WO2013186178A1 - Stimulation of cellular immune response against epstein-barr virus (ebv) - Google Patents

Stimulation of cellular immune response against epstein-barr virus (ebv) Download PDF

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WO2013186178A1
WO2013186178A1 PCT/EP2013/061929 EP2013061929W WO2013186178A1 WO 2013186178 A1 WO2013186178 A1 WO 2013186178A1 EP 2013061929 W EP2013061929 W EP 2013061929W WO 2013186178 A1 WO2013186178 A1 WO 2013186178A1
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seq
peptides
ebv
amino acid
different
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PCT/EP2013/061929
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German (de)
French (fr)
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Stefan Stevanovic
Christina KYZIRAKOS
Christoph GRABENBAUER
Elina BARSAUME
Stefan AUDEHM
Hans-Georg Rammensee
Thomas Feger
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Eberhard-Karls-Universitaet Universitaetsklinikum
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Publication of WO2013186178A1 publication Critical patent/WO2013186178A1/en

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/12Viral antigens
    • A61K39/245Herpetoviridae, e.g. herpes simplex virus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/12Viral antigens
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P31/00Antiinfectives, i.e. antibiotics, antiseptics, chemotherapeutics
    • A61P31/12Antivirals
    • A61P31/20Antivirals for DNA viruses
    • A61P31/22Antivirals for DNA viruses for herpes viruses
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07KPEPTIDES
    • C07K14/00Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof
    • C07K14/005Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof from viruses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K2039/70Multivalent vaccine
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N2710/00MICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA dsDNA viruses
    • C12N2710/00011Details
    • C12N2710/16011Herpesviridae
    • C12N2710/16211Lymphocryptovirus, e.g. human herpesvirus 4, Epstein-Barr Virus
    • C12N2710/16222New viral proteins or individual genes, new structural or functional aspects of known viral proteins or genes
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N2710/00MICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA dsDNA viruses
    • C12N2710/00011Details
    • C12N2710/16011Herpesviridae
    • C12N2710/16211Lymphocryptovirus, e.g. human herpesvirus 4, Epstein-Barr Virus
    • C12N2710/16234Use of virus or viral component as vaccine, e.g. live-attenuated or inactivated virus, VLP, viral protein

Definitions

  • the present invention relates to a pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), a process for the preparation of such a pharmaceutical composition and peptides contained therein.
  • EBV Epstein-Barr virus
  • Epstein-Barr virus also called human herpes virus 4 (HHV 4)
  • HHV 4 human herpes virus 4
  • the main transmission path of the virus is a droplet infection or a contact or smear infection. Transmissions may also be involved in transplantations or blood transfusions.
  • the infection with the virus takes place mostly in childhood. From the age of 40, approximately 98% of people are infected with EBV. In most cases, chronic infections are asymptomatic. In 30% to 60% of all cases, however, the so-called Pfeiffer glandular fever or infectious mononucleosis may occur.
  • EBV is also causally related to lymph node cancer, Burkitt's lymphoma, Hodgkin's lymphoma and other lymphomas. Especially in immunocompromised individuals there is an increased occurrence of EBV-associated diseases.
  • EBV plays an important role in patients undergoing organ transplantation. These are immunosuppressed to prevent the rejection of the foreign organ. This promotes the multiplication of EBV and the development of the so-called lymphoproliferative disease after transplantation (English, "post-transplant lymphoproliferative disorder", PTLD).
  • PTLD post-transplant lymphoproliferative disorder
  • a targeted therapy against the Pfeiffer glandular fever does not exist so far. In most cases, there is a purely symptomatic treatment. Accordingly, the treatment methods of Hodgkin's or Burkitt's lymphoma consist of classic chemotherapy and radiation therapies. The therapy of PTLD has not been satisfactorily resolved. Often it comes here to the use of chemo and radiation therapies and various methods of immune stimulation.
  • the adoptive transfer of polyclonal T cell lines for the treatment and prevention of PTLD in hematopoietic stem cell transplantation is described, for example, in Heslop et al.
  • This object is achieved by providing a pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), which has at least three different peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences are each selected from the group from SEQ ID No. 1 to 78.
  • EBV Epstein-Barr virus
  • the inventors have surprisingly discovered that the administration of at least three different peptides having three different amino acid sequences from the group found by the inventors leads to stimulation of the cellular immune response to EBV in almost all EBV-infected individuals.
  • the peptides provided by the inventors detect so-called "frequently recognized epitopes" (FREP) from EBV, that is epitopes of EBV, which are frequently recognized by the cellular immune system.
  • FREP frequently recognized epitopes
  • the peptides provided by the inventors capture both MHC class I and MHC class II restricted EBV specific epitopes.
  • the particular advantage of the pharmaceutical composition according to the invention is that the MHC or HLA restriction is practically overcome.
  • the pharmaceutical composition according to the invention triggers stimulation of the cellular immune response in EBV-infected individuals, regardless of which MHC or HLA profile is present. It is therefore not necessary to perform MHC or HLA typing of the affected individual prior to administration.
  • the treatment with the composition according to the invention is therefore particularly cost-effective.
  • the pharmaceutical composition may be administered directly to the individual and thus promptly induce immune stimulation.
  • the pharmaceutical composition may comprise, in addition to the peptides, a pharmaceutically acceptable carrier.
  • a pharmaceutically acceptable carrier include, for example, binders, disintegrants, fillers, lubricants and buffers, salts and other substances suitable for the formulation of medicaments; see. Rowe et al. (2006), Handbook of Pharmaceutical Excipients, 5th Edition, Pharmaceutical Press, or Bauer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Academictincturethane, or others.
  • the inventors have recognized that already three peptides are sufficient to capture a majority of EBV-infected individuals. This is especially true in the case of MHC class II peptides. These are not very strong in their ability to bind restrictive and can sometimes bind across alleles. The inventors were able to generate MHC class II peptides, which led to recognition rates of more than 75% among randomly selected blood donors. When using at least three MHC class II peptides according to the invention, recognition rates of approximately 100% are achieved.
  • the pharmaceutical composition requires in addition to the peptides of the invention no further active ingredients. However, it may contain other agents or potentiators.
  • adjuvants are preferred in order to non-specifically increase the immune response.
  • adjuvants include aluminum hydrochloride, MF59, AS03, monophosphoryl lipid A, etc.
  • the pharmaceutical composition has at least five different peptides according to the invention.
  • Table 1 Theoretical population coverage with increasing number of peptides at a recognition rate of the peptides of 100%; Calculation according to Schipper et al. (1996), Minimal phenotype panels. A method for achieving maximum population coverage with a minimum of HLA antigens, human immunology 51 (2), pages 95-98; Allele frequencies of the German population from www.allelefrequencies.net
  • the pharmaceutical composition has at least eight different peptides.
  • composition according to the invention with even greater safety in any EBV-infected individual triggers a cellular immune response.
  • the pharmaceutical composition according to the invention at least 9, 10, 1 1, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 may have different peptides, wherein the Amino acid sequences of the various peptides are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 73.
  • the pharmaceutical composition comprises at least three different MHC class II peptides each having different amino acid sequences and at least five different MHC class I peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences of the MHC class Il peptides are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 38, and wherein the amino acid sequences of the MHC class I peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 39 to 78.
  • This measure has the advantage that the MHC class I equipment and at the same time the MHC class II equipment of a human individual are detected with very high reliability, so that an optimal stimulation of the cellular immune response is ensured.
  • the pharmaceutical composition according to the invention for the treatment and / or prophylaxis of an EBV-associated disease is formed.
  • EBV-associated disease may be Pfeiffer glandular fever (infectious mononucleosis), lymph node cancer (Hodgkin's disease), Burkitt's lymphoma, or preferably the lymphoproliferative disorder after transplantation (PTLD) act.
  • PTLD lymphoproliferative disorder after transplantation
  • Another object of the present invention relates to the use of at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides, each with different amino acid sequences, for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV), wherein the amino acid sequences are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 78.
  • EBV Epstein-Barr virus
  • Another object of the present invention relates to a process for the preparation of a pharmaceutical composition, the following steps (1) providing at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides, (2) formulation of the peptides into a pharmaceutically acceptable carrier, wherein the at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides each have different Amino acid sequences each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 78.
  • Another object of the present invention relates to a peptide for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV) or the use of a peptide for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV), wherein the peptide has an amino acid sequence selected from the group consisting of SEQ ID NOs: 1 to 78.
  • Another object of the present invention relates to a peptide for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV) or the use of a peptide for stimulating the cellular immune response to the Epstein-Barr virus (EBV), wherein the peptide has an amino acid sequence selected from the group consisting of SEQ ID NOs: 1, 2, 4, 6, 8, 10 to 14, 16, 18, to 20, 22, 24 to 38, 48, 49, 54 , 56, 61, 62, 66, 68, 69.
  • Another object of the present invention relates to a nucleic acid molecule, which may be DNA or RNA or a genetic vector or plasmid encoding the peptide of the invention.
  • the invention also relates to a host, for example.
  • a microorganism such as a bacterium containing the nucleic acid molecule of the invention.
  • Another object of the present invention relates to a method for stimulating the cellular immune response of a living organism against EBV, which comprises the administration of the pharmaceutical composition according to the invention and / or of the peptide or peptides according to the invention in the living being.
  • a further subject of the invention is a method for the diagnostic examination of a living being for an infection with EBV, which comprises the following steps: (1) administration of the pharmaceutical composition according to the invention and / or the peptide according to the invention and / or the peptides according to the invention into the animal , (2) measuring the immune response of the livestock, (3) correlating an immune reaction of the livestock with a positive diagnosis of EBV infection.
  • the immune reaction of the living organism can be measured, for example, via the secretion of cytokine, with IFN- ⁇ being a particularly suitable marker which can be determined, for example, in the context of the so-called ELISpot assay.
  • FIG. 1 A Amplification of peptide-specific reactions in vitro leads to detectable reactions. Spot-forming units of PBMCs from eight healthy donors, measured by IFN- ⁇ ELISpot after stimulation with 10 ⁇ g ml of the peptide BLLF1 167 ex vivo and after in vitro amplification. The background (stimulation with the control peptide FlnA) was subtracted.
  • PBMCs from 16 randomly selected blood donors respond to the
  • Peptide mix 1 by IFN- ⁇ production after amplification in vitro.
  • the cells were amplified and stimulated with 10 ⁇ g ml of the peptide mix (2 g / ml per peptide) and 2 and 10 ⁇ g ml of FlnA (control peptide). Spot values of ⁇ 10, which were at least three times higher than the spot values of the control peptides, were defined as positive reactions.
  • FlnA control peptide
  • 0 medium control
  • PHA positive control phytohemagglutinin.
  • B) Stimulation with peptide mix 1 induces a multifunctional CD4 + T cell response in seropositive but not seronegative donors.
  • PBMCs from five seropositive and two seronegative donors were stimulated with 10 ⁇ g ml of peptide mix 1 after preamplification and stained intracellularly for IFN- ⁇ , TNF, granzyme B, CD154 and IL2.
  • Gating strategy live lymphocytes were selected and selected in CD4 + and CD8 + T cells. Duplets were excluded.
  • the responsive cells of the seropositive individuals are highly functional in comparison to the responsive cells of the seronegative individuals.
  • the arcs shown visualize the various functions that are simultaneously expressed by the CD4 + cells of five seropositive and two seronegative individuals. In all seropositive individuals, one-sixth to about one-third of the cells (white to mid-gray) express at least three functions. In the seronegative individuals, the reacting cells mainly show a function (black parts).
  • FIG. 4 Reactions of 16 blood donors to the peptide mix 3.
  • FIG. 5 Reactions of 4 blood donors to the peptide mixtures 4 to 13.
  • the candidate epitopes were analyzed using the database SYFPEITHI, University of Tübingen, Interfaculty Institute of Cell Biology, Germany (www.syfpeithi.de). The protein sequences were added to the database
  • PBMCs Peripheral Blood Mononuclear Cells
  • Buffy Coats or Leukapheresis products were provided by the Institute for Clinical and Experimental Transfusion Medicine, University of Tübingen, Germany.
  • the PBMCs were isolated by standard gradient separation with Ficoll (PAA) and cryopreserved in fetal calf serum (PAA) with 10% DMSO (Merck) at -80 ° C until use. Pre-amplification of specific reactions
  • PBMCs Frozen PBMCs were thawed on day 0 and incubated at high density (0.5-1 * 10 7 cells / ml) in medium (Iscove's modified Dulbecco's medium (Lonza) containing 5% heat-inactivated human serum, 50 ⁇ M ⁇ -mercaptoethanol (Roth), 1 x penicillin / streptomycin (PAA) and 25 ug ml gentamicin sulfate (Lonza)). On day 1, the peptides were added together with medium at 2-10 ⁇ g ml each. For epitope screening, the PBMCs were probed with a pool of peptides including the control peptide (Gag_H IV 296-313 or
  • IL-2 Proleukin S, Novartis
  • medium 20 U / ml The PBMCs were used on day 12 for ELISpot, intracellular cytokine stains or IFN- ⁇ secretion assays (Miltenyi Biotec). IFN-y ELISpot assays
  • Each peptide was analyzed by two- or three-fold measurements. The responses to the individual peptides were rated positive when the mean number of spots per well was at least 10 and the levels were over 3 times the mean of the negative control spots. Intracellular cytokine staining
  • the inventors determined over one hundred epitope candidates of EBV antigens from the latent and lytic phases of the virus. These were screened on T memory cells present in healthy blood donors to identify frequently recognized EBV epitopes ("frequently recognized epitopes", freps).
