embodiments, the medical device is an elbow orthosis or is designed to be worn on the elbow. In some embodiments, the medical device is not a hip orthosis or is not designed to be worn on the hip. In some embodiments, the joint device has a connecting means, which can be, for example, mushroom-shaped, cup-shaped, goblet-shaped, half-shell-shaped and / or convex on its underside, e.g. B. in side view. The connecting element can rest with its underside on the edge of the through opening of the upper part, whereby the OT Medizintechnik GmbH passage opening can be circular, oval, rectangular, polygonal, square, etc. A screw connection, a plug connection, a snap connection, etc. can connect the connecting means to the lower part (alternatively: to the upper part). A head of the connecting means, which has a diameter which is larger than the diameter of the through opening of the upper part, can lie on one side of the upper part. The connecting means may comprise a stem connected to the base extending through the through opening. The trunk may be longer than the opening is deep or the top is strong. The width or diameter of the trunk can be thinner than the diameter of the through hole. The upper part and/or lower part can be flat. In some embodiments, the joint device has or consists of no more than three, four, five or six components. Some or all embodiments according to the invention may have one, more or all of the advantages mentioned above and/or below. OT Medizintechnik GmbH An advantage of the present invention can be that the joint unit or joint units of the orthopedic device, in contrast to a simple hinge joint during flexion/extension, does not only limit the flexion/extension movement to a rotation by exactly one relative to the space or to a coordinate system of fixed or spatially unchanged axis of rotation is reduced or limited as a single axis of movement for the flexion/extension movement. During the flexion/extension movement, the at least one axis of rotation can oscillate, wobble or pivot about a point or area and/or the at least one axis of rotation can move, whereby the axis of rotation, or a section thereof, moves in space or during flexion/extension can move in the coordinate system, in particular in the first, in particular distal-proximal, direction mentioned herein and / or in the second, in particular ventral-dorsal, direction. A further advantage of the present invention may be that the orthopedic device allows the flexion of a joint to which it is applied to be carried out with a pivoting axis of rotation, since this allows a flexion/extension to be permitted which approximates the physiological or anatomical movement . This has not previously been possible with conventional orthopedic facilities. A further advantage of the present invention may be the possibility of immobilizing joints in defined positions. This can contribute to faster healing, especially immediately after surgery. OT Medizintechnik GmbH Another advantage of the present invention can be that a patient only needs one orthopedic device for the entire period of care for the joint, i.e. from immediately after an operation until the joint regains its full load-bearing capacity, as these are based on different Positions can be defined and/or their range of motion can be adjusted to the corresponding load situation. This can help save time for adjustments and, above all, costs. The present invention can also advantageously represent a possible supply for support during sports. This can help prevent injuries. By means of the present invention, tissue or skin damage, for example due to pressure points or chafing of the orthopedic technical device, circulatory disorders, unfavorable stress on bones and joints, irritation and irritation and/or associated infections, which often occur with conventional orthopedic technical devices, can be advantageously reduced and/or even prevented. The present invention is described below purely by way of example with reference to the attached figures. In them, the same reference numerals designate the same or similar components. In the figures, reference can be made to the descriptions and reference numbers of the other figures in order to avoid repetitions. The following applies: Fig. 1 shows the orthopedic technology device according to the invention in a first embodiment in perspective; OT Medizintechnik GmbH Fig. 2A shows the upper part of a lateral joint device or medial joint device of an orthopedic technology device; 2B shows the lower part of a lateral joint device or medial joint device of an orthopedic device; Fig. 2C shows a further, optional element of the orthopedic technology device; Figure 3A shows an insert for insertion into the top of the lateral hinge device or the medial hinge device; Figure 3B shows the top of a lateral hinge device or a medial hinge device with an insert inserted; 4A and 4B show a lateral joint device or a medial joint device of the orthopedic device according to the invention in an exemplary embodiment, each in a side view; Fig. 5A shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 4A in plan view; OT Medizintechnik GmbH FIG. 5B shows the lateral joint device or the medial joint device of FIG. 5A in a further angular position; 6A shows the lateral joint device or the medial joint device in a further embodiment in a top view; Fig. 6B shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in side view; Fig. 6C shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in a different angular position than in Fig. 6A in a top view; Fig. 6D shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6C in side view; Fig. 6E shows the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6A in an exploded view; Fig. 6F shows the top of the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 6E looking at the bottom; Fig. 7A shows the lateral joint device or the medial joint device in another OT Medizintechnik GmbH embodiment in a perspective from diagonally above; 7B illustrates pivoting the axis of rotation of the lateral hinge device or the medial hinge device; Fig. 7C shows the lower part of the lateral joint device or the medial joint device of Fig. 7A in a perspective obliquely from above; 8 shows the lateral joint device or the medial joint device in a further embodiment with an insert in a top view; 9A shows the upper part of a lateral joint device or the medial joint device with a view of the underside thereof in a further embodiment; Fig. 9B shows the lower part of a lateral joint device or the medial joint device in the further embodiment of Fig. 9A with a view of the top; 10A shows a gear engagement mechanism between the upper part and the lower part of a lateral joint device or a medial joint device, in an embodiment without a gear; OT Medizintechnik GmbH Fig. 10B shows the tooth engagement mechanism between the upper part and the lower part of a lateral joint device or a medial joint device in another embodiment with a small diameter gear; 10C shows the meshing mechanism of the upper part of a lateral hinge device or a medial hinge device in another embodiment with a large diameter gear without an insert; Fig. 11A shows the placement of an angle limiter on a joint device with a toothed engagement mechanism; Fig. 11B shows the orientation of the angle limiter when assembling the joint device in detail; Fig. 11C shows the assembly of the joint device with placement of the angle limiter and a connecting device; 12A shows a joint device according to the invention in a further embodiment; Fig. 12B shows the joint device of Fig. 12A in an exploded view; OT Medizintechnik GmbH Fig. 12C shows the joint device of Fig. 12A from the side; Fig. 12D shows the joint device of Fig. 12C in the wobble position; and Fig. 13 shows the joint device in a further embodiment. Fig. 1 shows the orthopedic technology device 1 according to the invention in a first embodiment, its left edge is “lateral” and its right edge is “medial”. “Ventral” points out of the drawing plane, “dorsal” into the drawing plane, “distal” points downwards in Fig. 1, proximally upwards. The orthopedic device 1 has a proximal part 10 for placing on an upper arm or a thigh and a distal part 20 for placing on the forearm or the lower leg. The proximal part 10 and the distal part 20 are pivotally connected to one another via a lateral joint device 30 and a medial joint device 40, wherein in some embodiments only the lateral or only the medial joint device 30, 40 is provided, and wherein the medial joint device, which is little discussed here 40 how the lateral joint device 30 primarily discussed herein may be configured, optionally in each embodiment of the lateral joint device disclosed herein. In the example of FIG. 1, the orthopedic technology device 1 has, for example, a fastening device 11 on its proximal part 10 and 20 on its distal part OT Medizintechnik GmbH has two fastening devices 21 as an example. The orthopedic technology device 1 can be secured to the limb by means of the fastening devices 11, 21. The lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 of the orthopedic technical device 1 according to the invention comprise an upper part 50 and a lower part 60, the upper part 50 being connected to the proximal part 10 and the lower part 60 being connected to the distal part 20 of the orthopedic technical device 1, or the other way around. Upper part 50 and lower part 60 are shown in FIGS. 2A to 2C and will be described in more detail. The longitudinal extent of the proximal and distal parts extends in an up-down direction of the figure in FIG. In FIG. 1, the transverse extension extends in a direction out of or into the plane of the drawing. 