  • CD4 + T cells which are specific for cytomegalovirus (CMV)
  • CMV cytomegalovirus
  • the incidence of CD4 + T cells specific for epitopes of EBV is less than 1 in 10,000 PBMCs present in the ELISpot react to an epitope, usually very low.
  • preexisting specific T cells were amplified in vitro in a 12 day culture prior to reading. This resulted in an amplification of the reaction to a detectable level.
  • Each epitope candidate was screened in a first round against PBMCs from healthy blood donors by an IFN- ⁇ ELISpot. Spot values of ⁇ 10, which were at least three times higher than the spot values of the control peptides, were defined as positive reactions. Peptides that elicited positive IFN- ⁇ responses were further tested, resulting in at least 15 tested donors per peptide.
  • An exemplary ELISpot result of a tested donor with respect to a reaction against 10 different epitope candidates of the antigen BLLF1 is shown in Figure 1B.
  • Table 2 Frequently recognized EBV-specific peptides. In each case at least 16 healthy blood donors (exceptions: three each with asterisk, 12 each with two stars) with matching HLA restriction (MHC class I epitopes) or randomly selected blood donors (MHC class II epitopes) for their reactivity to the given peptide with the ELISpot assay.
  • MHC class I epitopes HLA restriction
  • MHC class II epitopes randomly selected blood donors
  • a peptide mix is recognized by over 90% of all EBV infected people.
  • Table 3 Reaction of 16 blood donors to 9 different peptides; the highlighted values correspond to positive immune reactions.
  • the epitopes EBNA3A 381 (SEQ ID NO: 13), EBNA1 514 (SEQ ID NO: 21), BMRF1 261 (SEQ ID NO: 19), BLLF1 268 (SEQ ID NO: 1) and BLLF1 167 (SEQ ID NO: 17 ) were selected because, taken together, they induced IFN- ⁇ production in all reacting donors (12/16):
  • IFN- ⁇ producing cells could be successfully stimulated in 23 of 24 randomly selected neither HLA-typed nor EBV serum status specific healthy blood donors, as detected by ELISpot. Data from 16 donors are shown in Figure 2A after amplification in vitro. The stimulated cells expressed TNF, CD154, IFNy, IL2 and granzyme B, whereas in the PBMCs of seronegative donors L13 and CG this was not detected; see. Fig. 2B.
  • the cytokine expression pattern among the responding cells was significantly more multifunctional in the seropositive donors than in the seronegative donors; see. Fig. 2C. While in the seropositive individuals tested a substantial proportion of cells (0.3 to 0.7% of CD4 + ) expressed all five activation markers, such cells could not be detected in the seronegative individuals.
  • a third mix of seven epitopes namely EBNA3A 381 (SEQ ID NO: 13), BMRF1 261 (SEQ ID NO: 19), EBNA1 514 (SEQ ID NO: 21), BLLF1 167 (SEQ ID NO: 17), BRLF1 1 19 (SEQ ID NO: 25), EBNA2 276 (SEQ ID NO: 3) and BXLF2 126 (SEQ ID NO: 7) (peptide mix 3) was recognized by 16/16 individuals tested; see. Fig. 4.
  • Peptide mix 4 BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 72): Most frequent HLAs, each best peptide. Detection: 10/14, 71, 4%
  • Peptide mix 5 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 47). 55), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 72), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73): Most frequent HLAs, two best peptides each. Detection 9/14, 64.3%
  • Peptide mix 6 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 55). 57), EBN2 430 (SEQ ID NO: 66), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73): 7 most abundant HLAs, each best peptide. Detection 10/14, 71, 4%
  • Peptide mix 7 EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 54), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 53). 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 66), LMP2 200 (SEQ ID NO: 65). 71), EBNA6 162 (SEQ ID NO. 73), LMP1 256 (SEQ ID NO: 77): all but A * 02, each best peptide. Detection 13/14, 92.8%
  • Peptide mix 8 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 47). 51), EBNA4 416 (SEQ ID NO: 52), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 54). All HLA-A, up to two best peptides. Detection 1 1/14, 78.5%.
  • Peptide mix 9 EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), EBNA3 193 (SEQ ID NO: 58), EBNA4 831 (SEQ ID NO: 63), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 58). 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 66), BZLF1 54 (SEQ ID NO: 67), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 67). 72), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73), LMP1 156 (SEQ ID NO: 77). All HLA-B, up to two best peptides. Detection 13/14, 92.8%.
  • Peptide mix 10 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 55). 64), EBN2 430 (SEQ ID NO: 66), EBNA1 407 (SEQ ID NO: 70). Random Mix I. Detection 13/14, 92.8%.
  • Peptide mix 1 1 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 51) 54), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 54) 66), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73), LMP1 165 (SEQ ID NO: 77). All HLAs, each best peptide. Detection 12/14, 85.7%
  • Peptide mix 12 BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), LMP2 356 (SEQ ID NO: 41), LMP2 426 (SEQ ID NO: 42), LMP1 125 (SEQ ID NO: 41). 45), EBNA6 284 (SEQ ID NO: 46), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), EBNA4 416 (SEQ ID NO: 47).
  • Peptide mix 13 BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), BZLF1 (190 (SEQ ID NO: 57), EBNA4 831 (SEQ ID NO: 63), BZLF1 54 (SEQ ID NO 67), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71). Random Mix II. Detection: 8/14, 57.1%
  • FIG. 5 shows representative ELISPOT results of donors 1755-1761 on the various mix combinations 4 to 13 after in vitro amplification. Each double row corresponds to a donor, each mix was measured as a duplicate. 1 10056: HIV-specific peptide, negative control. Row 12: one well positive control PHA and one well medium per donor.
  • the inventors provide peptides that can be used to induce stimulation of the EBV-infected individual's EBV-immune cellular immune response.
  • the peptides can be used in a peptide mixture that induces a cellular immune response to EBV in virtually any individual without prior MHC or HLA typing. This is demonstrated by the inventors using various peptide mixtures.

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Abstract

Pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), comprising at least three different peptides, each of which has different amino acid sequences selected from among the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 78.

Description

Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV)  Stimulation of cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV)
[0001] Die vorliegende Erfindung betrifft eine pharmazeutische Zusammensetzung zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), ein Verfahren zur Herstellung einer solchen pharmazeutischen Zusammensetzung und in dieser enthaltende Peptide. The present invention relates to a pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), a process for the preparation of such a pharmaceutical composition and peptides contained therein.
[0002] Das Epstein-Barr-Virus (EBV), auch Humanes-Herpes-Virus 4 (HHV 4) genannt, ist ein humanpathogenes, behülltes, doppelsträngiges DNA-Virus aus der Familie der Herpesviren. Hauptübertragungsweg des Virus ist eine Tröpfcheninfektion oder eine Kontakt- bzw. Schmierinfektion. Auch kann es im Rahmen von Transplantationen oder Bluttransfusionen zu Übertragungen kommen. Die Infektion mit dem Virus erfolgt zumeist im Kindesalter. Ab dem 40. Lebensjahr sind ca. 98 % der Menschen mit EBV infiziert. In den meisten Fällen verlaufen die chronischen Infektionen asymptomatisch. In 30 % bis 60 % aller Fälle kann es jedoch zum Ausbruch des sog. Pfeiffer-Drüsenfiebers bzw. der infektiösen Mononukleose kommen. EBV steht ferner in ursächlichem Zusammenhang mit Lymphdrüsenkrebs, dem Burkitt-Lymphom, Hodgkin-Lymphom sowie weiteren Lymphomen. Besonders bei immunkompromittierten Personen kommt es zum verstärkten Auftreten von EBV-assoziierten Erkrankungen. The Epstein-Barr virus (EBV), also called human herpes virus 4 (HHV 4), is a human pathogenes, enveloped, double-stranded DNA virus from the family of herpesviruses. The main transmission path of the virus is a droplet infection or a contact or smear infection. Transmissions may also be involved in transplantations or blood transfusions. The infection with the virus takes place mostly in childhood. From the age of 40, approximately 98% of people are infected with EBV. In most cases, chronic infections are asymptomatic. In 30% to 60% of all cases, however, the so-called Pfeiffer glandular fever or infectious mononucleosis may occur. EBV is also causally related to lymph node cancer, Burkitt's lymphoma, Hodgkin's lymphoma and other lymphomas. Especially in immunocompromised individuals there is an increased occurrence of EBV-associated diseases.
[0003] Eine wichtige Rolle spielt EBV bei Patienten, die sich einer Organtransplantation unterziehen. Diese werden immunsupprimiert, um die Abstoßung des Fremdorgans zu verhindern. Dies fördert die Vermehrung von EBV und die Entstehung der sog. lymphoproliferative Erkrankung nach Transplantation (engl, "post-transplant lympho- proliferative disorder", PTLD). EBV plays an important role in patients undergoing organ transplantation. These are immunosuppressed to prevent the rejection of the foreign organ. This promotes the multiplication of EBV and the development of the so-called lymphoproliferative disease after transplantation (English, "post-transplant lymphoproliferative disorder", PTLD).
[0004] Eine zielgerichtete Therapie gegen das Pfeiffer-Drüsenfieber gibt es bisher nicht. In den meisten Fällen erfolgt eine rein symptomatische Behandlung. Entsprechend bestehen die Behandlungsmethoden des Hodgkin- oder Burkitt-Lymphoms aus klassischen Chemo- und Strahlentherapien. Auch die Therapie von PTLD ist bislang nicht zufriedenstellend gelöst. Häufig kommt es auch hier zum Einsatz von Chemo- und Strahlentherapien sowie verschiedenen Verfahren der Immunstimulation. [0005] Der adoptive Transfer von polyklonalen T-Zelllinien zur Behandlung und Prävention von PTLD bei hämatopoetischer Stammzelltransplantation wird bspw. beschrieben in Heslop et al. (2010), Long-term outcome of EBV-specific T-cell infusions to prevent or treat EBV-related lymphoproliferative disease in transplant recipients, Blood 1 15(5), Seiten 925-935. Die dort eingesetzten polyklonalen T-Zelllinien wurden durch die wiederholte Stimulation von mononukleären Zellen des peripheren Blutes (PBMC) des Spenders mit autologen EBV-infizierten lymphoblastoiden Zelllinien (LCL) generiert. Dies ist jedoch sehr zeitaufwändig. Die Generation der LCL allein kann bis zu 5 Wochen dauern; vgl. Rooney et al. (1995), Use of gene-modified virus-specific T lymphocytes to control Epstein-Barr-virus-related lymphoproliferation, Lancet 345(8941 ), Seiten 9-13, und Wilkie et al. (2004), Establishment and characterization of a bank of cytotoxic T lymphocytes for immunotherapy of Epstein-Barr virus-associated diseases, Journal of Immuno- therapy 27(4), Seiten 309-316. Ein weiterer Nachteil dieser Behandlungsmethode resultiert aus der Polyklonalität der T-Zelllinien. Diese können eine immunologische Reaktion im Sinne einer Transplantat-Wirt-Reaktion (engl, "graft-versus-host-disease") auslösen. A targeted therapy against the Pfeiffer glandular fever does not exist so far. In most cases, there is a purely symptomatic treatment. Accordingly, the treatment methods of Hodgkin's or Burkitt's lymphoma consist of classic chemotherapy and radiation therapies. The therapy of PTLD has not been satisfactorily resolved. Often it comes here to the use of chemo and radiation therapies and various methods of immune stimulation. The adoptive transfer of polyclonal T cell lines for the treatment and prevention of PTLD in hematopoietic stem cell transplantation is described, for example, in Heslop et al. (2010), Long-term outcome of EBV-specific T-cell infusion to prevent or treat EBV-related lymphoproliferative disease in transplant recipients, Blood 1 15 (5), pp. 925-935. The polyclonal T cell lines used there were generated by the repeated stimulation of mononuclear cells of the peripheral blood (PBMC) of the donor with autologous EBV-infected lymphoblastoid cell lines (LCL). However, this is very time consuming. The generation of LCL alone can take up to 5 weeks; see. Rooney et al. (1995), Use of gene-modified virus-specific T lymphocytes to control Epstein-Barr virus-related lymphoproliferation, Lancet 345 (8941), pp. 9-13, and Wilkie et al. (2004), Establishment and characterization of a bank of cytotoxic T lymphocytes for immunotherapy of Epstein-Barr virus-associated diseases, Journal of Immuno-therapy 27 (4), pages 309-316. Another disadvantage of this treatment method results from the polyclonality of the T cell lines. These can trigger an immunological reaction in the sense of a graft-versus-host disease.
[0006] Vor diesem Hintergrund ist es die Aufgabe der vorliegenden Erfindung, eine neue pharmazeutische Zusammensetzung bereitzustellen, mit denen EBV- assoziierten Erkrankungen vorgebeugt bzw. diese behandelt werden können, wobei die im Stand der Technik beschriebenen Problemen weitgehend vermieden werden sollen. Against this background, it is the object of the present invention to provide a novel pharmaceutical composition with which EBV-associated diseases can be prevented or treated, wherein the problems described in the prior art should be largely avoided.
[0007] Diese Aufgabe wird durch die Bereitstellung einer pharmazeutischen Zusammensetzung zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr- Virus (EBV) gelöst, die zumindest drei verschiedene Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen aufweist, wobei die Aminosäuresequenzen jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 78. This object is achieved by providing a pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), which has at least three different peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences are each selected from the group from SEQ ID No. 1 to 78.
[0008] Die Erfinder konnten überraschenderweise feststellen, dass die Verabreichung von zumindest drei verschiedenen Peptiden mit drei verschiedenen Aminosäuresequenzen aus der von den Erfindern aufgefundenen Gruppe bei nahezu allen mit EBV- infizierten Individuen zu einer Stimulation der zellulären Immunantwort gegen EBV führt. [0009] Die von den Erfindern bereitgestellten Peptide erfassen sog. "frequently recognized epitopes" (FREP) aus EBV, also Epitope von EBV, die vom zellulären Immunsystem häufig erkennt werden. Die von den Erfindern bereitgestellten Peptide erfassen sowohl MHC-Klasse-I- als auch MHC-Klasse-ll-restringierte EBV-spezifische Epitope. The inventors have surprisingly discovered that the administration of at least three different peptides having three different amino acid sequences from the group found by the inventors leads to stimulation of the cellular immune response to EBV in almost all EBV-infected individuals. The peptides provided by the inventors detect so-called "frequently recognized epitopes" (FREP) from EBV, that is epitopes of EBV, which are frequently recognized by the cellular immune system. The peptides provided by the inventors capture both MHC class I and MHC class II restricted EBV specific epitopes.
[0010] Vor diesem Hintergrund besteht der besondere Vorteil der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung darin, dass die MHC- bzw. HLA- Restriktion praktisch überwunden wird. Mit anderen Worten, die erfindungsgemäße pharmazeutische Zusammensetzung löst bei EBV-infizierten Individuen, gleich welches MHC- bzw. HLA-Profil vorliegt, eine Stimulation der zellulären Immunantwort aus. Es ist folglich nicht erforderlich, vor der Verabreichung eine MHC- bzw. HLA-Typisierung des betroffenen Individuums durchzuführen. Die Behandlung mit der erfindungsgemäßen Zusammensetzung ist deshalb besonders kostengünstig. Against this background, the particular advantage of the pharmaceutical composition according to the invention is that the MHC or HLA restriction is practically overcome. In other words, the pharmaceutical composition according to the invention triggers stimulation of the cellular immune response in EBV-infected individuals, regardless of which MHC or HLA profile is present. It is therefore not necessary to perform MHC or HLA typing of the affected individual prior to administration. The treatment with the composition according to the invention is therefore particularly cost-effective.
[0011] Ferner ist es nicht zwingend erforderlich, dem EBV-infizierten Individuum zunächst Zellen des Immunsystems zu entnehmen, um diese dann ex vivo zu stimulieren und anschließend erneut dem Individuum zu verabreichen, wie dies in dem von Heslop et al. (2010, a.a.O.) beschriebenen Ansatz der Fall ist. Die pharmazeutische Zusammensetzung kann dem Individuum vielmehr direkt verabreicht werden und somit zeitnah eine Immunstimulation induzieren. Furthermore, it is not absolutely necessary to first remove cells of the immune system from the EBV-infected individual in order then to stimulate them ex vivo and then to administer them to the individual again, as described in the Heslop et al. (2010, supra) is the case. Rather, the pharmaceutical composition may be administered directly to the individual and thus promptly induce immune stimulation.
[0012] Die pharmazeutische Zusammensetzung kann neben den Peptiden einen pharmazeutisch akzeptablen Träger aufweisen. Derartige Träger sind im Stand der Technik allgemein bekannt. Sie umfassen bspw. Bindemittel, Sprengmittel, Füllmittel, Gleitmittel sowie Puffer, Salze und sonstige zur Formulierung von Arzneimitteln geeignete Substanzen; vgl. Rowe et al. (2006), Handbook of Pharmaceutical Excipients, 5th Edition, Pharmaceutical Press, oder Bauer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft Stuttgart mbH. The pharmaceutical composition may comprise, in addition to the peptides, a pharmaceutically acceptable carrier. Such carriers are well known in the art. They include, for example, binders, disintegrants, fillers, lubricants and buffers, salts and other substances suitable for the formulation of medicaments; see. Rowe et al. (2006), Handbook of Pharmaceutical Excipients, 5th Edition, Pharmaceutical Press, or Bauer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft Stuttgart mbH.
[0013] Die Erfinder haben erkannt, dass bereits drei Peptide ausreichend sind, um einen Großteil der mit EBV-infizierten Individuen zu erfassen. Dies gilt insbesondere im Fall von MHC-Klasse-Il-Peptiden. Diese sind in ihrer Bindungsfähigkeit nicht sehr restriktiv und können zum Teil allelübergreifend binden. Die Erfinder konnten MHC- Klasse-Il-Peptide generieren, die unter zufällig ausgewählten Blutspendern zu Erkennungsraten von über 75 % führten. Bei der Verwendung von mindestens drei erfindungsgemäßen MHC-Klasse-Il-Peptiden werden Erkennungsraten von ca. 100 % erreicht. The inventors have recognized that already three peptides are sufficient to capture a majority of EBV-infected individuals. This is especially true in the case of MHC class II peptides. These are not very strong in their ability to bind restrictive and can sometimes bind across alleles. The inventors were able to generate MHC class II peptides, which led to recognition rates of more than 75% among randomly selected blood donors. When using at least three MHC class II peptides according to the invention, recognition rates of approximately 100% are achieved.
[0014] Die pharmazeutische Zusammensetzung benötigt neben den erfindungsgemäßen Peptiden keine weiteren Wirkstoffe. Sie kann jedoch weitere Wirkstoffe oder Wirkverstärker enthalten. Im Falle eines Impfstoffes oder Vakzins sind bspw. sog. Adjuvantien bevorzugt, um die Immunantwort unspezifisch zu steigern. Derartige Adjuvantien umfassen Aluminiumhydrochlorid, MF59, AS03, Monophosphoryl-Lipid A etc. The pharmaceutical composition requires in addition to the peptides of the invention no further active ingredients. However, it may contain other agents or potentiators. In the case of a vaccine or vaccine, for example, so-called adjuvants are preferred in order to non-specifically increase the immune response. Such adjuvants include aluminum hydrochloride, MF59, AS03, monophosphoryl lipid A, etc.
[0015] Die der Erfindung zugrundeliegende Aufgabe wird hiermit vollkommen gelöst. The problem underlying the invention is hereby completely solved.
[0016] Nach einer bevorzugten Weiterentwicklung der Erfindung weist die pharmazeutische Zusammensetzung zumindest fünf verschiedene erfindungsgemäße Peptide auf. According to a preferred development of the invention, the pharmaceutical composition has at least five different peptides according to the invention.
[0017] Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass mit noch größerer Zuverlässigkeit die gesamte Population von EBV-infizierten Individuen abgedeckt und in diesen eine gezielte Immunstimulation erreicht wird. Dies gilt auch und insbesondere für den Fall von fünf ausgewählten MHC-Klasse-I-Peptiden. So weist jeder Mensch ein individuelles Set aus zwei HLA-A-Allelen und HLA-B-Allelen auf, bspw. HLA-A2, HLA-A3, HLA-B7 und HLA-B44. Die verschiedenen Allele sind unterschiedlich häufig in der Bevölkerung vertreten. MHC-Klasse-I-Epitope sind sehr restriktiv in ihrer Bindungsfähigkeit, binden also z.B. nur auf HLA-A2. Berechnet man die theoretische Populationsabdeckung eines Impfstoffes innerhalb der deutschen Bevölkerung, der aus Peptiden besteht, die an die häufigsten HLA-Allele binden, dann ergibt sich, dass ab einer Menge von fünf Peptiden über 95 % der Bevölkerung abgedeckt wären: Anzahl Peptide Populationsabdeckung (%) Restriktionen der verwendeten PeptideThis measure has the advantage that the entire population of EBV-infected individuals is covered with even greater reliability and a targeted immune stimulation is achieved in these. This also applies, and in particular in the case of five selected MHC class I peptides. Thus, each human has an individual set of two HLA-A alleles and HLA-B alleles, for example HLA-A2, HLA-A3, HLA-B7 and HLA-B44. The different alleles are represented differently in the population. MHC class I epitopes are very restrictive in their binding ability, thus binding eg only to HLA-A2. If one calculates the theoretical population coverage of a vaccine within the German population consisting of peptides that bind to the most common HLA alleles, then it would be found that more than 95% of the population would be covered from a quantity of five peptides: Number of peptides Population coverage (%) Restrictions of the peptides used
1 49,8736 A2 1 49,8736 A2
2 69,4191 A2 + A3  2 69.4191 A2 + A3
3 82,1916 A2 + A3 + B7  3 82.1916 A2 + A3 + B7
4 91 ,3564 A2 + A3 + B7 + B44  4 91, 3564 A2 + A3 + B7 + B44
5 96,2364 A2 + A3 + B7 + B44 + B8 5 96.2364 A2 + A3 + B7 + B44 + B8
6 99,1 164 A2 + A3 + B7 + B44 + B8 + B356 99.1 164 A2 + A3 + B7 + B44 + B8 + B35
Tabelle 1 : Theoretische Populationsabdeckung mit steigender Anzahl von Peptiden bei einer Erkennungsrate der Peptide von 100 %; Berechnung nach Schipper et al. (1996), Minimal phenotype panels. A method for achieving maximum population coverage with a minimum of HLA antigens, human immunology 51 (2), Seiten 95-98; Allelfrequenzen der deutschen Bevölkerung aus www.allelefrequencies.net Table 1: Theoretical population coverage with increasing number of peptides at a recognition rate of the peptides of 100%; Calculation according to Schipper et al. (1996), Minimal phenotype panels. A method for achieving maximum population coverage with a minimum of HLA antigens, human immunology 51 (2), pages 95-98; Allele frequencies of the German population from www.allelefrequencies.net
[0018] Nach einer bevorzugten Weiterentwicklung weist die pharmazeutische Zusammensetzung zumindest acht verschiedene Peptide auf. According to a preferred development, the pharmaceutical composition has at least eight different peptides.
[0019] Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass die erfindungsgemäße Zusammensetzung mit noch höherer Sicherheit bei jedem beliebigen EBV-infizierten Individuum eine zelluläre Immunantwort auslöst. This measure has the advantage that the composition according to the invention with even greater safety in any EBV-infected individual triggers a cellular immune response.
[0020] Es versteht sich, dass die erfindungsgemäße pharmazeutische Zusammensetzung zumindest 9, 10, 1 1 , 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 , 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 , 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 , 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 , 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 , 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 , 72, 73 verschiedene Peptide aufweisen kann, wobei die Aminosäuresequenzen der verschiedenen Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 73. It is understood that the pharmaceutical composition according to the invention at least 9, 10, 1 1, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 may have different peptides, wherein the Amino acid sequences of the various peptides are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 73.
[0021] Nach einer bevorzugten Weiterentwicklung weist die pharmazeutische Zusammensetzung zumindest drei verschiedene MHC-Klasse-Il-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen und zumindest fünf verschiedene MHC-Klasse- I-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen auf, wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse-Il-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 38, und wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse-I- Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 39 bis 78. [0022] Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass mit sehr hoher Zuverlässigkeit die MHC-Klasse-I-Ausstattung und gleichzeitig die MHC-Klasse-Il-Ausstattung eines menschlichen Individuums erfasst werden, so dass eine optimale Stimulation der zellulären Immunantwort gewährleistet ist. According to a preferred development, the pharmaceutical composition comprises at least three different MHC class II peptides each having different amino acid sequences and at least five different MHC class I peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences of the MHC class Il peptides are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 38, and wherein the amino acid sequences of the MHC class I peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 39 to 78. This measure has the advantage that the MHC class I equipment and at the same time the MHC class II equipment of a human individual are detected with very high reliability, so that an optimal stimulation of the cellular immune response is ensured.
[0023] Nach einer bevorzugten Weiterbildung ist die erfindungsgemäße pharmazeutische Zusammensetzung zur Behandlung und/oder Prophylaxe einer EBV- assoziierten Erkrankung ausgebildet. According to a preferred embodiment, the pharmaceutical composition according to the invention for the treatment and / or prophylaxis of an EBV-associated disease is formed.
[0024] Bei der EBV-assoziierten Erkrankung kann es sich um Pfeiffer- Drüsenfieber (infektiöse Mononukleose), Lymphdrüsenkrebs (Morbus Hodgkin), Burkitt- Lymphom oder aber bevorzugt um die lymphoproliferative Erkrankung nach Transplantation (PTLD) handeln. In the EBV-associated disease may be Pfeiffer glandular fever (infectious mononucleosis), lymph node cancer (Hodgkin's disease), Burkitt's lymphoma, or preferably the lymphoproliferative disorder after transplantation (PTLD) act.
[0025] Erfindungsgemäß wird damit auf besonders vorteilhafte Art und Weise eine derartige pharmazeutische Zusammensetzung bereitgestellt, mit der solche EBV- assoziierten Erkrankungen zielgerichtet behandelt bzw. diesen vorgebeugt werden kann, für die bislang keine zufriedenstellenden therapeutischen Möglichkeiten verfügbar sind. According to the invention, there is thus provided in a particularly advantageous manner such a pharmaceutical composition with which such EBV-associated diseases can be purposefully treated or prevented, for which hitherto no satisfactory therapeutic options are available.