2A shows an upper part 50 of a lateral joint device 30, as it could also be part of the medial joint device 40, and vice versa. The upper part 50 optionally has a concave curvature on its side facing the lower part 60. The lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 are designed to allow a section 33 received in it when the orthopedic device 1 is in use (see FIG. 2B) to be moved in the distal-proximal direction and/or ventral-dorsal direction. A permitted movement is or includes this OT Medizintechnik GmbH Moving the recorded section 33 within a recording section 31 and thus, e.g. B. radial, shifting and / or tilting of the joint axis or rotation axis D when pivoting. By means of the lateral joint device 30 designed in this way (and/or the medial joint device 40), the joint axis or axis of rotation D which changes during pivoting in relation to the proximal part 10 and/or the distal part 20 can thus result. In the example of FIG. 2A, the upper part 50 has the above-mentioned receiving section 31 with a through opening 51. The receiving section 31 is configured by the, here exemplarily elongated, design of the through opening 51 to allow, but also to limit, the permitted movement of the recorded section 33 (see FIG. 2B) in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction. Or in other words: Allowing the movement is effected by the receiving section 31, here formed by the through opening 51 as an example, serving as a guide or longitudinal guide for the received section 33. In the embodiment shown, the receiving section 31 would limit the movement of the section 33 received therein less in the distal-proximal direction than in the ventral-dorsal direction. This will be explained further with reference to FIGS. 3A, 3B, 4A and 4B. Fig. 2B shows the lower part 60 of a lateral joint device 30 or medial joint device 40. The lower part 60 has a convex curvature on its side facing the upper part 50, which fits into the OT Medizintechnik GmbH can nestle into the concave curvature of the upper part 50. This configuration of the lateral joint device 30 and/or the medial joint device 40 can advantageously ensure a good fit of the orthopedic device 1 on the joint during use. The lower part 60 has a projection or pin 61 as a section 33 to be received or received. In the example of Fig. 2B, the pin 61 has an external thread G. The tilting, pivoting or tilting of the rotatably received section 33, which is preferably permitted in use of the medical device 1, with respect to the receiving section 31, or the axis of rotation D of the joint device 30, 40, or Conversely, when using the medical device 1, it can optionally be achieved solely through or due to flexion or extension, i.e. through a movement carried out by the patient. The medical facility 1 allows him to do this through appropriate design, e.g. B. as disclosed herein. Fig. 2C shows a further element 70 of the orthopedic device 1, which can be optionally provided. By way of example, the element 70 can have an internal thread on its underside (not visible in FIG. 2C), which can be provided and/or suitable for screwing to the external thread G (see FIG. 2B) of the lower part 60. OT Medizintechnik GmbH The element 70 is designed in the example of FIG. 2C with an initially round shape with recessed grips 71. The recessed grips 71 can increase the grip of the element 70 and thus significantly facilitate the described screwing of the element 70 to the external thread G of the lower part 60. The element 70 can carry a sleeve with an internal thread on its underside, which is screwed onto the external thread G of the pin 61 from FIG. 2B. Sleeve and pin 61 can together form a device for ensuring or maintaining a clearance between the upper part 50 and the lower part 60 by dimensioning the sleeve sufficiently long such that when it abuts the surface of the lower part 60, a further approach of the upper part 50 and lower part 60 is no longer possible. If the pin 61 is sufficiently long, the desired play is ensured. A further approach of element 70 and lower part 60 is limited. 2A to 2C show by way of example, the joint device can consist of no more than three elements, namely the upper part and the lower part as well as a screw or, as here, an element 70 with an external or, as here, internal thread. This can be made possible by the fact that the lower part or the upper part is already included in the screwing, tensioning or disposition of the upper part and lower part, for example because one of these two parts already has a thread, as is possible in every embodiment. Otherwise, according to the invention, a nut or the like is additionally provided. OT Medizintechnik GmbH Joint devices, which, as hereby optionally disclosed, consist of no more than three, four, five or six separately present or manufactured components, in particular for producing the joint function of the joint device, can be manufactured in a noticeably cost-effective, simple and time-saving manner. Furthermore, storage can be simplified. 3A shows an insert 80 with a receptacle, here a through opening 83 as a receiving section 31, for insertion into a recess or through opening 51 of the upper part 50 of a lateral joint device 30 and/or medial joint device 40. The insert 80 is designed to be detachable, in particular without tools, to be accommodated in the through opening 51 of the upper part 50 (see FIG. 3B) and to form or encompass the receiving section 31 of the upper part 50 (see also FIG. 2A), it thus serves to receive the recorded section 33. The insert 80 has a first thickness D1 in a first section and a second thickness D2 in a further section. Unlike the example in FIG. 2A, it is therefore not the through-opening 51 that serves directly as a guide for the received section 33, but rather the through-opening 83 of the insert 80, which in turn is accommodated in the through-opening 51. The insert 80 can be detachably accommodated and therefore replaceable. So it may be advantageous to have a general OT Medizintechnik GmbH to have a suitable upper part 50 injection molded and then to make an adjustment using a selected insert 80. Likewise, e.g. B. in the course of a longer period of wear of the orthopedic device 1, the latter can be adjusted again and again by replacing the insert 80 alone. 3B shows the upper part 50 of a lateral joint device 30 or medial joint device 40 with an inserted insert 81. The through opening 51 of the upper part 50 has a first depth T1. In the example of Fig. 3B, the first thickness D1 of the insert 81 (see here analogously the insert 80 of Fig. 3A) is less than the first depth T1 of the upper part 50 and the second thickness D2 of the insert 81 corresponds to the first depth T1 of the through opening 51 of the top. A set according to the invention can comprise an orthopedic device 1 according to the invention, as well as at least two inserts 80, 81, which differ from one another. By means of the inserts, the limits of the freedom of movement of the sections 33 accommodated in them can be set differently both in the distal-proximal direction and in the ventral-dorsal direction. Increasing the size of the lateral contact surfaces results in greater stability (the guide surface does not disappear). OT Medizintechnik GmbH FIGS. 4A and 4B show a lateral joint device 40 or a medial joint device 50 of the orthopedic technology device 1 according to the invention in an exemplary embodiment in a side view. The upper part 50, the lower part 60 and the element 70 can be clearly seen in FIGS. 4A and 4B. The lower part 60 lies snugly in the concave section of the upper part 50 and can be fixed, preferably releasably, by means of the element 70. By means of the elongated design of the receiving section 31 of the upper part 50 (see, for example, FIG. 2A), the lower part 60 can move downwards (in the distal-proximal direction) when the upper part 50 is pivoted relative to the lower part 60, which results in pivoting of the joint axis or axis of rotation D up to an angle α, i.e. between their positions D(A) and D(A'). It can be seen that the upper part 50 and the lower part 60 are optionally each curved once in the drawing plane to the left and once to the right, i.e. in their longitudinal extent when viewed from the side, they are each curved in two opposite directions. 5A shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 4A in a top view. 5A fastening devices 55 of the upper part 50 and fastening devices 65 of the lower part 60 can be seen, here designed for example as through openings, which can serve to connect the upper part 50 with the proximal part 10 and the lower part 60 with the distal part 20 of the OT Medizintechnik GmbH orthopedic technology facility 1 (see Fig. 1). The longitudinal extent of the upper part 50 extends in FIG. 5A, like the longitudinal extent of the lower part 60, in a top-bottom direction of the figure, as is also the case in FIG. 1. The transverse extension of the upper part 50 extends in FIG. 5A like the transverse extension of the lower part 60 in a left-right direction of the figure. 5B shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 5A in a further angular position, i.e. H. the lower part 60 was rotated relative to the upper part 50 by an angle β. The angle β here corresponds to a maximum possible flexion of the orthopedic device 1 by means of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40. The embodiment of FIGS. 5A and 5B allows unlimited extension or flexion. This is different in the embodiment of FIG. 6A and subsequent figures. 6A shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment in a top view. In Fig. 6A fastening devices 55 of the upper part 50 and fastening devices 65 of the lower part 60 can be seen, here designed for example as through openings, which can serve to connect the upper part 50 to the proximal part 10 and the lower part 60 to the distal one OT Medizintechnik GmbH part 20 of the orthopedic technology facility 1 (see Fig. 1). Reference is made to the comments on the previous figures in order to avoid repetition. The embodiment of FIG. 6A further has an optional angle limiter 95; it can optionally take on the function of the element 70. Its design in FIG. 6A is purely optional. Angle limiter 95, upper part 50 and lower part 60 can thus, for example, have connecting devices which are suitable and intended to connect these three components to one another, in particular releasably, e.g. B. positive and/or non-positive. In the example of FIG. 6A, these are aligned through openings, which can be used, for example, to accommodate a screw. Alternatively, a snap connection between the angle limiter 95 and the lower part 60 may be included in the present invention, for example extending through the through opening 51 of the upper part 50 to connect the three elements. Further alternatively, the angle limiter 95 can have an internal thread on its underside, which can be provided and/or suitable for screwing to an external thread on the upper side of the lower part 60 (analogous to FIG. 2B). In the example of FIG. 6A, the angle limiter 95 is at the proximal end (left in FIG. 6A). OT Medizintechnik GmbH through opening 51 of the upper part 50 pushed. This arrangement of the angle limiter 95 results in a positioning of the fastening section 55 of the upper part 50 relative to the fastening section 65 of the lower part 60, which is described in more detail in FIG. 6B. Optionally, flexion and extension (stretching) of the joint supplied with the orthopedic device 1 can be adjusted and thus limited on the angle limiter by means of at least one or, as here, two or more pins, projections or pins 97. The pins 97 protrude beyond the underside of the angle limiter 95 and hit on one side against a stop, such as a projection or an edge 99, e.g. B. the upper part 50, in particular on the top of the upper part 50. Depending on the setting, this striking prevents further flexion or extension of the joint. In the example of FIG. 6A, the angle limiter 95 fixes the joint in an extended position (0° flexion, 0° extension) by means of the positioning of the two pins 97. By means of such a configuration, for example, the flexion can be limited between 0° and 120° and/or the extension can be limited between 0° and 90°. Furthermore, using this configuration, for example, a postoperative determination can be made at a certain angle, e.g. B in 90° position, may be possible. To limit the extension and/or flexion to an angle or an angular range, the pins 97 in the embodiment shown here can be moved, repositioned or otherwise on the angle limiter 95 or relative to it OT Medizintechnik GmbH is intended to be movable. A pin-opening pairing as shown in the figures is just one option for the design of the angle limiter 95. The angle limiter 95 can carry markings that make it easier for the practitioner to set a desired angle range or limit angles. For this purpose, degrees of flexion or extension can be displayed, for example printed. 