[0026] Vor diesem Hintergrund betrifft ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung die Verwendung von zumindest drei, vorzugsweise zumindest fünf, weiter bevorzugt zumindest acht verschiedenen Peptiden mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen, zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr- Virus (EBV), wobei die Aminosäuresequenzen jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 78. Against this background, another object of the present invention relates to the use of at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides, each with different amino acid sequences, for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV), wherein the amino acid sequences are each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 78.
[0027] Die Merkmale, Vorteile und Weiterbildungen der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung gelten für die erfindungsgemäße Verwendung gleichermaßen. The features, advantages and developments of the pharmaceutical composition according to the invention apply equally to the use according to the invention.
[0028] Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft ein Verfahren zur Herstellung einer pharmazeutischen Zusammensetzung, das folgende Schritte aufweist: (1 ) Bereitstellen von zumindest drei, vorzugsweise zumindest fünf, weiter bevorzugt zumindest acht verschiedenen Peptiden, (2) Formulierung der Peptide in einen pharmazeutisch akzeptablen Träger, wobei die zumindest drei, vorzugsweise zumindest fünf, weiter bevorzugt zumindest acht verschiedenen Peptide jeweils unterschiedliche Aminosäuresequenzen aufweisen, die jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 78. Another object of the present invention relates to a process for the preparation of a pharmaceutical composition, the following steps (1) providing at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides, (2) formulation of the peptides into a pharmaceutically acceptable carrier, wherein the at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides each have different Amino acid sequences each selected from the group consisting of SEQ ID Nos. 1 to 78.
[0029] Die Merkmale, Vorteile und Weiterbildungen der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung gelten für das erfindungsgemäße Herstellungsverfahren gleichermaßen. The features, advantages and developments of the pharmaceutical composition according to the invention apply equally to the manufacturing method according to the invention.
[0030] Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft ein Peptid zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV) bzw. die Verwendung eines Peptides zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), wobei das Peptid eine Aminosäuresequenz aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 bis 78. Another object of the present invention relates to a peptide for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV) or the use of a peptide for stimulating the cellular immune response against Epstein-Barr virus (EBV), wherein the peptide has an amino acid sequence selected from the group consisting of SEQ ID NOs: 1 to 78.
[0031] Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft ein Peptid zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV) bzw. die Verwendung eines Peptides zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), wobei das Peptid eine Aminosäuresequenz aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus SEQ ID Nr. 1 , 2, 4, 6, 8, 10 bis 14, 16, 18, bis 20, 22, 24 bis 38, 48, 49, 54, 56, 61 , 62, 66, 68, 69. Another object of the present invention relates to a peptide for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV) or the use of a peptide for stimulating the cellular immune response to the Epstein-Barr virus (EBV), wherein the peptide has an amino acid sequence selected from the group consisting of SEQ ID NOs: 1, 2, 4, 6, 8, 10 to 14, 16, 18, to 20, 22, 24 to 38, 48, 49, 54 , 56, 61, 62, 66, 68, 69.
[0032] Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft ein Nuklein- säuremolekül, bei dem es sich um DNA oder RNA bzw. einen genetischen Vektor oder Plasmid handeln kann, der für das erfindungsgemäße Peptid codiert. Another object of the present invention relates to a nucleic acid molecule, which may be DNA or RNA or a genetic vector or plasmid encoding the peptide of the invention.
[0033] Die Erfindung betrifft außerdem einen Wirt, bspw. einen Mikroorganismus wie ein Bakterium, das das erfindungsgemäße Nukleinsäuremolekül enthält. [0034] Die für die erfindungsgemäße pharmazeutische Zusammensetzung genannten Merkmale, Vorteile und Weiterbildungen gelten für das erfindungsgemäße Peptid sowie dessen Verwendung und für das erfindungsgemäße Nukleinsäuremolekül entsprechend. The invention also relates to a host, for example. A microorganism such as a bacterium containing the nucleic acid molecule of the invention. The features, advantages and developments mentioned for the pharmaceutical composition according to the invention apply correspondingly to the peptide according to the invention and to its use and to the nucleic acid molecule according to the invention.
[0035] Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft ein Verfahren zur Stimulation der zellulären Immunantwort eines Lebewesens gegen EBV, das die Verabreichung der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung und/oder des erfindungsgemäßen Peptides bzw. der Peptide in das Lebewesen umfasst. Another object of the present invention relates to a method for stimulating the cellular immune response of a living organism against EBV, which comprises the administration of the pharmaceutical composition according to the invention and / or of the peptide or peptides according to the invention in the living being.
[0036] Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist ein Verfahren zur diagnostischen Untersuchung eines Lebewesens auf eine Infektion mit EBV, das folgende Schritte aufweist: (1 ) Verabreichung der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung und/oder des erfindungsgemäßen Peptides und/oder der erfindungsgemäßen Peptide in das Lebewesen, (2) Messung der Immunreaktion des Lebwesens, (3) Korrelation einer Immunreaktion des Lebwesens mit einer positiven Diagnose einer EBV- Infektion. A further subject of the invention is a method for the diagnostic examination of a living being for an infection with EBV, which comprises the following steps: (1) administration of the pharmaceutical composition according to the invention and / or the peptide according to the invention and / or the peptides according to the invention into the animal , (2) measuring the immune response of the livestock, (3) correlating an immune reaction of the livestock with a positive diagnosis of EBV infection.
[0037] Die Immunreaktion des Lebewesens lässt sich bspw. über die Cytokin- ausschüttung messen, wobei IFN-γ ein besonders geeigneter Marker darstellt, der sich bspw. im Rahmen des sog. ELISpot-Assays bestimmen lässt. The immune reaction of the living organism can be measured, for example, via the secretion of cytokine, with IFN-γ being a particularly suitable marker which can be determined, for example, in the context of the so-called ELISpot assay.
[0038] Die Merkmale und Vorteile der erfindungsgemäßen pharmazeutischen Zusammensetzung gelten für das erfindungsgemäße Stimulationsverfahren und das erfindungsgemäße Diagnoseverfahren entsprechend. The features and advantages of the pharmaceutical composition according to the invention apply correspondingly to the stimulation method according to the invention and the diagnostic method according to the invention.
[0039] Es versteht sich, dass die vorstehend genannten und die nachstehend noch zu erläuternden Merkmale nicht nur in der jeweils angegebenen Kombination, sondern auch in anderen Kombinationen oder in Alleinstellung verwendbar sind, ohne den Rahmen der vorliegenden Erfindung zu verlassen. [0040] Die Erfindung wird nun anhand von Ausführungsbeispielen näher erläutert, aus denen sich weitere Merkmale und Vorteile ergeben. Die Ausführungsbeispiele sind rein illustrativ und schränken die Reichweite der vorliegenden Erfindung nicht ein. Dabei wird Bezug auf die beigefügten Figuren genommen. It is understood that the features mentioned above and those yet to be explained not only in the combination specified, but also in other combinations or alone, without departing from the scope of the present invention. The invention will now be explained in more detail with reference to embodiments, from which further features and advantages. The embodiments are merely illustrative and do not limit the scope of the present invention. Reference is made to the attached figures.
[0041] Die Figuren zeigen Folgendes: The figures show the following:
Fig. 1 A) Eine Amplifizierung von peptidspezifischen Reaktionen in vitro führt zu detektierbaren Reaktionen. Spotbildende Einheiten von PBMCs von acht gesunden Spendern, gemessen mittels IFN-y-ELISpot nach Stimulation mit 10 μg ml des Peptides BLLF1167 ex vivo- und nach ln-vitro- Amplifizierung. Der Hintergrund (Stimulation mit dem Kontrollpeptid FlnA) wurde subtrahiert. FIG. 1 A) Amplification of peptide-specific reactions in vitro leads to detectable reactions. Spot-forming units of PBMCs from eight healthy donors, measured by IFN-γ ELISpot after stimulation with 10 μg ml of the peptide BLLF1 167 ex vivo and after in vitro amplification. The background (stimulation with the control peptide FlnA) was subtracted.
B) Beispiel eines Ergebnisses eines IFN-y-ELISpot-Screenings. Die PBMCs eines gesunden Blutspenders wurden auf spezifische Gedächtniszellen für zehn verschiedene Epitopkandidaten nach der Amplifizierung in vitro getestet. Spotwerte von ^ 10, die zumindest dreifach über den Spotwerten der Kontrollpeptide lagen, wurden als positive Reaktionen definiert. Die positive Reaktionen sind mit einem Stern gekennzeichnet. FlnA: Kontrollpeptid; 0: Mediumkontrolle, PHA: positive Kontrolle Phytohämagglutinin. B) Example of result of IFN-γ ELISpot screening. The PBMCs of a healthy blood donor were tested for specific memory cells for ten different epitope candidates after amplification in vitro. Spot values of ^ 10, which were at least three times higher than the spot values of the control peptides, were defined as positive reactions. The positive reactions are marked with an asterisk. FlnA: control peptide; 0: medium control, PHA: positive control phytohemagglutinin.
Fig. 2 A) PBMCs von 16 zufällig ausgewählten Blutspendern reagieren auf den Fig. 2 A) PBMCs from 16 randomly selected blood donors respond to the
Peptidmix 1 durch IFN-y-Produktion nach einer Amplifizierung in vitro. Die Zellen wurden amplifiziert und mit 10 μg ml des Peptidmixes (2 g/m\ pro Peptid) und 2 bzw. 10 μg ml FlnA (Kontrollpeptid) stimuliert. Spotwerte von ^ 10, die zumindest dreifach über den Spotwerten der Kontrollpeptide lagen, wurden als positive Reaktionen definiert. FlnA: Kontrollpeptid, 0: Mediumkontrolle, PHA: positive Kontrolle Phytohämagglutinin. B) Die Stimulation mit dem Peptidmix 1 induziert eine multifunktionale CD4+-T-Zell-Reaktion in seropositiven nicht jedoch seronegativen Spendern. PBMCs von fünf seropositiven und zwei seronegativen Spendern wurden mit 10 μg ml des Peptidmixes 1 nach Praamplifizierung stimuliert und intrazellulär auf IFN-γ, TNF, Granzym B, CD154 und IL2 gefärbt. Gating-Strategie: lebende Lymphozyten wurden selektiert und in CD4+- und CD8+-T-Zellen selektiert. Duplets wurden ausgeschlossen. Peptide mix 1 by IFN-γ production after amplification in vitro. The cells were amplified and stimulated with 10 μg ml of the peptide mix (2 g / ml per peptide) and 2 and 10 μg ml of FlnA (control peptide). Spot values of ^ 10, which were at least three times higher than the spot values of the control peptides, were defined as positive reactions. FlnA: control peptide, 0: medium control, PHA: positive control phytohemagglutinin. B) Stimulation with peptide mix 1 induces a multifunctional CD4 + T cell response in seropositive but not seronegative donors. PBMCs from five seropositive and two seronegative donors were stimulated with 10 μg ml of peptide mix 1 after preamplification and stained intracellularly for IFN-γ, TNF, granzyme B, CD154 and IL2. Gating strategy: live lymphocytes were selected and selected in CD4 + and CD8 + T cells. Duplets were excluded.
C) Die reagierenden Zellen der seropositiven Individuen sind hochfunk- tionell im Vergleich zu den reagierenden Zellen der seronegativen Individuen. Die gezeigten Bögen visualisieren die verschiedenen Funktionen, die simultan von den CD4+-Zellen von fünf seropositiven und zwei seronegativen Individuen exprimiert werden. In allen seropositiven Individuen exprimieren ein Sechstel bis ca. ein Drittel der Zellen (weiß bis mittelgraue Anteile) zumindest drei Funktionen. In den seronegativen Individuen zeigen die reagierenden Zellen hauptsächlich eine Funktion (schwarze Anteile). C) The responsive cells of the seropositive individuals are highly functional in comparison to the responsive cells of the seronegative individuals. The arcs shown visualize the various functions that are simultaneously expressed by the CD4 + cells of five seropositive and two seronegative individuals. In all seropositive individuals, one-sixth to about one-third of the cells (white to mid-gray) express at least three functions. In the seronegative individuals, the reacting cells mainly show a function (black parts).
Fig. 3 Reaktion von 16 Blutspendern auf den Peptidmix 2. Fig. 3 Reaction of 16 blood donors to the peptide mix 2.
Fig. 4 Reaktionen von 16 Blutspendern auf den Peptidmix 3. FIG. 4 Reactions of 16 blood donors to the peptide mix 3.
Fig. 5 Reaktionen von 4 Blutspendern auf die Peptidmixe 4 bis 13. FIG. 5 Reactions of 4 blood donors to the peptide mixtures 4 to 13.