6B shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in a side view. It can be seen from Fig. 6B that due to the position of the angle limiter 95 at the proximal end (left in Fig. 6B, with proximal and distal also being disclosed interchangeably herein) in the extended position of the lateral joint device 30 and/or the medial Joint device 40, the sections with the respective fastening devices 55, 65 (see Fig. 6A), which are optionally plate-shaped or flat, are at an angle to one another that deviates from 180 ° by the angle γ. The possibility of adjusting this angle can, for example, help to take into account the natural “carrying angle” of an elbow joint supplied with the orthopedic device 1, i.e. the natural radial deviation of the forearm from the upper arm. What is stated here regarding the “carrying angle” of the elbow joint can also apply to its Q angle in alternative embodiments and for the care of a knee joint. The normal carrying angle of the elbow (with arms extended and palms facing forward) is between 5° and 15° and is greater in women than in men. The normal Q OT Medizintechnik GmbH Angle when the leg is outstretched is 14° for men and 17° for women. 6C shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in a different angular position than in FIG. 6A in a top view. Reference is made to the description of FIG. 5B in order to avoid repetition. Pins 97 are not shown for clarity. In the example of FIG. 6C, the angle limiter 95 is pushed to the distal (right in FIG. 6C) end of the through opening 51 of the upper part 50. This arrangement of the angle limiter 95 relative to the upper part 50 is described in more detail with reference to FIG. 6D. 6D shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6C in a side view. The distal (right in FIG. 6A, but alternatively the left) position of the angle limiter 95 causes the angular position between the fastening sections 55 of the upper part 50 and the fastening sections 65 of the lower part to be 60180 ° (see FIG. 6D). 6B and 6D, it can be seen that the longitudinal displacement of the lower part 60 relative to the upper part 50, or vice versa, is due to the curvature of the upper part 50 and/or the lower part 60 (the curvature is apparent from the side view, see e.g B. Figs. 6B and 6D), the height of the free end z. B. the lower part 60 above a horizontal when the free end of the upper part 50 rests on the horizontal can change. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, the angle limiter 95 can, in particular continuously, assume any position between the right and left edge of the through opening 51 of the upper part 50. This means that when an elbow joint is supplied with the orthopedic device 1, the carrying angle of the joint can be adjusted to any patient-specific level between 0° (or below or less than 0°, i.e. a negative angle) and γ. 6E shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 6A in an exploded view. Reference is made to the descriptions of the previous figures. 6E shows clearly the projection or edge 99 against which the pins 97 strike and thus come to a halt in their rotation and can thus limit the flexion or extension of the joint being supplied. The lower part 60 has a circular projection or pin 61 as the section 33 to be received or recorded. In some embodiments, the pin 61 may have an internal thread. Alternatively, it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection. In the example of Fig. 6E, there is also an optional, complete or only a part of 360 ° surrounding gear ring 91 on the lower part 50, which can be part of an optional tooth engagement mechanism 90, around the circumference of the OT Medizintechnik GmbH Stifts 61 or parts of the scope thereof. This tooth engagement mechanism 90 is explained in more detail in FIG. 6F. Fig. 6F shows the upper part 50 of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of Fig. 6E with a view of the underside. On the underside of the upper part 50, an optional toothed rail 93 can be seen, which can also be part of the toothed engagement mechanism 90. When the lateral joint device 30 and/or medial joint device 40 is in use, the teeth of the toothed ring 91 of the lower part 50 (see FIG. 6E) engage in the teeth of the toothed rail 93 and thus bring about a translational (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50 when the lower part 60 rotates relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation. The optional toothed rail 93 is preferably provided in a recess or recess on the underside of the upper part 50. The recess can have a smaller depth or material thickness than those sections of the upper part 50 adjacent to or delimiting the recess. The recess can, as shown by way of example in FIG. 6F, have a circular shape, an elliptical shape, a polygonal shape, a rectangular shape, a combination of shapes such as. B. shown in Fig. 6F, namely partly rectangular, partly part-circular or semi-circular, as in Fig. 6F as a combination of rectangle and each curved at the end. OT Medizintechnik GmbH The optional toothed rail 93 can be part of the limitation of the recess. As can be seen in the combination of FIGS. 6E and 6F, the upper part 50, alternatively the lower part 60, optionally has a recess or recess on both its upper side and its underside. The upper part 50 and/or the lower part 60 can, as can be seen from the synopsis of FIGS. 6E and 6F, have three or exactly three (alternatively exactly or at least two, four or more) different thicknesses from one another. The different thicknesses allow different components such as insert 80, pins 97, etc. to be functionally integrated. 7A shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment in a perspective obliquely from above. Since it is usually sufficient to set the possibilities of flexion and extension on one side (medial or lateral), the other side of the orthopedic device 1 can have a joint device, as can be seen in FIG. 7A. The setting options of the embodiment of FIG. 7A are freer, among other things. since a tooth engagement mechanism such as the tooth engagement mechanism 90 of FIG. 6F is not provided in this embodiment, or also because an angle limiter 95 is not provided. OT Medizintechnik GmbH The patient-specific carrying angle can be adjusted by itself. To illustrate this, two positions D(A), D(A') of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 are inserted into the through opening of the element 70' in order to illustrate the inclination of the element when moving along the through opening 51 of the upper part 50. The through opening 51 of the upper part 50 can also serve in these embodiments to accommodate connecting devices, in particular a screw. The carrying angle and the axes of rotation depend in some embodiments on the radius of curvature of the upper part 50 and/or the lower part 60, e.g. B. where they come together, because the pivot point depends on these radii and shifts if the curvature is greater or less. The carrying angle also depends on the length of the through opening 51, or on the distance along which the through opening 51 allows the upper part 50 and the lower part 60 to be moved or displaced relative to one another. Fig. 7B shows a cone K and serves to illustrate the process of the possible pivoting of the axis of rotation D of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40. Due to the design of the upper part 50 and the lower part 60 as disclosed herein and in particular due to their interaction , pivoting the axis of rotation D of the joint device 30, 40 may be possible, but its extent can still be limited. This can enable or support natural movement of the joint to be treated. OT Medizintechnik GmbH The base area of the cone K describes the possible orientations of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 in some embodiments, which this axis of rotation D can assume if pivoting is possible and is not further restricted. Its tip is defined by the pivot point PP, which is determined by the design of the joint device and its components, e.g. B. is defined by the radii of the curvatures of the upper part 50 and the lower part 60. In the present example, the intersection of the positions D(A) and D(A'') (see FIG. 7A) of the axis of rotation D of the joint device 30, 40 is also at this point. Assuming that the through opening 51 shown in FIG. 7A is provided, pivoting in the example of FIG. 7B is limited to a pivoting surface PF due to the interaction of the upper part 50 and the lower part 60. The axis of rotation D must run through it in all its positions D(A), D(A'), D(A''). The limitation of the through opening 51 does not allow the axis of rotation D to be pivoted out of this area. During flexion/extension, shown by block arrows F/E, the positions D(A), D(A'), D(A'') of the axis of rotation D of the joint device, shown in Fig. 7B as a dash-dot line , thus oscillating around the pivot point PP, but only within the pivot area PF. If the through opening of the upper part 50 is larger than the diameter of a connecting device that extends through this through opening, this oscillation takes place around the pivot point PP within the cone. OT Medizintechnik GmbH It is possible to rotate around the axis of rotation D, as indicated by arrows. The axis of rotation D is therefore not fixed in space, but can move at least with a section of it from a position which, for example. B. assumed at the beginning of flexion, move out. 7C shows the lower part 60 of the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 of FIG. 7A in a perspective obliquely from above. Analogous to FIG. 6E, the lower part 60 optionally has a projection or pin, such as the circular projection or pin or projection 61 of FIG. 6E, as a section 33 to be received or received. The pin or projection 61 may have an internal thread in some embodiments. Alternatively, it has other connecting devices which serve to connect to the element 70' (see FIG. 7A), for example projections of a snap and/or latching connection, or is in operative connection with such. 8 shows the lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment with an insert 80 in a top view. The insert 80 is connected, preferably releasably, to the upper part 50 or the lower part 60. It serves to limit a relative movement between the upper part 50 and lower part 60, e.g. B. the rotation between them. For this purpose, it can serve as a stop for another element, described below in an exemplary embodiment thereof. OT Medizintechnik GmbH In the example of FIG. 8, it is the upper part 50 which has the insert 80. For this purpose, the upper part 50 optionally has a receptacle 87, recess, opening or the like, which is suitable and/or intended to accommodate the insert 80 in a positive and non-positive manner. The insert 80 in turn has a recess 89, which has a stop 85, e.g. B. in the form of an edge similar to the edge 99, has or forms, e.g. B. as a limitation of the recess 89 of the insert 80, which is only included here as an example in a continuous receptacle 87, in other embodiments it is a recess, recess, etc. The insert 80 can therefore z. B. be designed as an inlay. It can be provided in different geometries and can also be part of the set according to the invention in different geometries. The recording 87 can thus accommodate various inserts 80, which are z. B. by the shape and / or location / position of their recess 89, the stops 85 and / or a through opening 83 differ from each other. It is obvious that, for example, differently designed stops 85 can allow different freedoms with regard to flexion and/or extension with an otherwise unchanged design of the orthopedic technology device 1. The selection of a stop 85 suitable for the specific patient is therefore possible by selecting a suitable insert 80 from the set. OT Medizintechnik GmbH The insert 80, which does not necessarily have to be designed in order to be used, but, for. B. can also be put on, etc., is optionally designed to be releasably recorded, in particular without tools, in the receptacle 87 and to form or encompass the receiving section 31 of the upper part 50, it thus serves to receive the recorded section 33. The through opening 83 serves to accommodate the recorded section 33, which has to take over the function of the pins 97 from the previous figures. This means that by means of the design of the insert 80 and in particular its stop 85, the flexion and/or extension of the joint supplied with the orthopedic device 1 can be limited by limiting the movement of the received section 33 within the through opening 83 of the insert 80. 8, it is therefore the through opening 83 which serves directly as a guide for the recorded section 33, or its boundary to an interior thereof, the insert 80, which in turn is accommodated in the receptacle 87. Since the insert 80 and the upper part 50 or the lower part 60 can be detachably connected to one another, it may advantageously be possible to have a generally fitting upper part 50 injection molded or otherwise manufactured, and then to adapt the orthopedic device 1 by means of a specifically selected insert 80 to be carried out. Likewise, e.g. B. in the course of a treatment or a wearing period of the orthopedic technology device 1, OT Medizintechnik GmbH The latter can be adjusted again and again by replacing the insert 80 alone. By means of the insert 80, as shown in FIG. 8, the limits of the freedom of movement of the sections 33 accommodated therein can optionally be set differently both in the distal-proximal direction and in the ventral-dorsal direction. For example, by means of the insert 80, the flexion can be limited between 0° and 120° and/or the extension can be limited between 0° and 90°. Using the insert 80, a determination can also be defined postoperatively for the joint being treated, for example a 90° position. 9A shows, looking from below, the upper part 50 of a lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in a further embodiment. Reference is made to the descriptions of the previous figures. On the underside of the upper part 50, comparable to the embodiment of FIG. 6F, an optional toothed rail 93 can be seen, which can be part of the toothed engagement mechanism 90. An insert 80 may be provided with a further toothed rail 93A on its outer edge and, when the insert 80 is in use, in the recess of the lateral joint device 30 and/or medial joint device 40 OT Medizintechnik GmbH comes into engagement with the teeth of the toothed rail 93 of the recess when it is inserted into the upper part 50. This insertion and its direction are indicated by a black block arrow in Figure 9A. The toothed rails 93, 93A can ensure a positive fit of the insert 80 in the upper part 50. Instead of the further toothed rail 93A on the outer edge of the insert 80, this can, as an alternative to the further toothed rail 93A, have a recess or a recess, which allows the insert 80 to be inserted into the recess without the already existing toothed rail 93 of the upper part 50 getting in the way is. The insert 80 in the example of FIG. 9A has a further toothed rail 93B on the inside of its through opening 83, which, in the state of use of the lateral joint device 30 and/or medial joint device 40, has the teeth of a complete or only part of 360° circumscribing, Gear 92 (see Fig. 9B) comes into engagement. It can be seen that the insert 80 serves to adapt the geometry (or one or more aspects thereof) of the upper part 50, insofar as this plays a role in the articulation between the upper part 50 and the lower part 60. These aspects can include the length of the effectively available through-opening 51, its width, the length of the recess, its width and/or the shape and/or length of the further toothed rail 93B measured against that of the toothed rail 93 of the upper part 50, etc. OT Medizintechnik GmbH In some embodiments, it may be possible to provide inserts 80 with different geometries, which can each be inserted into the upper part 50 to create gears 92 with different diameters DT to be able to accommodate and engage with them (see Fig. 9B). Such different inserts can be part of the set according to the invention. As indicated in Fig. 9A, in some embodiments the toothed rail 93 or 93B may extend only over a portion of the length of the insert 80 or the through opening 51. In this way, there can be areas in which positive guidance is canceled and other areas in which positive guidance caused by engagement with the number rail 93, 93B re-enters. Moves e.g. B. the toothed ring of the lower part 60 in one of the edge regions of the recess of the through opening 51, i.e. at the very top or at the very bottom in Fig. 9A, a rotation about the axis of rotation D can take place without this having to be accompanied by a longitudinal displacement or pivoting. In some embodiments, areas in which there is no engagement of the teeth allow a displacement or pivoting caused by the anatomical joint. 9B shows the lower part 60 of a lateral joint device 30 or the medial joint device 40 in the embodiment of FIG. 9A with a view of the top of the lower part 60. OT Medizintechnik GmbH Reference is made to the descriptions of the previous figures. The upper part 50 of FIG. 9A and the lower part 60 of FIG. 9B can both be part of or form part of a common medical device 1 or together part of a common joint device. In the example of FIG. 9B there is a single gear 92, which can optionally be considered or be part of the lower part 60. The gear 92 has a through hole 92A. It has teeth pointing radially inwards facing this through opening 92A and has teeth pointing radially outwards on its outer circumference. By means of the teeth pointing inwards, the gear 92 can engage with the teeth of the ring gear 91 of the lower part 50 and with the teeth pointing outwards it can engage with the toothed rail 93B of the insert 80 or, if the insert 80 were omitted, which would also be the case of the present invention, on the toothed rail 93 of the upper part 50. It should be noted that an engagement or a rotationally stable storage or recording of the gear 92 on the lower part 60 is also possible through other configurations which do not have a toothed ring 91 on the side of the lower part 60 require. A rectangular geometry, a triangular geometry, an oval geometry or other key-lock geometry, etc. may be used as an alternative to a gear connection as in the example of FIG. 9B, which is also encompassed by the present invention. In certain embodiments, the set according to the invention can have several inserts 80, 81 and/or several gears 92 OT Medizintechnik GmbH different diameters DT or tip circle diameters (determined from tip surface to tip surface through the center point). If the upper part 50 and the lower part 60 are connected to one another, for example by screwing the angle limiter into a receiving section 31A for the screw - or alternatively fixing it in another way - by means of a connecting device, for example a screw (see FIG. 11C), such that the upper part 50 and lower part 60 are joined together and held, the toothed engagement mechanism 90 causes a translational (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50, if a rotation of the lower part 60 is to take place relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation, which follows a translation, or vice versa. The lower part 60 optionally has a receiving section 31A for the screw, a circular projection or pin. In some embodiments, the receiving section 31A may have an internal thread. Alternatively, it has other connecting devices that serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection. In the example of FIG. 9B, the receiving section 31A optionally has a projection as a first marking 35, against which an optional second marking 37 of the gear 92 can be aligned. This can prove to be advantageous during assembly. The position and design of the first and second markings 35, 37 are purely exemplary and are not to be understood as limiting. Any other kind of one OT Medizintechnik GmbH marking as an orientation aid is also included in the present invention. It should be remembered that the configuration of the upper part 50, as shown and discussed in the figures, can also be a configuration of the lower part 60, and vice versa. In some embodiments, the lower part 60 can have the recess on its upper side, unlike shown here in the figures. 