Ausführungsbeispiele embodiments
1 . Material und Methoden 1 . material and methods
1 .1 Auswahl der Kandidatenepitope 1 .1 Selection of candidate epitopes
Die Kandidatenepitope wurden unter Verwendung der Datenbank SYFPEITHI, Universität Tübingen, Interfakultäres Institut für Zellbiologie, Deutschland (www.syfpeithi.de) ermittelt. Die Proteinsequenzen wurden der Datenbank The candidate epitopes were analyzed using the database SYFPEITHI, University of Tübingen, Interfaculty Institute of Cell Biology, Germany (www.syfpeithi.de). The protein sequences were added to the database
SwissProt (www.uniprot.org) entnommen. Für jedes Antigen wurden 2 % der möglichen Anzahl von Peptiden für das Screening selektiert. Peptidsynthese Taken from SwissProt (www.uniprot.org). For each antigen, 2% of the possible number of peptides were selected for screening. peptide synthesis
Die Peptide wurden synthetisiert, wie beschrieben in Meyer et al. (2009), Identification of natural MHC class II presented phosphopeptides and tumor-derived MHC class I phospholigands, J. Proteome Res. 8(7), Seiten 3666-3674. Isolation von mononukleären Zellen des peripheren Blutes (PBMCs) The peptides were synthesized as described in Meyer et al. (2009), Identification of natural MHC class II presented phosphopeptides and tumor-derived MHC class I phospholigands, J. Proteome Res. 8 (7), pp. 3666-3674. Isolation of Peripheral Blood Mononuclear Cells (PBMCs)
Buffy Coats- oder Leukapherese-Produkte wurde von dem Institut für Klinische und Experimentelle Transfusionsmedizin, Universität von Tübingen, Deutschland, bereitgestellt. Die PBMCs wurden durch eine Standardgradientenseparation mit Ficoll (PAA) isoliert und in fötalem Kälberserum (PAA) mit 10 % DMSO (Merck) bei - 80 °C bis zur Verwendung kryokonserviert. Präamplifizierung von spezifischen Reaktionen Buffy Coats or Leukapheresis products were provided by the Institute for Clinical and Experimental Transfusion Medicine, University of Tübingen, Germany. The PBMCs were isolated by standard gradient separation with Ficoll (PAA) and cryopreserved in fetal calf serum (PAA) with 10% DMSO (Merck) at -80 ° C until use. Pre-amplification of specific reactions
Gefrorene PBMCs wurden am Tag 0 aufgetaut und bei hoher Dichte (0,5-1 *107 Zellen/ml) in Medium (Iscove's modifiziertes Dulbecco's Medium (Lonza), enthaltend 5 % hitzeinaktiviertes Humanserum, 50 μΜ ß-Mercaptoethanol (Roth), 1 x Penicillin/Streptomycin (PAA) und 25 μg ml Gentamicinsulfat (Lonza)) kultiviert. Am Tag 1 wurden die Peptide zusammen mit Medium bei jeweils 2-10 μg ml hinzugegeben. Für das Epitop-Screening wurden die PBMCs mit einem Pool von Peptiden einschließlich dem Kontrollpeptid (Gag_H IV 296-313 oder Frozen PBMCs were thawed on day 0 and incubated at high density (0.5-1 * 10 7 cells / ml) in medium (Iscove's modified Dulbecco's medium (Lonza) containing 5% heat-inactivated human serum, 50 μM β-mercaptoethanol (Roth), 1 x penicillin / streptomycin (PAA) and 25 ug ml gentamicin sulfate (Lonza)). On day 1, the peptides were added together with medium at 2-10 μg ml each. For epitope screening, the PBMCs were probed with a pool of peptides including the control peptide (Gag_H IV 296-313 or
FLNA_HUMAN 1669-1683) prästimuliert. An den Tagen 2, 5 und 7 wurden zusammen mit Medium 20 U/ml IL-2 (Proleukin S, Novartis) hinzugegeben. Die PBMCs wurden am Tag 12 für ELISpot, intrazelluläre Cytokinfärbungen oder IFN- γ-Sekretions-Assays (Miltenyi Biotec) verwendet. IFN-y-ELISpot-Assays FLNA_HUMAN 1669-1683). On days 2, 5 and 7, IL-2 (Proleukin S, Novartis) was added together with medium 20 U / ml. The PBMCs were used on day 12 for ELISpot, intracellular cytokine stains or IFN-γ secretion assays (Miltenyi Biotec). IFN-y ELISpot assays
2-5*105 PBMCsA ertiefung wurden in mit Antikörper (1 D1 k, MabTech) beschichteten Platten mit 96 Vertiefungen (MSHAN4B, Millipore) mit 10 pg/ml Peptid oder 10 Mg/ml PHA-P (Sigma) als Positivkontrolle stimuliert. Nach 24 bis 26 Stunden der Inkubation wurden die Vertiefungen wiederholend gewaschen und das gebundene IFN-γ wurde mit biotinyliertem Sekundär-Anti-IFN-y-Antikörper (7-B6-1 , MabTech) detektiert. Der gebundene Antikörper wurde an ExtrAvidin alkalische Phosphatase (Sigma) gekoppelt und mit NBT/BCIP (Sigma) gefärbt. Die entwickelten Platten wurden unter Verwendung eines automatisierten ELISpot-Lesegerätes (CTL) ausgewertet. 2-5 * 10 5 PBMCsA wells were stimulated in 96-well antibody plates (1D1k, MabTech) (MSHAN4B, Millipore) with 10 pg / ml peptide or 10mg / ml PHA-P (Sigma) as positive control. After 24 to 26 hours of incubation, the wells were washed repeatedly and the bound IFN-γ was detected with biotinylated secondary anti-IFN-γ antibody (7-B6-1, MabTech). The bound antibody was coupled to ExtrAvidin alkaline phosphatase (Sigma) and stained with NBT / BCIP (Sigma). The developed plates were evaluated using an automated ELISpot reader (CTL).
Jedes Peptid wurde mittels Zwei- oder Dreifachmessungen analysiert. Die Reaktionen auf die individuellen Peptide wurden als positiv bewertet, wenn die mittlere Anzahl von Spots pro Vertiefung zumindest 10 betrug und die Werte über dem Dreifachen des mittleren Wertes der Spots der Negativkontrolle lagen. Intrazelluläre Cytokinfärbungen Each peptide was analyzed by two- or three-fold measurements. The responses to the individual peptides were rated positive when the mean number of spots per well was at least 10 and the levels were over 3 times the mean of the negative control spots. Intracellular cytokine staining
105— 106 PBMCs wurden über Nacht mit 2-10 μg ml des bzw. der spezifischen Peptide in TCM + 10 μg ml Brefeldin A (Sigma) stimuliert. PMA (Sigma, 150 ng/ml) und lonomycin (Sigma, 1 μΜ Endkonzentration) wurden als Positivkontrolle verwendet. Nach der Inkubation wurden die Zellen zuerst mit live/dead aqua (Invitro- gen) gefärbt, um tote Zellen auszuschließen. Anschließend wurden die Zellen extrazellulär mit verschiedenen Antikörpern gefärbt: Anti-CD3-PacificBlue (Biolegend), Anti-CD3-FITC (Eigenherstellung), Anti-CD4-APC-Cy7 (BD Biosciences), Anti-CD4-FITC (Eigenherstellung), Anti-CD8-PerCP (Biolegend), Anti-CD8-FITC (Eigenherstellung) und Anti-CD8-PE-Cy7 (Beckman Coulter). Dem folgte eine Permeabilisierung mit Cytofix/Cytoperm (BD Biosciences) und eine intrazelluläre Färbung mit Anti-TNF-PacificBlue (Biolegend); Anti-CD154-FITC, Anti-IFN-γ-ΡΕ- Cy7/PE/FITC (alle BD Biosciences), Anti-IL-2-ΡΕ (BD Biosciences), Anti- GranzymeB-AlexaFluor647 (BD Biosciences). Die Zellen wurden unter Verwen- dung eines FACSCanto II Cytometer (BD Biosciences) und FlowJo (TreeStar) analysiert. Ergebnisse Die Amplifizierung von spezifischen T-Zellen führt zu einer effizienteren Detek- tionsrate von Epitopen. 10 5 - 10 6 PBMCs were stimulated overnight with 2-10 μg ml of the specific peptide (s) in TCM + 10 μg ml Brefeldin A (Sigma). PMA (Sigma, 150 ng / ml) and ionomycin (Sigma, 1 μΜ final concentration) were used as a positive control. After incubation, the cells were first stained with live / dead aqua (invitro) to exclude dead cells. Subsequently, cells were stained extracellularly with various antibodies: Anti-CD3-Pacific Blue (Biolegend), Anti-CD3-FITC (proprietary preparation), Anti-CD4-APC-Cy7 (BD Biosciences), Anti-CD4-FITC (proprietary preparation), Anti -CD8-PerCP (Biolegend), anti-CD8-FITC (self-preparation) and anti-CD8-PE-Cy7 (Beckman Coulter). This was followed by permeabilization with Cytofix / Cytoperm (BD Biosciences) and an intracellular staining with anti-TNF-PacificBlue (Biolegend); Anti-CD154-FITC, anti-IFN-γ-γ-Cy7 / PE / FITC (all BD Biosciences), anti-IL-2-ΡΕ (BD Biosciences), anti-GranzymeB-AlexaFluor647 (BD Biosciences). The cells were used analysis of a FACSCanto II Cytometer (BD Biosciences) and FlowJo (TreeStar). Results Amplification of specific T cells results in a more efficient rate of epitope detection.
Die Erfinder ermittelten unter Verwendung der syfpeithi-Datenbank über hundert Epitopenkandidaten von Antigenen des EBV aus der latenten als auch lytischen Phase des Virus. Diese wurden auf in gesunden Blutspendern vorhandene T- Gedächtniszellen gescreent, um häufig erkannte Epitope (engl, "frequently recog- nized epitopes", freps) aus EBV zu identifizieren. Using the syfpeithi database, the inventors determined over one hundred epitope candidates of EBV antigens from the latent and lytic phases of the virus. These were screened on T memory cells present in healthy blood donors to identify frequently recognized EBV epitopes ("frequently recognized epitopes", freps).
Im Gegensatz zu CD4+-T-Zellen, die spezifisch sind für das Cytomegalievirus (CMV), ist die Häufigkeit von CD4+-T-Zellen, die spezifisch sind für Epitope von EBV, mit weniger als 1 von 10.000 PBMCs, die im ELISpot auf ein Epitop reagieren, üblicherweise sehr gering. Um diese Beschränkung zu überwinden und um keine Reaktion zu übersehen, wurden die präexistierenden spezifischen T-Zellen vor dem Auslesen in einer 12tägigen Kultur in vitro amplifiziert. Dies führte zu einer Amplifizierung der Reaktion auf ein detektierbares Niveau. Unlike CD4 + T cells, which are specific for cytomegalovirus (CMV), the incidence of CD4 + T cells specific for epitopes of EBV is less than 1 in 10,000 PBMCs present in the ELISpot react to an epitope, usually very low. To overcome this limitation and not to overlook any reaction, preexisting specific T cells were amplified in vitro in a 12 day culture prior to reading. This resulted in an amplification of the reaction to a detectable level.
Wie in Fig. 1A dargestellt, wurden acht gesunde Spender gefunden, die nach einer Amplifizierung in vitro auf das Epitop BLLF1167 (SEQ ID Nr. 17) reagierten. Keine dieser Reaktionen war direkt ex vivo in einem ELISpot mit 0,5*106 Zellen pro Vertiefung detektierbar. Die Amplifizierung von spezifischen PBMCs, die IFN-γ produzierten, variierte von etwa 10- bis etwa 900-fach, mit einem Mittelwert von 325,7 (± Standardabweichung 285,4). Identifizierung von neuen EBV-Epitopen und verifizierten CD4+-T-Zell-Epitopen As shown in Figure 1A, eight healthy donors were found that responded to the epitope BLLF1 16 7 (SEQ ID NO: 17) after amplification in vitro. None of these reactions were directly detectable ex vivo in an ELISpot with 0.5 * 10 6 cells per well. Amplification of specific PBMCs that produced IFN-γ varied from about 10 to about 900 fold, with a mean of 325.7 (± standard deviation 285.4). Identification of novel EBV epitopes and verified CD4 + T-cell epitopes
Jeder Epitopkandidat wurde in einer ersten Runde gegen PBMCs von gesunden Blutspendern durch einen IFN-y-ELISpot gescreent. Spotwerte von ^ 10, die zumindest dreifach über den Spotwerten der Kontrollpeptide lagen, wurden als positive Reaktionen definiert. Peptide, die positive IFN-y-Reaktionen auslösten, wurden weiter getestet, was in zumindest 15 getesteten Spendern pro Peptid resultierte. Ein exemplarisches ELISpot-Ergebnis eines getesteten Spenders in Bezug auf eine Reaktion gegen 10 verschiedene Epitopkandidaten des Antigens BLLF1 ist in der Fig. 1 B dargestellt. Each epitope candidate was screened in a first round against PBMCs from healthy blood donors by an IFN-γ ELISpot. Spot values of ^ 10, which were at least three times higher than the spot values of the control peptides, were defined as positive reactions. Peptides that elicited positive IFN-γ responses were further tested, resulting in at least 15 tested donors per peptide. An exemplary ELISpot result of a tested donor with respect to a reaction against 10 different epitope candidates of the antigen BLLF1 is shown in Figure 1B.