10A shows the tooth engagement mechanism 90 between the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example the lateral or medial joint device mentioned herein, in an embodiment without a gear 92. Reference is made to the description of the preceding figures. In the example of FIG. 10A, the insert 80 optionally has a toothed rail 93A on its outer circumference, which comes into positive and non-positive engagement with the toothed rail 93 of the upper part 60 according to the principle shown in FIG. 9A. With a further toothed rail 93B, which faces its through opening, the insert 80 engages positively in the teeth of the toothed ring 91, which in the present example is integrated into the lower part 60 as an example. The toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60. 10B shows the toothed engagement mechanism 90 between the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example that mentioned herein OT Medizintechnik GmbH lateral or medial joint device, in a further embodiment with a gear 92 with a small diameter DT. Reference is made to the description of the preceding figures. In the example of FIG. 10B, as well as in the example of FIG. 10A, the insert 80 has a toothed rail 93A on its outer edge, which comes into positive and non-positive engagement with the toothed rail 93 of the upper part 60. With a further toothed rail 93B at its through opening, the insert 80 engages positively in the radially outwardly arranged teeth of the gear 92, which in the present example has a small diameter DT and in turn positively and non-positively engages in the teeth with its radially inwardly arranged teeth of the ring gear 91, which is integrated into the lower part 60 analogously to the example in FIG. 10A. The toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60. The option of using gears or sprockets which, like the optional toothed rail itself, are not continuously covered with teeth and/or which have steps has been pointed out above. 10C shows the tooth engagement mechanism 90, the upper part 50 and the lower part 60 of a joint device according to the invention, for example the lateral or medial joint device mentioned herein, in a further embodiment with a gear 92 with a large diameter DT without an insert 80. OT Medizintechnik GmbH Reference is made to the description of the preceding figures. In the example of Figure 10C, no insert 80 is used. The radially outwardly arranged teeth of the gear 92, which in the present example has a larger diameter DT compared to the example in FIG. 10B, engage directly in a positive manner in the toothed rail 93 of the lower part 60, while the radially inwardly arranged teeth in the Teeth of the ring gear 91 engage, which is integrated into the lower part 60 analogously to the aforementioned examples of FIGS. 10A and 10B. The toothed engagement mechanism 90 thus establishes a guided connection between the upper part 50 and the lower part 60. Fig. 11A shows the placement of an angle limiter 95 on a joint device 30, 40 shown by a block arrow. The ring gear 91 and the gear 92 of the tooth engagement mechanism 90 can be seen through the through opening of the upper part 50 (before the angle limiter 95 is placed). Reference is made to the description of the previous figures, in particular to the comments on the angle limiter 95. The initial position for assembly corresponds to full extension (0°), i.e. H. the longitudinal axes of the upper part 50 and lower part 60 run in the same direction (at least parallel). OT Medizintechnik GmbH Fig. 11B shows the orientation of the angle limiter 95 when assembling the joint device 30, 40 in detail. The through openings for pins 97 can be seen. During assembly, the angle limiter is preferably aligned in such a way that both the 0° position of the extension and the 0° position during flexion are aligned with the stop 99 (see also FIG. 6E) of the upper part 50. These positions are highlighted with white circles. It can also be seen from Fig. 11B that the central through-opening of the angle limiter 95 is aligned with the through-opening of the upper part 50 so that the connecting device V can be accommodated in the receiving section 31A of the lower part 60 (see Fig. 9B). This is described in more detail with reference to FIG. 11C. Fig. 11C shows the assembly of the joint device with placement of the angle limiter 95 and by means of a connecting device V, here a screw. Reference is made to the description of the preceding figures, in particular to the description of FIG. 9B. 11C, the angle limiter 95 is fixed (here: screwed) in a receiving section 31A provided for this purpose for the connecting device (see FIG. 9B) by means of a connecting device V, for example a screw, in such a way that the upper part 50 and the lower part 60 of the Joint device can be assembled and held. Through this assembly, the tooth engagement mechanism 90 causes a translational OT Medizintechnik GmbH (forced) guidance of the lower part 60 relative to the upper part 50, if a rotation of the lower part 60 is to take place relative to the upper part 50, or vice versa, i.e. a rotation which follows a translation, or vice versa. The receiving section 31A of the lower part 60 (see FIG. 9B), designed for example as a circular projection or pin, preferably has an internal thread suitable or intended for the screw in the example of FIG. 11C. Alternatively, the joint device according to the invention has other connecting devices which serve to connect to the angle limiter 95, for example projections of a snap and/or latching connection or the like. Fig. 12A shows a joint device 30, 40 according to the invention in a further embodiment viewed from the side. Reference is made to the descriptions of the previous figures. In this embodiment, an optional angle limiter 95 is optionally integrated into the upper part 50 of the joint device 30, 40. The pins 97, which serve to limit the extension or flexion of the joint to be treated, can be seen. By means of a connecting device V, here a screw, an element is arranged centrally on the connection between the lower part 60 and the upper part 50, which has or comprises the shape of a half-shell 100 (see FIG. 12 B) or is otherwise curved like a cup. The element 100 can have a lower, curved end in one, here as an example OT Medizintechnik GmbH immerse circular opening or through opening of the upper part 50. The function of this half-shell 100 is explained in more detail in FIGS. 12C and 12D. The connecting device V can clamp the upper part 50, the half-shell 100 and the lower part 60 together. A spacer, such as the cylindrical shoulder that closes off the half-shell 100 at the bottom, can provide the necessary clearance between the upper part 50 and the lower part 60. Fig. 12B shows the joint device of Fig. 12A in an exploded view. Reference is made to the description of FIG. 12A. Fig. 12C shows the joint device of Fig. 12A from the side. The functionality of the half-shell 100 will be explained using this and FIG. 12D. Due to its design, the half-shell 100 is movably arranged in the through opening of the upper part 50, similar to a ball joint head in its socket. This allows the joint device to “stagger” – here by approx. 5° – and can thus support natural movement of the joint to be treated. Fig. 12D shows the joint device of Fig. 12C in the wobble position. It can be clearly seen that the distance S2 has significantly reduced compared to the distance S1 in FIG. 12C (S2 < S1). The half-shell 100 and with it the lower part 60 are in a significantly inclined position compared to the position in FIG. 12C, also referred to herein as the wobble position. OT Medizintechnik GmbH Such a wobble joint, e.g. B. as shown in FIGS. 12A to 12D, a joint device according to the invention can be provided on one side of the medical device, approximately medially, and a joint device according to the invention on the other, approximately laterally. Fig. 13 shows the joint device according to the invention in a further embodiment. What can be seen in the side view of the joint device is a connecting means V that appears mushroom-shaped, purely as an example. The connecting element V has a convex shape on its underside, with which it rests on the edge of the through opening 51, which is circular, oval, rectangular, polygonal, square, etc . can be. A screw connection, a plug connection, a snap connection, etc. can connect the connecting means V to the lower part 60 (alternatively: to the upper part 50) in such a way that a head VK of the connecting means V, which has a diameter which is larger than the diameter of the through opening 51 is, comes to rest on one side of the upper part 50, a trunk VS of the connecting means V, which is connected to the lower part 60, extends through the through opening 51, so that since the trunk VS is longer than the through opening 51 deep, lower part 60 and upper part 50 can move relative to each other, so there is play for this, but at the same time cannot separate from each other. Since the width or diameter of the trunk VS is thinner than the diameter of the through opening 51, the in OT Medizintechnik GmbH Fig. 13 compares the three shown positions a), b) and c) of the joint device with each other possible movement. It can be seen that the axis of rotation D not only allows rotation (not shown), but can also pivot due to the convex or curved underside of the head VK of the connecting means V. This configuration is advantageous in that it is very small and therefore a dome-shaped configuration of the upper part 50 and/or lower part 60 is unnecessary. Both the upper part 50 and/or the lower part 60 can be flat. The through opening 51 functionally corresponds to the receiving section 31 from previous figures, the trunk VK corresponds to the recorded section 33 of those figures.