Mit diesem Screeningansatz konnten die Epitope in der folgenden Tabelle 2 aufgefunden werden: With this screening approach, the epitopes could be found in the following Table 2:
llEi il MHC to epass--- ll E i il MHC t o epass ---
15 15
HLA Antigen Position Sequenz Erkennungsrate Referenz SEQ unter zufällig ID Nr. ausgewählten HLA antigen position sequence detection rate reference SEQ selected at random ID NO
gesunden  healthy
Individuen (%)  Individuals (%)
BLLF1 268-282 PRPVSRFLGNNSILY 75 - 1 BLLF1 268-282 PRPVSRFLGNNSILY 75 - 1
BLLF1 269-281 RPVSRFLGNNSIL - -. 2BLLF1 269-281 RPVSRFLGNNSIL - -. 2
EBNA2 276-295 PRSPTVFYNIPPMPLPPSQL 75 Long et al. 3 EBNA2 276-295 PRSPTVFYNIPPMPLPPSQL 75 Long et al. 3
2005, Khanna et al. 1997  2005, Khanna et al. 1997
EBNA2 277-294 RSPTVFYNIPPMPLPPSQ - - 4EBNA2 277-29 4 RSPTVFYNIPPMPLPPSQ - - 4
EBNA1 481-500 lAEGLRALLARSHVERTTDE 68,8 Kruger et al. 5 EBNA1 4 81-500 LLAEGLRALLARSHVERTTDE 68.8 Kruger et al. 5
2003  2003
EBNA1 482-499 AEGLRALLARSHVERTTD - - 6EBNA1 4 82- 4 99 AEGLRALLARSHVERTTD - - 6
BXLF2 126-140 LEKQLFYYIGTMLPNTRPHS 68,75 Long et al. 7 BXLF2 126-140 LEKQLFYYIGTMLPNTRPHS 68.75 Long et al. 7
2011  2011
BXLF2 127-139 EKQLFYYIGTMLPNTRPH - - 8 BXLF2 127-139 EKQLFYYIGTMLPNTRPH - - 8
EBNA1 521-540 RRGTALAIPQCRLTPLSRLP 62,5 Demachi- 9 EBNA1 521-540 RRGTALAIPQCRLTPLSRLP 62.5 Demachi- 9
Okamura et al.  Okamura et al.
2008  2008
EBNA1 522-539 RGTALAIPQCRLTPLSRL - - 10 EBNA1 522-539 RGTALAIPQCRLTPLSRL - - 10
Q. BLLF1 157-171 VPYI WDNCNSTNIT 50,0 - 11 Q. BLLF1 157-171 VPYI WDNCNSTNIT 50.0 - 11
BLLF1 158-170 PYIKWDNCNSTNI - - 12 BLLF1 158-170 PYIKWDNCNSTNI - - 12
EBNA- 381-395 PIFIRRLHRLLLMRA 47,5 - 13EBNA-381-395 PIFIRRLHRLLLMRA 47.5-13
3A 3A
EBNA- 382-394 IFIRRLHRLLLMR - 14 EBNA-382-394 IFIRRLHRLLLMR - 14
3A 3A
EBNA1 471-490 QGGSNPKFENIAEGLRALLA 43,8 Demachi- 15  EBNA1 471-490 QGGSNPKFENIAEGLRALLA 43.8 Demachi- 15
Okamura et al.  Okamura et al.
2008  2008
EBNA1 472-489 GGSNPKFENIAEGLRALL - - 16 EBNA1 472-489 GGSNPKFENIAEGLRALL - - 16
BLLF1 167-181 STNITAVVRAQGLDV 43,75 Wallace et al. 17 BLLF1 167-181 STNITAVVRAQGLDV 43.75 Wallace et al. 17
1991  1991
BLLF1 168-180 TNITAVVRAQGLD - - 18 BLLF1 168-180 TNITAVVRAQGLD - - 18
BMRF1 261-275 SVPILRFYRSGIIAV 42,8 - 19BMRF1 261-275 SVPILRFYRSGIIAV 42,8 - 19
BMRF1 262-274 VPILRFYRSGIIA - - 20BMRF1 262-274 VPILRFYRSGIIA - - 20
EBNA1 514-527 KTSLYNLRRGTALA 41 ,9 Khanna et al. 21 EBNA1 514-527 KTSLYNLRRGTALA 41, 9 Khanna et al. 21
1995  1995
EBNA1 515-526 TSLYNLRRGTAL - - 22  EBNA1 515-526 TSLYNLRRGTAL - - 22
EBNA1 531-550 CRLTPLSRLPFGMAPGPGPQ 37,5 Long et al. 23 EBNA1 531-550 CRLTPLSRLPFGMAPGPGPQ 37.5 Long et al. 23
2005  2005
EBNA1 532-549 RLTPLSRLPFGMAPGPGP - - 24 EBNA1 532-549 RLTPLSRLPFGMAPGPGP - - 24
BRLF1 119-133 DRFFIQAPSNRVMIP 33,3 25BRLF1 119-133 DRFFIQAPSNRVMIP 33.3 25
BRLF1 120-132 RFFIQAPSNRVMI - - 26BRLF1 120-132 RFFIQAPSNRVMI - - 26
EBNA- 134-148 Yl MYAMAI RQAI RD R 33,3 - 27EBNA-134-148 YI MYAMAI RQAI RD R 33,3 - 27
3A 3A
EBNA- 135-147 I MYAMAI RQAI RD - - 28 EBNA-135-147 I MYAMAI RQAI RD - - 28
3A 3A
IEiKl MHCpasse -- - I E i K l MHCpass - -
16 16
EBNA- 287-301 DLSYIKSFVSDALGT 33,3 - 29EBNA-287-301 DLSYIKSFVSDALGT 33,3-29
3A 3A
EBNA- 288-300 LSYIKSFVSDALG - - 30 EBNA-288-300 LSYIKSFVSDALG - - 30
3A 3A
BRLF1 223-237 DVRALIKTLPRASYS 29,2 - 31 BRLF1 223-237 DVRALIKTLPRASYS 29,2 - 31
BRLF1 224-236 VRALI TLPRASY - - 32BRLF1 22 4 -236 VRALI TLPRASY - - 32
BNRF1 816 - 830 ITPVLQKTGSLLIAV 28,6 - 33BNRF1 816 - 830 ITPVLQKTGSLLIAV 28.6 - 33
BNRF1 817 - 829 TPVLQKTGSLLIA - - 34 BNRF1 817 - 829 TPVLQKTGSLLIA - - 3 4
EBNA- 190-204 TPTFVHLQATLGCTG 28,0 - 35EBNA-190-20 4 TPTFVHLQATLGCTG 28.0-35
3A 3A
EBNA- 191-203 PTFVHLQATLGCT - - 36 EBNA-191-203 PTFVHLQATLGCT - - 36
3A 3A
EBNA- 179-193 SWMYSYTDHQTTPTF 16,7 - 37 EBNA-179-193 SWMYSYTDHQTTPTF 16.7-37
3A 3A
EBNA- 180-192 WMYSYTDHQTTPT - - 38 EBNA-180-192 WMYSYTDHQTTPT - - 38
3A 3A
HLA Antigen Position Sequenz Erkennungsrate Referenz SEQ unter zufällig ID Nr. ausgewählten  HLA antigen position sequence detection rate reference SEQ selected at random ID NO
gesunden  healthy
Individuen (%)  Individuals (%)
A*02 BRLF1 109-117 YVLDHLIVV > 90 Saulquin et al. 39  A * 02 BRLF1 109-117 YVLDHLIVV> 90 Saulquin et al. 39
2000  2000
A*02 BMLF1 280-288 GLCTLVAML 90 Scotet et al. 40 A * 02 BMLF1 280-288 GLCTLVAML 90 Scot et al. 4 0
1996  1996
A*02 LMP2 356-364 FLYALALLL 85 Lautscham et 41 al. 2003 A * 02 LMP2 356-36 4 FLYALALLL 85 Lautscham et 4 1 al. 2003
A*02 LMP2 426-434 CLGGLLTMV 80 Lee et al. 1993 42A * 02 LMP2 4 26- 4 3 4 CLGGLLTMV 80 Lee et al. 1993 4 2
A*02 LMP2 329-337 LLWTLVVLL 65 Lee et al. 1993 43A * 02 LMP2 329-337 LLWTLVVLL 65 Lee et al. 1993 4 3
A*02 LMP1 159-167 YLQQNWWTL 60 Khanna et al. 44 A * 02 LMP1 159-167 YLQQNWWTL 60 Khanna et al. 44
1998  1998
A*02 LMP1 125-133 YLLEMLWRL 58 Khanna et al. 45A * 02 LMP1 125-133 YLLEMLWRL 58 Khanna et al. 4 5
Q. Q.
o 1998 o 1998
A*02 EBNA6 284-293 LLDFVRFMGV 58 Kerr et al. 1996 46A * 02 EBNA6 28 4 -293 LLDFVRFMGV 58 Kerr et al. 1996 4 6
A*03 EBNA3 471-479 RLRAEAQVK 85 Hill et al. 1995 47A * 03 EBNA3 4 71- 4 79 85 RLRAEAQVK Hill et al. 1995 4 7
A*03 BALF2 247-255 KVAKVAPLK 43 - 48A * 03 BALF2 2 4 7-255 KVAKVAPLK 4 3 - 4 8
A*03 EBNA3 210-219 VTFSAGTFK 50 - 49A * 03 EBNA3 210-219 VTFSAGTFK 50 - 4 9
A*11 LMP2 340-349 SSCSSCPLSK 75 Lee et al. 1997 50A * 11 LMP2 3 4 0-3 4 9 SSCSSCPLSK 75 Lee et al. 1997 50th
A*11 EBNA4 399-408 AVFDRKSDAK 88 Steven et al. 51 A * 11 EBNA 4 399- 4 08 AVFDRKSDAK 88 Steven et al. 51
1996  1996
A*11 EBNA4 416-424 IVTDFSVIK 63 Gavioli et al. 52 A * 11 EBNA 4 4 16- 4 2 4 IVTDFSVIK 63 Gavioli et al. 52
1993  1993
A*24 LMP2 419-427 TYGPVFMCL 86 Lee et al. 1997 53A * 2 4 LMP2 4 19- 4 27 TYGPVFMCL 86 Lee et al. 1997 53
A*26 BALF2 573-581 EVVQFMNSM 63 - 54 A * 26 BALF2 573-581 EVVQFMNSM 63 - 5 4
B*07 EBNA3 247-255 RPPIFIRRL > 90 Hill et al. 1995 55B * 07 EBNA3 2 4 7-255 RPPIFIRRL> 90 Hill et al. 1995 55
B*07 EAD 116-125 RPQGGSRPEF 79 Pudney et al. 56 B * 07 EAD 116-125 RPQGGSRPEF 79 Pudney et al. 56
2005  2005
B*08 BZLF1 190-197 RAKFKQLL > 90 Bogedain et al. 57  B * 08 BZLF1 190-197 RAKFKQLL> 90 Bogedain et al. 57
1995  1995
B*08 EBNA3 193-201 FLRGRAYGL > 90 Burrows et al. 58  B * 08 EBNA3 193-201 FLRGRAYGL> 90 Burrows et al. 58
1990  1990
B*08 EBNA3 26-34 QAKWRLQTL > 90** Burrows et al. 59 B * 08 EBNA3 26-3 4 QAKWRLQTL> 90 ** Burrows et al. 59
1994 B*08 EBNA1 518-526 YNLRRGTAL > 90** Voo et al. 2004 60199 4 B * 08 EBNA1 518-526 YNLRRGTAL> 90 ** Voo et al. 2004 60
B*15 BZLF1 122-130 VQTAAAWF 86 Stuber et al. 61 B * 15 BZLF1 122-130 VQTAAAWF 86 Stuber et al. 61
1995  1995
B*15 LMP2 163-171 LLAAVASSY 42 Landmeier et 62 al. 2009  B * 15 LMP2 163-171 LLAAVASSY 42 Landmeier et 62 al. 2009
B*15 EBNA4 831-839 GQGGSPTAM 54 Rickinson and 63 B * 15 EBNA 4 831-839 GQGGSPTAM 54 Rickinson and 63
Moss 1997  Moss 1997
B*18 BZLF1 173-180 SELEIKRY > 90 Saulquin et al. 64  B * 18 BZLF1 173-180 SELEIKRY> 90 Saulquin et al. 64
2000  2000
B*27 EBNA6 258-266 RRIYDLIEL Brooks et al. 65  B * 27 EBNA6 258-266 RRIYDLIEL Brooks et al. 65
1993  1993
B*35 EB2 430-438 NPGTLSSLL > 90 Kuzushima et 66 al. 2003 B * 35 EB2 4 30- 4 38 NPGTLSSLL> 90 Kuzushima et 66 al. 2003
B*35 BZLF1 54-64 EPLPQGQLTAY > 90 Saulquin et al. 67 B * 35 BZLF1 5 4 -6 4 EPLPQGQLTAY> 90 Saulquin et al. 67
2000  2000
B*35 BALF2 31-39 YPLREVATL 88 Kuzushima et 68 al. 2003  B * 35 BALF2 31-39 YPLREVATL 88 Kuzushima et 68 al. 2003
B*35 MTP 434-442 YPAPCISGY 88 - 69 B * 35 MTP 434-442 YPAPCISGY 88 - 69
B*35 EBNA1 407-417 HPVGEADYFEY 71 Khan et al. 70 B * 35 EBNA1 4 07- 4 17 HPVGEADYFEY 71 Khan et al. 70
2004  2004
B*40 LMP2 200-208 IEDPPFNSL 87 Lee et al. 1997 71 B * 40 LMP2 200-208 IEDPPFNSL 87 Lee et al. 1997 71
B*44 EBNA4 657-666 VEITPYKPTW 56 Rickinson and 72 B * 44 EBNA 4 657-666 VEITPYKPTW 56 Rickinson and 72
Moss 1997  Moss 1997
B*44 EBNA6 162-171 AEGGVGWRHW 61 Morgan et al. 73  B * 44 EBNA6 162-171 AEGGVGWRHW 61 Morgan et al. 73
1996  1996
B*53 BMRF1 286-294 LPLDLSVIL > 90* - 74B * 53 BMRF1 286-29 4 LPLDLSVIL> 90 * - 74
B*53 EBNA1 407-417 HPVGEADYFEY > 90* - 75B * 53 EBNA1 4 07- 4 17 HPVGEADYFEY> 90 * - 75
B*53 MTP 434-442 YPAPCISGY > 90* - 76B * 53 MTP 434-442 YPAPCISGY> 90 * - 76
B*57 LMP1 156-164 IALYLQQNW 38 Duraiswamy et 77 al. 2003 B * 57 LMP1 156-164 IALYLQQNW 38 Duraiswamy et 77 al. 2003
Tabelle 2: Häufig erkannte EBV-spezifische Peptide. Es wurden jeweils mindestens 16 gesunde Blutspender (Ausnahmen: mit Stern gekennzeichnete jeweils drei; mit zwei Sterne gekennzeichnete jeweils 12) mit passender HLA-Restriktion (MHC-Klasse-I-Epitope) oder zufällig ausgewählte Blutspender (MHC-Klasse-Il-Epitope) für ihre Reaktivität auf das gegebene Peptid mit dem ELISpot-Assay getestet.  Table 2: Frequently recognized EBV-specific peptides. In each case at least 16 healthy blood donors (exceptions: three each with asterisk, 12 each with two stars) with matching HLA restriction (MHC class I epitopes) or randomly selected blood donors (MHC class II epitopes) for their reactivity to the given peptide with the ELISpot assay.
Ein Peptidmix wird von über 90 % aller EBV-Infizierten erkannt. A peptide mix is recognized by over 90% of all EBV infected people.
Als nächstes sollte ein Mix enthaltend wenige, jedoch häufig erkannte Peptide geschaffen werden, die in Kombination ausreichend sind, um EBV-spezifische CD4+- T-Gedächtniszellen von möglichst jedem gesunden EBV-Träger, unabhängig von seinem HLA-Typ, zu aktivieren. Next, a mix containing a few, but often recognized, peptides should be created which, when combined, are sufficient to activate EBV-specific CD4 + T memory cells from as many healthy EBV carriers as possible, regardless of their HLA type.
Um dies zu erreichen, wurde das individuelle Erkennungsprofil von 16 gesunden Blutspendern gegen 9 häufig erkannte Epitope verglichen, wobei vier von den lyti- sehen und fünf von den latenten Antigenen nach der Prästimulierung abgeleitet wurden: To achieve this, the individual recognition profile of 16 healthy blood donors was compared against 9 frequently recognized epitopes, with four of the lytic and five of the latent antigens were derived after pre-stimulation:
Figure imgf000019_0001
Figure imgf000019_0001
Tabelle 3: Reaktion von 16 Blutspendern auf 9 verschiedene Peptide; die hervorgehobenen Werte entsprechen positiven Immunreaktionen.  Table 3: Reaction of 16 blood donors to 9 different peptides; the highlighted values correspond to positive immune reactions.
Dieser Vergleich beinhaltete zwei zuvor bekannte EBNA-1 -abgeleitete Epitope EBNA1514 (SEQ ID Nr. 21 ) und EBNA141 1 . Die Epitope EBNA3A 381 (SEQ ID Nr. 13), EBNA1 514 (SEQ ID Nr. 21 ), BMRF1 261 (SEQ ID Nr. 19), BLLF1 268 (SEQ ID Nr. 1 ) und BLLF1 167 (SEQ ID Nr. 17) wurden ausgewählt, da sie zusammengenommen die IFN-y-Produktion in allen reagierenden Spendern (12/16) induzierten: This comparison involved two previously known EBNA-1-derived epitopes EBNA1514 (SEQ ID NO: 21) and EBNA141 1. The epitopes EBNA3A 381 (SEQ ID NO: 13), EBNA1 514 (SEQ ID NO: 21), BMRF1 261 (SEQ ID NO: 19), BLLF1 268 (SEQ ID NO: 1) and BLLF1 167 (SEQ ID NO: 17 ) were selected because, taken together, they induced IFN-γ production in all reacting donors (12/16):
Figure imgf000019_0002
Figure imgf000019_0002
Tabelle 4: Peptidmix 1  Table 4: Peptide Mix 1
Mit dem Peptidmix 1 konnten erfolgreich IFN-y-produzierende Zellen in 23 aus 24 zufällig ausgewählten weder HLA-typisierte noch EBV-Serumstatus bestimmten gesunden Blutspendern stimuliert werden, wie mittels ELISpot nachgewiesen. Daten von 16 Spendern sind in der Fig. 2A nach Amplifikation in vitro dargestellt. Die stimulierten Zellen exprimierten TNF, CD154, IFNy, IL2 und Granzym B, während dies bei den PBMCs der seronegativen Spender L13 und CG dies nicht festgestellt wurde; vgl. Fig. 2B. With peptide mix 1, IFN-γ producing cells could be successfully stimulated in 23 of 24 randomly selected neither HLA-typed nor EBV serum status specific healthy blood donors, as detected by ELISpot. Data from 16 donors are shown in Figure 2A after amplification in vitro. The stimulated cells expressed TNF, CD154, IFNy, IL2 and granzyme B, whereas in the PBMCs of seronegative donors L13 and CG this was not detected; see. Fig. 2B.
Das Cytokinexpressionsmuster unter den reagierenden Zellen war in den seropositiven Spendern deutlich multifunktioneller als in den seronegativen Spendern; vgl. Fig. 2C. Während in den jeweils getesteten seropositiven Individuen ein wesentlicher Anteil von Zellen (0,3 bis 0,7 % von CD4+) alle fünf Aktivierungsmarker exprimierte, konnten in den seronegativen Individuen solche Zellen nicht detektiert werden. The cytokine expression pattern among the responding cells was significantly more multifunctional in the seropositive donors than in the seronegative donors; see. Fig. 2C. While in the seropositive individuals tested a substantial proportion of cells (0.3 to 0.7% of CD4 + ) expressed all five activation markers, such cells could not be detected in the seronegative individuals.
In einem weiteren Experiment wurden die Reaktionen von acht weiteren Blutspendern auf neun verschiedene erfindungsgemäße Peptide getestet: In a further experiment, the reactions of eight other blood donors were tested for nine different peptides according to the invention:
Figure imgf000020_0001
Figure imgf000020_0001
Tabelle 5: Reaktionen von acht Blutspendern auf neun verschiedene Peptide; Hervorhebung: Immunreakti- on/lFN-y-Antwort  Table 5: Reactions of eight blood donors to nine different peptides; Emphasis: immune response / IFN-y response
Ein zweiter Mix aus fünf Peptiden, nämlich EBNA3A 381 (SEQ ID Nr. 13), BMRF1 261 (SEQ ID Nr. 19), EBNA3A 190 (SEQ ID Nr. 35), BRLF1 1 19 (SEQ ID Nr. 25), EBNA3A 287 (SEQ ID Nr. 29) (Peptidmix 2) wurde von insgesamt 29/32 getesteten Individuen (90,6 %) erkannt; vgl. Fig. 3: 14 von 16 in diesem Experiment getesteten Spendern). A second mix of five peptides, namely EBNA3A 381 (SEQ ID NO: 13), BMRF1 261 (SEQ ID NO: 19), EBNA3A 190 (SEQ ID NO: 35), BRLF1 1 19 (SEQ ID NO: 25), EBNA3A 287 (SEQ ID NO: 29) (peptide mix 2) was recognized by a total of 29/32 individuals tested (90.6%); see. Fig. 3: 14 of 16 donors tested in this experiment).
Ein dritter Mix aus sieben Epitopen, nämlich EBNA3A 381 (SEQ ID Nr. 13), BMRF1 261 (SEQ ID Nr. 19), EBNA1 514 (SEQ ID Nr. 21 ), BLLF1 167 (SEQ ID Nr. 17), BRLF1 1 19 (SEQ ID Nr. 25), EBNA2 276 (SEQ ID Nr. 3) und BXLF2 126 (SEQ ID Nr. 7) (Peptidmix 3) wurde von 16/16 getesteten Individuen erkannt; vgl. Fig. 4. A third mix of seven epitopes, namely EBNA3A 381 (SEQ ID NO: 13), BMRF1 261 (SEQ ID NO: 19), EBNA1 514 (SEQ ID NO: 21), BLLF1 167 (SEQ ID NO: 17), BRLF1 1 19 (SEQ ID NO: 25), EBNA2 276 (SEQ ID NO: 3) and BXLF2 126 (SEQ ID NO: 7) (peptide mix 3) was recognized by 16/16 individuals tested; see. Fig. 4.
Die Erfinder haben im Folgenden 10 weitere Mixe (Peptidmixe 4 bis 13) mit MHC- Klasse I-Peptiden getestet: In the following, the inventors tested 10 further mixtures (peptide mixtures 4 to 13) with MHC class I peptides:
Peptidmix 4: BMLF1 280 (SEQ ID Nr. 40), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), EBNA4 657 (SEQ ID Nr. 72): Häufigste HLAs, jeweils bestes Peptid. Erkennung: 10/14, 71 ,4 % Peptide mix 4: BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 72): Most frequent HLAs, each best peptide. Detection: 10/14, 71, 4%
Peptidmix 5: BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), BMLF1 280 (SEQ ID Nr. 40), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), BRLF1 148 (SEQ ID Nr. 78), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), EBNA4 657 (SEQ ID Nr. 72), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73): Häufigste HLAs, jeweils zwei beste Peptide. Erkennung 9/14, 64,3 % Peptide mix 5: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 47). 55), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 72), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73): Most frequent HLAs, two best peptides each. Detection 9/14, 64.3%
Peptidmix 6: BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), LMP2 419 (SEQ ID Nr. 53), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55),BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), EBN2 430 (SEQ ID Nr. 66), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73): 7 häufigste HLAs, jeweils bestes Peptid. Erkennung 10/14, 71 ,4 % Peptide mix 6: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 55). 57), EBN2 430 (SEQ ID NO: 66), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73): 7 most abundant HLAs, each best peptide. Detection 10/14, 71, 4%
Peptidmix 7: EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), EBNA4 399 (SEQ ID Nr.51 ), LMP2 419 (SEQ ID Nr. 53), BALF2 573 (SEQ ID Nr. 54), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), BZLF1 173 (SEQ ID Nr. 64), EBNA6 258 (SEQ ID Nr. 65), EB2 430 (SEQ ID Nr. 66), LMP2 200 (SEQ ID Nr. 71 ), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73), LMP1 256 (SEQ ID Nr. 77): alle außer A*02, jeweils bestes Peptid. Erkennung 13/14, 92,8 % Peptide mix 7: EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 54), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 53). 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 66), LMP2 200 (SEQ ID NO: 65). 71), EBNA6 162 (SEQ ID NO. 73), LMP1 256 (SEQ ID NO: 77): all but A * 02, each best peptide. Detection 13/14, 92.8%
Peptidmix 8: BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), BMLF1 280 (SEQ ID Nr. 40), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), BRLF1 148 (SEQ ID Nr. 78), EBNA4 399 (SEQ ID Nr. 51 ), EBNA4 416 (SEQ ID Nr. 52), LMP2 419 (SEQ ID Nr. 53), BALF2 573 (SEQ ID Nr. 54). Alle HLA-A, bis zu zwei beste Peptide. Erkennung 1 1/14, 78,5 %. Peptide mix 8: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 47). 51), EBNA4 416 (SEQ ID NO: 52), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 54). All HLA-A, up to two best peptides. Detection 1 1/14, 78.5%.
Peptidmix 9: EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), EBNA3 193 (SEQ ID Nr. 58), EBNA4 831 (SEQ ID Nr. 63), BZLF1 173 (SEQ ID Nr. 64), EBNA6 258 (SEQ ID Nr. 65), EB2 430 (SEQ ID Nr. 66), BZLF1 54 (SEQ ID Nr. 67), LMP2 200 (SEQ ID Nr. 71 ), EBNA4 657 (SEQ ID Nr. 72), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73), LMP1 156 (SEQ ID Nr. 77). Alle HLA-B, bis zu zwei beste Peptide. Erkennung 13/14, 92,8 %. Peptide mix 9: EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), EBNA3 193 (SEQ ID NO: 58), EBNA4 831 (SEQ ID NO: 63), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 58). 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 66), BZLF1 54 (SEQ ID NO: 67), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 67). 72), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73), LMP1 156 (SEQ ID NO: 77). All HLA-B, up to two best peptides. Detection 13/14, 92.8%.
Peptidmix 10: BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), BZLF1 173 (SEQ ID Nr. 64), EBN2 430 (SEQ ID Nr. 66), EBNA1 407 (SEQ ID Nr. 70). Zufallsmischung I. Erkennung 13/14, 92,8 %. Peptide mix 10: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 55). 64), EBN2 430 (SEQ ID NO: 66), EBNA1 407 (SEQ ID NO: 70). Random Mix I. Detection 13/14, 92.8%.