OT Medizintechnik GmbH Bezugszeichenliste 1 orthopädietechnische Einrichtung 10 proximaler Teil 11 Befestigungseinrichtung 20 distaler Teil 21 Befestigungseinrichtung 30 laterale Gelenkeinrichtung 31 Aufnahmeabschnitt 31A Aufnahmeabschnitt 33 aufgenommener Abschnitt 35 erste Markierung; Vorsprung 37 zweite Markierung 40 mediale Gelenkeinrichtung 50 Oberteil 51 Durchgangsöffnung des Oberteils 55 Befestigungsvorrichtungen des Oberteils 60 Unterteil 61 Stift, Vorsprung 65 Befestigungsvorrichtungen des Unterteils 70 Element mit einem ein Innengewinde 70' Element 71 Griffmulden 80 Einsatz 81 Einsatz 83 Durchgangsöffnung des Einsatzes 85 Anschlag; Kante 87 Aufnahme für den Einsatz 89 Aussparung 90 Zahneingriffsmechanismus 91 Zahnkranz 92 Zahnrad 92A Durchgangsöffnung des Zahnrads OT Medizintechnik GmbH 93 Zahnschiene 93A Zahnschiene 93B Zahnschiene 95 Winkelbegrenzer 97 Pins 99 Vorsprung; Kante 100 Halbschale D Drehachse der Gelenkeinrichtung D(A) Stellung der Drehachse D(A') Stellung der Drehachse D(A'') Stellung der DrehachseD1 erste Dicke des Einsatzes D2 zweite Dicke des Einsatzes DT Durchmesser des Zahnrads F/E Flexion/Extension G Außengewinde K Konus T1 erste Tiefe des Oberteils PF Pivotierfläche PP Pivotpunkt S1, S2 Abstand zwischen Unter- und Oberteil V Verbindungsmittel; Schraube V1 Stamm des Verbindungsmittels α Winkel β Winkel ^ (Carrying-)Winkel OT Medizintechnik GmbH List of reference symbols 1 orthopedic technology device 10 proximal part 11 fastening device 20 distal part 21 fastening device 30 lateral joint device 31 receiving section 31A receiving section 33 recorded section 35 first marking; Projection 37 second marking 40 medial joint device 50 upper part 51 through opening of the upper part 55 fastening devices of the upper part 60 lower part 61 pin, projection 65 fastening devices of the lower part 70 element with an internal thread 70 'element 71 recessed grips 80 insert 81 insert 83 through opening of the insert 85 stop; Edge 87 Insert holder 89 Recess 90 Gear meshing mechanism 91 Gear ring 92 Gear 92A Through hole of the gear OT Medizintechnik GmbH 93 Toothed rail 93A Toothed rail 93B Toothed rail 95 Angle limiter 97 Pins 99 Projection; Edge 100 half shell D Axis of rotation of the joint device D(A) Position of the axis of rotation D(A') Position of the axis of rotation D(A'') Position of the axis of rotationD1 First thickness of the insert D2 Second thickness of the insert D T Diameter of the gear F/E Flexion/ Extension G external thread K cone T1 first depth of the upper part PF pivoting surface PP pivot point S1, S2 distance between lower and upper part V connecting means; Screw V1 trunk of the lanyard α angle β angle ^ (carrying) angle

Claims

OT Medizintechnik GmbH Ansprüche 1. Medizinische, insbesondere orthopädietechnische, Einrichtung (1) mit - einem proximalen Teil (10) zum Anlegen an einen Oberarm oder einen Oberschenkel und einem distalen Teil (20) zum Anlegen an den Unterarm bzw. den Unterschenkel, die über zumindest eine laterale Gelenkeinrichtung (30) und/oder eine mediale Gelenkeinrichtung (40) schwenkbar oder drehbar miteinander verbunden sind; - zumindest einer Befestigungseinrichtung (11, 21), mit der die medizinische Einrichtung (1) an der Gliedmaße festlegbar ist, wobei die laterale Gelenkeinrichtung (30) und/oder die mediale Gelenkeinrichtung (40) ein Drehgelenk, oder Gelenk mit zumindest einer Drehgelenkfunktion, mit einem Aufnahmeabschnitt (31) und einem aufgenommenen Abschnitt (33) aufweist oder ausbildet, und wobei der aufgenommene Abschnitt (33) im Aufnahmeabschnitt (31) und drehbar relativ zu diesem aufgenommen ist, wobei der Aufnahmeabschnitt (31) der lateralen Gelenkeinrichtung (30) und/oder der medialen Gelenkeinrichtung (40) ausgestaltet und/oder angeordnet ist, um ein Bewegen des ihn ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts (33), oder eines Abschnitts hiervon, in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler OT Medizintechnik GmbH Richtung zu erlauben, und/oder um ein Neigen, Pivotieren oder Kippen des drehbar aufgenommenen Abschnitts (33) bezogen auf den Aufnahmeabschnitt (31), oder einer Drehachse (D) der Gelenkeinrichtung (30, 40), oder umgekehrt, im Gebrauch der medizinischen Einrichtung (1) durch oder aufgrund von Flexion oder Extension, oder hierdurch bewirkt, zu erlauben. 2. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 1, aufweisend - eine Einrichtung zum Sicherstellen oder Wahren eines Spiels zwischen an der Ausbildung der Gelenkeinrichtung (30, 40) beteiligten Komponenten derart, dass deren Relativbewegung zueinander sowohl das Drehen als auch das Bewegen, Neigen, Pivotieren oder Kippen im Gebrauchszustand der medizinischen Einrichtung (1) und/oder in einem Zustand, in welchem die medizinische Einrichtung (1) in Richtung der Drehachse (D) maximal gespannt oder vorgespannt ist; oder - eine Einrichtung zum Verhindern, dass ein zwischen an der Ausbildung der Gelenkeinrichtung (30, 40) beteiligten Komponenten erforderliches Spiel derart, dass deren Relativbewegung zueinander sowohl das Drehen als auch das Bewegen, Neigen, Pivotieren oder Kippen im Gebrauchszustand der medizinischen Einrichtung (1) möglich ist, in der Vorbereitung der der medizinischen Einrichtung (1) zu deren Gebrauch unterschritten oder aufgehoben wird; wobei die Einrichtung zum Sicherstellen oder Wahren und/oder die Einrichtung zum Verhindern optional eine OT Medizintechnik GmbH Schale, ein Distanzhalter, ein Vorsprung der Schraube, eine Hülse, welche ein Einschrauben eines ersten Bauteils in ein zweites Bauteil bezüglich des Einschraubwegs beschränkt, z. B. eine über den Schaft einer Schraube geschobene Hülse und/oder eine Schraube mit Teilgewinde, derart bemessen, dass die Möglichkeit, sie einzuschrauben begrenzt ist, und dergleichen umfassen oder hieraus bestehen. 3. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 1 oder 2, wobei das Erlauben bewirkt und/oder unterstützt wird, indem der Aufnahmeabschnitt (31) als Längsführung für den aufgenommenen Abschnitt (33) dient. 4. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei der Aufnahmeabschnitt (31) und/oder ein anderer Abschnitt der Gelenkeinrichtung (30, 40) konfiguriert ist zum Begrenzen der erlaubten Bewegung des aufgenommenen Abschnitts (33) in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung innerhalb des Aufnahmeabschnitts (31). 5. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 4, wobei die laterale Gelenkeinrichtung (30) und/oder die mediale Gelenkeinrichtung (40) ein Oberteil (50) und ein Unterteil (60) umfasst, wobei das Oberteil (50) mit dem proximalen Teil (10) und das Unterteil (60) mit dem distalen Teil (20), insbesondere lösbar und/oder relativ zueinander bewegbar, verschiebbar, kippbar oder pivotierbar und/oder drehbar, verbunden ist, oder umgekehrt. OT Medizintechnik GmbH 6. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 5, wobei das Oberteil (50) oder das Unterteil (60) als aufnehmenden Abschnitt (31) eine Durchgangsöffnung (51) und das Unterteil (60) als aufgenommenen Abschnitt einen Vorsprung oder Stift (61) umfasst. 7. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 6, wobei der Vorsprung oder der Stift (61) ein Außengewinde (G) trägt, und wobei die medizinische Einrichtung (1) ein Element (70) umfasst, welches ein Innengewinde zum Verschrauben mit dem Außengewinde (G) trägt. 8. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der beiden vorangegangenen Ansprüche, wobei das Oberteil (50) an seiner dem Unterteil (60) zugewandten Seite eine konkave Krümmung aufweist, und wobei das Unterteil (60) an seiner dem Oberteil (50) zugewandten Seite eine konvexe Krümmung aufweist. 9. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, aufweisend einen Einsatz (80, 81) mit einer Durchgangsöffnung (83), ausgestaltet zu seinem lösbaren Aufnehmen in dem Oberteil (50) oder in dem Unterteil (60), als aufnehmenden Abschnitt (31) zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts (33) aufweist. 10. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 9, wobei das Oberteil (50) oder das Unterteil (60) eine Aussparung oder eine Durchgangsöffnung aufweist zum Aufnehmen des Einsatzes (80, 81). 11. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei das Oberteil (50) OT Medizintechnik GmbH und/oder das Unterteil (60) eine Aussparung oder Vertiefung sowohl auf seiner Oberseite als auch auf seiner Unterseite aufweist. 12. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei das Oberteil (50) und/oder das Unterteil (60) wenigstens oder genau zwei, drei oder vier voneinander verschiedene Dicken aufweist. 13. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 10, wobei die Aussparung oder Durchgangsöffnung zum Aufnehmen des Einsatz (80, 81) eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene (93), aufweist. 14. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 9 bis 10, wobei der Einsatz (80, 81) an seinem äußeren Umfang und/oder an seinem inneren Umfang, welcher die optionale Durchgangsöffnung (83) begrenzt, eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene (93A, 93B), aufweist. 15. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 13 bis 14, aufweisend einen Zahnkranz (91) zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen (93, 93A, 93B). 16. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 13 bis 15, aufweisend ein Zahnrad (92) zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen (93, 93A, 93B) und/oder in den Zahnkranz (91). 17. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend einen, OT Medizintechnik GmbH lösbar und/oder verstellbar vorgesehenen Winkelbegrenzer (95), welcher eine Drehbewegung zwischen Oberteil (50) und Unterteil (60) begrenzt, vorzugsweise in einer oder in mehr als einer Drehrichtung. 18. Medizinische Einrichtung (1) nach Anspruch 17, wobei der Winkelbegrenzer (95) wenigstens eine Einstecköffnung zum Aufnehmen eines hierin aufgenommenen oder aufnehmbaren Stifts (97) aufweist, wobei die Einstecköffnung vorzugsweise eine Durchgangsöffnung ist. 19. Medizinische Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 9 bis 18, wobei die Durchgangsöffnung (51) des Oberteils (50) oder des Unterteils (60) eine erste Tiefe aufweist, und wobei der Einsatz (80, 81) in einem ersten Abschnitt eine erste Dicke und in einem weiteren Abschnitt eine zweite Dicke aufweist, wobei die erste Dicke geringer als die erste Tiefe ist. 20. Medizinische Einrichtung (1) nach dem vorangegangenen Anspruch, wobei die zweite Dicke der ersten Tiefe entspricht. 21. Set, aufweisend eine medizinische Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 20, sowie wenigstens zwei Einsätze (80, 81), welche sich voneinander unterscheiden und/oder wenigstens zwei Zahnräder (92), welche sich voneinander unterscheiden. 22. Gelenkeinrichtung (30, 40) für eine medizinische Einrichtung (1), insbesondere nach einem der Ansprüche 1 bis 20, wobei die Gelenkeinrichtung (30, 40) ein Drehgelenk, oder Gelenk mit zumindest einer Drehgelenkfunktion, mit einem Aufnahmeabschnitt (31) und OT Medizintechnik GmbH einem aufgenommenen Abschnitt (33) aufweist oder ausbildet, und wobei der aufgenommene Abschnitt (33) im Aufnahmeabschnitt (31) und drehbar relativ zu diesem aufgenommen ist, der Aufnahmeabschnitt (31) ausgestaltet und/oder angeordnet ist, um ein Bewegen des in ihm drehbar aufgenommenen Abschnitts (33), oder eines Abschnitts hiervon, in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung zu erlauben, und/oder um ein Neigen, Pivotieren oder Kippen des drehbar aufgenommenen Abschnitts (33) bezogen auf den Aufnahmeabschnitt (31), oder einer Drehachse D der Gelenkeinrichtung (30, 40), oder umgekehrt, im Gebrauch der medizinischen Einrichtung (1) durch oder aufgrund von Flexion oder Extension, oder hierdurch bewirkt, zu erlauben. 23. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 22, wobei die erlaubte Bewegung das Schwenken um mehrere Gelenkachsen oder um eine sich beim Schwenken bezogen auf das proximale Teil (10) und/oder das distale Teil (20) verändernde, insbesondere bewegende, wandernde, kippende oder pivotierende, Gelenkachse oder Drehachse (D) ist oder umfasst. 24. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 23, wobei das Erlauben bewirkt und/oder unterstützt wird, indem der Aufnahmeabschnitt (31) als Längsführung für den aufgenommenen Abschnitt (33) dient. OT Medizintechnik GmbH 25. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 24, wobei der Aufnahmeabschnitt (31) und/oder ein anderer Abschnitt der Gelenkeinrichtung (30, 40) konfiguriert ist zum Begrenzen der erlaubten Bewegung des aufgenommenen Abschnitts (33) in distal-proximaler Richtung und/oder in ventral-dorsaler Richtung innerhalb des Aufnahmeabschnitts (31). 26. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 25, wobei die laterale Gelenkeinrichtung (30, 40) ein Oberteil (50) und ein Unterteil (60) umfasst, wobei das Oberteil (50) mit dem proximalen Teil (10) und das Unterteil (60) mit dem distalen Teil (20), insbesondere lösbar und/oder relativ zueinander bewegbar, verschiebbar, kippbar oder pivotierbar und/oder drehbar, verbunden ist, oder umgekehrt. 27. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 26, wobei das Oberteil (50) oder das Unterteil (60) als aufnehmenden Abschnitt (31) eine Durchgangsöffnung (51) und das Unterteil (60) als aufgenommenen Abschnitt einen Vorsprung oder Stift (61) umfasst. 28. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 27, wobei der Vorsprung oder der Stift (61) ein Außengewinde (G) trägt, und wobei die medizinische Einrichtung (1) ein Element (70) umfasst, welches ein Innengewinde zum Verschrauben mit dem Außengewinde (G) trägt. 29. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der beiden vorangegangenen Ansprüche, wobei das Oberteil (50) an seiner dem Unterteil (60) zugewandten Seite eine konkave Krümmung aufweist, und wobei das Unterteil (60) an OT Medizintechnik GmbH seiner dem Oberteil (50) zugewandten Seite eine konvexe Krümmung aufweist. 30. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 29, aufweisend einen Einsatz (80, 81) mit einer Durchgangsöffnung (83), ausgestaltet zu seinem lösbaren Aufnehmen in dem Oberteil (50) oder in dem Unterteil (60), als aufnehmenden Abschnitt (31) zum Aufnehmen des aufgenommenen Abschnitts (33) aufweist. 31. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 30, wobei das Oberteil (50) oder das Unterteil (60) eine Aussparung oder eine Durchgangsöffnung aufweist zum Aufnehmen des Einsatzes (80, 81). 32. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 31, wobei das Oberteil (50) und/oder das Unterteil (60) eine Aussparung oder Vertiefung sowohl auf seiner Oberseite als auch auf seiner Unterseite aufweist. 33. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 32, wobei das Oberteil (50) und/oder das Unterteil (60) wenigstens oder genau zwei, drei oder vier voneinander verschiedene Dicken aufweist. 34. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 33, wobei die Aussparung oder Durchgangsöffnung zum Aufnehmen des Einsatzes (80, 81) eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene (93), aufweist. 35. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 34, wobei der Einsatz (80, 81) an seinem äußeren OT Medizintechnik GmbH Umfang und/oder an seinem inneren Umfang, welcher die optionale Durchgangsöffnung (83) begrenzt, eine Vielzahl von Zähnen, z. B. in Gestalt einer Zahnschiene (93A, 93B), aufweist. 36. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 35, aufweisend einen Zahnkranz (91) zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen (93, 93A, 93B). 37. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 36, aufweisend ein Zahnrad (92) zum Eingreifen in eine oder mehrere der Vielzahlen von Zähnen oder Zahnschienen (93, 93A, 93B) und/oder in den Zahnkranz (91). 38. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach einem der Ansprüche 22 bis 37, weiter aufweisend einen, lösbar und/oder verstellbar vorgesehenen Winkelbegrenzer (95), welcher eine Drehbewegung zwischen Oberteil (50) und Unterteil (60) begrenzt, vorzugsweise in einer oder in mehr als einer Drehrichtung. 39. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 38, wobei der Winkelbegrenzer (95) wenigstens eine Einstecköffnung zum Aufnehmen eines hierin aufgenommenen oder aufnehmbaren Stifts (97) aufweist, wobei die Einstecköffnung vorzugsweise eine Durchgangsöffnung ist. 40. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 40, wobei die Durchgangsöffnung (51) des Oberteils (50) oder des Unterteils (60) eine erste Tiefe aufweist, und wobei der Einsatz (80, 81) in einem ersten Abschnitt eine erste Dicke und in einem weiteren Abschnitt eine zweite Dicke OT Medizintechnik GmbH aufweist, wobei die erste Dicke geringer als die erste Tiefe ist. 41. Gelenkeinrichtung (30, 40) nach Anspruch 40, wobei die zweite Dicke der ersten Tiefe entspricht. 42. Set, aufweisend eine Gelenkeinrichtung (1) nach einem der Ansprüche 22 bis 41, sowie wenigstens zwei Einsätze (80, 81), welche sich voneinander unterscheiden und/oder wenigstens zwei Zahnräder (92), welche sich voneinander unterscheiden. 43. Verfahren zum Vorbereiten einer medizinischen Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 20 zu deren Gebrauch, umfassen die Schritte: - Bereitstellen einer medizinischen Einrichtung (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 20; - Vornehmen aller vor dem Anlegen der medizinischen Einrichtung (1) erforderlichen Schritte, wie z. B. Vornehmen von auf den Patienten abzustimmenden Anpassungen, oder Sicherstellen, dass diese Schritte erfolgt sind, bis die medizinische Einrichtung (1) zum Anlegen fertig derart vorliegt, dass ein Spiel zwischen an der Ausbildung der Gelenkeinrichtung (30, 40) beteiligten Komponenten derart, dass deren Relativbewegung zueinander sowohl das Drehen als auch das Bewegen, Neigen, Pivotieren oder Kippen beibehalten ist, gegeben ist. 44. Verfahren nach Anspruch 43, weiter umfassend das Anlegen der so vorbereiteten medizinischen Einrichtung (1) an den Patienten. OT Medizintechnik GmbH Claims 1. Medical, in particular orthopedic, device (1) with - a proximal part (10) for applying to an upper arm or a thigh and a distal part (20) for applying to the forearm or the lower leg, which over at least one lateral joint device (30) and/or one medial joint device (40) are pivotally or rotatably connected to one another; - at least one fastening device (11, 21) with which the medical device (1) can be secured to the limb, the lateral joint device (30) and/or the medial joint device (40) being a swivel joint or joint with at least one swivel joint function, with a receiving section (31) and a received section (33), and wherein the received section (33) is accommodated in the receiving section (31) and rotatable relative thereto, the receiving section (31) of the lateral joint device (30) and/or the medial joint device (40) is designed and/or arranged in order to move the rotatably received section (33), or a section thereof, in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction OT Medizintechnik GmbH direction, and/or to tilt, pivot or tilt the rotatably received section (33) with respect to the receiving section (31), or a rotation axis (D) of the joint device (30, 40), or vice versa, in To allow use of the medical device (1) through or due to flexion or extension, or caused thereby. 2. Medical device (1) according to claim 1, comprising - a device for ensuring or maintaining a play between components involved in the formation of the joint device (30, 40) in such a way that their relative movement to one another involves both rotating and moving, tilting, Pivoting or tilting in the state of use of the medical device (1) and/or in a state in which the medical device (1) is maximally tensioned or pretensioned in the direction of the axis of rotation (D); or - a device for preventing a play required between components involved in the formation of the joint device (30, 40) in such a way that their relative movement to one another affects both rotation and movement, tilting, pivoting or tilting in the state of use of the medical device (1 ) is possible, in the preparation of the medical facility (1) for its use is undercut or canceled; wherein the device for ensuring or maintaining and/or the device for preventing optionally one OT Medizintechnik GmbH Shell, a spacer, a projection of the screw, a sleeve which limits screwing a first component into a second component with regard to the screwing path, e.g. B. a sleeve pushed over the shaft of a screw and / or a screw with a partial thread, dimensioned such that the possibility of screwing it in is limited, and include or consist of the like. 3. Medical device (1) according to claim 1 or 2, wherein the allowing is effected and / or supported by the receiving section (31) serving as a longitudinal guide for the received section (33). 4. Medical device (1) according to one of the preceding claims, wherein the receiving section (31) and / or another section of the joint device (30, 40) is configured to limit the permitted movement of the received section (33) in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the receiving section (31). 5. Medical device (1) according to claim 4, wherein the lateral joint device (30) and / or the medial joint device (40) comprises an upper part (50) and a lower part (60), the upper part (50) being connected to the proximal part (10) and the lower part (60) is connected to the distal part (20), in particular releasably and/or movable, displaceable, tiltable or pivotable and/or rotatable relative to one another, or vice versa. OT Medizintechnik GmbH 6. Medical device (1) according to claim 5, wherein the upper part (50) or the lower part (60) has a through opening (51) as the receiving section (31) and the lower part (60) has a projection or pin as the received section (61). 7. Medical device (1) according to claim 6, wherein the projection or pin (61) carries an external thread (G), and wherein the medical device (1) comprises an element (70) which has an internal thread for screwing to the external thread (G) carries. 8. Medical device (1) according to one of the two preceding claims, wherein the upper part (50) has a concave curvature on its side facing the lower part (60), and wherein the lower part (60) on its side facing the upper part (50). has a convex curvature. 9. Medical device (1) according to one of the preceding claims, comprising an insert (80, 81) with a through opening (83), designed to be releasably received in the upper part (50) or in the lower part (60), as a receiving section (31) for receiving the recorded section (33). 10. Medical device (1) according to claim 9, wherein the upper part (50) or the lower part (60) has a recess or a through opening for receiving the insert (80, 81). 11. Medical device (1) according to one of the preceding claims, wherein the upper part (50) OT Medizintechnik GmbH and/or the lower part (60) has a recess or recess on both its upper side and its underside. 