Peptidmix 1 1 : BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), EBNA4 399 (SEQ ID Nr. 51 ), LMP2 419 (SEQ ID Nr. 53), BALF2 573 (SEQ ID Nr. 54), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), BZLF1 173 (SEQ ID Nr. 64), EBNA6 258 (SEQ ID Nr. 65), EB2 430 (SEQ ID Nr. 66), LMP2 200 (SEQ ID Nr. 71 ), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73), LMP1 165 (SEQ ID Nr. 77). Alle HLAs, jeweils bestes Peptid. Erkennung 12/14, 85,7 % Peptide mix 1 1: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), LMP2 419 (SEQ ID NO: 53), BALF2 573 (SEQ ID NO: 51) 54), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 54) 66), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73), LMP1 165 (SEQ ID NO: 77). All HLAs, each best peptide. Detection 12/14, 85.7%
Peptidmix 12: BRLF1 109 (SEQ ID Nr. 39), BMLF1 280 (SEQ ID Nr. 40), LMP2 356 (SEQ ID Nr. 41 ), LMP2 426 (SEQ ID Nr. 42), LMP1 125 (SEQ ID Nr. 45), EBNA6 284 (SEQ ID Nr. 46), EBNA3 471 (SEQ ID Nr. 47), BRLF1 148 (SEQ ID Nr.78), EBNA4 399 (SEQ ID Nr. 51 ), EBNA4 416 (SEQ ID Nr. 52), LMP2 419 (SEQ ID Nr. 53), BALF2 573 (SEQ ID Nr. 54), EBNA3 247 (SEQ ID Nr. 55), BZLF1 190 (SEQ ID Nr. 57), EBNA3 193 (SEQ ID Nr. 58), LMP2 163 (SEQ ID Nr. 62), EBNA4 831 (SEQ ID Nr. 63), BZLF1 173 (SEQ ID Nr. 64), EBNA6 258 (SEQ ID Nr. 65), EB2 430 (SEQ ID Nr. 66), BZLF1 54 (SEQ ID Nr. 67), BALF2 31 (SEQ ID Nr. 68), EBNA1 407 (SEQ ID Nr. 70), LMP2 200 (SEQ ID Nr. 71 ), EBNA4 657 (SEQ ID Nr. 72), EBNA6 162 (SEQ ID Nr. 73), LMP1 156 (SEQ ID Nr. 77). Alle Peptide. Erkennung: 14/14, 100 % Peptide mix 12: BRLF1 109 (SEQ ID NO: 39), BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), LMP2 356 (SEQ ID NO: 41), LMP2 426 (SEQ ID NO: 42), LMP1 125 (SEQ ID NO: 41). 45), EBNA6 284 (SEQ ID NO: 46), EBNA3 471 (SEQ ID NO: 47), BRLF1 148 (SEQ ID NO: 78), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), EBNA4 416 (SEQ ID NO: 47). 52), BALF2 573 (SEQ ID NO: 54), EBNA3 247 (SEQ ID NO: 55), BZLF1 190 (SEQ ID NO: 57), EBNA3 193 (SEQ ID NO: 58), LMP2 163 (SEQ ID NO: 62), EBNA4 831 (SEQ ID NO: 63), BZLF1 173 (SEQ ID NO: 64), EBNA6 258 (SEQ ID NO: 65), EB2 430 (SEQ ID NO: 66), BZLF1 54 (SEQ ID NO: 67), BALF2 31 (SEQ ID NO: 68), EBNA1 407 (SEQ ID NO: 70), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71), EBNA4 657 (SEQ ID NO: 72), EBNA6 162 (SEQ ID NO: 73), LMP1 156 (SEQ ID NO: 77). All peptides. Detection: 14/14, 100%
Peptidmix 13: BMLF1 280 (SEQ ID Nr. 40), EBNA4 399 (SEQ ID Nr. 51 ), BZLF1 (190 (SEQ ID Nr. 57), EBNA4 831 (SEQ ID Nr. 63), BZLF1 54 (SEQ ID Nr. 67), LMP2 200 (SEQ ID Nr. 71 ). Zufallsmischung II. Erkennung: 8/14, 57,1 % Peptide mix 13: BMLF1 280 (SEQ ID NO: 40), EBNA4 399 (SEQ ID NO: 51), BZLF1 (190 (SEQ ID NO: 57), EBNA4 831 (SEQ ID NO: 63), BZLF1 54 (SEQ ID NO 67), LMP2 200 (SEQ ID NO: 71). Random Mix II. Detection: 8/14, 57.1%
Figure imgf000023_0001
Figure imgf000023_0001
Tabelle 6: Reaktionen von 14 Spendern (1530-1761 ) auf verschiedene MHC-Klasse-I-Mixe nach in vitro Amplifikation, gemessen durch IFN-γ ELISPOT. Angegeben ist der Stimulationsindex (xfaches der Spotzahl über Negativkontrolle). Positive Reaktionen (min. 3fach über Negativkontrolle, min. 10 Spots) sind hervorgehoben. PHA: Positivkontrolle. 1729 A24 A26 B7 B38 Table 6: Reactions of 14 donors (1530-1761) to various MHC class I mixes after in vitro amplification as measured by IFN-γ ELISPOT. Indicated is the stimulation index (x times the spot count over negative control). Positive reactions (at least 3-fold over negative control, at least 10 spots) are highlighted. PHA: positive control. 1729 A24 A26 B7 B38
1710 A26 A32 B51 B61  1710 A26 A32 B51 B61
1671 A3 A23 B18 B44  1671 A3 A23 B18 B44
1650 A1 1 - B14 B35  1650 A1 1 - B14 B35
1613 A2 A28 B7 B57  1613 A2 A28 B7 B57
1571 A29 A32 B27 B44  1571 A29 A32 B27 B44
1530 A28 A31 B7 B39  1530 A28 A31 B7 B39
1761 A2 B13 B44  1761 A2 B13 B44
1760 A28 A31 B35  1760 A28 A31 B35
1756 A23 A30 B7 B49  1756 A23 A30 B7 B49
1755 A25 A31 B18 B60  1755 A25 A31 B18 B60
1753 A1 A24 B7 B62  1753 A1 A24 B7 B62
1749 A1 A24 B8 B62  1749 A1 A24 B8 B62
1727 A2 A31 B52 B60  1727 A2 A31 B52 B60
Tabelle 7: HLA-Typisierungen der verwendeten Spender  Table 7: HLA typing of the donors used
In der Fig. 5 sind repräsentative ELISPOT-Ergebnisse der Spender 1755-1761 auf die verschiedenen Mixkombinationen 4 bis 13 nach in vitro Amplifikation dargestellt. Jede Doppelreihe entspricht einem Spender, jeder Mix wurde als Duplikat gemessen. 1 10056: HlV-spezifisches Peptid, Negativkontrolle. Reihe 12: pro Spender ein Well Positivkontrolle PHA und ein Well Medium. FIG. 5 shows representative ELISPOT results of donors 1755-1761 on the various mix combinations 4 to 13 after in vitro amplification. Each double row corresponds to a donor, each mix was measured as a duplicate. 1 10056: HIV-specific peptide, negative control. Row 12: one well positive control PHA and one well medium per donor.
3. Fazit 3. Conclusion
Die Erfinder stellen Peptide bereit, mit denen bei EBV-infizierten Individuen eine Stimulation der zellulären Immunantwort gegen EBV induziert werden kann. Die Peptide können in einer Peptidmischung eingesetzt werden, der ohne vorherige MHC- bzw. HLA- Typisierung bei praktisch jedem beliebigen Individuum eine zelluläre Immunantwort gegen EBV induziert. Dies wird von den Erfindern anhand verschiedener Peptidmischungen demonstriert. The inventors provide peptides that can be used to induce stimulation of the EBV-infected individual's EBV-immune cellular immune response. The peptides can be used in a peptide mixture that induces a cellular immune response to EBV in virtually any individual without prior MHC or HLA typing. This is demonstrated by the inventors using various peptide mixtures.

Claims

Patentansprüche claims
1 . Pharmazeutische Zusammensetzung zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), die zumindest drei verschiedene Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen aufweist, wobei die Aminosäuresequenzen jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 78. 1 . A pharmaceutical composition for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV) comprising at least three different peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 78.
2. Pharmazeutische Zusammensetzung nach Anspruch 1 , die zumindest fünf verschiedene Peptide aufweist. 2. A pharmaceutical composition according to claim 1, comprising at least five different peptides.
3. Pharmazeutische Zusammensetzung nach Anspruch 1 oder 2, die zumindest acht verschiedene Peptide aufweist. 3. A pharmaceutical composition according to claim 1 or 2, which has at least eight different peptides.
4. Pharmazeutische Zusammensetzung nach Anspruch 3, die zumindest drei verschiedene MHC-Klasse-Il-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen und zumindest fünf verschiedene MHC-Klasse-I-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen aufweist, wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse-Il-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 38, und wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse- I-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 39 bis 78. 4. Pharmaceutical composition according to claim 3, which has at least three different MHC class II peptides each having different amino acid sequences and at least five different MHC class I peptides each having different amino acid sequences, wherein the amino acid sequences of the MHC class II Peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 38, and wherein the amino acid sequences of the MHC class I peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 39 to 78.
5. Pharmazeutische Zusammensetzung nach einem der Ansprüche 1 bis 4 zur Behandlung und/oder Prophylaxe einer EBV-assoziierten Erkrankung. 5. Pharmaceutical composition according to one of claims 1 to 4 for the treatment and / or prophylaxis of an EBV-associated disease.
6. Pharmazeutische Zusammensetzung nach Anspruch 5, wobei die EBV-assoziierte Erkrankung eine Lymphoproliferative Erkrankung nach Transplantation ("Post- Transplant Lymphoproliferative Disorder", PTLD) ist. The pharmaceutical composition of claim 5, wherein the EBV-associated disease is a post-transplant lymphoproliferative disorder (PTLD).
7. Verwendung von zumindest drei verschiedenen Peptiden mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), wobei die Aminosäuresequenzen jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 78. 7. Use of at least three different peptides each having different amino acid sequences for stimulation of the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), wherein the amino acid sequences are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 78.
8. Verwendung nach Anspruch 7, wobei zumindest fünf verschiedene Peptide verwendet werden. 8. Use according to claim 7, wherein at least five different peptides are used.
9. Verwendung nach Anspruch 7 oder 8, wobei zumindest acht verschiedene Peptide verwendet werden. 9. Use according to claim 7 or 8, wherein at least eight different peptides are used.
10. Verwendung nach einem der Ansprüche 7 bis 9, wobei zumindest drei verschiedene MHC-Klasse-Il-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen und zumindest fünf verschiedene MHC-Klasse-I-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen verwendet werden, wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse-Il-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 38, und wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse- I-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 39 bis 78. 10. Use according to any one of claims 7 to 9, wherein at least three different MHC class II peptides each having different amino acid sequences and at least five different MHC class I peptides each having different amino acid sequences are used, wherein the amino acid sequences of the MHC Class II peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID NOs: 1 to 38, and wherein the amino acid sequences of the MHC class I peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 39 to 78 ,
1 1 . Verwendung nach einem der Ansprüche 7 bis 10 zur Behandlung und/oder Prophylaxe einer EBV-assoziierten Erkrankung. 1 1. Use according to any one of claims 7 to 10 for the treatment and / or prophylaxis of an EBV-associated disease.
12. Verwendung nach Anspruch 1 1 , wobei die EBV-assoziierte Erkrankung eine lymphoproliferative Erkrankung nach Transplantation ("post-transplant lympho- proliferative disorder", PTLD) ist. 12. The use of claim 11, wherein the EBV-associated disease is a post-transplant lymphoproliferative disorder (PTLD).
13. Verfahren zur Herstellung einer pharmazeutischen Zusammensetzung, das folgende Schritte aufweist: 13. A process for the preparation of a pharmaceutical composition comprising the steps of:
(1 ) Bereitstellen von zumindest drei, vorzugsweise zumindest fünf, weiter bevorzugt zumindest acht verschiedenen Peptiden, (2) Formulierung der Peptide in einen pharmazeutisch akzeptablen Träger, wobei die zumindest drei, vorzugsweise zumindest fünf, weiter bevorzugt zumindest acht verschiedenen Peptide jeweils unterschiedliche Aminosäuresequenzen aufweisen, die jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 78. (1) providing at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides, (2) formulation of the peptides into a pharmaceutically acceptable carrier, wherein the at least three, preferably at least five, more preferably at least eight different peptides each have different amino acid sequences, each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 78.
14. Verfahren nach Anspruch 13, wobei in Schritt (1 ) zumindest drei verschiedene MHC-Klasse-Il-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen und zumindest fünf verschiedene MHC-Klasse-I-Peptide mit jeweils unterschiedlichen Aminosäuresequenzen bereitgestellt werden, wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse-Il-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 38, und wobei die Aminosäuresequenzen der MHC-Klasse- I-Peptide jeweils ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 39 bis 78. 14. The method of claim 13, wherein in step (1) at least three different MHC class II peptides each having different amino acid sequences and at least five different MHC class I peptides each having different amino acid sequences are provided, wherein the amino acid sequences of MHC Class II peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 38, and wherein the amino acid sequences of the MHC class I peptides are each selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 39 to 78th
15. Peptid zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), das eine Aminosäuresequenz aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 bis 78. 15. A peptide for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), which has an amino acid sequence selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1 to 78.
16. Peptid zur Stimulation der zellulären Immunantwort gegen das Epstein-Barr-Virus (EBV), das eine Aminosäuresequenz aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: SEQ ID Nr. 1 , 2, 4, 6, 8, 10 bis 14, 16, 18 bis 20, 22, 24 bis 38, 48, 49, 54, 56, 61 , 62, 66, 68, 69. 16. A peptide for stimulating the cellular immune response against the Epstein-Barr virus (EBV), which has an amino acid sequence selected from the group consisting of: SEQ ID Nos. 1, 2, 4, 6, 8, 10 to 14 , 16, 18 to 20, 22, 24 to 38, 48, 49, 54, 56, 61, 62, 66, 68, 69.
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