12. Medical device (1) according to one of the preceding claims, wherein the upper part (50) and / or the lower part (60) has at least or exactly two, three or four different thicknesses. 13. Medical device (1) according to claim 10, wherein the recess or through opening for receiving the insert (80, 81) has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail (93). 14. Medical device (1) according to one of claims 9 to 10, wherein the insert (80, 81) has a plurality of teeth, e.g . B. in the form of a toothed rail (93A, 93B). 15. Medical device (1) according to one of claims 13 to 14, comprising a toothed ring (91) for engaging one or more of the plurality of teeth or toothed rails (93, 93A, 93B). 16. Medical device (1) according to one of claims 13 to 15, comprising a gear (92) for engaging in one or more of the plurality of teeth or toothed rails (93, 93A, 93B) and / or in the ring gear (91). 17. Medical device (1) according to one of the preceding claims, further comprising a, OT Medizintechnik GmbH releasably and/or adjustable angle limiter (95), which limits a rotational movement between the upper part (50) and lower part (60), preferably in one or more than one direction of rotation. 18. Medical device (1) according to claim 17, wherein the angle limiter (95) has at least one insertion opening for receiving a pin (97) accommodated or receivable therein, the insertion opening preferably being a through opening. 19. Medical device (1) according to one of claims 9 to 18, wherein the through opening (51) of the upper part (50) or the lower part (60) has a first depth, and wherein the insert (80, 81) in a first section has a first thickness and in a further section a second thickness, the first thickness being less than the first depth. 20. Medical device (1) according to the preceding claim, wherein the second thickness corresponds to the first depth. 21. Set, comprising a medical device (1) according to one of claims 1 to 20, and at least two inserts (80, 81) which differ from one another and/or at least two gears (92) which differ from one another. 22. Joint device (30, 40) for a medical device (1), in particular according to one of claims 1 to 20, wherein the joint device (30, 40) is a swivel joint, or joint with at least one swivel joint function, with a receiving section (31) and OT Medizintechnik GmbH has or forms a recorded section (33), and wherein the recorded section (33) is accommodated in the receiving section (31) and rotatable relative thereto, the receiving section (31) is designed and / or arranged to allow movement of the to allow the rotatably accommodated section (33), or a section thereof, in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction, and/or to tilt, pivot or tilt the rotatably accommodated section (33) with respect to the Receiving section (31), or a rotation axis D of the joint device (30, 40), or vice versa, to allow the use of the medical device (1) by or due to flexion or extension, or caused thereby. 23. Joint device (30, 40) according to claim 22, wherein the permitted movement involves pivoting about several joint axes or about a changing, in particular moving, migrating axis that changes during pivoting in relation to the proximal part (10) and/or the distal part (20). , tilting or pivoting, joint axis or rotation axis (D) is or includes. 24. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 23, wherein the allowing is effected and / or supported by the receiving section (31) serving as a longitudinal guide for the received section (33). OT Medizintechnik GmbH 25. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 24, wherein the receiving section (31) and / or another section of the joint device (30, 40) is configured to limit the permitted movement of the recorded section (33 ) in the distal-proximal direction and/or in the ventral-dorsal direction within the receiving section (31). 26. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 25, wherein the lateral joint device (30, 40) comprises an upper part (50) and a lower part (60), the upper part (50) being connected to the proximal part (10 ) and the lower part (60) is connected to the distal part (20), in particular releasably and/or movable, displaceable, tiltable or pivotable and/or rotatable relative to one another, or vice versa. 27. Joint device (30, 40) according to claim 26, wherein the upper part (50) or the lower part (60) has a through opening (51) as the receiving section (31) and the lower part (60) has a projection or pin (61) as the received section ). 28. Joint device (30, 40) according to claim 27, wherein the projection or pin (61) carries an external thread (G), and wherein the medical device (1) comprises an element (70) which has an internal thread for screwing to the Has external thread (G). 29. Joint device (30, 40) according to one of the two preceding claims, wherein the upper part (50) has a concave curvature on its side facing the lower part (60), and wherein the lower part (60). OT Medizintechnik GmbH has a convex curvature on its side facing the upper part (50). 30. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 29, comprising an insert (80, 81) with a through opening (83), designed to be releasably received in the upper part (50) or in the lower part (60), as a receiving section (31) for receiving the recorded section (33). 31. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 30, wherein the upper part (50) or the lower part (60) has a recess or a through opening for receiving the insert (80, 81). 32. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 31, wherein the upper part (50) and / or the lower part (60) has a recess or recess on both its upper side and its underside. 33. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 32, wherein the upper part (50) and / or the lower part (60) has at least or exactly two, three or four different thicknesses. 34. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 33, wherein the recess or through opening for receiving the insert (80, 81) has a plurality of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail (93). 35. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 34, wherein the insert (80, 81) on its outer OT Medizintechnik GmbH circumference and/or on its inner circumference, which delimits the optional through opening (83), a large number of teeth, e.g. B. in the form of a toothed rail (93A, 93B). 36. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 35, comprising a ring gear (91) for engaging one or more of the plurality of teeth or toothed rails (93, 93A, 93B). 37. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 36, comprising a gear (92) for engaging in one or more of the plurality of teeth or toothed rails (93, 93A, 93B) and / or in the ring gear (91) . 38. Joint device (30, 40) according to one of claims 22 to 37, further comprising a releasably and / or adjustable angle limiter (95), which limits a rotational movement between the upper part (50) and lower part (60), preferably in one or in more than one direction of rotation. 39. Joint device (30, 40) according to claim 38, wherein the angle limiter (95) has at least one insertion opening for receiving a pin (97) received or receivable therein, the insertion opening preferably being a through opening. 40. Joint device (30, 40) according to claim 40, wherein the through opening (51) of the upper part (50) or the lower part (60) has a first depth, and wherein the insert (80, 81) has a first thickness in a first section and in another section a second thickness OT Medizintechnik GmbH, wherein the first thickness is less than the first depth. 41. Joint device (30, 40) according to claim 40, wherein the second thickness corresponds to the first depth. 42. Set, comprising a joint device (1) according to one of claims 22 to 41, and at least two inserts (80, 81) which differ from one another and/or at least two gears (92) which differ from one another. 43. A method for preparing a medical device (1) according to one of claims 1 to 20 for its use, comprising the steps: - providing a medical device (1) according to one of claims 1 to 20; - Carrying out all steps required before setting up the medical facility (1), such as: B. making adjustments to be tailored to the patient, or ensuring that these steps have been carried out until the medical device (1) is ready to be put on in such a way that there is play between components involved in the formation of the joint device (30, 40) in such a way, that their relative movement to each other, both rotating and moving, tilting, pivoting or tilting, is maintained. 44. The method according to claim 43, further comprising applying the medical device (1) prepared in this way to the patient.
PCT/EP2023/057640 2022-03-25 2023-03-24 Orthopedic device with pivoting rotational axis WO2023180528A1 (en)

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DE102022107096 2022-03-25
DE102022107096.4 2022-03-25
DE102022128396.8 2022-10-26
DE102022128396.8A DE102022128396A1 (en) 2022-10-26 2022-10-26 Orthopaedic device with pivoting axis of rotation

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US6090057A (en) * 1998-01-20 2000-07-18 Wonderful Widget Works, Ltd. Multi-axial external orthotic joint
US20110112452A1 (en) * 2009-11-10 2011-05-12 Schiff Robert A Adjustable Knee Orthosis
KR101418833B1 (en) * 2012-08-01 2014-07-17 (주)트리플씨메디칼 Reciprocal action type knee brace by different movement in medial-lateral hinge
US20190201226A1 (en) * 2016-09-06 2019-07-04 Bauerfeind Ag Tiltable articulated joint brace
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WO2020170111A1 (en) * 2019-02-22 2020-08-27 F.G.P. S.R.L. Biaxial polycemtric articulated joint for orthopaedic orthoses or braces
US20200345529A1 (en) * 2017-12-22 2020-11-05 Bauerfeind Ag Hard frame with pivotable bridge
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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6090057A (en) * 1998-01-20 2000-07-18 Wonderful Widget Works, Ltd. Multi-axial external orthotic joint
US20110112452A1 (en) * 2009-11-10 2011-05-12 Schiff Robert A Adjustable Knee Orthosis
KR101418833B1 (en) * 2012-08-01 2014-07-17 (주)트리플씨메디칼 Reciprocal action type knee brace by different movement in medial-lateral hinge
US20190201226A1 (en) * 2016-09-06 2019-07-04 Bauerfeind Ag Tiltable articulated joint brace
US20210085501A1 (en) * 2017-07-11 2021-03-25 Ottobock Se & Co. Kgaa Connection device and joint device for an orthopedic device
US20200345529A1 (en) * 2017-12-22 2020-11-05 Bauerfeind Ag Hard frame with pivotable bridge
KR20200024571A (en) * 2018-08-28 2020-03-09 트라이캠테크놀로지주식회사 Hinge assembly
WO2020170111A1 (en) * 2019-02-22 2020-08-27 F.G.P. S.R.L. Biaxial polycemtric articulated joint for orthopaedic orthoses or braces

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